Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

13.11.2016 18:01

Poláci mají dron pro boj se znečištěným ovzduším

V polských Katovicích sestrojili výzkumníci dron pro boj se znečištěným ovzduším. Říkají mu létající laboratoř a měří s ní znečištění vzduchu. „Dosud se měření prováděla na malém úseku, který měl pak reprezentovat celou rozsáhlou oblasti. Naneštěstí faktory jako špatné povětrnostní podmínky nebo třeba velké stavby pak výsledky zkreslovaly. S drony můžeme měřit kdekoliv a kdykoliv," pochvaluje si jeden z výzkumníků Adam Hawerla. Speciální zařízení změří koncentraci prachu, oxidu uhličitého nebo oxidu uhelnatého s naprostou přesností. „Nejprve čidla nasají kouř do příslušných komor. Pak laserové senzory zanalyzují vzorky, mikroprocesor vypočítá výsledky a ty pak odešle na náš server," popisuje technik Marcin Fisior. Polští vědci věří, že se jim s novou technologií podaří lépe bojovat proti znečistění vzduchu, které mají jedno z největších v Evropě.

 

 

Zdroj: Rozhlas.cz

12.11.2016 11:18

Ojedinělá výstava v Plzni dokazuje, že PET lahve spojují lidi na celém světě

Výstava v DEPO2015 chce ukázat, že aby se z Mé vlasti nestala Má plast, je potřeba k tomu dělat víc, než jen třídit odpad do kontejnerů správné barvy. Hlavním smyslem interaktivní expozice je přitáhnout pozornost k tématu lokální recyklace a omezení spotřeby plastu. Součástí výstavy je i neuvěřitelný hudební zážitek o který se stará 3D tiskárna.

„V Evropě se jen 30 % plastového odpadu zrecykluje, 40 % se spálí a 30 % končí na skládce. My chceme dát lidem možnost vlastnoručně recyklovat a vymýšlet zajímavý design Ukazujeme proto nejen přístup designérů a umělců, ale vyzýváme návštěvníky, aby přinesli také svůj plastový odpad a přetavili ho do nových výrobků,“ vysvětluje programový ředitel výstavy Jiří Sulženko.

Na výstavě Má plast se představuje také nizozemský designér Dave Hakkens. Ten se rozhodl udělat revoluci v dostupnosti recyklačních technologií a navrhl čtyři základní stroje tak, aby si kdokoli mohl lokálně plastový odpad přetvořit do smysluplných a hodnotných nových produktů. Plány na výrobu sady strojů zpřístupnil na webu www.preciousplastic.com (video ZDE). Tyto stroje se také představují na výstavě Má plast.

Celkem na výstavě od podzimu návštěvníci mohou obdivovat instalace od více než desítky umělců. Kromě akčních designérů se na výstavě představí i angažovaní recyklační umělci. Nebude chybět celosvětově uznávaná PET art umělkyně Veronika Richterová, berlínští Plastique Fantastique nebo Nicole Taubinger a Benedikt Tolar. Aktivistický design doplňují také výrobky z recyklovaného materiálu od světových designerských hvězd, například boty Melissa od architektky Zahy Hadid nebo módní návrhářky Vivienne Westwood.

Součástí výstavy je byť malý nicméně neuvěřitelný hudební zážitek – kdo chce vidět, jak zní Má vlast zahraná 3D tiskárnou a jak vypadá Smetanova hudba vytištěná z recyklovaného materiálu do fyzické podoby, je srdečně zván k poslechu 3D music jukeboxu v DEPO2015.

 

 

Výstava Má plast bude otevřena až do 28. února 2017. Od 27. do 31. října 2016 se část výstavy představí i na Designbloku. Další informace získáte na www.DEPO2015.cz




Na reportáž z DEPO2015 se můžete těšit už v prosincovém Odpadovém fóru

11.11.2016 19:40

Odstoupí USA od pařížské dohody?

Nově zvolený americký prezident Donald Trump, který do úřadu nastoupí 20. ledna 2017, by mohl už za rok docílit odstoupení Spojených států od pařížské klimatické dohody. Napsala to dnes agentura Reuters s odvoláním na právní experty.

Trump v minulosti řekl, že globální oteplování je podvod, který si vymyslela Čína, aby poškodila americké hospodářství. Nově zvolený prezident chce zajistit, aby se nesnižovaly stavy v uhelném a ropném průmyslu, jelikož je přesvědčen, že by to mělo negativní dopad na americkou ekonomiku. V souvislosti s tím v květnu řekl: "Pařížskou klimatickou dohodu vypovíme."

Pařížská dohoda, kterou podepsalo téměř 200 států, vstoupila v platnost 4. listopadu. Ratifikovalo ji už 103 zemí, které mají na svědomí 73 procent ze světových emisí. Jejím cílem je výrazně snížit světové emise skleníkových plynů tím, že se zásadně omezí užívání fosilních paliv. To by mělo pomoci udržet oteplování pod dvěma stupni Celsia, nejlépe do 1,5 stupně ve srovnání s předindustriálním obdobím.

Dohoda ukládá, že jednotlivé země od ní smějí odstoupit nejdříve za čtyři roky, tedy v době, kdy se budou konat příští americké prezidentské volby. Právní experti se však domnívají, že by Trump tato nařízení mohl obejít a zrušit účast Spojených států v pařížské dohodě do jednoho roku, jelikož by mohl vypovědět Rámcovou úmluvu OSN o změně klimatu z roku 1992, která je předchůdkyní pařížské dohody a má pouze roční výpovědní lhůtu.

Odstoupení od Rámcové úmluvy by automaticky zrušilo účast USA v pařížské dohodě, protože obě dohody jsou provázané.

"Pokud Trump odstoupí od pařížské dohody, bude to za politickou cenu. Pokud však odstoupí od Rámcové úmluvy, daň bude větší," prohlásil profesor z právní fakulty arizonské univerzity Daniel Bodansky. Bodansky je přesvědčen, že by Trump od dohody mohl odstoupit i jinou cestou, a to pokud Senát a Sněmovna reprezentantů, kde mají republikáni většinu, schválí zákon, který to po něm bude požadovat. Nejvyšší soud Spojených států tradičně dává přednost americkým zákonům před mezinárodním právem. "Pokud Trump tyto kroky podnikne se souhlasem Kongresu, tak nebude problém s americkými zákony," konstatoval Bodansky. A vzhledem k tomu, že za vypovězení dohody nejsou sankce, je nepravděpodobné, že by se situace řešila přes mezinárodní zákony.

Stratég z unie znepokojených vědců Alden Meyer má podobný názor, tvrdí, že "následky odstoupení od dohody by byly třaskavé, jelikož by takové rozhodnutí dalo ostatním zemím znamení, že USA nemají zájem o mezinárodní spolupráci v otázce klimatických změn".

Rámcovou úmluvu podepsal Trumpův stranický kolega, bývalý americký prezident George Bush a byla schválena Senátem. Možná tak bude pro Trumpa jednodušší zrušit ekologické plány prezidenta Baracka Obamy týkající se domácí politiky, píše agentura Reuters.

 

Zdroj: ČTK

11.11.2016 19:03

Ve sbírce vychází novela zákona o ovzduší a další předpisy

Ve Sbírce předpisů ČR vychází zákona, které podepsal prezident 1. listopadu a to konkrétně zákon ze dne 19. října 2016, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Dále zákon ze dne 19. října 2016, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a zákon ze dne 19. října 2016, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. K problematice GMO také vychází Vyhláška č. 372/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 209/2004 Sb., o bližších podmínkách nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k předpisům čtěte ZDE

11.11.2016 18:41

POZVÁNKA NA DEBATU: Energetická účinnost: kam směřuje „zelený závazek“ EU?

Cílem debaty, kterou pořádá CEBRE - Česká podnikatelská reprezentace při EU 2. prosince 2016 od 13,00 do 15,00 hod (Evropský dům, Jungmannova 24, Praha 1) je diskutovat o revizi směrnice o energetické účinnosti. Diskuze se bude odvíjet od těchto otázek: Jaké výhody přinášejí energetické úspory české ekonomice? Reflektuje návrh směrnice reálnou situaci v evropské ekonomice a jednotlivých členských státech? Jaké by měly být cíle pro zvyšování energetické účinnosti do roku 2030? Měla by ČR podpořit cíl zvýšení energetické účinnosti o 30 % do roku 2030? Jaký dopad by mělo zvýšení cíle do roku 2030 na průmysl v ČR? Diskusi zahájí Zdeněk Čech, ekonomický poradce Zastoupení Evropské komise v ČR. Poté své prezentace přednesou následující řečníci:


• Radoš Horáček, Oddělení pro energetickou účinnost, Evropská komise
• Evžen Tošenovský, člen Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku, Evropský parlament
• Vladimír Sochor, ředitel Odboru energetické účinnosti a úspor, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
• Petr Holub, ředitel aliance Šance pro budovy
• Zuzana Krejčiříková, ředitelka útvaru Public Affairs, ČEZ, a.s.

 

V případě zájmu o účast je potřeba se registrovat do 1. prosince 2016 ZDE nebo e-mailem na prague@cebre.cz. 

 

Dokument ke stažení:

Pozvánka

11.11.2016 11:20

Závěry Podzimní plynárenské konference

Tradiční setkání českých plynárníků – Podzimní plynárenská konference – zavítalo tento týden na západ České republiky (ČR), do Mariánských Lázní. Místem konání již 23. ročníku nejvýznamnější tuzemské akce zaměřené na problematiku plynárenství pořádané Českým plynárenským svazem (ČPS) se ve dnech 7. a 8. listopadu 2016 stal Mramorový sál mariánskolázeňského Společenského domu Casino. Záštitu nad letošním ročníkem Podzimní konference převzala společnost innogy Česká republika a. s.

V programu konference, které se zúčastnily necelé čtyři stovky odborníků z plynárenství a příbuzných oborů, bylo předneseno 12 odborných přednášek. Vedle nich zazněly příspěvky zástupců města Mariánské Lázně, ministerstev průmyslu a obchodu a životního prostředí, Energetické sekce Hospodářské komory ČR či Technologické platformy Energetická bezpečnost ČR. Jako tradičně také na konferenci vystoupil zástupce Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ).

Z odborných přednášek lze uvést úvodní vystoupení předsedy Rady ČPS Jana Valenty, který poukázal na to, že plynárenství se o budoucí místo zemního plynu v energetickém mixu musí aktivně starat. Upozornil na to, že na rozdíl od elektroenergetiky, nemusí plynárenství investovat velké prostředky do přechodu na necentrální zdroje. Zemní plyn je do budoucnosti dlouhodobým a dobrým řešením. Přispívají k tomu bezpečné dodávky díky diverzifikaci zdrojů a přepravních cest a kapacitě zásobníků, kvalitní a profesionálně spravovaná infrastruktura, stabilní energetický zdroj s minimálními emisemi, ekonomická efektivita a konkurenceschopnost. Na závěr svého vystoupení představil Jan Valenta webové stránky www.zemniplyn.cz, které provozuje ČPS a které mají za cíl představit výhody zemního plynu ve třech oblastech – vytápění domácností, řešení energetických potřeb obcí a využití zemního plynu jako pohonné hmoty.

Již název prezentace místopředsedy Rady ČPS Martina Herrmanna „Budoucnost zemního plynu je ohrožena“ nastínil zásadní problém – Evropou prochází jako Ariadnina nit antifosilní vlna. Vedle antifosilního zákona, který připravuje MŽP, mohou pozici zemního plynu v ČR dále ohrozit i uvažované zavedení uhlíkové daně a zrušení osvobození zemního plynu pro domácnosti od daně. První dopad této „antiplynové“ vlny již plynárenství zaznamenalo – v rámci navýšení prostředků 1. výzvy kotlíkových dotací o 300 mil. Kč již není možné z tohoto navýšení čerpat prostředky na plynové kotle…

Letošní konference se zúčastnil také prezident Mezinárodní plynárenské unie (IGU) David C. Carroll. Své vystoupení nazval „Raising the global voice of gas“. Globální hlas ze strany plynárenství by měl jasně sdělovat, že obor usiluje o zlepšení kvality života tím, že nabízí zemní plyn, který je klíčovým přispěvatelem k udržitelné energetické budoucnosti. Proto je nutné se věnovat oblasti Gas Advocacy.

Tématem vystoupení Gerta Müller-Syringa z německé společnosti DBI Gas-und Umwelttechnik byly emise metanu pocházející z plynovodních sítí. V úvodu uvedl dvě důležité hodnoty – energetika se podílí v zemích EU na emisích metanu z 18,9 %, zemní plyn se na emisích metanu z energetiky podílí z 39,2 %. Pro stanovení emisí metanu a tím i uhlíkové stopy jsou nezbytné spolehlivé odhady. Jak uvedl pan Müller-Syring, jsou dnes k dispozici studie o emisích a uhlíkové stopě různé kvality, které zpochybňují vstřícnost zemního plynu k životnímu prostředí. Je proto důležité, aby byla k dispozici přesná data o emisích metanu, např. výsledky ze „Zukunft Erdgas“ ukazují, že ve středoevropských zemích jsou emise metanu o 39 % nižší v porovnání s hodnotami vypočtenými s využitím modelu Exergia. Zemní plyn je z fosilních zdrojů nejšetrnějším k životnímu prostředí. Plynárenství ale musí tyto výsledky umět prezentovat.

„Kam kráčíš, Evropo, aneb příležitost pro ČR…“ byl název přednáška Radka Benčíka ze společnosti NET4GAS. Hlavním cílem Evropy by mělo být dokončení harmonizovaného trhu se zemním plynem. Bohužel, plně implementovaný třetí energetický balíček má asi jen polovina členských států EU. Na trh v ČR budou mít dopady nové projekty, jako např. nový přepravní model Gazpromu, plynovody přivádějící plyn z jihu, nová úloha Baumgartenu či postupná integrace trhů. Důležitou úlohu by měly hrát propoje mezi jednotlivými zeměmi, ale ty by se měly realizovat na základě konkrétních zájmů členských států. V zásobování Evropy bude hrát důležitou roli Rusko, v letošním roce se předpokládá dodávka z Ruska na úrovni 170 mld. m3. Projekt Nord Stream 2 je projekt na základě požadavku trhu.

Budoucností skladování zemního plynu v zásobnících se zabýval Lubor Veleba, prezident Gas Storage Europe. I přes současný stav, kdy zásobníky ve většině evropských zemí jsou téměř plné, lze očekávat postupné snižování poptávky po uskladňování plynu. Poptávku po skladovacích službách ovlivňuje řada faktorů – klesající poptávka po plynu, nekonkurenceschopnost plynu při výrobě elektřiny, snaha obchodníků snížit náklady atd. K tomu ještě přistupuje možnost výhodně nakoupit plyn i v zimním období na spotových trzích. V závěru Lubor Veleba uvedl několik příkladů, jak lze efektivně využít skladovací kapacitu zásobníků, zejména pak v kombinaci s obnovitelnými zdroji (např. zdroj plynu pro provoz plynových elektráren v případě výpadku elektřiny z obnovitelných zdrojů).

Vývoji energetického trhu v ČR se věnoval Tomáš Varcop z innogy Energie. Spotřeba zemního plynu klesá, a to i z důvodu jeho vnímání jako paliva produkujícího uhlíkaté emise. Na druhou stranu je ale nutno připomínat, že zemní plyn má obrovský potenciál jak paliva vyrovnávající kolísání dodávek z obnovitelných zdrojů. Postavení plynu na trhu ČR ale může zhoršit daňové zatížení. Podle vysokého scénáře daňového zatížení by mohla díky daním cena komodity vč. DPH stoupnout až o 13 %.

Problematice alternativního využívání plynu se věnoval Martin Slabý z Pražské plynárenské (PP) Distribuce, který zastoupil Pavla Janečka z PP. Podle jeho názoru nemusí být vývoj ve využití plynu, a to i přes řadu nepříznivých faktorů, nijak negativní, plyn se může dostat ve větší míře „zpátky do hry“. To však předpokládá, že pro plyn bude plynárenství dělat daleko více než v minulosti, a to zejména v rámci Gas Advocacy. Zemní plyn by již neměl být spojován s tradičními způsoby jeho využití, ale daleko více by měli mít lidé zafixovaný zemní plyn jako efektivní a levné palivo pro pohon vozidel či pro výrobu elektřiny, tepla a chladu. Účastníky konference jistě v této souvislosti v jeho vystoupení zaujala parafráze „větru a slunci poručit neumíme, ale plynu ano“.

Vystoupení Jana Rumla, výkonného ředitele ČPS, bylo věnováno využití biometanu. Upozornil na to, že Národní akční plán čistá mobilita se také zabývá rozvojem alternativních zdrojů, jako je také biometan či vodík. Proto se plynárenství musí zabývat i těmito palivy. Bioplyn je dnes využíván hlavně pro výrobu elektřiny, v roce 2015 se bioplyn podílel na výrobě elektřiny v ČR z 3 % a byl v této sféře nejvýznamnějším obnovitelným zdrojem. Bioplyn, resp. biometan, lze využít efektivně i jako příměs do zemního plynu – do konce roku 2016 bude v ČPS dokončena studie proveditelnosti pilotního projektu nástřiku biometanu do plynovodních sítí.

Václav Chrz ze společnosti Chart Ferox se zabýval rozvojem malých a středních technologií zkapalněného zemního plynu (LNG) v Evropě. LNG může být využito nejen jako pohonná hmota, ale uplatnění najde i u těch zákazníků, kteří potřebují plyn pro technologické nebo energetické využití. Důvody pro volbu LNG mohou být např. velká vzdálenost od plynovodní sítě, nerovnoměrná spotřeba či technologie, která nemůže využívat odorizovaný plyn. Hlavním zdrojem LNG je dovoz z terminálů, ale je možné využívat i LNG ze zkapalňovačů vybudovaných na vrtech (pro ČR nejblíže v Polsku) nebo na plynovodech (pro ČR Rusko, Kaliningradská oblast). Technologie využití LNG pro energetické a dopravní účely je již rozvinutá, pro ČR v návaznosti na direktivu o vybudování infrastruktury pro alternativní paliva je aktuální úkol zajistit průjezdnost ČR pro vozidla na LNG.

Problematice LNG se také věnoval Igor Brik (jednatel SPOLGAS). V rámci žatecké Průmyslové zóny je využíván LNG, v brzké době bude k dispozici i plnicí stanice LNG. Na tuto prezentaci navázal Martin Kugler, vedoucí odboru projektování, GridServices, který se věnoval možnostem využití LNG pro náhradní zásobování zemním plynem.

Letošní Podzimní plynárenská konference přinesla řadu námětů, kterým by se české plynárenství mělo nadále věnovat. Z nich asi nejvýznamnějšími jsou nadále zlepšovat komunikaci směrem k veřejnosti o výhodách zemního plynu (Gas Advocacy) a vyvinout úsilí pro prosazení úpravy připravovaného antifosilního zákona, podle které by při omezování využívání fosilních paliv bylo v prvé řadě přihlíženo na jejich vliv na životní prostředí.

10.11.2016 21:34

Umělé zasněžování – ano či ne?

"První sníh dorazil i do Prahy. Zažijeme letos bíle Vánoce, nebo horské resorty budou zase řešit problém nedostatku sněhu? Připomeňme si pro jistotu polemiku Odpadového fóra z minulého roku: Umělé zasněžování – ano či ne?" Více ZDE

 

 

 

10.11.2016 21:24

Studujete průmyslovou ekologii?

Studujete průmyslovou ekologii a chcete vědět víc o tom, co Vás čeká v budoucím zaměstnání? Od listopadu nabízíme 40 % SLEVU na elektronické předplatné odborného časopisu Odpadové fórum pro všechny studenty přírodovědných oborů! Více informací ZDE

 

 

 

 

10.11.2016 21:20

Eurostat zveřejnil souhrnná statistická data z energetiky, dopravy a životního prostředí

Evropský statistický úřad Eurostat dnes vydal letošní vydání klíčových statistických informací z oblasti energetiky, dopravy a životního prostředí. Cílem publikace je poskytnout přehled ohledně nejdůležitějších indikátorů, které pomáhají nastínit budoucí směřování politik v těchto třech oblastech. Celý přehled naleznete ZDE

 

 

Zdroj: CEBRE

10.11.2016 10:05

MŽP vyhlásilo nové dotace na pořízení aut s alternativním pohonem

Ministr Richard Brabec dnes zahájil příjem žádostí o dotace na nákup vozidel s alternativním pohonem. Žadatelé z řad obcí, krajů a jimi řízených organizací si rozdělí celkem 100 milionů korun, které jsou pro ně vyhrazeny v Národním programu Životní prostředí. Žádat mohou o příspěvek na elektromobily, plug-in hybridy a vozy na CNG. Příjem žádostí poběží do 31. 3. 2017. Ministr Brabec dnes zároveň podepsal se zástupci výrobců a dovozců aut, energetických a plynárenských společností memorandum o spolupráci na podpoře rozvoje alternativních pohonů v ČR.

 

Cílem dnes spuštěné pilotní výzvy je podpořit nákup vozidel na alternativní pohon v ČR a přispět tak ke snížení emisí látek v ovzduší, které škodí lidskému zdraví a jež produkuje doprava. Ta plošně v ČR představuje v současné době zhruba 19 % celkových emisí oxidů dusíku, 14 % celkových emisí těkavých organických látek, 9 % celkových emisí prachových částic PM10, zhruba 10 % celkových emisí jemných prachových částic PM2,5 a přibližně 7 % celkových emisí rakovinotvorného benzo(a)pyrenu. „Podíl znečištění ze silniční dopravy je výrazně vyšší zejména ve velkých městech a přispívají k němu právě vozidla s konvenčním pohonem, tedy na benzín a naftu. Tato auta se třeba v Praze podílí na celkových emisích jemných prachových částic PM2,5 více než 60 % a na celkových emisích oxidů dusíku 56 %,“ vypočítává podíly jednotlivých látek znečišťujících ovzduší ministr životního prostředí Richard Brabec.

 

Novou výzvou na podporu nákupu vozů s alternativními pohony MŽP cílí na kraje, obce a jejich příspěvkové organizace. „Chceme tím mimo jiné rozhýbat poptávku, která následně přispěje rovněž k rychlejšímu rozvoji dobíjecí a plnicí infrastruktury a také k rozvoji nových technologií. Právě obce, kraje a jejich organizace jsou vhodnou cílovou skupinou pro pilotní projekt, protože najedou mnoho kilometrů. Obměna jejich vozového parku za ekologická vozidla tedy zvýší i efekt vynaložených peněz do čistoty ovzduší a životního prostředí,“ vysvětluje ministr Brabec.

 

Dotace na elektromobily, plug-in hybridy, vozidla se CNG pohonem

Podporu mohou obce, kraje, jimi řízené organizace ad. získat na elektromobily, plug-in hybridy a vozidla na stlačený zemní plyn – CNG. „U elektromobilů bude podpora pro osobní auta do 3,5 tuny činit 220 000 Kč, u plug-in hybridů 200 000 Kč a u vozů na CNG 50 000 Kč. Vyhrazených 100 milionů plánujeme rozdělit v poměru 80:20, kde větší část prostředků by měla směřovat na elektromobily a plug-in hybridy a druhá část na auta s pohonem na CNG,“ pokračuje ministr Brabec.

 

„Žadatelé mohou dále nad rámec dotace získat i příspěvek 10 000 Kč navíc, pokud své staré vozidlo v emisní třídě EURO 3 a nižší dají k ekologické likvidaci a zároveň doloží, že auto vlastnili déle než 2 roky před likvidací,“ doplňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí. Zároveň dodává, že nová výzva bude prezentována na seminářích "Chytré obce", které jsou určené starostům.

 

Typ vozidla/Podpora

CNG

plug-in hybrid

elektromobil

M1 (osobní)

50 tis. Kč

200 tis. Kč

220 tis. Kč

N1 (nákladní menší do 2,5t)

50 tis. Kč

200 tis. Kč

220 tis. Kč

N1 (nákladní menší od 2,5-3,5t)

100 tis. Kč

x

500 tis. Kč

L7E (malá užitková)

x

x

150 tis. Kč

L1E, L2E (motorky do 45 km/h)

x

x

20 tis. Kč

L3E, L4E, L5E, L6E (motorky nad 45 km/h)

x

x

50 tis. Kč

M2, M3 do 7,5t (minibus)

100 tis. Kč

x

800 tis. Kč

N2 do 12t (nákladní střední)

200 tis. Kč

x

x

 

Rozvoj ekologické dopravy v ČR a nové memorandum o spolupráci s výrobci a dovozci aut, energetiky a plynaři

V ČR po silnicích zatím jezdí kolem jednoho tisíce elektromobilů a zhruba 15 000 vozidel s pohonem na CNG. Nová výzva zapadá do komplexu opatření v Národním akčním plánu čisté mobility (NAP ČM), který vláda schválila v listopadu 2015 a který má mimo jiné za cíl zvýšit v ČR počty aut s alternativním pohonem a rozšířit dobíjecí či plnicí infrastrukturu [5]. Na rozvoji čisté mobility pracují vedle MŽP i další resorty: Ministerstvo dopravy, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo pro místní rozvoj.

 

S cílem zefektivnit podporu rozvoje vozidel s alternativním pohonem v nově otevřené výzvě, ale i další rozvoj čisté mobility v ČR navázalo MŽP spolupráci se zástupci výrobců a dovozců aut, energetiky a plynaři. Zahájením spolupráce je vznik společného memoranda, které dnes ministr Brabec podepsal se zástupci společností ČEZ, E.ON, PRE, Českého plynárenského svazu, Svazu dovozců automobilů a Sdružení automobilového průmyslu.

 

„Cílem memoranda je prohloubit naši spolupráci ve výměně informací a při osvětě mezi samosprávou i veřejností. Výměna informací a zhodnocení zkušeností s novou výzvou nám přinesou cenné poznatky pro budoucí možné rozšíření podobné dotační podpory pro další skupiny žadatelů, např. pro fyzické osoby,“ komentuje ministr Brabec uzavření memoranda.

 

Zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svazu dovozců automobilů (SDA) podpis memoranda vítají.  „Vnímáme to jako dobrý základ budoucí koncepční spolupráce na podpoře alternativní mobility v ČR,“ říká Zdeněk Petzl za AutoSAP.  Podle Josefa Pokorného z SDA mohou opatření fungovat, budou-li prosazována v navrhovaném kontextu: „Tím je zejména využívání dotačních fondů s cílem podpořit obnovu vozového parku pro jeho příznivější složení z pohledu ekologie a bezpečnosti,“ vysvětluje Pokorný.

 

„Velice oceňujeme jasné kroky v přímé podpoře rozvoje elektromobility v ČR, která je v souladu s Národním akčním plánem čisté mobility. Jako provozovatel největší tuzemské sítě dobíjecích stanic pro elektromobily přitom z reakcí cestující veřejnosti víme, že pořizovací cena elektromobilů je stále největší bariérou rozvoje odvětví. Věříme, že kombinace přímé a nepřímé podpory povede v nejbližších letech k prodeji tisícovek nových elektromobilů ročně,“ vítá iniciativu MŽP člen představenstva a ředitel divize nová energetika ČEZ Tomáš Pleskač.

 

„Pražská energetika, a. s., se věnuje rozvoji elektromobility v hlavním městě Praze již od roku 2011 výstavbou první nabíjecí stanice pro elektromobily a dnes jich provozuje přes 30. Ve spolupráci s hlavním městem Prahou chce pokračovat v rozvoji elektromobility i nadále nejen kvůli dosahovaným úsporám pohonných hmot v provozu, ale především kvůli snížení vypouštěných emisí z automobilů a snížení hluku s cílem zlepšit životní prostředí zejména v centru naší metropole,“ zdůrazňuje předseda představenstva PRE, a. s., Pavel Elis.

 

„CNG je dnes nejdostupnější ekologickou alternativou v dopravě. Předpokládáme, že trend zájmu o toto palivo se projeví i v případě obcí, měst a krajů. Jsme připraveni nabídnout individuální projekty pro jednotlivé radnice nebo instituce,“ uzavírá Jan Ruml za Český plynárenský svaz.

 

Ke stažení:

09.11.2016 20:25

Je na čase myslet jinak: vidět odpady jako cenný zdroj

Zatím je to běžný postup: těžit zdroje, vyrobit produkt a zanedlouho ho vyhodit. Firmy se ale stále více zajímají o to, jak s výrobky a odpady nakládat chytře. Aby se, až doslouží, vrátily do oběhu. Princip cirkulární ekonomiky, tedy oběhového hospodářství, je nejen ekologický, ale pro firmy i ekonomicky výhodný. "Základní myšlenka je nedívat se na materiály jako na odpad, ale jako na zdroj, ať už vyrábíte cokoliv," říká Soňa Jonášová, ředitelka Institutu cirkulární ekonomiky, který se věnuje poradenství. Rozhovor pro HN čtěte ZDE.

 

Zdroj: iHNED.cz

09.11.2016 18:17

Kdy podléhá plán odpadového hospodářství obce procesu SEA?

Svaz měst a obcí ČR zveřejnil informaci k problematice SEA ve vztahu k plánům odpadového hospodářství (POH) obcí. Text, který je uveden níže, vznikl ve spolupráci s příslušným odborem Ministerstva životního prostředí a který obsahuje jednoduchý návod a postup.

 

 

 

Zpracování SEA na POH obce

1. POH obce podléhá procesu SEA

a) do plánu odpadového hospodářství obce se plánuje zařadit nové opatření stanovící rámec pro budoucí povolování záměrů uvedených v příloze č. 1 k ZPV (typicky např. budovat nové/á zařízení, které nebylo obsaženo v krajském POH)

b) v rámci plánu odpadového hospodářství obce se plánuje budovat nové/á zařízení, které sice bylo obsaženo v krajském POH (a tedy již v procesu SEA posouzeno), v POH obce však dochází k úpravě kapacitních či jiných parametrů či k takové konkretizaci, v důsledku které lze na úrovni POH obce předpokládat identifikaci nových vlivů, které nebyly posouzeny v obecnější úrovni v krajském POH

 

2. POH obce nepodléhá procesu SEA

a) do plánu odpadového hospodářství obce se neplánuje zařadit nové opatření stanovící rámec pro budoucí povolování záměrů uvedených v příloze č. 1 k ZPV (typicky např. budovat žádné nové/á zařízení)

b) v rámci plánu odpadového hospodářství obce se plánuje budovat nové/á zařízení, které však bylo obsaženo v krajském POH (a tedy již v procesu SEA posouzeno), a v POH obce nedochází k jeho dalšímu zpřesnění či úpravě

c) v rámci plánu odpadového hospodářství se plánuje budovat nové/á zařízení, které však nenaplňuje rámec přílohy č. 1 (např. sběrný dvůr)

 

 

Zdroj: SMO ČR

09.11.2016 16:20

Novela zákona o obalech prošla prvním čtením

Dne 19. října byla zahájena 50. schůze poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Poslanci mají na programu zejména novely stavebního zákona, zákona o obalech, ochranu ovzduší z pohledu pohonných hmot a ochranu přírody a krajiny. Již tento pátek by měli poslanci ve třetím čtení schalovat novelu zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech. Poslanci se táké budou zabývat ratifikací Pařížské klimatické dohody.

 

 

 

Aktuality z jednání:

 

11.11. schůze ukončena

 

9.11.:

  • Obaly: Lidé zřejmě od roku 2018 nebudou moci ze zákona získat v obchodech zdarma lehké plastové tašky. Bezplatné by měly zůstat jen tenké sáčky například na pečivo. Změnu má přinést v návaznosti na předpisy EU vládní novela zákona o obalech, kterou Sněmovna posunula do dalšího kola projednávání. Cílem úpravy je omezit objem plastového odpadu. Všichni obchodníci budou povinně zpoplatňovat lehké plastové tašky. Jde o plastové tašky o síle stěny od 15 do 50 mikronů. Ministr životního prostředí Richard Brabec uvedl, že cena tašky nebude zákonem stanovena, ale obchodníci si ji určí sami. Novela má rovněž zavést povinnost označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plastové odnosné tašky. Návrh také stanovuje nové cíle recyklace a celkového využití obalového odpadu do roku 2020. Recyklace by se měla zvýšit ze 60 procent na 70 procent, celkově by mělo využít 80 procent obalů. Novela by také měla upravit povinnost obchodníků nabízet nápoje ve vratných skleněných obalech. Sněmovní výbor pro životní prostředí dostal na projednání novely jen měsíc.
  • Autorizovaní architekti: Na dnešním jednání Poslanecké sněmovny ČR se projednávala novela zákona o výkonu povolání autorizovaných architektů. Novela prošla třetím čtením a nyní poputuje do horní komory Parlamentu ČR.  „Novela přinese zejména zpřehlednění některých povolání spojených s výstavbou. Je potřeba upřesnit  některé činnosti architektů, inženýrů i techniků činných ve výstavbě,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Vládní návrh novely zákona, který předložilo Ministerstvo pro místní rozvoj, a kterým se mění zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, upravuje problémy z aplikační praxe a uvádí autorizační zákon do souladu s novelou občanského zákoníku a novelou živnostenského zákona. Sněmovní tisk - ST 597

  • Klimatická dohoda: Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda je na programu na čtvrtek 10.11. jako 2. bod v 11.00 hodin - přerušeno
  • Ochrana přírody: Třetí čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ST501) je naplánováno na pátek 11.11. jako první bod programu - neprojednáno

 

26.10.

  • Stavební zákon: Novela zákona o územním plánování a stavebním řádu prošla prvním čtením. Novelu dále projednají výbory ve lhůtě 60 dnů: Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj (garanční výbor), Výbor pro životní prostředí a Hospodářský výbor. Již nyní je evidováno pět pozměňovacích návrhů - přehled ZDE. Je pravděpodobné, že k novele zákona bude ve Sněmovně pořádán odborný seminář.

 

21.10.

  • Dnešní body na programu: ochrana přírody a krajiny, ochrana ozónové vrstvy nebyly projednány, schůze byla přerušena ve 14 hodin, pokračovat bude v úterý 25.10. ve 14 hodin
  • Zelená nafta: Poslaneckou sněmovnou dnes ve třetím čtení prošla novela zákona o spotřební dani, která se týká tzv. zelené nafty pro živočišnou výrobu. Nárok na vratku za spotřební daň za pohonné hmoty budou mít zemědělci v živočišné výrobě, včetně pracovníků v lesích a rybářů. Vratku ze zelené nafty již v současnosti dostávají zemědělci podnikající v rostlinné výrobě a zemědělští podnikatelé provozující lesní školkařskou činnost na zemědělském i lesním půdním fondu.

 

Přehled vybraných bodů programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení St 26. 10., 3. bod
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 877/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 924/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech /sněmovní tisk 754/ - třetí čtení  Pá 21. 10., 7. bod
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - třetí čtení  Pá 21. 10., 5. bod
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 739/ - třetí čtení  Pá 21. 10., 6. bod
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda /sněmovní tisk 932/ - prvé čtení 

 

 

Anotace předpisů:

 

Stavební zákon

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) mění kromě zákona o územním plánování a stavebním řádu i dalších 43 souvisejících právních předpisů. Novela stavebního zákona má podle předkladatele - ministerstva pro místní rozvoj (MMR) přinést zefektivnění povolovacích řízení, jejich zkrácení a současně i zavádí možnost pouze jednoho povolovacího řízení - tzv. koordinované řízení. Změny provedené ve stavebním zákoně jsou promítnuté i do dalších souvisejících zákonů. Rozsáhlejší změny jsou provedeny v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí a v zákoně o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.


Na úseku územního plánování dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:

  • zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací v případech, kdy nebudou vyžadovány varianty řešení; v takových případech na rozhodnutí o pořízení aktualizace nebo změny bude navazovat přímo zpracování návrhu, v těchto případech se dále navrhuje sloučit společné jednání a veřejné projednání návrhu změny nebo aktualizace územně plánovací dokumentace,
  • cyklus úplných aktualizací územně analytických podkladů bude prodloužen z 2 na 4 roky, ustanovení o průběžných aktualizacích doplňujících databáze při vzniku nových skutečností se nemění,
  • bude umožněno využití údajů o území a územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy (dosud omezeno na územní plánování),
  • ve vztahu k správnímu řádu a  soudnímu řádu správnímu budou zkráceny lhůty pro podání návrhu na přezkum opatření obecné povahy na 1 rok ode dne nabytí jeho účinnosti, dosavadní 3 roky u územně plánovací dokumentace působí velkou nestabilitu a nejistotu v území a zejména komplikují přípravu území pro výstavbu,
  • v  navazujících řízeních, v rámci kterých budou posuzovány záměry na provedení změn v území, budou soulad s územně plánovací dokumentací, stejně jako naplňování cílů a úkolů územního plánování a koordinace využití území zajišťovány formou závazných stanovisek úřadu územního plánování nebo krajského úřadu,
  • podmínkou účinnosti aktualizace a změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění úplného znění této dokumentace po aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností o aktuálním znění platné územně plánovací dokumentace,
  • územní studii bude smět nechat zpracovat i žadatel/investor, a to z důvodu urychlení přípravy území pro realizaci záměru na provedení změny v území,
  • dokumenty územního plánování budou povinně zveřejňovány na internetu.

 

Na úseku územního rozhodování a stavebního řádu dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:

  • zavedení možnosti spojení územního a stavebního řízení do jednoho společného řízení (v dosavadním legislativním procesu nazývaným koordinované řízení) s vydáváním jednoho rozhodnutí, a to jak u jednotlivé stavby, tak i u souboru staveb (vybraných staveb speciálních a jiných); příslušným k vedení tohoto řízení u obecných staveb bude obecný stavební úřad, u vybraných dopravních staveb speciální stavební úřad, u vodních děl příslušný vodoprávní úřad, u vybraných energetických staveb Ministerstvo průmyslu a obchodu,
  • integrace procesu posuzování vlivů na životní prostředí do koordinovaného řízení nebo do samostatného územního řízení,
  • navrácení kolaudačního řízení v případech, kdy nebude možné vydat kolaudační souhlas.

Ochrana ovzduší

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Cílem návrhu zákona je provedení částečné transpozice směrnice Rady (EU) 2015/652, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty, a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1513, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.

Hlavní navržené změny:

  • Návrh dává možnost dodavatelům motorového benzínu a motorové nafty do minimálního povinného podílu biopaliv podle § 19 zákona o ochraně ovzduší zohlednit dvojnásobně množství biopaliv vyrobených ze surovin obsažených v příloze IX části A i B směrnice 2015/1513 (biopaliva z použitého kuchyňského oleje, kafilerních tuků a pokročilá biopaliva).
  • Doplňuje se ustanovení, na jehož základě si dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty budou moci do snížení emisí skleníkových plynů zohlednit zemní plyn či zkapalněný ropný plyn, čistá a vysokoprocentní biopaliva, elektřinu a případně vodík, které pro dopravní účely dodali oni sami či je dodala jiná osoba, s kterou uzavřou smlouvu o společném plnění povinnosti.
  • Dle směrnice Rady 2015/652/EU mohou nově dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot i prostřednictvím tzv. snížení emisí z těžby. Navrhuje se proto vložit nový § 20a, který stanoví možnost zohlednění snížení emisí z těžby do povinnosti snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot obsažené v § 20 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší a povinnost pro dodavatele motorového benzínu a motorové nafty zasílat Ministerstvu životního prostředí zprávy (hlášení) o ušetřených emisích z těžby.
  • Navrhuje se úprava sankce za nesplnění povinnosti snížení emisí skleníkových plynů podle § 20 zákona o ochraně ovzduší. Platné znění zákona umožňuje uložit pouze pokutu do výše 10 milionů Kč, která by však v praxi neměla odrazující charakter. Výše pokuty za nesnížení emisí skleníkových plynů se proto navrhuje stanovit jako součin množství emisí skleníkových plynů v kgCO2, které zapříčinilo nesplnění povinnosti, a částky 15 Kč.
 
Novela zákona o obalech:

Hlavním cílem novely obalového zákona je omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. MŽP navrhuje zákaz bezplatného poskytování lehkých plastových odnosných tašek v místě prodeje výrobků spotřebiteli, s výjimkou velmi lehkých plastových odnosných tašek.

Rovněž se zavádí povinnost označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plastové odnosné tašky. Způsob bude blíže stanoven prováděcím právním předpisem až v návaznosti na vydání příslušeného prováděcího aktu Evropské komise. Lhůta pro transpozici uvedené směrnice uplyne 27. listopadu 2016.

Návrh zákona také stanoví nové cíle recyklace a celkového využití obalového odpadu, neboť platný zákon o obalech upravuje tyto cíle pouze do roku 2016. Nové cíle jsou stanoveny pro období počínaje rokem 2016 (cíle pro tento rok se nemění), a to v souladu se závaznou částí Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015–2024, která byla vyhlášena v podobě nařízení vlády č. 352/2014 Sb.

Navrhovaným zákonem se dále také zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva.

Navrhovaná úprava se týká též § 9 odst. 10, v němž je osobám, které uvádějí do oběhu nápoje v obalech, které nejsou vratnými zálohovanými obaly, stanovena povinnost nabízet stejné nápoje rovněž ve vratných zálohovaných obalech, pokud jsou v nich tyto nápoje uváděny na trh, s výjimkou osob uvádějících tyto nápoje do oběhu na prodejní ploše menší než 200 m2. Namísto zrušení daného ustanovení, které původně požadovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, se jako kompromisní řešení navrhuje zúžení působnosti předmětného ustanovení pouze na tři nejběžnější druhy piva (stolní pivo, výčepní pivo a ležáky). Důvodem je stále trvající poptávka po vratných zálohovaných obalech ve vztahu k pivu.


Návrh zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech

Novela zákona upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Upravuje dále ustanovení týkající se hodnotících, atestačních a certifikačních subjektů, implementace nových povinností a posouzení možnosti částečného převedení kompetencí při vydávání certifikátů z MŽP na soukromé subjekty. A v neposlední řadě doplňuje sankční ustanovení a povinností vybraných provozovatelů zařízení a rozšíření pravomocí ČOI.

Novela upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Tzv. nehermeticky uzavřená zařízení plněná fluorovanými skleníkovými plyny smí být podle čl. 11 odst. 5 nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 prodávána konečnému uživateli pouze tehdy, je-li doloženo, že instalaci provede podnik certifikovaný v souladu s článkem 10 tohoto nařízení (tj. osoba, která je držitelem certifikátu podle § 10 zákona č. 73/2012 Sb.). Při instalaci chladicích a klimatizačních zařízení jsou odborné znalosti a praktické schopnosti zcela nezbytné k tomu, aby byl vyloučen únik fluorovaných skleníkových plynů, který by mohl být způsoben neodborným zacházením. Navrhuje se proto stanovit povinnost prodejcům nehermeticky uzavřených zařízení, aby zajistili, že instalace bude provedena certifikovanými osobami. K zajištění kontroly této povinnosti musí prodejci současně vést evidenci prodaných nehermeticky uzavřených zařízení obsahujících fluorované skleníkové plyny spolu s uvedením čísla certifikátu certifikovaných osob, které provedly jejich instalaci.

V návaznosti na nové povinnosti stanovené přímo použitelným nařízením Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014, se doplňují nové skutkové podstaty správních deliktů za porušení povinností v tomto nařízení stanovených. V reakci na zkušenosti z praxe se navrhuje rozšířit pravomoci České obchodní inspekce tak, aby kromě provádění kontrol, měla kompetenci v návaznosti na provedené kontroly uložit nápravná opatření nebo vést řízení o správním deliktu.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s tříletou aplikační praxí zákona č. 73/2012 Sb. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti, umožnit efektivnější kontrolu stanovených povinností, případně vypustit úpravu povinností, které představují neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro dotčené subjekty. Dalšími změnami dochází k adaptaci na nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014, zejména se odstraňují ustanovení zákona, která jsou s tímto nařízením v rozporu.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. ledna 2017.


Ochrana přírody a krajiny (ST501):

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.


Ochrana přírody a krajiny (ST739):

Náhrada újmy nebude vyplácena za újmu vzniklou nebo trvající na pozemcích ve vlastnictví státu. Dojde tím k zamezení transferů finančních prostředků uvnitř státu, kdy jsou státní prostředky vypláceny zejména státním podnikům za újmu na státních pozemcích, na kterých stát deklaroval zájem na ochraně přírody. Novela zákoan by měla být účinná od 1. ledna 2017.

 

09.11.2016 11:39

Vznikla nová koalice pro komunitní obnovitelné zdroje energie

Nová komunitní koalice na podporu OZE se zaměřuje na zlepšení podmínek pro malé střešní fotovoltaiky a větrné elektrárny. Tyto dva zdroje mají podle koalice u nás největší potenciál, přitom se ale potýkají i s největšími překážkami.

Dnes poprvé se v Praze představila nová česká komunitní koalice pro podporu obnovitelných zdrojů energie. Je složená z více než šedesáti měst a obcí, jejich asociací, expertů z oboru a ekologů. Jsou v ní zastoupeny obce a města napříč Českou republikou, od drobných vesnic až po krajská města v čele s Brnem. Různorodé společenství spojuje jeden cíl - prosadit opatření k větší energetické soběstačnosti a nezávislosti. Decentrální komunitní obnovitelná energetika se úspěšně rozvíjí už v řadě zemí světa.

Nová koalice chce zlepšit české podmínky tak, aby obce, jejich občané, družstva, spolky či místní zemědělci nebo podnikatelé mohli provozovat obnovitelné zdroje energie. Tento model obecních a občanských OZE posiluje podle koalice energetickou soběstačnost obcí a regionů, vytváří v nich nová pracovní místa, zlevňuje energii pro místní odběratele a zlepšuje vztah lidí k OZE.

Koalice aktuálně navrhuje novelu zákona o podporovaných zdrojích energie, která by obnovila podporu pro obecní a občanské projekty větrných elektráren tak, aby došlo k rozvoji tohoto zdroje a místní lidé měli větší možnost profitovat z čisté energie. Navrhuje také jasné a nediskriminační podmínky pro samovýrobce, zejména pro malé střešní fotovoltaické elektrárny.

Koalice dále uvedla, že podle západních zkušeností je hybatelem rozvoje obnovitelných zdrojů demokratizace energetiky: obnovitelné zdroje vlastní a provozují místní, nikoli velké energetické skupiny. Hlavním cílem takových projektů totiž není vydělat peníze, ale poskytovat výhodně odběratelům elektřinu. V mnoha případech tak za velkým růstem instalací OZE v západoevropských zemích stojí právě občanské či obecní iniciativy. Například v Německu patří dvě třetiny všech obnovitelných zdrojů přímo jejich uživatelům - domácnostem, obcím, zemědělcům a výrobním podnikům.

Například belgické družstvo Ecopower, patrně nejúspěšnější energetické družstvo v Evropě, má 48 000 členů, kteří se dělí o elektřinu z vlastních větrných turbín, fotovoltaických elektráren nebo malých vodních elektráren. Častá je spolupráce na komunitních projektech obcí a zemědělců, jako je tomu například u švédského města Falköping: tradičně zemědělská oblast nabízí ideální podmínky pro větrné elektrárny, o které se dělí město s místními farmáři. Více o úspěšných zahraničních projektech najdete v přiložené prezentaci.

I u nás už existují v této oblasti pionýři. Patří k nim například obec Kněžice, která provozuje vlastní bioplynovou stanici s kogenerační jednotkou a kotel na biomasu. Díky tomu dokáže obyvatele zásobovat teplem a dodávat elektřinu do sítě. Koalice kvituje, že obcí, které by vlastnily větrnou elektrárnu, je u nás jen několik. Mezi nejúspěšnější patří Karle na Svitavsku, jež provozuje jednu ze tří turbín stojících na obecním katastru.

09.11.2016 07:47

Ministerstvo financí plánuje 10 prioritních ekozakázek až za 2,5 mld

Ministerstvo financí zveřejňilo priority zadávání veřejných zakázek na odstraňování starých ekologických zátěží na rok 2017 a střednědobý plán na roky 2018 a 2019. Priority vycházejí výhradně z doporučení Ministerstva životního prostředí, které odráží environmentální naléhavost jednotlivých sanačních zásahů určenou Systémem evidence kontaminovaných míst (SEKM).

„Poprvé v historii v předstihu a transparentně zveřejňujeme priority v oblasti ekozakázek na příští roky. Transparentní cesta, kterou jsme se vydali, se osvědčuje, veřejnost je o odstraňování ekologických zátěží informována a zakázky soutěžíme za méně než polovinu dříve plánovaných nákladů,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš.

V současné době eviduje MF ekologické smlouvy se 160 nabyvateli. V souladu s aktuální strategií je MF připraveno financovat odstraňování starých ekologických zátěží až do výše 2,5mld. Kč ročně. V souladu se společnou Směrnicí s MŽP, které je odborným garantem celého procesu, jsou každoročně stanovovány priority zadávání v následujícím roce. „Abychom eliminovali neúčelné vynakládání finančních prostředků na zastarávající projekty, je na návrh Ministerstva financí od roku 2014 stanovován i střednědobý plán zadávání zakázek, pro které je zahájena aktuální projektová příprava,“ doplňuje náměstek ministra financí Ondřej Závodský, který má ekozakázky v gesci.

V rámci procesu privatizace byl majetek státu převáděn do vlastnictví jeho nabyvatelů i s ekologickými zátěžemi způsobenými dosavadní činností státních podniků. Stát si byl této skutečnosti plně vědom a proto bylo přijato rozhodnutí, že významná část výnosů získaných z prodeje privatizovaného majetku bude využita na odstranění těchto starých ekologických zátěží. Tento závazek státu je vtělen do tzv. ekologických smluv uzavíraných mezi Fondem národního majetku ČR (dnes MF) a nabyvateli privatizovaného majetku.

 

Priority zadávání veřejných zakázek na odstranění starých ekologických zátěží v areálech nabyvatelů privatizovaného majetku:

Priority 2017
1 Odien Real Estate a.s. Avia Praha
2 BENZINA s.r.o. DS Šumperk Vikýřovice
3 BENZINA s.r.o. DS Točník
4 BENZINA s.r.o. DS Bohumín
5 FARMAK a.s. Olomouc III. etapa
6 UNIPETROL a.s. Litvínov Popelové skládky
7 Třinecké železárny a.s. Koryta řek Olše a Líštnice
8 Velamos, a.s. v konkurzu (Velobel) Zlaté Hory
9 Mopas a.s. Holešov
10 ČEZ Správa majetku s.r.o. (dříve ZČE a.s.) Karlovy Vary-Tuhnice
Priority 2017 - zásobník
11 Synthesia a.s. Pardubice Semtín – laguna železitých kalů
12 Spolek pro chemickou a hutní výrobu a.s. Dokončení sanace areálu závodu
13 E.ON. Distribuce a.s. Rozvodna Mydlovary
14 Vítkovice a.s. Koksochemie + další lokality
15 Jihočeská plynárenská a.s. Areál České Budějovice
16 RWE GasNet s.r.o. (dříve JMP a.s.) Uherské Hradiště
Střednědobý výhled na roky 2018, 2019
1 Eutech a.s. Šternberk
2 UNIPETROL a.s. Litvínov Nová voda Střed, Růžodol + dokončení sanace areálu v Záluží
3 RWE GasNet s.r.o. Šumperk
4 TATRA TRUCKS a.s. Kopřivnice
5 ČEZ Správa majetku s.r.o. (dříve ZČE a.s.) Karlovy Vary-Tuhnice
6 KastorEko s.r.o. Rohatec
7 RWE Energie s.r.o. Vyškov
8 RWE Energie s.r.o. Kroměříž
9 RWE Energie s.r.o. Javorník
10 MOIS s.r.o. Chomutov
11 Palivo Trans s.r.o. Oslavany
12 Velamos, a.s. v konkurzu Skuteč
13 RESPO s.r.o. Areály společnosti
14 KOVOŠROT GROUP CZ a.s. Areál Praha
15 AERO Vodochody a.s. Areál Vodochody
16 Hanon Systems Autopal Services s.r.o. (dříve Visteon Autopal) Závod Nový Jičín
17 BENZINA s.r.o. DS Bartošovice

 

09.11.2016 07:40

EEA: EU je na dobré cestě k dosažení cíle pro rok 2020

Evropská unie je na dobré cestě k dosažení cíle emisí skleníkových plynů pro rok 2020, i přes mírný nárůst emisí skleníkových plynů v roce 2015. Předběžné odhady totiž ukazují, že emise v celé Evropské unii v roce 2015 byly o 22% nižší s porovnáním s rokem 1990, a to i přes mírný nárůst emisí v porovnání s rokem 2014. Uvádí to Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) ve své nové zprávě, která byla zveřejněna. Česká republika snížila od roku 1990 emise skleníkových plynů o 38,1 %. Další podrobnosti se dočtete v níže uvedených dokumentech.

 

Dokument ke stažení:

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE