Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

22.06.2015 15:32

Virtuse Energy: Cena elektřiny do konce roku neporoste

Elektřina na burze je již několik týdnů na historických minimech. Aktuálně se cena pohybuje na 31,35 eur za megawatthodinu, což je při dnešním kurzu 854 korun. Vloni to bylo i nad hranici 36 eur za megawatthodinu (985 korun) a před čtyřmi roky se cena jedné megawatthodiny na celý následující rok dotkla úrovně 60 eur (1643 korun). Ve srovnání s rokem 2011 se jedná o výrazný pokles o více jak 50 procent. Společnost Virtuse Energy, která obchoduje s elektřinou, plynem a emisními povolenkami ve 22 zemích nepředpokládá výrazný nárůst ceny ani v druhé polovině roku.

„Do konce roku nepředpokládáme obrat klesajícího trendu. Navíc cena může ještě klesnout. Všichni zákazníci, jak domácnosti, tak firmy si polepší,“ říká Jaroslav Codl, ředitel prodeje elektřiny a plynu Virtuse Energy.

Na cenu elektřiny působí několik vlivů najednou. Cena vzniká tržně a tvoří ji související služby regulované Energetickým regulačním úřadem. Za současným poklesem cen elektřiny je především levné uhlí a povolenky CO2. Dále také pokračující trend zvyšování kapacit na produkci elektřiny z obnovitelných zdrojů v Německu. Například výrobní kapacity větrné produkce by se měly v příštím roce zvýšit o 3 GW, zatímco instalované kapacity solární produkce v Německu by si měly polepšit o dalších 0,4 GW.

Analytici Virtuse Energy odhadují pokles ceny i pro příští rok. „Nárůst ceny neočekáváme ani v příštím roce. Elektřiny je navíc v Evropě nadbytek. Výše všech instalovaných výrobních kapacit daleko přesahuje spotřebu elektřiny, navíc výstavba nových zdrojů na výrobu elektřiny je rychlejší než růst spotřeby. Cenu elektřiny ovlivňují variabilní náklady na produkci, jejichž průměr neustále klesá,“ dodává Jaroslav Codl.


 

Zdroj: Virtuse Energy

 

22.06.2015 13:27

Vytváření energetické unie začíná na regionální úrovni

Návrh na vytvoření Energetické unie předložila Evropská komise (EK) 25. února. ČR se podařilo společně se zeměmi Visegrádské čtyřky prosadit do návrhu posílení energetické infrastruktury. Od roku 2016 by měly státy připravovat národní akční plány pro energetickou a klimatickou politiku, které budou EK odevzdávat. EK tak hodlá začít budovat systém řízení pro Energetickou unii. Český plynárenský svaz (ČPS) se domnívá, že energetický koncept, který by měla Evropa mít, opravdu chybí. ČPS souhlasí, že vytvoření Energetické unie by pomohlo zvýšit bezpečnost dodávek a jednota by posílila evropskou vyjednávací pozici. ČPS se připojilo také k deklarovaným opatřením zájmového sdružení „GasNaturally“.

„Realizace skutečné energetické unie bude trvat možná řadu let, ale věříme, že se uskuteční a plynárenství tuto aktivitu vítá,“ říká Jan Valenta, předseda Rady ČPS. „Každý stát v EU si dnes vytváří vlastní energetický mix, což je sice v souladu s lisabonskou smlouvou, ale dohromady to přestává fungovat. Ať už technicky nebo komerčně,“ říká Miloslav Zaur, bývalý předseda Rady ČPS. „Vytvořit jednotný trh, který by byl férový vůči všem zemím i vůči všem hráčům na trhu bude ale vyžadovat obrovské úsilí a harmonizaci pravidel,“ dodává Miloslav Zaur z ČPS.

Z pohledu Evropy jsou důležité především dva aspekty. Prvním je zvýšení stability nebo bezpečnosti dodávek a druhým je silnější vyjednávací pozice pro získání výhodnější ceny plynu. Usnadnit dosavadní reportovací povinnosti jednotlivým členským zemím EU by pak měly Národní akční plány. Některé státy se pouze obávají, že by EK mohla prostřednictvím Energetické unie ovlivňovat jejich lokální energetickou politiku. Navrhuje se také, že k plánům každého státu by se mohly případně vyjadřovat i sousední země. České republice se do návrhu EK podařilo společně se zeměmi Visegrádské čtyřky prosadit posílení energetické infrastruktury. „Vytváření energetické unie začíná na regionální úrovni a to výstavbou dálkových plynovodů jakými jsou u nás STORK II a Moravia,“ říká Radek Benčík, místopředseda Rady ČPS.

Sdružení „GasNaturally“, jež je partnerským sdružením šesti asociací reprezentujících na 150 firem a svazů z celého plynárenského odvětví v Evropě, je toho názoru, že následujících 6 opatření je zcela zásadních pro vytvoření životaschopného a dobře fungujícího projektu Energetické unie:

  1. Posun od uhlí směrem k zemnímu plynu: přechod od uhlí k zemnímu plynu by v oblasti výroby elektřiny snížil evropské emise CO2 o 50% a významně by zvýšil kvalitu vzduchu i zdraví nás všech. Pro dosažení této premisy a zajištění přílivu investic do projektů v oblastech efektivity energetických procesů a obnovitelných zdrojů musí zůstat systém EU pro obchodování s emisemi (“ETS“) i nadále základním stavebním kamenem politiky EU v oblasti ochrany klimatu a energetiky.
  1. Maximalizace tuzemské těžby zemního plynu: sdružení GasNaturally plně podporuje názor, jenž zastává i EK, že zvýšení tuzemské těžby zemního plynu v evropských zemích přispěje k posílení bezpečnosti dodávek ZP. V roce 2013 kryla tuzemské evropská těžba zemního plynu (tj. EU+Norsko) 55% z celkové spotřeby EU a v této oblasti spatřujeme i nadále významný potenciál.
  1. Zvýšení efektivity energetických procesů: nové technologie využívající zemní plyn toho mohou v oblasti efektivity energetických procesů opravdu hodně nabídnout. Zemní plyn je flexibilním a skladovatelným energetickým zdrojem. Sdružení GasNaturally se domnívá, že právě takové technologie by se prioritně měly octnout v hledáčku Evropské unie resp. její agendy v oblasti inovací. Právě tak by měly být podpořeny projekty založené na využití bioplynu, biomethanu či syntetického plynu (vyrobeného z přebytečné elektřiny generované z obnovitelných zdrojů). Pro účely vytápění byl v roce 2014 (dle údajů Eurostatu) zemní plyn cca 3x levnější než elektřina (celkově v průměru i v ceně za kWh).
  1. Rekonstrukce trhu s elektřinou: sdružení GasNaturally vítá iniciativu EK revidovat stávající podobu trhu s elektřinou, tak aby se zemnímu plynu i obnovitelným zdrojům naskytla možnost aktivně participovat na výrobě elektřiny. Zemní plyn se dnes jeví jako ideální energetický zdroj, jenž může podpořit variabilitu obnovitelných zdrojů (sluneční, větrná energie). K dispozici jsou rovněž velké úložné zdroje zemního plynu, které mohou proporčně vyvážit elektrickou soustavu a svou měrou tak přispět k zajištění spolehlivých dodávek elektřiny.
  1. Úspěšné dokončení projektu interního energetického trhu (zahrnujícího cca 500 mil. zákazníků) by bylo nepochybně atraktivní zprávou jak pro externí dodavatele, tak i pro investory. Pro naše odvětví je typické, že mnohé kroky či přijatá opatření se projeví v dlouhodobější perspektivě a je zapotřebí nemalých investicí. Pokud si investiční zdroje nezajistíme již nyní, může se reálně stát, že se to následně negativně projeví jak v oblasti plynárenské infrastruktury, tak i v zajištění budoucích spolehlivých dodávek pro naše zákazníky.    
  1. V neposlední řadě je třeba vyhnout se mechanismům, jež mají negativní dopady na fungování vnitřního trhu se zemním plynem (oblast poptávky atp.). Namísto toho by se EU měla zaměřit na implementaci stávající legislativy a nařízení na podporu integračních procesů přispívajících k vytvoření silného evropského trhu.

Jako velkou příležitost pro pozitivní změnu vnímá návrh Energetické unie i česká podnikatelská sféra. „Komplexnost návrhu Energetické unie představuje ojedinělou možnost vypořádat se s přetrvávajícími, reálnými problémy evropského energetického trhu. Pokud se členské státy a Komise nevzdají dosavadní praxe čistě utilitárních ad hoc řešení, čeká EU další desintegrace – nejen energetického – vnitřního trhu a promarněná dekáda“, říká Jakub Vít ze Svazu průmyslu a dopravy ČR.

22.06.2015 12:42

Stáhněte si prezentace z informačního semináře pro žadatele o grant z programu LIFE

V souvislosti s vyhlášením výzev komunitárního programu LIFE pořádalo Ministerstvo životního prostředí několik informačních seminářů pro žadatele o grant z programu LIFE. Semináře byly zaměřeny specificky na prioritní oblast „Životní prostředí a účinné využívání zdrojů“, v rámci níž je možné předkládat demonstrační, eko-inovativní projekty na ochranu vody, ovzduší, přírodních zdrojů, půdy, lesů, atd. a na projekty zaměřené na zmírňování změny klimatu, adaptaci na změnu klimatu a řízení klimatu a informace.

Program LIFE je nástroj EU pro financování aktivit souvisejících se životním prostředím a klimatem, poskytující členským státům podporu v celkovém objemu 3,46 miliardy eur v časovém rozmezí 2014-2020. Je rozdělen do dvou podprogramů a v rámci nich do tří prioritních oblastí.

Úplné znění textu výzev pro jednotlivé prioritní oblasti programu, Pokyny pro žadatele o grant a další informace zveřejňuje Evropská komise na svých stránkách o programu LIFE - ZDE.

 

Prezentace ke stažení:

 

 

Zdroj: MŽP

 

22.06.2015 09:31

Za únik pesticidu do řeky Doubravky padla první pokuta 500 tisíc korun

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z Havlíčkova Brodu uložili pokutu 500 tisíc korun společnosti za únik závadných látek do levostranného přítoku řeky Doubravky. Z vnitropodnikové kanalizace zemědělského areálu koncem března 2014 unikl pesticid NURELLE, který je vysoce toxický pro vodní korýše a obratlovce. Látka se dostala až do řeky Doubravky, v níž byl následně prokázán úhyn nejméně 8475 raků říčních.

Tento pesticid obsahuje zvlášť nebezpečnou látku chlorpyrifos, která má na vodní prostředí dlouhodobě nepříznivé účinky. „Rozbory vzorků vody prokázaly, že povolené hodnoty této látky byly překročeny až 190krát. Našla se i ve vnitřních orgánech a svalovině uhynulých raků. Firma neučinila dostatečná opatření, aby pesticid nevnikl do povrchových vod a neohrozil tak jejich prostředí,“ uvedl Jan Panský, ředitel Oblastního inspektorátu v Havlíčkově Brodě.

 

22.06.2015 09:24

iDNES: Česku hrozí pokuta za biopaliva, Babiš chce proto obejít zákon

Čeští poslanci se stále nedokázali dohodnout na změně zákona o podpoře biopaliv. Kvůli tomu hrozí, že Česko začne od 1. července porušovat evropské normy. Ministerstvo financí teď stojí před vážným rozhodnutím. Aby se stát vyhnul pokutě z Bruselu, musel by resort obejít Sněmovnu i zákon. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: iDNES.cz

 

22.06.2015 09:07

SP ČR požaduje od vlády urychlení prací na povolovacím řízení

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) bude na pondělní Plenární schůzi Rady hospodářské a sociální dohody (tripartitě) požadovat, aby se vláda jasně vyjádřila k postupu příprav tzv. povolovacího řízení. Podle mezinárodního srovnání, co se týká lhůty vyřízení žádosti o stavební povolení, je totiž Česká republika na 139. místě mezi 180 zeměmi. Proto zaměstnavatelé usilují o to, aby vláda vedle zákona o veřejných zakázkách připravila také legislativu, která upravuje délku a náročnost povolovacího řízení.

Dosud vládou předložená zpráva pro jednání není podle SP ČR dostatečně věcná, neukazuje, jaké jsou problémy a rizika a jakou variantu jejich řešení vláda navrhuje. Proto SP ČR jde na jednání tripartity s požadavkem, aby vláda uvedla, jak se zrychlí povolovací proces podle připravené legislativy oproti legislativě platné do konce loňského roku.

SP ČR požaduje sdělení o tom, které investice podle chystané legislativy budou podléhat procesu vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA).

SP ČR požaduje také zdůvodnění, proč se připravovaná změna odklonila od tzv. integrovaného povolovacího řízení, které úspěšně funguje v Německu a Rakousku.

Vláda veřejně deklarovala, že její politika bude proinvestiční. K tomu, aby se záměr naplnil, je potřeba zásadním způsobem změnit legislativu, která upravuje délku a náročnost tzv. povolovacího řízení. Klasickým příkladem jsou dopravní stavby, kde není limitem dostatek finančních prostředků, nýbrž připravenost staveb. Proto mezi požadavky zaměstnavatelů patří zjednodušení a zkrácení lhůt povolovacího řízení či vymezení účasti dotčené veřejnosti.

22.06.2015 07:03

OPŽP: Aktualizovaná Pravidla pro žadatele a příjemce podpory

Jak jsme ke konci minulého týdne avizovali (více ZDE), tak Státní fond životního prostředí aktualizoval Pravidla pro žadatele a příjemce podpory v  Operačním programu Životní prostředí pro období 2014-2020. Aktuálně platnou verzi Pravidel ke dni 19. června 2015 č. 3 s můžete stáhnout ZDE. Připomínáme, že na konci minulého týdne Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo první ostré výzvy z nového OPŽP - více ZDE.

 

 

Zdroj: OPŽP

19.06.2015 19:26

Průzkum: Omezení čtyř klasifikovaných ftalátů v dovážených předmětech

ECHA a kompetentní autorita Dánska v současné době uvažují o možnosti omezení čtyř ftalátů DEHP, BBP, DBP a DIBP v předmětech a vyzývají k účasti na průzkumu.

ECHA a kompetentní autorita Dánska v současné době uvažují o možnosti omezení čtyř ftalátů v předmětech. Jedná se o ftaláty: bis(2—ethylhexyl)—ftalát (DEHP), benzyl—butyl—ftalát (BBP), dibutyl—ftalát (DBP) a diisobutyl—ftalát (DIBP). O rozsahu tohoto omezení nebylo ještě rozhodnuto.

V rámci posouzení přiměřenosti omezení jsou shromažďovány údaje, aby bylo možné zajistit soulad s omezením látek (ftalátů) v předmětech s nařízením REACH. Dotčené subjekty jsou vyzývány, aby se zúčastnily průzkumu, který potrvá do 24. června 2015. Cílem průzkumu je zjistit, jak by firmy zajistily, aby dovážené předměty byly v souladu s omezením výše uvedených ftalátů, a jaké s tím budou spojeny náklady.

ECHA předpokládá, že do 8. ledna 2016 předloží návrh dokumentace pro omezení podle přílohy XV, k němuž bude možné se vyjádřit během veřejné konzultace.

 

 

Zdroj: MPO

19.06.2015 18:58

MŽP vyhlásilo první výzvy z nového OPŽP 2014–2020

NOVÉ DOTACE! Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo v dubnu avizované první výzvy k podávání žádostí o dotaci z Operačního programu Životní prostředí 2014-2020. Žádosti budou přijímány od 14. srpna na projekty v oblastech čistota vody, kvalita ovzduší, zpracování odpadu a ochrana přírody. V prvních výzvách je pro žadatele připraveno 9 miliard korun.

Maximální celková dotace z prostředků EU na schválené projekty v rámci prvních výzev bude činit více než 9 miliard korun. Alokace finančních prostředků pro projekty v oblasti zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní je stanovena na 1,3 miliardy korun, pro projekty zaměřené na zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech na 2,5 miliardy korun, pro oblast odpadů a materiálových toků, ekologických zátěží a rizik na 2,36 miliardy korun a konečně pro projekty z oblasti ochrany a péče o přírodu a krajinu byla alokace finančních prostředků na podporu vybraných projektů stanovena na 2,889 miliardy korun. Výzvy jsou určeny na individuální projekty, u nichž celkové náklady projektu nesmějí přesáhnout 50 milionů eur, včetně daně z přidané hodnoty.

Vyhlášení výzev předcházelo finální schválení výběrových kritérií monitorovacím výborem operačního programu, v němž zasedají odborníci ze státní, akademické, soukromé i neziskové sféry a který se konal v úterý 16. června (více ZDE).

Žádosti o podporu přijímá Státní fond životního prostředí ČR, v případě prioritní osy 4 pak Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Žádosti budou podávány prostřednictvím internetového portálu, tzv. Informačního systému koncového příjemce (IS KP14+). Tato aplikace je určena pro elektronické zadávání žádostí o podporu a správu projektu po celou dobu jeho životního cyklu. IS KP14+ je součástí jednotného monitorovacího systému MS2014+ pro administraci evropských dotací.

 

Aktualizovaná Pravidla pro žadatele a příjemce podpory

Státní fond životního prostředí aktualizoval Pravidla pro žadatele a příjemce podpory v  Operačním programu Životní prostředí pro období 2014-2020. Aktuálně platnou verzi Pravidel ke dni 19. června 2015 č. 3 s můžete stáhnout ZDE.

Pravidla pro žadatele a příjemce podpory z OPŽP 2014 - 2020 nově integrují oproti starému období implementační dokument, závazné pokyny pro žadatele a příjemce a směrnici OPŽP. Pravidla jsou členěna do čtyř částí, přičemž část A se týká obecných informací, část B popisuje obecná pravidla (schváleno), část C se zaobírá procesem administrace a část D obsahuje informace průřezovým obsahem příprav a realizací projektů. Pravidla dále obsahují několik příloh.

Důležité je upozornit, že v rámci nového OPŽP dochází ke změnám z pohledu způsobilých a nezpůsobilých výdajů. Mezi způsobilé výdaje patří především výdaje na projektovou dokumentaci, studie proveditelnosti, technický a autorský dozor (pozor na limity), DPH, osobní náklady (ale jen pro určité cíle), pořízení nemovitosti, propagace. Do do způsobilých výdajů patří také vyplnění žádosti do informačního systému (MS2014+), prostřednictvím kterého bude probíhat veškerá komunikace se Státním fondem životního prostředí. Tyto náklady jsou však omezeny výší 30 tis. Kč. Do způsobilých výdajů patří i manažerské vedení projektů, za podmínky, že bude realizováno dodavatelsky (vysoutěženo). Výše nákladů je stanoveno procentuálně a odstupňováno dle přímých realizačních nákladů (například 10% pro realizační náklady do 1 mil. Kč).

Naproti tomu do nezpůsobilých výdajů patří na rozdíl oproti starému období rozpočtová rezerva a poradenská činnost. Maximální výše podpory bude činit 85%, přičemž další dotace 5% přímo z rozpočtu SFŽP již nebude.


 

Přehled vyhlášených výzev:

1. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.1 - Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod (Upozornění: v rámci výzvy budou podporovány projekty, jejichž předmětem je realizace druhé fáze projektu, kdy první fáze byla či je realizována a podporovány z OPŽP 2007 - 20013 v rámci LXI. výzvy.)

2. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.2 - Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství (Upozornění: v rámci výzvy budou podporovány projekty, jejichž předmětem je realizace druhé fáze projektu, kdy první fáze byla či je realizována a podporovány z OPŽP 2007 - 20013 v rámci LXI. výzvy.)

3. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.3 - Zajistit povodňovou ochranu intravilánu

4. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.4 - Podpořit preventivní protipovodňová opatření

5. výzva - Podporované prioritní osy: 3. Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika

  • Oblast podpory: 3.2 - Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů

6. výzva - Podporované prioritní osy: 3. Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika

  • Oblast podpory: 3.4 - Dokončit inventarizaci a odstranit ekologické zátěže

7. výzva - Podporované prioritní osy: 3. Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika

  • Oblast podpory: 3.4 - Dokončit inventarizaci a odstranit ekologické zátěže

8. výzva - Podporované prioritní osy: 2. Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech

  • Oblast podpory: 2.2 - Snížit emise stacionárních zdrojů podílející se na expozici obyvatelstva nadlimitním znečišťujících látek

9. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Oblast podpory: 4.1 - Zajistit příznivý stav předmětu ochrany národně významných chráněných území

10. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Oblast podpory: 4.1 - Zajistit příznivý stav předmětu ochrany národně významných chráněných území

 

Veškerou dokumentaci k prvním výzvám z OPŽP 2014–2020 najdete ZDE

 

Semináře k novému OPŽP

Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR pořádají odborný seminář Operační program Životní prostředí v letech 2014–2020, který se uskuteční v termínech ještě 22. června 2015 – Brno a 25. června 2015 – Ostrava. Vstup na seminář je zdarma po registraci na e-mail: konference@unni.cz, v případě volného místa vám bude zasláno potvrzení registrace. Pozvánka ZDE.

 

Čtěte také:

OPŽP: Aktualizovaná Pravidla pro žadatele a příjemce podpory (22.6.2015)

19.06.2015 18:57

ČTK: Šéf OSN v reakci na encykliku vyzval k přijetí klimatické dohody

Ke schválení důležité dohody o klimatu na plánované klimatické konferenci koncem roku v Paříži vyzval vlády všech zemí generální tajemník OSN Pan Ki-mun. Zařadil se tak mezi množství osobností a organizací, které přivítaly dnes zveřejněnou encykliku papeže Františka (více ZDE), věnovanou ochraně životního prostředí. Nejvyšší představitel římskokatolické církve ale svým krokem narazil i na neporozumění, zejména mezi konzervativci ve Spojených státech. Americký prezident Barack Obama ale papežovu iniciativu pochválil. Více ZDE

 

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

18.06.2015 15:53

Novela EIA účinná od dubna letošního roku – další zhoršení již tak neudržitelného stavu v oblasti povolování staveb

DOPORUČUJEME Proces povolování staveb s potenciálním vlivem na životní prostředí prochází v poslední době významnou proměnou. Bezesporu nejzásadnější a v praxi nejvíce diskutované změny samotného procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) i dalších povolovacích řízení byly s účinností od 1. dubna letošního roku provedeny prostřednictvím novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která je reakcí na výtky Evropské komise ohledně nesouladu české právní úpravy procesu EIA s požadavky směrnice EIA.

Novela však bohužel nejen že nepřispívá ke zlepšení dosavadního neuspokojivého stavu v oblasti povolování staveb v ČR, ale je naopak prostředkem k dalšímu prohloubení stávajících (již dost vážných) problémů. Ve snaze vyhovět povětšinou opodstatněným požadavkům Evropské komise totiž došlo k v mnoha aspektech nevhodné úpravě procesu EIA a navazujících řízení, která v praxi povede k dalšímu prodloužení povolovacích procesů a zvýšení administrativní a finanční zátěže na straně investorů i správních orgánů.

S ohledem na to, že podrobnější analýza všech změn provedených předmětnou novelou by vydala na několik samostatných pojednání, věnuje se tento článek vybraným, dle názoru autorů nejzásadnějším, koncepčním změnám provedeným předmětnou novelou zákona o posuzování vlivů.

 

Závazné stanovisko EIA

Nejviditelnější změnou provedenou v zákoně o posuzování vlivů je bezpochyby změna formy stanoviska EIA na závazné stanovisko podle správního řádu. Jakkoli se může na první pohled zdát, že se jedná o přínosné opatření zamezující obcházení podmínek obsažených ve stanovisku EIA, v praxi tato změna přinese naprosto zásadní aplikační problémy.

Závazné stanovisko je institutem, který se svou povahou, a zejména též administrativními nároky na formu a odůvodnění, blíží správnímu rozhodnutí. Na správní orgány vedoucí proces EIA tak budou kladeny výrazně vyšší nároky než dosud. Bude zajímavé sledovat, jak se s tím orgány posuzování vlivů v praxi vypořádají, a to zejména v případech velkých a složitých záměrů s výrazným odporem veřejnosti. Již s ohledem na rozsah podkladů, připomínek a námitek shromážděných v těchto případech v rámci procesu EIA bude pro orgány posuzování vlivů velmi složité se v nich zorientovat a důkladně vypořádat v odůvodnění závazného stanoviska EIA. To platí tím spíš, že mnohdy se námitky veřejnosti do značné míry opakují, s předmětem řízení vůbec nesouvisí apod. Zvýšené riziko pochybení správního orgánu při vydávání závazného stanoviska EIA s sebou přináší i podstatně vyšší pravděpodobnost následného vzniku soudních sporů ohledně (ne)správnosti jejich procesního postupu a s tím souvisejícího prodlužování či dokonce opakování povolovacích procesů.

Forma závazného stanoviska dále zcela opomíjí interaktivní povahu navazujících řízení, v jejichž průběhu obvykle dochází k dílčím zpřesněním a úpravám záměru. Tyto úpravy a zpřesnění jsou přitom v praxi často vyvolány i pozdějšími požadavky dotčených orgánů a připomínkami účastníků z řad dotčené veřejnosti, které v rámci procesu EIA nelze předvídat. Stávající několikastupňový systém povolování staveb je založen právě na uplatňování určitých připomínek až v pozdějších fázích povolovacího procesu a předpokládá postupné zpřesňování záměru tímto způsobem. Pravidelně se stává, že přinejmenším některé podmínky obsažené ve stanovisku EIA se stanou v průběhu dalších fází povolovacího procesu neaktuálními, nevhodnými či dokonce objektivně nesplnitelnými. Na takové situace pamatovala dosavadní úprava, která umožňovala podmínky v takových odůvodněných případech nepřevzít. Nově však správním orgánům vedoucím navazující řízení v důsledku závaznosti stanoviska EIA nezbude nic jiného, než do svého rozhodnutí převzít i zcela nadbytečná a samoúčelná opatření, která ani nemusí mít žádný pozitivní vliv na životní prostředí či se stanou v průběhu povolovacích procesů obsolentními. Současně může docházet k situacím, kdy objektivně nebude možné splnit závazné podmínky stanoviska EIA v důsledku změn záměru.

Shora uvedené přináší další nejistotu pro investory. Novela totiž nezavádí žádný nástroj, který by správním orgánům či investorům umožňoval dosáhnout změny nevhodných podmínek závazného stanoviska EIA. Teoreticky by nevhodné podmínky mohly být odstraněny jedině v rámci odvolacího přezkumu navazujících povolení (resp. v rámci souvisejícího přezkumu podkladového závazného stanoviska EIA), což je však z pohledu žadatelů o tato povolení řešení zcela nereálné. Zatímco možnost domáhat se efektivní nápravy pochybení spočívajícího v opomenutí či nezohlednění některé z podmínek závazného stanoviska EIA je tak dotčené veřejnosti v rámci odvolacího přezkumu zajištěna, možnost žadatele dosáhnout revize nadbytečných a nevhodných podmínek prakticky neexistuje.

S výše uvedeným souvisí i další problematický aspekt vyplývající ze závazné povahy stanoviska EIA, kterým je nejasný rozsah uplatnění jednotlivých podmínek stanoviska EIA v navazujících řízeních. Povinnost roztřídit podmínky ve stanovisku EIA do určitých kategorií, resp. označit, jakého navazujícího řízení se týkají, nevyplývá ani z novelizované přílohy zákona o posuzování vlivů, která stanoví náležitosti stanoviska EIA. V praxi tak lze očekávat zachování dosavadního častého nešvaru spočívajícího v kopírování podmínek stanoviska EIA, které nesouvisí s předmětem vedeného řízení. Na druhé straně však nelze vyloučit ani riziko opomenutí některých podmínek v příslušném navazujícím řízení. K uvedenému výrazně přispívá i nejasně definovaný okruh řízení navazujících na proces EIA (viz dále). S ohledem na to, že závazné stanovisko lze přezkoumat až spolu s rozhodnutím, jehož podklad tvoří, bude v praxi pravděpodobně docházet k opakovanému uplatňování totožných námitek týkajících se zákonnosti a nesprávného procesního postupu při vydávání závazného stanoviska EIA ve všech navazujících řízeních. Takový postup jde zcela proti zásadě ekonomie řízení a odporuje i ustálené judikatuře správních soudů, podle níž má být stanovisko EIA přezkoumáváno v navazujícím řízení vždy jen v tom rozsahu, v jakém se ho věcně týká. Procesní aspekty jeho vydání by přitom měly být řešeny především v územním řízení, jakožto hlavním navazujícím řízením. V neposlední řadě může docházet i k problémům při řešení rozporů mezi závazným stanoviskem EIA a závaznými stanovisky dotčených orgánů. Jelikož novela nezavadí pro tyto případy žádný zvláštní postup, nezbude než tyto případné rozpory řešit ve zdlouhavém a neefektivním dohadovacím řízení podle správního řádu (jež může skončit až na úrovni vlády).

Z uvedeného je zjevné, že závaznost stanoviska EIA může způsobovat značné problémy nejen investorům, ale i správním orgánům, a bez pochyby povede k prodloužení délky navazujících řízení a zvýšení administrativní zátěže a rovněž odpovědnosti správních orgánů.

 

Navazující řízení
Proces povolování staveb nemusí být tvořen zdaleka jen územním a stavebním řízením. Před zahájením realizace záměru musí investor v závislosti na jeho povaze často získat ještě různá další povolení, např. integrované povolení k provozu daného záměru či další povolení v oblasti ochrany přírody (povolení ke kácení dřevin, rozhodnutí o udělení výjimek z ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů apod.). 

Dosavadní právní úprava okruh navazujících řízení nevymezovala. Novelou byla zavedena definice navazujících řízení, která však stávající nejasnosti nejen že neodstranila, nýbrž je dokonce výrazně prohloubila. Navazujícím řízením by mělo být po novele takové řízení, v němž se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného podle zákona o posuzování vlivů. Přestože důvodová zpráva je v otázce výkladu pojmu navazující řízení na několika místech vnitřně rozporná, lze z ní spíše dovodit, že zákonodárce za navazující řízení považuje výlučně územní a stavební řízení, resp. jejich ekvivalenty podle zvláštních právních předpisů (např. dle horního zákona).

Samotná definice navazujících řízení však pro takový výklad neposkytuje žádnou oporu. Předmětné ustanovení naopak v poznámce pod čarou výslovně odkazuje i na zákon o integrované prevenci. Zákonodárce navíc zjevně opomenul existenci případů, kdy na proces EIA územní ani stavební řízení nenavazují. Jako příklad lze uvést zvyšování kapacity výroby bez provedení stavebních úprav již existujícího výrobního areálu, pro jejíž realizaci investorovi stačí získat právě pouze změnu integrovaného povolení, resp. případně jiné dílčí povolení, jehož se taková změna týká. V důvodové zprávě naznačený příliš restriktivní výklad navíc odporuje dosavadní ustálené rozhodovací praxi správních soudů, podle níž by stanovisko EIA mělo být podkladem nejen pro územní a stavební řízení, nýbrž i pro všechna další dílčí řízení v rozsahu, v jakém se dotýká jejich předmětu, a to i v případech, kdy tak zvláštní právní předpis výslovně nestanoví.

Přesné a jednoznačné vymezení okruhu navazujících řízení je přitom z pohledu správních orgánů, investorů i veřejnosti naprosto stěžejní, neboť má zásadní vliv na samotný průběh jednotlivých řízení, určení účastníků i rozsah jejich práv a povinností. Výklad tohoto pojmu bude mít podstatný vliv i na určení, kdy je třeba provést posouzení coherence-stamp (viz níže), pro jaká rozhodnutí je stanovisko EIA závazným podkladem či spolu s jakým navazujícím rozhodnutím a v jakém rozsahu by mělo být stanovisko EIA přezkoumáváno. Lze přitom očekávat, že nejasnosti ve výkladu pojmu navazující řízení povedou k četným soudním sporům a jednotný výklad bude možné učinit až poté, co se k dané problematice vyjádří Nejvyšší správní soud. Již jen tato skutečnost sama o sobě přispívá k výrazné právní nejistotě na straně investorů i dotčené veřejnosti, neboť s ohledem na dosud neexistující správní ani soudní praxi existuje významné riziko opakování jednotlivých fází povolovacího procesu v důsledku pochybení správních orgánů.

 

Posouzení shody podoby záměru (coherence-stamp)

S problematikou nejednoznačného vymezení navazujících řízení souvisí i nově zavedená povinnost investora předložit na počátku každého navazujícího řízení úplný popis změn záměru za účelem ověření shody aktuální podoby záměru s podobou posuzovanou v procesu EIA (tzv. coherence-stamp).

S ohledem na nejasnou definici navazujících řízení (viz výše) bude problematické již jen samotné určení, v jakých všech případech je třeba posouzení coherence-stamp provést. Pokud se toto posouzení provede a orgán posuzování vlivů shledá, že záměr doznal změn s potenciálním významným negativním vlivem na životní prostředí, vydá negativní závazné stanovisko coherence-stamp, v důsledku něhož nebude možné vydat povolení v předmětném navazujícím řízení. Investor tak bude nucen buď přepracovat dokumentaci, nebo předmětné změny záměru nechat posoudit ve zjišťovacím řízení a následně případně i v procesu EIA. Pro tyto případy však zákon neobsahuje žádné instrumenty ke zrychlení dodatečného procesu EIA, což může vést k zásadnímu prodlužování či dokonce zacyklení povolovacích procesů. Dále není jasné, jakým způsobem se bude postupovat po ukončení dodatečného procesu EIA, a to zejména v případech, kdy dojde ke změně stanoviska EIA, na základě kterého již bylo vydáno pravomocné rozhodnutí v některém z předcházejících navazujících řízení.

Ze zákona dále nevyplývá, jak by měl vypadat popis změn záměru zpracovávaný investorem a jaké informace by v něm měly být obsaženy. Nedostatečný popis změn je přitom důvodem pro vydání negativního závazného stanoviska coherence-stamp. Lze očekávat, že požadavky orgánů posuzování vlivů (zejména jednotlivých krajských úřadů) se budou v každém případě lišit, což bude klást vyšší nároky na komunikaci mezi investorem a příslušným orgánem posuzování vlivů. Je přitom otázkou, zda budou správní orgány zcela nezbytné otevřené komunikaci v praxi dostatečně nakloněny.

V případě nepřiměřených požadavků příslušného orgánu posuzování vlivů či vydání nezákonného negativního závazného stanoviska coherence-stamp navíc novela nepřiznává možnost jakékoli účinné obrany. Investorům nezbývá, než se zcela podvolit požadavkům orgánu posuzování vlivů, nebo se bránit až proti následně vydaným zamítavým rozhodnutím o jejich žádostech odvoláním a případně správní žalobou, což je postup zcela nepraktický a zdlouhavý.

 

Povinnost vycházet z dokumentů pořízených v průběhu procesu EIA

Správním orgánům vedoucím navazující řízení je nově stanovena povinnost vycházet při svém rozhodování nejen ze stanoviska EIA, ale i z dalších dokumentů získaných v procesu EIA. Taková povinnost zcela postrádá logiku a hraničí s prolamováním překážky věci rozhodnuté. Oznámení, dokumentace záměru či připomínky veřejnosti a stanoviska dotčených orgánů byly totiž vypořádány již ve stanovisku EIA (které je nadto nově závazné), a je tedy zjevně nadbytečné, aby se k nim znovu jednotlivě vyjadřoval i správní orgán vedoucí navazující řízení. Tyto orgány přitom k vypořádání „eiových“ podkladů mnohdy nemají ani dostatečnou odbornost. V důsledku změny formy stanoviska na závazné stanovisko navíc tyto správní orgány nemají možnost se od stanoviska EIA jakkoli odchýlit a uvedené podklady například vypořádat jiným způsobem. Novela tedy na jedné straně poněkud absurdně ukládá správním orgánům vedoucím navazující řízení plnou vázanost závěry orgánu posuzování vlivů uvedenými ve stanovisku EIA a na druhé straně po nich současně požaduje, aby ve svých rozhodnutích zohledňovaly a znovu vypořádávaly podklady tohoto stanoviska.

Předmětná úprava ve svém důsledku povede pouze k hromadnému opakovanému uplatňování totožných námitek a souvisejícímu zvýšení rizika jejich nedostatečného vypořádání ze strany správních orgánů. Ve stavebním řízení by tento problém mohl být přinejmenším částečně vyřešen pravidlem o nepřihlížení k námitkám, které byly nebo mohly být uplatněny v územním řízení. V ostatních případech lze poté vyjít z ustálené judikatury správních soudů, podle níž se nepřihlíží k námitkám, které věcně nesouvisí s předmětem daného řízení. I v případě, že je konkrétní námitka ve vztahu k předmětu řízení zjevně irelevantní, by však správní orgán měl tuto skutečnost výslovně uvést v odůvodnění svého rozhodnutí a současně řádně odůvodnit, proč k tomuto závěru dospěl. S ohledem na možný rozsah všech námitek tak nová úprava v každém případě klade zjevně nepřiměřené požadavky na správní orgány a výrazně zvyšuje administrativní a finanční náročnost celého povolovacího procesu.

 

Slovo závěrem

Novela zákona o posuzování vlivů přináší řadu zásadních výkladových aplikačních nejasností, které významným způsobem zkomplikují život jak správním orgánům vedoucím navazující řízení, tak i ostatním účastníkům těchto řízení. V důsledku toho se rovněž zásadně zvyšuje riziko pochybení na straně správních orgánů a následných soudních sporů. To vše významným způsobem přispěje k prodlužování a prodražovaní projektové přípravy a v krajním důsledku až k ochromení investiční výstavby. Alespoň částečně předcházet problémům způsobeným popsanými výkladovými nejasnostmi přitom bude možné pouze za předpokladu maximální možné komunikace a součinnosti správních orgánů a investorů a jejich aktivního přístupu k dané problematice.

Současně dochází ke značnému posunu rovnováhy mezi právy jednotlivých účastníků správních řízení v neprospěch investorů. Je bezpochyby obecně správným přístupem posilovat práva veřejnosti v povolovacích procesech týkajících se záměrů s možným významným dopadem na životní prostředí. Cílem zákonodárce by nicméně mělo být zajištění rovnosti zbraní a vyváženého řízení, které zabrání zneužívání procesních práv některými ekologickými organizacemi k újmě investorů a dalších účastníků řízení. Nová úprava však v důsledku řady aplikačních nejasností umožňuje přesný opak, tedy šikanózní uplatňování práv různých zájmových skupin, jejichž skutečným motivem není ochrana životního prostředí, nýbrž snaha o zablokování uvedeného záměru jakýmikoli prostředky. V této souvislosti je zcela popíráno právo žadatele realizovat určitý záměr, pokud splní předem stanovené zákonné podmínky (a to včetně podmínek v oblasti ochrany životního prostředí).

Jediným východiskem z dlouhodobých problémů vyplývajících z roztříštěnosti povolovacích procesů je zavedení jednotného povolovacího řízení zakončeného vydáním jediného správního povolení spojujícího všechna povolení potřebná pro provedení záměru. Takový přístup vedoucí k zjednodušení, zrychlení a zefektivnění povolování staveb je trendem poslední doby (a to i na úrovni ostatních členských států EU). Bez provedení komplexní systémové revize budeme neustále narážet na složité a obtížně řešitelné problémy vyplývající z roztříštěnosti právní úpravy a řetězení správních povolení.

Potenciál novely zákona o posuzování vlivů přiblížit ČR k tomuto cíli zůstal nevyužit, přičemž zásadní zlepšení patrně nelze očekávat ani v nejbližší době. Ministerstvo pro místní rozvoj aktuálně připravuje novelu stavebního zákona, kterou se chystá zavést tzv. koordinované řízení spojující proces EIA, územní a stavební řízení. Na základě dosud zveřejněných informací se nicméně nezdá, že by mělo dojít k nezbytným komplexním koncepčním změnám. Ač je někdy předmětný návrh koordinovaného řízení nesprávně označován jako jednotné povolovací řízení, skrývá se pod ním pouze nedostatečná dílčí integrace, nadto zjevně bez zcela nezbytných souvisejících systémových úprav průběhu řízení. Jakkoli může být taková úprava vedena dobrými úmysly, v praxi bohužel nebude schopna naplnit jí deklarované cíle. Ministerstvem a médii dosud prezentovaná podoba koordinovaného řízení tak zjevně nesměřuje k odstranění podstaty problému stávající úpravy a bude jen další nefunkční „záplatou“ stávajícího již tak dosti děravého systému.

 

Autoři:

Mgr. Martin Kramář, LL.M., advokát a partner advokátní kanceláře Weil Gotshal & Manges

JUDr. Jiří Bém, advokát advokátní kanceláře Weil Gotshal & Manges

18.06.2015 15:37

Chytré vodoměry přicházejí

Dodávka vody je měřena různými způsoby již stovky let. Vodoměr, tak jak ho známe dnes, tedy s lopatkovým kolem, nebo objemovou komorou se vyrábí od druhé poloviny 19. století. Za první generaci Smart Meteringu (chytrého měření) lze považovat využití kombinace klasického mechanického vodoměru s impulsním výstupem a radiového komunikačního modulu. Tento systém již umožňuje provádět vzdálené odečty bez nutnosti přístupu k vodoměru. Více ZDE

18.06.2015 15:20

Senát ČR: Energetická unie, ochrana klimatu, veřejné zdraví a místní poplatky

SLEDUJEME Dnes byla zahájena další schůze senátu. Senátoři projednají dva evropské tisky týkající se Pařížskému protokolu - plánu boje proti globální změně klimatu po roce 2020 a Balíček opatření k energetické unii. Níže uvádíme doporučení senátního výboru pro záležitosti Evropské unie (VEU) k těmto evropským tiskům.

Senát také projedná novelu zákona o ochraně veřejného zdraví (více ZDE). Novela zákona novelizuje §44 a §44b týkající se úpravy nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi. Dílčím způsobem je doplněna oblast pitných vod, zejména pokud jde náležitosti žádostí a oznámení. Dále se v návrhu pro oblast vod určených pro lidskou spotřebu řeší oprávnění orgánu ochrany veřejného zdraví prvního stupně zakázat používání vody, která nesplňuje jakost pitné vody a možnost povolení mírnějšího hygienického limitu překračovaného ukazatele byla podle § 3a vyčerpána, pokud je taková nepitná voda nadále dodávána spotřebitelům. Novela také mění oblast hluku. Pozměňovací návrh, který umožňoval vydání časově neomezeného povolení v případě, že nelze v rozumně dosažitelné míře zajistit, aby hygienické limity hluku v chráněném venkovním prostoru byly dodrženy nebyl na konci března poslanci schválen.

Senát dále projedná novelu zákona o místních poplatcích. Dále senátoři projednají novelu zákona o místních poplatcích. Cílem zákona je, aby děti z dětských domovů a obdobných zařízení byly osvobozeny od poplatků za komunální odpad. Stejně na tom mají být obyvatelé domovů pro zdravotně postižené a pro seniory. Novela počítá také s tím, že odpovědnost za hrazení komunálních plateb za děti by nesli rodiče. Nemohlo by se tak už stát, že by děti po dovršení 18 let věku čelily exekuci kvůli dluhům za odvoz komunálního odpadu.

 

Aktuality z jednání:

18.6.: Plán jednání senátu:

  • Ochrana veřejného zdraví - žádost o projednání jako 1. bod jednání ve čtvrtek 18. června
    • schváleny pozměňovací návrhy
  • Místní poplatky
    • schváleny pozměňovací návrhy
    • Poplatky za odpad má podle Senátu promíjet obecní úřad - více ZDE (ČTK)

17.6.: Pařížský protokol - plán boje proti globální změně klimatu po roce 2020:

  • Senátorka Jitka Seitlová vyzvala MPŽ, aby seznámila širokou veřejnost a zveřejnilo zprávy mezinárodnilo panelu IPCC. Ministr R. Brabec v kontextu uvedl, že informace jsou dostupné na webu MŽP (ZDE).
  • Výsledek: přijato doporučení VEU (viz níže)

17.6.: Balíček opatření k energetické unii:

  • Výsledek: přijato doporučení VEU (viz níže)

 

Sdělení EK a Radě Pařížský protokol - plán boje proti globální změně klimatu po roce 2020

Po úvodní informaci Bereniky Peštové, náměstkyně ministra životního prostředí, s přihlédnutím ke stanovisku Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, zpravodajské zprávě senátora Antonína Maštalíře a po rozpravě výbor doporučuje Senátu Parlamentu ČR, aby se ke sdělení Komise Evropskému Parlamentu a Radě Pařížský protokol – plán boje proti globální změně klimatu po roce 2020, vyjádřil ve smyslu doporučení přijatého výborem;

 

Senát PČR

I.
1. podporuje
v obecné rovině úsilí o ochranu světového klimatu, jelikož klimatickou změnu považuje za fakt, na který je nezbytné adekvátně reagovat, mj. přípravou a realizací adaptačních a zmírňujících opatření;

2. považuje
za zásadní, aby kvantitativní závazky a cíle v oblasti změny klimatu byly přijímány pouze na základě skutečně objektivních a prokazatelných vědeckých poznatků a prognóz s cílem předejít chybným regulatorním zásahům s dalekosáhlými a mnohdy nezamýšlenými následky, jako je např. nesystémová podpora některých druhů energií či masivní pěstování energetických plodin (řepky, kukuřice apod.) pro výrobu biopaliv první generace;

3. souhlasí
s rámcovou pozicí vlády a dodává, že sdělení vnímá především jako dobrý základ pro další diskuzi o budoucí podobě mezinárodní smlouvy o ochraně klimatu;

II.

1. připomíná
dlouhodobou pozici Senátu, formulovanou v usnesení č. 463 z 23. dubna 2014 k energeticko-klimatickému rámci EU do roku 2030 a revizi systému EU ETS, ve kterém Senát mimo jiné opětovně zdůraznil, že závazky týkající se redukce emisí skleníkových plynů musí být přijaty globálně, jelikož jednostranné snižování emisí bude mít jen omezený účinek, za nějž EU zaplatí poklesem konkurenceschopnosti své ekonomiky;

2. podporuje
v obecné rovině návrh Evropské komise ohledně hlavních prvků budoucí mezinárodní smlouvy a vstup nové smlouvy v platnost poté, co bude ratifikační proces dokončen hlavními světovými emitenty skleníkových plynů reprezentujícími přibližně 80 % globálních emisí;

3. očekává,
že u nové klimatické smlouvy bude důrazně zajištěn systém kontroly plnění závazků, včetně řešení případů jejího nedodržování;

4. považuje za vhodné
zapojit všechny sektory ekonomiky do úsilí o snížení emisí skleníkových plynů, včetně letecké i námořní dopravy, zemědělství a jiné formy hospodářského využívání půdy;

5. poukazuje
na skutečnost, že je současně potřeba realizovat strategii přizpůsobování se změnám klimatu, jelikož přizpůsobení založené na správném pochopení fungování a chování přírodních ekosystémů může včas snížit rizika povodní a eroze půdy, zlepšit kvalitu vody i ovzduší, zajistit lepší energetickou a potravinovou bezpečnost a v neposlední řadě přispět k lepšímu zvládání dopadů klimatických změn;

6. požaduje,
aby vláda ČR
- provedla kvalifikovaný odhad předpokládaných nákladů České republiky spojených s realizací záměrů a doporučení obsažených v tomto sdělení;
- se zaměřila především na taková opatření, která na našem území efektivně zlepší situaci v ochraně životního prostředí;

III.
1. žádá vládu,
aby Senát informovala o tom, jakým způsobem zohlednila toto stanovisko, a o dalších iniciativách navazujících na toto sdělení Komise;

2. pověřuje
předsedu Senátu, aby toto usnesení postoupil Evropské komisi.

 

Balíček opatření k energetické unii

Po úvodní informaci Pavla Šolce, náměstka ministra průmyslu a obchodu, s přihlédnutím ke stanovisku Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, zpravodajské zprávě senátora Antonína Maštalíře a po rozpravě Výbor doporučuje Senátu Parlamentu ČR, aby se ke sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru, Výboru regionů a Evropské investiční bance Rámcová strategie k vytvoření odolné energetické unie s pomocí progresivní politiky v oblasti změny klimatu a  ke sdělení Komise Evropskému parlamentu a Radě Dosažení cíle 10% propojení elektrických sítí, Zajištění vhodnosti evropské elektrorozvodné vyjádřil ve smyslu doporučení přijatého výborem:

 

Senát PČR
I.
1. podporuje
vytvoření takové energetické unie, která by zajistila bezpečnou, udržitelnou, konkurenceschopnou a cenově dostupnou energii spotřebitelům v EU, a v obecné rovině souhlasí s pěti základními pilíři, na kterých by energetická unie dle návrhu Komise měla stát;

2. domnívá se,
že základem energetického mixu každého státu EU by měly být především stabilně fungující zdroje, přičemž jejich složení musí být předmětem svobodného rozhodnutí každého členského státu;

3. hodnotí
postoj vlády ČR k těmto dokumentům jako vyvážený a zohledňující zájmy České republiky;

 

II.
1. konstatuje,
že s ohledem na vysokou závislost členských států na dovozech energie z třetích zemí a na jednom dominantním dodavateli ropy a plynu je zcela zásadní posílit energetickou bezpečnost EU, a tak v této souvislosti vyzdvihuje nutnost další diverzifikace dodávek energie (zdrojů, dodavatelů a přepravních tras);

2. zastává názor,
že snižování závislosti na dovozech energetických surovin, např. prostřednictvím energetické účinnosti či využívání domácích energetických zdrojů včetně využití obnovitelných zdrojů, by mělo probíhat nákladově efektivně tak, aby nebyla ohrožena konkurenceschopnost evropské ekonomiky;

3. podporuje
vyšší propojení elektrorozvodných sítí v EU a tento proces považuje za nezbytnou podmínku dokončení jednotného vnitřního energetického trhu EU, přičemž však zdůrazňuje, že členské státy musí mít možnost přijímat opatření umožňující efektivní ochranu své rozvodné sítě před neplánovanými přetoky elektrické energie ze zahraničí;

4. dodává
v této souvislosti, že je nutné věnovat pozornost efektivní a bezpečné integraci intermitentních zdrojů (např. sluneční a větrné elektrárny) do přenosové sítě s cílem předejít její destabilizaci;

5. podtrhuje
zcela zásadní význam podpory výzkumných a inovačních programů v oblasti energetiky, neboť nové technologie (jako např. ukládání energie, čistá fosilní paliva, nová generace obnovitelných zdrojů) a další výzkum v oblasti jaderné energetiky, inteligentních sítí nebo energetické účinnosti mohou v budoucnu zásadně přispět k energetické bezpečnosti;

6. je přesvědčen,
ve shodě s pozicí vlády ČR, že přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí probíhat na základě opatření založených na tržních mechanismech, nákladové efektivitě a technologické neutralitě, a dodává, že Senát ČR dlouhodobě podporuje jadernou energetiku jako jeden z nízkoemisních zdrojů energie významných pro naplnění evropských dekarbonizačních závazků;

 

III.
1. žádá vládu,
aby Senát informovala o tom, jakým způsobem zohlednila toto stanovisko, a o dalších iniciativách navazujících na tato sdělení Komise;

2. pověřuje
předsedu Senátu, aby toto usnesení postoupil Evropské komisi.

 

 

Vybrané body programu:

  • Sdělení Komise Evropskému parlamentu a Radě Pařížský protokol - plán boje proti globální změně klimatu po roce 2020 /evropský senátní tisk č. K 009/10/
  • Balíček opatření k energetické unii /evropský senátní tisk č. K 010/10K 011/10/
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 78/
    • Děti z dětských domovů a obdobných zařízení pravděpodobně budou osvobozeny od poplatků za komunální odpad. Stejně na tom mají být obyvatelé domovů pro zdravotně postižené a pro seniory. Novela počítá také s tím, že odpovědnost za hrazení komunálních plateb za děti by nesli rodiče. Nemohlo by se tak už stát, že by děti po dovršení 18 let věku čelily exekuci kvůli dluhům za odvoz komunálního odpadu.
    • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (senátní tisk č. 87)
      • Novela zákona novelizuje §44 a §44b týkající se úpravy nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi, dílčím způsobem je doplněna oblast pitných vod, zejména pokud jde náležitosti žádostí a oznámení anNovela také mění oblast hluku. Podrobně ZDE

 

18.06.2015 14:33

Monitorovací výbor OPŽP schálil část pravidel a kritéria pro první výzvy

OPŽP 2014 - 2020 Dne 16. června se uskutečnilo 1. řádné zasedání Monitorovacího výboru Operačního programu Životní prostředí 2014 – 2020. Monitorovací výbor schválil část B Pravidel pro žadatele a příjemce podpory z OPŽP 2014 - 2020 a také schválil hodnotící kritéria pro první výzvy. V této souvislosti lze tedy očekávat v dohledné době novou verzi dokumentu (více ZDE).

Pravidla pro žadatele a příjemce podpory z OPŽP 2014 - 2020 nově integrují oproti starému období implementační dokument, závazné pokyny pro žadatele a příjemce a směrnici OPŽP. Pravidla jsou členěna do čtyř částí, přičemž část A se týká obecných informací, část B popisuje obecná pravidla (schváleno), část C se zaobírá procesem administrace a část D obsahuje informace průřezovým obsahem příprav a realizací projektů. Pravidla dále obsahují několik příloh.

Důležité je upozornit, že v rámci nového OPŽP dochází ke změnám z pohledu způsobilých a nezpůsobilých výdajů. Mezi způsobilé výdaje patří především výdaje na projektovou dokumentaci, studie proveditelnosti, technický a autorský dozor (pozor na limity), DPH, osobní náklady (ale jen pro určité cíle), pořízení nemovitosti, propagace. Do do způsobilých výdajů patří také vyplnění žádosti do informačního systému (MS2014+), prostřednictvím kterého bude probíhat veškerá komunikace se Státním fondem životního prostředí. Tyto náklady jsou však omezeny výší 30 tis. Kč. Do způsobilých výdajů patří i manažerské vedení projektů, za podmínky, že bude realizováno dodavatelsky (vysoutěženo). Výše nákladů je stanoveno procentuálně a odstupňováno dle přímých realizačních nákladů (například 10% pro realizační náklady do 1 mil. Kč).

Naproti tomu do nezpůsobilých výdajů patří na rozdíl oproti starému období rozpočtová rezerva a poradenská činnost. Maximální výše podpory bude činit 85%, přičemž další dotace 5% přímo z rozpočtu SFŽP již nebude.

Vyhlášení prvních výzev se předpokládá již zítra s tím, že příjem žádostí bude probíhat od 14. srpna 2015. Doporučujeme si také pročíst novou Prioritu (vydává SFŽP). V aktuálním čísle najdete také popis nastavení Operačního programu 2014 - 2020. K dalším zajímavým materiálům Priority bezesporu patří text pracovníků právního odboru Státního fondu životního prostředí ČR, kteří se v jimi sestavené příručce pro žadatele a příjemce podpory z OPŽP zaměřili na úskalí zadávacích řízení (Prorita ZDE).

 

MŽP vyhlásilo první výzvy z nového OPŽP 2014–2020, více ZDE

 

Zdroj: Seminář SFŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE