Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
 
  

 

Novinky

13.10.2015 16:13

SEA: Veřejné projednání strategií v oblasti ovzduší proběhne v polovině října

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dnes oznámilo, že veřejné projednání návrhu Střednědobé strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR a návrhu Národního programu snižování emisí ČR na životní prostředí (dále také „SEA SSZO“, resp. SEA NPSE“) se uskuteční v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí dne 16. října 2015 od 15.00 hodin v zasedacím sále č. 900 budovy ministerstva (Vršovická 1442/65, Praha 10).

Během společného veřejného projednání budou představeny návrhy SSZO a NPSE a dokumentace vyhodnocení vlivů koncepcí na životní prostředí. Získané připomínky budou využity při zpracování závěrečného stanoviska dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí.

Dle požadavků zákona o posuzování vlivů na životní prostředí jsou v průběhu procesu SEA SSZO a SEA NPSE povinně zveřejňovány příslušné dokumenty v Informačním systému SEA - odkaz níže.

 

Odkaz na dokumenty v systému SEA:

Střednědobá strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR

Národní program snižování emisí ČR 2020

13.10.2015 10:36

Prezentace ze seminářů k novému OPŽP již ke stažení!

Státní fond životního prostředí (SFŽP) zveřejnil prezentace z odborných seminářů zaměřených na představení Operačního programu Životní prostředí pro roky 2014-2020. Semináře fond pořádal ve dnech 30. září a 6. října. Zveřejněny jsou prezentace k jednotlivým Prioritním osám, k provozování vodohospodářské infrastruktury, k veřejným zakázkám a k ekonomické části administrace. Prezentace se mohou vizuálně odlišovat od prezentací přednášených na seminářích, avšak obsahově jsou stejné. Další seminář se bude konat opět v Praze 15. října 2015.

 

Dokument ke stažení:

Prezentace ze seminářů - představení OPŽP 2014-2020

 

 

Zdroj: SFŽP

13.10.2015 09:42

V Ostravě se testoval unikátní systém čištění vodovodního potrubí pomocí ledu a soli

Ostrava je prvním místem v ČR, kde se otestovala unikátní metoda čištění vodovodního potrubí směsí ledu a soli. Metoda nazývaná „ICE PIGGING“ je více než 1000x účinnější než běžný proplach. Hlavní její výhody jsou abrazivní efekt, rychlost procesu a poloviční potřeba vody než v případě proplachu.

Převratná technologie vznikala 10 let ve Velké Británii a na jejím vzniku se podílela i Univerzita v Bristolu. V Česku ji poprvé vyzkoušela akciová společnost Ostravské vodárny a kanalizace ve spolupráci s mateřskou společností Suez, která vlastní, na tuto metodu čištění, patentová práva. Metoda nazývaná jejími autory „ICE PIGGING“ je více než 1000x účinnější než běžný proplach. Z trubek odstraní maximum sedimentu, biofilmu i uvolněného materiálu. Pokud dopadnou testy úspěšně, může jít o revoluci v oblasti čištění vodovodního potrubí nejen v Ostravě, ale celé ČR.

Princip čištění metodou „ICE PIGGING“ je ve své podstatě velmi jednoduchý. Do vodovodního potrubí se natlačí směs ledové tříště, která tvoří 95 % objemu a 5 % ní složka kuchyňské soli. Při optimálním tlaku dokáže směs vyčistit vodovodního potrubí tak, jak se to nikdy nepodaří při běžném proplachu či čištění vzduchem.

„V oblasti čištění vodovodního potrubí jde o převratnou novinku. Její testování je poměrně nákladné, ale naší snahou je zkoušet nové technologie a neustále zlepšovat naše služby. A v této metodě vidíme budoucnost. Její zavedení by mohlo pomoct nejen obyvatelům Ostravy, ale všem v ČR, kdo jsou napojeni na veřejnou vodovodní síť,“ řekl David Kutý, výrobní ředitel ze společnosti Ostravské vodárny a kanalizace a.s.

Hlavní výhodou čištění směsí ledu a soli je abrazivní efekt. Laicky řečeno, tato směs vnitřní stěny potrubí spolehlivě obrousí. Z trubek dokáže odstranit 1000x více nečistot než dosud používané způsoby čištění, a to bez ohledu na materiál, ze kterého je potrubí vyrobeno. Na čištění je potřeba jen 50 % vody než v případě proplachu. Výhodou je také rychlost procesu. Čas čištění potrubí se zkrátí na polovinu. Rizika jsou při proplachu velmi nízká. Pokud se led někde zasekne např. v armatuře, po krátkém čase se rozpustí.

Co tedy brání plošnému zavedení tohoto čištění? „Jsme teprve na začátku. Je třeba vzít v úvahu, že tato metoda je zcela nová. Provedli jsme testy, na které si u nás zatím nikdo jiný netroufl. Výsledky je třeba v klidu a pečlivě vyhodnotit a zvážit, jak bychom mohli tento způsob čištění v Ostravě využívat,“ dodal David Kutý.

 

Obr: detail vzorkovnice a detekčního zařízení on-line vyhodnocujícího požadované parametry pitné vody v průběhu testu

13.10.2015 08:24

SEA: Veřejné projednání Národních plánů povodí Labe, Odry a Dunaje

Na konci října respektive na začátku listopadu 2015 se uskuteční veřejné projednání návrhu koncepcí „Národní plán povodí Labe“, „Národní plán povodí Odry“ a „Národní plán povodí Dunaje“. Veřejné projednání se uskuteční v rámci procesu posuzování vlivů výše uvedených koncepcí na životní prostředí dle zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. V rámci veřejného projednání budou představeny návrhy národních plánů povodí a dokumentace vyhodnocení vlivů národních plánů povodí na životní prostředí. Místo a datum konání, společně s odkazem na informační systém SEA, ve kterém jsou dle požadavků zákona v průběhu procesu SEA povinně zveřejňovány příslušné dokumenty, naleznete v přiložených pozvánkách.

 

 

Dokument ke stažení:

 

Mohlo by Vás zajímat:

Setkání odborných útvarů úseku vodního hospodářství proběhne na konci října

 

 

Zdroj: MZe

 

13.10.2015 07:51

E15: Firmy šetří povolenky na horší časy, očekává se zdražení

Podniky, které zatím dostávají více emisních povolenek, než potřebují, si přebytek nechají pro budoucí časy. To zvýší tlak na růst ceny povolenek. Průmyslové firmy, které až dosud dostávaly zdarma emisní povolenky na celou nebo část výroby, budou brzy přehodnocovat strategie. Podniky, které dostávají více povolenek, než potřebují, část přebytku dosud prodávaly, aby získaly hotovost. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

12.10.2015 18:04

IPPC: Další fórum pro výměnu informací proběhne začátkem listopadu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) pořádá ve středu 11. listopadu 2015 v budově Ministerstva průmyslu a obchodu (Na Františku 32, 110 15 Praha 1) XVI. zasedání Fóra pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách. Smyslem Fóra je seznamovat širokou odbornou veřejnost s novinkami v oblasti nejlepších dostupných technik (BAT- Best Available Techniques), a zjišťovat zpětnou vazbu z průmyslu, zemědělství a dalších zainteresovaných orgánů a organizací. Na Fóru se každoročně scházejí odborníci zabývající se problematikou integrované prevence z dotčených státních orgánů, krajských úřadů vykonávající státní správu v přenesené působnosti a členové národních technických pracovních skupin.

Fórum MPO pořádá ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí (MŽP), Ministerstvem zemědělství (MZe), Českou inspekcí životního prostředí (ČIŽP) a agenturou CENIA.

 

Organizační pokyny:

  • Vyplněnou přihlášku odešlete nejpozději do 6. listopadu 2015 na adresu: novotnal(zavináč)mpo.cz nebo se registrujte telefonicky na čísle: 224 853 284.
  • Akce se koná 11. listopadu 2015 v budově MPO (Na Františku 32, 110 15, Praha 1- Staré Město) jednací síň č. 239, I. patro.
  • Registrace účastníků od 8:30 hod do 9:00 hod, oficiální zahájení od 9:00 hod, předpokládaný konec akce v 13:00 hod.

 

Dokumenty ke stažení:

12.10.2015 17:00

Vláda odložila strategii klimatu, snižování závislosti na fosilních palivech a i stanoviska EIA

VÝSLEDKY Na pondělní schůzi dne 12. října vláda znovu odložila bod Analýza proveditelnosti legislativy v rámci snižování závislosti na fosilních palivech v podmínkách České republiky. Vláda dále odložila jednak Strategii přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR a i informaci ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (zák. č. 244/1992 Sb.) a vyhodnocení 23 velkých projektů podle usnesení vlády č. 1078 ze dne 15. 12. 2014. Vláda schválila Akční plán realizace Strategie regionálního rozvoje ČR 2015-2016 a návrh nařízení vlády, kterým se vyhlašuje Chráněná krajinná oblast Brdy.

 

VÝSLEDKY JEDNÁNÍ VLÁDY:

  • Analýza proveditelnosti legislativy v rámci snižování závislosti na fosilních palivech v podmínkách České republiky - odloženo
  • Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR - odloženo
  • Informace ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (zák. č. 244/1992 Sb.) a vyhodnocení 23 velkých projektů podle usnesení vlády č. 1078 ze dne 15. 12. 2014 - odloženo
  • Návrh nařízení vlády, kterým se vyhlašuje Chráněná krajinná oblast Brdy - schváleno
  • Akční plán realizace Strategie regionálního rozvoje ČR 2015-2016 - schváleno

 

CHKO Brdy

Nová CHKO vznikne na území zanikajícího vojenského újezdu. Na rozhraní Středočeského a Plzeňského kraje na ploše 345 km2 tak zajistí ochranu mimo jiné 16 evropsky významných lokalit, které se na jejím plánovaném území nacházejí.

Kategorie chráněná krajinná oblast je navržena vzhledem k charakteru území, které splňuje kritéria podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, jde totiž o rozsáhlé území, s harmonicky utvářenou krajinou, charakteristicky vyvinutým reliéfem, významným podílem přirozených ekosystémů lesních a trvalých travních porostů, s hojným zastoupením dřevin a s dochovanými památkami historického osídlení.

Péči o území bývalého vojenského újezdu přebírá rezortní organizace MŽP – Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Speciální ochranu bude vyžadovat mimořádně cenné bezlesí, které vděčí za svůj vznik armádě – krajinu formovaly dopady střel a pojezdy tanků.

V území se nachází také řada hodnotných biotopů s na ně vázanými zvláště chráněnými druhy rostlin a živočichů. Zvláštností území jsou druhotně vzniklá rozsáhlá vřesoviště a sukcesní stádia, která vznikla po odlesnění a jsou udržována vojenskou činností. Dále se tu nacházejí přírodně hodnotné kromě samotných „dopadových ploch“ např. litorální porosty, mokřadní společenstva a louky v okolí Padrťských rybníků, zoologicky hodnotný tok Klabavy, který je významný z hlediska výskytu početné populace raka kamenáče či populace vranky obecné, nebo okolí zříceniny hradu Valdek, kde se nacházejí reliktní bory na silně kamenitém svahu a staré smíšené listnaté porosty, zároveň jde o geomorfologicky hodnotnou lokalitu. Na biotopy, které jsou součástí I. zóny ochrany přírody, jsou vázány zejména tyto druhy živočichů: rak kamenáč, rak říční, vranka obecná, čolek horský, ropucha obecná, skokan štíhlý, skokan ostronosý, rosnička zelená, ještěrka živorodá a obecná, užovka hladká a obojková, zmije obecná, slepýš křehký, ťuhýk obecný, krutihlav obecný a čáp černý a tyto druhy rostlin: rosnatka okrouhlolistá, suchopýr pochvatý, prstnatec májový, kosatec sibiřský a upolín evropský.

K návrhu na vyhlášení CHKO po zrušení Vojenského újezdu Brdy se Ministerstvo životního prostředí přiklonilo též na základě požadavku místních samospráv a občanů z dotčeného regionu.  Záměr na vyhlášení CHKO Brdy byl od počátku roku 2012 konzultován se zastupiteli dotčených obcí, zástupci Středočeského a Plzeňského kraje, místními občany a se zástupci subjektů hospodařících v území. Poté byl návrh záměru projednán s dotčenými vlastníky nemovitostí, obcemi a kraji a upraven podle pravomocných rozhodnutí o podaných námitkách.

Do území navrhované CHKO spadá celým svým katastrálním územím pouze obec Míšov. V několika případech zasahují do CHKO svým zastavěným územím obce (Nové Mitrovice a Čížkov). Další obce se nachází po obvodu mimo území navrhované CHKO, přičemž do navrhované CHKO zasahují pouze jejich katastry. Vyhlášení CHKO Brdy se tak celkem dotkne katastrálních území 34 obcí.

V souvislosti s vyhlášením chráněné krajinné oblasti Brdy a kvůli lepší dostupnosti pro veřejnost vznikne na Příbramsku detašované pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, v rámci něhož bude pracovat i správa chráněné krajinné oblasti Brdy. Kanceláře v Příbrami se budou věnovat především dotačním programům v širším regionu středních Čech a frekventovanějším správním agendám v CHKO, zatímco budova v Jincích bude poskytovat zázemí těm pracovníkům, kteří se budou zaměřovat na zajištění odborné a technické podpory činností organizace (např. management, lesnictví, botanika, zoologie) a kteří se budou pohybovat přímo v prostoru bývalého vojenského újezdu.

Klub českých turistů začne turistické značení v Brdech provádět po 1. lednu 2016.

 

Závislosti na fosilních palivech

Vláda České republiky vyjádřila v programovém prohlášení vůli připravit zákon, který sníží závislost České republiky na fosilních palivech za podmínky, že tím neutrpí konkurenceschopnost České republiky. Cílem tohoto materiálu je shrnout hlavní principy, na kterých by měl být návrh zákonné úpravy postaven a navrhnout další postup přípravy této zákonné úpravy.
Hlavním účelem navrhované právní úpravy je přijetí dlouhodobého cíle, kterým má být postupné a výrazné snížení spotřeby fosilních paliv, respektive výrazný pokles emisí skleníkových plynů ve všech sektorech ekonomiky. Materiál shrnuje hlavní důvody pro přijetí zákonné úpravy a její předpokládané přínosy pro ČR, mezi které patří především omezení dovozní závislosti na fosilních palivech, usnadnění plnění závazků ČR v oblasti energetiky, ochrany klimatu a ovzduší a vytvoření dlouhodobě stabilního prostředí pro investice do úspor energie a inovací v průmyslu a energetice.

Materiál byl předložen v květnu tohoto roku do připomínkového řízení (více ZDE).


Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR

Adaptační strategie ČR shrnuje pozorované změny klimatu na globální, evropské a národní úrovni a prezentuje zpracované projekce dalšího vývoje klimatu a předpokládané dopady na území ČR. Materiál rovněž identifikuje prioritní oblasti hospodářství a životního prostředí ve vztahu k předpokládaným dopadům změny klimatu a shrnuje vhodná adaptační opatření tím, že uvádí do kontextu adaptační opatření navrhovaná v rámci různých strategických složkových (sektorových) dokumentů a doplňuje směry adaptačních opatření v oblastech, pro které taková opatření zpracována nebyla.

Materiál také shrnuje potřebné legislativní změny a možné ekonomické nástroje a dosavadní ekonomické poznatky, dále komunikační principy pro zapojení veřejnosti a také potřebné směřování výzkumu, vzdělávání, výchovy a osvěty v této oblasti. Strategie rovněž uvádí rámcové vyhodnocení finanční náročnosti realizace navržených adaptačních opatření, analýzu vlivu na podnikatelské prostředí a kvantifikaci nákladů v případě nečinnosti, v návaznosti pak přehled stávajících i perspektivních ekonomických nástrojů a možnosti jejich využití. Další zpřesnění a doplnění ekonomických aspektů bude zpracováno v rámci přípravy národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu.

Materiál byl předložen v květnu tohoto roku do připomínkového řízení (více ZDE).

 

Související článek:

E15: Stavbám za desítky miliard hrozí odklad (12.10.2015, E15)

Vláda chce čelit změnám klimatu. V pondělí o tom bude jednat (11.10.2015, Parlamentnílisty.cz)

12.10.2015 16:00

ČT24: Ze skládek na spalovny. Kraje mají plán, který však může narazit v Bruselu

Tisíce tun odpadu v budoucnu skončí místo skládek ve spalovnách. Počítá s tím nová koncepce krajů na příštích 10 let, která počítá s úplným koncem fungování skládek. Odpad se tak nově bude pouze třídit, nebo právě spalovat. Podle ekologů ale Česko může mít kvůli většímu množství spalovaného odpadu problém v Bruselu. Postavení nových spaloven prý navíc Češi zaplatí v poplatcích za popelnice. Jestli jsou plány krajů reálné, má nejdříve posoudit ministerstvo životního prostředí. Kolik odpadu se v regionech zrecykluje, a kde naopak upřednostní spalovny, by mělo být jasné na začátku příštího roku.

 

 

 

Zdroj: ČT24

 

12.10.2015 15:21

Nové předpisy: Místní poplatky, veřejné zdraví a podzemní vody

Ve sbírce předpisů ČR právě vychází novela zákona o ochraně veřejného zdraví, novela zákona o místních poplatcích a vyhláška, kterou se mění vyhláška o vymezení hydrogeologických rajonů a útvarů podzemních vod, způsobu hodnocení stavu podzemních vod a náležitostech programů zjišťování a hodnocení stavu podzemních vod.

Děti z dětských domovů a obdobných zařízení budou tak osvobozeny od poplatků za komunální odpad. Stejnou výjimku budou mít obyvatelé domovů pro zdravotně postižené a pro seniory. Změny přinese novela o místních poplatcích, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman. Prezident dnes podepsal novelu zákona o ochraně veřejného zdraví. Toto novelu znovu projednávala Sněmovna v polovině září, kdy nepřijala pozměňovací návrhy Senátu.

Poplatek za komunální odpad bude promíjet obecní úřad, nikoli zastupitelstvo obce. Rozhodla o tom Sněmovna na návrh Senátu. Své původní rozhodnutí, že by prominutí poplatku mělo schvalovat zastupitelstvo, tak změnila. Úprava je součástí novely o místních poplatcích, která má od poplatků za odpad osvobodit děti z dětských domovů a obdobných zařízení a také obyvatele domovů pro zdravotně postižené a pro seniory. Novela počítá také s tím, že odpovědnost za hrazení komunálních plateb za děti ponesou jejich rodiče. Nemohlo by se tak už stát, že by děti po dovršení 18 let věku čelily exekuci kvůli dluhům za odvoz komunálního odpadu.

Novela zákona o ochraně zdraví novelizuje §44 a §44b týkající se úpravy nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi, dílčím způsobem je doplněna oblast pitných vod, dále se v novele pro oblast vod určených pro lidskou spotřebu řeší oprávnění orgánu ochrany veřejného zdraví prvního stupně zakázat používání vody, která nesplňuje jakost pitné vody a možnost povolení mírnějšího hygienického limitu, novela také mění oblast hluku.

 

Seznam nových předpisů/účinnosti:

 

 


 

 

12.10.2015 13:59

Ostrava pořídila 105 nových autobusů na CNG

Nová trolejbusová trať,  plnicí stanice CNG a 105 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na CNG byly dnes slavnostně uvedeny do provozu v Dopravním podniku Ostrava. Celkem 90 dvanáctimetrových a 15 osmnáctimetrových vozidel nahradí stejný počet neekologických dieselových autobusů, které byly až dosud v Ostravě provozovány.

S dodávkou autobusů s pohonem na zemní plyn úzce souvisí dokončení a zprovoznění nové velkokapacitní plničky CNG v hodnotě 55 milionů korun. Svými parametry, výkonem 3000 Nm3/hod. a obsluhou 24 autobusů za hodinu patří tato plnička k nejvýkonnějším ve střední Evropě.

Dodávka nových autobusů i plnička CNG jsou v rámci projektu „Autobusy CNG v DPO“ v celkové hodnotě 768 milionů korun financovány 85 procenty z evropských fondů (Operační program Životní prostředí 2007–2013), 5 procent dotace kofinancovalo Ministerstvo životního prostředí a 10 procent doplatil dopravní podnik.

 

12.10.2015 13:38

Nejvíce komunálních odpadů produkuje Praha, naopak nejméně kraj Karlovarský

Ministerstvo životního prostředí dnes zveřejnilo nejnovější, detailně zpracovaná odpadová data za rok 2014. V produkci uvedených odpadů jasně vedou 3 regiony: Hlavní město Praha, Středočeský a Moravskoslezský kraj. Výjimku představuje pouze produkce nebezpečných odpadů, v ní střídá Prahu Jihomoravský kraj s nejvyšší produkcí.

Mezi 3 regiony se všeobecně nejnižší produkcí se řadí Karlovarský, Liberecký a kraj Královéhradecký. Pouze v případě porovnání nebezpečných odpadů se v nejnižší produkci za Karlovarským krajem umístil kraj Plzeňský a Vysočina. Nejvíce komunálních odpadů produkuje Hlavní město Praha, naopak nejméně kraj Karlovarský.

Aktuální údaje verifikovala agentura životního prostředí CENIA. Podložená jsou metodickým výpočtem v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech. Čerstvá fakta slouží jako podklad pro zpracování krajských plánů odpadového hospodářství, přípravu projektů z Operačního programu Životní prostředí a jako základ pro plnění reportingových povinností MŽP vůči EU.

 

Dokument ke stažení:

Produkce jednotlivých druhů odpadů za kraje ČR (PDF, 293 kB)

 

Mohlo by Vás zajímat:

Statistika: Produkce, využití a odstranění odpadu a produkce druhotných surovin v roce 2014 (2.10.2015, ČSÚ)

12.10.2015 12:35

Solárníci: MPO souhlasí s aktualizací Národního akčního plánu pro obnovitelné zdroje

Až 10 tisíc nových domácích solárních elektráren by mohlo každoročně vzniknout díky aktualizaci Národního akčního plánu pro obnovitelné zdroje. Ministerstvo průmyslu a obchodu souhlasilo s připomínkami energetických odborníků. Podle České fotovoltaické průmyslové asociace jde o krok správným směrem, který umožní rozvoj malých střešních elektráren.

Obnovitelné zdroje v České republice ročně vyrobí více než 9 milionů megawatthodin elektřiny. To představuje 65 procent energetické poptávky českých domácností, které ročně spotřebují 14 milionů megawatthodin elektřiny. Aktuální kroky ministerstva průmyslu navíc umožní rozvoj malých střešních elektráren. „Zrušení administrativních bariér je klíčový impuls pro malou solární energetiku, který otevře zájemcům přístup k vlastní výrobě elektřiny ze slunce. Česko se tak ve využití decentralizované energetiky přiblíží vyspělým evropským státům nebo USA, ve kterých právě solární energetika přináší energetickou soběstačnost a s ní i nižší účty za elektřinu domácnostem nebo podnikům,“ vysvětluje Martin Sedlák z Aliance pro energetickou soběstačnost. 

Česká fotovoltaická průmyslová asociace ve spolupráci s Aliancí pro energetickou soběstačnost a dalšími profesními sdruženími usiluje o maximální zjednodušení pravidel pro malé solární elektrárny (do 10 kilowattů výkonu). Asociace také vyzvaly vládu k obnovení osvobození výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů od platby daně z elektřiny. Platba daně z elektřiny pro obnovitelné zdroje totiž znamená jen novou administrativní bariéru a zbytečné náklady pro stát. „Po předloňském zastavení rozvoje tohoto moderního energetického odvětví se můžeme těšit na nový rozjezd tisíce malých solárních elektráren na střechách rodinných domků. Klíčovou podmínkou však stále zůstává dokončení legislativních změn, které zjednoduší pravidla pro provoz těchto malých zdrojů energie,“ připomíná další důležité kroky Veronika Knoblochová z České fotovoltaické průmyslové asociace.

Růst obnovitelných zdrojů do roku 2020 podle návrhu Národního akčního plánu pro OZE:

 

 

Růst instalovaného výkonu návrhu NAP OZE do 2020:

(MW)

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Nárůst do 2020

vodní elektrárny do 1 MW

152

154

157

161

164

168

+16

geotermální zdroje

0

0

0

0

6

10

+10

fotovoltaické elektrárny

2069

2108

2161

2225

2298

2375

+306

větrná energetika

373

413

453

493

533

573

+200

pevná biomasa

367

374

381

389

396

403

+36

bioplyn

367

374

381

389

396

403

+36

 

12.10.2015 09:03

Průmysl nedoporučuje přijmout navrhovanou vyhlášku k ukládání odpadů na skládky

Svaz průmyslu a dopravy ČR nedoporučuje přijmout navrhovanou novelu vyhlášky o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu. Podle svazu navrhovaný předpis znamená návrat k podpoře skládkování a rovněž znamená zvýšenou administrativní zátěž pro podniky.

SP ČR v rámci mezirezortního připomínkového řízení zaslal stanovisko k návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu. Podle svazu předložený návrh naprosto komplikuje a omezuje využívání odpadů (omezení druhů odpadů, požadované další rozbory apod.).

Přestože Česká republika novelou zákona o odpadech směřuje k odklonu od skládkování, je předložení úprav prováděcí vyhlášky k vybraným typům odpadů návratem zpět k podpoře skládkování. Veškeré dosud provedené kroky vedoucí k odklonu od skládkování v souladu s hierarchií nakládání s odpady jsou návrhem vyhlášky absolutně zpochybněny. Návrh rovněž znamená zvýšenou administrativní zátěž pro podniky, zvýšené finanční náklady, aniž by znamenaly faktické přínosy v ochraně životního prostředí.

 

Zásadní obecné připomínky SPČR:
1) Předložený návrh sice používá obvyklou argumentaci potřeby transpozice evropských předpisů do české legislativy, lze však konstatovat, že v mnohých aspektech jde nad jejich rámec, přičemž se v těchto aspektech podrobněji nevěnuje zdůvodnění, proč je tak navrhováno. Jedná se zejména o stanovení parametrů pro využití odpadů na povrchu terénu - nejvyšších přípustných koncentrací v sušině, ve výluhu odpadů či určení ekotoxicity. V těchto aspektech neexistuje žádný evropský předpis, který by tato kritéria vyžadoval jako závazná pro zohlednění při transpozici, natož který by stanovoval konkrétní výši hodnot. Skutečnost, že zákonem došlo ke zrušení vyloučení z působnosti zákona o odpadech pro sedimenty vytěžené z vodních koryt a nádrží, nezakládá důvody pro změny koncepce využívání odpadů na povrchu terénu v rozsahu, jak navrženo. Považujeme návrh v tomto směru za nežádoucí „gold plating“.

2) Návrh v předložené podobě významně zasahuje do způsobu nakládání s odpadem, který může být využíván k ukládání na povrchu terénu, přičemž nedůvodně snižuje potenciál využití odpadů, které mají inertní povahu s minimálním zásahem do životního prostředí. Proto návrh důrazně odmítáme a požadujeme jeho komplexní přepracování s dopracováním zdůvodnění nastavení limitních hodnot. V této souvislosti je nutné rovněž podrobně vysvětlit, proč jsou takto zásadně upravovány požadavky na využívání odpadů na povrchu terénu, rozšíření působnosti zákona o odpadech na sedimenty z koryt vodních toků a vodních nádrží, nejsou relevantním důvodem.

3) Pokud se předpokládá významné navýšení tohoto druhu odpadu a jsou pro jeho využití stanoveny takto přísné požadavky, nabízí se dotaz, kam budou tyto odpady ukládány, pokud nebudou tyto hodnoty plnit. Limity vodného výluhu pro využití na povrchu terénu jsou stanoveny na úrovni limitů vyhlášky č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou vodu, v některých ukazatelích jsou limity ještě tvrdší, proto lze důvodně předpokládat, že ve většině případů odpadů aktuálně využívaných na povrchu terénu nebudou nové podmínky pro využití naplněny. Tento aspekt však není vyhodnocen.

4) Vzhledem k tomu, že Česká republika novelou zákona o odpadech směřuje k odklonu od skládkování, je předložení takovýchto úprav prováděcí vyhlášky k vybraným typům odpadů návratem zpět k podpoře skládkování. Veškeré dosud provedené kroky vedoucí k odklonu od skládkování v souladu s hierarchií nakládání s odpady jsou návrhem vyhlášky absolutně zpochybněny. Předkládaná vyhláška totiž nesměřuje k tomuto cíli, neboť de facto ponechává stávající praxi, kdy jsou sice vyhláškou kladeny některé požadavky na ukládání komunálního odpadu na skládky, tyto však nejsou v praxi aplikované, protože chybí jasné povinnosti a způsoby k jejich prokázání. Vyhláška by měla pro tyto požadavky stanovit jasná a nepřekročitelná pravidla k jejich ověřování, tak tomu bohužel není. Velkou pochybnost je třeba vyjádřit nad zdroji dat využitých pro zpracování RIA a spolupracujícími osobami, jejichž činnost předmětu vyhlášky závislá. Tato skutečnost velmi zpochybňuje nezávislost zpracování navrhovaných úprav. Zejména pokud v ČR existují veřejné výzkumné instituce, jejichž odbornost a nezávislost je nezpochybnitelná a využití jejich odborného zázemí by tak garantovalo nezávislost zpracování vyhlášky. Právě absence odborného názoru universitního prostředí lze považovat za zásadní negativum předloženého návrhu vyhlášky.

5) Je zcela zřejmé, že předložený návrh naprosto komplikuje a omezuje využívání odpadů (omezení druhů odpadů, požadované další rozbory apod.)! Odpady budou končit na skládkách! Návrh znamená zvýšenou administrativní zátěž pro podniky, zvýšené finanční náklady, aniž by znamenaly faktické přínosy v ochraně životního prostředí.

 

Dokument ke stažení:

Stanovisko SPČR

12.10.2015 07:26

NKÚ: Odpovídající kanalizaci stále nemá téměř pětina české populace

REAKCE MZe Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na to, jakým způsobem Ministerstvo zemědělství v letech 2009 až 2015 řídilo oblast vodovodů a kanalizací a jak rozdělovalo peníze na jejich výstavbu a obnovu. U konkrétních obcí a vodohospodářských společností pak kontroloři prověřili, jak peníze využívaly. NKÚ zkontroloval 22 akcí za 1,2 miliardy korun, z čehož polovinu tvořily peníze ze státního rozpočtu. Kvůli nedostatečnému řízení, roztříštěným kompetencím a chybějící komunikaci mezi orgány stále chybí v České republice plně funkční systém, který by zajistil trvalou udržitelnost vodovodů a kanalizací. Česká republika navíc nesplnila podmínky Evropské unie týkající se čištění odpadních vod a hrozí jí za to sankce.

Do konce roku 2010 měla být podle Evropské unie zajištěna určitá úroveň shromažďování a čištění odpadních vod. Splnění evropských požadavků mělo podle Ministerstva zemědělství přijít na 75 miliard korun. Náklady měly rovným dílem pokrýt peníze z Evropské unie, státního rozpočtu a od investorů. V polovině roku 2015 ale tyto požadavky EU stále nesplňovaly aglomerace s celkovým počtem 1,7 milionu ekvivalentních obyvatel, z nichž většinu tvořila Praha a okolní obce. Náklady na jejich splnění Ministerstvo zemědělství odhadlo na sedm až osm miliard korun, přičemž nejvíce peněz bude potřeba na dobudování ústřední čistírny odpadních vod v Praze. Podle kontrolorů se podmínky Evropské unie podaří České republice naplnit nejdříve v roce 2021, tedy minimálně 11 let po termínu.

Špatný stav vodovodů a kanalizací i jejich trvalou udržitelnost měly v rámci Ministerstva zemědělství řešit konkrétní programy, z nichž ministerstvo přerozdělilo 13,5 miliardy korun ze státního rozpočtu. První dokončený program financoval například 1 116 kilometrů vodovodních sítí a 662 kilometrů kanalizací. O dotacích z některých programů od listopadu 2011 rozhodoval přímo ministr zemědělství nebo jeho náměstek. Ignorovali přitom pravidla programů, která jasně určují, komu a za jakých okolností může být dotace udělena. Rozhodli tak například o poskytnutí dotace státnímu podniku, přestože tyto peníze nebyly pro státní podniky určeny. V 11 případech zase rozhodli o poskytnutí vyšší dotace, než zmíněná pravidla povolovala.

K podobným zjištěním v této oblasti došel také Evropský účetní dvůr. Při kontrole evropských peněz na čistírny městských odpadních vod v České republice, Slovensku, Maďarsku a Rumunsku poukázal například na stále nevyřešenou trvalou udržitelnost vodovodů a kanalizací v těchto zemích. Za zmínku stojí, že na rozdíl od ostatních kontrolovaných zemí v České republice nemají lidé povinnost připojit se ke kanalizaci, pokud ji mají k dispozici. U akcí, na které se zaměřil ve své kontrole NKÚ, se přitom počet obyvatel připojených na nově vybudovanou kanalizaci pohyboval mezi 56 % a 100 %. V případě nižšího počtu připojených domácností přitom klesá efektivita celé stavby.

 

Reakce Ministerstva zemědělství:

Ministerstvo zemědělství upřesňuje závěry kontrolních nálezů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), které se týkají rozdělování finančních prostředků v oblasti vodovodů a kanalizací. Závěry kontroly NKÚ spadají do období let 2009 až 2015, tedy převážně doby, kdy resort řídili předchozí ministři.

Hlavním důvodem, proč Česká republika nesplnila podmínky Evropské unie týkající se čištění odpadních vod, je absence investorské přípravy obcí a měst, přestože k tomu MZe poskytlo podmínky. Druhým důvodem byl pomalý rozjezd Operačního programu Životní prostředí, který není však v kompetenci zemědělského rezortu. MZe naopak zajistilo podporu a realizaci všech projektů, které byly evidovány v jeho dotačních programech.

Podle údajů, které máme v současné chvíli k dispozici, by do konce letošního roku měla evropské požadavky splnit všechna zbývající nevyhovující města s výjimkou Prahy, která by měla naplnit evropskou směrnici v roce 2018. Zásadním důvodem zpoždění je zejména nedostatečná investorská příprava Hl. města Prahy.

Od listopadu 2011 stanovoval výši podpory ministr nebo náměstek MZe s přihlédnutím k finanční náročnosti akcí, finančním možnostem investora nebo programu. Rozhodování vedení MZe probíhalo podle nastavení programu. Tento způsob byl zvolen kvůli urychlení administrace akcí.

V případě informací o kontrole evropských peněz na čistírny městských odpadních vod (ČOV) v ČR jsou data vytržena z kontextu, protože Evropský soudní dvůr se zabýval pouze čtyřmi ČOV z více než 2500, které jsou u nás evidovány. Závěry šetření Evropského účetního dvora nepřijala z velké části ani Evropská komise.

K povinnosti obyvatel připojit se na kanalizaci uvádíme, že je zakotvena v zákoně o vodovodech a kanalizacích, kde se uvádí: „Obecní úřad může v přenesené působnosti rozhodnutím uložit vlastníkům stavebního pozemku nebo staveb, na kterých vznikají nebo mohou vznikat odpadní vody, povinnost připojit se na kanalizaci v případech, kdy je to technicky možné”.

 

Dokument ke stažení:

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 15/01 (pdf, 530 kB)

 

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE