Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

08.04.2013 13:52

Za deset let ArcelorMittal Ostrava snížila své roční emise na třetinu, v plánu jsou další investice za 2,6 miliard

V roce 2012 odprášila huť ArcelorMittal Ostrava o dalších 85 tun prachu. Snížila tím svůj dopad na životní prostředí na historické minimum 584 tun, což představuje třetinovou hodnotu oproti stavu před deseti lety, kdy skupina ArcelorMittal do hutě vstoupila. Na další ekologické investice chce využít evropské dotace určené pro ekologizaci průmyslu. Plánované ekologické investice v celkové hodnotě přes 2,6 miliardy korun sníží emise prachu, oxidů dusíku a přispějí také ke zlepšení pracovního prostředí. Největší investici představuje denitrifikace energetiky a odprášení aglomerace Jih. Více ZDE.

 

08.04.2013 13:00

Bestseller zvaný integrované povolování

Jsme velkým výrobním závodem se složitým výrobním provozem. S ohledem na typ a velikost výroby jsme povinni mít integrované povolení. Před několika léty jsme o ně řádně požádali, vše proběhlo obvyklým správním procesem, povolení bylo vydáno a jeho podmínky jsou po celou dobu bezezbytku plněny. Před časem se dostavil dozorový orgán a usoudil, že do IP je zahrnuta jen část provozů, které by tam podle jeho názoru měly být, a formou správního rozhodnutí nás vyzval, abychom si podali žádost o změnu integrovaného povolení. Dlouhodobě se proti takovému úkolu bráníme, protože jsme přesvědčeni, že zákon úřadu takovou pravomoc ze zákona nedává. Jaký je Váš názor.

Než začnu rozplétat položenou otázku, dovolím si sdělit velmi stručně svůj osobní názor na institut integrovaného povolování. Nemyslím si, že integrovaná, zkusme říkat česky spojená, společná nebo jednotná, ochrana životního prostředí formalizovaná jedním správním aktem, je z principu vadná. Zejména pro velké výrobní závody, případně jiné velké aktivity, které prokazatelně mohou ohrožovat životní prostředí a jež zasahují do více složek životního prostředí, to „není špatný nápad“ a může to efektivitě státního dozoru i povinnému subjektu při jeho rozhodování prospět. Podmínkou ovšem je, aby předpis, v našem případě primární, tedy zákon, neměl vady a aby jeho aplikace, tedy úřední konání, bylo na takové úrovni, aby se povinné subjekty necítily usurpované státní mocí. Řečeno dikcí dnes již neplatného správního řádu z roku 1967, pracovat tak, aby „…..řízení posilovalo důvěru ve správnost rozhodování, aby přijatá rozhodnutí byla přesvědčivá ….“  Zdali jsou dvě uvedené základní podmínky pro fungování systému naplněny, posuďte z dalšího textu sami.

Výše položenou otázku jsem modifikoval tak, aby odpověď na ni ukázala na základ problému. Případ byl totiž daleko bohatší a od začátku do konce trval více než 2 roky. Ze spisu je patrné, že výroba je v závodě skutečně velmi složitá. Surovinami nejsou většinou polotovary, ale základní materiály, jako jsou například kovové ingoty, základní chemické látky, palivo, vlastní voda ze studní i rybníků apod. A výsledkem potom dokonalé maloobchodní výrobky, vyvážené do celého světa.

Proces integrovaného povolování proběhl standardním způsobem, při kterém výrobní závod vytipoval kromě vlastního výrobního zařízení, pro které se musel tomuto režimu podrobit, podle vlastního uvážení a uvážení zpracovatele žádosti (zadal si zpracování odborníkům) i další výroby a provozy navazující. Tyto výroby zahrnul do žádosti a předal příslušnému úřadu. Ten využil pro ověření správnosti a úplnosti podané žádosti služeb odborně způsobilé osoby (CENIA – přímo řízená organizace MŽP) ve smyslu ustanovení §§ 6 a 11 zákona o integrované prevenci (dále jen zákona) a následně integrované povolení vydal. Rozhodnutí nebylo napadeno a stalo se pravomocným.

Příslušný krajský úřad provedl po několika letech přezkum plnění podmínek vlastního rozhodnutí a to podle ustanovení § 18 zákona. Přezkumem dotčených provozů dospěl krajský úřad k přesvědčení, že zde existují tzv. přímo spojené činnosti ve smyslu ustanovení § 2 písmeno a) zákona, které nejsou zajištěny integrovaným povolením a proto vydal formou rozhodnutí výzvu k podání žádosti o změnu integrovaného povolení příslušného zařízení. Za právní základ vzal ustanovení § 19 odst.1 písmeno b), které odkazuje na ustanovení § 19a, odstavec 1. K oprávněnosti použití těchto ustanovení, což je meritem dnešní otázky, se dostaneme dále.

Rozhodnutí, kterým byl výrobní závod k doplnění vyzván, mělo kromě zásadní nejistoty nad možností použít tento právní základ ještě celou řadu věcných vad, které lze charakterizovat jednak jako nepochopení výrobních postupů ve složitém závodu, ale i nepochopení smyslu integrovaného povolování. Nad všechny příklady „úrovně“ tohoto správního řízení, především rozhodování krajského úřadu, poslouží časová posloupnost postupných kroků úřadů a účastníka řízení, která je tato.

Rozhodnutí 1                únor 2011

Odvolání 1                    únor 2011

Zrušení rozhodnutí 1    květen 2011     

Rozhodnutí 2                září 2011

Odvolání 2                    září 2011

Zrušení rozhodnutí 2    prosinec 2011

Rozhodnutí 3                duben 2012

Odvolání 3                    květen 2012

Zrušení rozhodnutí 3    listopad 2012

Zastavení řízení            prosinec 2012

Z dalšího textu bude patrné, že příslušný odbor výkonu státní správy MŽP nebyl vůči krajskému úřadu nijak přísný, ale vady opakovaných rozhodnutí byly takové, že rozhodnutí „fakt nešla podržet“. Úpornost krajského úřadu byla pozoruhodná i na naše poměry a pro neschopnost takového konání se nejlépe hodí rčení mojí babičky z vesničky v Orlických horách „hanba by mě musela fackovat“.

V této fázi rozboru si neodpustím poznámku o tom, že z výše uvedených dat plyne jasně další věc, totiž zásadní časová asymetrie mezi správními kroky odvolatele a správních orgánů. Pokud by totiž odvolatel zmeškal odvolací lhůty (15 dnů) jen zcela málo, nemá prakticky naději na úspěch. Na druhé straně lhůty pro opakovaná rozhodnutí krajského úřadu v délce 4 měsíců a znovu 4 měsíců a pro odvolací rozhodnutí příslušného odboru VSS MŽP v délce 3 měsíců, opět 3 měsíců a na závěr 6 měsíců nikoho nepřekvapí a jen zarytý kverulant by ztrácel čas tím, že by vhodným způsobem poukázal na zásadní neplnění správního řádu, který mohu bez nadsázky nazvat úřední zvůlí. Pokud by čtenář měl, tak jako já, před sebou spis, potom by zjistit, že uvedené dlouhé lhůty nebyly způsobeny nutností spis doplňovat.

Vraťme se však k právnímu základu, který byl ve správním řízení (nebo správních řízeních?) krajským úřadem použit a odvolacím orgánem nezpochybněn.

Ustanovení § 19 odst.1 písmeno b) zákona i s úvodem zní:

  1. Na základě přezkumu podle § 18 je úřad oprávněn:

b) vyzvat provozovatele zařízení v přiměřené lhůtě stanovené úřadem k podání žádosti o změnu integrovaného povolení podle § 19a odst.1,

Tím je zákonem založeno úřadu toto právo a podrobnosti a podmínky užití tohoto práva jsou stanoveny odkazem na jiné ustanovení - § 19a, odst.1, který zní:   

  1. Dojde-li úřad na základě ohlášení plánované změny v provozu zařízení podle § 16 odst.1 písm.b) nebo na základě přezkumu podle § 18 a 19 k závěru, že se jedná o podstatnou změnu v provozu zařízení, vyzve provozovatele zařízení, aby úřadu ve lhůtě, kterou stanoví, podal žádost o změnu integrovaného povolení ………“

Z předchozího textu plyne, že výzvu lze vydat ve dvou případech. Prvním je ohlášení plánované změny v provozu zařízení, která musí být navíc posouzena jako podstatná. To se v našem případě nestalo, k žádné změně od doby vydání IP nedošlo. Druhou možností je vyzvat účastníka řízení na základě zjištění, učiněných při přezkumu, což je náš případ. Opět ovšem musí jít o zjištění „podstatné změny provozu zařízení“, například zvýšení stávající výroby nebo doplnění provozu zařízení o další výrobu, kterou platné IP neobsahuje.

Ani to se ovšem v našem případě nestalo, jak lze snadno zjistit z pasáže nazvané Celkové shrnutí přezkumu, jehož část, týkající se následné výzvy, považuji za potřebné ocitovat.

„Jako nejzávažnější zjištění bylo, že do integrovaného povolení nejsou zahrnuty přímo související činnosti a zařízení, která byla při přezkumu zjištěna, provozovatel provozuje tato na základě složkových povolení tedy v dobré víře (složková povolení měla být nahrazena povoleními v režimu IP). Počet těchto činností a zařízení nebyl při kontrole stanoven, pouze byly zjištěny příkladově (viz příslušný bod protokolu).“

O žádné „změně provozu zařízení“, natož podstatné, se v závěru protokolu nemluví. A je tomu tak prostě proto, že k ničemu takovému od doby podání žádosti a následně vydání integrovaného povolení v roce 2006 nedošlo. Jsem proto přesvědčen, že v našem případě nebyla naplněna zásadní zákonná podmínka a výzva byla proto vydána bez opory v zákoně.

Odvolací orgán ovšem takový právní názor nemá. Rozhodnutí rušil pro obsahové nedostatky, v odůvodnění svých rozhodnutí hovoří o možných finančních sankcích případně o možném zastavení provozu (pokud se bude účastník řízení i nadále zpěčovat) a uvádí následující:

Zákonodárce nesporně chtěl umožnit provozovateli uvést své aktivity do souladu se zákonem i v případě, že obsah stávajícího IP není správně vymezen, dříve než bude přikročeno k sankcím. Zákon o IP opomíjí výslovně regulovat situaci, která zde nastala, tedy situaci, kdy je třeba doplnit rozsah zařízení do IP, což předpokládá množství podkladů, které má jen provozovatel.“ Ano, je tomu tak – zákon skutečně opomíjí takovou situaci, což je jeho vada a tu nelze napravit žádnou disputací, jak se o to odvolací orgán snaží například tvrzením, že „Není ale na druhou stranu možné, aby aktivity, které by z definice patřily k zařízení, nebylo možno nadále do IP doplnit jen proto, že při vydání IP zahrnuty nebyly.“

Jsem, na rozdíl od právního názoru OVSS MŽP, přesvědčen, že to možné je. A co víc – jakákoli snaha o „vysvětlování“ jak to zákonodárce vlastně myslel je zcela nepatřičná, je obcházením zákona a pokud takovýto názor bude promítnut i do správního aktu také procesně nebezpečná (osobní odpovědnost úředníka za vadné rozhodnutí stále platí, byť není využívána).  

Poslední myšlenkou tohoto pojednání je reakce na názor odvolacího orgánu, že „ i v případě chyb v původním postupu KrÚ (nezahrnutí části zařízení do IP) nelze po správním orgánu požadovat, aby v nesprávném postupu pokračoval“ s odkazem na jeden z rozsudků NSS. Takové tvrzení je jistě pravdivé, ale lze je naplnit jen v případě, že text zákona či jiného obecně závazného právního předpisu chybu správního úřadu napravit umožní, což dle mého přesvědčení není náš případ. 

           

Odpověď: Opakované výzvy krajského úřadu k doplnění zařízení, které podléhá integrovanému povolení, o další navazující činnosti nemají v našem případě oporu v zákoně. Takovou možnost má příslušný úřad jen ve dvou případech, které jsou taxativně vyjmenovány v ustanovení § 19a zákona. V jiných případech, jako je například změna názoru na potřebný rozsah zahrnutých navazujících činností, takovou možnost úřad nemá. Je to vada v zákoně, kterou lze zhojit pouze jeho novelou a MŽP je v této oblasti ústředním orgánem státní správy. To samozřejmě neznamená, že si držitel integrovaného povolení nemůže o doplnění požádat dobrovolně, například po neformální dohodě s chybujícím úřadem.

 

Poznámka 1.

Pro úplnou informaci je třeba zdůraznit, že některé nezahrnuté činnosti jsou i nadále řízeny rozhodnutími podle složkových předpisů, takže nejde o situaci, kdy by ochrana ŽP byla nedostatečná.

 

Poznámka 2.

Autor byl informován, že se výrobní podnik po zastavení řízení pokusil v rámci spolupráce s úřady aktivně a dobrovolně nabídnout určité činnosti pro doplnění stávajícího IP. Požadavky úřadu byly však nesmyslně široké, takže je musel odmítnout.  

 

 

Ing. Michael Barchánek

05.04.2013 13:26

Přes 100 tisíc hlášení bylo podáno do ISPOP, nejvíce za odpady

V úterý 2. 4. 2013 skončilo období pro splnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí podávané prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) za rok 2012. V ISPOP je k 2. 4. 2013 zaregistrováno celkem 48 733 subjektů. Další ohlašovací špička proběhne pro poplatková hlášení dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, k 15. 10. 2013.

V úterý 2. 4. 2013 skončilo období pro splnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí podávané prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) za rok 2012. V Integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) je k 2. 4. 2013 zaregistrováno celkem 48 733 subjektů. Tyto subjekty (právnické osoby, osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), zahraniční a fyzické osoby) zaslaly od začátku roku 113 963 validních hlášení, za více než 109 250 provozoven nebo zdrojů znečišťování.

Podat hlášení bylo možno již začátkem prosince. Uživatelé měli k dispozici kromě obrazových manuálů i videoprůvodce k vyplnění formuláře. Těžiště individuální podpory uživatelů ISPOP spočívalo na helpdesku EnviHELP, který vyřídil celkem 4 308 dotazů. Písemné odpovědi tazatelé získali ve většině případů takřka obratem, ve složitějších případech byli telefonicky kontaktováni. Připravenost provozovatele i zkušenost ohlašovatelů dokazuje i konečné snížení formální chybovosti zasílaných hlášení (14% v roce 2012, 7% v roce 2013). Předpokládané počty přijatých hlášení byly naplněny téměř v 99 %.

Ohlašovací období zahrnovalo dvě ohlašovací špičky vymezené zákonnými termíny (15. únor a 31. březen, resp. 2. duben 2013). Další ohlašovací špička proběhne pro poplatková hlášení dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, k 15. 10. 2013.

 

Tabulka shrnuje počet řádných hlášení u ohlašovacích povinností s nejvyšším počtem hlášení:

Formulář hlášení

Počet řádných hlášení k 15. 2. 2013

Počet řádných hlášení k 2. 4. 2013

F_ODP_PROD - Hlášení o produkci a nakládání s odpady

67 875

73 621

F_OVZ_SPOJ - Oznámení o výpočtu poplatku a ohlášení souhrnné provozní evidence (společný formulář)*

2 285

19 132

F_IRZ - hlášení do Integrovaného registru znečišťování*

1 011

4 981

F_VOD_38_4 - Základní údaje předávané znečišťovatelem vodoprávnímu úřadu, správci povodí a pověřenému odbornému subjektu**

3 722

4 224

F_VOD_PV – Poplatkové přiznání pro výpočet vyrovnání poplatku (za zdroj odběru podzemní vody)

3 995

4 187

F_VOD_OV – Poplatkové přiznání za zdroj znečišťování (odpadní vody)

1 189

1 231

F_OBL_RV – Hlášení o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence

574

626

* Zákonný termín pro podání hlášení je 31. březen, resp. 2. duben 2013.

**Průběžná evidence – termín je definován dle rozhodnutí vodoprávního úřadu.

 

Zdroj: CENIA

05.04.2013 13:23

Lidem hrozí další výdaje za vodovodní přípojky

Kromě rostoucí ceny za vodné a stočné by měli vlastníci vodovodních a kanalizačních přípojek hradit i náklady za jejich údržbu a opravu v části pod veřejným prostranstvím (chodníky, silnice). Navrhuje to projednávaná novela zákona o vodovodech a kanalizacích. Náklady, které mohou dosáhnout až desítky tisíc korun, až dosud hradí provozovatel veřejné sítě. Ministerstvo zemědělství se hájí, že navrhlo v novele zákona o vodovodech a kanalizacích změnu současného stavu, kdy za opravu a údržbu přípojky neplatí jeho vlastník, ale všichni odběratelé v ceně pro vodné a stočné. Na přímou žádost Úřadu ombudsmana, který požadoval úpravu tohoto ustanovení, zejména s ohledem na rozlišení opravy a úplné obnovy přípojky, došlo k jeho změně. Více ZDE

 

05.04.2013 08:34

Týden vědy, výzkumu a inovací pro praxi 2013 (15. - 19. 4. 2013)

České ekologické manažerské centrum (CEMC) Vás srdečně zve na 22. ročník chemicko-technologické konference s mezinárodní účastí APROCHEM 2013, na 8. ročník symposia Výsledky výzkumu a vývoje pro odpadové hospodářství ODPADOVÉ FÓRUM 2013 a na 4. ročník konference Výsledky výzkumu, vývoje a inovací pro obnovitelné zdroje energie - Konference OZE2013. Odborná akce se koná pod záštitou Ministerstva životního prostředí, Ministerstva průmyslu a obchodu a Technologické agentury České republiky.

Týden vědy, výzkumu a inovací pro praxi 2013 se tradičně uskuteční v překrásné scenérii Jeseníků v hotelu Dlouhé stráně v Koutech nad Desnou (část obce Loučná nad Desnou) od 15. do 19. dubna 2013.

Hlavním naším cílem je napomoci lepšímu propojení výzkumné sféry s praxí a rozšíření kontaktů. Cílovou skupinou jsou pracovníci z řad výzkumných pracovišť, tak i zástupci podnikatelské sféry a veřejné správy. Jsme přesvědčeni o tom, že věda, výzkum a inovace budou hrát stále větší roli v konkurenceschopnosti naší ekonomiky a rovněž při řešení problematiky životního prostředí a v souladu s tím poroste i význam symbiózy uvedených konferencí.

Technologické centrum AV ČR bude pořádat doprovodnou akci Česko-slovenské Kooperační setkání aneb Společný prostor pro akademickou a firemní sféru, které se uskuteční formou bilaterárních schůzek s partnery z řad účastníků a to od 15. do 18. dubna 2013.

 

Časový sled odborných akcí:

Konference APROCHEM 2013: 15. - 17. 4. 2013 (Po, Út, St) - program

Symposium ODPADOVÉ FÓRUM 2013: 17. - 19. 4. 2013 (St, Čt, Pá) - program

Konference OZE 2013: 17. - 19. 4. 2013 (St, Čt, Pá) - program

 

Stáhněte si Přihlášku účasti na konferenci

Pořadatel:

CEMC - České ekologické manažerské centrum (kontakty ZDE)

28. Pluku 524/25, Praha 10, PSČ 101 00

 

Další podrobné informace najdete na: https://www.tretiruka.cz/konference/

 

 

 

 

04.04.2013 14:44

Schválení aktualizované státní energetické koncepce lze očekávat nejdříve v září

Ministerstvo průmyslu a obchodu chtělo původně aktualizovanou státní energetické koncepci předložit vládě spolu se stanoviskem ministerstva životního prostředí již letos v březnu, informuje E15.cz. Termín se podle náměstka ministra průmyslu Pavla Šolce přesouvá na konec září. Zářijový termín bude podle náměstka Pavla Šolce platit pouze v případě pokud nenastanou průtahy v procesu projednávání.

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nova-statni-energeticka-koncepce-zatim-v-nedohlednu-schvaleni-se-oddaluje-971817#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nova-statni-energeticka-koncepce-zatim-v-nedohlednu-schvaleni-se-oddaluje-971817#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

04.04.2013 13:58

ODPADY 2013 a jak dál? Aneb budeme dále skládkovat?

V rámci doprovodného programu veletrhu ENVIBRNO se uskuteční ve středu 24. dubna 2013 od 10.00 do 16.00 hodin tradiční seminář "ODPADY 2013 a jak dál? Aneb budeme dále sládkovat?" Seminář se bude věnovat problematice odpadového hospodářství hned z několika úhlů pohledu, jeho součástí bude i problematika energetického využívání odpadů. Vstup je volný, pořádá STEO - Sdružení provozovatelů technologií pro ekologické využívání odpadů. Program, přihláška a další informace ZDE.
 

 

04.04.2013 10:12

Evropa se rozhodla, že spasí svět. Ale za jakou cenu?, říká V. Semil v rozhovoru pro E15.cz

Evropa se rozhodla jednostranně snižovat emise skleníkových plynů. Spoustu peněz utrácí za málo účinné obnovitelné zdroje. Přitom obrovské mrhání energie ignoruje. Třeba rozmach letecké dopravy nebo produkci stále těžších aut, říká Václav Smil, profesor z kanadské University of Manitoba v rozhovoru pro E15.cz.

Více na: https://euro.e15.cz/hyde-park/rozhovory/vaclav-smil-zelene-tazeni-evropanu-svet-nespasi-971639#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Evropa se rozhodla, že spasí svět. Ale za jakou cenu? Podívejte se na Německo, na ty jejich cíle, že do roku 2020 budou mít 50 procent obnovitelných zdrojů. Ale to je jenom instalovaný výkon. Ne skutečná výroba. Protože skutečné využití této kapacity, takzvaný load factor, je nějakých 11 či 12 procent pro slunce a 20 až 25 procent pro vítr. Takže když instalují 100 megawattů, tak ve skutečnosti vyrábí jenom 25 megawattů. Já nejsem proti zelenosti. Ale pokud nebudou i Čína či Indie zelené, tak Evropa nic a nikoho nespasí.

 

Velmi zajímavý rozhovor s Václavem Smilem čtěte ZDE

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://euro.e15.cz/hyde-park/rozhovory/vaclav-smil-zelene-tazeni-evropanu-svet-nespasi-971639#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

04.04.2013 09:50

Pozor! Druhá výzva EK pro investice do inovativních nízko-uhlíkových technologií

Evropská Komise včera spustila druhou výzvu pro předkládání návrhů na investice do inovativních nízko-uhlíkových technologií v rámci programu NER300, který má být hlavním nástrojem na boj se změnami klimatu a má podpořit zelený růst a tvorbu pracovních míst v energetice. Státy mají tři měsíce na shromáždění návrhů od zainteresovaných podniků a jejich předložení Evropské investiční bance. Více informací zde .

 

04.04.2013 07:36

Už neplatí, že výdaje až na výjimky jsou způsobilé pouze pokud byly vynaloženy po datu akceptace žádosti na SFŽP

Státní fond životního prostředí informuje, že monitorovacím výborem byla schválena formou per rollam aktualizovaná verze Implementačního dokumentu. Tato verze ke dni 21. 3. 2013 je účinná od 3. 4. 2013. V kapitole 5 Implementačního dokumentu byla odstraněna podmínka, že výdaje jsou až na výjimky způsobilé pouze pokud byly vynaloženy po datu akceptace žádosti na SFŽP. Jako rozhodné datum pro způsobilost všech výdajů je nyní bráno datum 1. 1. 2007.

 

Dokument ke stažení:

Implementační dokument  (verze k 21. 3. 2013, účinná od 3. 4. 2013)

 

Zdroj: SFŽP

03.04.2013 15:04

Novela vyhlášky o projektové dokumentaci staveb + Prokrastinace - problém dnešní doby

Lektoři :

Ing. Jan Vrba – autorizovaný inženýr, dlouholetý zkušený projektant
Petr Ludwig – hlavní konzultant GROWjob - https://www.growjob.com/o-nas/
(garanti – Ing. Karel Plotěný – mluvčí skupiny ČAO při CzWA, JUDr. Alena Kliková, Ph.D. – právnická fakulta MU)

 

Místa konání:

25.4.2013 Brno,  Kongresové centrum BVV, Výstaviště 1, sál C   
30.4.2013 Praha, VŠCHT, Konferenční centrum, Kolej Sázava: Chemická (Ekonomická) 952  
... v době od 9:00 do 13.30 hod. (prezence od 8:30 hod.)

 

Informace:

Vážení kolegové, jak jste již asi informování, vyšla v březnu 2013 novela Vyhlášky o projektové dokumentaci staveb. K přípravě návrhu novely vyhlášky č. 499/2006 Sb. bylo přistoupeno z důvodu novely stavebního zákona. Prvním principem navrhované právní úpravy je proto uvedení obsahů jednotlivých typů dokumentací a projektových dokumentací do souladu s novelou stavebního zákona. Současně jsou ve vyhlášce zohledněny požadavky souvisejících právních předpisů, které vznikly od doby platnosti zákona č. 183/2006 Sb. Druhým principem a současně zásadní změnou navrhované právní úpravy je sloučení požadavků na rozsah a obsah jednotlivých typů dokumentací a projektových dokumentací do jedné vyhlášky, aby v jednom právním předpise byly přehledně uspořádány všechny požadavky kladené na dokumentace a projektové dokumentace. Třetím principem navrhované právní úpravy je sjednocení struktury všech jednotlivých typů dokumentací a projektových dokumentací tak, aby se zjednodušil proces navrhování a povolování staveb, aby byla zajištěna přehlednost dokumentací a projektových dokumentací nutná pro jejich posuzování stavebním úřadem i pro bezkolizní spolupráci stavebníka, projektanta a zhotovitele stavby.  Těžiště obsahu navrhované úpravy je v devíti přílohách. V osmi přílohách je podrobně stanoven rozsah a obsah jednotlivých dokumentací resp. projektových dokumentací a v příloze č. 9 jsou stanoveny obsahové náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě a způsob jejich vedení.

Druhá část semináře je věnována prokrastinaci.   Což je jev, se kterým se jako projektanti a jako lidé setkáváte stále častěji a díky kterému ztrácíte často zbytečně mnoho času nebo se rozhodujete nesprávným způsobem. Což je pro projektanta, z hlediska jeho práce, docela podstatné zjištění. V životě vybíráme scénáře své budoucnosti, vybíráme to, kam se chceme dostat, vybíráme nejvhodnější řešení. Volíme však také činnosti, které by nás tam měly dovést. V obou případech proti nám stojí zákeřný nepřítel - rozhodovací paralýza. Rozhodovací paralýza přichází v okamžiku, kdy vybíráme z možností na první pohled těžko porovnatelných. A co je horší, čím více takových možností před sebou máme, tím je výběr ještě složitější. Stalo se vám někdy, že jste stáli před regálem jogurtů v hypermarketu a nemohli se rozhodnout, který z 50 druhů si vybrat? A tak jak se umět rychleji rozhodnout a jak se vypořádat s neschopností se rychle rozhodovat (prokrastinací) v tom by Vám mohla pomoct druhá část semináře. Petr Ludwig je uznávaným a zábavným odborníkem.

 

Program:

8.30 - 9.00 hod.   - prezence
9.00 - 11.00 hod  - „Novela Vyhlášky 499/2006 Sb., o projektové dokumentaci staveb a novela Vyhlášky 503/200 o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu - Ing. Jan Vrba
11.00 - 13.30 hod. - přestávka
11.30 - 13.30 hod. - „Prokrastinace - problém dnešní doby“ - Petr Ludwig

 

Vložné: 1000 Kč s DPH, převodem na účet do 20.04.2013, zasílejte na č.ú. 2502440101/2600 Citibank a.s., Brno. Jako variabilní symbol uvádějte IČ vaší organizace. Závaznou přihlášku najdete zde. Vyplněnou přihlášku prosím zasílejte na asio@asio.cz. Budeme se těšit na viděnou. Účastníci obdrží ÚZ vyhlášek.

03.04.2013 14:16

České podniky vypustily v roce 2012 o 6,6 % emisí skleníkových plynů méně, Finsko dokonce o 16 % méně

České podniky zahrnuté do emisního obchodování vypustily v roce 2012 o 6,6 % emisí skleníkových plynů méně než v roce předcházejícím. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat evropského registru emisního obchodování (EU ETS). Podobný pokles emisí jako v ČR nastal také v dalších státech EU, nejvíce ve Finsku – téměř o 16 %, průměrný pokles v sektorech spadajících do systému emisního obchodování je 1,4 % oproti roku 2011. Více ZDE.

 

03.04.2013 12:59

Evropa: Nákladní vozidla způsobí škody na zdraví obyvatel v hodnotě 43 - 46 mld. EUR

Škody na zdraví obyvatel v Evropě způsobené znečištěním ovzduší z provozu velkých nákladních vozidel je možno vyčíslit na 43 - 46 mld. EUR za rok, což je téměř polovina celkových škod ve výši 100 mld. EUR, které způsobuje silniční doprava, uvádí ve své zprávě Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). Pro srovnání, tato částka odpovídá asi třetině vytvořeného hrubého domácího produktu v ČR za rok a celkovým výdajům státního rozpočtu ČR v roce 2012. Zdravotní újma způsobená nákladní silniční dopravou se v jednotlivých zemích EU značně liší. Rozdíly jsou dány intenzitou kamionové dopravy, způsobem vedení komunikací a také věkovou skladbou vozového parku, která značně ovlivňuje jeho emisní náročnost. Více ZDE

 

03.04.2013 10:17

Nový kontrolní řád znamená novelizovat řadu environmentálních zákonů

Nový kontrolní řád představuje obecný procesně-právní předpis, který upravuje základní instituty procesních mechanismů kontroly. Kontrolní řád byl Parlamentem ČR přijat dne 14. června 2012  jako zákon č. 255/2012 Sb s účinností od 1. ledna 2014. Tento zákon nahradí dosud platný zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole. Předmětem úpravy předkládaného návrhu zákona MŽP je odstranění duplicitních ustanovení ve vztahu ke kontrolnímu řádu či jiných neodůvodněných obecných procesních postupů.

Navrhuje se vypustit procesní ustanovení obsahující úpravu, která je ve srovnání s kontrolním řádem shodná, případně se od něj odchyluje, aniž by pro to byly dány dostatečné důvody. Jedná se zejména o úpravu práv a povinností kontrolujících a kontrolovaných osob. Ve většině novelizovaných zákonů například dochází k odstranění ustanovení o oprávnění kontrolujících vstupovat na pozemky a do objektů za účelem výkonu kontroly, rušena jsou i další práva a povinnosti kontrolujících a kontrolovaných osob, jež jsou duplicitní či neodůvodněně odchylná ve vztahu ke kontrolnímu řádu, jako je např. povinnost kontrolovaných osob poskytovat součinnost při kontrole, předkládat na vyžádání kontrolujícího potřebné údaje a dokumenty, oprávnění kontrolujících odebírat vzorky a pořizovat fotodokumentaci, povinnost kontrolujících zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděli při výkonu kontroly apod.

 

Více informací k "Návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v působnosti Ministerstva životního prostředí v souvislosti s přijetím kontrolního řádu" najdete ZDE.
03.04.2013 09:44

"Ceny jaderné energie jsou velmi konkurenceschopné, zvláště v šedesátiletém období", řekl viceprezident Westinghouse v rozhovoru pro IHNED.cz

Když uvážíme nejistotu dodávek, ať už jde o obnovitelné zdroje či nedostatek uhlí v blízké budoucnosti, jsou ceny jaderné energie velmi konkurenceschopné, zvláště v šedesátiletém období, říká v rozhovoru pro IHNED.cz Michael E. Kirst, viceprezident Westinghouse Electric Company. Dále dodává, že když porovnáte jadernou energii a plyn - u jaderné elektrárny tvoří 80 % nákladů po celou dobu existence ta elektrárna, jen 20 % je palivo a náklady na údržbu a provoz. Zemní plyn je pravý opak, 20 % stojí elektrárna, 80 % palivo. Když je plyn levný, je to velmi výhodná investice, ale jakmile ceny trochu vzrostou, už to může být velmi drahé. S výkyvy cen plynu může být elektrárna nerentabilní, proto se někdy plynové elektrárny vypínají a zapínají v závislosti na vývoji cen plynu. U jaderné energie máte velmi stabilní náklady po dlouhou dobu. Celý rozhovor čtěte ZDE.

 

Rozhovor s ruským zástupcem konsorcia MIR.1200, viceprezidentem Rosatomu Kirillem Komarovem, najdete na IHNED.cz ve čtvrtek.

 

Zdroj: IHNED.cz

03.04.2013 08:33

Ukazuje se, že olovo může mít bezprahové neurotoxické a neurovývojové účinky, zejména u dětí.

Olovo se obvykle nalézá v kovových slitinách, pigmentech/barvivech a v menší míře se používá jako stabilizátor v plastech a jako čistý kov. Tento návrh na omezení je zaměřen na předměty, které mohou přijít do kontaktu s dětskými ústy, jako např. dětské ošacení, obuv, doplňky, dekorace vnitřního interiéru a předměty pro sport a volný čas. Ukazuje se, že olovo může mít bezprahové neurotoxické a neurovývojové účinky, zejména u dětí. Zahájená konzultace potrvá 6 měsíců a uzavře se dne 21. září 2013. Zájemci mohou zasílat své připomínky do 1. června 2013. Více ZDE.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE