Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

06.02.2018 17:36

Aktuální informace k nové povodňové vyhlášce

Komise Legislativní rady vlády projednala návrh vyhlášky o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území a jejich dokumentace. Vyhláška stanoví způsob a rozsah zpracování návrhu záplavového území správcem vodního toku a způsob a rozsah stanovování záplavového území a jeho dokumentace vodoprávním úřadem. Vyhláška by měla být platná od 1. březnu 2018 a současně nahradí aktuální vyhlášku č. 236/2002 Sb.

Návrh nové vyhlášky přináší oproti platné právní úpravě obsažené ve vyhlášce č. 236/2002 Sb., o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území, která má být předloženým návrhem zrušena, následující změny: použití povodňových scénářů pro průtok Q500, sjednocení definice (aktivní zóny záplavových území (AZZÚ) s požadavky směrnice, podrobnější specifikace obsahu opatření obecné povahy, kterým se záplavové území a jeho AZZÚ stanovuje a podrobnější specifikace datové struktury záplavového území.

Důvodem k vydání nové vyhlášky o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu  a stanovování záplavových území je skutečnost, že stávající vyhláška č. 236/2002 Sb. plně nereflektuje požadavky Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/60/ES ze dne 23. října 2007 o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik a při jejím výkladu vznikají praktické problémy.

Požadovaným cílem nové vyhlášky je tak zajištění doplňkové implementace požadavků povodňové směrnice a náprava problematických bodů vyhlášky, které byly identifikovány praxí při výkladu současného znění vyhlášky a ve vazbě na platný vodní zákon.

Podle povodňové směrnice mají být v rámci stanovování záplavového území vytvářeny mapy povodňového nebezpečí pro 3 povodňové scénáře, kdy střední scénář má odpovídat době opakování povodně 100 let. Proto při implementaci byly využity stávající scénáře s dobou opakování povodně 5, 20, 100 a doplněny o 500 let. Směrnice požaduje i mapy povodňových rizik, proto se mapy povodňového nebezpečí jednotlivých scénářů sjednocují v jedné mapě povodňového ohrožení. Tento požadavek návrh vyhlášky reflektuje.

Cílem nové vyhlášky je také minimalizace praktických problémů, které souvisí s aplikací současného znění vyhlášky, tj. ošetření území za mobilními protipovodňovými opatřeními a omezení možnosti účelových změn aktivních zón záplavových území na krátkém úseku vodního toku.

Cílem je také upravit vyhlášku takovým způsobem, aby došlo ke sjednocení definice AZZÚ podle vodního zákona a postupu jejího stanovení.
Současně je žádoucí rozvést obsah opatření obecné povahy a lépe definovat datovou strukturu záplavového území, kterou po vydání opatření obecné povahy předávají příslušné vodoprávní úřady na Ministerstvo životního prostředí.

Mezirezortní připomínkové řízení proběhlo ve dnech 4.3.2016 – 25.3.2016. Ministerstvo životního prostředí obdrželo celkem 50 zásadních připomínek od 13 připomínkových míst.

Nová vyhláška by měla být účinná dne 1. března 2018.

Dokument ke stažení:
ma_KORNAVDDFFAC.doc

vp_KORNAVDDFFAC.doc

zd_KORNAVDDFFAC.doc
 

06.02.2018 12:48

Evropský parlament schválil reformu systému pro obchodování s emisními povolenkami (EU ETS)

Členové Evropského parlamentu na dnešním plenárním zasedání podpořili návrh, který urychlí stahování emisních povolenek z trhu v rámci systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS). Podle nových pravidel by se mělo množství povolenek uváděných na trh snížit od roku 2021 o 2,2 % ročně, zatímco momentálně se počítalo pouze s 1,74 %. Toto množství se může postupně ještě zvýšit, nejdříve však od roku 2024. Kromě toho europoslanci podpořili návrh na zdvojnásobení kapacity tzv. rezervy tržní stability, která by schraňovala přebytečné emisní povolenky na trhu a tím zvyšovala cenu zbylých povolenek na trhu. Kromě toho Parlament podpořil vznik modernizačního fondu pomáhajícímu modernizovat energetické systémy v členských státech EU s nižšími příjmy, a inovačního fondu, který bude podporovat projekty v oblasti obnovitelných zdrojů energie a zachycování a skladování uhlíku.

Europoslanci dnes schválili legislativu zaměřenou na snížení průmyslových emisí CO2, skrze kterou má Unie naplňovat své závazky z Pařížské klimatické dohody. Před jejím zveřejněním v Úředním věstníku EU ji ještě musí formálně odsouhlasit Rada (ministrů) EU.

Směrnice, na které se poslanci předem dohodli s ministry členských států, urychlí snižování množství emisních povolenek na trhu s CO2, tedy v rámci systému EU pro obchodování s emisními povolenkami (ETS), který pokrývá téměř 40% emisí skleníkových plynů.
 
Nová právní norma:

  • urychlí meziroční snižování emisních povolenek dražených v rámci ETS zvýšením tzv. lineárního redukčního koeficientu (LRF) z aktuálních 1,74% na 2,2% od roku 2021, s předpokladem jeho přehodnocení a případného navýšení - nejdříve však od roku 2024,
  • zdvojnásobí kapacitu rezervy tržní stability ETS, která bude schopna během prvních čtyř let absorbovat až 24% přebytečných emisních povolenek ročně, čímž se zvýší jejich cena, ale i motivace snižovat emise.

 
Fondy na podporu inovací a přechodu k nízkouhlíkovému hospodářství

Nová právní úprava zřídí modernizační fond, který pomůže zefektivnit energetické systémy v členských státech s nižšími příjmy. Poslanci však zpřísnili pravidla financování tak, aby se fond nemohl využít na projekty, které souvisejí s výrobou energie z uhlí - s výjimkou dálkového vytápění v nejchudších zemích EU.

Vznikne také inovační fond, který bude podporovat projekty v oblasti obnovitelné energie, zachytávání a ukládání uhlíku a nízkouhlíkových inovací.
 
Ochrana před únikem uhlíku

Nová směrnice by měla zabránit úniku uhlíku, tedy riziku přesunu znečišťovatelů do zemí za hranicemi EU ve snaze vyhnout se politice snižování emisí. Nejrizikovější odvětví získají emisní povolenky bezplatně, méně exponované sektory získají bezplatně 30% povolenek.
 
Prohlášení zpravodajky

"Systém EU pro obchodování s emisemi zůstává základním kamenem naší unijní politiky zaměřené na boj proti klimatických změnám. Udělali jsme vše pro dosažení dohody na ambiciózních změnách. ETS měl za roky své existence mnoho kritiků. Vypořádali jsme se s mnoha problémy - od ceny uhlíku, která byla jednoznačně příliš nízká, aby zajistila fungování trhu, až po nesmírně náročnou otázku dosažení rovnováhy mezi našimi environmentálními ambicemi a ochranou energeticky náročného evropského průmyslu", uvedla zpravodajka Julie Girling (ECR, UK).
 

Další postup

Poslanci schválili směrnici poměrem hlasů 535 (pro): 104 (proti): 39 (zdrželo se hlasování). Před jejím zveřejněním v Úředním věstníku EU ji ještě musí formálně odsouhlasit Rada (ministrů) EU.

 

 

Souvislosti

Evropská komise předložila legislativní návrh na realizaci fáze IV systému ETS 15. července 2015.

06.02.2018 09:57

Aktuální stav procesu revize BREFu pro Zpracování železných kovů (BREF FMP)

Referenční dokument o nejlepších dostupných technikách pro Zpracování železných kovů „Reference Document on Best Available Techniques in the Ferrous Metals Processing Industry“ (dále jen BREF FMP) se vztahuje na válcovny za tepla i za studena dlouhých i plochých výrobků, tažírny ocelového drátu a žárové zinkovny. Proces revize započal v roce 2016. Úvodní setkání mezinárodní technické pracovní skupiny (TWG FMP) tzv. „kick-off meeting“ se uskutečnilo v listopadu 2016 v Seville. V průběhu roku 2017 se propracovával obsah dotazníků pro jednotlivé technologie spadající pod BREF FMP a následně bylo vytvořeno finální znění.

V současné době probíhá vyplňování dotazníků, termín pro vyplnění dotazníků byl stanoven na 16. března 2018. Sběr dat je pro budoucí stavení Závěrů o BAT klíčový. V případě dotazů je Vám k dispozici vedoucí oddělení integrované prevence Ing. Milena Drašťáková (drastakova@mpo.cz), která je rovněž členkou mezinárodní technické pracovní skupiny (TWG FMP).

Cílem referenčních dokumentů o nejlepších dostupných technikách (BREF angl. Reference Document on Best Available Techniques) je určit nejlepší dostupné techniky (BAT angl. Best Available Techniques) a omezit v Evropské unii nerovnováhu v úrovni emisí z průmyslových činností. Výtah nejdůležitějších parametrů z celého obsažného dokumentu je následně uveden v kapitole s názvem „Závěry o BAT“, která  je výtahem nejdůležitějších parametrů z celého obsažného dokumentu. Závěry o BAT jsou schvalovány samostatně a jsou závazné při vydávání integrovaných povoleních k provozu zařízení v daném odvětví.

 

Zdroj: MPO

06.02.2018 09:38

Důvěra zavazuje – Veolia získala do provozu druhou největší čistírnu odpadních vod ve Francii

Druhá největší čistírna odpadních vod („ČOV“) ve Francii Seine-Amont de Valenton bude mít od dubna letošního roku nového provozovatele, kterým je společnost Veolia. Smlouva na provoz ČOV byla v návaznosti na proběhlé výběrové řízení uzavřena se sdružením obcí a měst okolí Paříže („SIAAP“) až do roku 2030.

ČOV Valenton poskytuje kvalitní čištění odpadních vod pro více jak 1,2 milionu obyvatel pařížské aglomerace již od roku 1987 a provoz byl od počátku vždy zajištěn prostřednictví profesionálního soukromého provozovatele, který odpovídá za provoz, údržbu i garanci dosahování vysoké kvality vyčištěných odpadních vod, vypouštěných do řeky Seiny.

Součástí smlouvy je nově i optimalizace odpadového hospodářství zařízení ČOV a realizace energetické valorizace čistírenských kalů. Veolia právě pro kalové hospodářství vyvinula a dodává po celém světě řadu patentovaných systémů hygienizace a energetické valorizace jako je Exelys, Biothelys, Pyrofluid či Biocon (https://technomaps.veoliawatertechnologies.com).

 

 

Autor: Ondřej Beneš, obchodní ředitel pro rozvoj VODA CZ&SK

06.02.2018 07:46

Stát dá stamiliony do rozvoje aut na elektřinu

Ministerstvo dopravy koncem ledna spustilo první dotační výzvu v rámci Operačního programu Doprava. Na jejím základě na výstavbu dobíjecích stanic poskytne až 100 milionů korun. Do pěti let by jich mohlo být po celé zemi více než 800. V Česku si rozvoj elektromobility vyžádá ještě hodně úsilí. Dosud je v Česku registrováno jen asi 1500 elektrovozů z celkového množství zhruba 5,6 milionu osobních aut. Jedním z hlavních důvodů, proč lidé a firmy dosud do elektroaut ve velkém neinvestovali, je právě chybějící síť dobíjecích stanic. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

06.02.2018 07:38

Výzva pro MSP a start-upy v oblasti surovin

Evropský inovační a technologický institut pro suroviny (EIT Raw materials) vyhlásil výzvu finančního nástroje Start-Up Booster Programme zaměřenou na malé a střední podniky v oblastech: Exploration and raw materials resource assessment, Mining in challenging environments, Increased resource efficiency in mineral and metallurgical processes, Recycling and material chain optimisation for End-of-Life products, Substitution of critical and toxic materials in products and for optimised performance, Design of products and services for the circular economy. Veškeré podrobnosti o výzvě s uzávěrkou 31.3.2018 (do této doby musí být předložen 5stránkový bussines plan) naleznete ZDE.

05.02.2018 17:00

Svaz měst a obcí reaguje na dopis oborových svazů ze sektoru odpadového hospodářství

Svaz měst a obcí ČR koncem ledna 2018 rozeslal obcím dopis (ke stažení níže), kterým reaguje na dopis, který obce v minulých dnech obdrželi od oborových svazů ze sektoru odpadového hospodářství. Ve zmiňovaném dopise Sdružení komunálních služeb, Spolek veřejně prospěšných služeb a Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH) informují obce o připravované novele zákona o odpadech. Více o dopise čtěte ZDE.

 

 

Dokument ke stažení:

SMOČR_reakce_odpady.pdf

05.02.2018 12:46

Ohlašovací termín agendě odpadů, obalů a vod již za 10 dnů

CENIA, česká informační agentura životního prostředí upozorňujeme ohlašovatele, kteří mají povinnost hlásit údaje za agendu odpadů, obalů a vod, na blížící se zákonný termín 15. 2. 2018 pro podání hlášení za příslušnou ohlašovací povinnost:

 

 

Odpady:

  • Hlášení o produkci a nakládání s odpady - § 21 a § 22 vyhl. č. 383/2001 Sb. - příloha č. 20
  • Hlášení o sběru a zpracování autovraků, jejich částí, o produkci a nakládání s odpady - § 5 vyhl. č. 352/2008 Sb. - příloha č. 4
  • Hlášení o zpracování, využívání a odstraňování elektroodpadů vč. hlášení o produkci a nakládání s odpady - § 11 vyhl. č. 352/2005 Sb. - příloha č. 8

 

Obaly:

  • Hlášení o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence - vyhl. č. 641/2004 Sb.

 

Voda:

  • Poplatkové přiznání za odběr podzemní vody (podle zákona č. 254/2001 Sb.) - § 1 vyhl. č. 125/2004 Sb. - příloha
  • Poplatkové přiznání za zdroj znečišťování (podle Vodního zákona) - § 4 vyhl. č. 123/2012 Sb. - příloha

 

Více informací naleznete v záložce na webu ISPP Hlášení - Odpady a ObalyHlášení - voda.

05.02.2018 10:29

H-věty a P-věty podle nařízení CLP- změny od února

Od 1. února 2018 je nutné respektovat změny nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 1272/2008 (CLP), které se týkají klasifikace a označování chemických látek a směsí.

Nařízení Komise (EU) 2016/918 ze dne 19. května 2016, kterým se mění nařízení CLP, mimo jiné obsahuje změny v některých pokynech pro bezpečné zacházení a také změny pořadí některých pokynů pro bezpečné zacházení, které odrážejí odstranění příslušné položky a oddělené vložení položky na nové místo v seznamu. Ke změnám dochází ve všech přílohách nařízení CLP.

Nařízení (EU) 2016/918 vstoupilo v platnost již v červnu 2016, ale použitelnost byla odložena na 1. 2. 2018.

Pro usnadnění práce jsme připravili aktuální seznam standardních vět o nebezpečnosti (H-vět) a seznam pokynů pro bezpečné zacházení (P-vět) podle nařízení CLP, v platném znění (odkaz níže).

 

Další informace:

Seznamy H-vět a P-vět podle nařízení CLP

Nařízení Komise (EU) 2016/918

Nařízení Komise (EU) 2016/918 - ENG

 

 

Zdroj: MPO

05.02.2018 09:51

Během 30 let má město Brno produkovat jen zlomek odpadů

ROZHOVOR Podle nedávno schválené strategie Brno 2050 by mělo město snížit množství odpadů o čtyři pětiny a ten co vznikne znovu maximálně využít. O problematice odpadového hospodářství jsme hovořili s náměstkem pro oblast rozvoje města Martinem Anderem (MA) a náměstkem pro oblast Smart city Jaroslavem Kacerem (JK).

Můžete čtenářům celkově představit odpadové hospodářství v Brně, a to včetně hlavních statistických dat?

MA: Systém sběru a svozu komunálního odpadu statutárního města Brna tvoří čtyři základní pilíře: aktivity v oblasti předcházení vzniku odpadů, plošný sběr materiálově využitelných složek komunálního odpadu, sběrná střediska odpadů a sběr směsného komunálního odpadu.

V roce 2016 bylo na území města rozmístěno celkem 55 799 sběrných nádob na směsný komunální odpad o objemu 60 až 1100 litrů. Sváží se 1–3krát týdně. Meziroční nárůst nádob činí cca 400 ks.

Materiálově využitelné složky komunálního odpadu je možné vytřídit do sběrných nádob. Na konci roku 2016 jich v Brně bylo 1463 na papír, 1434 na plasty (do nichž lze ukládat i nápojové kartony a hliníkové plechovky od nápojů), 910 dvojic nádob na barevné a čiré sklo a 126 nádob na textil. Materiálově využitelné složky odpadu a také nebezpečný nebo objemný komunální odpad lze odevzdat i v celkem 37 sběrných střediscích. Na části sběrných středisek odpadů jsou odebírány za úplatu pneumatiky a stavební suť. Sběrná střediska odpadů současně slouží jako místa zpětného odběru elektrozařízení pocházejících z domácností a akumulátorů. Pro zajímavost lze uvést data z roku 2016, kdy bylo sesbíráno celkem 20 225 ks televizorů a počítačových monitorů, 602 tun elektrospotřebičů, 7,2 tun zářivek a úsporek a 5,5 tun baterií a akumulátorů.

Celková produkce komunálních odpadů v roce 2016 činila 98 802 tun, z toho produkce směsného komunálního odpadu činila 67 508 tun, materiálově využitelných odpadů 20 318 tun, nebezpečných odpadů 138 tun a ostatních odpadů (zejména objemný komunální odpad) 10 838 tun.

Co se týče aktivit, které mají za cíl předcházet vzniku odpadů, realizuje město ve spolupráci s městskými organizacemi (jako je SAKO, Veřejná zeleň města Brna) několik projektů. Jde například o projekt s názvem Druhý život, který spočívá v tom, že se na čtyřech sběrných střediscích vytvořily tzv. RE-USE POINTy, kam mohou lidé darovat předměty, které již nevyužijí, ale někomu jinému by ještě mohly posloužit. Předměty se prodávají za symbolickou částku a výtěžek z prodeje putuje na sbírkové konto Veřejné zeleně města Brna, která vybrané finance zpětně investuje do vysazování okrasných květin na území města.

Druhým takovým projektem je RE-NAB, na kterém se vedle odboru životního prostředí podílí i odbor sociální péče. Obdobně jako u předchozího projektu jsou určena místa, kam mohou občané odvéztnábytek určený k dalšímu využití. Ten je pak nabízen sociálně potřebným obyvatelům.

Posledním projektem, který se zabývá sběrem dále využitelných předmětů, je RETRO-USE, který je úžeji zaměřen na historicky zajímavé věci, které by mohla uvítat divadla nebo muzea. Za zmínku stojí, že součástí tohoto projektu je i chráněná pracovní dílna, kde dochází k případnému čištění a opravě předmětů.

Posledním projektem, který se zabývá sběrem dále využitelných předmětů, je RETRO-USE, který je úžeji zaměřen na historicky zajímavé věci, které by mohla uvítat divadla nebo muzea. Za zmínku stojí, že součástí tohoto projektu je i chráněná pracovní dílna, kde dochází k případnému čištění a opravě předmětů.

Město se rovněž snaží motivovat občany k třídění bioodpadu. Kromě možnosti odevzdat jej na sběrných dvorech také realizuje od roku 2013 prodej dotovaných kompostérů za poloviční cenu (v období 2013 až 2017 prodáno 1 170 ks kompostérů).

Každý den je z brněnských ulic svezeno zhruba 225 tun odpadu. Z pohledu celkového trendu za poslední roky množství odpadů klesá, stoupá, stagnuje? Kde vidíte souvislosti a jak se projevil povinný sběr bioodpadu?

MA: Roční produkce komunálních odpadů v období 2011 až 2014 měla snižující trend, naopak u materiálově využitelných odpadů byl v tomto období zaznamenán průběžný meziroční nárůst. V období 2015 až 2016 byl zaznamenán nárůst produkce komunálního odpadu a současně i nárůst množství materiálově využitelných odpadů. Stejnou tendenci vývoje produkce jako u komunálního odpadu (celkové produkované množství) má i směsný komunální odpad.

Sběr biologicky rozložitelných odpadů rostlinného původu je realizován od roku 2008 celoročně na všech 37 sběrných střediscích odpadů a množství sebraného odpadu meziročně narůstá (v roce 2008 sebráno 1173 tun, v roce 2016 už 2656 tun). Z vývoje produkce komunálního odpadu nelze vysledovat jakoukoliv souvislost mezi povinným sběrem bioodpadu a produkcí směsného komunálního odpadu.

Plošný sběr bioodpadu na celém území města není zaveden. Možnosti plošného sběru bioodpadu se ověřují v rámci pilotního projektu ve vymezených lokalitách (Masarykova čtvrť).

Předcházet vzniku odpadů je určitě zásadní. Co v tomto ohledu konáte a jak Vám pomáhá RE-USE centrum a plánujete jejich rozšiřování? Dávají RE-USE centra ekonomický smysl?

MA: Aktivity města v oblasti předcházení vzniku odpadů jsem již zmínil v první otázce.

Město Brno plánuje rozšíření těchto aktivit ve spolupráci se svozovou společností SAKO Brno, a. s., která v rámci Operačního programu životní prostředí obdržela dotaci na realizaci projektu zaměřeného na předcházení vzniku odpadů. V rámci projektu bude rozšířen počet RE-USE POINTů a zlepšeno jejich vybavení (kontejnery na nábytek, vybavení odkládacích prostorů policemi a regály), bude pořízeno 2600 ks kompostérů, které budou bezplatně zapůjčovány občanům a na území města bude rozmístěno 350 ks kontejnerů na textil (včetně nákupu svozového vozidla).

Co se týká ekonomického smyslu, odkloněním movitých věcí a materiálů mimo režim odpadů uspoří město finanční prostředky spojené s jejich odstraněním nebo energetickým využitím jako odpadu.

A jak se daří městu z pohledu tříděného odpadu?

MA: Město zajišťuje sběr materiálově využitelných odpadů formou plošného sběru do sběrných nádob rozmístěných na svém území (papír; směs plastů, nápojových kartonů a hliníkových obalů od nápojů; sklo tříděné na čiré a barevné). V centru města, kde nelze umístit sběrné nádoby na veřejném prostranství, je možno se souhlasem vlastníka bytového domu umístit do nemovitosti sběrné nádoby na plasty a papír.

Materiálově využitelný odpad město vysbírá také ve sběrnách oprávněných osob zapojených na základě smlouvy do systému sběru a svozu komunálního odpadu města (papír, plasty, kovy) a na sběrných střediscích odpadů (papír, plasty, sklo, nápojové kartony, hliníkové fólie a obaly, textil, jedlé oleje a tuky, kovy, biologicky rozložitelné odpady rostlinného původu, pěnový polystyren).

Množství materiálově využitelných tříděných odpadů každoročně narůstá (v roce 2016 bylo vytříděno 20 318 tun odpadů a meziroční nárůst oproti roku 2015 činil 1716 tun). V rámci provozu brněnské spalovny se ze škváry třídí železné a neželezné kovy. Z komunálního odpadu dodávaného do spalovny městem Brnem bylo v roce 2016 vytříděno celkem 1540 tun kovů, které jsou následně materiálově využity. V kontextu odpadového hospodářství statutárního města Brna je třeba uvažovat i tyto kovy, byť nebyly sbírány v rámci separovaného sběru.

Zavedli jste před dvěma lety sběr použitých rostlinných olejů, jak celkově projekt hodnotíte? Podařilo se snížit množství tuků v kanalizaci a jak dále s oleji nakládáte?

MA: Použité rostlinné oleje se odevzdávají na sběrných střediscích odpadů, kde jsou lahve či kanystry s těmito oleji ukládány do sběrné nádoby o objemu 240 litrů. Sběr byl zahájen v roce 2013 a množství sbíraných olejů má narůstající trend. V roce 2016 bylo sesbíráno 6 tun olejů. Svozová společnost SAKO, a. s., která zajišťuje sběr olejů, tyto předává k využití na výrobu biopaliva.

V případě vylévání olejů z jednotlivých domácností do kanalizace se jedná o plošný zdroj znečištění, u něhož je těžké jednoznačně definovat vliv na kvalitu odpadních vod.

 

 

Celý rozhovor, který vyšel v časopise Odpadové fórum čtěte ZDE

05.02.2018 09:30

Klastr WASTen se prezentoval na Výstavě Infotherma 2018

V tradičním termínu, ve druhé polovině ledna 22. - 25., se sešli na ostravském výstavišti Černá louka výrobci, konstruktéři, projektanti, vědečtí pracovníci, ekologové a řada dalších odborníků, kteří se z nejrůznějších pohledů zabývají tepelnou pohodou našich příbytků, s návštěvníky jubilejní mezinárodní výstavy Infotherma.

Na letošní výstavě Infotherma 2018 se prezentovalo 342 domácích a zahraničních firem i institucí. Výstavu navštívilo až 25 400 návštěvníků.

Byla to jedna z prvních akci, kterých se také zúčastnil klastr WASTen, z.s. v rámci dotačního projektu OP PIK – Spoluprace Klastry – WASTen, z.s. - Rozvoj klastrové organizace.

Kromě klasické prezentace na stánku 251 v pavilonu NA2 jsme se stáli důležitou části odborného doprovodného programu výstavy, který se konal každý den v konferenčním sále Kongresového centrum.

Ve čtvrtek 25. ledna 2018 se v Kongresovým centrum konalo námi organizované obchodní setkání, tzv. Machmaking Business Meeting.  

Byla to zajímavá příležitost pro navázání kontaktů s jinými firmami či zástupci univerzit a výzkumných institucí se zájmem o spolupráci v oblasti materiálového a energetického zpracování průmyslového i komunálního odpadu.

V první části akce  od 10:00 do 12:00 se konaly dvě odborné přednášky členů klastru na téma:

  • „Environmentální aspekty energetického využití odpadů“ - Dr. Tomáš Ocelka, CEO, odborný garant: E&H services a.s.
  • „Oběhové hospodářství: východiska, principy a legislativa“ - doc. Ing. Vladimír Kočí, Ph.D. MBA, odborný garant: VŠCHT Praha

 

Druhá část akce byla určena pro kooperační setkání formou předem sjednaných schůzek se zástupci firem nebo výzkumných organizací.

Podařilo se nám navázat několik velice hodnotných kontaktů. Velmi nás např. potěšilo, že našeho setkání se zúčastnila prezidentka Národní klastrové asociaci: PaedDr. Pavla Břusková.

Asociace nám navrhla odbornou podporu při navazování spolupráci nejen s dalšími českými subjekty, pracujícími v oblasti materiálového a energetického zpracování odpadů, ale i s klastry na mezinárodní úrovní, zejména sousedících s námi států jako je Polsko či Německo.  Spolupráce s Asociaci nám pomůže v dalším rozvoji klastru a výměně zkušeností s novými partnery.

Naši přítomnost na veletrhu Infotherma 2018 jsme se rozhodli využit naplno a ve středu 24. ledna jsme se sešli na pravidelné členské schůzi, kterou jsme tentokrát zorganizovali v Ostravě v salónku hotelu Maria. Na schůzi jsme projednali další kroky vedoucí k rozvoji naše organizaci.

Byla zde též poprvé prezentována odborná publikace „Energie z odpadů – výzva pro 21. století“, která je prvním společným dílem expertů klastru.

Kromě zvýšení prestiže klastru WASTen, z.s. se tato publikace stane základem pro budovanou službu Centrum Expertů, poskytující odborné veřejnosti erudované znalostí z oblasti energetického a materiálového využití odpadů.

Výstava nám přinesla celou řádu nových obchodních příležitostí a kontaktů.

Řáda firem projevila zájem o spolupráci, či členství v klastru WASTen. Diskutovalo se také o nových rozvojových projektech, které díky společné podpoře mají větší šanci na úspěch.  

Byla to pro klastr WASTen první významná společná akce, která přinesla řádu konkrétních výsledků a zároveň posunula spolupráci členů klastru na novou, vyšší úroveň.

Věříme, že i další společné akce budou pokračovat ve stejném duchu.

05.02.2018 07:44

Evropský systém pro obchodování s emisemi (ETS) a jeho reforma

Cílem systému EU pro obchodování s emisemi (ETS) je omezit objem skleníkových plynů, které vypouští průmysl. Proč je potřeba reforma? Rozprava na plénu Evropského parlamentu proběhne v pondělí 5.2. a následně hlasování 6.2.

Evropská unie je třetí na světě ve vypouštění zplodin, ale zároveň má nejambicióznější klimatické cíle: Do roku 2030 chce snížit emise skleníkových plynů o 40 % oproti hodnotám z roku 1990.

Evropský systém emisního obchodování byl nastaven v roce 2005, aby zpoplatnil znečišťování ovzduší, a je zacílený na průmysl.

 

Jak ETS funguje

Systém již donutil víc než 11 000 elektráren a továren zakoupit si povolenku pro každou vypouštěnou tunu CO2. To by mělo vytvořit finanční motivaci snížit masu zplodin mířících do ovzduší.

Firmy si povolenky musí kupovat v dražbách a cena se mění podle pravidel nabídky a poptávky.
Některé povolenky jsou také přidělovány zdarma podnikům z oborů, kde obzvlášť hrozí, že by jinak přesunuly svou výrobu do jiných zemí s laxnějšími pravidly ochrany ovzduší.
 
Proč je potřeba reforma

Cena povolenek je v posledních letech velice nízká, zájem o ně poklesl kvůli finanční krizi, zatímco k dispozici je jich stále stejný počet.

Velká nevyváženost nabídky a poptávky v systému vedla k tomu, že v roce 2013 bylo přebytečných zhruba 2,1 miliard povolenek. Evropský parlament odhlasoval pro období 2013-2015 dočasné stažení 900 milionů tun CO2 z trhu. Přebytek se poté začal snižovat: v roce 2015 klesl na 1,78 miliard a v roce 2016 na 1,69 miliard.

Výrazný přebytek v posledních letech snižuje motivaci firem investovat do čistých technologií a podrývá efektivnost systému, který má být důležitou součástí boje proti změnám klimatu.

 

Europoslanec Pavel Poc: Ceny emis. povolenek jsou tak nízké, že je velké společnosti berou jako poplatek za znečišťování, ne důvod investovat do čistých technologií. Obchodování s emisemi je systémový nesmysl a musí být nahrazen jasným jízdním řádem snižování s likvidačními sankcemi za jeho nedodržování.

 

Návrh revize systému

Současná směrnice je platná do roku 2020. Její revize má nastavit evropský trh s uhlíkem v dalším období. Hlavním cílem je omezit emise skleníkových plynů v souladu se závazky Pařížské klimatické dohody.

Celkový počet emisních povolenek bude od roku 2021 klesat rychleji než dříve: o 2,2 % ročně, namísto 1,74 %.

Aby se napříště předešlo problému s nadbytky povolenek, má se zdvojnásobit kapacita takzvané rezervy tržní stability, do které se z trhu odčerpávají přebytečné povolenky. Bude-li potřeba, povolenky bude možné z rezervy zpětně opět uvolnit. V případě spuštění by mechanismus rezervy tržní stability pojal skoro čtvrtinu ročních objemů dražených povolenek.

Návrh také předjímá několik podpůrných mechanismů, které mají průmyslu a energetice pomoci s inovacemi a investicemi, jež jsou spojeny s přechodem na nízkouhlíkové hospodářství. Patří mezi ně dva nové fondy:

  • Fond inovací – poskytne finanční podporu pro obnovitelnou energii, na projekty zachycování a ukládání uhlíku a na inovace v průmyslu;
  • Modernizační fond – usnadní investice do modernizace energetiky a energetických systémů a na posílení energetické účinnosti v 10 členských státech s nižšími příjmy.

 

Snižovat emise skleníkových plynů na všech frontách

Na stole jsou aktuálně další dva předpisy, díky nimž má EU v souladu s pařížskými závazky snížit emise ve všech oblastech hospodářství alespoň o 40 % do roku 2030 (ve srovnání s úrovněmi emisí v roce 1990).

Jedním z nich je nařízení o sdílení úsilí ve vztahu k národním cílům pro snižování emisí. Má zajistit 40% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 i v odvětvích, která nespadají do oblasti působnosti systému EU pro obchodování s emisemi (ETS) včetně stavebnictví, zemědělství (jiné emise než CO2), nakládání s odpady a doprava (kromě letecké a mezinárodní námořní dopravy).

Druhým je nařízení týkající se využití půdy, změn využití půdy a lesnictví.

05.02.2018 07:30

Desatero dobré praxe pro posouzení stavebních úprav měnících vzhled památkově nechráněných staveb

Ombudsmanka vydala „návod“, jak by měly stavební úřady posuzovat případy, kdy stavební úpravy změní vzhled stavby. Kvůli nejednotnému postupu úřadů dochází podle ombudsmanky v některých případech k necitlivým a nevratným zásahům do architektonických hodnot staveb, které sice nejsou památkově chráněné, ale spoluutvářejí vzhled obcí a měst.

Podle stavebního zákona je třeba stavební povolení k takovým úpravám, kterými dochází ke změně vzhledu stavby. Výklad neurčitého pojmu „změna vzhledu stavby“ je přitom ponechán na stavebních úřadech. Ty musí při vydávání stavebního povolení posuzovat nejen změnu vnějších prvků stavby, ale vyhodnocovat změnu také v souvislosti s charakterem okolní zástavby a s charakterem území v jejich správním obvodu. V praxi však dochází k neodůvodněným rozdílům v tom, jak jednotlivé stavební úřady změnu vzhledu stavby posuzují. Ombudsmanka se proto rozhodla vydat Desatero dobré praxe pro posouzení stavebních úprav měnících vzhled památkově nechráněných staveb. Stavebním úřadům by měl tento „návod“ pomoci řádně a transparentně vyhodnocovat stavební úpravy zejména architektonicky a urbanisticky hodnotných staveb.

„Chránit architektonický obraz obce či města je úkolem místních samospráv a děje se tak v první řadě prostřednictvím kvalitních územních plánů. Stavební úřady však musí ke kultivaci prostředí přispívat tím, že budou svými rozhodnutími uvážlivě chránit a rozvíjet hodnotu staveb i urbanistického celku obecně,“ vysvětluje ombudsmanka Anna Šabatová důvody vydání Desatera.

Stavební úřad musí podle ombudsmanky především shromáždit podklady o rozsahu předpokládaných, či již dokončených stavebních úprav a objektivně vyhodnotit, zda se vzhled stavby změní či změnil. Posuzuje přitom vnější viditelné části, tj. zejména výšku a orientaci stavby, její rozměry a tvar, stavebně technické provedení fasády a její barevnost, tvar střechy, umístění a členění okenních a dveřních výplní. Vzhledem k tomu, že stavební úřad má přispívat ke kultivaci existujícího prostředí, musí při posuzování stavebních úprav současně přihlížet také k zasazení stavby do území, k charakteru okolní zástavby apod. Pokud například dojde k zateplení stavby, současně jsou odstraněny zdobné prvky fasády, okna jsou vyměněna za tvarově odlišná a fasáda dostane novou barvu, jde zcela jednoznačně o stavební úpravy, které mění vzhled stavby a mohou být provedeny jen na základě stavebního povolení. To by stavební úřad neměl vydat, jestliže by změna vzhledu stavby narušila architektonický a urbanistický ráz stávající zástavby. V případě pochybností by stavební úřad měl přizvat k posouzení stavebních úprav odborníka, např. autorizovaného inspektora, znalce nebo specializované odborné pracoviště.

 

Dokument ke stažení:

Desatero dobré praxe

02.02.2018 19:45

CENIA hledá experty pro hodnocení auditů udržitelného rozvoje v rámci MA21

CENIA, česká informační agentura životního prostředí vyhlásila poptávkové řízení na výběr expertů, kteří budou zařazeni do seznamu expertů pro hodnocení Auditů udržitelného rozvoje (dále Audity UR) v rámci místní Agendy 21 (MA21). Minimální požadavky na kvalifikaci pro zařazení do databáze expertů je vysokoškolské vzdělání magisterského stupně a min. 2 roky praxe v předmětné oblasti udržitelného rozvoje v rámci MA21.Nabídky je možné podávat do 19. února 2018 15.00 hodin. Podrobné informace najdete ZDE

02.02.2018 16:58

TAČR podpoří projekt na minimalizaci potravinových odpadů nebo metody pro rozvoj cirkulární ekonomiky

Technologická agentura České republiky vyhlásila výsledky první veřejné soutěže Programu na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA, vyhlášené dne 15. srpna 2017. TA ČR předpokládá uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory/vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory u následujících projektů.

Agentura podpoří například projekty: Redukce plýtvání potravinami ve veřejném stravování, Podmínky a zdroje pro udržitelný rozvoj kvality pracovního života v ČR v éře nastupující průmyslové revoluce, Odpovědná spotřeba - podklady pro vzdělávání k udržitelnému životnímu stylu, Strategické nástroje na podporu rozhodování municipalit v oblasti udržitelné mobility nebo Odpad zdrojem neboli uplatnění nových metod výzkumu pro rozvoj cirkulární ekonomiky v ČR.

Celkem bylo do veřejné soutěže podáno 306 návrhů projektů, do hodnocení postoupilo 290 návrhů projektů, z nich bude podpořeno celkem 94, což znamená 31 % míru úspěšnosti.

02.02.2018 15:20

SFŽP nabízí nadstandardní kontroly podkladů k výběrovým řízením

Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP ČR) vychází maximálně vstříc žadatelům o dotaci a nabízí nadstandardní posouzení dokumentace k výběrovému řízení před jeho vyhlášením (ex ante) pro zakázky u projektů administrovaných v rámci Operačního programu Životní prostředí 2014–2020 (OPŽP).

Tato nabídka se týká již podaných projektů, u kterých kontrola ex ante není povinná a týká se všech výběrových řízení, bez ohledu na typ i druh výběrového řízení a jejich limity. Dokumentace bude posouzena výlučně v rozsahu zamýšlených kvalifikačních a hodnoticích kritérií, což jsou oblasti, ve kterých se nejčastěji chybuje a bývá udělována finanční korekce. Dokumentaci pro kontrolu je třeba dodat v plném rozsahu.

Cílem tohoto opatření, realizovaného SFŽP ČR nad rámec povinností zprostředkujícího subjektu, je pomoci žadatelům předcházet zbytečným chybám v projektech, které mohou mít za následek finanční korekci či zdržení realizace projektu v důsledku opakování výběrového řízení. Pokud tedy žadatel požádá o dobrovolnou kontrolu výběrového řízení a doloží kompletní podklady, bude mu vydáno nezávazné neformální posouzení nastavení kvalifikačních podmínek a hodnoticích kritérií a v duchu tohoto stanoviska pak SFŽP ČR přistoupí k povinným kontrolám v dalších fázích administrace.

Dokumenty k dobrovolné kontrole posílejte svému projektovému manažerovi a v kopii příslušnému řediteli odboru prostřednictvím e-mailu se žádostí: „Žádám tímto o provedení mimořádné ex ante kontroly podkladů k výběrovému řízení u projektu (identifikace projektu – název, číslo, žadatel).“ Pokud je administrace žádosti ve fázi, kdy ještě projektový manažer není určen, posílejte žádost na příslušného ředitele odboru. Stanovisko obdržíte od Fondu do 15 pracovních dnů.

Současně upozorňujeme, že s ohledem na kapacity pracovníků SFŽP ČR je pravděpodobné, že u projektů ve specifických cílech 1.1 a 1.2 v období od 1. 4. 2018 do 30. 6. 2018 bude lhůta pro vydání stanoviska delší.

V případech, kdy je dle pravidel OPŽP ex ante kontrola výběrového řízení obligatorní, se nic nemění a žadatelé mají povinnost včas zaslat podklady ke kontrole.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE