Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

12.02.2016 14:30

Rychlý souhrn z poslední schůze Poslanecké sněmovny

SCHŮZE UKONČENA Poslanecká sněmovna ukončila 39. schůzi, která byla zahájena již 19.1. Bodů nebylo málo. Poslancům se nakonec podařilo z pohledu životního prostředí schválit ve třetím čtení novelu horního zákona a novelu zákona o podporovaných zdrojích energie. Novela zákona o ochraně ovzduší se zatím nedočkala. Níže uvádíme rychlý souhrn, jednotlivé denní aktuality včetně zvukových záznamů z interpelací. Ty se tentokrát zaměřili zejména na aktuální problém zákona EIA a chodu ČIŽP.

 

Rychlý souhrn:

  • Horní zákon - novela schválena ve třetím čtení
  • Podporované zdroje energie - novela schválena ve třetím čtení
  • Energetický zákon - vrácen do druhého čtení
  • Ochrana půdního fondu - ukončené druhé čtení
  • Veřejné zakázky - ukončené druhé čtení
  • Ochrana přírody a krajiny - dokončené první čtení
  • IRZ a ISPOP - ukončené první čtení
  • Ukládání CO2 - ukončené první čtení
  • Novela zákona o ochraně ovzduší - neprojednáno v prvním čtení
  • GMO - neprojednáno v prvním čtení
  • Biocidy - neprojednáno ve druhém čtení
  • Interpelace - viz zvukové záznamy níže

 

Aktuality:

12.2.: 39. schůze Poslanecké sněmovny byla ukončena

 

11.2.: Ochrana zemědělského půdního fondu:

  • ukončené druhé čtení (12.45 hod)
  • pozměňující návrhy:
    • Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 543/7
    • Výbor pro životní prostředí: ST 543/3 (komplexní pozměňující návrh)
    • Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj: ST 543/5
    • Garanční Zemědělský výbor: ST 543/6 (komplexní pozměňující návrh)
    • Petr Bendl - PDF
    • Petr Gazdík - PDF
    • Václav Zemek - PDF

 

11.2.: Interpelace

  • v rámci ústních interpelací od 14.30 hodin jsou v plánu dvě interpelace na ministra Brabce ve věci EIA
    • poslanec Petr Bendl ve věci dopravní stavby a EIA aktuální situace - Zvukový záznam (10 minuta)
    • poslanec Ladislav Okleštěk ve věci nová Zelená úsporám - Zvukový záznam (3:30 minuta)
    • poslanec František Laudát ve věci platnosti EIA - Zvukový záznam Zvukový záznam (8 minuta) + Zvukový záznam (0 minuta)

 

10.2.: Podporované zdroje energie:

  • Poslanci schválili novelu zákona ve třetím čtení ve znění schváleném poslaneckou sněmovnou. Novela zákona tak bude platná dnem jeho vyhlášení. Původně měla novela zákona platit již 1. ledna 2016. Novela zákona znamená, že zemědělské podniky ve formě akciových společností, jejichž vedlejší činností je výroba elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla budou mít nárok na podporu bez podmínky zaknihovaných akcií. Nyní se výjimka z podmínky mít zaknihované akcie vztahuje jen na výrobce s hlavní činností zemědělská výroba, kteří produkují elektřinu z bioplynu. Stejná pravidla budou platit i pro zemědělské podniky, které vyrábějí elektřinu obecně z obnovitelných zdrojů. Novelu dále projedná Senát a musí schválit prezident.

 

10.2.: Ochrana zemědělského půdního fondu:

  • zatím neprojednáno, schůze byla v 19 hodin přeřušena
  • plán: druhé čtení dnes jako 2. bod v 18 hodin

 

28.1.: Interpelace:

  • Poslanec a předseda výboru pro životní prostředí Robin Böhnisch interpeloval předsedu vlády ve věci problematiky novely EIA v kontextu s potencionálním zastavením výstavby několika významných dopravních staveb. Tedy ještě nezrealizovaných staveb, které mají posudky EIA podle starého zákona a paradoxně by mohly přispět ke zlepšení stavu ovzduší v Česku. Otázku a reakci premiéra si můžete poslechnout:  EIA_Sobotka.MP3 (4,5MB).
  • Ve věci EIA jsou v plánu ještě dvě interpelace na ministra životního prostředí:
  • Poslanci mají dále připravení otázky na téma certifikace kotlů pro kotlíkové dotace nebo ve věci ochrany pitné vody či odpadních vod na území Frýdlantska.

27.1.:

  • Ukládání CO2:
    • Plán: St 27. 1., 6. bod po bloku 3. čtení - první čtení (návrh na schválení již v prvním čtení)
    • Výsledek: ukončené I. čtení a přikázán k projednání výboru pro životní prostředí. Lhůta pro projednání výboru byla zkrácena o 30 dnů. Poslanci nesouhlasili se schválením návrhu zákona již v prvním čtení, jak bylo navrhováno Ministerstvem životního prostředí.
  • Veřejné zakázky:
    • Pláná: St 27. 1., 1. bod ve 14.30 hodin - druhé čtení
    • K návrhu MMR uvedlo: Návrhem zákona se zabývaly tři výbory poslanecké sněmovny, přičemž projednávání ve výborech vyústilo v doporučení výborů zákon schválit ve znění jimi doporučovaných pozměňovacích návrhů. Vyjma pozměňovacích návrhů, které vzešly z těchto tří výborů, byly předloženy další pozměňovací návrhy ze strany některých poslanců. V případě pozměňovacích návrhů, které jdou proti textu evropských zadávacích směrnic, nemůže Ministerstvo pro místní rozvoj s takovými změnami v návrhu zákona souhlasit. Naproti pozměňovacím návrhům majícím dopad pouze na obsah návrhu zákona, který není směrnicemi upraven, je ministerstvo připraveno vést se zpracovateli pozměňovacích návrhů diskusi. Lze tak počítat s tím, že předmětem diskuse ve druhém čtení bude zejména problematika změn smluv či ukončení smluv, rozšíření definice dotovaného zadavatele, nebo limit pro koncese malého rozsahu.
    • Předpoklad MMR: Zákon výrazně sníží administrativní zátěž, protože již nebude třeba ke každé nabídce vyhotovovat protokol. Také zadavatel dostane k dispozici celou řadu kritérií, podle kterých se bude moci rozhodovat o kvalitě nabídek. Nebude tak muset pokaždé soutěžit výhradně na nejnižší nabídnutou cenu, jako tomu je nyní. Zákon také umožní vyloučit nespolehlivého dodavatele, který předchozí zakázku zkazil nebo nedokončil, a přitom se opět hlásí do dalšího výběrového řízení. Cílem není sepsat podrobný návod, ale jasně stanovit pravidla. Ministerstvo pro místní rozvoj již nyní pracuje na sadě návodných metodik pro zadavatele, které doplní schválený zákon. Zákon je stručnější a dochází ke změně systematiky tak, aby byl přehlednější. Směřuje od obecného ke konkrétnímu.
    • výsledek: ukončené II. čtení
  • Podporované zdroje energie (bod není pevně zařazen): Návrh poslanců Vojtěcha Filipa a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 585/ - třetí čtení - zatím neprojednán
     

 

20.1.:

  • IRZ a ISPOP: Novela prošla prvním čtením. Dále novelu projedná výbor pro životní prostředí jako výbor garanční.
  • Ochrana přírody a krajiny: Novela prošla po velmi dlouhé diskuzi prvním čtením. Návrh na zamítnutí ani návrh na vrácení předkladateli k přepracování nebyl poslanci přijat. Novelu dále projedná výbor pro životní prostředí (garanční výbor) a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Lhůta pro projednání ve výborech byla prodložena o 20 dnů tedy celkem na 80 dnů.
  • Podporované zdroje energie - zatím neprojednáno
  • Energetický zákon:
    • Podle ministra MPO Jana Mládka je novela zákona v současné době nehlasovatelná. Ministr tak navrhl vrátit novelu zákona do druhého čtení. Původně měla novela, která chtěla řešit vzniklou situaci na ERÚ tj. nesoulad mezi účinností energetického zákona a zákona o státní službě, platit od 1.1.2016. NÁVRH BYL PŘIJAT

     

  • Horní zákon:
    • Poslanecká sněmovna schválila ve třetím čtení novelu zákon ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Ty se týkají jednak účinnosti. Novela tak bude platná od 1. ledna 2017, původně návrh uváděl leden 2016. Dále výše sazeb úhrad bude moci být zvyšována na základě vývoje tržních cen, a to ve lhůtě nejméně pěti let. Sněmovna také schválila návrh, který požadoval, aby stát neplatil z peněz za těžbu důlní záchranáře, ale aby tyto peníze využil přednostně na rekultivace a sanaci škod po starých důlních dílech. Platit by se měli přímo ze státního rozpočtu. Návrhy na změnu z pohledu rozpočtového určení úhrady nebyly přijaty. Stát tak bude dostávat větší podíl z poplatků za povrchovou těžbu hnědého uhlí. Klesne naproti tomu podíl, který dostávají obce. Obce by ale měly dostat více peněz z úhrad z dobývacích prostor. Poplatek za vytěžené nerosty nebude nadále stanoven zákonem, ale vládním nařízením (více ZDE). Poslanci také nepřijali pozměňovací návrhy, které chtěly do zákona vložit zákaz těžby břidlicového plynu metodou hydraulického štěpení hornin a také těžby uhlí metodou podzemního zplynování. Novelu musí projednat ještě Senát a podepsat prezident.

    • Podané pozměňovací návrhy - ZDE (přijaté: A1, A2 a B)

 

19.1.: termíny projednávání:

  • Horní zákon (třetí čtení) - St 20. 1.
  • Energetický zákon (třetí čtení) - St 20. 1.
  • Podporované zdroje energie (třetí čtení) - St 20. 1.
  • Ochrana přírody a krajiny (první čtení) - St 20. 1., 3. bod po bloku 3. čtení
  • IRZ a ISPOP (první čtení) - St 20. 1., 4. bod po bloku 3. čtení
  • Ukládání CO2 (první čtení) - St 27. 1., 4. bod po bloku 3. čtení
  • Schůze přerušena do středy 20. ledna do 9 hodin

 

Anotace předpisů

Novela zákona o ochraně ovzduší by měla být od platná 1. června 2016 s výjimkami. Výjimkou by měl být i ponížený imisní limit pro částice PM2,5 z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3 s účinností od 1. lednu 2020.

Novela určitě vzbudí velkou diskuzi, protože navrhuje také zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech.  Navrhuje se zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Navržená úprava má i umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety.

 

Novela o IRZ a ISPOP

Novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů a určitých zjednodušení by se měl dočkat i ISPOP.

Díky novele se má především snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Nově bude příloha zákona obsahovat taxativní výčet průmyslových činností včetně prahových hodnot. Výchozím podkladem pro stanovení činností byla klasifikace CZ-NACE. V seznamu nejsou uváděny činnosti, které jsou plně pokryty evropským nařízením. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů, což představuje přibližně 1700 provozoven z celkových 5 tis. Jejich úspory ministerstvo odhaduje na částku 29 mil. Kč za rok.

Spolu s výše popsanou změnou je navrženo několik dalších změn zákona. Zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ a rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP.

Výsledný návrh noverly zákona představuje podle MŽP kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání pracovní skupiny složené ze zástupců MŽP, MPO, Ministerstva zemědělství (MZe), průmyslových svazů a nevládních ekologických organizací. Pracovní skupina tak nalezla shodu, která na jedné straně znamená snížení administrativní zátěže ohlašovatelů do IRZ, zejména malých a středních podnikatelských subjektů, a na straně druhé nesnižuje pozitivní přínos IRZ z pohledu ochrany životního prostředí.

 

Ukladání CO2

Předložený návrh novely zákona o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a o geologických pracích má za cíl lepší provedení ustanovení čl. 3 bodů 2, 4, 15, 16, 20 a 21, čl. 11 odst. 2 a Přílohy I směrnice 2009/31/ES, o geologickém ukládání oxidu uhličitého (směrnice CCS) tak, aby jejich provedení do českého právního řádu bylo v souladu s evropským právem.

Jde o doplnění nových definic (vodní sloupec, geologická formace, oblak oxidu uhličitého, migrace, uzavřením úložiště, doba po uzavření), které jsou obsažené v článku 3 směrnice CCS, dále jde o nápravu chybné poznámky pod čarou (odkaz na zákona EIA), spojené s úpravou znění ustanovení § 7 odst. 2. Posledním bodem je nově zahrnuté provedení první věty přílohy I směrnice CCS do přílohy zákona o geologických pracích.

Tyto změny nemají mít podle navrhovatele (MŽP) žádný reálný dopad, neboť jde čistě o legislativně-technické úpravy, navíc zákon o ukládání CO2 v ust. § 24 stanoví, že ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur na území České republiky nelze do 1. ledna 2020 povolit. Dále je navrhováno, aby Poslanecká sněmovně Parlamentu České republiky vyslovila s tímto vládním návrhem zákona souhlas již v prvém čtení. Novela má být platná patnáctým dnem po dni vyhlášení.


Ochrana přírody a krajiny:

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.

 

Energetický zákon:

V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona, k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.

Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.

Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016. Třetí čtení zákona bylo na prosincové schůzi přerušeno.

 

Podporované zdroje energie

Zemědělské podniky ve formě akciových společností, jejichž vedlejší činností je výroba elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, by měly mít i podle vlády nárok na podporu bez podmínky zaknihovaných akcií. Vláda proto ve Sněmovně podpoří novelu zákona o podporovaných zdrojích energie poslanců opoziční KSČM. Kladně se k návrhu vláda vyjádřila začátkem října. Stejná pravidla mají platit i pro zemědělské podniky, které vyrábějí elektřinu obecně z obnovitelných zdrojů.

Nyní se výjimka z podmínky mít zaknihované akcie vztahuje jen na výrobce s hlavní činností zemědělská výroba, kteří produkují elektřinu z bioplynu. Vzhledem k nutnosti zajistit, aby navrhovaný zákon nabyl účinnosti k témuž datu jako novela obsažená v zákoně č. 131/2015 Sb. tj. k 1. lednu 2016, bylo navrhováno Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s navrhovaným zákonem již v prvním čtení. To se však nestalo a nyní čeká novelu třetí čtení.

 

Ochrana půdního fondu

Předložený návrh podle navrhovatelů jednak usnadňuje výstavbu rodinných domů na zastavitelných plochách, když k nim nevyžaduje souhlas orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, jednak odstraňuje diskriminační úpravu, podle níž za odnětí půdy, na níž bude vystavěna pozemní komunikace, jsou povinny platit obce a kraje, ne však stát, který jako jediný má zcela nepochopitelně stanovenou výjimku. Poslední novelizační bod říká, že v případě veřejně prospěšných staveb v zastavitelné ploše se odvody za trvale odňatou zemědělskou půdu ze zemědělského půdního fondu nestanoví. Jak výbor pro životní prostředí tak i výbor zemědělský přijal k novele komplexní pozměňující návrhy.

 

GMO

Pokud projde předpis legislativním procesem, tak stát dostane možnost zakázat pěstování geneticky modifikované plodiny, která je povolená v Evropské unii. Dnes změnu zákona, kterou navrhlo ministerstvo životního prostředí odsouhlasila vláda. Tuto možnost členským státům dala evropská směrnice schválená v březnu, Česká republika by ji ale zatím kvůli chybějící legislativě nemohla využít.

V Česku se pěstuje pouze GM kukuřice, její plochy se stále snižují. V letošním roce její výměra klesla skoro o polovinu na necelých 1000 hektarů. Sklizená GM kukuřice se používá do bioplynových stanic nebo jako krmivo přímo na farmách. V příštím roce se podle ní očekává další pokles plochy.

Novela také ruší povinnost oznamování každého nového geneticky modifikovaného organismu (GMO), který je hodnocený jako nejméně nebezpečný, na uzavřených pracovištích jako jsou například vysoké školy, nemocnice nebo biotechnologické firmy. Jde tedy o použití v laboratořích pro výzkumné účely.

Pokud bude zákon zákonodárci schválen, měl by začít platit od července příštího roku.

 

Biocidy

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Cílem návrhu zákona je provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR.

A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.


Horní zákon:

Cílů novelizace by mělo být dosaženo novým způsobem výpočtu úhrad z vydobytých nerostů, stanovením nové výše sazeb úhrad z vydobytých nerostů a nového poměru rozdělení výnosu z úhrad mezi obce a státní rozpočet. Dále se navrhuje zvýšit sazbu úhrady z dobývacího prostoru.

Doposud byl výpočet úhrad odvozován od tržeb za vydobyté nerosty. Úhrada se počítala na základě složitého vzorce uvedeného v prováděcím právním předpisu. Nyní bude výpočet zjednodušen, což má umožnit efektivnější kontrolu placení úhrad, a prováděn na základě součinu vytěženého množství nerostu a sazby. V případě hnědého uhlí, dobývaného povrchovým způsobem, se výše úhrady určí součinem množství tepla obsaženého ve vydobytém uhlí a sazby. Způsob výpočtu je stanoven přímo zákonem.

Sazby pro jednotlivé nerosty na výhradních ložiskách budou stanoveny nařízením vlády vydaným na základě zákonného zmocnění. Tento postup by měl umožnit pružně reagovat úpravou sazeb na změny ekonomické situace.

Výnos z úhrad za vydobyté nerosty se navrhuje obecně zvýšit 2x. V případě černého uhlí, hnědého uhlí dobývaného hlubinným způsobem, radioaktivních nerostů, ropy a hořlavého zemního plynu zůstává výnos na současné úrovni.

Dosavadní způsob rozdělení výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, kdy 75 % připadalo rozpočtům obcí a 25 % státnímu rozpočtu, se mění. Základní, obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu, specifické poměry jsou stanoveny v případě nerostů, u kterých se úhrada nezvyšuje a u hnědého uhlí dobývaného povrchových způsobem. Konkrétní způsob rozdělení výnosu je vždy stanoven v zákoně.

Z části výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, která připadne státnímu rozpočtu, bude 40 % účelově vázáno pro nápravu škod na životním prostředí způsobených těžbou a další zákonem specifikované činnosti. Tato účelové vázaná část bude rozdělena mezi Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí zákonem stanoveným způsobem. Dále se v této souvislosti navrhuje, aby kompetence Ministerstva životního prostředí týkající se starých důlních děl přešly na Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Související legislativa: Návrh nařízení vlády o stanovení sazeb úhrad z vydobytých nerostů - více ZDE


 

Přehled bodů programu 39. schůze PSP ČR:

Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - druhé čtení

Návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 543/ - druhé čtení
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - prvé čtení
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 685/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 686/ - prvé čtení

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - třetí čtení
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - třetí čtení

Návrh poslanců Vojtěcha Filipa a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 585/ - třetí čtení


 

 

 

12.02.2016 11:59

Navrhněte příštího laureáta ekologické Ceny Josefa Vavrouška

Jubilejní 20. ročník prestižní ekologické Ceny Josefa Vavrouška právě začíná. Pokud tedy znáte někoho ve svém okolí, kdo pro životní prostředí žije a dýchá, tak ho určitě nominujte. V rámci letošního ročníku, kterou uděluje Nadace partnerství, se poprvé budou udělovat ceny dvě – jedna za dlouhodobý přínos životnímu prostředí a druhá v kategorii významný ekologický počin.

Nominaci je možné udělit do konce dubna prostřednictvím internetových stránek www.cenajosefavavrouska.cz. Povolání, věk ani známá tvář při konečném výběru nerozhodují. Důležitý je přínos ke zlepšení životního prostředí.

Mezi dosavadními laureáty v devatenáctileté historii ceny jsou například bývalý ministr životního prostředí, bývalý poradce prezidenta či občanský aktivista, ale i filozof, právník nebo učitel.

Sama Cena Josefa Vavrouška je spjata se jménem předního českého ekologa a zároveň federálního ministra životního prostředí, který v roce 1995 tragicky zahynul pod lavinou. Josef Vavroušek byl jedním z hlavních protagonistů konceptu trvale udržitelného rozvoje nejen u nás, ale i v rámci celé Evropy.

 

 

Foto: prof. Josef Fanta, laureát Ceny Josefa Vavrouška za rok 2014

12.02.2016 10:00

Vyšlo nové číslo Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI)

V novém čísle odborného časopisu Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) najdete tentokrát rozhovor s významným odborníkem na radioekologii Ing. Eduardem Hanslíkem, CSc.., který vede skupinu odborníků se kterými společně zkoumají nástrahy jaderných elektráren či havárii v Černobylu.

Odborné články se věnují tématům ověření Českého imisního testu, rychlé metodě stanovení celkové objemové aktivity beta, vlivu barometrického tlaku na úroveň hladiny vody v pozorovacích vrtech, posouzení vztahu mezi kvalitou vody a funkcemi malých vodních nádrží, národní infrastruktuře prostorových dat a úvaze o možné úloze, kterou mohou zastávat produkty GIS a kartografie VÚV TGM, stanovení koliformních bakterií a Escherichia coli na chromogenním médiu a základními hydrologickými údaji za referenční období 1981–2010.

Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) jsou odborným recenzovaným časopisem vydávaným Výzkumným ústavem vodohospodářským T. G. Masaryka, v.v.i. Časopis se především zaměřuje na původní sdělení o výsledcích výzkumu v oblastech voda a odpady.

 

Články jsou dostupné v elektronické formě ZDE.


 

 

12.02.2016 09:12

Nová veřejná konzultace - bioenergie po roce 2020

Evropská komise zahájila novou veřejnou konzultaci na téma "Politika pro oblast udržitelné bioenergie na období po roce 2020". Cílem průzkumu je konzultovat politiku EU v oblasti udržitelné bioenergie na období 2020 - 2030 jako součást balíčku pro obnovitelé zdroje energie. Konzultace potrvá do 10. května 2016. Odkaz na tuto konzultace a přehled ostatních konzultací najdete ZDE.

 

12.02.2016 08:00

Česká pošta ušetřila díky CNG už 50 milionů korun

Česká pošta patří mezi největší společnosti využívající ekologické palivo CNG. Od roku 2012, kdy řidiči České pošty začali CNG vozidla využívat, se vozový park těchto vozů u státního podniku rozrostl na 1042 vozidel a najezdily zhruba 50 milionů kilometrů. Finanční úspora za tu dobu činí 50 milionů korun.

„V současné době jezdí na CNG pětina všech aut z našeho vozového parku,“ uvedl generální ředitel České pošty Martin Elkán a dodal, že důvodem je odpovědný přístup k životnímu prostředí i ekonomická výhodnost provozování aut na CNG. Česká pošta tak bude prvním státním podnikem plnícím cíle čisté mobility.

Česká pošta provozuje svá CNG vozidla zejména ve velkých městech, kde přispívají ke zlepšení stavu ovzduší. Díky CNG nevypouští do ovzduší žádné pevné částice, které jsou dnes velkým problémem měst v celé Evropě. „Jen v Praze je nasazeno více než 200 CNG vozidel,“ dodal Martin Elkán.

 

Česká pošta v současnosti patří mezi největší provozovatele vozů s CNG pohonem v Česku. Firemní flotila zahrnuje aktuálně 1046 vozidel různých značek od osobních automobilů, přes dodávky až po nákladní vozy.

11.02.2016 18:03

MPO dnes jednalo s Komisí o notifikaci pro obnovitelné zdroje energie

Náměstkyně ministra průmyslu Jana Mládka pro oblast energetiky Lenka Kovačovská dnes jednala v Bruselu o schválení finanční podpory pro většinu obnovitelných zdrojů energie v České republice, takzvané notifikaci. Komise vyjádřila rámcový souhlas s návrhy české strany.

„Můžeme potvrdit, že se dnes uskutečnilo pracovní jednání se zástupci Generálního ředitelství Evropské komise pro hospodářskou soutěž k procesu notifikace podpory obnovitelných zdrojů energie,“ řekl dnes Miroslav Kynčl z tiskového oddělení MPO. Cílem jednání podle něj bylo urychlit rozhodovací proces komise. Většině obnovitelných zdrojů schválení chybí dlouhodobě.

„Obě strany si vzájemně vyjasnily rozsah dodatečných dat potřebných pro úspěšné dokončení notifikace a komise vyjádřila rámcový souhlas s návrhy české strany ke zbývajícím otázkám, a též vyjádřila zájem na rychlém ukončení notifikačního procesu,“ uvedl Kynčl.

Mezi zbývající otázky podle něj patří například kompenzace dovozů obnovitelných zdrojů nebo délka trvání podpory. Podle dřívějšího Mládkova vyjádření by měla být notifikace udělena mezi únorem a dubnem tohoto roku.

Právě kvůli chybějícímu schválení Evropské komise loni Energetický regulační úřad (ERÚ) odmítal řadu měsíců vypsat podporu většině obnovitelných zdrojů v Česku pro letošní rok. Podporu, jejíž celková výše je až 42 miliard korun, úřad nakonec vypsal až na základě nařízení vlády těsně před koncem roku.

 

11.02.2016 14:09

MZe v rámci dalšího kola Programu rozvoje venkova podpoří OZE

Ve 2. kole příjmu žádostí z Programu rozvoje venkova 2014–2020 budou podpořeny investice do zemědělských, lesnických i potravinářských podniků za téměř 2,3 miliardy korun. Ministerstvo zemědělství podpoří také investice na podporu energie z obnovitelných zdrojů. Na tuto část ministerstvo vyčlenilo 20 mil. korun. Příjem žádostí bude probíhat pouze prostřednictvím Portálu farmáře v termínu od 3. do 16. května 2016.

Příjem žádostí proběhne u záměru a) Investice na podporu energie z obnovitelných zdrojů. Podporována je nová výstavba nebo modernizace zařízení na výrobu tvarovaných biopaliv. Podporu lze poskytnout pouze na počáteční investici. Příjemcem dotace může být pouze zemědělský podnikatel. Projekt lze realizovat na území celé České republiky s výjimkou měst Praha hl. město, Plzeň, Liberec, Brno a Ostrava.

Hlavní podmínkou je, že většina (více než 50%) vyrobeného paliva žadatelem musí sloužit k prodeji nebo být využita pro nezemědělskou činnost a žadatel musí vykazovat minimálně 30 % příjmů ze zemědělské prvovýroby v poměru k celkovým příjmům za poslední účetně uzavřené období nebo chovat minimálně 0,3 VDJ na 1 ha obhospodařované zemědělské půdy nebo hospodařit v lese s minimální výměrou 3 ha. Míra podpory na projekt je 25 % pro velké, 35 % pro střední a 45 % pro malé podniky.

Záměr b) Výstavba bioplynové stanice nebude na jaře 2016 spuštěn, neboť dosud není dořešena notifikace pro provozní podporu pro zařízení uvedená do provozu od 1. 1. 2016 a může dojít ke změnám v možném souběhu s podporou investiční.

Úplné znění Pravidel, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace na projekty Programu rozvoje venkova ČR pro období 2014–2020 pro 2. kolo příjmu, je k dispozici v elektronické podobě na internetové adrese Ministerstva zemědělství www.eagri.cz/prv (subportál Dotace - Program rozvoje venkova ČR na období 2014–2020 a příslušné opatření/operace) a rovněž na stránkách Státního zemědělského intervenčního fondu www.szif.cz v sekci Program rozvoje venkova 2014–2020.

 

Dokument ke stažení:

 

11.02.2016 13:48

V roce 2014 bylo na trh dodáno 110 tisíc malých spalovacích zařízení na pevná paliva

Z toho bylo zhruba 40 tisíc teplovodních kotlů, 16 tisíc krbových vložek, 50 tisíc kamen a 5 tisíc ostatních zařízení. V letech 2010 až 2014 významně stoupl podíl novostaveb rodinných domů, které v době kolaudace měly jako druhý zdroj vytápění krbová kamna nebo krb. V roce 2010 byl tento podíl 38 %, zatímco v roce 2014 činil již 51 %. Zhruba 15 % novostaveb má jako hlavní vytápění uvedena tuhá paliva. Podle hrubého odhadu by mohlo být koncem roku 2014 v provozu až 700 tisíc kotlů a 800 tisíc krbových kamen a krbových vložek, z toho cca 90 tisíc s vodním výměníkem. Informace vyplývá ze Souhrnné zprávy o výsledcích statistiky malých spalovacích zařízení v ČR za léta 2010 až 2014 ministerstva průmyslu a obchodu.

 

Dokument ke stažení:

Malá spalovací zařízení

 

 

11.02.2016 09:36

Zpřísnění požadavků na kvalitu vod provází řada mýtů

MŽP i ombudsmanka ČR pracují při obhajobě zpřísnění požadavků na kvalitu vod s řadou mýtů, které prokazují, jak daleko od praxe se nacházejí a jak záměrně zúžené informace pro své závěry používají. Situaci rozebírá člen představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK) a zástupce ČR v evropském sdružení vodohospodářů Ondřej Beneš.

Zjištění „čistírny odpadních vod („ČOV“) nepracují na plný výkon“ je opravdu úsměvné. Ano, vlastník investuje do ČOV a provozovatel takovou ČOV provozuje s cílem splnit zákonné limity. Ovšem záměrné „zhoršování“ je naprosto nesmyslné, vždyť běžný požadavek na zajištění stabilní nitrifikace u nejnižší velikostní kategorie technologií BAT plně řeší zajištění dostatečného aerovaného objemu i intenzity aerace a s tím souvisí i míra dosahovaného odstranění ukazatelů BSK5 (biologická spotřeba kyslíku – ukazatel organického znečištění) a CHSKCr (chemická spotřeba kyslíku – ukazetel chemického znečištění). Ukázat to je možné např. na parametru BSK5, kde bez jakýchkoliv „pobídek“ je průměrná míra odstranění oproti požadavkům rozhodnutí v kategorii ČOV 500 – 2 000 EO (ekvivalentních obyvatel)  více jak o 40 % lepší, neboť jednotlivé ukazatele jsou plně provázané. Opravdu chce ombudsmanka, aby v oboru bylo opuštěno od provedených optimalizací aerace s cílem uspořit náklady na elektrickou energii při zachování stabilní nitrifikace a bylo tak dosaženo „plného výkonu“? Určitě bude vhodnější, pokud ombudsmanka nově zváží institut BAT jako tu nejvhodnější ochranu občanů ČR proti stanovení rozdílných požadavků na kvalitu čištění v různých obcích a městech či jejich částech, který vede k jejich diskriminaci nerovným navyšováním nákladů na stočné.

Další perličkou je konstatování „Do vodních toků a nádrží je tak vypouštěno víc znečišťujících látek a kvalita vody se zhoršuje.“ Stačí se podívat na aktuální Modrou zprávu, vydávanou předkladatelem (ministerstvo životního prostředí – MŽP) a zjistíme, že bodové zdroje znečištění již dávno nejsou hlavním původcem znečištění ve vodních tocích a emise BSK5 poklesly od roku 1993 o 94,0 % (o 68,6 % oproti roku 2000), CHSKCr o 87,4 % (resp. o 51,0 %) a v ukazateli nerozpuštěné látky o 90,8 % (resp. 61,8 %). Dosahovaná průměrná účinnost v ukazateli BSK5 98,1 % či Ncelk 74 % (celkový dusík) nás řadí mezi špičku v EU. Emise ukazatele anorganický dusík (Nanorg) se od roku 2003 snížily o 21,2 % a ukazatele celkový fosfor (Pcelk) o 30,6 %. Ano, určitě je možné dělat více, ovšem vždy je nutné zkonkretizovat dopad opatření a zhodnotit jeho ekonomický a sociální dopad v časové ose.

Předkladatel také tvrdí, že nový § 5 odst. 1 nařízení vlády č. 401/2015 Sb. „Pokud je odpadní voda z aglomerace nad 2000 EO čištěna na více komunálních čistírnách odpadních vod, musí vypouštěná odpadní voda z každé čistírny splňovat požadavky odvozené z celkové velikosti (přítokového zatížení) aglomerace », byl povinen implementovat do českého právního řádu. Omyl, text pochází z dokumentu „Guidance on definition of the Urban Waste Water Directive“, který není součástí ani primárního ani sekundárního práva EU. Praktická aplikace tohoto ustanovení (rozpor, držený Hospodářskou komorou ČR, přetrval až na jednání vlády ČR) znamená, že vodoprávní úřady jsou nyní povinné stanovovat emisní limity kombinovaným přístupem pro každou individuální ČOV v aglomeraci dle limitů pro celou velikost aglomerace. Důsledky na sebe nenechají dlouho čekat v podobě malých ČOV, dovybavených terciálním dočištěním.

Městské ČOV vs. průmyslové ČOV a plošné vs. bodové zdroje

Rámcová směrnice o vodách č. 2000/60/ES určuje jednoznačně prioritu omezování vnosu znečištění přímo v místě produkce. Je sice pochopitelné, že se pozornost administrativního aparátu zaměřuje na tu část znečišťovatelů, kteří jsou jednoduše regulovatelní, a kde není počítáno s velkým odporem. Přesto není možné klást požadavky pouze na městské čistírny odpadních vod a opomíjet regulaci v místě vzniku (přímo u původců) a také u plošných zdrojů, které jsou již s výjimkou ukazatele Pcelk v konkrétních povodích hlavními přispěvateli znečištění. Např. v ukazateli Ncelk je již dlouhou dobu zřejmé, jakou fatální chybou bylo prohlášení celého území ČR za citlivou oblast a trvání na plošném požadavku na odstraňování dusíku, které vedlo k vynaložení desítek miliard Kč bez znatelného dopadu do zlepšení dobrého stavu vod a dokonce vede v konkrétních lokalitách k dokumentovanému negativnímu dopadu na tvorbu sinic v letních měsících. Právě pro ukazatel dusičnanového dusíku, pocházejícího zejména z hnojiv, absentuje řízená snaha o úpravu vnosu těchto zdrojů ve spolupráci s rezortem Ministerstva zemědělství. Mimo pozornost také zůstala Příloha č. 1B, která bez další diskuze zakonzervovala emisní standardy pro vyčištěné průmyslové a zemědělské odpadní vody. Přitom se stačí podívat do ročenky životního prostředí, vydávané Ministerstvem životního prostředí (např. pro rok 2014 na str. 196) a hned je zřejmé, kde je zapotřebí dále pracovat. Obdobná situace je u plošných a bodových zdrojů.

Cesta kupředu

Současný přístup odboru ochrany vod MŽP je pro budoucí fungování vodohospodářského sektoru nepřijatelný a musí se změnit. Musíme se proto ptát, co vede současné vedení ministerstva k omezení diskuze v oblasti vodního hospodářství před meziresortním připomínkovým řízením („MPŘ“)? Proč není možné jako v letech 2002, 2006 a 2010 diskutovat návrhy nařízení vlády č. 61/2003 Sb. a jeho novel v odborných skupinách?  Je to strach z konfrontace zpracovatele návrhu s realitou nebo spíše osobní zájmy? A jsou cíle novel opravdu environmentální nebo je možné za návrhy hledat zájmy osobní či obchodní? Jaký přezkum plnění současných požadavků na čištění odpadních vod předcházel předložení nového nařízení vlády a kde jsou data, která od roku 2011 předkladatel prostřednictvím zřízené agentury CENIA sbírá v digitalizované podobě od všech znečišťovatelů do systému ISPOP? Proč v paralelní ministerské oblasti odpadů běží téměř trvalá diskuze s dotčenými subjekty a v oblasti vodního hospodářství ne? Jako důkaz uvedených konstatování se stačí podívat na další zásadní právní nástroj v oblasti ochrany vod a tím je v současnosti projednávaná novela vodního zákona č. 254/2001 Sb. Není neuvěřitelné množství 252 stran připomínek více než jasným důkazem absence předchozího odborného dialogu, který vedení ministerstva opakovaně slibovalo?

Osobně se domnívám, že narovnání současné situace může začít relativně snadno – vrácením k zaběhlému systému pracovních skupin se zapojením dotčených subjektů, odborné veřejnosti a asociací, předcházející předložení legislativního opatření od MPŘ. Jistě bude také nutné posílit personálně odbor ochrany vod předkladatele a integrovat spolupráci s ministerstvem podřízenou agenturou CENIA tak, aby pracovníci odboru ochrany vod mohli používat strukturovaná data z vodohospodářského oboru, která jsou již několik let v systému ISPOP nákladně pro stát i znečišťovatele a v digitální podobě za každou čistírnu odpadních vod soustřeďována.

 

Autor: Ondřej Beneš, člen představenstva SOVAK ČR a EUREAU

Zdroj: https://www.nase-voda.cz

 

 

11.02.2016 07:52

Nejen na kotlíkové dotace se ptejte ministra životního prostředí Richarda Brabce!

Jak získat dotaci na nový kotel? Jaké další dotace chystá ministerstvo životního prostředí? Jak to bude s programem Zelená úsporám? Nejen na tyto otázky bude odpovídat ministr životního prostředí Richard Brabec. Přímý přenos pořadu Vaše téma na TN.cz začíná dnes ve čtvrtek v 17:30. Záznam rozhovoru ZDE.

 

 

 

11.02.2016 07:46

Šéfka ERÚ Vitásková dnes bude odpovídat na vaše dotazy!

Opravdu nové placení za elektřinu poškodí chalupáře? Má nový systém technickou logiku? Jak ERÚ naloží s připomínkami, které k návrhu dostává? Vypíše úřad nakonec podporu obnovitelných zdrojů? Z jakého důvodu se rekordně levná elektřina promítne do účtů spotřebitelů tak málo? A vydrží předsedkyně v čele ERÚ do konce funkčního období nebo bude muset skončit? Na otázky čtenářů serveru iHNED.cz odpoví šéfka ERÚ Alena Vitásková dnes ve čtvrtek 11.2. od 10:00. Otázky můžete pokládat ZDE.

10.02.2016 17:49

Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a poradenství veřejně projednán

Tento týden v pondělí proběhlo na Ministerstvu životního prostředí veřejné projednání návrhu nového Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty i poradenství na léta 2016–2025. Návrh nového Státního programu EVVO průběžně konzultovaný se širší odbornou veřejností předloží MŽP k projednání vládě do konce letošního března.

Státní program představuje klíčovou národní strategii pro oblast environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) i poradenství (EP) s vizemi, cíli a opatřeními, na nichž se vedle orgánů státní správy podílejí kraje, obce a města, školy, včetně škol vysokých, střediska ekologické výchovy a ekologické poradny i neziskové organizace. V praxi bude fungovat mimo jiné jako metodická podpora pro zpracování obdobných koncepcí krajů a měst i jako podpora pro vyhodnocování dopadů EVVO a EP na všech úrovních.

„Nový Státní program je příležitostí pro opětovné nastartování oblasti EVVO a environmentálního poradenství po letech útlumu 2010–2013, kdy jí nebyla ze strany státu věnována pozornost. Potřebujeme mít environmentální vzdělávání a osvětu, které reagují na aktuální témata a výzvy, jako je např. Pařížská smlouva o ochraně klimatu z loňského prosince nebo potřeba posilování přímého kontaktu člověka s přírodou,“ zahájil veřejné projednání náměstek ministra životního prostředí Jan Kříž.

 

STRATEGICKÉ OBLASTI A CÍLE SP EVVO:

  • Udržitelnost systému a prostředí pro EVVO a EP
  • Kvalita, diverzita a inovace v EVVO a EP
  • Spolupráce, síťování, propojování v EVVO a EP
  • Posilování postavení a porozumění EVVO a EP - propagace, PR, popularizace
  • Vzdělávací cíle a relevantní témata EVVO a EP

 

Hlavními tématy pro SP EVVO a EP:

  • příroda
  • místo – město – krajina
  • udržitelná spotřeba
  • klima v souvislostech

 

Mezi klíčová věcná témata nového dokumentu se řadí i změna klimatu. Nově zaměřené vzdělávací a osvětové programy tak umožní lidem porozumět příčinám změny klimatu a jejím negativním dopadům v ČR, Evropě i světě. Dalším důležitým tématem reagujícím na současné trendy je posilování kontaktu s přírodou. V dnešní době ubývá prostoru a času pro bezprostřední kontakt s přírodou a reálným světem, zvětšuje se podíl pobytu v interiéru, vnímání světa prostřednictvím médií a virtuální reality. Dokument proto cíleně podporuje vytváření příležitostí pro strukturovanou i nestrukturovanou výchovu a vzdělávání v přírodě.

MŽP na veřejném projednání představilo i novou publikaci (příručka ke stažení níže) Environmentální výchova – průvodce po cílech a příkladech (vydanou v prosinci 2015). Ta pro širší veřejnost shrnuje základní informace o environmentální výchově v České republice. Najdete v ní příklady nejčastějších EVVO aktivit, například výukové programy pro školy, ekokroužky a tábory, ale také ukázku role environmentálního poradenství při zavádění šetrného provozu úřadů.

Připomínky k návrhu Státního programu EVVO a EP je možné zasílat do 12. 2. na MŽP, poté materiál projde standardním připomínkovým řízením.

 

Dokument ke stažení:

  • Shrnutí Státního programu EVVO (236 kB)

 

 

Zdroj: za využití zprávy MŽP

10.02.2016 17:39

IPPC: Konečná verze BREF pro výrobu desek na bázi dřeva zveřejněna

Evropský úřad pro IPPC uveřejnil konečnou verzi referenčního dokumentu o BAT (BREF) pro výrobu desek na bázi dřeva. Jedná se o první zcela nový referenční dokument o nejlepších dostupných technikách (BAT) připravený dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích (IED). Neboť přijetím směrnice IED byl seznam průmyslových činností rozšířen o kategorii 6.1 Výroba v průmyslových zařízeních, o další odstavec písm. c) jednoho či více následujících druhů desek na bázi dřeva: desky z orientovaných třísek, dřevotřískové desky nebo dřevovláknité desky, při výrobní kapacitě větší než 600 m3 za den.

 

Dokument ke stažení:

WBP_bref_2016.pdf (5,8MB)

 

 

Zdroj: MPO (IPPC)

10.02.2016 17:30

Jaká byla kvalita ovzduší v České republice v roce 2015?

Český hydrometeorologický ústav vydal předběžnou zprávu týkající se kvality ovzduší a rozptylových podmínek na území České republiky v roce 2015. Na řadě míst došlo k překročení imisních limitů pro ochranu zdraví lidí pro suspendované částice PM10 a PM2,5, došlo také k překročení imisního limitu pro přízemní ozon. Hodnocení vychází zatím z neverifikovaných údajů naměřených na automatizovaných měřicích stanicích Státní sítě imisního monitoringu, jejímž provozem byl ČHMÚ pověřen Ministerstvem životního prostředí.

 

Dokument ke stažení:

Rořní zpráva 2015

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE