Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Září    
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
25.9. konference TĚŽBA a její dopady na životní prostředí XI
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
1.10. Pekařské konference
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

04.12.2018 17:26

Dotace: Nízkouhlíkové technologie – Druhotné suroviny – Výzva IV

Cílem programu Nízkouhlíkové technologie je podpora konkurenceschopnosti podniků a udržitelnosti české ekonomiky prostřednictvím zaváděním inovativních technologií v oblasti využití druhotných surovin. Dalším cílem je zvýšení využití efektivnějších a spolehlivějších nízkouhlíkových technologií, které se zatím v ČR běžně neuplatňují.

Výstupem projektů bude rozšiřování potenciálu pro zavádění moderních nízkouhlíkových technologií v oblasti nakládání s druhotnými surovinami a zvýšení soběstačnosti ČR v surovinových zdrojích substitucí primárních zdrojů druhotnými surovinami, čímž se zvyšuje vedle konkurenceschopnosti rovněž i celkový inovační potenciál ČR.

Žádosti o podporu jsou přijímány od 3. 12. 2018 (8:00) do 31. 5. 2019 (24:00).

 

Další nové výzvy v rámci programu Nízkouhlíkové technologie:

  • Akumulace energie – Výzva IV, více ZDE
  • Elektromobilita – Výzva IV, více ZDE
  • Úprava bioplynu na biometan a jeho vtláčení do sítě – Výzva IV, více ZDE

 

Základní charakteristiky:

Kdo může žádat (příjemci podpory):

  • malé, střední, velké podniky; žadatelem mohou být i podniky vlastněné až ze 100 % veřejným sektorem
  • demonstrativní výčet typů podporovaných právních forem je stanoven v textu Výzvy

Kolik lze získat na jeden projekt (forma a výše podpory):
Míra podpory:

  • je-li příjemcem malý podnik, je podpora poskytována až do výše 45 % ZV
  • je-li příjemcem střední podnik, je podpora poskytována až do výše 35 % ZV
  • je-li příjemcem velký podnik, je podpora poskytována až do výše 25 % ZV

Výše dotace:

  • minimální výše dotace 1 mil. Kč a maximální do výše 100 mil. Kč

Na co lze získat podporu (podporované aktivity):

  • zavádění inovativních technologií k získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslové výrobě např. z použitého papíru, skla, kovů, pneumatik, textilu, plastů, stavebních a demoličních odpadů, vedlejších energetických produktů a řady dalších výrobků s ukončenou životností
  • zavádění inovativních technologií, kterými se budou z použitých výrobků získávat efektivním způsobem cenné druhotné suroviny
  • zavádění inovativních technologií na výrobu výrobků vyrobených z druhotných surovin, včetně náhrad primárních zdrojů druhotnými surovinami tam, kde je to ekonomicky výhodné

Jaké výdaje je možné podpořit (způsobilé výdaje):

  • dlouhodobý hmotný majetek (dále jen DHM)
  • dlouhodobý nehmotný majetek (pokud je nezbytný k řádnému provozování dlouhodobého hmotného majetku)
  • DHM může být použit výlučně jen v místě realizace projektu
  • DHM musí se jednat o odepisovaný majetek
  • DHM musí být pořízen za tržních podmínek od třetích osob nespřízněných s kupujícím

Specifika a omezení:

  • projekt musí být realizován na území ČR mimo NUTS 2 Praha
  • v rámci výzvy lze na jeden ekonomický subjekt (jedno IČ) podat maximálně 10 žádostí o podporu
  • podpořené projekty budou mít povinnost realizovat diseminační aktivity
  • při hodnocení míry inovativnosti, respektive způsobilosti projektu do tohoto specifického cíle, bude aplikováno hodnocení Technology Readiness Level (TRL, Úroveň připravenosti technologie). Podpořeny budou projekty níže uvedených úrovní:

– TRL 5 – technologie ověřena v relevantním prostředí (průmyslově významné prostředí v případě klíčových technologií)
– TRL 6 – technologie demonstrována v daném prostředí (průmyslově významné prostředí v případě klíčových technologií)
– TRL 7 – demonstrace systémového prototypu v provozním prostředí
– TRL 8 – systém kompletní a kvalifikovaný
– TRL 9 – existující systém byl ověřen v provozním prostředí

Systém sběru žádostí:

  • průběžný
 

Dokumenty:

 

04.12.2018 15:14

Legislativa EU: Změna Nařízení REACH

V Úředním Věstníku Evropské unie (L 308) vyšlo Nařízení Komise (EU) 2018/1881 ze dne 3. prosince 2018, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH), pokud jde o přílohy I, III, VI, VII, VIII, IX, X, XI a XII, za účelem zohlednění nanoforem látek. Nařízení ka stažení ZDE.

04.12.2018 15:04

Předsedou výkonné rady Teplárenského sdružení České republiky se stal Tomáš Drápela

Novým předsedou výkonné rady Teplárenského sdružení České republiky se stal předseda představenstva a generální ředitel společnosti Plzeňská teplárenská, a.s. Tomáš Drápela. V této pozici nahradil Mirka Topolánka, který odstoupil 16. listopadu.

Mirek Topolánek byl předsedou výkonné rady od září roku 2011, letos 16. listopadu na funkci rezignoval z pracovních důvodů. Funkce předsedy je nehonorovaná a podle stanov je volena sedmičlennou výkonnou radou, která je nejvyšším orgánem sdružení mezi valnými hromadami.

„Teplárenství mi v životě hodně dalo. Teď prožívá opravdu těžké chvíle, a cítím povinnost mu alespoň něco vrátit a pokusit se tento obor v Česku zachránit. Je pět minut po dvanácté,“ řekl Tomáš Drápela.

České teplárenství, které je stále z větší části založeno na využití domácího uhlí, se v posledních letech potýká s vážnými problémy. Na snižování emisí klasických znečišťujících látek musely teplárny od roku 2013 vynaložit již více než 20 miliard korun, od loňského září pak vzrostla na čtyřnásobek cena povolenek, které si teplárny musí kupovat na vypuštění emisí oxidu uhličitého. Především menší uhelné teplárny vlastněné obcemi se kvůli tomu mohou dostat do ekonomických problémů.

„Nemohu našim členům slíbit nic než krev, dřinu, slzy a pot. Teplárenství se musí vydat cestou transformace, jinak nepřežije. K tomu je ale potřeba vytvořit podmínky a o to chci zabojovat,“ uvedl Tomáš Drápela.

Teplárenské sdružení ČR aktuálně prosazuje snížení sazby DPH na teplo z 15 na 10 %, což by mělo domácnostem kompenzovat nárůst nákladů na povolenky. Situaci v oboru by také pomohlo stabilizovat zvýšení provozní podpory elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla.  Dlouhodobým řešením je narovnání zpoplatnění emisí oxidu uhličitého mezi teplárnami a lokálními zdroji, které si povolenky kupovat nemusí.

„Mám ještě jeden vzkaz - v jednotě je síla. Pokud chceme něco prosadit, pak máme šanci jen jako jeden celek. Potřebujeme zlepšit vnitřní komunikaci a výkonnou radu více otevřít členům, jsem připravený se tomu intenzivně věnovat,“ zakončil Tomáš Drápela.

Tomáš Drápela je v teplárenství respektovanou osobností. Po studiu na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze pracoval jako samostatný vědecký pracovník, programový analytik a ředitel reklamně marketingové agentury. Od roku 1996 pracoval v Plzeňské teplárenské, a. s., postupně jako samostatný ekonom a finanční ředitel. Generálním ředitelem Plzeňské teplárenské, a.s. je od roku 2002. Členem výkonné rady Teplárenského sdružení ČR je od roku 2003.

„Plzeňská teplárenská, a.s. se pod vedením Tomáše Drápely vydala na cestu náhrady uhlí biomasou již před 15 lety a dnes patří mezi nejpokročilejší. Má spoustu zkušeností, včetně výstavby ZEVO Plzeň, které se teď budou hodit,“ připomněl ředitel Teplárenského sdružení České republiky Martin Hájek.

03.12.2018 15:17

Budeme všichni na suchu? Aneb novelizace vodního zákona má celou řadu nedostatků

Svaz průmyslu předložil v meziresortním připomínkovém řízení stanovisko k návrhu novely vodního zákona. V posledních letech je v souvislosti s problematikou povodní a nyní i sucha kladen stále větší důraz na řešení problematiky přizpůsobení se klimatickým změnám. To se dotýká celé společnosti, nejen firem.

K řešení této problematiky je určena adaptační strategie ČR, která definuje nezbytnost neodkladného zahájení procesu adaptace na změnu klimatu ve vodním hospodářství na národní úrovni. Adaptační opatření prováděná ve vodním hospodářství budou významně ovlivňovat možnosti přizpůsobení v ostatních sektorech. Cílem opatření je pak stabilizace vodního režimu v krajině, posilování vodních zdrojů, jejich ochrana a efektivní využívání. V neposlední řadě pak zvládání extrémních hydrologických jevů, tj. povodní a dlouhotrvajícího sucha.

Neudržitelné financování vodního hospodářství v ČR předložený návrh novely bohužel neřeší

Systém financování vodního hospodářství je ve stávající podobě neudržitelný a ve střednědobém horizontu začne kolabovat. Svaz průmyslu a dopravy ČR považuje za klíčový cíl zajistit udržitelný a dlouhodobě stabilní systém, který umožní dlouhodobé plánováni správy vodních toků a zajistí financování zvýšených požadavků na výkon správy v souvislosti s dopady vzniklými klimatickou změnou a s opatřeními k řešení mimořádných stavů – sucho, přívalové povodně atd. Jakkoliv povinnosti podniků Povodí v rámci boje proti suchu s postupem času přibývají, způsob jejich financování tuto skutečnost v návrhu novely zákona ignoruje. V souladu s principy společenské odpovědnosti investují firmy dlouhodobě do ekologizačních a dalších opatřeních snižujících nároky na spotřebu vody, u některých se plánuje v blízké budoucnosti dokonce omezení či ukončení činnosti, čímž se problém chybného nastavení financování vodního hospodářství dále prohlubuje.

Zvýšení jednotkových cen za odběr povrchových vod v důsledku opět vyvolá pokles odběrů. Při zachování stávajícího systému financování se podniky Povodí mohou propadnout do ztrát již kolem roku 2020. Nelze řešit pouze polovinu problému adaptace na klimatickou změnu bez otázky financování a je nutné, aby předkladatel doplnil návrh novely vodního zákona o nový systém financování. Jak potvrdila jednání RHSD, tak problematika "vody" patří v tuto chvíli mezi priority, neboť bez jejího řešení se budou problémy stupňovat a ohrožovat ČR v mnoha aspektech.

(Ne)účast významných odběratelů v komisích pro sucho

Podle návrhu předkladatele nemusí předseda příslušné komise pozvat žádného uživatele vody, nebo jen některé z nich, což ve svých důsledcích může vést k pochybnostem o nestranném jednání a rozhodování komise. Vzhledem k tomu, že v kritických situacích bude nezbytné hledat kompromis mezi různými společenskými, ekonomickými a ekologickými zájmy, jeví se s ohledem na znalosti toku a zejména používané výrobní technologii jako nezbytné, aby mohli významní uživatelé vody přispět svými zkušenostmi a znalostmi k diskuzi komise a participovat na hledání konsenzu. Proto požadujeme, aby významní uživatelé vody byli vždy přizváni k jednání komise.

Nevhodné řešení problematiky hydrické rekultivace či zhoršení podmínek pro fungování malých vodních elektráren (MVE)

Návrh obsahuje i řadu dalších nevhodnýchnávrhů řešení. Například u tzv. hydrické rekultivace zavádí nesystémové prvky zcela mimo hlavní záměr navrhované novelizace vodního zákona. Jedná se o nekoncepční úpravu primárně zasahující těžební společnosti, kterým by v případě přijetí návrhu zákona vznikla zcela nepřiměřená a nepředpokládaná finanční zátěž. Návrh také v předložené podobě významným způsobem ovlivní efektivitu fungování MVE, které jsou součástí vodních děl (jezů) ve vlastnictví jiné subjektu (zpravidla správce vodního toku), případně MVE ležících v blízkosti vodních děl (nádrží a přehrad), neboť již v současnosti se provoz mnoha z nich, zejm. v důsledku klimatických podmínek posledních let, pohybuje na hranici rentability. Návrh předkladatele může ohrožovat samotnou existenci stávajících MVE a rozhodně nepřispěje ke zvyšování podílu MVE na výrobě elektrické energie, a tedy k plnění cílů pro OZE.

Svaz vítá snahu řešení problematiky sucha. Na druhou stranu je potřeba zmínit, že takto předložená novela zákona obsahuje celou řadu zcela zásadních bodů, které bude nutné v rámci připomínkového řízení podrobit pečlivé diskusi. Pevně věříme, že díky konstruktivní diskusi se podaří najít optimální řešení problematiky sucha a udržitelného financování vodního hospodářství v ČR.

 

Celý soubor připomínek Svazu k novele zákona, včetně konkrétního vysvětlení, naleznete zde.

03.12.2018 15:09

Spalovna zneškodňovala odpady při nižších teplotách, než bylo povoleno. Inspektoři jí dali pokutu 350 tisíc korun

Společnost MEGAWASTE-EKOTERM, s.r.o., která provozuje spalovnu nebezpečného odpadu v Prostějově, dostala pokutu 350 tisíc korun. Inspektoři z Oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Olomouci zjistili, že firma nedodržovala povinnosti pro zneškodňování nebezpečných odpadů stanovené v integrovaném povolení. Provozování zařízení je vázáno přísnými podmínkami a zásadami, které společnost při jeho provozu v inkriminované době nerespektovala.

 „Provozovatel spaloval odpady i v době, kdy nebylo zařízení spalovny plně funkční. Ke zneškodňování odpadů docházelo, i když teplota v reaktoru poklesla pod 850 stupňů Celsia. To je minimální hodnota daná legislativou pro zařízení, která tepelně zpracovávají odpad. V případě, že dojde k jejímu poklesu pod 850 stupňů, není kvantitativně ani kvalitativně dokončen proces oxidace organických toxických látek. Vznikají tak vysoce toxické sloučeniny nebezpečné pro životní prostředí a zdraví lidí. Společnost se tak dopustila porušení integrovaného povolení,“ řekl Radek Pallós, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP Olomouc.

Kromě nejzávažnějšího provinění popsaného výše, provozovatel také vypouštěl odpadní vody z areálu zařízení mimo jímky do kanalizace pro veřejnou potřebu města Prostějova. A to bez řádně zajištěného smluvního souhlasu k likvidaci splaškových a srážkových vod tímto způsobem.

Zařízení, které pracuje jako spalovna nebezpečných odpadů svým provozem za standardních podmínek a dodržováním technologických postupů, zejména spalovacích teplot, nepředstavuje žádnou větší hrozbu nebo riziko pro složky životního prostředí. Pokud je ale provozní režim spalování nebezpečných odpadů narušen a nejsou respektovány podmínky technologie spalování, pak se stává zcela reálným rizikem pro jednotlivé složky životního prostředí a zdraví lidí.

Stejně vysokou pokutu, tedy 350 tisíc korun, už společnost MEGAWASTE-EKOTERM dostala od ČIŽP v roce 2016. „Tehdy jsme například zjistili, že provozovatel včas nevyměnil dioxinový filtr. Přímo v době kontroly také došlo k překročení půlhodinového emisního limitu pro oxid uhelnatý,“ připomněl Pallós. Dodal, že zařízení tohoto typu je vždy velmi bedlivě sledováno příslušnými kontrolními orgány, a to zejména z důvodu potencionálních rizik, které s sebou obecně takový provoz, zejména však různé nestandardní situace, přináší.

03.12.2018 13:28

Cirkulární ekonomika, data a čísla v odpadech

To jsou témata posledního letošního čísla odborného časopisu Odpadové fórum. K úloze cirkulární ekonomiky se tentokrát vyjádřila ředitelka odboru ekologie MPO Pavlína Kulhánková. Tematické články se zaměřují na cirkulární ekonomiku a inovace, blíže jsme se podívali použitý fritovací olej, zpětný odběr pneumatik, využití kalů z ČOV. Představujeme také matériO Prague, místo, kde se rodí nápady. Rozhovor zaměřujeme na zavádění motivačních a evidenčních systémů do praxe. Data a čísla v odpadech za rok 2017 představuje CENIA, uvádíme i data ČSÚ, přinášíme přehled evidenčních povinností na rok 2019. V zahraničním okénku se tentokrát podíváme do Gruzie. Předplatné časopisu ZDE

 

Přehled obsahu:

CIRKULÁRNÍ NOVINKY

  • Zprávy z domova a ze světa (Jiří Študent)

 

OHLASY ČTENÁŘŮ

  • Problematika cirkulární ekonomiky a účinného využívání zdrojů (Pavlína Kulhánková)

 

REPORTÁŽ

  • Dominanta Císařského ostrova II. (Jiří Študent)
  • CIRKULÁRNÍ EKONOMIKA
  • matériO Prague: Místo, kde se rodí nápady (Eliška Knotková)
  • Cirkulární inovace v 5 krocích (Cyril Klepek)
  • Použitý fritovací olej jako zdroj pro výrobu biopolymeru PHA (Vlaďka Matušková)
  • Zpětný odběr pneumatik a jejich recyklace (Jiří Študent)
  • Využití kalů z ČOV z pohledu cirkulární ekonomiky (Karel Prokeš)

 

ROZHOVOR

  • Konference TVIP 2019 tentokrát v duchu cirkulární ekonomiky
  • Zavádění motivačních a evidenčních systému do praxe

 

DATA A ČÍSLA

  • Informační systémy odpadového hospodářství: Veřejné informace o produkci a nakládání s odpady (Lucie Česeneková, Markéta Sequensová)
  • Data o produkci a nakládání s odpady. Co je zdrojem dat? (Petr Grusman)
  • Produkce a nakládání s odpady v roce 2017 podle ISOH (Lucie Česeneková, Markéta Sequensová)
  • Odpadová data za rok 2017 z pohledu ČSÚ (Jiří Študent)
  • Ohlašování prostřednictvím ISPOP v roce 2019 (Petra Kubíková)
  • Analýza podnětů řešených Českou inspekcí životního prostředí v oblasti odpadového hospodářství (Lukáš Kůs, Alice Pokorná)
  • Vybraná hlavní zjištění ze Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2017 (Jiří Študent)

 

KŘÍŽEM KRÁŽEM

  • Změna rovná se zodpovědnost a domýšlet následky (Jiří Študent)
  • Divoký internetový západ a jeho černí pasažéři (Petr Číhal)

 

SVĚT OČIMA ČTENÁŘE

  • Gruzie má unikátní příležitost k reformulaci systému odpadového hospodářství (Stepan Vashkevich, Helena Škrdlíková)

 

02.12.2018 14:50

Klimatická konference COP24 má nastínit naplnění pařížské dohody

Dnes odstartuje v polských Katovicích světová klimatická konference COP24. Hlavním cílem dvoutýdenního setkání zástupců 190 zemí je přijetí pravidel, která by posloužila jako návod pro úplnou realizaci cílů pařížské klimatické dohody z roku 2015 a odpověděla na varovné zprávy vědců. Hostitelské Polsko přitom patří k zemím, které se k přechodu na ekologicky šetrnější hospodářství staví poměrně vlažně.

"Bez Katovic není Paříže," prohlásil nedávno náměstek polského ministra životního prostředí Michal Kurtyka, který bude konferenci COP24 předsedat. Tři roky starou pařížskou dohodou se lídři zemí z celého světa zavázali usilovat o udržení globálního oteplování pod rozdílem 1,5 stupně Celsia oproti časům před průmyslovou revolucí. Růst teplot přitom už dosáhl hranice jednoho stupně a současné národní cíle týkající se emisí skleníkových plynů by oteplování zastavily až na hodnotě tří stupňů, napsala agentura AFP.

Pařížská dohoda zároveň loni v létě utrpěla těžkou ránu, když americký prezident Donald Trump oznámil, že USA, které jsou po Číně druhým největším producentem skleníkových plynů na světě, od paktu odstupují. Skepticky se k němu staví i Austrálie a nastupující brazilský prezident Jair Bolsonaro se tento týden nechal slyšet, že Brazílie by za určitých mohla dohodu opustit také. Překážkou pro celosvětové úsilí ekologické transformace jsou také protesty chudších zemí žádajících zvýšení finanční pomoci ze strany těch rozvinutých.

Mezivládní panel OSN pro změnu klimatu (IPCC) v říjnu zveřejnil zprávu, podle níž cíle formulované v pařížské dohodě lze nyní naplnit už jen rychlými a dalekosáhlými změnami ve všech sférách lidských aktivit. I proto budou účastníci COP24 usilovat především o vypracování jakési příručky specifikující postupy, jejichž aplikace by mezinárodní společenství ke kýženému výsledku dovedla. Tato "pravidla hry" by se podle AFP měla týkat zejména transparentnosti, neboli způsobu, jakým mají země informovat o svých opatřeních, investicích a výsledcích.

Českou republiku bude v Katovicích reprezentovat delegace v čele s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. Podle mandátu schváleného vládou bude podporovat kroky směřující "k účinnému provádění pařížské dohody"; spolupráci v ekologických otázkách bude probírat i při dvoustranných jednáních.

Na konferenci by chtělo Polsko předestřít také mechanismy, kterými lze dovést světové ekonomiky do stavu klimatické neutrality, tedy stavu, kdy produkci skleníkových plynů zcela vyvažují mechanismy zaměřené na odstraňování těchto problémových látek z ovzduší. Od polských hostitelů se očekávají také výzvy ke "spravedlivému přechodu" na ekologičtější hospodářství, který by bral v potaz dopady na určitá odvětví.

Polsko je zemí, jejíž energetika je výrazně závislá na uhelných elektrárnách a samotné Katovice jsou jedním z center zdejší těžby uhlí, která zaměstnává přes 80.000 Poláků. Čerstvý návrh dlouhodobé energetické strategie polské vlády uvádí, že uhlí bude i v roce 2030 pokrývat 60 procent spotřeby elektřiny v zemi.

Polská vláda strany Právo a spravedlnost se pokračujícímu využívání uhlí výrazně nebrání, přestože zdejší ovzduší patří k nejvíce znečištěným v Evropě. Ekologičtí aktivisté mají za to, že Varšava ve prospěch krátkodobých vnitropolitických cílů opomíjí práci na jakékoli skutečné strategii sledující odklon ekonomiky od uhlí.

Na špatnou kvalitu ovzduší v Polsku upozorňoval před startem COP24 protest mezinárodní skupiny aktivistů, kteří v úterý obsadili vrcholek chladírenské věže tepelné elektrárny Belchatów. Ta se nachází asi 100 kilometrů severně od Katovic a je největším samostatným znečišťovatelem ovzduší v Evropě. Paradoxně je také jedním z parterů nadcházející klimatické konference.

Ekologové svůj protest na vrcholku 108 metrů vysoké chladící věže ukončili ve středu večer. Důvodem jejich rozhodnutí bylo údajně zhoršení kvality vzduchu kvůli změně směru větru a tím i ohrožení jejich zdraví.

 

Čtěte také:

Ekologickou konferenci OSN sponzoruje hříšník číslo jedna. Největší tepelná elektrárna (Novinky.cz, 1.12.2018)

 

 

Zdroj: ČTK

30.11.2018 14:17

Prezentace ke stažení: XIX. zasedání Fóra pro výměnu informací o BAT

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem zemědělství, Českou inspekcí životního prostředí a CENIA, českou informační agenturou životního prostředí pořádalo 28. listopadu 2018 již XIX. zasedání Fóra pro výměnu informací o nejlepších technikách. Jednání se účastnili odborníci zabývající se problematikou integrované prevence a omezování znečišťování z průmyslu i z dotčených orgánů státní správy. Spolupráce všech zúčastněných velmi napomáhá naplňovat proces výměny informací o nejlepších dostupných technikách.

V roce 2018 pokračovaly práce na revizích dokumentů o nejlepších dostupných technikách (BAT). V současné době je v revizi 5 referenčních dokumentů o BAT. Intenzivně se pracuje na novém referenčním dokumentu „Čištění odpadních plynů z chemického průmyslu“ a na revizi referenčního dokumentu týkajícího se textilního průmyslu. Rozhodnutím Evropské komise bylo vydáno k dnešnímu dni celkem 14 Závěrů o BAT při celkovém počtu 34 referenčních dokumentů o nejlepších dostupných technikách.

V polovině letošního roku byly schváleny závěry o BAT pro zpracování odpadu a zároveň byla zveřejněna konečná verze referenčního dokumentu o BAT pro zpracování odpadu. Další informace o tomto dokumentu BREF připravili zástupci agentury CENIA ve své prezentaci. 

V současnosti také probíhá závěrečná fáze revidovaného dokumentu „Povrchové úpravy s obsahem organického rozpouštědla“ před „final meetingem“, který se významně týká nejen zejména automobilového průmyslu, ale i výroby plechovek, lakovaných plechů, tiskařských závodů, ale i impregnace dřeva nebo textilií. Na základě připomínek k prvnímu návrhu revidovaného dokumentu BREF byly navrženy změny týkající se přísnější emisních limitů, což by mohlo mít nepříznivý vliv pro provozovatele v ČR. Případné dopady na dotčené provozovatele v této oblasti jsme se dozvěděli z příspěvku zástupce automobilky ŠKODA AUTO, a.s.

Kolegové z Ministerstva zemědělství se zmínili o pokračující práci na revizi dokumentu, který se týká potravinářského průmyslu.

 

Dokument ke stažení:

 

30.11.2018 13:57

Pozor na aktualizovaný harmonogram výzev na rok 2019

SFŽP ČR aktualizoval s platností od 28. 11. 2018 harmonogramů dotačních výzev z Operačního programu Životní prostředí 2014+. Jedná se o 2. verzi harmonogramu výzev OPŽP na rok 2019, 6. verzi harmonogramu OPŽP pro CLLD a ITI a 25. verzi střednědobého harmonogramu. Úpravy se týkají zejména prodloužení termínů ukončení příjmu žádostí a přidání nových výzev.

 

 

Dokument ke stažení:

30.11.2018 11:47

Novela zákona o vodách a platba záloh od ledna 2019

Z pohledu zákona o vodách č. 254/2001 Sb. je jeho současná změna zákonem č. 113/2018 Sb. po dlouhé době zase jednou z těch zásadních. Za celou dobu jeho platnosti se jedná o čtvrtou takto důležitou změnu. Co tedy novela zákona o vodách účinná dnem 1. 1. 2019 přináší?

 

 

Uvádíme stručně v bodech:

  • odlehčovací komory, jejich provoz bez souhlasu VÚ k nakládání s vodami [§ 8 odst. 3 písm. g), § 89b]
  • úprava § 16 (prioritní nebezpečné látky)
  • souhlas ke geologickým pracím s následným využitím průzkumného díla k jímání vody nebo využití energetického potenciálu [§ 17 odst. 1 písm. i)]
  • posouzení zhoršení stavu vodního útvaru a udělení výjimky
    • [§ 17 odst. 5, 54 odst. 4, 104 odst. 9, 115 odst. 21, 23a odst. 8 – 10, 107 odst. 1 písm. f)]
    • Posouzení se nese celým zněním zákona, především s odkazem na vydání souhlasu k nakládání s vodami
  • změny § 38 (povinnost odvozu odpadní vody z jímky na ČOV; možnost povolit zasakování odp. vod z několika staveb pro bydlení)
  • zřizování stanových táborů v aktivní zóně záplavového území [§ 67 odst. 2 písm. d)]
  • převod poplatkové agendy z ČIŽP na SFŽP a úprava povinností zpoplatněných subjektů

 

Od 1. 1. 2021 budeme muset řešit i předávání odpadních vod v rámci odvozu na ČOV s platným dokladem a jeho formátem (uvedení povinných údajů) [§ 38 odst. 8]. Jiná možnost odstranění odpadních vod již nebude (hnojná zálivka apod.).

  • „Ten, kdo provede odvoz, je povinen tomu, kdo akumuluje odpadní vody v bezodtokové jímce, vydat doklad, ze kterého bude patrno jméno toho, kdo akumuluje odpadní vody v bezodtokové jímce, lokalizace jímky, množství odvezených odpadních vod, datum odvozu, název osoby, která odpadní vodu odvezla, a název čistírny odpadních vod, na které budou odpadní vody zneškodněny.

Nejzásadnější z výše uvedených změn jsou změny ve správě poplatků, resp. ve výběru zálohových plateb. A zde výklad zákona není zcela jednoznačný. Proto jsem se po diskuzi na jednotlivých úrovních státní správy a vodoprávních úřadů obrátil přímo na stávajícího správce poplatku, tedy Českou inspekci životního prostředí (ČIŽP), který mi poskytl následující jednoznačné stanovisko k ohlašovací povinnosti.

Do konce roku 2018 platí povinnost odvádět vyměřenou zálohu správci poplatku (ČIŽP) s tím, že tyto poplatky jsou hrazeny za

  • vypouštění odpadních vod
  • za odběr podzemních vod

 

S účinností od 1. 1. 2019 tedy nebudou vybírány zálohy za vypouštění odpadních vod a nebudou vybírány ani zálohy za odběr podzemních vod. A to je to, co není ze zákona zcela jasné. Proto MŽP spolu s ČIŽP přikročilo k vydání metodiky pro platbu záloh, která bude obsahovat i informaci celní správy o postupu pro případ, že dojde k její úhradě. Metodiku však obdrží pouze ti, kteří v roce 2018 podávali poplatkové hlášení, a byl jim vyměřen poplatek. To znamená, že ti, kteří byli dosud povinni zálohy hradit, ale jejich výše se meziročně neměnila (nepodali poplatkové hlášení v roce 2018), si musí potřebné informace obstarat sami. Výše zmíněná metodika totiž zatím není veřejně dostupná.

 

 

Autor: Ing. Václav Kuncl, INISOFT s.r.o.

30.11.2018 07:10

Neutralizační a dekontaminační stanice po rekonstrukci již v provozu

Až 4300 hektolitrů vody znečištěné těžbou uranu denně vyčistí nová Neutralizační a dekontaminační stanice NDS 6 ve státním podniku Diamo ve Stráži pod Ralskem. Zařízení za 866 milionů korun patří k technologiím, jež pomáhají likvidovat znečištění po chemické těžbě uranu.

Technologie NDS 6 je od roku 2001 součástí komplexu vzájemně propojených sanačních technologií, kde má nezastupitelné místo. Její význam spočívá především ve schopnosti zpracovávat kontaminované roztoky s nižšími koncentracemi kontaminantů. Těchto roztoků bude s pokračující sanací postupně přibývat.

Vzhledem k významnému opotřebení a působení agresivního prostředí bylo zařízení technologie NDS 6, které bylo uvedeno do provozu v roce 1985 pro zajištění likvidace kyselých důlních vod čerpaných v rámci provozu hlubinného Dolu Hamr I, technicky i technologicky zastaralé a nesplňovalo bezpečnostní a hygienické požadavky pro další bezpečný provoz. Proto bylo přistoupeno k úplné rekonstrukci, která přinese navýšení kapacity zpracování zbytkových technologických roztoků a tím výrazné zkrácení procesu sanace. Provoz rekonstruované technologie bude zajištěn do snížení kontaminace podzemních vod na úroveň, která zaručí trvalou využitelnost zásob pitných podzemních vod v severních Čechách na Českolipsku. Očekává se, že tohoto stavu bude dosaženo kolem roku 2037.

Hlavní technologické parametry technologie NDS 6 po rekonstrukci:

Zpracovávaný objem roztoků činí 330-430 m3/hod., koncentrace kontaminantů (rozpuštěných látek) ve vstupních roztocích cca 11 g/l. Technologie umožňuje zpracovat a následně do vodoteče vypustit až 3 153 000 m3 vyčištěných vod za rok. Produkce filtračního koláče činí 90 000 m3/rok a množství vyvedených kontaminantů cca 23 000 tun/rok, od roku 2018 do roku 2037 tedy celkem cca 400 tis. tun.

Odstraňování následků chemické těžby v oblasti Stráže pod Ralskem

V důsledku těžby uranu vznikla v oblasti Stráže pod Ralskem řada ekologických zátěží, z nichž nejzásadnější tvoří kontaminované podzemní vody zasažené chemickou těžbou uranu, jejichž objem přesahoval 390 mil. m3 v ploše 27 km2. S využitím rozsáhlých výzkumných a ověřovacích prací byl stanoven a v navazujících usneseních vlády schválen postup sanace horninového prostředí spočívající ve vyvedení podstatné části kontaminovaných zbytkových technologických roztoků z podzemí na povrch a následném odstranění kontaminantů pomocí komplexu unikátních sanačních technologií. Tento komplex tvoří na sebe navazující tři principiálně odlišné způsoby odstraňování kontaminantů. Jedná se o technologii využívající záchytu sloučenin uranu na iontoměničích, dále se jedná o technologii tepelného zahušťování roztoků v odparkách a třetím typem je neutralizační a dekontaminační stanice, v níž je odstraňovaná kontaminace přepracována na odbytovatelné produkty nebo nerozpustné kaly, které jsou ekologicky ukládány do odkaliště.

30.11.2018 07:02

Energetický úřad je bez šéfa

Předseda rady Energetického regulačního úřadu Vratislav Košťál se rozhodl k dnešnímu dni odstoupit z funkce. Vyzval k tomu i další radní, což by mělo umožnit vznik zcela nové rady. Důvodem jsou podle něj spory v radě.

Rada úřadu je pětičlenná a podle Košťála tři členové nerespektují jeho vedoucí pozici. Důsledkem je podle něj pasivita úřadu a neplnění vizí úřadu jako instituce, která stojí za spotřebiteli s cílem dosáhnout optimálních cen energií. Košťál s dalším členem rady Rostislavem Krejcarem proto nepodepsali rozhodnutí, jež stanovuje ceny v elektroenergetice na příští rok. Podle analytiků mohou některým lidem náklady na energie vzrůst až o několik tisíc korun ročně.

Košťál nechce v radě pokračovat ani jako řadový člen. „Nemohu a nechci již dále přihlížet nevstřícnosti a bojkotu většiny tří členů rady,“ uvedl Košťál.

Členy rady jmenuje ministerstvo průmyslu. „MPO se bude snažit radu doplnit,“ uvedl mluvčí rezortu Milan Řepka.

29.11.2018 15:47

Globální teplota by se mohla do konce století zvýšit o pět stupňů

Průměrná globální teplota by se mohla do roku 2100 zvýšit o tři až pět stupňů, varuje OSN. Letošek byl čtvrtým nejteplejším rokem od začátku měření v polovině 19. století a 20 nejteplejších roků bylo zaznamenáno během posledních 22 let. V roční zprávě o stavu klimatu to dnes uvedla Světová meteorologická organizace (WMO), která je agenturou OSN.

WMO upozornila, že odhadovaná míra oteplování výrazně překračuje vytyčené cíle.

Pařížská dohoda z roku 2015 si za cíl klade udržet zvyšování teploty výrazně pod dvěma stupni Celsia a co nejvíce se přiblížit hodnotě 1,5 stupně v porovnání s teplotou v předindustriálním období. Upozorňuje na to, že už oteplení o 1,5 stupně by mělo závažné následky.

"Koncentrace skleníkových plynů jsou znovu na rekordních úrovních a pokud bude stávající trend pokračovat, budeme možná svědky zvýšení teploty o tři až pět stupňů Celsia do konce století," řekl generální tajemník WMO Petteri Taalas. "Pokud vytěžíme všechny známé zdroje fosilních paliv, nárůst teploty bude o hodně vyšší," varoval Taalas.

Uplynulé čtyři roky byly podle IMO nejteplejší od začátku záznamů v polovině 19. století. Letošek pak má být podle předběžných analýz čtvrtým nejteplejším zaznamenaným rokem.

WMO kromě toho odhaduje, že během příštích tří měsíců s pravděpodobností 75 až 80 procent nastane meteorologický jev El Nino. Ten vždy po několika letech vyvolává sucha v tropech a mimo jiné snižuje kapacitu lesů vstřebávat skleníkový plyn oxid uhličitý (CO2). Pokud El Nino nastane, bude rok 2019 ještě teplejší než tento, upozorňuje WMO.

 

 

Zdroj: ČTK

29.11.2018 13:54

Vyšla Statistická ročenka České republiky 2018

Český statistický úřad vydal Statistickou ročenku České republiky 2018, která na více než 800 stranách rozčleněných do 32 kapitol přináší souhrnné informace ze života našeho státu a jeho obyvatel za rok 2017, pochopitelně nechybí i oblast životního prostředí. Celou ročenku si můžete stáhnout ZDE.

 

 

 

Metodika Word PDF
3-1. Bilance půdy (stav k 31. 12.) Excel
3-2. Chráněná území (stav k 31. 12.) Excel
3-3. Národní parky k 31. 12. 2017 Excel
3-4. Chráněné krajinné oblasti k 31. 12. 2017 Excel
3-5. Maloplošná chráněná území (MCHÚ) podle krajů k 31. 12. 2017 Excel
3-6. Emise znečišťujících látek (REZZO 1–3) na jednoho obyvatele podle krajů v roce 2016 Excel
3-7. Emise ze zdrojů znečišťování ovzduší podle krajů Excel
3-8. Měrné emise hlavních znečišťujících látek (REZZO 1–3) podle krajů Excel
3-9. Emise z mobilních zdrojů znečišťování ovzduší (REZZO 4) Excel
3-10. Podíl jednotlivých kategorií zdrojů na emisích celkem Excel
3-11. Celkové emise hlavních znečišťujících látek (REZZO 1–4) Excel
3-12. Imise ve vybraných lokalitách Excel
3-13. Imise na pozaďových stanicích Excel
3-14. Emise oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů Excel
3-15. Stav přízemní vrstvy ozonu Excel
3-16. Celkové množství ozonu v atmosféře Excel
3-17. Produkce podnikových odpadů podle vybraných činností Excel
3-18. Produkce komunálních odpadů Excel
3-19. Nakládání s odpady Excel
3-20. Znečištění vypouštěné do vodních toků a havárie na vodních zdrojích Excel
3-21. Vodní toky a odběry povrchové vody ve správě podniků Povodí, s. p. Excel
3-22. Vodovody pro veřejnou potřebu Excel
3-23. Vodovody pro veřejnou potřebu podle krajů v roce 2017 Excel
3-24. Kanalizace pro veřejnou potřebu Excel
3-25. Kanalizace pro veřejnou potřebu podle krajů v roce 2017 Excel
3-26. Čistírny odpadních vod pro veřejnou potřebu Excel
3-27. Produkce kalů v ČOV a způsob jejich zneškodnění Excel
3-28. Investice na ochranu životního prostředí Excel
3-29. Investice na ochranu životního prostředí podle krajů Excel
3-30. Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí Excel
3-31. Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle krajů v roce 2017 Excel
3-32. Vnitřní a vnější neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí Excel
3-33. Ekonomický přínos z aktivit na ochranu životního prostředí Excel
3-34. Výdaje vybraných ústředních vládních institucí na životní prostředí Excel
3-35. Příjmy a výdaje Státního fondu životního prostředí České republiky Excel
3-36. Vybrané indikátory materiálových toků Excel
Grafy PDF

 

29.11.2018 13:50

Společnost OMV dostala pokutu 150 tisíc korun za nefunkční odsávání benzinových par z čerpací stanice

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení ochrany ovzduší v Plzni uložili pokutu 150 tisíc korun společnosti OMV Česká republika, s.r.o. Při kontrole čerpací stanice v ulici U Prazdroje v Plzni zjistili nefunkční odsávání benzinových par II. stupně u třech instalovaných výdejních stojanů.

„Společnost v rozporu s provozním řádem dlouhodobě neprováděla denní kontrolu funkčnosti systému odsávání. Naše kontrola proběhla koncem srpna 2018, poslední zápisy provozovatele o kontrole účinnosti odvodu benzinových par byly z konce prosince 2017 – firma tedy osm měsíců porušovala zákon na ochranu ovzduší. Po celou tu dobu mohlo docházet k nekontrolovanému úniku benzinových par do volného ovzduší v obytné zástavě ve středu města,“ řekla Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP Plzeň.

Provozovatel čerpací stanice se proti pokutě uložené inspektory ČIŽP neodvolal, sankce nabyla právní moci.

29.11.2018 13:28

Podle tří čtvrtin Čechů by plastové lahve měly být zálohované

Téměř tři čtvrtiny Čechů si myslí, že plastové lahve by měly být zálohované. Šest z deseti Čechů by při nákupu upřednostnilo potravinu bez obalu, vlastní obaly si do obchodu alespoň občas nosí čtvrtina respondentů. Plastové lahve třídí téměř 90 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu společnosti KPMG o nákupních zvyklostech v ČR.

Více než polovina respondentů při nákupu nápojů ve skle přihlíží k tomu, zda je lahev vratná. Zatímco v obchodech většina Čechů o obalech přemýšlí, mimo obchody jen pětina lidí vůbec nekupuje do jednorázových kelímků kávu, čaj, pivo či limonády. "Nejnižší podíl nákupu jednorázových kelímků je ve věkové skupině 55 až 64 let, zde se jedná o 7 z 10 dotázaných," uvádí tisková zpráva KPMG. Nejčastěji z nich Češi pijí na venkovních akcích a festivalech.

Balenou neperlivou vodu v PET lahvích alespoň někdy kupuje 70 procent respondentů, přestože drtivá většina má v domácnosti k dispozici pitnou vodu. Častěji ji kupují lidé na venkově a mladší, rozdíly podle věkových kategorií či místa bydliště ale nejsou výrazné.

Všechny nebo většinu PET lahví třídí 88 procent respondentů, dalších osm procent alespoň polovinu. Méně než polovinu třídí dvě procenta lidí a tři procenta odpověděla, že PET lahve vůbec do kontejnerů na plasty nevyhazuje. Podle průzkumu roste podíl třídících lidí s věkem: v kategorii 18 až 24 let třídí všechny nebo většinu lahví 83 procent lidí, zatímco lidé nad 45 let z 90 procent a více. Častěji recyklují lidé z vesnic a menších měst do 100.000 obyvatel.

Podle statistik Autorizované obalové společnosti EKO-KOM za rok 2017 odpad soustavně třídí 73 procent Čechů, v průměru každý ročně vytřídí 20,7 kilogramu papíru, 13,2 kg plastů, 12,6 kg skla a bezmála půl kilogramu nápojových kartonů. EKO-KOM provozuje celorepublikový systém zajišťující zpětný odběr a využití odpadů z obalů.

Průzkum se uskutečnil v květnu a červnu a zúčastnilo se jej 1000 respondentů, kteří mají v domácnosti na starosti většinu nákupů potravin. Ze 70 procent to byly ženy.

29.11.2018 12:55

Růst nákladů na povolenky tlačí ceny tepla vzhůru

Hlavní důvodem očekávaného zvýšení cen tepla je razantní nárůst nákladů na povolenky na emise skleníkových plynů. Poslanci ale ještě mohou růstu cen tepla pro domácnosti zabránit, ve hře je snížení sazby DPH na teplo z 15 na 10 %. Za rok 2018 lidé za teplo díky teplému počasí ušetří.

Přes výrazné investice do snižování emisí znečišťujících látek (prach, oxid siřičitý, oxidy dusíku) ceny tepla v České republice od roku 2015 stagnovaly. V příštím roce je však potřeba počítat s jejich růstem.

„Hlavním důvodem očekávaného zvýšení cen tepla v teplárnách zapojených do systému emisního obchodování je razantní nárůst ceny povolenky a snížení bezplatného přídělu povolenek na výrobu tepla,“ vysvětluje ředitel Teplárenského sdružení České republiky Martin Hájek.

Výnosy z prodeje povolenek jsou příjmem státního rozpočtu. V roce 2017 získal stát z prodeje povolenek 7 miliard korun, letos to bude více než 13 miliard korun a obdobnou částku získá státní rozpočet i příští rok. Teplárny vynaloží na nákup povolenek na výrobu tepla v příštím roce přibližně 4 miliardy Kč.

Růstu cen tepla pro domácnosti mohou ještě zabránit poslanci, pokud na prosincové schůzi Poslanecké sněmovny schválí snížení sazby DPH na teplo z 15 na 10 %. Ta platila pro teplo do roku 2012, kdy byla zvýšena na 14 % a od roku 2013 pak na současných 15 %.

„Stát by měl lidem růst nákladů na povolenky v ceně tepla kompenzovat snížením sazby DPH. Teplo patří mezi základní lidské potřeby a nemělo by být nadměrně zdaňováno. Povinný nákup povolenek má stejný efekt jako daň, i když její výše není přímo určena státem a lidé ji na fakturách za teplo nevidí,“ uvedl Martin Hájek. Vyloučil také, že by dodavatelé tepla mohli ze snížení DPH jakkoliv profitovat na úkor domácností: “Ceny tepla jsou věcně usměrňované Energetickým regulačním úřadem, který povoluje kalkulovat do cen tepla jen skutečné oprávněné náklady a přiměřený zisk podle zákona o cenách.“

Teplárny zapojené v systému emisního obchodování musí každý rok do dubna vyřadit množství povolenek, které odpovídá vypuštěným emisím skleníkových plynů (zejména oxidu uhličitého) za předcházející kalendářní rok. Nákupem povolenek je zatížena prakticky veškerá výroba tepla z uhlí, v případě výroby tepla ze zemního plynu se jedná přibližně o 60 %, protože na blokové kotelny na sídlištích tato povinnost zpravidla nedopadá. Výroba tepla z biomasy a dalších obnovitelných zdrojů energie není také nákupem povolenek zatížena.

V březnu letošního roku byla přijata novela evropské legislativy, která upravuje obchodování s povolenkami1, a od 1. ledna 2019 podstatně snižuje množství povolenek nabízených v aukcích. Na to reagovala cena povolenky růstem z přibližně 5 Euro na začátku září roku 2017 na přibližně čtyřnásobek v září roku 2018, a na úrovni kolem 20 Euro se drží doposud. Současně každoročně klesá množství povolenek, které teplárny dostávají na výrobu tepla bezplatně. V příštím roce toto množství klesne přibližně na třetinu úrovně v roce 2013, kdy začalo současné obchodovací období. Teplárny si tak pro příští rok musí koupit valnou většinu povolenek na volném trhu.

Nárůst nákladů na nákup povolenek není jediným důvodem pro růst cen tepla. Vzrostly také ceny černého uhlí a zemního plynu. Významně rostou také mzdové a další náklady. A jak přesně se budou ceny tepla příští rok vyvíjet?

„Na rozdíl od minulých let je velmi obtížné uvádět nějaká paušální čísla, protože každá soustava zásobování teplem je v trochu jiné situaci nejen s ohledem na používaná paliva, ale také podle toho, jak se na turbulentním energetickém trhu podařilo nakoupit klíčové vstupy včetně povolenek. Očekáváme, že v případě tepláren na uhlí bude ve většině případů meziroční nárůst ceny tepla do 5 %, v případě zemního plynu by mohl být o něco nižší,“ uvedl Martin Hájek.

Rok 2018 je zatím teplotně výrazně nadnormální, což se projeví snížením spotřeby tepla a nákladů na jeho pořízení.

„Pro domácnosti mám i jednu pozitivní zprávu. Na nákladech vytápění za rok 2018 ušetří. Za období od 1. ledna do konce listopadu je spotřeba tepla oproti dlouhodobému normálu nižší o 10 až 15 %,“ řekl Martin Hájek.

Teplárny, elektrárny, závodní energetiky a plynové kotelny zásobují teplem pro vytápění a ohřev teplé vody přibližně 4 miliony občanů. Zhruba 55 % tepla pro byty se v teplárnách vyrábí z uhlí, třetina ze zemního plynu. Dalších přibližně sedm procent tvoří biomasa a čtyři procenta připadají na teplo ze zařízení pro energetické využití odpadů, druhotných zdrojů energie a ostatních paliv.

 

1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/410 ze dne 14. března 2018, kterou se mění směrnice 2003/87/ES za účelem posílení nákladově efektivních způsobů snižování emisí a investic do nízkouhlíkových technologií a rozhodnutí (EU) 2015/1814

 

Co určuje celkové náklady na teplo v domácnosti?

  • jednotková cena tepla
  • spotřebované množství tepla

 

Co ovlivňuje jednotkovou cenu tepla pro domácnosti?

  • cena paliva používaného k výrobě tepla.
  • cena povolenky na emise skleníkových plynů a poplatky za emise znečišťujících látek
  • náklady na opravy a údržbu zařízení, mzdy a další provozní náklady
  • sazba DPH – v případě tepla 15 %

 

Spotřebované množství tepla je ovlivňováno především:

  • venkovní teplotou (klimatickou náročností lokality a aktuální zimy)
  • efektivitou topného systému a tepelně-izolačními vlastnostmi budovy
  • tepelnou pohodou v bytě - doporučená teplota: obytné místnosti teplota 21 °C, koupelna v době použití 24 °C, ložnice 19 °C, chodby a schodiště 15 až 18 °C podle využití a polohy; každý 1 °C teploty v bytě navíc představuje navýšení nákladů na vytápění o 5 %;
  • spotřebou teplé vody (na jednu koupel můžeme spotřebovat stejně teplé vody jako na každodenní sprchování za týden)
 
28.11.2018 13:51

Komise vyzývá k tomu, aby Evropa byla do roku 2050 klimaticky neutrální

Evropská komise dnes přijala strategickou dlouhodobou vizi prosperující, moderní, konkurenceschopné a klimaticky neutrální ekonomiky do roku 2050 – Čistá planeta pro všechny.

Tato strategie ukazuje, že Evropa může být klimaticky neutrální, pokud bude investovat do realistických technologických řešení, posílí postavení občanů a sladí opatření v klíčových oblastech, jako je průmyslová politika, finance či výzkum, a pokud zároveň zajistí sociální spravedlnost tak, aby přechod na tuto ekonomiku proběhl spravedlivým způsobem.

Místopředseda Komise odpovědný za energetickou unii Maroš Šefčovič v této souvislosti upozornil: „Nemůžeme bezpečně žít na planetě, jejíž podnebí je mimo kontrolu. To však neznamená, že kvůli snižování emisí musíme obětovat živobytí Evropanů. V posledních letech jsme prokázali, že můžeme snižovat emise a zároveň prosperovat, vytvářet vysoce kvalitní pracovní místa blízko bydliště a zlepšovat kvalitu života lidí. Evropa se nutně bude i nadále proměňovat. V naší strategii ukazujeme, že do roku 2050 je reálné, aby Evropa byla klimaticky neutrální a zároveň aby prosperovala, přičemž žádný Evropan ani žádný evropský region nezůstane stranou.“

Komisař pro opatření v oblasti klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete podotkl: „EU již zahájila modernizaci a transformaci, jejímž cílem je klimaticky neutrální ekonomika. A dnes toto úsilí zintenzivňujeme. Navrhujeme strategii, jak se Evropa má do roku 2050 stát první významnou ekonomikou na světě, která bude klimaticky neutrální. Klimatická neutralita je nutná, je možná a je v zájmu Evropy. Je nezbytné, aby byly splněny dlouhodobé cíle Pařížské dohody. Toho je možné dosáhnout díky technologiím: těm současným a těm, které se začnou používat v blízké budoucnosti. A je v zájmu Evropy zastavit výdaje na dovoz fosilních paliv a investovat do smysluplných zlepšení každodenního života všech Evropanů. Žádný Evropan a žádný region by neměl být opomenut. EU podpoří ty, jež přechod na klimaticky neutrální ekonomiku zasáhne více, aby se všichni mohli připravit na adaptaci na nové požadavky, které tato ekonomika klade.“

Komisařka pro dopravu Violeta Bulcová připomněla: „Všechny druhy dopravy by měly přispět k dekarbonizaci našeho systému mobility. Cílem je dosáhnout do roku 2050 nulových emisí. To vyžaduje systémový přístup: používání vozidel s nízkými a nulovými emisemi, výrazné zvýšení kapacity železniční sítě a mnohem účinnější organizaci celého dopravního systému, a to na základě digitalizace; pobídky ke změnám chování; alternativní paliva a související infrastrukturu a globální závazky. Hybnou silou tohoto procesu jsou při tom inovace a investice.“

Komisi k vytvoření strategické vize vyzvala Evropská rada v březnu 2018. Týká se téměř všech politik EU a je v souladu s cílem Pařížské dohody udržet nárůst teploty výrazně pod hranicí 2°C a pokračovat v úsilí o udržení tohoto nárůstu maximálně ve výši 1,5°C. EU bude na čele světového úsilí o klimatickou neutralitu, pokud tento cíl splní do roku 2050.

Účelem této dlouhodobé strategie není stanovit cíle, ale vytvořit vizi a dát impulz dalšímu směřování v této oblasti, naplánovat jej, inspirovat zúčastněné strany, výzkumné pracovníky, podnikatele i občany a dát jim možnosti, aby vytvářeli nová a inovativní průmyslová odvětví, podniky a související pracovní místa. Od našich občanů máme silný mandát – podle nejnovějšího speciálního průzkumu Eurobarometru (listopad 2018) se 93 % Evropanů domnívá, že změna klimatu je způsobena lidskou činností, a 85 % souhlasí s tím, že boj proti změně klimatu a účinnější využívání energie může v Evropě přispět k hospodářskému růstu a tvorbě pracovních míst. Prostřednictvím vize, kterou dnes představujeme, může EU inspirovat ostatní v tom, jak můžeme společně dosáhnout toho, že naše planeta bude bez emisí, a ukázat, že transformace našeho hospodářství je možná a prospěšná.

Dlouhodobá strategie zkoumá spektrum možností, které mají členské státy, podniky a občané k dispozici, a jak mohou tyto možnosti přispět k modernizaci našeho hospodářství a ke zlepšení kvality života Evropanů. Snaží se zajistit, aby tento přechod byl sociálně spravedlivý a posiloval konkurenceschopnost hospodářství a průmyslu EU na globálních trzích, zajišťoval kvalitní pracovní místa a udržitelný růst v Evropě a zároveň pomohl řešit další výzvy v oblasti životního prostředí, jako je kvalita ovzduší nebo ztráta biologické rozmanitosti.

Cesta ke klimaticky neutrální ekonomice by znamenala nutnost společného postupu v sedmi strategických oblastech: energetická účinnost, využívání obnovitelných zdrojů energie, čistá, bezpečná a propojená mobilita, konkurenceschopný průmysl a oběhové hospodářství, infrastruktura a propojení, bioekonomika a přírodní úložiště uhlíku a zachycování a ukládání uhlíku jako řešení zbývajících emisí. K uskutečnění naší vize by měla přispět realizace všech těchto strategických priorit.

  

Další kroky

Evropská komise vyzývá Evropskou radu, Evropský parlament, Výbor regionů a Hospodářský a sociální výbor, aby zvážily vizi EU týkající se Evropy, která bude do roku 2050 klimaticky neutrální. S cílem připravit hlavy států a vlád EU na utváření budoucnosti Evropy na zasedání Evropské rady dne 9. května 2019 v Sibiu by Rada měla ve všech příslušných složeních uskutečnit rozsáhlé politické diskuse o příspěvku jejich resortů k celkové vizi.

Dlouhodobá strategie je výzvou pro všechny instituce EU, vnitrostátní parlamenty, podnikatelský sektor, nevládní organizace, města a obce a také pro občany (zejména pro mladé lidi), aby se účastnili na tom, aby EU mohla i nadále hrát vedoucí úlohu a držet krok s dalšími mezinárodními partnery. Tato celoevropská debata by měla EU umožnit, aby byla počátkem roku 2020 přijata a předložena ambiciózní strategie k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu tak, jak to stanoví Pařížská dohoda.

Členské státy předloží Evropské komisi do konce roku 2018 své návrhy vnitrostátních plánů v oblasti klimatu a energetiky. Ty budou základem pro dosažení cílů v oblasti klimatu a energetiky pro rok 2030. Měly by být zaměřeny na budoucnost a měly by dlouhodobou strategii EU zohlednit. Rostoucí počet regionů, obcí a podnikatelských sdružení navíc vytváří svou vlastní vizi vývoje do roku 2050, což obohatí diskusi a přispěje k vymezení toho, jak Evropa odpoví na globální výzvu, kterou změna klimatu představuje.

Na mezinárodní úrovni by EU měla v průběhu příštího roku prohloubit svou spolupráci s mezinárodními partnery, aby všechny strany Pařížské dohody do roku 2020 vypracovaly a předložily dlouhodobou národní strategii do poloviny století s ohledem na nedávnou zvláštní zprávu Mezivládního panelu pro změnu klimatu týkající se dodržení limitu 1,5 °C.

 

Další informace

  • Čistá planeta pro všechny: Dlouhodobá strategie na stránkách Europa (obsahuje také znění sdělení Komise)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE