Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

09.07.2015 08:50

E15: Třetina elektřiny v EU pochází z obnovitelných zdrojů

Plná jedna třetina elektřiny vyrobená v Evropě v loňském roce pocházela z obnovitelných zdrojů. Vyplývá to ze zprávy ENTSO-E (Evropské sítě provozovatelů elektroenergetických přenosových soustav). Z třetiny elektřiny ze zelené energie připadá 18,5 procenta na vodní energetiku, 14,4 procenta na větrné a solární zdroje. Ve srovnání s rokem 2011 je patrný nárůst - vodní energetika se tehdy na výrobě elektřiny podílela 15,3 procenta, ostatní energetické zdroj jen 9,3 procenta. Oproti tomu význam fosilních paliv se v Evropské unii soustavně snižuje. Zatímco v roce 2011 byl podíl fosilních paliv na výrobě elektřiny 48,6 procenta, loni už to bylo 40,5 procenta. Podíl jaderné energetiky zůstává za sledované čtyři roky stabilní Více ZDE

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

HN: Fond ČEZ předehnal Teslu. Vstoupil do výrobce bateriových úložišť solární energie

 

Zdroj: E15

09.07.2015 08:43

Europoslanci schválili reformu trhu s emisními povolenkami

Evropský parlament včera schválil reformu uvadajícího trhu s emisními povolenkami, která by po roce 2019 měla vést k jejich vyšší ceně a k tomu, že se podnikům opět začnou vyplácet investice do ekologičtějších provozů. Přebytečné povolenky by měly nově směřovat do takzvané rezervy tržní stability (MSR), z níž mají být povolenky na trh uvolňovány pouze v případě zvýšené poptávky. Reformu musí ještě schválit Rada ministrů a to v září.

Členské země Evropské unie se včera finálně dohodly na reformě systému obchodování s emisními povolenkami. V Bruselu po několika měsících vyvrcholilo jednání o plánu Evropské komise na stažení stovek milionů přebytečných emisních povolenek. Povolenky, kterých je v systému emisního obchodování nadbytek,  budou od ledna roku 2019 mířit do stabilizační rezervy (MSR). Z té mají být na trh uvolňovány pouze v případě zvýšené poptávky.

Virtuse Energy, největší tuzemský obchodník s emisními povolenkami a obchodník s elektřinou a zemním plynem, očekává na základě dohody zvyšování ceny povolenek v průměru o 10 - 15 % za rok, čímž vzroste během pár let velký zájem o investice do čistých a méně znečišťujících technologií.

Politická jednání mají dopad na cenu emisních povolenek a elektřiny, ale i na objem peněz pro modernizaci průmyslu. „Schválení tržní stabilizační rezervy vnímáme pozitivně, protože odstraní z trhu přebytek, který zabraňuje efektivnímu fungování trhu s emisními povolenkami. Cena emisních povolenek by měla motivovat provozovatele investovat do zelených technologií a omezovat spotřebu uhlíkově náročných paliv. Současná cena je příliš nízká, aby tento cíl naplnila. Rezerva postupně přebytek povolenek odstraní z trhu, což by mělo vést k růstu ceny až na úroveň, při které se investice do zelených technologii budou vyplácet,“ říká Anatolij Stolbov, hlavní analytik Virtuse Energy.

Konečný scénář dohody podle Virtuse Energy přinese zvýšení ceny povolenek. „Nyní je cena 7,40 euro za tunu. Předpokládáme, že do konce roku dosáhne 8 - 8,5 eura. Kvůli očekávané implementaci MSR cena nejspíše zachová aktuální rostoucí trend. Kvůli snížení rizika razantního výprodeje poklesne i volatilita,“ dodává Anatolij Stolbov.

Evropská unie zavedla v roce 2005 systém obchodu s povolenkami, kdy se mezi členské státy rozdělily emisní kvóty na vypouštění uhlíkových emisí. Po jejich překročení se musí povolenky kupovat. Dražší cena povolenek zvyšuje cenu tzv. silové elektřiny. Nízká cena snižuje motivaci podniků využívat šetrné technologie. Např. uhelné elektrárny mají díky levným povolenkám méně nákladný provoz. Rezerva má navázat na takzvaný backloading, který byl v Evropě spuštěn v loni právě kvůli přebytku povolenek a jejich klesajícím cenám. Během tří let má být jeho prostřednictvím postupně staženo 900 milionů emisních povolenek.

 

 

 

09.07.2015 07:49

Odpadní vody z domovních jímek bude možné likvidovat pouze na čističkách odpadních vod

Čerstvě schválená novela zákona o odpadech Poslaneckou sněmovnou ČR má podle Ministerstva životního prostředí také pomoci účinněji sankcionovat nelegální vývoz domovních jímek. Ministerstvo také chystá novelu vodního zákona, která jasně stanoví, že tyto odpadní vody se budou moci likvidovat pouze na čističkách odpadních vod.

Redakce www.Tretiruka.cz včera dostala několik dotazů v souvislosti s právě schválenou novelou zákona o odpadech (více ZDE). Čtenáře zajímalo, zda přijatá novela v podstatě znamená konec vývozů obsahu domovních jímek na pole. Redakce se proto obrátila s dotazem přímo na Ministerstvo životního prostředí a jeho rekci uvádíme níže.

 

Reakce MŽP:

Změna zákona o odpadech ve vztahu k vyloučení odpadních vod z jeho působnosti skutečně umožní účinněji sankcionovat nelegální vyvezení odpadních vod mimo zařízení pro tento účel určená. Odpadní vody nebudou nově vyloučeny z působnosti zákona o odpadech zcela, ale pouze v rozsahu, kdy je nakládání s nimi upraveno vodním zákonem. Pokud osoba zajistí likvidaci odpadních vod v souladu se zákonem o vodách, nijak se na ni požadavky zákona o odpadech vztahovat nebudou. Pokud tak však neučiní a v zákoně o vodách nebude na konkrétní jednání vhodný sankční nástroj, bude moci být aplikována sankce podle zákona o odpadech. Nejvhodnějším příkladem je právě vyvážení jímek mimo ČOV. V těchto případech je dle zákona o vodách nezbytné prokazovat ohrožení podzemních nebo povrchových vod, což je velmi složité. Dle zákona o odpadech je však možné sankcionovat již samotné nakládání mimo místa, k tomuto účelu určená.

MŽP chystá v rámci novelizace vodního zákona do roku 2016 úpravu ustanovení § 38 odst. 6, která jasně vymezí, že odpadní vody z jímek pro splaškové odpadní vody ze staveb pro bydlení budou moci být vyváženy pouze na čističku odpadních vod (ČOV). Tato činnost tedy bude vodním zákonem definována, a pokud bude prováděna v souladu s vodním zákonem, nebude se na odpadní vody pohlížet jako na odpad, tedy nedojde ke zmíněným komplikacím s převozem odpadních vod a jejich likvidací.

 

 

08.07.2015 12:55

Virtuse Energy: Čína následuje Evropu. Cena povolenek je před krachem

Tlak na Čínu, aby se připojila k závazkům na snižování emisí skleníkových plynů, sílí. Čína, která je největším znečišťovatelem ovzduší na světě v únoru ohlásila konkrétní závazek - snižovat své vlastní emise od roku 2030. Obchod s emisními povolenkami, podobný evropskému systému emisního obchodování (EU ETS), Čína rozpohybovala již v sedmi regionech. Po roce 2017 by měla rozhodnout, jestli se povolenky rozšíří na celou Čínu. Virtuse Energy, která se loni stala první zahraniční firmou na světě, která vstoupila na nově se formující čínský trh s emisemi (je členem burzy v Shenzhenu a nově i burzy v Guangzhou - česky Kanton), očekává, že pokud čínská vláda nezmění způsob emisního obchodování, spadne cena povolenek na nulu.

“Přestože má Čína jiná pravidla obchodování i přidělování povolenek podnikům, přebírá systém evropského obchodování i se všemi jeho nedostatky,” říká Jan Fousek, jednatel společnosti Virtuse Energy, která se podílí na spuštění a rozpohybování samotného tradingu ve zmíněných provinciích. “Ačkoliv i po mnoha letech po svém vzniku procházel evropský systém zásadními potížemi, jde dnes o poměrně účinný prostředek ke snižování emisí. Čína se však zatím bohužel z evropských chyb nepoučila, a pokud nevystaví plánovaný celonárodní systém na současných sedmi pilotních schématech, cena povolenek velmi pravděpodobně zamíří k nule,“ dodává Jan Fousek.

V Evropě cena povolenek dosáhla maximální úrovně 30 euro v dubnu roku 2006. V květnu 2006 se ukázalo, že trh je přezásobený nejméně o 4 procenta. Systém se ukazoval jako neefektivní a ceny v březnu 2007 klesly na 1,2 eura. Došlo ke zmatku na trhu a zákazu přenosu povolenek mezi první a druhou fází systému. V září 2007 již byla cena 0,10 euro a na konci fáze klesla na nulu. “Na vině bylo příliš mnoho povolenek, které firmy dostaly a stejný scénář nyní vidíme v Číně. Čínský trh je nadalokovaný, stejně jako byl v počátku evropský systém. Při konzultaci s čínskými partnery jsme je od začátku upozorňovali, že jejich systém je nastavený špatně a nyní se naše obavy naplňují. Důležité je, jak se nyní čínská vláda postaví k národnímu systému obchodování,” upřesňuje Jan Fousek.

Evropský problém způsobila nejenom nadalokace, ale hlavně neumožnění tzv. bankingu povolenek (přenos kreditů z jedné periody do druhé), tedy v přechodu mezi první a druhou fází EU ETS v letech 2005 – 2007 a lety 2008 a 2012. Z důvodu neumožnění této klíčové věci v Evropě došlo k vydání povolenek rovnou na druhou fázi. “Povolenky nemohly být převeditelné do dalšího období, na trhu bylo o dvě miliardy povolenek víc a tím klesala cena. Jediným důvodem, proč se cena nedostala až na nulu, byla možnost převedení povolenek do třetí fáze, ve které jsme nyní (roky 2013 – 2020) a kdy došlo k implementaci tzv. backloadingu (dočasnému stažení povolenek z trhu) a ke schválení plánu Evropské komise na nevratné stažení stovek milionů přebytečných emisních povolenek do tzv. tržní stabilizační rezervy (MSR). Tam budou od ledna roku 2019 mířit nadbytečné povolenky,“ říká Jan Fousek.

Evropský scénář se zatím opakuje i v Číně a Virtuse Energy se proto vážně obává, že v sedmi pilotních projektech (regionech) může dojít k poklesu cen na nulu. “Pokud čínský výbor NDRC nerozhodne, že stávající emisní povolenky budou platné i pro celonárodní schéma, pak není šance na záchranu ceny před krachem. O tom, jak se čínská vláda rozhodne, zatím bohužel nemáme ani tušení, jasněji bude až v březnu příštího roku (2016), kdy bude politbyro schvalovat další pětiletý plán. Už teď je ale jisté, že v sázce není to, zdali půjdou ceny povolenek nahoru či dolů, ale jestli budou mít alespoň nějakou hodnotu či budou úplně bezcenné. Doslova „být či nebýt“, uzavírá Jan Fousek.

 


 

08.07.2015 12:40

MŽP ke schválené novele zákona o odpadech

Do Senátu míří po dnešním souhlasu poslanců technická novela zákona o odpadech. Ta uvádí do souladu evropské právo s českým odpadovým zákonem. Novela zapracovává změnu směrnice o bateriích a akumulátorech, ale i některé nové evropské směrnice. Formou pozměňovacího návrhu do zákona prošla i zcela nová úprava zavádějící kolektivní systémy pro zpětný odběr pneumatik. Tzv. euronovela zpřesňuje i definici bezhotovostní platby za kovový odpad. Tou bude nově výhradně převod z účtu na účet nebo poštovní poukázka.

„Hlavním důvodem této technické novely je, že musíme zajistit nápravu kvůli infringementovému řízení, které s Českou republikou vede Evropská komise pro nesprávné zapracování směrnice o odpadech do naší odpadové legislativy. Novela převádí do našeho právního systému i nové evropské předpisy,“ prozrazuje ministr Richard Brabec. Jedná se např. o novelu směrnice o bateriích a akumulátorech, nařízení o pravidlech pro výpočet recyklační účinnosti procesů recyklace odpadních baterií a akumulátorů, nařízení o recyklaci lodí, novelu nařízení o přepravě odpadů nebo nařízení pozměňující směrnici o odpadech, pokud jde o vymezení nebezpečných vlastností odpadů.

„V této novele navíc zavádíme v návaznosti na vyhlášku MŽP, která platí od letošního března, přesnou definici bezhotovostní platby za kovy vykupované ve sběrnách, tak aby nedocházelo k obcházení zákona či vyhlášky. Nově bude umožněn pouze elektronický převod z účtu na účet a poštovní složenka, a nic jiného,“ zdůrazňuje ministr Brabec.

Formou pozměňovacího návrhu do zákona prošla i zcela nová úprava zavádějící kolektivní systémy v oblasti zpětného odběru pneumatik. Do novely ji prosadil sněmovní výbor pro životní prostředí. Navrhovaná úprava má umožnit zejména splnit povinnost na dosažení nejméně 35% úrovně zpětného odběru pneumatik, kterou stanovuje zákon o odpadech už od roku 2014. Nastavení pravidel pro fungování kolektivních systémů k použitým pneumatikám vychází z již platné právní úpravy v oblasti baterií a akumulátorů, jež se v praxi osvědčila.

Technická novela zákona o odpadech nyní míří do Senátu. Pokud ji senátoři schválí a pak podepíše i prezident, měla by být účinná první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů.

 

Další podrobnosti z jednání sněmovny - ZDE

 

08.07.2015 10:37

Konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ obdržela záštitu předsedy vlády

Jako symbol skutečnosti, že předcházení vzniku odpadů není záležitostí jen jednoho nebo dvou rezortů, poskytl záštitu konferenci PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ předseda vlády České republiky pan Bohuslav Sobotka.

Druhý ročník národní konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ se bude konat 6. – 7. 10. 2015 v Kongresovém centru ČVUT Masarykova kolej v Praze-Dejvicích. Pořadatelem je České ekologické manažerské centrum, mediálními partnery odborný měsíčník ODPADOVÉ FÓRUM a internetový portál TRETIRUKA.CZ.

Program konference se již začíná rýsovat, předběžný program plenární sekce (úterý 6. 10., 9 – 15 hod.) najdete ZDE. Program sekcí Předcházení vzniku komunálních odpadů a Předcházení vzniku podnikových odpadů (středa 7. 10., 9 – 15 hod.) se právě tvoří a je možné se do něj ještě přihlásit příspěvek (na mail: prochazka@cemc.cz) v délce do 20 minut.

Přihlásit k účasti je možné na oba dva dny i jen na jeden vybraný den a doporučujeme neotálet. Mimopražské zájemce upozorňujeme, že ubytování si zajišťuje každý sám. Jistou ubytovací kapacitu nabízí i sama Masarykova kolej (https://www.masarykovakolej.cz/)

 

Ondřej Procházka (prochazka@cemc.cz)– programový garant


 

 

08.07.2015 10:12

Poslanci schválili novelu zákona o odpadech i novelu zákona o prevenci závažných havárií

SLEDUJEME V polovině června byla zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Poslanci ve třetím čtení přijali jednak novelu zákona o odpadech i novelu zákona o prevenci závažných havárií. Obě novely by měly být platné prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení. Novely musí ještě schválit Senát a podepsat prezident. Poslanci odložili na další schůzi novelu zákona o spotřebních daní, tedy podporu biopaliv, protože stále není dokončená notifikace ze strany EU. Poslanci by měli dále projednat v prvním čtení novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, novelu horního zákona. Na pořadu schůze jsou i novely vrácené Senátem, tedy novela zákona o ochraně veřejného zdraví a také novela zákona o místních poplatcích. Anotace k jednotlivým novelám najdete níže.

 

Aktuality:

  • 8.7.: Zákon o odpadech:
    • Výsledek: schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů (komentář MŽP k novele ZDE)
    • Účinnost: první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů
    • Platné znění s vyznačením změn: ZDE (neobsahuje přijaté pozměňovací návrhy)
    • legislativně technické úpravy: ANO
    • pozměňovací návrh - Výbor pro ŽP: ANO (Změny se týkají označování nebezpečných vlastoností odpadů (nově "HP"), ke způsobu a rozsahu označování NO by mělo ministertvo vydat prováděcí předpis, rozšiřují se zákonné povinnosti v oblasti zpětného odběru pneumatik a definují se podmínky pro vznik kolektivního systém), dokument ZDE (MŽP souhlasí, více k návrhům ZDE)
    • pozměňovací návrh - Josef Kott: ANO (Pozměňovací návrh řeší nedostatečnou právní úpravu podmínek předávání odpadů mezi provozovatelem čistírny odpadních vod a dalšími subjekty, a zároveň zachovává možnost, aby úpravu kalů prováděl subjekt, odlišný od provozovatele čistírny odpadních vod) - 07928-10484.doc
    • pozměňovací návrh - Josef Kott: ANO (Označení a hodnocení nebezpečných vlastností odpadů + související legislativně technická úprava), 07929-10485.doc

     

  • 8.7.: Prevence závažných havárií:
    • Výsledek: schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů
    • Účinnost: první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů
    • Platné znění s vyznačením změn: ZDE (neobsahuje přijaté pozměňovací návrhy)
    • legislativně technické úpravy: ANO
    • pozměňovací návrh - Výbor pro ŽP: ANO (Dokument ZDE)
    • pozměňovací návrh - poslanec Zahradník: NE (vypuštění § 31 odst. 3 "Krajský úřad zajistí zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie předloženého provozovatelem podle odst.1 pověřenou právnickou osobou. Při zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie se postupuje podle § 18 a 19 obdobně, lhůta pro zpracování posudku však nesmí být delší než 20 dnů. V odůvodněných, zejména složitých případech, může být tato lhůta prodloužena, nejdéle však o dalších 20 dnů.

     

  • 7.7.: Biopaliva: z důvodu nedokončené notifikace byl bod přerušen do příští schůze (odročeno)
  • 24.6.: AVÍZO: Třetí čtení novely zákona o odpadech i prevenci závažných havárií je naplánováno na středu 8. července jako druhý resp. třetí bod jednání
  • 17.6.: Biopaliva - St 17. 6., 1. bod v 17.00 hodin (pokračování - první čtené) - přerušeno
  • 16.6.: Poslanci dnes projednali ve druhém čtené novelu zákna o odpadech a nevelu zákona o prevenci závažných havárií:
    • Odpady - pozměňovací návrhy:
      • VZP - dokument ZDE (MŽP souhlasí, více k návrhům ZDE)
      • Josef Kott - 07928-10484.doc (26 KB) / PDF (Pozměňovací návrh řeší nedostatečnou právní úpravu podmínek předávání odpadů mezi provozovatelem čistírny odpadních vod a dalšími subjekty, a zároveň zachovává možnost, aby úpravu kalů prováděl subjekt, odlišný od provozovatele čistírny odpadních vod.)
      • Josef Kott - 07929-10485.doc (18 KB) / PDF (Označení a hodnocení nebezpečných vlastností odpadů)
      • Josef Nekl - 07969-10525.odt (49 KB) (Legislativně technické úpravy)
      • Výsledek: ukončeno druhé čtení

       

    • PZH - pozměňovací návrhy:
      • VZP - dokument ZDE
      • Jan Zahradník - navrhuje vypuštění § 31 odst. 3 ve znění: "Krajský úřad zajistí zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie předloženého provozovatelem podle odst.1 pověřenou právnickou osobou. Při zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie se postupuje podle § 18 a 19 obdobně, lhůta pro zpracování posudku však nesmí být delší než 20 dnů. V odůvodněných, zejména složitých případech, může být tato lhůta prodloužena, nejdéle však o dalších 20 dnů."
      • Výsledek: ukončeno druhé čtení

 

Anotace předpisů:

Novela zákona o odpadech

Novela zákona o odpadech je zejména reakcí na infringementové řízení, které je s ČR vedeno ze strany Evropské komise k nesprávné transpozici směrnice o odpadech a to v oblasti působnosti zákona, definic, hierarchie nakládání s odpady, obsahu plánů odpadového hospodářství a vymezení jednotlivých způsobů využívání a odstraňování odpadů v přílohách č. 3, 4 a 12.

Navrhovaným zákonem je dále zajišťována implementace předpisů EU v oblasti odpadních baterií a akumulátorů, recyklace lodí a přepravě odpadů. 

Novela také reaguje rovněž na podněty z tzv. ekoauditu a to ve vztahu k elektronizaci přepravy nebezpečných odpadů a některých evidenčních povinností. Návrh též zajišťuje převod statistického zjišťování týkajícího se údajů o poplatcích za ukládání odpadů na skládky, které je v gesci Ministerstva životního prostředí, z působnosti zákona o státní statistické službě do působnosti zákona o odpadech.

Výbor pro životní prostředí k tzv. infringementové novele zákona o odpadech navrhuje celkem dvanáct pozměňovacích návrhů (více ZDE). Změny se týkají označování nebezpečných vlastoností odpadů (nově "HP"), ke způsobu a rozsahu označování nebezpečných odpadů by mělo ministertvo vydat prováděcí předpis, rozšiřují se zákonné povinnosti v oblasti zpětného odběru pneumatik a definují se podmínky pro vznik kolektivního systém.

Na březnové schůzi PSP ČR prošla novela prvním čtení.

 

Prevence závažných havárií

Ministerstvo životního prostředí zvolilo jako nejvhodnější způsob provedení transpozice tzv. SEVESO směrnice III zpracování nového zákona o prevenci závažných havárií, jenž stávající zákon č. 59/2006 Sb. nahradí.  Využilo tak příležitosti provádění transpozice evropské směrnice formou návrhu nového zákona ke zpřehlednění právní úpravy, k upřesnění obsahových náležitostí bezpečnostní dokumentace a vyjasnění některých otázek souvisejících s prováděním takových změn v objektech, které působí změnu jejich zařazení do příslušné skupiny či vyžadují aktualizaci bezpečnostní dokumentace.

  • Dochází k rozšíření působnosti nového zákona o prevenci závažných havárií, a to ve vztahu k podzemním zásobníkům plynu. 
  • Návrh nového zákona o prevenci závažných havárií dále přesněji vymezuje povinnosti provozovatelů týkající se kategorizace jimi užívaných objektů a upřesňuje postup v případě, že se podmínky pro zařazení objektu do příslušné skupiny mění. 
  • Dalšími změnami v návrhu zákona jsou transponovány požadavky směrnice jak dosáhnout stanovených cílů v oblasti informování a zapojení veřejnosti a zajištění odpovídající úrovně kontroly plnění povinností provozovatelů.
  • Proces schvalování bezpečnostní dokumentace krajskými úřady doznal změny oproti současné právní úpravě, kdy krajské úřady využívají jako jeden z podkladů pro své rozhodnutí o schválení bezpečnostní dokumentace vyjádření Ministerstva životního prostředí.
  • V návrhu nového zákona o prevenci závažných havárií dochází k výslovnému zakotvení posudku bezpečnostní dokumentace jako odborného podkladu pro rozhodnutí krajského úřadu o jejím schválení. Úloha Ministerstva životního prostředí při projednávání návrhu bezpečnostní dokumentace tak bude vyloučena, což je žádoucí s ohledem na skutečnost, že ministerstvo plní úlohu odvolacího orgánu ve vztahu k rozhodnutím krajského úřadu o schválení či neschválení tohoto návrhu.
  • Vydání rozhodnutí krajského úřadu o schválení bezpečnostní dokumentace se nově zpoplatňuje, a to za účelem zajištění finančních prostředků potřebných pro zabezpečení činností spojených s odborným posouzením těchto dokumentů. Výše správního poplatku je navrhována diferencovaně v závislosti na jednotlivých typech schvalované bezpečnostní dokumentace a odvíjí se od jejich povahy a náročnosti jejich posouzení. Dopad těchto nákladů je analyzován v návrhu variant.
  • V návrhu zákona je dále stanoven přístup veřejnosti k informacím o rizicích spojených s nebezpečnými látkami umístěnými v objektech; každému je garantováno právo žádat informace o objektech, v nichž jsou nebezpečné látky umístěny, a to postupem podle zákona o právu na informace o životním prostředí. Vedle toho budou krajské úřady povinny aktivně zpřístupňovat informace o rizicích spojených s užíváním těchto objektů, o bezpečnostních opatřeních přijímaných s cílem předcházet vzniku závažných havárií v těchto objektech a žádoucím chování obyvatel v případě, kdy k závažné havárii dojde.
  • Dochází rovněž ke zpřehlednění právní úpravy kontroly dodržování povinností ukládaných zákonem o prevenci závažných havárií nebo na jeho základě provozovatelům objektů, v nichž jsou umístěny nebezpečné látky, a nastavení pevného harmonogramu kontrol prováděných v jednotlivých objektech, s možností prodloužit interval mezi jednotlivými kontrolami v konkrétním objektu, pokud výsledky předešlých kontrol takový postup ospravedlňují.


Horní zákon:
Účelem návrhu novely zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, ve znění pozdějších předpisů, týkající se právní úpravy úhrad z dobývacích prostorů a z nerostů vydobytých na výhradních ložiskách (dále jen „z vydobytých nerostů“) je změna poměru rozdělení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů mezi státní rozpočet České republiky a obce a zjednodušení a zprůhlednění postupu při výpočtu, vybírání a vymáhání úhrad a navýšení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů.

Zatímco úhrady z dobývacích prostorů se od počátku jejich zavedení do současného horního práva staly příjmem obcí, na jejichž katastrálním území se dobývací prostory nacházely, úhrady z vydobytých nerostů se rozdělily tak, že polovina se stala příjmem obcí, na jejichž území se nerosty vydobyly, a druhá polovina se stala příjmem státního rozpočtu. V roce 2000 byl zákonem č. 366/2000 Sb. s účinností od 22. listopadu 2000 původní poměr rozdělení úhrad z vydobytých nerostů změněn tak, že 75 % se stalo příjmem obcí a 25 % příjmem státního rozpočtu České republiky. Tím se na úkor státního rozpočtu podstatně zvýšila kompenzace poskytovaná obcím. Prostředky odváděné státnímu rozpočtu jsou účelově používány k nápravě škod na životním prostředí způsobených dobýváním výhradních ložisek. Obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu.
Dále je navrhováno, aby sazba úhrady z dobývacích prostorů byla zvýšena na 1000 Kč, pouze v případě dobývacích prostorů, kde není povolena v příslušném ustanovení specifikovaná hornická činnost, je sazba úhrady stanovena na 300 Kč. Způsob výpočtu úhrady zůstane stejný. Příjem z těchto úhrad bude jako doposud v plném rozsahu příjmem obcí.

Obecně se navrhuje zvýšit výnos z úhrad z jednotlivých druhů vydobytých nerostů o cca 100 % (tj. 2x). Výjimkou je černé uhlí, hnědé uhlí dobývané hlubinně, radioaktivní nerosty, ropa a hořlavý zemní plyn, kde se zvýšení výnosu z úhrad nepředpokládá.

Změna způsobu výpočtu úhrady z vydobytých nerostů by měla zajistit požadované zjednodušení jeho provedení a současně zefektivnění kontroly. Změna spočívá v tom, že úhrada se nadále nebude počítat z tržeb za prodej výrobků zhotovených z vydobytých nerostů a upustí se od dosud používaného složitého vzorce. Způsob výpočtu úhrady se bude provádět jednoduchým součinem množství vydobytého nerostu a sazby úhrady.

Výjimkou z tohoto pravidla je způsob výpočtu úhrady za hnědé uhlí dobývané povrchovým způsobem. V tomto případě se výše úhrady zjistí vynásobením úbytku zásob těžbou, tedy výše těžby, výhřevností vytěženého hnědého uhlí, aby tím byla zohledněna kvalita těženého uhlí, a sazby úhrady. Výhřevnost vytěženého hnědého uhlí se zjistí z výsledků laboratorních rozborů uhlí, a to váženým průměrem, aby kvalita uhlí, která není konstantní v celém prostoru dobývání, byla do výše úhrady promítnuta odpovídajícím způsobem. Sazba úhrady bude stanovena v Kč/GJ.

Zákon stanoví limit pro maximální výši sazby úhrady z vydobytých nerostů pro jednotlivé druhy vydobytých nerostů, a to ve výši maximální částky odpovídající 10 % tržní ceny za jednotku množství.

Dále je účelem tohoto návrhu přijetí opatření k zefektivnění státní statistické služby, a to redukcí počtu resortních statistických zjišťování a jejich převedení do působnosti resortních právních předpisů. V tomto konkrétním případě se jedná o vyřazení statistického výkazu Hor (MPO) 1-01 (Roční výkaz báňsko-technických a provozních údajů) z dalšího programu statistického zjišťování a jeho nahrazení evidencí vedenou v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu.


Novela zákona o ochraně přírody a krajiny
Novela navrhuje změnu ustanovení vázaných na problematiku národních parků. Reaguje tak současně na snahy zákonem nově vyhlásit národní parky zřízené v roce 1991 nařízením vlády (především NP Šumava). Novela má tak jednotně řešit pravidla pro všechny národní parky při zachování hierarchie i kontinuity předpisů v této oblasti.

 

Podpora biopaliv

Předmětem navrhované právní úpravy je umožnit pokračování daňového zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv, která splňují kritéria udržitelnosti biopaliv. Navrhované typy daňových zvýhodnění u jednotlivých biopaliv jsou proto následující:

  • Pohonná hmota B30 (směs motorové nafty s metylestery řepkového oleje, který splňuje kritéria udržitelnosti biopaliv, kde podíl metylesteru ve směsi musí činit nejméně 30 % objemu) bude zdaněna sníženou sazbou spotřební daně ve výši 8 415 Kč/1 000 litrů (standardní sazba spotřební daně u motorové nafty činí 10 950 Kč/1 000 litrů). Snížená sazba spotřební daně ve stejné výši je u této pohonné hmoty platná již podle stávající právní úpravy.
  • Pohonná hmota B100 (čisté metylestery mastných kyselin, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv) bude zdaněna sníženou sazbou daně 1 800 Kč/1 000 litrů. Podle stávající právní úpravy je tato pohonná hmota zcela osvobozena od spotřební daně. Daňové zvýhodnění etylesterů mastných kyselin je v souladu s Programem zrušeno.
  • Rostlinné oleje určené k pohonu motorů, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv, budou zdaněny sníženou sazbou daně ve výši 1 180 Kč/1 000 litrů.
  • Bioplyn (v kapalném nebo plynném stavu) učený k pohonu motorů bude i nadále zcela osvobozen od spotřební daně, resp. od daně ze zemního plynu a některých dalších plynů.
  • Biopaliva druhé generace bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivých paliv.
  • Pohonnou hmotu E 95 bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivějších palivových směsí obsahujících líh kvasný bezvodý zvláštně denaturovaný splňující kritéria udržitelnosti biopaliv.
  • U pohonné hmoty E 85 bude možné uplatňovat nárok na vrácení daně ve výši 12 600 Kč/1 000 litrů z objemu lihu obsaženého ve směsi. Dosud bylo možné uplatnit nárok na vrácení daně ve výši 11 310 Kč/1 000 litrů.

 

Další podrobnosti ke změmě zákona o ochraně ovzduší (povinné přimýchávání) - ZDE (str. 4 a 28)

 

 

Přehled navržených bodu programu:

  • Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) /sněmovní tisk 399/ - druhé/třetí čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - druhé/třetí čtení

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - prvé čtení  
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení 
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 219/7/ - vrácený Senátem  
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/ 8/ - vrácený Senátem 
 

 

08.07.2015 08:17

MŽP navrhuje doplnění národního seznamu evropsky významných lokalit

AVÍZO Ministerstvo životního prostředí oznámilo, že posílá do meziresortního připomínkového řízení návrh na doplnění národního seznamu evropsky významných lokalit (Natura 2000). Celková rozloha nově doplňovaných lokalit činí 17 784,3 ha. Pokrytí území ČR evropsky významnými lokalitami se navrhovanými úpravami zvýší o 0,23 %. Po doplnění bude národní seznam obsahovat celkem 1113 lokalit, což představuje 10,2 % území z rozlohy České republiky. ČR i tak podle MŽP stále patří k zemím s nejmenší rozlohou evropsky chráněné přírody v poměru k celému území státu. Tisková konference proběhne ve čtvrtek 9. července dopoledne, kde MŽP vysvětlí proč návrh nyní předkládá a co je jeho obsahem.

08.07.2015 07:51

Zahraniční šance pro české firmy v oblasti recyklace pneumatik

Ministerstvo dopravy Kolumbie projevilo zájem o technologii recyklace pneumatik vzhledem k obrovskému problém s černými skládkami. Sběr a recyklace opotřebovaných pneumatik by umožnilo nejen šetřit přírodní zdroje a snížit ekologickou zátěž životního prostředí odpady, ale rovněž zlepšit kvalitu budované dopravní infrastruktury. Kolumbijská vláda totiž plánuje podporovat stavební firmy při aktivním využívání pryžových granulátů z opotřebovaných pneumatik při stavbě nových silnic či opravě stávající dopravní infrastruktury. České firmy tak mohou prostřednictvím Velvyslanectví ČR v Bogotě předložit Ministerstvu dopravy Kolumbie konkrétní návrh a podmínky spolupráce. Více informací najdete na webu Svazu průmyslu a dopravy ČR ZDE.

 

Zdroj: SPČR

 

07.07.2015 14:34

NZÚ hlásí pro rodinné domy vyčerpáno, MŽP však navýší alokaci o 300 miliónů Kč

Ministerstvo životního prostředí se rozhodlo po vyčerpání alokace pro rodinné domy ve výši 600 milionů v programu Nová Zelená úsporám (NZÚ) navýšit rozpočet programu o dalších 300 miliónů korun. MŽP použije finanční prostředky z dražeb emisních povolenek a může také využít případně nedočerpanou alokaci na bytové domy.

Příjem žádostí na úsporná opatření v rodinných domech v letošní NZÚ dosáhl o tomto víkendu svého limitu. Vyčleněných 600 milionů korun žadatelé vyčerpali už v sobotu 4. července, během které systémem prošlo rekordních 419 úplných žádostí v hodnotě převyšující 105 milionů Kč. Příjem ale běžel dál do tzv. zásobníku, v němž bylo 120 milionů Kč. Tyto prostředky žadatelé vyčerpali dnes. Prodloužený víkend byl tedy, co se týče zájmu žadatelů, rekordní. MŽP se proto obratem rozhodlo alokaci v programu pro rodinné domy navýšit o 300 milionů Kč.

"Rozhodně chceme podpořit jednak projekty v zásobníku a pak i ty další, až do vyčerpání 900milionové alokace. K jejímu navýšení použijeme finanční prostředky z dražeb emisních povolenek za druhé čtvrtletí tohoto roku, rovněž můžeme využít případně nedočerpanou alokaci na bytové domy. Kromě toho během podzimu plánujeme spuštění dlouhodobé kontinuální výzvy NZÚ s postupným doplňováním peněz dle výnosu z dražeb emisních povolenek,“ prozradil ministr životního prostředí Richard Brabec.

V plném proudu je také administrace podaných žádostí. Schváleno je 1076 žádostí za 229 miliónů korun, plynule probíhá i jejich proplácení tak, jak příjemci dokládají realizaci opatření. K dnešku bylo proplaceno 45 žádostí za 2,5 milionu Kč, dalších 55 žádostí za 2,9 milionu je v procesu financování.

„Daří se nám plnit to, co jsme slíbili – jednoduchá administrace, jasná pravidla a pevně dané lhůty, kdy garantujeme proplacení od podání žádosti do 9 týdnů, a řada projektů je proplacena do 6 týdnů od podání žádosti,“ sdělil ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman. 

Největší zájem o dotace je dlouhodobě v Moravskoslezském kraji, kam směřuje více než 17 % celé alokace, následuje Středočeský kraj se 13 %. Nejmenší zájem je naopak v Karlovarském kraji, který se na požadovaných dotacích podílí jen 1%. Skoro polovinu všech žádostí tvoří žádosti na zateplení stávajících rodinných domů, přičemž na požadované alokaci se podílejí skoro ze 70 %. Velmi žádaná je nově zavedená dotace na tzv. „dílčí opatření“, žadatelé tak mohou komplexní renovaci svého domu rozložit do delšího časového období. U alternativních zdrojů energie mají lidí zájem o instalaci solárních termických systémů a také tepelných čerpadel, převážně typu vzduch-voda.

 

 

07.07.2015 14:13

Řecko a těžební limity jako dnešní téma Dvaci minut Radiožurnálu

AVÍZO Co znamená řecké NE reformám a úsporným opatřením? Udrží se Řecko v eurozóně? Co mají podniknout české firmy, které v zemi podnikají? Proč ministr průmyslu odložil rozhodnutí o prolomení limitů na dole ČSA? Jak reaguje na kritiku, že tak nechává v nejistotě obyvatele Horního Jiřetína? Hostem Heleny Šulcové v pořadu Dvaceti minut Radiožurnálu bude dnes ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

 

 

Zdroj: Rozhlas.cz

07.07.2015 10:49

V jakých oblastech SFŽP očekává další zdroje příjmů?

Poplatky za znečištění životního prostředí a pokuty dosáhly v roce 2014 téměř 1,5 miliardy korun. Fondu se podařilo vybrat více než plánoval v oblastech vodního hospodářství i ovzduší, naopak v oblastech odpadů zůstal příjem Fond o 30% za očekáváním. Vyplývá to ze Zprávy o hospodaření SFŽP za rok 2014, kterou si můžete stáhnout na konci článku.

K největším položkám patřily poplatky a pokuty z oblastí: odpadní a podzemní voda (dohromady více než půl miliardy korun), dále pak ovzduší (320 milionů) a v neposlední řadě autovraky (270 milionů). Ze státního rozpočtu čerpal v roce 2014 Fond dotaci ve výši 312 milionů korun. K příjmům SFŽP náleží také poplatky za dočasné nebo trvalé vynětí zemědělské či lesnické půdy, které v roce 2014 dosáhly přibližně 190 milionů korun.

V oblastech vodního hospodářství i v ovzduší se Fondu dařilo nad rámec plnit rozpočet, naproti tomu v oblasti odpadů příjmová stránka byla naplněna pouze z 68%. Tento dlouhodobý propad příjmů Fond odůvodňuje trvající absencí legislativních opatření. Nedokonalost zákona podle Fondu provozovatelům skládek umožnila jak nadlimitní využívání nebezpečných odpadů pro technické zabezpečení skládek i využívání těchto odpadů jako konstrukčních prvků skládky. Nicméně v roce 2015 Fond očekává, že by příjmy v této oblasti mohly dosáhnout pozitivního posunu. Od ledna 2015 bude totiž možné používat na skládkách jako TZS pouze 20 % hmotností celkové ukládky odpadů.

Výběr poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových byl splněn na 123,4%. K tomuto Fond uvádí, že výše tohoto poplatku je v posledních letech konstantní. Uváděným důvodem jsou nemalé dotace na výstavbu a intenzifikace ČOV. Z tohoto důvodu téměř žádná městské ČOV neplatí poplatky za vypouštění znečištění, protože kvalita vypouštěných odpadních nepřekračuje stanovené limity a ČOV tak platí pouze za množství vypuštění odpadních vod. Ve zprávě dále Fond uvádí, že má k dispozici data z nichž vyplývá, že limity zpoplatnění dle vodního zákona nereflektují současné technické možnosti ČOV.

Výběr poplatku u podzemních vod byl také splněn na 124%. Fond ve zprávě uvádí, že z dostupných dat vyplývá, že v průběhu posledních 20 let se neustále snižuje odběr podzemní vody. Podzemní vody se převážně z 95 až 97% využívají pro výrobu pitné vody. Fond také uvádí, že za posledních 15 let se množství odebrané podzemí vody snížilo přibližně o 20% a jako důvod uvádí zvýšení vodného a to aniž by došlo k adekvátnímu zvýšení poplatků za odběr podzemní vody. Fond ve zprávě uvádí, že cena za odběr podzemní vody již dávno nevystihuje její skutečnou hodnotu a současné legislativní návrhy na zvýšení tohoto poplatku by právě ocenily tuto skutečnou hodnotu a napomohly by dlouhodobě stabilizovat příjmy Fondu v této oblasti. Podotýkáme, že v současné době probíhá proces legislativních změn v oblasti vodního hospodářství.

U poplatků v oblasti ovzduší Fond předpokládá, že nové zákonné přerozdělení příjmů od roku 2017 (nově 65% na místo současných 100%) a navrhované výjimky ze stávajícího zpoplatnění zdrojů znečištění včetně výrazného snížení poplatníků budou mít v budoucnu negativní dopad na příjmovou stránku Fondu. Fond také uvádí, že využitím BAT (nejlepších dostupných technik) dochází ke snížení vypouštěných škodlivých látek do ovzduší a tedy i ke snížení vyměřovacích poplatků.

 

Plánovaný příjem z poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků dosáhl 90,5 % rozpočtové hodnoty. Sestupný trend v oblasti vývoje příjmů z poplatku se dá podle Fondu očekávat i  v roce 2015. Hlavním uváděným důvodem je omlazování vozového parku v České republice a také fakt, že vozidel s EURO 0, 1 , a 2 v nabídce prodejců ubývá. A také, že nedošlo k novelizaci zákona o odpadech, který by rozšířil poplatek za registraci na novější vozidla emisní normy EURO 3 a zároveň  k navýšení poplatku za registraci vozidel s emisní normou EURO 0 až 2.

Příjmy z poplatků za dočasné a trvalé odnětí zemědělské a lesní půdy dosáhl loni 73 % plánovaných příjmů. Hlavním důvodem je podle Fondu stávající legislativa, která umožňuje díky řadě výjimek se platbám vyhýbat  a dále Fond uvádí jako důvod vyčkávací taktiku developerů a investorů z pohledu předpokládané legislativy. Fond je přes přijetí novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu v roce 2014 očekává i následující rok pokles příjmů.

Nejvýznamnějšími výdaji Fondu jsou výdaje do ochrany vod a ovzduší. Dohromady tyto dva druhy výdajů činily v roce 2014 více jak 1,7 miliardy korun, což představuje 60 % z celkových výdajů roku 2014. Další téměř půlmiliarda směřovala do ochrany přírody a odpadového hospodářství. Z pohledu krajů šlo nejvíce finančních prostředků do krajů Moravskoslezského, Jihomoravského a Středočeského.

Státní fond životního prostředí České republiky je specificky zaměřenou institucí, která je významným finančním zdrojem při ochraně a zlepšování stavu životního prostředí. Příjmy Fondu jsou tvořeny především z plateb za znečišťování nebo poškozování jednotlivých složek životního prostředí (poplatky za vypouštění odpadních vod, odvody za odnětí půdy, poplatky za znečištění ovzduší, poplatky za ukládání odpadů) a s tím spojených splátek poskytnutých půjček a jejich úroků. O použití finančních prostředků z Fondu rozhoduje ze zákona ministr životního prostředí na základě doporučení poradního orgánu - Rady Fondu. Tyto příjmy netvoří součást státního rozpočtu České republiky.

 

Dokument ke stažení:

Zpráva_o_hospodaření _SFŽP_ ČR_2014.pdf (4409073)


 

 

07.07.2015 10:04

Důležité termíny pro úspěšné financování žádostí ze starého OPŽP

V letošním roce končí programové období 2007-2013 ze starého Operačního programu Životní prostředí a proto Státní fond životního prostředí připomíná některé důležité termíny pro úspěšné financování žádostí o podporu.

Konec způsobilosti výdajů OPŽP 2007-2013 nastane k 31. 12. 2015, tzn., že podmínkou způsobilosti výdajů je uskutečnění výdajů příjemcem podpory nejpozději do 31. 12. 2015. Toto datum je nejzazší možné, do kdy musí být příjemcem podpory uhrazeny veškeré faktury. Případné výdaje ve smyslu úhrady faktur dodavatelům uskutečněné po tomto datu budou nezpůsobilé.

Žádosti o platbu doručené na SFŽP ČR do konce listopadu 2015 budou na bankovní účty příjemců vyplaceny ještě letos. Žádosti o platbu zahrnující vůči dodavatelům pouze proplacené faktury v prosinci 2015 (tzv. ex-post platby - viz kapitola 8 v Závazných pokynech pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP) bude možné zadat k proplacení až po ukončení finančního vypořádání státního rozpočtu za rok 2015 v informačních systémech MF ČR, nejpozději však do konce března 2016. Žádosti o platbu formou tzv. modifikované ex-ante platby (zahrnující i neuhrazené faktury) nebude možné v roce 2016 zadat a proplatit.

Státní fond životního prostředí ČR již v minulých letech umožnil příjemcům podpory zahrnovat do žádostí o platbu i zálohové faktury. Režim zálohových faktur je nutné mít sjednán ve smlouvě o dílo s dodavatelem, a to na základě podmínek zadávacího a výběrového řízení. Bližší informace lze nalézt v Závazných pokynech pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP, kapitola 8 - Zásady financování a náležitosti žádosti o platbu. Na konci programového období musí dojít v souladu s podmínkami smlouvy mezi příjemcem a dodavatelem k proplacení zálohové faktury ze strany příjemce nejpozději do 31. 12. 2015, přičemž k vyúčtování této zálohové platby ze strany dodavatele může dojít až po tomto datu, a to na základě dodání předmětu plnění. Plnění ze strany dodavatele tedy může být realizováno i po konci roku 2015 (tzn. v případě OPŽP leden až březen 2016) za předpokladu, že je v souladu se schváleným harmonogramem projektu. Zúčtovací faktura za práce realizované do března 2016 pak musí být do konce tohoto měsíce doručena na SFŽP ČR a tyto stavební práce/služby/dodávky jsou z pohledu časové způsobilosti rovněž způsobilé.

 

Dokument ke stažení:

Závazné pokyny pro žadatele (verze ke dni 25. 6. 2015, účinné od 1. 7. 2015, 53MB)

07.07.2015 09:38

Za terénní úpravy pomocí odpadů padla pokuta pět milionů korun

Pokuta pět milionů korun za porušení zákona o odpadech byla uložena stavební společnosti. Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) ji pokutovali za to, že k terénním úpravám použila směs odpadů tvořenou mimo jiné recyklátem z výstavby divadla v Plzni a dále například kusy betonu, zámkovou dlažbu, asfalt, kabely a další.

Na těchto pozemcích mohly být na základě povolení stavebního úřadu provedeny hrubé terénní úpravy za využití zeminy a štěrkové drti na svrchní vrstvě.

„Pokutovaná společnost ale použila směs odpadů tvořenou zeminou a recyklátem stavebních odpadů. Součástí návozu o hmotnosti minimálně 47 327 tun byly také kusy betonu, zámkové dlažby, asfalt, armovací dráty, kabely apod. Řádně nebyla prováděna ani kontrola přebíraných odpadů a plocha nebyla zajištěna před ukládáním odpadů cizími osobami. Společnost navíc s našimi inspektory při kontrole nespolupracovala, za což jí byly uloženy ještě dvě pokuty v celkové výši 150 tisíc korun,“ komentovala výsledky řízení Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE