Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

02.02.2015 05:56

Svaz průmyslu a dopravy podporuje úplné zpřístupnění zásob hnědého uhlí

Pokud by se Česko zřeklo do budoucna využití hnědého uhlí, poškodilo by zájmy občanů i tuzemského průmyslu uvádí Svaz průmyslu a dopravy ČR v prohlášení. Na 115. plenárním zasedání Rady hospodářské a sociální dohody (tripartity) v pondělí 2. února tak podpoří svaz jako klíčový zástupce zaměstnavatelů při projednávání návrhu Surovinové politiky ČR úplné využití zásob hnědého uhlí na velkolomech ČSA i Bílina.

Zdaleka nejdůležitější součástí návrhu Surovinové politiky ČR, jejíž návrh projedná plenární schůze tripartity, je návrh variant řešení zpřístupnění zásob hnědého uhlí ve velkolomech Bílina a ČSA.

● „Efektivní a udržitelné zajištění a využívání energetických, rudních, nerudních, stavebních i netradičních a high-tech nerostných zdrojů ku prospěchu obyvatel i konkurenceschopného národního hospodářství České republiky“. To je základní vize surovinové politiky. Jediným naplněním této vize je podle názoru SP ČR uvážlivé, hospodárné a maximálně efektivní využití zdrojů nerostných surovin, které má Česká republika k dispozici.

● Hnědé uhlí je dokonce nejdůležitější takovou surovinou, protože na něm stojí polovina české energetiky a je důležitým faktorem strategické bezpečnosti České republiky. SP ČR vychází z toho, že zříci se tohoto bohatství znamená významně poškodit zájmy občanů ČR. Nedostatek hnědého uhlí by znamenal v dlouhodobém horizontu zvýšení cen energií a ohrožení dostupnosti levného a ekologického zásobování teplem pro statisíce domácností ČR.

● Poškodilo by to i zájmy českého průmyslu. Mnoho nejdůležitějších českých průmyslových firem je závislých na dostupnosti levného domácího uhlí, které nemá v současné době adekvátní náhradu.

● SP ČR navrhne tripartitě, aby doporučila české vládě v oblasti nakládání s hnědým uhlím variantu č. 4 – tedy plné využití zásob uhlí na lomu ČSA i Bílina.

● Současný stav legislativy dává dostatečné záruky zohlednění všech oprávněných zájmů jak obyvatel dotčených území, tak ochrany životního prostředí. Další existence usnesení vlády č. 444/1991 a následujících je tedy zbytečná.

31.01.2015 17:38

Nedělní pořad ČRo Ekofórum nabídne diskuzi k prolomení těžebních limitů

AVÍZO Prolomení limitů těžby - trvalý problém, který rozděluje společnost. Zejména v pánevní oblasti severních Čech. Limity stále odolávají, ale návrh na jejich prolomení se neustále vrací. Naposledy v záměrech ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka, jež by se měly promítnout do připravované energetické koncepce. Podrobnosti nabídne Ekofórum, které připravili Čestmír Klos a Terezie Jirásková, zítra od 19:10 na vlnách Českého rozhlasu Plus (záznam pořadu - ZDE).

 

 

Zdroj: ČRo Plus

31.01.2015 16:04

Z bioplynové stanice unikl digestát, zasahují hasiči

Přibližně 300 m3 separovaného digestátu, což je látka podobná močce, uniklo v sobotu 31. ledna v ranních hodinách z bioplynové stanice v Liboměřicích do potoka. Hasiči se snažili potok přehradit pomocí balíků slámy a zasypali ho hlínou. Norné stěny nebylo možné použít, protože separovaný digestát se smísil s vodou a držel se na dně potoka (norné stěny je možné použít na látky, které jsou lehčí než voda, nemísí se s vodou a drží se na hladině, jako jsou například ropné produkty). Hasiči zahradili potok a vytvořili velkou lagunu, ze které vodu s močkou odčerpávali pomocí kalových čerpadel do cisteren.

Hasiči se snažili co nejrychleji zabránit vniknutí digestátu dál z potoka. Potok totiž vtéká do řeky Chrudimky a následně do Křižanovické přehrady, která slouží jako zásobárna pitné vody. Na místo byli povoláni zástupci Povodí Labe, České inspekce životního prostředí z Chrudimi i Hradce králové a hrázný z Křižanovické přehrady. Během odpoledních hodin byly odebírány vzorky. Nemáme informace, že by došlo k úhynu ryb. Hasiči jsou stále na místě (15.00 hodin) a odčerpávají vodu.

 

Foto: archiv Odpadové fórum

31.01.2015 10:03

LN: Česko začne měřit smrtící dým z kamen

DNES V LN Zvyšuje výskyt nádorů, bronchitid u předškoláků či kardiovaskulárních onemocnění. Řeč je o uhlovodíku benzo-a-pyrenu. Do ovzduší se uvolňuje při nedokonalém spalování a jeho koncentrace se každým rokem zvyšují. Velký vliv se přisuzuje lokálním topeništím, jenže tvrdá data zatím chybí. A to se změní.

„Máme plány, podle nichž bychom rádi proměřili venkovská sídla. Stanice tam nebudou umístěny natrvalo, budeme měřit jen v rámci kampaní po určitou dobu,“ nastiňuje pro LN Jan Macoun, náměstek ředitele Českého hydrometeorologického ústavu. Měřit by se mohlo od příští topné sezony. Umožní to masivní modernizace přístrojů za 300 milionů korun. Převážnou část peněz na novou techniku poskytla Evropská unie. Díky nákupu se meteorologům uvolní řada dnes používaných monitorovacích stanic. A ty zamíří mezi rodinné domy do obcí.

Právě tato sledování by měla konečně věrohodně odpovědět na to, jak se na zvyšujícím výskytu karcinogenu v českém a moravském ovzduší podepisují nezodpovědní topiči, kteří doma v kamnech pálí i odpadky včetně umělých hmot. Více čtěte v dnešních Lidových novinách.

 

Čtěte také:

Jaká byla kvalita ovzduší v České republice v roce 2014? (30.1.2015)

 

Zdroj: lidovky.cz

 

30.01.2015 15:46

MŽP vyhlásilo novou výzvu. Žádat můžete i v oblasti odpadů, úspor energií a využití tepla

NOVÉ DOTACE Zkvalitnění nakládaní s odpady je jedna z oblastí na kterou je možné nově získat finanční podporu z Operačního programu životní prostředí. Zájemci mohou dotaci využít na vybavení systémů pro separaci a svoz biologicky rozložitelných odpadů a na vybavení systémů pro separaci a svoz plastů, papíru, skla, kovů, textilu, nápojových kartonů a objemného odpadu. Žádosti o podporu budou přijímány od 2. února do 19. března 2015.

Ministerstvo životního prostředí vyhlasílo LXIV. výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP). Za způsobilé výdaje lze považovat ty výdaje, jež budou zrealizovány a proplaceny vůči dodavateli do konce roku 2015. Tudíž předpokládané datum ukončení realizace projektu musí být 31. 12. 2015. Žádosti s předpokládaným ukončením realizace po roce 2015 nebudou akceptovány.

V rámci uveřejněné výzvy bude možné podporovat individuální projekty na výstavbu a rekonstrukci zdrojů tepla využívajících OZE, realizaci úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry, projekty na zkvalitnění nakládaní s odpady a dále projekty na zlepšování stavu přírody a krajiny, vč. opatření na stabilizaci a sanaci sesuvů a skalních masivů.

Největší objem finančních prostředků z 64. výzvy ve výši 800 mil. Kč je přidělen na opatření na zkvalitnění nakládání s odpady. Konkrétně je možné požádat o podporu na dovybavení obecních systémů třídění odpadů, a to s ohledem na novou právní povinnost povinného třídění biologicky rozložitelných komunálních odpadů a kovů. Dovybavení se týká i nákupu sběrných nádob na biologicky rozložitelný odpad a kovy, dovybavení sběrných dvorů (např. velkoobjemový kontejner či drtička biologicky rozložitelného komunálního odpadu). Na opatření v rámci energetických úspor (prioritní osa 3) je vyčleněno 500 milionů korun. Zbylých 450 milionů korun je alokováno na projekty v prioritní ose 6 – zlepšování stavu přírody a krajiny.

 

Žádosti o podporu jsou přijímány od 2. února do 19. března 2015 v následujících oblastech podpory:

  • Oblast podpory 3.1 - Výstavba nových zařízení a rekonstrukce stávajících zařízení s cílem zvýšení využívání OZE pro výrobu tepla, elektřiny a kombinované výroby tepla a elektřiny (3.1.1. Výstavba a rekonstrukce zdrojů tepla využívajících OZE)
  • Oblast podpory 3.2 - Realizace úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry (V žádosti je možno kombinovat projekty podoblastí podpory 3.1.1, 3.2.1 a 3.2.2.) 
  • Oblast podpory 4.1 - Zkvalitnění nakládaní s odpady (podrobnosti viz níže)
  • Oblast podpory 6.2 - Podpora biodiverzity
  • Oblast podpory 6.3 - Obnova krajinných struktur
  • Oblast podpory 6.4 - Optimalizace vodního režimu krajiny
  • Oblast podpory 6.6 - Prevence sesuvů a skalních řícení, monitorování geofaktorů a následků hornické činnosti a hodnocení neobnovitelných přírodních zdrojů včetně zdrojů podzemních vod

 

Žádosti o podporu (kritéria přijatelnosti, způsobilé výdaje) musí být v souladu s Programovým dokumentem OPŽP, Implementačním dokumentem OPŽP a výzvou pro podávání žádostí. Podmínky pro podávání žádostí jsou uvedeny v aktuálním znění Směrnice MŽP č. 6/2014 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze SFŽP ČR a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 (životní prostředí) a Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP . Žádost je možné elektronicky odeslat prostřednictvím informačního systému BENE-FILL.

 

Oblast podpory 4.1 - Zkvalitnění nakládaní s odpady:

V rámci oblasti podpory bude možno podporovat projekty zaměřené na:

  • vybavení systémů pro separaci a svoz biologicky rozložitelných odpadů (BRO) z nezemědělské činnosti. Biologicky rozložitelné komunální odpady (zahrnuje následující katalogová čísla: 20 01 01, 20 01 08, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 38, 20 02 01, 20 03 02, 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity systému pro separaci a svoz,
  • vybavení systémů pro separaci a svoz plastů, papíru, skla, kovů, textilu, nápojových kartonů a objemného odpadu. Komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu (zahrnuje následující katalogová čísla: papír a lepenka 15 01 01, 20 01 01; plasty 15 01 02, 20 01 39; sklo 15 01 07, 20 01 02; nápojové kartony (vícevrstevné obaly) 15 01 01, 15 01 05; textil 15 01 09, 20 01 10, 20 01 11, kovy 15 01 04, 20 01 40 a objemný odpad 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity systému pro separaci a svoz. U projektů separace kovů musí být zajištěna prokazatelná spolupráce žadatele s obcí na umístění nádob v rámci „separačních hnízd“ systému nakládání s komunálním odpadem v obci. Maximální objem jedné nádoby na separaci kovů činí 3,5 m3, nádoba musí být uzavřená a zabezpečená,
  • vybavení (s navýšením kapacity) zařízení na překládání směsného komunálního odpadu nebo separovaného komunálního odpadu a odpadu podobného komunálnímu odpadu (papír, plast, sklo, nápojové kartony, objemný odpad, biologicky rozložitelný odpad), které budou dále směřovat k dalšímu materiálovému či energetickému využití (svozová technika pro převoz odpadů ze zařízení na překládání odpadů bez podpory z OPŽP), 
  • vybavení (s navýšením kapacity) zařízení na úpravu plastů, papíru, skla, textilu, nápojových kartonů, biologicky rozložitelných odpadů, objemných odpadů umožňující kvalitnější zpracování s cílem zlepšení následného materiálového nebo energetického využití těchto odpadů (např. dotřídění, granulace, drcení, praní atd.), jeho zpracování na fi nální produkt a/nebo přímo zařízení pro materiálové využití uvedených složek odpadů. Odpady komunálního původu z úpravy (skupina 19 12 katalogu odpadů), komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu (zahrnuje následující katalogová čísla: BRKO 20 01 01, 20 01 08, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 38, 20 02 01, 20 03 02, 20 03 07, papír a lepenka 15 01 01, 20 01 01; plasty 15 01 02, 20 01 39; sklo 15 01 07, 20 01 02; nápojové kartony (vícevrstevné obaly) 15 01 01, 15 01 05; textil 15 01 09, 20 01 10, 20 01 11; objemný odpad 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity zařízení. Žadatel v rámci žádosti o podporu projektu zařízení na úpravu výše vyjmenovaných složek odpadů předloží potvrzení o záměru dodávek budoucích dodavatelů odpadů, v rozsahu pokrytí minimálně poloviny roční kapacity podporovaného zařízení uvažované pro  odpady komunálního původu, komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu,
  • vybavení (s navýšením kapacity) dotřiďovacích linek pro separaci odpadů. Komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu (zahrnuje následující katalogová čísla: papír a lepenka 15 01 01, 20 01 01; plasty 15 01 02, 20 01 39; sklo 15 01 07, 20 01 02; objemný odpad 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity zařízení. Minimální úroveň dotřídění komunálního odpadu a odpadu podobného komunálnímu musí představovat 4 kvalitativní skupiny výstupních surovin z papírového odpadu, 6 kvalitativních skupin výstupních surovin z plastových odpadů včetně skupin tvořících barevně odlišené PET a 2 kvalitativní skupiny výstupních surovin z odpadového skla. Žadatel v rámci žádosti o podporu projektu zařízení na dotřídění odpadů předloží  potvrzení o záměru dodávek budoucích dodavatelů odpadů, v rozsahu pokrytí minimálně poloviny roční kapacity podporovaného zařízení uvažované pro komunální odpad a odpad 5 / 8 podobný komunálnímu odpadu,
  • vybavení kompostáren (s navýšením kapacity), kde podíl zpracovávaných BRKO1) tvoří min. 50 % vstupu do zařízení, a které zahrnují další systémové prvky svozu a třídění BRO z nezemědělské činnosti, nebo doplňují již existující systém svozu a/nebo třídění. Žadatel prokáže udržitelnost celého systému, zejména s ohledem na uplatnitelnost výstupů ze zřízení - kompostů. Komposty (mimo kompostu z komunitní kompostárny) budou zařazeny podle přílohy 6 vyhlášky č. 341/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady (dále jen vyhláška), jako výstupy 1. nebo 2. skupiny, třídy I a II a budou splňovat kritéria stanovená prováděcími právními předpisy zákona č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o hnojivech), (pro skupinu 1), nebo kritéria stanovená v příloze 5 vyhlášky pro výše uvedené třídy (skupina 2, třída I a II). U projektů kompostáren předloží žadatel k žádosti potvrzení budoucích odběratelů na minimálně polovinu vyrobeného kompostu, ve kterém bude uvedeno plánované využití kompostu (využití na zemědělskou půdu, k zakládání a údržbě městské zeleně nebo k rekultivaci jiných území než skládek), 
  • vybavení sběrných dvorů s navýšením kapacity. Do hodnocení projektu budou započítáni trvale žijící obyvatelé, kteří mají možnost využít služby sběrného dvora, a kteří jsou zároveň z obcí vzdálených maximálně 15 km.

 

Aktualita 3.2.2015 - závazný model FA Provozní ztráty pro prioritní osu 4 a 6

V sekci Dokumenty ke stažení na webu OPŽP a dále v Elektronickém prostředí pro žadatele BENE-FILL, sekci Dokumenty ke stažení, byl dne 2. 2. 2015 zveřejněn závazný nástroj pro zpracování Finanční analýzy (FA) pro Prioritní osu 4 a 6 Operačního programu Životní prostředí 2007-2013.

Soubor aktualizovaného modelu Provozní ztráty, verze 21.0, obsahuje vedle výpočetního modelu, také doprovodné metodické texty, vypracovaný modelový příklad a uživatelský manuál s informacemi ke zpracování modelu. Použití tohoto nástroje je povinné v rámci 64. výzvy pro individuální projekty v režimu „provozní ztráty" projektu. Model je uzpůsoben jak pro projekty výstavby zcela nové infrastruktury (projekt na tzv. „zelené louce"), tak i projekty zaměřující se na rekonstrukce/rozšíření stávající infrastruktury (tzv. „přírůstkový" přístup).

U projektů, které neprokáží provozní ztrátu v souladu s podmínkami uvedenými v uživatelském manuálu k modelu Provozní ztráta, příp. přílohách, ověří Žadatel/Zpracovatel postup vyplnění modelu Provozní ztráta/ finanční analýzy s odpovědnými pracovníky SFŽP.

V případě pochybností kontaktuje Žadatel/Zpracovatel Oddělení projektové podpory na e-mailu dotazy.fea@sfzp.cz.

 

Dokumenty:

 

 

 

Dokumenty ke stažení:

LXIV. výzva - text výzvy

LXIV. výzva OPŽP - Hodnoticí kritéria pro PO3

LXIV. výzva OPŽP - Hodnoticí kritéria pro PO4

LXIV. výzva OPŽP - Hodnoticí kritéria pro PO6

Plán výzev OPŽP pro individuální projekty pro rok 2015

 

30.01.2015 14:11

Jaká byla kvalita ovzduší v České republice v roce 2014?

Na řadě míst opět došlo k překročení imisních limitů pro ochranu zdraví lidí pro suspendované částice PM10 a PM2,5, v menší míře došlo k překročení imisního limitu pro přízemní ozon. Na několika dopravně exponovaných lokalitách byly naměřeny nadlimitní průměrné roční koncentrace oxidu dusičitého. Hodnocení vychází zatím z neverifikovaných údajů naměřených na automatizovaných měřicích stanicích Státní imisní sítě, jejímž provozem byl ČHMÚ pověřen Ministerstvem životního prostředí.

Znečištění ovzduší ostatními látkami (benzo[a]pyren, těžké kovy a benzen), měřenými na manuálních měřicích stanicích, bude vyhodnoceno během jara až léta 2015 v rámci ročenek Úseku ochrany čistoty ovzduší ČHMÚ.

Celou předběžnou zprávu Českého hydrometeorologického ústavu týkající se kvality ovzduší a rozptylových podmínek na území České republiky v roce 2014 naleznete ZDE.

 

Rok 2014 byl na území ČR teplotně mimořádně nadnormální, průměrná roční teplota 9,4 °C je o 2,0 °C vyšší než dlouhodobý průměr 1961–1990. Rok 2014 se tak stal nejteplejším od roku 1961, kdy jsou průměry pro ČR připravovány. Srážkově byl rok 2014 normální, průměrný srážkový úhrn 672 mm představuje 99% dlouhodobého průměru 1961–1990. V roce 2014 panovaly v porovnání s dlouhodobým sedmiletým průměrem 2007–2013 mírně zhoršené rozptylové podmínky

 

Zdroj: ČHMÚ

30.01.2015 10:21

Kde především obce vidí negativa a pozitiva ve třídění bioodpadu?

EXKLUZIVNĚ Od prvního dubna 2015 se naplno v obcích rozběhne povinný sběr biologicky rozložitelného komunálního odpadu tzv. BRKO. V rámci Velkého průzkum BRKO, který mezi obcemi v současné době realizujeme, mají obce možnost se také vyjádři k samotnému třídění biologicky rozložitelného komunálního odpadu ale i k obecným problémům, které je trápí právě v oblasti životního prostředí.

Zástupci obcí se zejména shodují v tom, že třídění a využití bioodpadu by mělo probíhat v místě vzniku. Z pohledu ekonomicky třídění BRKO se názory obcí různí. Zaznamenali jsme i názory, že se podle některých obcí se mělo také začít rovnou s tříděním živočišné složky.

Dále obce uvádějí, že je obecně trápí otázka absence kanalizace a čističky odpadních vod. Pochopitelně významným problémem jsou lokální topeniště a pálení rostlinných zbytků.

Průzkum ke třídění BRKO bude probíhat elektronicky na stránkách www.Tretiruka.cz a až do 20. března. Výsledky budou na portálu zveřejněny začátkem dubna a dále budou podrobně komentovány v jarním vydání odborného časopisu Odpadové fórum. Dotazník je možné vyplnit - ZDE.

NOVÉ DOTACE! Zkvalitnění nakládaní s odpady je jedna z oblastí na kterou je možné nově získat finanční podporu z Operačního programu životní prostředí. Zájemci mohou dotaci využít na vybavení systémů pro separaci a svoz biologicky rozložitelných odpadů a na vybavení systémů pro separaci a svoz plastů, papíru, skla, kovů, textilu, nápojových kartonů a objemného odpadu. Žádosti o podporu jsou přijímány od 2. února do 19. března 2015. Více ZDE.

 

 

Vybíráme zajímavé rekce zástupců obcí:


  • Naše město provádí sběr BRKO od roku 2012. Občané jsou spokojeni a snížili jsme množství komunálního odpadu.
  • Domnívám se, že na vesnici, kde má převážná většina obyvatel vlastní kompost, je třídění BRKO zbytečnou zátěží pro obec.
  • Tady vidím přínos zároveň se omezí pálení větví z  prořezů stromů a bude tento odpad lépe využit.
  • Možná by to chtělo pro obce které půjdou cestou komunitního kompostování dát jim na to čas protože 1.4.2015 je termín nereálný zvláště u starostů kteří jsou ve funkci poprvé a problematiku nemohli řešit dříve.   
  • V roce 2014 jsme z programu OPŽP pořídili pro všechny občany domácí kompostéry a pro potřeby obce velkoobjemová kompostovací sila. Obec, stát a EU vynaložily obrovské finanční prostředky. Pak se dozvíme, že domácí kompostéry nelze uznat jako prostředek k likvidaci BRKO. Jak je to možné. Kdo o tom rozhoduje. Kdo vyhodil tolik peněz. Nerozumím a nechápu.
  • Tříděním BRKO stát přesunul povinnost na obce, aniž by jim na to dal nějaké prostředky. Obce buď musí sáhnout do svého rozpočtu nebo nepopulárně zvýšit poplatky za komunální odpad.
  • Výhodu třídění BRKO nespatřuji v ničem protože biologický odpad bude chybět na skládkách k rozkládání ostatního odpadu.
  • Třídění BRKO není v malých obcích nic převratného, protože zde probíhá odjakživa. Nikdo neukládal a neukládá BRKO do popelnic se směsným komunálním odpadem. Každý má v zahradě nádoby na kompostování a vzniklý kompost využívá na své zahrádce. Můj názor je takový, že zde uměle vytváříme něco, co zatíží obec finančně a nic nového nepřinese.
  • Nevýhody nevidím žádné spíše naopak, se s sběrem BRKO má naše obec 2 leté zkušenosti a hodně se zlepšil vzhled obce zejména okolí obce a okrajové časti lesa.
  • Vzorová vyhláška MŽP není použitelná - ve vzoru jsou pouze doplněny BIO odpady a kovy ve výčtu odpadů, neuvádí možnosti v jejich shromažďování, odstraňování apod."
  • Vzhledem ke skutečnosti, že jsme vesnice do 80 obyvatel a každý má zahradu, každý likvidoval bioodpad vždy sám na svém kompostu a předpokládáme, že hromadný způsob nikdo stejně nikdy nevyužije, je to pro nás naopak zátěž, zřídit možnost bioodpad likvidovat. Jsou to pro nás neúčelně investované prostředky.
  • Největší problém je nejasný zákon.
  • Třídění BRKO je dnes nutností. Možná v typicky venkovské zástavbě, kde je na každé zahradě kompost či hnůj se slepicemi, veškerý bioodpad zůstává doma. To je ale už výjimkou. Považuji za povinnost obcí (i bez vyhlášky či zákona) motivovat občany ke třídění všech druhů KO.
  • Užitečná věc, malá připravenost a informovanost (kampaň) na poslední chvíli.
  • Problém je u obcí, které vybírají poplatek za KO dle zákona o odpadech. Těmto obcím neklesnou náklady na odpadové hospodářství, ba naopak vzrostou. Jediné čeho se dosáhne u mnoha obcí bude ta skutečnost, že odpad, který nebyl evidován se dostane do evidence, ale celková produkce KO se nesníží. Těžko se hledá motivace pro lidi na venkově, neboť většina z obyvatel předchází vzniku BRKO tím, že ho řeší v rámci vlastních zahrad apod. Přístup státu v této otázce je nelogický a nepovede k požadovanému cíli. Pozitivem může být snad jen to, že zpracovatelé kompostu a firmy zabývající se svozem BRKO (podpoření žadatelé ze SFŽP) budou mít zajištěn přísun vstupní hmoty a tedy udržitelnost projektu.
  • Nepřipravené kapacity na zpracování BRKO, problémy s využitím kompostu či digestátu.
  • Pokud by se měl v budoucnosti zavádět i sběr biologicky rozložitelného živočišného odpadu, bude to pro obce neřešitelné.
  • Vzhledem k tomu, že třídíme bioodpad již 6 let, snížení množství komunálního odpadu se vůbec nepromítlo a zvýšily se pouze náklady na odpady.
  • Brko je nejdůležitější třídit z důvodu snížení objemu odpadu cca o 40 procent, sníží se komunální odpad, sníží se náklady na uložení odpadu na skládkách, V současné době zavádíme svoz plechovek a fritovacího oleje, obec ******* má odpadové hospodářství vyřešené
  • Naučit občany dávat do BRKO opravdu jen to, co tam patří.
  • Sníží se náklady na likvidaci odpadů. Na kompostárně je to lacinější jak ukládání na skládku. Skládka odpadů tímto výrazně zvýší svoji trvanlivost
  • Podle mého názoru by měla být účast na systému sběru a třídění BRKO dobrovolná s podporou státu, s preferováním domácího a komunitního kompostování (odpadnou náklady na přepravu).
  • Třídění BRKO vymysleli jen pro chataře a chalupáře, aby měli kam vyhodit trávu z chat a chalup, místní občané jsou schopni si svůj BRKO zlikvidovat doma nebo ve spolupráci se zemědělskými podniky. Je to pouze dobře udělaný byznys pro svozové a odpadové firmy.
  • Třídění BRKO příkazem považuji za zbytečné další zatížení. Mnohem větší problém máme se spalováním nevhodných předmětů v kamnech.
  • Třídění a využití by mělo probíhat v místě vzniku. Není zapotřebí žádná odbornost pro jeho využití.
  • Zajistit legislativně povinnost provozovatelů bioplynek odebírat od obcí BRKO
  • Kam s kompostem, když nesmí na pole? Z čeho budou vyrábět skládky bioplyn?
  • "Nevýhody nespatřuji. V nedalekém Rakousku zpracovávají také biologický odpad, ale s jiným výsledkem - dokážou ho zpracovat tak aby byl využitelný (kvalitní sadbová zemina) 
  • Systém není vůbec domyšlený, nejsou na něj připraveny svozové společnosti ani další koncové subjekty. Pro malou obec je třídění odpadu naprostý nesmysl. Každý kdo má zahradu likviduje odpad svépomocí.
  • Dalším problémem je rozmístění kompostáren. Když se podíváte na mapu, vidíte, že někde jsou tři vedle sebe a někde není nic.
  • Komplikované provádění svozu (vyprazdňování) sběrných nádob na BRKO z kuchyňských zbytků v průběhu zimního období.
  • Je to dále využitelná komodita, což by se mělo odrazit v ceně svozu ( motivovat i obce, nejen občany). Obce budou platit za něco, co se dál může využít?  Tohle je normální snad jen u nás.  
  • Třídění BRKO je v pořádku, i když zvyšuje náklady, ale nemusí to vždy platit, pokud se tím sníží náklady na skládkování.
  • V třídění BRKO nevýhody nespatřuji. Naše město třídí BRKO již od roku 2008. Díky třídění BRKO klesl komunální odpad o cca 60 tun.Také likvidace BRKO není tak finančně náročná jako likvidace KO.
  • Z pohledu ceny skládkovného se intenzivní třídění BRKO zatím nevyplatí. Je to ale dobrá cesta.
  • Ve velkých městech je již v současné době problém s umisťováním sběrných nádob na směsný komunální odpad (obce nemají právní nástroj přinutit vlastníky nemovitostí, aby si umístili popelnice na SKO do nemovitosti) a sběrných nádob na využitelné složky komunálního odpadu (papír, plasty, sklo). Na sběrné nádoby v na BRKO nebude v městské či sídlištní zástavbě místo. Z evropské legislativy vyplývá, že třídění BRKO je nutné pouze z důvodu snižování BRKO ukládaného na skládky. V případě měst, kde jsou spalovny (Brno, Praha, Liberec) je tedy zbytečné plošné třídění BRKO (s výjimkou odpadů ze zeleně, které lze sbírat např. na sběrných dvorech), neboť BRKO je spálen sako součást směsného komunálního odpadu ve spalovně (v podstatě se jedná o energetické využití obnovitelného zdroje). "
  • Naše město, ******, vybudovala komunitní kompostárnu a nastavila svoz BRKO v roce 2013. Po dvou letech zkušeností máme nějaké výstupy, které můžeme předat dál. Mezi ty pozitivní patří velmi příznivý ohlas mezi občany, o hnědé nádoby je zájem, občané třídí, dá se říct, že i čistota BRKO v nádobách je poměrně dobrá. Mezi mínusy zavedení systému jednoznačně patří poměrně velký nárůst výdajů na odpadový systém města. Náklady, které si systém kompostování vyžaduje se v odpadovém systému nikde jinde "neuspoří". Pokles SKO není v této souvislosti prakticky žádný.
  • Poslední problém vidím s uplatněním kompostu. Město nechce (a ani nemůže z podm. dotace) prodávat kompost. Ten lze použít pouze na veřejnou zeleň. Jenže za několik let provozu městské kompostárny  kompostu vznikne velké množství, které nelze dávat obyvatelům na zahrádky ani na rekultivaci zahrady po stavbě rod. domu. Samozřejmostií je kontrola kvality vzniklého kompostu lab. rozborem dle vyhlášky.
  • Myslím, že by měl taky být větší tlak (zejména z médií) na občany z pohledu jak se postarám o odpady, které jsem vyprodukoval."
  • Myslím si , že na malých obcích se až tak neušetří na třídění odpadu, ale třídit odpad je určitě dobré a taky ho podporujem.
  • Nejlepší je komunitní kompostování v místě vzniku, popř. domácí kompostování. nejhorší jsou černé skládky.
  • Obec má na území obce soukromou kompostárnu, kde mohou občané obce svážet bioodpad bezplatně.
  • Kompostárnu náš svazek obcí vlastní a provozuje již několik let a s tříděním BRKO nemáme větší problém.
  • Nevýhody nevidíme. Díky třídění BRKO se snižuje objem směsného KO.
  • Třídění BRKO je dobré, vede k větší čistotě vesnice a nejbližšího okolí, a to pozemků obecních a obyvatel, ale nevede k úplnému zamezení BRKO v komunálním odpadu v popelnicích."
  • Vím, že zákon prozatím nezahrnuje domácí kompostování (v kompostérech), ale trváme na tom, že je to nejefektivnější třídění BRKO, které na rozdíl od svozu BRKO používáme celý rok bez dalších nákladů na svoz BRKO. Svoz je pro města, kde nelze používat domácí kompostéry, Svoz BRKO pro obce je podle nás pod lobistickým tlakem. Šetříme občanům peníze - nebudeme svážet a rozvážet odpady, které jsme schopni zpracovat na místě.
  • Malá podpora od státu.
  • Třídění není problém. Ale zbytečná je byrokracie, která komplikuje následné využití rostlinného odpadu z veřejné zeleně v zemědělství.
  • Biologicky rozložitelný odpad, by měl být pro obce surovina, za kterou by obec měla dostat zaplaceno a ne za likvidaci draze platit. Ponížení množství komunálního odpadu není tak výrazné a nevyrovná náklady na likvidaci bioodpadu.
  • Jsem přesvědčen, že třídění BRKO je naprosto v pořádku. Rozumím, že malé obce s tím mohou mít problém. Životní styl se mění, co dříve byla krmení pro domácí a hospodářská zvířata je dnes odpad - BRKO. Trápí nás nejasná koncepce státu likvidace komunálního odpadu do budoucna, jasný termín do kdy budeme moci ukládat na řízené skládce komunálního odpadu, vzhledem k nutným investicím a kapacitě atd.
  • Hlavní nevýhovou třídění BRKO prostřednictvím sběrných nádob (hnědé popelnice) jsou vysoké náklady na sběr BRKO, proto se v letošním roce zaměříme na osvětu obyvatel, aby co nejvíce využívali domácí kompostování.
  • Když už se třídí biologicky mel by se separovat i živočišný, aby to bylo při jednom a lidi by si na to mohli hned zvyknout.
  • Co trápí: - není koncepce nakládání s odpady po zákazu skládkování
  • Domnívám se, že třídění BRKO by se mělo týkat především měst, na malých obcích většinou obyvatelé kompostují sami, nebo kompostují zemědělci.
  • Můj názor na třídění BRKO - třídit ano, uložit a následně zužitkovat v místě jeho původu.

 

 

30.01.2015 08:59

Závazné pokyny pro žadatele a příjemce z OPŽP aktualizovány!

Ke dni 29. 1. 2015 byly zaktualizovány Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP. Aktualizace se týká veřejné podpory, blokových výjimek, výběrového řízení na provozovatele VaK, DPH, přehledu dokumentů k archivaci. Upraveny byly tak kapitoly 4, 6, 8, 9 a Příloha č. 3.

V kapitole 4 byly doplněny informace o Obecném nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014, které nahradilo Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 800/2008, dále byl upraven text ohledně veřejné podpory projektům, na něž se vztahuje závazek veřejné služby. Dále byly v této kapitole doplněny informace o zajištění pohledávek v případě poskytnutí půjčky ze SFŽP ČR a byla vložena nová kapitola 4.7 Pokyny pro zajištění dotace OPŽP - garance.

V kapitole 6 byl upraven text týkající se výběrového řízení na provozovatele vodohospodářské infrastruktury v rámci prioritní osy 1 (1.1.1, 1.2).

Do kapitoly 8 byly doplněny informace o vypořádání DPH v režimu přenesení daňové povinnosti na přelomu roku a bylo odstraněno, že se zálohové faktury mohou vztahovat pouze k realizačním smlouvám o dílo. Dále byl doplněn text o předkládání informací o uplatněné sankci vůči zhotoviteli a vloženy požadavky na účetnictví v případech, kdy byl v rámci výzvy podán projekt, který byl realizovaný nebo částečně realizovaný před akceptací.

V kapitole 9 byl aktualizován přehled dokumentů, které je třeba ze strany příjemců podpory archivovat.

V příloze č. 3 byly upraveny informace o variabilním symbolu při vratce dotace ze státního rozpočtu.

 

Dokument ke stažení:

Závazné pokyny pro žadatele a příjemce OPŽP

 

 

Zdroj: SFŽP

 

30.01.2015 08:02

Stanovisko Komise pro životní prostředí AVČR k problematice územních limitů těžby

Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR doporučuje zachovat těžební limity v severních Čechách minimálně v následujících dvou desetiletích. Předseda komise Radim Šrám to uvedl v zaslaném prohlášení (viz níže). Podle komise se minulá těžba na regionu negativně podepsala a kraj se ze znečištěného životního prostředí a vnuceného způsobu života dosud nevzpamatoval. Stát by měl podle komise podporovat diverzifikaci ekonomiky v kraji a pracovní příležitosti v jiných oborech podnikání.

Ministr průmyslu Jan Mládek chce ale na jednání vlády prosazovat variantu, která by posunula limity na dole Československé armády (ČSA), což by znamenalo zbourání zhruba 170 domů v Horním Jiřetíně. O úpravě limitů má v pondělí 2.února jednat tripartita. Na jednání vlády má Mládek materiál v rámci nové Surovinové politiky předložit do konce března. Ministr Mládek představil možné úpravy těžebních limitů minulý týden v pátek (více ZDE).

 

ČRo: O problematice prolomení těžebních limitů na severu Čech mluvil Radim Šrám, předseda komise pro životní prostředí AV ČR - AUDIO ZDE

 

Stanovisko Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR k problematice tzv. „územních ekologických limitů těžby“ v Severočeské hnědouhelné pánvi

Tzv. „Územní ekologické limity těžby v SHP“ byly vyhlášeny usnesením vlády ČR č. 444 v roce 1991 jako povrchovou těžbou nepřekročitelné linie chránící zbytky osídlení, památek, přírody, krajiny, dopravní a technické infrastruktury a obyvatel pánevních okresů tehdejšího Severočeského kraje před pokračováním několik desítiletí trvající bezprecedentní devastace povrchovou těžbou uhlí a jejími důsledky na lidské zdraví a krajinné ekosystémy, vč. lesů Krušných hor.

Vláda v usnesení uložila vrátit se k tomuto tématu do roku 2005 znovu v souvislosti s přípravou Státní energetické koncepce, připravované Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR v letech 2003–4. Učinila tak s předpokladem, že oněch zhruba 14 let umožní jednak zahladit rekultivacemi krajiny a regenerací sídel nejhorší jizvy způsobené těžbou, jednak že se mezitím česká legislativa a správní praxe pro řešení podobných střetů zájmů a respekt k soukromému majetku dostanou na evropské standardy a konečně, že také technologická úroveň těžby, energetiky a racionalita využití energií v průmyslu, zemědělství i u drobných spotřebitelů za ta léta dostanou na úroveň, která dovolí šetrnější přístup těžby i využití uhlí na krajinu i osídlení.

Protože se tyto optimistické předpoklady do roku 2003 nesplnily, vydalo MŽP ČR na přelomu let 2003–4 k připravenému znění Státní energetické koncepce MPO ČR, která prosazovala prolomení územních ekologických limitů těžby na Velkodole Čs. armády, spojené s likvidací Černic a Horního Jiřetína, již před rokem 2020, záporné stanovisko o vlivech na životní prostředí (SEA) a vláda ČR schválila koncepci v modifikované podobě bez prolomení těchto limitů před rokem 2030.

V současnosti se toto téma znovu otevírá v souvislostech s úvahami o řešení hospodářské krize, o konkurenceschopnosti a energetické bezpečnosti hospodářství ČR, rostoucí nezaměstnanosti, aniž byl uplynulý čas od vyhlášení limitů využit pro výraznější změnu orientace našeho hospodářství od těžby a vývozu surovin a energie, a v tom i životního prostředí, od těžkého hutního, chemického a strojírenského průmyslu k sofistikovanějším výrobám s větším množstvím zhodnocení vstupů, vyšším podílem lidského umu a práce.

K úvahám o nutném prolomení limitů vedou paradoxně i zjednodušené interpretace závěrů tzv. „Pačesovy energetické komise“ k dalšímu zaměření české ekonomiky a energetiky, tedy práce, na které se spolupodílela i pracoviště Akademie věd ČR.

Za této situace považuje Komise životního prostředí Akademie věd ČR (KŽP AV ČR) za důležité, aby připomněla občanům a rozhodovacím místům nejen v dotčených obcích, v Ústeckém kraji, ale i v ústředních orgánech státní správy některé další důležité okolnosti a souvislosti, které s rozhodováním o zachování nebo prolomení územních ekologických limitů těžby souvisejí, jsou neméně důležité a nelze je proto ignorovat:

  1. Hygienicko-epidemiologické práce a výzkumná porovnání s oblastmi nenarušeného životního prostředí v ČR, prováděné od počátku 90. let minulého století v SHP dodnes prokázaly, že znečištění ovzduší, vody a půdy v SHP spolu s narušenou sociální skladbou, vnuceným způsobem života a životosprávy, stresem a nedostatky v příležitostech k regeneraci sil vedly u obyvatel SHP nejen k výrazně zvýšené nemocnosti, vyšší úmrtnosti, ke sníženému věku dožití, zpomalenému vývoji dětí a k dalším negativním důsledkům pro tehdejší populaci postiženého území, ale propsaly se do jejich genetické výbavy a ovlivňují negativně i charakteristiky potomků postižených obyvatel do dalších generací. Povrchová těžba uhlí s jejími ohni, zápary, prašností a hlukem jsou spolu s energetikou a chemickým průmyslem na ně navazujícími dodnes hlavním zdrojem znečištění ovzduší, půdy i vod. Toto znečištění po výrazném, ale přechodném poklesu v 90. letech po odsíření elektráren a dalších velkých zdrojů znečištění ovzduší, začíná stagnovat a někde znovu růst. Hrozí nebezpečí, že pokud bude zátěž území a jeho obyvatel pokračovat, tyto charakteristiky se nejen nezlepší, ale mohou se ještě zhoršovat synergickým a kumulativním působením.
  2. Podobně i kontaminace půdy v celé SHP a v blízkém okolí, především v Krušných horách, způsobují i po letech obtíže s obnovou lesních porostů a jsou příčinou opakovaných neúspěchů u pokusů o reintrodukci původních dřevin, rostlinných i živočišných druhů, dříve zde hojných. Také zde lze očekávat zlepšování až po desítkách let a jen za předpokladu, že zátěž již nebude pokračovat.
  3. Je prokázáno, že těžba pod úpatím Krušných hor až po výchoz sloje, odlehčující patu jejich svahů na delším úseku představuje geologicko-stabilitní a bezpečnostní riziko, ohrožující důlní provoz, těžební mechanismy i pracovníky lomů, ekosystém bučin na těchto svazích, tvořící zejména po rozvratu smrčin ve vyšších polohách hor důležitou a nenahraditelnou součást územního systému ekologické stability tamní krajiny. Rovněž nutností odvedení vod stékajících z hor mimo těžební jámy mění odtokové poměry do té míry, že to hrozí místním nedostatkem vody v některých oblastech podhůří.
  4. Ve vztahu ke globálním souvislostem změn klimatu a k celosvětové snaze omezit emise CO2, k ekonomickému profilu kraje a nezaměstnanosti, je další orientace jen na těžbu uhlí jako vyčerpatelného zdroje energie či chemické suroviny nesprávná. V dalších desetiletích přijde nutně další útlum uhelné energetiky a uhlí získá ve stále větší míře charakter cenné chemické suroviny pro inteligentnější využití, než masivní pálení s nízkou účinností a vývoz elektřiny a tím i životního prostředí kraje do zahraničí. Zachování zásob uhlí za liniemi územních ekologických limitů pro další generace je nanejvýš žádoucí.
  5. Z tohoto pohledu KŽP AV ČR nepovažuje za systémově správné a logické trvat na úplném odpisu zásob uhlí za těmito územními limity, ale doporučuje jejich převod ze zásob bilančních do zásob nebilančních, a to z důvodů převahy jiného veřejného zájmu, než je jejich okamžité vydobytí a využití jen jako paliva. Orgány veřejné správy by naopak měly podporovat jako protikrizové opatření vznik nových pracovních míst v jiných oborech podnikání, které v budoucnu místa v doznívající těžbě postupně nahradí a vytvoří onen žádoucí nový, dlouhodobě udržitelný ekonomický profil kraje, bez negativních vlivů na životní prostředí.
  6. K tomu je nutno přispět mimo jiné i výraznou modernizací zdrojů a soustav zásobování teplem pro obytnou a občanskou sféru, která je na rozdíl od elektroenergetiky výrazně zaostalá, poruchová, vykazuje obrovské ztráty v rozvodech a v místech konečného užití. Je při tom třeba využít kromě vlastních prostředků majitelů a správců i podpor z veřejných zdrojů včetně fondů EU, neboť jde o svrchovaně veřejný zájem.
  7. Kromě stránky materiální je třeba vzít v potaz i dlouhodobé synergické a kumulativní negativní působení zhoršeného životního prostředí, ohrožení majetku a existenční nejistoty lidí v ohrožených obcích, z nichž někteří se před těžbou museli za život stěhovat i několikrát a kteří potřebují konečně klid a jistotu dožití ve své obci, ve své občanské komunitě, v důvěrně známém prostředí. Lze očekávat, že odklad využití těchto zásob za liniemi územních ekologických limitů vytvoří časový prostor nejen pro zahojení jizev na krajině a osídlení, pro nalezení šetrnějších způsobů těžby a lepší využití uhlí, ale i pro zahojení jizev na duších dnešní generace tamních obyvatel. Další generace, které budou žít v již „uklizené“ krajině a regenerovaných sídlech, mohou pak být vstřícnější pro hledání kompromisů mezi potřebou těžby a ochranou prostředí za těmito limity, pokud rozsah a způsob těžby uhlí, jeho doprava a následné využití budou podřízeny požadavkům ochrany životního prostředí, přírody, krajiny i lidského zdraví, jak tomu musí být v civilizované společnosti.
  8. Dlouhodobě devastované území neposkytuje obyvatelům Ústeckého kraje ani životní jistotu, ani pocit domova. Důsledkem je odliv vzdělaných mladých lidí a zhoršující se sociálni struktura obyvatel. Viditelné zlepšeni životního prostředí tak stále není na pořadu dne.

Všechny tyto argumenty mluví v současné době jednoznačně ve prospěch zachování územních ekologických limitů těžby v SHP přinejmenším v následujících dvou desetiletích a pro jejich zakotvení v územně plánovací dokumentaci Ústeckého kraje i obcí, na území kterých se zbývající zásoby uhlí nacházejí. Pro budoucnost kraje a jeho obyvatel je žádoucí, aby stát konečně naopak výrazněji podporoval diverzifikaci ekonomického profilu kraje, aby se z jednostranného, pro ekonomickou a sociální stabilitu i pro životní prostředí nevhodného zaměření postupně dostal do pestřejší nabídky pracovních příležitostí v oborech, využívajících jiné jeho přednosti než konečné a neobnovitelné zdroje surovin a energie, jako je uhlí.

 

Stanovisko bylo projednáno a schváleno na schůzi KŽP AV ČR v Praze dne 27. 1. 2015.

MUDr. Radim Šrám, DrSc., předseda KŽP AV ČR

 

Zdroj: ČTK, Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR, ČRo

29.01.2015 18:04

Interseroh nezískal autorizaci, jedinou obalovou společností zůstává EKO-KOM

Ministerstvo životního prostředí neudělilo autorizaci k zajištění sdruženého plnění povinností zpětného odběru a využití obalových odpadů společnosti Interseroh Czech. MŽP nechce důvody zamítnutí žádosti objasnit a tak zůstávají nejasné. "Rozhodnutí nenabylo právní moci. Aktuálně běží 15 lhůta pro odvolání. S otázkou se případně obraťte přímo na společnost Interseroh, která má odůvodnění k dispozici, "uvedla pro Odpady-portal.sk Petra Roubíčková, tisková mluvčí ministerstva. Proces udělení autorizace trval namísto ministerstvem avizovaných čtyř měsíců nakonec až deset. Ministerstvo argumentuje zdlouhavým procesem doplňování projektu.

 

 

Čtěte také:

Na monopolní trh recyklace obalů míří nový hráč (14.3.2014)

Prohlášení společnosti EKO-KOM ke vstupu Interseroh do ČR (12.3.2014)

Nevratné lahve: nový střet zájmů Andreje Babiše a jeho Agrofertu (HN, 13.3.2014)

EURO: Monopol společnosti EKO-KOM by měl v nejbližší době prolomit nový hráč. (19.2.2014)

EKO-KOM je monopol, který státu nevadí (iHNED.cz,  3.8.2012)

 

 

Zdroj: Odpady-portal.sk

 

29.01.2015 15:03

Maroš Šefčovič přestavil poslancům EP plán energetické unie

Evropské unii neustále hrozí přerušení dodávek energie, 10 % našich domácností si nemůže dovolit pořádné topení a příliš mnoho energie se vyplýtvá, řekl poslancům místopředseda Evropské komise zodpovědný za energetickou unii Maroš Šefčovič. 26. a 27. ledna představil ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku a ve Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin svou vizi energetické unie. 5.-6. února se bude v Turecku konat meziparlamentní seminář o energetické bezpečnosti.

Maroš Šefčovič oznámil, že konečný návrh k energetické unii bude předložen do konce února a bude v něm zahrnut i postoj EU k jednání o světové klimatické dohodě v Paříži a legislativní návrhy pro dosažení cílů, které si EU stanovila v oblasti energetiky a klimatu do roku 2030.

Předseda Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku, polský poslanec ze skupiny Evropské lidové strany Jerzy Buzek, na závěr schůze upozornil, že " v blízké budoucnosti bude nejdůležitějším úkolem provádění stávajících právních předpisů ze strany členských států." Maroš Šefčovič dodal, že "musíme být přísnější při monitorování."

 

Dne 28. ledna v Bruselu proběhl workshop Aliance liberálů a demokratů pro Evropu ALDE zaměřený na energetickou bezpečnostní strategii EU, na kterém byly všechny zájmové skupiny nejenom z odvětví energetiky, ale i tvůrci politiky, seznámeni s možnostmi prolomení závislosti Evropy na ruském plynu a ropě. Místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič se ve svém příspěvku vyjadřoval také k nově navrženému konceptu energetické unie. Zápis z workshopu k nahlédnutí ZDE.

Zdroj: CEBRE

 

Zajištění dodávek

Na pochyby lotyšského poslance ze skupiny Evropské lidové strany Krišjānise Karinše o spolehlivosti ruských dodávek zemního plynu Šefčovič odpověděl, že je potřeba diverzifikovat zásobovací trasy a zdroje. Poukázal při tom na zásoby plynu v Kaspické oblasti a vývoj v oblasti Středozemního moře.

Přijatelné ceny a energetická účinnost

Rumunský poslanec ze skupiny Progresivní aliance socialistů a demokratů Dan Nica a česká poslankyně ze skupiny konfederace Evropské sjednocené levice a Severské zelené levice Kateřina Konečná chtěli vědět, jestli a jak nový návrh pomůže snížit účty za energii pro spotřebitele. Komisař Šefčovič poukázal na zlepšení energetické účinnosti, kterému mají pomoci Ecodesign a energetické štítky (označování výrobků podle spotřeby energie). Ty podle něj "musí být aktualizovány". Šefčovič dodal, že EU by rovněž mohla podpořit rekonstrukce budov.

Britský poslanec ze skupiny Evropy svobody a přímé demokracie Roger Helmer v diskuzi vyjádřil obavy z vysokých cen energií pro podniky.

 

Obnovitelné zdroje

"Otázky změny klimatu a energetické bezpečnosti musí jít ruku v ruce," prohlásil nizozemský poslanec ze skupiny Zelených / Evropské svobodné aliance Bas Eickhout.

Britská poslankyně ze skupiny Evropských konzervativců a reformistů Julie Girling chtěla vědět, co bude s podporou EU pro obnovitelné zdroje energie, jako je přílivová energie. Maroš Šefčovič odpověděl, že jedním ze zdrojů financování takových projektů by mohl být Junckerův investiční plán.

Dánský poslanec ze skupiny Aliance liberálů a demokratů pro Evropu Morten Helveg Petersen vyzval Komisi, aby zajistila plné zapojení Evropského parlamentu, jako spolutvůrce právních předpisů, do rozhodování o energetické unii.

 

5. a 6. února bude 5členná delegace Evropského parlamentu, včetně předsedy Zahraničního výboru Elmara Broka a Jerzyho Buzka, v Ankaře jednat se svými protějšky ze západního Balkánu a z Turecka o otázkách energetiky, mj. o energetické účinnosti a bezpečnosti dodávek.

 

29.01.2015 10:20

Metodika pro stanovení systému nakládání s komunálním odpadem prošla aktualizací

K prvnímu lednu 2015 byl aktualizován právní výklad k obecně závazné vyhlášce, kterou se stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů i nakládání se stavebním odpadem. Součástí výkladu jsou právní předpisy a jejich ustanovení související se zákonným zmocněním k vydávání obecně závazné vyhlášky obce včetně vzoru obecně závazné vyhlášky obce. Metodiku mohou tak obce využít při přípravě obecně závazných vyhlášek.

 

 

Dokument ke stažení:

 

29.01.2015 08:59

Jak dál v energetice. K čemu nová energetická koncepce?

Na Žofínském fóru proběhne diskuse o klíčových bodech energetické a surovinové koncepce tak, jak ji předkládá vláda ČR, o novele energetického zákona, dále o dalším rozvoji a využití jaderných a uhelných zdrojů, včetně limitů těžby, postoji k plynovým elektrárnám či podpoře obnovitelných zdrojů atd. V úvodním bloku Žofínského fóra vystoupí a na dotazy odpoví Vladimír Dlouhý (prezident Hospodářské komory ČR), Jaroslav Hanák (prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR), Alena Vitásková (předsedkyně Energetického regulačního úřadu) a Pavel Šolc (náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku). Další informace ZDE.

29.01.2015 08:28

Virtuse Energy začal prodávat elektřinu a plyn středním a velkým podnikům

Největší tuzemský obchodník s emisními povolenkami Virtuse Energy pokračuje v expanzi na energetických trzích. Po letech zkušeností v obchodu s emisemi velkým podnikům v celé Evropě, zejména pak v Čechách a na Slovensku, a velkoobchodem s elektřinou a plynem začal Virtuse nabízet elektřinu i plyn koncovým zákazníkům z řad středních a velkých podniků.

„U všech tří komodit jsme přímými účastníky trhu – v elektřině a plynu Subjektem zúčtování odchylek na OTE plus členem celé řady evropských energetických burz. V emisních povolenkách potom přímým členem největší světové burzy ICE, účastníkem evropských aukcí povolenek a subjektem sdružujícím stovky klientů po celém světě, což z nás činí jeden z největších, nejflexibilnějších a cenově nejpřijatelnějších tradingových domů ve střední Evropě“, dodává Fousek.

Virtuse  tak zaplnil prostor mezi 3-4 gigantickými energetickými společnostmi, které klienty díky své nízké flexibilitě a neochotě zlevnit již několikátým rokem ztrácí, a stovkami malých „garážových“ firem, které sice na extrémně nízké marže dokáží zlákat některé zejména menší klienty, avšak díky nedostatečně silnému zázemí nejsou schopni reagovat na stále vyšší volatilitu na energetických trzích.

 

"Nejbližší kontrakty na elektřinu a plyn můžeme uzavírat reálně až na roky 2016 a 2017. Očekáváme, že zákazníci se budou s našimi klienty, pro něž obchodujeme emisní povolenky, překrývat ze 30 až 50 procent,“ odhaduje Jan Fousek, ředitel a spolumajitel Virtuse Energy.

 

Na časté argumenty, že současná situace na trhu není pro vstup nového velkého subjektu vůbec vhodná, odpovídá druhý z majitelů Rastislav Vasilišin, který zároveň značku Virtuse (tehdy wealth management společnost) v roce 2006 vymyslel: „Pro nás neexistuje pojem špatná doba. Doposud vše, co jsme založili, nebylo nikdy ve správné době, ale drtivá většina naštěstí skvěle funguje. Do každého byznysu vstupujeme s pokorou a vždy ho rozjíždějí lidé, kteří jsou v daném oboru špičky“.

Virtuse Energy i tentokrát sází na osvědčená jména z obchodu s energiemi, v celém nově zformovaném energetickém týmu není jediný člověk s působností v oboru kratší než 5 let. Ředitelem sekce prodeje elektřiny a plynu se stal Jaroslav Codl, který dříve pracoval v Czech Coalu.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE