Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

11.09.2018 15:17

Národní zpráva o elektroenergetice a plynárenství v České republice za rok 2017

Energetický regulační úřadu zveřejnil zprávu o elektroenergetice a plynárenství v České republice za rok 2017.

 

 

 

 

Dokument ke stažení:

NZ_ERU_2017.pdf (2 MB)

11.09.2018 15:01

Těžba nerostných surovin v České republice 2013 - 2017

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo výsledky resortních statistických zjišťování Těžba nerostných surovin v České republice 2013 – 2017. Zjištěné údaje slouží primárně pro potřeby Surovinové politiky ČR, pro potřeby hospodaření se zásobami nerostných surovin a rovněž pro potřeby ČBÚ (řízení a kontrola hornictví v ČR).

 

 

 

Dokument ke stažení:

 

10.09.2018 20:36

Novela zřejmě zpřesní pravidla předcházení ekologické újmě

V zákoně o předcházení ekologické újmě se zřejmě zpřesní podmínky, za nichž lze zahájit řízení o uložení nápravných nebo preventivních opatření. Nově by měl víc zdůrazňovat možnost, že o zahájení řízení rozhodne úřad na žádost například neziskové organizace založené za účelem ochrany životního prostředí. Počítá s tím novela uvedeného zákona, kterou vláda předložila Sněmovně a kterou se poslanci mají zabývat na své nejbližší schůzi.

Zákon chce vláda změnit kvůli postoji Evropské komise, které se nelíbí, jak Česko převzalo evropskou směrnici. Komise české straně vytýká, že hlavním postupem při řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření je řízení z moci úřední a na tento způsob se podle ní klade větší důraz než na řízení zahajované na žádost. Vláda proto navrhuje přeformulovat dotyčný paragraf v zákoně tak, aby řízení zahájené na žádost žadatele bylo postaveno na stejnou úroveň jako řízení z moci úřední.

Žádost o zahájení řízení bude moci podle navrhovaného znění podat fyzická nebo právnická osoba, která je ekologickou újmou dotčena nebo je u ní takové dotčení pravděpodobné. Bude o něj moci požádat i právnická osoba, která není založena za účelem podnikání a jejímž hlavním cílem je ochrana životního prostředí.

Zákon o předcházení ekologické újmě definuje povinnosti k předcházení újmě, případně její nápravě. Ekologickou újmou je podle tohoto zákona jen taková újma, která je měřitelná a má závažné nepříznivé účinky na vybrané přírodní zdroje, tedy na chráněné druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a jejich přírodní stanoviště, povrchové nebo podzemní vody a půdu. Zákon pak stanoví podmínky, za nichž vzniká povinným osobám povinnost uskutečnit patřičná opatření. Týká se to hlavně podnikatelů a dalších osob vykonávajících rizikovou činnost.

Vláda uvádí, že pokud by se zákon nezměnil, hrozily by Česku sankce zhruba až osm milionů korun měsíčně a to až do doby, než stát zjedná nápravu.

 

Přehled Programu 19. schůze PSP ČR od 11.9.2018:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 173/ - prvé čtení (v plánu 11.9.2018), Dokumenty: Návrh zákona včetně důvodové zprávy 
    t017300.pdf, Platné znění s vyznačením změn t0173a0.pdf
10.09.2018 14:46

Každá švédská domácnost má povinnost třídit mezi deseti až patnácti různými druhy odpadů

Zbytky jídla, odpad ze zahrady, kovy, plasty, papír, sklo, elektronika, noviny, nebezpečný odpad, léky nebo baterie, to všechno se ve švédských domácnostech třídí. Jak s odpadem nakládat, se do Švédska jezdí inspirovat z celého světa. Nový odpadový zákon se bude znovu projednávat na podzim i v Česku.

V místním parku se v klidu krmí dvě srnky. Jen pár set metrů odsud je přitom jedna ze stockholmských spaloven. Vysoké komíny, ze kterých stoupá dým, však nevzrušují ani divokou zvěř, ani obyvatele hlavního města, kteří bydlí jen pár minut chůze odtud.

„Pořádáme pro lidi dny otevřených dveří, aby se mohli přijít podívat, co přesně se tu děje. Nevědomost je to nejhorší, takže se snažíme s lidmi komunikovat,“ říká Karl Marklund, vedoucí oddělení operací, výroby a distribuce odpadů ve Stockholm Exergi, společnosti částečně vlastněné městem. Je o to zájem? „Když je hezky, lidé samozřejmě radši jedou na pláž, ale ano,“ odpovídá Marklund. Stockholm Exergi má vícero aktivit, jednou z hlavních je ale energetické zpracování odpadu. Ze spaloven zajišťuje teplo pro 800 tisíc domácností ve Stockholmu. Právě energetické zpracování odpadů je ve Švédsku na výši. Využijí takhle 50,2 procenta odpadů. Více než 15 procent se zpracuje biologicky a 33,8 procenta Švédové zrecyklují. Méně než jedno procento skončí na skládkách. 

Pro srovnání – v Česku je to 45 procent. Snížit úroveň skládkování chce i tuzemsko. Od roku 2024 má platit zákaz odvážet na skládky komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady. Zároveň by se do roku 2020 měla zvýšit míra recyklace na 50 procent. Přiučit se přitom chce Česko i ve Švédsku, mezi zeměmi probíhá výměna informací a zástupci Švédska tu pořádali několik workshopů.

 

Na skládky jen půl procenta

„Švédsko je považováno za jednu z nejlepších zemí EU v recyklování. Ne vždy to tak bylo. V roce 1975 bylo skládkování nejčastější formou nakládání s odpady. Teď v podstatě zmizelo, na skládkách končí půl procenta odpadu,“ říká Nina Avdagicová z Naturva° rdsverketu, vládní agentury, která má na starosti životní prostředí. K tomu, aby se dostali na špici, potřebovali podle Avdagicové několik věcí. Od roku 1991 musí mít každá obec ve Švédsku plán, jak s odpady nakládat, a cíle, kterých chce dosáhnout. Každé čtyři roky musí své plány obměňovat. Dalším krokem bylo zavedení povinnosti pro „producenty odpadů“.

Jednoduše řečeno výrobci mají zodpovědnost za svoje produkty i potom, co se z nich stane odpad. Platí to pro elektroniku, léky, baterie, ale například i pro obaly. Od roku 1999 ve Švédsku funguje daň za skládkování, v dalších letech přišel úplný zákaz skládkování hořlavého i organického odpadu. „Když srovnáte všechny poplatky, tak ten za skládkování je nejvyšší, a to právě kvůli dani,“ popisuje Avdagicová. Zároveň platí daňové úlevy pro ty, kdo jezdí autem na bioplyn, a stát také uděluje nejrůznější granty. Finanční injekci dostaly téměř všechny továrny na bioplyn. „Jde v zásadě o zákonné, ekonomické, technické a vzdělávací nástroje, využíváme všechny dohromady, což je klíč k úspěchu. Platí to jak na národní, tak na lokální úrovni. V mnoha zemích se soustředí jen na ty ekonomické, tedy na poplatky nebo daně,“ dodává Avdagicová.

Kromě plánování mají několik dalších povinností i samosprávy. Mají odpovědnost za všechen odpad, na který se nevztahuje odpovědnost pro producenty. V zásadě jde o zbytky jídla, směsný, zahradní, nebezpečný a objemný odpad. „Některé obce mají nízkou hustotu osídlení, jsou malé, ale pro všechny platí stejná pravidla. Takže spolu spolupracují. Vyplatí se jim, aby se spojily, a stejně tak se jim vyplatí spolupracovat i s výrobci,“ vysvětluje Avdagicová. Z 290 švédských obcí jich navzájem spolupracuje 36 procent. Je to i příklad několika obcí v regionu kolem města Västera° s ve středním Švédsku. Dvanáctka obcí, kde žije na 320 tisíc lidí vlastní společnost Vafabmiljö. Ta pro ně zajišťuje sběr odpadů. Kromě toho provozuje například i sběrné dvory nebo továrnu na bioplyn. Ten pak obce dál využívají, ve Västera° s jezdí na bioplyn všechny městské autobusy. „Ve Västera° su je 98 procent všech budov připojeno k ústřednímu topení, což je celkem unikátní. Využijete tak energii z odpadu, která je produkovaná přímo tady,“ vysvětluje Jacob Bucht z Vafabmiljö.

Nejde ale jen o ústřední topení. „Jezdí k nám i z Thajska nebo Kolumbie, nevěřícně na nás koukají, že je jim ústřední topení k ničemu. Energie se dá ale využít i na klimatizaci, což je pro ně samozřejmě zajímavější. My zajišťujeme klimatizaci ve švédských nemocnicích, veřejných budovách, ale například i v IKEA,“ líčí Kent-Ove Nerén z MälarEnergi, která provozuje spalovnu ve Västera° s.

Každá domácnost musí platit obci poplatky za to, že se o odpad postará. Obce ale nesmí na poplatcích vydělávat. „Je velmi striktně regulováno, co do poplatku může obec zahrnout,“ líčí Avdagicová. Domácnosti zároveň platí víc, pokud netřídí odpad z jídla a mají jenom popelnici na směsný odpad.

 

Lidé třídí až 15 druhů odpadu

Každá domácnost má povinnost třídit mezi deseti až patnácti různými druhy odpadů. Jsou to například zbytky jídla, odpad ze zahrady, kovy, plasty, papír, sklo, elektronika, noviny, nebezpečný odpad, léky nebo baterie. „Průměrná domácnost stráví tříděním odpadu čtyřicet až padesát minut týdně. Je to součástí naší kultury,“ míní Avdagicová. Ostatně ve Švédsku třídí odpad už od roku 1885, první byly skleněné lahve. A dlouhou tradici má ve Švédsku také energetické zpracování odpadu. Využívá se už od čtyřicátých let. „Bylo to považováno za dobré řešení, protože se využívá k ústřednímu vytápění. A také proto, že nikdo nechtěl mít v obcích skládky, které zapáchají,“ dodává Avdagicová. V zemi je na třicet spaloven, které takto odpad zpracovávají. V Česku slouží čtyři – v Praze, Brně, Liberci a Plzni. Ještě jedna věc je ve Švédsku poměrně unikátní. Snaží se znovu využít i skládky, které už dávno nefungují. Vznikají na nich například rekreační střediska, kde se v zimě lyžuje.

 

 

Zdroj: Lidové noviny

 

10.09.2018 11:26

Veřejná konzultace k identifikaci dalších 6 látek jako SVHC

ECHA zahájila veřejnou konzultaci k návrhům na identifikaci šesti látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC), která bude ukončena 19. 10. 2018 (zveřejněno ECHA 4. 9. 2018).

 

Látky, které mají být identifikovány jako látky SVHC a příklady jejich použití:

  • 2,2-bis(4'-hydroxyphenyl)-4-methylpentane (EC 401-720-1; CAS 6807-17-6): návrh předložilo Švédsko; látka je toxická pro reprodukci; není registrována podle nařízení REACH;
  • Benzo[k]fluoranthene (EC 205-916-6; CAS 207-08-9): návrh předložila Belgie; navrženo jako karcinogenní, PBT a vPvB. Látka není registrována podle nařízení REACH. Obvykle není vyráběna záměrně, ale vyskytuje se jako složka nebo nečistota v jiných látkách;
  • Fluoranthene (EC 205-912-4; CAS 206-44-0): návrh předložila Belgie; navrženo jako PBT a vPvB. Látka není registrována podle nařízení REACH. Obvykle se nevyrábí záměrně, ale vyskytuje se jako složka nebo nečistota v jiných látkách;
  • Phenanthrene (EC 201-581-5; CAS 85-01-8): návrh předložila Francie; navrženo jako vPvB. Látka není registrována podle nařízení REACH. Obvykle není vyráběna záměrně, ale vyskytuje se jako složka nebo nečistota v jiných látkách;
  • Pyrene (EC 204-927-3; CAS 129-00-0): návrh předložila Francie; navrženo jako PBT a vPvB. Látka se používá jako meziprodukt pro výrobu čistých chemických látek;
  • Undecafluorohexanoic acid (PFHxA) (EC 206-196-6; CAS 307-24-4) and its ammonium salt (APFHx) (EC 244-479-6, CAS 21615-47-4): návrh předložilo Německo; návrh pro ekvivalentní úroveň obav o vážných účincích na lidské zdraví nebo životní prostředí podle čl. 57f nařízení REACH. Přímé použití PFHxA není známo, ale prekurzory mohou být použity jako povrchově aktivní látky nebo jako monomery pro výrobu fluorovaných polymerů s postranním řetězcem. Amonná sůl (APFHx) se používá zejména při výrobě a zpracování polymerů.

Připomínky a komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat do 19. října 2018 v anglickém jazyce formou elektronického formuláře v tabulce na stránkách ECHA, kde jsou ke každé látce uvedeny podrobné informace.

 

 

Zdroj: MPO

10.09.2018 11:24

Veřejná konzultace k návrhu doporučení 18 látek navržených pro autorizaci

ECHA zahájila veřejnou konzultaci k návrhu 9. doporučení na zařazení dalších 18 látek na seznam látek podléhajících povolení. Konzultace potrvá do 5. prosince 2018 (zveřejněno ECHA 5. 9. 2018).

Agentura ECHA pravidelně doporučuje látky z Kandidátského seznamu pro zařazení na seznam látek podléhajících povolení (příloha XIV nařízení REACH). Nyní ECHA doporučuje tyto látky:

 

  1. 4,4'-isopropylidenediphenol (bisphenol A; BPA) – tvrdidlo do epoxidových pryskyřic
  2. 1,6,7,8,9,14,15,16,17,17,18,18Dodecachloropentacyclo[12.2.1.16,9.02,13.05,10]octadeca-7,15-diene (“Dechlorane Plus”™) – zpomalovač hoření do lepidel a polymerů
  3. Reaction products of 1,3,4-thiadiazolidine-2,5-dithione, formaldehyde and 4-heptylphenol, branched and linear (RP-HP) with ≥0.1% w/w 4-heptylphenol, branched and linear (4-HPbl) – maziva a tuky
  4. 2-ethylhexyl10-ethyl-4,4-dioctyl-7-oxo-8-oxa-3,5-dithia-4-stannatetradecanoate (DOTE) – stabilizátor do polymerů
  5. Reaction mass of 2-ethylhexyl 10-ethyl-4,4-dioctyl-7-oxo-8-oxa-3,5-dithia-4-stannatetradecanoate and 2-ethylhexyl10-ethyl-4-[[2-[(2-ethylhexyl)oxy]-2-oxoethyl]thio]-4-octyl-7-oxo-8-oxa-3,5-dithia-4-stannatetradecanoate (reaction mass of DOTE and MOTE) - stabilizátor do polymerů
  6. 4,4'-bis(dimethylamino)-4''-(methylamino)trityl alcohol with ≥ 0.1% of Michler's ketone (EC  202-027-5) or Michler's base (EC 202-959-2) – tiskové barvy
  7. Dioxobis(stearato)trilead – stabilizátor do PVC
  8. Fatty acids, C16-18, lead salts - stabilizátor do PVC
  9. Trilead dioxide phosphonate - stabilizátor do PVC, výroba pryže, zadní strana zrcadel
  10. Sulfurous acid, lead salt, dibasic - stabilizátor do PVC, zadní strana zrcadel
  11. [Phthalato(2-)]dioxotrilead - stabilizátor do PVC
  12. Trilead bis(carbonate) dihydroxide – barvy pro umělce
  13. Lead oxide sulfate - zadní strana zrcadel
  14. Cyclohexane-1,2-dicarboxylic anhydride [1], cis-cyclohexane-1,2-dicarboxylic anhydride [2], trans-cyclohexane-1,2-dicarboxylic anhydride [3] (HHPA) - tvrdidlo do epoxidových pryskyřic
  15. Hexahydromethylphthalic anhydride [1], Hexahydro-4-methylphthalic anhydride [2], Hexahydro-1-methylphthalic anhydride [3], Hexahydro-3-methylphthalic anhydride [4] (MHHPA) - tvrdidlo do epoxidových pryskyřic
  16. Tetraethyllead – aditivum do leteckého paliva
  17. 2-methoxyethanol - rozpouštědlo
  18. 2-ethoxyethanol - rozpouštědlo

ECHA očekává komentáře a další informace k použití uvedených látek, k případným výjimkám z požadavku autorizace a k návrhu přechodných opatření.
Evropská komise požaduje navíc informace o možných socioekonomických důsledcích zařazení 18 látek do přílohy XIV nařízení REACH. Tyto informace budou předány přímo Komisi a nebudou vzaty do úvahy ECHA v jejím konečném 9. doporučení Evropské komisi.

Pokud je látka zahrnuta do seznamu látek podléhajících povolení, může být uvedena na trh nebo používána po stanoveném datu pouze je-li pro konkrétní použití uděleno povolení.

Tříměsíční veřejná konzultace o 9. návrhu doporučení bude ukončena dne 5. prosince 2018 (23:59 helsinského času).

 

Další informace:

 
 
Zdroj: MPO
10.09.2018 10:37

Veletrh MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019

14. Veletrh VYTÁPĚNÍ, KRBŮ, KAMEN, ÚSPOR ENERGIÍ A JEJICH VYUŽITÍ je zaměřený především na moderní technologie vytápění, obnovitelné zdroje energií a zateplování. Veletrh se bude konat souběžně s veletrhem DŘEVOSTAVBY 2019. A stejně jako v předchozích letech proběhne na Výstavišti Praha – Holešovice v termínu 7. – 10. 2. 2019.

Oblast vytápění a zateplení rodinných domů, bytových jednotek a dalších budov je jednou z oblastí, která se vyvíjí doslova každým dnem.  Hlavními důvody jsou stále vyšší nároky na úspory za teplo a chlazení i legislativa, která vstoupí v platnost rokem 2020. Od tohoto data bude možné stavět domy již jen s tzv. téměř nulovou spotřebou energie anebo domy pasivní. Rozhodnutí je v souladu s direktivami evropské unie a je zaměřené na úspory energií, zdrojů a dalšího rozvoje technologii z obnovitelných zdrojů. Už jen přehled jednotlivých výstavních kategorii veletrhu moderní vytápění 2019 napovídá, že návštěvníci budou mít možnost se prakticky seznámit se všemi novinkami v oblasti vytápění, zateplovacích materiálů a technologii.

 

Znamená to, že Veletrh MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 již nebude jen o ekonomice provozu a ekologii, ale i o naplnění požadavků moderní architektury, nových stavebních materiálech, možnosti spolupráce více spotřebičů využívajících různé energetické zdroje a přihlédnutí k zvyšujícím se nárokům na komfort bydlení.

S nadcházejícími požadavky na tepelně izolační vlastnosti budov, již přestává platit tradiční rovnice, kdy maximální výkon, přiměřená cena a nízké provozní náklady, jsou optimální variantou pro výběr otopné soustavy. Mnohem více než na výkonu samotném již záleží na rozpětí regulace výkonu, - u krbů či krbových kamen na tuhá paliva, nízkoteplotních podlahových, stropních či stěnových systémů, možnostech hybridních bivalentních topných soustav a mnoha dalších zdrojů.

 

Veletrhu MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 se zúčastní řada předních odborníků a firem z nichž alespoň namátkou uveďme některé, jako například AC Heating s.r.o. zastoupená firmou KUFI INT, s.r.o, Viessmann, spol. s r.o., REGULUS spol. s r.o., Mastertherm s.r.o. či FENIX Trading s.r.o. a Vaillant Group Czech s.r.o. a mnoho dalších.

Veletrh MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 bude v předvečer nadcházejících změn ve stavební legislativě veletrhem klíčovým a o to zajímavějším.

 

Více informací naleznete na www.modernivytapeni.cz

 

Text: Stojan Černodrinski

10.09.2018 10:15

Pozvánka na seminář: Adaptace na změnu klimatu v souvislostech

dovolte nám, pozvat vás co nejsrdečněji na seminář tentokrát pod názvem „Adaptace na změnu klimatu v souvislostech ... skutečné hrozby a možnosti řešení“, který se uskuteční v listopadu 2018 v Brně a v Praze.

Změna klimatu je aktuálním tématem dnešní doby. Pomalu si zvykáme na to, že je tepleji, ale již méně si uvědomujeme, že oteplování má za následek řadu dalších jevů a opatření, na které se musíme připravit. Na Pálavě se objevují nové druhy motýlů, doma můžeme potkat nejrůznější hmyz dříve sídlící až někde u moře, pokusně se začíná dělat burčák z pomerančů, na Znojemsku probíhají kurzy jódlování a určitě vás napadá řada dalších příkladů, které bychom mohli jmenovat. 

Naše semináře sice nepostihnou celou šíři aktuálních jevů, ale zaměřují se na změny a opatření související s vodou, dívají se na problematiku klimatických změn v souvislostech a zejména pak přináší praktická technická řešení.

 

Témata přednášek:

Hrozby a jejich hodnocení v souvislostech

  • aneb jak se orientovat v informacích, udržitelnost, vodní stopa, systémový pohled, jak eliminovat legislativní překážky a nepravdivé mentální modely, léky, drogy, pesticidy a rezistence vůči antibiotikům.

 

Východiska v plánech a vizích

  • Národní akční plán a obdobné plány v okolních zemích – srovnání priorit.
  • Novinky v legislativě – novinky ve Vodním zákoně.
  • Přírodě blízká řešení (zpráva OSN).

 

Praktické možnosti naplnění strategie

  • Hospodaření s dešťovou vodou (vývoj myšlení a přehled využitelných technologií).
  • Čištění odpadních vod (srovnání koncepcí z hlediska udržitelnosti).
  • Recyklace vod, nutrientů a energie (co je reálně využitelné v současnosti).

 

Termíny a místa:
01.11.2018 - Brno, Kongresové centrum BVV, Výstaviště 1, 647 00 Brno
06.11.2018 - Praha, Konferenční centrum VŠCHT, Kolej Sázava, Chemická (Ekonomická) 952, 148 28 Praha 4 – Kunratice

 

Čas: 09:00 – 14:00

 

Účastnický poplatek:
Vložné 1000 Kč/os. vč. DPH (vložné obsahuje občerstvení, sborník + ostatní náklady na seminář).

 

Semináře jsou zařazeny do:

  • programu celoživotního vzdělávání ČKAIT 1 bod
  • programu celoživotního vzdělávání ČKA 1 bod

 

Přihlašovací formulář na: https://www.asio.cz/cz/prihlasovaci-formular

V případě zájmu si prosím rezervujte svá místa co nejdříve s ohledem na omezenou kapacitu přednáškových místností.

 

Informace k seminářům naleznete na: https://www.asio.cz/cz/adaptace-na-zmenu-klimatu-v-souvislostech-skutecne-hrozby-a-moznosti-reseni

 

 

Michal Plotěný

Výkonný ředitel / CEO

07.09.2018 17:02

Svaz průmyslu má výhrady k návrhu cenového rozhodnutí pro POZE na rok 2019

K materiálu Svaz průmyslu a dopravy ČR uplatňujeme několik zásadních připomínek, které se týkají např. stanovení parametru ECSE pro výpočet zelených bonusů či parametrů používaných pro výpočet podpory kombinované výroby elektřiny a tepla. Stanovisko naleznete ZDE.

07.09.2018 16:39

Co přináší nová Priorita?

Chytří lidé z Masarykovy univerzity udělali velký průzkum mezi Čechy. Ptali se jich na přírodu, životní prostředí a jejich ochranu. Získali spoustu zajímavých dat a postřehů. Češi přírodu milují, ale jak se stavějí k její ochraně? Podrobnosti včetně některých dat najdete v aktuálním vydání.

Na proběhlé dotační výzvy navazují další, do kterých je možné přihlásit projekt. Ať už je to podpora ekoinovací, tedy důmyslných nápadů pro čistší životní prostředí, nebo třeba peníze na osvětlení do obcí v chráněných krajinných oblastech. Přinášíme vám podrobnosti a podrobné přehledy otevřených dotačních výzev.

Seznámit se můžete i s Norskými fondy, prostředky z nich budou pomáhat našemu životnímu prostředí, podpoří například biodiverzitu a čistší ovzduší.

 

Dokument ke stažení:

PRIORITA 9/2018

07.09.2018 16:26

Veřejná konzultace – chemické látky, výrobky a odpady

Evropská komise vyhlásila na konci července 2018 veřejnou konzultaci týkající se řešení otázek na pomezí právních předpisů týkajících se chemických látek, výrobků a odpadů, konzultace probíhá do 29. října 2018.

V akčním plánu pro oběhové hospodářství přijatém v roce 2015 oznámila Komise svůj záměr provést analýzu možných politických opatření, jimiž by se řešila součinnost mezi právními předpisy týkajícími se chemických látek, výrobků a odpadu, a v návaznosti na to připravit návrh příslušných opatření.

Tato konzultace navazuje na analýzu Komise týkající pomezí právních předpisů ve sdělení vydaném 16. ledna 2018, sdělení naleznete zde.

Cílem konzultace je posoudit názor zúčastněných stran na různé možnosti a otázky týkající se čtyř překážek, které které brání uplatnění oběhového hospodářství (včetně bezpečného využívání druhotných surovin):

  • nedostatečné informace o přítomnosti látek vzbuzujících obavy ve výrobcích a odpadu,
  • přítomnost látek vzbuzujících obavy v recyklovaných materiálech a předmětech z nich vyrobených,
  • problémy při uplatňování kritérií pro stav, kdy odpad přestává být odpadem,
  • nejasné uplatňování metodik klasifikace odpadů v EU.

Veřejná konzultace je určena všem zainteresovaným stranám, včetně občanům, podnikům, organizacím a orgánům veřejné správy.

Je k dispozici ve 23 úředních jazycích EU a odpovídat můžete v kterémkoli z nich, včetně českého jazyka.

Bližší informace naleznete zde. Výsledky konzultace se odrazí ve formulaci budoucích právních předpisů i nelegislativních iniciativ.

 

 

Zdroj: MPO

06.09.2018 17:38

Největší pobřežní větrná farma světa se otevírá u Británie

Největší pobřežní větrná farma světa se otevírá u severozápadního pobřeží Anglie. Projekt Walney Extension dánské energetické skupiny Orsted stojí na 145 kilometrech čtverečních, což představuje rozlohu asi 20.000 fotbalových hřišť. Má instalovaný výkon 659 megawattů, dost na pokrytí potřeb téměř 600.000 domácností, uvedla agentura Reuters.

Walney Extension sestává ze 47 turbín vyrobených společnostmi Siemens Gamesa a 40 od firmy MHI Vestas. Vysoké jsou 195 metrů a jsou největšími větrnými turbínami, jaké jsou na světě v provozu. Kapacita každé z nich činí 8,25 megawattu.

Británie je největším světovým trhem pro větrné elektrárny. Podle údajů Světové rady pro větrnou energii disponuje 36 procenty kapacit instalovaných v pobřežních vodách.

Walney Extension patří k prvním projektům obnovitelné energie, který si v roce 2014 u britské vlády zajistil takzvaný Contract for Difference (CfD) - kontrakt o vyrovnání cenových rozdílů. Ten mu zaručuje minimální cenu elektřiny 150 liber (4290 Kč) za megawatthodinu po dobu 15 let.

 

 

Zdroj: ČTK

06.09.2018 12:31

Připomínky: Návrh vyhlášky o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových

Ministerstvo životního prostředí předložilo kládá do meziresortního připomínkového řízení návrh vyhlášky o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových. Návrh vyhlášky reaguje na novelu vodního zákona č. 113/2018 Sb., která vstoupí v účinnost dne 1. ledna 2019.

Důvodem pro vydání nové vyhlášky je naplnění zmocnění uvedeného v ustanovení § 89n odst. 5 vodního zákona, ve znění zákona č. 113/2018 Sb. Zmocňovací ustanovení § 89n odst. 5 novelizovaného znění vodního zákona předpokládá, že vyhláška upraví podrobnosti:

  • náležitosti provozní evidence,
  • bližší vymezení zdroje znečištění,
  • postup pro určování znečištění obsaženého v odpadních vodách včetně metod měření ukazatelů znečištění oprávněnou a kontrolní laboratoří,
  • způsob zjišťování průměrné koncentrace jednotlivého znečištění a způsob měření objemu u odpadních vod vypouštěných ze zdroje znečištění,
  • způsob zjišťování množství znečištění v odebrané vodě, ze které se stala vypouštěná odpadní voda.

 

Návrh vyhlášky nahrazuje stávající prováděcí předpisy v této oblasti, kterými jsou nařízení vlády č. 143/2012 Sb. o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do povrchových vod a vyhláška č. 123/2012 Sb. o poplatcích za vypouštění odpadních vod do vod povrchových. Návrh vyhlášky ruší vyhlášku č. 123/2012 Sb. a dále vyhlášku č. 125/2004 Sb., kterou se stanoví vzor poplatkového hlášení a vzor poplatkového přiznání pro účely výpočtu poplatku za odebrané množství podzemní vody. Důvodem pro zrušení uvedených vyhlášek je zrušení zmocnění pro jejich vydání. Nařízení vlády č. 143/2012 Sb. bude zrušeno samostatným nařízením vlády.

Obsah stávajících prováděcích předpisů (tj. nařízení vlády č. 143/2012 Sb. a vyhlášky č. 123/2012 Sb.) se s návrhem vyhlášky zcela nekryje. Důvodem je skutečnost, že část problematiky upravené stávajícími prováděcími předpisy je v důsledku novely vodního zákona věcně řešena přímo v textu vodního zákona. Jedná se především o právní úpravu týkající se způsobilosti oprávněných laboratoří, kontrolních laboratoří a měřících skupin k provádění rozborů odpadních vod.

 

 

Dokument ke stažení:

zd_KORNB4CA7FHA.doc

ma_KORNB4CA7FHA.docx

06.09.2018 12:07

U Mělníka může vzniknout zařízení, které v budoucnu nahradí skládky v celém Středočeském kraji

Zařízení na energetické využívání odpadů, které se plánuje v areálu elektrárny Mělník, dostalo zelenou od Ministerstva životního prostředí. Energetické využívání odpadů ale budí emoce a obavy, aby nezbrzdilo vysoké cíle recyklace. V obci Horní Počaply, na jejímž katastru elektrárna leží, budou lidé brzy vyjadřovat svůj názor na stavbu v referendu. Obavy souvisí i s dopady těchto zařízení na životní prostředí. Málo se ale mluví o palčivé situaci, se kterou se Česko potýká dnes a která brzdí cirkulární ekonomiku úplně nejvíc – o skládkování a jeho negativních dopadech na životní prostředí. Více ZDE

 

Zdroj: Zajimej.se

06.09.2018 11:43

Státní garance za ekologické škody klesly o 12 miliard Kč

Celková výše státních garancí na odstranění starých ekologických škod činila ke konci června 141,3 miliardy korun. V meziročním srovnání tak garance klesly o 11,6 miliardy korun. Vyčerpáno bylo 40,5 miliardy korun. Vyplývá to z pravidelného materiálu, který tento týden ministerstvo financí předložilo pro informaci vládě. Od roku 1991 do konce loňského roku ministerstvo uzavřelo ekologické smlouvy s garancemi za více než 175,7 miliardy korun.

Stát ve smlouvách vlastníkům zamořených území slíbil, že jim odstranění ekologických škod zaplatí. Závazek je právně vymahatelný a při jeho nesplnění státu mohou hrozit žaloby nebo arbitráže.

Ve srovnání s koncem června 2017 se o šest snížil počet subjektů, se kterými má MF uzavřenou smlouvu. Aktuálně tak má MF smlouvu se 146 firmami. Seznam společností s platnou ekologickou smlouvou zveřejňuje MF na internetu.

V březnu 2017 MF informovalo, že všechny zakázky na odstranění starých ekologických škod chce ministerstvo financí zadat do deseti až 12 let. Zakázky zadá ve veřejných soutěžích a očekává, že celková cena bude zhruba 30 miliard korun.

 

 

Priority zadávání ekologických zakázek na rok 2018:

1 UNIPETROL a.s. Litvínov Popelové skládky
2 MOIS s.r.o. Chomutov
3 Spolek pro chemickou a hutní výrobu a.s. Dokončení sanace areálu závodu
4 Eutech a.s. Šternberk
5 innogy Energie, s.r.o. Kokonín
6 UNIPETROL a.s. Litvínov  Čerpání drénu KM12 
7 BENZINA s.r.o. DS Točník
8 OKK Koksovny a.s. Koksovna Jan Šverma
9 Mopas a.s. Holešov
10 Odien Real Estate a.s. Avia Praha
11 UNIPETROL a.s. Litvínov  Monitoring skládkových oblastí
12 Vítkovice a.s. Koksochemie + další lokality
13 Palivo Trans s.r.o. Oslavany
14 KastorEko s.r.o. Rohatec
15 Z-Group Steel holding, a.s. Veselí nad Moravou
16 AERO Vodochody a.s. Areál Vodochody
17 UNIPETROL RPA s.r.o. DS Liberec Rochlice
18 UNIPETROL a.s. Litvínov  Nová Voda střed - čerpání podzemních vod
19 Velamos, a.s. v konkurzu Skuteč
20 PARAMO a.s. Časy
21 SPOLANA a.s. Sanace prostoru mezi vnitropodnikovou komunikací a břehem řeky Labe
22 RWE GasNet s.r.o. Šumperk
23 KOLBENOVA CITY DEVELOPMENT a.s. Areál
24 E.ON. Distribuce a.s. Rozvodna Mydlovary
25 Jihočeská plynárenská a.s. České Budějovice

Střednědobý výhled na roky 2019, 2020
1 VÍTKOVICE STEEL a.s. Areál
2 BENZINA s.r.o. DS Šumperk Vikýřovice
3 innogy Energie, s.r.o. Vyřazené produktovody Ostrava
4 TATRA TRUCKS a.s. Kopřivnice
5 RWE Energie s.r.o. Vyškov
6 RWE Energie s.r.o. Kroměříž
7 RESPO s.r.o. Areály společnosti
8 KOVOŠROT GROUP CZ a.s. Areál Praha
9 NOVOINVEST plus, s.r.o. Dubňany
10 Arcelor Mittal a.s. Dehtová laguna, Válcovny FM
11 Třinecké železárny a.s. Koryta řek Olše a Líštnice
12 UNIPETROL a.s. Kralupy Mrak E
13 SPOLANA a.s. Starý závod
14 Šroubárna Kyjov, a.s. Areál
15 Královopolská a.s. Brno
16 Pražská plynárenská a.s. Praha
17 ENERGO CHOCEŇ, s.r.o. Závod
18 UNIPETROL a.s. Rekultivace Růžodol
19 MORA MORAVIA, s.r.o. Hlubočky
20 MORA MORAVIA, s.r.o. Šternberk
21 Hanhart Morkovice s.r.o. Mimo Areál
22 Pražská správa nemovitostí, spol. s r.o. bývalý závod SARA LEE
23 Farmak a.s. sanace podzemních vod
24 Crystal BOHEMIA, a.s. sanace arsenu v podz. vodě a v okolí areálu společnosti
25 ArcelorMittal Ostrava a.s. sanace dehtové laguny

 

06.09.2018 07:34

Posuzování návrhu územního plánu v průběhu jeho pořizování z hlediska vlivů na životní prostředí

Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo metodické sdělení k vybraným otázkám posuzování vlivů na životní prostředí při úpravě územního plánu po společném jednání a při podstatné úpravě návrhu územního plánu po veřejném projednání.

Řešena je situace, kdy úpravy provedené po společném jednání mají vliv na udržitelný rozvoj území a je třeba upravit a doplnit vyhodnocení vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území. Dále metodické sdělení objasňuje postup ve vztahu k posuzování vlivů na životní prostředí, kdy je po společném jednání pořizován nový návrh územního plánu. Metodické sdělení rovněž řeší otázku, zda má pořizovatel k podstatné úpravě územního plánu po veřejném projednání, která je posuzována z hlediska vlivů na životní prostředí, obstarat také tzv. „stanovisko SEA“.

Metodické sdělení nahrazuje a doplňuje Metodické sdělení MMR k posuzování vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území ze dne 22. 7. 2013.

 

Dokument ke stažení:

Metodické sdělení

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE