Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

04.04.2014 08:08

ČRo: V rámci evropského programu Copernicus chtějí vědci porozumět změnám klimatu

Z Francouzské Guyany byl úspěšně vypuštěn první satelit, který je součástí ambiciózního evropského projektu Copernicus. Ten vyjde celkem na 230 miliard korun. Cílem programu je porozumět fungování globálního klimatu i jeho změnám. Na oběžné dráze bude celkem 6 satelitů a do projektu se zapojí také ohromné množství stanic na zemi i ve vzduchu. Vše by mělo být hotové do roku 2019. Na projektu se jako člen Evropské vesmírné agentury podílí i Česká republika. Podrobnosti zjišťoval redaktor ČRo Ondřej Himmer - audio ZDE

 

Video: níže - Jak zapnout české titulky na YOUTUBE? Návod ZDE

 

Související články:

Satelitní data mají také pomoci sledovat znečištění ovzduší (19.11.2013)

Další informace: Evropská kosmická agentura (ESA) - ZDE


 

Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál (rozhlas.cz)

Foto: video PR projekt Copernicus

03.04.2014 18:43

Připomínky: Senátní návrh novely zákona o odpadech (sběrny a výkupny odpadů)

Termín: 14. duben Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky požádal vládu o vyjádření k senátnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech. Důvodem předložení návrhu do připomínkového řízení je tedy získání stanoviska vlády k návrhu zákona jehož předkladatelem není vláda. Cílem návrhu zákona je umožnit krajskému úřadu zrušit nebo změnit jím vydaný souhlas s provozováním zařízení k užívání, odstranění, sběru nebo výkupu odpadů, pokud provozovatel zařízení poruší zákaz výkupu odpadů od fyzické osoby stanovený prováděcím právním předpisem. Předmětný návrh zákona schválil Senát ČR na letošní březnové schůzi ve znění pozměňovacích návrhů a bude postoupen poslanecké sněmovně k pokračování v legislativním procesu. Termín připomínek je stanoven na 14. dubna 2014.

Důvodové zprávě předkladatel uvádí, že dlouholeté zkušenosti dokazují, že výkup odpadů je úzce spojen s trestnou činností řady osob, jež se na výkupu podílejí. Osoby, které předávají kovové odpady, se nezřídka při získávání kovových předmětů dopouštějí mnoha trestných činů, např. krádeže, poškození cizí věci, ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení. Při důsledné aplikaci trestního zákona by měly orgány činné v trestním řízení stíhat osoby, které vykupují kovový odpad zakázaný vyhláškou. Je však faktem, že k důslednému uplatňování trestněprávní odpovědnosti nedochází a rozsah trestné činnosti v dané oblasti neklesá. Statistiky Policie ČR prokazují, že po krátkodobém poklesu počtu trestných činů, které byly spáchány v souvislosti s nakládáním s barevnými kovy, došlo k více než dvojnásobnému nárůstu této trestné činnosti v letech 2010 a 2011. Více ZDE

 

03.04.2014 13:38

MŽP: Probíhající změny klimatu potvrzuje nejnovější zpráva IPCC

Před třemi dny se v japonské Jokohamě konala tisková konference při příležitosti zveřejnění druhé části 5. hodnotící zprávy Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC), která nese název Dopady změny klimatu, adaptace a zranitelnost. Současně bylo zveřejněno shrnutí pro politické představitele, které na 44 stranách shrnuje poznatky z hlavní, několikatisícistránkové dokumentace. V souvislosti s problematikou adaptace na změnu klimatu připravuje MŽP v meziresortní spolupráci „Strategii přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR“, která má v dlouhodobém horizontu pomoci České republice pružněji reagovat na změnu klimatu a přizpůsobit se jí tak, aby byly minimalizovány její negativní dopady.

Zpráva IPPC potvrzuje, že změna klimatu probíhá již nyní a její dopady v blízké budoucnosti zasáhnou všechny kontinenty i oceány. Dokument navazuje na první část zprávy s názvem Fyzikální základy, která byla prezentována v září 2013.

IPCC za několik týdnů vydá ještě poslední ze 3 dílčích zpráv a na podzim i shrnutí všech dokumentů. Do procesu přípravy těchto zpráv bylo nominováno přes 3000 vědců, z toho se na vlastním textu podílí 831 autorů a editorů, přičemž až 60 % zástupců je v procesu nových (nespolupracovalo na předchozích zprávách IPCC). Druhou část připravovalo 309 autorů, kteří se kromě zpracování podkladové literatury a samotné tvorby textu museli následně vypořádat s tisíci připomínek téměř od 2000 recenzentů. Ministerstvo životního prostředí v nejbližších týdnech zajistí český překlad shrnutí Zprávy pro politické představitele, které bude přístupné na internetových stránkách.

Pozorované dopady změny klimatu jsou plošné a významné a dotýkají se všech kontinentů i oceánů. Se změnou klimatu jsou spojena zásadní rizika pro lidskou společnost a ekosystémy související s dodávkami potravin a potravinovou bezpečností, dostupností vody, narušením hydrologických režimů i častější přítomností extrémních povětrnostních událostí jako jsou bouře, hurikány, vlny extrémních veder, povodně nebo sucha. Předpokládá se, že změna klimatu ovlivní hospodářství jednotlivých zemí a může mít i vliv na sociální a bezpečnostní situaci, zejména v rozvojovém světě, který je změnou klimatu nejohroženější.

Dle 5.  hodnotící zprávy 2. pracovní skupiny Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC) je proto nejvyšší čas přijmout opatření ke zmírnění těchto rizik.

Česká republika musí očekávat kromě vyšších teplot i vyšší variabilitu srážek, tedy výskyt velmi suchých i velmi vlhkých období a nerovnoměrné plošné rozdělení srážek. Častěji se vyskytnou sucha s dopadem na zemědělskou produkci a na celé národní hospodářství. Zásadní je proto zadržování vody v krajině a systematické nakládání s krajinou.

5. hodnotící zpráva IPCC nabízí nejkomplexnější shrnutí vědeckých poznatků o změně klimatu za posledních několik let. V říjnu 2013 byla představena 1. část zprávy věnovaná fyzikální podstatě změně klimatu, nyní byla zveřejněna zpráva 2. pracovní skupiny zaměřená na adaptace a zranitelnost, v polovině dubna 2014 se očekává vydání poslední části zprávy věnované možnostem zmírnění změny klimatu (mitigace). Souhrnný report bude zveřejněn v říjnu 2014.

 

Tajemník OSN navštíví Prahu

Zprávy IPCC představují důležitý impuls pro nadcházející vyjednávání o novém režimu ochrany klimatu po roce 2020 (nová mezinárodní dohoda by měla být přijata v roce 2015). V této souvislosti plánuje generální tajemník OSN Pan Ki-mun zorganizovat v září 2014 Klimatický summit pro politické představitele za účasti širokého spektra zástupců byznysu i akademické komunity, který by měl uvedené mezinárodní vyjednávání podpořit. Generální tajemník OSN navštíví v pátek Prahu a sejde se s politickou reprezentací, včetně ministra Richarda Brabce.

 

Adaptační strategii ČR

V souvislosti s problematikou adaptace na změnu klimatu připravuje MŽP v meziresortní spolupráci „Strategii přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR“ (tzv. „Adaptační strategii ČR“), která má v dlouhodobém horizontu pomoci České republice pružněji reagovat na změnu klimatu a přizpůsobit se jí tak, aby byly minimalizovány její negativní dopady. Návrh této strategie bude do konce roku 2014 předložen vládě ke schválení. Součástí strategie jsou informace o pozorovaných změnách klimatu na území ČR v kontextu celosvětové a evropské situace a odhady vývoje klimatu v blízké a střednědobé budoucnosti. Adaptační strategie se zaměřuje na oblasti zemědělství, lesního a vodního hospodářství, biodiverzity a ekosystémových služeb, urbanizované krajiny, průmyslu a energetiky, dopravy, cestovního ruchu, lidského zdraví a hygieny, krizových situací a ochrany obyvatel a životního prostředí. V jednotlivých kapitolách jsou rozebrány možné dopady změny klimatu na uvedené oblasti a navrženy principy adaptačních opatření. Důraz je kladen na hledání optimálních řešení s využíváním synergických účinků, jako např. udržitelné využívání půdy s důrazem na zadržování vody v krajině, udržitelné hospodaření s vodami, včetně srážkových vod, adaptace ve volné i urbanizované krajině založené na ochraně a posilování funkcí ekosystémů a mnohé další.

 

Další informace:

Adaptační strategie EU - česká verze

Shrnutí (ANJ - překlad zkrácené verze bude zanedlouho k dispozici na webu MŽP)

Final Draft Report ZDE

Oficiální web panelu IPCC

Evropský informační systém pro dopady změny klimatu a adaptace

 

Související článek:

Globální oteplování je vážnou hrozbou pro lidstvo, informují Českénoviny.cz (31.3.2014)

Sucho, sinice a mizerná úroda. Tak Česko ohrožují změny klimatu (iDNES.cz, 31.3.2104)

MŽP připravuje kvůli změnám klimatu strategii pro ČR (Českénoviny.cz, 31.3.2014)

V Japonsku jedná Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC)



Zdroj: MŽP, IPCC, CENIA

 

03.04.2014 09:11

Pozor na kvalitu vody z vlastní studny, 95 % vzorků neodpovídalo vyhlášce.

V roce 2013 provedla laboratoř Pražských vodovodů a kanalizací 321 rozborů vzorků vod ze soukromých studní a provedené rozbory vody ukázaly, že 95 % analyzovaných vzorků vod z těchto studní neodpovídá alespoň v jednom parametru vyhlášce, která stanovuje hygienické požadavky na pitnou vodu a četnost a rozsah kontrol pitné vody. Nejčastěji byly nevyhovující mikrobiologické ukazatele. V některých případech byly překročeny limity dusičnanů a také limity pro hodnotu zákalu nebo železa. Více ZDE

 

 

Foto: Wikimedia (Autor: Vozyno)

03.04.2014 07:38

ČRo: Ekonomičtí ministři se sejdou nad plánem, jak snížit emise CO2

AKTUALIZOVÁNO Vláda má výhrady k plánu Evropské unie, jak zmenšit podíl skleníkových plynů v ovzduší. Bojí se, aby výrazné snižování emisí nevedlo k růstu nezaměstnanosti a aby tím netrpěl celý český průmysl. Postoj Česka k takzvanému klimaticko-energetickému balíčku bude proto hlavním tématem dnešní porady ekonomických ministrů.

„Máme negativní zkušenosti hlavně s dotacemi pro solární elektrárny a ve finále to vlastně zaplatí průmysl a občané, spotřebitelé elektřiny. Myslím si, že v tomto jsou česká vláda i naše firmy zajedno, že si myslíme, že není správné navyšovat ten podíl,“ říká vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Evropská komise chce zavázat unijní země, aby do roku 2030 výrazně snížily emise oxidu uhličitého. Konkrétně o 40 procent toho množství, jaké průmysl vypouštěl do ovzduší v roce 1990. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) může být Česko v otázce snižování emisí poměrně ambiciózní. Základ snižování emisí v Česku je podle něj v postupném odstavování hnědouhelných elektráren ČEZu.

Členské země Unie mají zároveň podle představ Evropské komise získávat v roce 2030 nejméně 27 procent energie z obnovitelných zdrojů. Ministr životního prostředí Richard Brabec doplňuje, že Česká republika proto chce, aby 30procentní zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů byl ne závazný, ale indikativní cíl. A aby si každá členská země EU mohla vybrat svůj vlastní takzvaný energetický mix.

Výhrady vůči unijnímu plánu má i viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj. Česko by si podle něj mělo dávat jen splnitelné cíle. „Česká republika je jednou z nejprůmyslovějších zemí Evropské unie, tudíž jakákoliv diskuse o tomto klimatickém balíčku má zásadní dopad do konkurenceschopnosti České republiky,“ upozorňuje Rafaj.

Definitivní dohodu chtějí unijní země uzavřít ještě před klimatickou konferencí, kterou na konci příštího roku hostí Paříž. Celý článek ZDE.

 

Audio:

Na detaily v Ranním Interview se ČRo ptal ministra životního prostředí Richarda Brabce. Rozhovor ZDE

O plánu EK na závazné snižování emisí mluvil na Radiožurnálu také Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. Rozhovor ZDE

 

Zdroj: Český rozhlas (rozhlas.cz)

02.04.2014 18:20

Dana Drábová bude dnes hostem Hyde parku ČT24

NÁŠ TV TIP Do zóny, která byla evakuována před třemi lety v důsledku havárie japonské jaderné elektrárny Fukušima, se začali vracet první lidé. Není jejich návrat do oblasti předčasný? Jak se kontroluje bezpečnost reaktorů? A jak se mění životní podmínky na místech zasažených jadernou katastrofou? Ptejte se předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové. Dnes večer v Hyde Parku (záznam/online na Hydeparkčt24.cz).

 

Zdroj: ČT24

 

02.04.2014 18:19

Senátoři navrhují vlastní zákon o NP Šumava. MŽP chce připravit vlastní návrh do konce dubna.

Navrhovaný senátní návrh vychází podle serveru Českénoviny.cz z dohody mezi radou parku, obcemi a z návrhu bývalé vlády. Návrh senátoři předložili přesto, že MŽP chystá vlastní úpravu. Chtějí mimo jiné zabránit tomu, aby byl šumavský park další léta bez zákonného vymezení. Projednávání předchozích návrhů totiž bývalá Sněmovna nedokončila. Podle návrhu v zóně I. a v zóně II. nelze povolovat nebo měnit využití staveb s výjimkou těch, které mají sloužit k ochraně přírody. Nová zónace preferuje scelování prvních zón oproti dnešním stávajícím 135 plochám do souvislejších 35 ploch, rozšiřuje I. zóny ze 13 % na 26,53 %, z toho 22,08 % bude bezzásahová zóna. Ministerstvo životního prostředí chce předložit do konce dubna vlastní návrh. Vytváření zvláštního zákona o Šumavě se ministrovi nejeví jako koncepční.

K podání návrhu zákona o Národním parku Šumava vedou předkladatele především dvě skutečnosti. Zaprvé, že více než 22 let existuje tento park bez zákona, kterým by byl zřízen, přestože správní úřady lze zřizovat toliko zákonem a NPŠ je deklarován i jako správní úřad. Zadruhé obava, že nově zvolená sněmovna, ale i nově jmenovaná vláda se pod tlakem jiných úkolů ještě dlouhou dobu k projednávání zákona o NPŠ nedostanou a nechtěli bychom, aby se případně opakovala situace, že s ukončením činnosti stávající PS, byť po 4 letech, bude nedokončené projednávání zákona o NPŠ opět bez výstupu v podobě platného zákona.
Nařízení vlády č. 163/1991 Sb., kterým se zřizuje NPŠ, vydané dle zákona č. 40/1956 Sb., považují senátoři za nedostatečné i z důvodu, že tento zákon byl k 1. 6. 1992 zrušen zákonem č. 114/1992 Sb. Podle ústavy čl. 79 odst. 1 lze správní úřady zřídit pouze zákonem, a to se nestalo ani před zrušením zákona č. 40/1956 Sb., ani po schválení zákona č. 114/1992 Sb.

Dalším, zdaleka ne posledním, důvodem k podání návrhu zákona o NPŠ je i to, že nyní je v procesu schvalování Plán péče o park na příštích 15 let a předkládané znění zákona velmi úzce na tento plán péče navazuje a je s ním zcela ve shodě.

Předkládaný text zákona je projednán starosty šumavských obcí a je jimi podporován, právě tak jako vedením NPŠ i Radou parku.

 

Reakce ministra životního prostředí Richarda Brabce:

„Senát má samozřejmě ústavní právo navrhovat zákony. Nicméně já jsem slíbil, že do konce dubna předložím návrh na změnu legislativy týkající se Národního parku Šumava, a to také dodržím. Některé zásadní věcné shody se senátním návrhem jsou patrné (např. rozsah 1. zóny), ale nesoulad vidím především ve formě.

Vytváření zvláštního zákona o Šumavě se mi nejeví jako koncepční. Já chci předložit změnu současného zákona o ochraně přírody a krajiny tak, aby zde bylo jasně stanoveno poslání všech národních parků, včetně Šumavy, a jednotně stanoveny ochranné podmínky pro všechny parky. Zonace a plán péče budou v tomto případě pak dokumenty, které budou reagovat na specifické potřeby ochrany přírody v jednotlivých národních parcích. Mým cílem je zjednodušit a zpřehlednit legislativu národních parků.“

 

 

Vybrané specifikace návrhu zákona NPŠ:

  • Území národního parku je vzhledem k diferencovaným zájmům na intenzitě ochrany přírody rozděleno do tří zón ochrany přírody. Každá ze zón je v tomto ustanovení detailně charakterizována. Vymezení všech zón je v příloze č. 3 uvedeno formou orientačního grafického znázornění, v mapových podkladech je pak uloženo zejména na Správě v měřítku 1: 10 000.
  • Pro první zóny jsou nastavena kritéria, která zajistí jejich primární vědecký význam z hlediska poznávání přírodních procesů, které jsou pouze v nezbytném rozsahu ovlivňovány zásahy člověka. Tomu je podřízeno i turistické využití, které se omezuje pouze na síť značených cest a stezek, jejichž prostřednictvím budou návštěvníci moci poznávat přirozené procesy. Vzhledem k tomu, že zařazení pozemků do prvních zón ochrany přírody s sebou nese značný zásah do vlastnických práv, je potřeba, aby tato zóna byla vymezována především na státním majetku (stát je nositelem veřejného zájmu na existenci prvních zón). Za omezení plynoucí ze zařazení do prvních zón ochrany musí vlastníkovi příslušet odpovídající náhrada za ztížení lesnického nebo zemědělského využívání ve smyslu ustanovení § 58 zákona č. 114/1992 Sb.
  • Do druhých zón budou zařazeny pozemky, které svým dochovaným stavem neumožňují jejich současné zařazení do prvních zón ochrany přírody, jsou však dostatečně stabilní a reprezentativní a cílenými zásahy je možné dosáhnout v reálném časovém horizontu obnovení přirozených funkcí a vazeb v ekosystému a naplnit předpoklady pro jejich možný převod do první zóny ochrany přírody (část II. A druhé zóny) a současně území trvale určená pro přírodě blízké a šetrné hospodaření (část II. B druhé zóny). Rozdíl mezi oběma částmi druhé zóny je mj. v tom, že u části II. B se nepředpokládá se převedení těchto území do první zóny ani do zóny II. A. Harmonogram přechodu části II. A do I. zóny je uveden v příloze č. 5 k tomuto zákonu.
  • Do třetí zóny ochrany přírody jsou zařazeny všechny ostatní pozemky, které svým charakterem nesplňují podmínky pro zařazení do první nebo druhé zóny národního parku.
  • V zóně I. a v zóně II. A nelze povolovat nebo měnit využití staveb s výjimkou těch, které mají sloužit k ochraně přírody.
  • Příloha č. 4 - jde o zásadní dokument, který byl projednán a odsouhlasen obcemi a Radou parku. Bez tohoto odsouhlasení nelze vyhlašovat zónaci parku. Je to poprvé, co k tomuto konsenzu došlo. Jeho zpochybnění by vedlo k dalším nekonečným jednáním. Tato nová zónace preferuje scelování prvních zón oproti dnešním stávajícím 135 plochám do souvislejších 35 ploch, rozšiřuje I. zóny ze 13 % na 26,53 %, z toho 22,08 % bezzásahová zóna + 4,46 % dočasně zásahových ploch (kaňonovitá údolí řek Vydra a Křemelná) z důvodu ochrany stávajícího stavu a připravuje zóny II. A na přechod do I. zóny 8,49 %.
  • Zemědělskou půdu v národním parku lze využít zásadně jako louky a pastviny bez použití těžkých zemědělských strojů způsobující nevratné změny ve vlastnostech půdy (např. zhutnění půd).
  • Na základě tohoto ustanovení budou pozemky v zastavěných územích a zastavitelných plochách, kterou jsou ve vlastnictví vyjmenovaných organizačních jednotek ČR, do jednoho roku od nabytí účinnosti tohoto zákona převedeny dotčeným obcím nacházejícím se na území národního parku, pokud o ně požádají.
  • Po vstupu zákona v účinnost budou nově vyznačené cesty doplňovány do veřejného seznamu vyznačených přístupných cest vedeného správou.
  • Omezení vstupu do I. zóny ochrany přírody reflektuje jejich účel a význam. Současně však zachovává možnost přístupu do I. zóny všem subjektům, které na volném vstupu mají oprávněný zájem, popř. mají k němu důvod (vlastníci a nájemci pozemků, pracovníci orgánů veřejné správy apod.). Pohybovat se mimo vyznačené cesty na území I. zóny bude tak možno pouze na základě souhlasu Správy, a to ze zákonem stanovených důvodů.
  • Osoby s trvalým pobytem na území národního parku budou mít právo volného vstupu na území I. zón, pokud svým vstupem nepoškodí dochovaný stav přírodního prostředí. I pro tyto případy však Správa bude moci výjimečně a dočasně vstup omezit.
  • Možnost vjíždění a setrvávání motorovými vozidly na území parku nad rámec základních ochranných podmínek je pro vymezené subjekty vázána na souhlas Správy. Ostatní osoby se mohou v prvních zónách pohybovat pouze po vyznačených cestách.
  • Správa bude moci vymezit části prvních zón, na které se zákaz vstupu mimo vyznačené cesty nevztahuje, a to opatřením obecné povahy včetně stanovení podmínek, za kterých je možné mimo vyznačené cesty vstupovat.

 

Dokumenty ke stažení:

Senátní tisk č. 252

 

Související články:

Senátoři navrhli uzákonit Národní park Šumava (2.4.2014, Českénoviny.cz)

 

Zdroj: Senátní návrh zákona, Českénoviny.cz

Foto: Miloš Hlávka/Wikimedia

 

02.04.2014 18:09

Unikátní technologie recyklace PET obalů míří do výroby

Objev vědců z ÚCHP AV ČR S rostoucí produkcí PET (polyethylentereftalát) obalů narůstají problémy s hromadícími se použitými obaly, zejména PET lahvemi. Většina netříděných odpadních PET obalů se v současné době likviduje spalováním. V Ústavu chemických procesů Akademie věd ČR byla za účelem řešení tohoto problému vyvinuta zcela unikátní technologie zpracování odpadního PET materiálu na produkty, které jsou použitelné k opětovné výrobě tohoto polymeru. Nyní se navíc otevírá možnost jejího uplatnění v praxi. Více ZDE

 

02.04.2014 13:49

MŽP podpořilo přes tisíc projektů v rámci OPŽP

Přehled projektů Ministr životního prostředí Richard Brabec schválil na základě doporučení 36. Řídicího výboru seznam schválených a zamítnutých žádostí a žádostí zařazených do zásobníku v rámci Operačního programu Životní prostředí. Celkově tak ministerstvo podpořilo úctyhodných tisíc sedmnáct žádostí o podporu, přičemž celkové náklady projektů dosahují 15 miliard korun.

 

Přehled:

  • Schválena byla 1 žádost z XXXIX. výzvy (oblast podpory 1.1), 44 žádostí z XLVII. výzvy (PO 5 - 2. skupina žádostí), 14 žádostí z XLVIII. výzvy (oblast podpory 2.2), 1 žádost z XLIX. výzvy (PO 6 - 1. a 2. skupina žádostí), 711 žádostí z L. výzvy (PO 3 - 1. a 2. skupina žádostí), 159 žádostí z L. výzvy (PO 6 - 1. a 2. skupina žádostí), 42 žádostí z LI. výzvy (oblast podpory 2.1), 35 žádostí z LIII. výzvy (podoblast podpory 1.1.1), 10 žádostí z LV. výzvy (oblast podpory 2.2).
  • Zamítnuta byla 1 žádost z XXVII. výzvy (oblast podpory 6.4), 4 žádosti z XLVII. výzvy (PO5 - 2. skupina žádostí), 6 žádostí z XLVIII. výzvy (oblast podpory 2.2), 122 žádostí z L. výzvy (PO 3 - 1. a 2. skupina žádostí), 17 žádostí z L. výzvy (PO 6 - 1. a 2. skupina žádostí), 1 žádost z LI. výzvy (oblast podpory 2.1) a 5 žádostí z LIII. výzvy (podoblast podpory 1.1.1).
  • 6 žádostí z L. výzvy (PO 6 - 1. a 2. skupina žádostí) bylo zařazeno do zásobníku projektů OPŽP.

 

Dokument ke stažení:

Schválené žádosti z XXXIX., XLVII., XLVIII., XLIX., L., LI., LIII., a. LV. výzvy OPŽP, zamítnuté žádosti z XXVII., XLVII., XLVIII., L., LI., a LIII. výzvy OPŽP   

 

Zdroj: SFŽP

02.04.2014 13:30

Vláda schválila novelu zákona o odpadech (OEEZ)

Výsledky jednání Vlády ČR Vláda na svém prvním dubnovém zasedání projednala a schválila novelu zákona o odpadech. Novela se týká transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ). Další potřebné změny v právní úpravě nakládání s OEEZ, které jsou komplexní a systémové povahy, budou řešeny až v rámci připravované nové právní úpravy zpětného odběru výrobků s ukončenou životností. Lhůta pro transpozici směrnice je stanovena do 14. února 2014. Materiál je vládě předkládán s rozporem se Svazem měst a obcí ČR.

Návrh zákona se omezuje pouze na transpozici směrnice 2012/19/EU s tím, že další potřebné změny v právní úpravě nakládání s elektrickými a elektronickými zařízeními, které jsou komplexní a systémové povahy, budou řešeny až v rámci připravované nové právní úpravy zpětného odběru výrobků s ukončenou životností. Lhůta pro transpozici směrnice 2012/19/EU je stanovena do 14. února 2014.

V návaznosti na navrhovaný zákon bude Ministerstvem životního prostředí vydána vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady.

Novela zákona by měla změnit ustanovení části čtvrté hlavy druhé dílu 8 zákona o odpadech. Upravují se například některé definice, rozšiřují se evidenční povinnosti výrobců elektrozařízení, zavádí se nový institut zplnomocněného zástupce výrobce. Kompletní výčet změn - viz odkaz níže.

Svaz měst a obcí ČR požaduje, aby zákon o odpadech stanovil podmínky, za nichž je výrobce elektrozařízení povinen zřizovat místa zpětného odběru, a to v závislosti na velikosti obce, na žádost obce a dále v prodejních místech posledních prodejců elektrozařízení dle stanovených kritérií.

 

Kompletní přehled změn, stanovisko MŽP k výhradám Svazu města a obcí ČR a návrh zákona včetně návrhu prováděcích předpisů čtěte ZDE.

 

Další bod programu jednání vlády:

  • Informace o postupu přípravy návrhu věcného záměru zákonné úpravy problematiky likvidace a ukládání odpadů včetně nebezpečných odpadů (MŽP: materiál byl z vlády stažen. Změny nebyly zatím definitivně odsouhlaseny a návrh je ještě podroben diskuzi v rámci pracovních skupin)
02.04.2014 10:39

Výroba elektřiny z bioplynu meziročně vzrostla v ČR o téměř 60 procent

Podle České bioplynové asociace celková výroba elektřiny z bioplynu v ČR meziročně vzrostla o téměř 60 procent. Přesto podstatná část odpadů se v České republice nijak energeticky nevyužívá a často končí jen na skládkách. V současné době je celková produkce bioplynu v Evropě asi 14 miliard m3 ekvivalentu zemního plynu. V roce 2030 by mohla dosáhnout 18-20 miliard m3, tedy asi 3 procenta evropské spotřeby zemního plynu a biometan by mohl nahradit minimálně 10 procent z celkové spotřeby paliv všech vozidel na plyn.

V České republice je nyní v provozu 500 bioplynových stanic s celkovým instalovaným výkonem 400 MW. Naprostá většina z nich je umístěna v areálech zemědělských podniků, výjimečně v městské zástavbě (např. Písek). Největší kogenerační stanice v ČR využívající bioplyn je v provozu ve Velkém Karlově poblíž Znojma s výkonem 2,7 megawattu.

„Biometan se dá využít stejně efektivně a pružně jako zemní plyn, a to jak pro dopravu, tak i pro výrobu tepla a elektrické energie. Je to prakticky jediný obnovitelný zdroj - s výjimkou vody - který může pracovat ve špičkovém a pološpičkovém režimu,“ zahájil těmito slovy konferenci BIOPLYN Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu. Na konferenci vystoupil i Ladislav Havel z Ministerstva průmyslu a obchodu, který řekl, že bioplyn patří mezi prosazované zdroje EU a ČR jako členská země musí naplňovat závazky. Více ZDE



Foto: Wikimedia (Autor: Hubert Fr?ch)

 

02.04.2014 09:27

Kotlíkové dotace budou také v Královéhradeckém kraji

Výzva: předpoklad květen Výměnu malých kotlů na tuhá paliva v obydlených objektech bude deseti miliony korun dotovat Královéhradecký kraj. Rozhodli o tom 31. března zastupitelé. O dotaci mohou požádat fyzické osoby z Královéhradeckého kraje, termín bude zveřejněn na krajském webu. „Pokud vše půjde, jak předpokládáme, v květnu vyhlásíme výzvu k předkládání žádostí o dotaci,“ řekl náměstek Ruml.

„Majitelé domků si vymění stávající ručně plněné kotle na tuhá paliva do 50 kW výkonu za nízkoemisní tepelné zdroje na tuhá nebo plynná paliva. Cílem je snížit znečištění ovzduší,“ uvedl náměstek hejtmana Otakar Ruml. Deset milionů z krajské pokladny doplní stejná částka z rozpočtu Státního fondu životního prostředí. Zbývá odsouhlasit dotační pravidla a podepsat dohodu mezi Královéhradeckým krajem a Ministerstvem životního prostředí. „Pokud vše půjde, jak předpokládáme, v květnu vyhlásíme výzvu k předkládání žádostí o dotaci,“ dodal náměstek Ruml.

Pravidla programu a text výzvy včetně formuláře žádosti o dotaci budou pravděpodobně zveřejněny na přelomu dubna a května na webových stránkách Královéhradeckého kraje.

 

Zdroj: Královéhradecký kraj

02.04.2014 09:00

HN: Bude Vitásková nejmocnějším úředníkem? Chce regulovat vodárenství a železnice

Pokud vše půjde podle plánu, mohly by se do dvou let pravomoci energetického regulátora výrazně posílit. Úřad, kterému předsedá Alena Vitásková a který již dnes reguluje energetický byznys za stovky miliard korun, s vládou konzultuje převzetí regulace vodárenství. "Již jsme na ministerstvo životního prostředí poslali připravený harmonogram přijetí legislativy a případného převzetí pravomocí. Nyní záleží na vládě, jak se k tomu postaví. Jsem ale optimistka," říká k regulaci vodárenství Vitásková.

Regulace vodárenství je dnes velmi roztříštěná. Spadá rovnou pod čtyři ministerstva - financí, zemědělství, životního prostředí a zdravotnictví. Nedostatek regulace přitom dlouhodobě kritizuje Evropská komise, která opakovaně hrozila zastavením dotací na vodohospodářské projekty. Podle informací HN tak již ve středu zasedne skupina zástupců zainteresovaných ministerstev, která má pokyn vlády zhodnotit situaci a připravit potřebné materiály. Iniciátorem změn je hlavně ministerstvo životního prostředí, skupinu má koordinovat ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

Představa nového vodárenského regulátora se dlouhodobě nelíbí vodárenským společnostem. "Dnešní regulace je dostatečná," říká předseda Sdružení oboru vodovodů a kanalizací (SOVAK) František Barák. "Regulaci cen provádí ministerstvo financí a nám by stačilo sloučit regulaci povrchových a podzemních vod pod jednu střechu," dodává. 

 

V dnešních HN čtěte také - Chorvatsko chce těžit ropu na Jadranu: Ekonomika Chorvatska je už pátým rokem v hospodářské recesi, a místní vláda se tak snaží hledat nové způsoby, jak v budoucnu plnit státní pokladnu, a navíc diverzifikovat své energetické zdroje. I proto se chystá prozkoumat možné zásoby ropy a zemního plynu v Jaderském moři. Poslední záznamy ukázaly, že své naděje do ložisek "černého zlata" na Jadranu vkládat skutečně může. Ministerstvo hospodářství teď proto vypsalo soutěž na prodej koncesí na dodatečný výzkum i možnou těžbu v moři. Firmy by v moři přitom mohly začít těžit již v roce 2019. Zájem o účast v tendru dosud projevila dvacítka podniků, uvádí chorvatský deník Večernji list. Mezi nimi je například americká společnost ExxonMobile, britsko-nizozemský koncern Shell nebo chorvatská společnost INA.

 

 

Zdroj: Hospodářské noviny (2.4.2014)

 

 

02.04.2014 08:37

E15: Poláci vyzývají k vytvoření evrop ské energetické unie

Polský premiér Donald Tusk v reakci na ukrajinskou krizi vybízí Evropskou unii k bližší spolupráci na poli energetiky. Věří, že vytvoření energetické unie pomůže členům snížit závislost na Rusku a bránit vzniku plynových krizí. Varšava staví iniciativu na několika bodech, které se převážně týkají diverzifikace zdrojů. Počítá s „rehabilitací“ uhlí, rozvojem těžby břidlicového plynu i s dodávkami zkapalněného plynu z USA. Zároveň chce, aby se státy dohodly na společném nákupu plynu od dodavatelů zvenku, což by posílilo vyjednávací pozici zákazníků a zajistilo jim „férové“ ceny. Bruselský think tank Breugel před pár dny zveřejnil zprávu, ve které tvrdí, že unie je do roka schopná vzdát se ruského plynu. Organizace navrhuje, aby se 130 miliard metrů krychlových ruského plynu nahradilo dodávkami z Norska a severní Afriky. Některé země, například Nizozemsko, mohou zvýšit vlastní těžbu.  Polsko mezitím ve snaze o odpoutání se od ruského plynu neztrácí čas a snaží se zintenzivnit těžbu plynu z břidlic.

 

Dále v E15 také čtěte rozhovor s Beřichem Moldanem na téma klimatických změn. Vláda připravuje strategii pro adaptaci na klimatické změny. K tomu je ovšem nezbytné, aby přijala samotný fakt, že klimatická změna je způsobena lidmi a zvýšenou koncentrací skleníkových plynů. „Ještě donedávna tomu česká politická reprezentace nevěřila. Pokud ta nová tuto základní premisu nepřijme, nemá smysl se ptát po dalších souvislostech, jako jsou prevence klimatické  změny nebo přizpůsobení se jejím dopadům,“ říká ředitel Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy Bedřich Moldan.

 

Zdroj: E15 (více ZDE)

 

02.04.2014 07:50

ČRo: Německo hledá, čím nahradit jadernou energii. Reaktory vypne do roku 2022.

Krize na Krymu otevřela v Německu debatu o přílišné energetické závislosti země na Rusku. Pro nový přístup k energetické politice se vyslovila i kancléřka Angela Merkelová. Jednotlivé spolkové země ale hají své zájmy, shodly se jen na omezení rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Na dnešním energetickém summitu v Berlíně představil ministr pro energetiku a zároveň šéf SPD Siegmar Gabriel směr, kterým by se měla německá energetika ubírat. Především by se měl efektivněji řídit rozvoj obnovitelných zdrojů energie, omezit roční výstavba větrných turbín, solárních parku a bioplynáren. Německo plánuje také snížit dotace na zelenou elektřinu. V průměru tam čtyřčlenná rodina zaplatí o 220 eur (asi 6000 korun) víc než v minulosti. Novou jednotnou koncepci komplikují především zájmy jednotlivých spolkových zemí. Země ze severu se brání omezování větrné energie, protože v Baltském moři se vznikají obrovské větrné parky. Jižní země kritizují omezování zařízení pro biomasu. Průmyslové srdce Německa jako Porýní-Westfálsko zase nechce omezení těžby černého uhlí. 

 

O německém energetickém summitu mluvila zpravodajka Českého rozhlasu v Berlíně Klára Stejskalová - rozhovor ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

O české energetické koncepci, akciích společnosti ČEZ v souvislosti s plány ministra financí a dostavbě Temelína diskutoval Petr Šimůnek s analytiky Petrem Bártkem (Česká spořitelna) a Davidem Markem (Patria Finance) v pořadu Ekofórum (29.03.2014). Záznam pořadu ZDE.

 

 

Zdroj: ČRo (rozhlas.cz)

01.04.2014 15:55

Novely chemického, vodního a obalového zákona vycházejí ve sbírce

NOVÁ LEGISLATIVA! Ve Sbírce zákonů ČR vycházejí jednak novela zákona o obalech a dále novela chemického zákona. Oba předpisy schválil Senát Parlamentu ČR na březnové schůzi ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR. Novela chemického zákona nabývá účinnosti 1. července s výjimkami, a novela zákona o obalech bude účinná dnem vyhlášení (7. dubna 2014). Upozorňujeme, že novela chemického zákona také mění zákon o vodách. Poslanci také na březnové schůzi schválili senátní novelu zákona o ochraně ovzduší. Návrh zákona doplňuje možnost výměny emisních stropů mezi provozovateli a odstraňuje další nedostatky současné podoby zákona, vyplývající ze zkušeností s jeho aplikací. Více ZDE

 

Kontrolní řád:
Dále upozorňujeme na Zákon č. 64/2014 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím kontrolního řádu. Zákon je účinný od 1. května a mění zákon o odpadech, obalech, vodní zákon, zákon o integrované prevenci (IPPC), zákon o ochraně přírody a krajiny....


 
 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE