Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

03.03.2015 15:57

Školení pro nakládání s chemickými látkami a směsmi

Společnost REACH konsult s.r.o. si Vás dovoluje pozvat na školení pro nakládání s chemickými látkami a směsmi. Seznámíte se s aktuálními požadavky platné legislativy v oblasti nakládání s chemickými látkami a upozorníme Vás na změny, které sebou přinese datum 1. 6. 2015.

Dále se dozvíte, co vše si představit pod pojmem nakládání s chemickými látkami/směsmi, jaká rizika z toho plynou a jakým způsobem postupovat při potencionálním vzniku havarijního stavu. Budete proškoleni osobou odborně způsobilou dle zákona č. 25/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném a účinném znění.

Každý absolvent semináře bude následně, na základě získaných zkušeností, schopen provést adekvátní proškolení zaměstnanců ve své společnosti. Seminář je určen pro ekology společností a všechny osoby, které v rámci své pracovní činnosti přichází do styku s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi.

 

Základní informace o akci

Název akce: Školení pro nakládání s chemickými látkami a směsmi

Termín konání akce: 24.3.2015

Místo konání akce: Olomouc, Regionální centrum Olomouc

Web: https://www.reach-konsult.cz/skoleni-seminare.aspx

Kontakt: Kateřina Mazuchová

E-mail: mazuchova@reach-konsult.cz

Telefon: 725 812 019

Pořadatel: REACH konsult s.r.o.

 

 

Pozvánka ke stažení - ZDE

 

03.03.2015 13:33

Mezinárodní výstava VODOVODY-KANALIZACE odpoví, jak na nové dotace či legislativu

Peněz bude výrazně méně a šanci na úspěch budou mít pouze ty projekty, které přinesou nejlepší efekt. Tak bude vypadat nové programové období Operačního programu Životní prostředí. To, jak se dotkne vodohospodářské infrastruktury, bude jedním z ústředních témat největší vodohospodářské akce v ČR - mezinárodní výstavy VODOVODY-KANALIZACE, která se uskuteční 19. – 21. května 2015 na výstavišti v Praze Letňanech. Více ZDE

 

03.03.2015 08:38

Komentář ČEZ k výsledkům hospodaření za rok 2014

Provozní zisk před odpisy (EBITDA) v roce 2014 dosáhl 72,5 mld. Kč, což je 2 mld. Kč nad původním očekáváním, a to navzdory nepřízni počasí a negativnímu vývoji regulace energetiky. Čistý zisk očištěný o mimořádné vlivy dosáhl 29,5 mld. Kč. Tržní kapitalizace vzrostla v roce 2014 o 35,3 mld. Kč na 315,7 mld. Kč a ČEZ se tak stal nejhodnotnější firmou ze všech nových členských zemí EU. K dobrým výsledkům přispěla zejména dohoda o narovnání s albánským státem a úspěšný start ambiciózního programu úspor. Díky aktivním opatřením očekává Skupina ČEZ v roce 2015 EBITDA na úrovni 70 mld. Kč. Více ZDE

03.03.2015 08:19

Světová plynárenská konference představí současný boom CNG a LNG

Poprvé se v rámci konference WGCParis2015 představí i samostatná výstava "Zemní plyn pro dopravu". Během čtyř dnů budou prezentována témata posledního vývoje CNG a LNG. Součástí výstavy o CNG a LNG je jsou i vzdělávací semináře, kterých se může kdokoliv zúčastnit zdarma.

Mezinárodní plynárenská unie (IGU) bude letos ve dnech 1. – 5. června 2015 pořádat 26. Světovou plynárenskou konferenci. World Gas Konference, která se koná jednou za tři roky, proběhne letos v Paříži (WGCParis2015). Jde o největší a nejprestižnější konferenci celosvětového plynárenství. Očekává se účast až 15 tisíc účastníků z více než 600ti světových energetických společností.

Na konferenci vystoupí např. zástupci společností GDF SUEZ, TOTAL, Gazprom, QatarGas, Chevron, Shell, RasGas, Exxonmobil, Woodside, American Gas Association, Statoil nebo GasTerra. Poprvé se v rámci konference představí i samostatná výstava "Zemní plyn pro dopravu". Za Český plynárenský svaz (ČPS), který je členem Mezinárodní plynárenské unie (IGU), se konference zúčastní Miloslav Zaur, předseda Rady ČPS.

Hlavní náplní programu konference je diskuze nad rolí zemního plynu v globálním energetickém mixu a budoucnost plynárenství. Část programu konference představí studie a výzkumy v oblasti zemního plynu, které byly sestaveny tisíci profesionály plynárenského oboru. Celosvětová konference bude také zaměřena na diskuzi o tématech jako je využití zemního plynu, uskladnění, distribuce nebo inovace.

Poprvé se v rámci konference WGCParis2015 představí i samostatná výstava "Zemní plyn pro dopravu". Spolu s organizacemi NGV Global a NGVA Europe, má za cíl představit všem účastníkům současný boom stlačeného a zkapalněného zemního plynu (CNG a LNG) jako paliva pro dopravu. Součástí výstavy o CNG a LNG je jsou i vzdělávací semináře, kterých se může kdokoliv zúčastnit zdarma. Během čtyř dnů zde budou prezentována témata posledního vývoje CNG a LNG, příležitosti a výzvy pro NGV sektor (on-road, off-road, námořní a železniční doprava, čerpací / plnicí stanice, bezpečnost, projekty OEM, RNG (Renewable Natural Gas) neboli biometanové systémy (včetně těch, které se používají pro plnění v námořní dopravě) aj. Výstava „Zemní plyn pro dopravu“ je rovněž příležitostí pro vystavující firmy, aby se společně prezentovaly a kvalifikovaným delegátům i odborníkům představily své výrobky a služby.

 

Předběžný program WGCParis2015 - ZDE

 

03.03.2015 07:29

Text rozsudku Soudního dvora EU ve věci zdanění emisních povolenek

Dne 26.2.2014 Soudní dvůr Evropské unie rozhodl ve věci ŠKO-ENERGO, s. r. o. v. Odvolací finanční ředitelství ohledně české darovací daně zavedené v období 2011-2012 z bezplatného nabytí emisních povolenek výrobci elektřiny, že unijní právo brání české dani, kterou je zdaněno bezplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů ze strany výrobců elektřiny, pokud této dani podléhá více než 10 % povolenek. Plné znění rozhodnutí SD EU uvádíme níže.

 

 

 

ROZSUDEK SOUDNÍHO DVORA (druhého senátu)

26. února 2015(*)

„Řízení o předběžné otázce – Ochrana ozonové vrstvy – Systém pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Evropské unii – Metoda přidělování povolenek – Bezplatné přidělení povolenek – Uplatnění daně darovací na takové přidělení“

Ve věci C‑43/14,

jejímž předmětem je žádost o rozhodnutí o předběžné otázce na základě článku 267 SFEU, podaná rozhodnutím Nejvyššího správního soudu (Česká republika) ze dne 18. prosince 2013, došlým Soudnímu dvoru dne 27. ledna 2014, v řízení

ŠKO–ENERGO, s. r. o.

proti

Odvolacímu finančnímu ředitelství,

SOUDNÍ DVŮR (druhý senát),

ve složení R. Silva de Lapuerta, předsedkyně senátu, K. Lenaerts, místopředseda Soudního dvora, vykonávající funkci soudce druhého senátu, J.-C. Bonichot (zpravodaj), A. Arabadžev a J. L. da Cruz Vilaça, soudci,

generální advokátka: J. Kokott,

vedoucí soudní kanceláře: M. Aleksejev, rada,

s přihlédnutím k písemné části řízení a po jednání konaném dne 19. listopadu 2014,

s ohledem na vyjádření předložená:

–        za ŠKO–ENERGO, s. r. o. T. Zatloukalem, poradcem,

–        za Odvolací finanční ředitelství D. Jerouškem a E. Nedorostkovou, jako zmocněnci,

–        za českou vládu M. Smolkem a J. Vláčilem, jako zmocněnci,

–        za Evropskou komisi E. Kružíkovou, P. Němečkovou a K. Mifsud-Bonnicim, jako zmocněnci,

po vyslechnutí stanoviska generální advokátky na jednání konaném dne 11. prosince 2014,

vydává tento

Rozsudek

 

1        Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce se týká výkladu článku 10 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, s. 32; Zvl. vyd. 15/07, s. 631).

 

2        Tato žádost byla předložena v rámci sporu mezi společností ŠKO–ENERGO, s. r. o. (dále jen „ŠKO–ENERGO“) a Odvolacím finančním ředitelstvím ohledně zaplacení daně z přidělení povolenek na emise skleníkových plynů v letech 2011 a 2012.

Právní rámec

Unijní právo

 

3        Podle bodu 5 jejího odůvodnění přispívá směrnice 2003/87 k plnění závazků Evropského společenství a jeho členských států ohledně snížení antropogenních emisí skleníkových plynů v souladu s rozhodnutím Rady 2002/358/ES ze dne 25. dubna 2002 o schválení Kjótského protokolu k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu jménem Evropského společenství a o společném plnění závazků z něj vyplývajících (Úř. věst. L 130, s. 1; Zvl. vyd. 1/42, s. 24) za efektivních podmínek, prostřednictvím účinného evropského trhu s povolenkami na emise skleníkových plynů při současném co možná nejmenším snížení hospodářského rozvoje a zaměstnanosti.

 

4        Bod 7 odůvodnění směrnice 2003/87 uvádí:

„Předpisy Společenství týkající se přidělování povolenek členskými státy jsou nezbytné k zachování integrity vnitřního trhu a k zamezení narušení hospodářské soutěže.“

 

5        Článek 1 směrnice 2003/87, nadepsaný „Předmět“, stanoví:

„Tato směrnice vytváří systém pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství [...], aby se podpořilo snižování emisí skleníkových plynů způsobem efektivním z hlediska nákladů a ekonomicky účinným.“

 

6        Článek 10 směrnice 2003/87, nadepsaný „Způsob přidělování (alokace)“, stanoví:

„Pro tříleté období počínající dnem 1. ledna 2005 členské státy přidělí alespoň 95 % povolenek zdarma. Pro pětileté období počínající dnem 1. ledna 2008 členské státy přidělí alespoň 90 % povolenek zdarma.“

České právo

 

7        Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění zákona č. 402/2010 Sb. (dále jen „zákon č. 357/1992 Sb.“), obsahuje ustanovení, podle nichž bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů podléhá dani darovací.

 

8        Ustanovení § 6 odst. 8 zákona č. 357/1992 Sb. stanoví:

„Předmětem daně darovací je bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů v letech 2011 a 2012 pro výrobu elektřiny v zařízení, které k 1. lednu 2005 nebo později vyrábělo elektřinu na prodej třetím osobám a ve kterém probíhá z činností, na které se vztahuje obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, pouze spalování paliv […] výrobcem elektřiny.“

 

9        Ustanovení § 7a tohoto zákona, nadepsané „Základ daně u bezúplatně nabytých povolenek“, uvádí:

„(1)      Základem daně darovací u bezúplatně nabytých povolenek je průměrná tržní hodnota povolenky na emise skleníkových plynů k 28. únoru příslušného kalendářního roku vynásobená počtem bezúplatně nabytých povolenek k výrobě elektřiny pro příslušný kalendářní rok.

(2)      Průměrnou tržní hodnotu povolenky na emise skleníkových plynů k 28. únoru příslušného kalendářního roku zveřejní Ministerstvo životního prostředí způsobem umožňujícím dálkový přístup.“

 

10      Ustanovení § 14a uvedeného zákona, nadepsané „Sazba daně darovací u bezúplatně nabytých povolenek“, upřesňuje:

„Sazba daně darovací u bezúplatně nabytých povolenek činí 32 %.“

 

11      Ustanovení § 20 odst. 1 a 15 zákona č. 357/1992 Sb. zní takto:

„(1)      Od daně dědické a daně darovací je osvobozeno bezúplatné nabytí majetku

a)      Českou republikou nebo jiným členským státem Evropské unie, Norskem a Islandem (dále jen ,jiný evropský stát‘), jakož i bezúplatné poskytnutí majetku Českou republikou, s výjimkou bezúplatně nabytých povolenek, či nabytí majetku od jiného evropského státu, [...]

[...]

(15)      Od daně darovací je osvobozeno nabytí takového počtu bezúplatně nabytých povolenek, které odpovídá poměru průměrného množství vyrobené elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla k celkovému množství vyrobené elektřiny v letech 2005 a 2006.“

Spor v původním řízení a předběžná otázka

 

12      ŠKO–ENERGO nabyla bezplatně povolenky na emise skleníkových plynů v letech 2011 a 2012 pro výrobu elektřiny, za které od ní Finanční úřad požaduje částku 20 473 152 Kč z titulu daně darovací.

 

13      ŠKO–ENERGO toto uložení daně neúspěšně napadla u Finančního ředitelství a poté podala žalobu ke Krajskému soudu v Praze, v níž uvedla, že tato daň není v souladu s článkem 10 směrnice 2003/87.

 

14      Krajský soud v Praze její žalobě vyhověl.

 

15      Nejvyšší správní soud, ke kterému byla podána kasační stížnost, vyjadřuje pochybnosti o slučitelnosti této daně s unijním právem, konkrétně s článkem 10 směrnice 2003/87, podle kterého se v období 2008–2012 přidělí alespoň 90 % emisních povolenek zdarma.

 

16      Za těchto podmínek se Nejvyšší správní soud rozhodl přerušit řízení a položit Soudnímu dvoru následující předběžnou otázku:

„Je třeba článek 10 [směrnice 2003/87] vykládat v tom smyslu, že brání uplatnění takových vnitrostátních předpisů, které podrobují bezplatné přidělení emisních povolenek v příslušném období dani darovací?“

K předběžné otázce

 

17      Podstatou otázky předkládajícího soudu je, zda je třeba článek 10 směrnice 2003/87 v rozsahu, v němž ukládá členským státům pro období 2008–2012 povinnost přidělit alespoň 90 % povolenek na emise skleníkových plynů zdarma, vykládat v tom smyslu, že brání uplatnění takové daně darovací, o jakou se jedná ve věci v původním řízení.

 

18      Jak vyplývá ze znění článku 10 směrnice 2003/87, podle něhož členské státy během období, o které se jedná v původním řízení, přidělí alespoň 90 % povolenek na emise skleníkových plynů zdarma, brání tento článek výběru poplatků za přidělení samotných povolenek (rozsudek Iberdrola a další, C‑566/11, C‑567/11, C‑580/11, C‑591/11, C‑620/11 a C‑640/11, EU:C:2013:660, bod 27).

 

19      Soudní dvůr však upřesnil, že ani článek 10 směrnice 2003/87, ani žádné jiné ustanovení této směrnice se netýkají použití těchto emisních povolenek ani výslovně neomezují právo členských států přijmout opatření, která mohou ovlivnit hospodářské důsledky použití takových povolenek (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 28).

 

20      Za těchto podmínek mohou členské státy v zásadě přijmout taková opatření hospodářské politiky, jako je kontrola cen uplatňovaných na trzích určitého

zboží nebo základních zdrojů, která určují způsob, jakým se hodnota povolenek na emise skleníkových plynů, které byly přiděleny zdarma, přenese na spotřebitele (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 29).

 

21      Přijetí takových opatření však nesmí neutralizovat zásadu bezplatného přidělení povolenek na emise skleníkových plynů ani ohrozit cíle směrnice 2003/87 (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 30).

 

22      V tomto ohledu brání zásada bezplatnosti stanovená v článku 10 směrnice 2003/87 nejen přímému stanovení ceny za přidělení povolenek na emise skleníkových plynů, ale také následnému výběru poplatku za přidělení takových povolenek (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 31).

 

23      V projednávané věci ze spisu předloženého Soudnímu dvoru vyplývá, že dani darovací dotčené v původním řízení ve výši 32 % podléhají povolenky na emise skleníkových plynů nabyté bezplatně pro výrobu elektřiny spalováním paliv, s výjimkou kombinované výroby elektřiny a tepla.

 

24      Je tedy třeba konstatovat, že takové opatření, o jaké se jedná v původním řízení, které se týká pouze přidělení emisních povolenek, a nikoliv jejich použití, nadto v určitém odvětví a během omezené doby odpovídající částečně době, po kterou unijní zákonodárce zavedl přechodně zásadu téměř bezplatného přidělování povolenek, představuje poplatek zatěžující bezplatné přidělení povolenek na emise skleníkových plynů, který je neslučitelný s požadavkem bezplatnosti zavedeným směrnicí 2003/87.

 

25      Je třeba rovněž dodat, že takové opatření, jehož cílem, jak vyplývá z předkládacího rozhodnutí, bylo získat dodatečné příjmy pro provozovatele solárních elektráren, sleduje jiné cíle než směrnice 2003/87. Nelze jej proto považovat ani za přísnější ochranné opatření ve smyslu článku 193 SFEU (obdobně viz rozsudky Deponiezweckverband Eiterköpfe, C‑6/03, EU:C:2005:222, body 49 a 52, jakož i Azienda Agro‑Zootecnica Franchini a Eolica di Altamura, C‑2/10, EU:C:2011:502, bod 50).

 

26      Česká vláda nicméně tvrdila, že článek 10 směrnice 2003/87 nebrání takové dani darovací, o jakou se jedná v původním řízení, jelikož tato daň v praxi zatěžuje méně než 10 % celkové hodnoty povolenek na emise skleníkových plynů přidělených tímto členským státem.

 

27      V tomto ohledu je však třeba uvést, že druhá věta tohoto článku stanoví pro dotčené období zásadu bezplatného přidělení alespoň 90 % povolenek, aniž odkazuje na jejich hodnotu.

 

28      Je třeba rovněž zdůraznit, že výklad zastávaný českou vládou odporuje cíli sledovanému článkem 10 směrnice 2003/87, kterým je dočasně zmírnit hospodářský dopad zřízení trhu s povolenkami na emise skleníkových plynů Evropskou unií, a to zabráněním ztrátě konkurenceschopnosti některých výrobních odvětví, na která se tato směrnice vztahuje (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 39). Takový cíl totiž vyžaduje, aby omezení množství povolenek, které mohou být přiděleny za úplatu, na 10 % bylo posuzováno z hlediska subjektů v každém z dotčených odvětví, a nikoliv ve vztahu ke všem povolenkám vydaným členským státem, při dodržení zásady rovnosti.

 

29      Předkládajícímu soudu přísluší, aby ve světle těchto úvah ověřil, zda o dani darovací, o kterou jde v původním řízení, lze mít za to, že respektuje 10% horní hranici pro přidělení emisních povolenek za úplatu, kterou stanoví článek 10 směrnice 2003/87.

 

30      Na položenou otázku je tedy třeba odpovědět tak, že článek 10 směrnice 2003/87 musí být vykládán v tom smyslu, že brání uplatnění takové daně darovací, o jakou se jedná ve věci v původním řízení, pokud tato daň nerespektuje 10% horní hranici pro přidělení emisních povolenek za úplatu, kterou stanoví tento článek, což musí ověřit předkládající soud.

 

K nákladům řízení

31      Vzhledem k tomu, že řízení má, pokud jde o účastníky původního řízení, povahu incidenčního řízení ve vztahu ke sporu probíhajícímu před předkládajícím soudem, je k rozhodnutí o nákladech řízení příslušný uvedený soud. Výdaje vzniklé předložením jiných vyjádření Soudnímu dvoru než vyjádření uvedených účastníků řízení se nenahrazují.

 

Z těchto důvodů Soudní dvůr (druhý senát) rozhodl takto:

Článek 10 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES musí být vykládán v tom smyslu, že brání uplatnění takové daně darovací, o jakou se jedná ve věci v původním řízení, pokud tato daň nerespektuje 10% horní hranici pro přidělení emisních povolenek za úplatu, kterou stanoví tento článek, což musí ověřit předkládající soud.

Podpisy.

03.03.2015 07:09

E15: Růst HDP už nezvedá spotřebu elektřiny

Ekonomický růst a spotřeba elektřiny se od sebe oddělily už před více než deseti lety. Reálný HDP od roku 2000 vzrostl o 40 procent, zatímco elektřiny se spotřebuje jen o devět procent více. Tlak na efektivnější hospodaření bude pokračovat i kvůli politice Evropské unie, která si dala za cíl zvýšit energetickou účinnost do roku 2030 o 27 procent. Firmy tak budou využívat nové technologie s cílem omezit spotřebu energií. Průmysl loni potřeboval o téměř tři procenta elektřiny méně než v roce 2013. Najít ale jednoznačnou souvislost mezi úspornými opatřeními a spotřebou u velkých odběratelů, není snadné. Zpravidla jdou proti sobě dva protichůdné vlivy. Více ZDE

 

Zdroj: E15

03.03.2015 06:59

Dotační program MŽP má řešit problém sanací, pokud není znám vlastník

Ministerstvo životního prostředí připravuje dotační program ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP), z něhož bude možné zaplatit naléhavé sanace znečištěných území, a to i v případě, že není jasný vlastník kontaminované nemovitosti. Z nového dotačního programu bude možné s pomocí krajů podobné akutní akce financovat. Stát by pak peníze vymáhal od vlastníků. MŽP spolu s Českou inspekcí životního prostředí také zmapovalo celé území České republiky, aby bylo možné odhadnout, kde se stát nebo obce potýkají s podobnými problémy a kolik zhruba bude na takovéto akutní projekty potřeba peněz. Impulzem k tomuto kroku byla situace v areálu bývalé společnosti Vitka Textiles v Brněnci na Svitavsku.

 

Nový dotačního program startuje koncem března - více ZDE

 

Zdroj: ČTK

02.03.2015 19:20

Prošlé léky lidé nejčastěji spláchnou nebo vyhodí do koše

Nevyužité léky představují nebezpečný odpad, který je nutné odborně zlikvidovat. Nejšetrnější způsob likvidace představuje jejich odevzdání v kterékoli lékárně, kde k tomu slouží speciální sběrné kontejnery. Jejich obsah odváží pravidelně specializovaná firma rovnou do spalovny, která má k likvidaci speciální oprávnění.

Jak ukazuje průzkum Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL), nepoužité farmaceutické produkty vrací v ordinacích nebo lékárnách pouze polovina domácností. Pokud se lidé rozhodnou léky zlikvidovat, ale nevracejí je ve zdravotnických zařízeních, nejčastěji je spláchnou nebo jednoduše vyhodí do koše. Přitom po spláchnutí přípravky kontaminují odpadní vodu, kterou je nutné velmi nákladně čistit. I přesto v ní pak ale zůstávají stopové prvky. Jde především o estrogeny, které jsou součástí antikoncepčních přípravků. V případě vyhození do komunálního odpadu se v něm léky rozkládají, látky uvolněné tímto procesem prosakují do půdy a zhoršují tak její kvalitu.

 

Kampaň "Léky do koše nepatří"

Státní ústav pro kontrolu léčiv zahájil kampaně pro širokou laickou veřejnost „ Léky do koše nepatří“. Cílem kampaně je edukovat veřejnost v oblasti správného nakládání s léčivy v domácnostech a jejich likvidace, a tím zvýšit jejich bezpečnost a zájem o vlastní zdraví i životní prostředí. Na informačním portálu pro veřejnost https://www.olecich.cz/leky-do-kose-nepatri se pacienti dozví například:

  • Jak léky v domácnosti správně skladovat
  • Jak léky správně užívat
  • Jakým způsobem likvidovat léky, které již nejsou použitelné

 

Zdroj: ČT24 (Prošlé léky často končí v odpadu. Víte, co se s nimi stane?, 2.3.2015), SÚKL

02.03.2015 09:58

Držitel ceny The Quality Innovation of the Year 2014 na konferenci TVIP

Cenu získala společnost BIOUHEL.CZ s.r.o. za svůj projekt „Karbonizace biologicky rozložitelných materiálů s využitím odpadního tepla“. Posluchači semináře „INOVACE A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ“ se tak mohou těšit na přednášku přímo od tvůrce myšlenky pana Jana Káňi.

Konference Týden výzkumu a inovací pro praxi 2015 se zúčastní i zlínská společnost BIOUHEL.CZ s.r.o. Ta získala za svůj projekt „Karbonizace biologicky rozložitelných materiálů s využitím odpadního tepla“ prestižní mezinárodní ocenění The Quality Innovation of the Year 2014. Jedinečnost této technologie spočívá v karbonizaci jakékoliv odpadní biomasy, včetně komunálních bioodpadů. V tom se liší od tradičních technologií kabrobnizujících pouze dřevo. Výsledkem je uhlíkatý materiál označovaný jako Biouhel. Ten nachází využití zejména v zemědělství, jelikož po zapracování do půdy výrazně zvyšuje její kvalitativní vlastnosti. Přispívá k zadržování vody a brání erozi a vyplavování přebytků hnojiv. Výsledkem je zvýšení přirozené půdní úrodnosti a vzniku potřebného humusu.

Společnost BIOUHEL.CZ zachází ještě dál a přichází další inovací spočívající ve využití zbytkového tepla z horkých spalin. Ty místo aby byly bez efektu vypuštěny, využívají se například k výrobě elektrické energie na bioplynové stanici. Inovativní řešení je výsledkem výzkumu ve firmě AIVOTEC s.r.o. a je chráněno čtyřmi užitnými vzory a dvěma patentovými přihláškami. Je také držitelem Speciální ceny České inovace 2013 za Společenskou prospěšnost inovace.

Posluchači semináře „INOVACE A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ“ se mohou těšit na přednášku v pátek 20. 3. 2015 od 12.40 hod. v Konferenčním sále II, kde odezní přímo od tvůrce myšlenky pana Jana Káňi.

Technologie splňuje podmínky pro vstup do programu ověřování environmentální technologií (EU ETV), jehož cílem je propagovat důvěryhodné inovace na zahraničních trzích.

Konference Týden výzkumu a inovací 2015 (TVIP 2015) se zaměří od na: Rizikový management, Výzkum v odpadovém hospodářství a Inovace a životní prostředí. Konference se uskuteční ve dnech 18.3. až 20.3.2015 v Hustopečích u Brna, další informace na www.TVIP.cz

02.03.2015 08:37

ERÚ: Dopady novely energetického zákona není možné spočítat

Regulované subjekty z oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství, které Energetický regulační úřad (ERÚ) oslovil se žádostí o kvantifikaci dopadů nové energetické legislativy, nejsou schopny tyto dopady spočítat před přijetím zákona. Uvedla to předsedkyně ERÚ Alena Vitásková v otevřeném dopise pro poslance Parlamentu České republiky. Zároveň je vyzvala, aby buď přijali komplexní pozměňovací návrh ERÚ, nebo stávající zákon dále neprojednávali a počkali na novelu, kterou ještě letos plánuje předložit Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

„Dnes není možné říci, zda novela energetického zákona zvedne ceny energií o procento nebo o desítky procent. MPO sice předalo několika výborům Poslanecké sněmovny materiál, podle něhož jsou dopady na státní rozpočet i na konečné ceny energií údajně minimální, ale vzhledem k faktu, že energetické firmy nejsou schopny dopady spočítat, je více než pravděpodobné, že MPO ignoruje řadu nebezpečí a že nemohlo mít validní podklady pro své stanovisko," uvedla Alena Vitásková.

 

ERÚ: Oslovené energetické společnosti však podle svých vyjádření neumějí dopady kvantifikovat. Dnes tedy není možné zodpovědně říci, zda novela energetického zákona zvedne ceny energií o procento nebo o desítky procent.

 

V dopise je zmíněn jeden příklad z mnoha skrytých nebezpečí, jímž je hrozba účelového dělení solárních elektráren. Pozměňovací návrhy hospodářského a rozpočtového výboru umožní účelově dělit elektrárny (zejména solární) na menší subjekty, nadále čerpat plnou podporu, ale vyhnout se placení tzv. solárního odvodu. Státní rozpočet jen na této položce může přijít až o 2 mld. Kč ročně, do ukončení doby podpory asi o 35 mld. Kč.

Alena Vitásková v otevřeném dopise legislativcům mj. připomíná, že se alespoň částečně podařilo prosadit nápravu. Že pod tlakem ERÚ byla zastavena finanční podpora pro nové alternativní zdroje a poplatek na ně byl zastropován: „Stejně odpovědně ERÚ postupuje i nyní a požaduje pouze zajištění rovných podmínek pro všechny účastníky trhu a především ochranu spotřebitelů." sdělila Alena Vitásková v otevřeném dopise.

 

Dokument ke stažení:

Otevreny_dopis

01.03.2015 18:37

E15: Lesy ČR chtějí po chvaletické elektrárně miliony za zničené stromy

Lesy ČR požadují po Elektrárně Chvaletice náhrady škod způsobených imisemi ze spalování hnědého uhlí na lesních porostech ve vlastnictví státu. U soudu je v současnosti 15 typově shodných žalob, které státní podnik na elektrárnu podal. Celkově požaduje více než šest milionů korun plus úroky z prodlení. Lesy ČR vše dokládají znaleckými posudky nebo výzkumnými projekty. V jednom sporu již Lesy ČR pravomocně uspěly. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

01.03.2015 10:39

Konkurenční prostředí v odpadovém hospodářství z pohledu šéfa společnosti ASEKOL

KOMENTÁŘ Předseda představenstva společnosti ASEKOL Jan Vrba popisuje situaci a hlavní důvody dnešních sporů mezi výrobci (a jimi vlastněnými kolektivními systémy) a nadnárodními odpadářskými firmami zastoupenými ČAOH o směřování legislativy a o to jakým způsobem bude do budoucna zpětný odběr zajišťován. Snahou odpadářských firem je podle Vrby co nejvíce omezit výrobce v oblasti vlastního nakládání s odpady. Z tohoto důvodu prosazují do nové legislativy režim odpadů i pro zpětně odebrané výrobky, povinné zadávání všech činností v rámci zpětného odběru jen jako externí činnost, zákaz vstupu výrobců a kolektivních systémů na trh odpadů. Více ZDE

01.03.2015 06:41

Obec Němčovice podala podnět k ÚOHS kvůli monopolu společnosti EKO­-KOM

Pokud nepodepíšete novou smlouvu, budete mít menší odměny za odevzdaný vytříděný odpad. Tak s "rebelujícími" obcemi, které nevýhodnou smlouvu odmítly podepsat, jedná společnost EKO-­KOM. S tímto postupem se nehodlá smířit zastupitelstvo obce Němčovice. Rozhodlo, že podá žádost o zahájení řízení ve věci podezření na zneužití dominantního (resp. monopolního) postavení spol. EKO­-KOM a.s. dle zákona o ochraně hospodářské soutěže k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Více ZDE

01.03.2015 06:21

Začaly platit nové pravidla pro výkup kovů od fyzických, kontroly začnou okamžitě

Od dnešního dne platností vyhláška č. 27/2015 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, která mění pravidla výkupu kovových odpadů pouze od nepodnikajících fyzických osob. Jediným možným způsobem, jak za kov zaplatit fyzickým osobám je tak bezhotovostní platba.

„Vzhledem k vážnosti situace nebudeme dělat žádné přechodné období a s kontrolami začneme hned. Počítáme s tím, že budeme provádět kontroly a budeme se snažit odhalit od začátku ty sběrny, které nová pravidla hry nevezmou za své,“ uvedl pro Český rozhlas ředitel České inspekce životního prostředí Erik Geuss Geuss. Sběrna, která zaplatí za kovový odpad v hotovosti, může dostat až milionovou pokutu.

Pět zásadních OTÁZEK a ODPOVĚDÍ k bezhotovostní platbě za výkup kovů najdete ZDE.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE