Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Sběr a svoz odpadů

 

Jaké investiční příležitosti skrývá Keňa v oblasti odpadového a vodního hospodářství?
Redakce OF

Dědictví konzumu: Evropa a USA mění Afriku v popelnici
Frederika Klčová

Rizika spojená s recyklací plastů: Výzvy pro zdraví, životní prostředí i legislativu
Nikola Jelínek

Ústavní soud: Zpětné odnětí poplatků obcím za uložené odpady bylo protiústavní
Redakce OF

Analýza vybraných odpadových toků v ČR
Redakce OF

Oběhové hospodářství: 8 cest, jak získat podporu na technologie, recyklaci i redesign výrobků
Jaroslav Kopecký

Praha míří k bezodpadové budoucnosti – pomáhají jí technologie i data
Redakce OF

Chytré systémy pro odpadové hospodářství: Jak RFID a vážení mění pravidla hry
Pavla Švermová

Podaří se českým obcím dosáhnout třídicího cíle pro rok 2025?
Michal Struk

Polemika: Překročí Česko svůj vlastní skládkovací stín?
Redakce OF

Bohové nemusí být šílení: Uchopí Česko inovativní přístup k podpoře cirkulární ekonomiky?
Redakce OF

Recyklace autovraků na rozcestí: Příležitost pro průmysl, nebo další alibi pro nečinnost?
Benjamin Hague, Tadeáš Rulík a Filip Křenek

Strategická ložiska manganu a lithia v ČR ožívají s podporou Evropské komise a Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Bohumil Beneš

Vzdělávání pro cirkulární budoucnost: Jak budujeme udržitelné návyky už na prvním stupni
Jan Froněk

Startuje nový ročník sběrové soutěže pro Zelené firmy. Loni podniky odevzdaly rekordních 773 tun elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Clean Industrial Deal z pohledu chemického průmyslu
Ivan Souček

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

09.10.2015 12:31

Oceněné obce podpoří MŽP 5,5 miliony na zlepšení životního prostředí

Státní fond životního prostředí (SFŽP) vyhlásil národní dotaci pro obce oceněné v roce 2014 Zelenou stuhou a Zelenou stuhou ČR. Pro tyto obce je připraveno 5,5 milionu korun na zlepšení životního prostředí v zastavěném území obcí. Zahájení příjmu žádostí bude zahájen 1. ledna 2016 a ukončen 31. prosince 2016  ve 14 hodin.

Cílem Výzvy je zajistit zachování a vymezení nových ploch a prvků zeleně, jako součásti funkčního a strukturovaného systému sídelní zeleně v sídlech v rámci územního plánování tak, aby byla zajištěna základní podmínka pro plnění jeho funkcí.

O finanční podporu z prostředků mohou žádat obce oceněné titulem „Zelená stuha“ a to výherci krajského kola soutěže Vesnice roku a dále obce oceněné titulem „Zelená stuha ČR“ a to výherci celostátního kola soutěže. V rámci této Výzvy jsou oprávněnými příjemci výše uvedené obce oceněné v roce 2014.

Maximální výše podpory na jeden projekt v obci oceněné titulem Zelená stuha činí 400 tis. Kč. Maximální výše podpory na jeden projekt v obci oceněné titulem Zelená stuha ČR činí 700 tis. Kč. Maximální výše podpory na jeden projekt činí 100 % z celkových způsobilých výdajů.

 

Podporované aktivity:

  • zakládání vegetačních prvků a jejich dokončovací péče v roce výsadby, následná rozvojová péče (maximálně 3 roky),
  • zakládání a obnova vegetačních a přírodních prvků (včetně odstranění nefunkčních přírodních prvků, zeleně a realizace nových), s tím přímo související výstavba či rekonstrukce nezpevněných pěších komunikací, drobných stavebních objektů, pořízení a instalace mobiliáře,
  • péče o stávající vegetační prvky (zeleň), s možností rozdělení čerpání dotace na více let (maximálně 3 roky), včetně pořízení nezbytného technického vybavení,
  • revitalizace a úprava vodních toků a vodních ploch,
  • demolice stávajících funkčně a esteticky závadných zařízení ve veřejných prostranstvích a následná rekultivace těchto ploch v souladu s daným venkovským prostředím,
  • realizace projektů environmentálního vzdělávání a výchovy.

 

Dokumenty ke stažení (odkaz na web SFŽP):

 

09.10.2015 11:52

Přestavba pražské čističky bude zahájena v sobotu

Praha zahájí v sobotu 10. října přestavbu Ústřední čistírny odpadních vod (ÚČOV) na Císařském ostrově. Dnes nabylo platnosti stavební povolení. Stavba nové vodní linky by měla trvat 30 měsíců, poté by měl začít roční zkušební provoz. Stavba vyjde na 5,8 miliardy korun, dalších 200 milionů bude stát provoz v prvním roce jejího fungování. Stavbu bude platit Praha a Pražská vodohospodářská společnost, z evropských fondů Praha peníze nedostala. Praha se dostavbou vyhne pokutě, která městu v případě nedokončení linky hrozí. Provozovatelem čistírny by měly být Pražské vodovody a kanalizace, které mají v nájmu pražskou vodohospodářskou infrastrukturu. ÚČOV byla na Císařském ostrově uvedena do provozu v roce 1966. V 80. a 90. letech byla rekonstruována.

 

Zdroj: ČTK

09.10.2015 09:08

Interpelace na ministra: Vodohospodářské stavby ze starého OPŽP a NATURA 2000

Včera v poslanecké sněmovně byly na pořadu také ústní interpelace. Ministr životního prostředí Richard Brabec odpovídal na otázky, které se jednak týkaly doplnění soustavy NATURA 2000. Ministr ve své odpovědi připustil, že pokud Česká republika nedoplní do konce roku 2015 nařízením vlády evropsky významné lokality může to mít v teoretické rovině za následek ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. Druhá otázka směřovala k posunutí termínu dokončování vodohospodářských staveb ze starého OPŽP. Ministr připomenul, že se České republice nepovedlo vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období. Tedy, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015.

 

 

Doplnění soustavy NATURA 2000

Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Jak jste říkal, pro velký úspěch po druhé. Vážený pane ministře životního prostředí, chtěl bych se vás zeptat na termín, kdy předložíte na vládu návrh na doplnění soustavy Natura 2000. Jak jistě víte, Česká republika má dluh v tomto doplnění, má dluh samozřejmě a povinnost vůči svým závazkům v Evropské unii. K doplnění soustavy Natura 2000 vás vyzval svým usnesením i podvýbor pro ochranu přírody a krajiny, který zasedal v letošním roce a přijal usnesení na urychlené doplnění. To znamená, otázka je: V jakém termínu předložíte onen návrh na doplnění? Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane poslanče, kolegyně, kolegové, jak jste správně uvedl, skutečně je tady povinnost pro Českou republiku doplnit do konce roku 2015 nařízením vlády tyto evropsky významné lokality. Rozjeli jsme proces mezi resorty v červenci. V současné době dokončujeme vypořádávání připomínek. Těch zásadních připomínek přišlo celkem víc jak 200. A není tajemstvím, že jsou tam samozřejmě sporné lokality, které vyvolávají poměrně kontroverzní reakce u řady resortů, a je to řekněme pět až šest lokalit týkajících se například Labe a dalších oblastí. V současné době jsme vlastně na konci vypořádávání připomínek na úrovni náměstků ministrů. Tento proces by měl být ukončen příští týden. Následně budeme ještě vypořádávat na úrovni ministrů. Takže očekávám, že ten materiál předložíme do vlády do konce listopadu letošního roku.

Poslanec Michal Kučera: Chtěl bych poděkovat za konkrétní termín. To je myslím velice důležité, že existuje listopad letošního roku. Jenom bych chtěl upozornit, že i v případě těchto sporných nebo dle slov ministra Brabce sporných lokalit v případě, že nedojde k doplnění nebo splnění toho závazku, že to může znamenat ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. To znamená, pokud nedoplníme soustavu v termínu, o kterém se tady bavíme, tak to čerpání může být ohroženo, jestli si tohle uvědomujete, případně jestli máte připravenou nějakou záložní variantu.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Ano, takové ohrožení tady skutečně minimálně v teoretické rovině je. Dokonce je s Českou republikou už v této chvíli vedeno řízení zvané EU-Pilot, což je první stupeň před případným nebezpečím infringementového řízení. Pevně věříme, že se nám podaří dohodnout s resorty takový kompromis a konec konců i s Evropskou komisí, který bude vyhovovat všem stranám, a nebude to jednoduché. Teď bych nechtěl hovořit o nějakém záložním řešení, protože je to předčasné, ale pevně věřím, že k dohodě dojde, a samozřejmě mezitím už průběžně jednáme i s Evropskou komisí.

 

Posunu termínů dokončení staveb z OPŽP 2007 - 2013

Poslanec Václav Horáček: Vážený pane ministře, děkuji za slovo, vážený pane předsedající, já se chci jenom dotázat ve věci poslední výzvy z operačního programu životní prostředí na stavbu kanalizací. Došlo k tomu, že Státní fond životního prostředí uvolnil poměrně značné prostředky na dočerpání prostředků v rámci tohoto operačního programu na období 2007 - 2013. Byly tam poměrně šibeniční termíny, protože stavby se zahajovaly a musely se dokončit v letošním roce. Ale jsou signály z různých staveb, že je problém ty stavby do konce roku dokončit. Dochází k tomu, že se termíny neplní, že nastává zimní období, během kterého z technologických důvodů nelze některé práce dokončit.

Tak jsem se chtěl zeptat, jestli je možné v rámci, řekněme, dodržení technologický postupů a dodržení kvality vykonávaných prací posunout tyto termíny, aby nedošlo k poškození, řekněme, nebo nedodržení kvality těchto staveb. Já vím, že jsme vázáni předpisy programu příslušného, vázáni zřejmě i smlouvami, dohodami s Evropskou unií. Přesto si dovoluji požádat, aby tyto stavby měly termín prodloužený, pokud je to možné, aby nedocházelo, řekněme, k nekvalitním pracím. Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane poslanče, jak říká Karel Gott, to jsem opravdu nečekal, že se ještě na mě dostane s touto interpelací. Já vás zklamu, ale myslím si, že vy to čekáte, že vás trochu asi zklamu, protože bohužel, České republice se nepovedlo přes veškerou snahu na různých úrovních vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období.

My jsme tušili, že celá řada projektů bude mít velké problémy, také proto jsme, myslím, že velmi intenzivně společnou prací ministerstva životního prostředí, a především Státního fondu životního prostředí řídili ty projekty především v té prioritní ose číslo 1, tedy ty vodohospodářské projekty, které mají velmi dlouhou dobu realizace a byly značně zanedbány s cílem v podstatě zrušit ty projekty nebo odstoupit od těch projektů, kde hrozilo akutní riziko, že nebudou dokončeny. V současné době řídíme doslova individuálně stále ještě několik set, nebo dokonce první tisíce těchto projektů, byly jich desítky tisíc, myslím celkově těchto projektů jsou stále ještě desítky, a některé z nich využily možnost tzv. fázování, tedy rozdělení, částečně přenesení do nového programového období 2014 - 2020. Někde už to opravdu nešlo, ale skutečně to pravidlo způsobilosti výdajů stanoví zcela nekompromisně, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015.

My jsme tam, kde skutečně jsme měli podezření nebo indikaci toho rizika, tak tam řídící orgán operačního programu životního prostředí odstupoval od registračních listů, a všem ostatním příjemců je poskytována maximální podpora včetně práce na fondu v sobotu a v neděli, nebo do pozdních večerních hodin, tak abychom minimalizovali riziko, že ty projekty nebudou dokončeny. Ale skutečně nelze vyloučit, že některé projekty nebude možno dokončit, např. z důvodu výběrového řízení nebo stížností na ÚOHS do konce prosince, ale já doufám, že to budou jednotky projektů. Ještě před rokem nám hrozilo, že těch projektů budou stovky. Děkuji.

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za odpověď. Přesto ještě na základě zkušeností, které jsou, si dovolím poprosit Ministerstvo životního prostředí a Státní fond, aby případně v rámci projednávání zákona o zadávání veřejných zakázek reagoval na podněty z některých realizací. Dochází k tomu, že je soutěž na dodávku třeba kanalizací soutěžena na cenu. Jenom na cenu. A firma, nebo investor, který má šibeniční termín, tak se bojí v případě nejnižší dodávky, i když je to, řekněme, firma bez nějaké historie, neuzavřít smlouvu, a dochází k tomu, že potom se třeba účastní stavby konsorcium, které je zaštítěno nějakou firmou, která se pak na stavbě ani neukáže, a ve výsledku to dělá firma, která nemá autorizaci, má třeba jednoho technika, má pět zaměstnanců a zadává to jiným firmám, které se tam potom po té stavbě potulují. (Připomínka předsedajícího: Čas.)

Čili toto je vážná věc, která by se měla řešit do budoucna, aby nedocházelo k tomu, co se dnes na stavbách děje. Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Ani to jsem nečekal, ale o to víc si toho vážím. Já vás chci ujistit, pane poslanče, že tomu věnujeme velkou pozornost. A víte dobře, že ona to je samozřejmě společná odpovědnost především na základě zákona o veřejných zakázkách nebo zadávání veřejných zakázek, který teď brzy bude ve sněmovně v projednávání, a někde bohužel ta možnost, posuzovat to jinak, než na cenu, nebyla. Nový zákon určitý nový prostor na toto vytvoří. Máte pravdu, k těm případům skutečně docházelo, a v řadě případů dokonce byly i předmětem korekcí. Dokonce některé projekty na základě toho byly i zrušeny a v některých případech v tom obce byly nevinně, ale přesto bohužel ten řídící nebo auditní orgán musel rozhodnout o zrušení projektu. Nic jiného mu nezbylo, protože by se jinak sám vystavoval sankci. Děkuji.

09.10.2015 07:45

Spalovna odpadu u Plzně je opět bez stavebního povolení

Spalovna odpadu v Chotíkově u Plzně, která je prakticky dokončená, opět přišla o pravomocné stavební povolení. Krajský soud v Plzni totiž vyhověl aktivistům, kteří napadli rozhodnutí Krajského úřadu Středočeského kraje. Ten na začátku července řekl, že stavební povolení pro spalovnu je platné.

Podle čtvrtečního vyjádření soudce Krajského soudu v Plzni Václava Roučky má rozhodnutí KÚ Středočeského kraje vady, kvůli kterým je nutné, aby byla věc projednána znovu. Soud už proto rozhodnutí KÚ Středočeského kraje zrušil. Nejzákladnější chyba se podle jeho slov stala v tom, že středočeský KÚ posuzoval odvolání podle právního stavu, který byl v době, kdy rozhodoval Městský úřad v Nýřanech. To bylo v roce 2013. „Jenže středočeský krajský úřad byl povinen rozhodovat podle právního stavu, který platil v době, kdy on sám rozhodoval, což bylo v červnu 2015. To znamená, že měl prakticky použít novelizované znění zákona o vlivu záměru na životní prostředí, což neudělal,“ vysvětlil Roučka s tím, že tato novela platí od 1. dubna 2015. Více ZDE

 

Související článek:

Soud dal znovu za pravdu aktivistům, spalovna ohrožena (DENÍK.cz, 8.10.2015)Zdroj: https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/soud-dal-znovu-za-pravdu-aktivistum-spalovna-ohrozena-20151007.html

 

Zdroj: iDNES.cz

 

08.10.2015 17:36

Prezentace z konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ zveřejněny!

Dne 6. a 7. se uskutečnil druhý ročník národní konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ, které pořádalo České ekologické manažerské centrum. Obsahově se konference se zaměřila jak na komunální tak i na podnikové odpady.

Zástupci Ministerstva životního prostředí představili stav legislativy Programu předcházení vzniku odpadů a jeho postupné plnění. Dále hovořili na téma prevence vzniku obalových odpadů podle zákona o obalech a představili i aktuální informace týkající se omezování spotřeby plastových odnosných tašek v ČR v návaznosti na novou evropskou legislativu. Konference také představila předcházení odpadů v nové metodice POH obcí.

Z pohledu podnikových odpadů byly účastníkům předneseny dobrovolné nástroje jako možná cesta k předcházení vzniku podnikových odpadů. Samostatné přednášky se věnovaly environmentálnímu účetnictví a čistší produkci. Nechyběly příklady prevence vzniku odpadů například při výstavbě silnic ani v automobilovém průmyslu.

 

Přednášky si můžete stáhnout - ZDE. Video připravujeme!

 

 

 

 

 

08.10.2015 10:58

Hlášení přes systém ISPOP - vody, odpady, ovzduší, IRZ

Společnost EKONOX, s. r. o. Vás srdečně zve na námi pořádaný workshop „Hlášení přes systém ISPOP - vody, odpady, ovzduší, IRZ“, který se uskuteční dne 22. 1. 2016 v Pardubicích.

Již třetím rokem jsme si pro Vás připravili workshop v oblasti zpracování jednotlivých hlášení, které máte jako provozovatelé zařízení povinnost zasílat v zákonných termínech každoročně přes systém ISPOP.

Workshop je koncipován do čtyř částí dle jednotlivých ohlašovacích povinností z oblasti vod, ovzduší, odpadů a IRZ. V  každém okruhu budou účastníci stručně seznámeni se základními povinnostmi dle platné legislativy, a bude předvedena praktická ukázka vyplnění formulářů pro vybrané modelové příklady.

Součástí workshopu bude také seznámení s novinkami, které se budou týkat tohoto či příštího ohlašovacího období. U jednotlivých ohlašovacích povinností Vás rovněž upozorníme na nejčastější chyby či nedostatky hlášení.

Bližší informace naleznete v závazné přihlášce ZDE.

Těšíme se na Vaši návštěvu!

08.10.2015 10:56

Ekologický audit Vaší společnosti - provozování v souladu s legislativou (nejčastější chyby, příklady z praxe)

Společnost EKONOX, s. r. o. Vás srdečně zve na námi pořádaný seminář „Ekologický audit Vaší společnosti - provozování v souladu s legislativou (nejčastější chyby, příklady z praxe)“, který se uskuteční dne 27. 11. 2015 v Pardubicích.

Nahlásila se k Vám kontrola některého z orgánů státní správy? Nejste si jisti, zda-li vše provozujete v souladu s platnou legislativou v oblasti životního prostředí? Máte zpracované všechny potřebné dokumenty? Zaregistrovali jste aktuální změny zákonů a nejste se zcela jisti, jestli z nich pro Vás nebudou vyplývat nové povinnosti?

Cílem našeho setkání by mělo být seznámit Vás se všemi povinnostmi, které jako provozovatel zařízení máte dle legislativy, aniž byste museli hledat v  příslušných právních předpisech. Jednotlivé oblasti budeme prokládat příklady z praxe, prostor zde bude také věnován vzájemné diskuzi s Vámi.

Bližší informace naleznete v závazné přihlášce - ZDE.

Těšíme se na Vaši návštěvu!

08.10.2015 09:56

Evropský parlament schválil omezení emisí ze středních spalovacích zdrojů

Poslanci Evropského parlamentu včera podpořili návrhy na omezení emisí oxidu siřičitého a oxidů dusíku ze středních spalovacích zařízení. Mezi ta patří generátory elektřiny či systémy k vytápění a chlazení v obytných domech, bytech či průmyslových zařízeních. Na nových pravidlech se poslanci neformálně dohodli s ministry členských států. V oblastech, kde dochází k porušování unijních norem kvality ovzduší, však členské státy budou muset posoudit, zda není potřeba zavést přísnější limity.

“Tato legislativa zaplňuje mezeru v legislativě mezi směrnicí o ekodesignu, která stanovuje standardy pro spalovací zařízení s příkonem do 1MW, a směrnicí o průmyslových emisích, týkající se zařízení nad 50MW. Emisní limity byly stanoveny na ambiciózní úrovni, tak aby se postupně zlepšovala kvalita ovzduší. Obsahují také náležité záruky pro provozování stávajících zařízení, zejména těch malých s příkonem do 5MW, které využívají především malé a střední podniky a poskytovatelé veřejných služeb a které jsou důležité pro vytápění škol, nemocnic a univerzit,” uvedl zpravodaj EP Andrzej Grzyb (ELS, PL). Dohodu s Radou podpořili poslanci poměrem hlasů 623 (pro): 70 (proti): 12 (zdrželo se hlasování).

Limity pro nová zařízení nabydou právní platnosti za tři roky. Stávající zařízení s jmenovitým tepelným příkonem přes 5MW budou muset plnit stanovené maximální hodnoty pro emise oxidu siřičitého, oxidů dusíku a prachu od roku 2025. Nejmenší zařízení, s jmenovitým tepelným příkonem mezi 1 a 5MW, která jsou využívána zejména malými a středními podniky, budou nové emisní stropy dodržovat od roku 2030.

Legislativa členským státům nebrání stanovit přísnější standardy, než jaké udává nová směrnice. Poslanci v jednáních prosadili, aby v oblastech, v nichž jsou porušovány unijní standardy kvality ovzduší, vnitrostátní úřady posoudily, zda není potřeba zavést přísnější emisní limity.

V EU je zhruba 143 000 “středních” spalovacích zařízení s jmenovitým tepelným příkonem mezi 1 a 50 MW. Používají se k výrobě elektřiny, k vytápění a chlazení v obytných domech či bytech a k výrobě tepla či páry pro průmyslové procesy. Tato zařízení jsou významným zdrojem emisí oxidu siřičitého, oxidů dusíku a prachu, jež jsou škodlivé pro kvalitu ovzduší v městských oblastech.

Zatímco malá spalovací zařízení pokrývá unijní legislativa týkající se ekodesignu a velká spalovací zařízení spadají pod pravidla směrnice o průmyslových emisích, emise ze středních spalovacích zařízení nebyla na úrovni EU dosud regulována.

Nové limity bude pro jejich vstup v platnost ještě muset formálně schválit Rada EU (Rada ministrů).

08.10.2015 09:05

Reportáž z Národního konventu EU o oběhovém hospodářství

DÍLČÍ DOPORUČENÍ V pátek 25. září 2015 se uskutečnila debata k tématu oběhového hospodářství, které se zúčastnili zástupci státní správy, politické reprezentace, institucí EU, byznysu, sociálních partnerů, akademické obce nebo neziskového sektoru. Kulatý stůl se zaměřil na debatu o podmínkách potřebných k přechodu k oběhovému hospodářství v České republice. Účastníci také prodiskutovali nastavení cílů, postupů a nástrojů nakládání s odpady k zajištění efektivního využívání zdrojů. V neposlední řadě bylo tématem kulatého stolu podoba evropské legislativy v oblasti oběhového hospodářství.

Zanedlouho můžeme očekávat doporučení. Dílčí výstupy, které zazněly v prezentaci Vladimíra Dobeše ze společnosti EMPRESS tento týden na konference Předcházení vzniku odpadů (PVO) uvádíme níže (prezentace z konference PVO budou dostupné na www.tretiruka.cz během dnešního dne a najdete je následně ZDE).

Kulatý stůl uspořádal Národní konvent o EU.

 

Dílčí výstupy Kulatého stolu k oběhovému hospodářství:

  • V České republice je potřeba vytvořit podmínky pro rozvoj oběhového hospodářství. Základem je politický leadership na úrovni vlády, stanovení jasné strategie, jakých cílů chce ČR dosáhnout a jejich naplňování konkrétními aktivitami.
  • Oběhové hospodářství je potřeba pojmout v širokém kontextu managementu přírodních zdrojů se zaměřením nejen na odpadové hospodářství a recyklaci, ale na celý životní cyklus produktů a účinné využívání zdrojů v rámci hodnotových (dodavatelských) řetězců.
  • Finanční podpora z veřejných prostředků na projekty oběhového hospodářství by měla směřovat na aktivity s dlouhodobými přínosy, zejména na inovační projekty, investice do vědy a výzkumu a vzdělávání.
  • Česká republika by se měla zabývat otázkou změn v daňovém systému, které by vedly k vyšší atraktivitě a výhodnosti aktivit směřujících k zavádění oběhového hospodářství. V tomto směru je možné uvažovat též o tzv. ekologické daňové reformě – tj. přesunu zdanění z práce na využívání přírodních zdrojů, spotřebu a znečišťování.
  • Na evropské úrovni by měla Česká republika prosazovat harmonizaci a standardizaci definic, výpočtů, statistiky a monitoringu v oblasti odpadového hospodářství. Zároveň by měla být odstraněna duplicita vykazování na národní úrovni.
  • Regulatorní požadavky musí být stanoveny jednotně na úrovni EU; členské státy by neměly mít možnost stanovovat požadavky na národní úrovni, aby nebyl narušen systém volného obchodu a společný evropský trh.
  • Česká republika by se měla zabývat otázkou změn v daňovém systému, které by vedly k vyšší atraktivitě a výhodnosti aktivit směřujících k zavádění oběhového hospodářství. V tomto směru je možné uvažovat též o tzv. ekologické daňové reformě – tj. přesunu zdanění z práce na využívání přírodních zdrojů, spotřebu a znečišťování.
  • V oblasti odpadového hospodářství musí být kladen hlavní důraz na předcházení vzniku odpadu. Dále by měla Česká republika zvýšit poplatky za ukládání odpadů na skládky, a tím podpořit technologie na materiálové (příp. energetické) využití odpadu.
  • Na evropské úrovni by měla Česká republika prosazovat harmonizaci a standardizaci definic, výpočtů, statistiky a monitoringu v oblasti odpadového hospodářství. Zároveň by měla být odstraněna duplicita vykazování na národní úrovni.
  • Regulatorní požadavky musí být stanoveny jednotně na úrovni EU; členské státy by neměly mít možnost stanovovat požadavky na národní úrovni, aby nebyl narušen systém volného obchodu a společný evropský trh.

 

Reportáž z Národního konventu EU o oběhovém hospodářství:

 

08.10.2015 08:13

Nabídka a poptávka zajímavých technologií pro životní prostředí

Enterprise Europe Network zveřejnil aktuální inovativní nabídky a poptávky zahraničních firem. Například italský vynálezce vyvinul nové řešení anti-smogového filtru, britská firma zas vyvinula zařízení pro snížení emisí u spalovacích motorů. Skotský podnik poptává inovativním využití plastového odpadu a španělská vyvinula ekologický způsob odstraňování natištěné barvy z plastové fólie. Další informace je možné získat na info.een@tc.cz nebo na telefonu 234 006 173.


 

Technologie anti smogového filtru

Italský vynálezce vyvinul nové řešení anti-smogového filtru. Ten snižuje emise CO2 a velmi redukuje NOx a SOx , které způsobují kyselé deště a skleníkový efekt. V mnoha cílových odvětvích tento systém může významně přispět k řešení problematiky životního prostředí. Vynálezce hledá výrobní firmy, které mají zájem vyvíjet, vyrábět a distribuovat technologii na bázi licenční smlouvy nebo smlouvy o technické spolupráci.

Zařízení pro snížení emisí u spalovacích motorů
Britská firma vyvinula zařízení, které lze montovat na motory vozidel s cílem zlepšit výkon a výrazně snížit emise výfukových plynů. Zařízení je účinné pro vznětové motory a vede ke snížení spotřeby paliva těžkých přepravních nákladních automobilů až o 20 % a snížení NOx až o 85 %. Společnost hledá joint-venture partnery z automobilového průmyslu nebo zařízení a strojů z těžkého průmyslu pro uvedení technologie na trh.

Technologie odstraní natištěnou barvu z plastové fólie ekologickým způsobem
Španělská společnost vyvinula nový proces pro odstranění natištěné barvy z plastových fólií používaných na pružné obaly bez použití jakékoliv organického rozpouštědla. Získá se čistá surovina bez inkoustu s vyšší ekonomickou hodnotou, oproti stejnému recyklátu s inkoustem použitelný pouze na např. odpadové pytle. Tato technologie byla úspěšně testována na průmyslové úrovni. Společnost hledá průmyslové podniky, které mají zájem o licenční smlouvu nebo dohodu o technické spolupráci.

Poptávka po inovativním využití plastového odpadu
Skotský podnik, který se zabývá recyklací odpadů, hledá inovativní způsob recyklace plastů, zejména plastů s vysokou hustotou (HDPE), polypropylenu (PP) a (PET) k výrobě nových produktů. Firma by ráda spolupracovala s průmyslovými či akademickými partnery na základě licenční smlouvy nebo obchodní smlouvy.
 

08.10.2015 08:08

ECHA oznamila změny v registračním procesu od roku 2016

Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) upozorňuje, že od roku 2016 spouští nové verze IT nástrojů pro vytváření (IUCLID) a zasílání (REACH -IT) registračních dokumentací. Hlavními změnami budou jednak aktualizace kontroly úplnosti registrační dokumentace a zlepšení systému ověřování. Aktualizace IT nástrojů se dotknou všech společností zasílajících registrační dokumentaci. Více ZDE

 

 

08.10.2015 07:56

ČEZ, obce a podniky založili Národní centrum energetických úspor

Zástupci Svazu měst a obcí ČR, Hospodářské komory ČR a energetické společnosti ČEZ založili Národní centrum energetických úspor (NCEÚ). Hlavním posláním neziskové organizace je poskytovat komplexní poradenství týkající se energetických úspor a napomoci tak plnit cíle České republiky v této oblasti. Do roku 2020 je na realizaci energetických úspor připraveno v operačních programech Evropské unie a dalších národních zdrojích přibližně 80 miliard korun.

„NCEÚ je od tohoto okamžiku připraveno radit krajům, obcím i firmám s realizací energeticky úsporných opatření tak, aby se dokázaly vypořádat s administrativou spojenou s dotacemi, ale také aby zvolily taková řešení, která jim přinesou nejvyšší konečný efekt z pohledu úspory energie a vynaložených prostředků,“ sdělil Jakub Vít, jenž byl zakladateli zvolen předsedou správní rady NCEÚ.

Založení NCEÚ reaguje na závazek České republiky snížit do roku 2020 konečnou spotřebu energie o 48 PJ oproti projekcím z roku 2007, což zhruba odpovídá množství energie potřebné na vytápění v celé Praze po dobu dvou let. Za rok 2014 při tom bylo vykázáno pouhých 0,665 PJ úspor energie na konečné spotřebě. Realizaci energetických úspor, které přispějí ke splnění tohoto cíle, podpoří vlna dotací. Až 80 miliard korun, které lze z operačních programů a dalších státních zdrojů v následujících pěti letech čerpat, může podle odhadů NCEÚ přinést investice v hodnotě přes 200 miliard korun.

Pro regiony jsou energetické úspory obrovskou příležitostí. „Kromě snižování nákladů na energie a redukce emisí skleníkových plynů jsou investice do energetických úspor důležité i z hlediska rozvoje obcí a měst. Jsou zdrojem pracovních míst, zlepšují infrastrukturu v obcích a celkově zvyšují komfort a životní úroveň obyvatel,“ vysvětlil František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR. „ČEZ má rozsáhlé zkušenosti s realizací energetických řešení v krajích a současně má jako jediná firma z ČR svou kancelář v Bruselu, takže do společného projektu přispěje svým odborným know-how a praktickými radami,“ doplnil Daniel Beneš, generální ředitel ČEZ.

„Zájmem Hospodářské komory České republiky je, aby celkové cíle v oblasti energetických úspor byly naplněny. A to jednak z důvodu, že pro Komoru je celkově pozitivní, pokud Česká republika jako celek plní energetické závazky na úrovni EU, a dále z pohledu budoucích potenciálních obchodních příležitostí pro členskou základnu, protože řada společností z Hospodářské komory ČR může působit jako dodavatel či subdodavatel jednotlivých opatření v oblasti energetických úspor,“ uvedl Tomáš Vrbík, tajemník Úřadu Hospodářské komory ČR.

Role NCEÚ spočívá ve spolupráci se zástupci státu a veřejné správy a jejich společném úsilí o správné nastavení právního prostředí a funkční dotační politiky. „Podpůrné mechanismy je třeba citlivě nastavit tak, aby k realizaci dotačních programů a nastartování reálných opatření došlo včas a aby realizace energetických úspor byla maximálně efektivní,“ řekl na závěr Jakub Vít, předseda správní rady NCEÚ.

07.10.2015 19:14

Návrh vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí předkládá do meziresortního připomínkového řízení návrh vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů. Navrhovanou vyhláškou se nahrazuje stávající vyhláška č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, ve znění vyhlášky č. 502/2004 Sb. Termín připomínek je stanoven na 29. října 2015.

Navrhovaná právní úprava v návaznosti na novelu zákona o odpadech č. 223/2015 Sb., která nabyla účinnosti dnem 1. října 2015, zajišťuje adaptaci českého právního řádu na nařízení Komise (EU) č. 1357/2014 ze dne 18. prosince 2014, kterým se nahrazuje příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpadech a o zrušení některých směrnic. Nahrazená příloha III dané směrnice obsahovala seznam vlastností odpadů, které je činí nebezpečnými.

Vyhláška dále na základě předmětné novely zákona o odpadech nově stanoví náležitosti sdělení o přítomnosti jedné nebo více nebezpečných vlastností v hodnoceném odpadu. Rovněž zohledňuje právní úpravu v této novele ohledně elektronizace agendy hodnocení nebezpečných vlastností odpadů a provádění hodnocení nebezpečných vlastností odpadu více pověřenými osobami, která nabude účinnosti dnem 1. ledna 2016.

Kromě implementace evropské legislativy a provedení příslušných ustanovení novely zákona o odpadech je cílem navrhované právní úpravy zohlednit vědeckotechnický pokrok, k němuž došlo v příslušných oborech od vydání vyhlášky č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, a změny v přístupu k hodnocení nebezpečných vlastností odpadů na úrovni EU. V souladu s tímto cílem vychází navržená právní úprava ve vztahu k požadavkům na zkoušky odpadů z velké části z technické normy ČSN EN 14899 Charakterizace odpadů – Vzorkování odpadů, která představuje nové pojetí této problematiky v EU oproti roku 2001, kdy byla vydána vyhláška č. 376/2001 Sb.

Vyhláška rovněž zohledňuje potřeby současné praxe. Navrhuje se rozšíření okruhu osob, které mohou provádět odběr vzorků.

 

Další informace a dokumenty ke stažení - ZDE
07.10.2015 19:10

Návh vyhlášky kterou se mění vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí předkládá do mezirezortního připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů. Termín připomínek je stanoven na 29. října 2015.

Návrh je předkládán v návaznosti na novelu zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů pod č. 223/2015 Sb. a nabyla účinnosti dnem 1. října 2015. Předkládaný návrh vyhlášky rovněž provádí adaptaci na nařízení Komise EU č. 1357/2014 ze dne 18. prosince 2014, kterým se nahrazuje příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady ES č. 98/2008 ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic.

Cílem předkládaného návrhu je zlepšit kontrolu vykupovaných kovových odpadů v oblasti sběru a výkupu odpadů a zamezit tak trestné činnosti související s krádeží kovových předmětů a jejich prodeje do zařízení ke sběru a výkupu odpadů. Dochází proto k rozšíření seznamu kovových odpadů, na které se vztahuje povinnost identifikace odebíraných nebo vykupovaných odpadů a osob odevzdávajících takovýto odpad, a povinnost provádět pouze bezhotovostní platbu způsobem stanoveným zákonem.

Dále návrh vyhlášky provádí zákonem nově upravenou povinnost provozovatelů skládek zasílat údaje o poplatcích za ukládání odpadů na skládky krajskému úřadu příslušnému podle místa skládky. Cílem je zjednodušení administrace podávání hlášení.

Navrhovaná právní úprava dále zejména stanovuje podmínky přidělování identifikačních čísel zařízení a také povinnost jejich používání tak, aby tato čísla byla skutečně používána a umožňovala zamýšlené zjednodušení vedení evidence a ohlašování odpadů.

 

Další informace a dokumenty ke stažení - ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE