Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

30.01.2015 14:11

Jaká byla kvalita ovzduší v České republice v roce 2014?

Na řadě míst opět došlo k překročení imisních limitů pro ochranu zdraví lidí pro suspendované částice PM10 a PM2,5, v menší míře došlo k překročení imisního limitu pro přízemní ozon. Na několika dopravně exponovaných lokalitách byly naměřeny nadlimitní průměrné roční koncentrace oxidu dusičitého. Hodnocení vychází zatím z neverifikovaných údajů naměřených na automatizovaných měřicích stanicích Státní imisní sítě, jejímž provozem byl ČHMÚ pověřen Ministerstvem životního prostředí.

Znečištění ovzduší ostatními látkami (benzo[a]pyren, těžké kovy a benzen), měřenými na manuálních měřicích stanicích, bude vyhodnoceno během jara až léta 2015 v rámci ročenek Úseku ochrany čistoty ovzduší ČHMÚ.

Celou předběžnou zprávu Českého hydrometeorologického ústavu týkající se kvality ovzduší a rozptylových podmínek na území České republiky v roce 2014 naleznete ZDE.

 

Rok 2014 byl na území ČR teplotně mimořádně nadnormální, průměrná roční teplota 9,4 °C je o 2,0 °C vyšší než dlouhodobý průměr 1961–1990. Rok 2014 se tak stal nejteplejším od roku 1961, kdy jsou průměry pro ČR připravovány. Srážkově byl rok 2014 normální, průměrný srážkový úhrn 672 mm představuje 99% dlouhodobého průměru 1961–1990. V roce 2014 panovaly v porovnání s dlouhodobým sedmiletým průměrem 2007–2013 mírně zhoršené rozptylové podmínky

 

Zdroj: ČHMÚ

30.01.2015 10:21

Kde především obce vidí negativa a pozitiva ve třídění bioodpadu?

EXKLUZIVNĚ Od prvního dubna 2015 se naplno v obcích rozběhne povinný sběr biologicky rozložitelného komunálního odpadu tzv. BRKO. V rámci Velkého průzkum BRKO, který mezi obcemi v současné době realizujeme, mají obce možnost se také vyjádři k samotnému třídění biologicky rozložitelného komunálního odpadu ale i k obecným problémům, které je trápí právě v oblasti životního prostředí.

Zástupci obcí se zejména shodují v tom, že třídění a využití bioodpadu by mělo probíhat v místě vzniku. Z pohledu ekonomicky třídění BRKO se názory obcí různí. Zaznamenali jsme i názory, že se podle některých obcí se mělo také začít rovnou s tříděním živočišné složky.

Dále obce uvádějí, že je obecně trápí otázka absence kanalizace a čističky odpadních vod. Pochopitelně významným problémem jsou lokální topeniště a pálení rostlinných zbytků.

Průzkum ke třídění BRKO bude probíhat elektronicky na stránkách www.Tretiruka.cz a až do 20. března. Výsledky budou na portálu zveřejněny začátkem dubna a dále budou podrobně komentovány v jarním vydání odborného časopisu Odpadové fórum. Dotazník je možné vyplnit - ZDE.

NOVÉ DOTACE! Zkvalitnění nakládaní s odpady je jedna z oblastí na kterou je možné nově získat finanční podporu z Operačního programu životní prostředí. Zájemci mohou dotaci využít na vybavení systémů pro separaci a svoz biologicky rozložitelných odpadů a na vybavení systémů pro separaci a svoz plastů, papíru, skla, kovů, textilu, nápojových kartonů a objemného odpadu. Žádosti o podporu jsou přijímány od 2. února do 19. března 2015. Více ZDE.

 

 

Vybíráme zajímavé rekce zástupců obcí:


  • Naše město provádí sběr BRKO od roku 2012. Občané jsou spokojeni a snížili jsme množství komunálního odpadu.
  • Domnívám se, že na vesnici, kde má převážná většina obyvatel vlastní kompost, je třídění BRKO zbytečnou zátěží pro obec.
  • Tady vidím přínos zároveň se omezí pálení větví z  prořezů stromů a bude tento odpad lépe využit.
  • Možná by to chtělo pro obce které půjdou cestou komunitního kompostování dát jim na to čas protože 1.4.2015 je termín nereálný zvláště u starostů kteří jsou ve funkci poprvé a problematiku nemohli řešit dříve.   
  • V roce 2014 jsme z programu OPŽP pořídili pro všechny občany domácí kompostéry a pro potřeby obce velkoobjemová kompostovací sila. Obec, stát a EU vynaložily obrovské finanční prostředky. Pak se dozvíme, že domácí kompostéry nelze uznat jako prostředek k likvidaci BRKO. Jak je to možné. Kdo o tom rozhoduje. Kdo vyhodil tolik peněz. Nerozumím a nechápu.
  • Tříděním BRKO stát přesunul povinnost na obce, aniž by jim na to dal nějaké prostředky. Obce buď musí sáhnout do svého rozpočtu nebo nepopulárně zvýšit poplatky za komunální odpad.
  • Výhodu třídění BRKO nespatřuji v ničem protože biologický odpad bude chybět na skládkách k rozkládání ostatního odpadu.
  • Třídění BRKO není v malých obcích nic převratného, protože zde probíhá odjakživa. Nikdo neukládal a neukládá BRKO do popelnic se směsným komunálním odpadem. Každý má v zahradě nádoby na kompostování a vzniklý kompost využívá na své zahrádce. Můj názor je takový, že zde uměle vytváříme něco, co zatíží obec finančně a nic nového nepřinese.
  • Nevýhody nevidím žádné spíše naopak, se s sběrem BRKO má naše obec 2 leté zkušenosti a hodně se zlepšil vzhled obce zejména okolí obce a okrajové časti lesa.
  • Vzorová vyhláška MŽP není použitelná - ve vzoru jsou pouze doplněny BIO odpady a kovy ve výčtu odpadů, neuvádí možnosti v jejich shromažďování, odstraňování apod."
  • Vzhledem ke skutečnosti, že jsme vesnice do 80 obyvatel a každý má zahradu, každý likvidoval bioodpad vždy sám na svém kompostu a předpokládáme, že hromadný způsob nikdo stejně nikdy nevyužije, je to pro nás naopak zátěž, zřídit možnost bioodpad likvidovat. Jsou to pro nás neúčelně investované prostředky.
  • Největší problém je nejasný zákon.
  • Třídění BRKO je dnes nutností. Možná v typicky venkovské zástavbě, kde je na každé zahradě kompost či hnůj se slepicemi, veškerý bioodpad zůstává doma. To je ale už výjimkou. Považuji za povinnost obcí (i bez vyhlášky či zákona) motivovat občany ke třídění všech druhů KO.
  • Užitečná věc, malá připravenost a informovanost (kampaň) na poslední chvíli.
  • Problém je u obcí, které vybírají poplatek za KO dle zákona o odpadech. Těmto obcím neklesnou náklady na odpadové hospodářství, ba naopak vzrostou. Jediné čeho se dosáhne u mnoha obcí bude ta skutečnost, že odpad, který nebyl evidován se dostane do evidence, ale celková produkce KO se nesníží. Těžko se hledá motivace pro lidi na venkově, neboť většina z obyvatel předchází vzniku BRKO tím, že ho řeší v rámci vlastních zahrad apod. Přístup státu v této otázce je nelogický a nepovede k požadovanému cíli. Pozitivem může být snad jen to, že zpracovatelé kompostu a firmy zabývající se svozem BRKO (podpoření žadatelé ze SFŽP) budou mít zajištěn přísun vstupní hmoty a tedy udržitelnost projektu.
  • Nepřipravené kapacity na zpracování BRKO, problémy s využitím kompostu či digestátu.
  • Pokud by se měl v budoucnosti zavádět i sběr biologicky rozložitelného živočišného odpadu, bude to pro obce neřešitelné.
  • Vzhledem k tomu, že třídíme bioodpad již 6 let, snížení množství komunálního odpadu se vůbec nepromítlo a zvýšily se pouze náklady na odpady.
  • Brko je nejdůležitější třídit z důvodu snížení objemu odpadu cca o 40 procent, sníží se komunální odpad, sníží se náklady na uložení odpadu na skládkách, V současné době zavádíme svoz plechovek a fritovacího oleje, obec ******* má odpadové hospodářství vyřešené
  • Naučit občany dávat do BRKO opravdu jen to, co tam patří.
  • Sníží se náklady na likvidaci odpadů. Na kompostárně je to lacinější jak ukládání na skládku. Skládka odpadů tímto výrazně zvýší svoji trvanlivost
  • Podle mého názoru by měla být účast na systému sběru a třídění BRKO dobrovolná s podporou státu, s preferováním domácího a komunitního kompostování (odpadnou náklady na přepravu).
  • Třídění BRKO vymysleli jen pro chataře a chalupáře, aby měli kam vyhodit trávu z chat a chalup, místní občané jsou schopni si svůj BRKO zlikvidovat doma nebo ve spolupráci se zemědělskými podniky. Je to pouze dobře udělaný byznys pro svozové a odpadové firmy.
  • Třídění BRKO příkazem považuji za zbytečné další zatížení. Mnohem větší problém máme se spalováním nevhodných předmětů v kamnech.
  • Třídění a využití by mělo probíhat v místě vzniku. Není zapotřebí žádná odbornost pro jeho využití.
  • Zajistit legislativně povinnost provozovatelů bioplynek odebírat od obcí BRKO
  • Kam s kompostem, když nesmí na pole? Z čeho budou vyrábět skládky bioplyn?
  • "Nevýhody nespatřuji. V nedalekém Rakousku zpracovávají také biologický odpad, ale s jiným výsledkem - dokážou ho zpracovat tak aby byl využitelný (kvalitní sadbová zemina) 
  • Systém není vůbec domyšlený, nejsou na něj připraveny svozové společnosti ani další koncové subjekty. Pro malou obec je třídění odpadu naprostý nesmysl. Každý kdo má zahradu likviduje odpad svépomocí.
  • Dalším problémem je rozmístění kompostáren. Když se podíváte na mapu, vidíte, že někde jsou tři vedle sebe a někde není nic.
  • Komplikované provádění svozu (vyprazdňování) sběrných nádob na BRKO z kuchyňských zbytků v průběhu zimního období.
  • Je to dále využitelná komodita, což by se mělo odrazit v ceně svozu ( motivovat i obce, nejen občany). Obce budou platit za něco, co se dál může využít?  Tohle je normální snad jen u nás.  
  • Třídění BRKO je v pořádku, i když zvyšuje náklady, ale nemusí to vždy platit, pokud se tím sníží náklady na skládkování.
  • V třídění BRKO nevýhody nespatřuji. Naše město třídí BRKO již od roku 2008. Díky třídění BRKO klesl komunální odpad o cca 60 tun.Také likvidace BRKO není tak finančně náročná jako likvidace KO.
  • Z pohledu ceny skládkovného se intenzivní třídění BRKO zatím nevyplatí. Je to ale dobrá cesta.
  • Ve velkých městech je již v současné době problém s umisťováním sběrných nádob na směsný komunální odpad (obce nemají právní nástroj přinutit vlastníky nemovitostí, aby si umístili popelnice na SKO do nemovitosti) a sběrných nádob na využitelné složky komunálního odpadu (papír, plasty, sklo). Na sběrné nádoby v na BRKO nebude v městské či sídlištní zástavbě místo. Z evropské legislativy vyplývá, že třídění BRKO je nutné pouze z důvodu snižování BRKO ukládaného na skládky. V případě měst, kde jsou spalovny (Brno, Praha, Liberec) je tedy zbytečné plošné třídění BRKO (s výjimkou odpadů ze zeleně, které lze sbírat např. na sběrných dvorech), neboť BRKO je spálen sako součást směsného komunálního odpadu ve spalovně (v podstatě se jedná o energetické využití obnovitelného zdroje). "
  • Naše město, ******, vybudovala komunitní kompostárnu a nastavila svoz BRKO v roce 2013. Po dvou letech zkušeností máme nějaké výstupy, které můžeme předat dál. Mezi ty pozitivní patří velmi příznivý ohlas mezi občany, o hnědé nádoby je zájem, občané třídí, dá se říct, že i čistota BRKO v nádobách je poměrně dobrá. Mezi mínusy zavedení systému jednoznačně patří poměrně velký nárůst výdajů na odpadový systém města. Náklady, které si systém kompostování vyžaduje se v odpadovém systému nikde jinde "neuspoří". Pokles SKO není v této souvislosti prakticky žádný.
  • Poslední problém vidím s uplatněním kompostu. Město nechce (a ani nemůže z podm. dotace) prodávat kompost. Ten lze použít pouze na veřejnou zeleň. Jenže za několik let provozu městské kompostárny  kompostu vznikne velké množství, které nelze dávat obyvatelům na zahrádky ani na rekultivaci zahrady po stavbě rod. domu. Samozřejmostií je kontrola kvality vzniklého kompostu lab. rozborem dle vyhlášky.
  • Myslím, že by měl taky být větší tlak (zejména z médií) na občany z pohledu jak se postarám o odpady, které jsem vyprodukoval."
  • Myslím si , že na malých obcích se až tak neušetří na třídění odpadu, ale třídit odpad je určitě dobré a taky ho podporujem.
  • Nejlepší je komunitní kompostování v místě vzniku, popř. domácí kompostování. nejhorší jsou černé skládky.
  • Obec má na území obce soukromou kompostárnu, kde mohou občané obce svážet bioodpad bezplatně.
  • Kompostárnu náš svazek obcí vlastní a provozuje již několik let a s tříděním BRKO nemáme větší problém.
  • Nevýhody nevidíme. Díky třídění BRKO se snižuje objem směsného KO.
  • Třídění BRKO je dobré, vede k větší čistotě vesnice a nejbližšího okolí, a to pozemků obecních a obyvatel, ale nevede k úplnému zamezení BRKO v komunálním odpadu v popelnicích."
  • Vím, že zákon prozatím nezahrnuje domácí kompostování (v kompostérech), ale trváme na tom, že je to nejefektivnější třídění BRKO, které na rozdíl od svozu BRKO používáme celý rok bez dalších nákladů na svoz BRKO. Svoz je pro města, kde nelze používat domácí kompostéry, Svoz BRKO pro obce je podle nás pod lobistickým tlakem. Šetříme občanům peníze - nebudeme svážet a rozvážet odpady, které jsme schopni zpracovat na místě.
  • Malá podpora od státu.
  • Třídění není problém. Ale zbytečná je byrokracie, která komplikuje následné využití rostlinného odpadu z veřejné zeleně v zemědělství.
  • Biologicky rozložitelný odpad, by měl být pro obce surovina, za kterou by obec měla dostat zaplaceno a ne za likvidaci draze platit. Ponížení množství komunálního odpadu není tak výrazné a nevyrovná náklady na likvidaci bioodpadu.
  • Jsem přesvědčen, že třídění BRKO je naprosto v pořádku. Rozumím, že malé obce s tím mohou mít problém. Životní styl se mění, co dříve byla krmení pro domácí a hospodářská zvířata je dnes odpad - BRKO. Trápí nás nejasná koncepce státu likvidace komunálního odpadu do budoucna, jasný termín do kdy budeme moci ukládat na řízené skládce komunálního odpadu, vzhledem k nutným investicím a kapacitě atd.
  • Hlavní nevýhovou třídění BRKO prostřednictvím sběrných nádob (hnědé popelnice) jsou vysoké náklady na sběr BRKO, proto se v letošním roce zaměříme na osvětu obyvatel, aby co nejvíce využívali domácí kompostování.
  • Když už se třídí biologicky mel by se separovat i živočišný, aby to bylo při jednom a lidi by si na to mohli hned zvyknout.
  • Co trápí: - není koncepce nakládání s odpady po zákazu skládkování
  • Domnívám se, že třídění BRKO by se mělo týkat především měst, na malých obcích většinou obyvatelé kompostují sami, nebo kompostují zemědělci.
  • Můj názor na třídění BRKO - třídit ano, uložit a následně zužitkovat v místě jeho původu.

 

 

30.01.2015 08:59

Závazné pokyny pro žadatele a příjemce z OPŽP aktualizovány!

Ke dni 29. 1. 2015 byly zaktualizovány Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP. Aktualizace se týká veřejné podpory, blokových výjimek, výběrového řízení na provozovatele VaK, DPH, přehledu dokumentů k archivaci. Upraveny byly tak kapitoly 4, 6, 8, 9 a Příloha č. 3.

V kapitole 4 byly doplněny informace o Obecném nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014, které nahradilo Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 800/2008, dále byl upraven text ohledně veřejné podpory projektům, na něž se vztahuje závazek veřejné služby. Dále byly v této kapitole doplněny informace o zajištění pohledávek v případě poskytnutí půjčky ze SFŽP ČR a byla vložena nová kapitola 4.7 Pokyny pro zajištění dotace OPŽP - garance.

V kapitole 6 byl upraven text týkající se výběrového řízení na provozovatele vodohospodářské infrastruktury v rámci prioritní osy 1 (1.1.1, 1.2).

Do kapitoly 8 byly doplněny informace o vypořádání DPH v režimu přenesení daňové povinnosti na přelomu roku a bylo odstraněno, že se zálohové faktury mohou vztahovat pouze k realizačním smlouvám o dílo. Dále byl doplněn text o předkládání informací o uplatněné sankci vůči zhotoviteli a vloženy požadavky na účetnictví v případech, kdy byl v rámci výzvy podán projekt, který byl realizovaný nebo částečně realizovaný před akceptací.

V kapitole 9 byl aktualizován přehled dokumentů, které je třeba ze strany příjemců podpory archivovat.

V příloze č. 3 byly upraveny informace o variabilním symbolu při vratce dotace ze státního rozpočtu.

 

Dokument ke stažení:

Závazné pokyny pro žadatele a příjemce OPŽP

 

 

Zdroj: SFŽP

 

30.01.2015 08:02

Stanovisko Komise pro životní prostředí AVČR k problematice územních limitů těžby

Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR doporučuje zachovat těžební limity v severních Čechách minimálně v následujících dvou desetiletích. Předseda komise Radim Šrám to uvedl v zaslaném prohlášení (viz níže). Podle komise se minulá těžba na regionu negativně podepsala a kraj se ze znečištěného životního prostředí a vnuceného způsobu života dosud nevzpamatoval. Stát by měl podle komise podporovat diverzifikaci ekonomiky v kraji a pracovní příležitosti v jiných oborech podnikání.

Ministr průmyslu Jan Mládek chce ale na jednání vlády prosazovat variantu, která by posunula limity na dole Československé armády (ČSA), což by znamenalo zbourání zhruba 170 domů v Horním Jiřetíně. O úpravě limitů má v pondělí 2.února jednat tripartita. Na jednání vlády má Mládek materiál v rámci nové Surovinové politiky předložit do konce března. Ministr Mládek představil možné úpravy těžebních limitů minulý týden v pátek (více ZDE).

 

ČRo: O problematice prolomení těžebních limitů na severu Čech mluvil Radim Šrám, předseda komise pro životní prostředí AV ČR - AUDIO ZDE

 

Stanovisko Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR k problematice tzv. „územních ekologických limitů těžby“ v Severočeské hnědouhelné pánvi

Tzv. „Územní ekologické limity těžby v SHP“ byly vyhlášeny usnesením vlády ČR č. 444 v roce 1991 jako povrchovou těžbou nepřekročitelné linie chránící zbytky osídlení, památek, přírody, krajiny, dopravní a technické infrastruktury a obyvatel pánevních okresů tehdejšího Severočeského kraje před pokračováním několik desítiletí trvající bezprecedentní devastace povrchovou těžbou uhlí a jejími důsledky na lidské zdraví a krajinné ekosystémy, vč. lesů Krušných hor.

Vláda v usnesení uložila vrátit se k tomuto tématu do roku 2005 znovu v souvislosti s přípravou Státní energetické koncepce, připravované Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR v letech 2003–4. Učinila tak s předpokladem, že oněch zhruba 14 let umožní jednak zahladit rekultivacemi krajiny a regenerací sídel nejhorší jizvy způsobené těžbou, jednak že se mezitím česká legislativa a správní praxe pro řešení podobných střetů zájmů a respekt k soukromému majetku dostanou na evropské standardy a konečně, že také technologická úroveň těžby, energetiky a racionalita využití energií v průmyslu, zemědělství i u drobných spotřebitelů za ta léta dostanou na úroveň, která dovolí šetrnější přístup těžby i využití uhlí na krajinu i osídlení.

Protože se tyto optimistické předpoklady do roku 2003 nesplnily, vydalo MŽP ČR na přelomu let 2003–4 k připravenému znění Státní energetické koncepce MPO ČR, která prosazovala prolomení územních ekologických limitů těžby na Velkodole Čs. armády, spojené s likvidací Černic a Horního Jiřetína, již před rokem 2020, záporné stanovisko o vlivech na životní prostředí (SEA) a vláda ČR schválila koncepci v modifikované podobě bez prolomení těchto limitů před rokem 2030.

V současnosti se toto téma znovu otevírá v souvislostech s úvahami o řešení hospodářské krize, o konkurenceschopnosti a energetické bezpečnosti hospodářství ČR, rostoucí nezaměstnanosti, aniž byl uplynulý čas od vyhlášení limitů využit pro výraznější změnu orientace našeho hospodářství od těžby a vývozu surovin a energie, a v tom i životního prostředí, od těžkého hutního, chemického a strojírenského průmyslu k sofistikovanějším výrobám s větším množstvím zhodnocení vstupů, vyšším podílem lidského umu a práce.

K úvahám o nutném prolomení limitů vedou paradoxně i zjednodušené interpretace závěrů tzv. „Pačesovy energetické komise“ k dalšímu zaměření české ekonomiky a energetiky, tedy práce, na které se spolupodílela i pracoviště Akademie věd ČR.

Za této situace považuje Komise životního prostředí Akademie věd ČR (KŽP AV ČR) za důležité, aby připomněla občanům a rozhodovacím místům nejen v dotčených obcích, v Ústeckém kraji, ale i v ústředních orgánech státní správy některé další důležité okolnosti a souvislosti, které s rozhodováním o zachování nebo prolomení územních ekologických limitů těžby souvisejí, jsou neméně důležité a nelze je proto ignorovat:

  1. Hygienicko-epidemiologické práce a výzkumná porovnání s oblastmi nenarušeného životního prostředí v ČR, prováděné od počátku 90. let minulého století v SHP dodnes prokázaly, že znečištění ovzduší, vody a půdy v SHP spolu s narušenou sociální skladbou, vnuceným způsobem života a životosprávy, stresem a nedostatky v příležitostech k regeneraci sil vedly u obyvatel SHP nejen k výrazně zvýšené nemocnosti, vyšší úmrtnosti, ke sníženému věku dožití, zpomalenému vývoji dětí a k dalším negativním důsledkům pro tehdejší populaci postiženého území, ale propsaly se do jejich genetické výbavy a ovlivňují negativně i charakteristiky potomků postižených obyvatel do dalších generací. Povrchová těžba uhlí s jejími ohni, zápary, prašností a hlukem jsou spolu s energetikou a chemickým průmyslem na ně navazujícími dodnes hlavním zdrojem znečištění ovzduší, půdy i vod. Toto znečištění po výrazném, ale přechodném poklesu v 90. letech po odsíření elektráren a dalších velkých zdrojů znečištění ovzduší, začíná stagnovat a někde znovu růst. Hrozí nebezpečí, že pokud bude zátěž území a jeho obyvatel pokračovat, tyto charakteristiky se nejen nezlepší, ale mohou se ještě zhoršovat synergickým a kumulativním působením.
  2. Podobně i kontaminace půdy v celé SHP a v blízkém okolí, především v Krušných horách, způsobují i po letech obtíže s obnovou lesních porostů a jsou příčinou opakovaných neúspěchů u pokusů o reintrodukci původních dřevin, rostlinných i živočišných druhů, dříve zde hojných. Také zde lze očekávat zlepšování až po desítkách let a jen za předpokladu, že zátěž již nebude pokračovat.
  3. Je prokázáno, že těžba pod úpatím Krušných hor až po výchoz sloje, odlehčující patu jejich svahů na delším úseku představuje geologicko-stabilitní a bezpečnostní riziko, ohrožující důlní provoz, těžební mechanismy i pracovníky lomů, ekosystém bučin na těchto svazích, tvořící zejména po rozvratu smrčin ve vyšších polohách hor důležitou a nenahraditelnou součást územního systému ekologické stability tamní krajiny. Rovněž nutností odvedení vod stékajících z hor mimo těžební jámy mění odtokové poměry do té míry, že to hrozí místním nedostatkem vody v některých oblastech podhůří.
  4. Ve vztahu ke globálním souvislostem změn klimatu a k celosvětové snaze omezit emise CO2, k ekonomickému profilu kraje a nezaměstnanosti, je další orientace jen na těžbu uhlí jako vyčerpatelného zdroje energie či chemické suroviny nesprávná. V dalších desetiletích přijde nutně další útlum uhelné energetiky a uhlí získá ve stále větší míře charakter cenné chemické suroviny pro inteligentnější využití, než masivní pálení s nízkou účinností a vývoz elektřiny a tím i životního prostředí kraje do zahraničí. Zachování zásob uhlí za liniemi územních ekologických limitů pro další generace je nanejvýš žádoucí.
  5. Z tohoto pohledu KŽP AV ČR nepovažuje za systémově správné a logické trvat na úplném odpisu zásob uhlí za těmito územními limity, ale doporučuje jejich převod ze zásob bilančních do zásob nebilančních, a to z důvodů převahy jiného veřejného zájmu, než je jejich okamžité vydobytí a využití jen jako paliva. Orgány veřejné správy by naopak měly podporovat jako protikrizové opatření vznik nových pracovních míst v jiných oborech podnikání, které v budoucnu místa v doznívající těžbě postupně nahradí a vytvoří onen žádoucí nový, dlouhodobě udržitelný ekonomický profil kraje, bez negativních vlivů na životní prostředí.
  6. K tomu je nutno přispět mimo jiné i výraznou modernizací zdrojů a soustav zásobování teplem pro obytnou a občanskou sféru, která je na rozdíl od elektroenergetiky výrazně zaostalá, poruchová, vykazuje obrovské ztráty v rozvodech a v místech konečného užití. Je při tom třeba využít kromě vlastních prostředků majitelů a správců i podpor z veřejných zdrojů včetně fondů EU, neboť jde o svrchovaně veřejný zájem.
  7. Kromě stránky materiální je třeba vzít v potaz i dlouhodobé synergické a kumulativní negativní působení zhoršeného životního prostředí, ohrožení majetku a existenční nejistoty lidí v ohrožených obcích, z nichž někteří se před těžbou museli za život stěhovat i několikrát a kteří potřebují konečně klid a jistotu dožití ve své obci, ve své občanské komunitě, v důvěrně známém prostředí. Lze očekávat, že odklad využití těchto zásob za liniemi územních ekologických limitů vytvoří časový prostor nejen pro zahojení jizev na krajině a osídlení, pro nalezení šetrnějších způsobů těžby a lepší využití uhlí, ale i pro zahojení jizev na duších dnešní generace tamních obyvatel. Další generace, které budou žít v již „uklizené“ krajině a regenerovaných sídlech, mohou pak být vstřícnější pro hledání kompromisů mezi potřebou těžby a ochranou prostředí za těmito limity, pokud rozsah a způsob těžby uhlí, jeho doprava a následné využití budou podřízeny požadavkům ochrany životního prostředí, přírody, krajiny i lidského zdraví, jak tomu musí být v civilizované společnosti.
  8. Dlouhodobě devastované území neposkytuje obyvatelům Ústeckého kraje ani životní jistotu, ani pocit domova. Důsledkem je odliv vzdělaných mladých lidí a zhoršující se sociálni struktura obyvatel. Viditelné zlepšeni životního prostředí tak stále není na pořadu dne.

Všechny tyto argumenty mluví v současné době jednoznačně ve prospěch zachování územních ekologických limitů těžby v SHP přinejmenším v následujících dvou desetiletích a pro jejich zakotvení v územně plánovací dokumentaci Ústeckého kraje i obcí, na území kterých se zbývající zásoby uhlí nacházejí. Pro budoucnost kraje a jeho obyvatel je žádoucí, aby stát konečně naopak výrazněji podporoval diverzifikaci ekonomického profilu kraje, aby se z jednostranného, pro ekonomickou a sociální stabilitu i pro životní prostředí nevhodného zaměření postupně dostal do pestřejší nabídky pracovních příležitostí v oborech, využívajících jiné jeho přednosti než konečné a neobnovitelné zdroje surovin a energie, jako je uhlí.

 

Stanovisko bylo projednáno a schváleno na schůzi KŽP AV ČR v Praze dne 27. 1. 2015.

MUDr. Radim Šrám, DrSc., předseda KŽP AV ČR

 

Zdroj: ČTK, Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR, ČRo

29.01.2015 18:04

Interseroh nezískal autorizaci, jedinou obalovou společností zůstává EKO-KOM

Ministerstvo životního prostředí neudělilo autorizaci k zajištění sdruženého plnění povinností zpětného odběru a využití obalových odpadů společnosti Interseroh Czech. MŽP nechce důvody zamítnutí žádosti objasnit a tak zůstávají nejasné. "Rozhodnutí nenabylo právní moci. Aktuálně běží 15 lhůta pro odvolání. S otázkou se případně obraťte přímo na společnost Interseroh, která má odůvodnění k dispozici, "uvedla pro Odpady-portal.sk Petra Roubíčková, tisková mluvčí ministerstva. Proces udělení autorizace trval namísto ministerstvem avizovaných čtyř měsíců nakonec až deset. Ministerstvo argumentuje zdlouhavým procesem doplňování projektu.

 

 

Čtěte také:

Na monopolní trh recyklace obalů míří nový hráč (14.3.2014)

Prohlášení společnosti EKO-KOM ke vstupu Interseroh do ČR (12.3.2014)

Nevratné lahve: nový střet zájmů Andreje Babiše a jeho Agrofertu (HN, 13.3.2014)

EURO: Monopol společnosti EKO-KOM by měl v nejbližší době prolomit nový hráč. (19.2.2014)

EKO-KOM je monopol, který státu nevadí (iHNED.cz,  3.8.2012)

 

 

Zdroj: Odpady-portal.sk

 

29.01.2015 15:03

Maroš Šefčovič přestavil poslancům EP plán energetické unie

Evropské unii neustále hrozí přerušení dodávek energie, 10 % našich domácností si nemůže dovolit pořádné topení a příliš mnoho energie se vyplýtvá, řekl poslancům místopředseda Evropské komise zodpovědný za energetickou unii Maroš Šefčovič. 26. a 27. ledna představil ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku a ve Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin svou vizi energetické unie. 5.-6. února se bude v Turecku konat meziparlamentní seminář o energetické bezpečnosti.

Maroš Šefčovič oznámil, že konečný návrh k energetické unii bude předložen do konce února a bude v něm zahrnut i postoj EU k jednání o světové klimatické dohodě v Paříži a legislativní návrhy pro dosažení cílů, které si EU stanovila v oblasti energetiky a klimatu do roku 2030.

Předseda Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku, polský poslanec ze skupiny Evropské lidové strany Jerzy Buzek, na závěr schůze upozornil, že " v blízké budoucnosti bude nejdůležitějším úkolem provádění stávajících právních předpisů ze strany členských států." Maroš Šefčovič dodal, že "musíme být přísnější při monitorování."

 

Dne 28. ledna v Bruselu proběhl workshop Aliance liberálů a demokratů pro Evropu ALDE zaměřený na energetickou bezpečnostní strategii EU, na kterém byly všechny zájmové skupiny nejenom z odvětví energetiky, ale i tvůrci politiky, seznámeni s možnostmi prolomení závislosti Evropy na ruském plynu a ropě. Místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič se ve svém příspěvku vyjadřoval také k nově navrženému konceptu energetické unie. Zápis z workshopu k nahlédnutí ZDE.

Zdroj: CEBRE

 

Zajištění dodávek

Na pochyby lotyšského poslance ze skupiny Evropské lidové strany Krišjānise Karinše o spolehlivosti ruských dodávek zemního plynu Šefčovič odpověděl, že je potřeba diverzifikovat zásobovací trasy a zdroje. Poukázal při tom na zásoby plynu v Kaspické oblasti a vývoj v oblasti Středozemního moře.

Přijatelné ceny a energetická účinnost

Rumunský poslanec ze skupiny Progresivní aliance socialistů a demokratů Dan Nica a česká poslankyně ze skupiny konfederace Evropské sjednocené levice a Severské zelené levice Kateřina Konečná chtěli vědět, jestli a jak nový návrh pomůže snížit účty za energii pro spotřebitele. Komisař Šefčovič poukázal na zlepšení energetické účinnosti, kterému mají pomoci Ecodesign a energetické štítky (označování výrobků podle spotřeby energie). Ty podle něj "musí být aktualizovány". Šefčovič dodal, že EU by rovněž mohla podpořit rekonstrukce budov.

Britský poslanec ze skupiny Evropy svobody a přímé demokracie Roger Helmer v diskuzi vyjádřil obavy z vysokých cen energií pro podniky.

 

Obnovitelné zdroje

"Otázky změny klimatu a energetické bezpečnosti musí jít ruku v ruce," prohlásil nizozemský poslanec ze skupiny Zelených / Evropské svobodné aliance Bas Eickhout.

Britská poslankyně ze skupiny Evropských konzervativců a reformistů Julie Girling chtěla vědět, co bude s podporou EU pro obnovitelné zdroje energie, jako je přílivová energie. Maroš Šefčovič odpověděl, že jedním ze zdrojů financování takových projektů by mohl být Junckerův investiční plán.

Dánský poslanec ze skupiny Aliance liberálů a demokratů pro Evropu Morten Helveg Petersen vyzval Komisi, aby zajistila plné zapojení Evropského parlamentu, jako spolutvůrce právních předpisů, do rozhodování o energetické unii.

 

5. a 6. února bude 5členná delegace Evropského parlamentu, včetně předsedy Zahraničního výboru Elmara Broka a Jerzyho Buzka, v Ankaře jednat se svými protějšky ze západního Balkánu a z Turecka o otázkách energetiky, mj. o energetické účinnosti a bezpečnosti dodávek.

 

29.01.2015 10:20

Metodika pro stanovení systému nakládání s komunálním odpadem prošla aktualizací

K prvnímu lednu 2015 byl aktualizován právní výklad k obecně závazné vyhlášce, kterou se stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů i nakládání se stavebním odpadem. Součástí výkladu jsou právní předpisy a jejich ustanovení související se zákonným zmocněním k vydávání obecně závazné vyhlášky obce včetně vzoru obecně závazné vyhlášky obce. Metodiku mohou tak obce využít při přípravě obecně závazných vyhlášek.

 

 

Dokument ke stažení:

 

29.01.2015 08:59

Jak dál v energetice. K čemu nová energetická koncepce?

Na Žofínském fóru proběhne diskuse o klíčových bodech energetické a surovinové koncepce tak, jak ji předkládá vláda ČR, o novele energetického zákona, dále o dalším rozvoji a využití jaderných a uhelných zdrojů, včetně limitů těžby, postoji k plynovým elektrárnám či podpoře obnovitelných zdrojů atd. V úvodním bloku Žofínského fóra vystoupí a na dotazy odpoví Vladimír Dlouhý (prezident Hospodářské komory ČR), Jaroslav Hanák (prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR), Alena Vitásková (předsedkyně Energetického regulačního úřadu) a Pavel Šolc (náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku). Další informace ZDE.

29.01.2015 08:28

Virtuse Energy začal prodávat elektřinu a plyn středním a velkým podnikům

Největší tuzemský obchodník s emisními povolenkami Virtuse Energy pokračuje v expanzi na energetických trzích. Po letech zkušeností v obchodu s emisemi velkým podnikům v celé Evropě, zejména pak v Čechách a na Slovensku, a velkoobchodem s elektřinou a plynem začal Virtuse nabízet elektřinu i plyn koncovým zákazníkům z řad středních a velkých podniků.

„U všech tří komodit jsme přímými účastníky trhu – v elektřině a plynu Subjektem zúčtování odchylek na OTE plus členem celé řady evropských energetických burz. V emisních povolenkách potom přímým členem největší světové burzy ICE, účastníkem evropských aukcí povolenek a subjektem sdružujícím stovky klientů po celém světě, což z nás činí jeden z největších, nejflexibilnějších a cenově nejpřijatelnějších tradingových domů ve střední Evropě“, dodává Fousek.

Virtuse  tak zaplnil prostor mezi 3-4 gigantickými energetickými společnostmi, které klienty díky své nízké flexibilitě a neochotě zlevnit již několikátým rokem ztrácí, a stovkami malých „garážových“ firem, které sice na extrémně nízké marže dokáží zlákat některé zejména menší klienty, avšak díky nedostatečně silnému zázemí nejsou schopni reagovat na stále vyšší volatilitu na energetických trzích.

 

"Nejbližší kontrakty na elektřinu a plyn můžeme uzavírat reálně až na roky 2016 a 2017. Očekáváme, že zákazníci se budou s našimi klienty, pro něž obchodujeme emisní povolenky, překrývat ze 30 až 50 procent,“ odhaduje Jan Fousek, ředitel a spolumajitel Virtuse Energy.

 

Na časté argumenty, že současná situace na trhu není pro vstup nového velkého subjektu vůbec vhodná, odpovídá druhý z majitelů Rastislav Vasilišin, který zároveň značku Virtuse (tehdy wealth management společnost) v roce 2006 vymyslel: „Pro nás neexistuje pojem špatná doba. Doposud vše, co jsme založili, nebylo nikdy ve správné době, ale drtivá většina naštěstí skvěle funguje. Do každého byznysu vstupujeme s pokorou a vždy ho rozjíždějí lidé, kteří jsou v daném oboru špičky“.

Virtuse Energy i tentokrát sází na osvědčená jména z obchodu s energiemi, v celém nově zformovaném energetickém týmu není jediný člověk s působností v oboru kratší než 5 let. Ředitelem sekce prodeje elektřiny a plynu se stal Jaroslav Codl, který dříve pracoval v Czech Coalu.

 

29.01.2015 08:13

Malá spalovací zařízení na pevná paliva pro domácnosti 2010 - 2013

STATISTIKA V letech 2010–2013 bylo na tuzemský trh dodáváno každoročně okolo 80 tisíc malých spalovacích zařízení na pevná paliva. Z toho bylo zhruba 20 tisíc krbových a kamnových vložek, přes 50 tisíc krbových kamen. Zhruba polovina těchto zařízení je z dovozu. Teplovodními výměníky bylo osazeno zhruba 15 % prodaných topidel.

V letech 2010 až 2013 významně stoupl podíl novostaveb rodinných domů, které již v době kolaudace měly jako druhý zdroj vytápění krbová kamna nebo krb. V roce 2010 činil tento podíl 38 %, zatímco v roce 2013 činil již 49 %. Podle hrubého odhadu by mohlo být koncem roku 2013 v provozu až 850 tisíc krbových kamen a krbových vložek, z toho necelých 90 tisíc s vodním výměníkem.

Zjištěné hodnoty jsou také důležitým doplňkem pro přípravu struktury vytápění domácností a emisní bilance ČHMÚ i bilance spotřeby biomasy pro Energetickou bilanci České republiky. Důležitým sdělením této statistiky je oficiální potvrzení plošného rozšíření malých spalovacích zdrojů, jejich rostoucí prodeje a potažmo i dopady na spotřebu a cenu palivového dřeva.

Na druhou stranu při stále rostoucím počtu těchto zařízení roste zatížení životního prostředí a je především na provozovatelích samotných, jakým způsobem v těchto zařízeních topí. Analogií je stav v Německu, kde masivní rozšíření krbových kamen na dřevo (ve velkém prodávaných za příhodnou cenu v kutilských obchodních řetězcích) přineslo změnu legislativy (emise prachových částic) a neustálý tlak na ceny a objem dodávky tvrdého palivového dřeva.

 

Dokument ke stažení:

Malá spalovací zařízení

 

 

Zdroj: MPO

29.01.2015 07:45

Letiště Vodochody podalo kasační stížnost

Letiště Vodochody podalo v pátek kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Trvá na tom, aby soud přezkoumal zrušení posudku vlivů na životní prostředí, který letiště potřebuje pro své rozšíření. Letiště v prosinci podalo žalobu na ministerstvo životního prostředí, které jím dříve schválený posudek zrušilo. Pražský městský soud se žalobou odmítl zabývat, protože dospěl k závěru, že rozhodnutí napadené žalobou je vyloučeno ze soudního přezkumu.

V kasační stížnosti letiště vysvětluje, co bylo předmětem soudního sporu a proč by se tedy soud měl kauzou zabývat. Jako argumenty letiště využívá i dohledaná dřívější rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, která se týkají podobných kauz. Ředitel letiště Martin Kačur také vidí odlišný přístup státu k podobnému problému. U plánované stavby paralelní dráhy pražského letiště podle něj obsahoval posudek také desítky obdobně formulovaných podmínek, ale tento posudek ministerstvo životního prostředí nezrušilo.

 

Zdroj: E15 (ČTK)

28.01.2015 17:36

Vláda projednala zákon o prevenci závažných havárií a Ekoaudit

VÝSLEDKY JEDNÁNÍ Ve středu vláda projedná návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí. Ekoaudit obsahuje 46 nových podnětů.

Ministerstvo životního prostředí využilo příležitosti provádění transpozice evropské směrnice formou návrhu nového zákona ke zpřehlednění právní úpravy, k upřesnění obsahových náležitostí bezpečnostní dokumentace a vyjasnění některých otázek souvisejících s prováděním takových změn v objektech, které působí změnu jejich zařazení do příslušné skupiny či vyžadují aktualizaci bezpečnostní dokumentace. Změny významnějšího charakteru, ve srovnání sestávající právní úpravou, nastávají v procesu schvalování návrhů bezpečnostní dokumentace, které provozovatelé objektů předkládají krajským úřadům.

Návrh zákona je vládě překládán se dvěma rozpory. Magistrát hlavního města Prahy požaduje po předkladateli vypracování prováděcího právního předpisu, v němž by závazně stanovil pravidla pro omezování další výstavby v zónách havarijního plánování. Krajský úřad Jihočeského kraje nesouhlasí se zpracováváním odborného posudku coby podkladu pro vydání závazného stanoviska krajského úřadu. 

 

Výsledek:  Vláda návrh schválila

 

EKOAUDIT

Cílem ekoauditu je prověřování české legislativy v oblasti ochrany životního prostředí a požadavků z ní plynoucích s předpisy EU. Podrobně jsou porovnávány podmínky navrhované legislativy a je zhodnoceno, zda nejsou přísnější než předpisy EU. Opatření byla hodnocena s ohledem na dopady na podnikatelskou sféru a ve vztahu k požadavkům vyplývajícím z práva EU. Výstupem spolupráce ministerstev, tripartity a dotčených subjektů byly návrhy řešení ke každému jednotlivému podnětu.

Dne 31. května 2010 schválila vláda materiál obsahující 96 konkrétních podnětů vztahujících se k předpisům na ochranu životního prostředí. Podněty týkajících se návrhů úpravy stávající legislativy v oblasti ochrany životního prostředí předložilo MPO za účelem zlepšování podnikatelského prostředí a snižování administrativní náročnosti. Po dohodě příslušných resortů došlo k vyřazení některých podnětů ještě před schválením návrhů řešení těchto podnětů vládou ČR, přičemž ale nedošlo k přečíslování zbývajících podnětů. Číselná řada označující jednotlivé podněty z této fáze ekoauditu tedy není kompletní, což ale neznamená, že by některé podněty chyběly.

Dne 30. ledna 2013 schválila vláda materiál obsahující dalších 36 konkrétních podnětů vztahujících se k předpisům na ochranu životního prostředí, přičemž tyto podněty jsou řešeny souběžně s předchozí fází ekoauditu.

V prosinci 2013 MPO zaslalo MŽP podklady pro přípravu další etapy aktualizace ekoauditu. Součástí bylo 115 podnětů, přičemž některé podněty pouze opakovaly návrhy již uplatněné v předchozích etapách ekoauditu, řadu dalších podnětů nebylo možné realizovat z důvodu přímého rozporu s právem EU. Mnohé relevantní podněty je však vhodné uplatnit v následné legislativní činnosti MŽP. V průběhu roku 2014 probíhala jednání mezi zástupci MŽP a MPO a bylo dohodnuto, že vybraných 46 podnětů bude dále diskutováno. Konkrétní opatření byla následně projednávána v rámci dílčích setkání zástupců MPO, MŽP a soukromého sektoru.

 

Nové podněty se týkají:

  • Zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky
  • Vyhlášky č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  • Vyhlášky č. 383/2001Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů
  • Vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákona č. 167/2008 Sb. o předcházení ekologické újmě a její nápravě, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, ve znění pozdějších předpisů

 

Výsledek:  Vláda návrh schválila

 

 

Čtěte také:

Aktuální stav novely zákona o prevenci závažných havárií

Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání


 

 

28.01.2015 16:00

Změny klimatu: Sledujte ŽIVĚ plenární diskuzi o plánu směřujícím k nové dohodě o klimatu v Paříži

AVÍZO Jak dojít k nové mezinárodní dohodě o klimatu? Poslanci dnes se zástupci Rady a Komise jednají o cestovním plánu. Kjótský protokol vyprší v roce 2020 a tak musí zúčastněné země vyjednat novou dohodu. Během klimatických rozhovorů OSN loni v prosinci v Limě nevládní organizace, odborníci a politici pracovali na dohodě, která by měla být dokončena letos v prosinci v Paříži. Zjistěte si v naší infografice, jak emise skleníkových plynů ovlivňují změny klimatu, a sledujte debatu v přímém přenosu. Diskuzi o pracovním plánu směřujícímu k nové mezinárodní dohodě o klimatu v Paříži můžete sledovat v přímém přenosu dnes od zhruba 17:30.

28.01.2015 13:59

Podniky budou moci získat dotace z německého Investičního programu

České firmy by mohly už brzy získat z Německa finanční příspěvek na investice do projektů vedoucích ke zlepšení životního prostředí. Podrobné informace Ministerstvo životního prostředí teprve zveřejní.

Konkrétně by mohly podniky získat příspěvek třeba na projekty vedoucí k energetickým úsporám, jako je např. zateplování domů, výměna oken a dveří, investice do efektivnějších technologií apod. V oblasti ochrany ovzduší a klimatu to mohou být třeba projekty středních a větších podniků na modernizaci jejich provozů a technologií, které povedou k dalšímu snižování emisí vypouštěných do ovzduší atp.

Financování takových projektů by mělo probíhat ze zdrojů Spolkového ministerstva životního prostředí, ochrany přírody, výstavby a bezpečnosti reaktorů v rámci německého Investičního programu pro životní prostředí.

Podrobné informace o tom, jakým způsobem budou moci české firmy dotační možnosti využít a jak o tuto dotaci požádat, Ministerstvo životního prostředí teprve zveřejní.

 

Dokument ke stažení:

Leták_str1
Leták_str2
 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE