Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: EVO / REUSE centra

 

Teplo je duležité. ZEVO s plynem jako náhrada za uhlí
Redakce OF

V energetickém využití odpadu se blýská na lepší casy
Jirí Vecka

Prumyslové odpady – jejich recyklace a materiálové využití
Václav Kuncl

Prukopnické využití škváry v dopravních stavbách už není snem
Tomáš Baloch

Príprava paliv pro energobloky
Tomáš Hamšík

Nehomogenní palivo, nestabilní kotle, kolísavý odber páry a na to navázané plánování výroby energií – i s tím si umí AI poradit
Marek Kollmann

Sečteno, podtrženo: Dřevo je stavební materiál budoucnosti
Redakce OF

Vybarvi-spoj-podtrhni aneb příležitost pro změnu na školách je tu!
Jan Froněk

Digitální zálohy na PETky a plechovky? Odborníci pred nimi varují
Redakce OF

Vliv cirkulární ekonomiky na pracovní prostredí s ohledem na BOZP
Josef Senčík

Biodegradabilní elektroizolační kapalina již není snem
Pavel Trnka

Výzkumné príležitosti v oblasti životního prostredí
MŽP a TA ČR

Kdo neměří, jako by nebyl
Redakce OF

V lázenském městě Teplice se chystá další udržitelná procedura
Redakce OF

LIBRE– Libenské reuse a komunitní centrum
Veronika Nováčková

Třídění odpadu na hrbitove už není tabu
Redakce OF

MiSe Klima poradí, jak snížit dopady zmeny klimatu
Eva Škorničková

Podpora elektromobility vCesku je dnes již relativne široká
Lukáš Kadula

Globální rust elektromobilu pokracuje
František Vörös

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
4.6. Webinár: Používejte Cyrkl jako superhrdina
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
16.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady včetně nových evidenčních povinností od 1. 1. 2025
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
30.10. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Listopad    
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
 
  

 

Novinky

29.05.2014 09:00

OPŽP: Výsledky dotací z XLIX., L., LII., LIV. a LVI. výzvy

Ministr životního prostředí Richard Brabec podepsal dne 27. 5. 2014 seznam schválených a zamítnutých žádostí a žádostí zařazených do zásobníku v rámci Operačního programu Životní prostředí. Schváleno bylo 16 žádostí z XLIX. výzvy (PO 6 - 3. skupina žádostí), 461 žádostí z L. výzvy (PO 6 - 3. skupina žádostí), 747 žádostí z LII. výzvy (PO 4), 136 žádostí z LIV. výzvy (oblast podpory 7.1) a 3 žádosti z LVI. výzvy (podoblast podpory 1.3.1). Další důležité informace a předmětný seznam najdete na webu Operačního programu životního prostředí ZDE.

29.05.2014 08:10

Evropská komise představila novou strategii energetické bezpečnosti

Evropská komise představila novou strategii pro posílení bezpečnosti dodávek energie. Hlavními body strategie je dokončení vnitřního energetického trhu EU, modernizace energetické infrastruktury, diverzifikace vnějších dodávek energie, posílení nouzových mechanismů, zvýšení domácí výroby energie a zlepšení energetické účinnosti. Důraz je také kladen na koordinaci vnitrostátních energetických politik a jednotné vystupování při jednání s vnějšími partnery. Předloženou strategii projednají vedoucí představitelé EU na zasedání Evropské rady na konci června.  na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/brusel-zada-zatezove-testy-v-energetickem-sektoru-1088915#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylinkVlastní zpráva je dostupná ZDE (tiskovou zprávu najdete ZDE) a executive summary k doprovodné studii ZDE.

 

 

Konfederace evropského podnikání BUSINESSEUROPE se vyjádřila k přijetí nové strategie energetické bezpečnosti, kterou tento týden zveřejnila Evropská komise a kterou budou na červnovém zasedání Evropské rady projednávat také vedoucí představitelé EU. I s ohledem na dění na Ukrajině je dle BUSINESSEUROPE nákladově efektivní strategie energetické bezpečnosti nezbytná. Zvyšování a diverzifikaci zdrojů energie jak z vnitřního tak vnějšího hlediska označuje jako krok správným směrem a navrhuje zabývat se také potenciálními novými zdroji energie, jako je například břidlicový plyn.

 

Čtěte také:

Brusel žádá zátěžové testy v energetickém sektoru (E15, 29.5.2014)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/brusel-zada-zatezove-testy-v-energetickem-sektoru-1088915#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Energetická bezpečnost : Komise navrhuje komplexní strategii k posílení bezpečnosti dodávek (ANJ, EK)

 

 

Zdroj: CEBRE

 

29.05.2014 07:44

HN: Vědci vyrazí do firem pro peníze

Akademie věd osloví na podzim desítky technologických a průmyslových firem, bude jim totiž nabízet komerční služby specializovaných pracovišť. Jednotlivé laboratoře přímo vytipují podniky, které má cenu oslovit, podle toho, zda mají k jejich zaměření blízko, a mohly by proto mít zájem o spolupráci. Lidé z výzkumných ústavů pozvou také manažery na debatní setkání či na prohlídky vědeckých center. To vše s jediným cílem - získat od nich nové zakázky. O tom, že Česko v propojování byznysu s vědou pokulhává, se mluví už několik let. Stejně jako o tom, že to je jeden z důvodů, proč země stagnuje třeba ve světových žebříčcích konkurenceschopnosti. Tomu, aby na trase firmy-věda začaly probíhat intenzivnější vztahy, má pomoci také daňová změna, která platí od ledna 2014. Společnosti, jež si na vysoké škole nebo u Akademie věd objednají nějaký výzkum a zaplatí za něj, si ho pak mohou zahrnout do nákladů. To až dosud nešlo. Na vědu a výzkum plyne ročně ze státního rozpočtu přes 26 miliard korun, které si mezi sebe rozdělí univerzity, výzkumné ústavy, Akademie věd a podniky čerpající dotace na své inovace. Více se dočtete v dnešních Hospodářských novinách nebo ZDE.

 

Nová pravidla EU ke stimulaci výzkumu a vývoje (EK, 26.5.2014)

Unie chce v rámci důkladné revize předpisů ke stimulaci růstu a podpory výzkumu a vývoje dát členským státům větší volnost v poskytování pomoci podnikům.

Jedním z hlavním cílů reforem je soustředit zdroje na zkoumání případů státní podpory, u kterých hrozí, že by mohly narušit hospodářskou soutěž.

Podniky budou moci v budoucnu využívat různé druhy podpor pro širší škálu činností a ve vyšších částkách, aniž by musely své plány překládat předběžné kontrole ze strany orgánů EU.

Odhaduje se, že podle nových liberalizovaných pravidel budou státy Komisi oznamovat 10 % až 25 % případů státní podpory. V současné době je to 40 %. K tomuto snížení dojde v důsledku menšího počtu kritérií, na jejichž základě se rozhoduje o tom, zda se podpora musí oznámit či nikoli.

Komisi se tak již nebudou muset oznamovat přibližně tři čtvrtiny dnešních státních podpor a asi dvě třetiny dotací. Díky tomu se sníží administrativní zátěž podniků, státní správy členských států i samotné EU.

Členské státy budou místo toho muset zveřejňovat online informace o každé finanční podpoře převyšující částku 500 000 eur, kterou orgány veřejné moci podnikům poskytnou. Ostatní země, podniky a veřejnost tak budou moci kontrolovat, jak se státní podpora ekonomickým subjektům v celé EU poskytuje.

Díky novým pravidlům budou členské státy moci flexibilněji investovat například do inovačních klasterů, širokopásmové infrastruktury nebo ochrany kulturního dědictví. Podmínkou bude, aby podpora sloužila k vytvoření nových pracovních míst a posílení konkurenceschopnosti.

Očekává se, že tyto změny pomohou zvýšit do roku 2020 výdaje na výzkum, vývoj a inovace v EU o 50 %. Unie v současné době do této oblasti investuje zhruba 2 % HDP. Zvýšením těchto investic na 3 % by se EU dostala na stejnou úroveň jako USA a Japonsko. Firmy by následně mohly uvádět na trh více zboží a zaměstnávat více lidí.

Reformy začnou platit od 1. července tohoto roku. Jsou součástí rozsáhlejšího souboru opatření, jejichž cílem je urychlit rozhodovací proces v případech narušení hospodářské soutěže. V posledních několika letech již byla zavedena specifická pravidla pro širokou škálu odvětví – včetně regionálního rozvoje, rizikového financování a letišť.

 

 

Zdroj: Hospodářské noviny (iHNED.cz), EK

 

28.05.2014 15:13

O regulaci vodárenství zatím není rozhodnuto

Vláda dnes měla na programu "Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství". Výsledek jednání je takový, že projednávání bylo přerušeno na týden. Připomínáme, že na začátku května (12.5.) premiér Bohuslav Sobotka informoval, že jednání bylo přerušeno na 14 dní s tím, že bude materiál nadále analyzován a to ve smyslu dopadů na cenu vodného/stočného a státního rozpočtu. Z původní tří variant se vláda rozhodla dále posoudit už jen dvě varianty a to zachování současného stavu a přenos kompetencí na Energetický regulační úřad (ERÚ). Třetí navrhovanou variantou původně bylo zřízení nového nezávislého regulačního úřadu.

 

 

Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství
č.j. 450/14 - bod 6 schůze vlády 12.5.2014
Předkládají: ministr průmyslu a obchodu, 1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí, ministři zemědělství a životního prostředí
Výsledek jednání vlády: Projednávání bylo přerušeno na týden.

 

 

Dokument ke stažení:

Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství

 

Čtěte také:

Vláda o týden odložila debatu o regulaci cen ve vodárenství (Vodárenství.cz, 28.5.2014)

 

 

28.05.2014 12:33

Každý rok nezákonná těžba dříví způsobí ekologickou újmu kolem 100 mil. Kč

ČIŽP již déle než 20 let řeší protizákonné aktivity v lesích, přičemž mezi nejzávažnější případy patří zejména nezákonné těžby dříví, výše ekologické újmy v lesích v letech 2010 - 2013 dosahuje kolem 100 milionů Kč ročně. V roce 2013 udělila ČIŽP za nezákonné těžby celkem 37 pokut v souhrnné výši 12 086 000 Kč.

V období let 2007 až 2009 se ročně plocha poškozených lesů šetřených ČIŽP pohybovala kolem 20-30 ha a objem dříví kolem 5 000 m3, následně však v letech 2010 až 2013 došlo ke zvýšení rozsahu nezákonných těžeb na úroveň cca 50 hapoškozených lesů ročně a cca 15 000 m3 nezákonně vytěženého dříví. Nárůst rozsahu nezákonných těžeb souvisel se zvýšenou cenou dříví a situací na trhu.

Z kontrolní činnosti vyplývá, že na území ČR působí několik organizovaných skupin, které provádí nezákonné těžby, lidé z těchto skupin jsou velmi vynalézaví a často mění metody protizákonné činnosti. Zajišťování důkazů a prokazování viny v těchto případech není jednoduchou záležitostí, takže u části případů zůstává pachatel neznámý a nikdo není potrestán.

Mezi nejvyšší pokuty v tomto směru patří pokuta 2 500 000 Kč, kterou ČIŽP udělila v roce 2012 pražské společnosti I.L.C., a.s. Uložená pokuta sankcionovala sérii 6 nezákonných těžeb, které uvedená společnost zadala a organizovala během roku 2011 v šesti lokalitách v okresech Chrudim, Svitavy a Trutnov, v rámci kterých byly vytěženy holoseče o celkové výměře 9,87 ha, při kterých bylo nezákonně vytěženo cca 4 200 m3 dříví. Osoby spojené s organizováním nezákonných těžeb této společnosti následně v letech 2012 a 2013 pokračovaly v organizování nezákonných těžeb pod hlavičkou jiných podnikatelských subjektů, tyto aktivity jsou na základě trestního oznámení ČIŽP předmětem vyšetřování orgánů činných v trestním řízení. Od roku 2011 udělila ČIŽP těmto společnostem pravomocné pokuty ve výši 9 590 000 Kč.

Určit celkovou výši škody nezákonných těžeb je velice obtížné, protože je nutné zvážit i rozsah majetkové škody, pokud došlo k odcizení nebo poškození dříví na cizích lesních majetcích. ČIŽP se však při hodnocení rozsahu škod zaměřuje na vyčíslení tzv. "ekologické újmy" v lese jako složce životního prostředí, která je stanovena na základě rozdílu mezi reálnými efekty funkcí lesa před poškozením a po poškození těžbou na konkrétním stanovišti, přičemž jsou zohledněny faktory aktuálního společenského zájmu. Pokud počítáme se současným rozsahem cca 50 ha poškozených lesů ročně, pohybuje se roční ekologická újma v lesích kolem 100 milionů Kč.

 

 

Zdroj/foto: ČIŽP

28.05.2014 10:24

ČPS: Města nemohou v příštím období počítat s podporou na ekologické CNG autobusy.

Jednou z priorit Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020, která byla schválena vládou v roce 2013, je pokles množství rizikových látek z dopravy a nižší úroveň znečištění ovzduší. Vláda v dubnu 2014 projednala informaci o stavu přípravy strategie čerpání pro období 2014-2020 (Dohody o partnerství) a programů, které budou spolufinancovány z evropských fondů. Přestože v Dohodě o partnerství se deklaruje zlepšení kvality ovzduší skrze podporu alternativních zdrojů paliv jako je CNG, podle posledních informací města nemohou v příštím období počítat s žádnou podporou na ekologické CNG autobusy. V ČR jezdí dnes 500 CNG autobusů, ale je to jen 2,5 procenta ze všech, která v ČR jezdí.

Jakmile byla v lednu letošního roku vyhlášena dotace na CNG autobusy, Brno rozjelo největší CNG projekt v ČR za 0,5 miliardy korun a v brzké době by zde mělo jezdit 100 autobusů na zemní plyn. Stejně tomu bude i v Ostravě. Město Havířov uvažuje, že všechny autobusy ve městě budou jezdit jen na CNG, Ústí nad Labem si hodlá pořídit 30 až 35 CNG autobusů. Zájem o nákup těchto autobusů spolu s podporou je obrovský. Míra urbanizace v ČR je 73 procent, proto je negativnímu působení emisí z městské dopravy ovlivněna většina obyvatel. Nejvyšší hodnoty tuhých znečišťujících látek jsou ve velkých městech a tak je tomu i v Praze. V případě oxidu uhelnatého se v mezikrajském srovnání Praha dokonce vymyká. V Dohodě o partnerství se navíc přímo zmiňuje, že je v Praze „potřeba rozvoje alternativních paliv jako je CNG“, ale Praha je jediná, kde autobusy na CNG stále nejezdí.

V rámci implementace Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020 se vláda ČR mimo jiné zavázala prosazovat zvýšení podílu čistých a energeticky účinných vozidel v sektoru veřejné dopravy podporou obměny vozového parku a zaváděním odůvodněných a kontrolovatelných pobídek na straně poptávky v rámci městských center. Nyní v nových operačních programech podle posledních informací města nemohou v příštím období počítat s žádnou podporou na ekologické CNG autobusy.

Studie ukazují, že CNG autobusy snižují emise oxidu uhličitého o 25 až 30 procent ve srovnání s dieselovými autobusy. Největší rozdíl je v karcinogenních a mutagenních pevných prachových částicích PM, ty jsou u CNG téměř nulové. Využití CNG autobusů může snížit suspenze částic v atmosféře až o 60 až 97 procent a emise oxidu uhelnatého o 52 až 84 procent.

Stále více lidí žije ve městech, města jsou dnes domovem asi 70 procent populace EU. Tento globální trend bohužel způsobuje neudržitelnou situaci: špatnou kvalitu ovzduší, vysoké emise prachových částic i vysokou hladinu emisí CO2. Zpráva OECD z roku 2012 uvádí, že špinavé ovzduší způsobí každý rok více úmrtí než nepitná voda nebo nehygienické životní podmínky a zdůrazňuje, že městské znečištění bude v roce 2050 nejčastější příčinou předčasného úmrtí. Již dnes téměř 3,6 milionu lidí se očekává, že každý rok umírá v důsledku respiračních onemocnění způsobené vdechováním látek znečišťujících ovzduší.

Ukázkovým příkladem je hlavní město Indie Nové Dillí, které bylo v roce 1991 jedním z měst s nejvíce zamořeným ovzduším. Ve městě se poté začalo jezdit na CNG, a to asi 10 tisíc autobusů, 5 tisíc minibusů, 10 tisíc taxi vozů, 55 tříkolek na CNG atd. a v roce 2003 obdrželo město mezinárodní ocenění čistého města Clean Cities International Award. Příměstské autobusy, které jezdí u Nového Dillí na naftu, se smí přiblížit nejvíce 16 km k centru města. A dnes je Nové Dillí město s modrou oblohou a nejčistější autobusovou dopravou na světě.

V ČR jezdí 19 716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc. V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jen 42.

 

Čtěte také:

Veřejná doprava se v ČR negativně podílí na kvalitě ovzduší, výměna starých vozidel sníží emise až o 90 %

Aktuální verze OPŽP 2014-2020

SEA k OPŽP: Veřejné projednání se uskuteční 19. června

 

 

28.05.2014 09:27

SEA k OPŽP: Veřejné projednání se uskuteční 19. června

Proces SEA k OPŽP na období 2014-2020 pokračuje veřejným projednáním, které se BUDE KONAT dne 19. června 2014 od 15 hodin v budově MŽP (Vršovická 65, Praha 10, místnost 959). V rámci veřejného projednání bude představen návrh uvedeného operačního programu a vyhodnocení vlivů této koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví. Dle požadavků zákona o posuzování vlivů na životní prostředí jsou v průběhu procesu SEA povinně zveřejňovány příslušné dokumenty v Informačním systému SEA na adrese: https://portal.cenia.cz/eiasea/view/sea100_koncepce.

 

 

Dokumenty ke stažení:

Pozvánka

 

Zdroj: SFŽP

28.05.2014 06:18

Informace MŽP k průběhu jednání sněmovního výboru pro životní prostředí o novele zákona o odpadech

Poslanecká sněmovna v současné době projednává vládní návrh novely zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech. Touto novelou bude do naší legislativy zapracována směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních, což má zabránit sankcím ze stran Evropské unie kvůli nedodržení termínu pro transpozici evropské legislativy. Tento termín uplynul letos 14. února.K vládnímu návrhu novely byly na jednání sněmovního výboru pro životní prostředí předloženy dva pozměňovací návrhy. Návrh poslance Jana Zahradníka doplňuje požadavky na hustotu sběrné sítě v systému zpětného odběru a upravuje způsob kontroly refundací u elektrozařízení, která jsou vyvezena mimo území České republiky. Další pozměňovací návrh od poslance L. Okleštěka zavádí od roku 2015 pro obce povinnost zajišťovat tříděný sběr papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Od roku 2023 pak zakazuje ukládat na skládky recyklovatelné a využitelné odpady a zejména neupravený směsný komunální odpad. Tomuto zákazu by mělo předcházet postupné navýšení poplatků za skládkování těchto odpadů, od roku 2015 na 600 Kč a v roce 2020 až na 1000 Kč. Více ZDE

 

27.05.2014 11:54

Přílepek k novele zákona o odpadech - OEEZ již na Třetíruka!

ZVEŘEJŇUJEME JAKO PRVNÍ Poslanecké sněmovně je aktuálně projednáván pozměňovací návrh zákona o odpadech, kterým se od roku 2015 zavádí obcím povinnost zajišťovat tříděný sběr papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Norma zároveň navrhuje postupné zvýšení poplatku za skládkování, a to ze současných 500 na 600 korun v roce 2015 až na 1000 korun v roce 2020, uvedlo dnes MŽP v tiskové zprávě. Jako první zveřejňujeme zmiňovaný pozměňovací návrh - text ZDE.

 

 

 

Související článek:

Reakce MŽP na informace ke zvýšení poplatků za skládkování

Platby za popelnice mohou v příštích pěti letech podražit až o 250 korun

ČAOH: Poslanci prosadili ve výboru zdražení odpadů pomocí přílepku (23.5.2014)

 

 

27.05.2014 10:20

iDNES: Platby za popelnice mohou v příštích pěti letech podražit až o 250 korun

OBSAHUJE REAKCI MŽP Stát se chystá zdražit skládkování, lidé si za popelnice připlatí. Ve sněmovně se po více než roční pauze objevil návrh, který má během pěti let zdražit poplatek za skládkování odpadu na dvojnásobek. Takové zdražení by se promítlo i do cen, které lidé platí radnicím za likvidaci odpadů. Návrh na zdražení, který podle iDNES.cz podporuje i současné Ministerstvo životního prostředí, protlačil ve výboru pro životní prostředí poslanec ANO Ladislav Okleštěk. MŽP v dnešní tiskové zprávě konstatuje, že v Poslanecké sněmovně je aktuálně projednáván pozměňovací návrh zákona o odpadech, kterým se od roku 2015 zavádí obcím povinnost zajišťovat tříděný sběr papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Norma zároveň navrhuje postupné zvýšení poplatku za skládkování, a to ze současných 500 na 600 korun v roce 2015 až na 1000 korun v roce 2020. Více ZDE

 

Související článek:

Přílepek k novele zákona o odpadech - OEEZ již na Třetíruka!

ČAOH: Poslanci prosadili ve výboru zdražení odpadů pomocí přílepku (23.5.2014)

 

Zdroj: iDNES.cz

27.05.2014 09:42

Veřejná doprava se v ČR negativně podílí na kvalitě ovzduší, výměna starých vozidel sníží emise až o 90 %

Automobilová doprava se dnes na množství emisí v ovzduší podílí z asi 30 % a má negativní vliv na kvalitu života obyvatel. Problém se vedle osobních automobilů týká také veřejné dopravy. V České republice dnes jezdí podle údajů Centrálního registru vozidel kolem 20 tisíc autobusů veřejné dopravy, které přepraví ročně přes 2 miliardy osob. Alarmující je však stáří a stav těchto vozidel, které v průměru slouží kolem 15 let a většina nesplňuje nejpřísnější emisní normy. Přitom investice spojená s nákupem nových vozů se díky nižším nákladům na alternativní pohonné hmoty vrátí již za 4 roky. Více ZDE

27.05.2014 09:15

Navrhovaná novela zákona o hospodaření s energií přináší řadu zásadní změn

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií. Návrh zákona má podle ministerstva především legislativně upravovat zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporovat energetické úspory. Zásadní novinka dotýkající se podnikatelského sektoru v rámci této implementace je opakovaná povinnost pro velké podnikatele absolvovat energetický audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. Nově budou ústřední instituce při vypisování veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou však stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní. Termín připomínek je stanoven na 23. června 2014. Další informace a podklady ZDE.

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Evropa má podle Bruselu výrazně šetřit energiemi a omezit tak závislost na Rusku (ČRo, 27.5.2014)

Celkově by se měly země EU zaměřit na zlepšení energetické účinnosti. Unie si už před časem stanovila cíl zlepšit energetickou účinnost o 20 procent k roku 2020. Takzvaná transpozice této směrnice má být v členských zemích hotová k 5. 6. 2014. Česko ale termín podle zdrojů Radiožurnálu nesplní.

 

27.05.2014 08:17

KIA: množství odpadu při výrobě pokleslo za posledních 10 let o 26,9 %

Udržitelný rozvoj Kia Motors oznámila, že v roce 2013 měla celosvětová výroba vozů této značky dosud nejnižší dopady na životní prostředí a vykazovala parametry trvalé udržitelnosti lepší než kdykoli v dosavadní historii – a to i přes rostoucí globální prodeje a objemy výroby. Kia dokázala omezit emise oxidu uhličitého, spotřebu vody i produkci odpadu, a to ve všech třech hlavních výrobních závodech v Koreji.

Prodeje vozů Kia vloni vykázaly meziroční růst 1,4 % na výsledných 2 746 643 automobilů, nicméně díky stabilnímu zaměření na vyšší trvalou udržitelnost ve všech výrobních závodech této automobilky se podařilo ekologické dopady snížit.

Kia dokázala omezit emise oxidu uhličitého, spotřebu vody i produkci odpadu, a to ve všech třech hlavních výrobních závodech této značky v Koreji (Hwasung, Sohari a Gwangju) – díky trvalému zaměření na recyklaci, zaměstnanecké iniciativy, vyšší investice, snižování objemu odpadu na výrobní jednotku a technologie pro využití odpadního tepla. V uvedené trojici závodů se v roce 2013 dohromady vyrobilo 1,31 mil. vozů – tj. asi 46 % celosvětové výroby Kia Motors – a 1,26 mil. motorů.

 

Dosažené výsledky:

  • Průměrné emise CO2 na jeden automobil meziročně klesly o 4,7 %
  • Spotřeba vody ve výrobních závodech meziročně poklesla o 6 %
  • Za poslední dekádu se objem produkovaného odpadu na jeden vůz snížil o 26,9 %
  • Domácí výrobní závody Kia zajišťují 46 % celkové světové produkce

 

Pokles produkovaných emisí CO2 na výrobní jednotku o 4,7 %

V roce 2013 se výroba v korejských závodech zvýšila o 12 947 vozů, nicméně objem produkovaných emisí CO2 na jeden vyrobený automobil poklesl o 4,7 % (tj. 29,4 kg na jeden automobil) a absolutní pokles pak činil 30 507 tun (na 788 000 tun). Celkové snížení emisí CO2 v roce 2013 odpovídá roční absorpci uhlíkových emisí lesem čítajícím cca 30,44 milionu borovic.

Rovněž se podařilo snížit celkovou spotřebu energií, a to o 3,7 % (618 TJ) na 15 930 TJ, což znamená pokles o 596 MJ na každý vyrobený automobil. Uvedeného poklesu s cílem snížit produkované emise bylo dosaženo opatřeními k minimalizaci zbytečného chodu výrobních zařízení a strojů ve všech výrobních závodech.

Kia rovněž oznámila svůj záměr získat certifikaci ISO 50001 ve všech svých globálních výrobních závodech. Standard ISO 50001 z roku 2011 je mezinárodní normou pro podnikové plánování a implementaci opatření na úsporu energií. Závod automobilky Kia v korejském Gwangju získal certifikaci ISO 50001 již v roce 2012; následovat mají závody v Sohari a Hwasung – stejně tak jako výrobní závody v zahraničí – což se odrazí v ještě lepších výsledcích snižování spotřeby energií.

 

Pokles spotřeby vody

Snižování spotřeby vody je pro Kia Motors důležitou prioritou, neboť Korea patří k zemím s potenciálním nedostatkem vodních zásob; dešťové srážky přepočtené na obyvatele činí v této zemi pouhých 10 % celosvětového průměru.

Kia Motors v roce 2013 dokázala ve svých závodech Hwasung, Sohari a Gwangju meziročně snížit celkovou spotřebu vody o 305 000 m3 na objem 6,17 mil. m3 – tj. pokles spotřeby vody na výrobní jednotku činí 6 % meziročně a od roku 2003 tento pokles představuje plných 30 %.

K uvedenému snížení spotřeby napomohly soustavné investice do výrobních závodů a jejich modernizace, vč. projektů ke zlepšení přepadu vody u chladicích věží a zlepšení parametrů recyklace vody z kondenzované páry produkované při výrobě. Současně jsou zaměstnanci všech závodů vedeni k tomu, aby praktikovali návyky úsporného zacházení s vodou, ať již na pracovišti nebo v domácnostech.

 

Recyklace na vzestupu – množství odpadu produkovaného při výrobě pokleslo za posledních 10 let o 26,9 %

V roce 2013 poklesl objem produkovaného odpadu v meziročním srovnání o 3,6 %, což znamená snížení hmotnosti odpadu oproti roku 2012 o plných 8 399 tun. Ve vyjádření na každý automobil Kia vyrobený v Koreji to pak znamená meziroční pokles o 8 kg, neboli 4,6 %.

Zároveň to znamená, že za posledních 10 let pokleslo množství odpadu vyprodukovaného při výrobě každého vozu o plných 26,9 %.

Z celkových 221 937 tun odpadu vyprodukovaného v roce 2013 bylo 93,3 % recyklováno (včetně 10 381 tun oceli, což představuje 5% meziroční nárůst míry recyklace oceli, odpovídající 494 tunám). Uvedená čísla jsou výsledkem nových systémů optimalizovaného nakládání s  odpady, zaměřených na hledání dalších možností recyklace odpadních materiálů. Jako úspěšné se ukázaly i neustálé snahy o snižování produkce jakéhokoli odpadu v rámci všech výrobních závodů.

Odpadní materiály, které nelze znovu využít či recyklovat, se deponují na skládky nebo spalují; skládkovaný odpad představuje pouhé 1 % celkové produkce odpadu z výrobních závodů. Ve výrobním závodu Kia Motors Sohari, kde roční výrobní kapacita dosahuje 340 000 vozů, se od roku 2008 nevyprodukoval vůbec žádný odpad deponovaný na skládky.

Kia Motors se zasazuje hledat účinné inovace a zlepšení výrobních procesů s cílem dále snižovat dopady svých činností na životní prostředí. Uvedená ekologická úsilí společně s komerčním nasazením alternativních technologií pohonu a využíváním recyklovatelných a ekologicky šetrných materiálů ve vyráběných vozech pak ocenila i přední světová poradenská společnost Interbrand zaměřující se na hodnocení značek, která automobilku Kia zařadila v ekologickém hodnocení značek pro rok 2013 (Best Global Green Brands) na 37. místo mezi všemi značkami světa.

26.05.2014 12:32

Ústavní soud zrušil kauci pro distributory pohonných hmot

Ústavní soud (ÚS) dnes zrušil zákonné ustanovení, jež zavedlo dvacetimilionovou kauci pro distributory pohonných hmot. Nález ale vstoupí v platnost až 30. června 2015, do té doby mají zákonodárci čas, aby upravili problematiku jinak. Kauce jako taková je podle soudců racionální, důvodem zásahu je paušálně stanovená výše. Kauce by měla být odstupňována, aby zohledňovala situaci menších distributorů. Návrh na zrušení části zákona o pohonných hmotách a čerpacích stanicích podalo 18 senátorů z různých stran.

 

 

Dokument ke stažení:

  • Nález Ústavního soudu sp.zn. Pl. ÚS 44/13 je dostupný ZDE
  • Reportáž/video na ČT24 - ZDE

 

 

Zdroj: Českénoviny.cz (Celý článek ZDE)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE