Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

22.12.2020 17:08

Nová odpadová legislativa a cirkulární ekonomika, to je lednové Odpadové fórum

Prvního ledna vstupuje v platnost nová odpadové legislativa včetně novely zákona o veřejných zakázkách. V rekordním čase jsme pro vás připravili maximum informací a věříme, že nové číslo vám přinese toliko potřebné informace. Pokud odebíráte číslo v tištěné podobě, tak si určitě napište na forum@cemc.cz, obratem vám pošleme PDF verzi. Partnerem lednového čísla je digitální odpadové tržiště Cyrkl.com. Předplatné časopisu Odpadové fórum je možné objednat ZDE.

 

ROZHOVOR

  •  Cirkulární budovy a kanceláře, odpověď na udržitelnou budoucnost


NOVÁ ODPADOVÁ LEGISLATIVA

  • Polemika: Nová legislativa ve světle byznysu
  • Nový zákon o odpadech v kostce
  • Metodické podklady k ZOO
  • Připravenost obcí na nový zákon o odpadech pohledem benchmarkingu ukazatelů OH
  • Nový zákon o výrobcích s ukončenou životností
  • Změny, které přinese Zákon o výrobcích s ukončenou životností
  • Odpadová legislativa přinesla důraz na odpovědné veřejné zadávání a inovace
  • Nejvyšší prioritou bude předcházení vzniku odpadů


CIRKULÁRNÍ EKONOMIKA

  • Až 1 bilion korun pro investiční projekty v letech 2021+
  • Modularita v balení rostlin je na světě
  • Brandýsko Nazeleno
  • Vídeň to opraví
  • Projekt Šetřipřírodu.cz: sběr použitých inkoustových a tonerových kazet
  • Oběhová ekonomika plastů v USA
  • Udržitelný rozvoj v oblasti otvorových výplní
  • Skrytý potenciál přírody – Klastr WASTen zahájil mezinárodní výzkumný projekt MiscanValue – CORNET



 

22.12.2020 17:05

Nová legislativa: NV o podmínkách poskytnutí kompenzací nepřímých nákladů pro odvětví

Ve Sbírce předpisů ČR vyšlo Nařízení vlády č. 565/2020 Sb. o podmínkách poskytnutí kompenzací nepřímých nákladů pro odvětví, u kterých bylo zjištěno značné riziko úniku uhlíku v důsledku promítnutí nákladů spojených s emisemi skleníkových plynů do cen elektřiny. Toto nařízení stanoví: odvětví, u kterých bylo zjištěno značné riziko úniku uhlíku v důsledku promítnutí nákladů spojených s emisemi do cen elektřiny (dále jen "způsobilé odvětví"), pravidla pro určování výše kompenzací podle § 11 zákona, provozní údaje předkládané ministerstvu podle § 11 odst. 2 písm. b) zákona, podrobnosti náležitostí žádosti o poskytnutí kompenzace (dále jen "žádost") a vzor jejího formuláře a postup při zprostředkování vyplácení kompenzace operátorem trhu.

22.12.2020 17:03

SFŽP aktualizoval harmonogram výzev na rok 2020

Státní fond životního prostředí ČR zveřejňil aktualizovaný harmonogram výzev pro rok 2020. Změna spočívá v úpravě platnosti verze Pravidel pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP 2014–2020 na verzi č. 28 a v prodloužení data ukončení příjmu žádostí u 142. výzvy.

 

 

Dokument ke stažení:

 

22.12.2020 16:54

IRZ: Manuál pro práci s formulářem F_IRZ 2020

CENIA, česká informační agentura životního prostředí zveřejnila Manuál pro práci s formulářem F_IRZ 2020. Ten je k dispozici ke stažení ZDE.

 

 

 

 

 

22.12.2020 16:40

Cirkulární ekonomika je prioritou firem i pro příští rok. Koronavirus transformaci nezastavil

I přes celosvětově obtížnou situaci okolo pandemie Covid-19 se aktivity spojené s cirkulární ekonomikou letos nezastavily a není třeba je zpomalovat. Na tom se podle nejnovějších průzkumů shodli mladí lidé i lídři nadnárodních korporací. Naopak jako pozitivní aspekt vnímají, že se během tohoto roku otevřely nové cesty fungování společnosti, transformoval se přístup lidí a zaměstnavatelů k práci na dálku a začala se rozvíjet témata jako cirkulární zadávání. Odborníci z CIRA Advisory a Institutu Cirkulární Ekonomiky také předpokládají, že zmíněná témata budou udávat směr cirkulární ekonomiky i v příštím roce.

Udržitelnost je oblastí, která se neustále vyvíjí. Postupně zakotvila ve společnosti a je reflektována napříč obory. To potvrzují i průzkumy. Toto téma vyzdvihují zejména mladí lidé, konkrétně mileniálové a generace Z. Ti podle šetření firmy Deloitte jasně říkají, že ochrana přírody a udržitelnost zůstávají mezi jejich třemi hlavními prioritami, na které bychom se měli soustředit, pandemii Covid-19 navzdory.

“Výsledky tohoto výzkumu mohu jen potvrdit, máme obdobnou zkušenost. Není rozhodně náhodou, že ve firmách se o CSR aktivity velmi často starají mladí lidé, protože toto téma s nimi silně rezonuje a chtějí se v této oblasti realizovat. Současně se i díky koronaviru otevřely nové možnosti a formy spolupráce, jako jsou různé typy pracovních úvazků, stažistické pozice, sdílení zkušeností. Vnímám to i v naší firmě,” popisuje Laura Mitroliosová z CIRA Advisory, která se zabývá zaváděním cirkulárních principů do fungování firem.

Výzkum Delloite zároveň potvrdil, že 80 % mladých si myslí, že by se velké firmy a vlády měly více zapojit do ochrany klimatu. Nadnárodní společnosti a jejich ředitelé však už teď dávají jasně najevo, že cirkulární ekonomika a udržitelnost pro ně tématem skutečně je. Institut Ellen McArthur Foundation vydal prohlášení podepsané 50 světovými řediteli, filantropy, akademiky a politiky, kteří vyzvali vlády a politiky na celém světě, aby podpořili zavedení oběhového hospodářství. A to tak, že odpad a materiály začnou udržovat co nejdéle v oběhu a budou vytvářet příležitost k růstu a obnově životního prostředí. Zájem o cirkulární ekonomiku ze strany CEO se letos naplno projevil i v České republice.

“Ukázalo se, že cirkulární ekonomika pro velké firmy jednoznačně tématem je a dále na jejím zavádění chtějí pracovat. Vyplývá to i z průzkumu OSN, podle kterého 99 % generálních ředitelů miliardových společností věří, že udržitelnost bude pro jejich byznys stěžejní. Sami jsme si to letos potvrdili na konferenci Circular Economy: It’s CEO’s agenda, kterou se i přes všechna vládní opatření podařilo uspořádat offline. V souvislosti s tím máme současně velice pozitivní ohlasy na implementaci cirkulárních principů do firem, ať už se jedná o cirkulární zadávání, cirkulární kanceláře nebo různé formy vzdělávání, které jsme v tomto roce zvládli zrealizovat,” říká Laura Mitroliosová.

Z pohledu cirkulární ekonomiky a postupného naplňování jejích cílů bude příští rok zásadní téma cirkulárního zadávání a impactového investování. Firmy se podle odborníků musí v této oblasti naučit přesně artikulovat své potřeby a cíle a současně se vyhnout tomu, aby jejich snahy sklouzávaly ke greewashingu. Zároveň je nutné zavést ve firmách nástroje, které pomohou jejich reálný dopad skutečně měřit.

 

CIRA Advisory s.r.o. je poradenská a konzultační společnost zaměřující se na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty od zemědělství či odpadového hospodářství až po inovativní cesty zahrnující výhody digitálních technologií. Jejím cílem je pomoci firmám, obcím a dalším institucím přejít z lineárního principu fungování na cirkulární. Vytváří cesty, které propojují byznys s přírodou. CIRAA pomáhá vkládat do podnikání firem cirkulární a udržitelné principy, je průvodcem jak pro malé firmy, tak velké nadnárodní společnosti. Současně nastavuje efektivní komunikační strategii jak uvnitř firmy, tak směrem k široké i odborné veřejnosti a vytváří účinný „networking“. Více informací najdete na www.ciraa.eu

22.12.2020 16:37

Novela ZZVZ zavádí povinnost sociálně a environmentálně odpovědného veřejného zadávání

Poslanecká sněmovna PČR, po vrácení Senátem, schválila 1. prosince novelu zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, kterou se od 1.1.2021 de facto zavádí povinnost sociálně a environmentálně odpovědného veřejného zadávání. Do § 6 byl doplněn odstavec 4, který stanovuje: „Zadavatel je při postupu podle tohoto zákona, a to při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, povinen za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací ve smyslu tohoto zákona. Svůj postup je zadavatel povinen řádně odůvodnit.“ K problematice doporučujeme jednak kurz Online kurz: Cirkulární zadávání (více ZDE) a dále si stáhnout informace MPSV tj.

 

22.12.2020 16:34

Členské státy budou hodnotit 58 látek v letech 2021-2023

ECHA uvedla seznam 58 látek pro hodnocení členskými státy EU v rámci průběžného akčního plánu Společenství (CoRAP) v období 2021-2023. V roce 2021 má být hodnoceno 8 látek a dalších 50 je uvedeno pro hodnocení v letech 2022 a 2023. Na základě stanoviska Výboru členských států přijme ECHA v březnu 2021 konečný aktualizovaný plán na období 2021-2023 a dokument poté zveřejní na svých stránkách. Žadatelé o registraci jsou vyzýváni, aby se seznámili s návrhem látek, které mají být hodnoceny v roce 2021 a do března 2021 by měli aktualizovat své dokumentace tak, aby obsahovaly všechny důležité informace.

 

Další informace:

Návrh CoRAP 2021 -2023 [PDF] [EN]

CoRAP - seznam všech látek

CoRAP- webová stránka

22.12.2020 16:30

Veřejná konzultace k návrhům harmonizované klasifikace a označování

ECHA vyzývá k veřejné konzultaci k návrhům harmonizované klasifikace a označování (CLH) v termínu do 5. února 2021. V současné době probíhá veřejná konzultace k návrhům harmonizované klasifikace a označování pro následující chemické látky:

 

  • benalaxyl (ISO); methyl N-phenylacetyl-N-2,6-xylyl-DL-alaninate (EC 275-728-7, CAS 71626-11-4), návrh předložilo Rumunsko.

Komentáře k těmto návrhům mohou zainteresované subjekty předkládat do 5. února 2021 v anglickém jazyce formou elektronického formuláře v tabulce konzultace CLH na stránkách ECHA.

22.12.2020 16:28

Omezení záměrně přidaných mikroplastů v EU

Výbor SEAC přijal stanovisko k návrhu na omezení v souvislosti se zákazem používání mikroplastů ve výrobcích a jako výplňového materiálu na sportovních hřištích s umělým trávníkem.

V lednu 2019 navrhla ECHA rozsáhlé omezení záměrného používání mikroplastů ve výrobcích uváděných na trh EU/EHP s cílem zamezit nebo snížit znečištění životního prostředí. Návrh na omezení byl vypracován v souvislosti se strategií EU v oblasti plastů, která usiluje o oběhové hospodářství a přispívá k dosažení cílů udržitelného rozvoje do roku 2030, globálních závazků v oblasti klimatu a cílů průmyslové politiky EU.

Stanovisko Výboru pro socioekonomickou analýzu (SEAC) navazuje na stanovisko Výboru pro posuzování rizik (RAC) vydané v červnu 2020. Oba výbory dospěly k závěru, že omezení podle nařízení REACH platné v celé EU je nejvhodnějším prostředkem k řešení rizik, která představují miliardy malých pevných plastových částic znečišťujících životní prostředí. Výbor SEAC rovněž uvádí informace o očekávaných přínosech a nákladech, které návrh společnosti přinese.

Cílem návrhu je zakázat na trhu EU výrobky, které obsahují záměrně přidané mikroplasty v případě, že jsou při použití uvolňovány do životního prostředí. Mezi takové výrobky patří kosmetika, čisticí a prací prostředky, hnojiva, přípravky na ochranu rostlin a ošetření semen. Také další výrobky, například barvy a inkousty, mohou obsahovat mikroplasty, ale při jejich použití nedochází pokaždé k únikům do životního prostředí. Tato použití v návrhu nebyla zakázána, ale měla by být hlášena agentuře ECHA pro zajištění monitorování zbytkových úniků a jejich kontroly v budoucnosti. Dodavatelé by měli povinně podávat instrukce, jak lze zbytkové úniky minimalizovat.

Jedním z největších zdrojů emisí v oblasti působnosti návrhu na omezení (v EU 16 000 tun mikroplastů ročně) je granulovaný výplňový materiál používaný v umělých travnatých plochách na sportovních hřištích. Jedna z doporučených možností, jak zabránit uvolňování tohoto materiálu, je zákaz uvádění na trh po šestiletém přechodném období od vstupu v platnost.

Omezením se zabrání tomu, aby v průběhu 20 let skončilo v životním prostředí 500 000 tun mikroplastů. Za toto období se celkové náklady na omezení odhadují v EU na 10,8 nebo 19,1 miliard EUR v závislosti na řešení environmentálního rizika vyplývajícího z granulovaného materiálu (zejména z nařezaných pneumatik). Náklady vzniknou v případě přeformulování směsí a náhradou mikroplastů alternativními materiály.

Stanovisko výboru SEAC bude k dispozici počátkem roku 2021 na internetových stránkách agentury ECHA. Podrobnosti o stanovisku výboru a odpovědi na často kladené otázky jsou uvedeny v dokumentu Otázky a odpovědi. Stanovisko RAC je již dostupné na stránkách ECHA.

Další informace:

22.12.2020 16:26

Hledání lokality pro hlubinné úložiště radioaktivního odpadu bude pokračovat na čtyřech lokalitách

Vláda 21. prosince schválila výběr čtyř doporučených lokalit pro umístění hlubinného úložiště radioaktivního odpadu - Březový potok na Klatovsku, Horka mezi Třebíčí a Velkým Meziříčím, Hrádek u Jihlavy a Janoch u Temelína. Na těchto lokalitách se uskuteční výzkumné a průzkumné práce kvůli výběru finální a záložní lokality, které by měly být potvrzeny do roku 2030. Vláda rovněž schválila návrh věcného záměru zákona o řízeních souvisejících s hlubinným úložištěm radioaktivních odpadů, jehož návrh MPO předloží vládě příští rok. Tento zákon, který dlouhodobě požadují zástupci lokalit i někteří zákonodárci, vytyčí „pravidla hry“ přípravy hlubinného úložiště a posílí transparentnost a efektivitu poměřování zájmů v rámci celého procesu.

Vláda potvrdila výsledky mnohaletých výzkumných prací včetně tzv. Poradního panelu expertů ředitele Správy úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO), ve kterém byly v procesu hodnocení zastoupeny i dotčené obce. Uvedené čtyři lokality se ukázaly relativně lepší z pohledu bezpečnosti, dopadů na životní prostředí a technické proveditelnosti (podrobnější informace najdete na stránkách SÚRAO). Dalším krokem budou návazné výzkumné a průzkumné práce a do roku 2030 by vláda měla na základě dalšího kola hodnocení vybrat finální lokalitu, kde se počítá se zprovozněním úložiště do roku 2065.

„Jsem rád, že se nám tímto mezikrokem podařilo završit mnohaletou práci desítek odborníků zejména z oblasti geologie, hydrogeologie, jaderného a chemického inženýrství, stavařství či ochrany životního prostředí. Komplexní proces zúžení počtu lokalit zhodnotil kladně jak Státní úřad pro jadernou bezpečnost, tak nezávislá oponentura. Pro pět lokalit jsme ukončili období dlouhodobé nejistoty. Uvědomuji si citlivost celého procesu a spoustu otázek ze strany veřejnosti, proto jsme se čtyřmi lokalitami v přímém kontaktu a chceme být maximálně transparentní a posílit vzájemnou důvěru. Věřím, že se nám podaří dostát našim společným závazkům a zodpovědnosti za zajištění konce palivového cyklu a najít finální lokalitu pro úložiště, která bude nejlépe splňovat přísná kritéria, především však bezpečnost,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

"Dnešní rozhodnutí vlády posunuje řešení konce palivového cyklu v České republice na další úroveň. Dostáváme se do fáze, ve které jsou teď i naši kolegové ve Švýcarsku, Švédsku nebo Kanadě. SÚRAO chce i po zúžení pokračovat v transparentní a otevřené komunikaci směrem k vybraným lokalitám. Obcím se nabídne zřízení speciálních pracovních skupin. Jejich prostřednictvím se mohou zapojit do debaty o finální podobě a umístění povrchového areálu hlubinného úložiště. Zároveň to bude formát pro pravidelné předávání informací o probíhajících pracích," dodává ředitel SÚRAO Jan Prachař.

 

Dokument ke stažení:

 

19.12.2020 10:51

Nový zákon o odpadech má volací kód 541/2020 Sb.

Ve Sbírce předpisů ČR vychází balíček k oběhovému hospodářství a dále novela zákona o vodách.

 

 

 

 

Částka 222:

  • Zákon č. 541/2020 Sb. o odpadech

 

Částka 223:

  • Zákon č. 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností  
  • Zákon č. 543/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností

    

Částka 224:

  • Zákon č. 545/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 544/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

 

 

19.12.2020 10:43

Poslední číslo Věstníku MŽP tohoto roku právě vychází

Ministerstvo životního prostředí vydalo prosincové číslo Věstníku MŽP ve kterém najdete: Sdělení odboru ochrany ovzduší MŽP, jímž se stanovují emisní faktory podle § 12 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší a Sdělení odboru ochrany ovzduší MŽP k vydání Programu zlepšování kvality ovzduší zóna Severozápad – CZ04: Aktualizace 2020.

 

Dokument ke stažení:

19.12.2020 10:30

10 otázek a odpovědí k uplatnění tzv. třídicí slevy podle nového zákona o odpadech

Zajímá vás, jak funguje tzv. třídící sleva, jak ji obce mohou uplatnit a do kdy to bude možné? Přečtěte si deset nejčastějších otázek a odpovědí o jejím využívání.

1. Podle jakého ustanovení zákona o odpadech obec může slevu uplatnit?

Obec může na základě přechodného ustanovení v § 157 nového zákona o odpadech (zákon č. 541/2020 Sb.) v případě odpadů, které spadají do dílčího základu za využitelné odpady, při jejich uložení na skládku uplatnit u provozovatele skládky nárok na tzv. „slevu“ - tedy zařazení těchto odpadů do dílčího základu za komunální odpady, u nějž výše poplatku činí pouze 500 Kč za tunu odpadu. Nejedná se o zařazení do základu pro zbytkový odpad, ale o samostatný dílčí základ vymezený přechodným ustanovením.

2. Jak má obec postupovat v případě, že chce slevu čerpat?

Obec musí provozovateli skládky oznámit, že využívá možnosti uplatnit „slevu“, případně k tomu může zmocnit provozovatele zařízení ke sběru odpadů, který ji zajišťuje svoz odpadů. Pokud obec slevu neuplatní, zařadí provozovatel skládky odpady do dílčího základu za ukládání využitelných odpadů.

3. Na jaké množství odpadů se třídící sleva vztahuje v roce 2021?
Celkové množství odpadů, k nimž obec uplatní slevu, nesmí přesáhnout v roce 2021 množství 200 kg na jednoho obyvatele obce. Jedná se o množství odpadů uložené na skládku odpadů. Obec s 1000 obyvateli tedy může uložit 200 000 kg (tj. 200 tun) odpadu na skládku za poplatek 500 Kč/t.

Údaje pro jednotlivé roky udává tabulka v příloze č. 12 nového zákona o odpadech.

4. Do jakého roku se bude moci sleva uplatňovat?

Do roku 2029.

5. Podle čeho obec zjistí počet obyvatel, který lze použít pro výpočet slevy?

Pro výpočet množství odpadů, na které bude moci obec uplatnit „slevu“ v roce 2021, je rozhodný počet obyvatel obce uvedený v bilanci obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem k 1. lednu 2020. https://www.czso.cz/csu/czso/pocet-obyvatel-v-obcich-k-112019

6. Lze uplatnit slevu pouze u jednoho provozovatele skládky?

Obec může uplatnit slevu u více provozovatelů skládek, nicméně vždy musí těmto provozovatelům nahlásit rozhodné údaje pro uplatnění slevy.

7. Jak se postupuje v okamžiku překročení množství odpadu, které může být uloženo se slevou?

Od okamžiku uložení množství odpadů, na které může být uplatněna „sleva“, se tyto odpady zahrnou do dílčího základu za ukládání využitelných odpadů na skládku, jehož sazba v roce 2021 činí 800 Kč za tunu odpadu. Pokud je při předání odpadu na skládku dosaženo hranice „slevy“, použije se dílčí základ za ukládání využitelných odpadů pouze na tu část odpadů, která přesáhla hranici slevy.

8. Je nutné hlásit uplatnění slevy okamžitě od 1. 1. 2021?

Ne, zákon o odpadech neuvádí, že se musí obec k čerpání slevy přihlásit hned od 1. 1. 2021, ale lze předpokládat, že to bude nejčastější případ. Z praktického hlediska je nejvhodnější oznámit uplatnění slevy před prvním placením poplatku provozovateli skládky. Na základě dohody s provozovatelem skládky se může jednat i o pozdější termíny, nejzazší termín je samozřejmě do doby podání poplatkového hlášení provozovatelem skládky.

9. Pokud obec nevyužije v daném roce celkové množství odpadů, které je ve slevě uplatnitelné, převádí se toto množství do dalšího roku?

Nevyužitá část slevy se žádným způsobem nepřevádí do dalšího kalendářního roku. V dalším kalendářním roce bude moci být sleva uplatněna na množství stanovené pro daný rok v příloze č. 12 zákona o odpadech.

10. Jak to bude s poskytnutím slevy za odpad pocházející z obcí, který na skládku doveze třetí osoba, např. technické služby, které v obci vyhrály výběrové řízení a mají s obcí uzavřenou smlouvu. Jaký doklad musí tyto technické služby provozovateli skládky poskytnout, aby měly jako třetí osoba nárok na slevu, kterou poté přenesou na obec?

Technické služby nejsou poplatníkem podle nového zákona o odpadech. Poplatníkem je obec, jejíž odpad technické služby na skládku předaly. Technické služby musí informovat, že ukládají odpad obce. Obec může zmocnit technické služby, aby za ni prováděly placení poplatku.

18.12.2020 14:36

Skládkovací poplatky v roce 2021

jak jistě víte, tak v příštím roce vstupuje v platnost nový zákon o odpadech a tím dochází mj. i ke změně způsobu výběru poplatku za ukládání odpadu na skládku.

Protože si uvědomujeme, že tento způsob výběru poplatku bude pro  provozovatele skládek mnohem složitější a náročnější než dosud,  upravujeme provozní software SKLAD Odpadů 8 tak, aby byl přizpůsoben nové legislativě ji od začátku příštího roku.

 

První softwarový nástroj na výběr poplatků při ukládání odpadu na skládky podle nové legislativy platné od příštího roku

 

Náš program tím umožní všem  našim uživatelům  správný výběr dílčích poplatků dle nového zákona a to včetně uplatňování nároků obcí na zahrnutí ukládaného komunálního odpadu do snížené sazby podle § 157 zákona.

Co Vám umožní náš software:

  • zadání množstevního limitu u každé obce, do jehož vyčerpání má obec nárok na sníženou sazbu;
  • kontrolu limitu podle počtu obyvatel a hmotnosti komunálního odpadu na obyvatele stanoveného zákonem;
  • okamžité zjištění stavu čerpání limitu;
  • přijetí odpadu na skládku bez nutnosti volby dílčího poplatku;
  • vytvoření čtvrtletního hlášení pro SFŽP a elektronické ohlášení přes ISPOP;
  • sledování TZS a možnost zjištění zbývajícího podílu k 25 % celkového skládkovaného odpadu do příslušného kvartálního období;
  • automatické generování podkladů pro průběžnou evidenci odpadů a následná tvorba ročního hlášení pomocí programu EVI.

Více informací naleznete na stránce www.inisoft.cz/skladka. V případě zájmu nás, prosím, kontaktujte.

S našimi produkty přechod na novou legislativu zvládnete!

Petr Grusman, společnost INISOFT s.r.o.

 

 

18.12.2020 14:17

Kulatý stůl k Bečvě: spor o chlor v řece, zatajování informací a selhání při hledání viníka havárie

Výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny uspořádal dne 11.12.2020 videokonferenci, jejímž smyslem bylo poučení se z ekologické havárie a řešení následků na řece Bečvě. Jedním z požadavků, které zazněly, je i zavedení evidence výpustí do vodních toků a také stanovení jasných kompetencí rybářům hasičům nebo správcům povodí. Více ZDE

18.12.2020 13:55

Metodika - Minimální požadavky na emisní limity dle úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami pro velká spalovací zařízení (aktualizace)

Účelem dokumentu je sjednotit formát ukládání emisních limitů, které vycházejí z rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442 ze dne 31. července 2017, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro velká spalovací zařízení (závěry o BAT) v rámci revizí integrovaných povolení podle § 18 odst. 3 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů.

Navíc vyjasňuje některé otázky vzájemných vztahů mezi národní legislativou v oblasti vod, ochrany ovzduší a dotčenými závěry o BAT. Uvedené hodnoty jsou minimálními požadavky na emisní limity podle závěrů o BAT a podle národních předpisů. V řádně odůvodněných případech je možné stanovovat i přísnější hodnoty či emisní limity pro další polutanty s odkazem na standardy kvality životního prostředí podle § 15 odst. 1 zákona o integrované prevenci, případně stanovit hodnoty méně přísné postupem podle § 14 odst. 5 uvedeného zákona.

Z praxe vyplynula nutnost původně vydaný dokument z roku 2019 upravit. Úpravy se týkají především hodnot podmínek pro splnění emisního limitu tak, aby měsíční koncentrace nebyly vyšší než denní koncentrace, kde byly opraveny hodnoty, které souvisely s přísnějšími požadavky v konkrétním časovém úseku vyhodnocování. Dále byly sjednoceny poznámky pod čarou u jednotlivých tabulek s minimálními požadavky na emisní limity, opraveny zaokrouhlovací chyby a drobné chyby v přepisu.

 

Dokument ke stažení:

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE