Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

09.05.2016 06:30

Stanovisko MMR k platnosti a účinnosti nového zákona o zadávání veřejných zakázek

Ve Sbírce zákonů byl dne 29.6.2016 publikován zákon č. 134/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení ve Sbírce. To tedy znamená, že zákon nabývá účinnosti 1. 10. 2016.

Postup zadavatele je tak i nadále, tj. po přijetí nového zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, regulován zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů. Tento stav potrvá až do nabytí účinnosti nového zákona (č. 134/2016 Sb.) dne 1.  října 2016.

Zadavatelé tedy do 1. 10. 2016 budou zahajovat zadávací řízení podle zákona č. 137/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů a podle této právní úpravy také zahájená zadávací řízení dokončí. Účinnost nového zákona je stanovena až od 1. 10. 2016 z toho důvodu, aby zadavatelé a dodavatelé měli dostatečný prostor na seznámení se s novou úpravou.

Povinnost postupovat v zadávacích řízení do 1. 10. 2016 podle dnes účinného zákona č. 137/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů se vztahuje také na veřejné zakázky, které jsou spolufinancované z evropských fondů.
 

Stanovisko MMR k platnosti a účinnosti nového zákona o zadávání veřejných zakázek:

1. Do nabytí účinnosti zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (tedy do 1. 10. 2016) je účinný zákon současný (č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů).

2. Pokud se prokáže, že konkrétní pravidlo nebo postup zadavatele je v rozporu s evropskými směrnicemi, lze se domáhat přímé účinnosti směrnic, to ale v žádném případě neznamená, že celý zákon je se směrnicemi v rozporu. Ani z případného rozporu u jednotlivého pravidla nelze dovozovat neúčinnost zákona jako celku.

Právo veřejných zakázek je i nadále, tj. po přijetí nového zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, regulováno zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon je harmonizační, tj. přebírá předchozí zadávací směrnice (2004/17/ES a 2004/18/ES). Tento zákon byl vždy přísnější v míře ukládání povinností a omezování dispozic zadavatele než jmenované  zadávací směrnice. O skutečnosti, že národní úprava je přísnější než evropská, jsme Evropskou komisi v minulosti informovali a Komise nikdy přísnější úpravu nerozporovala.

Nově přijatá  – nikoli však účinná - úprava je také přísnější než nové evropské směrnice. Do nabytí účinnosti tohoto nového zákona bude národní úprava „více přísná“ než nová úprava, ale také nový zákon, jak už bylo řečeno, bude opět přísnější než nové zadávací směrnice. V období do nabytí účinnosti nového zákona se tedy budou veřejné zakázky zahajovat a zadávat v režimu zákona č. 137/2006 Sb. Nicméně pokud se prokáže, že konkrétní pravidlo nebo postup zadavatele je v rozporu s evropskými směrnicemi, lze se domáhat přímé účinnosti směrnic, to ale v žádném případě neznamená, že celý zákon je se směrnicemi v rozporu. Ani z případného rozporu u jednotlivého pravidla nelze dovozovat neúčinnost zákona jako celku.

 

Mohlo by vás zajímat:

Portál o veřejných zakázkách a koncesích (MMR)

09.05.2016 06:14

Dánové chtějí bojovat proti změně klimatu daní na červené maso

Dánsko uvažuje, že zdaní červené maso, aby země šetřila životní prostředí. Vládě to doporučila Dánská etická komise, která upozornila, že Dánsko je pod přímou hrozbou změn klimatu. Začít by chtěli s hovězím a postupně by se měla daň rozšířit na všechna červená masa. V dlouhodobějším horizontu by komise dokonce chtěla danit veškeré potraviny v závislosti na jejich dopadu na životní prostředí. Vláda se tím bude teprve zabývat.

Dánové dlouhodobě vedou veřejnou debatu o globálním oteplování a vlastním dopadu na životní prostředí. Michelinská restaurace Norma například zavedla systém nulového odpadu, kdy veškeré jídlo jde na kompost. Supermarket WeFood zase prodává jídlo s prošlou minimální trvanlivostí či potraviny, které nevyhovují estetickým normám. Supermarket tak chce zachránit 700 tisíc tun jídla, které by se jinak ročně vyhodilo.

Jen dobytek sám produkuje až 15 procent skleníkových plynů ve světě. Jde o metan v tělech zvířat, který vylučují říháním a větry. Zpracování masa pak tvoří dalších 19 až 29 procent. Na chov dobytka i zpracování masa je pak spotřebováno velké množství vody. Podle dánského listu The Local je třeba k vyprodukování jednoho kila hovězího až 43 tisíc litrů vody.

Dánové jsou podle komise „eticky povinni“ změnit své stravovací návyky, není prý přece těžké vyřadit ze svého jídelníčku hovězí maso a i přesto si užít zdravou a vyváženou stravu. Protože se však nemohou a nechtějí spolehnout na obyvatele země, komise navrhuje restriktivní opatření formou daně.

Dánská komise pro zemědělství a potravinářství však protestuje. Vláda by musela vyvinout velké úsilí, aby začala taková daň platit a výsledky by přitom byly minimální. „Možná by se snížila spotřeba hovězího v Dánsku, ale nic by to neudělalo s celosvětovými emisemi skleníkových plynů,“ řekl mluvčí komise.

V minulosti Dánové zavedli daň na sladké limonády a pivo a podobnou daň na potraviny s vysokou koncentrací nasycených tuků. Vláda tím chtěla bojovat proti obezitě, které Dánsko hodně trápí. Z ekonomického hlediska se to však zemi nevyplatilo a daně zrušila.

 

 

Zdroj: ECHO24.cz

09.05.2016 06:08

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc duben 2016

Dne 22. 4. 2016 podepsala EU a její členské státy v New Yorku celosvětovou Pařížskou dohodu o klimatu. Dohody bylo dosaženo na konferenci OSN o změně klimatu (tzv. COP 21), která se konala v prosinci 2015 v Paříži.

Pařížská dohoda si klade za cíl udržet nárůst globální teploty výrazně pod úrovní 2 °C a usilovat o to, aby nepřesáhl 1,5 °C (ve srovnání s úrovní před průmyslovou revolucí). Za tímto účelem mají země povinnost realizovat opatření vedoucí ke snížení svých emisí. Každých 5 let proběhne proces přezkumu za účelem vyhodnocení výsledků a zvyšování ambic v tomto směru v průběhu času. K zajištění transparentnosti a stanovení odpovědnosti bude pokrok zemí, pokud jde o jejich závazky, sledován.

Dohoda rovněž konstatuje, že se všechny země musí změně klimatu přizpůsobit tím, že se na ni připraví a posílí svou odolnost vůči ní. EU a další vyspělé země se také zavázaly, že budou rozvojovým zemím i nadále poskytovat prostředky na financování opatření v oblasti klimatu. Dokument je nyní možné podepsat po dobu 1 roku. Pařížská dohoda vstoupí v platnost poté, co ji ratifikuje alespoň 55 zemí, které společně nesou odpovědnost za nejméně 55 % celosvětového objemu emisí skleníkových plynů. Následně se pro země, které ji ratifikovaly, stane právně závaznou.

 

Energie v dubnu 2016

Komise představila nový jaderný ukázkový program

Komise představila nový jaderný ukázkový program, Výbor ITRE chce posilnit práva spotřebitelů na trzích s elektrickou energií

Jaderný ukázkový program je zpráva Komise o vývoji v oblasti jaderné energetiky a jaderných technologií obecně. Povinnost pro Komisi zveřejňovat tuto zprávu vyplývá z čl. 40 Smlouvy o založení Evropského společenství pro atomovou energii (Euratom). Cílem této zprávy je shromáždit údaje od členských států a dalších veřejných zdrojů o současném vývoji politik v oblasti využití jaderné energie a o nových investicích v tomto oboru, týkajících se například zvyšování bezpečnosti či zpracování vyhořelého paliva. Jedná se o první takovou zprávu zveřejněnou Komisí od havárie jaderné elektrárny ve Fukušimě v roce 2011.

Klíčové a sporné body

Zpráva má 4 části. První se zabývá vývojem politik v oblasti jaderné energie. Zmíněn je pokrok v oblasti bezpečnosti prostřednictvím zavedení zátěžových testů jaderných elektráren a zpřísnění bezpečnostních standardů ve směrnici o jaderné bezpečnosti.

Druhá část se zabývá investicemi v tomto sektoru. Komise obdržela od roku 2008 (kdy byl zveřejněn poslední Jaderný ukázkový program) notifikaci k celkem 48 projektům, z toho se 9 týkalo investic do výroby a zpracování jaderného paliva, 20 investic do již existujících zařízení zaměřených na prodloužení životnosti či na zavedení nových bezpečnostních prvků, 7 investic do výstavby nových reaktorů a 12 do zařízení pro zpracování vyhořelého paliva. Zpráva se dále podrobně zabývá vývojem v těchto oblastech.

Třetí část se zabývá použitím jaderné energie pro jiné účely, než je výroba jaderné energie. Zmíněn je rozvoj trhu s rentgenovými zařízeními či naopak ohrožení produkce radioizotopů pro medicínskou diagnostiku vlivem stárnutí výrobních reaktorů technecia 99-m.

Čtvrtá část je nazvána “Udržení vedoucí role EU v oblasti jaderných technologií pomocí výzkumných a vývojových aktivit”. Komise zde zmiňuje především důležitost pokračování projektu ITER, tedy (v současnosti budovaného) největšího termonukleárního reaktoru na světě, zkoumajícího možnosti pro využití jaderné fúze v energetice. Další výzkum, především v oblasti vývoje malých modulárních jaderných reaktorů a reaktorů 4. generace pak má podpořit nedávno zveřejněný strategický plán pro energetické technologie.

Pozice ČR

Stanovisko Vlády ČR k programu je pozitivní, vzhledem k tomu, že s využitím jaderné energie počítá i do budoucna. ČR dlouhodobě prosazuje technologicky neutrální přístup k dekarbonizaci energetiky a jaderná energie má být jedním z pilířů českého energetického mixu (Státní energetická koncepece ČR počítá až s 50% podílem v roce 2050). Vláda by rovněž přivítala větší investice do výzkumu v této oblasti.

Předpokládaný další vývoj

V závěru Komise konstatuje, že jaderná energie zůstane důležitou součástí energetického mixu EU i po roce 2050. Státy, které se rozhodnou využívat jadernou energii i nadále musí především dodržovat standardy bezpečnosti zavedené v době po fukušimské havárii. Signifikantním problémem bude stárnutí jaderných zařízení v Evropě a také náklady na zpracování vyhořelého paliva, jejichž výši Komise odhaduje v rozmezí 650-760 mld. €. Podle Komise by měla EU také reagovat na rychlý vývoj jaderné energetiky v ostatních částech světa (Čína, Indie) tak, aby si udržela svůj současný technologický náskok.

 

Výbor ITRE chce posilnit práva spotřebitelů na trzích s elektrickou energií

Výbor ITRE 21. 4. 2016 přijal usnesení zabývající se postavením spotřebitelů na energetických trzích. Toto usnesení bylo připraveno v souvislosti s přípravou nové podoby trhů s elektrickou energií, jejíž návrh by měla Komise zveřejnit v druhé polovině tohoto roku. Podle poslanců by měla být posílena aktivní role zákazníků na trhu a zpřehledněn mechanismus určování cen. V prvním případě jde především o umožnění využití nových obchodních modelů, jako je hromadný nákup energie, a o snížení administrativní zátěže pro spotřebitele provozující vlastní malé výrobny elektrické energie. V druhém případě pak poslanci navrhují opatření, jako účtování plateb za energii po kratších časových úsecích, dynamické ceny energie podle aktuální zátěže sítě a opatření na zvýšení transparentnosti cenových tarifů. Důležitým bodem je také úsilí v boji proti energetické chudobě (tedy stavu, kdy si spotřebitelé nemohou dovolit vytápění a provoz elektrických spotřebičů za akceptovatelných cen).

 

 

Zdroj: Odbor informování o evropských záležitostech Úřadu vlády České republiky


 

 

07.05.2016 09:43

Rozhovor s ministrem Richardem Brabce o podpoře elektromobilů a emisních normách

Podvody s měřením emisí zasáhly v posledních měsících řadu velkých světových výrobců aut. Ti se teď potýkají se špatným renomé. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce to je příležitost domluvit se s nimi například na tom, že by podobně jako v Německu přispívali lidem na nákup elektromobilů. Aféra dieselgate navíc podle něj zpochybnila systém emisních norem Euro 0 až 6, takže se rozhodl upustit od plánu, který mu ještě nedávno schválila vláda - a to zpoplatnit registrace aut vyrobených v letech 2000 až 2005. Více ZDE

 

Zdroj: Aktuálně.cz

06.05.2016 22:21

Francie navrhuje pětinásobné zdražení emisních povolenek

Z německého ministerstva životního prostředí unikl dokument, který zmiňuje možnost stanovení minimální ceny za emisní povolenku. Uniklý návrh by mohl trh s emisními povolenkami výrazně změnit. Na růst cen povolenek tlačí hlavně Francie, která hovoří o ceně až 30 eur za tunu emisních povolenek. Podle Stolbova z Virtuse Energy jdou podobné návrhy proti politice Evropské komise. Proti je i komisař pro energetiku Miguel Cañete, protože se porušuje hlavní myšlenka systému, že cenu určuje trh. Tvrdě by takový návrh musel narazit u Polska, jehož energetika je z 90 procent závislá na uhelných elektrárnách. ČEZ se vyšším cenám nebrání, naopak největší česká huť ArcelorMittal z podobných plánu nadšená není. Cena povolenky se nyní pohybuje kolem šesti eur za jednu tunu emisí. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

06.05.2016 14:34

Rada pro výzkum navrhuje posílit rozpočet Technologické agentury o 250 mil. Kč

Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) navrhuje navýšit v příštím roce rozpočet Technologické agentury ČR (TAČR) o čtvrt miliardy korun. V příštím roce by tak rozpočet TAČR činil 3,5 miliardy korun, což by znamenalo meziroční navýšení o více než 500 milionů. Důvodem je posílení programu EPSILON zaměřeného na projekty s rychlým uplatněním v nových produktech, výrobních postupech a službách.

Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) navrhuje navýšit v příštím roce rozpočet Technologické agentury ČR (TAČR) o čtvrt miliardy korun. V příštím roce by tak rozpočet TAČR činil 3,5 miliardy korun, což by znamenalo meziroční navýšení o více než 500 milionů. Důvodem je posílení programu EPSILON zaměřeného na projekty s rychlým uplatněním v nových produktech, výrobních postupech a službách. Úpravu rozpočtu schválila Rada na dnešním zasedání v rámci vypořádání připomínek k návrhu celkového rozpočtu na vědu.

Pro příští rok RVVI navrhuje historicky nejvyšší rozpočet na vědu - 32,7 miliardy korun. Oproti roku 2016 by se tak rozpočet navýšil o 3,6 miliardy: na spolufinancování programů EU Rada navrhuje částku 1,1 miliardy korun, na institucionální financování by mělo jít 768 milionů. Aplikovaný výzkum chce RVVI posílit o 700 milionů korun, tyto peníze jsou určeny na programy Ministerstva průmyslu a obchodu (program TRIO) a Technologické agentury ČR. Větší podpora aplikovaného výzkumu je v souladu s Národní politikou VVI pro léta 2016-2020 a vychází z RIS3 strategie. Cílem je zvýšit konkurenceschopnost ČR.
Na podporu základního výzkumu je v návrhu vyčleněno 500 milionů korun, které si rozdělí Grantová agentura ČR a Akademie věd ČR.

Na zajištění výzkumu pro potřeby státní správy je v návrhu rozpočtu počítáno s navýšením o 330 milionů korun. Současně má být posílen rezortní výzkum na jednotlivých ministerstvech. Na zlepšení mezinárodní spolupráce je navrhováno navýšení o 297 milionů.

06.05.2016 14:17

MŽP hledá posilu do odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vyhlásilo výběrové řízení na obsazení místa v oddělení IPPC a IRZ do odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence. Jedná se o plný pracovní úvazek a to od 1. června 2016. Nabídky se strukturovaným životopisem je potřeba doručit elektronicky nebo písemně na poštovní adresu ministerstva. Požadavky, náplň práce a další podrobnosti najdete ZDE

06.05.2016 08:09

Stanovisko výboru pro životní prostředí k novele zákona o ochraně ovzduší

Garanční Výbor pro životní prostředí projednal návrh novely zákona o ochraně ovzduší (sněmovní tisk 678) a vydal dne 5. 5. 2016 usnesení pozměňovací návrhy. Ty se týkají například pachů, kde výbor navrhuje, aby ministerstvo životního prostředí stanovilo specifické emisní limity pro látky obtěžující zápachem. Dále se pozměňovací návrhy týkají například záložních zdrojů z pohledu zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování (úprava počtu hodin), vyhlašování smogových situacích, vydávání závazných stanovisek ČIŽP, povinného připojování na soustavy pro zásobování teplem (nově energetický posudek k prokázání ekonomické přijatelnosti). Výbor také připravil variantní pozměňovací návrh vztahující se biopalivům. K biopalivům připravil pozměňovací návrh také poslanec Ladislav Okleštěk. Termín druhé čtení ve Sněmovně zatím není známo.

 

Dokument:

Usnesení VZP - ovzduší

Okleštěk - PDF

06.05.2016 07:57

CLP: Veřejná konzultace pro chlorid methylrtuti

ECHA zahájila 45 denní veřejnou konzultaci k návrhu harmonizované klasifikace pro chlorid methylrtuti (EC 204—064—2, CAS 115—09—3). Látka již má harmonizovanou klasifikaci v příloze VI nařízení CLP jako součást skupiny organických sloučenin rtuti. Používá se jako laboratorní chemikálie. Francie navrhuje dodatečně klasifikovat látku jako mutagenní, karcinogenní a toxickou pro reprodukci.

Jsou očekávány komentáře ke třídám nebezpečnosti: akutní toxicita, mutagenita v zárodečných buňkách, karcinogenita, toxicita pro reprodukci, toxicita pro specifické cílové orgány po jednorázové expozici a toxicita pro specifické cílové orgány po opakované expozici.

Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce do 13. června 2016 formou elektronického formuláře v tabulce na internetových stránkách ECHA, kde jsou k oběma látkám uvedeny další podrobné informace.

 

 

Zdroj: MPO


 

 

06.05.2016 07:38

Prezentace ke stažení: Chytré hospodaření s vodou

Státní fond životního prostředí zveřejnil prezentace z odborných seminářů „Chytré hospodaření s vodou – možnosti finanční podpory“, které pro obce a města připravilo Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR. Cílem seminářů bylo ukázat obcím, jak přistupovat k inovativním projektům v oblasti zadržování dešťové vody v krajině i v domácnostech, jak pracovat s odpadními vodami a jak na tyto projekty získat dotaci v aktuálně otevřených výzvách Národního programu Životní prostředí a Operačního programu Životní prostředí.

 

 

Dokument ke stažení:

Prezentace ze seminářů (48MB)

05.05.2016 13:38

MŽP k vypořádání připomínek k novému zákonu o odpadech

V tomto týdnu proběhlo na MŽP konferenční vypořádání zásadních připomínek povinných míst k paragrafovému znění nového zákona o odpadech. Správné pochopení cílů a smyslu nového zákona ovšem zkreslují mnohdy zavádějící výroky skládkařských firem či ekologických sdružení. Cílem a smyslem nového zákona z dílny MŽP je na rozdíl od jejich nesprávných tvrzení naopak zvýšit míru recyklace k roku 2020 na 50 % a připravit ČR na zákaz skládkování od roku 2024. Ten je zakotven už ve stávajícím odpadovém zákoně a Plánu odpadového hospodářství ČR 2015–2024. Zároveň MŽP odmítá, že by se odpad dle navrhovaného znění nové normy přesunul ze skládek do spaloven.

„Skládkování je v 21. století nemorální a navíc jsou skládky časovanou ekologickou bombou. Skládky negativně přispívají i ke klimatickým změnám a za třicet čtyřicet let mohou způsobovat úniky závadných látek do půdy i podzemních vod. Odmítáme obavy některých odpadových firem a ekologů, že vyšší poplatky za ukládání odpadu na skládky jen nasměrují odpad do spaloven. Pokud všichni původci budou počítat, že nebudou moci skládkovat, tak se přeorientují na chytřejší způsoby nakládání s odpady. Jedním z nich je odpad využívat jako materiálový zdroj, nebo jej třídit a dále zpracovávat. Pak je zde ekonomický stimul – skládkovací poplatek. Musíme do skládek dávat jen to, co už reálně nemůžeme využít. To je hlavní cíl zákona o odpadech. A to chce po ČR i ostatních členských zemích i  Evropská komise,“ vysvětluje záměr nového zákona ředitel odboru odpadů MŽP Jaromír Manhart.

Odpad je třeba chápat jako cennou surovinu, díky níž lze šetřit primární zdroje. Cestou k jejich úspoře je recyklace, materiálové využití. Nový zákon o odpadech toto reflektuje. Obsahuje ustanovení a nástroje, mimochodem používané i ve vyspělých evropských státech, které právě zvýšení recyklace podnítí a pomůžou ČR odklonit se od skládkování.

„Mezi tyto nástroje patří zvýšení poplatků za ukládání odpadů na skládkách. Toto nám doporučuje i Evropská komise od roku 2012 jako jeden z nástrojů na posílení recyklace a hierarchie nakládání s odpady. Upozorňujeme, že zvýšení poplatku za skládkování, jež platí obce a firmy, není totéž a nerovná se poplatku za svoz odpadu, který platí občané. Dalším nástrojem pro podporu recyklace je zavedení platby za odpady u občanů formou zaplať tolik, kolik vyhodíš. Tento systém lidem umožní platit obci za komunální odpad podle váhy nebo objemu nebo frekvence svozu popelnic, eventuálně pytlů na odpad. Pokud tedy budou občané více třídit, jejich platba za netříděný komunální odpad se nemusí ve výsledku vůbec zvýšit. V naší analýze jsme spočítali, že pokud obec nezmění své chování a nezlepší recyklaci, měl by se roční poplatek pro občana za svoz odpadu zvýšit maximálně o 43 Kč,“ zdůrazňuje Jaromír Manhart.

Podobný systém plateb za odpad už v řadě obcí úspěšně funguje, některé z obcí v ČR mají odpadové hospodářství nastaveno tak, že díky recyklaci a dalším nástrojům šetří finanční náklady. Za příkladné snižování produkce komunálního odpadu získaly za rok 2015 tzv. Ekologického Oskara obce Dalešice, Moravany, Kdyně, Modrava, Stehlovice, Chvalšiny ad. Jako příklady dobré praxe získaly tuto cenu i město Písek či firma STKO Mikulov. Tyto příklady dobré praxe by měl nový zákon mimo jiné i díky systému PAYT pomoci rozšířit.

Dalším nástrojem pro zvýšení recyklace v návrhu zákona je také zákonné ustanovení, že obce (jako původci odpadu) musí do roku 2020 povinně vytřídit a materiálově využít 50 % komunálního odpadu. Obce tak budou muset zajistit dostatečné množství kapacit na třídění a materiálové využití odpadu. Taková zařízení lze oproti spalovnám (zařízením pro energetické využití odpadů) poměrně rychle postavit. Obce a města se tedy nemusí obávat, že by nebylo možné naplnit evropský cíl na recyklaci do roku 2020. K tomu jim pomohou dotace z EU fondů, konkrétně z Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, kde je připraveno na oblast zlepšení systému nakládání s odpady připraveno 13 miliard korun.

„Zmíněný zákaz skládkování recyklovatelných a využitelných odpadů od roku 2024, zakotvený už ve stávajícím zákoně, má v mnoha evropských státech prokazatelně pozitivní vliv na recyklaci. Německo má nejvyšší úroveň, následuje Rakousko, Belgie, Švédsko ad. Navíc je zákaz skládkování využitelných odpadů impulsem pro podnikatelský sektor a investory, aby zde kapacity na třídění začaly stavět. V ČR může vzniknout až  40 000 pracovních míst poté, co se přestanou odpady skládkovat a suroviny z nich se začnou využívat jako zdroj,“ uzavírá ředitel Manhart.

Na konferenčním vypořádání zásadních připomínek k návrhu zákona o odpadech v uplynulých třech dnech na MŽP, které považuje resort za úspěšné, se český průmysl jednoznačně postavil proti skládkování a podpořil princip navýšení poplatku za skládkování využitelných odpadů.  Konkrétní úprava bude ještě předmětem dalšího upřesnění v navazujících jednáních především s dotčenými resorty, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Hospodářskou komorou ČR, Svazem měst a obcí ČR a Svazem průmyslu a dopravy ČR. Poté posoudí návrh zákona Legislativní rada vlády. Na podzim letošního roku by jej pak měla začít projednávat Poslanecká sněmovna, přičemž účinnost nového zákona o odpadech se předpokládá od 1. ledna 2018.

 

Dokument ke stažení:

05.05.2016 12:44

Mýty a fakta o problému zákona EIA v České republice z pohledu MŽP

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dnes vydalo informaci k problematice zákona posuzování vlivů na životní prostředí, které dnes ráno byly distribuované poslancům před dnešní mimořádnou schůzí k EIA ve sněmovně. Schůze začala v 11 hodin a posléze byl program mimořádné schůze "Informace členů vlády k očekávanému zastavení výstavby silnic, dálnic a železnic" schválen. Ve 13 hodin byla schůze přerušena. Zatím není jasné, kdy se k ní vrátí.

 

 

Související:

 

Dokument ke stažení:

05.05.2016 11:16

Za nepovolený zdroj znečišťování ovzduší padla pokuta 70 tisíc korun

Inspektoři z České inspekce životního prostředí uložili pokutu 70 tisíc korun společnosti, která vyráběla bublinkové fólie bez patřičnně povoleného stacionárního zdroje znečišťování ovzduší. „Výrobu bez povolení krajského úřadu jsme zjistili při kontrole v roce 2015, která proběhla na základě podnětu. Posoudili jsme to jako porušení zákona o ochraně ovzduší a uložili pokutu 70 tisíc korun,“ uvedl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP. Firma se sice poté snažila na úřadech svou výrobu legalizovat, příslušné správní orgány však rozhodly, že je třeba záměr posoudit z hlediska možného vlivu na životní prostředí. „Nepovolená výroba pokračovala, a proto jsme vydali rozhodnutí o zastavení provozu. Ten by měla společnost ukončit dnes, tedy 5. května 2016,“ doplnil Lukáš Trávníček.

05.05.2016 08:59

MZe mapuje výzkumné potřeby v oblasti vodního hospodářství

Ministerstvo zemědělství zahájilo zmapování výzkumných potřeb státu v oblasti vodního a lesního hospodářství, zemědělství a potravinářství. Výchozím materiálem pro zmapování výzkumných potřeb je Koncepce výzkumu, vývoje a inovací Ministerstva zemědělství na léta 2016 - 2022 schválená vládou začátkem února 2016. Své náměty můžete navrhnout do níže uvedené tabulky a zaslat datovou schránkou (yphaax8) v termínu nejpozději do 12.5.2016. Vyplněné tabulky zašlete rovněž e-mailem na adresu iva.jelenkova(zavináč)mze.cz. Výsledky řešení mají sloužit k podpoře legislativních opatření a zkvalitnění rozhodovacích procesů orgánů státní správy.

 

Dokument ke stažení:

Výzkumné potřeby Ministerstva zemědělství

05.05.2016 08:10

MŽP nebude rozšiřovat ekologickou daň, poplatek za EURO 3 se odkládá

Na auta vyrobená mezi roky 2000 a 2005 se nakonec ekologická daň vztahovat nebude. Ministr životního prostředí podle serveru iHNED.cz ustoupil tlaku. Ještě před pár týdny přitom vláda schválila plán, podle něhož se za každou první registraci po dovozu ze zahraničí či první přeregistraci měly nově platit tři tisíce korun. Ministr Richard Brabec odmítá, že by změna názoru souvisela s obdobím voleb.

"Původně navrhovaná výše poplatku by toho asi moc nevyřešila. Jsou to i auta z roku 2005, takové může stát do sta tisíc korun. Tři tisíce nikomu nezabrání si takový vůz koupit a z poplatku, který má zabránit stárnutí vozového parku, se rázem stává daň. Což nechceme," řekl HN ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Připouští, že za změnou jeho postoje je nečekaně silná reakce, kterou návrh vyvolal.

Původně v rámci navrhovaného zákona o výrobcích s ukončenou životností Ministerstvo životního prostředí navrhovalo v § 127 zavést i oplatek za registraci dle emisní normy EURO 3. Poplatek za tuto normu měl činit 3 000 Kč. 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2 (dnes 3 000 Kč) a 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle EURO 3 a 2.

 

    Další zajímavosti z oblasti autoekologie si nenechte ujít v novém čísle časopisu Odpadové fórum!

 

 

Zdroj: iHNED.cz

04.05.2016 20:31

Vláda připraví novelu EIA, aby 11 nejdůležitějších staveb nemuselo čekat na nový posudek

Nejdůležitějších 11 staveb by mělo podle speciální novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, kterou připraví vláda, dostat rychle ověřovací stanovisko a nečekat na nový posudek EIA, uvedl dnes premiér Bohuslav Sobotka. Na speciální novele je shoda v koalici a kabinet ji chce předložit poslancům na mimořádné schůzi ke schválení ve zrychleném režimu.

Sobotka se na legislativním postupu shodl na jednání s ministrem dopravy Danem Ťokem a životního prostředí Richardem Brabcem. "Na deset hlavních dálničních a jednu železniční stavbu, tedy jedenáct klíčových dopravních staveb, by nám to mělo místo procesu EIA umožnit vydání pouze ověřovacího stanoviska podle stávajícího zákona," uvedl premiér k návrhu zákona na tiskové konferenci ve Sněmovně.

Další postup je podle Brabce rozplánován po týdnech. "Příští týden dáme první materiál na vládu a pak předpokládáme, že bychom do konce května předložili vládě hotový návrh té legislativy," řekl.

Problémy s posudky o dopadech na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává. Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.

V příštích týdnech se mají vést intenzivní jednání s Evropskou komisí, aby navrhované řešení vyhovovalo i jí. Vybrané klíčové dopravní stavby jsou podle Sobotky už v pokročilé fázi přípravy. "Hledáme konstruktivní řešení. Je to důležité pro celou Českou republiku nejen z dopravního hlediska, ale i hlediska ekonomického," uvedl místopředseda vlády Pavel Bělobrádek.

U ostatních staveb bude podle Ťoka nutné projít celým procesem EIA. "My na příští vládu rovněž přineseme materiál, který by měl výrazným způsobem zjednodušit stavební řízení, možnost výkupu pozemků, aby ten fakt, že budeme EIA opakovat, neměl dopad na další zpoždění projektů," řekl Ťok. Navrhovaný krok má umožnit čerpání evropských fondů a výstavbu tak, jak byly plánovány, dodal.

Nové posuzování dopadu staveb na životní prostředí znamená pro stavby citelné zdržení. Příprava dokumentace vyjde minimálně na rok, další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí, uvedl na zasedání sněmovního hospodářského výboru v minulém týdnu náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj jde ale o optimistické odhady, uvedená půlroční lhůta pro rozhodování ministerstva životního prostředí rozhodně není nyní pravidlem, dodal.

 

Mohlo by vás zajímat:

Brabec: Ohrožena je jedna stavba (5.5.2016, E15)

Ředitelství silnic a dálnic hledá dodavatele na nové zpracování posudků EIA za 217 milionů korun (2.5.2016)

Komentář ministra životního prostředí Richarda Brabce k problematice EIA (2.5.2016)

TOP 09 chce mimořádnou schůzi Sněmovny k EIA a dopravním stavbám (DENÍK, 28.4.2016)


 

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE