Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

15.12.2016 12:40

Informace ke kvalitě ovzduší a zdravotních rizik za rok 2015

Vláda se včera seznámila s informací o kvalitě ovzduší a spojených zdravotních rizicích, která byla předložena na základě usnesení vlády České republiky ze dne 11. června 2007 č. 630, kterým byl přijat Národní program snižování emisí České republiky[1] a ve kterém bylo uloženo ministru životního prostředí ve spolupráci s ministrem zdravotnictví připravit do 30. listopadu 2007 a dále pak každoročně tuto informaci.

Informace se skládá ze tří částí. První částí je „Informace o vyhodnocení výsledků imisního monitoringu v roce 2015“, druhou částí je „Informace o hodnocení provozu smogových regulačních systémů na území České republiky v zimní sezóně 2015 – 2016 a v letní sezóně 2016“ a třetí částí, která je vypracována na základě výsledků první části, je „Informace o zdravotních rizicích spojených s kvalitou ovzduší v roce 2015“.

Informace o vyhodnocení výsledků imisního monitoringu shrnuje data naměřená v roce 2015. V porovnání s rokem 2014 došlo k  nárůstu procenta území, kde byl alespoň pro jednu znečišťující látku překročen imisní limit (bez zahrnutí přízemního ozonu) z 13,5 % v roce 2014 na 20,4 % v roce 2015. Důvodem nárůstu procentuální plochy území ČR je zejména rozšíření plochy území, kde došlo k překročení imisního limitu pro benzo(a)pyren. Navzdory nárůstu území s překročením imisním limitem došlo k mírnému poklesu počtu obyvatel vystavených nadlimitní zátěži, což je dáno poklesem koncentrací v hustě osídlených oblastech. V roce 2015 bylo nadlimitnímu působení znečištěného ovzduší vystaveno 51,5 % obyvatel (v roce 2014 bylo nadlimitnímu působení znečištěnému ovzduší vystaveno 54,2 % obyvatel).

Roční imisní limit pro PM10 byl v roce 2015 překročen na 0,02 % území ČR, kde žije zhruba 0,01 % obyvatel (v roce 2014 byl tento imisní limit překročen na 0,45 % území ČR s cca 2,2 % obyvatel). Denní imisní limit pro PM10 byl v roce 2015 překročen na 2,5 % území ČR s cca 10,4 % obyvatel (v roce 2014 byl tento imisní limit překročen na 8,1 % území s cca 24,4 % obyvatel). Roční imisní limit pro PM2,5 byl v roce 2015 překročen na 0,9 % území ČR s cca 5,1 % obyvatel (v roce 2014 byl překročen na 1,8 % území ČR s cca 8,6 % obyvatel). Roční imisní limit pro benzo(a)pyren byl v roce 2015 překročen na 20,3 % plochy ČR, kde žije asi 50,8 % obyvatel (v roce 2014 byl tento imisní limit překročen na cca 10,7 % území ČR s cca 51,1 % obyvatel). Přestože se plocha území ČR s nadlimitními koncentracemi benzo(a)pyrenu téměř zdvojnásobila, procentuální zasažení obyvatel se nezvýšilo. Vysvětlením je pokles koncentrací pod imisní limit především v místech s vysokým počtem obyvatel, zejména v Praze a Plzni. V této souvislosti je nutné uvést, že odhad polí ročních průměrných koncentrací benzo[a]pyrenu je zatížen největšími nejistotami a to především z důvodu nedostatečného počtu venkovských stanic. V roce 2015 do modelového odhadu polí ročních průměrných koncentrací benzo[a]pyrenu vstoupila data z nově provozované venkovské stanice, na základě které bylo odhadnuto vyšší procento plochy s překročeným imisním limitem. Průměrné roční koncentrace v roce 2015 v porovnání s rokem 2014 však klesly na 50 % stanic.

Hodnocení provozu smogových regulačních systémů na území České republiky informuje o vzniku a průběhu smogových situací v zimní sezóně 2015 – 2016, kdy došlo k výskytu vysokých koncentrací suspendovaných částic frakce PM10 a SO2 ve vnějším ovzduší. V zimní sezóně 2015 - 2016 došlo k vyhlášení 13 smogových situací z důvodu překročení prahové hodnoty pro PM10 a jedné smogové situaci kvůli překročení prahové hodnoty pro SO2, nedošlo však ke splnění podmínek k vyhlášení regulace vybraných zdrojů (v zimní sezóně 2014 – 2015 došlo k vyhlášení 6 smogových situací z důvodu překročení prahové hodnoty pro PM10 a byla vyhlášena jedna regulace vybraných zdrojů). Dále je součástí uvedeného dokumentu i zhodnocení imisní situace na našem území ve vztahu k troposférickému ozonu v letních měsících roku 2016. V letní sezóně 2016 nebyla vyhlášena ani jedna smogová situace v důsledku vysokých koncentrací troposférického ozonu (pro srovnání v letní sezóně 2015 bylo vyhlášeno 25 smogových situací). Značný pokles oproti minulé letní sezóně byl způsoben rozdílnými meteorologickými podmínkami. Zvýšené koncentrace troposférického ozonu se zpravidla vyskytují během dní s vysokými teplotami vzduchu, jasnou nebo polojasnou oblohou a malými rychlostmi větru.

Odhad zdravotních rizik, který je součástí třetího dokumentu, byl zpracován pro oxid dusičitý, suspendované částice frakce PM10 a PM2,5 a dále také pro vybrané látky s potenciálním karcinogenním účinkem – arsen, nikl, benzo(a)pyren a benzen. Podle závěrů v této části, na základě odhadu průměrné roční koncentrace suspendovaných částic frakce PM10 v roce 2015 v městském prostředí (23,9 µg.m-3), lze zhruba odhadnout, že v důsledku znečištění ovzduší touto škodlivinou byla celková úmrtnost navýšena o 4,8 % proti úmrtnosti při ročním průměru 13,3 µg.m-3, pro kterou použitý výpočetní model dává hodnotu předčasné úmrtnosti na úrovni nula (při zohlednění průměrného 75 % zastoupení frakce PM2,5 ve frakci PM10). Proti roku 2014 (5,7 %) se jedná tedy o snížení na úrovni 0,9 %. Odhad snížení předčasné úmrtnosti způsobené expozicí PM10 vychází z metodiky Světové zdravotnické organizace (WHO), která pracuje s „odhadem střední hodnoty v městském prostředí ČR“. Meziroční snížení počtu obyvatel vystavených nadlimitnímu působení frakce PM10 tak tento odhad dopadu na zdraví nemusí významněji ovlivnit – metodiky výpočtu jsou založeny na jiných kritériích. Výše hodnocené látky s karcinogenním působením mohly v podmínkách ČR zvýšit riziko nádorového onemocnění, podle typu lokality o 3 až 7 případů na 10 tisíc celoživotně exponovaných obyvatel (tj. po dobu 70 let). Přes mírný pokles proti roku 2014 (4 až 9 případů na 1 tisíc obyvatel) jde o víceméně stabilní situaci.

Přílohou informace je také CD nosič s ročenkou Českého hydrometeorologického ústavu (dále jen „ČHMÚ“) „Znečištění ovzduší a atmosférická depozice v datech, Česká republika 2015“ (dále jen „ročenka“), který obsahuje souhrnný tabelární přehled informací o stavu a vývoji kvality ovzduší na území státu. Zde uvedené informace o stavu a vývoji kvality ovzduší vycházejí z dat naměřených na stanicích imisního monitoringu z celé ČR, které jsou provozovány především ČHMÚ, menší měrou pak ostatními subjekty (např. zdravotními ústavy, městy, aj.). Naměřené údaje jsou po ověření správnosti zasílány do Informačního systému kvality ovzduší (ISKO), který provozuje ČHMÚ. Do imisní databáze ISKO jsou také ukládány výsledky měření z německé i polské strany[2] z oblasti bývalého Černého trojúhelníku.

Ročenka je výsledkem každoročního zpracování systematicky shromažďovaných imisních, emisních a depozičních dat ukládaných do příslušných databází ISKO. Zhuštěná forma tabulek, grafů a mapových znázornění podávající celkový přehled o stavu znečišťování ovzduší a znečištění ovzduší, spolu s hodnocením atmosférické depozice, představuje objektivní prezentaci verifikovaných dat imisního monitoringu a údajů o chemickém složení atmosférických srážek z jednotlivých měřicích stanic. Přehled informací, tabulek, grafů a mapových prezentací z ročenky je rovněž dostupný na internetu, URL: https://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/grafroc_CZ.html.



[1] Nový Národní program snižování emisí České republiky byl schválen dne 2. prosince 2015 usnesením vlády ČR č. 978.

[2] V současné době se připravuje rovněž výměna dat s Rakouskou republikou.

 

 

Čtěte také:

ČHMÚ vydal publikaci „Znečištění ovzduší na území České republiky v roce 2015“ (2.12.2016)

 

15.12.2016 10:25

Zásadní změny potřebné pro udržitelnou mobilitu

Jaké změny jsou potřebné, aby se přesunout směrem k udržitelnému systému mobility v Evropě? Čerstvá zpráva Evropské agentury pro životní prostředí (EEA)  - Transport and Environment Reporting Mechanism TERM 2016 hodnotí nejnovější trendy v oblasti životního prostředí v dopravě a uvádí příklady různých přechodů potřebných z hlediska technologie, urbanismu a společenského chování k větší udržitelnosti dopravy.

 

 

Dokument ke stažení:

TERM_2016_THAL16034ENN.pdf (10.0 MB)

Electric-vehicles2016_THAL16019ENN.pdf (2.6 MB)

15.12.2016 10:13

EEA: Množství fluorovaných plynů nadále klesá

Podle nové zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) výroba, import a i export fluorovaných plynů (F-plyny) v roce 2015 stále klesá. Mezi klíčová zjištění patří, že výroba F-plynů v EU poklesla o 5% (jako CO2 ekv.) Dovoz F-plynu do EU se snížil o cca 40%, ve srovnání s mimořádně vysokými hodnotami vykazovanými v roce 2014. Vývoz EU F-plynů se snížil o 2% (hmotnostně) nebo 1% (CO2 ekv.) ve srovnání s 2014. Nicméně, ve srovnání s 2013 se vývoz v roce 2015 zvýšil o 18% (hmotnostních) a 23% (CO2 ekv.). Dodávky F-plynů v EU se snížily přibližně o 24% (hmot a jako CO2 ekv.) Od roku 2014.  F-plyny, které se používají hlavně v chlazení a topení, mají negativní dopad na globálního oteplování.

 

Dokument ke stažení:

Fluorinated greenhouse gases 2015.pdf (2.5 MB)

15.12.2016 09:08

EU schválila nová pravidla pro členské státy na snížení znečišťujících látek

Evropský parlament a Rada včera svým podpisem schválily novou směrnici o národních emisních stropech na základě návrhu Komise, který stanoví přísnější limity pro pět hlavních znečišťujících látek v Evropě. Směrnice vstoupí v platnost 31. prosince 2016. Směrnice je ústředním prvkem rozsáhlejšího programu Evropské komise Čisté ovzduší pro Evropu.

Až bude směrnice plně provedena, sníží negativní zdravotní dopady znečištění ovzduší, jako například onemocnění dýchacích cest a předčasná úmrtí, do roku 2030 téměř o 50 %, uvádí Komise v tiskové zprávě. Přestože látky znečišťující ovzduší jsou neviditelné, lidé si stále více uvědomují význam kvality vzduchu, který dýchají, a jsou znepokojeni možnými následky pro zdraví. Dohoda o přísnějších limitech ve směrnici o národních emisních stropech má proto velký význam. Přispěje také k podstatnému zlepšení kvality sladké vody, půdy a ekosystémů a pomůže řešit dopady škodlivých částic způsobujících změnu klimatu, jako je černý uhlík. Směrnice je ústředním prvkem rozsáhlejšího programu Evropské komise Čisté ovzduší pro Evropu.

Komisař pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenu Vella prohlásil, že nová evropská pravidla pro kvalitu ovzduší představují zásadní mezník v boji proti „neviditelnému zabijáku“ – znečištění vzduchu. "Znečištění ovzduší v Evropě zabíjí přes 450 000 osob ročně. To je více než desetkrát tolik co dopravní nehody. Vlády jednotlivých států nyní musí začít tato pravidla provádět, aby lidé mohli dýchat čistší vzduch. Budeme spolupracovat s členskými státy a podporovat je, aby se jim podařilo takto zlepšit zdraví občanů EU,“ dodal komisař.

 

Zavedení nových pravidel do praxe

Členské státy budou hrát při koordinaci a provádění směrnice na vnitrostátní úrovni zásadní roli. Do 30. června 2018 musí směrnici provést ve vnitrostátním právu a do roku 2019 musí vypracovat národní programy omezování znečištění ovzduší, v nichž stanoví taková opatření, aby se emise pěti hlavních látek znečišťujících ovzduší do roku 2020 a 2030 snížily o dohodnutý procentuální podíl.  Musí je také koordinovat s plány v oblastech, jako je doprava, zemědělství, energetika a klima. To si vyžádá investice, ale tyto výdaje budou mnohonásobně vyváženy přínosem v podobě úspor nákladů, zejména pokud jde o zdravotní péči a pracovní neschopnosti. Návrh nařízení o správě energetické unie, který Komise nedávno zveřejnila, zdůrazňuje význam synergií mezi kvalitou ovzduší, politikou v oblasti klimatu a energetiky a novou směrnicí o národních emisních stropech.

Komise bude spolupracovat s členskými státy, aby zajistila řádné provedení směrnice, například prostřednictvím zřízení nového fóra pro čisté ovzduší do podzimu 2017. Fórum bude sdružovat zúčastněné subjekty, které si zde budou moci vyměňovat zkušenosti a osvědčené postupy. Komise rovněž usnadní přístup k finančním nástrojům EU.

Směrnice kromě toho usnadní cestu k ratifikaci revidovaného Göteborského protokolu, na němž se členské státy dohodly na mezinárodní úrovni v roce 2012 v rámci Evropské hospodářské komise OSN. Tím se sníží znečištění v zemích východní Evropy, Kavkazu a střední Asie, což bude výhodné jak pro tyto státy, tak i pro občany EU, kteří jsou nejvíce vystaveni přeshraničnímu znečištění.

 

Souvislosti

V prosinci 2013 Komise zveřejnila program Čisté ovzduší pro Evropu, v němž aktualizovala cíle politiky ochrany ovzduší pro roky 2020 a 2030. Program obsahoval návrh týkající se středních spalovacích zařízení (směrnice 2015/2193), návrh nové směrnice o národních emisních stropech a návrh na ratifikaci nedávno pozměněného Göteborského protokolu.

Směrnice o národních emisních stropech stanoví maximální roční emisní stropy jednotlivých zemí pro pět hlavních znečišťujících látek: jemné částice (PM2,5), oxid siřičitý, oxidy dusíku, nemethanové těkavé organické sloučeniny a amoniak.

Závazky ke snížení emisí do roku 2020 jsou totožné s těmi, které členské státy již dohodly na mezinárodní úrovni při revizi Göteborského protokolu v roce 2012. Závazky do roku 2030 vyžadují podstatně větší snížení. To pomůže omezit přeshraniční znečištění a koncentrace pozadí v celé Evropě.

Příslušná odvětví i některé látky důležité pro politiku ochrany ovzduší jsou významné také pro politiku v oblasti klimatu a energetiky. Bylo vynaloženo veškeré úsilí, aby se zajistila úzká koordinace mezi návrhy týkajícími se kvality ovzduší a návrhy provádějícími cíle Unie v oblasti emisí skleníkových plynů a energetiky.

K účinnému provádění politiky budou muset přispět všechna odvětví, mimo jiné i ta, která se na ní v minulosti podílela méně, jako například zemědělství. Komise bude úzce spolupracovat s členskými státy a zúčastněnými stranami s cílem zajistit příslušné zdravotní a environmentální přínosy.

 

Emisní limity pro Českou republiku:

Pro Českou republiku byly stanoveny závazky k procentuálnímu snížení emisí oxidu siřičitého (SO2), oxidů dusíku (NOX) a nemethanových těkavých organických sloučenin (NMVOC) tak, že se za výchozí rok považuje rok 2005. Pokud jde o silniční dopravu, použijí se emise vypočítané na základě prodaných paliv.

  • Závazek ke snížení emisí oxidu siřičitého (SO2) oproti roku 2005:
    • 45 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 66 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí oxidů dusíku (NOX) oproti roku 2005:
    • 35 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 64 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí nemethanových těkavých organických sloučenin (NMVOC) oproti roku 2005:
    • 18 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 50 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí amoniaku (NH3) oproti roku 2005:
    • 7 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 22 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí jemných částic (PM2,5) oproti roku 2005:
    • 17 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 60 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

 

Další informace:

Otázky a odpovědi k nové směrnici o národních emisních stropech

Přezkum politiky EU v oblasti ovzduší

15.12.2016 08:50

SFŽP vydal grafický manuál pro příjemce podpory

Státní fond životního prostředí (SFŽP) připravili pro příjemce podpory v rámci Národního programu Životní prostředí grafický manuál, který slouží jako ilustrační návod pro povinnou publicitu. V grafickém manuálu jsou popsané jednotlivé nástroje povinné publicity jako je například banner, informační panel, pamětní deska, plakát apod. V manuálu dále najdete ukázky a příklady použití.

 

 

 

Dokument ke stažení (odkaz na web SFŽP):

Grafický manuál Národního programu Životní prostředí

Bannery NPŽP

Samolepky NPŽP

15.12.2016 07:56

OECD publikovala výhledovou studii na téma věda, technologie a inovace

Začátkem prosince zveřejnila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (The Organisation for Economic Development, OECD) při Evropské komisi výhledovou studii v oblasti vědy, technologie a inovací (OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2016). OECD vidí oblast vědy, technologie a inovací v souvislosti s měnícím se světem a výzvami se kterými se bude společnost vyrovnávat jako je stárnutí populace, ekologické výzvy, klimatické změny, ubývající přirozené a nerostné zdroje a zároveň narůstající neutěšená politická situace spojená s migrací obyvatel. Snížení financování vědy a výzkumu by ovšem zpomalilo vývoj inovací, které pro takové globální výzvy hledají řešení. Shrnutí výhledové studie naleznete ZDE. Dokument s profilem České republiky naleznete ZDE (v AJ).

 

 

Zdroj: Enterprise Europe Network

15.12.2016 07:30

Význam jádra poroste, tvrdí šéf Mezinárodní energetické agentury

Výhodou Česka je jeho energetická infrastruktura, slabinou je model financování pro jaderné elektrárny a obnovitelné zdroje. Šéf Mezinárodní energetické agentury Fatih Birol věří v budoucnost jaderné energetiky. Poptávka po ropě do roku 2040 poroste, její podíl na energetice ale bude klesat. Rozhovor s tureckým ekonomem a energetickým expertem, který od roku 2015 řídí Mezinárodní energetickou agenturu, čtěte ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

15.12.2016 07:25

Pozor dnes odpoledne začne odstávka ISPOPu

Upozorňujeme uživatele ISPOP, že dnes od 13 hodin do pátku 16.12. do 10 hodin proběhne plánovaná odstávka systému ISPOP. Během odstávky nebude dostupná sekce MŮJ ÚČET. Během odstávky bude nasazena také úprava webových služeb pracujících se strukturovanou adresu RÚIAN.

14.12.2016 14:34

ERÚ vypsal upravené rozhodnutí, které počítá s podporou výrobců energie z obnovitelných zdrojů v ČR

Energetický regulační úřad (ERÚ) vypsal upravené rozhodnutí, jež počítá s podporou výrobců energie z obnovitelných zdrojů v ČR pro příští rok. Předsedkyně úřadu Alena Vitásková ČTK řekla, že dokument dnes podepsala. Výrobci takzvané zelené energie se tak i v roce 2017 dočkají několika desítek miliard korun.

Evropská komise v listopadu oznámila, že schválila režim podpory energie z obnovitelných zdrojů v ČR. Takzvanou notifikaci získaly zdroje spuštěné v období 2006 až 2012. Jde o převážnou většinu ze zdrojů, které dosud notifikaci neměly. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu budou mít provozovatelé těchto zdrojů příští rok nárok zhruba na 37 miliard korun, Vitásková dnes hovořila zhruba o 40 miliardách Kč. Schválením komise ERÚ výplatu peněz podmiňoval.

Vitásková dnes také uvedla, že úřad do konce roku vypíše podporu i převážné většině kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET). Jde o zdroje spuštěné do roku 2012, které podle ní tvoří až 95 procent těchto zdrojů. "Teplárny tak mohou být do jisté míry v klidu, protože je to ve finančním objemu ta největší částka," řekla ČTK.

Uvedla, že na úterním jednání, kterého se kromě ní účastnil také ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) a předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj bylo dohodnuto, že u těchto zdrojů ČR nebude o notifikaci žádat, považuje je totiž za takzvanou existující podporu. U zbylých zdrojů KVET Česko již o notifikaci požádalo. Podle Vitáskové je tak ERÚ do rozhodnutí zahrne, až schválení z Bruselu získají.

Stát příští rok poskytne na podporu elektřiny a tepla ze státního rozpočtu 26,2 miliardy korun, o zhruba čtyři miliardy Kč více než letos. Zbytek zaplatí převážně spotřebitelé v platbě na podporu elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů. Šéfka ERÚ již dříve uvedla, že v případě schválení všech notifikací se očekávají náklady na podporu podporovaných zdrojů energie v ČR v příštím roce na úrovni zhruba 46 miliard korun.

Podporu zdrojům energie v Česku od roku 2013 vyplácí Operátor trhu s elektřinou na základě cenového rozhodnutí ERÚ. Předtím ji vypláceli sami distributoři elektřiny. Výše podpory vzrostla ze zhruba miliardy korun v roce 2006 na 43,5 miliardy korun vyplacených loni. Celkem tak bylo na podporu takzvané zelené energie od roku 2006 do konce loňského roku vyplaceno více než 205 miliard korun.

 

Zdroj: ČTK

14.12.2016 12:14

Vláda schválila změnu v oblasti podpory elektřiny vyrobené v malých vodních elektrárnách

Změna se týká ukotvené právní fikce, že malé vodní elektrárny, u niž byla v období od 2. října 2013 do 31. prosince 2015 ukončena rekonstrukce nebo modernizace technologické části, se považují za uvedené do provozu dnem 1. ledna 2016. Na základě tohoto přechodného ustanovení nedostávají od 1. ledna 2016 předmětní výrobci elektřiny z malých vodních elektráren podporu.

"Přímá novela zákona o podporovaných zdrojích energie navrací uvedeným výrobnám elektřiny nárok na podporu" uvedl ministr Jan Mládek.

Součástí novely je také ošetření práva výrobce vyrábějícího elektřinu v dotčených malých vodních elektrárnách na podporu elektřiny ve výši stanovené Energetickým regulačním úřadem podle počtu let, ve kterém byla rekonstrukce nebo modernizace malých vodních elektráren ukončena.

Z důvodu časové naléhavosti řešení problému, kdy současný stav výrazně negativně dopadá na dotčené subjekty, se navrhuje, aby byl návrh přijat již v prvním čtení, a to v souladu s § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

 

Vláda chce zlepšit strukturu vozového parku v ČR

Vláda dnes projednala materiál předložený ministrem Janem Mládkem, obsahující opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice. Významným úkolem, schváleným vládou, je zpracování analýzy zpoplatnění vozidel v České republice. Mezi další kroky patří nástroje na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon v rámci státní správy, která by měla jít v tomto směru příkladem.

V České republice je v současné době zavedeno několik ekonomických nástrojů, které jsou v řadě zemí Evropské unie využívány v různých kombinacích a s různými kritérii i pro obnovu vozového parku. Všechna dosud navrhovaná opatření jsou spíše restriktivní povahy a nevedou k přímé obnově vozového parku. Většina členských států EU má zavedenu registrační nebo roční daň u osobních automobilů. Studie prokázaly, že nahrazení starých vozidel novými znamenalo výrazné snížení emisí, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zmírnění následků dopravních nehod.

„Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám“, připomněl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Přijaté kroky budou mít pozitivní dopad především na životní prostředí a klima z důvodu omezení emisí a na zvýšení bezpečnosti dopravy.

Analýza zpoplatnění vozidel České republiky, kterou má v příštím roce zpracovat Ministerstvo dopravy, má za cíl optimalizaci zpoplatnění vozidel v ČR ve vztahu k externalitám v dopravě, podporu nákupu nízkoemisních vozidel a tlak na vyřazování starých vozidel s vyššími emisemi. K omezení znečištění ovzduší regulací dopravy má přispět podpora zavádění nízkoemisních zón. Od zavedení bonusu při registraci vozidla s nízkou produkcí emisí CO2 si vláda slibuje zvýšení nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí. Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě do konce roku 2020 (25% podíl vozidel s alternativním pohonem) a do konce roku 2030 (50% podíl vozidel s alternativním pohonem).

V České republice bylo k 31. prosinci 2015 registrováno celkem 7 119 185 motorových vozidel všech kategorií. Průměrný věk celého vozového parku v ČR přesáhl 17,26 roku. U všech kategorií vozidel (kromě autobusů) v posledních pěti letech zaznamenáváme zvýšení průměrného věku. Prodeje nových osobních automobilů v posledních devíti letech (kromě roku 2013) neustále rostou.

 

Další vybrané body programu:

  • Návrh Plánu legislativních prací vlády na rok 2017 (více) - schváleno
  • Informace o kvalitě ovzduší a spojených zdravotních rizicích v roce 2015 - pro informaci (více ZDE)
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů - schváleno
14.12.2016 10:01

Akční plán strategie regionálního rozvoje a environmentální udržitelnost

Akční plán strategie regionálního rozvoje ČR 2017-2018 je krátkodobým realizačním plánem, který podrobně rozpracovává z časového a věcného hlediska opatření a aktivity obsažené ve Strategii regionálního. Vedle aktivit vedoucích k podpoře konkurenceschopnosti českých regionů a aktivit směřujících ke snížení meziregionálních a vnitroregionálních rozdílů bude cílem regionální politiky státu také dosažení environmentální udržitelnosti. V období 2017-2018 bude v environmentální oblasti kladen zvláštní důraz na regeneraci brownfieldů a naplňování Národního akčního plánu pro adaptaci klimatu. Mezi prioritní opatří patří také snížení produkce komunálních odpadů a zvýšení jejich materiálového využití, udržitelné užívání vodních zdrojů nebo využívání obnovitelných zdrojů energie a podpora úspor energie a podpora úspor energie ve vazbě na místní podmínky. Další podrobnosti a dokument ke stažení - ZDE

14.12.2016 08:29

Bill Gates a další miliardáři zakládají miliardový zelený fond

Nejbohatší muž světa Bill Gates se rozhodl podpořit investice do nových forem čisté energie více než miliardou dolarů. Gates kolem sebe shromáždil dvacítku podobně smýšlejících podnikatelů a založil fond s názvem Breakthrough Energy Venture. První peníze z fondu by měly být investovány již v příštím roce s cílem podpořit vývoj takových technologií, které by snížily emise skleníkových plynů a také ceny energií. Fond hodlá investovat do celé řady oblastí a podpořit start-upy, které se snaží snížit emise vzniklé při výrobě elektřiny, v dopravě nebo v zemědělství. Miliardář oznámil spuštění fondu týden po tom, co se budoucí americký prezident Donald Trump nechal slyšet, že do čela Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) jmenuje Scotta Pruitta. Ten je přitom známý svými skeptickými postoji ke globální změně klimatu. Gates přesto věří, že v oblasti vývoje zelené energie může počítat i s podporou Bílého domu. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

14.12.2016 08:02

Informace o nanomateriálech budou srozumitelné i pro veřejnost

Pozornost Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) se obrací k problematice nanomateriálů. ECHA podepsala memorandum o spolupráci s European Union Observatory for Nanomaterials (EU-ON), přičemž hlavním cílem je zajištění lepšího přístupu k relevantním a srozumitelným informacím o těchto látkách jak pro odborníky, tak především pro širokou veřejnost. EU-ON připravuje tři fáze, kdy budou nejdříve využity již existující informace a data. V prvé fázi, která proběhne v polovině roku 2017, bude cílem vysvětlovat co nanomateriály jsou a jak jsou používány. Součástí budou také otázky bezpečnosti a propojení s výzkumnými projekty. Další fáze se pak zaměří na vyhledávací funkce a podrobnější informace.

 

 

Odkazy:

 

 

Zdroj: ECHA

14.12.2016 07:58

Diskuse kolem harmonizované klasifikace a označování pro glyfosát

Výbor pro posuzování rizik (RAC) uspořádal první přípravnou diskusi k harmonizované klasifikaci a označování glyfosátu. Jednání k návrhu iniciovaného Spolkovým institutem pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BAuA) se zúčastnili zástupci dalších pěti významných organizací jako je například Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) nebo Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC). Prezentace z vystoupení jsou volně k dispozici ke stažení. RAC k problematice plánuje další jednání v březnu 2017 a konečně stanovisko se pak očekává v průběhu roku, nejdéle však do konce listopadu 2017. Rozhodnutí o konečné harmonizované klasifikaci a označování pak bude na Evropské komisi.

 

 

Prezentace ke stažení:

 

 

Zdroj: ECHA

14.12.2016 07:30

REACH: Pokyny k endokrinním disruptorům

Evropská komise v kontextu právních předpisů pro pesticidy a biocidy navrhla počátkem letošního roku kritéria pro identifikaci endokrinních disruptorů. Odborná diskuse kolem návrhu stále probíhá a očekává se, že kritéria vstoupí v platnost až v roce 2017. Pro jejich uplatnění v praxi plánuje ECHA (Evropská agentura pro chemické látky) ve spolupráci s EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potraviny) vydat jednotné harmonizované pokyny. První návrh zpřístupněný veřejnosti se očekává v prvé polovině roku 2017 a jeho finalizace pak v následujícím roce.
 

Odkazy:

 

 

Zdroj: ECHA

14.12.2016 07:29

Nemáte ještě revizi kotle? Vyhnout pokutě se můžete, pokud si ji alespoň do konce roku objednáte

Půl milionu domácností by mělo mít do konce roku hotovou revizi na kotel. Už to nestihnou. O revizi mohou od ledna 2017 požádat úředníci obcí s rozšířenou působností. Když ji nepředloží, riskují majitelé domů pokutu až 20 tisíc korun. Hrozící vlně sankcí se snaží zabránit ministerstvo životního prostředí (MŽP). Připravilo metodiku pro obce s rozšířenou působností, ve které instruuje úředníky, aby nedávali pokuty tomu, kdo se na revizi do konce tohoto kalendářního roku alespoň objedná. Více ZDE

 

 

Zdroj: DENÍK.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE