Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: REUSE A ENERGETICKÉ VYUŽITÍ ODPADŮ

 

Celníci v první linii proti odpadové mafii
Redakce OF

Udržitelná výroba v paradoxní slepé uličce, kdy ekologie jde proti ekologii
Veronika Sojková

Hořící skládky odpadu: Problém, který už nelze přehlížet
Redakce OF

Recyklace? Ještě počká. Co nám říkají data o životnosti trakčních akumulátorů?
Jan Dedek

Udržitelná budoucnost díky moderním nástrojům a vzdělávání o třídění a snižování množství odpadu
Václav Vachuška

Polemika: Klimatická krize mezi politikou a vírou
Redakce OF

Klimatická bilance Trumpovy politiky a evropské odpovědi
Redakce OF

Reuse centrum: Tady končí má zbytečnost a tobě začíná nový příběh
Redakce OF

Příběh reuse v Poděbradech: Město, které dává věcem druhou šanci srdcem
Redakce OF

Reuse centra: Druhý život věcí a nová šance pro životní prostředí
Pavla Švermová

Reuse provozy se v Česku rozšiřují a jejich přínos dokládají již třetím rokem unikátní data
Reuse federace

Revitalizace brownfieldů: Dlouhodobá investice pro udržitelný rozvoj obcí a komunit
Redakce OF

Bývalá textilka by měla obléci moderní pyrolýzní šat
Redakce OF

Klíčem k omezení energetického využití komunálního odpadu je primární třídění
Martin Hájek

Je ZEVO strašák, nebo ne?
Kateřina Žáková

Spolupráce dvou velkých měst v odpadovém hospodářství
Jakub Šimoník

S odpadem hospodaříme chytře. Recyklujeme rovnou na místě
Redakce OF

Pražské služby staví na úspěchu ZEVO Malešice. Mají už druhé škvárové parkoviště
Pražské služby

Snadné a bezproblémové zásobování kotlů palivem
Tomáš Hamšík

Popílky z odkališť a jejich použití ve stavební praxi
František Kresta

Produkce alternativních chemických látek z odpadu
Karel Borovec

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červen    
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
20.6. Open Research Institute Day: Příprava dat k analýze
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

14.06.2016 10:07

Další změny nařízení REACH vyšly ve věstníku EU

V Úřední věstníku Evropské unie (L156) dnes vyšlo Nařízení Komise 2016/918 ze dne 19. května 2016, kterým se pro účely přizpůsobení vědeckotechnickému pokroku mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (REACH). Změny byly provedeny v návaznosti na čtvrté revidované vydání GHS, kdy byla nařízením Komise (EU) č. 487/2013 přijata odchylka od požadavků na označování, pokud jde o látky a směsi klasifikované jako korozívní pro kovy, avšak nikoliv jako žíravé pro kůži či vážně poškozující oči. Nařízení bude účinné od 1. února 2018.

 

Dokument ke stažení:

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2016/918 ze dne 19. května 2016

 

Aktuální nabídka seminářů:


14.06.2016 09:59

Geotermální elektrárna pumpuje CO2 pod zem a nechá ho zkamenět

Island, to je místo jako stvořené pro zázraky. Vědci a technici z místní elektrárny dokázali něco, co bylo považováno za nemožné. Napumpovali do země emise oxidu uhličitého a tam je nechali za pár měsíců zkamenět. Na první pohled to možná není až tak ohromující, ve skutečnosti je to ale mnohem rychleji, než by kdo čekal. A nejde jenom o rekord. Odborníci už dlouho chtějí skladovat CO2 pod zemí, zatím ale mají strach, že by jim odtamtud mohl uniknout nebo snad dokonce explodovat. Zkamenělý oxid je krotký. Islandský zázrak se stal trhákem nového čísla časopisu Science. Více ZDE

 

Zdroj: Osel.cz

14.06.2016 07:50

E15: Vyrábějí si vlastní elektřinu. Musí za ni platit? Firmy tápou

Letošní novela energetického zákona zkomplikovala život firmám, které si vyrábějí elektřinu pro vlastní spotřebu. Ani po půlroce nevědí, jestli mají platit desítky milionů korun za systémové služby, které používá provozovatel přenosové soustavy ČEPS k úhradě nákladů za stabilizaci sítě. Firmy přitom faktury, na nichž poplatek za systémové služby figuruje, dostávají. Část jich jeho platbu akceptuje, část jej zaplatí, ale vzápětí fakturu reklamuje, a některé ho rovnou neplatí. Více ZDE

13.06.2016 13:54

REACH NOVINKY: Registrace u dodavatelů, SVHC, chrom...

V souvislosti s blížícím se termínem pro poslední vlnu registrací (31. květen 2018) ECHA opět upozorňuje na tuto povinnost a vybízí firmy, aby si u svých dodavatelů ověřili, že do tohoto termínu opravdu své látky registrují. ECHA upozorňuje, že součástí registrace jsou i tzv. scénáře expozic definující jakým způsobem se smí daná látka používat. V tomto ohledu by měli odběratelé úzce komunikovat se svými dodavateli, aby jejich nakládání s látkami bylo pokryto již v registrační dokumentaci. Pro tyto účely jsou k dispozici pro jednotlivá odvětví tzv. "mapy použití". Ty popisují použití v daném sektoru a mají zjednodušovat předávání informací v dodavatelském řetězci. Více ZDE

 

Další novinky:

  • Výbor pro hodnocení rizik (RAC) vydal povolení pro 33 způsobů použití. Konkrétně se 30 návrhů vztahovalo k použití sloučenin chromu pro účely chromování, v elektrotechnickém průmyslu a jako ochrany proti korozi. Více ZDE
  • Výbor členských států (MSC) většinou schválil návrh na zařazení ftalátu DCHP mezi látky tzv. vzbuzující velké obavy (SVHC), zejména kvůli jeho účinkům endokrinního disruptoru a reprodukční toxicitě. Více ZDE
  • Ve dnech 31. května až 9. června se konalo plenární zasedání Výboru pro socioekonomickou analýzu (SEAC) k návrhu na omezení oktamethylcyklotetrasiloxanu (D4) a dekamethylcyklopentasiloxanu (D5). SEAC se ztotožnil s návrhem Anglie omezující používání siloxanových látek D4 a D5 ve sprchových gelech, holících pěnách nebo šampónech. Více ZDE


Aktuální nabídka seminářů:


 

13.06.2016 11:26

Vyšlo nové číslo Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI)

V novém čísle odborného časopisu Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) najdete tentokrát rozhovor s bývalým ministrem životního prostředí a prezidentem Mezinárodní komise pro ochranu Dunaje Ing. Petrem J. Kalašem.

Odborné články se věnují tématům jakosti vody ve vodárenské nádrži Švihov na Želivce a jejím povodí se zaměřením na specifické organické látky, posouzení spolehlivosti hrází na základě prošetření jejich selhání, specifikům místních vodních zdrojů při zásobování obyvatelstva pitnou vodou, periodickému vysychání toků: další faktor negativně ovlivňující populace našich raků, simulaci dopadů modifikací platby k úhradě správy vodních toků a správy povodí.

Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) jsou odborným recenzovaným časopisem vydávaným Výzkumným ústavem vodohospodářským T. G. Masaryka, v.v.i. Časopis se především zaměřuje na původní sdělení o výsledcích výzkumu v oblastech voda a odpady.

 

Články jsou dostupné v elektronické formě ZDE.

 

 

13.06.2016 09:27

Povinnost platit za komunální odpad z pohledu Nejvyššího správního soudu

Nejvyšší správní soud řešil situaci rodiny, která tvrdila, že nevyužívá obcí zavedený systém nakládání s komunálním odpadem, jelikož díky svému životnímu stylu odpad téměř nevytváří, a z toho důvodu odmítá za komunální odpad platit. Kdyby obec vybírala místní poplatek za provoz systému shromažďování komunálních odpadů podle § 10b zákona o místních poplatcích, postačovalo by k poplatkové povinnosti vlastnictví nemovitosti, v daném případě stavby určené k individuální rekreaci. Obec však vybírala poplatek za komunální odpad podle § 17a zákona o odpadech, který stanoví, že poplatníkem je fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad. Nejvyšší správní soud v teoretické rovině uznal, že může existovat natolik alternativní domácnost, která skutečně při své činnosti vůbec žádný odpad neprodukuje, a tudíž nemusí platit poplatek za komunální odpad. To ale nebyl případ předmětné rodiny. Více ZDE

 

Zdroj: https://www.pravniprostor.cz

13.06.2016 07:52

Připomínky: Aktualizace Státní politiky životního prostředí ČR 2012 – 2020

Ministerstvo životního prostředí poslalo do připomínkového řízení aktualizaci Státní politiky životního prostředí ČR na období 2012 – 2020 (SPŽP). V průběhu procesu přípravy a na základě informací z finální verze Střednědobého vyhodnocení SPŽP byla shledána ze strany MŽP potřeba SPŽP revidovat a dále zvýšit kvalitu a aktuálnost tohoto strategického dokumentu v souladu s vývojem mezi lety 2012–2015, uvádí MŽP v důvodové zprávě. Tato revize SPŽP má podle ministerstva podobu „malé“ implementační aktualizace, která v souladu s účelem nástroje střednědobého hodnocení SPŽP i obsahem vlastní SPŽP, schválené v roce 2013. Termín pro připomínky je stanoven na 17.6.2016.


V rámci předkládané aktualizace SPŽP bylo přistoupeno k několika typům úprav SPŽP:

  1. změna struktury cílů SPŽP:
  • cíl 1.1.1 Zajištění realizace Programů monitoringu povrchových a podzemních vod pro vyhodnocení všech opatření prováděných podle Rámcové směrnice, jako základního nástroje pro vyhodnocení jejich efektivity byl v aktualizované SPŽP přesunut z úrovně cíle do úrovně nástroje;
  • cíl 1.3.4 Sanovat kontaminovaná místa, včetně starých ekologických zátěží, napravovat ekologickou újmu byl nově přeřazen do tematické oblasti 4 – Bezpečné prostředí;
  • cíl. 2.1.1 Zvýšení schopnosti přizpůsobení se změnám klimatu – byl nově reformulován a přesunut do tematické oblasti 4 – Bezpečné prostředí;
  • tematická oblast 4 byla kompletně restrukturována. Byly do ní přeřazeny původní cíle 1.3.4 a 2.1.1 a je nově dělena následovně:
    • priorita 4.1 Předcházení rizik
      • cíl 4.1.1 Předcházení vzniku zdrojů antropogenních rizik
    • priorita 4.2 Zmírňování dopadů nebezpečí, včetně mimořádných a krizových situací
      • cíl 4.2.1 Zmírňování dopadů antropogenních rizik
      • cíl 4.2.2 Zmírňování dopadů přírodních nebezpečí
      • cíl 4.2.3 Zmírňování dopadů změny klimatu a adaptace
      • cíl 4.2.4 Sanace kontaminovaných míst, včetně starých ekologických zátěží, a náprava ekologické újmy

V souvislosti s výše uvedenými změnami došlo k přečíslování cílů dle nové struktury.

  1. formální či věcná reformulace znění relevantních opatření a nástrojů, jak vyplynulo z podnětů gestorů. Podněty byly sbírány v rámci přípravy Střednědobého vyhodnocení SPŽP a návrh finální formulace byl s gestory konzultován v rámci přípravy této aktualizace. U některých opatření a nástrojů byla navržena též změna gesce či s ohledem na dosavadní stav plnění a výhled realizace změněn termín plnění.
  2. vypuštění duplicit, dále již splněných opatření a nástrojů a taktéž odstranění nyní již nepříliš relevantních opatření a nástrojů, které byly kupříkladu navázány na dříve předpokládaný vývoj legislativy EU k roku 2012.
  3. úprava sady indikátorů SPŽP. Byly vypuštěny indikátory, pro které nejsou, a v době platnosti SPŽP nebudou, dostupná podkladová data. Naopak u jiných indikátorů byl doplněn zdroj podkladových dat, vč. možnosti využití nově dostupného dálkového průzkumu Země. Byly doplněny indikátory sledující jevy, které indikátorová sada SPŽP dříve specificky neobsahovala.
  4. faktické údaje v obecné části dokumentu byly aktualizovány dle nejnovějších dostupných informací. Byl také zohledněn posun v legislativním vývoji a ve strategických dokumentech ČR. SPŽP byla revidována i za účelem souladu s mezinárodními závazky ČR.
  5. Analytický text a popis priorit a cílů SPŽP je nově doplněn o bezprostřední přehled opatření a nástrojů, příslušející indikátory pro danou oblast a vazbu na relevantní existující zdroje a financování.
  6. Dokument je nově doplněn o přehledy
  • vazeb indikátorů a cílů SPŽP;
  • vazeb cílů SPŽP na další strategické dokumenty ČR;
  • souhrnný strukturovaný přehled všech opatření a nástrojů SPŽP;

 

Dokumenty ke stažení - ZDE

 

12.06.2016 11:01

iDNES: Průmysl si může oddechnout, miliardy na zelenou energii zaplatíme všichni

V příštím roce by poprvé mělo jít na obnovitelné zdroje více peněz ze státní kasy než z plateb všech odběratelů elektřiny, vyplývá z návrhu státního rozpočtu. To znamená, že se zátěž přesunula od velkých průmyslových podniků směrem ke všem daňovým poplatníkům. Ti si kvůli změně vyúčtování připlatí více než sedm miliard korun. Více ZDE

 

 

Zdroj: iDNES.cz

10.06.2016 18:42

Metodika vykazování úspor energie z alternativních politických opatření

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo Metodiku vykazování úspor energie z alternativních politických opatření, byla vypracována na základě evropké směrnice o energetické účinnosti. Česko má povinnost vytvořit systém, aby bylo každoročně dosahováno nových úspor ve výši 1,5 % objemu prodeje energie konečným zákazníků. Z poslední aktualizace Národního akčního plánu energetické účinnosti ČR vyplývá, že by ČR díky alternativnímu schématu do konce roku 2020 měla vykázat úspory ve výši 50,67 PJ. Více ZDE

 

10.06.2016 15:35

Připomínky: Program na podporu dosažení úspor energie v konečné spotřebě v odvětví MSP

Materiál s názvem „Program ENERG na podporu dosažení úspor energie v konečné spotřebě v odvětví malého a středního podnikání“ se předkládá v souvislosti s plněním povinnosti článku 7 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti. Předkládaný program je jedním z politických opatření tvořících alternativní schéma dosahování každoroční úspory energie ve výši 1,5 % objemu ročního prodeje energie konečným zákazníkům. Cílem programu je usnadňovat malým a středním podnikatelům na území hlavního města Prahy, přístup k financování projektů zaměřených na snížení energetické náročnosti jejich činnosti nebo využití energie z obnovitelných zdrojů pro jejich činnost za účelem dosažení úspor v konečné spotřebě energie. V rámci programu ENERG bude vyhlášena jedna výzva v roce 2016. Výzva bude kontinuální a bude omezena vyčerpáním alokovaných finančních prostředků nebo datem ukončení programu 31.12 2020. Celková finanční alokace programu ENERG je ve výši 129 856 463,- Kč. Více ZDE

 

10.06.2016 15:09

EEA: Deset zemí EU i nadále porušuje směrnice o národních emisních stropech

Znečištění ovzduší ze zdrojů jako jsou doprava a zemědělství je stále emitovány nad zákonný limit v 10 členských států Evropské unie (EU) na základě nových údajů, které dnes zveřejnila Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). V roce 2014 10 členských států oznámilo údaje o emisích podle NECD, které byly nad stropem pro nejméně jednu znečišťující látku. Německo bylo jediným členským státem, který překročil tři ze svých čtyř emisních stropů v roce 2014 (NOx, NMVOC a NH3). Od roku 2010 10 členských států opakovaně překročil své příslušné emisní stropy pro NOx (Rakousko, Belgii, Francii, Německu, Irsku a Lucembursku), NMVOC (Dánsko, Německo, Irsko a Lucembursko) a NH3 (Rakousko, Dánsko, Finsko, Nizozemsko, Německo a Španělsko). Emise SO2 stropy nebyly překročeny žádným členským státem v období 2010-2014. EU-28 jako celek nepřekročila souhrnné emisní stropy pro některý ze čtyř znečišťujících látek v ovzduší v roce 2014. Další informace ZDE

10.06.2016 14:36

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc květen 2016

EP má námitky vůči plánovanému plynovodu Nord Stream II, Cena elektřiny pro domácnosti v EU roste, EP vyhlašuje boj energetické chudobě.

 

 

Poslanci EP 10. 5. 2016 vyjádřili svoje obavy z plánovaného plynovodu Nord Stream II, který by měl dvojnásobně navýšit kapacitu přepravní cesty z Ruska do Německa přes Baltské moře. Konsorcium energetických společností, vedené ruským Gazpromem, které tento projekt prosazuje, ho označuje za prostředek k posílení konkurence na evropských trzích s plynem. Podle některých poslanců (včetně předsedy poslanecké frakce EPP Manfreda Webera) však nelze uvažovat jen v ekonomických termínech, stejnou měrou by měly být zahrnuty rovněž geopolitické aspekty. Tento postoj naráží na obavy ze zhoršení postavení zemí střední a východní Evropy (zejména Ukrajiny) vůči Rusku, které by nastalo, pokud by byly tranzitní cesty pro přepravu ruského plynu do západní Evropy přesunuty mimo jejich území.

Cena elektřiny pro domácnosti v EU roste, EP vyhlašuje boj energetické chudobě

EP 26. 5. 2016 přijal nezávaznou rezoluci zabývající se právy spotřebitelů na trzích s elektrickou energií a bojem s energetickou chudobou. Rezoluce vychází z usnesení výboru ITRE a reaguje na proces přípravy nové podoby trhů s elektrickou energií. Podle poslanců by měl tržní design otevírat možnost pro nové obchodní modely umožňující větší flexibilitu při zapojení koncových spotřebitelů a posilovat jejich postavení vůči dodavatelům energie. Poslanci se rovněž zabývali fenoménem energetické chudoby, která podle rezoluce ohrožuje až 50 mil. evropských občanů. V tomto ohledu navrhují především podporu možnosti měnit dodavatele energie a dostupnost informací o cenových tarifech. Dalším příspěvkem do debaty na tomto poli je rovněž statistika Eurostatu, podle které v roce 2015 vzrostly v EU ceny elektřiny pro domácnost v průměru o 2,4 %. K největšímu nárůstu cen došlo v Lotyšsku (+26.8 %) a Belgii (+15.1 %), zatímco v ČR byl zaznamenán mírný pokles (-0,6 %). Dalším zajímavým číslem je v kontextu značných investic do energetické tranzice i mírný pokles cen v Německu (-0,9 %).

 

 

Zdroj: Odbor informování o evropských záležitostech Úřadu vlády České republiky


 

 

09.06.2016 13:47

Ministr Brabec bude hostem pořadu Interview ČT

AVÍZO Mnistr životního prostředí Richard Brabec bude dnes před půl sedmou hostem pořadu Interview ČT. Podotýkáme, že Ministerstvo životního prostředí dnes pořádalo tiskovou konferenci k problematice sucha, jeho vzniku, dotačním programům MŽP na boj se suchem a k výhledu na druhou polovinu roku 2016 (více ZDE).

 

09.06.2016 10:52

MŽP k boji proti suchu

V loňském roce zasáhlo Českou republiku extrémní sucho, z jehož následků se Česká republika ještě nestihla vzpamatovat. V důsledku vysokých teplot, nízkého úhrnu srážek a mírné zimy 2015/2016 je aktuální stav průtoků na některých vodních tocích i na 20 % běžných červnových hodnot. Celkem 36 % sledovaných vrtů a 48 % pramenů stále vykazuje silně až mimořádně podnormální hodnoty. Startovací pozice tak před letním obdobím není příznivá. Sucho postihuje nejenom přímo obyvatele v podobě úbytku vody ve studních nebo případnými omezeními využití pitné vody v domácnosti, ale je hrozbou i pro ekonomiku, zejména pro sektor zemědělství. Česká republika už v roce 2014 začala díky iniciativě ministra životního prostředí Richarda Brabce přijímat první opatření, která pomohou udržet vodu v krajině, zajistí zásoby pitné vody pro suchá období a připraví Českou republiku na případné krizové situace vzniklé nedostatkem vody.

„Klimatická změna s sebou přináší 2 extrémní hydrologické jevy – povodně a sucho. Zásadním problémem je, že problematiku sucha na rozdíl od povodní v ČR nikdo v minulosti neřešil. Jsme tak neskutečně tlačeni časem. Navíc patří Česká republika mezi evropské státy, které mají velmi omezené množství disponibilních zdrojů vody na jednoho obyvatele. Na sucho se tak musíme připravit ve všech směrech a bohužel to může také hodně stát,“ uvádí ministr životního prostředí Richard Brabec.

 

 

Ministrova slova potvrzuje i zatím nepříliš optimistický výhled na letošní rok. V loňském roce spadlo výrazně méně srážek (o 150 mm), než je dlouhodobý průměr (cca 650 mm). Letošní rok se zatím jeví také jako srážkově podprůměrný, a to i navzdory tomu, že v minulém týdnu spadlo na území ČR v průměru 25 mm srážek. Převážně se však jednalo o bouřky s nerovnoměrným rozložením výskytu srážek. To se promítlo i do stavu vlhkosti půdy, která se zejména na jihozápadě Čech zvýšila, ale přesto nejsušší oblasti, tedy části Polabí a Poohří a jižní a jihovýchodní Morava vykazují hodnoty nižší než 30 % využitelné vodní kapacity. Podobně se zvedly průtoky na vodních tocích, zejména v povodí Vltavy, ale na zbytku území zůstávají na úrovni 20 až 70 % dlouhodobých červnových průtoků.

„Kvůli brzkému konci zimy nedošlo k potřebné dotaci podzemních vod. Hladiny sledovaných vrtů se od začátku roku nacházely s výjimkami v podnormálním stavu. Intenzivní srážky z minulého týdne zlepšily stav podzemních vod jen lokálně. Celkem 36 % sledovaných vrtů a 48 % pramenů tak stále vykazuje silně až mimořádně podnormální hodnoty. Stávající stav není příznivý a s rostoucí teplotou a zvýšením výparu se situace může začít rychle zhoršovat. Pokud se tedy meteorologická situace významně nezlepší, nelze vyloučit výskyt sucha ani v letošním roce,“ varuje ministr Brabec.

Už v roce 2014 vznikla z iniciativy ministra Brabce mezirezortní komise VODA-SUCHO, která se okamžitě začala zabývat projekty, jež nás na sucho lépe připraví. Je potřeba zvládnout mnoho legislativních úkolů, realizovat výzkumné projekty, ale také provádět okamžitá řešení, která pomohou udržet vodu v krajině. Právě taková opatření totiž řeší jak problémy s povodněmi, tak sucho. Ministerstvo životního prostředí má na projekty pro boj se suchem připraveno v Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 téměř 7 miliard korun. Naprostou většinu z nich uvolní ve výzvách směrem k obcím, podnikům i drobným podnikatelům ještě v letošním roce. Taková opatření zahrnují zejména vytváření a obnovu tůní, mokřadů a malých vodních nádrží, krajinných prvků na polích, travní pásy či průlehy na zpomalení povrchového odtoku vody a řadu dalších opatření v krajině či zastavěných územích měst a obcí. Významnou aktivitou MŽP pro boj se suchem je i podpora zlepšování vodohospodářské infrastruktury, podporovány jsou projekty na rozšiřování vodovodních sítí, rekonstrukci zdrojů pitné vody, včetně zkapacitnění úpraven vod, propojování vodárenských soustav pro zajištění kvalitní pitné vody pro občany.

Snahou MŽP je ale také maximálně efektivně využít národní zdroje, a to tam, kde evropské fondy dotační podporu neumožňují, nebo na projekty pro menší obce i občany, kteří na podporu z EU fondů jen stěží dosáhnou. „V červenci vyhlásíme naprosto nový program určený obcím. Půjde na něj 300 milionů korun a bude zaměřený na zajištění pitné vody našim občanům. Dotace půjde na vyhledávání nových zdrojů pitné vody, včetně zdrojů záložních, podporovány budou i regenerace stávajících zdrojů a napojení na veřejný vodovod, zejména v lokalitách, kde je pitné vody nedostatek nebo není dostatečně kvalitní,“ oznámil dnes také ministr. Ministerstvo vyhlásilo také výzvy pro obce na efektivní hospodaření s dešťovou vodou nebo na recyklaci tzv. šedé vody a její využití. Více najdete na této adrese .

Na sucho se ale musíme připravit i legislativně. V České republice zatím neexistuje systém, který by řídil kroky státu, krajů a obcí v případě výskytu sucha. A to ani v případě krizové situace. Teprve letos se do analýzy potenciálních hrozeb pro ČR dostalo právě dlouhodobé sucho. V praxi to znamená, že MŽP aktuálně připravuje typový plán, jak takovou krizovou situaci řešit, včetně identifikace možných dopadů na životy a poškození zdraví osob, dopadů na ekonomiku a životní prostředí, sociálních i přeshraničních dopadů či fungování státu, ale i likvidace následků krizové situace a požadavků na mimořádné síly a prostředky. V rámci novely vodního zákona, kterou má v gesci Ministerstvo zemědělství a která musí vedle systému řízení povodní zahrnout nově právě i systém řízení sucha, vznikají na MŽP paralelně podklady pro tzv. Plán pro zvládání sucha. „To je dokument podrobných kroků, které bude třeba udělat, když nastane sucho v jakékoliv podobě. Bude zahrnovat podrobný popis vodních zdrojů na celém území ČR, jejich využívání a hodnocení, včetně nejrůznějších opatření, jak suchu čelit. Na základě vývoje indexů sucha vydá Český hydrometeorologický ústav varování, jako to dnes dělá v případě povodní. Následně budou kraje a obce reagovat na vyhlášený stupeň sucha předem definovanými aktivitami. V těch extrémních případech může jít i o omezení odběrů vody u občanů nebo v provozech, tedy i možné omezení výroby. Cílem opatření bude ale především právě předejít vzniku krizové situace. A právě proto musíme udělat teď vše pro to, abychom udrželi vodu v krajině a dokázali maximálně využít dešťovou nebo odpadní vodu. Odpovědnost nyní leží i na jednotlivých potenciálních žadatelích, aby mohl být boj se suchem efektivní a alokované částky z fondů Evropské unie a národních dotačních titulů byly smysluplně využity,“ uzavírá Brabec. Vláda si dala za úkol, aby všechny nové legislativní dokumenty vznikly do konce roku 2017.

 

Dokument ke stažení:

Prezentace MŽP sucho (PDF, 4 MB)

 

 

Zdroj: TZ MŽP

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE