Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
 
  

 

Novinky

12.11.2015 07:50

Poslanci evropského výboru odmítli návrh na zvýšení klimaticko-energetických cílů do roku 2030

Evropský výbor pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu (ITRE) odmítl tlak ze strany poslanců na zvýšení klimatických a energetických cílů stanovených do roku 2030 a jejich právní závaznost. Poslanci Parlamentu vyzvali k závaznému zvýšení tří cílů do roku 2030 – snížit emise skleníkových plynů o 40%, zvýšit obnovitelné zdroje nejméně o 30% a zajistit zvýšení energetické účinnosti o 40%. Tento pozměňovací návrh byl však dnes ve Výboru zamítnut 31 hlasy oproti 30 kladným.

 

 

Zdroj: CEBRE

11.11.2015 13:54

Nový OPŽP: Termín pro příjem žádostí v PO2 prodloužen do půlky prosince

Ministerstvo životního prostředí dnes oznámilo, že prodlužuje termín pro příjem žádostí v rámci 8. výzvy nového OPŽP, která je zaměřena na specifický cíl 2.2 „Snížit emise stacionárních zdrojů podílející se na expozici obyvatelstva nadlimitním koncentracím znečišťujících látek", a to do 16. prosince 2015. Připomínáme, že alokace na 8. výzvu pokrývá naprostou většinu finančních prostředků specifického cíle 2.2 na celé programovací období.

11.11.2015 10:54

Teplárny: Ceny tepla budou v příštím roce většinou stagnovat

Ceny tepla z plynových tepláren budou v příštím roce stagnovat, v některých případech by mohly i zlevnit. V případě tepláren, které používají hnědé uhlí, se očekává spíše velmi mírný růst cen. Na rozpočty domácností bude mít podstatně větší vliv to, jaká bude zima.

„Obecně budou ceny tepla v příštím roce stagnovat. V případě některých tepláren na zemní plyn je možné očekávat i snížení ceny. Ceny tepla z tepláren na uhlí budou stagnovat, případně velmi mírně porostou, ale na výdaje běžných domácností bude mít větší dopad spíše to, jaká bude zima,“ řekl předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek.

„Pokud by však Energetický regulační úřad v příštím roce zastavil podporu kogenerace, mohlo by to mít velmi závažný negativní dopad na ceny tepla. Zatím věříme, že úřad podporu nezastaví,“ dodal Mirek Topolánek.

„Některé teplárny dokončují zásadní investice, aby splnily přísnější limity ochrany ovzduší, které jsou dány evropskou legislativou. Tyto náklady mohou mít u některých uhelných tepláren vliv na cenu tepla, ve většině případů však očekáváme v průměru nárůst ceny tepla do 2 %,“ uvedl Martin Hájek, ředitel Teplárenského sdružení ČR. 

Teplárny, elektrárny, závodní energetiky a plynové kotelny zásobují teplem pro vytápění a ohřev teplé vody 1,6 milionu domácností. Zhruba 55 procent tepla pro byty se v teplárnách vyrábí z uhlí, třetina ze zemního plynu. Dalších přibližně sedm procent tvoří biomasa a čtyři procenta připadají na teplo ze zařízení pro energetické využití odpadů, z topných olejů a druhotných zdrojů energie. Přes polovinu domácností zásobují dodavatelé teplem ze sekundárních rozvodů. Více než čtvrtinu pak domovními předávacími stanicemi, zhruba 14 procent z blokových kotelen a necelých 8 procent z domovních kotelen. 

Průměrná čtyřčlenná domácnost v bytovém domě ročně spotřebuje 25 GJ tepla (to je ekvivalent 6 945 kWh elektřiny pro přímotopy, 730 m3 zemního plynu nebo 1750 kg hnědého uhlí) na vytápění bytu a ohřev vody. V případě 1% růstu ceny by se náklady domácností na vytápění a ohřev vody zvýšily jen o 12 korun měsíčně (počítáno při průměrné ceně uhelného tepla 545 Kč/GJ a spotřebě 25 GJ). Podle šetření Českého statistického úřadu se náklady na vytápění a ohřev vody podílejí na vydáních domácností 6 %.

 

Co ovlivňuje cenu tepla:

  • Zdroj a palivo používané k výrobě tepla. Obecně lze říci, že levnější teplo nabízejí teplárny využívající domácí hnědé uhlí, které spalují v kombinované výrobě elektřiny a tepla.
  • Do ceny tepla se promítají povolenky na emise skleníkových plynů.
  • Spotřebu tepla se díky zateplování a moderním technologiím daří snižovat, ovšem náklady na údržbu infrastruktury zůstávají. Proto je třeba je rozložit do menšího objemu spotřebovaných gigajoulů.

 

Množství tepla je ovlivňováno především:

  • venkovní teplotou
  • efektivitou topného systému
  • tepelnou pohodou v bytě (doporučené teplota: obytné místnosti teplota 21 °C, koupelna v době použití 24 °C, ložnice 19 °C, chodby a schodiště 15 až 18 °C podle využití a polohy; každý 1 °C teploty v bytě navíc je navýšení nákladů na vytápění o 5 %)
  • počtem dnů, kdy je nutno topit
  • u spotřeby teplé vody je rozhodující její využití (na jednu koupel můžeme spotřebovat stejně teplé vody jako na každodenní sprchování)
11.11.2015 10:43

Vláda projedná také Národní akční plán čisté mobility

Akční plán v příštích letech počítá s masivním rozvojem počtu plnících na CNG a nabíjecích stanic po celé České republice. Konkrétně by jich mělo dohromady do roku 2020 vzniknout až 1600. Materiál stanovuje I počet 5 plnících stanic na LNG v ČR do roku 2025. Z Evropských fondů je pro rozvoj „čisté“ dopravní infrastruktury připraveno více jak 3 miliardy korun.

Ministerstvo životního prostředí uspořádalo minulý týden další ročník konference čisté mobility, která se zaměřila zejména na podporu alternativních pohonů v automobilové dopravě. Konference se zúčastnili zástupci ministerstev životního prostředí, dopravy, průmyslu a obchodu a pro místní rozvoj. Jednotlivé resorty představily možnosti financování, které jsou zohledněny v Národním akčním plánu čisté mobility, který Ministerstvo průmyslu spolu s Ministerstvem životního prostředí předloží 20. listopadu vládě.

Materiál Národní akční plán čisté mobility (NAP CM) vychází z požadavku směrnice Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva 2014/94/EU, která požaduje po každém členském státu předložit Evropské komisi svojí vnitrostátní strategii, tj. obecné a specifické cíle pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva definovaná směrnicí pro CNG a LNG, elektřinu a výhledově vodík. Směrnice EU (finálně přijata Evropským parlamentem i Radou dne 29. září 2014), nařídila členským státům, aby vypracovaly (a pravidelně v tříletém horizontu aktualizovaly) národní politické rámce pro rozvoj trhu alternativních paliv a infrastruktury u paliv CNG, LNG, elektřiny a vodíku.

 

AVÍZO: Dne 20. listopadu má vláda dále na programu:

  • Statistiku odpadů dle metodiky MŽP/ČSÚ
  • Zprávu o životním prostředí České republiky v roce 2014 (Statistická ročenka životního prostředí České republiky 2014 - ZDE)
  • EFEKT 2016 (připomínkové řízení, více ZDE)
  • Národní akční plán čisté mobility (připomínkové řízení, více ZDE)
  • Ekologické zemědělství

 

Národní akční plán (NAP) Čistá mobilita v příštích letech počítá s masivním rozvojem počtu plnících a nabíjecích stanic po celé České republice. Konkrétně by do roku 2020 mělo vzniknout až 300 nových plnících stanic na CNG a 1300 dobíjecích stanic pro elektromobily. Materiál dále stanovuje počet 5 plnících stanic na LNG v ČR do roku 2025. Rozvoj umožní plánované investice z evropských dotací, zejména z Operačního programu Doprava v gesci Ministerstva dopravy (OPD), Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) v gesci Ministerstva průmyslu a Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj.

Z EU fondů je pro rozvoj „čisté“ dopravní infrastruktury připraveno až 1,2 mld. Kč z OPD, dále je v programu IROP pro podporu vozidel veřejné hromadné dopravy na nízkoemisní či bezemisní vozidla připraveno cca 1,1 mld. Kč a část z 1 mld. Kč je připravena z OPPIK na demonstrativní projekty v oblasti podpory elektromobility pro podnikatele. Plán počítá i s nepřímými pobídkami pro rozvoj čisté mobility v podobě úlevy z placení dálničních známek u vozidel na alternativní paliva, zvýšení odpisů firmám, které provozují auta na alternativní pohon či dobíjecí a plnicí infrastrukturu, nebo v podobě možnosti využívat pruhy pro veřejnou dopravu, taxi i pro vozidla na elektropohon, a akční plán počítá i s možností parkovného zdarma pro vozidla s alternativním pohonem a mnoha dalších výhod.

Ministerstvo životního prostředí v Loučni mimo jiné prezentovalo výsledek 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí 2007–2013 na obměnu starých autobusů za autobusy CNG. Během té se vyměnilo 303 autobusů s dotací 1,4 mld. Kč. MŽP představilo i výzvu na podporu osvěty v oblasti čisté mobility ve výši 20 mil. Kč, kde aktuálně finišuje závěrečné vyhodnocení přihlášených projektů. Realizace projektů se uskuteční zejména v příštím roce. MŽP prezentovalo také svůj záměr skloubit podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem s plánem na omlazení zastaralého vozového parku.

Na konferenci se debatovalo také o podpoře výzkumu a vývoje v oblasti čisté mobility, představeny byly vodíkové technologie a jejich potenciál v dopravě a v oblasti ukládání energie nebo aktuální nabídky jednotlivých výrobců automobilů na poli alternativních technologií.

11.11.2015 09:47

Změna evropského nařízení o přepravě odpadů

V Úředním věstníku Evropské unie vyšlo nařízení Komise, kterým se mění přílohy IC a V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 o přepravě odpadů. Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Použije se ode dne 1. června 2015. Důvody:

 

 

  • Nařízením Komise (EU) č. 1357/2014 (2), kterým se nahrazuje příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES (3), se mění nebezpečné vlastnosti odpadu tak, aby byl zajištěn soulad se změnami zavedenými nařízením (ES) č. 1272/2008 (4). Touto změnou jsou nebezpečné vlastnosti H 1 až H 15 přejmenovány na HP 1 až HP 15, aby se zabránilo případné záměně s kódy standardních vět o nebezpečnosti, které jsou definovány v nařízení (ES) č. 1272/2008. Uvedené nařízení se použije ode dne 1. června 2015.
  • Příloha IC nařízení (ES) č. 1013/2006, kde jsou uvedeny zvláštní pokyny pro vyplnění formuláře oznámení a průvodního dokladu, odkazuje na staré pojmenování nebezpečných vlastností, a proto by měla být odpovídajícím způsobem aktualizována.
  • Rozhodnutím Komise 2014/955/EU (5) se nahrazují odpady uvedené na seznamu v příloze rozhodnutí Komise 2000/532/ES (6), aby se zohlednil technický a vědecký pokrok. Rozhodnutí 2014/955/EU se použije ode dne 1. června 2015.
  • Část 2 přílohy V nařízení (ES) č. 1013/2006 obsahuje seznam odpadů uvedených v příloze rozhodnutí 2000/532/ES. V důsledku změny rozhodnutí 2000/532/ES by podle uvedených změn měla být upravena příloha V nařízení (ES) č. 1013/2006. Toto nařízení by se proto mělo použít od stejného data jako nařízení (EU) č. 1357/2014 a rozhodnutí 2014/955/EU.
  • Nařízení (ES) č. 1013/2006 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.
  • Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného článkem 39 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES.

 

Dokument ke stažení:

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2015/2002 ze dne 10. listopadu 2015

 

 

11.11.2015 09:19

Seminář ISPOP - práce v uživatelském účtu

Upozorňujeme, že dne 14. 12. 2015 se v Praze na Ministerstvu životního prostředí uskuteční seminář na téma ISPOP.  Seminář bude zaměřen na zopakování práce v aplikaci ISPOP (registrace do systému ISPOP, stažení formuláře, registrace IRZ provozovny...) a na novinky, které přinese systém ISPOP po schválení novely zákona č. 25/2008 Sb., integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Účast není zpoplatněna. Další informace a přihlášku účasti najdete ZDE

11.11.2015 08:20

Infotherma 2016: Vše o vytápění, úsporách energií a smysluplném využívání obnovitelných zdrojů

Již po dvacáté třetí si Vás dovolujeme oslovit a pozvat Vás na další pokračování mezinárodní výstavy Infotherma tradičně věnované vytápění, úsporám energií a smysluplnému využívání obnovitelných zdrojů.

Výstava se uskuteční ve dnech 18. – 21. ledna 2016 denně od 9.00 do 18.00 hod. na ostravském výstavišti Černá louka a nad jejím konáním převzalo záštitu Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo zemědělství.

Vycházíme-li ze skladby návštěvníků a jejich očekávání z předcházejících výstav, budou na Infothermě 2016 převažovat špičkové novinky a služby, stejně jako vize, kterým směrem by se měla ubírat tepelná pohoda našich příbytků. Praktický názor má většina návštěvníků výstavy, kteří chtějí moderní vytápění ve zdravém prostředí, ale při tom je nemalou měrou zajímají investiční pořizovací náklady a kolik bude stát provoz těchto zařízení. Jsou ochotni i něco slevit z komfortu obsluhy, ale chtějí mít jistotu, že na takovéto vytápění budou mít. V této skupině jsou i desetitisíce občanů, kterým byly vybudovány plynové přípojky až k domům, ale vytápění a využívání těmito médii si nemohou dovolit.

Ke cti většiny našich vystavovatelů slouží jejich operativnost, s jakou dovedou reagovat, na často se měnící podmínky, priority a pobídky. Po zvýšení cen ušlechtilých paliv, jejich vývojová a výrobní odvětví dovedla ve velmi krátkém čase nabídnout moderní otopné systémy třeba na tuhá paliva, využívání krbů k rozvodům na teplovzdušné a teplovodní vytápění a řadu dalších výrobků s přijatelnými investičními a provozními náklady.

 

Se zájmem se v loňském roce setkala panelová prezentace „Kde na nás čeká energie“ například o možnostech využívání geotermální energie, tepla z hořících hald, důlních vytěžených prostorů, jímání blesku a řadu dalších netradičních možností. Na XXIII. ročníku Infothermy 2016 bychom se chtěli k některým tématům vrátit a přinést nové informace.

Celosvětový problém je stále v možné akumulaci a skladování energie, například z obnovitelných zdrojů z doby kdy je jí přebytek, na čas kdy je jí nejvíce potřeba.  V této souvislosti bychom chtěli představit přečerpávající vodní elektrárnu z Dlouhých strání a v loňském roce realizovanou unikátní přečerpávající vodní elektrárnu na vytěženém dole Jeremenko.

Akumulací tepla představují svým způsobem i kachláky a kachlová kamna. Právě jim bude věnována rozsáhlá vstupní expozice.

Má-li výstava splnit požadavky pro celou škálu odborné i laické veřejnosti, měla by být přehlídkou chtěného a reálného. Návštěvníci výstavy proto každoročně oceňují, že informace se kterými na výstavu přicházejí, anebo je získávají v jednotlivých výstavních expozicích, si mohou konzultovat na odborném doprovodném programu s přednáškami, konferencemi a besedami v kongresovém centru, anebo ve vstupním pavilonu. Návštěvníci také již tradičně budou rozhodovat v anketním hlasování o technicky nejzajímavější exponáty Infothermy 2016.

Srdečně Vás zveme na setkání výrobních a montážních firem, projektantů i architektů a všech, kteří se zabývají a zajímají o vytápění, úspory energií a smysluplné využívání obnovitelných zdrojů.

 

Agentura Inforpres, pořadatel výstavy Infotherma 2016

 

Vše o výstavě na www.infotherma.cz

10.11.2015 21:04

E15: Česko nezvládá plnit plán šetření s energiemi

Velké problémy začíná mít Česká republika s plněním cíle pro energetické úspory do roku 2020. Po dvou letech od schválení je plán ve více než desetiprocentním deficitu. Příští rok také země vykáže jen minimální zlepšení, zní z ministerstva průmyslu a obchodu. Manko se může vyšplhat na 40 z celkových 191 petajoulů ušetřené energie do roku 2020.

Stát přede dvěma lety vsadil na to, že k potřebným úsporám bude motivovat firmy, domácnosti a veřejnou správu dotacemi. Pokud dotace nezaberou, nařídí stát už za dva roky dodavatelům energií, aby u zákazníků úspory zajistili, vyplývá z platného akčního plánu pro energetickou efektivitu. Ministerstvo průmyslu se však chce tomuto scénáři vyhnout. MPO by raději šlo cestou dobrovolných dohod s průmyslovými firmami, v nichž by se podnikatelé zavázali k provádění úsporných opatření. Opatření jsou tam nákladově nejefektivnější. Na jednotku uspořené energie firmám stačí čtyřikrát méně dotací než v jiných oblastech.

Jestli je toto cesta, bude podle MPO jasnější na konci roku. V té době by mělo mít odezvu od průmyslu, jestli se k úsporám zaváže. Pak by se změnil i akční plán, z něhož by zmizela hrozba pro obchodníky s energiemi, že budou muset úspory zařídit. Více zítra na E15 ZDE.

 

Zdroj: E15

10.11.2015 10:15

Inspekce pokutovala za nelegální spalování odpadů z léčiv a injekčních stříkaček

ŠPATNÁ PRAXE Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložili pokutu 490 tisíc korun společnosti, která porušila zákon o odpadech. Podle inspekce společnost dlouhodobě skladovala a spalovala odpady, které vznikly v rámci provozu zařízení, místo toho, aby je předala oprávněných osobám k likvidaci. K nakládání s odpady neměla povolení. Šlo přitom nejen o odpady z kategorie ostatní, ale také o nebezpečné odpady z léčiv, injekčních stříkaček či použitých inkontinenčních pomůcek.

10.11.2015 09:11

Komentář šéfky ERÚ Vitáskové k patálii s obnovitelnými zdroji

REAKCE MPO a kontr šéfky ERÚ Když jsem před čtyřmi lety nastupovala do funkce předsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ), netušila jsem, že se budu zdaleka nejvíce zabývat právními spory, mnohdy nesmyslnými zásahy orgánů činných v trestním řízení, že úřad bude pracovat téměř pod dozorem státního zástupce, že se budu zabývat tak závažným tématem, jakým je energetická bezpečnost České republiky a pro mě zásadní vlastní osobní bezpečnost.

To všechno kvůli největšímu dotačnímu titulu u nás, tedy podpoře obnovitelných zdrojů energie. Netušila jsem, že když požádám v polovině srpna letošního roku premiéra České republiky o přizvání na Bezpečnostní radu státu (BRS), kde chci jako předsedkyně nezávislého úřadu podat závažnou informaci, že nedostanu vůbec žádnou zpětnou vazbu ani po téměř třech měsících.

Kde se zasekla podpora

Stávající závažná situace opět kolem obnovitelných zdrojů souvisí s notifikací Evropské komise, to je tzv. odsouhlasení, že tyto zdroje mají podle unijních pravidel nárok na veřejnou podporu. Veřejná podpora jsou finanční prostředky nás všech – daňových poplatníků.

Podle zákona by měly mít nárok na podporu pouze notifikované zdroje, což je cca 3,5 miliardy korun. Celková výše poskytované roční podpory činí cca 45 miliard. Výplatu podpory realizuje OTE, a. s.

Podporované a obnovitelné zdroje jsou legislativně popsány zákonem č.180/2005 a následně zákonem 165/2012 další novela tohoto zákona vstupuje v platnost 1. 1. 2016.

Popišme proces včetně kompetencí. Kdo zodpovídá za notifikaci v Bruselu? Je to Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO). Kdo zodpovídá za příslušné zákony? Je to gestor zákona. V tomto případě zákona o podporovaných a obnovitelných zdrojích. Je to Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Kdo zodpovídá za výplatu provozní podpory pro výrobce z obnovitelných zdrojů? Je to OTE, a. s., (operátor trhu s energiemi) stoprocentně vlastněný státem. Činnost je řízena ministerstvem průmyslu a obchodu.

OTE vyplácí podporu v souladu s příslušnými zákony a ve výši, která je dána Cenovým rozhodnutím ERÚ.

Proč nastal nyní problém? V zákoně 165/2012 je nový § 1 odst. 3, který uvádí, že veřejná podpora má být poskytnuta notifikovaným zdrojům. Jak výplata, tak notifikace je v kompetenci MPO. ERÚ vydá pouze Cenové rozhodnutí.

Kdy a zda včas MPO požádalo o notifikaci, je plně v jeho kompetenci i zodpovědnosti. V letošním roce náš úřad poprvé obdržel ze strany MPO informaci, že se na nenotifikované zdroje ve smyslu zák. 165/2012 nemají výkupní ceny vůbec uvést do Cenového rozhodnutí ERÚ. Podotýkám, že jsme pro úplnost ve svých Cenových rozhodnutích v uplynulých letech uváděli, že se podpora týká notifikovaných zdrojů – přestože toto sdělení dubluje ustanovení zákona.

Jak je to s notifikací?

Notifikaci nemají zdroje z let 2005 až 2012 (zák.180/2005), objem podpory je cca 41 miliard. Zdroje v rozmezí let 2013 a 2015 (zák. 165/2012) notifikaci mají, objem podpory je 3,5 miliardy. A zdroje od roku 2016 notifikaci nemají (zák. 165/2012), objem podpory je v tomto případě jedna miliarda korun.

Co se týká zák. 180/2005, který notifikaci Bruselu stále nemá a kde údajně notifikace stále probíhá, náš úřad není obeznámen, zda proběhne do konce letošního roku, nebo zda vůbec proběhne. O této části veřejné podpory očekáváme stanovisko MPO i k uvádění cen v Cenovém rozhodnutí na rok 2016.

Náš úřad plně chápe složitou situaci, kterou v žádném případě nezavinil, jak je výše uvedeno z výpočtu zodpovědnosti za jednotlivé části procesu. Jen MPO má nejvíce informací a rovněž zodpovědnost za probíhající notifikaci. Jen MPO může v souladu s příslušnými zákony (kde je navíc gestorem) řídit bezodkladně výplatu podpory (prostřednictvím OTE, a. s.) pro zdroje, které zákonné podmínky splňují. ERÚ v souladu se zákonem pouze připraví a vydá Cenové rozhodnutí na základě technických parametrů pro jednotlivé zdroje tak, aby každý zdroj, který notifikaci má, mohl bezodkladně výplatu podpory prostřednictvím OTE, a. s., obdržet.

 

Reakce ministra Jana Mládka (MPO):

Úřad, který tápe ve svých právech a povinnostech, může vážně ohrozit českou ekonomiku

Článek předsedkyně Energetického regulačního úřadu nazvaný Patálie s obnovitelnými zdroji (LN, 9. 11. 2015) překvapil zejména základními neznalostmi vlastních práv a povinností ERÚ a ostatních orgánů státní správy v energetice dokonce i ty odborníky, kteří jsou z úst paní předsedkyně za poslední dobu zvyklí na zkreslování faktů a jejich účelovou interpretaci mohutně podpořenou vyhrocenými mediálními výstupy.

Už jen výrok o tom, že se ERÚ zabývá energetickou bezpečností, je značně zarážející. Jedná se totiž o oblast, která ani podle evropské legislativy ani podle energetického zákona Energetickému regulačnímu úřadu vůbec nepřísluší a prohlášení paní předsedkyně tak signalizuje možné překračování kompetencí úřadu. Za oblast energetické bezpečnosti odpovídá jak vůči občanům, tak i vůči Evropské unii výhradně vláda ČR, jelikož patří mezi klíčové oblasti celkové bezpečnosti země. Odhlédneme-li od rizik takové nekoordinované činnosti, naznačuje tento výrok možnost, že právě kvůli zájmu o oblasti, které ERÚ nepřísluší, není úřad dostatečně činný v oblastech, které jsou výhradně v jeho zodpovědnosti (např. prodlužování regulačních období a nestabilita regulace).
Ani v oblasti notifikace se zjevně předsedkyně ERÚ příliš neorientuje. Za notifikaci příslušné legislativy v Bruselu odpovídá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Gesčně je za energetiku včetně notifikace zodpovědné MPO a za oblast cenové regulace včetně regulovaných cen na podporu OZE pak ERÚ. Oba úřady se spolu se Stálým zastoupením ČR v Bruselu notifikace aktivně účastní.

V lepším případě neznalostí Občanského zákoníku a Zákona o obchodních korporací jsou též výroky, že ministerstvo řídí OTE (operátora trhu). OTE je akciová společnost ve vlastnictví státu, řízená svými orgány, a protože jde o specifickou instituci, její činnost je popsána přímo v energetickém zákoně. Stejnou logikou, jako paní předsedkyně použila, by mohla říci, že MPO řídí i ERÚ, neboť gesčně je za oblast energetiky odpovědné. Do této oblasti spadá i její nesmyslný výrok, že výplata podpor je v kompetenci MPO.

Důvod chování paní předsedkyně je bohužel zjevný. ERÚ se průhledně snaží vyvléci ze své zákonné odpovědnosti a tváří se, jakoby pouze vydával jakýsi papír (Cenové rozhodnutí) a jinak neměl s podporou OZE nic společného. Nicméně ERÚ je ze zákona plně odpovědný za regulaci cen a stanovení podmínek jejich aplikace jak v cenových rozhodnutích, tak i ve vyhláškách. Chování paní předsedkyně je navíc pokrytecké i z toho důvodu, že jakémukoliv upřesnění podmínek, za kterých ceny reguluje, se při minulé novelizaci zákona její úřad zoufale bránil s odkazem na svojí nezávislost. Nyní se naopak své nezávislosti leká a dokonce si její úřad vyžádal stanovisko MPO a dalších orgánů k vypsání podpor pro obnovitelné zdroje. To lze vnímat jako přímé porušení nezávislosti úřadu, který si přímo ze zákona nesmí vyžádat žádné pokyny ani doporučení od žádných jiných orgánů státní správy.

Před ERÚ přitom nestojí nic nového. Samotná výplata podpor pro OZE uvedené doposud do provozu byla přes probíhající notifikaci ERÚ v minulosti opakovaně vypisována. ERÚ rovněž podle předpokladu objemů podpor stanovoval i výši ceny na podporu OZE hrazenou spotřebiteli a požadovanou výši příspěvku ze státního rozpočtu. Všechny tyto činnosti ERÚ připravoval donedávna i na podpory pro rok 2016 a ještě v průběhu října potvrzoval Ministerstvu financí jím očekávaný objem vyplácených podpor v plném rozsahu. Notifikace se pracovníci ERÚ trvale účastní a jsou o postupu neustále informováni. Notifikace zdrojů podle zákona 165/2012 Sb., je již od platnosti zákona s Evropskou komisí projednávána, kdy příslušné finanční prostředky jsou zařazeny do kategorie již vyplácených dosud nenotifikovaných podpor.

Není tedy zřejmé, co se stalo s vedením ERÚ v posledních dvou týdnech, že najednou začalo hovořit o zastavení vyplácení podpor, přestože k žádné změně právního ani faktického stavu nedošlo. Ministerstvo opakovaně upozorňovalo na skutečnost, že oblast cenové regulace je výlučně v kompetenci ERÚ a že zákon zakazuje ERÚ vyžadovat si jakékoliv pokyny od vlády či jiných orgánů, natožpak se jimi řídit. Je třeba jen dodat, že případné svévolné zastavení vyplácení podpory ze strany ERÚ, které probíhá již řadu let, by mělo zničující dopady na celou českou ekonomiku a to nejenom energetiku, ale i bankovnictví a průmysl, o ochotě investorů investovat peníze u nás nemluvě. Věřím, že ERÚ rozhodně s vědomím své odpovědnosti a všech platných zákonů a nikoliv účelových intepretací některých ustanovení.

 

Reakce šéfky ERÚ: S argumentací ministra Mládka zásadně nesouhlasím

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ministr) ve svém blogu na serveru aktualne.cz používal argumenty ad hominem a snažil se hodit vinu za nepořádek v podpoře energetických zdrojů na Energetický regulační úřad (ERÚ) a konkrétně na mou osobu, navíc jsem v článku obviňována z neznalosti oblasti energetiky a právního prostředí.

Je potřeba jasně říci, že ERÚ nemá se současnou neuspokojivou situací v podporovaných zdrojích nic společného a snaží se situaci aktivně řešit už několik měsíců. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) nemůže házet vinu na jiné.

Nejdříve znovu uvedu, v čem je jádro problému. ERÚ upozorňuje na účinné znění §1, odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb. (o podporovaných zdrojích energie), který říká, že „se výše a rozsah podpory nestanoví, pokud by podpora byla v rozporu s podmínkami pro poskytování veřejné podpory stanovenými právem Evropské unie nebo rozhodnutími Komise vydanými na jeho základě". Tedy zdroje bez notifikace by neměly získat podporu.

K tomu existuje ještě evropský závazek České republiky (ČR), konkrétně článek 108 odst. 3 věta třetí Smlouvy o fungování EU: „Dotyčný členský stát neprovede zamýšlená opatření, dokud Komise v tomto řízení nepřijme konečné rozhodnutí."

Nejedná se tedy o svévolné zastavení vyplácení podpory ze strany ERÚ, jak dovozuje pan ministr. ERÚ podporu nevyplácí, tu vyplácí společnost OTE, a.s. (OTE), kterou ze 100 % vlastní ČR a kde vykonává akcionářská práva MPO. ERÚ v minulosti opakovaně upozorňoval ve svých cenových rozhodnutích právě na to ustanovení zákona, které podporu zakazuje ve vyjmenovaných případech vyplácet.

Je zřejmě nutné osvěžit panu ministrovi paměť a shrnout si vývoj v uplynulých měsících. Byl to totiž právě on, kdo již v březnu letošního roku dopisem všem poslancům (dopis naleznete zde) potvrdil, že výkupní ceny energií z obnovitelných zdrojů byly v minulosti špatně nastaveny. Jeho úřad (MPO) také jako gestor energetické legislativy jasně na konci října s odkazem na §1, odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb. (o podporovaných zdrojích energie) napsal, že v cenovém rozhodnutí ERÚ nemá být stanovena výše a rozsah podpory pro zdroje energie, které nemají kladné notifikační rozhodnutí Evropské komise.

ERÚ tedy má pro svůj postoj legislativní oporu a navíc dva nové oficiální materiály MPO, které vyvolávají pochybnosti, zda podpora pro zdroje bez notifikace má být vypsána. Vzhledem ke stavu notifikačního procesu, o němž žádné oficiální informace nedostáváme už několik let, jsme považovali za nutné o situaci informovat Bezpečnostní radu státu (BRS) a v zájmu ČR najít nekonfliktní řešení. Vzhledem k tomu, že jsme od srpna letošního roku nedostali odpověď na naši žádost o slyšení před BRS, obrátili jsme se na relevantní úřady se žádostí o výkladové stanovisko k zákonu a současné situaci.

Nelekám se nezávislosti, pouze odmítám překračovat zákon kvůli nějakému nátlaku a odmítám sebe a své kolegy vystavovat riziku nesprávného úředního postupu v situaci, kdy každý náš krok je prověřován orgány činnými v trestním řízení.

Na závěr mi dovolte vyjádřit se k roli ERÚ v energetické bezpečnosti ČR, o jejímž ohrožení psal například Wall Street Journal (článek naleznete zde). Na všech fórech a při všech svých jednáních a vystoupeních konzistentně uvádím, že regulátor (ERÚ) má pouze omezený vliv na energetickou bezpečnost, zejména v oblasti kontroly bezpečnostních standardů dodávek a v rámci nařízení Evropské unie REMIT proti manipulacím na velkoobchodním trhu s energií. Přesto to byl právě ERÚ, kdo musel MPO upozornit na dvě závažné hrozby pro energetickou bezpečnost ČR v uplynulém roce: jednak šlo o složitou finanční situaci ve společnosti NET4GAS, s.r.o., dále pak o porušení evropského práva v případě působení poradce pana ministra Ing. Vladimíra Vlka ve společnosti ČEZ, a. s.

 

Autor: Alena Vitásková (ERÚ), Jan Mládek (MPO)

Zdroj: Lidovky.cz, https://blog.aktualne.cz

10.11.2015 08:11

Cenové rozhodnutí ERÚ - ceny tepelné energie

Energetický regulační úřad (ERÚ) vydal 1. cenové rozhodnutí č. 4/2015 ze dne 6. listopadu 2015, kterým se mění cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 2/2013 ze dne 1. listopadu 2013, k cenám tepelné energie.

 

 

 

Dokument ke stažení:

ERV_5_2015.pdf (257 KB)

 

09.11.2015 14:54

Na záruky a úvěry pro malé a střední podnikatele půjde necelých 10 miliardy korun

Vláda během svého pondělního jednání schválila nový program záruk a úvěrů Expanze pro malé a střední podnikatele, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Během roku 2016 tak podnikatelé budou moci začít žádat o záruky a úvěry, které jim pomohou při realizaci jejich podnikatelských záměrů. V OP PIK jsou na program Expanze alokovány finanční prostředky ve výši 9,6 miliardy korun (350 milionů EUR).

Program podpory malého a středního podnikání EXPANZE je nástupcem programů START a PROGRES, které umožňovaly záruky a úvěry pro podnikatele v předchozím programovacím období (OPPI). Cílem programu je usnadnit malým a středním podnikatelům přístup k bankovním úvěrům na realizaci jejich podnikatelských projektů pro zahájení a další rozvoj jejich podnikání, zvyšování podnikatelské aktivity ve státem podporovaných regionech a také přispívat k rozvoji sociálního podnikání.  "Od nového programu si slibujeme ještě větší oživení zájmu malých a středních podnikatelů o financování pomocí finančních nástrojů. Předběžně odhadujeme, že v rámci programu poskytneme záruky v objemu do 24 miliard korun, což umožní podnikatelům načerpat úvěry v hodnotě až 35 mld. Kč a dále zvýhodněné úvěry v celkové výši až 5,5 miliard korun, "uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Nový program, ve kterém je alokováno 9,6 miliardy korun, nabídne podnikatelům podporu formou zvýhodněného úvěru s možností odkladu splátek jistiny, finančního příspěvku na úhradu úroků nebo záruk za čerpaný úvěr. Zvýhodněný úvěr bude poskytován na maximálně 60 % způsobilých výdajů projektu, nejvýše v objemu 100 milion korun a záruka za úvěr je poskytována k bankovním úvěrům až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru. Maximální výše záruky je pak omezena na 100 milionů korun. Finanční příspěvek k úhradě úroků slouží příjemcům podpory k částečné nebo plné úhradě úroků za úvěr čerpaný na realizaci projektu za běžných komerčních podmínek.

MPO tento program připravilo v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) a jedná se o vůbec první program podpory v tomto programovém období, který ministerstvo nebude realizovat dotacemi, ale formou finančních nástrojů.

Program byl připraven v úzké spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou, a.s., která bude zároveň pověřena jeho realizací.

 

Novela zákona k dopravní infrastruktuře

Vláda schválila také dnes schválila návrh poslanců na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 628), který předložil ministr Dienstbier na dnešním jednání vlády.

Novela si klade za cíl odstranit některé problémy spojené s majetkoprávní přípravou staveb dopravní infrastruktury státem, popřípadě jím zřízenými právnickými osobami, a to především sjednocením postupu přípravy u pozemních komunikací ve vlastnictví státu, tedy dálnic a silnic I. třídy, úpravou konstrukce kupní ceny za vykupované pozemky, změnami v oblasti zřizování věcných břemen nebo práva stavby, upřesněním postupu v případě úplatného získávání práv k pozemkům od jiné právnické osoby zřízené státem a odstraněním zákonného omezení možnosti vyvlastnění spoluvlastnického podílu.

 

09.11.2015 11:04

Jaké změny v legislativě nás čekají v příštím roce?

Ještě letos v prosinci by měly přijít do připomínkového řízení oba nové odpadové zákony - tedy nový zákon o odpadech a zákon o výrobcích s ukončenou životností. O měsíc dříve návrh novely zákona o obalech. V průběhu příštího roku bychom se měli dočkat návrhu novely zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí. Skutečnosti vyplývají z návrhu legislativních prací vlády na rok 2016, který má redakce k dispozici. Další informace a dokument ke stažení ZDE

09.11.2015 08:54

Chcete si zvýšit svou profesní kvalifikaci a zvýšit tak i své šance na získání lepšího pracovního místa v oblasti životního prostředí? Máme pro Vás řešení - rekvalifikační kurz PODNIKOVÝ EKOLOG

V posledním lednovém týdnu roku 2016 zahajuje společnost EMPLA spol. s r.o. v Hradci Králové již 17. ročník rekvalifikačního kurzu Podnikový ekolog.  Jde o vůbec první akreditovaný kurz v oboru podnikové ekologie v České republice. Díky svým dlouholetým zkušenostem a vysoce kvalifikovanému lektorskému sboru Vám účast v kurzu zajistí získání komplexních vědomostí a dovedností v oblasti ochrany životního prostředí.

Rekvalifikační kurz, akreditovaný MŠMT, je zaměřen na získání vědomostí o všech složkách životního prostředí, o technologiích sloužících k omezování úniku škodlivých látek a k jejich likvidaci. Přehledným způsobem jsou zde probrány právní a ekonomické aspekty ochrany životního prostředí i nutné technické znalosti.

Kurz je členěn dle jednotlivých oborů (ochrana ovzduší, vodní hospodářství, nakládání s odpady a obaly, chemické látky a prevence závažných havárií, pracovní prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, EMS, EMAS atd.). V rámci každého oboru je proveden výklad povinností vyplývající z dané legislativy, ukázky vedení povinných provozních záznamů, hlášení a evidencí a vyhrazen dostatečný prostor pro diskusi účastníků kurzu.

Rekvalifikační kurz je organizován formou šesti třídenních soustředění, pořádaných s odstupem 2 až 3 týdnů. Kurz zakončuje kontrolní test a písemná práce zaměřená na konkrétní problematiku podniku účastníka. Celková hodinová dotace kurzu činí 120 hodin. Na přednášení se podílejí vysokoškolští pedagogové, odborníci MŽP, pracovníci inspektorátu ČIŽP a odborů životního prostředí krajského úřadu a magistrátu, rovněž i specialisté z odborných firem.

Každý absolvent obdrží osvědčení o rekvalifikaci s celostátní platností pro pracovní činnost Podnikový ekolog (dle vyhlášky MŠMT č. 176/2009 Sb.).  Podmínkou k získání rekvalifikace je ukončené minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou.

Odborná náplň kurzu:

  1. Legislativa ochrany životního prostředí
  2. Problematika pracovního prostředí (rizika na pracovišti; faktory fyzikální – hluk, vibrace, prašnost, tepelně vlhkostní poměry; chemické a biologické faktory; ergonomie, fyzická zátěž; požadavky na hygienu a bezpečnost práce a na vybavení pracovišť atd.)
  3. Problematika znečištění ovzduší (zákon o ovzduší a prováděcí předpisy; zdroje znečištění; znečišťující látky; emise, imise a jejich měření; technika omezování emisí; kategorizace zdrojů; výpočet poplatků; provozní evidence atd.)
  4. Ochrana vod před znečištěním (praktické zásady obecné ochrany vod; žádost o povolení k nakládání s vodami; výpočet poplatků; provozní řády; havarijní plány; typy znečištění vod a možnosti jejich čištění; metodika analýzy vod atd.)
  5. Odpady a obaly (nakládání s odpady; nebezpečné vlastnosti odpadů; zneškodňování odpadů, metody a technologická zařízení; vzorkování; nakládání s obaly atd.)
  6. Základy toxikologie, nakládání s chemickými látkami (klasifikace nebezpečných chemických látek; bezpečnostní listy, R, S, H, P-věty; prevence závažných havárií; ADR; základy toxikologie; biologický monitoring atd.)
  7. EMAS, EMS, posuzování vlivů na životní prostředí (hlukové a rozptylové studie; rizikové analýzy; SEA, EIA; zákon o integrované prevenci IPPC atd.)
  8. Ochrana přírody a krajiny (zákon o ochraně přírody a krajiny; nové směry v technice ochrany životního prostředí)

 

Místo a termín konání: Hradec Králové, leden 2016 - červen 2016

Pořadatel: EMPLA spol. s r.o., Za Škodovkou 305, 503 11 Hradec Králové

Kontaktní osoby: Ing. Lucie Jasinková, Ing. Zuzana Bílková

Kontakty: tel.: 495 218 875, mobil. tel.: 606 069 932, e-mail: marketing@empla.cz

 
Více informací a přihláška ke stažení: ZDE

 

Informace o dalších odborných kurzech a seminářích pořádaných společností EMPLA spol. s r.o. naleznete na: www.empla.cz

 

EMPLA AG spol. s r. o. – výzkum, vývoj a realizace technologií pro ochranu životního prostředí a zdraví
  • Ekologické laboratoře č. 1110, akreditované národním akreditačním orgánem ČIA o.p.s. dle požadavků normy ČSN EN ISO/IEC 17025.
  • Poskytujeme komplexní služby v ochraně životního prostředí

www.empla.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE