Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

24.08.2015 20:54

ERÚ zveřejnil návrh na změnu cenových rozhodnutí - plyn a elektřina

PŘIPOMÍNKY Energetický regulační úřad (ERÚ) zveřejnil návrh cenového rozhodnutí, kterým se mění cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 4/2014 ze dne 25. listopadu 2014, o regulovaných cenách souvisejících s dodávkou plynu a návrh cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, kterým se mění cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 2/2014 ze dne 25. listopadu 2014, kterým se stanovují regulované ceny související s dodávkou elektřiny. Lhůta pro podání připomínek je do 28. srpna 2015. Oba návrhy včetně pravidel konzultačního procesu uvádíme ZDE.

24.08.2015 16:43

Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody

Dokumenty ke stažení Dne 29. července 2015 schválila vláda České republiky usnesení k přípravě realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody. V rámci tohoto usnesení vláda uložila ministrům životního prostředí, zemědělství, průmyslu a obchodu, 1. místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí, ministryni pro místní rozvoj a vedoucímu Úřadu vlády realizovat opatření k naplnění cílů ochrany před negativními dopady sucha.

Schválená opatření vyplývají z iniciativního materiálu, který obsahuje výstupy z jednání „Meziresortní komise VODA-SUCHO“, která vznikla v roce 2014 dohodou ministrů zemědělství a životního prostředí jako bezprostřední reakce na výskyt sucha v období první poloviny roku. Cílem tohoto materiálu je zahájit zpracování ucelené, dlouhodobé koncepce k zabezpečení ochrany České republiky před škodlivými následky sucha, které se může jako přírodní fenomén nepředvídatelně vyskytnout.

Na základě projednání ve vládě budou zahájeny činnosti pro soustředění námětů a podkladů pro uplatnění efektivních a racionálních opatření, která budou využita při zpracování Koncepce ochrany před následky sucha pro území České republiky. Tato Koncepce doprovázená procesem SEA bude předložena vládě do 30. června 2017.

 

Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: MZe

 

24.08.2015 15:56

Spalovnou v Rybitví se radní Pardubic budou zabývat na konci roku

Možností koupit odstavenou spalovnu nebezpečného odpadu v Rybitví se pardubičtí radní budou vážněji zabývat nejdřív na konci roku. Město jedná s vlastníkem, společností AVE CZ odpadové hospodářství. Spalovnu si nepřejí obce ani veřejnost. Pokud by město areál koupilo, už nikdy se tam nebezpečný odpad spalovat nebude. Společnost AVE CZ koupila areál od chemičky Synthesia v roce 2006, od té doby se neúspěšně snaží získat povolení vlivu na životní prostředí EIA, aby mohla investovat stovky milionů korun a spalovat ročně až 20.000 tun nebezpečného odpadu. Synthesia spalovnu odstavila, protože nesplňovala emisní limity. Provozovala ji od roku 1995.

 

Čtěte také:

Radnice jedná o koupi odmítané spalovny, chce z ní raději kompostárnu (iDNES.cz, 22.8.2015)

 

Foto: archiv OF

Zdroj: ČTK

24.08.2015 15:48

Indie buduje největší solární park na světě

Největší solární elektrárna na světě by měla v příštích 18 měsících vzniknout ve státě Madhjapradéš ve střední Indii. Zařízení, které vznikne uprostřed pustého území distriktu Rewa, by mělo mít kapacitu 750 megawattů. Projekt s názvem Rewa Ultra Mega Solar je společné dílo Solar Energy Corporation of India a soukromé společnosti MP Urja Vikas Nigam. Elektrárna by měla být spuštěna v březnu 2017.

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/indie-buduje-nejvetsi-solarni-park-na-svete-cast-elektriny-posle-do-tichomori-1221052#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

 

České firmy zlákal rozmach obnovitelných zdrojů energie v Chile

Společnost Solek Holding letos začne ve spolupráci s firmou PV Power stavět první fotovoltaickou elektrárnu s výkonem tři megawatty. V příštích třech letech přidá další, jejichž celkový výkon bude 57 megawattů. Firma do projektu investuje dva miliony dolarů. Očekává průměrný výnos 20 až 30 procent. Chile má pro rozvoj fotovoltaiky ideální podmínky. Slunce tam svítí hodně a ceny elektřiny jsou výrazně nad průměrem zemí OECD. Tato kombinace zaručuje, že solární elektrárny nepotřebují dotace. Chilská vláda hodlá podíl obnovitelných zdrojů bez vodních elektráren v produkci elektřiny zvednout do roku 2025 ze tří na 20 procent.

 

Zdroj: E15

24.08.2015 15:15

ČEZ ESCO se stala novým členem České fotovoltaické asociace

Česká fotovoltaická asociace, která sdružuje provozovatele střešních solárních elektráren, projektanty nebo instalační firmy, má nového člena. Je jím společnost ČEZ ESCO, která navrhuje a zřizuje solární elektrárny. ČEZ se se svojí dceřinou firmu hodlá více podílet na rozvoji oboru menších střešních instalací. Více ZDE

21.08.2015 15:32

Nový stavební zákon: Stavební firmy chtějí v zákoně jasné lhůty

Téměř 1800 připomínek obdrželo ministerstvo pro místní rozvoj k návrhu chystané novely stavebního zákona. Předpis, který má sloučit územní a stavební řízení, nabral zpoždění. Zatímco původní termín k projednání vládě byl stanoven na červen, nyní je jasné, že dříve než v říjnu se to nestihne. Ministerstvo si od novely slibuje hlavně zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení. Stavební firmy ale návrh kritizují. Zdlouhavost povolování staveb se podle nich nevyřeší, dokud zákon nezavede jednoznačné lhůty pro úřady. A ty v návrhu chybí. Více ZDE

 

 

Čtěte také:

Svazu průmyslu a dopravy se nelíbí navrhovaná novela stavebního zákona (22.7.2015)

HK ČR: Novela stavebního zákona letitý problém zdlouhavého povolování staveb neřeší (24.7.2015)

Ministryně Šlechtová: Novela stavebního zákona ulehčí život stavebníkům (13.7.2015)

Novela stavebního zákona má zjednodušit a zrychlit povolovacích řízení (22.6.2015)

 

 

Zdroj: Článek vyšel 6. srpna v časopise Ekonom

21.08.2015 15:26

Dokončování procesu plánování povodí na další šestileté období

V období od 22. prosince 2014 do 22. června 2015 probíhalo v souladu s § 25 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (dále jen vodní zákon) půlroční období pro konzultace s veřejností a uživateli vody (připomínkové řízení) ke zveřejněným návrhům 3 národních plánů povodí (Labe, Odry a Dunaje), 3 plánů pro zvládání povodňových rizik (Labe, Odry a Dunaje) a 10 dílčích plánů povodí.

V souladu s ustanovením § 19 odst. 2 a 4 vyhlášky č. 24/2011 Sb., o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik, ve znění pozdějších předpisů, je od 20. srpna 2015 zveřejněno vyhodnocení podaných připomínek po dobu 30 dnů na Ministerstvu zemědělství, Ministerstvu životního prostředí, na všech krajských úřadech a u všech správců povodí, a to v listinné podobě a v elektronické podobě na jejich internetových stránkách.

Odkazy:

 

 

Zdroj: SOVAK ČR
 

21.08.2015 00:05

MMR: EIA patří mezi významné faktory ovlivňující výši nedočerpání dotací

Na čtvrtečním jednání vlády představila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová nové pokroky ve stavu čerpání za první pololetí v roce 2015. Pesimistickou variantu odhadu se oproti začátku roku podařilo podle Šlechtové snížit na rozmezí 36 až 50 miliard korun. Klíčová rizika jsou však stále aktuální mezi které patří i problematika hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA).

Na účty příjemců bylo od začátku roku proplaceno 44,7 mld. Kč, což představuje nárůst o 9 %. Maximální výše nedočerpání by se tedy měla pohybovat kolem 50 mld. Kč, ale pouze v případě, že budou schváleny velké dopravní projekty dotčené přezkumem vlivu na životní prostředí. Na výslednou výši nedočerpání bude mít vliv i efekt přijatých opatření, mezi které řadíme např. nově vyhlášené výzvy. Důležité bude udržet tempo a intenzivně pracovat na navržených krizových opatřeních jako je fázování velkých projektů, navýšení podpory u finančních nástrojů a především eliminovat riziko související s vysokým objemem prostředků, které je třeba do konce roku zúřadovat.

„Podle poslední analýzy čerpání evropských dotací můžeme zaznamenat pozitivní posun. Naše původní odhady ze začátku roku předpovídaly výši nedočerpání v rozmezí 41 až 85 miliard korun, dnes pracujeme s variantou výrazně nižší. Ovšem zároveň bych ráda upozornila na to, že musíme být obezřetní, co se týká rychlosti dočerpání. Je s ní často spojena vyšší chybovost a následné korekce ze strany Evropské komise. Proto je nutné nenechávat vše na poslední chvíli,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Klíčová rizika jsou stále aktuální i přes to, že došlo ke snížení odhadovaného nedočerpání. Tato rizika mohou ještě výrazně ovlivnit výši nedočerpaných prostředků. Hlavními faktory, které Ministerstvo pro místní rozvoj zohledňuje v rámci odhadu nedočerpání, jsou zejména kumulace výdajů na konci programového období, zdržení v některých administrativních krocích a problematika hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA).

 

20.08.2015 17:24

NZÚ: Odstávka portálu pro příjem žádostí

Státní fond životního prostředí dnes uvedl, že z technických důvodů proběhne zítra v pátek (dne 21. srpna 2015) od 22 hod do sobotních 11 hod mimořádná odstávka portálu pro příjem žádostí do programu Nová zelená úsporám. Odstávka proběhne z důvodu aktualizace databázového systému. V tuto dobu nebude možné žádost podat, ani se do systému přihlásit.

20.08.2015 17:13

Vláda schválila formu státní a územních koncepcí

VÝSLEDKY Vláda dnes neprojednala odložený bod z minulého jednání a to nařízení vlády o podporovaných zdrojích energie a dále schválila nařízení vlády o státní energetické koncepci a územních energetických koncepcích.

 

Návrh nařízení vlády, kterým se provádí zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie (návrh na stažení z programu schůze - důvodem stažení zmíněného bodu je, s ohledem na posun jeho projednávání vládou, nedostatečný časový prostor pro vydání cenového rozhodnutí ERÚ) - Výsledek jednání vlády: Bod nebyl projednáván.

Prostřednictvím navrhovaného nařízení vlády se má stanovit pro 4.  čtvrtletí roku 2015 rozdělení prostředků státního rozpočtu, které vláda nařízením č. 231/2014 Sb. stanovila na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky spotřebovávající elektřinu v České republice. Navrhuje se rozdělení dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky podle napěťových hladin (napěťová hladina velmi vysokého napětí, vysokého napětí a nízkého napětí), na které jsou odběrná nebo předávací místa zákazníků k přenosové nebo distribuční soustavě připojena. Nařízení má nabýt účinnosti dnem 1. října 2015.

Firmám, které berou elektřinu velmi vysokého napětí, by klesl příspěvek ze 495 na 200 korun za megawatthodinu. Podniky s odběrem na hladině vysokého napětí by se dočkaly snížení ze 495 na 350 korun za megawatthodinu. Odběr z hladiny nízkého napětí, kam patří domácnosti či živnostníci, zůstane zatížený 495 korunami za megawatthodinu. Celkem mohly firmy ušetřit přes 1,3 miliardy korun. Dokumenty ZDE

 

Nařízení vlády o státní energetické koncepci a územních energetických koncepcích - Výsledek jednání vlády: Vláda návrh schválila.

Cílem předkládaného nařízení vlády je, v souladu s požadavky vyplývajícími z novelizace zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, standardizovat formu zpracování státní energetické koncepce, a to včetně vymezení vrcholových cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice, stanovením obsahu a způsobu zpracování SEK a také obsahu a struktury analytických podkladů pro její zpracování a vyhodnocení. Návrh nařízení vlády dále vychází ze zákonem vymezeného účelu územní energetické koncepce, kterým je stanovit cíle v rámci základních oblastí hospodaření energií, a to na úrovni jednotlivých krajů, hlavního města Prahy a na dobrovolné bázi také dalších územních celků. Standardizuje formu zpracování ÚEK stanovením jejího obsahu a způsobu jejího zpracování a stanovením obsahu a struktury analytických podkladů pro zpracování ÚEK a zprávy o jejím uplatňování.

Podklady v rozsahu nezbytném pro zpracování a vyhodnocování SEK a pro zpracování ÚEK a zprávy o jejím uplatňování mají být v souladu s § 3 a 4 novely zákona č. 406/2000 Sb. poskytovány zpracovatelům koncepcí bezplatně ze strany ústředních orgánů státní správy, vlastníků energetického zařízení a držitelů licence k podnikání v energetických odvětvích, a to pouze v případě, že jsou k tomu vyzváni. S cílem minimalizovat související administrativní, případně finanční zátěž, návrh nařízení obsahuje standardizované formuláře se strukturou požadovaných informací, jež budou elektronicky zaslány příslušným subjektům. Rozsah požadovaných dat je cíleně minimalizován a omezuje se pouze na data nezbytná pro provádění optimalizačních procesů a modelových propočtů a, v případě požadavků na ÚEK, je pouze jejich malá část spojena s potřebou jejich sběru jednotlivými zpracovateli. Struktura dat je pak vytvořena s ohledem na poznatky z aplikační praxe.

Podle typu zpracovatele (kraj a jeho velikost, statutární město, atd.) se náklady na zpracování pohybují v současnosti v jednotkách stotisíců až v řádech jednotek milionů. Navíc se aktuálně předpokládá možnost čerpat k tomuto účelu prostředky v rámci Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (EFEKT). Dokumenty ZDE

 

Čtěte také:

Průmysl se úlev od příspěvků na OZE letos nedočká, vláda je neprojedná (E15, 18.8.2015)

Nařízení vlády: Příští energetická koncepce se bude schvalovat podle mustru (E15, 18.8.2015)

 

 

Aktualizováno: 18.8.2015

20.08.2015 09:34

CHLP novinky: Průvodce pro komunikaci s ECHA, pokyny pro identifikaci esenciálních olejů

Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) zveřejnila Praktického průvodce 12, který uvádí, jak má registrant komunikovat s ECHA v procesu hodnocení registrační dokumentace. Praktický průvodce uvádí přehled o postupu hodnocení registrační dokumentace, včetně jednotlivých kroků, a vysvětluje povinnosti registrantů tak, aby se ujistili, že jejich registrační dokumentace je vyhovující. Více ZDE. Evropské průmyslové asociace pro éterické oleje připravily nové praktické pokyny pro identifikaci éterických olejů, aby pomohly průmyslu plnit registrační povinnosti podle nařízení REACH. Pokyny obsahují praktická řešení pro identifikaci této specifické skupiny chemických látek. Více ZDE

 

20.08.2015 09:19

MŽP provádí průzkum u měst a obcí na téma "chytré město"

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) plánuje, že vyhlásí výzvu na podporu účasti měst a obcí v iniciativě Pakt starostů a primátorů (Covenant of Mayors). A to v rámci Národního programu Životní prostředí z prostředků Státního fondu životního prostředí ČR. V kontextu s výzvou i konceptem Smart Cities and Communities chce MŽP zjistit zájem měst a obcí o daný koncept a připravovanou výzvu včetně přistoupení k Paktu. MŽP dále zajímá, které aktivity v rámci Smart Cities and Communities považují samosprávy za prioritní a uvítaly by jejich podporu. Může se jednat například o projekty na optimalizaci provozu a rozvoje měst a obcí týkající se využívání chytrých technologií pro zvýšení energetické účinnosti v budovách a dopravě, projekty na zavádění akumulace energie, zavádění inovativních technologií v oblasti nízkouhlíkové a nemotorové dopravy apod. Více informací najdte na Svazu měst a obcí ZDE.

20.08.2015 08:57

SOVAK: ČR potřebuje koncepci vodohospodářské politiky reagující na klimatické změny

Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) oceňuje přijetí rámcového dokumentu „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody “, jehož cílem je reagovat na předpokládané extrémy počasí především zlepšením zadržování vody v krajině. Za stejně důležitý dokument ale SOVAK ČR považuje také dlouhodobou vodohospodářskou koncepci ČR, která by také stanovila s ohledem na klimatické změny opatření v oblasti zásobování obyvatel České republiky pitnou vodou.

V současné době vychází vodohospodářství z „Koncepce vodohospodářské politiky ministerstva zemědělství do roku 2015 “, ke které zatím neexistuje navazující dokument. Uvedená koncepce je navíc v mnoha směrech překonaná. „Spíše než o koncepci jde o materiál popisující stav našeho oboru, který nezohledňuje ani aktuální vývoj počasí, ani nemá ambici koordinovat kroky a opatření jednotlivých ministerstev, která ovlivňují vodohospodářství v naší zemi. Dělené kompetence v oblasti vodního hospodářství přitom způsobují nemalé komplikace, a proto by bylo žádoucí, aby byla vodohospodářská koncepce pojata obdobně nadresortně, jako dokument týkající se prevence sucha a povodní, který schválila česká vláda. Vyzýváme proto ministerstvo zemědělství, aby se takovým dokumentem začalo urychleně zabývat,“ zdůrazňuje předseda představenstva SOVAK ČR František Barák.

 

Vodní hospodářství = jeden resort

Péče o vodu a její šetření by měla spadat pod jedno ministerstvo. Podle ČTK to na setkání s novináři uvedli zástupci Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK). Nyní je problematika povrchové vody v gesci ministerstva zemědělství a podzemní zdroje v gesci ministerstva životního prostředí. Ministerstvo zemědělství ale o změnách neuvažuje. Podle předsedy představenstva SOVAK Františka Baráka by se jediné zodpovědné ministerstvo mohlo problematice vody věnovat z různých úhlů pohledu. Správa vod by měla být sjednocená i kvůli tomu, že srážky ovlivňují stav podzemních vod stejně jako vodu v řekách a rybnících, uvedl. Podle mluvčího ministerstva zemědělství Hynka Jordána je změna kompetencí ministerstev politickým rozhodnutím, změny by se nejdřív musely objevit v kompetenčním zákoně. „O tomto se zatím nediskutuje,“ uvedl mluvčí.

 

K tomu, aby ČR zajistila koordinaci mezi státní správou a dalšími zúčastněnými stranami s cílem zefektivnit opatření při naplňování evropské Rámcové směrnice o vodě („Směrnice“), vyzývá naší zemi i Evropská komise (EK). Ta vydala pro oblast vodohospodářství v ČR soubor doporučení (stručný přehled je uveden níže), která se mimo jiné týkají zlepšení monitoringu znečištění vod nebezpečnými látkami, odstraňování těchto zátěží či zajištění metodiky minimálních zůstatkových průtoků v souladu s uvedenou „Směrnicí“ a dobrým ekologickým stavem. EK také doporučuje provést úplnou ekonomickou analýzu používání vody včetně výpočtu environmentálních nákladů a nákladů na využívané zdroje vody, doporučuje také přehodnotit přístup ČR k osvobození od poplatků za vodu v době sucha a zahrnout tuto problematiku do plánů povodí.

Plošné zajištění dostatku pitné vody v odpovídající kvalitě považuje SOVAK ČR za klíčový strategický a veřejný zájem. „K tomu je však nutný odpovídající legislativní rámec, jehož součástí musí být i kontrola účelné obnovy vodohospodářské infrastruktury a provázanost péče o zdroje pitné vody s péčí o zdroje vody jako takové,“ konstatuje František Barák. 

 

DOPORUČENÍ EU PRO ČESKOU REPUBLIKU


ČR by měla:

  • zajistit dobrou koordinaci mezi státní správou a dalšími zúčastněnými stranami s cílem zefektivnit plánování a realizaci programů opatření;
  • zajistit, aby v 2. plánu povodí byly přijaté programy opatření založeny na spolehlivém posouzení stavu vodních útvarů (jasné stanovení rozsahu zátěží, opatření k jejich úplnému vyřešení a podíl těchto opatření) a souvisely s relevantními zátěžemi. Aktualizované plány povodí by měly obsahovat vysvětlení souvislostí mezi zátěžemi, stavem a příslušnými opatřeními;
  • zlepšit operativní monitorování vodních útvarů při ověřování výsledků analýz zátěží a jejich vlivu, např. měla by být řešena souvislost mezi hydromorfologickými tlaky a jejich dopadem na vodní útvary. Kromě toho by Česká republika měla podat jasné vysvětlení vztahu mezi znečištěním nebezpečnými látkami a jejich zdroji. Česká republika by měla zvážit potřebné změny v operativním monitorování a odhalit tak možnosti znečištění nebezpečnými látkami;
  • zajistit, aby plány povodí jasně identifikovaly nedostatky, které jsou překážkou pro dosažení dobrého stavu a aby programy opatření byly plánovány a realizovány s cílem tyto nedostatky řešit. V případě všech velkých problémů hospodaření s vodou musí být zjištěný dopad jasně rozdělen na zdroje a na oblasti/původce zodpovědné za takové zatížení;
  • při posuzování opatření týkajících se konkrétních znečišťujících látek povodí vycházet v 2. plánech povodí z vhodných norem environmentální kvality (NEK);
  • posoudit vhodnost dalších cílů a opatření potřebných pro chráněné oblasti (živočišné druhy a jejich stanoviště, pitná voda, přírodní koupaliště) a začlenit je do 2. plánů povodí;
  • v 2. plánech povodí konkrétně stanovit termín splnění cílů Rámcové směrnice o vodě (RSV). Výjimky by měly být náležitě odůvodněny na úrovni vodního útvaru a zvláště pak nové změny musí být v 2. plánech povodí v souladu s článkem 4.7 RSV;
  • součástí 2. plánů povodí budou jasně posouzené vodní útvary nevyhovující dobrému stavu kvůli zemědělské zátěži z difúzních zdrojů znečištění dusíkem a pesticidy, které byly identifikovány jako hlavní zátěž ze zemědělství v České republice. Česká republika by měla začít uplatňovat opatření týkající se omezení difúzních zdrojů znečištění vně oblastí ohrožených dusičnany a zároveň zlepšit řízení hydromorfologické zátěže ze zemědělství. Česká republika by měla podávat hlášení o kvalitě jezer;
  • zkontrolovat do jaké míry jsou dostačující stávající opatření na zavádění Směrnice o dusičnanech (SD) při řešení zátěže ze zemědělství. Dále by Česká republika měla podle § 11.3.h RSV zajistit, aby byla zavedena základní opatření pro omezení dalších nebezpečných difúzních látek – např. fosfátů, pesticidů. Tato opatření by měla být konkrétní, mít jasný právní rámec a měla by zahrnovat vhodná doporučení, dohled a inspekční režim s cílem zajistit jejich účinné provádění. Kromě základních opatření by měla být jasně stanovena další opatření potřebná pro dosažení dobrého stavu. Dále by mělo být stanoveno, která z těchto opatření budou obsažena v druhém programu opatření a jaké peněžní prostředky budou k tomu použity. V tomto ohledu EU očekává jasné odkazy v Programu rozvoje venkova (PRV). PRV České republiky navrhuje velké investice do odvodňovacích opatření, která by mohla vést ke zhoršení stavu. Musí být zajištěna shoda s § 4.7;
  • zajistit soulad metodiky ekologických průtoků (tzv. minimální zbytkový průtok) s environmentálními cíli RSV (dobrý ekologický stav nebo potenciál);
  • poskytovat informace o budoucích a stávajících opatřeních zaměřených na řešení hydromorfologické zátěže vzniklé v důsledku vodohospodářské činnosti, využívání vodní energie, spotřeby domácností a dalších souvisejících oblastí. V 2. plánech povodí nastavit adekvátní nápravná opatření (především vypracovat strategii pro zřízení rybích přechodů a zajištění konektivity toků);
  • podat adekvátní vysvětlení k novým hydromorfologickým změnám (např. novým vodním elektrárnám, odvodnění atd.), řádně posoudit alternativní řešení a zavést všechna potřebná zmírňující opatření;
  • zvážit a upřednostnit používání zelené infrastruktury a/nebo opatření na přirozené zadržování vody představující různorodý environmentální (zlepšení kvality vody, protipovodňová ochrana, zachování přírodních stanovišť atd.), sociální a hospodářský přínos, který může být v mnoha případech nákladově efektivnější než šedá infrastruktura;
  • zajistit řádné posouzení chemického stavu svých podzemních vod, a pokud jsou normy kvality uvedené v příloze I Směrnice o podzemních vodách nedostatečné, splnit environmentální cíle pro ekosystémy závislé na podzemních vodách. Česká republika by měla stanovit přísnější limity pro hodnoty dusičnanů a pesticidů (bod 3 přílohy I směrnice 2006/118/EC);
  • v 2. plánech povodí jasně stanovit základní opatření tak, aby bylo možné jednoznačně posoudit potřebu dalších opatření, např. Česká republika by měla poskytnout veškeré informace o úrovni souladu a o harmonogramu pro dosažení úplného souladu se směrnicí 91/271/EEC (§ 15 a následující) a o tom, jaká opatření nad tento rámec jsou nezbytná pro dosažení dobrého stavu a jaká z nich budou obsažena v 2. plánech povodí.
  • provést úplnou ekonomickou analýzu používání vody včetně výpočtu environmentálních nákladů a nákladů na využívané zdroje. Česká republika by měla přehodnotit přístup k osvobození od poplatků za vodu v době sucha a tuto problematiku by měla zahrnout do 2. plánů povodí;
  • provést analýzu efektivnosti nákladů na potenciální opatření (dobrovolná nebo povinná) potřebná pro dosažení environmentálních cílů. Efektivita zavedených opatření bude muset být prokázána při posuzování stavu/potenciálu vodních útvarů v 2. plánech povodí. Dostupné finanční prostředky EU (např. PRV, strukturální a investiční fondy, Integrované projekty LIFE a Horizont 2020) musí být využity co nejlépe za účelem zavedení Programu opatření. Poté budou v programových dokumentech (dohody o partnerství, operační programy,  PRV) nastaveny vhodné priority nové evropské politiky financování pro období 2014 - 2020.

 

Čtěte také:

Evropský účetní dvůr se vyjádřil k naplňování Směrnice o čištění městských odpadních vod v povodí Dunaje (10.8.2015)

K prevenci rizik sucha potřebuje ČR také vodohospodářskou koncepci (4.8.2015)

 

 

Zdroj: Tisková konference SOVAK ČR ze dne 19.8.2015

19.08.2015 19:44

Legislativní rada vlády doporučila schválit zákon o biocidech

Legislativní rada vlády doporučila schválit návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách (zákonem o biocidech) ve znění jejího stanoviska. Předkladatelem zákona bylo Ministerstvo zdravotnictví (MZD).

Biocidní přípravky jsou obvykle chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením Evropské unie.

Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

 

Podklady k novele zákona najdete ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE