VÝSLEDKY Vláda dnes neprojednala odložený bod z minulého jednání a to nařízení vlády o podporovaných zdrojích energie a dále schválila nařízení vlády o státní energetické koncepci a územních energetických koncepcích.
Návrh nařízení vlády, kterým se provádí zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie (návrh na stažení z programu schůze - důvodem stažení zmíněného bodu je, s ohledem na posun jeho projednávání vládou, nedostatečný časový prostor pro vydání cenového rozhodnutí ERÚ) - Výsledek jednání vlády: Bod nebyl projednáván.
Prostřednictvím navrhovaného nařízení vlády se má stanovit pro 4. čtvrtletí roku 2015 rozdělení prostředků státního rozpočtu, které vláda nařízením č. 231/2014 Sb. stanovila na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky spotřebovávající elektřinu v České republice. Navrhuje se rozdělení dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky podle napěťových hladin (napěťová hladina velmi vysokého napětí, vysokého napětí a nízkého napětí), na které jsou odběrná nebo předávací místa zákazníků k přenosové nebo distribuční soustavě připojena. Nařízení má nabýt účinnosti dnem 1. října 2015.
Firmám, které berou elektřinu velmi vysokého napětí, by klesl příspěvek ze 495 na 200 korun za megawatthodinu. Podniky s odběrem na hladině vysokého napětí by se dočkaly snížení ze 495 na 350 korun za megawatthodinu. Odběr z hladiny nízkého napětí, kam patří domácnosti či živnostníci, zůstane zatížený 495 korunami za megawatthodinu. Celkem mohly firmy ušetřit přes 1,3 miliardy korun. Dokumenty ZDE
Nařízení vlády o státní energetické koncepci a územních energetických koncepcích - Výsledek jednání vlády: Vláda návrh schválila.
Cílem předkládaného nařízení vlády je, v souladu s požadavky vyplývajícími z novelizace zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, standardizovat formu zpracování státní energetické koncepce, a to včetně vymezení vrcholových cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice, stanovením obsahu a způsobu zpracování SEK a také obsahu a struktury analytických podkladů pro její zpracování a vyhodnocení. Návrh nařízení vlády dále vychází ze zákonem vymezeného účelu územní energetické koncepce, kterým je stanovit cíle v rámci základních oblastí hospodaření energií, a to na úrovni jednotlivých krajů, hlavního města Prahy a na dobrovolné bázi také dalších územních celků. Standardizuje formu zpracování ÚEK stanovením jejího obsahu a způsobu jejího zpracování a stanovením obsahu a struktury analytických podkladů pro zpracování ÚEK a zprávy o jejím uplatňování.
Podklady v rozsahu nezbytném pro zpracování a vyhodnocování SEK a pro zpracování ÚEK a zprávy o jejím uplatňování mají být v souladu s § 3 a 4 novely zákona č. 406/2000 Sb. poskytovány zpracovatelům koncepcí bezplatně ze strany ústředních orgánů státní správy, vlastníků energetického zařízení a držitelů licence k podnikání v energetických odvětvích, a to pouze v případě, že jsou k tomu vyzváni. S cílem minimalizovat související administrativní, případně finanční zátěž, návrh nařízení obsahuje standardizované formuláře se strukturou požadovaných informací, jež budou elektronicky zaslány příslušným subjektům. Rozsah požadovaných dat je cíleně minimalizován a omezuje se pouze na data nezbytná pro provádění optimalizačních procesů a modelových propočtů a, v případě požadavků na ÚEK, je pouze jejich malá část spojena s potřebou jejich sběru jednotlivými zpracovateli. Struktura dat je pak vytvořena s ohledem na poznatky z aplikační praxe.
Podle typu zpracovatele (kraj a jeho velikost, statutární město, atd.) se náklady na zpracování pohybují v současnosti v jednotkách stotisíců až v řádech jednotek milionů. Navíc se aktuálně předpokládá možnost čerpat k tomuto účelu prostředky v rámci Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (EFEKT). Dokumenty ZDE
Čtěte také:
Průmysl se úlev od příspěvků na OZE letos nedočká, vláda je neprojedná (E15, 18.8.2015)
Nařízení vlády: Příští energetická koncepce se bude schvalovat podle mustru (E15, 18.8.2015)
Aktualizováno: 18.8.2015