Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

03.11.2015 11:19

Návrh vyhlášky o způsobu dělení nákladů za dodávku tepelné energie

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zaslalo do připomínkoého řízení návrh vyhlášky o způsobu dělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření odebraného množství tepelné energie pro více odběrných míst nebo v případě, že z odběrného místa jsou zásobovány tepelnou energií objekty nebo části objektů různých vlastníků. Termín pro připomínky je stanoven na 24. listopadu 2015.

Důvodem vypracování návrhu vyhlášky je letos schválený zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), který upravoval také poskytování údajů od odběratele tepelné energie k dodavateli tepelné energie nutných k vyúčtování dodávek tepelné energie a zmocňovací ustanovení, které rozšiřuje a upravuje rozsah současné vyhlášky č. 366/2010 Sb. o způsobu rozdělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření množství odebrané tepelné energie na přípravu teplé vody pro více odběrných míst. Zároveň je třeba uvést informaci, že uvedená vyhláška se uplatní pouze v případě nedojde k  dohodě o způsobu rozdělení nákladů.

Návrh nové vyhlášky:

  • stanoví nově také pravidla pro rozdělování nákladů na vytápění při společném měření odebraného množství tepelné energie pro více odběrných míst nebo v případě, že z odběrného místa jsou zásobovány tepelnou energií objekty nebo části objektů různých vlastníků (současná vyhláška č.  366/2010 Sb. stanovuje pouze pravidla rozdělení nákladů za dodávku teplé vody),
  • zohledňuje úpravu provedenou v ustanovení § 7 odst. 4 písm. g) zákona č. 406/2000 Sb., o  hospodaření energií, které zavádí povinnost instalace přístrojů registrujících dodávku tepelné energie,
  • stanoví informace, které předává odběratel resp. odběratelé tepelné energie dodavateli tepelné energie, aby mohl provést rozdělení nákladů na vytápění a dodávku teplé vody mezi jednotlivé objekty nebo části objektu v případě, že je instalováno společné fakturační měřidlo a mohl provést příslušné vyúčtování dodávky tepelné energie podle vyhlášky č. 210/2011 Sb. o rozsahu, náležitostech a termínech vyúčtování dodávek elektřiny, plynu nebo tepelné energie a  souvisejících služeb,
  • stanoví termíny předání požadovaných údajů a informací odběratelem tepelné energie dodavateli tepelné energie.

 

Dokumenty ke stažení - ZDE

 

 

03.11.2015 08:13

Návod MŽP k kontrole spalovacích stacionárních zdrojů

S ohledem na opakující se dotazy týkající se povinností provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší zpracovalo Ministerstvo životního prostředí, odbor ochrany ovzduší, sdělení ve věci kontroly spalovacích stacionárních zdrojů. Sdělení je určeno odborně způsobilým osobám a provozovatelům těchto zdrojů. První kontrola musí být provedena nejpozději do 31. prosince 2016.

Toto sdělení se týká provozování a kontrol spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším, kapitola 2 pak pouze těch zdrojů, které slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění. Sdělení je určeno jak provozovatelům spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech a stavbách pro individuální rekreaci, tak provozovatelů zdrojů umístěných v nemovitostech určených pro podnikání. Sdělení popisuje jednotlivé povinnosti, které zákon o ochraně ovzduší a jeho prováděcí právní předpisy ve vztahu k těmto zdrojům stanoví.

Sdělení se rovněž zabývá problematikou kontrol a ukládání sankcí za porušení povinností a procedurálními otázkami prokazování porušení povinností stanovených zákonem o ochraně ovzduší a možností spolupráce s dalšími subjekty v této oblasti. Sdělení je určeno i odborné veřejnosti (orgánům ochrany ovzduší, odborně způsobilým osobám) a jako informace či doporučení může sloužit provozovatelům a výrobcům dotčených spalovacích zdrojů. Sdělení bylo zpracováno s přihlédnutím k poznatkům, které vyplynuly z činnosti Ministerstva životního prostředí s tím, že z pohledu usměrňování výkonu státní správy v této oblasti je pouze doplňkovým prvkem s důrazem kladeným na praktické aspekty aplikace zákonných povinností.

Podle § 17 odst. 1 písm. h) a § 41 odst. 15 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, je provozovatel spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, povinen zajistit jednou za dva roky provedení kontroly technického stavu a provozu zdroje odborně způsobilou osobou, přičemž první kontrola musí být provedena nejpozději do 31. prosince 2016.

Provozovatelé mají tedy povinnost provést první kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje nejpozději do konce roku 2016. Tzn., že nejpozději po tomto datu by měl být každý provozovatel schopen na vyžádání obecního úřadu obce s rozšířenou působností tento doklad předložit. Vzhledem k tomu, že 31. prosinec 2016 je nejzazším termínem pro provedení této kontroly, není vyloučeno, že provozovatel jím bude disponovat již před tímto datem. Provedením této kontroly stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje nejsou nijak dotčeny další povinnosti provozovatele vyplývající z jiných právních předpisů, např. nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů a kouřovodů, nebo vyhlášky č. 194/2013 Sb., o kontrole kotlů a rozvodů tepelné energie, a z pokynů výrobce spalovacího stacionárního zdroje.

Pokud provozovatel neprovede jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím odborně způsobilé osoby kontrolu technického stavu a provozu tohoto spalovacího stacionárního zdroje nebo nepředloží na vyžádání obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností potvrzení o provedení této kontroly tak, jak je zákonem vyžadováno, vystavuje se riziku uložení pokuty až do výše 20.000 Kč, jde-li o fyzickou osobu nepodnikající (srov. ust. § 23 odst. 1 písm. h) ve spojení s ust. § 23 odst. 2 zákona) anebo až do výše 50.000 Kč, jde-li o podnikající fyzickou osobu nebo osobu právnickou (viz ust. § 25 odst. 1 písm. o) ve spojení s ust. § 25 odst. 7 písm. d) zákona).

 

Dokument ke stažení:

  • vzor (PDF, 198 kB)
02.11.2015 22:06

Jaká je budoucnost obnovitelných zdrojů?

Jen příští rok potřebují dotaci 41 miliard korun a Energetický regulační úřad ji odmítá uvolnit? Prý by porušil evropské právo. Více se dozvíte v dnešní Ekonomice ČT24 s tiskovým mluvčím ERÚ Jiřím Chvojkou a s výkonným ředitelem Aliance pro energetickou soběstačnost Martinem Sedlákem. Záznam pořadu ZDE

Připomínáme, že podle informací HN z konce minulého týdne poprvé v historii hrozí, že Energetický regulační úřad nevypíše podporu pro většinu obnovitelných zdrojů − pokud vláda šéfce úřadu Vitáskové nedá záruky, že za to v budoucnu nebude trestně zodpovědná. Pro příští rok je ve hře 42 miliard korun.

Za vším přitom vězí schvalování zákonů o veřejné podpoře Evropskou komisí, které si Česko samo vyžádalo. U přiznání dotací jde o to, že zákony o podpoře obnovitelných zdrojů potřebují být pro svou platnost schváleny Evropskou komisí. To v současné době platí jen u zákona, který řeší podporu pro elektrárny postavené v letech 2013 až 2015. Jeho předchůdce platný do roku 2012 stále notifikován nebyl a jeho novela z letošního jara, podle které se mají řídit nové elektrárny, ještě ani nebyla do Bruselu odeslána. Pro sektor by dopady byly likvidační. Většina elektráren by totiž přišla platební neschopnost. Více na iHNED.cz  ZDE


 

 

02.11.2015 17:59

Těžební limity: Přehled doporučení výborů Rady vlády pro udržitelný rozvoje

Oddělení pro udržitelný rozvoj, které zajišťuje funkci sekretariátu Rady vlády pro udržitelný rozvoj (RVUR) připravilo před jednáním vlády 19. října 2015 o „Řešení dalšího postupu územně ekologických limitů těžby hnědého uhlí v severních Čechách“ celkový přehled výstupů výborů RVUR k této problematice (viz níže) a dále jednotlivá stanoviska, usnesení a doporučení výborů RVUR. Podklady výborů obsahují též konkrétní doporučení k realizaci v návaznosti na rozhodnutí o územně ekologických limitech těžby hnědého uhlí. Tato doporučení budou dále dle projednání 9. listopadu 2015 v rámci Rady vlády pro udržitelný rozvoj dále rozpracovávána a postupně využita.

 

Přehled konkrétních doporučení k realizaci:

  • Rozhodnout o převodu zásob uhlí pod zastavěným územím obcí a jejich ochrannými pilíři v celém Ústeckém kraji (tedy včetně lokality ČSA) do nebilančních zásob.
  • Vytvořit sociální program pro eliminaci negativních dopadů nezaměstnanosti v důsledku útlumu těžby uhlí v Severočeské pánvi.
  • Posílit pozice kogeneračních tepláren s prokazatelnou hrubou roční účinností vyšší než 60 % jako prioritního spotřebitele hnědého uhlí kvůli jejich environmentálním výhodám oproti decentralizované výrobě tepla a kondenzačním elektrárnám.
  • Zahrnout nevyužitý elektrický výkon tepláren s potlačenou kondenzací provozovaných s prokazatelnou hrubou roční účinností vyšší než 60 % do „systémové strategické rezervy“.
  • Směřovat finanční prostředky z evropských fondů 2015–2020 do podpory nákladově efektivní modernizace teplárenství.
  • Vedle závěrů o povrchové těžbě provést detailní ekonomickou analýzu různých variant hlubinné těžby.
  • Zpracovat studii „Vliv prostředí na zdravotní stav populace v pánevních okresech Ústeckého kraje“ v návaznosti na Program Teplice I a II s možností rozšíření na Slezskou pánev a na základě zjištěných poznatků vypracovat preventivní programy s cílem zlepšit stávající zdravotní situaci oblastí.
  • Vzhledem k vysokým externím škodám na zdraví obyvatel neodkladně zajistit sociálně přijatelný přechod spalování uhlí v domácnostech a v malospotřebě na emisně čistší technologie vytápění.
  • Ve spolupráci s Ústeckým krajem aktualizovat krajskou Územní energetickou koncepci a Strategii udržitelného rozvoje s ohledem na reálně využitelný potenciál obnovitelných zdrojů energie, úspor energie a potřebné investice.
  • Provést revizi chráněných ložiskových území v Ústeckém a Karlovarském kraji a zrušit ta z nich, která jsou potenciálně v rozporu s rozvojem obou krajů.
  • Ponechat vybrané a koncepčně promyšlené části rozsáhlých ploch výsypek po ukončení těžby řízené i přirozené sukcesi a rekultivovat pomocí tzv. přírodě blízké obnovy, za výrazné úspory vynakládaných prostředků na rekultivace ve prospěch přírodní krajiny.
  • Předložit dlouhodobou a komplexní strategii rozvoje dotčeného území, jež by se zaměřovala na podporu postupné přeměny ekonomického profilu kraje.
  • V rámci povolovacího řízení provést detailní analýzu možných vlivů těžby na ochranná lázeňská pásma.


Dokument ke stažení:

 

02.11.2015 14:38

Greenpeace byl vyloučen z tendru na německé doly

Mezinárodní ekologická organizace Greenpeace byla vyloučena z výběrového řízení na koupi hnědouhelných povrchových dolů ve východním Německu. Doly prodává švédská státní společnost Vattenfall, zájem už v minulosti projevily i české firmy ČEZ a EPH. Ekologové si od možného vítězství v tendru slibovali, že těžba nebude pokračovat. Oficiálním vysvětlením od společnosti Citigroup, která tendr zprostředkovává, bylo údajně to, že Greenpeace nejedná jako dražitel ani jako prostředník či poradce dražitele. Již dříve byli zástupci Greenpeace informováni o tom, že doly budou prodány tomu, kdo učiní nejvyšší finanční nabídku. Hnutí tak prý požadavek na maximalizaci zisků nesplňovalo.

 

Zdroj: ČTK

02.11.2015 12:07

MMR otevřelo pro obce dotace na územní plány

Dotace bude poskytnuta obcím, které nemají žádný územní plán, nebo mají územní plán obce nebo územní plán sídelního útvaru a jeho platnost skončí do 31. 12. 2020 tj. územní plán schválený před 1. 1. 2007. Výše dotace může dosáhnout 80 % z uznatelných nákladů maximálně však 400 000,- Kč. Termín mají obce do 15. ledna 2016.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vyhlásilo výzvu k předkládání žádostí o poskytnutí dotací (s možností víceletého financování) z programu „Podpora územně plánovacích činností obcí“ pro rok 2016 na dotační titul Územní plán.

Dotace je zaměřena na zpracování územních plánů obcí. Mezi uznatelné náklady patří zpracování návrhu územního plánu pro společné jednání a zpracování návrhu územního plánu pro veřejné projednání (včetně případného posouzení vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území, pokud bude požadováno).

Možnými žadateli jsou obce na území ČR (mimo obce s rozšířenou působností, hl. město Prahu a mimo obce, které pořídily/pořizují územní plán a byly/jsou příjemcem dotace na pořízení návrhu územního plánu z Integrovaného operačního programu nebo z Programu rozvoje venkova).

Výše dotace na jeden územní plán je stanovena ve výši max. 80 % skutečně vynaložených uznatelných nákladů, maximálně však 400 000,- Kč. Pro rok 2016 je v rozpočtu MMR připraveno pro tento program 20 mil. Kč.

Žadatelé mohou žádosti o podporu podávat od 1. listopadu 2015 do 15. ledna 2016.

 

Bude podporováno:

  • zpracování návrhu územního plánu pro společné jednání včetně variant řešení návrhu, pokud je ve schváleném zadání územního plánu zpracování variant uloženo;
  • vyhodnocení vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území, pokud dotčený orgán ve svém stanovisku k návrhu zadání uplatnil požadavek na zpracování vyhodnocení z hlediska vlivů na životní prostředí (SEA), včetně případného vyhodnocení vlivu na soustavu NATURA 2000, pokud příslušný orgán ochrany přírody a krajiny nevyloučil významný vliv na evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast;
  • úprava návrhu územního plánu pro veřejné projednání.

 

Dokumenty ke stažení:

 

Mohlo by Vás zajíjmat - Dotace na demolici nevyužitých budov:

Vláda na svém dnešním jednání schválila návrh ministryně pro místní rozvoj, který by měl pomoci s řešením problému vylidněných a zdevastovaných budov. Na roky 2016 až 2018 má ministerstvo připraveno 300 milionů korun, konkrétně 100 milionů každý rok.

Program by měl být spuštěn v lednu roku 2016. Bude zaměřen na podporu demolic budov v obcích se sociálně vyloučenou lokalitou. Odstranění objektu by mělo být následováno celkovou revitalizací prostoru. Může zde vzniknout park či nové školské zařízení, komunitní centrum, sportovní zařízení atd. Cílem programu bude připravit území tak, aby jej bylo možné znovu plnohodnotně využít k dalšímu rozvoji obce.

Žadatelem v tomto programu budou obce, na jejichž území se nachází sociálně vyloučená lokalita. Dotace bude poskytována až do výše 80 % skutečně vynaložených uznatelných nákladů.

Předmětem podpory budou stavby pro bydlení, které se nachází v technicky nevyhovujícím stavu. Budova určená k demolici musí být ve výhradním vlastnictví žadatele. Tuto dotaci nebude možno využít na výkup předmětné stavby. Na objektu nesmí váznout žádné závazky. Každý žadatel bude moci podat pouze jednu žádost.

Žadatel musí mít zpracován Projekt následného využití revitalizovaného území, který musí obsahovat harmonogram prací a aktivit následujících po realizaci dotované akce, ekonomickou rozvahu, podklady (analýzy a průzkumy) na jejichž základě je využití daného prostoru navrhováno. Žadatel se přijetím dotace zaváže, že navržený projekt do tří let od ukončení demolice uskuteční.

Majetek, který bude zhodnocen s přispěním dotace poskytnuté z tohoto programu (revitalizovaný pozemek), nesmí žadatel po dobu 10 let převést na jinou právnickou nebo fyzickou osobu nebo jiným způsobem omezit volné nakládání s ním (např. poskytnout jej jako předmět zástavy).

02.11.2015 09:44

Novinky v oblasti čisté mobility již tento týden!

Dne 5. až 6. listopadu pořádá Ministerstvo životního prostředí 3. ročník konference Čisté mobility, která proběhne v duchu evaluace a plnění vytyčených opatření, které jsou součástí Národního akčního plánu čisté mobility a které by měly přispět k rozvoji alternativní dopravy v ČR.

V rámci konference proběhnou prezentace MŽP, MD, MPO a MMR, které budou obsahovat aktuální informace o podpoře čisté mobility z operačních programů a národních programů. Dále proběhne prezentace TAČR ohledně možností podpory výzkumu a vývoje v oblasti čisté mobility, aktuální informace z oblasti podpory vodíkových technologií a LNG nebo možnosti využití zemního plynu v zemědělství.

Účast je nutné potvrďit na email: jaroslav.kepka(zavináč)mzp.cz.

 

Dokument ke stažení:

Program konference

02.11.2015 07:38

Havelka: Navrhované odpadové vyhlášky nesmí snižovat naší konkurenceschopnost

Také Česká asociace odpadového hospodářství konstatuje, že řada novelizovaných bodů navrhovaných odpadových vyhlášek bude znamenat pro původce odpadu vyšší zátěž a také že mnohé povinnosti jdou zbytečně nad rámec evropské legislativy.

Povinnosti a nastavení v projednávaných vyhláškách, které nyní čeká fáze vypořádání zaslaných připomínek, se tykají širokého spektra nejen odpadových firem, ale také prakticky všech původců odpadů, kteří nakládání s odpady platí v rámci svých nákladů. V tomto směru se Česká asociace odpadového hospodářství rozhodla dát v rámci nastávající odborné diskuze k dispozici text svých připomínek k jednotlivým projednávaným předpisům. Připomínky byly zaslány na ministerstvo životního prostředí.

Asociace uvádí, že bohužel je nutné konstatovat, že řada novelizovaných bodů ve vyhláškách jde spíše směrem k vyšší zátěži pro průmysl a pro původce odpadů, a to jak zátěži administrativní, tak i zátěži finanční. Přitom řada navrhovaných povinností jde podle asociace poměrně zbytečně nad rámec evropské legislativy, přičemž často nemá ani očekávatelný pozitivní environmentální dopad. Dá se však říci, že i od toho je zde v rámci standardního legislativního procesu systém vnějšího připomínkového řízení. Aby existovala možnost na podobné věci upozornit a v rámci další odborné diskuze je řešit.

Připomínky, které asociace podala, nemají být kritikou Ministerstva životního prostředí (MŽP), jsou naopak podle ní věcně zpracovaným upozorněním na konkrétní problematické části nově navrhovaných povinností, často s návrhem možného a v praxi funkčního řešení.

Jak již bylo uvedeno, nyní čeká předmětné předpisy fáze vypořádání zaslaných připomínek. Ředitel České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka je přesvědčen, že ministerstvo k této fázi přistoupí zodpovědně a s potřebnou mírou otevřenosti k hledání vhodného finálního řešení. Podle něj to má být řešení, které nebude nad rámec evropských povinností a nebude neodůvodněně zatěžovat povinné osoby v ČR zbytečnou administrativou a náklady, které by jen snižovaly naší konkurenceschopnost oproti ostatním státům.

 

Dokument ke stažení:

Caoh-pripominky-383.pdf

Caoh-pripominky-294.pdf

Caoh-pripominky-k-vyhlasce-ke-katalogu-odpadu-.pdf

Caoh-hnvo.pdf

 

Související články:

Svaz průmyslu a dopravy: Úprava jde nad rámec evropské legislativy a neposkytuje dostatečný čas na promítnutí změn

 

 

Zdroj: ČAOH

 

01.11.2015 06:41

Šéf Čepro: O biopaliva není zájem

Nízké ceny benzinu a nafty hatí plány distributorů na odbyt biopaliv. Podle šéfa petrolejářského podniku Čepro Jana Duspěvy ani daňová podpora nestačí, aby toto palivo bylo pro motoristy zajímavé. Distributoři navíc řeší, jak splnit přísnější normy na emise. Možností je přimíchávat do benzinu víc bioethanolu. Rozhovor čtěte na iDNES.cz ZDE.

 

 

 

Zdroj: iDNES.cz

30.10.2015 19:06

Co přinesla státní podpora výzkumu?

Vychází nový magazín Technologické agentury ČR TA.DI. Magazín má být nástrojem komunikace s nejširší veřejností. Má čtenářům poskytnout informace o dění v agentuře, ale hlavně o tom, co přinesla státní podpora výzkumu, jejímž je TA ČR prostředníkem. "Rádi bychom ukázali, že v aplikovaném výzkumu v Česku vzniká řada velmi zajímavých řešení a že „bádání“ je činnost zajímavá a vzrušující. A tak i mladým lidem stojí za to se jí věnovat," uvádí TAČR na svém webu. Nový magazín si můžete přečíst ZDE.

 

 

Mohlo by vás zajímat:

Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce 2014

Vicepremiér pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek předložil Analýzu na zasedání vlády 30. září 2015, kde vzala vláda materiál na vědomí. Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím v roce 2014 potvrdila, že Česká republika disponuje kvalitním vědeckým zázemím i špičkovými odborníky. Česká věda ale zaostává v aplikovaném výzkumu, nedaří se spolupráce výzkumníků s průmyslem a systém řízení a financování vědy je roztříštěný. Tato analýza je první, která nebyla zadána externě, ale vypracovala ji přímo Sekce místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace. Je také první, která nejen popisuje stav, ale snaží se najít i řešení, pojmenovává trendy a analyticky porovnává Českou republiku se zahraničím. Analýza ke stažení ZDE

30.10.2015 14:50

Klimatické změny jako dnešní téma Hydeparku ČT24

AVÍZO Průzkum Masarykovy univerzity ukázal, že už více než polovina Čechů věří tomu, že se globálně mění klima a že ho svou činností člověk ovlivňuje. Není ale jednotná, jak na klimatickou změnu reagovat. Jak bude vypadat počasí v Česku v roce 2050? Které změny se nás dotknout nejvíc a budeme umět se jim přizpůsobit? V Hyde Parku dnes s meteoroložkou Táňou Míkovou, Bedřichem Moldanem z Centra pro otázky životního prostředí UK a klimatologem Radimem Tolaszem z Českého hydrometeorologického ústavu.

Pokud země světa uskuteční své plány na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), průměrná teplota se do roku 2100 zvýší o 2,7 stupně Celsia. Bez těchto plánů by vzrostla přinejmenším o čtyři stupně, řekla dnes na tiskové konferenci v Berlíně ředitelka sekretariátu OSN pro změny klimatu Christiana Figueresová. Podle ní však závazky jednotlivých zemí nejdou dost daleko, protože nenaplní dříve dohodnutý cíl, že globální oteplování nepřekročí dva stupně.

 

Související:

OSN: Plány zemí na snížení emisí CO2 zpomalí globální oteplování (ČeskéNoviny.cz, 30.10.2015)

Průzkum: Polovina Čechů věří na změnu klimatu, více klimaskeptiků je mezi muži (21.10.2015)


 

 

30.10.2015 11:07

Díky novým indukčním pecím se sníží emise NOx i tuhých znečišťujících látek

Dvě elektrické indukční pece uvedly dnes v pátek 30. října do zkušebního provozu Slévárny Třinec. Dceřiná firma Třineckých železáren nahradila zastaralé, neefektivní a k životnímu prostředí nešetrné plamenné pece na koksárenský plyn. Nové indukční zařízení je vybaveno účinným odsáváním a filtrací.

„Hlavní důvody výměny dvou tavících agregátů byly ekologické. Spalování koksárenského plynu znamenalo vypouštění emisí NOx, a to se nyní sníží asi o 8 tun za rok. Stejně tak dojde ke snížení emisí tuhých znečišťujících látek na zhruba 0,6 tuny za rok,“ podotýká ředitel Sléváren Třinec Zdeněk Vladár. Indukční tavení znamená, že pec již nebude produkovat ani nebezpečné oxidy síry.

Výrobní kapacita každého celého zařízení je přibližně 15 t tekutého kovu za hodinu. Tavit se zde budou i litiny pro výrobu válců, kokil a licího příslušenství pro hutní průmysl, tedy zejména pro potřeby Třineckých železáren.

Z celkových uznatelných nákladů ve výši téměř 150 milionů korun podpořila v rámci Operačního programu Životní prostředí Evropská unie dotací ve výši 85 %, část nákladů ve výši 5 % pokryl i státní rozpočet.
 

30.10.2015 07:32

Úprava jde nad rámec evropské legislativy a neposkytuje dostatečný čas na promítnutí změn

Uvádí Svaz průmyslu a dopravy ČR ve svém stanovisku k návrhu novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady a návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů. Svaz také požaduje, aby  tento postup byl řádně odůvodněn.

Z pohledu návrhu novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady SPČR nesouhlasí zejména s nastavenými velmi krátkými lhůtami pro přeznačení nebezpečných odpadů včetně nových identifikačních listů, proto požaduje, aby byla poskytnuta provozovatelům přiměřená alespoň tříměsíční lhůta na provedení. Svaz argumentuje tím, že pokud se splní harmonogram předkladatele a vyhláška bude přijata během měsíce listopadu, zbude pouze jeden měsíc na to, aby přijeté změny ve značení nebezpečných odpadů byly v provozovnách promítnuty.

K návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů svaz uvádí, že takto předložená česká úprava jde nad rámec požadavků evropských předpisů, s čímž zásadně svaz nesouhlasí. Předmětné evropské nařízení totiž nestanovuje povinnost zavádět výluhové parametry, dokonce i stanovení jakýchkoliv dalších kritérií je možností nikoliv povinností členského státu. Svaz se domnívá, že pokud předkladatel dospěl k závěru, že je třeba těmito limity disponovat, seznam dokonce rozšířit a v některých případech i několikanásobně zpřísnit (u Ni z 50 na 4, Cr celkový z 50 na 7, Pb z 10 na 5, As z 5 na 2,5), musí se tento postup řádně odůvodnit. Obdobnou pozici je podle svazu třeba zaujmout rovněž k testům ekotoxicity.

 

Dokument ke stažení:

Stanovisko k návrhu vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady

Stanovisko k návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů

30.10.2015 07:30

Starý OPŽP: Termíny a instrukce pro podání žádostí o platbu

Státní fond životního prostředí ČR vyzývá příjemce podpory, aby předkládali žádosti o platbu (ŽoP) průběžně až do výše schválených Finančně platebních kalendářů na IV. čtvrtletí 2015 (FPK) s výjimkou výše způsobilých výdajů, u kterých bylo příjemci ve FPK schváleno předložení ŽoP v I. čtvrtletí 2016 (pouze ŽoP s plně uhrazenými fakturami do 31. 12. 2015).

SFŽP ČR vyhlásil pro období listopad až prosinec 2015 níže uvedené závazné termíny pro příjemce k podávání ŽoP ve kterých je možné podat jednu konečnou ŽoP (popř. jednu investiční a jednu neinvestiční ŽoP). Termíny uvedené v bodu a) a b) se netýkají projektů v PO 6 s tzv. následnou péčí, projektů v rámci 64., 65. a 66. výzvy, a dále v odůvodněných případech i projektů řešící např. změnové listy, apod. V případě nedodržení termínů dle bodu a) a b) Fond negarantuje proplacení ŽoP v roce 2015.

 

a) pondělí 16. 11. 2015
- pro ŽoP u projektů s termínem ukončení realizace (stavebních a montážních prací, dodávek zboží a služeb) do 30. 9. 2015,

b) pondělí 30. 11. 2015
- pro ŽoP zahrnující faktury, které byly vystavené do 14. 11. 2015, přičemž v průběhu listopadu 2015 již nebude další fakturace,

c) neděle 6. 12. 2015
- pro všechny ostatní ŽoP (tj. zahrnující faktury neuhrazené či částečně uhrazené, faktury plně uhrazené) viz ZP kap. 8.2.


ŽoP musí být na SFŽP ČR doručeny:

- v písemné podobě (včetně všech náležitostí definovaných ZP, kap. 8.3), přičemž je akceptováno i dodání prostřednictvím datové schránky (faktur, ŽoP a bankovních výpisů, ...).
- nejpozději 16. 11. 2015 a 30. 11. 2015 vždy do 18 hod nebo 7. 12. 2015 do 12 hod (ŽoP musí mít datum přijetí na SFŽP ČR dle uvedené specifikace).
SFŽP ČR zároveň všem příjemcům podpory připomíná, že dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP (dále „ZP") kap. 8.2:

  • jsou povinni zadat údaje o fakturách do IS Bene-fill nejpozději do 5 pracovních dnů od jejich obdržení a neprodleně je zasílat ke kontrole projektovému manažerovi. Příjemci mají také stanovenu povinnost zahrnovat schválené faktury do žádosti o platbu nejpozději do 2 měsíců od jejich schválení projektovým manažerem. Pro nadcházející období však platí zkrácené lhůty odpovídající výše uvedeným termínům pro podání ŽoP.
  • jsou povinni zadat do IS Bene-fill a doručit finančnímu manažerovi na SFŽP ČR bankovní výpisy (BV) v listinné podobě. V případě modifikovaných ex-ante plateb uhradit faktury max. do 10 pracovních dnů od data splatnosti dotace, zadat úhradu do IS Bene-fill a podepsané a v případě právnických osob i orazítkované BV doručit finančnímu manažerovi akce (možno i prostřednictvím datové schránky).
  • příjemce může podat vždy jen jednu ŽoP s výjimkou situace, kdy podá současně ŽoP investiční a neinvestiční (v tomto případě lze podat a zadministrovat dvě ŽoP současně). Podání další ŽoP (inv/neinv) nebude příjemci umožněno, dokud nedojde:
    • k zadministrování předchozí(ch) ŽoP;
    • k zadání BV do IS BENE-FILL a doložení kompletní úhrady faktur(y) z předchozí ŽoP v případě proplacení faktur neuhrazených nebo jen částečně uhrazených.

SFŽP ČR upozorňuje příjemce a zpracovatele ŽoP na povinnost dodržení 100 % správnosti, přesnosti a preciznosti faktur, ŽoP, bankovních výpisů (vše podepsané a v případě právnických osob i orazítkované), bankovních spojení, variabilních a dalších platebních symbolů, charakteru výdajů inv./neinv. a dalších náležitostí ŽoP - a to v elektronické a písemné podobě včetně dodržení účetních standardů věrného a poctivého zobrazení v účetnictví příjemce.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti nebude časově ani technicky možné provádět průběžné opravy chybných ŽoP, a proto si SFŽP ČR vyhrazuje právo takové ŽoP neproplatit a stornovat. Typ fakturovaného výdaje investiční / neinvestiční je dán typem výdaje zadaného v IS Bene-fill u smlouvy o dílo a je určen příjemcem podpory podle charakteru fakturovaných prací, služeb a dodávek.

Proplácení faktur uhrazených dodavatelům po termínech stanovených výše, tzn. zejména faktur uhrazených až v průběhu prosince 2015 (31. 12. 2015 je poslední možný termín úhrady faktur dodavatelům), bude umožněno na základě předložených ŽoP v I. čtvrtletí 2016.

 

Čtěte také:

Ukončování financování v OPŽP - způsobilost a proplácení DPH (27.8.2015, SFŽP)

 

 

Zdroj: SFŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE