Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
 
  

 

Novinky

29.11.2015 07:17

Zemědělci se obávají dopadů snižování emisí skleníkových plynů na živočišnou výrobu

Zemědělský svaz ČR proto požaduje, aby ministerstvo zemědělství k možným dopadům zpracovalo analýzu. Skot je jedním z hlavních producentů metanu, takže snahy omezovat emise by mohly vést ke snižování počtu krav. Po jednání svazového výboru tento týden to ČTK řekl jeho předseda Martin Pýcha.

Evropská unie se zavázala, že do roku 2030 sníží emise proti úrovni z roku 1990 nejméně o 40 procent. Dopady tohoto plánu na české chovatele ale zatím podle Pýchy nejsou známé. Upozornil, že tímto závazkem plány na omezování emisí nekončí. Záměrem Evropské unie odsouhlaseným evropskými ministry životního prostředí je v Evropě mít v polovině století emise nižší o 80 až 95 procent.

Pýchovi vadí, že zatím není jasné, jak se mají jednotlivé obory na snižování produkce plynů podílet. "Jestliže nastavujeme dotace, abychom zvýšili stavy zvířat, a tohle šlo proti tomu, tak je to vážný problém," podotkl předseda. Podle něj navíc hrozí, že se pro snižování stavů skotu budou brát v úvahu pouze počty zvířat ve velkých chovech, nikoliv na celý stát, což by bylo pro ČR nevýhodné.

V Česku jsou spíše velkochovy, ve většině ostatních zemí EU se dobytek chová spíš na menších farmách. Podle aktuální Zprávy o stavu zemědělství měly více než milion kusů skotu na svých hospodářstvích právnické osoby. Přitom 71 procent z celkové výměry zemědělské půdy obhospodařované právnickými osobami tvořily podniky o velikosti nad 1000 hektarů.

Skotu v Česku od vzniku státu ubylo o víc než 40 procent. Podle čísel Českého statistického úřadu se počet kusů snížil z 2,5 milionu v roce 1993 na letošních 1,4 milionu kusů.

28.11.2015 15:36

Přenosovou soustavu pomáhají kontrolovat drony, Britové zas jimi monitorují skládky

Tři drony, které si společnost ČEPS pořídila, hlídají stav sítě nejvyššího napětí v celé republice. Díky těmto strojům je možné provádět kontroly bez nutnosti vypínat dané vedení. Doposud bylo nezbytné vždy využívat lezce, kteří vystoupají na stožár a vizuálně ověří, zda jsou všechny prvky bez závad.

Drony jsou používány především v mimořádných situacích, například po poruchové události na vedení, a také při neplánovaných a namátkových kontrolách, třeba k ověření celistvosti provedeného nátěru stožárů. „Naopak se nehodí pro plošné kontroly celého vedení. Také nemohou nahradit mechanické práce, jako je kontrola dotažení matek a šroubů,“ vysvětluje Karel Pícl, ředitel sekce Provoz a údržba. 

Během krátké doby, co společnost ČEPS drony využívá, už odhalily několik závad – poškození ocelových konstrukcí (praskliny, deformace), rozpletení lanového vodiče, znečištění nebo jiné poškození izolátorů.

Na dron se umístí kamera, která snímá průběh letu. S pozemní stanicí je spojená video vysílačem, který slouží pro přenos obrazového výstupu. Dron tak ovládají vždy dva lidé – pilot a operátor, tedy obsluha kamery. Kontrola jednoho stožáru zabere zhruba 10 minut, přičemž na jedno nabití vydrží dron létat maximálně 15 minut.

 

Drony si společnost ČEPS nechala vyvinout na zakázku tak, aby přesně splňovaly požadavky provozovatele přenosové soustavy. Každý dron má povolení k létání od Úřadu pro civilní letectví. Také piloti těchto strojů musejí projít školením. „Vyřízení všech souhlasů k provozování dronů trvalo zhruba rok,“ dodává Pícl.

Pořízení dronů znamená nejen zcela novou možnost jak kontrolovat vedení, ale odrazí se především v bezpečnosti provozu přenosové soustavy. Plnění kritéria N-1 (to znamená, že síť musí být při výpadku jakéhokoli prvku schopna provozu) často neumožňuje vypínat celá vedení. Zapojení bezpilotních systémů nově dovolí provádět prohlídky za plného provozu.

 

Dron monitoruje množství emisí ze skládek

Ve Velké Británii v současné době testují experimentální dron, jenž je vybaven speciálními čidly. Jeho úkolem je sledovat plyny stoupající ze skládek odpadu. V rámci tohoto projektu létal bezpilotní letoun nad 200 britskými skládkami. Právě skládky jsou ve Spojeném království významným zdrojem emisí skleníkových plynů. Podle posledních odhadů každoročně vyprodukují 21 milionů tůn skleníkových plynů. Hlavními činiteli jsou rozkládající se potraviny. Na projektu se podílí výzkumníci z University of Manchester spolu s Agenturou pro životní prostředí (Environment Agency – EA), jejíž ředitel Doug Wilson poukazuje na to, že výzkum byl zahájen z toho důvodu, že je třeba najít jednoduchý způsob, jak bude možné vztáhnout emise ke konkrétnímu místu.

28.11.2015 15:20

Ovzduší v Českých Budějovicích se pořádně pročistí

Budějovická teplárna totiž zprovoznila nové odsíření obou uhelných kotlů. Postupně má klesnout objem vypouštěných emisí oxidů síry SO2 na 15 procent dosavadního stavu, tedy o 1700 tun ročně. O víc jak 20 procent klesne i objem vypouštěných emisí oxidů dusíku. Odsíření stálo bezmála 500 miliónů korun.

„Jde o historický moment. Péče o životní prostředí je sice naší denní prací, ale tak významnou a nákladnou ekologickou investici jsme zatím nedělali. Věřím, že to zvýší prestiž jihočeské metropole jako příjemného místa pro život,“ řekl Miroslav Houfek, předseda představenstva Teplárny České Budějovice.

Teplárna za odsíření zaplatí 472 milionů korun (bez DPH), z nichž 128 milionů pokryje dotace Operačního programu Životní prostředí. Stavba, jejímž generálním dodavatelem byla Tenza Brno, trvala od července 2014 do září 2015. Do zkušebního provozu bylo zařízení uvedeno 15. 11. 2015.

Teplárna České Budějovice provozuje dva uhelné kotle s celkovým výkonem 300 tun páry za hodinu. V nich ročně k výrobě tepla a technologické páry spálí až 300 tisíc tun hnědého uhlí. To je sice nízkosirnaté, a firma proto splňovala stanovené emisní limity, ale i tak do ovzduší vypouštěla ročně více než 2000 tun SO2 a 600 tun NOx.

Vedle odsíření kotlů byla součástí investice také instalace primárních a sekundárních opatření v rámci denitrifikačního zařízení, které sníží emise dusíku.

K odsíření je použita metoda mokré vápencové vypírky spalin, při níž vzniká tzv. energosádrovec. „Jde o technologii, která je ve světě nejrozšířenější tam, kde se vyžaduje vysoká účinnost odsíření. To dosahuje až 96 procent,“ říká Martin Žahourek, místopředseda představenstva teplárny.

Součástí investice je také míchací centrum, v němž se smícháním popílku z uhelných kotlů a energosádrovce vyrobí granulát. Ten je konečným produktem odsíření a po certifikaci může být využit například k technickým rekultivacím.

Radikální ekologická opatření po českých teplárnách vyžaduje nová evropská legislativa, zejména směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropy z roku 2010.

 

28.11.2015 14:54

První ročník soutěže "Přeměna odpadů na zdroje" bude vyhlášena počátkem roku 2016

Soutěž bude vyhlášena ve čtyřech kategoriích a vítězům v každé kategorii (za 1., 2. a 3. místo) bude udělena "Cena ministra průmyslu a obchodu pro rok 2016". Soutěž má upozornit na skutečnost, že Oběhové hospodářství se bude dotýkat nejen podnikatelské sféry, ale celé společnosti a právě druhotné suroviny mají v tomto systému své nezastupitelné místo.

Hlavním cílem soutěže je poskytnout možnost podnikatelských subjektům zabývajících se získáváním, zpracováním, úpravou a využíváním druhotných surovin, prezentovat výsledky své činnosti a též subjektům veřejné správy poskytnout možnost prezentovat efektivní používání výrobků z druhotných surovin.

Další příležitost prezentovat výsledky své činnosti se zaměřením na druhotné suroviny je nabídnuta i vzdělávacím zařízením (různé formy výtvarných, literárních a další prací a nápadů). Dalším cílem soutěže je zvýšení povědomí odborné i občanské veřejnosti o významu druhotných surovin, o inovativních technologiích a nových postupech získávání, zpracování a využívání druhotných surovin jako vstupní suroviny pro různá průmyslová odvětví a finální aplikace výrobků z druhotných surovin, včetně pozitivní propagace kvality a praktického použití druhotných surovin a výrobků z nich.

Nedílnou součástí je také osvěta veřejnosti v oblasti nového směru Evropské unie — Oběhového hospodářství, jehož hlavním cílem je uzavírání materiálových toků, tj. využívání materiálů, surovin a výrobků po ukončení jejich životnosti v dalších výrobních procesech.

1. ročník celostátní soutěže "Přeměna odpadů na zdroje" představila Ing. Pavlína Kulhánková, ředitelka odboru ekologie z Ministerstva průmyslu a obchodu společně s Ing. Petrem Šulcem, výkonným ředitelem Svazu průmyslu druhotných surovin a Bc. Vítem Jáskem, výkonným ředitelem Unie zaměstnavatelských svazů ČR dne 22. října 2015 na konferenci "Šetrná energetika a přeměna odpadů na zdroje".

Vyhlášení soutěže je plánováno na počátek roku 2016, kdy budou zveřejněny další podrobnosti a kritéria pro jednotlivé kategorie. Bližší informace o jednotlivých kategoriích soutěže jsou uvedeny v příloze.

 

Dokument ke stažení:

1. ročník celostátní soutěže "Přeměna odpadů na zdroje" [pdf, 302 kB]

27.11.2015 17:18

RVVI schválila Národní politiku výzkumu, vývoje a inovací do roku 2020

Rada vlády pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) dnes schválila Národní politiku výzkumu, vývoje a inovací ČR na léta 2016 - 2020 s výhledem do roku 2025. Na programu Rady byl dále návrh na řešení velkých infrastruktur pro výzkum, experimentální vývoj a inovace, výdaje státního rozpočtu ČR na VaVaI a vypořádání připomínek k věcnému záměru zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací.

 

Podle Národní politiky VVI by se měla ČR v následujících letech zaměřit hlavně na:

  • Zlepšení řízení systému výzkumu, vývoje a inovací
  • Zavedení hodnocení výzkumných organizací a zefektivnění systému institucionálního financování
  • Vytvoření silné základny aplikovaného výzkumu
  • Posílení výzkumné a inovační aktivity podniků


Národní politika VVI bude rovněž zaměřena na kontinuální zjišťování a vyhodnocování potřeb firem a dalších uživatelů v oblasti aplikovaného výzkumu, a to po vzoru Německa. Dokument předkládá také soubor opatření k naplnění těchto cílů, konkrétní kroky budou dále projednávány s příslušnými rezorty. Materiál nyní bude předán do mezirezortního připomínkového řízení.

Na programu Rady byl dále návrh na řešení velkých infrastruktur pro výzkum, experimentální vývoj a inovace na léta 2016 až 2022. Celkem 58 těchto výjimečných výzkumných zařízení bylo loni v rámci mezinárodního hodnocení doporučeno k udělení podpory z veřejných prostředků. Ministerstvu školství, které návrh připravilo, Rada doporučila určit ta vědeckovýzkumná centra, jejichž financování je nutné předložit vládě do konce letošního roku. Komplexní návrh financování by se pak vládě předložil až společně s návrhem financování na rok 2017.

Rada na dnešním zasedání začala připravovat i návrh výdajů státního rozpočtu ČR na výzkum, vývoj a inovace na roky 2017-2019 s výhledem do roku 2021. „Cílem je stabilizovat a zvýšit výdaje na léta 2018 a 2019, zejména v souvislosti s kofinancováním fondů EU,“ upozornil vicepremiér Bělobrádek. V roce 2017 se počítá s rozpočtem 29 mld. Kč, na rok 2018 pak s 29,1 mld. Kč, což představuje oproti původnímu střednědobému výhledu navýšení o 2,4, respektive o 2,5 mld. V letech 2019 až 2021 by pak měl rozpočet zůstat na stejné výši jako výdaje v roce 2018. Přípravou návrhu výdajů se bude RVVI zabývat i nadále.

Rada projednávala také vypořádání připomínek k věcnému záměru zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací. Zákon by měl být účinný od roku 2017.

 

Dokument ke stažení:

NP_VaVaI.docx (1,7 MB)

27.11.2015 17:14

Pokles emisí CO2 z nových vozidel v EU pokračuje

Automobily prodané v EU v roce 2014 byly ve srovnání s předchozím rokem o 2,5 % energeticky efektivnější, uvádí zpráva Evropské agentury pro životní prostředí (EEA), která potvrzuje dříve publikovaná předběžná data. Průměrné emise CO2 u nových osobních automobilů v roce 2014 činily 123,4 g.km-1, což je zřetelně pod cílem 130 g.km-1, který je stanoven pro celou EU28 k roku 2015. Emise z užitkových automobilů dosáhly v tomto roce 169,1 g.km-1, což je rovněž nižší hodnota než stanovený cíl 175 g.km-1, jenž má být splněn v roce 2017.

Citovaná zpráva uvádí, že většina automobilek s podílem 96 % na trhu nových osobních automobilů v EU v roce 2014 splnila své individuální emisní cíle. Z celkem 12,5 mil. nových osobních automobilů prodaných v EU v roce 2014 bylo 53 % s dieselovým pohonem, tato vozidla měla o 2,5 g.km-1 nižší průměrné emise CO2 než benzínová auta. Z automobilek v hodnocení nejlépe dopadly Renault, Peugeot, Citroen a Toyota, velké zlepšení zaznamenal Nissan, který meziročně v roce 2014 snížil emise ze svých vozidel o 16 g.km-1, zejména díky rostoucím prodejům elektrických vozidel a zaměření na menší, úspornější automobily.

 

Zdroj: CENIA

27.11.2015 14:40

Mládek jednal v Bruselu o notifikaci, ta by měla být do dubna příštího roku

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek dnes intervenoval u Evropské komise ve prospěch notifikace podpory obnovitelných zdrojů energie. V Bruselu dnes hovořil s komisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerovou. Podpora obnovitelných zdrojů uvedených do provozu před rokem 2013 by měla dostat souhlas Evropské komise do dubna příštího roku.

„Z jednání s paní komisařkou vezu do Prahy potvrzení politické vůle úspěšně a rychle dokončit všechny notifikační procesy podpory obnovitelných zdrojů energie v České republice, které trvají už několik let,“ oznámil po jednání ministr Mládek.

 Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/mladek-komise-schvali-ceskou-podporu-obnovitelnych-zdroju-do-pristiho-dubna-1250124#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Ministr průmyslu a obchodu dodal, že podle komisařky Vestagerové Evropská komise neshledává žádné důvody, proč by podpora obnovitelných zdrojů neměla být slučitelná s pravidly fungování vnitřního trhu EU. Důležité je, že v žádné z těchto notifikací neprobíhá formální vyšetřovací řízení, které Komise zahajuje v případě pochybností o slučitelnosti poskytované podpory s pravidly fungování vnitřního trhu. Komisařka Českou republiku zároveň ujistila, že žádné takové řízení nepřipravuje.

Žádost o notifikaci zákona č. 165/2012 Sb., na jehož základě se evropské dotace pro obnovitelné zdroje vyplácejí, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR podalo v roce 2012. Česko předloží Komisi další doklady a vysvětlení. Pokud vše půjde dobře, měla by komisařka ještě v prosinci poslat do Prahy dopis potvrzující, že „notifikace se blíží ke zdárnému konci“, uvedl po jednání na setkání s novináři Mládek. Podpora obnovitelných zdrojů uvedených do provozu před rokem 2013 by měla dostat souhlas Evropské komise do dubna příštího roku.

Ministr Mládek dále uvedl, že se pokusí přesvědčit šéfku ERÚ Alenu Vitáskovou, aby bylo vyplácení podpor skutečně spuštěno od Nového roku. "Ale paní Vitásková je nezávislá regulátorka a já jí to nemůžu nařídit," upozornil.

Pokusí se prý přesvědčit šéfku ERÚ Alenu Vitáskovou, aby bylo vyplácení podpor skutečně spuštěno od Nového roku. "Ale paní Vitásková je nezávislá regulátorka a já jí to nemůžu nařídit," upozornil. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/mladek-komise-schvali-ceskou-podporu-obnovitelnych-zdroju-do-pristiho-dubna-1250124#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Související:

 

 

27.11.2015 09:49

Legislativní novinky v oblasti vod

NOVÁ LEGISLATIVA Ve sbírce předpisů vychází jednak vyhláška č. 313/2015 Sb., kterou se mění vyhláška č. 98/2011 Sb., o způsobu hodnocení stavu útvarů povrchových vod, způsobu hodnocení ekologického potenciálu silně ovlivněných a umělých útvarů povrchových vod a náležitostech programů zjišťování a hodnocení stavu povrchových vod a vyhláška č. 312/2015 Sb., kterou se mění vyhláška č. 24/2011 Sb., o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik, ve znění vyhlášky č. 49/2014 Sb. Obě vyhlášky budou účinné od 1. prosince 2015.

 

Vyhláška č. 312/2015 Sb. zakotvuje oproti platné právní úpravě:

  • Doplnění ukazatele „tetrachlormethan“ z důvodu zajištění úplnosti transpozice směrnice 105/2008/ES.
  • V § 12 doplnění požadavků na dosažení dobrého chemického stavu pro látky, u kterých došlo ke zpřísnění norem environmentální kvality (NEK), přičemž konkrétní prioritní látky a hodnoty NEK jsou uvedeny v jiném právním předpise (připravované nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech).
  • Tabulku obsahující meze stanovitelnosti použitých analytických metod a informace o účinnosti těchto metod s ohledem na minimální pracovní kritéria stanovené v jiném právním předpise (vyhláška č. 98/2011 Sb.), a zařazení odůvodnění četnosti monitorování uplatněné v souladu s jiným právním předpisem (vyhláška č. 98/2011 Sb.), pokud jsou monitorovací intervaly delší než 1 rok (příloha č. 1 část 4.).
  • Popis opatření, jejichž cílem je zajistit, aby se koncentrace vybraných prioritních látek uvedených v jiném právním předpise (připravované nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech) v sedimentu nebo příslušné biotě výrazně nezvyšovaly (příloha č. 1 část 7.).

 

Vyhláška č. 313/2015 Sb. obsahuje oproti platné právní úpravě:

  • Zrušení § 3 vyhlášky (Hodnocení jakosti vod) za účelem uvedení textu vyhlášky do souladu se zmocněním podle § 21 odst. 3 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění zákona č. 20/2004 Sb. a zákona č. 150/2010 Sb.
  • Upřesnění požadavků a podmínek pro laboratoře provádějící zjišťování stavu vod (§ 9 návrhu).
  • Doplnění prioritních látek podle požadavků čl. 2 odst. 2 bodu 6 směrnice 2013/39/EU pro hodnocení dlouhodobých trendů koncentrací prioritních látek (§ 11 odst. 4 návrhu).
  • Doplnění § 11 odst. 5 vyhlášky za účelem transpozice čl. 2 odst. 2 bodu 3b směrnice 2013/39/EU.
  • Doplnění bodů 5, 6, 7 a 8 v příloze č. 9 odst. 5 písm. a) návrhu v souvislosti s transpozicí příslušných ustanovení čl. 2 směrnice 2013/39/EU.
  • Zrušení přílohy č. 12, 13 a 14 vyhlášky s ohledem na platnost certifikovaných metodických postupů pro hodnocení stavu povrchových vod.
27.11.2015 08:48

Oprava k Pokynům pro sestavení bezpečnostních listů

Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) zveřejnila corrigendum k Pokynům pro sestavování bezpečnostních listů (verze 3.1), které byly aktualizovány v srpnu 2015. Corrigendum k aktualizovaným Pokynům pro sestavování bezpečnostních listů (verze 3.1) opravuje citaci právního textu nařízení (EU) 2015/830 a zvýrazňuje nový právní text v některých jazykových verzích. Byly také provedeny menší textové úpravy ve všech jazykových verzích (kromě dánštiny). Podrobný přehled úprav je uveden na str. 3 Pokynů. Více ZDE

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Pokyny pro identifikaci esenciálních olejů

 

 

26.11.2015 15:18

ArcelorMittal zahájil zkušební provoz nových tkaninových filtrů

FOTOGALERIE Technologie v hodnotě 125 milionů korun zachytává prach vznikající při vykládce surovin u aglomerace a ročně zachytí 6,4 tuny prachu. Prostor vykládky vagonů je tak po rekonstrukci kompletně zakrytovaný a prach je odváděn do nových tkaninových filtrů, které jsou nejlepší dostupnou technikou a které zachytávají přes 99 % odsátých prachových částic.

„Odprášení výklopníků je nadstandardní opatření, k němuž jsme se rozhodli dobrovolně,“ vysvětluje Petr Baranek, ředitel pro životní prostředí ArcelorMittal Ostrava, důvod proč huť získala na tento projekt 85% dotaci z Evropské unie. „Garanční zkoušky ukazují, že filtry zachytí téměř všechen prach. Jejich účinnost je výrazně vyšší, než nám dodavatel technologie garantoval,“ dodává Baranek.

Nově instalovaná zařízení na odprášení výklopníků odsávají prach vznikající při vykládce materiálu (tzv. nepřímé, fugitivní emise) a odvádějí jej do nových tkaninových filtrů. Ty představují nejlepší v současnosti známé řešení pro odprášení a dokáží zachytit i nejmenší částice tuhých znečišťujících látek o velikosti PM 2,5 i PM 1. Novými filtry o výšce dvoupatrového domu huť vybavila oba výklopníky.

Výstavba filtrů na výklopnících započala loni v červnu a vzhledem k tomu, že oba filtry jsou postavené v blízkosti výklopníků a kolejiště, musel být provoz vagonů při rekonstrukci částečně omezen. Během výstavby investice však odstávka nepřesáhla 840 hodin, tedy maximálně 18 dní provozu na každé ze dvou částí aglomerace.

Provoz na aglomeraci vyžaduje pravidelné dodávky surovin, které se mísí a používají pro výrobu aglomerátu i surového železa. Železniční vagony proto přivážejí téměř nepřetržitě železnou rudu, pelety, koks, antracit a další sypké materiály z celého světa. Za jednu hodinu se na každé části aglomerace průměrně vyloží deset vagonů, což umožní přemístění až 24 000 tun surovin denně.

Výklopníky musí celý vagón nadzvednout a vyprázdnit. V huti se používá rotorový typ výklopníku, který celý vagón otočí, a čelní typ výklopníku; ten umožní vysypat materiál nahnutím vagonu. Nově se v huti celý proces vykládky odprašuje. ArcelorMittal Ostrava tak zachytí dalších 6,4 tun prachu ročně.

Huť letos realizuje celkem 15 ekologických investic v celkové hodnotě 3 miliard korun. Odprášení výklopníků v hodnotě 125 milionů korun.

 

Fotogalerie:

 

Obr.: Čelní výklopník před investicí

 

Obr.: Rotorový výklopník před investicí

 

Obr.: Tkaninový filtr u rotorového výklopníku po investici

 

Obr.: Tkaninový filtru u výklopníku čelního po investici

26.11.2015 14:00

Pokud se vláda usnese, ERÚ vypíše podporu. Mládek zamíří zítra do Bruselu

V případě, že vláda v prosinci vydá usnesení o podpoře obnovitelných zdrojů energie, Energetický regulační úřad (ERÚ) ji vypíše, připustila jeho předsedkyně Alena Vitásková, uvedl dnes server E15. Neupřesnila však, co by mělo usnesení obsahovat. Kdy přesně se bude vláda podporou obnovitelných zdrojů zabývat zatím není jasné, zřejmě by to mělo být 2. nebo 7. prosince. Vitásková chce, aby vláda bod projednala veřejně, svoji účast na jednání ale považuje za zbytečnou. Podle úřadu zdroje spuštěné mezi lety 2006 a 2012 a od začátku roku 2016 nemají takzvanou notifikaci do Evropské unie. O té bude v pátek jednat v Bruselu ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek s eurokomisařkou Margrethe Vestagerovou. Rozhovor s šéfkou ERÚ čtěte na iHEND:cz ZDE.

 

Související:

 

 


Zdroj: E15

26.11.2015 10:33

Cena elektřiny zůstane v příštím roce přibližně stejná, plyn nepatrně zlevní

AUDIO Energetický regulační úřad (ERÚ) dnes zveřejnil výši regulovaných cen elektřiny a plynu pro příští rok. Cena elektřiny pro koncové zákazníky zůstane v příštím roce přibližně stejná jako letos, u plynu se sníží asi o jedno až dvě procenta. U elektřiny ERÚ sice přistoupil ke zvýšení takzvané regulované složky ceny, ale podle úřadu však bude tento růst vykompenzován zlevněním elektřiny na trhu.

Průměrný meziroční růst nákladů na zajišťování distribuce elektřiny u domácností při srovnání stejného charakteru a výše odběru pro rok 2016 činí 1,8 až 3,5 % v závislosti na distribučním území (bez uvažování vlivu DPH a daně z elektřiny), přičemž průměrný růst regulovaných složek ceny dodávky pro domácnosti činí 1,8 %.

V případě maloodběru elektřiny podnikatelů na hladině nízkého napětí (NN) je průměrný meziroční pokles regulovaných složek ceny dodávky srovnané na stejné spotřebě elektřiny a charakteru odběru ve výši 2,5 %. Opět zde platí, že změna ceny pro konkrétního odběratele se bude lišit s ohledem na zvolenou sazbu, charakter a množství spotřeby, ale i dodavatele elektřiny a rovněž i na region, ve kterém je zákazník připojen.

 

 

Velkoodběratelům elektřiny připojených na hladině VVN meziročně poklesnou průměrné platby za regulované složky ceny dodávky elektřiny o 0,9 %, velkoodběratelům elektřiny připojených na hladině VN meziročně regulované složky ceny dodávky elektřiny velmi mírně rostou o 0,2 %. Meziroční změny regulovaných cen elektřiny pro jednotlivá distribuční území jsou uvedeny v následující tabulce.

Změna regulovaných cen pro konkrétního zákazníka se bude lišit v závislosti na regionu, kde je zákazník připojen k soustavě. Odlišnosti mohou být způsobeny zvolenou distribuční sazbou, odlišným charakterem odběru a množstvím spotřebované elektřiny. Konečnou cenu ovlivní i volba dodavatele silové elektřiny, což má vliv na neregulovanou složku ceny. Regulovaná složka tvoří více než polovinu výsledné ceny elektřiny, cenu takzvané silové elektřiny určují jednotliví dodavatelé sami.

Podobná situace jako u elektřiny je u plynu, kde regulovaná část tvoří zhruba čtvrtinu výsledné ceny. Například pro domácnosti a maloodběratele ji ERÚ sice zvýšil průměrně o více než pět procent, vzhledem k vývoji na velkoobchodním trhu ale úřad předpokládá, že pro příští rok klesne výše neregulované složky o zhruba tři až pět procent. Celková úspora za plyn by tak mohla činit jedno až dvě procenta, uvedl úřad. Na větší úsporu by měli dosáhnout především velkoodběratelé. 

 Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/eru-plyn-mirne-zlevni-cena-elektriny-zustane-zhruba-stejna-1249457#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Jednotliví dodavatelé vesměs čekali s konečnými cenami pro příští rok na dnešní rozhodnutí ERÚ. Většina z nich, včetně největších hráčů, ale již dříve slíbila, že energie zákazníkům nezdraží.

 

26.11.2015 10:06

MPO připravilo aktualizaci Surovinové politiky ČR

PŘIPOMÍNKY Aktualizace surovinové politiky je podle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) zpracovávána s ambicí vytvořit koherentní strategii pro období následujících 15 let, která vytyčí mantinely pro využívání nerostných surovin, jak z domácích, tak i zahraničních zdrojů. Do návrhu nové státní surovinové politiky jsou implementovány principy evropské integrované strategie Raw Materials Initiative. Surovinová politika v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů je aktualizována rovněž ve vazbě na přijetí nové Státní energetické koncepce (2015) a také v kontextu s rozhodnutím vlády o územně ekologický limitech těžby hnědého uhlí. Po projednání vládou bude dokument podroben standardní proceduře SEA. Více ZDE

 

26.11.2015 09:46

Starý OPŽP: Pozor na aktualizaci Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory

Upozorňujeme, že ke dni 24. 11. 2015 byly zaktualizovány Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP 2007 - 2013 , které nabyly účinnosti dne 25. 11. 2015. V kapitole 8.1 Pravidla a nutné podmínky pro uvolňování finanční podpory byl upraven bod s4 týkající se vyúčtování zálohových faktur.

Bod S4 nově zní: vyúčtování ZF (předložením zúčtovací faktury) musí být na Fond doloženo do 365 dní od data splatnosti poskytnutí podpory dle ŽoP, na základě které došlo k proplacení ZF (datum splatnosti podpory je příjemci k dispozici v avízu zasílaném prostřednictvím IS BF), nejpozději však do 31. 3. 2016, přičemž plnění ze strany zhotovitele musí být v souladu se schváleným harmonogramem projektu. V odůvodněných případech je možné se souhlasem Řídícího orgánu lhůtu prodloužit. Podmínkou způsobilosti výdajů je úhrada faktury zhotoviteli do 31. 12. 2015.

 

Dokument ke stažení:

Aktualizovaná verze Závazných pokynů (ve formátu PDF)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE