Více času na podstatné

Vláda schválila nový jednací řád, odmítla žalobu proti limitům znečištění

17.01.2018 08:56

Vláda schválila nový jednací řád pro své vlastní fungování a zasedání. Kabinet dále rozhodl o tom, že Česká republika se nepřidá k žalobě proti limitům znečištění ovzduší, které schválila Evropská unie v loňském roce (avizujeme, že únorová polemika časopisu Odpadového fóra se právě věnuje revizi BREF LCP). Koncepci vodní dopravy pro období 2016 až 2023, která počítá s výstavbou plavebního stupně v Děčíně, dnes také přijala vláda. Podle kabinetu se tak zlepší splavnost Labe od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem.

 

Česká republika se nepřidá k žalobě proti limitům znečištění ovzduší, které schválila Evropská unie v loňském roce, rozhodla na zasedání vláda. ČTK to sdělilo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Úřad tvrdil, že se jeví jako vhodné se k žalobě přidat jako vedlejší účastník na straně Polska. Záměr kritizovaly ekologické organizace. Aktivisté Greenpeace kvůli tomu v úterý vylezli na balkon MPO, ze kterého spustili transparent s nápisem: Ministerstvo uhlí a smogu.

Premiér Babiš ve Sněmovně v úterý uvedl, že se k žalobě chce připojit ministerstvo průmyslu, zatímco resort životního prostředí je zásadně proti. Premiér dodal, že se spíše kloní k negativnímu postoji ministra životního prostředí Richarda Brabce. Brabec dnes uvedl, že vláda o nepřipojení k žalobě rozhodla drtivou většinou. "Šlo o dopad na životní prostředí a nevěříme, že ta žaloba může mít nějakou šanci, nebyla to nějaká divoká debata," sdělil.

MPO se v materiálu mimo jiné odvolávalo na odhady takzvané národní technické pracovní skupiny, ve které jsou zastoupeni provozovatelé klíčových energetických provozů České republiky. Ta tvrdí, že předpokládané náklady zavedení limitů podle rozhodnutí Bruselu povedou k navýšení už uskutečněných ekologizačních investic v průmyslu zhruba o 15 až 20 miliard korun.

Nutnost dalších investic v hodnotě 20 miliard zmínil v úterý také ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO). "To povede ke zvýšení cen tepla a elektřiny, což může mít za následek poměrně rychlý rozpad centralizovaného zásobování teplem," napsal ČTK. Ministr upozornil, že Česko limity znečištění kritizovalo od začátku a do 107 spalovacích zařízení se kvůli omezení zplodin už dřív investovalo 40 miliard korun.

"Doufáme, že pan ministr Hüner se z této zkušenosti poučí a příště se podobných velmi špatných nápadů zdrží," uvedl dnes vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský. "Z právního hlediska dává rozhodnutí České republiky nepřipojit se k polské žalobě smysl. Argumenty, na kterých Polsko staví svoji žalobu, jsou poměrně slabé, především procedurálního charakteru. Česká republika se dnes zařadila mezi vyspělé evropské země, které mají zájem o čisté ovzduší," dodala právnička ekologické organizace právníků Frank Bold Laura Haiselová.

Ministr Hüner se po celou svou profesní kariéru pohybuje v energetice a průmyslu. V letech 1994 až 2002 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva Severomoravské energetiky, v letech 2004 až 2006 byl manažerem firmy ČEZ v Bulharsku. Na ministerstvu průmyslu působil už v letech 2006 až 2011, a to jako náměstek pro sekci průmyslu a energetiky. Mezi roky 2014 až 2015 pracoval jako předseda dozorčí rady a ředitel energetických zdrojů Vršanské uhelné finančníka Pavla Tykače. Od roku 2015 působil ve společnosti Siemens Česká republika.

 

Vyjádření průmyslu:

Svaz průmyslu a dopravy podporoval postup ministra průmyslu a obchodu, který navrhoval schválit připojení České republiky k žalobě Polska týkající se Rozhodnutí Evropské komise, kterou jsou stanoveny závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT). Chtěl, aby Vláda České republiky, na dnešním jednání tento návrh schválila. Pro Svaz průmyslu je nepřijatelné, aby vláda nereagovala na kroky Komise, které bezdůvodně znehodnocují již vynaložené investice a narušují stabilitu našeho investičního prostředí. Zároveň Svaz poukazuje na obcházení základních pravidel evropského legislativního procesu. Zamítavé stanovisko vlády je pro nás zklamání. ČR podle nás tímto nehájí své zájmy, takové jednání bereme jako negativní signál od vlády a rizikové jednání do budoucna,“ komentuje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Evropská komise obdobnými kroky narušuje stabilitu a předvídatelnost investorského prostředí, což jsou základní parametry pro posílení konkurenceschopnosti Evropy na světových trzích. Prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák: „Rychlé změny parametrů v době, kdy ještě investice pro naplnění zpřísněných požadavků ani nedoběhly, navíc založené na chybné metodologii měření či neověřených datech rozhodně stabilní a předvídatelné investiční prostředí nepředstavují“. Nové emisní limity nastavené Rozhodnutím komise neznamenají automaticky významné snížení zátěže životního prostředí. Ekonomický potenciál dostupných technologií se vyčerpává. „Považujeme za neakceptovatelné, že k tak významné regulaci, jakou bezpochyby je rozhodnutí o BAT, nebylo navzdory požadavku některých členských států provedeno ze strany Komise důkladné hodnocení dopadů,“ dodává Jaroslav Hanák prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Z hlediska procesního byly porušeny hlavní principy evropského legislativního procesu – na tuto skutečnost Svaz opakovaně poukazuje a věcnými argumenty vyzýval české vládní představitele, aby z titulu procesních pochybení napadli toto rozhodnutí Komise tím, že se připojí k již žalující polské straně. Jeden z hlavních argumentů jednoznačné podpory potvrzuje prezident Svazu průmyslu Hanák: „Některá ustanovení byla Komisí jednostranně upravena krátce před samotným hlasováním, zástupci států se tedy nemohli řádně seznámit s danými změnami. Komise dále zcela rezignovala na povinnou snahu nalézt široce akceptovatelný kompromis, což potvrdilo schválení materiálu těsnou většinou 0,14 % hlasů.“

Svaz upozorňuje na tuto skutečnost s ohledem na možné opakování postupu ze strany Komise do budoucna i v jiných oblastech, kdy tento postup obcházející základní pravidla evropského legislativního procesu přináší maření vynaložených investic a může se opakovat.

Je nepřijatelné, aby vláda nereagovala na kroky Komise, které bezdůvodně znehodnocují vynaložené investice, narušují stabilitu investičního prostředí, nejsou založeny na reálných datech a vyhodnocení dopadů a upírají dotčeným subjektům právo na spravedlivý proces.

Vláda má garantovat aplikaci principu rovnosti před zákonem pro všechny subjekty v České republice, a to i z hlediska dodržení pravidel legislativního procesu. Pokud dochází ze strany jakékoliv instituce k bezdůvodnému narušení tohoto principu, je povinností vlády tento postup odmítnout.

Doplňující základní informace:

  • Rozhodnutí Evropské komise stanovující nejlepší dostupné techniky pro velká spalovací zařízení (BAT) představuje z hlediska obsahového i procedurálního velmi kontroverzní legislativu. BAT reprezentují dosud nejúčinnější a nejpokročilejší technologie aplikovatelné v běžném provozu, kterými naše společnost disponuje. V souladu s technologickým vývojem jsou požadavkem na široké uplatňování BAT ze strany Evropské komise kladeny na vybrané skupiny zařízení spadající pod směrnici o průmyslových emisích (IED) stále vyšší nároky na jejich provoz za účelem omezení negativních vlivů na životní prostředí.
  • V České republice dochází k razantnímu snížení znečištění ovzduší z velkých spalovacích zdrojů již nyní, neboť tyto zdroje procházejí v současnosti dalším procesem ekologizace (snížení produkce oxidů síry, oxidů dusíku a polétavého prachu). Díky tomu se podíl těchto zdrojů na znečištění ovzduší do roku 2020 sníží na marginální úroveň. Od počátku tisíciletí tak průmysl investoval stovky miliard korun do své ekologizace, tyto investice provedl ve 3 hlavních vlnách, a díky tomu snížil produkci emisí o 95 %.
  • Během uplynulých 15 let se na požadavky EU a zpřísnění BATů v České republice 3krát změnily zákonné nároky na množství vypouštěných emisí pro zdroje, jejichž investiční cyklus činí 25 let.
  • Svaz průmyslu a dopravy ČR upozorňuje, že hlavní emitenti odpovědní za polutanty s nejvyšším zdravotním rizikem (PM10, PM2,5, BaP) jsou lokání zdroje znečištění, mj. domácnosti.
  • Nelze se divit, že se předmětem kritiky stala omezená transparentnost procesu, mj. ad-hoc ústupek Řecku těsně před hlasováním ve Výboru dle čl. 75 bez předchozího postoupení zástupcům členských států, metodicky nesprávné odvození některých BAT (použití neshodných metod měření) či použití vzorků, jež plní zlomek referenčních závodů. Tato pochybení vyústila až v žaloby států (PL a BG) či zástupců dotčených odvětví.

 

Teplárenské sdružení ČR

Vláda podlehla nátlaku nevládních organizací a odmítla návrh ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hünera, aby se Česká republika připojila k žalobě Polska na Evropskou komisi ve věci Prováděcího rozhodnutí Komise, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách. Česká republika tak bude odkázána pouze na zprostředkované informace o tomto soudním sporu, jehož výsledek bude mít podstatný vliv na potřebu dalších investic v energetice a tím i na cenu elektřiny a tepla.

Polsko se u Evropského soudního dvora domáhá zrušení Prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442 ze dne 31. července 2017, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách. Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo, aby se Česká republika k žalobě připojila a získala tak status vedlejšího účastníka. Vláda však tento návrh odmítla.

„Mrzí mě, že vláda podlehla nátlaku nevládních organizací a znemožnila tak České republice přímý přístup k informacím o probíhajícím soudním sporu Polska s Evropskou komisí, jehož výsledek je pro spotřebitele elektřiny a tepla poměrně důležitý. Bude teď muset spoléhat na to, jaké informace jí poskytnou státy, které se budou sporu s Evropskou komisí účastnit,“ řekl ředitel výkonného pracoviště Teplárenského sdružení České republiky Martin Hájek a dodal: „Vláda měla příležitost vyslat signál, že nebude tolerovat porušování evropské legislativy a je připravena hájit zájmy České republiky i soudní cestou, bohužel se k tomu neodhodlala.“

Žaloba již byla polskou vládou podána a Evropský soudní dvůr o ní bude rozhodovat bez ohledu na to, jestli se k ní Česká republika připojí nebo nepřipojí. Evropský soudní dvůr je zcela nezávislý na členských státech EU. Řídí se výlučně právem a jeho rozhodování nemůže nijak ovlivnit, jestli žalobu na Evropskou komisi podporuje jeden nebo 10 států. Pokud by se Česká republika k žalobě připojila, získala by status vedlejšího účastníka, což by především znamenalo, že by měla přímý přístup k informacím o probíhajícím soudním sporu. V politické rovině by pak vláda ČR svým připojením k žalobě vyslala signál Evropské komisi, že nebude tolerovat porušování evropské legislativy a je připravena se bránit i soudní cestou.

Teplárenské sdružení ČR souhlasí s názorem polské vlády, že v rámci procesu přijímání Prováděcího rozhodnutí došlo k závažným pochybením, a to jak věcným, tak procesním. Na tuto skutečnost také Sdružení včas upozorňovalo dopisem komisaře Karmenu Vella. Evropská komise se ovšem rozhodla Prováděcí rozhodnutí vydat, místo aby věcné chyby odstranila a napravila svá procesní pochybení. Tím Evropská komise zavdala příčinu k žalobám Polska a řady dalších subjektů a bude teď muset svůj postup obhájit před Evropským soudním dvorem.

Provozovatelé tepláren v České republice investovali do splnění přísných emisních limitů vyplývajících ze směrnice o průmyslových emisích za posledních 5 let více než 20 miliard korun. Prováděcí rozhodnutí Komise tyto limity v horizontu 4 let dále zpřísňuje a jejich splnění by si vyžádalo další miliardové investice a v některých případech i nutnost náhrady nově pořízených technologií. Tyto investice by v konečném důsledku zaplatili spotřebitelé elektřiny a tepla, aniž by došlo k významnému snížení emisí znečišťujících látek, protože energetika je již dnes jejich minoritním původcem.

Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442 ze dne 31. července 2017, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro velká spalovací zařízení je prováděcí akt doplňující podmínky provozu spalovacích stacionárních zdrojů nad 50 MW instalovaného tepelného příkonu. Závěry o BAT pro všechna odvětví zahrnutá ve směrnici 2010/75/EU jsou schvalovány a pravidelně revidovány, požadavky na tento proces jsou definovány v příslušné navazující legislativě.

 

Související:

MPO: ČR se má přidat k žalobě proti limitům znečištění ovzduší (16.1.2018)

BAT LCP: Bulharsko podpoří Polsko v žalobě proti Evropské komisi (16.1.2018)

 

Vláda bude mít od února pozměněný jednací řád

Nový jednací řád pro své vlastní fungování a zasedání schválila vláda. Novinářům to po jednání kabinetu řekl premiér Andrej Babiš a současně označil předchozí kritiku změn aktuálního textu jednacího řádu za bublinu či dezinformace. Z textu podle něj nakonec vypadlo i ustanovení, podle kterého měl premiér v poslední instanci řešit spory mezi ministry, aby se předešlo rozporům při samotném zasedání.

Novelu po jejím předložení do připomínkového řízení kritizovaly některé politické strany. Piráti a Starostové upozorňovali zejména na zvažované zrušení záznamu o tom, jak o návrzích hlasovali jednotliví ministři. Ustanovení, které by podle kritiků znemožnilo určit osoby odpovědné za kroky vlády, z konečného návrhu zmizelo.

Podle ministerstva spravedlnosti je hlavním účelem změn zefektivnění a zrychlení projednávání materiálů předložených vládě. Kabinet by se měl podle návrhu novým jednacím řádem řídit od začátku února, sdělil ČTK tiskový odbor úřadu vlády.

Proti původnímu návrhu ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO) vypadla kvůli námitkám úřadu vlády či Českého statistického úřadu (ČSÚ) také úprava, která rušila účast státního tajemníka pro evropské záležitosti a šéfa ČSÚ na vládě. Zmizet by mělo naopak dosavadní ustanovení o účasti prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Ministerstvo spravedlnosti to zdůvodňuje tím, že úprava je duplicitní, protože šéf NKÚ má zaručen přístup přímo v zákoně.

"Co se týká NKÚ, tam se nic nemění. Předseda NKÚ sám řekl, že tam nechce být, protože je tam ze zákona," řekl dnes novinářům Babiš. Tajemník pro EU se bude účastnit všech bodů, které se unie týkají. "To byly vlastně zase dezinformace, bublina, která měla strašit, že něco chceme řešit nějak jinak," uvedl Babiš. Návrh podle něj má urychlit procesy na vládě, ale de facto se nic nezměnilo.

Některé strany kritizovaly i záměr, aby premiér byl poslední instancí sporů ministrů u jednotlivých materiálů s tím, že předseda má ostatní členy koordinovat, nikoliv direktivně řídit. Podle ministerstva měla úprava, kdy po postupném jednání náměstků a ministrů má rozpor vyřešit schůzka ministrů s premiérem, zefektivnit jednání vlády a předejít situacím, kdy jde materiál na jednání kabinetu s rozpory. "Nakonec jsme tam ani nedali, že premiér řeší nějaké rozpory," konstatoval Babiš.

Ambicí změn má být to, aby zejména nelegislativní materiály procházely připomínkovým řízením jen na úřadech, kterých se nějak týkají. "Účelem není zakázat se vyjádřit, ale spíš připomínkové řízení učinit více pružným," uváděl návrh. Omezit by se také mělo množství materiálů, o kterých se vláda neusnáší a projednává je pro informaci.

Zrušit se má také povinnost zařazovat do materiálů tiskovou zprávu. Pelikánův úřad ji označuje za nadbytečnou. Mezi vypracováním tiskové zprávy a schválením materiálu uplynou často i víc než dva měsíce, takže tisková zpráva je často neaktuální či matoucí, protože materiály doznají podstatných změn, tvrdí resort. Nová úprava také preferuje elektronickou distribuci materiálů proti listinné.

 

Nový jez v Děčíně

Koncepci vodní dopravy pro období 2016 až 2023, která počítá s výstavbou plavebního stupně v Děčíně, dnes přijala vláda. Podle kabinetu se tak zlepší splavnost Labe od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem. Vyplývá to z tiskové zprávy kabinetu.

Podmínkou schválení koncepce je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být jez vybudován. "Opatření připraví Správa Národního parku České Švýcarsko a budou vládě ministrem životního prostředí předložena do konce června letošního roku. Poté bude Koncepce vodní dopravy předložena vládě ke schválení," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Koncepce, která je prvním koncepčním materiálem pro vodní dopravu v ČR, identifikovala jako hlavní příčinu významného poklesu přeprav v posledních 20 letech nedostatečnou spolehlivost splavnosti Labe od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem. V tomto úseku je podle koncepce potřebné omezit závislost vodní dopravy na klimatických podmínkách, což je možné pouze stavbou Plavebního stupně Děčín.

Podle vlády je převažujícím veřejným zájmem další rozvoj vodní dopravy. Vodní doprava vykazuje podle ministerstva dopravy relativně nízký vliv na životní prostředí, zároveň je energeticky málo náročná. Vodní doprava má v ČR nízký podíl v nákladní dopravě, proto je hlavním cílem koncepce vytvářet podmínky pro její větší využívání při současném snižování jejího vlivu na životní prostředí.

Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se podle koncepce mohou plavit lodě s ekonomicky rentabilním ponorem 140 cm jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 cm pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by stoupla splavnost pro ponor 140 cm na 345 dní v roce a pro 220 cm na 180 dní.

Příprava vybudování jezu na dolním Labi trvá už více než 20 let. Proti stavbě děčínského plavebního stupně opakovaně protestují české i německé ekologické organizace a v minulosti i vláda spolkové země Sasko.