Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

23.11.2015 07:23

NKÚ: Česku se nemusí podařit dosáhnout cílů v energetických úsporách

Evropské dotace poskytnuté na úsporu energie svůj účel splnily, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Dosažení závazných cílů v této oblasti se však Česku nemusí podařit. Podle NKÚ bude Česká republika úspory u budov vládních institucí naplňovat jen problematicky vzhledem k jejich dosavadnímu pomalému tempu a obrovským finančním nárokům, které navíc dosud nejsou finančně pokryty.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak jsou poskytovány peněžní prostředky na podporu úspor energie, zda se v této oblasti daří dosahovat vládních i evropských cílů a jestli dotace splnily svůj účel.

Česká republika se na základě evropské směrnice o energetické účinnosti zavázala, že v roce 2020 budou její roční úspory v konečné spotřebě energie 47,78 PJ. Kumulované úspory by tak měly v letech 2014 až 2020 dosáhnout 191,1 PJ. Pokud se kumulovaná úspora rozpočítá do jednotlivých let, každý rok by měla Česká republika dosáhnout 6,83 PJ nových úspor energie.

To se v roce 2014, kdy hodnota nových úspor dosáhla 7 PJ, sice podařilo splnit, ale je nutné si zároveň uvědomit, že takto vysoké úspory jsou výsledkem dotačních programů, které probíhaly posledních sedm let (tedy v letech 2007 až 2014) v rámci předchozího programového období. Za celou tuto dobu dosáhla Česká republika kumulativních úspor ve výši pouhých 12 PJ. Na projekty úspor energie přitom v tomto období šly dotace za více než 32 miliard korun. Kontroloři spočítali, že pokud chce Česká republika do roku 2020 naplnit své cíle, tedy již zmíněnou kumulativní úsporu energie ve výši 191,1 PJ, musí být v následujících pěti letech každý rok o 100 % navýšeny úspory z roku 2014.

Úspory energií se Česká republika snaží dosahovat mimo jiné u vlastních budov využívaných vládními institucemi. V roce 2014 se sice cílové hodnoty úspor podařilo naplnit – dosáhly 7,24 TJ, ale do roku 2020 by se kumulativní úspory energií měly vyšplhat u těchto budov na více než 266 TJ. K tomu by bylo zapotřebí investovat téměř 6 miliard korun. Podle NKÚ bude Česká republika úspory u budov vládních institucí naplňovat jen problematicky vzhledem k jejich dosavadnímu pomalému tempu a obrovským finančním nárokům, které navíc dosud nejsou finančně pokryty.

Kontroloři zároveň prověřili 25 projektů z pohledu pravidel přidělování dotací a nezjistili závažné nedostatky. Jen v jednom případě Ministerstvo průmyslu a obchodu schválilo dotaci 36 milionů korun v rozporu s dotačními podmínkami. Ministerstvo kontroloři ale kritizují za to, že dostatečně nesleduje všechny programy a opatření, která směřují k úsporám energií.

NKÚ dále zkontroloval 19 projektů z pohledu příjemců peněz, kteří na tyto projekty dostali dotace za celkem 858 milionů korun. Kontroloři našli několik méně závažných pochybení v oblasti veřejných zakázek a vykazování výdajů, ta ale neměla vliv na splnění cílů jednotlivých projektů. NKÚ tak konstatuje, že i přes drobné nedostatky vedly kontrolované projekty k úsporám energií a zlepšení životního prostředí.

 

Dokument ke stažení:

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 15/02 (pdf, 525 kB)

23.11.2015 07:20

MF: Šetření vodou je u konce, narazilo na své limity. Voda podraží

Dvacet let domácnosti utahovaly vodovodní kohoutky, loni s tím přestaly. Úřady i státní úřady se shodují na tom, že víc už lidé s vodou šetřit nedokážou. Ceny vody příští rok navíc porostou, jejich výši teď vodárenské společnosti řeší a oznámí během prosince. Dobrou zprávou pro zákazníky je, že platí čím dál méně za vodu, kterou nakonec vůbec nespotřebují. Klesá totiž ztrátovost vodovodního potrubí. S klesající spotřebou však kontrastují ceny za vodné a stočné, které loni pokračovaly v růstu. Více ZDE

 

Čtěte také:

 

Zdroj: iDNES (podrobnosti čtěte v dnešní Mladé frontě)

22.11.2015 20:24

NZÚ: Nechte si dotaci vyplatit ještě letos

Pokud máte projekt z programu Nová zelená úsporám již zrealizovaný a předložíte Státnímu fondu životního prostředí (SFŽP) řádně a bezchybně potřebné dokumenty k uzavření smlouvy do 30. listopadu 2015, tak vám bude dotace vyplacena ještě letos. Následně vám Fond zašle smlouvu o poskytnutí podpory. Tu je potřeba podepsat a ve dvou vyhotoveních zaslat zpět nejpozději do 15. prosince 2015. V případě jakýchkoliv nejasností je možné využít i krajské pracoviště.

 

 

22.11.2015 20:16

E15: Vědci zdokonalili analýzu solárních panelů pomocí termovize

Čeští výzkumníci z Ústavu elektrotechnologie VUT v Brně rozpracovali analytickou metodu, jak kontrolovat životnost a technický stav solárních panelů. K propočtu životnosti panelu používají data z termovizních měření, která zpravidla odhalí ztrátové teplo vznikající spotřebou vyrobené elektrické energie, které mají na svědomí články buď s vadou, nebo nějak zastíněné. Vlastník panelů může díky výsledkům měření například zjistit, kdy lze očekávat první větší vlnu recyklace a jakého typu panelů se to může především týkat. Pro provozovatele je měření rovněž výhodné i tím, že budou mít v ruce dokument, který bude popisovat stav jejich panelů a může jim pomoci i u případných reklamací vadných panelů. Další oblastí zájmu vědců z Brna je i výzkum ekologické likvidace a recyklace panelů na konci životnosti. Více ZDE

 

Zdroj: E15

20.11.2015 19:42

Průzkum: Chemická legislativa zásadně dopadne na malé a střední podniky

Nejzávažnější problémy pro malé a střední podniky (MSP) představují nejen náklady na registraci chemických látek v rámci nařízení REACH, ale i celková vysoká finanční náročnost plnění povinností z nařízení, složitost a nesrozumitelnost pokynů ECHA, které nejsou všechny přeloženy do českého jazyka a neustále se aktualizují. Zrušení výroby nebo dovozu signalizuje 17 % MSP, u mikropodniků tuto možnost připouští dokonce 22 %. Zjištění vyplývají z průzkumu, které realizovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci se Svazem chemického průmyslu České republiky. Cílem bylo identifikovat problémové oblasti v procesu registrace chemických látek. Více ZDE

 

20.11.2015 18:20

Vláda schválila zprávu o životním prostředí, jednotná metodika k odpadům stále s otazníkem

VÝSLEDKY Vláda na dnešním zasedání schválila jednak Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro rok 2016 (tzv. EFEKT), Zprávu o životním prostředí České republiky v roce 2014, Národní akční plán čisté mobility a v neposlední řadě akční plán ČR pro rozvoj ekologického zemědělství.

Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes vládu informoval o stavu životního prostředí České republiky v roce 2014. Podle závěrů vycházejících ze 42 indikátorů členěných do 10 základních tematických kapitol nebyl stav životního prostředí v ČR ani v roce 2014 vyhovující. A to i přesto, že průběžně klesá negativní vliv národního hospodářství na životní prostředí. Další podrobnosti ministerstva ke Zprávě najdete ZDE, kde si můžete Zprávu stáhnout včetně statistické ročenky.

Součástí předložené Zprávy je také informace o odpadech. Agregátní administrativní údaje Ministerstva podle ČSÚ nerespektují mezinárodně uznávané standardy a od oficiálních statistik se liší. Jejich oficiální statistikou disponuje Český statistický úřad, což opakovaně potvrdil např. Eurostat, uvedl dnes ČSÚ v tiskové zprávě.

V roce 2014 bylo v Česku podle statistických dat ČSÚ postavených na zásadách evropského statistického systému vyprodukováno celkem 23,8 miliónu tun odpadů, z toho 3,3 miliónu tvořil komunální odpad. Podle administrativních zdrojů dat resortu životního prostředí však byla celková loňská produkce odpadů 32,2 miliónů tun, přičemž komunální odpad činil 5,3 miliónu. Rozdíly se ale týkají i dalších údajů. Např. dle ČSÚ bylo v loňském roce skládkováno 1,8 miliónu tun komunálního odpadu, což je 56 % celkového množství.

Údaje z informačního systému Ministerstva podle ČSÚ nelze v dané podobě čerpat pro potřeby statistiky např. proto, že lze předpokládat administrativní navyšování objemu produkce odpadu. Při předávání dílčích druhů odpadů mezi provozovnami totiž dochází k jejich překódování a několikanásobnému započítávání. V administrativním systému resortu také nejsou plně využívány evropsky harmonizované statistické klasifikace a číselníky, což způsobuje nejednoznačné zařazení odpadů v kategoriích produkce i nakládání. Statistiku - Produkce, využití a odstranění odpadů – 2014 najdete na stránkách ČSÚ ZDE.

 

Na programu dnešního jednání vlády byl i bod, který se tématicky týkal právě plnění úkolu k porovnání metodik pro výpočet celkové produkce odpadů používaných Ministerstvem životního prostředí a Českým statistickým úřadem. Bod byl vládou znovu odložen.

 

Národní akční plán čisté mobility

NAP CM vychází z evropské směrnice, která v případě elektromobility a zemního plynu (a částečně rovněž vodíku) stanoví členským státům povinnost rozvíjet příslušnou infrastrukturu dobíjecích a plnících stanic. NAP CM stanoví požadavky na výstavbu plnících a dobíjecích stanic s časovým horizontem mezi léty 2020 - 2030. 

Podpora nízkoemisních vozidel má podle MPO přispět ke snížení produkce emisí ze sektoru silniční dopravy, a to především ve městech a aglomeracích, kde je doprava hlavním faktorem ovlivňujícím kvalitu ovzduší. Kromě pozitivních dopadů na životní prostředí a zdraví obyvatel přinese rozvoj čisté mobility též menší závislost na ropě 
a představuje obrovský potenciál pro český automobilových průmysl.

Kromě posouzení současného stavu a budoucího rozvoje trhu obsahuje proto materiál i řadu opatření, která by bylo vhodné postupně v dalších letech realizovat, aby se podařilo zvýšit počet elektromobilů a vozidel na alternativní pohon na českých silnicích a vybudovat pro ně potřebnou infrastrukturu.

Materiál v souladu s uvedenou směrnicí cílí na ta alternativní paliva, která jsou „na prahu plného komerčního využití“. To se tedy netýká například LPG a biopaliv. Evropská směrnice konstatuje, že „infrastruktura LPG je poměrně dobře rozvinutá a zahrnuje značné množství již funkčních plnicích stanic v Unii“. Na druhou stranu NAP CM nenavrhuje ani žádné omezení současného stavu, kdy je LPG podporováno na bázi nižší spotřební daně. Rovněž biopaliva jsou zde zmíněna pouze okrajově s odkazem, že jejich problematikou se bude detailně zabývat Národní akční plán České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů.

Podle plánu by mělo v Česku za deset let jezdit 95.000 elektromobilů a aut na hybridní pohon. Motivovat motoristy k pořízení elektromobilu by měla podpora v podobě dorovnání nákladů na jejich pořízení a provoz na úroveň aut s konvenčními spalovacími motory. Podporu předkládající ministerstvo průmyslu odhaduje v prvních letech na zhruba 200.000 korun. Dále by měly vzniknout parkovací místa pro bezplatné parkování elektromobilů a stanice pro rychlé dobíjení aut na elektrický pohon. Obdobná opatření by se měla týkat i aut na stlačený zemní plyn. Uvažuje se rovněž o úlevách na dálničních známkách, nižší silniční dani, možností rychlejšího odepisování aut na alternativní pohon nebo odstranění zákazu parkování aut na CNG v podzemních garážích. Auta na alternativní pohon by při svých nákupech měla preferovat státní správa.

 

Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro rok 2016

Vláda dnes také schválila materiál Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2016, který zpracovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Program byl připraven s rozpočtem 80 milionů korun, kdy 30 milionů korun bude hrazeno ze státního rozpočtu a 50 milionů korun z výnosů z prodeje emisních povolenek.

EFEKT je národní dotační program zaměřený na efektivní nakládaní s energií a do určité míry je zároveň doplňkovým programem pro operační programy OP PIK, OP ŽP, IROP a národní programy jako je Nová zelená úsporám. Státní program je zřízen v návaznosti na zákon o hospodaření energií a jeho ustanovení má přímou souvislost s implementací evropské legislativy. Státní program je také součástí schváleného národního akčního plánu energetické účinnosti.

Program EFEKT se zaměřuje zejména na:

  1. Podporu malých investičních akcí pro veřejný sektor při snižování energetické náročnosti budov a v oblasti veřejného osvětlení.
  2. Podporu veřejné osvěty a vzdělávání v oblasti efektivního nakládání s energií v domácnostech, v podnikatelském a veřejném sektoru. Podporované je bezplatné poradenství, vydávání publikací a pořádání vzdělávacích akcí.
  3. Podporu energetického managementu ve veřejné správě.
  4. Podporu projektů na území hlavního města Prahy.

Nespornou výhodou je poměrně nízká administrativní náročnost pro žadatele, pro které může být také zajímavé pravidlo ex ante, což znamená, že dotace je možné čerpat dopředu a nikoli až po ukončení akce, jako tomu je u většiny ostatních programů. To usnadňuje provést úsporná opatření také malým obcím.

Pro rok 2016 došlo k navýšení rozpočtu Programu oproti minulým rokům, a to na 80 mil. Kč. Z tohoto důvodu došlo u některých aktivit k navýšení maximální výše dotace a také k navýšení procent uznatelných nákladů. Program navíc zařadil tři nové aktivity, jednu investičního a dvě neinvestičního charakteru.

Projekty je možné přihlásit do 28. února 2016. Výjimkou jsou žádosti o dotaci na Energetická konzultační a informační střediska, které je potřeba připravit a podat ještě do konce letošního roku. Všechny informace, včetně potřebných formulářů a přesného návodu k podání projektů jsou dostupné na webové adrese MPO a na portálu www.mpo-efekt.cz.

 

Ekologické zemědělství

Prioritními oblastmi plánu do roku 2020 jsou například ekonomická životaschopnost ekofarem, trh s biopotravinami a jejich spotřeba a přínosy ekozemědělství pro životní prostředí. Zatímco předchozí akční plány kladly důraz na nárůst ploch, nový plán se více soustředí na kvalitativní a produkční ukazatele.

V roce 1990 hospodařily podle zásad ekologického zemědělství v ČR jen tři farmy, v polovině roku 2015 to bylo již 4 200 podniků, a to na výměře zhruba 500 000 hektarů, což představuje přes 12 % z celkové výměry zemědělského půdního fondu ČR. Podle metodiky FADN (Zemědělská účetní datová síť) byla v roce 2013 celková produkce ekologických farem odhadnuta na 4,71 miliardy korun. Pokud jde o celkový obrat biopotravin realizovaný českými výrobci a distributory, dosáhl v roce 2013 více než 2,7 miliardy korun (včetně vývozu). V ČR spotřebitelé utratili za biopotraviny 1,95 miliardy korun, což je meziroční růst 9,5 %. Oproti roku 2005 vzrostl trh téměř čtyřnásobně.

ČR se řadí na přední místa v rozloze ekologicky obhospodařovaných ploch, patří mezi 20 zemí s největší výměrou půdy v ekologickém zemědělství (v rámci EU je devátá) a mezi deset zemí světa s nejvyšším podílem ploch v ekologickém zemědělství na celkové zemědělské půdě (v rámci EU je čtvrtá za Rakouskem, Švédskem a Estonskem). Specifikum si ČR drží také v průměrné velikosti ekofarem (127 ha v roce 2014), kdy jde o největší výměru po Slovensku a Spojeném království. Průměr EU se pohybuje kolem 40 hektarů.

 

Výsledky jednání vlády:

  • Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro rok 2016 - tzv EFEKT (schváleno) - více k návrhu programu na rok 2016 se dočtete ZDE
  • Zprávu o životním prostředí České republiky v roce 2014 (schváleno)
  • Informaci Ministerstva životního prostředí o plnění úkolu k porovnání metodik pro výpočet celkové produkce odpadů používaných Ministerstvem životního prostředí a Českým statistickým úřadem (odloženo)
  • Národní akční plán čisté mobility (schváleno)
  • Akční plán ČR pro rozvoj ekologického zemědělství v letech 2016 - 2020 (schváleno)

 

 

 

20.11.2015 13:13

Novela zákona o látkách poškozující ozonovou vrstvu jde do připomínkového řízení

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech. Termín pro připomínky je stanoven na 18. prosince 2015. Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. ledna 2017.

Návrh upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Konkrétně se navrhuje stanovit povinnost prodejcům nehermeticky uzavřených zařízení, aby zajistili, že instalace bude provedena certifikovanými osobami. K zajištění kontroly této povinnosti musí prodejci současně vést evidenci prodaných nehermeticky uzavřených zařízení obsahujících fluorované skleníkové plyny spolu s uvedením čísla certifikátu certifikovaných osob, které provedly jejich instalaci.

V návaznosti na nové povinnosti stanovené v evropské legislativě se doplňují nové skutkové podstaty správních deliktů za porušení povinností. V reakci na zkušenosti z praxe se navrhuje rozšířit pravomoci České obchodní inspekce tak, aby kromě provádění kontrol, měla kompetenci v návaznosti na provedené kontroly uložit nápravná opatření nebo vést řízení o správním deliktu.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona. Cílem navrhovaných změn je také odstranit výkladové pochybnosti, umožnit efektivnější kontrolu stanovených povinností, případně vypustit úpravu povinností, které představují neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro dotčené subjekty. Více ZDE

20.11.2015 10:30

MŽP: Od roku 2010 se tempo zlepšování kvality životního prostředí zpomalilo

ZPRÁVA A ROČENKA KE STAŽENÍ Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes vládu informuje o stavu životního prostředí České republiky v roce 2014. Podle závěrů vycházejících ze 42 indikátorů členěných do 10 základních tematických kapitol nebyl stav životního prostředí v ČR ani v roce 2014 vyhovující. A to i přesto, že průběžně klesá negativní vliv národního hospodářství na životní prostředí.

Zpráva za rok 2014 uvádí, že se zlepšování životního prostředí v ČR zpomaluje. Nejvýrazněji se české životní prostředí zlepšovalo po roce 1989, kdy se zásadně začaly měnit technologie výroby, byla přijata zcela nová legislativa a došlo k výrazné přeměně národního hospodářství. Po roce 2000 měly na postupné zlepšování kvality ovzduší vliv i vstup do Evropské unie a zavedení přísnějších standardů v ochraně životního prostředí spolu s prostředky, díky kterým je možné zlepšování kvality životního prostředí výrazněji financovat. Vliv na zlepšující se trend měla i světová krize, která obecně zpomalila průmysl a produkci, což bylo pro životní prostředí příznivé. Po roce 2010 se však celkový pozitivní vývoj zlepšování životního prostředí postupně zpomaluje. Nejinak tomu bylo i v roce 2014, což potvrzuje nová zpráva o stavu životního prostředí. Nevyhovující je stále kvalita ovzduší, vod i půdy. Naopak jako pozitivní zpráva označuje postupné snižování odběru vod v domácnostech, zvýšení počtu obyvatel připojených na ČOV nebo zvyšující se podíl veřejné dopravy v osobní přepravě.

 

 

Ovzduší

„Už několik let stagnuje zejména zlepšování kvality ovzduší v ČR. Opatření udělaná v minulosti, především v oblasti průmyslu, už nestačí. Proto MŽP v posledním roce přistoupilo k dalším zásadnějším změnám v legislativě i ve financování tak, aby zlepšování kvality ovzduší bylo zase razantnější,“ komentuje výsledky zprávy ministr životního prostředí Richard Brabec.

Zásadním problémem životního prostředí ČR v roce 2014 byla, podobně jako v předešlých letech, zhoršená kvalita ovzduší. I přes dlouhodobý pokles emisí se kvalita ovzduší na území ČR nezlepšuje, což se týká oblastí s překročenými imisními limity zvláště v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. V roce 2014 byl na 19,1 % plochy území ČR překročen imisní limit u minimálně jedné znečišťující látky, tedy prachových částic PM10 a PM2,5, benzo(a)pyrenu nebo přízemního ozónu. Překročení ročního imisního limitu pro rakovinotvorný benzo(a)pyren zasáhlo vloni 10,7 % území, kde žije více než polovina obyvatelstva, zejména ve velkých městech.

Benzo(a)pyren je hlavní znečišťující látkou, kterou produkují lokální topeniště. „V loňském roce se nám podařilo s Evropskou komisí dojednat evropské dotace ve výši 9 miliard korun na výměnu až 100 tisíc neekologických kotlů po celé České republice. Kotlíkové dotace budou administrovat opět krajské úřady a o prostředky si požádaly na MŽP všechny kraje. Do konce roku spustí dotace pro své občany několik krajů. Také jsme připravili novelu zákona o ochraně ovzduší, která zavádí možnost kontroly provozu kotlů přímo v domácnostech. Také jsme dokončili Střednědobou strategii zlepšování kvality ovzduší do roku 2020, jejímž cílem je díky novým opatřením dosáhnout do roku 2020 na celém území ČR zákonných imisních limitů a současně udržet dobrou kvalitu ovzduší v těch oblastech, kde je už dnes vyhovující,“ pokračuje ministr Brabec. Vývoj emisí skleníkových plynů postupně nadále klesá zejména díky modernizaci velkých průmyslových zdrojů zejména v oblasti spalování paliv ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví. Pozitivně se do něj promítá snižování materiálové a energetické náročnosti hospodářství a postupná změna energetického mixu, ve kterém klesá podíl fosilních paliv (58,3% podíl na celkové výrobě elektřiny) a stoupá zastoupení OZE (10,6% podíl z celkového množství elektřiny vyrobené v ČR).

 

Voda a zemědělství

Kvalita povrchových vod se zlepšuje velmi pozvolna, a to i přesto, že meziročně v roce 2014 kleslo množství znečištění vypouštěné z bodových zdrojů. Na znečištění vodních zdrojů se významně podílí plošné zdroje, především zemědělská činnost. Spotřeba minerálních hnojiv meziročně mírně vzrostla o 3,9 %, v budoucnu bude proto klíčové omezení používání a správná aplikace dusíkatých hnojiv a pesticidů.

Pokračuje trend snižování ztrát pitné vody v trubní síti (16,6 % v roce 2014), což je přínosem pro hospodaření s vodou i její cenotvorbu. Dalším příznivým vývojem je zvyšování počtu ČOV a podílu obyvatel připojených na veřejnou kanalizaci, na druhou stranu dosud není na kanalizaci zakončenou ČOV připojeno 20,1 % obyvatel.

„Ministerstvo životního prostředí aktuálně pracuje na několika novelách, které by měly pomoci k výraznějšímu zlepšování kvality našich vod, stejně tak jako k její ochraně. Novela zákona o vodách, která je nyní v mezirezortním připomínkovém řízení, zvyšuje poplatek za odběr podzemní vody, které v důsledku stále intenzivnějšího sucha nezadržitelně ubývá. Cílem novely je srovnat cenu podzemní vody s vodou povrchovou, a motivovat tak odběratele k přednostnímu využívání vody povrchové, která nám doslova naprší a snadno se tak obnoví,“ komentuje problematiku ministr Brabec.

Novela také zvyšuje poplatky za množství dusíku a fosforu ve vypouštěných odpadních vodách, neboť omezení vnosu těchto látek je pro další zlepšení kvality povrchových vod klíčové. Zároveň MŽP připravuje novelu stávajícího nařízení vlády, která se zaměří na důslednou transpozici evropské legislativy v oblasti požadavků na čištění odpadních vod a parametrů kvality povrchových vod. Požadavky evropské i národní legislativy je možné naplnit díky pomoci z evropských fondů, konkrétně z Operačního programu Životní prostředí. V uplynulém programovém období OPŽP 2007–2013 bylo vystavěno celkem 3881 km kanalizačních sítí a 117 čističek odpadních vod. V novém programovém období 2014+ je na tuto oblast připraveno zhruba 10 miliard korun. Ministerstvo životního prostředí skrze Státní fond životního prostředí ČR také zcela nově nabízí žadatelům o dotace půjčky na dofinancování úspěšných projektů, a to až do 37 % z celkových způsobilých výdajů projektu. „Úrok půjčky bude 1% a její splatnost je maximálně 10 let. Díky půjčkám za minimální úrok se podaří zrealizovat více projektů a o to nám jde. Znamená to více projektů a efektivnější zlepšení životního prostředí,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

 

Odpady

V roce 2014 produkce odpadů v ČR s jejím dlouhodobě stagnujícím trendem činila 32 028,4 tis. t. Pozitivní zprávou je, že v nakládání s odpady výrazně převažuje podíl využitých odpadů, zejména materiálově. Energetické využití odpadů se oproti loňsku mírně zvýšilo. Celkový pokles materiálové náročnosti českého hospodářství se příznivě odráží na snižování zátěže životního prostředí. Obalová produkce českých domácností a průmyslu sice v letech 2009 až 2014 vzrostla o 14 % na více než milion tun, zároveň však stoupá recyklace obalových odpadů. Problémem zůstává skládkování. Celých 48,3 % z celkové produkce komunálních odpadů se v ČR stále řeší skládkováním. Změnu v oblasti biologicky rozložitelného komunálního odpadu očekává MŽP po roce 2015, kdy zavedlo povinné třídění bioodpadu ve městech a obcích.

 

Průmysl

Přestože v roce 2014 vzrostla průmyslová produkce o 5 %, energetická a materiálová náročnost hospodářství ČR klesá. V důsledku těchto trendů mírně klesají také emise skleníkových plynů a emise znečišťujících látek. Klesá vliv parních elektráren spalujících zejména hnědé uhlí ve prospěch obnovitelných zdrojů energie a využití jaderné energie. Další přínos dle očekávání MŽP přinesou plánované dotace do fotovoltaiky v domácnostech z programu Nová zelená úsporám.

 

Doprava

Roste role veřejné dopravy v osobní dopravě, především železnic. Veřejná doprava se na celkové osobní dopravě v ČR podílela 34 % a její podíl má rostoucí trend. Stoupá počet přepravených cestujících po železnici, v roce 2014 to bylo ve srovnání s rokem předchozím o 1,5 mil. osob víc, na tomto růstu se do značné míry podílel růst využívání integrovaných dopravních systémů ve městech (např. pražské PID). Vliv nákladní silniční dopravy na kvalitu ovzduší v dopravně zatížených lokalitách a městech však zůstává významný. Stoupá využívání OZE (bionafta, biobenzín, elektřina) v dopravě, v roce 2014 se na celkové spotřebě energie v dopravě podílely 6,9 %. Cílem ČR je dosáhnout 10% podílu OZE v dopravě do roku 2020. Ovzduší v ČR stále zatěžuje vysoký průměr stáří registrovaných osobních automobilů, ten je 14,5 roku.

 

Hluk

Největší hluková zátěž postihuje města nad 100 tisíc obyvatel. V Plzni obtěžuje celodenně nadměrný hluk 9,8 % obyvatel, v Praze a v Brně okolo 8 % obyvatel. Hlukovou zátěž ovlivňující lidské zdraví způsobuje především tranzitní silniční doprava vedená centry měst a menších obcí, výrazně by městům měla v tomto ulevit plánovaná výstavba dálničních a silničních obchvatů.

 

Půda

Rozloha zemědělské půdy setrvale klesá. Vzrůstá přeměna využívání zemědělské půdy na trvalé travní porosty a i její zastavování. Zastavěné a ostatní plochy v roce 2014 zaujímaly 10,7 % území ČR, jejich rozsah se v období 2000–2014 zvýšil o 3,6 %, tj. 30 tis. ha půdy. Jen bytová výstavba vloni zabrala 825,3 ha a průmyslová výstavba 319 ha.

„Každoročně narůstající plocha zastavěná bytovou výstavbou, jak developerskou, tak individuální, je dlouhodobý problém. Ministerstvo se snaží směřovat výstavbu do zastavěných území obcí, a ne na zelenou louku. S tímto cílem byla v loňském roce Parlamentem ČR schválena novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, která zcela nově zavedla poplatky za vyjmutí ze zemědělského půdního fondu právě pro bytovou výstavbu. Aktuálně se však ve Sněmovně projednává další změna tohoto zákona, tentokrát návrh opozičních poslanců, který může zemědělskou půdu opět vystavit narůstajícímu zabírání cenné zemědělské půdy a tím i její nezvratné degradaci,“ dodává ministr Brabec.

 

Příroda

Druhová skladba lesa v ČR se cíleně pozvolna mění směrem k přirozenější struktuře lesních porostů s vyšším podílem listnáčů, nadále však 72,5 % lesů ČR tvoří jehličnany. Při obnově lesa se v posledních desetiletích stále více uplatňují listnaté stromy jako buk, dub, javor, jeřáb na úkor jehličnatých (smrk, borovice). Dochází tak k příznivé změně druhové skladby směrem k přirozenější a stabilnější struktuře lesních porostů. Početnost populací všech běžných druhů ptáků v ČR stejně jako v Evropě dlouhodobě klesá (od roku 1982 o 18,9 %). Setrvalý problém přírody a krajiny v ČR představuje fragmentace krajiny způsobená hlavně dopravou, intenzivním zemědělstvím a energetikou, jež se podepisují na ohrožení mnohých živočišných druhů (chřástal, losos, úhoř).

 

Financování životního prostředí

Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí z centrálních zdrojů v roce 2014 výrazně vzrostly, konkrétně o 48,4 %. Podílelo se na tom zrychlené čerpání prostředků z EU fondů, které MŽP nastartovalo pod novým vedením v loňském roce. V Operačním programu Životní prostředí bylo na projekty s vydaným rozhodnutím o poskytnutí dotace ke konci roku 2014 rozděleno 92 % celkové alokace programového období 2007–2013.

 

Dokument ke stažení:

 

20.11.2015 09:30

MPO aktualizovalo manuál k RoHS látkám

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) provedlo počátkem listopadu 2015 aktualizaci Manuálu k nařízení vlády č. 481/2012 Sb. Aktualizované části se zejména týkají přehledu delegovaných směrnic Komise, kterými jsou přijímány výjimky ze zákazu používání některých nebezpečných látek. Manuál je určen k využití všem hospodářským subjektům (výrobcům, zplnomocněným zástupcům, dovozcům a distributorům) jako úvod do problematiky, má usnadnit jejich orientaci v nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních a poskytnout jim přehled povinností, které z tohoto předpisu vyplývají.

 

Dokument ke stažení:

Manuál [pdf, 1416 kB]


 

 

20.11.2015 08:50

ERÚ zatím vydal cenové rozhodnutí pouze pro podporované zdroje s notifikací EU

CENOVÉ ROZHODNUTÍ KE STAŽENÍ! Energetický regulační úřad (ERÚ) včera vydal cenové rozhodnutí, kterým se stanovuje podpora pro výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (OZE) uvedených do provozu od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2015. Další rozhodnutí je ERÚ připraven učinit po obdržení a vyhodnocení stanovisek týkajících se správnosti úředního postupu.

Tímto krokem tak stanovil výši a rozsah podpory pro zdroje, u nichž nejsou podle regulátora pochybnosti o oprávněné výplatě veřejné podpory, která byla stanovena právem Evropské unie nebo rozhodnutími Evropské komise vydanými na základě v současnosti platných zákonů.

„Energetický regulační úřad musí dle zákona zejména chránit oprávněné zájmy zákazníků a spotřebitelů v energetických odvětvích. Výplata veřejné podpory pro podporované zdroje energie tedy musí být striktně a způsobem neumožňujícím jiné vysvětlení stanovena v souladu se zákony a ostatními právními předpisy. V uplynulých letech jsme v cenovém rozhodnutí opakovaně uváděli, že se podpora neuplatní, pokud je v rozporu s § 1, odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb. Letos se situace zásadně změnila na základě postoje českých orgánů státní správy, zejména kvůli výkladu ustanovení zákona ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu,“ uvedla předsedkyně ERÚ Alena Vitásková.

 

Zásadní body v nastavení podpory v tomto CR pro rok 2016:

  • Vypsání podpory v rámci tohoto cenového rozhodnutí pouze pro výrobny elektřiny s vydaným kladným notifikačním rozhodnutím o slučitelnosti podpory s vnitřním trhem EU, což jsou pouze výrobny elektřiny z OZE s datem uvedení do provozu od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2015.
  • U stávajících výroben došlo k navýšení výkupních cen o zákonnou 2% indexaci u všech OZE s vypsanou podporou, s výjimkou výroben spalujících biomasu a bioplyn.
  • Zvýšení zelených bonusů pro společné spalování biomasy v důsledku zákonného omezení podpory pouze na elektřinu vyrobenou v kombinované výrobě elektřiny a tepla.
  • Zvýšení zelených bonusů v důsledku meziročního poklesu cen silové elektřiny.

 

Cenové rozhodnutí tedy nezahrnuje podporu výroby elektřiny pro rok 2016 pro výrobny elektřiny z OZE uvedené do provozu od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2012 a od 1. 1. 2016, dále pro podporu kombinované výroby elektřiny a tepla, podporu výroby elektřiny z druhotných zdrojů, podporu tepla.

Dále ERÚ k cenovému rozhodnutí uvádí, že Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve svém stanovisku získaném v rámci veřejného konzultačního procesu k cenovému rozhodnutí mimo jiné uvedlo: „Provozní podpora pro všechny uvedené výrobny by tak měla být na základě výše uvedeného v Cenovém rozhodnutí Energetického regulačního úřadu stanovena až po udělení kladného notifikačního rozhodnutí ze strany Evropské komise na uvedené výrobny energie a to z toho důvodu, aby nebylo překračováno ustanovení § 1 odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů.“

Na základě tohoto stanoviska MPO dále ERÚ oslovil s rozšiřujícím dotazem Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Úřad vlády – OKOM, Úřad vlády – RVVI, Nejvyšší kontrolní úřad, Ministerstvo financí, ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu a předsedu vlády České republiky.

Další rozhodnutí je Energetický regulační úřad připraven učinit bezodkladně po obdržení a vyhodnocení stanovisek týkajících se správnosti úředního postupu a souladu s právními předpisy České republiky i Evropské unie, která si Energetický regulační úřad vyžádal. Rozhodnutí ERÚ očekává do konce roku 2015.

 

Dokumenty ke stažení:

 

Související:

Mládek: ERÚ nic nebrání v tom, aby v dotacích pro obnovitelné zdroje postupoval stejně jako dříve (HN, 20.11.2015)

HN: Vitásková stopla dotace solárníkům za desítky miliard (20.11.2015)

Vitásková: Vláda chce, abych se sama odvolala? (19.11.2015)

Teplárny: Nepodpora KVET a OZE ohrožuje ceny tepla (19.11.2015)

MPO: ERÚ destabilizuje energetický sektor, investiční i právní prostředí ČR (18.11.2015)

Tlak na Vitáskovou sílí. Kvůli zmatkům v zákonech se má vzdát funkce (iDNES.cz, 19.11.2015)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vitaskova-se-ma-po-nalehani-superurednika-vzdat-funkce-1247288#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Státu hrozí žaloby solárníků. Vitásková se šprajcla, říká v rozhovoru ministr Mládek (MF, 18.10.2015)

Komentář šéfky ERÚ Vitáskové k patálii s obnovitelnými zdroji (10.11.2015)

Jaká je budoucnost obnovitelných zdrojů? (2.11.2015)

Šéfka ERÚ nechce vypsat podporu pro obnovitelné zdroje (30.10.2015)

 

 

20.11.2015 07:36

HN: Vitásková stopla dotace solárníkům za desítky miliard

Většina obnovitelných zdrojů a tepláren zůstane příští rok bez miliardových dotací, rozhodla šéfka Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková. Podle cenového rozhodnutí, které ve čtvrtek po osmi hodinách jednání vedení úřadu v Ostravě schválilo, nemají nárok na dotované výkupní ceny, které jsou násobně vyšší než ty na trhu. Celkem by se přitom mohlo jednat až o 42 miliard korun. Úřad si však nechal zadní vrátka, a pokud mu vláda vyjde vstříc, je prý ochotný rozhodnutí změnit. Více ZDE

 

Dokument ke stažení:

 

Související:

Vitásková: Vláda chce, abych se sama odvolala? (19.11.2015)

Teplárny: Nepodpora KVET a OZE ohrožuje ceny tepla (19.11.2015)

MPO: ERÚ destabilizuje energetický sektor, investiční i právní prostředí ČR (18.11.2015)

Tlak na Vitáskovou sílí. Kvůli zmatkům v zákonech se má vzdát funkce (iDNES.cz, 19.11.2015)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vitaskova-se-ma-po-nalehani-superurednika-vzdat-funkce-1247288#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Státu hrozí žaloby solárníků. Vitásková se šprajcla, říká v rozhovoru ministr Mládek (MF, 18.10.2015)

Komentář šéfky ERÚ Vitáskové k patálii s obnovitelnými zdroji (10.11.2015)

Jaká je budoucnost obnovitelných zdrojů? (2.11.2015)

Šéfka ERÚ nechce vypsat podporu pro obnovitelné zdroje (30.10.2015)


 

Zdroj: iHNED.cz

19.11.2015 18:03

Vitásková: Vláda chce, abych se sama odvolala?

Jedná se jen o další útok na nezávislost národního regulátora, uvedla dnes šéfka ERÚ Alena Vitásková v reakci na dopis náměstka ministra vnitra pro státní službu. Podle Vitásková ji tak Josef Postránecký de facto žádá, aby se k 1. lednu 2016 dobrovolně odvolala z funkce předsedkyně Energetického regulačního úřadu. Níže uvádíme úplnou reakci A. Vitáskové včetně zmiňovaného dopisu.

 

Reakce Aleny Vitáskové (ERÚ):

Technická novela ještě neúčinné novely energetického zákona se zasekla v Parlamentu. Vláda není schopna situaci vyřešit. Černého Petra si mám vylosovat já. Odvolávat sama sebe nebudu, obrátím se na Evropskou komisi

V minulých dnech jsem od náměstka pro státní službu Josefa Postráneckého obdržela dopis, kterým mne de facto žádá, abych se k 1. lednu 2016 dobrovolně odvolala z funkce předsedkyně Energetického regulačního úřadu. Mnohem závažnější však je, že mne vybízí k úmyslnému porušení evropské i české legislativy, a žádá mne, abych ohrozila nezávislost ERÚ. Náměstek pro státní službu totiž chce, abych sama připravila a podepsala nezákonné rozhodnutí.

Došlo by tak k situaci, kdy by se opět vina za nesprávný úřední postup hodila na mne a následně by všichni krčili rameny, že jsem měla postupovat v souladu se zákonem a nepřijímat pokyny od jiných orgánů státní správy. Jedná se jen o další útok na nezávislost národního regulátora, což je v jednoznačném rozporu s mezinárodními závazky České republiky. Zároveň to považuji za důkaz naprosto zoufalé situace, do které se vláda svou vlastní špatnou legislativní činností dostala a kvůli níž se mne snaží vtáhnout do porušení platné legislativy.

Opakovaný tlak na oslabení nezávislosti ERÚ měl být jedním z témat, které jsem chtěla přednést před Bezpečnostní radou státu, ale premiér Bohuslav Sobotka mou žádost o vystoupení před tímto orgánem již od srpna ignoruje. V situaci, kdy je naše nezávislost ohrožena chybnou legislativou, nebo kdy se orgány činné v trestním řízení snaží diktovat našemu úřadu, jak má postupovat v konkrétních krocích, jsem nucena se obrátit i s výše zmíněným dopisem náměstka pro státní službu na příslušné orgány Evropské komise a požádat o stanovisko, jak v dané věci postupovat, abych splněním požadavků ministerstva vnitra nezpůsobila sankce vůči České republice za úmyslné porušování evropské legislativy v oblasti nezávislosti regulace v energetických odvětvích s dopadem na energetickou bezpečnost ČR i EU.

 

Související:

Teplárny: Nepodpora KVET a OZE ohrožuje ceny tepla (19.11.2015)

MPO: ERÚ destabilizuje energetický sektor, investiční i právní prostředí ČR (18.11.2015)

Tlak na Vitáskovou sílí. Kvůli zmatkům v zákonech se má vzdát funkce (iDNES.cz, 19.11.2015)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vitaskova-se-ma-po-nalehani-superurednika-vzdat-funkce-1247288#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Státu hrozí žaloby solárníků. Vitásková se šprajcla, říká v rozhovoru ministr Mládek (MF, 18.10.2015)

Komentář šéfky ERÚ Vitáskové k patálii s obnovitelnými zdroji (10.11.2015)

Jaká je budoucnost obnovitelných zdrojů? (2.11.2015)

Šéfka ERÚ nechce vypsat podporu pro obnovitelné zdroje (30.10.2015)


 

 

 

19.11.2015 15:25

Teplárny: Nepodpora KVET a OZE ohrožuje ceny tepla

Teplárenské sdružení ČR se znepokojením sleduje sílící spekulace v médiích ohledně obsahu cenového rozhodnutí, kterým se stanovuje podpora pro podporované zdroje energie a jehož součástí je i podpora vysoce účinné kombinované výroby elektřiny a tepla, tzv. kogenerace.

 „V oblasti podpory vysoce účinné kogenerace nedošlo k žádné podstatné legislativní změně a v průběhu celého letošního roku, kdy mimo jiné probíhala jednání s Energetickým regulačním úřadem ohledně upřesnění metodiky pro stanovení podpory, nebylo její zastavení nijak indikováno. Proto i nadále věříme, že s ohledem na udržení stability cen tepla i naplnění legitimních očekávání výrobců bude Úřad pokračovat v nastaveném mechanismu podpory elektřiny z vysoce účinné kogenerace z minulého roku a předchozích let,“ uvedl předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek.

Zastavení podpory vysoce účinné kombinované výroby elektřiny a tepla a obnovitelných zdrojů energie by mělo podle sdružení přímý dopad do hospodaření teplárenských společností, včetně dopadu do koncových cen tepla pro občany. Navíc by přišlo v období, kdy jsou již kalkulace cen tepla pro letošní zimu a rok 2016 v podstatě provedeny v souladu s cenovým rozhodnutím k cenám tepelné energie v ČR, které ERÚ již vydal. S možností zastavení podpory kogenerace teplárny totiž nepočítaly a musely by kalkulace ceny tepla upravovat. Pro některé teplárny by mělo zastavení podpory významný dopad do výroby elektřiny, včetně poskytování služeb pro potřeby elektrických sítí, což by pak mohlo ohrozit jejich stabilitu.

Nepřímým dopadem zastavení podpory by bylo podle sdružení také zvýšení nákladů financování legislativou požadovaných investic nezbytných pro snižováním emisí a zvyšování účinnosti, včetně možnosti čerpání prostředků z operačních programů EU. Došlo by také k zásadnímu podlomení důvěry investorů i bank k financování modernizace a budoucího rozvoje teplárenství v ČR s potenciálními negativními důsledky pro energetickou bezpečnost.

Teplárenské sdružení se domnívá, že zastavení podpory vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla není možné provést znenadání a bez velmi vážného důvodu. Takovým důvodem nemůže být nedokončený proces notifikace podpory u Evropské komise, který běží už několik let, a doposud nebyl tento fakt ani Energetickým regulačním úřadem za důvod k zastavení podpory považován. Evropská komise má právo ještě před vydáním konečného rozhodnutí protiprávní podporu pozastavit − skutečnost, že tohoto svého práva nevyužila, svědčí pro to, že s podporou vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny
a tepla nemá zásadní problém.

 

Související:

MPO: ERÚ destabilizuje energetický sektor, investiční i právní prostředí ČR (18.11.2015)

Tlak na Vitáskovou sílí. Kvůli zmatkům v zákonech se má vzdát funkce (iDNES.cz, 19.11.2015)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vitaskova-se-ma-po-nalehani-superurednika-vzdat-funkce-1247288#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Státu hrozí žaloby solárníků. Vitásková se šprajcla, říká v rozhovoru ministr Mládek (MF, 18.10.2015)

Komentář šéfky ERÚ Vitáskové k patálii s obnovitelnými zdroji (10.11.2015)

Jaká je budoucnost obnovitelných zdrojů? (2.11.2015)

Šéfka ERÚ nechce vypsat podporu pro obnovitelné zdroje (30.10.2015)

 

 

19.11.2015 15:00

OPŽP: Žájemci podali téměř 700 žádostí o podporu za téměř 5 miliard

PŘEHLED OTEVŘENÝCH VÝZEV Na konci minulého týdne ukončil Státní fond životního prostředí ČR příjem žádostí u šesti výzev Operačního programu Životní prostředí. Dotace mohli zájemci využít na zlepšování kvality vody nebo na nové investice do odpadového hospodářství.

„Naším cílem je i nadále pokračovat v co největším snižování nákladů pro obce v souvislosti s letos zavedenou povinností třídit nové komodity, a zamezit tak účtování nového třídění do poplatků za svoz odpadu občanům,“ komentuje výsledky výzev ministr životního prostředí Richard Brabec.

Státní fond životního prostředí ČR přijal 683 žádostí v celkové výši 4,72 miliardy korun. Nejvíce žádostí Fond obdržel na projekty v 5. výzvě, zaměřené na odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika, konkrétně přišlo 465 žádostí za 2,06 miliardy korun.

Výzvy byly rovněž určené pro tzv. fázované vodohospodářské projekty, u kterých realizace prvních etap těchto projektů se aktuálně dokončuje z OPŽP 2007–2013, a na ně navážou etapy druhé z OPŽP 2014–2020. Velký zájem měli žadatelé také o projekty na protipovodňová opatření nebo na preventivní protipovodňovou ochranu, ve kterých si zájemci řekli o dotaci přes 1 miliardu Kč.

„U všech výzev byla podanými žádostmi překročena vyhlášená alokace," okomentoval výsledky uzavřených výzev Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.

Během výzev do OPŽP 2014–2020 se podávají tzv. plné žádosti, po jejichž schválení může být neprodleně zahájeno financování projektů.

 

Přehled otevřených výzev v OPŽP:

  • 6. výzva - Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika (T: 15.01.2016)
  • 8. výzva - Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech (T: 16.12.2015)
  • 9. výzva - Ochrana a péče o přírodu a krajinu (T: 31.12.2016)
  • 17. výzva - Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech (T: 14.10.2016)
  • 18. výzva - Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika (T: 14.10.2016)
  • 20. výzva - Energetické úspory (T: 14.10.2016)
  • 21. výzva - Zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní (T: 05.01.2016)
  • 22. výzva - Zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní (T: 05.01.2016
  • 23. výzva - Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika (T: 05.01.2016)
  • 24. výzva - Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika (T: 05.01.2016)

 

Dokument ke stažení:

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE