Více času na podstatné

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ÚPRAVA, ZPRACOVÁNÍ A RECYKLACE ODPADŮ

 

Retex ukazuje, že recyklace textilu muže být technologicky i ekonomicky smysluplná
Redakce OF

Maturitní zkouška vedení MŽP
Miloš Kužvart

Více racionality v legislativním procesu
Petr Havelka

Klíčovou výzvou je výstavba ZEVO a zlepšení primárního třídění komunálního odpadu
Martin Hájek

Česko v přelomové fázi: Od strategií k reálné změně
David Kopecký

Končící vláda promarnila příležitost zlepšit ochranu životního prostředí, ta nastupující hrozí destrukcí
Matej Pomahač

Nebezpečný odpad, který nemá kam. Česká republika opět ustupuje od svých ambiciózních plánů
Redakce OF

Recyklace použitých papíru, kartonu a lepenek
Miloš Lešikar

Popelnice pod lupou: Co odhalily fyzické analýzy směsného odpadu v Česku?
Redakce OF

Prodloužený život fotovoltaických solárních panelů
Tomáš Pešek a Olga Šolcová

Češi třídí víc než kdy dříve: Recyklace obalu láme rekordy
Redakce OF

Odstranění mikropolutantů při výrobě pitné vody v rámci technologie umělé infiltrace vodárny Káraný
Marek Šváb a Marek Skalický

Dvě koruny nejsou spása. Recyklace textilu potřebuje systém, ne dotaci
Redakce OF

Evropa už nemůže odpad skládkovat a slepě recyklovat, ale musí z nej vyrobit budoucnost
Redakce OF

Nadále zůstane nevyužito 900 milionu plechovek a PET lahví za rok
Eva Tylová

Evropa hasí „věčné chemikálie“. PFAS mizí z hasicích prostředků
Redakce OF

ÚOHS zneužití dominance u kolektivních systému pro elektrozařízení nenašel
Martin Švanda

Neviditelné pilíře čisté energetiky a globální stability
Redakce OF

Plastový pas ze Singapuru: Ambiciózní vize globální recyklace a nové ekonomiky plastů
Redakce OF

Maroko startuje recyklaci. Firmy získají daňové úlevy i dotace
Jakub Atarsia

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. LEGISLATIVA OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ v praxi se zaměřením na aktuální změn
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.-6.11. 16. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
6.11. 17. ročník konference SEDIMENTY Z VODNÍCH TOKŮ A NÁDRŽÍ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11., 27.11. 2025
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
26.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
27.11. ENVIshop 2025
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
5.12. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
5.12. Aktuální otázky zákona o odpadech a prováděcích předpisů a odpadová evidence
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 19.02., 26.02.2026
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
23.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy

 

  

 

Novinky

22.09.2015 07:45

Návrh nařízení, kterým se stanoví sazba poplatku za činnost ERÚ

ERÚ předkládá se ke schválení návrh nařízení vlády, kterým se stanoví sazba poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu. V současné době je poplatek vybírán na principu, kdy sazba poplatku je stanovena přímo energetickým zákonem a je jak v odvětví elektroenergetiky, tak v odvětví plynárenství vázána na hodnotu spotřeby za kalendářní rok, který předchází kalendářnímu roku, ve kterém se sestavuje návrh rozpočtové kapitoly Energetický regulační úřad. Sazba poplatku činí 2 Kč/MWh elektřiny a 1 Kč/MWh plynu. ERÚ navrhuje stanovit nařízením vlády sazbu 2,50 Kč za měsíc na každé odběrné místo zákazníka odebírajícího elektřinu a sazbu 1,40 Kč/MWh za množství spotřebovaného plynu. Termín připomínek je stanoven na 13.10.2015. Další informace ZDE

 

 

 

 

 

21.09.2015 20:33

Nová Priorita: Dopady OPŽP na výkon hospodářství, inspirace a veřejné zakázky

Aktuální Priorita se zabývá čerpáním z právě končícího Operačního programu Životní prostředí. Dále Priorita přináší shrnutí jednotlivých typů projektů, jež mohou být podpořeny v právě vyhlášených výzvách Operačního programu Životní prostředí 2014-2020. Další díl netradiční příručky pracovníků právního odboru Státního fondu životního prostředí ČR se věnuje některých úskalím, fíglům a dokumentům při zadávání veřejných zakázek v rámci OPŽP.

 

Dokument ke stažení:

Priorita_9_2015.pdf

21.09.2015 17:26

ERÚ bude penalizovat distributory za nedodržení kvality dodávek elektřiny

Princip je podle ERÚ velmi jednoduchý. Úřad nově definoval na následující období (2016–2018) podmínky regulace kvality dodávky elektřiny, které jsou součástí celkového regulačního rámce a jsou závazné pro všechny distribuční společnosti (ČEZ Distribuce, a.s., E.ON Distribuce, a.s., PREdistribuce, a.s.).

ERÚ stanovil nové, přísnější, požadavky na hodnoty tzv. ukazatelů nepřetržitosti, které slouží k hodnocení kvality dodávek elektřiny. V rámci tohoto ukazatele úřad mimo jiné sleduje a vyhodnocuje i množství a délku trvání odstávek v dodávkách zákazníkům. Pokud distributoři stanovená kritéria nedodrží, pak budou přísně penalizováni. Na druhé straně bude úřad poskytovat bonus těm společnostem, které dokáží provozovat své soustavy jen s minimálními výpadky dodávek pro své zákazníky.

 

 

21.09.2015 15:42

Společnost Alza.cz dostala pokutu 1,8 milionu za dlouhodobé porušování zákona o obalech

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení odpadového hospodářství v Praze udělili pokutu 1,8 milionu korun společnosti Alza.cz za porušení zákona o obalech. Firma dlouhodobě neplnila svou povinnost zajistit využití a recyklaci obalů z prodávaných výrobků.

Společnost ALZA se zabývá prodejem baleného zboží spotřebiteli (internetový obchod). Část prodávaného zboží dováží nebo přeshraničně přepravuje. „Přestože v kontrolovaných letech 2012 až 2014 uvedla Alza.cz na trh a do oběhu v Česku asi čtyři tisíce tun obalů, nezajistila jejich využití a recyklaci stanovené zákonem. Tuto povinnost mají všechny subjekty, které uvádí na trh nebo do oběhu balené zboží - dovozci, výrobci. Oproti konkurenci tak výrazně ušetřila náklady spojené se splněním této povinnosti,“ uvedl Václav Beroušek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Praze.

„Smyslem zákona o obalech je, aby odpady z prodávaného baleného zboží nekončily bez užitku na skládkách, ale byly naopak dále využity,“ vysvětlil Lukáš Kůs, vedoucí oddělení odpadového hospodářství ČIŽP.

Internetový obchod nesplnil také další povinnosti, a to přihlásit se do seznamu zpětného odběru nebo využití odpadů na Ministerstvu životního prostředí (MŽP) a posílat průběžně informace o evidenci obalů do celorepublikové databáze ISPOP. „Do seznamu se firma přihlásila až ve čtvrtém čtvrtletí roku 2014, přestože jí tato povinnost vznikla daleko dříve,“ dodal Kůs. Společnost Alza.cz nezaslala na MŽP ani roční výkazy o nakládání s obaly a odpady z obalů. Právě tyto informace jsou pro MŽP nezbytné k pravidelnému vyhodnocování procenta recyklace a využití odpadů z obalů stanovená zákonem.

Alza.cz se proti rozhodnutí ČIŽP odvolala, Ministerstvo životního prostředí však sankci udělenou inspekcí potvrdilo. Firma pokutu uhradila.

21.09.2015 12:36

Coca Cola představila PET láhev vyrobenou stoprocentně z rostlinných materiálů

Na světové výstavě World Expo v Miláně představila společnost Coca Cola první PET láhev vyrobenou stoprocentně z rostlinných materiálů. Společnost Coca Cola používala již dříve PET láhve vyrobené ze směsi konvenčních a rostlinných materiálů. Podle sdělení společnosti je při jejich výrobě používána patentovaná technologie. Cukr obsažený v rostlinách je při výrobě změněn v plast.

Obaly fungují stejně jako tradiční PET a stejně se recyklují. Zatížení životního prostředí je nižší a šetří se přírodní zdroje. Nová láhev se může používat v rozličných velikostech pro balení minerálních vod, limonád, šťáv a čajů.

K jejich výrobě používá Coca Cola jako výchozí surovinu cukrovou třtinu a odpady z jejího zpracování. Coca Cola zavedla na trh PET láhve ze směsných materiálů již v roce 2009 a dodala od té doby do 40 zemí více než 35 mld. láhví.

Tyto PET láhve byly vyrobeny s podílem 30 % PET z rostlinných zdrojů. Podle odhadu bylo ušetřeno od jejich zavedení ročně více než 315 000 t emisí CO2. Coca Cola chce dále investovat do výroby těchto (Plant Bootle) láhví.

 

 

Zdroj: https://www.packaging-cz.cz

21.09.2015 10:01

VIDEO: Proč odpady nepatří na skládku

VIDEO Ve čtvrtek 17. září 2015 se uskutečnil seminář Národního konventu o EU na téma odpadové hospodářství. Úvodní příspěvky přednesli: Jan Maršák z Ministerstva životního prostředí, Pavel Růžička ze společnosti EMPRESS a Zbyněk Kozel generální ředitel společnosti  EKO-KOM. Přibližně třicetiminutové video, které zveřejnil Národní konvent o EU na kanálu YouTube si můžete prohlédnou ZDE.

Připomínáme, že Národní konvent pokračuje v pořádání odborných kulatých stolů, prvním tématem, které je naplánované na tento pátek dne 25. září, bude právě oběhové hospodářství. Diskuse se zaměří především na podmínky pro přechod k oběhovému hospodářství nebo na priority, které by Česká republika měla prosazovat při formování evropské legislativy v oblasti oběhového hospodářství. Konkrétně bude diskutováno také nastavení cílů, postupů a nástrojů při nakládání s odpady v České republice.

V pátek 30. října 2015 uspořádá Národní konvent  kulatý stůl na téma vzdělávání v podnikání. Poslední odborná diskuse proběhne v pátek 11. prosince 2015. Její účastníci se zaměří na oblast vědy a výzkumu.

 

21.09.2015 09:06

V polovině října MŽP plánuje nové výzvy z OPŽP

Podle harmonogramu výzev nového Operačního programu životní prostředí (OPŽP) na rok 2015 se zájemci o dotace mohou těšit na další nové dotační příležitosti. Státní fond životního prostředí by měl totiž příští měsíc  15. října vyhlásit výzvy v prioritních osách 1 (čistota vod), 2 (kvalita ovzduší), 3 (zpracování odpadu) a 5 (energetické úspory). Níže uvádíme přehledný přehled plánovaných výzev. Na konci článku si můžete stáhnout plán výzev až do roku 2018. Upozorňujeme, že informace obsažené v tomto harmonogramu mohou být upravovány s ohledem na skutečný vývoj implementace operačního programu.



Prioritní osa Specifický cíl Cílové skupiny Předpokládaný datum zahájení přijmu žádostí Předpokládaný datum ukončení příjmu žádostí
1 1.1. Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod veřejný sektor 15.10.2015 5.1.2016
1 1.2 Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství veřejný sektor 15.10.2015 5.1.2016
2 2.3 Zlepšit systém sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů veřejný sektor 15.10.2015 14.10.2016
3 3.2 Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů kraje, města, obce, původci odpadu, podnikatelské subjekty 15.10.2015 5.1.2016
3 3.3 Rekultivovat staré skládky kraje, města, obce 15.10.2015 5.1.2016
3 3.5 Snížit environmentální rizika a rozvíjet systémy jejich řízení subjekty angažující se v oblasti omezování environmentálních rizik 15.10.2015 14.10.2016
5 5.1 Snížit energetickou náročnost  veřejných budov a zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie vlastníci veřejných budov 15.10.2015 29.2.2016
5 5.2 Dosáhnout vysokého energetického standardu nových veřejných budov stavebníci 15.10.2015 14.102016


Dokument ke stažení:
 

 

21.09.2015 07:54

Novela zákona o ochraně ovzduší vypořádána

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vypořádalo návrh novely zákona o ochraně ovzduší. Nejzásadnější body a cíle novely jsou: zakotvení pravidel pro uznávání zahraničních plaket pro vjezd do nízkoemisních zón, přijetí úpravy umožňující přímou kontrolu provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, zakotvení imisního limitu pro částice PM2,5 od roku 2020, zpřesnění podmínek aplikace imisních limitů pro troposférický ozon, úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací podle přílohy č. 6 zákona o ochraně ovzduší a blok legislativně technických úprav zákona prováděný v návaznosti na více než dvouletou účinnost zákona o ochraně ovzduší a zkušenosti s jeho uplatňováním v praxi správních úřadů a provozovatelů zdrojů.

Návrh zákona je předkládán na základě usnesení vlády č. 547 ze dne 24. července 2013, kterým bylo ministru životního prostředí uloženo zevrubně analyzovat problematiku zkvalitňování ovzduší obcí, které je ovlivňováno spalováním nekvalitního paliva, a to rovněž s přihlédnutím k zahraničním zkušenostem a technickým možnostem kontroly, a vládě předložit legislativní návrhy umožňující řešit danou problematiku. Dále návrh plní usnesení vlády č. 1077 z 15. prosince 2014, kterým bylo ministru životního prostředí uloženo předložit vládě návrh novely přílohy č. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, která stanoví imisní limit pro částice PM2,5 ve výši 20 μg.m-3, a to nejpozději do 31. prosince 2017.

Hlavním cílem návrhu zákona podle ministerstva je naplnit závazky přijaté v rámci mezinárodní spolupráce v oblasti nízkoemisních zón, v reakci na probíhající řízení EU Pilot č. 6200/14/ENVI zajistit plnou transpozici předpisů Evropské unie a posílit ochranu ovzduší a lidského zdraví před působením emisí ze zdrojů znečišťování ovzduší, a to zejména prostřednictvím úpravy nových kontrolních pravomocí orgánů ochrany ovzduší, které umožní efektivnější vymáhání zákonem stanovených povinností.

Navrhuje se zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. V České republice jsou trvale překračovány imisní limity stanovené zákonem pro jemné prachové částice v ovzduší. Tyto částice pronikají do dýchacího traktu, kde se ukládají a způsobují onemocnění dýchacích cest a rizika dalších onemocnění. Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací stacionární zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností. Problémem v České republice je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení (odhořívací a prohořívací kotle 70–80 %), která nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují, aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad. Ačkoli zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech (zákaz spalování odpadu, emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh, povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu, od roku 2022 pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry), bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné. Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a Českou republikou o vzájemném uznávání systémů nízkoemisních zón se navrhuje se doplnit ustanovení, dle kterého by se v nízkoemisních zónách v České republice (dosud zde nebyla žádná vyhlášena) uznávaly i emisní plakety vydané ve státech, v kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako nastavení systému nízkoemisních zón v České republice. V tuto chvíli se jedná pouze o emisní plakety vydané v Německu. Vzory kompatibilních emisních plaket zveřejní ministerstvo ve Věstníku Ministerstva životního prostředí. Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo. 

Evropská komise zahájila dne 2. září 2014 šetření v rámci tzv. systému EU Pilot ve věci provedení směrnice 2008/50/ES, v kterém mj. upozornila na nesoulad české právní úpravy se směrnicí v rozsahu stanovení národního cíle a mezní hodnoty (česká právní úprava používá pojem „imisní limit“) pro částice PM2,5. Imisní limit pro ochranu zdraví v bodě 1 přílohy č. 1 k zákonu se proto navrhuje změnit z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3, nicméně účinnost tohoto novelizačního bodu se navrhuje až k 1. lednu 2020, od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008/50/ES pro členské státy závazný.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti a vypustit úpravu povinností, které představují z hlediska dopadů na ovzduší neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro provozovatele nebo pro orgány ochrany ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016. Výjimkou jsou ustanovení upravující odstranění možnosti zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv, jejichž účinnost se na základě připomínky Ministerstva financí navrhuje k 1. lednu 2016. Účinnost ustanovení upravujících novou pravomoc obecních úřadů obcí s rozšířenou působností kontrolovat spalovací stacionární zdroje v domácnostech se navrhuje k 1. lednu 2017. Odložená účinnost je navržena také u změn přílohy č. 10. Účinnost ustanovení upravujícího imisní limit pro částice PM2,5 je v souladu s termínem stanoveným pro plnění tohoto imisního limitu ve směrnici 2008/50/ES navržena až na 1. leden 2020.

Návrh zákona bude vládě předkládán s rozporem s Úřadem vlády ČR – místopředsedou vlády pro vědu, výzkum a inovace. Úřad vlády ČR – místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace požaduje vypuštění navrhované úpravy kontrol spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, které považuje za nepřípustný zásah do práva na soukromí.

 

V důvodové zprávě MŽP uvádí následující dopady na podnikatelské subjekty:

  • úspora nákladů při možnosti využití uznatelné emisní plakety – bod 1.3.1
  • zjednodušení volného pohybu osob mezi dotčenými zeměmi – bod 1.3.1
  • potenciální výnos z distribuce plaket pro subjekty pověřené MŽP – bod 1.3.1
  • menší tlak na regulaci provozu stacionárních zdrojů – bod 2.3.1
  • náklady na opatření ke snížení PM2,5 – bod 3.3.1
  • úspora nákladů na opatření při neopodstatněných vyhlášeních smogové situace a regulace a úspora nákladů díky včasnému ukončování smogové situace a regulace – bod 4.3.1
  • úspora nákladů na regulační opatření u zdrojů, které splňují nejlepší dostupné techniky – 4.3.1
  • možnost udělení autorizace subjektu s jiným než příslušným technickým vzděláním – bod 5.3.1
  • změna nákladů dotčených stacionárních zdrojů z vyjmutí/zařazení mezi vyjmenované zdroje – bod 6.3.1
  • zajištění jednoznačného znění zákona – bod 7.3.1                                                           
  • snížení administrativní zátěže na vydání závazného stanoviska – bod 7.3.1
  • úspora nákladů provozovatelů provádějící kontinuální měření – bod 7.3.1
  • možnost mít stanoveny zvláštní podmínky provozu v době zkušebního provozu – bod 7.3.1
  • velmi nízké zvýšení administrativních nákladů na vedení evidence – bod 7.3.1
  • náklady pro provozovatele poštovních služeb v souvislosti s výjimkou z omezení provozu v nízkoemisních zónách – bod 7.3.1
  • prodloužením doby pro uchovávání výsledků jednorázových a kontinuálních měření – bod 7.3.1
  • negativní dopady na dodavatele pohonných hmot používající čistá a vysokoprocentní biopaliva – bod 7.3.1 

náklady výrobců stacionárních zdrojů dotčených přílohou č. 10 na přizpůsobení se požadavkům na ekodesign – bod 7.3.1

 

Aktuální znění předpisu, návrh prováděcích předpisů, důvodovou zprávu, platné znění předpisu a přehled vypořádání najdete ZDE
21.09.2015 07:44

E15: Čína se dostala na strop spotřeby uhlí, ukázaly nové propočty

Nejlidnatější země světa zřejmě pálí více uhlí, než dosud její statistiky uváděly. Trhliny tak dostává vládní cíl omezit spotřebu uhlí v zemi do roku 2020 na 4,2 miliardy tun. Nová čísla také zpochybňují nedávné studie, které uvádějí, že Čína kvůli používání nekvalitního uhlí s nižším obsahem uhlíku vypouští méně skleníkových emisí, než se dosud myslelo. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: E15

19.09.2015 08:27

USA: EPA obvinil Volkswagen, že porušuje zákony o ochraně ovzduší

Německá automobilka Volkswagen musí stáhnout půl milionu aut kvůli tomu, že do svých vozidel instalovala přístroj, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí. Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinil, že se tímto způsobem snažila záměrně obejít zákony, jejichž cílem je zlepšení kvality ovzduší. Informovala o tom dnes agentura AP, podle níž společnosti Volkswagen z tohoto důvodu hrozí pokuty v řádu miliard dolarů.

Skandál se týká modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009-2014 a vozů Passat z let 2014-2015. Všechna tato auta mají v sobě přístroj, který je naprogramován, aby odhalil okamžik, kdy je vozidlo oficiálně testováno na emise. V takovém případě se ve vozech zapne systém pro kontrolu emisí. Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší 40 krát víc škodlivých exhalací, než je limit, sdělil EPA.

Podle expertů pravděpodobně vozy Volkswagen fungují lépe, je-li uvedený systém vypnutý. Jinak by pro podobné jednání nebyl důvod. Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagenu nařídil, aby dal na vlastní náklady vozy do pořádku. Firma Volkswagen uvedla, že s vyšetřovateli spolupracuje, další komentáře ale odmítla.

 

Volkswagen vyšetří zatajování emisí u vozů

Německá automobilka Volkswagen nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do svých dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Oznámil to dnes šéf skupiny Martin Winterkorn. Dodal, že celého případu „hluboce lituje“. „Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ citovala Winterkorna agentura Reuters. „Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů,“ uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Dodal, že Volkswagen plně spolupracuje s příslušnými americkými úřady.

   

 

Aktualizováno: 20.9:2015

18.09.2015 19:30

Firma dostala pokutu dva miliony za navezení nebezpečných stavebních odpadů

Pokutu dva miliony korun uložili inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) firmě za nelegální navezení téměř 20 tisíc tun odpadu na pozemky, které k tomu nebyly určeny. „Odpady pocházely z demolice bývalé přádelny. Firma je navezla na pozemky, které k tomu nebyly určeny, a k nakládání s odpady navíc neměla povolení. Znalecký posudek potvrdil, že šlo o směsné stavební odpady obsahující i nebezpečné ropné látky. Na pozemcích je odpad skladován více než rok,“ uvedl Karel Kozubek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP. ČIŽP s firmou v souvislosti s případem vede správní řízení o uložení opatření k nápravě.

18.09.2015 15:24

Nejvyšší správní soud opět otevřel cestu k modernizaci spalovny v Rybitví

Nejvyšší správní soud rozhodl o kasační stížnosti společnosti AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o. ve věci modernizace spalovny nebezpečných odpadů v Rybitví u Pardubic. "Soud se plně ztotožnil s argumenty společnosti AVE CZ a zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové i rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, které znemožňovalo vydání integrovaného povolení," uvádí firma v tiskové zprávě.

Společnost AVE CZ dlouhodobě usiluje o vydání integrovaného povolení, žádost jí však Krajský soud v Hradci Králové několikrát zamítl. Důvodem byl územní plán, který se stavbou spalovny v Rybitví nepočítal. Nejvyšší správní soud nyní potvrdil argumentaci společnosti AVE CZ a shledal změnu územního plánu, která znemožňovala na území obce Rybitví spalování odpadů, nezákonnou. Soud nařídil pasáž znemožňující spalování odpadů z územního plánu vyškrtnout. Proti rozhodnutí soudu není možné odvolání.

„Rozhodnutí soudu, který nám dal v našem postupu za pravdu, vítáme. Společnost AVE CZ díky rozhodnutí může opět obnovit kroky k získání integrovaného povolení. Na našem záměru dokončit a zprovoznit moderní spalovnu se nic nemění,“ uvádí jednatel společnosti AVE CZ Roman Mužík.

Vedení společnosti AVE CZ zároveň nevylučuje další jednání s Pardubickým krajem a městem Pardubice, které naznačilo zájem spalovnu odkoupit. „Samozřejmě vnímáme negativní stanovisko Pardubického kraje ke zprovoznění spalovny, přestože je z našeho pohledu neopodstatněné a pramení zejména z neinformovanosti občanů. Proto jsme připravení i nadále jednat a dohodu o prodeji spalovny v tuto chvíli nevylučujeme,“ doplnil jednatel společnosti AVE CZ Roman Mužík.

 

 

Zdroj: TZ AVE CZ

18.09.2015 13:19

Ministr Brabec z Bruselu: Schválili jsme pozici pro konferenci o ochraně klimatu v Paříži

ZÁVĚRY KE STAŽENÍ Rada pro životní prostředí dnes přijala závěry, které představují společnou pozici EU na mezinárodní klimatickou konferenci COP21, která se uskuteční na přelomu listopadu a prosince v Paříži. Českou republiku na Radě zastupoval ministr Richard Brabec.

 

„Česká republika přijaté závěry plně podporuje. Tyto závěry jsou důležitým signálem i pro mimoevropské partnery ve vyjednávání, že evropská osmadvacítka je připravena jet do Paříže s konstruktivní pozicí a bude usilovat o dojednání ambiciózní mezinárodní smlouvy, která nastaví systém pro snižování emisí skleníkových plynů jak pro vyspělé země, tak i pro státy s rozvíjející se ekonomikou. Současně je ale nutné, aby se země také adaptovaly na negativní dopady změny klimatu, což představuje další významný aspekt budoucí smlouvy o ochraně klimatu, včetně finančních otázek,“ prozradil po zasedání Rady EU pro životní prostředí ministr Brabec. Zároveň ocenil práci a snahu lucemburského předsednictví nalézt kompromisní znění, s nímž souhlasí všechny členské země EU.

Ministři pro životní prostředí zemí EU se sešli v Bruselu v mimořádném termínu, aby schválili mandát Evropské unie a jejích členských států pro vyjednávání nové mezinárodní smlouvy o ochraně klimatu po roce 2020. Ta má být přijata na přelomu listopadu a prosince na konferenci COP 21 v Paříži.

„Hlavním úkolem pařížské konference bude dojednat novou mezinárodní smlouvu o ochraně klimatu, která by měla začít platit od roku 2020. Nová smlouva má především stanovit cíle a systém hodnocení pro snižování emisí skleníkových plynů (mitigace) a také opatření pro přizpůsobování se změnám klimatu (adaptace). Důležitými prvky smlouvy budou také otázky financování či uplatňování technologií a budování kapacit v rozvojových státech,“ doplňuje Pavel Zámyslický, ředitel odboru energetiky a ochrany klimatu na MŽP.

Na zasedání Rady ministři diskutovali především o dlouhodobém cíli EU pro snižování emisí skleníkových plynů, mechanismu pro navyšování redukčních cílů, který má být zakotvený v nové smlouvě o ochraně klimatu, či o otázkách spojených s financováním opatření na ochranu klimatu.

Před vlastním zasedáním Rady pro životní prostředí proběhla pod vedením ministra Richarda Brabce ještě koordinační schůzka ministrů životního prostředí zemí V4, Bulharska a Rumunska. Vedle přípravy na pařížskou konferenci ministři projednali návrh revize systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS, který Evropská komise představila v červenci letošního roku. Skupina V4, jíž Česká republika v současné době předsedá, především hledala priority, které by v projednávání návrhu mohla společně prosazovat.

 

Dokument ke stažení:

Council conclusions on the EU mandate for Paris 2015

Outcome of Council m eeting

 

Čtěte také:

EU chystá důležité kroky v boji s globálním oteplováním, zaměří se třeba na snižování emisí (ČRo, 18.9.2015)

Část EU tlačí na výraznější snižování emisí, Česko je proti (EurActiv, 18.9.2015)

 

 

Zdroj: MŽP

18.09.2015 09:21

Příprava čtvrté průmyslové revoluce začíná již dnes

Propojit digitalizaci s průmyslem tak, aby vznikly „inteligentní“ továrny, kde budou produkty samy komunikovat s výrobními zařízeními a kde se výroba bude řídit IT systémy. Továrna, ve které si vyráběné produkty samy určí, jak mají být v průběhu výrobního procesu zpracovány, stroje, které samy hlásí technické poruchy, či sklady, které sami reflektují stav zásob a informují dodavatele o nových objednávkách. To je vize tzv. chytré továrny a budoucí průmyslové výroby. Hlavními přínosy tzv. čtvrté průmyslové revoluce má být úspora času, zkvalitnění výrobků nebo možnost produkty flexibilně upravovat, a ušít je tak zákazníkovi rychle na míru. To je hudba budoucnosti průmyslové výroby, která Česko čeká v následujících 10 až 15 letech.

Zatímco například v Německu má Průmysl 4.0 slušně nastartováno, v tuzemsku je jeho zavedení teprve v úplném zárodku. Ministerstvo průmyslu a obchodu v úterý na brněnském strojírenském veletrhu představilo Národní iniciativu, která má rozhýbat debatu o tom, jaké jsou předpokládané dopady na české prostředí. Praktické zkušenosti se zavedením průmyslu čtvrté generace chce vláda čerpat od německých kolegů. Více ZDE

 

Dokument ke stažení:

Národní iniciativa Průmysl 4.0 [pdf, 2323 kB]

 

Zdroj: EurActiv.cz

18.09.2015 08:44

Procter & Gamble bude snižovat emise skleníkových plynů o 30 procent

Společnost Procter & Gamble (P&G) včera oznámila svůj nový cíl snížit do roku 2020 o 30 procent emise skleníkových plynů ze svých zařízení. P&G plánuje dosáhnout svého cíle tím, že bude klást důraz na úsporu energie a zvýší využívání obnovitelné energie. Cíl byl stanoven ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF) a po vyhodnocení nejnovějších vědeckých poznatků prezentovaných Mezivládním panelem pro změnu klimatu (IPCC). Dále se společnost připojuje do programu "Climate Savers", sponzorovaného WWF, který umožňuje vedoucím společnostem spolupracovat a zvýšit své snahy řešit klimatické změny. Více informací o Cílech udržitelnosti společnosti P&G najdete ZDE.

17.09.2015 19:54

MŽP bude navrhovat násobné zvýšení ceny podzemních vod

INTERPELACE V rámci dnešních interpelacích ve Sněmovně ministr životního prostředí Richar Brabec uvedl, že v rámci novely vodního zákona chce rezort napravit abnormální situaci, kdy je levnější odběr podzemních vod než povrchových vod. "Takže my teď v novele vodního zákona předpokládáme nebo budeme navrhovat zvýšení ceny podzemních vod postupně až do roku 2022 v násobcích," uvedl ministr. MŽP chce tak předcházet situaci, kdy řada velkých spotřebitelů, velkých odběratelů podzemní vody včetně vodárenských společností přednostně čerpá podzemní vody, a to i v situaci, kdy je povrchových vod dostatek. Níže uvádíme přepis interpelace poslance Zahradníka a odpověď ministra Brabce.

 

 

Poslanec Jan Zahradník:

Pane místopředsedo, jak jinak. Někdy po pravdě se i k jiným ministrům obracím, dnes to byl například třeba pan premiér, takže nejste jediným terčem mého interpelování, pane ministře. Nyní dovolte tedy mou interpelaci.

Letošní léto bylo suché, to už jsme řekli. Varují nás meteorologové, že období sucha budou pokračovat i v budoucnosti. Hned se objevilo mnoho názorů, jak tomu období čelit. Podle mých informací se vláda vrací ke generelu území chráněných pro akumulaci povrchových vod, což je dobře. O tom jsme již s kolegou Bendlem mluvili letos na jaře na našem jednání. Já se ale chci v mé interpelaci zaměřit na problematiku zdrojů podzemních vod, která je neméně důležitá. Mám, pane ministře, tyto dotazy:

Kdy budou dořešeny staré zátěže, které ohrožují zdroje podzemní vody?

A za druhé. Jak bude zabezpečena rovnováha mezi odběrem podzemní vody a jejím zpětným přítokem?

Děkuji.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec:

Vážený pane kolego, vážené dámy, myslel jsem, že na mne nedojde. Já jsem si sbalil notičky, ale myslím, že to dám dohromady i takto. Mám minimum času, je to velmi rychlé.

Začnu druhým dotazem. V České republice je poněkud abnormální situace, kterou se teď budeme snažit napravit, byť to bude nepopulární určitě mezi řadou lidí, protože na rozdíl od jiných lidí je u nás levnější odběr podzemních vod než povrchových vod. Přitom podzemní vody jsou vzácnější, hůře se doplňují. Takže my teď v novele vodního zákona předpokládáme nebo budeme navrhovat zvýšení ceny podzemních vod postupně až do roku 2022 v násobcích, protože dneska jsou to přibližně dvě až tři koruny za kubík, a u povrchových vod je to někde mezi čtyřmi až šesti korunami za kubík, tedy za tisíc litrů. To znamená, budeme se snažit předcházet situaci, kdy řada velkých spotřebitelů, velkých odběratelů podzemní vody včetně vodárenských společností přednostně čerpá podzemní vody, a to i v situaci, kdy je povrchových vod dostatek. Přitom podzemní vody by měly být samozřejmě ponechány jako rezerva.

Máte naprostou pravdu, že obnovování těch především hlubších podzemních vod je velký problém, protože setrvačnost je poměrně vysoká. Musím říct, že pokud by příští rok bylo opět takové sucho jako letos, tak už to může být sucho s katastrofickými dopady, protože dneska v České republice stále ještě je více jak 50 % podzemních vod nebo podzemních pramenů, zdrojů podzemních vod - bavíme se především o těch mělkých - ve stavu sucha nebo katastrofického sucha. A pokud je nedoplní zima, tak budeme mít vážný problém.

Na tohle neexistuje žádné jednoduché řešení. Ve vládním materiálu je celá řada opatření, například umělé zasakování, kdy se povrchové vody cíleně zasakují do podzemních vod. To je věc, která je v Čechách vyzkoušená už 50 let a funguje dobře. To znamená, to snad k první otázce - bude to kombinace ekonomických faktorů nebo ekonomických nástrojů, finančních nástrojů a konkrétních technických opatření.

K tomu druhému dotazu. Postupně samozřejmě těmi prioritami, kdy první priorita je právě problém s případným ohrožením podzemních vod, to je problém, který momentálně Ministerstvo životního prostředí dává i jako priority pro Ministerstvo financí při rozhodování o prioritizovaném odstraňování starých ekologických zátěží. Takže nejenom v současné době, ale musím říct, že to poslední sucho k tomu přispělo jednoznačně, že případně ohrožení podzemních vod nějakou starou ekologickou zátěží je dneska mezi těmi prvními - řekněme - dvěma prioritami, které by měly rozhodovat o rychlosti odstraňování staré ekologické zátěže.

 

Související:

 

Stanovisko SOVAK ČR k záměru MŽP ke zvýšení poplatku za odběr podzemních vod (27.2.2015)

 
 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE