Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
16.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady včetně nových evidenčních povinností od 1. 1. 2025
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
30.10. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

01.02.2016 12:17

ČIŽP uložila "výchovnou" pokutu padesát tisíc korun

Pokutu padesát tisíc korun uložila Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) společnosti, která provozovala své mobilní zařízení k využívání – třídění a recyklaci stavebních odpadů na jiném místě, než jí dovoloval platný souhlas k provozu zařízení vydaný Krajským úřadem.

Při šetření podnětu občanů na provoz zařízení bylo mobilní zařízení pro třídění stavebních odpadů umístěno asi 90 m od povoleného stanoviště. Tímto chtěl provozovatel zařízení, podle jeho sdělení, zamezit další prašnosti a hluku a zkrátit přepravu od tohoto zařízení k deponii přetříděného materiálu. Tuto argumentaci však inspektoři ČIŽP nepřijali, protože jednou z podmínek souhlasu k provozu mobilního zařízení bylo přesné umístění zařízení, které vyplynulo z hlukové studie provedené hygienickou stanicí s ohledem na okolní bytovou zástavbu. Navíc místo uvedené deponie materiálu nebylo podle příslušné legislativy povoleno.   

„Při stanovení výše pokuty jsme vzali v úvahu relativně nízkou závažnost ohrožení životního prostředí a to, že společnost ihned po kontrole zahájila kroky k odstranění nevyhovujícího stavu. Na druhé straně se však jedná o hlučný a prašný provoz, který byl v minulosti předmětem stížností občanů. Inspektoři už dříve kontrolovali a s provozovatelem několikrát projednávali nutnost dodržení vydaných podmínek, včetně umístění zařízení,“ řekla Hana Kolářová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Liberci.

 

Za opakovaný únik silážních šťáv uložila inspekce pokutu 180 tisíc korun

Inspektoři ČIŽP z oddělení ochrany vod zas uložili zemědělskému družstvu pokutu 180 tisíc korun za únik závadných látek do bezejmenného přítoku řeky. Příčinnou znečištění byl podle inspekce zejména způsob skladování siláže. Silážní žlab byl totiž naskladněn a zaplněn tak, že se siláž nacházela i mimo vlastní stavbu, čímž docházelo k úniku silážních látek volně do terénu. Potrubím z areálu družstva byly následně vyplavovány do bezejmenného přítoku řeky, znečištěná voda silně zapáchala a pěnila. Úhyn vodních živočichů nebyl podle inspektorů prokázán, odebranými vzorky však zjistili silné organické znečištění.

K porušení vodního zákona došlo tím, že nebyla učiněna přiměřená opatření při zacházení se závadnými látkami tak, aby nevnikly do povrchových vod a neohrozily tak jejich prostředí. Zemědělské družstvo podalo proti pokutě odvolání, to však bylo MŽP zamítnuto a uložená sankce v celé výši potvrzena.

30.01.2016 17:18

Atomová katedrála v potížích. O co jde v Dukovanech?

Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová bude hostem nedělních Otázek Václava Moravce. Hovořit se bude na téma aktuální situace v jaderné energetice, o problémech jaderné elektrárny Dukovany a o bezpečnosti a efektivitě jaderné energetiky. Záznam pořadu si může shlédnout ZDE.

30.01.2016 06:06

Nové odpadové zákony jdou do připomínkového řízení

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí včera večer poslalo do připomínkového řízení jak návrh nového zákona o odpadech tak i návrh zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností, kde je spolupředkladatelem ministerstvo průmyslu a obchodu. Oblast odpadového hospodářství tedy nebude již předmětem jediného zákona, ale bude rozdělena. Účelem nové právní úpravy je komplexně upravit problematiku odpadového hospodářství počínaje předcházením vzniku odpadu přes různé způsoby nakládání s ním po pravidla jeho odstraňování. Plánovaná účinnost je 1. leden 2018. Termínem připomínek je stanoven na 26. února 2016. Připomínáme, že v připomínkovém řízení je také novela zákona o obalech.

Důvodem pro vytvoření dvou samostatných předpisů není jen snaha o zpřehlednění právní úpravy, ale také důvody praktické. V prvé řadě jsou to specifika problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu (zejm. rozšířená odpovědnost výrobce, zpětný odběr atd.). Dalším praktickým důvodem je skutečnost, že směrnice EU týkající se výrobků s ukončenou životností jsou velmi často novelizovány a pro provedení jejich transpozice dosud musel být vždy novelizován celý zákon o odpadech, i když se změny týkaly pouze části zákona upravující výrobky s ukončenou životností.

Vybranými výrobky, kterých se navrhovaná právní úprava týká, jsou elektrická a elektronická zařízení (elektrozařízení), baterie a akumulátory, pneumatiky a vozidla. Účelem nové právní úpravy je komplexně upravit problematiku vybraných výrobků v celém jejich životním cyklu, tedy od jejich výroby a uvedení na trh až po jejich zpracovaní poté, kdy se staly odpadem (výrobky s ukončenou životností).

Navrhovaný zákon o vybraných výrobcích s ukončenou životností rovněž sjednocuje a komplexně upravuje pravidla pro vznik a fungování kolektivních systémů, která jsou v současnosti zejména v oblasti elektrozařízení zcela nedostatečná. Novým institutem navrhované právní úpravy je tzv. koordinační centrum, které bude mít za úkol zajišťovat pro kolektivní systémy jednotnou auditní činnost a koordinovat jejich působení v některých dalších oblastech (např. provádění osvětové činnosti).

Oproti platnému zákonu o odpadech obsahuje předkládaný návrh nového zákona změny zejména v těchto oblastech:

  • poplatek za ukládání odpadů na skládku – plátcem poplatku bude provozovatel skládky, který je povinen zahrnout poplatek do ceny za uložení odpadů na skládku, nově jsou rozvrstveny výše jednotlivých dílčích poplatků. Na skládky bude od roku 2024 zakázáno ukládat odpady, jejichž výhřevnost je vyšší než 4 MJ/kg a odpady, které jsou recyklovatelné.
  • poplatek za komunální odpad – nově bude tato problematika upravena pouze v zákoně o místních poplatcích, obec si může zvolit buď poplatek za systém nakládání s komunálním odpadem, který je založen na obdobném principu jako rušený poplatek podle § 10b zákona o místních poplatcích, nebo poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, jenž je naopak založen na skutečném množství vyprodukovaného odpadu, který byl odložen do sběrných nádob nebo na určená místa, případně za kapacitu sběrných prostředků objednaných na poplatkové období;
  • provoz zařízení pro nakládání s odpady – sběrny odpadu budou muset vybavit prostory zařízení kamerovým systémem a uchovávat záznam po stanovenou dobu
  • povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady
  • sběr odpadu - zakazuje se sběr odpadu pomocí mobilních zařízení a současně mobilní sběr není zrušen bez náhrady
  • základní ustanovení – podrobnější vymezení čtyř postupů, kterými je možno určit, že odpad přestane být odpadem
  • řešení problematiky nelegálně soustředěného odpadu (tzv. černých skládek)
  • obchodování s odpady – bude předmětem samostatného povolení s tím, že tuto činnost budou moci provádět nejen subjekty, které jsou provozovateli zařízení určeného pro nakládání s odpady.

Návrh zákona současně přebírá řadu institutů z platné právní úpravy, které se v praxi osvědčily (např. finanční rezerva na zajištění a následné péče o skládku, plány odpadového hospodářství), a to buď beze změny anebo pouze v mírně revidované podobě.


Další podrobnosti k návrhům zákonů:

 

 

 

30.01.2016 05:15

MŽP vydalo sdělí k jednotnému způsobu ohlašování zařízení

Odbor odpadů Ministerstva životního prostředí vydal sdělení k zajištění minimálních ohlašovacích povinností povinných osob v oblasti ohlašování zařízení a přidělování identifikačních čísel zařízení, neboť v současné době je návrh novely vyhlášky č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, která provádí příslušná ustanovení zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, dosud v legislativním procesu. Účelem sdělení je tak zajistit jednotný způsob ohlašování provozu zařízení krajským úřadům a přidělování identifikačních čísel zařízení krajskými úřady.

Sdělení obsahuje informace ke: způsobu ohlašování provozu zařízení a činnosti dopravců podle § 39 odst. 3 zákona, zasílání informací o vydaných rozhodnutích a vyjádřeních podle §39 odst. 10 zákona, přidělování identifikačních čísel zařízením podle § 39 odst. 12 a formulář pro oznámení provozu zařízení s platným souhlasem podle § 14 odst. 1 nebo integrovaným povolením podle zákona o integrované prevenci za účelem přidělení identifikačního čísla zařízení.

 

Dokument ke stažení:

Sdělění MŽP

29.01.2016 20:41

Jak uplatňovat vyhlášku na rozúčtování nákladů za vytápění a teplou vodu?

29.01.2016 13:31

ČRo dnes odvysílá speciál o plýtvání jídlem

ZÁZNAM Na každého obyvatele České republiky připadají ročně desítky kilogramů nespotřebovaných a vyhozených potravin. Mohou za to spotřebitelé, výrobci či prodejci? Pomohla by změna hygienických předpisů? O tom bude dnes v 17.05 ve speciálním vysílání Dvaceti minut Radiožurnálu mluvit Karolína Koubová s ministrem zemědělství Mariánem Jurečkou a s mluvčím iniciativy Zachraň jídlo Adamem Podholou.

 

 

Zdroj: ČRo

29.01.2016 06:15

Legislativní novinky: Kontrola spalinových cest, obnovení praktické výuky chemie a OZE

Ve sbírce předpisů právě vycházejí jednak vyhláška o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty, vyhláška o elektřině z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a elektřině z druhotných zdrojů a nařízení vlády, kterým se má vrátit zpět do škol praktická výuka chemie. Předpisy jsou účinné od 29. ledna 2016.

 

Vyhláška o elektřině z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a elektřině z druhotných zdrojů (vyhláška ke stažení)

Předmět úpravy vyhlášky je stanovení a) vzoru žádosti o vydání osvědčení o původu elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla nebo z druhotných zdrojů a podmínky pro jeho vydávání, b) způsobu výpočtu úspory primární energie, c) způsobu určení množství elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a elektřiny z druhotných zdrojů.

 

Vyhláška o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty (vyhláška ke stažení)

Cílem vyhlášky je, aby vydaný předpis odpovídal moderním požadavkům odborníků na čištění spalinových cest, na provádění revizí spalinových cest a vyjasnil také vzájemné vztahy, povinnosti mezi profesními odborníky. Např. revizním technikem spalinových cest, kominíkem a revizním technikem plynových zařízení.

Vyhláška navazuje na povinnosti vlastníků a provozovatelů komínů a spotřebičů a rovněž na povinnosti kominíka nebo revizního technika spalinových cest dané zákonem o požární ochraně.

Je prováděcím předpisem, který určuje právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám v návaznosti na zákon o požární ochraně konkrétní podrobnosti o požadavcích na dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti při provozu spotřebičů paliv, spalinových cest.

Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci (NV ke stažení)

Návrh upravuje speciální pravidla vztahující se na mladistvé žáky škol při praktickém vyučování tak, aby tito směli nakládat s nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky nebo chemickými směsmi klasifikovanými jako toxické nebo žíravé. Úprava se přebírá ze zákona č. 258/2000 Sb. (ve znění do 30. 11. 2015). Odborná příprava mladistvých žáků tak bude moci opět probíhat v původním rozsahu.

 

 

28.01.2016 21:19

TÝDEN.cz: Spor o nového ředitele České inspekce životního prostředí Erika Geusse nejspíš skončí u soudu

Skupina bývalých zaměstnanců České inspekce životního prostředí se obrátilo na náměstka ministra vnitra pro státní službu Josefa Postráneckého, aby zrušil jmenování Erika Geusse ředitelem této významné kontrolní instituce. Tvrdí, že Geuss byl dosazen do funkce v rozporu se zákonem o státní službě. Pokud "nejvyšší státní úředník" Postránecký jejich podnět odmítne, jsou bývalí zaměstnanci připraveni podat žalobu ke správnímu soudu.

Loni ale bylo vypsáno nové výběrové řízení na ředitele České inspekce životního prostředí, přičemž Geuss byl zkraje ledna ve funkci potvrzen. Podle skupiny bývalých pracovníků inspekce ale měl být Geuss z výběrového řízení, kterého se účastnili čtyři zájemci, vyškrtnut. Právě proto, že se na podzim 2014 nestal úředníkem podle nového služebního zákona, což byla nezbytná podmínka výběrového řízení. Ministr Brabec je ovšem přesvědčen o tom, že postupoval v souladu s platnými zákony - i na konci roku 2014. Podle zjištění časopisu TÝDEN ale Brabcův postup z roku 2014 nyní prověřuje Úřad pro odhalování korupce a finanční kriminality. Více ZDE

 

Zdroj: TÝDEN.cz

28.01.2016 15:40

TA ČR vyhlásila novou veřejnou soutěž v programu GAMA

Technologická agentura České republiky dnes vyhlásila třetí veřejnou soutěž ve výzkumu a experimentálním vývoji pro Program aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací GAMA. Soutěžní lhůta začíná dnem 29. 1. 2016 a končí dnem 16. 3. 2016. Podrobné informace nezbytné pro zpracování a podání návrhu projektu, včetně informací o způsobu a kritériích hodnocení jsou obsaženy v Zadávací dokumentaci a souvisejících dokumentech, které uvádíme níže.

Podprogram 1 je zaměřen na podporu ověření praktické využitelnosti výsledků VaV, které vznikají ve výzkumných organizacích a mají vysoký potenciál pro uplatnění v nových nebo zdokonalených produktech, výrobních postupech nebo službách s vysokou přidanou hodnotou a vysokou pravděpodobností posílení konkurenceschopnosti. Podprogram 1 je orientován rovněž na systémovou podporu fáze VaV, počínající dosažením prakticky využitelného výsledku VaV a končící ověřením možností jeho komerčního využití ve formě modelu, funkčního vzorku či prototypu. Příjemci mohou být pouze výzkumné organizace.

 

DOKUMENTY SPOJENÉ S 3. VEŘEJNOU SOUTĚŽÍ

28.01.2016 14:30

Metrologie a ochrana přírody a krajiny byla dnes tématem Legislativní rada vlády

VÝSLEDKY Návrh věcného záměru zákona o metrologii i návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny dnes schválila Legislativní rada vlády (LRV) na svém zasedání. Oba předpisy doporučila LRV schválit ve znění jejího stanoviska.


Návrh věcného záměru zákona o metrologii:
Současný zákon o metrologii v některých případech nejasně formuluje práva a povinnosti subjektů a neupravuje jednoznačně některé činnosti. Připravovaná právní úprava má nahradit současně platnou a to v celém rozsahu. Věcný záměr zákona tak navrhuje zpřesnit uvádění stanovených měřidel na tuzemský trh, vyhláškami stanovit procesy autorizace a registrace subjektů a orgánů veřejné správy, metrologické a technické požadavky na stanovená měřidla a postupy zkoušek, nově stanovit správní delikty a přestupky a další opatření. Nedochází k rozšíření současného rozsahu regulace v oblasti legální metrologie, regulace je pouze zpřesněna. Účinnost nově zpracovaného zákona o metrologii je navržena od 1. ledna 2020. Zákon předkládá Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny:
Předmětem navrhované změny je ustanovení § 58 zákona, které upravuje režim náhrad za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření v důsledku ochrany přírody. Potřebu novelizace vyvolaly nejasnosti v praxi, které skončily soudními spory a nakonec rozsudky Nejvyššího soudu ČR.

Novelizací nebude možné finanční náhradu požadovat za újmu za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření na pozemcích, které jsou ve státním vlastnictví (tj. na pozemcích, na kterých hospodaří zejména příspěvkové organizace, státní podniky a jiné státní organizace). Jde o pozemky, na kterých stát daným omezením (zejm. vyhlášením některé kategorie zvláště chráněného území nebo zajištěním druhové ochrany) sám deklaroval veřejný zájem na ochraně přírody.
Vlastníkem zemědělské a lesní půdy je stát, nikoliv státní podniky či jiné subjekty, které na státní půdě hospodaří podle zvláštních právních předpisů nebo podle soukromoprávních smluv. Stát jako vlastník může své vlastnictví omezit a nedochází tím k porušení ústavních postulátů.

Navrhovatel novelizací chce tak odstranit zbytečnou administrativu (přesun finančních prostředků mezi státem a státními podniky) u pozemků, na nichž stát sám deklaroval veřejný zájem na ochraně přírody. Zákon předkládá Ministerstvo životního prostředí (MŽP).


 

28.01.2016 13:50

Návrh zákona o obalech: Konec bezplatných tašek a nové cíle pro recyklaci a využití obalového odpadu

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení novelu zákona o obalech s termínem 25. února 2016. Novela má za cíl upravit omezení spotřeby lehkých nákupních tašek, zavádí povinnost označování biologicky rozložitelných a kompostovatelných tašek a dále stanovuje nové cíle pro recyklaci a celkového využití obalového odpadu. Navrhovaným zákonem se také zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Zákon má být platný v polovině listopadu 2016 s výjimkou.

Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/720 ze dne 29. dubna 2015, kterou se mění směrnice 94/62/ES, pokud jde o omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. Za účelem provedení této směrnice je navrhováno stanovit v zákoně o obalech zákaz bezplatného poskytování plastových odnosných tašek v místě prodeje výrobků spotřebiteli, s výjimkou velmi lehkých plastových odnosných tašek a to od 1. ledna 2018.

Rovněž se zavádí povinnost označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plastové odnosné tašky způsobem, který bude blíže stanoven prováděcím právním předpisem až v návaznosti na vydání příslušeného prováděcího aktu Evropské komise. Lhůta pro transpozici uvedené směrnice uplyne 27. listopadu 2016.

Návrh zákona také stanoví nové cíle recyklace a celkového využití obalového odpadu, neboť platný zákon o obalech upravuje tyto cíle pouze do roku 2016. Nové cíle jsou stanoveny pro období počínaje rokem 2016 (cíle pro tento rok se nemění), a to v souladu se závaznou částí Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015–2024, která byla vyhlášena v podobě nařízení vlády č. 352/2014 Sb.

Navrhovaným zákonem se dále zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí podle zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tím dojde ke sjednocení způsobu ohlašování údajů z evidencí v případě samostatně plnících povinných osob a v případě autorizované obalové společnosti.

 

Podklady v rámci připomínkového řízení najdete - ZDE

 

 

 


 

 

28.01.2016 11:49

Změna odpadových vyhlášek je zas o krok blíž

Ministerstvo životního prostředí již vypořádalo tři navrhované odpadové vyhlášky z minulého roku. Konkrétně se jedná o novelu vyhlášky, kterou se mění vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady, dále o dvě nové vyhlášky a to katalog odpadů a vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností. Jakmile bude k dispozici poslední vyhláška, kterou se má změnit vyhláška o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu, tak vás budeme opět informovat. Aktuální znění výše uvedených předpisů a anotace najdete ZDE

 

28.01.2016 08:58

Kotlíková dotace: patnáct nejčastějších dotazů a odpovědí

Kotlíkové dotace pod taktovkou Ministerstva životního prostředí jsou v plném proudu. Příjem žádostí odstartoval už v 10 krajích a ve všech je o dotace obrovský zájem. V Královéhradeckém i Zlínském kraji už 1. kolo dotací zájemci vyčerpali. Lidé se v souvislosti s kotlíkovými dotacemi se nejčastěji ptají na tzv. mikroenergetická opatření, na způsob proplácení dotace, přehled doporučených výrobků či zda mohou vyměnit stará kamna nebo zdroj na elektřinu. Nejčastější otázky a odpovědi ke kotlíkovým dotacím uvádí níže.

„Zájem mě nejenom těší, ale také jsme ho předpokládali, takže pro MŽP nebude problém vyhlásit další vlnu kotlíkových dotací třeba i o půl roku dříve. Kraje ale musí nejdříve současné prostředky kompletně vyčerpat a také vyhodnotit 1. vlnu dotací. Zejména samozřejmě statistiky zájmu o konkrétní kotle, finanční rozsah projektů a efekty s tím spojené. Čím dříve kraje dotace zadministrují, tím dříve prostředky budeme moci uvolnit. Věřím také, že některé kraje také spustí plánovaná 2. kola kotlíkových dotací dřív, než původně plánovaly. Ani MŽP, ani kraje nesmí s ničím otálet, když je tak obrovský zájem našich občanů, kteří chtějí ekologičtější a účinnější kotel. Čím dřív kotle vyměníme, tím dřív budeme lépe dýchat,“ komentuje zájem o dotace i další postup ministr životního prostředí Richard Brabec.   

Ministerstvo životního prostředí získalo v Evropské komisi do roku 2020 celkem 9 miliard korun na výměnu až 100 tisíc kotlů v domácnostech po celé ČR. Podmínky pro získání dotace se v každém kraji mírně liší. Kraje si mohly po svém zvolit, jakým způsobem budou od zájemců přijímat žádosti nebo třeba zda rozdělí peníze najednou nebo ve více kolech. Celou částku najednou rozděluje např. Vysočina nebo Liberecký kraj, Zlínský kraj a mnoho dalších peníze od MŽP rozděluje postupně v několika kolech.   

 

15 nejčastějších otázek a 15 odpovědí MŽP:

Jsou podmínkou k získání dotace mikroenergetická opatření nebo zateplení?

Ne. Tzv. mikroenergetická opatření je nutné provést, pouze pokud rodinný dům nesplňuje požadavky na minimálně klasifikační třídu C dle průkazu energetické náročnosti. Není však nutné realizovat rozsáhlá opatření, která by po jejich realizaci zařadila dům do klasifikační třídy C. Pro získání dotace postačí realizovat alespoň jedno z opatření ze seznamu. Seznam mikroenergetických opatření najdete např. v dokumentu Závazné pokyny pro specifický cíl 2.1 na straně 6: https://www.opzp.cz/vyzvy/16-vyzva/dokumenty. Ideální opatření pro Váš dům doporučí energetický specialista. Dotace na mikroenergetické opatření je z max. částky 20.000 Kč. V případě větších rekonstrukcí je pak možné kotlíkovou dotaci vhodně zkombinovat s dotací na zateplení z programu Nová zelená úsporám, kde je možné získat dotaci až 50% ze způsobilých výdajů.

 

Je možné získat dotaci i na kotle vyměněné před vyhlášením dotace krajem, jaké je rozhodné datum nákupu kotle?

Kraj Vysočina a Jihomoravský kraj stanovily časovou způsobilost čerpání dotace pro fyzické osoby od vyhlášení krajské výzvy, tzn. v případě Kraje Vysočina je časová způsobilost od 17. 12. 2015 a v případě Jihomoravského kraje od 18. 12. 2015 pro účely 1. výzvy. Ostatní kraje zachovaly časovou způsobilost jako datum vyhlášení programu MŽP tj. od 15. 7. 2015. Pokud si někdo pořídil nový kotel před těmito daty (17. 12. 2015 pro kraj Vysočina, 18. 12. 2015 pro Jihomoravský a 15. 7. 2015 pro ostatní kraje), může při splnění podmínek, získat podporu z programu Nová zelená úsporám. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR. Rozhodné datum pro nákup kotle v kraji viz tabulka níže.

 

Je možné žádat o podporu na zdroj, který není uveden v Seznamu registrovaných výrobků?

Ano, je to možné. Žadatel ale musí být schopen deklarovat plnění technických parametrů definovaných programem (ekodesign). Tyto dokumenty si musí zajistit u výrobce/dovozce. Dokumenty předá na příslušný krajský úřad, který danou záležitost projedná se Státním fondem životního prostředí ČR, jenž prověří soulad s programem. Pokud je souladu dosaženo může žadatel čerpat podporu. Seznam je ke stažení na webu SFŽP ČR: https://www.opzp.cz/dokumenty/187-seznam-registrovanych-vyrobku?verze=1

 

Musím mít na výměnu kotle nebo mikroenergetické opatření zpracovaný projekt a kým?  

Ne. Projektová dokumentace není podmínkou poskytnutí podpory. U komplexnějších projektů ale doporučujeme zpracovat, je způsobilým nákladem.

 

Jsou dotace určeny rovněž na výměnu starých kamen, kotlů na plyn nebo elektrického zdroje?

Ne. Dotace jsou určeny pouze na výměnu kotlů na pevná paliva s ručním přikládáním. Podporu je možno poskytnout i v případě, že je rodinný dům vytápěn dvěma zdroji, tj. kotlem na pevná paliva a dále např. kotlem na zemní plyn, elektrokotlem aj. V takovém případě je nutné prokázat, že kotel na pevná paliva plní funkci hlavního zdroje vytápění a že je prokazatelně v provozu.

Na výměnu starých kamen je možné při splnění podmínek využít dotace z programu Nová zelená úsporám. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR.

Ti, kdo používají zdroj na elektřinu jako stávající zdroj, si při splnění podmínek mohou z programu Nová zelená úsporám zažádat o dotaci na tepelné čerpadlo. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR.

 

Mohou být žadateli rovněž právnické osoby?

Ne, dotace jsou určeny pouze pro fyzické osoby. Právnické osoby mají možnost při splnění podmínek získat podporu na výměnu zdroje tepla z programu Nová zelená úsporám, nejsou však např. podporovány kotle na spalování uhlí. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR.

 

Jsou náklady na energetického specialistu uznatelnými náklady?

Ano, tyto výdaje je možno zahrnout do způsobilých nákladů.

 

Platí dotace i na vyvložkování komínu?

Ano. Do způsobilých nákladů je možno zahrnout všechny nezbytné náklady souvisejí s uvedením nového kotle do řádného provozu.

 

Probíhá proplacení peněz za výměnu kotle pouze zpětně, tzn. až po jeho výměně?

Konkrétní formy i čas vyplacení dotace se v krajích různí. Středočeský kraj a Liberecký kraj budou proplácet způsobilé výdaje zpětně, ale nabízejí i možnost poskytnutí záloh. 

Ústecký kraj zaplatí výměnu kotle přímo dodavatelské firmě, žadatel tedy, kromě jeho příslušného podílu, nemusí předem platit. Většina ostatních krajů proplácí dotaci zpětně, po instalaci zdroje a doložení veškeré dokumentace. Některé obce nabízejí bezúročnou půjčku. Základní informaci o formě platby najdete v tabulce níže, detaily o formách vyplacení dotace poskytne konkrétní krajský úřad.

 

Vztahuje se dotace i na chatu nebo rekreační objekt?

Kotlíkové dotace se nevztahují na rekreační objekty, týkají se pouze rodinných domů do 3 bytových jednotek. Vždy je rozhodující stav zapsaný v katastru nemovitostí. Akceptujeme rodinné domy, objekty k bydlení, obytné části zemědělských usedlosti.

 

Jak ministerstvo kontroluje, jaký kotel si lidé ve skutečnosti pořídí? Fungují nějaké kontroly?

Za administraci kotlíkových dotací jsou zodpovědné kraje, včetně kontrol plnění podmínek dotace. Kontroly jsou administrativní, ověřují se dodané výrobky a služby na základě faktur a předávacích protokolů. Zároveň budou probíhat kontroly na místě, bude zkontrolováno celkem minimálně 5 % ze všech projektů, kterým bude přiznána dotace s ohledem na počty projektů v jednotlivých krajích. Kontrolované projekty můžou proběhnout i metodou náhodného výběru. Každý žadatel má povinnost zajistit minimálně 5letou udržitelnost vyměněného kotle a kdykoliv v té době může přijít kontrola. Žadatel také už při přiznání dotace prohlašuje, že kontrolu kotle ve svém domě umožní. 

 

Žadatel realizoval výměnu zdroje v předstihu a nedisponuje fotografiemi původního kotle ani potvrzením o ekologické likvidaci. Může žádat o podporu?

V tomto případě bohužel nelze o podporu žádat, vždy je nutné doložit požadované přílohy.

 

Je nutné k žádosti předkládat Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB)?

PENB je nutno předkládat pouze tehdy, pokud žadatel prokazuje plnění energetické náročnosti rodinného domu stávajícím stavem v úrovni energetické náročnosti třídy C.

 

Musí dojít k likvidaci původního kotle nebo je možnost ponechání jako zálohy?

Ano, musí dojít k ekologické likvidaci kotle. Využití jako zálohy není možné. Obecně nelze původní kotel dále jakkoli provozovat a to ani případným prodejem a instalací na jiném místě.    

 

Kdy je způsobilým výdajem realizace (rekonstrukce) otopné soustavy? 

Náklady na realizaci či rekonstrukci otopné soustavy je možno považovat za způsobilé pouze tehdy, pokud jsou jednoznačně vyvolány realizací nového zdroje.

 

 

 

 

 

28.01.2016 08:27

Zástupci zelené energie chtějí svého vládního zmocněnce

VÝZVA KE STAŽENÍ Sdružení a asociace spojující zástupce zelené energie vyzývají předsedu vlády Bohuslava Sobotku, aby učinil opatření, která povedou ke stabilizaci sektoru šetrné energetiky. Jako jedno z klíčových řešení navrhují vytvoření vládního zmocněnce pro šetrnou energetiku, který by koordinoval agendu příslušných institucí.

Aliance pro energetickou soběstačnost a Česká fotovoltaická průmyslová asociace žádají v otevřeném dopise premiéra Bohuslava Sobotku o kroky, které by vedly ke stabilizaci sektoru obnovitelných zdrojů. Připomínají situaci z konce minulého roku, kdy neochota Aleny Vitáskové vypsat podporu ve výši 42 miliard vedla k nejistotě investorů i bank, které na projekty poskytly úvěry.

Jedním z konkrétních nástrojů, jak by mohl premiér pomoci, je vytvoření vládního zmocněnce pro využití obnovitelných zdrojů, který by koordinoval agendu relevantních ministerstev (MPO, MŽP a MZ) a státních úřadu (ERÚ). „Svého zmocněnce dostane jaderný průmysl, není důvod, proč by podobný post nemohl vzniknout také pro obnovitelné zdroje,“ říká mluvčí výzvy Martin Sedlák z Aliance pro energetickou soběstačnost.

Výše zmíněná sdružení v dopise premiérovi děkují za to, že vláda již zahájila pozitivní a odpovědnou diskuzi o změnách klimatu. S tím však přímo souvisí otázka navýšení podílu výroby energie z obnovitelných zdrojů v České republice. Sektor zelené energetiky v posledních letech prochází ve světě velkým technologickým vývojem a stává se podle sdružení čím dál významnějším odvětvím i z hlediska zaměstnanosti. Například v USA díky zelené politice prezidenta Obamy zaměstnává více lidí solární průmysl než těžba uhlí. „Mimo jiné i proto Česko potřebuje jasnou a závaznou vizi, která nebude ohrožena libovůlí jednotlivých úředníků nebo ministrů,“ uzavírá Martin Sedlák.

 

Dokument ke stažení:

Vyzva_Stabilita_v_OZE_final.pdf (198182)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE