Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

03.03.2016 17:39

Černých skládek v lesích v posledních letech bohužel stále přibývá

Pneumatiky, suť, starý nábytek, televizory, kufry, kola, plastové lahve, střešní krytina, sedačky a jiné části automobilů, nebezpečné odpady, jako je například zdravotnický materiál, nacházejí lesníci ve svých revírech. Jen vloni lesníci odhalili skoro 900 černých skládek. Bohužel pachatel je obvykle neznámý a náklady na likvidaci stojí miliony.

Loni lesníci Lesů ČR odhalili 859 skládek, což byl meziroční nárůst o pětinu. Skládky byly na téměř 30 hektarech a jejich likvidace stála 3,3 milionu korun. Za posledních pět let vydal podnik na odklízení nepovolených skládek 9,3 miliony korun. „Problém řešíme každoročně, a to i přesto, že jsou dnes ve většině měst i obcí sběrné dvory, kam je možné nepotřebné věci zdarma odvézt,“ uvedl výrobně-technický ředitel Lesů ČR Václav Lidický.

Vytvoření tak zvané černé skládky je přestupkem proti lesnímu zákonu i zákonu o odpadech. "Každého, kdo si plete les s kontejnerem, čeká policejní šetření a pokuta," uvedla mluvčí LČR Eva Jouklová. Najít původce skládky však není v praxi snadné. "Vlastník lesa by měl černou skládku vždy oznámit Policii ČR. Jednotlivce, kteří se zbavují odpadu mimo vyhrazená místa, může pokutovat i obecní úřad, na jehož katastrálním území se skládka nachází, a to až sto tisíci korunami, " dodala mluvčí.

„Pokud se zjistí původce odpadu, dostane pokutu a skládku odstraní na jeho náklady specializovaná firma. V případě, že původce skládky neznáme, dohodneme se na odklízení odpadu s obcí a podle finančních možností a rozsahu skládky odpad uklidí naši sezónní zaměstnanci,“ dodal Václav Lidický.

Do budoucna lze podle Lesů ČR zabránit vzniku černých skládek šířením informací prostřednictvím médií, své místo má i environmentální výchova, ale nejdůležitější je příklad.

Lesy České republiky spravují bezmála polovinu lesů v zemi, tedy 1,2 miliony hektarů.

 

Statistické údaje k 1. 3. 2016 – nepovolené skládky v lesích

rok počet rozloha (ha) náklady LČR na likvidaci (Kč)
2011 850 13 2 500 000
2012 635 10 2 600 000
2013 725 12 1 800 000
2014 718 33 996 308
2015 859 29,4 3 294 743

 

03.03.2016 13:59

Komise vyhlásila veřejnou konzultaci k ustanovení Evropské rady pro inovace

Evropská komise vyhlásila veřejnou konzultaci (Call for Ideas)  týkající se připravovaného ustavení Evropské rady pro inovace (European Innovation Council, EIC). Ta by měla sjednotit a zastřešit služby pro inovátory a aktivity programu H2020, a usnadnit uvádění inovací na trh. Zainteresované strany se mohou formou dotazníku vyjádřit  do 29. dubna 2016. Výsledky konzultace se budou projednávat na květnovém zasedání Rady EU pro konkurenceschopnost. Podrobnosti o konzultaci spolu s dotazníkem jsou dostupné ZDE.

 

Zdroj: Enterprise Europe Network

03.03.2016 13:47

Nové tarify elektřiny mohou platit až od roku 2019. Šéfka ERÚ byla dnes hostem 20minut

ZÁZNAM ROZHOVORU Nové tarify elektřiny mohou platit až od roku 2019 a vláda musí změnit dokumenty, které počítaly s dřívějším datem. Na dnešní tiskové konferenci to řekla šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková. Vitásková již v úterý oznámila, že nová tarifní struktura elektřiny, která měla zohlednit velikost jističe, od roku 2017 platit nebude. Předsedkyně také dnes oznámila, že v rámci konzultačního procesu k Nové tarifní struktuře budou zástupci ERÚ diskutovat s občany po celé České republice. Alena Vitásková bude dnes po 17 hodině hostem Dvaceti minut Radiožurnálu.

 

03.03.2016 11:44

CLP: Seznamy "H" a "P" vět nejen v češtině ke stažení

Odbor ekologie Ministerstva průmyslu a obchodu připravil seznam standardních vět o nebezpečnosti (H-vět) a seznam pokynů pro bezpečné zacházení (P-vět) podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006 (nařízení CLP), v platném znění (k 1. 1. 2016) v českém jazyce. Dále jsou k dispozici i seznamy doplněné o znění v angličtině, němčině a slovenštině.

 

 

03.03.2016 11:38

Senát schválil novelu horního zákona

SLEDUJEME Dne 2. března byla zahájena další schůze Senátu. Dnes senátoři projednali a vzali na vědomí Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2014. Dalším tématem byl balíček k oběhovému hospodářství zítra. Dnes senátoři schválili novelu horního zákona.

 

 

Horní zákon

Senátoři dnes projednali a schválili návrh zákona, kterým se mění zákon o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) beze změn. Stejně jako ve sněmovně nebyl přijat ani zákaz těžby ropy a plynu z břidlic metodou hydraulického štěpení. Senátoři o horním zákonu debatovali skoro tři hodiny.

Hlavním cílem novely je zvýšení podílu státu plynoucího z poplatků za povrchovou těžbu hnědého uhlí na úkor obcí. Podíl státu novela zvyšuje na 67 procent, zatímco podíl obcí snižuje z nynějších 75 procent na 33 procent. Obce by ale měly mít větší příjem kvůli zvýšení úhrady z dobývacích prostor s povolenou těžbou na 1000 korun za jeden hektar za rok.

Změna v poplatcích má přinést do státní pokladny o 427 milionů korun více než v roce 2013. Na příjmy rozpočtů obcí má mít podle vlády díky zvýšení plateb neutrální dopad. Obce by tak mohly získat ročně místo 14 milionů korun až 100 milionů korun.

Výše sazeb úhrad bude moci být zvyšována na základě vývoje tržních cen, a to ve lhůtě nejméně pěti let. Poplatek za vytěžené nerosty nebude nadále stanoven zákonem, ale vládním nařízením (více ZDE).

Novela bude platná od 1. ledna 2017. Zákon nyní dostane k podpisu prezident.

 

Zpráva o stavu životního prostředí za rok 2014:

VÝSLEDEK: VZATO NA VĚDOMÍ (stenozáznam ZDE)

Zpráva za rok 2014 uvádí, že se zlepšování životního prostředí v ČR zpomaluje. Nejvýrazněji se české životní prostředí zlepšovalo po roce 1989, kdy se zásadně začaly měnit technologie výroby, byla přijata zcela nová legislativa a došlo k výrazné přeměně národního hospodářství. Po roce 2000 měly na postupné zlepšování kvality ovzduší vliv i vstup do Evropské unie a zavedení přísnějších standardů v ochraně životního prostředí spolu s prostředky, díky kterým je možné zlepšování kvality životního prostředí výrazněji financovat. Vliv na zlepšující se trend měla i světová krize, která obecně zpomalila průmysl a produkci, což bylo pro životní prostředí příznivé. Po roce 2010 se však celkový pozitivní vývoj zlepšování životního prostředí postupně zpomaluje. Nejinak tomu bylo i v roce 2014, což potvrzuje nová zpráva o stavu životního prostředí. Nevyhovující je stále kvalita ovzduší, vod i půdy. Naopak jako pozitivní zpráva označuje postupné snižování odběru vod v domácnostech, zvýšení počtu obyvatel připojených na ČOV nebo zvyšující se podíl veřejné dopravy v osobní přepravě. Více ZDE

 

Oběhové hospodářství:

VÝSLEDEK: Senát schválil stanovisko Výboru pro záležitosti Evropské unie - viz níže (stenozáznam ZDE)

Níže uvádíme stanovisko výborů pro k návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 94/62/ES o obalech a obalových odpadech (Senátní tisk č. N 053/10), k návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností, směrnice 2006/66/ES o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech a směrnice 2012/19/EU o odpadních elektrickýcha elektronických zařízeních (Senátní tisk č. N 054/10), k návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 1999/31/ES o skládkách odpadů (Senátní tisk č. N 055/10), k návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2008/98/ES o odpadech (Senátní tisk č. N 056/10) a ke sdělení Komise Evropskému parlamentu a Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů Uzavření cyklu - Akční plán EU pro oběhové hospodářství (Senátní tisk č. K 058/10):

 

Stanovisko: Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí:

  1. podporuje v obecné rovině úsilí Komise v zavádění a posilování principů oběhového hospodářství, které zvýší míru recyklace, využití odpadů, obalů a použitých výrobků, sníží množství skládkovaného odpadu a přispěje tak k vyšší surovinové nezávislosti a tím bezpečnost EU;

  2. připomíná usnesení č. 598 z 1. října 2014, ve kterém se Senát zabýval původně předloženým návrhem dokumentů Komise k novému rámci EU pro odpadové hospodářství a ve kterém dospěl k závěru, že návrh směrnice je v rozporu se zásadou subsidiarity, a proto přijal k tomuto návrhu odůvodněné stanovisko;

  3. konstatuje, že ČR již v právních předpisech přijala zákaz skládkování směsných komunálních odpadů i recyklovatelných a využitelných odpadů od roku 2024;

  4. ztotožňuje se však s výhradami vlády ČR k nejasnému a nepřesnému vymezení navržených definic komunálního odpadu, biologického odpadu, přípravy k opětovnému použití, konečné recyklace a vzorce pro výpočet míry recyklace, a proto je nutné jejich dopracování a upřesnění;

  5. akcentuje požadavek vlády ČR na rozšíření obecných požadavků pro systémy rozšířené odpovědnosti výrobce o povinnost organizace zřízené za účelem uplatnění rozšířené odpovědnosti výrobce převzít odpad od spotřebitele či konečného uživatele neomezeně, a to i za podmínek, pokud sama dosáhla požadovaných cílů recyklace i přípravy k opakovanému použití a pro plnění cílů stanovených jí pro určité období již další odpad nepotřebuje;

  6. upozorňuje na to, že přechod k odpadovému hospodářství bude vyžadovat v členských státech mnoho změn v oblasti politik a financování, které jsou v návrzích zahrnuty pouze obecně, např. možné regulace trhu s odpady i druhotnými surovinami v rámci EU, stejně jako přijetí bariér proti vlivům nestability trhů a nabídky i poptávky ze zemí mimo EU;

 

Stanovisko: Výbor pro záležitosti Evropské unie (schváleno)

 

I.

  1. podporuje

v obecné rovině úsilí Komise v zavádění a posilování principů oběhového hospodářství, které dostupnými technologiemi zvýší míru recyklace, využití odpadů, obalů a použitých výrobků, sníží množství skládkovaného odpadu a přispěje tak k vyšší surovinové nezávislosti a tím bezpečnosti EU;

2. oceňuje

postup přípravy sdělení a návrhů směrnic, v jehož průběhu Evropská komise přepracovala původní návrh a na základě připomínek členských států vnesla do návrhů realističtější nastavení závazných cílů;

II.

  1. připomíná

své usnesení č. 598 z 1. října 2014, ve kterém se Senát zabýval původně předloženým návrhem Komise k novému rámci EU pro odpadové hospodářství a ve kterém dospěl k závěru, že návrh je v rozporu se zásadou subsidiarity, a proto k němu přijal odůvodněné stanovisko;

  1. souhlasí

se stanovenými cíli předloženého sdělení a směrnic, sjednocení definic v oblasti odpadového hospodářství, vyššími cíli pro recyklaci komunálních odpadů a obalů, s omezením skládkování dále již nevyužitelného komunálního odpadu a podporou opětovného použití výrobků, stanovení minimálních požadavků pro systémy rozšířené odpovědnosti výrobků, harmonizací výpočtových metod a zavedení registrů nebezpečných odpadů i sledovatelnosti odpadů;

  1. upozorňuje na to,

že přechod k oběhovému hospodářství bude vyžadovat v členských státech mnoho změn v oblasti politik a financování, které jsou v návrzích nastíněny pouze obecně, např. možné regulace trhu s odpady i druhotnými surovinami v rámci EU nebo vytvoření ochranných zábran proti vlivům nestability trhů a nabídky a poptávky ze zemí mimo EU;

  1. konstatuje,

že ČR již ve svých právních předpisech přijala zákaz skládkování směsných komunálních odpadů a recyklovatelných a využitelných odpadů, který bude platit od roku 2024;

  1. podotýká,

že snížení surovinové i energetické náročnosti výrobních procesů a ekonomik je možné, pokud dojde na straně výrobců k výraznému omezení objemu a množství odpadů z obalů a pokud budou výrobci motivováni uvádět na trh výrobky s dlouhou životností, odolné proti opotřebení, snadno opravitelné a po ukončení životního cyklu plně recyklovatelné či jinak využitelné; plýtvání surovinami je proto třeba řešit již ve fázi designu výrobků a obalů a náklady ekologicky nezodpovědného jednání výrobců nelze přenášet pouze na spotřebitele a obce;

  1. ztotožňuje se

však s výhradami vlády k nejasnému a nepřesnému vymezení navržených definic komunálního odpadu, biologického odpadu, přípravy k opětovnému použití, konečné recyklace a vzorce pro výpočet míry recyklace, a proto považuje za nutné jejich dopracování a upřesnění;

  1. je toho názoru,

že návrhy na svěření pravomocí Komise k vydání delegovaných a prováděcích právních aktů obsažené v novém návrhu směrnic mají za cíl ochránit prvořadý princip volného pohybu zboží a služeb, avšak v souladu s pozicí vlády trvá na posouzení jednotlivých navrhovaných zmocnění pro Komisi s cílem potvrdit jejich potřebnost a důvodnost z hlediska efektivity rozhodovacího procesu;

  1. akcentuje

požadavek vlády na rozšíření obecných požadavků pro systémy rozšířené odpovědnosti výrobce o povinnost organizace zřízené za účelem uplatnění rozšířené odpovědnosti výrobce převzít odpad od spotřebitele či konečného uživatele neomezeně, a to i za podmínek, pokud sama dosáhla požadovaných cílů recyklace a přípravy k opakovanému použití a pro plnění cílů stanovených jí pro určité období již další odpad nepotřebuje;

  1. vítá

návrhy změn a zpracování metodik přispívajících k využití měření potravinového odpadu, jelikož Senát věnuje problematice potravinového odpadu zvýšenou pozornost a připojil se ke společnému dopisu zástupců parlamentů členských států EU Evropské komisi, tzv. zelené kartě k problematice potravinového odpadu ze dne 28. července 2015;

  1. považuje

za jeden ze zásadních cílů dokumentů právní vymezení a harmonizaci standardů vedlejších produktů odpadů a určení, kdy odpad přestává být odpadem, protože zneužití pouze obecných definic konce odpadu nebo vedlejších produktů v českém právním řádu vedlo v ČR v poslední době ke vzniku desítek lokalit s nelegálně skladovanými nebo použitými odpady (např. desítek tisíc použitých pneumatik, textilií nebo papírového či stavebního odpadu);

III.

  1. žádá vládu,

aby Senát informovala o tom, jakým způsobem zohlednila toto stanovisko, a o dalším průběhu projednávání a iniciativách navazujících na tyto dokumenty;

  1. pověřuje

předsedu Senátu, aby toto usnesení postoupil Evropské komisi.

 

Přehled bodů jednání:

  • Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2014
    /senátní tisk č. 170/ (žádost o projednání jako 3. bod jednání ve středu 2. března)
  • Balíček k oběhovému hospodářství
    /evropský senátní tisk č. N 053/10N 054/10N 055/10N 056/10K 058/10/ (doplnňovaný bod - žádost o projednání jako 4. bod jednání ve středu 2. března)
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů
    /senátní tisk č. 192/ (žádost o projednání jako 1. bod jednání ve čtvrtek 3. března)

 

03.03.2016 08:58

Získejte 300 000 Kč za nejlepší ekologický nápad a pomoc s jeho realizací

Soutěž Ekologických oskarů vyhlašuje pátrání po nejlepším nápadu na ochranu přírody. Vůbec poprvé se do prestižní ekologické soutěže, která probíhá ve 177 zemích světa, může s náměty, jak lépe chránit životní prostředí v České republice, přihlásit také široká veřejnost. Nejlepší projekt získá finanční odměnu a E.ON mu pomůže s realizací. Již tradičně budou oceněny též již zrealizované projekty mládeže, kutilů, firem či obcí.

Nová kategorie Nápad je vůbec poprvé určena široké veřejnosti. Soutěžit o finanční odměnu a sošku ekologického oskara může skutečně každý – stačí mít nápad, jak lépe chránit přírodu nebo šetřit energie. „Ochrana přírody je velké téma i mezi obyčejnými lidmi, což dokazuje úspěch akcí jako Ukliďme Česko. Rádi bychom v rámci naší soutěže motivovali každého, komu jde o ochranu životního prostředí. Vítán je každý nápad bez výjimky,“ vysvětluje Vladimíra Gláserová z energetické společnosti E.ON, která soutěž Ekologických oskarů v ČR dlouhodobě pořádá.

Lidé mohou podle Gláserové posílat například tipy, jak lépe pracovat s odpadem nebo jak efektivně šetřit vodu, elektřinu či další energie. Šanci mají též technologické náměty, případně webové či mobilní aplikace, které mají vzdělávací charakter nebo jinak motivují k ochraně přírody. Na vítěze nové kategorie Nápad čeká finanční odměna 300 000 Kč, navíc mu E.ON společně s dalšími partnery soutěže pomohou jeho nápad zrealizovat.

„Své náměty mohou lidé vkládat až do 15. srpna letošního roku na webových stránkách www.ekologickyoskar.cz/prihlaska. Na stejné adrese je možné registrovat rovněž již zrealizované projekty, které pomohly spořit energie či chránit přírodu. Těmto projektům jsou vyhrazeny kategorie Kutil, Firma, Obec, Mládež a nově i Stavba,“ vysvětluje Gláserová. Termín pro přihlášení v těchto kategoriích končí již 15. dubna, nejlepší projekty získají roční zápůjčku vozu ŠKODA Citigo G-TEC na stlačený zemní plyn.

K výrazné změně dochází u způsobu hodnocení projektů v základních kategoriích. „Z přihlášených projektů vybere odborná komise pod záštitou Akademie věd vždy dva nejlepší, a to pro každou kategorii. Tyto projekty představíme na tiskové konferenci v polovině června. O vítězi jednotlivých kategorií pak rozhodne veřejné hlasování, které poběží v létě,“ dodává Gláserová. Na hlasující čekají také letos zajímavé odměny, tou hlavní je roční zápůjčka vozu ŠKODA Octavia G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn. K tomu pak výherce obdrží též CNG kartu společnosti E.ON, díky níž bude celý rok tankovat zdarma.

 

Více informací na www.ekologickyoskar.cz.

 

03.03.2016 07:25

MŽP posunulo termín pro vydání krajských POH do konce března

Ministr životního prostředí Richard Brabec podepsal dodatek č. 30 ke Směrnici Ministerstva životního prostředí č. 6/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR. Tímto dodatkem se vydává nové znění Příloh XVII pro Program na podporu zpracování Plánů odpadového hospodářství krajů. V rámci tohoto programu se tak prodlužuje termín vydání závazných částí krajských plánů odpadového hospodářství obecně závaznými vyhláškami o jeden měsíc, tj. do 31. března 2016.

 

Dokument ke stažení - účinné od 29. 2. 2016:

 

Zdroj: SFŽP

02.03.2016 20:56

3D tisk se dnes využívá pro výrobu prototypů i malosériovou výrobu

Firmy při výrobě prototypů, náhradních dílů či malé série výrobků už nemusí svoje produkty složitě a zdlouhavě odlévat nebo soustružit, ale můžou si je poměrně snadno a rychle vyrobit pomocí speciálních 3D tiskáren. Nové centrum vybavené moderní technologií 3D tisku, která je k dispozici i podnikům, v únoru otevřel Vědeckotechnický park Univerzity Palackého v Olomouci (VTP UP).

Olomoucké pracoviště patří podle jejího ředitele mezi největší 3D tisková centra v Česku. "Ve většině z nich pracují pouze s tiskárnami pro plast. Naše vybavení umožňuje práci nejen s různými typy plastových materiálů, ale také s fotopolymery a práškovými kovy. Jako jedni z prvních disponujeme také tiskárnou, která staví modely z papíru," uvedl ředitel VTP UP Jiří Herinek.

Například při tisku z plastu to funguje podobně, jako když se vytlačí zubní pasta na kartáček. U kovu jde o nanášení tenkých mikromilimetrových vrstev prášku a 'spékaných' pomocí laseru. "Vytištění" výrobků je mnohem rychlejší než při klasickém odlévání, soustružení nebo obrábění. 3D tiskárně jeho výroba zabere několik hodin či dnů.

 

Zdroj: ČTK

02.03.2016 20:48

Ekologická daň za EURO 3 by se měla platit už za dva roky

V Česku je zaregistrováno přes pět miliónů osobních aut. Téměř dvě třetiny z nich jsou starší deseti let. Stát chce přimět řidiče, aby takové ojetiny nekupovali, a to zdražením poplatků za jejich převod a podporou vzniku nízkoemisních zón, kam by byl zakázán vjezd autům nesplňujícím dané limity. Nové pojetí ekologické daně chtějí zmíněná ministerstva prosadit novelou zákona o výrobcích s ukončenou životností. Konkrétně navrhují, aby se tato daň v roce 2018 rozšířila i na vozy s Euro 3, vyráběné v letech 2001 až 2005. Také za ty se má při převodu platit 3000 korun a poplatek pro vozy s Euro 2 má vzrůst z 3000 na 5000 korun. Více ZDE


Čtěte také:
Rozšíření poplatku na EURO 3 není žádnou novinkou (18.5.2015)


Zdroj: Novinky.cz

02.03.2016 14:34

Komise: Evropa připravuje další kroky pro implementaci Pařížské dohody

Today, the European Commission presented an assessment of the implications for the European Union of the new global climate agreement adopted in Paris in December 2015.

The assessment looks at the next steps in the process and how the Paris Agreement will be implemented in the EU. The assessment is also accompanied by a proposal for the European Union to sign the Paris Agreement.

Vice-President for the Energy Union Maroš Šefčovič said: "The Paris Agreement sends a strong signal that the world is moving towards a global clean energy transition. We want to maintain the first mover advantage, notably in renewable energy and energy efficiency. Under the Energy Union strategy we want to create an environment that allows investors and businesses to fully seize these new opportunities, and consequently be able to generate new jobs and growth. There are also significant opportunities for our cities. After all, it is in urban areas where an important part of the transition will actually happen. We will speed up our work in this field."

EU Commissioner for Climate Action and Energy Miguel Arias Cañete said: "We have the deal. Now we need to make it real. For the EU, this means completing the 2030 climate and energy legislation without delay, signing and ratifying the Agreement as soon as possible, and continuing our leadership in the global transition to a low-carbon future. Through our climate diplomacy, the EU will push to keep climate change at the top of the international political agenda. We have a lot of work ahead of us, but as we did in Paris, we will persevere and succeed."

 

Main conclusions of the assessment:

  • The Paris Agreement: The Paris Agreement is the first multilateral agreement on climate change covering almost all of the world's emissions. It is a success for the world and a confirmation of the EU's path to a low carbon economy. The EU's negotiation strategy was decisive in reaching the Agreement.
  • Signature and ratification: The early ratification and entry into force of the Paris Agreement will give the legal certainty that the Agreement begins operating quickly. Therefore, the Paris Agreement should be signed and ratified as soon as possible. Today's assessment accompanies a proposal for a Council decision on the signing of the Paris Agreement on behalf of the European Union.
  • Periodic reviews: The EU will need to be ready to participate in the review processes under the Paris Agreement designed to ensure the achievement of the goal of keeping climate change well below 2°C and pursuing efforts towards 1.5°C.To develop an understanding of the implications of a 1.5°C goal, and as the 5th Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) was inconclusive on this aspect the IPCC has been requested to prepare a special report in 2018. The EU will provide input to the scientific work being carried out internationally for that purpose. Further, by 2020, all countries should communicate their mid-century, long-term decarbonisation strategies. To facilitate the preparation of the EU's strategy, the Commission will prepare an in-depth analysis of the economic and social transformations in order to feed the political debate in the European Parliament, Council and with stakeholders.
  • 2030 climate and energy legislation: In October 2014 the European Council agreed on the 2030 climate and energy policy framework for the EU setting an ambitious economy-wide domestic target of at least 40% greenhouse gas emission reduction for 2030. The Paris Agreement vindicates the EU's approach. Implementing the 2030 energy and climate framework as agreed by the European Council is a priority in follow up to the Paris Agreement. The forthcoming legislative proposals should be fast-tracked by the European Parliament and the Council.
  • Energy transition: The EU needs to consolidate the enabling environment for the transition to a low carbon economy through a wide range of interacting policies and instruments reflected under the Energy Union Strategy, one of the 10 priorities of the Juncker Commission.
  • Global diplomacy and global action: The EU will need to step up its international climate diplomacy to maintain the political momentum and support other countries in the implementation of the Agreement and their climate plans. In this respect, the EU remains committed to scaling up the mobilisation of international climate finance.

 

Next steps

The immediate next steps are the signature and ratification of the Paris Agreement. The Agreement will open for signatures on 22 April 2016 in New York, and enter into force when at least 55 Parties representing at least 55% of global emissions have ratified.

The Commission will present during the next 12 months the key remaining legislative proposals to implement the 2030 framework. This includes proposals for an Effort-Sharing Decision for sectors not covered by the EU Emission Trading Scheme and on land use, land use change and forestry (LULUCF), legislation to set up a reliable and transparent climate and energy governance mechanism for the post-2020 period, and the necessary policy proposals to adapt the EU's regulatory framework in order to put energy efficiency first and to foster EU's role as a world leader in the field of renewable energy.

02.03.2016 12:57

Vychází nové Odpadové fórum, tématem jsou stavební odpady

Přežili jsme další zimu a na světě je první jarní číslo Odpadového fóra s tématem Stavební odpady. I když za oknem je pořad zimní počasí, už se nedočkavě těšíme na rozkvetlé stromy a zpívající ptáky. Změna je zkrátka život. Vitální známky naleznete i na obálce nového čísla.  Ovšem přísloví „Nesuď knihu podle obalu“ tu neplatí. Změny se netýkají pouze obalu časopisu, změnil se i obsah. 

Přísné konzervativce rovnou uklidníme: pořád v časopise naleznete ověřené rubriky. V březnovém rozhovoru jsme si popovídali s ředitelem společnosti Eurowaste Jaroslavem Tymichem o osudu papírenského průmyslu v České republice. Pomáháme českým lesům, když třídíme papír? Jaký dopad bude mít evropský balíček OH na Česko? To vše a mnoho dalšího nám prozradí odborník na recyklaci papíru.

Další zaběhlá rubrika Polemika, co nesmí chybět v žádném čísle, je věnovaná otázce nad výkonem ČOV. Položili jsme účastníkům polemiky následující otázku: Jaký je podle Vás prostor pro zpřísnění limitů pro ČOV, aniž by to mělo zásadní dopad na investice, tedy na zvýšení ceny stočného? O tom, zda se účastníci shodli či ne, se dozvíte v novém čísle. Ovšem pokud jste naši pravidelní čtenáři, odpověď asi tušíte.

V reportáži s příznačným názvem Diskutovat, diskutovat, diskutovat se seznámíte s tématem Nimby efektu. Podporujete myšlenku energetického využití odpadu, akorát ZEVO nechcete mít poblíž domu? Pak ta reportáž je mířena na Vás.

Abychom potěšili i ty, co se občasných (a pozitivních) změn nebojí, rozšířili jsme tematický rozsah na celou škálu komunální a průmyslové ekologie. Znamená to, že se dozvíte o problematice technologií proti suchu od pana docenta Z. Hrkala  nebo o technologiích odsíření energetických zdrojů od kolektivu autorů.

V neposlední řadě dodáme, že poslední stránky čísla přinášejí předběžný program konference TVIP, do níž zbývají pouhé dva týdny. Doufáme, že konference přinese spoustu nových podnětů, témat a autorů.  A abyste se měli na co těšit, vyhlašujeme téma dalšího čísla Radioaktivní odpady a již máme nachystanou reportáž z posledního funkčního uranového dolu ve střední Evropě.

 

 

02.03.2016 09:47

Manhart: V 21. století je skládkování totálně nemorální

Ve třídění obalů jsou Češi na špici Evropské unie, vzhledem k objemu komunálního odpadu jsou však na slabém průměru. „Skládkování je ve 21. století totálně nemorální,“ zdůvodňuje šéf odboru odpadů ministerstva životního prostředí Jaromír Manhart, proč je třeba změnit systém plateb. Kdo bude víc třídit, měl by platit méně a naopak. Hostem iDNES.cz byl 1. března právě šéf odboru odpadů MŽP - jeho odpovědi na čtenářské dotazy najdete ZDE.

 

Zdroj: iDNES.cz

 

K novému zákonu o odpadech čtěte také:


 

 

02.03.2016 08:46

REACH: Nové zkušební metody a aktualizace stávajících

Ve věstníku Evropské unie vyšlo dne 1. března 2016 nařízení ze dne 7. prosince 2015, kterým se přizpůsobuje technickému pokroku nařízení (ES) č. 440/2008, kterým se stanoví zkušební metody podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek. Přizpůsobení spočívá v začlenění 20 zkušebních metod: jedné nové metody pro stanovení fyzikálně-chemické vlastnosti, jedenácti nových zkušebních metod, tří aktualizovaných zkušebních metod pro posouzení ekotoxicity a pěti nových zkušebních metod pro posouzení rozpadu a chování v životním prostředí. Nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

 

 

Dokument ke stažení:

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2016/266

02.03.2016 07:29

Tématem nové Priority jsou zvýhodněné půjčky od SFŽP

Únorová Priorita přináší obsáhlý materiál, který se věnuje možnosti čerpat zvýhodněnou půjčku od Státního fondu životního prostředí ČR. Ten aktuálně nabízí půjčky s fixním jednoprocentním úrokem po dobu až deseti let pro z OPŽP podpořené vodohospodářské projekty a projekty zaměřené na energetické úspory. V aktuálním čísle Priority se také dočtete, jak to nyní vypadá v Krušných horách. Ty má stále mnoho lidí zažité jako poničený region a symbol bezohledné těžby, nešetrné průmyslové výroby a všeobecné zchátralosti měst a obcí poznamenané stigmatem komunistických lágrů.

Připomínáme, že o zvýhodněné půjčky mohou již nyní žádat úspěšní žadatelé ve 21. a 22. výzvě a ve stále běžící 19. výzvě Operačního programu Životní prostředí, která končí 15. dubna letošního roku. O půjčku je možné požádat až do konce roku 2016 buď současně s podáním žádosti o dotaci z programu, nebo samostatně - například po výběru zhotovitele pro zajištění vyšší potřeby zdrojů, než bylo deklarováno. Využívání takzvaných finančních nástrojů je aktuálním trendem ve světě dotací, který se přímo dotýká Operačního programu Životního prostředí.

 

Dokument ke stažení:

Priorita_č2_2016.pdf (2312126)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE