Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
 
  

 

Novinky

03.09.2015 07:35

EKONOM: Na falešné ekology s kamerou

DOPORUČUJEME Advokáti varují před nepravými ekologickými sdruženími, která chtějí namísto ochrany krajiny spíše maximalizovat svůj zisk. Chtějí peníze za to, že nebudou napadat proces schvalování. "Taková nepravá ekologická sdružení si velmi dobře uvědomují, že prodloužení o řadu měsíců až let v důsledku odvolacího a soudního řízení znamená pro developera finanční ztrátu investic utopených v projektu," říká seniorní advokát Jiří Buryan z Havel, Holášek & Partners. "Za zásadní chybu považujeme i to, že ekologickým sdružením jsou za své aktivity těžko postižitelné a realizují je bez jakékoli hmotné odpovědnosti a zodpovědnosti." tvrdí Jiří Študent z Českého ekologického manažerského centra s tím, že tak mají téměř neomezené možnosti. Celý článek najdete v dnešním EKONOMu č.36/2015 na straně 40 (nebo ZDE, scan článku ZDE . Celý komentář CEMC pro redakci EKONOMu uvádíme níže.

 

Komentář CEMC pro EKONOM:

Nutno bohužel konstatovat, že právní prostředí různým “ekologickým” sdružením značně nahrává. Právě čerstvá novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je z tohoto pohledu příkladná, kde došlo ke značnému posunu rovnováhy mezi právy jednotlivých účastníků správních řízení v neprospěch investorů. Je cela popíráno právo žadatele realizovat určitý investiční záměr, pokud splní předem stanovené zákonné podmínky na ochranu životního prostředí (více k tématu ZDE).

Určitě by bylo zajímavé, kdyby Ministerstvo životního prostředí potažmo EU, vyhodnotila skutečný přínos procesu EIA. Nakonec bychom určitě zjistili, že kvalitní odborný pracovník úřadu, formálně jednoduchý a jednotný povolovací princip, racionální a stálá environmentální legislativa preferující individuální přístup a místní podmínky je pro životní prostředí daleko přínosnější, potažmo i pro samotné racionální rozhodování v konkrétních kauzách. Jedině tak se dá bránit účelovým aktivitám, protože vytvoříme podmínky, aby byl úředník odbornou autoritou. Neustále měnící se pravidla hry – tedy legislativy a její množství naopak žádoucímu stavu nikterak nepřispívá.

Určitě jeden z nejslabších článků je samotná Evropská unie, která namísto toho, aby cíleně legislativu co nejvíce zjednodušovala a zaměřila se na to podstatné, tak jí vytváří stále komplikovanější a tvoří tak nové a nové investiční bariéry a tedy i další manipulační prostor pro účelové občanské iniciativy. Už od pradávna platí zásada zlatého selského rozumu, do čehož určitě nepatří současný trend EU, tedy touha regulace všeho a určitě ani naše lidová tvořivost při implementaci evropské legislativy do našeho právního řádu. Jedná se bohužel o iniciativy s těžko prokazatelným dopadem na životní prostředí ale bohužel se zásadním dopadem na naše hospodářství.

Za zásadní chybu považujeme i to, že “ekologickým” sdružením jsou za své aktivity těžko postižitelné a realizují je bez jakékoli hmotné odpovědnosti a zodpovědnosti. Na konci července média informovala o tom, že čeští odpůrci jádra dostali z Rakouska miliony na své aktivity, což jasně deklaruje to, jak má společnost vnímat jejich účelové názory. Pojďme zkusmo těmto iniciativám svěřit výrobní podnik a dát jim skutečnou zodpovědnost a prostor pro své myšlenky. Myslím, že by velmi rychle pochopily, že ochrana životního prostředí má také své hranice a že dávat lidem práci a vytvářet HDP není až tak snadné.

 

Ing. Jiří Študent ml., CEMC

02.09.2015 15:45

Znečištění podzemních a povrchových vod - riziko budoucí katastrofy

Dovolujeme si Vás tímto pozvat na další seminář cyklu Prevence katastrof - ochrana obyvatel a životního prostředí 2014-2015, který nese podtitul Znečištění podzemních a povrchových vod - riziko budoucí katastrofy. Seminář se koná ve čtvrtek 24. září 2015 v Praze. Seminář pořádá ČESKÝ SPOLEK PRO PÉČI O ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a Český národní výbor pro omezování následků katastrof.

Cílem semináře je upozornit na staré ekologické zátěže (SEZ), jejichž výskyt je v rámci ČR poměrně dobře zmapován a jejichž četnost možná překvapí nejednoho z vás. SEZ mají často negativní dopady na kvalitu vod. Proto bychom chtěli obrátit pozornost ke kvalitě podzemních vod i povrchových vod a ohrožení této kvality SEZ i jinými druhy krizových situací. Tyto důležité zdroje pitné vody jsou často znečišťovány SEZ, působením zemědělství i průmyslu a v neposlední řadě nepřímo ohrožovány i nedostatečnou údržbou vodovodních řadů (potrubí), jak jsme letos zaznamenali například v pražských čtvrtích Bubeneč a Dejvice. Vznikají a mohou tak vznikat další typy krizových situací, na které je třeba se včas připravit. V diskusi se pak zeptáme, zda nepřišel i čas věnovat se více (fyzickému) zabezpečení veřejných vodovodů a kanalizací, vodáren a další infrastruktury, neboť nelze vyloučit ani nebezpečí záměrné kontaminace vody. Jaké možnosti dnes obec či město má?

Další informace najdete v níže uvedených dokumentech. V roce 2016 se můžete těšit na seminář Přívalové (bleskové) povodně – technické možnosti včasného varování, limity předpověditelnosti, zlepšování připravenosti.

 

Dokument ke stažení:

Pozvánka

Přihláška

02.09.2015 13:58

AREVA spouští unikátní testovací systém pro optimalizaci jaderných reaktorů

AREVA ve svém zařízení Creusot ve Francii spustila unikátní testovací systém, který v malém měřítku dokáže reprodukovat veškeré komponenty chladicího systému reaktoru typu EPR. Systém s názvem BEATRICE (Boucle pour l'Etude et l'Analyse du TRansport de produits de Corrosion dans l'Eau: smyčka pro studium a analýzu přepravy korozních produktů ve vodě) simuluje vlastnosti reaktoru, co se teploty, tlaku, rychlosti cirkulace tekutin a chemie týče, aby bylo možné pozorovat chování hlavních komponent - paliva, parogenerátorů, reaktorové nádoby a potrubí. Teplo vyprodukované jadernou reakcí je simulováno silnými elektrickými topnými elementy.

AREVA vyvinula tento testovací systém, aby mohla svým zákazníkům nabídnout inovativní a spolehlivé řešení pro optimalizaci provozu reaktoru. Jde zejména o snížení úrovně korozních částic, které vznikají a následné cirkulují v systému chlazení reaktoru a po průchodu aktivní zónou se stanou radioaktivními. Projekt BEATRICE je součástí Bezpečnostní aliance AREVY – souboru produktů a služeb navržených pro optimalizaci bezpečnosti jaderných zařízení. Evropská i americká zařízení a výzkumné organizace již o tento inovativní systém projevily zájem.


 

02.09.2015 12:20

MPO předložilo studie k problematice těžebních limitů

STUDIE KE STAŽENÍ Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) dne 31. 8. 2015 předalo vládě čtveřici studií zabývající se ekonomickými, sociálními a environmentálními dopady jednotlivých zvažovaných variant posunutí těžebních limitů a též potřebami českého teplárenství. Tyto studie budou představovat důležité podklady při rozhodování vlády v této otázce. Plné znění studií naleznete níže.

 

 

 

02.09.2015 09:00

Starý OPŽP: SFŽP stanovil sociálně únosnou cenu vody

Státní fond životního prostředí zveřejňil přehled sociálně únosné ceny pro vodné a stočné, stanovené pro jednotlivá krajská území (NUTS 3) dle pravidel OPŽP 2007-2013, které jsou platné pro rok 2016. Sociálně únosná cena pro vodné a stočné je platná pro projekty spolufinancované z Operačního programu Životní prostředí v programovém období 2007-2013 v rámci prioritní osy 1 - Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní, podoblasti podpory 1.1.1 - Snížení znečištění z komunálních zdrojů a oblasti podpory 1.2 - Zlepšení jakosti pitné vody. Tyto ceny jsou rozhodující při posuzování dodržování podmínek Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro výše uvedené projekty, a to v tom smyslu, že příjemce má možnost (nikoliv povinnost) ceny na sociálně únosnou úroveň snížit. Sociálně únosná hranice pro výdaje na vodné a stočné definována jako cena pro vodné a stočné (včetně DPH), která představuje 2 % průměrných ročních čistých příjmů domácností se standardní specifickou spotřebou vody 80 l/os*den.

 

Dokument ke stažení:

Sociálně únosná cena pro vodné a stočné na rok 2016 dle podmínek OPŽP 2007–2013

02.09.2015 08:08

Ministerstvo průmyslu a obchodu zahájilo další etapu Ekoauditu

ZÁSADNÍ! Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zahájilo další aktualizaci formou sběru podnětů, návrhů a připomínek k právním předpisům z oblasti životního prostředí, které způsobují nadměrnou a neopodstatněnou administrativní a finanční zátěž podnikatelským subjektům.

Screening v rámci nové etapy Ekoauditu je zaměřen zejména na následující zákony: o odpadech, o ochraně ovzduší, o látkách poškozují ozonovou vrstvu a o fluorovaných skleníkových plynech, obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, vodách, vodovodech a kanalizacích, obalech, IPPC, IRZ, o ochraně příroda a krajiny, EIA, PZH, předcházení ekologické újmě a o chemických látkách a směsích.

Pro podněty a připomínky prosím využijte níže uvedený formulář, který zašlete na studentj@cemc.cz. MPO stanovilo termín 12. října 2015, proto prosíme o zaslání podkladů nejpozději do 10. října 2015. Další podklady k Ekoauditu (přehled stávajících úkolů z předchozích fází ekoauditu, přehled splněných úkolů z předchozích fází, rodné listy nových úkolů...) najdete ZDE.

 

Dokumenty ke stažení:

EKOAUDIT_Dotazník.doc

01.09.2015 17:30

Z programu Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii ČR

AVÍZO Ve čtvrtek 10. září 2015 se odpoledne na Ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) uskuteční devatenácté zasedání Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii České republiky. Rada vlády má na programu například stav plnění a prosazování Státní energetické koncepce ČR, přípravu podkladů k problematice těžby hnědého uhlí v ČR (limity těžby), akční plán čisté mobility, aktualizaci Národního akčního plánu ČR pro energii z obnovitelných zdrojů energie, návrh věcného záměru zákona o zapojení obcí do výběru lokality hlubinného úložiště vysokoaktivních radioaktivních odpadů, stav v oblasti řešení problematiky povolovacích procesů - zejména novela stavebního zákon a příprava a projednávání právních předpisů z oblasti odpadového hospodářství.

01.09.2015 10:51

ČIŽP uložila za porušení tří zákonů pokuty za víc než půl milionu korun

Za porušení tří zákonů uložil Oblastní inspektorát České inspekce životního prostředí společnosti tři pokuty v celkové výši 530 tisíc korun. „Zatímco první půlmilionová pokuta je skutečně závažná, zbylé dvě jsou spíše administrativního charakteru, nicméně zákony jsou dané a musí je dodržovat všichni,“ komentovala udělené sankce Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.

První pokuta ve výši půl milionu korun byla uložena podle zákona o integrované prevenci. Správního deliktu se firma dopustila tím, že provozoval zařízení v rozporu s několika závaznými podmínkami integrovaného povolení, které vydal Krajský úřad. Zařízení je určeno k dekontaminaci nebezpečných odpadů. „Tento účel zařízení ale podle našich zjištění nebyl splněn, protože od podzimu 2012 do března 2014 neprobíhala dekontaminace pomocí žádné technologie. Nebezpečné odpady byly v zařízení pouze skladovány, a to více než tři roky. Tuto změnu měl však provozovatel ohlásit krajskému úřadu a předložit ke schválení aktualizovaný provozní řád zařízení, což neučinil,“ řekla Petra Horčicová.

Druhá pokuta ve výši deset tisíc korun byla uložena stejnému provozovateli za porušení povinnosti stanovené zákonem o vodách při zacházení s nebezpečnými látkami. „Zjistili jsme, že firma provozovala v roce 2014 záchytnou jímku na odpadní vody z dekontaminační plochy bez platné těsnostní zkoušky. Platnost té původní vypršela v roce 2008,“ upřesnila Horčicová.

Za porušení povinnosti stanovené zákonem o ovzduší padla následně třetí pokuta, a to ve výši dvacet tisíc korun. Při kontrole inspektoři zjistili, že výše uvedená společnost jako provozovatel stacionárního zdroje znečištění neohlásil v zákonné lhůtě souhrnnou provozní evidenci za kalendářní roky 2011 a 2012.

 

01.09.2015 10:25

Kvantifikace environmentálních a zdravotních dopadů z povrchové těžby hnědého uhlí

STUDIE KE STAŽENÍ Na základě usnesení vlády č. 362 ze dne 18. května 2015 o Státní energetické koncepci České republiky byla zpracována studie s názvem: "Kvantifikace environmentálních a zdravotních dopadů (externích nákladů) z povrchové těžby hnědého uhlí v Severočeské hnědouhelné pánvi v těžebních lokalitách velkolomů Bílina a ČSA a využití vydobytého hnědého uhlí ve spalovacích procesech pro výrobu elektřiny a tepla na území ČR". Tato studie, která je v plném znění dostupná níže spolu s manažerským shrnutím, byla zpracována Centrem pro otázky životního prostředí University Karlovy v Praze.

 


Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: MPO

 

01.09.2015 10:03

Starostové: Novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu stěžuje výstavbu rodinných domků

Starostové obcí se bouří proti nedávné novele zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Ta obcím fakticky zamezila vyčleňovat nová území pro výstavbu rodinných domů. Stávající parcely pak stát zatížil statisícovými poplatky. Do problémů se dostávají například mladé rodiny. Starostové varují před dalším odlivem obyvatel z venkova.

“Chránit půdu zákony před agresivní výstavbou v okolí velkých měst je třeba. Ale že se novela zcela zásadně dotkne zejména menších obcí při jejich rozvoji, to mě opravdu nenapadlo,” uvedl starosta obce Němčovice a předseda pracovní skupiny Sdružení místních samospráv (SMS ČR) pro životní prostředí Karel Ferschmann.

V praxi to znamená, že pokud budou obce potřebovat vytvořit v územním plánu nové pozemky pro stavbu rodinných domů na místech, kde leží zemědělská půda I. a II. bonitní třídy, bude změna územního plánu podléhat bezprecedentně složitým byrokratickým procesům, prokazování vyššího veřejného zájmu a navíc velmi vysokým poplatkům. „Na rozšiřování bytové zástavby mohou obce rovnou zapomenout,” doplnil starosta Ferschmann.

„Ano, naše obec již narazila. S krajskými úředníky jsem řešil změnu územního plánu, navrhujeme nové plochy pro rodinné domy a odjížděl jsem velice zklamaný. Dle sdělení odboru životního prostředí stavba rodinných domů bohužel není veřejným zájmem převažujícím nad veřejným zájmem ochrany zemědělského půdního fondu. Osobně jsem informoval i ministryni pro místní rozvoj, že se touto novelou zákona o ochraně ZPF prakticky zastavil rozvoj obcí a to je prostě špatně,“ míní Pavel Eliáš, starosta obce České Heřmanice.

Novela zákona č. 41/2015 Sb., kterou se mění zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu, vstoupila v účinnost od 1. dubna 2015. V současnosti zásadně omezuje jakýkoliv rozvoj obcí. Paralyzováno je v současnosti zejména rozšiřování bytové a individuální výstavby. Starostové ze Sdružení místních samospráv ČR aktuálně oslovili některé zákonodárce s cílem napravit současný stav. Tento proces však může trvat více než 10 měsíců.

31.08.2015 19:25

Novela zákona o IRZ a ISPOP zamířila do Parlamentu ČR

Ministerstvo životního prostředí připravilo novelu zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Novela se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů. Určitých zjednodušení by se měl dočkat i ISPOP (integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí). Novela zákona, kterou schválila vláda na konci června, o IRZ byla rozeslána poslancům na konci srpna. Další informace a dokumenty ke stažení ZDE.

 

 

31.08.2015 14:53

Vláda schválila návrh zákona o biocidech

Vláda dnes projednala a schválila návrh zákona o biocidech, který schválila Legislativní rada vlády ve druhé polovině srpna ve znění jejího stanoviska. Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU. Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky. Všechny zásadní připomínky se předkladateli podařilo vypořádat, návrh zákona je tak vládě předkládán bez rozporu. Předkladatelem zákona bylo Ministerstvo zdravotnictví (MZD).

Ministerstvo zdravotnictví připravilo návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech).

Cílem návrhu zákona je provedení adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 ze dne 22. května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. Režim uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh byl dosud regulován na základě zákona č. 120/2002 Sb., o podmínkách uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, kterým byla transponována směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/8/ES ze dne 16. února 1998 o uvádění biocidních přípravků na trh. Nařízením č. 528/2012 však byla výše uvedená směrnice zrušena, takže stávající zákon není v souladu s aktuální právní úpravou EU v této oblasti a v řadě ustanovení je duplicitní s přímo použitelnou unijní úpravou. S ohledem na rozsah změn, které by bylo třeba při úpravě stávajícího zákona provést, byla zvolena varianta adaptace do nového zákona.

Předložený návrh zákona stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.

Návrh zákona byl dne 17. září 2014 rozeslán v rámci mezirezortního připomínkového řízení všem připomínkovým místům stanoveným Legislativními pravidly vlády s lhůtou k uplatnění připomínek do 15. října 2014. Připomínky doporučující povahy uplatnilo Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo zemědělství a Technologická agentura ČR. Všechny připomínky doporučující povahy byly akceptovány a zapracovány do materiálu. Zásadní připomínky uplatnila tato připomínková místa: Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo životního prostředí, Úřad vlády – odbor kompatibility. Připomínky podstatné povahy uplatnila Hospodářská komora, Českomoravská konfederace odborových svazů, Úřad pro ochranu osobních údajů, Svaz chemického průmyslu, Svaz průmyslu a dopravy ČR, České sdružení pro značkové výrobky, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Tyto připomínky byly akceptovány nebo vysvětleny a na jejich základě byla upravena i důvodová zpráva.

Z výsledku meziresortního připomínkového řízení se ukázalo jako problémové, aby výběr správních poplatků za žádosti podané podle nařízení o biocidech byl řešen obdobně, jako tomu bylo doposud v zákoně č. 120/2002 Sb., který řešil výběr poplatků prostřednictvím zákona o správních poplatcích; správní poplatky lze žadateli vrátit pouze za pevně definovaných podmínek podle zákona o správních poplatcích. Takové řešení ale nedostatečně adaptuje ustanovení čl. 80 nařízení o biocidech, které předpokládá, že část poplatku za provedení odborných úkonů může být částečně nebo zcela vrácena. Předkladatel proto zvolil obdobné řešení jako je v zákoně o léčivech, kdy se za přijetí žádosti vybírá minimální správní poplatek a za samotné odborné hodnocení Státní ústav pro kontrolu léčiv vybírá platbu podle vyhlášky č. 427/2008 Sb. s tím rozdílem, že vybrané poplatky budou příjmem státního rozpočtu a budou rozpočtovány v rámci kapitoly ministerstva a finanční prostředky budou využity výhradně na agendu biocidních přípravků.

Ministerstvo zdravotnictví tak v návaznosti na výše uvedené do návrhu zákona o biocidech vložilo nové ustanovení § 16, které upravuje poplatky za provedení odborných úkonů a v návaznosti na zmocňovací ustanovení § 17 zákona  vypracovalo rovněž pracovní návrh prováděcího předpisu.
Případné navýšení personálních kapacit pro zabezpečení této agendy na úrovni správních úřadů bude zajištěno v rámci schválených prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci (včetně příslušenství) a funkčních míst dotčených kapitol. Vybrané prostředky z poplatků za provedení odborných úkonů budou příjmem státního rozpočtu kapitoly Ministerstva zdravotnictví. V rámci přípravy návrhu státního rozpočtu si dotčené rezorty zajistí na další kalendářní rok prostředky pro výkon agendy biocidních přípravků na základě informací o objemu vykázané práce strávené nad odbornými úkony za předchozí kalendářní rok.

Všechny zásadní připomínky se předkladateli podařilo vypořádat, návrh zákona je tak vládě předkládán bez rozporu.

 

Podklady k novele zákona najdete ZDE
 

 

31.08.2015 08:57

Strategie regionálního rozvoje z pohledu environmentální udržitelnosti

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) poslalo do připomínkového řízení Akční plán realizace Strategie regionálního rozvoje na období 2015 - 2016. Dokument byl vytvořen po schválení programových dokumentů programů Evropských strukturálních a investičních fondů, na něž úzce navazuje. Mezi prioritní oblasti patří také environmnntální udržitelnost i energetika. Opatření v oblasti environemntu se týkají například odstraňování starých ekologických zátěží, snížení produkce komunálního odpadu, podpory prevence vzniku odpadů, podpory technologií v oblasti odpadového hospodářství, snižování koncentrace emisí, aktivit proti suchu, snižování odběru vod, omezení úniků z vodovodní sítě. V oblasti energetiky se priority zaměřují na rozšíření a modernizace energetických sítí a to konkrétně na výstavbu a modernizaci energetických sítí (v návaznosti na TEN-E), zajištění bezpečnosti dodávek energií a zkvalitnění napojení energetických sítí na evropské sítě. Více ZDE

31.08.2015 06:00

Jaké informace v oblasti životního prostředí jsou důležité?

ZAPOJTE SE To je otázka na kterou hodlá odpovědět právě spuštěný průzkum Českého ekologického manažerského centra (CEMC). Průzkum je realizován mezi podniky, živnostníky, OSVČ, asociacemi, státní správou a samosprávou na téma „Informace a informační zdroje v oblasti životního prostředí“. Výsledky průzkumu budou použity pro další směřování informačního působení CEMC.

Podotýkáme, že právě CEMC patří řadu let mezi významné subjekty, které se této problematice věnují. Vydává tištěný měsíčník Odpadové fórum, provozuje internetový portál www.tretiruka.cz a nebo dříve vydával Environmentální aspekty podnikání či Alternativní energie.

Předem děkujeme za Váš názor, který je pro nás velmi důležitý. Dotazník je anonymní a je možné ho vyplnit elektronicky ZDE.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE