Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
 
  

 

Novinky

12.10.2015 07:26

NKÚ: Odpovídající kanalizaci stále nemá téměř pětina české populace

REAKCE MZe Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na to, jakým způsobem Ministerstvo zemědělství v letech 2009 až 2015 řídilo oblast vodovodů a kanalizací a jak rozdělovalo peníze na jejich výstavbu a obnovu. U konkrétních obcí a vodohospodářských společností pak kontroloři prověřili, jak peníze využívaly. NKÚ zkontroloval 22 akcí za 1,2 miliardy korun, z čehož polovinu tvořily peníze ze státního rozpočtu. Kvůli nedostatečnému řízení, roztříštěným kompetencím a chybějící komunikaci mezi orgány stále chybí v České republice plně funkční systém, který by zajistil trvalou udržitelnost vodovodů a kanalizací. Česká republika navíc nesplnila podmínky Evropské unie týkající se čištění odpadních vod a hrozí jí za to sankce.

Do konce roku 2010 měla být podle Evropské unie zajištěna určitá úroveň shromažďování a čištění odpadních vod. Splnění evropských požadavků mělo podle Ministerstva zemědělství přijít na 75 miliard korun. Náklady měly rovným dílem pokrýt peníze z Evropské unie, státního rozpočtu a od investorů. V polovině roku 2015 ale tyto požadavky EU stále nesplňovaly aglomerace s celkovým počtem 1,7 milionu ekvivalentních obyvatel, z nichž většinu tvořila Praha a okolní obce. Náklady na jejich splnění Ministerstvo zemědělství odhadlo na sedm až osm miliard korun, přičemž nejvíce peněz bude potřeba na dobudování ústřední čistírny odpadních vod v Praze. Podle kontrolorů se podmínky Evropské unie podaří České republice naplnit nejdříve v roce 2021, tedy minimálně 11 let po termínu.

Špatný stav vodovodů a kanalizací i jejich trvalou udržitelnost měly v rámci Ministerstva zemědělství řešit konkrétní programy, z nichž ministerstvo přerozdělilo 13,5 miliardy korun ze státního rozpočtu. První dokončený program financoval například 1 116 kilometrů vodovodních sítí a 662 kilometrů kanalizací. O dotacích z některých programů od listopadu 2011 rozhodoval přímo ministr zemědělství nebo jeho náměstek. Ignorovali přitom pravidla programů, která jasně určují, komu a za jakých okolností může být dotace udělena. Rozhodli tak například o poskytnutí dotace státnímu podniku, přestože tyto peníze nebyly pro státní podniky určeny. V 11 případech zase rozhodli o poskytnutí vyšší dotace, než zmíněná pravidla povolovala.

K podobným zjištěním v této oblasti došel také Evropský účetní dvůr. Při kontrole evropských peněz na čistírny městských odpadních vod v České republice, Slovensku, Maďarsku a Rumunsku poukázal například na stále nevyřešenou trvalou udržitelnost vodovodů a kanalizací v těchto zemích. Za zmínku stojí, že na rozdíl od ostatních kontrolovaných zemí v České republice nemají lidé povinnost připojit se ke kanalizaci, pokud ji mají k dispozici. U akcí, na které se zaměřil ve své kontrole NKÚ, se přitom počet obyvatel připojených na nově vybudovanou kanalizaci pohyboval mezi 56 % a 100 %. V případě nižšího počtu připojených domácností přitom klesá efektivita celé stavby.

 

Reakce Ministerstva zemědělství:

Ministerstvo zemědělství upřesňuje závěry kontrolních nálezů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), které se týkají rozdělování finančních prostředků v oblasti vodovodů a kanalizací. Závěry kontroly NKÚ spadají do období let 2009 až 2015, tedy převážně doby, kdy resort řídili předchozí ministři.

Hlavním důvodem, proč Česká republika nesplnila podmínky Evropské unie týkající se čištění odpadních vod, je absence investorské přípravy obcí a měst, přestože k tomu MZe poskytlo podmínky. Druhým důvodem byl pomalý rozjezd Operačního programu Životní prostředí, který není však v kompetenci zemědělského rezortu. MZe naopak zajistilo podporu a realizaci všech projektů, které byly evidovány v jeho dotačních programech.

Podle údajů, které máme v současné chvíli k dispozici, by do konce letošního roku měla evropské požadavky splnit všechna zbývající nevyhovující města s výjimkou Prahy, která by měla naplnit evropskou směrnici v roce 2018. Zásadním důvodem zpoždění je zejména nedostatečná investorská příprava Hl. města Prahy.

Od listopadu 2011 stanovoval výši podpory ministr nebo náměstek MZe s přihlédnutím k finanční náročnosti akcí, finančním možnostem investora nebo programu. Rozhodování vedení MZe probíhalo podle nastavení programu. Tento způsob byl zvolen kvůli urychlení administrace akcí.

V případě informací o kontrole evropských peněz na čistírny městských odpadních vod (ČOV) v ČR jsou data vytržena z kontextu, protože Evropský soudní dvůr se zabýval pouze čtyřmi ČOV z více než 2500, které jsou u nás evidovány. Závěry šetření Evropského účetního dvora nepřijala z velké části ani Evropská komise.

K povinnosti obyvatel připojit se na kanalizaci uvádíme, že je zakotvena v zákoně o vodovodech a kanalizacích, kde se uvádí: „Obecní úřad může v přenesené působnosti rozhodnutím uložit vlastníkům stavebního pozemku nebo staveb, na kterých vznikají nebo mohou vznikat odpadní vody, povinnost připojit se na kanalizaci v případech, kdy je to technicky možné”.

 

Dokument ke stažení:

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 15/01 (pdf, 530 kB)

 

 

 

11.10.2015 20:55

ČRo: Ministerstvo zdravotnictví připravilo vyhlášku, která studentům zakáže pokusy s kyselinami

VYJÁDŘENÍ MZD ČR Pokusy s kyselinou sírovou, chlorovodíkovou nebo metanolem. To už bude pro studenty mladší 18 let od ledna možná minulost. Ministerstvo zdravotnictví totiž připravilo vyhlášku, která jim s nebezpečnými látkami zakazuje pracovat. Přitom právě pokusy jsou podle učitelů pro studenty na hodinách nejzajímavější, protože jim pomáhají pochopit učivo.

 

 

 

Vyjádření Ministerstva zdravotnictví ČR:

Ochrana zdraví žáků včetně ochrany zdraví žáků při praktickém vyučování je předmětem školského zákona. Pokud jde o podmínky ochrany zdraví žáků při praktickém vyučování, upravuje je školský zákon tak, že odkazuje na pracovněprávní předpisy (cit.: "na žáky se při praktickém vyučování vztahují ustanovení zákoníku práce, která upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, péči o zaměstnance a pracovní podmínky žen a mladistvých, a další předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci").

Ministerstvo zdravotnictví  bylo při přípravě vyhlášky č. 180* vázáno směrnicemi EU na ochranu zdraví mladistvých zaměstnanců.  Důvodem vydání nové vyhlášky o pracích zakázaných mimo jiné mladistvým zaměstnancům byla skutečnost, že dosud platná směrnice EU na tomto úseku byla v r. 2014 novelizována, a to ve smyslu zpřísnění požadavků na ochranu zdraví mladistvých zaměstnanců. Vedle toho nová směrnice zohlednila i jednotnou klasifikaci a označování chemických látek a směsí v souladu s nařízeními EU v této oblasti.

Vyhláška č. 180 prošla při přípravě řádným legislativním procesem, přičemž žádná z připomínek se netýkala toho, že byť novou právní úpravou došlo ke zpřísnění podmínek práce s chemickými látkami a směsmi pro mladistvé zaměstnance, bránila by tato skutečnost přípravě na povolání mladistvých zaměstnanců. Podotýkáme, že ani dříve platná vyhláška č. 288/2003 Sb. neumožňovala mladistvým v rámci přípravy na povolání pracovat s karcinogeny, mutageny a procesy s rizikem chemické karcinogenity, s azbestem a jinými nebezpečnými  chemickými látkami a přípravky.

Ministerstvo zdravotnictví nyní podrobně zkoumá návrh MŠMT na novelizaci vyhlášky č. 180 a zmírnění podmínek v této oblasti a pokud to bude možné, MZ návrhu MŠMT vyhoví.

 

Pozn: Vyhláška č. 180/2015 Sb. Sb. o pracích a pracovištích, které jsou zakázány těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, a zaměstnankyním-matkám do konce devátého měsíce po porodu, o pracích a pracovištích, které jsou zakázány mladistvým zaměstnancům, a o podmínkách, za nichž mohou mladiství zaměstnanci výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání (vyhláška o zakázaných pracích a pracovištích)

 

Zdroj: ČRo

11.10.2015 20:41

E15: Stavbám za desítky miliard hrozí odklad

Desítky velkých dopravních projektů jsou ohroženy. Ambiciózní plány ministerstva dopravy na rozvoj dopravní infrastruktury narušuje fakt, že u projektů bude nutné sladit stanoviska vlivu stavby na životní prostředí získaná před vstupem do EU s novým zákonem. Pokud se to nezdaří, bude třeba zahájit nový proces EIA, což výstavbu o léta oddálí. V ohrožení jsou všechny velké plány, například na pražském okruhu či druhé spojnici z Čech na Moravu R35. Více ZDE

 

 

Upozornění: Vláda má dnes na programu také bod: Informace ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (zák. č. 244/1992 Sb.) a vyhodnocení 23 velkých projektů podle usnesení vlády č. 1078 ze dne 15. 12. 2014. Přehled bodů jednání vláda ZDE.

11.10.2015 08:28

Týden v politice dnes s Karlou Šlechtovou - veřejné zakázky a dotace EU

Dnešním hostem pořadu ČT24 Týden v politice byla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Hovořilo se na téma nového zákona o veřejných zakázkách a o evropských dotací.

Za nejdůležitější poslání Sobotkovy vlády považuje ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová vytvoření nového zákona o veřejných zakázkách. Míní, že bez něj nelze očekávat například zlepšení kvality staveb, ale ani zrychlení čerpání evropských dotací. Pro Týden v politice České televize ale přiznala, že se jí nepodařilo prosadit změnu, která by zbavila velké části práce antimonopolní úřad.

„Řekla bych, že je to nejdůležitější zákon našeho mandátu,“ charakterizovala Karla Šlechtová zákon o veřejných zakázkách. Současný označila za „příliš sešněrovaný a přeregulovaný“, zásadní vadou je, že se většina zadavatelů bojí vyhlásit jiná kritéria než pouze nejnižší cenu.

Hospodářská komora ovšem vytýká připravovanému novému zákonu, že ani on nestanoví žádná další kritéria. Podle ministryně pro místní rozvoj to tak je ale jenom částečně. „Jde o typ výběrového řízení. Někde jsou povinná kritéria, kterých je více než nabídková cena. Někde je možné soutěžit pouze na cenu,“ popsala. Mezi dalšími povinnými kritérii tak může být například projektový tým.

ÚOHS nový zákon příliš neodlehčí
Vedle kritérií a boje o nejnižší cenu – namísto hledání ideálního poměru kvalita/cena – je ale dnes velký problém veřejných soutěží také jejich zdlouhavost. „Existuje kanibalismus neúspěšných uchazečů, kdy se každý druhý odvolává na ÚOHS. ÚOHS musí podle zákona vyhodnotit každý podnět, který tam přijde, následně se zdrží zadávací řízení,“ shrnula Karla Šlechtová. Kompletní řízení včetně všech odvolání může trvat až devět měsíců, což je obzvlášť velký problém, když jde o projekt spolufinancovaný Evropskou unií. „Pak jsou tam korekce, pokuty,“ upozornila ministryně.

Přiznala však, že její snaha zbavit ÚOHS části zátěže a zrychlit tak rozhodování alespoň u soutěží na zakázky s evropským spolufinancováním narazila u vládních kolegů. „Bavili jsme se o tom, že tyto podněty by vyhodnocoval řídicí orgán – instituce odpovědná za dané operační programy. ÚOHS by měl více času na ostatní věci. Nicméně na vládě k tomu nebyl souhlas, vláda rozhodla, že ÚOHS bude tyto věci řešit dál,“ uvedla Karla Šlechtová.

Zákon musí platit nejpozději od jara
Zákon, který chce MMR přejmenovat na zákon o zadávacích řízeních, určuje podmínky zadávacího řízení. Zadavatelům zakázek dává větší pravomoci, současně jim nařizuje postupovat transparentně a přiměřeně. Zakazuje například uzavřít smlouvu s účastníkem tendru, který nesplňuje požadavky zákona či zadavatele. Zvyšuje také limit pro povolené vícepráce na 50 procent ze současných 30 procent.

Nový zákon o veřejných zakázkách musí platit nejpozději od 18. dubna 2016. Norma je totiž mimo jiné reakcí na změnu evropské legislativy, které musí členské státy do dvou let promítnout také do národních předpisů.

 

Pořad můžete sledovat krátce po 20 hodině ZDE.

 

 

Zdroj: ČT24, MMR ČR

10.10.2015 06:47

MMR vyhlásilo výzvu na územní studie

Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo dne 9. října 2015 již 9. výzvu v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP) s názvem „Územní studie“. Výzva se týká zpracování územních studií pořizovaných podle stavebního zákona. Podporovány budou územní studie zaměřené na řešení krajiny a územní studie zaměřené na veřejnou technickou infrastrukturu, veřejnou dopravní infrastrukturu nebo na veřejná prostranství.

Podpora je zaměřena na zpracování územních studií veřejné technické infrastruktury, veřejné dopravní infrastruktury, veřejných prostranství nebo také na komplexní řešení krajiny. Územní studie lze realizovat na celém území správního obvodu obce s rozšířenou působností. Příjemci podpory mohou být pouze obce s rozšířenou působností. Celková alokace výzvy je 450 mil. Kč a z toho 382,5 mil. Kč je z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Žadatelé mohou žádosti o podporu podávat od 29. října 2015 do 31. března 2017, přičemž žádosti budou hodnoceny průběžně podle data předložení. Realizace projektů pak musí být dokončena nejpozději 31. prosince 2019. Výzva „Územní studie“ patří pod specifický cíl 3.3 Podpora pořizování a uplatňování dokumentů územního rozvoje.

Dne 20. října 2015 se v Praze uskuteční seminář pro žadatele k 3. výzvě „Regulační plány“ a k 9. výzvě Územní studie. Seminář je určen jen pro zástupce obcí s rozšířenou působností. Více informací, program a přihlašovací formulář na seminář v Praze naleznete ZDE. Projekty je možné konzultovat s kontaktními pracovníky Centra pro regionální rozvoj České republiky v jednotlivých krajích. Dokumenty k výzvě najdete ZDE.

 

 

Mohlo by vás zajímat:

MMR vyhlásilo pro obce s rozšířenou působností výzvu na pořízení regulačních plánů (16.9.2015)

Výzva - Územní plány

 

 

09.10.2015 19:41

MŽP: Z ohlášených údajů do IRZ za rok 2014 vyplývá pozitivní trend poklesu škodlivých látek

Na konci září jsme vás informovali, že Ministerstvo životního prostředí zveřejnilo údaje z integrovaného registru znečišťování (IRZ) za rok 2014. Dnes ministerstvo uvedlo, že ohlášených údajů vyplývá pozitivní trend, který spočívá v poklesu úniku či přenosu některých látek škodlivých pro lidské zdraví a životní prostředí.

Platí to například pro polétavý prach PM10, oxidy síry, oxid uhličitý, polycyklické aromatické uhlovodíky unikající do ovzduší či vody, nebo pro dioxiny a furany uniklé do ovzduší nebo v odpadech. Kompletní vyhodnocení bude předmětem Souhrnné zprávy IRZ, kterou v současné době MŽP zpracovává. Jakmile bude zpráva dostupná, tak vás budeme informovat.

Níže uvádíme stručnou statistiku ohlašování do IRZ a porovnání roku 2013 a 2014, které MŽP dnes publikovalo. Údaje ohlášené do IRZ jsou k dispozici na webových stránkách registru ZDE.

 

Stručná statistika ohlašování do IRZ za rok 2014

Za ohlašovací rok 2014 dosud ohlásilo do IRZ celkem 5 589 provozoven, což je oproti předchozímu roku výrazný nárůst (z 5 222 provozoven). Nárůstu se dočkal i počet provozoven s jednou nebo více činnostmi E-PRTR a přesáhl tak 800 ohlašovatelů – konkrétně se jednalo o 828 provozoven (za rok 2013 jich bylo 792). V této souvislosti je nutné podotknout, že souhrnné údaje se mohou v průběhu celého roku měnit, protože ohlašovatelům je umožněno zaslané údaje opravovat (ať již z vlastní vůle nebo z podnětů ČIŽP nebo MŽP a CENIA, které provádí kontrolu ohlašovaných údajů). Pro doplnění počet subjektů, které ohlašovaly alespoň za jednu provozovnu, se za rok 2013 dostal k hodnotě 3 984, přičemž předchozí rok jich bylo o něco méně – konkrétně 3 719.

Co se týče jednotlivých druhů úniků a přenosů, jsou počty následující (v závorce jsou údaje za předchozí ohlašovací rok – tj. za rok 2013):

  • úniky do ovzduší – 861 (859) provozoven a 38 (35) látek;
  • úniky do vody – 97 (110) provozoven a 29 (32) látek;
  • úniky do půdy – 0 (1) provozovna a 0 (14) látek;
  • přenosy látek v odpadních vodách – 86 (83) provozoven a 31 (32) látek;
  • přenosy látek v odpadech – 874 (839) provozoven a 25 (25) látek.

Jak je z výše uvedeného přehledu patrné, nejvíce ohlašovatelů musí ohlašovat úniky do ovzduší a přenosy látek v odpadech. Oproti minulému roku se do popředí dostaly přenosy látek v odpadech. Naopak zcela nulové či bezvýznamné zastoupení mají úniky do půdy. Za zmínku stojí poměrně významný pokles počtu ohlašovatelů u úniků do vody a nárůst ohlašovatelů ve skupině přenosů látek v odpadech. Jinak se počty ohlašovatelů meziročně příliš nemění.

Co se týče přenosů množství odpadů, je možné zcela jednoznačně uvést, že se jedná o nejrozsáhlejší skupinu ohlašovatelů. Sleduje se jak množství nebezpečných odpadů, tak i ostatních. Konkrétní čísla jsou následující (v závorce opět údaj pro porovnání z předchozího ohlašovacího období):

  • nebezpečné odpady – 4 749 (4 369) provozoven;
  • ostatní odpady – 1 052 (960) provozoven.

Vzhledem k poměrně nízké prahové hodnotě pro ohlašování nebezpečných odpadů (2 tuny/rok) není žádným překvapením, že počet jeho ohlašovatelů (provozoven) překračuje několikrát počet ohlašovatelů (provozoven) ostatních odpadů. V obou případech došlo k poměrně výraznému zvýšení počtu ohlašovatelů.

Vybrané údaje se vztahují k znečišťujícím látkám, které ohrožují lidské zdraví nebo životní prostředí. V závorce je uvedený údaj za předchozí ohlašovací rok (tj. 2013). Přehled zahrnuje všechny ohlášené údaje, tedy i údaje, které nepřekračují ohlašovací práh. Polétavý prach – PM10 v únicích do ovzduší (prahová hodnota 50 000 kg/rok).

 

Meziroční vývoj vybraných látek v IRZ (2014 vs. 2013):

V následující části textu je uvedeno několik vybraných údajů vztahujících se k důležitým znečišťujícím látkám. S ohledem na celkový počet sledovaných látek v IRZ (celkem 93) nelze výběr považovat za reprezentativní, ale jsou vybrány takové látky, jejichž význam je z hlediska ohrožení zdraví nebo životního prostředí nezpochybnitelný. V závorce je opět uveden odpovídající údaj za předchozí ohlašovací rok (tj. 2013). V přehledu jsou zahrnuty všechny ohlášené údaje (tj. i údaje nepřekračující ohlašovací práh).

  • Polétavý prach – PM10 v únicích do ovzduší (prahová hodnota 50 000 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 32 (31)

Ohlášené množství – 3 280 997,7 (3 778 281,1) kg

  • Oxidy síry (SOx/SO2) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 150 000 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 91 (101)

Ohlášené množství – 105 350 165,5 (111 512 152,5) kg

  • Oxid uhličitý (CO2) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 100 000 000 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 73 (81)

Ohlášené množství – 63 320 970 407,1 (66 271 862 958,3) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 50 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 3 (6)

Ohlášené množství – 812,9 (780,5) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v únicích do vody (prahová hodnota 5 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 0 (1)

Ohlášené množství – 0 (20,5) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v přenosech v odpadních vodách (prahová hodnota 5 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 3 (4)

Ohlášené množství – 119,2 (44,6) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v přenosech v odpadech (prahová hodnota 50 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 23 (18)

Ohlášené množství – 14 644,9 (11 998,3) kg

  • PCDD+PCDF (dioxiny+furany) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 0,0001 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 11 (14)

Ohlášené množství – 0,015836 (0,92253) kg

  • PCDD+PCDF (dioxiny+furany) v přenosech v odpadech (prahová hodnota 0,001 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 8 (7)

Ohlášené množství – 0,051238 (0,100216) kg

Jako pozitivní je z výše uvedeného přehledu potřeba vyzdvihnout trend v ohlašovaném množství polétavého prachu, který je velkým problémem např. v Moravskoslezském kraji. Rovněž snížení abnormálního množství PCDD+PCDF, které bylo způsobeno jedním ohlašovatelem, lze hodnotit kladně. Snížení se nevyhnulo také oxidu síry a oxidu uhličitému.

Skupinou, která je hojně ohlašována a není uvedena výše, jsou těžké kovy. V rámci IRZ se sleduje široké spektrum těžkých kovů (např. olovo, rtuť, chrom atd.) a pravidelně patří mezi nejohlašovanější polutanty a také mezi polutanty s nejvyšším ohlašovaným množstvím.

Zveřejňování údajů, které ohlašují podniky do integrovaného registru znečišťování životního prostředí (IRZ) už od roku 2004, probíhá dle zákona o IRZ každý rok k 30. září. Za rok 2014 byly k 30. 9. 2015 ohlášeny do IRZ údaje za celkem 5589 provozoven, což je oproti roku 2013 o více než tři stovky provozoven více (v r. 2013 jich bylo 5 222). Do registru IRZ provozovatelé hlásí 93 látek, a to na základě překračování stanovených limitů v zákoně.

 

Související článek:

MŽP zveřejnilo údaje ohlášené do IRZ za rok 2014 (30.9.2015)

 

 

Zdroj: MŽP, IRZ


 

 

09.10.2015 12:31

Oceněné obce podpoří MŽP 5,5 miliony na zlepšení životního prostředí

Státní fond životního prostředí (SFŽP) vyhlásil národní dotaci pro obce oceněné v roce 2014 Zelenou stuhou a Zelenou stuhou ČR. Pro tyto obce je připraveno 5,5 milionu korun na zlepšení životního prostředí v zastavěném území obcí. Zahájení příjmu žádostí bude zahájen 1. ledna 2016 a ukončen 31. prosince 2016  ve 14 hodin.

Cílem Výzvy je zajistit zachování a vymezení nových ploch a prvků zeleně, jako součásti funkčního a strukturovaného systému sídelní zeleně v sídlech v rámci územního plánování tak, aby byla zajištěna základní podmínka pro plnění jeho funkcí.

O finanční podporu z prostředků mohou žádat obce oceněné titulem „Zelená stuha“ a to výherci krajského kola soutěže Vesnice roku a dále obce oceněné titulem „Zelená stuha ČR“ a to výherci celostátního kola soutěže. V rámci této Výzvy jsou oprávněnými příjemci výše uvedené obce oceněné v roce 2014.

Maximální výše podpory na jeden projekt v obci oceněné titulem Zelená stuha činí 400 tis. Kč. Maximální výše podpory na jeden projekt v obci oceněné titulem Zelená stuha ČR činí 700 tis. Kč. Maximální výše podpory na jeden projekt činí 100 % z celkových způsobilých výdajů.

 

Podporované aktivity:

  • zakládání vegetačních prvků a jejich dokončovací péče v roce výsadby, následná rozvojová péče (maximálně 3 roky),
  • zakládání a obnova vegetačních a přírodních prvků (včetně odstranění nefunkčních přírodních prvků, zeleně a realizace nových), s tím přímo související výstavba či rekonstrukce nezpevněných pěších komunikací, drobných stavebních objektů, pořízení a instalace mobiliáře,
  • péče o stávající vegetační prvky (zeleň), s možností rozdělení čerpání dotace na více let (maximálně 3 roky), včetně pořízení nezbytného technického vybavení,
  • revitalizace a úprava vodních toků a vodních ploch,
  • demolice stávajících funkčně a esteticky závadných zařízení ve veřejných prostranstvích a následná rekultivace těchto ploch v souladu s daným venkovským prostředím,
  • realizace projektů environmentálního vzdělávání a výchovy.

 

Dokumenty ke stažení (odkaz na web SFŽP):

 

09.10.2015 11:52

Přestavba pražské čističky bude zahájena v sobotu

Praha zahájí v sobotu 10. října přestavbu Ústřední čistírny odpadních vod (ÚČOV) na Císařském ostrově. Dnes nabylo platnosti stavební povolení. Stavba nové vodní linky by měla trvat 30 měsíců, poté by měl začít roční zkušební provoz. Stavba vyjde na 5,8 miliardy korun, dalších 200 milionů bude stát provoz v prvním roce jejího fungování. Stavbu bude platit Praha a Pražská vodohospodářská společnost, z evropských fondů Praha peníze nedostala. Praha se dostavbou vyhne pokutě, která městu v případě nedokončení linky hrozí. Provozovatelem čistírny by měly být Pražské vodovody a kanalizace, které mají v nájmu pražskou vodohospodářskou infrastrukturu. ÚČOV byla na Císařském ostrově uvedena do provozu v roce 1966. V 80. a 90. letech byla rekonstruována.

 

Zdroj: ČTK

09.10.2015 09:08

Interpelace na ministra: Vodohospodářské stavby ze starého OPŽP a NATURA 2000

Včera v poslanecké sněmovně byly na pořadu také ústní interpelace. Ministr životního prostředí Richard Brabec odpovídal na otázky, které se jednak týkaly doplnění soustavy NATURA 2000. Ministr ve své odpovědi připustil, že pokud Česká republika nedoplní do konce roku 2015 nařízením vlády evropsky významné lokality může to mít v teoretické rovině za následek ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. Druhá otázka směřovala k posunutí termínu dokončování vodohospodářských staveb ze starého OPŽP. Ministr připomenul, že se České republice nepovedlo vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období. Tedy, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015.

 

 

Doplnění soustavy NATURA 2000

Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Jak jste říkal, pro velký úspěch po druhé. Vážený pane ministře životního prostředí, chtěl bych se vás zeptat na termín, kdy předložíte na vládu návrh na doplnění soustavy Natura 2000. Jak jistě víte, Česká republika má dluh v tomto doplnění, má dluh samozřejmě a povinnost vůči svým závazkům v Evropské unii. K doplnění soustavy Natura 2000 vás vyzval svým usnesením i podvýbor pro ochranu přírody a krajiny, který zasedal v letošním roce a přijal usnesení na urychlené doplnění. To znamená, otázka je: V jakém termínu předložíte onen návrh na doplnění? Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane poslanče, kolegyně, kolegové, jak jste správně uvedl, skutečně je tady povinnost pro Českou republiku doplnit do konce roku 2015 nařízením vlády tyto evropsky významné lokality. Rozjeli jsme proces mezi resorty v červenci. V současné době dokončujeme vypořádávání připomínek. Těch zásadních připomínek přišlo celkem víc jak 200. A není tajemstvím, že jsou tam samozřejmě sporné lokality, které vyvolávají poměrně kontroverzní reakce u řady resortů, a je to řekněme pět až šest lokalit týkajících se například Labe a dalších oblastí. V současné době jsme vlastně na konci vypořádávání připomínek na úrovni náměstků ministrů. Tento proces by měl být ukončen příští týden. Následně budeme ještě vypořádávat na úrovni ministrů. Takže očekávám, že ten materiál předložíme do vlády do konce listopadu letošního roku.

Poslanec Michal Kučera: Chtěl bych poděkovat za konkrétní termín. To je myslím velice důležité, že existuje listopad letošního roku. Jenom bych chtěl upozornit, že i v případě těchto sporných nebo dle slov ministra Brabce sporných lokalit v případě, že nedojde k doplnění nebo splnění toho závazku, že to může znamenat ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. To znamená, pokud nedoplníme soustavu v termínu, o kterém se tady bavíme, tak to čerpání může být ohroženo, jestli si tohle uvědomujete, případně jestli máte připravenou nějakou záložní variantu.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Ano, takové ohrožení tady skutečně minimálně v teoretické rovině je. Dokonce je s Českou republikou už v této chvíli vedeno řízení zvané EU-Pilot, což je první stupeň před případným nebezpečím infringementového řízení. Pevně věříme, že se nám podaří dohodnout s resorty takový kompromis a konec konců i s Evropskou komisí, který bude vyhovovat všem stranám, a nebude to jednoduché. Teď bych nechtěl hovořit o nějakém záložním řešení, protože je to předčasné, ale pevně věřím, že k dohodě dojde, a samozřejmě mezitím už průběžně jednáme i s Evropskou komisí.

 

Posunu termínů dokončení staveb z OPŽP 2007 - 2013

Poslanec Václav Horáček: Vážený pane ministře, děkuji za slovo, vážený pane předsedající, já se chci jenom dotázat ve věci poslední výzvy z operačního programu životní prostředí na stavbu kanalizací. Došlo k tomu, že Státní fond životního prostředí uvolnil poměrně značné prostředky na dočerpání prostředků v rámci tohoto operačního programu na období 2007 - 2013. Byly tam poměrně šibeniční termíny, protože stavby se zahajovaly a musely se dokončit v letošním roce. Ale jsou signály z různých staveb, že je problém ty stavby do konce roku dokončit. Dochází k tomu, že se termíny neplní, že nastává zimní období, během kterého z technologických důvodů nelze některé práce dokončit.

Tak jsem se chtěl zeptat, jestli je možné v rámci, řekněme, dodržení technologický postupů a dodržení kvality vykonávaných prací posunout tyto termíny, aby nedošlo k poškození, řekněme, nebo nedodržení kvality těchto staveb. Já vím, že jsme vázáni předpisy programu příslušného, vázáni zřejmě i smlouvami, dohodami s Evropskou unií. Přesto si dovoluji požádat, aby tyto stavby měly termín prodloužený, pokud je to možné, aby nedocházelo, řekněme, k nekvalitním pracím. Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane poslanče, jak říká Karel Gott, to jsem opravdu nečekal, že se ještě na mě dostane s touto interpelací. Já vás zklamu, ale myslím si, že vy to čekáte, že vás trochu asi zklamu, protože bohužel, České republice se nepovedlo přes veškerou snahu na různých úrovních vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období.

My jsme tušili, že celá řada projektů bude mít velké problémy, také proto jsme, myslím, že velmi intenzivně společnou prací ministerstva životního prostředí, a především Státního fondu životního prostředí řídili ty projekty především v té prioritní ose číslo 1, tedy ty vodohospodářské projekty, které mají velmi dlouhou dobu realizace a byly značně zanedbány s cílem v podstatě zrušit ty projekty nebo odstoupit od těch projektů, kde hrozilo akutní riziko, že nebudou dokončeny. V současné době řídíme doslova individuálně stále ještě několik set, nebo dokonce první tisíce těchto projektů, byly jich desítky tisíc, myslím celkově těchto projektů jsou stále ještě desítky, a některé z nich využily možnost tzv. fázování, tedy rozdělení, částečně přenesení do nového programového období 2014 - 2020. Někde už to opravdu nešlo, ale skutečně to pravidlo způsobilosti výdajů stanoví zcela nekompromisně, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015.

My jsme tam, kde skutečně jsme měli podezření nebo indikaci toho rizika, tak tam řídící orgán operačního programu životního prostředí odstupoval od registračních listů, a všem ostatním příjemců je poskytována maximální podpora včetně práce na fondu v sobotu a v neděli, nebo do pozdních večerních hodin, tak abychom minimalizovali riziko, že ty projekty nebudou dokončeny. Ale skutečně nelze vyloučit, že některé projekty nebude možno dokončit, např. z důvodu výběrového řízení nebo stížností na ÚOHS do konce prosince, ale já doufám, že to budou jednotky projektů. Ještě před rokem nám hrozilo, že těch projektů budou stovky. Děkuji.

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za odpověď. Přesto ještě na základě zkušeností, které jsou, si dovolím poprosit Ministerstvo životního prostředí a Státní fond, aby případně v rámci projednávání zákona o zadávání veřejných zakázek reagoval na podněty z některých realizací. Dochází k tomu, že je soutěž na dodávku třeba kanalizací soutěžena na cenu. Jenom na cenu. A firma, nebo investor, který má šibeniční termín, tak se bojí v případě nejnižší dodávky, i když je to, řekněme, firma bez nějaké historie, neuzavřít smlouvu, a dochází k tomu, že potom se třeba účastní stavby konsorcium, které je zaštítěno nějakou firmou, která se pak na stavbě ani neukáže, a ve výsledku to dělá firma, která nemá autorizaci, má třeba jednoho technika, má pět zaměstnanců a zadává to jiným firmám, které se tam potom po té stavbě potulují. (Připomínka předsedajícího: Čas.)

Čili toto je vážná věc, která by se měla řešit do budoucna, aby nedocházelo k tomu, co se dnes na stavbách děje. Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Ani to jsem nečekal, ale o to víc si toho vážím. Já vás chci ujistit, pane poslanče, že tomu věnujeme velkou pozornost. A víte dobře, že ona to je samozřejmě společná odpovědnost především na základě zákona o veřejných zakázkách nebo zadávání veřejných zakázek, který teď brzy bude ve sněmovně v projednávání, a někde bohužel ta možnost, posuzovat to jinak, než na cenu, nebyla. Nový zákon určitý nový prostor na toto vytvoří. Máte pravdu, k těm případům skutečně docházelo, a v řadě případů dokonce byly i předmětem korekcí. Dokonce některé projekty na základě toho byly i zrušeny a v některých případech v tom obce byly nevinně, ale přesto bohužel ten řídící nebo auditní orgán musel rozhodnout o zrušení projektu. Nic jiného mu nezbylo, protože by se jinak sám vystavoval sankci. Děkuji.

09.10.2015 07:45

Spalovna odpadu u Plzně je opět bez stavebního povolení

Spalovna odpadu v Chotíkově u Plzně, která je prakticky dokončená, opět přišla o pravomocné stavební povolení. Krajský soud v Plzni totiž vyhověl aktivistům, kteří napadli rozhodnutí Krajského úřadu Středočeského kraje. Ten na začátku července řekl, že stavební povolení pro spalovnu je platné.

Podle čtvrtečního vyjádření soudce Krajského soudu v Plzni Václava Roučky má rozhodnutí KÚ Středočeského kraje vady, kvůli kterým je nutné, aby byla věc projednána znovu. Soud už proto rozhodnutí KÚ Středočeského kraje zrušil. Nejzákladnější chyba se podle jeho slov stala v tom, že středočeský KÚ posuzoval odvolání podle právního stavu, který byl v době, kdy rozhodoval Městský úřad v Nýřanech. To bylo v roce 2013. „Jenže středočeský krajský úřad byl povinen rozhodovat podle právního stavu, který platil v době, kdy on sám rozhodoval, což bylo v červnu 2015. To znamená, že měl prakticky použít novelizované znění zákona o vlivu záměru na životní prostředí, což neudělal,“ vysvětlil Roučka s tím, že tato novela platí od 1. dubna 2015. Více ZDE

 

Související článek:

Soud dal znovu za pravdu aktivistům, spalovna ohrožena (DENÍK.cz, 8.10.2015)Zdroj: https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/soud-dal-znovu-za-pravdu-aktivistum-spalovna-ohrozena-20151007.html

 

Zdroj: iDNES.cz

 

08.10.2015 17:36

Prezentace z konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ zveřejněny!

Dne 6. a 7. se uskutečnil druhý ročník národní konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ, které pořádalo České ekologické manažerské centrum. Obsahově se konference se zaměřila jak na komunální tak i na podnikové odpady.

Zástupci Ministerstva životního prostředí představili stav legislativy Programu předcházení vzniku odpadů a jeho postupné plnění. Dále hovořili na téma prevence vzniku obalových odpadů podle zákona o obalech a představili i aktuální informace týkající se omezování spotřeby plastových odnosných tašek v ČR v návaznosti na novou evropskou legislativu. Konference také představila předcházení odpadů v nové metodice POH obcí.

Z pohledu podnikových odpadů byly účastníkům předneseny dobrovolné nástroje jako možná cesta k předcházení vzniku podnikových odpadů. Samostatné přednášky se věnovaly environmentálnímu účetnictví a čistší produkci. Nechyběly příklady prevence vzniku odpadů například při výstavbě silnic ani v automobilovém průmyslu.

 

Přednášky si můžete stáhnout - ZDE. Video připravujeme!

 

 

 

 

 

08.10.2015 10:58

Hlášení přes systém ISPOP - vody, odpady, ovzduší, IRZ

Společnost EKONOX, s. r. o. Vás srdečně zve na námi pořádaný workshop „Hlášení přes systém ISPOP - vody, odpady, ovzduší, IRZ“, který se uskuteční dne 22. 1. 2016 v Pardubicích.

Již třetím rokem jsme si pro Vás připravili workshop v oblasti zpracování jednotlivých hlášení, které máte jako provozovatelé zařízení povinnost zasílat v zákonných termínech každoročně přes systém ISPOP.

Workshop je koncipován do čtyř částí dle jednotlivých ohlašovacích povinností z oblasti vod, ovzduší, odpadů a IRZ. V  každém okruhu budou účastníci stručně seznámeni se základními povinnostmi dle platné legislativy, a bude předvedena praktická ukázka vyplnění formulářů pro vybrané modelové příklady.

Součástí workshopu bude také seznámení s novinkami, které se budou týkat tohoto či příštího ohlašovacího období. U jednotlivých ohlašovacích povinností Vás rovněž upozorníme na nejčastější chyby či nedostatky hlášení.

Bližší informace naleznete v závazné přihlášce ZDE.

Těšíme se na Vaši návštěvu!

08.10.2015 10:56

Ekologický audit Vaší společnosti - provozování v souladu s legislativou (nejčastější chyby, příklady z praxe)

Společnost EKONOX, s. r. o. Vás srdečně zve na námi pořádaný seminář „Ekologický audit Vaší společnosti - provozování v souladu s legislativou (nejčastější chyby, příklady z praxe)“, který se uskuteční dne 27. 11. 2015 v Pardubicích.

Nahlásila se k Vám kontrola některého z orgánů státní správy? Nejste si jisti, zda-li vše provozujete v souladu s platnou legislativou v oblasti životního prostředí? Máte zpracované všechny potřebné dokumenty? Zaregistrovali jste aktuální změny zákonů a nejste se zcela jisti, jestli z nich pro Vás nebudou vyplývat nové povinnosti?

Cílem našeho setkání by mělo být seznámit Vás se všemi povinnostmi, které jako provozovatel zařízení máte dle legislativy, aniž byste museli hledat v  příslušných právních předpisech. Jednotlivé oblasti budeme prokládat příklady z praxe, prostor zde bude také věnován vzájemné diskuzi s Vámi.

Bližší informace naleznete v závazné přihlášce - ZDE.

Těšíme se na Vaši návštěvu!

08.10.2015 09:56

Evropský parlament schválil omezení emisí ze středních spalovacích zdrojů

Poslanci Evropského parlamentu včera podpořili návrhy na omezení emisí oxidu siřičitého a oxidů dusíku ze středních spalovacích zařízení. Mezi ta patří generátory elektřiny či systémy k vytápění a chlazení v obytných domech, bytech či průmyslových zařízeních. Na nových pravidlech se poslanci neformálně dohodli s ministry členských států. V oblastech, kde dochází k porušování unijních norem kvality ovzduší, však členské státy budou muset posoudit, zda není potřeba zavést přísnější limity.

“Tato legislativa zaplňuje mezeru v legislativě mezi směrnicí o ekodesignu, která stanovuje standardy pro spalovací zařízení s příkonem do 1MW, a směrnicí o průmyslových emisích, týkající se zařízení nad 50MW. Emisní limity byly stanoveny na ambiciózní úrovni, tak aby se postupně zlepšovala kvalita ovzduší. Obsahují také náležité záruky pro provozování stávajících zařízení, zejména těch malých s příkonem do 5MW, které využívají především malé a střední podniky a poskytovatelé veřejných služeb a které jsou důležité pro vytápění škol, nemocnic a univerzit,” uvedl zpravodaj EP Andrzej Grzyb (ELS, PL). Dohodu s Radou podpořili poslanci poměrem hlasů 623 (pro): 70 (proti): 12 (zdrželo se hlasování).

Limity pro nová zařízení nabydou právní platnosti za tři roky. Stávající zařízení s jmenovitým tepelným příkonem přes 5MW budou muset plnit stanovené maximální hodnoty pro emise oxidu siřičitého, oxidů dusíku a prachu od roku 2025. Nejmenší zařízení, s jmenovitým tepelným příkonem mezi 1 a 5MW, která jsou využívána zejména malými a středními podniky, budou nové emisní stropy dodržovat od roku 2030.

Legislativa členským státům nebrání stanovit přísnější standardy, než jaké udává nová směrnice. Poslanci v jednáních prosadili, aby v oblastech, v nichž jsou porušovány unijní standardy kvality ovzduší, vnitrostátní úřady posoudily, zda není potřeba zavést přísnější emisní limity.

V EU je zhruba 143 000 “středních” spalovacích zařízení s jmenovitým tepelným příkonem mezi 1 a 50 MW. Používají se k výrobě elektřiny, k vytápění a chlazení v obytných domech či bytech a k výrobě tepla či páry pro průmyslové procesy. Tato zařízení jsou významným zdrojem emisí oxidu siřičitého, oxidů dusíku a prachu, jež jsou škodlivé pro kvalitu ovzduší v městských oblastech.

Zatímco malá spalovací zařízení pokrývá unijní legislativa týkající se ekodesignu a velká spalovací zařízení spadají pod pravidla směrnice o průmyslových emisích, emise ze středních spalovacích zařízení nebyla na úrovni EU dosud regulována.

Nové limity bude pro jejich vstup v platnost ještě muset formálně schválit Rada EU (Rada ministrů).

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE