Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Září    
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
25.9. konference TĚŽBA a její dopady na životní prostředí XI
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
1.10. Pekařské konference
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

25.06.2020 09:45

O co opravdu jde při certifikaci zpracovatelů elektroodpadu

V posledních několika týdnech jsme v rámci projednávání návrhu nového zákona o odpadech svědky velkého mediálního tlaku některých subjektů týkající se certifikace zpracování elektroodpadu. Z médií se dozvídáme, že certifikace zpracovatelů elektroodpadu ohrožuje tržní prostředí, je namířená proti chráněným dílnám a díky certifikaci budou zpracovatelé elektroodpadu v ČR krachovat.

V prvé řadě je třeba si jasně říci, proč vůbec existuje zákonná povinnost elektroodpad sbírat a zpracovávat. Je to zejména z toho důvodu, že obsahuje řadu nebezpečných a zdraví škodlivých látek. A to nejen elektroodpad u kterého je to obecně známo, jako je např. lednice, televize nebo zářivka. I u dalších spotřebičů, které jsou pseudoodborníky považovány za bezpečné, jako jsou například sporáky, rádia nebo počítače, lze nalézt mnoho nebezpečných anorganických i organických látek – rtuť (vypínače, LCD displeje), kadmium (kontakty, spínače, barviva plastů), azbest (těsnění), olovo (pájky), bróm (zpomalovače hoření u plastů), v mnoha novějších spotřebičích navíc velmi nebezpečné lithiové akumulátory. Z tohoto důvodu by měly být na zpracování všech druhů elektroodpadu kladeny poměrně vysoké nároky, které nelze splnit při běžném zpracování odpadu. Často se také udává, že recyklací elektroodpadu zachraňujeme pro národní hospodářství cenné suroviny. To je pravda, nicméně zde je potřeba říci, že ČR dnes nemá (kromě železa) zpracovatelskou základnu pro barevné ani drahé kovy, která by dokázala obstát v mezinárodním srovnání. Z toho důvodu jsou všechny tyto cenné suroviny vyváženy k přepracování mimo ČR.

Jaká je stávající situace v oblasti zpracování elektroodpadu v ČR? Z médií se dozvídáme, že v naší zemi funguje více než 200 zpracovatelů elektroodpadu. To vypadá na první pohled na skvěle fungující průmysl. V prvé řadě se nejedná o 200 zpracovatelů, ale o 200 vydaných povolení, kdy velká část z nich není vůbec využívána. Zbylé zpracovatele lze pak rozdělit do několika kategorií. Chráněné dílny, kterých v ČR fungují nižší desítky, jsou subjekty, kde převažuje sociální aspekt nad vlastním zpracováním. Chráněné dílny provádějí zejména ruční demontáž a jsou v podstatě předstupněm mechanického zpracování elektroodpadu, nelze je tedy považovat za finální zpracovatele. Zpracovatelé, kteří provádějí kompletní mechanické zpracování elektroodpadu a jsou schopni ho připravit pro hutě – těch jsou v ČR nízké jednotky. A pak zde máme největší masu „zpracovatelů“ – to jsou různé odpadové firmy, kovošroty, výkupny a sběrny, kterým se v minulosti podařilo získat povolení na zpracování elektroodpadu, aniž disponují adekvátní technologií. Ti většinou pouze vyzobají třešničky – např desky tištěných spojů, velké kusy hliníku a mědi, které prodají a zbylý materiál v lepším případě přidají do kovového odpadu, v horším vyhodí na skládku.

Koho by se připravovaná certifikace nejvíce dotkla? Zpracovatelů elektroodpadu? Tak těch opravdu ne, většina z nich ji už totiž dávno má – potřebují ji pro svojí práci. Chráněných dílen? Těch také zásadně ne. Pro chráněné dílny jsou k dispozici zjednodušené certifikace, které snižují administrativní a finanční náročnost celého procesu. Navíc většina chráněných dílen, provádí demontáž opravdu velmi odpovědně a pečlivě a nárokům certifikace bez problému vyhoví. Takže už nám zbývají jen tzv. „zpracovatelé“ – tedy výkupny, sběrny, kovošroty a odpadáři. A ano těch by se certifikace výrazně dotkla, znamenala by pro většinu z nich ukončení recyklace elektroodpadu, protože by jejich postupy nevyhověly z pohledu ochrany životního prostředí a ani z pohledu technologického.

A to je také to o co se v celé certifikaci bojuje. O zachování možnosti vydělat si rychle a jednoduše peníze, i když třeba na úkor životního prostředí. To je také důvod proč jsou v boji proti certifikaci nejaktivnější oborové asociace – ČAOH (sdružující odpadové firmy) a SPDS Aporeko (sdružující kovošroty a výkupny). Možná je také zajímavá úvaha, proč se k nim přidal i jeden z kolektivních systémů. Není to však složité pochopit – jedná se o kolektivní systém, který nemá vybudovanou sběrnou síť a svůj sběr a zpracování založil právě na výkupnách. Takže bez nich by nemohl fungovat.

Považoval jsem za důležité vysvětlit motivy a pohnutky jednotlivých aktérů, z toho důvodu, že bulvarizací a zneužíváním tématu standardizace se často zapomíná, co by mělo být prioritou při zpracování elektroodpadu, tj. zpracování nejlepšími dostupnými technologiemi s co nejmenším dopadem na životní prostředí. Standardy, které se při zpracování elektroodpadu používají jsou platné celoevropsky, nejedná se tedy o žádné české specifikum. Auditorů jsou v Evropě stovky, a většina z nich funguje v mnoha zemích. Čeští auditoři auditují provozy např. v Německu, Holandsku, Británii a na Slovensku a španělský auditor zase třeba českého zpracovatele. Celý systém certifikací byl vyvíjen mezinárodní komunitou, odborníky na zpracování elektroodpadu a je tak velmi detailní a technicky orientovaný. Je podporován všemi významnými evropským asociacemi – od výrobců, přes kolektivní systémy až po zpracovatele.

Za naši společnost mohu deklarovat, že se výše uvedenými standardy budeme řídit, ať už bude povinná certifikace schválená či nikoliv. Naše společnost nepožaduje povinnou certifikaci zpracovatelů elektroodpadu, domníváme se, že právě dobrovolnost dává certifikaci punc exkluzivity a ukazuje na to, kdo to s recyklací elektroodpadu myslí opravdu vážně.
 

Autor: Jan Vrba, ASEKOL

23.06.2020 19:57

Dotace z OPŽP: Jak správně nastavit projekty na předcházení vzniku jednorázového odpadu

Vzhledem k častým dotazům SFŽP doplňuje informace o tom, jak správně nastavit projekty vztahující se k aktivitám z prioritní osy 3 Operačního programu Životní prostředí na vybudování nebo rozšíření infrastruktury předcházení vzniku jednorázového nádobí a jednorázových obalů.

 

Jak správně nastavit režim podpory
Projekty vybudování/rozšíření infrastruktury předcházení vzniku jednorázového nádobí nebo jednorázových obalů budou vždy podávány v režimu veřejné podpory s výjimkou případů, kdy bude o dotaci na vratné nádobí žádat obec/město/svazek obcí nebo příspěvková organizace (PO) menší obce, v jejímž případě se jedná o lokální dopad a nehrozí narušení trhu.

V takovém případě může být projekt zařazen mimo veřejnou podporu, ale pouze při současném splnění podmínky, že vratné zálohované kelímky/nádobí bude příjemce dotace využívat výhradně na svých akcích a na akcích pořádaných na jeho území (např. trhy, festivaly, sportovní akce) a pro potřeby vlastních příspěvkových organizací.

Podmínkou pro toto dočasné zapůjčení pořízeného vybavení příspěvkové organizaci je, že využitím nedojde k nepovolené veřejné podpoře (předpokladem je, že příspěvková organizace je nepodnikatelského charakteru, např. školy, nebo působí čistě lokálně, tedy i podnikající příspěvkové organizace v malých sídlech). Součástí způsobilých výdajů může být i pořízení souvisejícího vybavení, jako jsou např. regály, přepravky a myčka nádobí.

Projekt není možné administrovat mimo veřejnou podporu v případech, pokud by tyto kelímky atd. sloužily k propagaci jiných subjektů (např. soukromých kaváren) nebo pokud by je využíval trvale třetí subjekt (např. na obecní koupaliště provozované soukromou osobou). V takovémto případě musí být projekt administrován vždy v režimu veřejné podpory.

Specifické případy budou řešeny individuálně.

U projektů, jejichž předmětem je pouze nákup vratného nádobí bez vytvoření uceleného systému zahrnujícího pořízení infrastruktury na jeho mytí, je jediná možná forma veřejné podpory podpora de minimis.

Jak správně nastavit uznatelnost DPH

Pokud příjemce podpory nebo jím pověřený třetí subjekt (např. pořadatel farmářských trhů) bude v souvislosti s vratným nádobím evidovat jakékoli příjmy včetně DPH, a to v době realizace projektu a/nebo v době jeho udržitelnosti, bude DPH vztahující se k pořízení tohoto nádobí vždy nezpůsobilým nákladem. Toto se týká i výběru zálohové platby za zapůjčení nádobí. Splnění této podmínky deklaruje žadatel čestným prohlášením (ke stažení zde), které je povinnou přílohou žádosti o dotaci.

 

23.06.2020 19:51

Ukončení činnosti aplikace kontaminace.cenia.cz

CENIA, česká informační agentura životního prostředí upozorňuje, že k 30.6.2020 bude ukončen přístup k aplikaci https://kontaminace.cenia.cz, a to z důvodu zastarání technického řešení a ukončení podpory některých softwarových komponent (Adobe Flash). Vrstva historického ortofota ČR z 50.let 20.st. bude nadále k dispozici na Národním geoportálu INSPIRE. Aktuální mapa kontaminovaných míst je dostupná na adrese: https://www.sekm.cz.

23.06.2020 19:47

Za porušení zákona o odpadech uložili inspektoři ČIŽP pokutu 200 tisíc korun

Společnost Stavoka Kosice, a.s. porušila zákon o odpadech. Nakládala s odpady v zařízeních, ve kterých je to zakázáno nebo není povoleno a předala odpad osobě, která není k jeho převzetí podle zákona oprávněna. Inspektoři České inspekce životního prostředí z Hradce Králové jí za to uložili pokutu 200 tisíc korun.

Společnost Stavoka Kosice, a.s. nakládala na pozemku v k. ú. Prasek s 10 tisíci m3 odpadní výkopové zeminy, která vznikla ze stavby kanalizace v obci Prasek. Využila ji v rámci rozsáhlé terénní úpravy pozemku v k. ú. Prasek. Soustřeďovala také 5 tisíc m3 odpadní výkopové zeminy ze stavby kanalizace a ČOV v obci Smržov na pozemcích v k. ú. Lejšovka a 210 m3 odpadní výkopové zeminy ze stavby kanalizace a ČOV v obci Kasalice na pozemku v  k. ú. Kasalice. Pro odpadní výkopovou zeminu ale neměla zajištěno žádné využití. Ani jeden z výše uvedených pozemků nebyl určen k nakládání s odpady. Dalšího porušení zákona se firma dopustila tím, že na základě ústní dohody předala fyzické osobě nepodnikající minimálně 700 m3 odpadu vzniklého ze stavby kanalizace a ČOV, který byl následně využit k terénní úpravě pozemků v k. ú. Kasalice.

„Na základě zákona o odpadech je inspekce povinna uložit právnické osobě, která nakládala s odpady v zařízeních, ve kterých je nakládání s odpady zakázáno nebo není povoleno, pokutu a to až do výše padesáti milionů korun. Navíc základní povinností původce odpadu je, aby odpady, které sám nedokáže využít nebo odstranit v souladu se zákonem, převedl do vlastnictví pouze osobě oprávněné k takovému převzetí,“  řekl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Hradci Králové.

Společnost Stavoka Kosice, a.s. se proti rozhodnutí ČIŽP odvolala, Ministerstvo životního prostředí ho však potvrdilo a sankce nabyla 1. 4. 2020 právní moci.

23.06.2020 19:45

Připomínky: Věcný záměr energetického zákona

Věcný záměr energetického zákona je předkládán na základě Legislativního plánu vlády ČR a vychází z tezí, které byly předloženy vládě v říjnu 2019. Nutnost nové koncepce právní úpravy v energetickém sektoru ve formě zákona vyplývá z vývoje energetické legislativy EU, stávajícího energetického zákona a z vývoje energetického trhu.

 

Dokument ke stažení:

23.06.2020 19:36

Ministři EU: Zelená dohoda má přinést odolnější a udržitelnější Evropu

Ministři životního prostředí členských států EU dnes prostřednictvím neformální videokonference diskutovali o tom, jak mohou iniciativy v rámci Zelené dohody pro Evropu pomoci obnově pandemií ochromené ekonomiky a budování odolnější a udržitelnější Evropy. Hovořili i o nedávno zveřejněném Plánu obnovy a jeho roli při zajištění investičního prostředí podporujícího zelený růst a zaměstnanost. ČR na jednání zastupoval náměstek Ministerstva životního prostředí Vladislav Smrž.

Z pohledu současného dění bylo nejaktuálnějším tématem projednání Plánu obnovy po pandemii COVID-19. ČR při něm zmínila i své nedávné prohlášení o provázanosti ekonomické obnovy EU a Zelené dohody pro Evropu. Současně upozornila na nutnost přizpůsobit opatření pro obnovu jednotlivých členských států. „Pandemie byla obtížným testem pro nás všechny, ale její dopady nejsou symetrické. Opatření pro obnovu proto bude třeba přizpůsobit jednotlivým členským státům, a dokonce jednotlivým odvětvím,“ uvedl náměstek ministra Vladislav Smrž.

Pro ČR bude zásadní využít prostředky z Plánu obnovy na investice v oblastech „zelené infrastruktury“, čisté mobility, renovace budov, zvyšování energetické účinnosti, podpory nízkoemisních zdrojů energie či oběhového hospodářství. „Potřeba budou také masivní investice do adaptačních opatření, která se zaměří zejména na boj se suchem a na obnovu lesů,“ dodal náměstek Smrž.

Obnovu po pandemii COVID-19 vidí ministři životního prostředí EU v souvislosti s hlavními iniciativami Zelené dohody, mezi něž patří návrh evropského právního rámce pro klima. Dle ČR by návrh neměl v tuto chvíli překračovat rámec toho, co již bylo dohodnuto Evropskou radou a stanovovat nové cíle nebo předjímat nadcházející debaty týkající se možného navýšení cíle v oblasti klimatu do roku 2030. Diskuze o tomto navýšení mohou začít až poté, co Evropská komise zveřejní posouzení jeho dopadu, a to nejen na EU jako celek, ale na jednotlivé členské státy.

Důležitou iniciativou je i strategie EU na ochranu biodiverzity, která byla zveřejněna v květnu tohoto roku. Ministři členských států se na jednání shodli, že obnova biodiverzity a přírodních ekosystémů je klíčem k posílení naší odolnosti, předcházení vzniku a šíření budoucích nákaz.

Zelená dohoda zároveň vyvolala debatu o oběhovém hospodářství, k němuž byl v březnu tohoto roku vydán nový akční plán. Česká republika během jednání upozornila, že evropská pravidla pro odpady a obaly jsou poměrně nová a k nim přibyla ještě čerstvější směrnice pro jednorázové plasty. Současně ale vyzvala Komisi ke stanovení podmínek pro vytvoření trhu s druhotnými surovinami v EU, což by podpořilo prorecyklační politiku nejenom v České republice, a ke zlepšení její surovinové bezpečnosti.

23.06.2020 19:34

Legislativní novinka: Vyhláška č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov

Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen „Ministerstvo“) připravilo vyhlášku č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov (dále jen "vyhláška č. 264/2020 Sb.“), která nahradí vyhlášku č. 78/2013 Sb., o energetické náročnosti budov, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“).

Přípravou této vyhlášky Ministerstvo reagovalo na nezbytnost implementace nové směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/844 ze dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti. Tato směrnice nově upravuje např.  výpočet energetické náročnosti, klade větší důraz na dosažení kvalitního vnitřního prostředí v budovách při snižování energetické náročnosti.

Vyhláška 264/2020 Sb., dále upravuje požadavky na tzv. budovy s téměř nulovou spotřebou energie (BTNSE). Současné nastavení parametrů BTNSE neodráží dosažený stavebně-technologický vývoj a významně se odchyluje od parametrů BTNSE stanovených v doporučení Komise (EU) 2016/1318 o pokynech na podporu budov s téměř nulovou spotřebou energie a osvědčených postupů k zajištění, aby do roku 2020 byly všechny nové budovy budovami s téměř nulovou spotřebou energie.

Některé další úpravy byly navrženy na základě praktických zkušeností s aplikací současného znění platné vyhlášky. Cílem těchto úprav je zejména zvýšení kvality a kredibility průkazu energetické náročnosti budovy, porovnatelnosti výsledků výpočtu energetické náročnosti budov, aktualizace v důsledku technického vývoje, rozšíření energeticky úsporných opatření, změny energetického mixu ČR a přiblížení průkazu energetické náročnosti budov široké veřejnosti.

Vyhláška č. 264/2020 Sb. byla zveřejněna ve Sbírce zákonů dne 5. června 2020 a vstupuje v platnost dnem 1. září 2020, čímž dojde ke zrušení současné platné vyhlášky. Vyhlášku č. 264/2020 Sb. je možnost nalézt zde.

23.06.2020 16:16

5. ročník konference Povinnosti v podnikové ekologii – 24. 11. 2020

Největší tradiční akce pro podnikové ekology. Nabitý program, nové odpadové zákony, živý on-line přenos... Konference bude! Registrace do konce června s first minute slevou 15 %!

 

 

 

Program konference:

 

 

I. panel
Odpady v podniku

  • Nový odpadový zákon a jeho prováděcí předpisy v podnikové ekologii (Mgr. et Mgr. Štěpán Jakl - MŽP)
  • Zákon o výrobcích s ukončenou životností ve vztahu k podnikové ekologii (Mgr. Ing. Ladislav Trylč - MŽP)
  • Pozitivní a negativní dopady balíčku nových zákonů pohledem podnikové ekologie (Ing. Petr Šulc - Sfe consulting s.r.o.)
     

 

 

II. panel
Chemické látky

 

  • Nejdůležitější změny v evropské legislativě CHLS pro podnikové ekology (Ing. Oldřich Petira, CSc. - expert CHLS, nezávislý poradce)
  • Novela zákona č. 258/2000 Sb. a nové povinnosti v praxi (Ing. Radka Vokurková - Consulteco s.r.o)
  • Nařízení REACH a CLP ve firmě - základní povinnosti (Ing. Lenka Lišková - Výzkumný ústav organických syntéz a.s.)
     

 

 

III. panel
Cirkulární ekonomika v průmyslu

 

  • Stavění mostů mezi státní správou a podnikovou ekologií (Mgr. Vojtěch Pilnáček - Asociace progresivních podnikových ekologů (APPE))
  • Cirkulární ekonomika v podnikové ekologii (Ing. Cyril Klepek - CYRKL Zdrojová platforma, s.r.o.)
  • Cirkulární dotace v průmyslu (Mgr. Michala Pešková - MIDA Consulting s.r.o.)
     

 

IV. panel
Vodohospodářství

 

  • Principy vodního zákona a jeho "suchá" novela z hlediska průmyslu (Jaroslava Nietscheová, prom. práv. - Povodí Vltavy)
  • Odpadní vody a požadavky jednotlivých správ aneb jak nakládat s vodami a neporušovat předpisy (Ing. Václav Kuncl - INISOFT Consulting s.r.o.)
     

 

 

 

V. panel
Ovzduší

 

  • Nejasnosti při výpočtech emisí pomocí emisních faktorů - návrh možných řešení (Ing. Zbyněk Krayzel - specialista a poradce v oblasti ochrany ovzduší)
  • Nejčastější chyby při ohlašování souhrnné provozní evidence (Ing. Pavel Machálek - ČHMÚ)
  • Povinnosti provozovatelů vyplývající z krajských programů na zlepšování kvality ovzduší (Mgr. Ondřej Perlík - Environmental Technologies, s.r.o.)
     

 

Moderátor konference:

Ing. Tomáš Lank - expert na ŽP a podnikovou ekologii (UJEP Ústí nad Labem)

Termín a místo konání:

24. listopadu 2020, Top hotel Praha

Partneři konference:

INISOFT Consulting s.r.o., Consulteco s.r.o, Envipon s.r.o., CYRKL Zdrojová platforma, s.r.o., MIDA Consulting s.r.o.

Cena:

do konce června 2020: 3392 Kč

od 1. července 2020: 3990 Kč

Bližší informace a registrace: www.konferenceppe.cz

 

Kontakt: Ing. Kristýna Lanová, lanova@dashofer.cz, tel.: 222 539 345

 

 

 

 

23.06.2020 15:26

Přehodnocení směrnice EU o čistírenských kalech

Evropská komise zahájila do 25. srpna 2020 veřejnou konzultaci v rámci „roadmap“ pro přehodnocení směrnice EU o čistírenských kalech (86/278).

Tato první konzultace umožňuje vstup týkající se cílů tohoto přehodnocení, na ní bude navazovat druhá rozsáhlá konzultace o využívání kalů z čistíren odpadních vod v zemědělství, která bude otevřena na konci roku 2020. Plán navržený Komisí zdůrazňuje, že cílem směrnice je podpořit využívání čistírenských kalů v zemědělství za bezpečných podmínek, přičemž hlavním cílem je dosažení souladu s akčním plánem oběhového hospodářství EU, Green Deal, strategií biohospodárství a strategií „Farm-to-Fork“, kdy hlavním cílem je opětovné získávání živin (citován fosfor). Je třeba vzít v úvahu „kontaminanty vzbuzující obavy (např. organické chemikálie, jako jsou léčiva a jejich zbytky, PAH a PFAS, prostředky personální péče a mikroplasty)“. Tato konzultace umožňuje vložit definici účelu a rozsahu přehodnocení směrnice o čistírenských kalech. Očekává se, že směrnice projde zásadní rekonstrukcí už i s ohledem na rychlý vývoj národní legislativy v řadě států EU. Bylo by vhodné, aby i české profesní subjekty a jednotlivci zaujaly v rámci konzultace svá stanoviska.

Veřejná konzultace EU otevřená do 25. srpna 2020 2020 “Sewage sludge use in farming – evaluation” (Roadmap). Vstupem může být jednoduchý textový příkaz (max. 4 000 znaků) nebo nahrání dokumentu.

 

Odkaz: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12328-Evaluation-of-the-Sewage-Sludge-Directive-86-278-EEC-

 

 

Zdroj/Autor: Miroslav KOS, SMP CZ, a. s.

19.06.2020 19:39

Výbory ECHA doporučují omezení podskupiny PFAS (per- a polyfluoroalkylované látky)

Výbor pro socioekonomickou analýzu (SEAC) podpořil návrh Norska omezit používání kyseliny perfluorohexan-1-sulfonové (PFHxS), aby se zabránilo jejímu používání jako náhrady za látku PFOA, která bude od července zakázána.

Na svém červnovém zasedání Výbor SEAC přijal konečné stanovisko, kterým podpořil návrh na omezení výroby nebo uvádění na trh PFHxS (perfluorohexane sulfonic acid), jejích solí nebo příbuzných látek ve směsích a předmětech. Navazuje tak na stanovisko Výboru pro posuzování rizik (RAC) z března 2020.

Výbor SEAC dospěl k závěru, že očekávané přínosy a náklady pro společnost z návrhu na omezení PFHxS jsou přiměřené, a proto by byly nejvhodnějším celoevropským opatřením k řešení zjištěných rizik pro životní prostředí.

Cílem navrhovaného omezení je zabránit nahrazení PFOA (perfluorooctanoic acid), která má být zakázána od 4. července 2020 podle nařízení o perzistentních organických znečišťujících látkách (POPs), podobně byla již vyloučena také PFOS (perfluorooctane sulfonic acid). Po přijetí návrhu by se snížily emise do životního prostředí z výrobků a směsí dovážených do EU/EHP (např. z textilií odpuzujících vodu), byla by minimalizována expozice budoucích generací PFHxS a zabránilo by to další nevratné kontaminaci pitné vody.

Po přijetí návrhu SEAC budou stanoviska výborů RAC i SEAC zaslána Evropské komisi, která společně s členskými státy EU o návrhu rozhodne.

Výbory RAC a SEAC na svých jednáních v červnu projednaly rovněž další návrhy na omezení, žádosti o povolení, expoziční limity na pracovišti (OEL) a harmonizované klasifikace a označení. Hlavní závěry byly:

  • Oba výbory podpořily návrh ECHA na omezení záměrně přidaných mikroplastů; šedesátidenní konzultace k návrhu stanoviska SEAC by měla být zahájena počátkem července 2020.
  • Oba výbory podpořily návrh ECHA omezit uvádění na trh kyanamidu vápenatého, který je používán jako hnojivo. Šedesátidenní konzultace k návrhu stanoviska SEAC začne dne 24. června 2020.
  • Výbor SEAC odsouhlasil svůj návrh stanoviska k návrhu Francie a Švédska omezit látky senzibilizující pokožku používané v textiliích, kožených a kožešinových výrobcích, poprvé uváděných na trh. Šedesátidenní konzultace k návrhu stanoviska SEAC začíná dne 24. června 2020.
  • Oba výbory přijaly také stanoviska k žádostem o povolení pro použití chromanu sodného, oktylfenol-ethoxylátů a použití nonylfenol-ethoxylátů.
  • V reakci na žádost Evropské komise RAC přijal svá stanoviska k vědeckému hodnocení limitních hodnot expozice na pracovišti (OEL) pro olovo a jeho sloučeniny a pro diisokyanáty.
  • Výbor RAC přijal 11 stanovisek k harmonizované klasifikaci a označování.

 

Podrobné informace o závěrech výborů RAC a SEAC jsou k dispozici v příloze aktuality.

Co je PFHxS?

PFHxS je ve světě jednou z nejčastěji zjištěných perfluorovaných látek (PFAS) ve vzorcích lidské krve. Je velmi perzistentní a velmi bioakumulativní a vyskytuje se v životním prostředí po celém světě. Látka byla zjištěna i u volně žijících živočichů v odlehlých oblastech jako je Arktida.

Používá se například při úpravě textilií proti skvrnám a jako odpuzovač vody. Používání v průběhu let klesalo, současné roční emise činí odhadem přibližně 0,42 tuny.

Norsko rovněž navrhlo zařadit tuto látku do Stockholmské úmluvy o perzistentních organických znečišťujících látkách, kde je v současné době přezkoumávána.

 

Dokument ke stažení:

Text celé zprávy ECHA [EN]

PFAS - pohodlí, ale za jakou cenu?

 

Zdroj: MPO

19.06.2020 19:37

Resorcinol nebyl identifikován jako látka vzbuzující mimořádné obavy

Výbor členských států (MSC) neodsouhlasil identifikaci resorcinolu jako látky vzbuzující mimořádné obavy (SVHC) vzhledem k jeho vlastnostem narušujícím endokrinní systém. Konečné rozhodnutí učiní Evropská komise.

Na červnovém jednání Výboru členských států nebyl jednomyslně podpořen návrh Francie identifikovat resorcinol (EC 203-585-2; CAS 108-46-3) jako látku SVHC. Výbor však potvrdil, že existují vědecké důkazy o tom, že resorcinol je endokrinní disruptor ve smyslu definice Světové zdravotnické organizace (WHO).

Resorcinol se používá při výrobě kaučukových směsí, pryskyřic, nátěrů a kosmetiky. Je to první látka navržená jako SVHC kvůli účinkům narušujícím endokrinní činnost u lidí. Většina členů MSC dospěla k závěru, že existují vědecké důkazy o pravděpodobných závažných účincích na lidské zdraví např. hypotyreóza a potenciální neurovývojové účinky během těhotenství. Někteří členové MSC však měli odlišné názory na to, zda látka vzbuzuje ekvivalentní úroveň obav podle čl. 57f) nařízení REACH.

V případě, že MSC nedosáhne jednomyslné dohody, konečné rozhodnutí musí vydat Evropská komise, která po obdržení stanoviska MSC má 3 měsíce na přípravu návrhu na identifikaci jako SVHC a poté v rámci postupu projednávání ve výboru přijme konečné rozhodnutí.

Výbor MSC odsouhlasil identifikaci dalších 2 látek jako SVHC. ECHA bude Kandidátský seznam aktualizovat koncem června 2020.

 

Dokument ke stažení:

Výbor členských států

Definice endokrinního disruptoru dle WHO

 

Zdroj: MPO

19.06.2020 09:05

Na Re-use centra lze čerpat dotace, obce si o ně mohou zažádat do konce července

V rámci 122. výzvy Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) je možnost až do konce července čerpat finanční příspěvek na realizaci nových Re-use center. Re-use centra nabízí obcím řadu benefitů, jak už z pohledu ekonomického, sociálního, tak i environmentálního. Hlavním cílem zřízení takovýchto center je prevence vzniku odpadu, který je pro obce v rozpočtu častou ekonomickou zátěží. Nová Re-use centra jsou zajímavou motivací pro občany, jak nepotřebným, ale funkčním věcem ze svých domácností najít druhý život a nabídnout je k užití dalším zájemcům. Navíc obci jako zřizovateli se v tomto případě otevírá značná možnost přivýdělku.

Aktuálně ve sběrných dvorech končí velké množství velkoobjemového odpadu, nábytku, spotřebičů, elektroniky, ale i dalších věcí, které by ještě mohly dál sloužit a plnit svou funkci. Jen málokdy se všechny tyto předměty dostanou k recyklaci a jejich cesta končí často na skládkách nebo ve spalovně. A s tím úzce souvisí i extra ekonomické náklady na jejich likvidaci a větší zátěž pro životní prostředí. Cesta, jak omezit tento odpad, je zřízení tzv. re-use centra – místa, kam občané mohou odevzdat věci, které již nepotřebují, ale zároveň ještě mohou posloužit někomu jinému. Zde je zboží bezúplatně přijato, případně opraveno, zrepasováno a připraveno k prodeji, který přináší do obecního rozpočtu extra příjem.

„V Česku to však není úplná novinka, re-use centra zde již existují a efektivně fungují. Jsou většinou zřízena jako místní komunitní centra nabízející plnohodnotnou alternativu obchodním centrům. Existují i opravárny s designovými předměty“, vysvětluje Filip Rejthar z CIRA Advisory, poskytující poradenství v zakládání Re-use center.

Re-use centra přináší různé výhody
Zavedení Re-use centra nabízí řadu zajímavých benefitů, které jsou pro fungování obce přínosné. Daří se jejich prostřednictvím snižovat náklady na odstraňování odpadu, vytváří se pracovní příležitosti pro osoby, které mají problematické uplatnění na klasickém pracovním trhu a vznikají dobrovolnické pozice. Z environmentálních aspektů je na místě zmínit naplňování legislativních požadavků MŽP v rámci předcházení vzniku odpadu, ale také zvyšování společenské odpovědnosti vůči životnímu prostředí a vytváření funkční alternativy k nadměrné produkci odpadu.

Jak mít re-use centrum ve své obci?
Založit fungující re-use centrum není jenom tak. Důležité je nejen financování, ale i dobrá prezentace, aby se místní lidé centrum nebáli využívat. „Právě proto CIRAA nabízí obcím poradenství, a to mj. jak ušetřit finanční prostředky obcí v souvislosti s nakládáním s odpady, ale také jak v tomto segmentu dokonce vydělat. Je potřeba myslet na to, že příjem žádostí v rámci 122. výzvy OPŽP na Re-use centra končí 30. 7. 2020“, uzavírá Filip Rejthar z CIRA Advisory.

 

O CIRAA - CIRA Advisory s.r.o. je poradenská a konzultační společnost zaměřující se na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty od zemědělství či odpadového hospodářství až po inovativní cesty zahrnující výhody digitálních technologií. Jejím cílem je pomoci firmám, obcím a dalším institucím přejít z lineárního principu fungování na cirkulární. Vytváří cesty, které propojují byznys s přírodou. CIRAA pomáhá vkládat do podnikání firem cirkulární a udržitelné principy,  je průvodcem jak pro malé firmy, tak velké nadnárodní společnosti. Současně nastavuje efektivní komunikační strategii jak uvnitř firmy, tak směrem k široké i odborné veřejnosti a vytváří účinný „networking“. Více informací najdete na www.ciraa.eu


 

18.06.2020 18:57

Novela vodního zákona míří ke schválení s desítkami návrhů změn

Vládní novela vodního zákona, která má umožnit přijímání přísnějších opatření proti suchu, míří po dnešku ve Sněmovně k závěrečnému schvalování. Poslanci k ní vznesli tři desítky pozměňovacích návrhů, další návrhy vzešly ze sněmovních výborů. Zákon má mimo jiné umožnit vznik ústřední komise a krajských komisí, které by v době sucha mohly například zakázat povolené odběry vody nebo nařídit vlastníkovi vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění.

Zemědělský i hospodářský výbor chtějí zanechat ve vodním zákoně dosavadní způsob, jakým může úřad zrušit nebo změnit povolení k nakládání s vodami. Vláda navrhuje, aby novým důvodem pro odnětí nebo změnu povolení mohla být mimo jiné významná změna podmínek rozhodných pro stanovení minimálního zůstatkového průtoku nebo minimální hladiny podzemních vod. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) řekl, že ho toto doporučení výborů mrzí, protože ho vnímá jako oslabení role vodoprávních úřadů.

Vláda uvádí, že současné znění zákona omezuje působnost zmíněných úřadů. Zpravodaj zemědělského výboru Karel Tureček (ANO) řekl, že poslancům se zdál nově navrhovaný paragraf nadbytečný. S pozměňovacím návrhem uspěl ve výboru Jan Zahradník (ODS).

Podle zemědělského výboru by hejtmani museli, nejen mohli na jednání krajských komisí přizvat zástupce obcí a významné uživatele vody v daném území. Při stanovení jednotlivých opatření při nedostatku vody by komise měly pamatovat v plánu pro sucho nejen na zemědělskou výrobu obecně, ale výslovně i na chov ryb a vodních živočichů.

Komise pro sucho by mohly podle novely omezit nebo zakázat odběry povrchových vod obecně, ale i u firem, které to mají od úřadů povolené, omezit užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu. Komise dále bude moci nařídit vlastníkům vodního díla manipulování s vodou více, než dovoluje schválený manipulační řád, upravit minimální zůstatkové průtoky či nařídit mimořádná sledování množství vod.

Zákon také definuje, co je sucho a co je stav nedostatku vody. Suchem se bude rozumět hydrologické sucho jako výkyv hydrologického cyklu, který vzniká kvůli nedostatku srážek a projevuje se poklesem průtoků ve vodních tocích a hladiny podzemních vod. Stavem nedostatku vody se bude rozumět dočasný stav s možným dopadem na základní lidské potřeby, hospodářskou činnost a životní prostředí, kdy v důsledku sucha požadavky na užívání vod převyšují dostupné zdroje vod, a je nezbytné omezovat hospodaření s vodou a provádět další opatření.

Výbor pro životní prostředí chce do vodního zákona vložit ustanovení, aby orgány územního plánování při pořizování územně plánovací dokumentace zohledňovaly cíle ochrany vod. Mají to dělat prostřednictvím vymezování ploch vhodných k zadržování nebo omezování odtoku vody v zastavěném nebo zastavitelném území.

Předsedkyně výboru pro životní prostředí Dana Balcarová (Piráti) chce mimo jiné nastavit jednoznačnější vymezení ochranných pásem vodních zdrojů, které by je mělo víc ochránit před škodlivými látkami. Chce také zrušit povinnosti správců vodního toku obnovovat i ta vodní díla, která už neplní svou funkci a jejichž obnova by mohla ohrozit zájmy chráněné jinými předpisy. Podle Balcarové jde třeba o opakované opravy v minulosti vybetonovaných koryt.

Předseda KDU-ČSL a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka předložil návrh, který má bránit vynětí zemědělské půdy pro stavby obchodních center nebo průmyslových zón.

18.06.2020 18:51

Europoslanci podpořili pravidla pro ekologické investice

Evropský parlament dnes podpořil pravidla, podle nichž by se měly v budoucnu určovat ekologicky udržitelné investice. Europoslanci schválili návrh klasifikace, který je kompromisem mezi pohledy zastánců a odpůrců označování plynu a jádra jako čistých zdrojů energie. Systém související s dlouhodobými klimatickými cíli Evropské unie má podpořit investice do šetrných technologií a zamezit klamnému označování některých produktů za ekologické.

Na takzvané "zelené taxonomii" se již koncem loňského roku dohodli zástupci EP se členskými státy. Aby bylo projekt možné označit za ekologicky udržitelný, bude muset podle dnes schváleného nařízení splňovat některá ze šestice kritérií. Ta zahrnují například zmírňování klimatických změn a znečištění vzduchu, podporu takzvaného oběhového hospodářství či ochranu rozmanitosti druhů.

"Taxonomie pro udržitelné investice je asi nejdůležitější posun v oblasti financí od vzniku účetnictví. Přinese zásadní změnu v boji proti klimatickým změnám," komentovala schválení návrhu lidovecká členka výboru pro životní prostředí Sirpa Pietikainenová, která za EP vedla vyjednávání s členskými státy.

Pro některé země střední a východní Evropy včetně Česka bylo důležité, aby klasifikace neoznačovala jako nečistý zdroj energie plyn či jádro. Tyto státy argumentovaly tím, že díky jádru či plynu se budou moci snáze zbavit uhelných elektráren, které představují větší ekologickou zátěž.

Zatímco například právě uhlí či lignit nebude mít na základě taxonomie přístup k ekologickým investicím, jádro a plyn jsou v systému označeny jako zdroje, které sice nejsou čisté, ale zároveň nepůsobí zásadní ekologické škody.

Schválené nařízení je ale teprve prvním krokem na cestě k podrobné klasifikaci. Její konečnou verzi má připravit Evropská komise ve spolupráci s týmem expertů z členských zemí do konce příštího roku.

17.06.2020 18:44

Výběrové řízení na agendu IPPC na Ministerstvu průmyslu a obchodu

Bylo vyhlášeno výběrové řízení na služební místo ministerský rada v oddělení udržitelného rozvoje průmyslu odboru průmyslové ekologie, (IPPC, platová třída 13) Ministerstva průmyslu a obchodu. Podrobnosti naleznete na tomto odkazu: https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/uredni-deska/statni-sluzba/oznameni-o-vyhlaseni-vyberoveho-rizeni-podle-sluzebniho-zakona--255195

17.06.2020 18:34

Institut odpovědného veřejného zadávání startuje v září

https://sovz.cz/wp-content/uploads/2020/06/institut_ovz_logo-e1591957741379.png

Institut představuje jedinečnou vzdělávací platformu v České republice, která bude systematicky rozvíjet kompetence pro implementaci a uplatňování odpovědného přístupu k veřejným nákupům s cílem získávání maximální hodnoty za peníze, tedy se zohledněním sociálních, ekonomických i environmentálních aspektů.

 

Co Institut OVZ nabízí?                                 

  • Komplexní a systematické vzdělávání pro strategický přístup k veřejným nákupům
  • Rozvoj kompetencí v odpovědném veřejném zadávání
  • Znalosti pro získávání maximální hodnoty ve veřejných zakázkách – sociální, ekonomické i environmentální přínosy
  • Příklady z praxe, metodiky
  • Odborné minimum stvrzené osvědčením a navazující specifická témata
  • Lektory jsou odborníci zavedeného projektu na podporu odpovědného veřejného zadávání na Ministerstvu práce a sociálních věcí a externí experti
  • Prezenční semináře, e-learning, video semináře, doprovodné materiály
  • Vzdělávání je bezplatné, registrace online
 

Odborné minimum odpovědného veřejného zadávání – základní sada seminářů

  • Veřejné nákupy odpovědně a strategicky – úvod do tématu odpovědného veřejného zadávání
  • Právní ukotvení odpovědného veřejného zadávání
  • Krok za krokem: implementace odpovědného veřejného zadávání v organizaci
  • Komunikace zadavatele s dodavateli – příležitost nebo důvod k obavám?
  • Férové dodavatelské vztahy – vliv zadavatelů na dodavatelský řetězec
  • Udržitelný úřad – o čem všem lze přemýšlet s ohledem na ekologické i sociální aspekty
 

Další specifické semináře, které budeme nabízet

  • Role odpovědného veřejného zadávání při řešení ekonomické krize – „Krizový balíček“
  • Příležitosti odpovědného veřejného zadávání ve zdravotnictví
  • Podpora aktivního přístupu místních firem a pozitivního dopadu na komunitu
  • Strategické/odpovědné veřejné zadávání v kontextu pravidel 3E
  • Etické nákupy
  • Nestandardní zadávací postupy jako příležitost
  • ISO 20400 – pokyny pro udržitelné nakupování v praxi veřejného zadavatele
  • Vykazování a měření odpovědného veřejného zadávání
  • Možnosti podpory zaměstnávání a podpora vzniku nových pracovních pozic
  • Implementace odpovědného veřejného zadávání v praxi
  • Příležitosti odpovědného veřejného zadávání ve stavebnictví
  • Zohledňování nákladů životního cyklu
  • Nákupní metody
  • A další…
 

E-learning

Můžete také absolvovat e-learnigový kurz pro odpovědné zadávání veřejných zakázek. Jeho smyslem je umožnit zadavatelům získat komplexní přehled, jakým způsobem lze uplatňovat principy odpovědného zadávání v jednotlivých společenských oblastech, jaké využít nástroje k implementaci těchto principů. Dodavatelé se pak mohou seznámit s tím, co se od nich očekává a připravit se na pokrok ve veřejném zadávání tak, aby nabízeli zboží a služby, které odpovídají potřebám současné společnosti. Kurz je strukturován podle témat, která lze odpovědným zadáváním podpořit. V rámci připravovaného Institutu OVZ Vám nabídneme celou řadu e-learningových kurzů i na jednotlivá specifická témata.
Do e-learningového kurzu můžete vstoupit zde.

17.06.2020 17:59

ČIŽP provedla vloni přes 16,5 tisíce kontrol a uložila 2532 pokut za více než 112 milionů korun

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) provedla vloni 16 896 kontrol, což je o 324 více než v roce 2018 (16 572) a uložila 2532 pravomocných pokut (o 11 méně než v roce 2018) v celkové výši 112 329 717 korun. Na jednoho inspektora připadlo v roce 2019 v průměru 41 kontrol, tedy stejně jako vloni. Nejvíce pokut padlo za odpady (878), což je několikaletý trend.

Celková výše pokut vzrostla oproti roku 2018 o více než 12 milionů korun. „V roce 2019 se počet kontrol, i díky podnětům přijatých od veřejnosti, zvýšil. To potvrzuje vysoký kredit, který Česká inspekce životního prostředí u občanů má a také skutečnost, že veřejnosti není lhostejné, co se s životním prostředím děje. V historii úřadu patřil rok 2019 z hlediska splnění všech parametrů a kritérií mezi velmi dobré roky,“ řeklErik Geuss, ředitel ČIŽP.

Z celorepublikového hlediska uložili nejvyšší pokutu inspektoři z Oblastního inspektorátu (OI) ČIŽP v Plzni. Její výše činila osm milionů korun a uložena byla společnosti TORESO CB s.r.o. Ta porušila zákon o odpadech tím, že v průběhu roku 2016 uložila na pozemek v k. ú. Mýto v Čechách přes 82 tisíc tun stavebních odpadů, které od roku 2015 přijímala od stavebních společností v Plzeňském kraji, a odstranila je v rozporu se zákonem o odpadech –  https://bit.ly/30uFJd0 Druhou nejvyšší pokutu pět milionů korun uložili inspektoři z OI Praha fyzické osobě podnikající, Jindřichu Frýdlovi za to, že na pozemky v k. ú. Chýně a Chrášťany u Prahy převzal a neoprávněně uložil přes 214 tisíc m3 odpadu. Třetí nejvyšší sankci ve výši čtyř milionů korun dostala od inspektorů z OI České Budějovice společnost H – Agrana s.r.o. za nedostatečná opatření proti šíření kůrovce v lesích na Českobudějovicku – https://bit.ly/2ApCrgn

Inspektoři provedli také 558 kontrol podle zákona o obchodování s ohroženými druhy rostlin a živočichů (CITES), vedli 174 pokutových řízení a uložili pravomocné pokuty ve výši 919 050 korun. Zabaveno bylo 70 162[1] živých exemplářů CITES a 2 027 neživých (výrobky) – https://www.cizp.cz/Statistika Nejvýznamnější akcí roku 2019 byla operace Lovec zaměřená na nelegální chov chráněných druhů, především šelem (rys, vlk, medvěd, vydra), tetřevů, tetřívků, losů atd. Inspektoři zpracovali pro potřeby orgánů činných v trestním řízení na dvě desítky rozsáhlých odborných vyjádření.

 

Dokument ke stažení:

17.06.2020 17:18

Doporučení Evropské federace balených vod k zálohovým systémům

Evropská federace výrobců balených vod (EFBW), k jejímž členům patří i největší český výrobce balených vod firma Mattoni 1873, zveřejnila svá doporučení ohledně podoby efektivního a úspěšného zavedení systému vratných záloh. Podtrhuje tak skutečnost, že výrobci přírodních pramenitých a minerálních vod jsou dnes více než když jindy odhodláni přijmout za své principy cirkulární ekonomiky, spolupracovat s celým dodavatelským řetězcem a dát svým obalům druhý život.

Naši členové uvádějí na trh své výrobky v plně recyklovatelných obalových materiálech, jako je PET, sklo nebo hliník, což jsou cenné zdroje. V některých zemích EU je však současná míra sběru nápojových obalů neuspokojivě nízká a vážným problémem zůstává littering. Proto začátkem roku 2018 náš průmysl jako první oznámil jasné závazky vztahující se k obalům,
a poté začal usilovat o rozšíření cirkulární ekonomiky formou účinných systémů sběru realizovaných prostřednictvím dobře fungujících systémů rozšířené odpovědnosti výrobce (EPR) nebo zavedením zálohových systémů (DRS).

Revize rámcové směrnice o odpadech v roce 2018 zavedla minimální požadavky na EPR systémy. Právní předpisy EU však neobsahují žádné hlavní zásady pro zálohové systémy, které přitom hrají zásadní roli při dosahování cílů směrnice o jednorázových plastech (dosažení 90% sběru do roku 2029 a 25 % recyklovaného PET v nových lahvích do roku 2025).

Aby se jejich láhve staly plně cirkulárními, potřebují výrobci přírodních minerálních a pramenitých vod stálý přísun recyklovaného PET materiálu, ve vysokém stupni kvality určeném pro styk s potravinami. Ke splnění těchto požadavků je nezbytný oddělený sběr. „Dobře navržený zálohový systém může výrazně přispět k dosažení těchto cílů. Vyzýváme proto Evropskou komisi, aby přijala hlavní zásady pro zálohové systémy, jak se uvádí ve směrnici o plastech pro jedno použití,“ říká Jean-Pierre Deffis, prezident EFBW.

"Na cestě k cirkularitě nejsme sami. Chceme spolupracovat se všemi aktéry zapojenými do nakládání s odpady. Proto dnes vydáváme tato doporučení, abychom zajistili, že se z ambicí akčního plánu oběhového hospodářství stane realita, “ uzavírá Deffis.

Kompletní doporučení EFBW pro úspěšný zálohový systém viz: https://bit.ly/3dJxGwl

 

Dokument ke stažení:

06-2020 EFBW Doporučení k zálohovým systémům CZ.docx (59123)


 


 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE