Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
4.6. Webinár: Používejte Cyrkl jako superhrdina
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
16.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady včetně nových evidenčních povinností od 1. 1. 2025
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
30.10. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

01.11.2016 17:50

Prezident podepsal novelu zákona o ochraně ovzduší a novelu usnadňující ukládání inženýrských sítí

Prezident republiky Miloš Zeman podepsal dnes v úterý několik zákonů mj. zákon ze dne 19. října 2016, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Dále prezident podepsal zákon ze dne 19. října 2016, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a zákon ze dne 19. října 2016, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

 

Novela zákona o ochraně ovzduší

Novelu zákona o ochraně ovzduší schválil Senát dne 19. října ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou. Poslanci schválili pozměňovací návrhy, které se týkají například pachů - ministerstvo životního prostředí tak bude stanovovat specifické emisní limity pro látky obtěžující zápachem, záložních zdrojů z pohledu zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování (úprava počtu hodin), vyhlašování smogových situacích, vydávání závazných stanovisek ČIŽP, povinného připojování na soustavy pro zásobování teplem (nově energetický posudek k prokázání ekonomické přijatelnosti), přílohy č. 10 (nadpisy) a biopalivům.

Novela zákona zavádí povinnost provozovatelů spalovacích zdrojů v domácnostech umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji, k jeho příslušenství a používaným palivům ke kontrole dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je opakované podezření úřadu, že tepelný zdroj provozuje daná domácnost v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření úřad provozovatele písemně upozorní na podezření z porušování povinností, poučí jej o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje a o důsledcích opakovaného podezření možností provedení přímé kontroly u zdroje. Při druhém důvodném podezření bude mít úředník oprávnění provést kontrolu. Při ní bude postupovat podle jasných pravidel daných kontrolním řádem a zákonem o ochraně ovzduší.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Stejně jako v ostatních státech Evropské unie novela zavádí přísnější imisní limit pro prachové částice PM2,5. Ze současných 25 mikrogramů.m-3 novela snižuje imisní limit na 20 mikrogramů.m-3 od roku 2020, a uvádí tak legislativu ČR do souladu s právem EU. Prachové částice PM2,5 produkují zejména doprava a lokální topeniště.

Novela umožní vzájemné uznávání emisních plaket potřebných pro vjezd do nízkoemisních zón mezi Českou republikou a státy, kde jsou nastaveny obdobné podmínky pro jejich vyhlašování. V současné době se počítá s uznáváním německých plaket. Na území České republiky se nízkoemisní zóny teprve připravují.

Návrh novely zákona o ochraně ovzduší počítal s účinností již od 1. června 2016 s výjimkami. Dle schváleného pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně se účinnost posouvá na 1. ledna 2017 s výjimkou, a to pro ponížený imisní limit pro částice PM2,5 s účinností od 1. ledna 2020.

 

Pokládání infrastruktury

Senát také schválil novelu zákona o pozemních komunikací, která má zajistit opětovnou možnost pokládat vodovody, kanalizace a další podobnou infrastrukturu podélně pod krajskými i státními silnicemi obcím. Poslanci schválili novelu v prvním čtení v polovině září. Nynější úprava zákona o pozemních komunikacích podle předkladatelů přináší obcím potíže, když umožňuje pokládat technickou infrastrukturu jen do místních komunikací. Účinnost zákona se navrhuje stanovit 30. dnem po dni jeho vyhlášení. V roce 2015 došlo chybnou novelizací zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích ke zrušení možnosti ukládání vodovodů a kanalizací jako inženýrských sítí v obcích a městech mimo místní komunikace. Tento krok vedl k zastavení řady připravených vodohospodářských investičních akcí v řádech stovek milionů korun a ohrožoval naplnění rozšiřování či obnovy inženýrských sítí investovaných obcemi a městy často v rámci dotačních projektů.

 
GMO
Stát dostane od příštího roku možnost zakázat v Česku pěstování geneticky modifikovaných plodin (GMO), které jsou v Evropské unii povolené. Tuto možnost členským státům dala evropská směrnice, Česká republika ji ale zatím nemohla využít. Mění to až novela, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman. Novela také ruší povinnost oznamování každého nového geneticky modifikovaného organismu, který je hodnocen jako nejméně nebezpečný, na uzavřených pracovištích. Jde například o vysoké školy, nemocnice a biotechnologické firmy, tedy o použití v laboratořích pro výzkumné účely. Norma zjednodušuje postupy pro práci s GMO v nejnižší kategorii rizika, aby byla odstraněna nadbytečná administrativa při vědecké práci. Bude tak stačit jedno oznámení, pouze u první práce s GMO.

 

01.11.2016 15:41

Dana Drábová bude dnes hostem 20 minut Radiožurnálu

Kdo by měl dostavět nové jaderné reaktory v Dukovanech či Temelíně a za jakých podmínek? Má se úložiště jaderného odpadu budovat přímo v místě jaderných elektráren? A kdy se vyřeší spor o to, zda vysocí státní úředníci mohou zastávat funkce v krajském zastupitelstvu? Také na to se ve Dvaceti minutách Radiožurnálu, krátce po 17 hodině, zeptá Karolína Koubová předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a krajské zastupitelky Dany Drábové. Zázanm pořadu ZDE.

01.11.2016 08:43

Český výrobce klobouků patentuje hnojivo z odpadní králičí srsti

Výrobce klobouků a dalších pokrývek hlavy Tonak z Nového Jičína vymýšlí, jak využít stovky tun odpadů z králičí srsti a kůží, které podniku ročně zůstávají. Ve spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně pracuje na jejich přeměnu v hnojivo. To by mohli používat i biofarmáři. Králičí kožky jsou základní surovinou pro výrobu tradičních plstěných klobouků.

„Patentová přihláška na keratinový hydrolyzát byla podána u Evropského patentového úřadu. Očekává se schválení během jednoho až dvou let,“ uvedl spolumajitel Tonaku Michael Tělecký.  

O patent na přeměnu králičí kůže a zbytků srsti na hydrolyzáty firma s akademiky žádá na základě úspěšného základního výzkumu. Tonaku se k výrobku již podařilo získat atestace a certifikáty pro uvedení produktu na trh. Ročně by kloboučníci mohli hodit na trh až 230 tun tohoto hnojiva. Uplatnění najde mimo jiné na vinicích.

Další využití můžou mít látky získané z odpadní králičiny rovněž ve stavebnictví. Na tom Tonak nově spolupracuje s Českým vysokým učením technickým v Praze. Zkoušejí tyto materiály přimíchávat do stavebních hmot, konkrétně do porobetonu.

Klobouky a čepice vyváží Tonak do celého světa. Velké odběratele má například mezi ortodoxními židy nebo jihoamerickými indiány. Podnik aktuálně zaměstnává kolem šesti stovek lidí. Tržby Tonaku převyšují čtyři sta milionů korun. Letošní obrat je zhruba o dvanáct procent vyšší. Byznys story Tonaku čtěte v dnešním vydání deníku E15 (str. 8-9).

 

 

Zdroj: E15

31.10.2016 14:11

Vše o vytápění dřevními peletami a proč je výhodné si s nimi začít

Pelety jsou malé válečky drcených pilin a hoblin s vysokou výhřevností a minimálním podílem vody a popele. Mají průměr 6 nebo 8 mm a délku 20 až 30 mm. Vyrábějí se lisováním z odpadu při zpracování dřeva. Díky své standardizované velikosti pelety umožnují plně automatické vytápění dřevem, bez štípání polínek i přikládání do kotle.

 

 

 

Ušetříte s peletami?

Pelety dlouhodobě patří k nejlevnějším topivům. Náklady na vytápění pro průměrnou domácnost se stabilně drží pod cenami elektřiny, plynu a topného oleje. Jsou srovnatelné s cenami hnědého uhlí, které vyjde jen o málo levněji. V poměru cena / výkon jsou však pelety jednoznačně nejlepší nabídka na trhu s ohledem na vysoký komfort čistého a plně automatického vytápění.

 

 

Za kolik vytopíte rodinný dům?

Rodinný dům s peletami vytopíte průměrně za 20 až 30 tisíc Kč ročně. Záleží na tom, jestli používáte pelety i k přípravě teplé užitkové vody. Průměrný rodinný dům spotřebuje kolem 4 až 5 tun dřevěných pelet ročně. Nízkoenergetické domy jsou úspornější a spotřeba pelet se v jejich případě pohybuje kolem 1 až 2 tun ročně.

 

TIP: Kde sehnat levnější pelety?

Doporučujeme nakupovat pelety těsně po skončení topné sezony, tedy na jaře a v létě, kdy výrobci každoročně nabízejí velké sezónní slevy. Pelety jsou v létě až o 20 % levnější. Pokud máte doma dostatečné skladovací prostory, můžete je nakoupit dopředu na celou topnou sezonu. V průměrném rodinném domě ušetříte 4 až 6 tisíc Kč. Naopak varujeme před levnějšími, ale nekvalitními peletami (zejména z východních dovozů - z Polska, Ukrajiny apod.). Mají totiž nižší kvalitu, takže nakonec budete potřebovat spálit více tun paliva a ve výsledku neušetříte.

 

Jak poznat kvalitní pelety?

Kvalitní pelety poznáte podle certifikátu, který se jmenuje ENplus. Hledejte kulaté razítko s označením A1, to jsou pelety nejvyšší kvality vhodné pro vytápění v domácnostech. Certifikaci má více než 80 % všech pelet, které se v České republice vyrobí.

 

 

Jaké budovy pelety umí vytopit?

Dřevěnými peletami můžete vytápět rodinné domy a firmy nebo veřejné budovy. Jsou vhodné pro starší domy i novostavby včetně nízkoenergetických domů. 

 

Jak začít vytápět peletami?

Vždy je potřeba pořídit nový kotel, specializovaný na spalování pelet. V nabídce jsou také kotle kombinované (pelety / uhlí apod.) Záleží, jaké vytápění jste měli doposud:

  • Uhlí - Buď vyměňujete starý kotel na uhlí za nový, v tom případě můžete využít tzv. kotlíkové dotace, kdy dostanete příspěvek až 127 500 Kč. Dotace pokryje 80 % ceny kotle (v oblastech se zhoršeným ovzduším 85 %).
  • Plyn, olej, elektřina - Pokud jste dosud topili plynem, olejem nebo elektřinou můžete je nahradit automatickým kotlem nebo krbovými kamny, které mohou kromě ústředního vytápění zabezpečovat také ohřev vody v domácnosti. Počáteční investice se vyplatí – s dřevěnými peletami každý měsíc ušetříte oproti vytápění fosilními palivy až 30 %.

 

Kotel nebo kamna?

Peletami můžete zatopit v klasickém kotli nebo také v krbových kamnech, záleží na vás, jestli zvolíte estetický prvek plápolajícího ohně v interiéru, nebo raději schováte zdroj tepla do kotelny.

 

Jak vybrat kotel nebo kamna?

Při výběru kotle jsou rozhodující tato kritéria: výkon, účinnost, spotřeba a cena. Výkon záleží především na typu budovy. U novostavby se zeptejte svého projektanta, u starších budov vycházejte z výkonu původního kotle. Pro běžný rodinný domek bude obvykle stačit 15 až 25 kW. Vysoká účinnost okolo 90 % je velikou výhodou všech peletových kotlů. Znamená, že při spalování menšího množství paliva získáme více tepla, a tak například oproti uhelným kotlům s účinností 60 % spotřebujeme pelet o třetinu méně.

Zásadními vodítky by potom měly být emisní třídy. Kotle jsou totiž podle kvality a účinnosti oznámkovány v tzv. emisních třídách (podle normy ČSN EN 303-5). Jednička je nejhorší, pětka nejlepší. Kotle 1. a 2. emisní třídy se již prodávat nesmí, podobný osud čeká i třídu 3. Většina peletových kotlů je konstruována v nejlepší 5. emisní třídě.

 

Kolik stojí kotel

Kotel nebo krbová kamna na pelety pořídíte za cenu od 60 tisíc Kč. Pokud správně vyberete kotel s ohledem na výkon, účinnost a cenu, investice se vám brzy vrátí v úspoře za vytápění. Až 85 % ceny můžete pokrýt z kotlíkových dotací.

 

Je obsluha kotle náročná?

Kotle i krbová kamna jsou plně automatické a komfortní. Pelety nabízejí mezi veškerými tuhými palivy nejlepší pohodlí srovnatelné s plynovým nebo olejovým kotlem. Peletový kotel se sám zapálí, sám si přikládá palivo a sám se vypíná. Také se sám čistí a vybírá popel. Dopravu paliva do kotle ze skladu zajišťuje šnekový nebo pneumatický dopravník. Obsluha tedy nevyžaduje fyzickou sílu a je vhodná i pro ženy nebo seniory. Dálkově můžete řídit spuštění kotle, v nabídce jsou systémy, které vás budou informovat o potřebě vysypat popel, dosypat palivo nebo případné poruše. 

 

Doprava pelet až do domu

Pelety si můžete koupit buď v 15 kg pytlích, nebo ve velkých textilních vacích (Big Bag) o hmotnosti 1 tuny. Nejpohodlnější variantou však je dovoz volně ložených pelet až do domu, kdy je speciální cisterna nafouká přímo do vašeho skladu pelet, odkud si je kotel sám doplní pomocí automatického dopravníku. Pelety lze objednat přes internet. Pokud bydlíte v blízkosti některé z peletáren, sáčkované pelety si můžete obvykle po předchozí domluvě vyzvednout osobně.

 

Pelety je dostatek, jsou čisté a šetrné k ovzduší

Dřevo tradičně představuje snadno obnovitelný zdroj tepla, při jehož spalování nevznikají žádné škodlivé emise. Totéž platí pro pelety. Pelety mají neutrální bilanci CO2, při jejich spalování se tedy uvolňuje maximálně takové množství oxidu uhličitého, jaké stromy spotřebovaly pro svůj růst. V České republice je výroba pelet trojnásobně vyšší než spotřeba. Obavy, že by bylo pelet jednou nedostatek, jsou liché.

 

 

Zdroj: Klastr Česká peleta

31.10.2016 13:48

ČAObH: Bez změny odpadové legislativy bude ČR nadále plýtvat přírodními zdroji

Česká asociace oběhového hospodářství (ČAObH) vítá snahy o lepší primární separaci komunálního odpadu. Primární separace znamená třídění do žlutých (plasty), zelených (sklo), modrých (papír), hnědých (bioodpad) či případně jinak barevných kontejnerů. Právě v ní ČAObH spatřuje skutečný potenciál pro opětovné využití materiálů či druhotných surovin.

České odpadové hospodářství však v opětovném využití a recyklaci naráží na limity stávajícího zákona o odpadech, který bez dalších změn neumožní pro životní prostředí přijatelnější způsoby nakládání s materiály a odpady. ČAObH proto podporuje návrhy nových zákonů o odpadech a výrobcích s ukončenou životností, které Ministerstvo životního prostředí před dvěma týdny odeslalo do Legislativní rady vlády.

Nová legislativa zpřísňuje pravidla pro ukládání odpadů na skládky a lépe definuje odpady, které na skládku naopak ukládat možné je. Zároveň předpokládá zvýšení poplatků za skládkování odpadů, jež umožní přesun odpadů ze skládek směrem k vyšším stupňům hierarchie nakládání s odpady, např. recyklaci. Bez zdražení skládkování z důvodu jeho fatálních dopadů na životní prostředí (externalit) budou využitelné materiály nadále končit na těchto nejprimitivnějších zařízeních pro odstranění odpadů.

Pokud se však recyklační technologie díky zdražení skládkovacích poplatků stanou konkurenceschopnými vůči skládkám, odpady začnou proudit primárně k nim. Nebudou tak již směřovat na (díky zvýšeným poplatkům) v té době již drahé skládky. Na nich bude končit už pouze to, co na cestě po hierarchii nakládání s odpady nenajde jiné uplatnění - opětovné využití, materiálové či energetické využití, apod.

Konzervace skládkovacích poplatků na stávající (v evropském srovnání velmi nízké) úrovni znemožňuje cestu k recyklaci rovněž vytříděným odpadům po primární separaci, neboť uložení na skládku je levnější než recyklace. Kvůli tomu dnes může být recyklováno např. pouze 30–50 % plastů, což znamená, že 50–70 % plastů po vytřídění končí bez využití často opět na skládkách odpadů. „Dnešní stav je neudržitelným plýtváním přírodními zdroji,“ konstatuje předseda výkonného výboru ČAObH Milan Chromík.

Primární separace (třídění) je v České republice díky úsilí obcí a společnosti EKO-KOM, a.s. na velmi vysoké úrovni i ve srovnání s vyspělejšími ekonomikami na západ od nás. Její úsilí je však limitováno právě stavem současné české legislativy. Téměř polovina takto vytříděných odpadů totiž k recyklaci vůbec nedoputuje, protože je levnější se jich „zbavit“ na skládkách odpadů. „Zvýšení poplatků za skládkování odpadů, jinak řečeno radikální omezení skládkování pomocí ekonomických instrumentů, je základním předpokladem pro lepší využívání materiálů a umožnění recyklace vytříděných odpadů. Praxe ze zahraničí nám ukazuje, že jinak se environmentálně nepřijatelnému skládkování nevyhneme,“ varuje Milan Chromík.

ČAObH zároveň varuje před statistickými manipulacemi s odpadovými toky ze strany skládkovacích společností. „Skládkaři mnohdy skládkovaný odpad vykážou jako odpad využitý. Jen zapomenou dodat, že takto „využitý“ odpad je využíván na skládkách, a to za účelem, který ze své podstaty tyto materiály nejsou schopné plnit. Příkladem budiž např. použití biologických odpadů z jídelen a stravoven jako technologický materiál pro stavbu tělesa skládky. To je jako kdybyste si měli postavit dům ze slupek od brambor,“ odhaluje Milan Chromík.

Jako naprosto klíčové tedy ČAObH vnímá znemožnění používání odpadů na skládkách pro jakékoliv účely, vyjma odpadů inertních. Mezi skládkaři už se totiž nahlas hovoří o obcházení zákazu skládkování pomocí využití odpadů na rekultivace skládek, ukládání odpadů jako technologických materiálů na zajištění skládky, příp. využívání odpadů na terénní úpravy, apod. Na skládku by se tedy měly dostat skutečně jen odpady, které prošly všemi stupni hierarchie nakládání s odpady, a to vč. energetického využití, které zajišťuje hygienizaci a stabilizaci odpadů, směřujících na skládky. Pouze tímto způsobem může být zajištěna minimalizace množství a objemů skládkovaných odpadů.

 

Zdroj: TZ ČAObH,

31.10.2016 09:29

MŽP vyhlásilo nové dotace proti povodním i suchu

NOVÉ DOTACE Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR vyhlašují dvě nové výzvy v Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 zaměřené na protipovodňové projekty a efektivnější hospodaření se srážkovou vodou. Zájemci o dotaci si mezi sebou rozdělí celkem 1,25 miliardy korun. Příjem žádostí startuje 1. listopadu a poběží až do 5. ledna příštího roku.

„Sucho a povodně, to jdou dva extrémní projevy klimatické změny, se kterými se budeme zřejmě setkávat čím dál častěji. Je proto potřeba se na oba jevy důsledně připravit. Letos už jsme schválili na protipovodňová opatření, zlepšení retenčních schopností krajiny a odtokových poměrů takřka 300 projektů za 1,3 mld. Kč. Velký důraz klademe také na projekty zaměřené na obnovu, výstavbu, rekonstrukci nebo modernizaci vodních děl sloužících k protipovodňové ochraně. Jedná se o suché nádrže, retenční nádrže a poldry a výstavbu nebo rekonstrukci bezpečnostních přelivů. Neméně důležitá je také podpora efektivního hospodaření se srážkovými vodami v intravilánu obcí a jejich další využití. Obě oblasti se vzájemně doplňují a jsou jedním z nejúčinnějších způsobů jak protipovodňové ochrany, tak i prevencí proti suchu v budoucích letech,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.

 

45. výzva - ochrana proti povodním a zlepšení odtokových či retenčních poměrů

V nově otevřených výzvách mohou dotaci získat projekty, které pomohou eliminovat riziko povodní nebo podpoří například i lepší využívání srážkové vody ve městech a obcích. Mezi podporované typy opatření spadají plošná povrchová a podpovrchová retenční a vsakovací zařízení. Žádat o finanční podporu mohou stejně jako v 47. výzvě správci toků, veřejný sektor, organizační složky státu a jimi zřízené příspěvkové organizace, ale i fyzické osoby podnikající u projektů budování nebo rekonstrukce bezpečnostních přelivů u vodních nádrží [1]. Finanční prostředky v celkovém objemu 1,1 miliardy korun je možné v této výzvě čerpat konkrétně na zprůtočnění nebo zvýšení retenčních schopností koryt vodních toků a přilehlých niv. K dalším podporovaným projektům patří opatření, která přispějí ke zlepšení přirozených rozlivů do nivních ploch.

 

47. výzva – protipovodňové varovné systémy

Tato výzva nabízí zejména obcím a městům dotace v celkovém objemu 150 milionů korun na budování a rozšíření varovných, hlásných, předpovědních a výstražných systémů zahrnujících například místní rozhlas a varovné sirény, které umožní včas upozornit na hrozící povodně a ochránit tak majetek a lidské životy. Podpořeny budou i projekty na tvorbu digitálních povodňových plánů [2].

„Varovné systémy mohou obce a města realizovat až tehdy, pokud mají vypracovaný či aktualizovaný digitální povodňový plán. Celý systém pak funguje tak, že díky výstražnému systému obdrží starosta obce varovnou zprávu o překročení limitní hodnoty srážky či vzestupu hladiny a díky povodňovému plánu vyhodnotí nastalou situaci. Varovným systémem, tedy rozhlasem, sirénou atp. pak varuje obyvatele na ohroženém území a podá zásadní informace. Jedná se o jednoduchý popis, ale při realizaci jsou členové povodňového orgánu důkladně proškoleni, aby dokázali informace správně vyhodnocovat, rychle pracovat s povodňovým plánem a včas podat klíčové informace v případném hlášení,“ doplňuje ministr Richard Brabec.

„V obou nově otevřených výzvách činí výše dotace 85 procent z celkových způsobilých výdajů u všech podporovaných aktivit s výjimkou projektů zaměřených na budování varovných systémů, u kterých je dotace 70procentní,“ upřesňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.

Žádosti o dotace bude Státní fond životního prostředí ČR přijímat od 1. listopadu do 5. ledna 2017, a to elektronicky prostřednictvím formuláře, který je k dispozici spolu s dalšími dokumenty k oběma výzvám na webových stránkách programu. Nejzazší datum pro ukončení realizace všech podpořených projektů je 31. prosinec 2023.

 

Dokumenty ke stažení:

Dokumenty k 45. výzvě na tomto odkazu

Dokumenty k 47. výzvě na tomto odkazu

31.10.2016 09:23

Nové veřejné konzultace: Opětovně využívané vody a REACH

Evropská komise zahájila nové veřejné konzultace. První konzultace se týká zvažovaných politických opatření ke stanovení minimálních požadavků na kvalitu opětovně využívané vody v Evropské unii. Druhá veřejná konzultace se tématicky věnuje souvislostem s hodnocením nařízení REACH v rámci programu REFIT. Veřejné konzultace končí koncem ledna 2017. Odkaz a přehled veřejných konzultací ZDE

 

31.10.2016 09:10

Potenciál těžby lithia v ČR

Dne 17. října 2016 proběhl seminář s názvem Potenciál těžby lithia v ČR a jeho využití v pokročilých technologiích pořádaný Akademií věd České republiky ve spolupráci s Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky. Seminář týkající se potenciálu těžby lithia v České republice se uskutečnil v rámci cyklu seminářů Vědecké poznatky – základ pro lepší, konkurenceschopnou společnost.

První příspěvek dr. Karla Breitera z Geologického ústavu AV ČR Geologie lithia a historický exkurs do jeho poznání a těžby se týkal aktuálního geologického výzkumu, který formuloval nový model vzniku ložiska Cínovec, a současných průzkumných aktivit soukromých firem na obou stranách státní hranice, jež by měly vyústit v novou otvírku a těžbu ložiska, jejímž hlavním produktem by bylo lithium.

Prof. Ladislav Kavan z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR v přednášce Využití lithia v pokročilých technologiích ukládání energie: Li-baterie zmínil, že centrální motivací pro výzkum alternativních systémů není pouze hledání lepší baterie, ale spíše obava z omezených světových zásob lithia. Tento fakt podtrhuje význam možnosti těžby v ČR, protože v budoucnosti lze očekávat další rozvoj lithiových akumulátorů, včetně nových systémů velkých kapacit, které zvýší potenciál obnovitelných zdrojů, kvalitu rozvodných sítí a masový rozvoj elektromobility.

Zdroje lithia na území České republiky představil ve svém příspěvku dr. Jaromír Starý z České geologické služby. Evidované domácí zásoby i zdroje jsou podle něj značné a jsou soustředěné prakticky výhradně v oblasti Krušných hor (revíry Cínovec a Vernéřov u Aše) a Slavkovského lesa (revír Krásno – Horní Slavkov).

Po přestávce druhý blok přednášek zahájil předseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Ing. Ivan Pilný, který upozornil na potřebu vytvořit řetěz přidané hodnoty, s čímž souvisí uvážlivá strategie těžby lithia, hledání rozsahu těžby úměrného k životnímu prostředí a nalézání vyšší efektivity ve využívání energií.

Doc. Jitka Jandová z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se ve své přednášce na semináři věnovala metodám získávání lithia a rubidia z cinvalditových odpadů po těžbě cínovo-wolframových rud na Cínovci. První metodu představuje magnetická separace, kterou je připraven cinvalditový koncentrát. Pro jeho zpracování se poté používá sádrová a vápencová metoda. Základem obou metod je vysokoteplotní transformace těžkorozpustného cinvalditu na vodorozpustnou sloučeninu za přítomnosti vhodného činidla.

Poslední přednáška s názvem Lithium jako energetický pilíř nové ekonomiky: světově významné zásoby v České republice se zaměřila na lithium jako klíčový kov budoucnosti. Dr. Pavel Reichl ze společnosti Geomet uvedl, že v České republice se nacházejí světově významné zásoby lithia. Dle současných odhadů se v podzemí na území ČR nachází přes pět milionů tun LCE a podle předběžné rebilance zásob, podpořené vrtným průzkumem a technologickými zkouškami, představuje Cínovec největší ložisko lithia v Evropě. Podle dr. Reichla je silnou stránkou Cínovce jeho postavení v srdci Evropy. Těžba by v tomto případě podle něj měla minimální dopad na životní prostředí a zároveň je zde velká podpora ze strany místních úřadů a samosprávy. Mezi slabými stránkami identifikoval dr. Reichl vysoké náklady na těžbu lithia, nízký obsah kovů v hornině a nedostatek politické podpory na státní úrovni. „Přesto ložisko Cínovec může být klíčovým dodavatelem lithia a dalších kritických kovů pro významné producenty a koncerny nejen z České republiky,“ uvedl dr. Reichl.

 

Prezentace ke stažení:

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

Zdroj: AVČR

31.10.2016 07:57

Topolánek pro E15: Masivní dotace mohou vést k energetické chudobě

Poté co vynuceně odešel z politiky, věnuje se Mirek Topolánek naplno byznysu. Pracuje pro Energetický průmyslový holding Daniela Křetínského, který je také spolumajitelem deníku E15. Nový miliardář ale z Topolánka nebude, ani když EPH rozdělí mezi manažery šest procent akcií. Rozhovor čtěte na E15 - ZDE

 

 

 

Zdroj: E15

31.10.2016 07:54

„Stroj na vítr“ má zachránit česká pole

Z pole o velikosti fotbalového hřiště vítr za 15 minut odvane i tunu půdy, zjistili čeští vědci díky unikátnímu simulátoru. Vichr dokáže škodit víc než déšť i na rovinatých polnostech. „Změna klimatu navíc erozi zhoršuje,“ říká Tomáš Khel z Výzkumného ústavu meliorací a ochrany půdy. Rozhovor čtěte - ZDE.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Akta OVM: Beton místo půdy (30.10.2016)

 

Zdroj: iDNES.cz

30.10.2016 07:05

Dnes Evropská unie a Kanada podepíší obchodní smlouvu

TEXT DOHODY - ŽP Evropská unie a Kanada dnes podepíší rozsáhlou hospodářskou a obchodní dohodu známou jako CETA. Kanadský premiér Justin Trudeau přijíždí do Bruselu s několikadenním zpožděním, z evropské strany totiž podpis až do pátku brzdil nesouhlas frankofonní části Belgie.

Dohoda CETA, o které se vyjednávalo od roku 2009, odstraňuje naprostou většinu cel a průmyslových poplatků, které omezují obchodování mezi osmadvacítkou a Kanadou. Unie odhaduje, že aplikace smlouvy by měla znamenat nárůst vzájemné obchodní výměny až o 12 miliard eur (přes 324 miliard Kč) ročně, podpořit hospodářský růst a pomoci vytvářet nová pracovní místa.

Evropskou unii budou na dnešním summitu zastupovat předseda Evropské rady Donald Tusk a předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker. Přítomen bude i slovenský premiér Robert Fico, jehož země v tomto pololetí Evropské unii předsedá.

Dohoda CETA je komplexní obchodní a investiční dohoda, která obsahuje ustanovení o národním zacházení a přístupu na trh v těchto oblastech: zboží, nápravná opatření v oblasti obchodu, technické překážky obchodu, sanitární a fytosanitární opatření, cla a usnadnění obchodu, subvence, investice, přeshraniční obchod se službami, dočasný vstup a pobyt fyzických osob za účelem podnikání, vzájemné uznávání odborných kvalifikací, domácí regulace, finanční služby, služby mezinárodní námořní dopravy, telekomunikace, elektronický obchod, politika hospodářské soutěže, státní podniky, monopoly a podniky, kterým byla přiznána zvláštní práva a výsady, veřejné zakázky, práva duševního vlastnictví, spolupráce v oblasti regulace, obchod a udržitelný rozvoj (kapitola 22), obchod a práce, obchod a životní prostředí (kapitola 24 - viz níže), dvoustranné dialogy a spolupráce, administrativní a institucionální ustanovení, transparentnost a řešení sporů.

 

 

 

Užitečné odkazy:

 

 

 

ČLÁNEK 24.1 KAPITOLA DVACET ČTYŘI - OBCHOD A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ


Definice

Pro účely této kapitoly se rozumí:

environmentálním právem právo, včetně právního předpisu, regulačního ustanovení nebo jiného právně závazného opatření strany, jehož účelem je ochrana životního prostředí, včetně předcházení ohrožení lidského života nebo zdraví v důsledku škodlivých dopadů na životní prostředí, mimo jiné předpisu, ustanovení či opatření, jejichž cílem je:

a) prevence, zmírňování nebo kontrola uvolňování, vypouštění nebo emisí znečišťujících látek nebo látek znečišťujících životní prostředí;
b) nakládání s chemickými látkami a odpady nebo šíření souvisejících informací, nebo
c) zachování a ochrana planě rostoucích rostlin nebo volně žijících živočichů, včetně ohrožených druhů a jejich přírodních stanovišť, jakož i chráněných oblastí,

s výjimkou opatření strany týkajícího se výhradně zdraví a bezpečnosti pracovníků, které je předmětem kapitoly dvacet tři (Obchod a práce) nebo opatření strany, jehož cílem je řídit obživu nebo sklízení přírodních zdrojů původními obyvateli.

ČLÁNEK 24.2

Souvislosti a cíle

Strany uznávají, že životní prostředí je jedním ze základních pilířů udržitelného rozvoje, a to, čím obchod může přispět k udržitelnému rozvoji. Strany zdůrazňují, že posílená spolupráce v zájmu ochrany a zachování životního prostředí přináší výhody, které:

a) podpoří udržitelný rozvoj;
b) posílí správu životního prostředí stran;
c) se opírají o mezinárodní dohody v oblasti životního prostředí, jichž jsou strany stranami, a
d) doplňují cíle této dohody.


ČLÁNEK 24.3

Právo regulovat a úroveň ochrany

Strany uznávají právo každé strany stanovovat priority v oblasti životního prostředí, určovat svou úroveň ochrany životního prostředí a přijímat či odpovídajícím způsobem měnit své právní předpisy a politiky v souladu s mnohostrannými dohodami o životním prostředí, jichž je stranou, a s touto dohodou. Každá strana se snaží zajistit, aby uvedené právní předpisy a politiky stanovily a podporovaly vysokou úroveň ochrany životního prostředí, a usilují o průběžné zdokonalování těchto právních předpisů a politik a s nimi související úrovně ochrany.

ČLÁNEK 24.4

Mnohostranné dohody o životním prostředí

1. Strany uznávají hodnotu mezinárodní správy a dohod v oblasti životního prostředí jakožto reakce mezinárodního společenství na globální nebo regionální problémy životního prostředí a zdůrazňují potřebu dále zlepšovat vzájemnou podporu mezi politikami, pravidly a opatřeními v oblasti obchodu a v oblasti životního prostředí.

2. Každá strana potvrzuje svůj závazek účinně provádět ve svém právu a praxi na celém svém území mnohostranné dohody o životním prostředí, jichž je stranou.

3. Strany se zavazují k případným konzultacím a spolupráci ohledně environmentálních otázek společného zájmu týkajících se mnohostranných dohod o životním prostředí, zejména otázek souvisejících s obchodem. Tento závazek zahrnuje výměnu informací o:

a) provádění mnohostranných dohod o životním prostředí, jichž je strana stranou;
b) probíhajících jednáních o nových mnohostranných dohodách o životním prostředí a
c) názorech jednotlivých stran na přistoupení k dalším mnohostranným dohodám v oblasti životního prostředí.

4. Strany uznávají právo použít článek 28.3 (Obecné výjimky) ve vztahu k environmentálním opatřením, a to i opatřením přijatým na základě vícestranných environmentálních dohod, jichž jsou stranami.

ČLÁNEK 24.5

Zachování úrovní ochrany

1. Strany uznávají, že není vhodné podporovat obchod nebo investice oslabením nebo snížením úrovní ochrany, které stanovuje jejich environmentální právo.

2. Strana neupustí ani se jinak neodchýlí, nebo nenabídne upuštění či jiný způsob odchýlení se od svého environmentálního práva s cílem podpořit obchod nebo usazení, nabytí, rozšíření nebo zadržení investice na svém území.

3. Žádná strana nebude pobízet obchod či investice svou setrvalou nebo opakující se činností či nečinností na úkor účinného vymáhání svého environmentálního práva.

ČLÁNEK 24.6

Přístup k nápravným opatřením a procesní záruky

1. V souladu s povinnostmi uvedenými v článku 24.5:

a) každá strana v souladu se svými právními předpisy zajistí, aby její orgány příslušné k vymáhání environmentálního práva náležitě zvážily údajná porušování environmentálního práva, na něž byly upozorněny zúčastněnou osobou pobývající nebo usazenou na jejím území, a

b) každá strana zajistí, aby správní nebo soudní řízení bylo dostupné osobám, které mají právně uznaný zájem v určité věci nebo které tvrdí, že toto právo bylo ve smyslu její právní úpravy porušeno, a tím umožní podání účinné žaloby proti porušování jejího environmentálního práva, včetně odpovídající nápravy za jeho porušení.

2. Každá strana v souladu se svou vnitrostátní právní úpravou zajistí, aby řízení uvedená v odst. 1 písm. b) nebyla nadměrně složitá nebo příliš nákladná, neobsahovala nepřiměřené lhůty ani bezdůvodná zdržení, poskytovala případně možnost zdržovací žaloby a aby byla spravedlivá, nestranná a transparentní, včetně:

a) toho, že žalovaný je vhodně informován o zahájení řízení, včetně popisu povahy řízení a podstaty žalobního nároku;
b) toho, že účastníci řízení dostanou přiměřenou možnost podpořit nebo obhajovat svá stanoviska, mimo jiné předložením informací nebo důkazů před přijetím konečného rozhodnutí;
c) toho, že konečné rozhodnutí je vyhotoveno v písemné podobě s uvedením důvodů, které se týkají dané věci a které vycházejí z informací nebo důkazů, které měli účastníci řízení možnost pronést a provést, a
d) toho, že účastníkům správního řízení poskytnou možnost přezkumu a v odůvodněných případech i možnost nápravy konečného správního rozhodnutí v přiměřené lhůtě před soudem ustaveným podle zákona a s odpovídajícími zárukami nezávislosti a nestrannosti.


ČLÁNEK 24.7

Informování veřejnosti a osvěta

1. Kromě článku 27.1 (Zveřejnění) podnítí každá strana veřejnou diskusi s nestátními subjekty a mezi nimi o vypracování a definování politik, které mohou vést k přijetí environmentálních právních předpisů ze strany veřejných orgánů.

2. Každá strana podpoří informovanost veřejnosti o svém environmentálním právu, jakož i vymáhání a dodržování postupů, zajištěním dostupnosti informací pro zúčastněné strany.

3. Každá strana musí vstřícně přijímat připomínky veřejnosti a náležitě k nim přihlížet, pokud jde o věci související s touto kapitolou, včetně sdělení o obavách z jejího provádění. Každá strana informuje své příslušné organizace občanské společnosti o těchto sděleních prostřednictvím konzultačních mechanismů uvedených v čl. 24.13 odst. 5.

ČLÁNEK 24.8

Vědecké a technické informace

1. Při přípravě a provádění opatření zaměřených na ochranu životního prostředí, která mohou mít vliv na obchod nebo investice mezi stranami, vezme každá strana v úvahu příslušné vědecké a technické informace a příslušné mezinárodní normy, pokyny nebo doporučení.

2. Strany uznávají, že pokud existuje hrozba vážné nezvratné škody, nesmí nedostatek úplné vědecké jistoty posloužit jako důvod pro odklad hospodárných opatření, jež mají zabránit zhoršování životního prostředí.

ČLÁNEK 24.9

Obchod podporující ochranu životního prostředí

1. Strany jsou odhodlány usilovat o usnadnění a podporu obchodu s ekologickým zbožím a službami a investic do nich, mimo jiné prostřednictvím řešení souvisejících necelních překážek týkajících se tohoto zboží a služeb.

2. Strany v souladu se svými mezinárodními závazky věnují zvláštní pozornost usnadnění odstraňování překážek obchodu se zbožím či službami nebo investicím do zboží či služeb, které mají zvláštní význam pro zmírňování změny klimatu, a zejména obchodu se zbožím a službami využívajícím energii z obnovitelných zdrojů nebo investicím do nich.


ČLÁNEK 24.10

Obchod s lesními produkty

1. Strany uznávají význam ochrany lesů a jejich udržitelného obhospodařování pro zajištění ekologických funkcí a hospodářských a sociálních příležitostí pro současné i budoucí generace, jakož i význam přístupu na trh pro lesní produkty vytěžené v souladu s právními předpisy země původu těžby a z udržitelně obhospodařovaných lesů.

2. Za tímto účelem a v souladu se svými mezinárodními závazky se strany zavazují:

a) podporovat obchod s lesními produkty, které pocházejí z udržitelně obhospodařovaných lesů a byly vytěženy v souladu s právními předpisy země původu těžby;
b) k výměně informací a případně ke spolupráci v rámci iniciativ na podporu udržitelného obhospodařování lesů, včetně iniciativ určených k boji proti nezákonné těžbě dřeva a s ní souvisejícímu obchodu;
c) prosazovat účinné používání Úmluvy o mezinárodním obchodu ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin podepsané dne 3. března 1973 ve Washingtonu, co se týče druhů dřeva, které jsou považovány za ohrožené, a
d) v případě potřeby spolupracovat na mezinárodních fórech, která se zabývají zachováním a udržitelným obhospodařováním lesů.

3. Strany projednají témata uvedená v odstavci 2 v rámci Výboru pro obchod a udržitelný rozvoj nebo v rámci dvoustranného dialogu o lesních produktech uvedeného v kapitole dvacet pět (Dvoustranné dialogy a spolupráce) podle jejich příslušných pravomocí.

ČLÁNEK 24.11

Obchod s produkty rybolovu a akvakultury

1. Strany uznávají význam zachování a trvale udržitelného a zodpovědného řízení rybolovu a akvakultury a jejich přínos pro zajištění environmentálních, ekonomických a sociálních příležitostí pro současné i budoucí generace.

2. Za tímto účelem a v souladu se svými mezinárodními závazky se strany zavazují:

a) přijmout nebo ponechat v platnosti účinná opatření ke sledování, kontrole a dozoru, jako jsou pozorovatelské systémy, systémy sledování plavidel, kontrola překládky, inspekce na moři, státní přístavní inspekce a související sankce, jejichž cílem je zachování populací ryb a zabránění nadměrnému rybolovu;
b) přijmout nebo zachovat opatření a spolupracovat v boji proti nezákonnému, nehlášenému a neregulovanému rybolovu, případně včetně výměny informací ohledně nezákonných, nehlášených a neregulovaných rybolovných činností ve svých vodách a při provádění politik a opatření na vyloučení produktů nezákonného, nehlášeného a neregulovaného rybolovu z obchodních toků a z chovu na rybích farmách;
c) spolupracovat s regionálními organizacemi pro řízení rybolovu, jichž jsou strany členy, pozorovateli nebo spolupracujícími nesmluvními stranami, případně v nich přímo pracovat s cílem dosáhnout řádné správy, mimo jiné prosazováním vědecky podložených rozhodnutí a dodržování těchto rozhodnutí v těchto organizacích, a
d) podporovat rozvoj environmentálně zodpovědného a ekonomicky konkurenceschopného odvětví akvakultury.

ČLÁNEK 24.12

Spolupráce v oblasti životního prostředí

1. Strany uznávají, že posílená spolupráce je důležitým prvkem pro prosazování cílů této kapitoly, a zavazují se spolupracovat v environmentálních otázkách společného zájmu souvisejících s obchodem, zejména v těchto oblastech:

a) možný dopad této dohody na životní prostředí a způsoby jak pozitivní dopady posílit a negativním předejít nebo je zmírnit, přičemž zohlední posouzení dopadů provedená stranami;
b) činnosti na mezinárodních fórech zabývajících se otázkami, které jsou relevantní jak pro obchodní politiku, tak pro politiku v oblasti životního prostředí, mimo jiné v rámci WTO, OECD, Programu OSN pro životní prostředí a mnohostranných dohod v oblasti životního prostředí;
c) environmentální rozměr sociální odpovědnosti podniků, včetně provádění a sledování mezinárodně uznávaných pokynů;
d) obchodní dopad environmentálních předpisů a norem, jakož i environmentální dopad obchodních a investičních pravidel mimo jiné na vypracování environmentálních předpisů a environmentální politiky;
e) s obchodem související aspekty současného a budoucího mezinárodního režimu klimatické změny jakož i národní politiky a programy v oblasti změny klimatu týkající se zmírňování a přizpůsobení, včetně otázek týkajících se trhů s uhlíkem, způsobů, jak řešit negativní účinky obchodu na klima a také prostředků na podporu energetické účinnosti a na vývoj a zavádění nízkouhlíkových a dalších technologií šetrných ke klimatu;
f) obchod s ekologickým zbožím a službami a investice do nich, včetně environmentálních a ekologických technologií a postupů, obnovitelná energie, energetická účinnost a využívání, ochrana a čištění vody;
g) spolupráce v obchodních aspektech ochrany a udržitelného využívání biologické rozmanitosti;
h) podpora řízení životního cyklu zboží, včetně uhlíkového účetnictví a nakládání po skončení životnosti, rozšířené odpovědnosti výrobců, recyklace a snižování odpadů, a jiných osvědčených postupů;
i) lepší pochopení účinků hospodářské činnosti a tržních sil na životní prostředí a
j) výměna názorů na vztah mezi vícestrannými dohodami v oblasti životního prostředí a pravidly mezinárodního obchodu.

2. Spolupráce podle odstavce 1 probíhá formou akcí a nástrojů, které mohou zahrnovat technické výměny, výměny informací a osvědčených postupů, výzkumné projekty, studie, zprávy, konference a workshopy.

3. Strany zváží názory nebo vstupy veřejnosti a zúčastněných stran pro definování a provádění svých činností vykonávaných ve spolupráci, případně mohou tyto zúčastněné strany zapojit do těchto činností i více.


ČLÁNEK 24.13

Institucionální mechanismy

1. Každá strana určí úřad, který bude sloužit jako kontaktní místo pro druhou stranu za účelem provádění této kapitoly mimo jiné, pokud jde o:

a) programy spolupráce a činností v souladu s článkem 24.12;
b) příjem podání a sdělení podle čl. 24.7 odst. 3 a
c) informace poskytované druhé straně, panelu odborníků a veřejnosti.

2. Každá strana písemně oznámí druhé straně kontaktní místo uvedené v odstavci 1.

3. Výbor pro obchod a udržitelný rozvoj zřízený podle čl. 26.2 odst. 1 písm. g) (Specializované výbory) na svých pravidelných nebo zvláštních zasedáních za účasti osob odpovědných za projednávané věci, na které se vztahuje tato kapitola:

a) dohlíží na provádění této kapitoly a posuzuje dosažený pokrok;
b) projednává otázky společného zájmu a
c) projednává další záležitosti spadající do působnosti této kapitoly podle společného rozhodnutí stran.

4. Strany vezmou v úvahu činnost příslušných vícestranných environmentálních organizací nebo subjektů v zájmu podpory širší spolupráce a spojitosti mezi prací stran a těchto organizací nebo subjektů.

5. Každá strana využívá stávající konzultační mechanismy, jako jsou domácí poradní skupiny, nebo zřídí nové, aby získala názory a rady v otázkách týkajících se této kapitoly. Tyto konzultační mechanismy se skládají z nezávislých organizací zastupujících občanskou společnost, přičemž jsou v nich vyváženě zastoupeni ekologické skupiny, organizace podnikatelů, případně další zúčastněné strany. Prostřednictvím konzultačních mechanismů mohou zúčastněné strany z vlastního podnětu předkládat stanoviska a vydávat doporučení v jakékoli záležitosti související s touto kapitolou.

ČLÁNEK 24.14

Konzultace

1. Strana může požádat druhou stranu o konzultace v záležitosti vyplývající z této kapitoly doručením písemné žádosti kontaktnímu místu druhé strany. Strana ve své žádosti tuto záležitost jasně popíše, zformuluje otázky a poskytne stručný přehled případných stížností podle této kapitoly. Konzultace musí být zahájeny okamžitě poté, co o ně strana požádá.

2. Během konzultací poskytne každá strana druhé straně dostatek informací, které má k dispozici a které umožní všestranné prozkoumání nastolených otázek, v souladu se svou právní úpravou ochrany důvěrných osobních nebo chráněných informací.

3. Jestliže obě strany souhlasí a je-li to relevantní, strany si vyžádají informace nebo stanoviska kterékoli osoby, organizace nebo subjektu, včetně relevantní mezinárodní organizace či subjektu, které mohou přispět k posouzení předmětné záležitosti.

4. Pokud se některá strana domnívá, že je v dané záležitosti nutná další diskuse, může doručením písemné žádosti kontaktnímu místu druhé strany požádat o svolání Výboru pro obchod a udržitelný rozvoj, který danou záležitost zváží. Výbor pro obchod a udržitelný rozvoj neprodleně zasedne a pokusí se danou záležitost vyřešit. Pokud je to vhodné, vyžádá si rady od organizací občanské společnosti stran prostřednictvím konzultačních mechanismů uvedených v čl. 24.13 odst. 5.

5. Každá strana zpřístupní veřejnosti řešení nebo rozhodnutí v jakékoli záležitosti projednávané podle tohoto článku.



ČLÁNEK 24.15

Panel odborníků

1. V případě záležitosti, která není uspokojivě vyřešena konzultacemi podle článku 24.14, může strana 90 dní po obdržení žádosti o konzultace podle čl. 24.14 odst. 1 předložením písemné žádosti kontaktnímu místu druhé strany požádat, aby byl svolán panel odborníků a danou záležitost přezkoumal.

2. S výhradou ustanovení této kapitoly použijí strany jednací řád a kodex chování uvedené v přílohách 29-A a 29-B, pokud strany nerozhodnou jinak.

3. Panel odborníků se skládá ze tří členů.

4. Strany zahájí konzultace s cílem dosáhnout dohody o složení panelu odborníků do 10 pracovních dní ode dne, kdy žalovaná strana obdrží žádost o ustavení panelu odborníků. Náležitou pozornost je třeba věnovat tomu, aby navržení členové panelu splňovali požadavky stanovené v odstavci 6 a měli odborné znalosti odpovídající dané věci.

5. Pokud strany nejsou schopny dohodnout se na složení panelu odborníků ve lhůtě uvedené v odstavci 4, použije se v souvislosti se seznamem uvedeným v odstavci 6 výběrové řízení uvedené v čl. 29.7 odst. 3 až 7 (Složení rozhodčího tribunálu).

6. Výbor pro obchod a udržitelný rozvoj na svém prvním zasedání po vstupu této dohody v platnost sestaví seznam nejméně devíti osob vybraných pro svou objektivnost, spolehlivost a zdravý úsudek, které jsou ochotny a schopny zastávat funkci člena panelu. Každá strana jmenuje na seznam členů panelu nejméně tři osoby. Strany také jmenují nejméně tři osoby, které nejsou státními příslušníky ani jedné z nich a které jsou ochotny a schopny zastávat funkci předsedy panelu odborníků. Výbor pro obchod a udržitelný rozvoj vždy zajistí vedení seznamu na této úrovni.

7. Odborníci navržení za členy panelu musí mít speciální znalosti nebo zkušenosti v oblasti environmentálního práva, v otázkách, na něž se vztahuje tato kapitola nebo v řešení sporů vzniklých v souvislosti s mezinárodními dohodami. Musí být nezávislí, zastávat tuto funkci jako individuální osobnosti a nesmějí přijímat pokyny od žádné organizace nebo vlády ohledně projednávané záležitosti. Nesmějí být spojeni s vládou žádné ze stran a musí jednat ve shodě s kodexem chování uvedeným v odstavci 2.

8. Pokud se obě strany nedohodnou jinak, do pěti pracovních dní ode dne výběru členů panelu bude dohodnut mandát panelu odborníků takto:

„S ohledem na příslušná ustanovení kapitoly dvacet čtyři (Obchod a životní prostředí) přezkoumat záležitost, která mu byla předložena v žádosti o ustavení panelu odborníků, a předložit zprávu v souladu s článkem 24.15 (Panel odborníků) kapitoly dvacet čtyři (Obchod a životní prostředí) s doporučeními pro řešení dané věci.“

9. Pokud jde o záležitosti týkající se mnohostranných dohod o životním prostředí uvedených v článku 24.4, panel odborníků by si měl vyžádat informace od relevantních subjektů zřízených podle těchto dohod, včetně dostupných výkladových pokynů, zjištění nebo rozhodnutí takových subjektů 32 .

10. Panel odborníků předloží stranám předběžnou zprávu a závěrečnou zprávu obsahující zjištěné skutečnosti, své závěry v dané záležitosti včetně toho, zda žalovaná strana splnila své povinnosti podle této kapitoly a včetně důvodů, které vedly k jeho zjištěním, závěrům a doporučením. Panel odborníků předloží stranám předběžnou zprávu do 120 dní po vybrání posledního člena panelu, nebo jinak podle rozhodnutí stran. Strany mohou předložit své připomínky k předběžné zprávě panelu odborníků do 45 dní od jejího doručení. Po zvážení těchto připomínek může panel odborníků svou zprávu přezkoumat nebo provést jakékoli další šetření, jež považuje za vhodné. Panel odborníků předloží stranám závěrečnou zprávu do 60 dní od předložení předběžné zprávy. Každá strana zpřístupní závěrečnou zprávu do 30 dní od jejího doručení.

11. Pokud panel odborníků v závěrečné zprávě rozhodne, že některá strana se nezhostila svých povinností podle této kapitoly, strany zahájí diskusi a vynasnaží se najít do tří měsíců po doručení závěrečné zprávy vhodné opatření nebo případně rozhodnout o oboustranně uspokojivém akčním plánu. Při těchto jednáních strany berou v potaz závěrečnou zprávu. Žalovaná strana informuje včas své organizace občanské společnosti prostřednictvím konzultačních mechanismů uvedených v čl. 24.13 odst. 5 a žalující stranu o svém rozhodnutí ohledně kroků či opatření, které mají být provedeny. Výbor pro obchod a udržitelný rozvoj sleduje činnosti v návaznosti na závěrečnou zprávu a doporučení panelu odborníků. Organizace občanské společnosti prostřednictvím konzultačních mechanismů uvedených v čl. 24.13 odst. 5 a Fórum občanské společnosti mohou v tomto ohledu předkládat své připomínky Výboru pro obchod a udržitelný rozvoj.

12. Pokud strany dosáhnou vzájemně dohodnutého řešení dané věci po zřízení panelu odborníků, seznámí s tímto řešením Výbor pro obchod a udržitelný rozvoj a panel odborníků. Uvedeným oznámením řízení před panelem končí.

ČLÁNEK 24.16

Řešení sporů

1. V případě sporu, který vznikne z této kapitoly, mohou strany využít pouze pravidla a postupy stanovené v této kapitole.

2. Strany vynaloží veškeré úsilí, aby spor vyřešily ke vzájemné spokojenosti. V zájmu vyřešení sporu mohou strany kdykoliv využít zprostředkovatelských služeb, smírčího či mediačního řízení.
 

 

29.10.2016 06:13

Beneš: Přísnější cíl energetických úspor může ohrozit českou ekonomiku

Evropská komise bude zřejmě po členských zemích požadovat, aby výrazně přidaly v oblasti energetických úspor. Přestože se Unie před dvěma lety shodla na dosažení úspor 27 procent energie do roku 2030, nově by země měly povinně uspořit až 30 procent. Šéf ČEZ Daniel Beneš v rozhovoru pro MF DNES varuje, že to bude Česko stát až o 500 miliard korun víc.

 

Říkáte, že tvrdší pravidla pro energetickou účinnost, jak je připravuje Brusel, mohou vyjít Česko dráž než nezvládnutý solární boom. Proč?

Považuji za problém, že Evropská komise se chystá navrhnout zvýšení cíle pro energetické úspory ve chvíli, kdy nejsou na úrovni státu ani Unie hotové analýzy, jaké budou dopady a s jakými náklady ho lze dosáhnout. Ještě závažnější je, že z původně nezávazného cíle se má stát cíl pro všechny země závazný. Přitom je to věc, která bude mít značný dopad na celou ekonomiku, na každého z nás.

Jak může snaha o větší množství úspor představovat pro ekonomiku hrozbu?

Energetické úspory mají obecně blahodárný účinek a jsou příležitostí pro modernizaci celého hospodářství. Čím více se však ekonomika blíží k 30 procentům úspor a výše, rostou náklady na dosažení energetických úspor exponenciálně. A v určitém bodě je už další snaha tak nákladná, že i výroba elektřiny z těch nejnákladnějších dotovaných obnovitelných zdrojů vyjde levněji. Pak ztrácí honba za úsporami jakoukoliv logiku.

Komise si to nespočítala? Nebo si to spočítala špatně?

Sama tvrdí, že dosažení cíle 30 procent úspor vyjde Česko až na 880miliard korun. A teď mi řekněte: Je smysluplné vynaložit tolik peněz jen na úspory? Za to postavíte čtyři jaderné bloky nebo množství obnovitelných zdrojů, které vyrobí výrazně víc, než přinesou úspory. Dělali jsme si vlastní analýzu, podle které by posunutí cíle na 30 procent stálo Česko až o 500 miliard víc. To jsou každý rok skoro dvě procenta hospodářského růstu. Přece nemůžeme celý růst vynaložit jen na energetické úspory.

Čím si snahu Evropské komise o přitvrzení cílů vysvětlujete?

Je v tom trocha ideologie a marketing. Na první pohled to vypadá skvěle, působí to, že s tím nemohou být spojena žádná negativa. Jenže Unie má i další cíle, jako třeba snižování emisí skleníkových plynů. A pokud ho nějak neupraví, budou se oba vzájemně kanibalizovat.

Je někdo, kdo na tvrdším cíli může vydělat? A naopak, na koho to dopadne nejvíc?

Jsou státy, které si myslí, že je to pro ně ideologicky správné. A číslo moc neřeší. Pak jsou země, které v tom vidí příležitost nejen pro sebe, ale také pro export svých technologií. Bohatší země si tím budou moci kompenzovat to, co je to bude stát na hospodářském růstu. Jim bude vyšší – a závazný – cíl vlastně vyhovovat. A zaplatí to chudší země, které budou jejich technologie dovážet a ještě se třeba budou muset vzdát svého průmyslu.

A kde si stojí Česko?

Jsme zhruba někde uprostřed. Nejspíše bychom netěžili z okolních zemí, možná že by Německo trochu těžilo z nás. Technologie budeme spíše dovážet než vyvážet. Ale jak jsem říkal, analýza za celou ekonomiku dosud neexistuje. Úspory vždy začínají u zateplování v domácnostech, pak v průmyslu. Tyto úpravy jsou nejlevnější, pak přijde na řadu osvětlení, výměna dveří, oken, následně využití odpadní energie. A končí to změnami technologií, například modernizací výrobních linek – a to je nejnáročnější a nejdražší.

Jakých odvětví by se to dotklo nejvíc?

Všude tam, kde má Česko energetickou náročnost vyšší než ostatní, kde by se musela zásadně modernizovat technologie, aby se dostala na vyšší účinnost a menší spotřebu energií. Takže jde třeba o papírenský průmysl, potravinářství, tabákový průmysl či výrobu dopravních prostředků. A také metalurgie, textilní, kožedělný a strojírenský průmysl. Všichni budou muset zvážit, zda se jim vyplatí investovat, i podle toho, jaké budou dotace. A buď jim to vyjde a budou konkurenceschopnější, nebo budou muset své fabriky zavřít.

A jak případnou změnu pocítí spotřebitelé? Zdraží elektřina?

Náklady na opatření, jako jsou masivní energetické úspory, ponese vždy koncový spotřebitel. Není řeč o zvyšování cen energií, ale o tom, že náklady se velice pravděpodobně promítnou do státního rozpočtu. Takže je nakonec zaplatí všichni občané, daňoví poplatníci.

Myslíte, že ta úprava cílů nakonec projde?

Netroufám si odhadnout, jak to dopadne. V Bruselu už na nástěnkách visí reklamy, kde se píše o cíli 30 procent. Úředníci se nikoho neptají, evropským politikům to teď chtějí natlačit zezdola. Tak funguje Unie běžně. Přitom jsem se dozvěděl, že těch 27 procent úspor bylo před dvěma roky výsledkem kompromisu. Politické dohody lídrů jednotlivých členských zemí výměnou za to, že podpořili jiný cíl – snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent.

Co by vlastně tvrdší cíl znamenal pro ČEZ?

Pro ČEZ by to problém nebyl. Vyráběli bychom sice méně elektřiny, ale jinak je to pro nás víc příležitost než hrozba. Už teď máme za sebou řadu projektů na úspory v Praze i jinde. Národnímu divadlu jsme na energiích uspořili víc než 50 procent, Rudolfinu 20 procent. Umíme se i postarat o městské osvětlení či navrhnout chytrá energetická řešení. Ale jak si s tím poradí celé hospodářství, to není tak jisté. Česko nejspíš nebude potřebovat tolik výrobních zdrojů, takže bude třeba upravit státní energetickou koncepci.

Potřebovali bychom v takové situaci stavět nové jaderné bloky?

To už je moc velká zkratka. Říci dopředu, že bychom jednu věc z koncepce vyškrtli, by bylo předčasné. Je jasné, že přísnější cíl na Česko nějak dopadne, je ale na státu, aby řekl, co s tím chce dělat.

Je rozumné pokračovat v přípravě projektů na nové Dukovany, když teď nevíme, jak jednání o úsporách dopadnou? Není lepší ty práce pozastavit, počkat, s čím Unie přijde a jak se to pak přetaví do české legislativy?

Ne, projekt musí jet plnou rychlostí. Není namístě ho zpomalovat, natož ho zastavovat. Pokud chceme naplnit platnou koncepci, tedy závazný dokument schválený českou vládou, v termínech, které jsou v něm dané, neexistuje žádná rezerva. Nemůžeme se teď rozhodnout, že to na rok dva odložíme.

Jak jste vlastně daleko?

Postupujeme podle kroků, které obsahuje akční plán pro rozvoj jádra. Vyčlenili jsme aktiva, která souvisí s projekty u obou elektráren do dvou dceřiných společností, aby byly připravené pro různé obchodně finanční modely. V Dukovanech jsme zahájili EIA. Vše, co nám bylo uloženo, jsme splnili. Jsou tam i úkoly na různé instituce státní správy, ty se více či méně plní s několikaměsíčním zpožděním.

Stát teď oslovil několik uchazečů o výstavbu, jsou mezi nimi i čínské firmy. Jedna z nich chce údajně zakázku přidělit automaticky, bez výběrového řízení...

Číňané jsou nyní velmi aktivní ve výstavbě nových elektráren, ale většinou stavějí u sebe doma. Dvě ze tří tamních státních společností jsou však také spoluinvestorem britského projektu v Hinkley Pointu. Ale že by existoval požadavek na automaticky přidělené zakázky, jsem se dozvěděl z médií, těžko to mohu komentovat. Při úvaze české vlády a nakonec i ČEZ o jakémkoliv partnerovi pro výstavbu jaderné elektrárny v budoucnu musí být startovní čára pro všechny stejná.

Myslíte, že zájem o výstavbu nových bloků v Česku budou mít všichni oslovení zájemci? A neměl byste třeba u čínských reaktorů obavy o bezpečnost?

Některé osobně neznám. Ale čekám, že se ozvou určitě všichni ti hráči, které tu dlouhodobě známe. Stejný zájem jako Číňané projevují třeba také Korejci. Ale považoval bych za nerozumné a netaktické, kdybych hodnotil kvalitu jednotlivých uchazečů, abych někomu neuškodil nebo někomu nepomohl. Všichni stavějí jaderné elektrárny, jejich projekty jsou moderní, některé mají licenci v Unii, jiné se o ni teprve ucházejí.

V poslední době jste prodávali uhelné elektrárny, naposledy například Elektrárnu Tisová. Stále však z uhlí vyrábíte poměrně hodně elektřiny. Jaká je budoucnost uhelných zdrojů v souvislosti s cíli Evropské unie?

Uhelky jsou buď výrazně modernizované s vysokou účinností, například nadkritický blok v Ledvicích, ty pojedou ještě dvě tři dekády. Pak máme ty starší, které budou postupně dožívat, protože nebudou splňovat emisní limity, které se postupně zpřísňují. A protože mají nižší účinnost, nevyplatí se v nich vyrábět – postupně po roce 2020 se začnou zavírat.

A jak se díváte na tažení Daniela Křetínského a jeho holdingu EPH, který právě tyhle starší uhelné zdroje napříč Evropou skupuje?

Těžko se mi hodnotí strategie konkurenta. Ale EPH si díky svojí vlastnické a kapitálové struktuře může dovolit strategii, která je výrazně oportunistická. Může jít do výrazně většího rizika než ČEZ nebo jiní velcí hráči. Ale EPH vytváří hodnotu spíše prostřednictvím transakcí než v provozování aktiv. Čas ukáže, jak jim to vyjde.

Evropská energetika teď zažívá bouřlivé období. Ceny na velkoobchodním trhu dlouho klesaly, teď však začaly růst. Čím si to vysvětlujete?

Sice se teď trochu zvedá, ale pořád je extrémně nízko a výrazně níž pod cenou, při níž se vyplatí investovat do nové elektrárny bez dotací či podpor. Cena na burze je kolem 30 eur za megawatthodinu, ale když máte chtěný podporový zdroj, dostanete mnohem víc. Nové projekty větrných elektráren v Německu mají přislíbeno 70 eur, solární parky dokonce 90 eur za megawatthodinu. Kdo nemá speciální politicky rozhodnuté obchodní schéma, tak žádnou investici neudělá.



Zdroj: MF DNES
27.10.2016 20:36

IPPC: Pozvánka na XVII. zasedání Fóra pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) pořádá ve středu 24. listopadu 2016 v budově Ministerstva průmyslu a obchodu (Na Františku 32, 110 15 Praha 1) zasedání Fóra pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách. Smyslem Fóra je seznamovat širokou odbornou veřejnost s novinkami v oblasti nejlepších dostupných technik (BAT- Best Available Techniques), a zjišťovat zpětnou vazbu z průmyslu, zemědělství a dalších zainteresovaných orgánů a organizací. Na Fóru se každoročně scházejí odborníci zabývající se problematikou integrované prevence z dotčených státních orgánů, krajských úřadů vykonávající státní správu v přenesené působnosti a členové národních technických pracovních skupin.

 

Organizační pokyny MPO:

  • Vyplněnou přihlášku odešlete nejpozději do 18. listopadu 2016 na adresu: novotnal@mpo.cz nebo se registrujte telefonicky na čísle: 224 853 284.
  • Akce se koná 24. listopadu 2016 v budově MPO (Na Františku 32, 110 15, Praha 1- Staré Město) jednací síň č. 239, I. patro.
  • Registrace účastníků od 8:30 hod do 9:00 hod, oficiální zahájení od 9:00 hod, předpokládaný konec akce v 13:00 hod.
  • Vložné na akci není požadováno.
  • Účast na akci nepotvrzujeme, zprávu Vám zašleme pouze v případě, že Vaši přihlášku nebudeme moci akceptovat.

 

Dokumenty ke stažení:

 

 

 

27.10.2016 19:00

MPO: Obavy Valonska se podařilo rozptýlit a CETA by měla být přece jen podepsána

Komplexní hospodářská a obchodní dohoda mezi Kanadou na jedné straně a EU a jejími členskými státy na straně druhé (CETA) by měla být nakonec podepsána. Poté, co v pondělí 24. října ztroskotala jednání belgického premiéra Charlese Michela s předsedou valonské vlády Paulem Magnettem, pokračovaly i nadále rozhovory se sub-federálními orgány v Belgii ve snaze najít řešení, které by podpis dohody umožnilo.

Poslední balíček dokumentů doplňujících samotnou dohodu odsouhlasila v průběhu dneška všechna společenství a regiony, což bylo ústavní podmínkou podpisu dohody ze strany Belgie. Dodatečné texty již odstraňují veškeré pochybnosti a obavy beze zbytku. Po dnešním schválení na úrovni Stálých zástupců (Coreper) budou dokumenty předány k finálnímu odsouhlasení Radě EU. Podpis dohody se tak přeci jen může uskutečnit. Za Českou republiku dohodu CETA podepíše velvyslanec při EU Martin Povejšil.

CETA bude doprovozena dokumentem, který spolupodepíší zástupci Kanady, Evropské komise a Rady EU. Bude sloužit jako nástroj pro interpretaci jednotlivých ustanovení dohody pro případné budoucí spory. Jednoznačně vyvrací neopodstatněné obavy z možných nežádoucích dopadů dohody.

V reakci na otázky vznesené německým ústavním soudem bude CETA navíc doplněna o společnou deklaraci Evropské komise a Rady EU k ratifikaci a předběžnému provádění dohody. Pokud v některém z členských států posoudí  ústavní soud dohodu jako protiústavní nebo vláda notifikuje selhání ratifikace s konečnou platností, bude ukončeno i předběžné provádění dohody.

Veškeré doplňující dokumenty i text dohody naleznete po jejich schválení na internetové stránce věnované CETA.

 

Užitečné odkazy:

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE