Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Sběr a svoz odpadů

 

Jaké investiční příležitosti skrývá Keňa v oblasti odpadového a vodního hospodářství?
Redakce OF

Dědictví konzumu: Evropa a USA mění Afriku v popelnici
Frederika Klčová

Rizika spojená s recyklací plastů: Výzvy pro zdraví, životní prostředí i legislativu
Nikola Jelínek

Ústavní soud: Zpětné odnětí poplatků obcím za uložené odpady bylo protiústavní
Redakce OF

Analýza vybraných odpadových toků v ČR
Redakce OF

Oběhové hospodářství: 8 cest, jak získat podporu na technologie, recyklaci i redesign výrobků
Jaroslav Kopecký

Praha míří k bezodpadové budoucnosti – pomáhají jí technologie i data
Redakce OF

Chytré systémy pro odpadové hospodářství: Jak RFID a vážení mění pravidla hry
Pavla Švermová

Podaří se českým obcím dosáhnout třídicího cíle pro rok 2025?
Michal Struk

Polemika: Překročí Česko svůj vlastní skládkovací stín?
Redakce OF

Bohové nemusí být šílení: Uchopí Česko inovativní přístup k podpoře cirkulární ekonomiky?
Redakce OF

Recyklace autovraků na rozcestí: Příležitost pro průmysl, nebo další alibi pro nečinnost?
Benjamin Hague, Tadeáš Rulík a Filip Křenek

Strategická ložiska manganu a lithia v ČR ožívají s podporou Evropské komise a Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Bohumil Beneš

Vzdělávání pro cirkulární budoucnost: Jak budujeme udržitelné návyky už na prvním stupni
Jan Froněk

Startuje nový ročník sběrové soutěže pro Zelené firmy. Loni podniky odevzdaly rekordních 773 tun elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Clean Industrial Deal z pohledu chemického průmyslu
Ivan Souček

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

04.08.2014 09:42

Nová verze systému ISPOP

Dne 1. 8. 2014 byla spuštěna nová verze systému ISPOP. Kromě grafických změn, které vedou k přehlednosti užívání systému, došlo ke změně způsobu stažení PDF formulářů v uživatelských účtech. Cílem je poskytnout uživatelům lepší orientaci, zrychlení a zefektivnění při stažení PDF formulářů.

 

Úpravy byly provedeny na základě připomínek uživatelů systému, kteří se v minulosti podíleli na hodnocení přívětivosti systému.

 

Videonávod i obrázkový postup na stažení PDF formulářů v nové verzi je k dispozici v sekci Manuály.

Zdroj: ISPOP

01.08.2014 13:03

SFŽP spouští další akcelerační opatření, které má snížení ztráty evropských

Státní fond životního prostředí ČR od dnešního dne přistupuje k zásadní změně administrace projektů OPŽP, která má přispět k další akceleraci celého Operačního programu životní prostředí (OPŽP). Mezi již aplikovanými akceleračními opatřeními se podle fondu jedná o jednu z nejpodstatnějších úprav, která významně zkrátí dobu mezi vydáním registrace a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.

Informační systém SFŽP ČR bude nově umožňovat předsunout vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace před proces posouzení veřejných zakázek. V praxi tedy bude možné vydat Rozhodnutí o poskytnutí dotace neprodleně po doložení všech k němu požadovaných dokladů podle přílohy č. 1 Směrnice MŽP č. 6/2014 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z Operačního programu Životní prostředí včetně spolufinancování ze Státního fondu životního prostředí ČR a státního rozpočtu České republiky - kapitoly 315 (životní prostředí).

Díky této úpravě bude možné vydat Rozhodnutí o poskytnutí dotace i před nebo v průběhu posuzování veřejných zakázek na fondu, nikoliv až po komplexním posouzení všech výběrových řízení, která se k danému projektu vztahují, jako tomu bylo doposud. Kontrolní mechanismus posouzení veřejných zakázek se tímto opatřením nijak neoslabuje ani neruší, pouze dochází ke změně v návaznosti pracovních postupů tak, aby žadatelé o podporu obdrželi Rozhodnutí o poskytnutí dotace ve výrazně kratší lhůtě oproti stávající praxi.

Fond upozorňujeme žadatele, že vlastní financování projektu (proplácení podpory) bude možné až po dokončení posuzování veřejných zakázek pracovníky fondu. Podmínkou zařazení fakturace do žádostí o platbu bude právě dokončení posouzení daného výběrového řízení, ke kterému se vážou předkládané faktury. Posuzování veřejných zakázek může probíhat nikoliv jen do v pořadí první žádosti o platbu, ale průběžně s proplácením výdajů z ostatních, již posouzených veřejných zakázek, přičemž tímto nastavením bude zajištěno, že do žádosti o platbu nebude možné zahrnout výdaje z veřejné zakázky, která ještě nebyla ze strany fondu posouzena. Pokusí-li se žadatel zařadit do žádosti o platbu výdaje z nezkontrolované veřejné zakázky, informační systém ho upozorní, že tyto faktury nelze do žádosti o platbu zařadit z důvodu nedokončeného posouzení veřejné zakázky poskytovatelem dotace. Případná korekce za pochybení při výběru dodavatele bude řešena v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech.

 

Zdroj: SFŽP

 


 

01.08.2014 10:31

OPŽP: Ministerstvo snížilo o 3 % výši růstu cen vodného a stočného

Výši meziročního reálného nárůstu cen vodného a stočného je možné upravit od roku 2015 z pěti na dvě procenta. Rozhodlo tak Ministerstvo životního prostřední na základě ekonomického vývoje České republiky. Státní fond životního prostředí ČR však upozorňuje, že samotná změna prognóz ještě neznamená záruku snížení cen za vodu.

Na základě provedeného posouzení předpokládaných makroekonomických ukazatelů (ekonomického vývoje v ČR) přednastavených ve výpočtu v modelech finančních analýz pro vodohospodářské projekty (z počátku roku 2008) a skutečného makroekonomického vývoje do roku 2013 Ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že je možné upravit výši růstu cen vodného a stočného. 

Výši meziročního reálného nárůstu cen vodného a stočného je možné od roku 2015 upravit z 5,0 % na 2,0 %, neboť tato prognóza věrněji popisuje současnou a budoucí makroekonomickou situaci.

Úprava této prognózy bude možná, pokud příjemce podpory u projektu s vydaným Rozhodnutím o poskytnutí dotace předloží oficiální žádost na Státní fond životního prostředí ČR, a to minimálně tři měsíce před stanovením nových cen.

Státní fond životního prostředí ČR upozorňuje, že samotná změna prognóz ještě neznamená záruku snížení cen vodného/stočného - to závisí na mnoha faktorech uvedených ve finanční analýze (vstupní data, kategorie žádosti, typ projektu „zelená louka"/"historická data").

Žádosti budou akceptované pouze u projektů, které budou i po této úpravě vytvářet významnou část odpisů a dojde ke změně cen. Touto změnou nebude dotčena výše podpory přiznaná příjemci.

 

Zdroj: SFŽP

31.07.2014 18:08

Vítkovice Steel uzavřou ocelárnu, důvodem je konec platnosti integrovaného povolení

Valná hromada společnosti VÍTKOVICE STEEL, a.s. rozhodla o zastavení investice tzv. sekundárního odprášení konvertorové haly ocelárny společnosti, které jí bylo nařízeno v tzv. integrovaném povolení, jehož platnost končí 30. září 2015. Akcionáři firmy nařídili managementu společnosti vypracovat plán ukončení provozu střediska ocelárna, který bude minimalizovat dopad rozhodnutí na zaměstnanost v regionu a respektovat dodavatelskoodběratelské vztahy.

Podle předsedy odborů Zdeňka Kološe se odbory budou snažit rozhodnutí nových majitelů zvrátit: "První bod je, že se budeme se snažit prodloužit to integrované povolení, aby firma mohla jet dál. Záleží na tom, jestli to půjde."

Moravskoslezský kraj teď ale jakýkoli ústupek odmítá. Firmě nařídil odprášení už v roce 2005. „Byla možnost, aby ta miliardová investice byla z 90 procent krytá prostředky Evropské unie. Nemůžeme uhýbat v těchto opatřeních, která mají i environmentální přínos. Je to rozhodnutí nových vlastníků. Vlastnická struktura dodnes není úplně odtajněna,“ vysvětlil hejtman Miroslav Novák.

Firmě Vítkovice Steel se podařilo snížit záporný výsledek: v roce 2012 byla ve ztrátě 450 milionů korun, v roce 2013 to bylo 140 milionů. Předseda představenstva Dmitrij Ščuka uvedl, že kvůli nákladům a omezením spojeným s ekologickými pravidly, která zavádí Evropská unie, je v ohrožení ocelářství v celé Evropě. Firma Vítkovice Steel zaměstnává v současnosti přes 1 000 lidí, z toho v ocelárně jich pracuje asi čtvrtina.

 

 

Zdroj: VÍTKOVICE STEEL, a.s., ČT24, ČRo

31.07.2014 15:58

Hojně diskutovanou novelu zákona o odpadech posoudí prezident

Dnešním dnem postupuje novela zákona o odpadech, která se týká zejména oblasti nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady, ze Senátu ČR k projednání prezidentu republiky. Návrh novely zákona má zajistit transpozici evropské směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ), která vstoupila předloni v platnost. Lhůta pro transpozici této směrnice již uplynula dne 14. února 2014 a s Českou republikou bylo na konci letošního března zahájeno řízení o porušení Smlouvy kvůli včasnému neprovedení této směrnice.

„Přijetí předloženého vládního návrhu zákona je nezbytné za účelem splnění závazků, které pro ČR vyplývají z členství v Evropské unii. Registr míst zpětného odběru bude obsahovat adresy sběrných míst pro vysloužilé elektrické spotřebiče bez ohledu na jejich provozovatele, umožní tak rychlou orientaci občanům, kde vysloužilé elektrické spotřebiče odevzdat,“ vysvětluje ministr Richard Brabec.

Ministerstvo životního prostředí si uvědomuje potřebu zásadnějších změn v některých oblastech platné právní úpravy nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady (zejména ve vztahu k fungování kolektivních systémů), které byly předmětem rozsáhlých diskusí v Senátu. Tyto koncepční změny však nemohly být začleněny do projednávané transpoziční novely zákona o odpadech, kterou bylo třeba v zájmu předejití hrozbě sankcí ze strany EU urychleně přijmout. Ministerstvo životního prostředí na jejich řešení intenzivně pracuje v rámci připravovaného věcného záměru zákona o výrobcích s ukončenou životností.

Novela se v dolní komoře Parlamentu ČR zviditelnila díky pozměňovacímu návrhu poslance Okleštky. V návrhu poslanec navrhoval od roku 2015 zavést pro obce povinnost zajišťovat tříděný sběr papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Od roku 2023 se mělo zakázat ukládat na skládky recyklovatelné a využitelné odpady a zejména neupravený směsný komunální odpad. Tomuto zákazu mělo předcházet postupné navýšení poplatků za skládkování těchto odpadů, od roku 2015 na 600 Kč a v roce 2020 až na 1000 Kč. Nakonec pozměňovací návrh nebyl schválen.

Minulý týden poslanci projednali ve třetím čtení další novelu zákona o opadech (senátní návrh), která se prioritně zaměřovala na sběrny a výkupny odpadů. Po delší diskuzi poslanci ve druhém čtení načetli několik pozměňovacích návrhů. Nakonec byly schváleny návrhy, které zavádějí povinné třídění kovů a biologicky rozložitelného odpadu (BRO), omezují skládkování od roku 2024 a dále Ministerstvo zemědělství by se mělo podílet na prováděcích předpisech souvisejících právě s BRO.

 

Návrh novely mimo jiné zavádí:

  • novou úpravu definice výrobce elektrozařízení,
  • rozšíření povinnosti posledních prodejců odebírat použitá elektrozařízení,
  • navýšení minimální úrovně dalšího využití elektroodpadu,
  • zřízení centrálního registru míst zpětného odběru, který usnadní konečným uživatelům přístup k informacím o jim dostupných místech zpětného odběru elektrozařízení,
  • zjednodušení administrativní podoby Seznamu výrobců elektrozařízení,
  • větší hustotu míst zpětného odběru pro elektrozařízení pocházející z domácností.

 

Souvisejcí článek:

23. schůze Senátu: 23.7.2014, výsledky ZDE

Elektronizace přepravy nebezpečných odpadů bude pravděpodobně účinná od 1. ledna 2016 (2.7.2014)

 

31.07.2014 13:51

Energetické zajímavosti: končí vládní zmocněnec pro dostavbu Temelína, rozdělení podniku Dalkia...

Václav Bartuška po čtyřech letech skončil ve funkci vládního zmocněnce pro dostavbu Temelína. Na konci června vypršel mandát a dál už nepokračuje, zjistil server ECHO24.cz. Bartuškova případného následovníka úřady zatím nevybraly. Bartuška ale dál zůstává zvláštním velvyslancem České republiky pro energetickou bezpečnost. Funkce vládního zmocněnce byla zřízena především jako nezávislý dohled na výběr dodavatele dostavby dvou nových jaderných bloků temelínské elektrárny. Zároveň měl dohlížet na strategické, bezpečnostní a zahraničněpolitické zájmy Česka. Bartuška byl vládním zmocněncem od roku 2010.


Fůze Dalkia s firmou Veolia Voda
Francouzské energetické koncerny EDF a Veolia Environnement dokončily rozdělení svého společného podniku Dalkia, jednoho z předních poskytovatelů energetických služeb, který působí i v České republice. V rámci dohody EDF získala veškeré aktivity skupiny Dalkia ve Francii a Veolia převzala operace Dalkie v zahraničí. V České republice vznikne spojením Dalkie s firmou Veolia Voda firma s tržbami téměř 30 miliard Kč, která bude patřit mezi dvacítku největších v české ekonomice. Pro Českou republiku a Slovensko tuto novou spojenou organizaci řídí Philippe Guitard, dosavadní generální ředitel vodárenské divize. Philippe Guitard je současně ředitelem skupiny Veolia pro střední a východní Evropu pro všechny aktivity Veolia.

 

Solární panely směřujte na západ nebo východ

Nikoliv na jih, ale na západ nebo východ by měli lidé nasměrovat solární panely na svých domech. Vychází to z americké studie, podle které se tím energetická závislost na veřejné síti může snížit až o jedenáct procent. Lidé tak uspoří více energie i peněz. Solární zařízení by tak svým majitelům pomohla především v časech energetických špiček. Například v Německu je množství solárních panelů namířených na jih tak veliké, že jeho energetická síť je v poledne přetížená množstvím levné energie, která se musí spotřebitelům téměř rozdávat. Naopak v energetických špičkách je pak ekologické energie zase nedostatek. Více ZDE

 

ČEZ: Biomasa zásobí elektřinou 70 tisíc domácností

Téměř 120 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v prvním pololetí roku 2014 výrobny Skupiny ČEZ v České republice, které spalují nebo spoluspalují biomasu. Navzdory zpřísněné legislativě se tak podařilo udržet loňské tempo výroby. Vyrobené množství elektřiny by za stejné období pokrylo spotřebu 70 tisíc českých domácností. Lídrem spalování biomasy ve Skupině ČEZ zůstává Elektrárna Hodonín, která disponuje pro tyto účely nejkvalitnějším zázemím. Vedle analytické laboratoře patří k základním prvkům moderního provozu v Hodoníně třídič biomasy a především unikátní vzorkovač biomasy na spotřebě vyvinutý ve spolupráci útvaru výzkumu a vývoje.


 

 

31.07.2014 13:06

Nové kotlíkové dotace v Moravskoslezském kraji startují již zítra!

Ministerstvo životního prostředí spolu s Moravskoslezským krajem otevírají 1. srpna další společnou výzvu pro podávání žádostí na výměnu neekologických kotlů. Moravskoslezský kraj uvolnil na tuto výzvu 30 milionů korun, stejnou částku poskytne i MŽP prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR. Celková suma na výměnu kotlů v MSK tak dosáhne výše 280 milionů korun.

Podporovanými typy kotlů v této, v Moravskoslezském kraji už 6. výzvě, plně automatické kotle třetí a vyšší emisní třídy nebo zplyňovací, atmosférické a kondenzační kotle na zemní plyn. Výše dotace je závislá na typu pořizovaného kotle a pohybuje se od 15 do 60 tisíc korun.

Lidé, kteří o dotaci požádají, dostanou do 20 týdnů od podání žádosti vyrozumění, zda jim finance na nový kotel budou poskytnuty, či nikoli. Úspěšní žadatelé pak mají 9 měsíců na to, aby zlikvidovali starý kotel, koupili a nainstalovali nový a předložili kompletní doklady ke kontrole. Finance žadatelé obdrží na svůj účet do třiceti dnů po podpisu smlouvy o poskytnutí dotace.

Seznam podporovaných kotlů je zveřejněn a spravován Státním fondem životního prostředí ČR na stránkách https://registrace.nzu2013.cz/np/vyhledavani-vyrobku/.

 

Dokumenty ke stažení:

Podrobné informace o podmínkách 8. výzvy
Ostatní dokumenty k 8. výzvě

 

 

Zdroj: SFŽP

31.07.2014 08:32

OPPK: Praha podpoří projekty v oblastech inovací, podnikání a revitalizace podnikání

Hlavní město Praha vyhlásilo 14. výzvu k předkládání projektových žádostí v rámci Operačního programu Praha - Konkurenceschopnost. Oblasti podpory jsou Rozvoj inovačního prostředí a partnerství mezi základnou výzkumu a vývoje a praxí a dále Revitalizace a ochrana území. V průběhu srpna budou zveřejněny aktuální termíny seminářů pro žadatele. Aktualizovanou projektovou příručku OPPK, verze 5.3, naleznete na webu OPPK v sekci "Dokumenty".

 

 

Podporované aktivity oblasti podpory 2.1:

  • revitalizace ploch s ekologickou zátěží;
  • revitalizace ploch významných pro rozvoj města;
  • regenerace veřejných prostranství v obytných územích;
  • revitalizace poškozených a nevhodně využívaných zelených ploch (parky aj.);
  • revitalizace nevhodně využívaných ploch omezujících budoucí rozvoj území;
  • obnova nevyužívaných historicky cenných objektů a areálů,
  • revitalizace vodních toků a vodních nádrží včetně revitalizované doprovodné zeleně,
  • výstavba protihlukových zdí a protihlukových pásů zeleně,
  • doplňkové projekty malého rozsahu zabezpečující ochranu území ohrožených povodněmi.

 

Podporované aktivity oblasti podpory 3.1:

  • investiční aktivity spojené se vznikem nových a rozvoj stávajících inovačních jednotek s přímou účastí organizací výzkumu a vývoje, rozvoj infrastruktury pro VaV (technologické a vědecké parky, podnikatelské inkubátory, centra excelence, inovační centra);
  • pořízení / modernizace přístrojového a laboratorního vybavení pro výzkum, vývoj, inovace;
  • vytváření sítí organizací vědy a výzkumu, podnikatelských firem a dalších subjektu (neziskový a veřejný sektor); společné projekty realizované v těchto sítích s významným inovačním charakterem;
  • rozvoj výzkumných kapacit MSP, činnosti MSP v oblasti výzkumu, vývoje a inovací

 

Dokumenty ke stažení:

14. výzva OPPK – oblast podpory 2.1

14. výzva OPPK – oblast podpory 3.1

30.07.2014 08:44

EK zveřejnila zprávu o energetice v Evropě. Podíl atomu na globální výrobě elektřiny dramaticky klesl.

Evropská komise zveřejnila příručku EU Energy in Figures 2014. Podle celkového přehledu světové produkce energie země Evropské unie produkují pouze 6,1% světové energie. Od roku 1995 do 2011 nastal v produkci energie zemí EU mírný pokles, avšak Čína ho za stejné období více než zdvojnásobila.

Dále World Nuclear Industry Status Report vydal zprávu za rok 2014, kde uvádí, že podíl atomových elektráren na globální výrobě elektřiny dramaticky klesl. V současné době je dokonce na nejnižší úrovni od konce 80. let. Další informace a zprávy ke stažení ZDE.

 

30.07.2014 07:05

Tématy jednání vlády budou vodní hospodářství, biopaliva i NP Šumava

Ve středu jde ministr životního prostředí Richar Brabec na vládu se žádostí o schválení nadlimitní zakázky pro Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, kde sídlí experti na povodně a sucho. Chce do roku 2017 posílit kompetence i rozpočet této resortní organizace až o 90 milionů korun. "Chtěl bych, aby ústav byl organizačním lídrem projektu," řekl v rozhovoru s ČTK Brabec. Náplní této zakázky na léta 2014 - 2017 má být tedy podpora výkonu státní správy v oblasti vodního hospodářství, konkrétněji:

 

  • odborná podpora mezinárodní spolupráce v oblasti ochrany vod,
  • odborná podpora reportingu pro EU a podpora implementace evropské legislativy v oblasti ochrany vod,
  • provoz evidencí v rámci Informačního systému veřejné správy a souhrnné informace v oblasti vodního hospodářství,
  • informační a odborná podpora v oblasti ochrany vod nad rámec výše uvedených okruhů.

 

Evropská unie stanovila pro členské státy povinný cíl využívat obnovitelné zdroje energie v dopravě ve výši 10 % energetického obsahu do roku 2020. Záměrem je snížit emise skleníkových plynů a zvýšit využívání obnovitelných zdrojů v dopravě. Aby mohl systém podpory biopaliv, který spočívá v úlevě spotřební daně z minerálních olejů, pokračovat, vypracovalo Ministerstvo zemědělství aktualizovaný víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015 – 2020. Materiál navazuje na program podpory biopaliv platný od roku 2008 do 30. června 2015.

Vláda dále projedná senátní návrh zákona o Národním parku Šumava. Národní park Šumava nepotřebuje samostatný zákon. Na setkání v Českém hydrometeorologickém ústavu se včera na tom shodli premiér Bohuslav Sobotka a ministr životního prostředí Richrad Brabec. Resort naopak připravuje novelu zákona o ochraně přírody a krajiny - na podzim ji chce poslat na vládu. Stanovila by režim pro všechny národní parky.

 

Přehled bodů jednání:

  • Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava
  • Návrh víceletého programu podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015 - 2020
  • Informace o přípravě nadlimitní veřejné zakázky s názvem „Podpora státní správy v oblasti vodního hospodářství“ zadávané mimo působnost zákona o veřejných zakázkách

 

Výsledky jednání vlády - ZDE

 

Zdroj: MŽP, MZe, ČeskéNoviny.cz, ČRo

Foto: Vlada.cz

29.07.2014 18:32

Novinky OPŽP: Sociálně únosná cena vody, veřejná podpora a fakturace

Státní fond životního prostředí ČR zveřejňil přehled sociálně únosné ceny pro vodné a stočné, stanovené pro jednotlivá krajská území (NUTS 3) dle pravidel OPŽP 2007 - 2013, platnou pro kalendářní rok 2014.

Takto zveřejněná, sociálně únosná cena pro vodné a stočné, je platná pro projekty spolufinancované z Operačního programu Životní prostředí v programovém období 2007 - 2013 v rámci prioritní osy 1 - Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní, podoblasti podpory 1.1.1 - Snížení znečištění z komunálních zdrojů a oblasti podpory 1.2 - Zlepšení jakosti pitné vody. Stanovení sociálně únosné ceny pro vodné a stočné bude v budoucnu pravidelně zveřejňováno na webu OPŽP v ročních intervalech, a to vždy v září roku před uplatněním výše sociálně únosné ceny pro vodné a stočné na další rok. Tyto ceny jsou rozhodující při posuzování dodržování podmínek Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro výše uvedené projekty, a to v tom smyslu, že příjemce má možnost (nikoliv povinnost) ceny na sociálně únosnou úroveň snížit.

V souladu s „Metodikou pro žadatele rozvádějící podmínky přílohy č. 7 Programového dokumentu OPŽP" (verze 3.5), je sociálně únosná hranice pro výdaje na vodné a stočné definována jako cena pro vodné a stočné (včetně DPH), která představuje 2% průměrných ročních čistých příjmů domácností se standardní specifickou spotřebou vody 80 l/os/den.

Stanovení sociálně únosné ceny pro vodné a stočné (vč. DPH) v jednotlivých krajích ČR, pro rok 2014, vychází ze statistických údajů o příjmech a životních podmínkách domácností za rok 2013, indexované dle průměrné míry inflace za čtyři poslední čtvrtletí do poloviny r. 2014, s využitím údajů z pravidelně zveřejňované Zprávy o inflaci (ČNB). Pro následující roky budou průměrné roční čisté příjmy domácností vždy aktualizovány a navýšeny o průměrnou inflaci za rozhodné období.

Stanovení sociálně únosné ceny pro vodné a stočné pro rok 2015 bude zveřejněno v září letošního roku.

Přehled výše sociálně únosné ceny pro vodné a stočné dle krajů je k dispozici ZDE

 

Hlavní změny vyplývající z Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 pro projekty zakládající veřejnou podporu v oblasti Regionální investiční podpory

Dne 1. 7. 2014 vstoupilo v účinnost Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem (dále Obecné nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014), jež nahrazuje Obecné nařízení o blokových výjimkách č. 800/2008.

Stávající režimy blokových výjimek Operačního programu Životní prostředí 2007 - 2013 dle Nařízení č. 800/2008 vyjma Regionální blokové výjimky (tzv. regionální investiční podpory) je možné aplikovat ještě po přechodné období šesti měsíců, tedy do 31. prosince 2014. Režimy Regionální blokové výjimky se však musí řídit od 1. července 2014 již pravidly nového Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014. S ohledem na výše uvedené se mění podmínky pro žadatele Operačního programu Životní prostředí 2007 - 2013 u Regionální investiční podpory.

Mezi hlavní změny, ke kterým dochází v oblasti Regionální investiční podpory v důsledku přijetí nových předpisů, patří především snížení výše regionální investiční podpory na 25 % způsobilých výdajů dle pravidel uvedených v tomto novém nařízení a dle nově schválené Mapy regionální podpory pro Českou republiku na období 2014-2020. Zároveň není možné aplikovat ustanovení regionální investiční podpory na projekty v oblasti výroby a distribuce energie.

Podle nové úpravy není u Regionální investiční podpory již nutné prokazovat motivační účinek u velkých podniků způsobem uvedeným v Obecném nařízení o blokových výjimkách č. 800/2008.
Rovněž podle nové úpravy v případě podpory na zásadní změnu výrobního postupu musí být způsobilé náklady vyšší než odpisy provedené za předcházející tři účetní období z majetku užívaného při činnosti, jež má být modernizována. V případě podpory na rozšíření výrobního sortimentu stávající provozovny musí být způsobilé náklady o nejméně 200 % vyšší než účetní hodnota znovu použitého majetku, která je zachycena v účetním období předcházejícím zahájení prací. Všechny počáteční investice jednoho příjemce (na úrovni skupiny podnikatelských subjektů), které jsou realizovány v jednom regionu NUTS III (na území jednoho kraje) a mají být podpořeny v rámci regionální investiční podpory, se dále považují za jediný investiční projekt, přičemž celková výše podpory v souhrnu nesmí převýšit nařízením stanovenou maximální míru. Žadatelé z řad podnikatelských subjektů doloží, že podnik není vyloučen z podpory na základě následujících definic (nejedná se o podnik v obtížích ani o podnik, na který byl vydán inkasní příkaz). Podpora nesmí být poskytnuta podniku:

  • na který byl vydán inkasní příkaz po předcházejícím rozhodnutí Komise prohlašujícím, že podpora je protiprávní a neslučitelná se společným trhem;
  • podnikům v obtížích.

„Podnikem v obtížích" ve smyslu Obecné nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014 se rozumí podnik, v jehož případě nastane alespoň jedna z následujících okolností:

   a) V případě společnosti s ručením omezeným (která není malým nebo středním podnikem a jejíž existence nepřesahuje tři roky nebo - pro účely způsobilosti pro rizikové financování - která není malým nebo středním podnikem do sedmi let od jeho prvního komerčního prodeje, jenž je na základě hloubkové kontroly provedené vybraným finančním zprostředkovatelem způsobilý pro investice v oblasti rizikového financování), kde v důsledku kumulace ztrát došlo ke ztrátě více než poloviny upsaného základního kapitálu. Tento případ nastává, když je výsledek odečtení kumulovaných ztrát od rezerv (a všech dalších prvků, jež se obecně považují za kapitál společnosti) negativní a svou výší překračuje polovinu upsaného základního kapitálu. Pro účely tohoto ustanovení se za „společnost s ručením omezeným" považují zejména formy podniků uvedené v příloze 1 směrnice 2013/34/EU1) a „základní kapitál" zahrnuje případně jakékoli emisní ážio.

   b) V případě společnosti, v níž alespoň někteří společníci plně ručí za závazky společnosti (která není malým nebo středním podnikem a jejíž existence nepřesahuje tři roky nebo - pro účely způsobilosti pro rizikové financování - která není malým nebo středním podnikem do sedmi let od jeho prvního komerčního prodeje, jenž je na základě hloubkové kontroly provedené vybraným finančním zprostředkovatelem způsobilý pro investice v oblasti rizikového financování), kde v důsledku kumulace ztrát došlo ke ztrátě více než poloviny jejího kapitálu zaznamenaného v účetnictví této společnosti. Pro účely tohoto ustanovení se za „společnost, v níž alespoň někteří společníci plně ručí za závazky společnosti" považují zejména formy podniků uvedené v příloze II směrnice 2013/34/EU.

   c) Jestliže vůči podniku bylo zahájeno kolektivní úpadkové řízení nebo tento podnik splňuje kritéria vnitrostátního práva pro zahájení kolektivního úpadkového řízení na žádost svých věřitelů.

   d) Jestliže podnik obdržel podporu na záchranu a zatím nesplatil půjčku nebo neukončil záruku nebo jestliže obdržel podporu na restrukturalizaci a stále se na něj uplatňuje plán restrukturalizace.

   e) V případě podniku, který není malým nebo středním podnikem, kde v uplynulých dvou letech:

  1. účetní poměr dluhu společnosti k vlastnímu kapitálu je vyšší než 7,5 a
  2. poměr úrokového krytí hospodářského výsledku společnosti před úroky, zdanění a odpisy (EBITDA) je nižší než 1,0.

Nově bude možné čerpat Regionální investiční podporu v rámci OPŽP 2007 - 2013 pouze při respektování výše uvedených pravidel. Základní změny vyplývající z pravidel nového Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014 budou zapracovány v programové dokumentaci OPŽP (konkrétně v Programovém dokumentu, Implementačním dokumentu, Závazných pokynech pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP a Směrnice MŽP) v nejbližším možném termínu. Aktualizovaná programová dokumentace a seznam oznámených režimů podpory pro programové období 2007 - 2013 budou následně zveřejněny na webu OPŽP.

 

Urgence doložení faktur u již zrealizovaných projektů

Jedním z mnoha akceleračních opatření, jimiž se Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR snaží zrychlit čerpání finančních prostředků z Operačního programu Životní prostředí, je přímé telefonické oslovování příjemců podpory s žádostí o doložení neproplacených faktur u již zrealizovaných projektů.

Pracovníci Call centra Státního fondu životního prostředí ČR začali příjemce podpory telefonicky obvolávat v polovině letošního června. Cílem jejich snahy je zlepšit komunikaci mezi příjemci a státním fondem a zároveň zrychlit čerpání z Operačního programu Životní prostředí tak, aby ztráta finančních prostředků v tomto programu, které bude muset Česká republika vracet Evropské komisi, byla co nejmenší.

„Jsou to hlavně případy, u kterých nám s ohledem na finančně platební kalendář akce chybějí informace o tom, zda příjemci podpory ještě mají u sebe nějaké faktury, které plánují v rámci podpořeného projektu z OPŽP uplatnit. V zásadě to tedy je urgence doložení faktur k již zrealizovaným projektům v IS Bene-fill," vysvětluje Jana Tlustá, vedoucí Call centra Státního fondu životního prostředí ČR.

Lidé z call centra mají k dispozici přehled projektů, u nichž je v informačním systému uveden stav „realizace ukončena", ale podle finančně platebního kalendáře není jisté, zda příjemci podpory uplatnili nárok na proplacení všech faktur v rámci podpořeného projektu. Jsou to projekty, u nichž call centrum nadále eviduje možnost čerpání poměrně významných částek bez upřesnění, zda bude financování ještě pokračovat, nebo je definitivně uzavřeno, a proto nebude zbývající část schválené dotace vyčerpána. Podle Jany Tlusté příjemci někdy otálejí se žádostí o proplacení i u faktur na významné finanční obnosy.

 

Ptáme se příjemců
„Ptáme se příjemců podpory, proč fondu nepředkládají faktury. Zároveň je žádáme, aby faktury k proplacení neprodleně doložili. Je to v jejich zájmu, ale i v našem," říká Jana Tlustá a dodává, že faktury, které fond příjemcům podpory včas proplatí, se pozitivně promítají do celkového čerpání peněz z Operačního programu Životní prostředí. I to je podle Jany Tlusté důležité, protože čím více peněz bude letos z Operačního programu Životní prostředí vyčerpáno, tím více peněz bude v programu k dispozici také pro rok příští.
„Pracovníci call centra se snaží o milý přístup a o co nejlepší objasnění nutnosti rychlého dodání faktur fondu. Oslovení obvykle reagují vstřícně, profesionálně. Jen v případě projektů, které jsou zrealizovány již delší dobu, se občas ze strany příjemců setkáme s jistou nevolí, proč jsme si vzpomněli tak pozdě a oslovujeme je až nyní... Avšak je třeba říci, že aktivita by měla být spíše na straně žadatele," dodává Jana Tlustá. Ovšem jinak si příjemce podpory, resp. jejich zástupce, vedoucí call centra pochvaluje, protože dle jejích slov reaguje většina z nich vstřícně.

 

Pomoc ze strany fondu
Z telefonátů pracovníků Call centra Státního fondu životního prostředí ČR vyplývá, že příjemci podpory mnohdy ztratili přehled o možném dalším čerpání, anebo opomněli fondu sdělit, že již čerpání ukončili.
„Ve všech podobných případech doporučujeme kontaktovat projektového manažera akce. Minimálně je vhodné elektronickou zprávu o ukončení čerpání dotace předat kompetentnímu pracovníkovi a tím nastartovat další kroky k ukončení administrace žádosti, přičemž se může ukázat, že ne všechny faktury, které mohly být proplaceny, skutečně proplaceny byly. Navíc informace k dokončenému čerpání dotace a k možnosti uzavřít proces administrace takovýchto projektů má i další pozitivní efekt. Poskytuje věrnější obrázek o tom, kolik peněz ještě v jednotlivých prioritních osách zbývá, což je velmi důležité například při rozhodování o tom, které projekty a kolik dalších nových lze vyjmout ze zásobníků projektů a realizovat je," uzavírá Tlustá.

 

Neváhejte v rámci OPŽP využívat zálohové faktury, je to snadné!

Státní fond životního prostředí ČR nabízí úspěšným žadatelům v OPŽP stručný návod, jak zahrnout zálohové faktury projektů v OPŽP 2007-2013 do žádostí o platbu v roce 2014, aby se předešlo zbytečným chybám a oddalování čerpání prostředků.

SFŽP apelujeme na žadatele, aby v maximální míře tohoto nástroje v letošním roce a v roce 2015 využívali.

Opatření má již nyní pozitivní vliv na čerpání prostředků zvláště u větších projektů, kde jsou příjemci podpory subjekty z podnikatelského sektoru a kde u velkých investičních a realizačních celků je institut zálohových plateb běžnou smluvní praxí. Jeho využití je však doporučováno u všech ostatních projektů bez ohledu na finanční náročnost.

Základní podmínky pro uplatnění zálohových faktur do žádostí o platbu jsou následující:

  1. režim zálohových faktur má příjemce podpory na základě podmínek zadávacího a výběrového řízení sjednán s dodavatelem ve smlouvě o dílo,
  2. zálohová faktura se vztahuje pouze k realizační smlouvě o dílo,
  3. zálohová faktura nesmí být vystavena ve výši 100 % uzavřeného kontraktu,
  4. zálohová faktura, kterou příjemce požaduje proplatit, smí být vystavena max. na částku 90 % z realizační smlouvy o dílo,
  5. způsobilé výdaje připadající na zálohovou fakturu, která má být proplacena bez předložení zúčtovací faktury, nesmí být vyšší než 90 % z realizační smlouvy o dílo a zároveň vyšší než jsou stanoveny maximální způsobilé výdaje k dané smlouvě o dílo,
  6. zálohová faktura smí být tedy proplacena bez zúčtovací faktury pouze do výše stanovené dle bodu 5),
  7. zálohová faktura může být administrována jak v sytému ex-post plateb, tak v systému modifikovaných ex-ante plateb tzn., že příjemce je povinen nejpozději do 10 pracovních dnů od data poskytnutí podpory (splatnosti) doložit úhradu fakturace a to jak části prostředků OPŽP, tak poddílu vlastních zdrojů,
  8. vyúčtování zálohové faktury (předložení zúčtovací faktury) musí být na Státní fond životního prostředí ČR doloženo do 365 dní od data splatnosti poskytnutí podpory dle žádosti o platbu, na základě které došlo k proplacení zálohové faktury (datum splatnosti podpory je příjemci k dispozici v avízu zasílaném prostřednictvím informačního systému BENE - FILL), nejpozději však do 31. 12. 2015. V odůvodněných případech je možné se souhlasem Řídícího orgánu lhůtu prodloužit,
  9. v případě nedoložení vyúčtování zálohové faktury (zúčtovací faktury k zálohové faktuře, na kterou byla proplacena podpora) dle bodu 8) bude toto považováno za porušení Podmínek poskytnutí podpory a bude mít za následek podání hlášení o podezření na finanční nesrovnalost se všemi důsledky z toho vyplývajícími,
  10. příjemce podpory bude zálohové faktury zadávat do informačního systému BENE - FILL v označení ZF a číslo faktury a zúčtovací fakturu v označení ZÚF a číslo faktury.

Další obecné informace k postupu při proplácení prostředků příjemci podpory z Operačního programu Životní prostředí jsou uvedeny v Závazných pokynech pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí , Kapitola 8 - Zásady financování a náležitosti žádosti o platbu.

 

 

Zdroj: SFŽP

29.07.2014 12:32

České elektrárny nejsou mezi 30 největšími znečišťovateli

Podle nedávno zveřejněné studie "Europe´s Dirty 30", kterou vypracovalo sdružení pěti ekologických organizací, nemá Česko mezi třicítkou největších producentů emisí ani jednoho zástupce. Podle EKONOMu se pozitivně projevila modernizace uhelných bloků, navyšování výkonu jaderných elektráren, ale také investice do obnovitelných zdrojů. Výsledek je, že pálíme méně hnědého uhlí a podíl tuzemska na vypouštění skleníkových plynů klesá. Současně je třeba dodat, že tři bloky v Prunéřově jsou nyní odstavené kvůli rekonstrukci, bloky v Počeradech jedou na nižší výkon. V přehledu 30 největších emitentů skleníkových plynů dominují německé, polské a britské uhelné elektrárny. Prvenství drží hnědouhelná elektrárna Belchatów ve středním Polsku, která za loňský rok stihla vypustit do ovzduší 37,2 milionu tun oxidu uhličitého.

 


Zdroj: EKONOM
Foto:  ČEZ (El. Prunéřov)

 

29.07.2014 09:52

Bilance Ministerstva životního prostředí - záchrana 10 miliard z OPŽP je reálná

Premiér Bohuslav Sobotka se dnes setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. Na tiskové konferenci ministr připomněl aktuální prioritu v podobě záchrany peněz z Operačního programu životní prostředí (OPŽP). Podle vyjádření ministra by se mělo povést zachránit okolo 10 mld. Kč. Dále ministr uvedl, že nové OPŽP by měl být daleko více uživatelsky přítulný. Ministr Brabec chce dále přesvědčit Evropskou komisi, aby podpořila 9 mld. Kč výměnu 150 tis. domácích kotlů v celé České republice, což by mělo výrazně zlepšit kvalitu ovzduší v Moravskoslezském kraji. Premiér Sobotka s ministrem dále hovořili o připravovaných legislativních změnách mezi které patří „malá“ novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a i připravovaná „velká novela“ EIA, zákon o ochraně přírody a krajiny a dále například novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Premiér Sobotka podotkl, že díky vysokým poplatkům za vynětí půdy ze zemědělského fondu Česká republika ztrácí konkurenceschopnost vůči okolním státům. Předseda vlády také ocenil obnovení dialogu ministerstva s občanskými iniciativami.

 

Zachráněné miliardy z evropských fondů

Největší prioritou ministra Brabce po jeho nástupu do úřadu se stala záchrana dříve nečerpaných prostředků z Operačního programu Životní prostředí. Žalostný stav Státního fondu životního prostředí ČR i MŽP, který po sobě zanechala předchozí vedení MŽP, způsobily velké zpoždění v čerpání evropských prostředků. První odhady, které vyčíslilo nové vedení spolu s MMR, signalizovaly celkovou ztrátu evropských prostředků v letech 2013–2015 přesahující 25 miliard korun.

S nástupem ministra Brabce došlo k celkové reorganizaci práce SFŽP, zkrátily se lhůty posuzování evropských projektů, byly vyhlášeny výzvy na tzv. rychloobrátkové projekty (projekty s krátkou dobou přípravy i realizace, např. zateplení veřejných budov) a tzv. fázovací výzva (výzva, kdy část projektu bude realizována ze starého programovacího období a další část v novém). Z celkového počtu aktuálních 14 000 projektů byly identifikovány ty akce, které je třeba v rámci záchrany evropských prostředků ukončit. Tyto projekty nyní budou nahrazeny akcemi, které je s jistotou možné zrealizovat do konce roku 2015 z prostředků EU. Zrychlí se čerpání programu a zároveň se eliminuje riziko, že projekty, které se nestihnou, budou muset žadatelé zaplatit ze svého. „Díky novým opatřením a krizovému řízení jsem přesvědčen, že se podaří snížit původně očekávanou ztrátu prostředků z OPŽP v letošním roce ze zhruba 14 miliard korun na méně než 9 miliard korun, a v roce příštím z očekáváných 5 miliard na nulu. Celkově tak dokážeme zachránit 10 miliard korun, které mohou být investovány do užitečných projektů,“ uvedl ministr Brabec.

 

Nový OPŽP – více peněz na životní prostředí v ČR

V Bruselu čeká nyní na schválení i nový Operační program Životní prostředí. „Prioritami pro čerpání evropských dotací v novém období zůstanou zejména ochrana vod, ovzduší a přírody, úspory energie a samozřejmě i prevence vzniku odpadů. V novém programovém období měla ČR původně mít k dispozici v přepočtu necelých 70 miliard korun, tedy téměř o polovinu méně, než tomu bylo doposud. Na poslední chvíli se podařilo v rámci jednání na úrovni ČR a Evropské komise přidat novému OPŽP o 71 milionů eur navíc, tedy skoro 2 mld. korun. Z nově přidělených prostředků bude 51 mil. eur rozděleno na zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní. Peníze půjdou zejména do projektů na čištění odpadních vod. Zbývajících 20 milionů eur zvýší objem financování projektů zaměřených na energetické úspory,“ sdělil dnes médiím ministr Brabec.

 

Novela zákona o EIA – rychlá transpozice evropského práva a příprava nové úpravy zákona

Po dnešním setkání premiér Sobotka vyzdvihl i práci ministra Brabce v oblasti novelizace zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Čekání na uvedení české legislativy do souladu s evropskou trvá téměř 10 let. ČR tak před několika měsíci hrozilo okamžité zastavení evropských dotací ve výši až 100 miliard korun, a to zejména v investicích na dopravní stavby.

Žádná z bývalých vlád nebyla schopna se dohodnout na nové podobě zákona tak, aby zajistila soulad s evropským právem. Současná koaliční vláda má jedinečnou a poslední možnost hrozící postihy odvrátit. V září se novela dostane k projednání do Poslanecké sněmovny, kde samozřejmě očekávám velkou debatu. Aby bylo ale definitivně zabráněno hrozícím sankcím ze strany Evropské komise, musí novela začít platit už od 1. ledna 2015,“ upozorňuje ministr Brabec.

Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobě výtky především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. Ministerstvo životního prostředí zapracovalo řešení těchto výtek přímo do zákona EIA a uvedlo tak celou právní úpravu v oblasti EIA do souladu s evropským právem.

Mezi hlavní změny tak patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a verifikační stanovisko, tzv. coherence stamp, které v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově bude stanovisko EIA závazné pro další povolovací orgány a účastníci řízení budou mít možnost odvolat se i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Na druhé straně bude ale omezen počet subjektů, které se mohou domáhat soudní ochrany. Lhůta pro rozhodnutí soudů bude nově zkrácena na 90, resp. 150 dní.

Ministerstvo životního prostředí spolu s dalšími resorty, především s MMR, souběžně intenzivně pracuje na zásadní koncepční změně právní úpravy povolování záměrů zahrnující posuzování vlivů na životní prostředí, územní a stavební řízení, která by mohla začít platit už v lednu 2016.

Celý systém povolování staveb v ČR je především nutné zjednodušit a zásadně zkrátit – podobně, jako je tomu v některých evropských zemích, např. v Německu. Nová úprava je založena na integraci veškerých řízení vedoucích k povolení záměru. Výsledkem by bylo jediné povolení vedoucí k realizaci záměru, tudíž by došlo k minimalizaci opravných prostředků a správních žalob a tím i ke zkrácení a zlevnění celého řízení. To vše stále za zajištění účasti široké veřejnosti v celém procesu. V minulosti se o této změně hodně hovořilo, ale nikdo ji nedokázal realizovat. Uděláme vše proto, aby se to podařilo této vládě,“ nastiňuje budoucí změny zákona ministr Brabec.

Na závěr dnešní návštěvy obdržel premiér Bohuslav Sobotka darem od ministra Brabce novou aplikaci do chytrých telefonů pro všechny milovníky přírody. Aplikace BioLog slouží všem zájemcům o přírodu a funguje jako digitální zápisník pozorování fauny a flóry na území ČR. Zapisovat je možné živočichy, rostliny a houby, kteří se vyskytují ve střední Evropě. Aplikace umožňuje lokalizovat a popsat pozorování druhů přímo v terénu, přidat fotografii a uložit vše do tzv. chytrého mobilu. Vybraná pozorování je možné odeslat do databáze výskytu druhů, kterou spravuje AOPK, nebo exportovat pro vlastní využití a vyhodnocení.

 

Související odkaz:

Video z tiskové konference (ČT24) - ZDE

 

 

Foto: ČT24  

29.07.2014 07:52

IPPC: Revize BAT Velkoobjemové organické chemikálie a Velká spalovací zařízení

V rámci revize referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velkoobjemové organické chemikálie” bylo za Českou republiku zasláno 62 připomínek k vydanému návrhu D1. Evropský úřad pro IPPC (z angl. European Integrated Pollution Prevention and Control Bureau - EIPPCB) předložil první návrh (D1) referenčního dokumentu v dubnu 2014 k připomínkám všem členům mezinárodní technické skupiny (z angl. Technical Working Groups - TWG) s termínem do 4. července 2014. TWG tvoří jednotlivé členské státy EU a další organizace (např. CEFIC, EEB – Evropský environmentální výbor). Zároveň EIPPCB vyzval, v rámci zkvalitnění a upřesnění údajů v návrhu D1, k vyplnění dotazníků pro sběr dat a jejich zaslání do EIPPCB (ve stejném termínu jako připomínky k návrhu D1).

Evropský úřad pro IPPC (EIPPCB) celkově obdržel téměř 4000 připomínek k prvnímu návrhu (D1) referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velkoobjemové organické chemikálie”. Své připomínky zaslaly tyto členské státy EU: Rakousko, Německo, Švédsko, Belgie, Velké Británie, Polsko, Česká republika, Itálie, Francie, Portugalsko, Maďarsko, Španělsko, Nizozemsko, dále EEB a zástupci průmyslových svazů (CEFIC).

Podkladovým materiálem pro odeslané připomínky za ČR byly připomínky od provozovatelů, kterých se problematika “Velkoobjemových organických chemikálií“ v rámci ČR týká:

  • UNIPETROL RPA , s.r.o. (21 připomínek – 13 hlavních + 8 dalších připomínek, výroba nižších olefinů),
  • SPOLCHEMIE Group (6 připomínek – 3 hlavní + 3 další připomínky, výroba epichlorhydrinu),
  • SPOLANA Neratovice, a.s. (23 připomínek – 12 hlavních + 11 dalších připomínek, výroba ethylendichloridu a vinylchloridu monomeru),
  • SYNTHOS Kralupy, a.s. (2 hlavní připomínky, výroba styrenu a aromátů),
  • BorsodChem MCHZ, s.r.o. (10 připomínek – 1 hlavní + 9 dalších připomínek, anilinová chemie).

Tito provozovatelé zároveň vyplnili i dotazníky pro sběr dat k doplnění údajů do prvního návrhu (D1) referenčního dokumentu, které byly rovněž následně zaslány do EIPPCB. Pouze čtyři státy EU doplnily sběr dat, a to Česká republika, Nizozemsko, Portugalsko a Velká Británie. EIPPCB poděkoval adresně těmto státům za zaslání potřebných doplňujících údajů, zejména za sběr dat k nižším olefinům.

Průmyslový svaz CEFIC poslal celkem 2400 připomínek k návrhu D1 referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velkoobjemové organické chemikálie”. Většinu připomínek zaslaných Českou republikou uplatnil i průmyslový svaz CEFIC.

Pro EIPPC tím začala práce s tříděním připomínek a pak následně s jejich posouzením. Po dokončení první katalogizace připomínek zašle EIPPCB podrobnější zprávu členským státům EU a dalším organizacím jako zpětnou vazbu o počtu komentářů a připomínek k jednotlivým částem referenčního dokumentu o BAT (BREF), ke kterým byly tyto připomínky vzneseny.

 

Průběh revize referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velká spalovací zařízení”

Ve dnech 17. až 18. června 2014 proběhlo v Seville ve Španělsku neformální jednání k partikulárním problémům, které se řeší v rámci revize referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velká spalovací zařízení” (z angl. Large Combustion Plants - LCP).

Začátkem roku 2014 vzniklo v rámci revize referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velká spalovací zařízení“ celkem 9 národních iniciativ, které se vždy zaměřily na regionální, případně odvětvovou problematiku týkající se velkých spalovacích zdrojů. Česká republika na výše zmíněném jednání prezentovala iniciativu, která se týká nastavení podmínek pro spalování lignitu v Závěrech o BAT (z angl. Best Available Techniques). Tuto iniciativu v Seville podpořili také někteří zástupci EU (např. Polsko, Řecko). Bylo deklarováno, že je nutné zabývat se podmínkami spalování nejen lignitu, ale i tzv. “domácími palivy”, tedy palivy, které jsou součástí palivové základny jednotlivých států EU a které mohou mít rozdílné vlastnosti (složení, výhřevnost), je tedy nutné toto zohlednit při revizi dokumentu o nejlepších dostupných technikách.

Mezi další iniciativy, případně prezentované problémové okruhy, které by mohly mít dopad na nastavení podmínek provozu u jednotlivých spalovacích zařízení v České republice spadaly např.: problematika vztahu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích a referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velká spalovací zařízení”, dále problematika energetické účinnosti v rámci Závěrů o BAT a v neposlední řadě problematika krátkodobých emisních průměrů při spalování procesních plynů u výroby železa a oceli.

Ze závěru jednání vyplynulo, že jednotlivé prezentované problémové okruhy budou dále rozpracovávány, budou sbírána a analyzována další data a toto vše se promítne do revidovaného referenčního dokumentu o BAT (BREF) “Velká spalovací zařízení”.

 

Revidované znění mezirezortní Metodiky

Revidované znění mezirezortní Metodiky z července 2014 pro tvorbu a činnost TPS, mezirezortní spolupráci při řešení postupu při tvorbě pozice ČR k "Závěrům o BAT" a fórum pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách reflektuje:

  • sloučení technické pracovní skupiny (TPS) “Zpracování odpadů” a “Spalování odpadů” v gesci MŽP,
  • přejmenování technické pracovní skupiny v gesci MPO, zabývající se revizí referenčního dokumentu o BAT (BREF) „Reference document on BAT for Management of Tailings and Waste-Rock in Mining Activities - Nakládání s hlušinou z úpravy a těžby při hornické činnosti“, na TPS “Nakládání s těžebním odpadem”.

 

Dokument ke stažení:

Mezirezortní metodika (revidováno červenec 2014)

 

 

Zdroj: MPO

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE