Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
26.3. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona - nové povinnosti pro rok 2026
Duben    
10.4.  iKURZ: Přeshraniční přeprava odpadů a nové povinnosti elektronického ohlašování (DIWASS)
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Následné termíny: 23.4.
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
28.4.  iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
28.5.  iKURZ: Odpadová legislativa v r. 2026 pro původce odpadů
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

02.11.2015 09:44

Novinky v oblasti čisté mobility již tento týden!

Dne 5. až 6. listopadu pořádá Ministerstvo životního prostředí 3. ročník konference Čisté mobility, která proběhne v duchu evaluace a plnění vytyčených opatření, které jsou součástí Národního akčního plánu čisté mobility a které by měly přispět k rozvoji alternativní dopravy v ČR.

V rámci konference proběhnou prezentace MŽP, MD, MPO a MMR, které budou obsahovat aktuální informace o podpoře čisté mobility z operačních programů a národních programů. Dále proběhne prezentace TAČR ohledně možností podpory výzkumu a vývoje v oblasti čisté mobility, aktuální informace z oblasti podpory vodíkových technologií a LNG nebo možnosti využití zemního plynu v zemědělství.

Účast je nutné potvrďit na email: jaroslav.kepka(zavináč)mzp.cz.

 

Dokument ke stažení:

Program konference

02.11.2015 07:38

Havelka: Navrhované odpadové vyhlášky nesmí snižovat naší konkurenceschopnost

Také Česká asociace odpadového hospodářství konstatuje, že řada novelizovaných bodů navrhovaných odpadových vyhlášek bude znamenat pro původce odpadu vyšší zátěž a také že mnohé povinnosti jdou zbytečně nad rámec evropské legislativy.

Povinnosti a nastavení v projednávaných vyhláškách, které nyní čeká fáze vypořádání zaslaných připomínek, se tykají širokého spektra nejen odpadových firem, ale také prakticky všech původců odpadů, kteří nakládání s odpady platí v rámci svých nákladů. V tomto směru se Česká asociace odpadového hospodářství rozhodla dát v rámci nastávající odborné diskuze k dispozici text svých připomínek k jednotlivým projednávaným předpisům. Připomínky byly zaslány na ministerstvo životního prostředí.

Asociace uvádí, že bohužel je nutné konstatovat, že řada novelizovaných bodů ve vyhláškách jde spíše směrem k vyšší zátěži pro průmysl a pro původce odpadů, a to jak zátěži administrativní, tak i zátěži finanční. Přitom řada navrhovaných povinností jde podle asociace poměrně zbytečně nad rámec evropské legislativy, přičemž často nemá ani očekávatelný pozitivní environmentální dopad. Dá se však říci, že i od toho je zde v rámci standardního legislativního procesu systém vnějšího připomínkového řízení. Aby existovala možnost na podobné věci upozornit a v rámci další odborné diskuze je řešit.

Připomínky, které asociace podala, nemají být kritikou Ministerstva životního prostředí (MŽP), jsou naopak podle ní věcně zpracovaným upozorněním na konkrétní problematické části nově navrhovaných povinností, často s návrhem možného a v praxi funkčního řešení.

Jak již bylo uvedeno, nyní čeká předmětné předpisy fáze vypořádání zaslaných připomínek. Ředitel České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka je přesvědčen, že ministerstvo k této fázi přistoupí zodpovědně a s potřebnou mírou otevřenosti k hledání vhodného finálního řešení. Podle něj to má být řešení, které nebude nad rámec evropských povinností a nebude neodůvodněně zatěžovat povinné osoby v ČR zbytečnou administrativou a náklady, které by jen snižovaly naší konkurenceschopnost oproti ostatním státům.

 

Dokument ke stažení:

Caoh-pripominky-383.pdf

Caoh-pripominky-294.pdf

Caoh-pripominky-k-vyhlasce-ke-katalogu-odpadu-.pdf

Caoh-hnvo.pdf

 

Související články:

Svaz průmyslu a dopravy: Úprava jde nad rámec evropské legislativy a neposkytuje dostatečný čas na promítnutí změn

 

 

Zdroj: ČAOH

 

01.11.2015 06:41

Šéf Čepro: O biopaliva není zájem

Nízké ceny benzinu a nafty hatí plány distributorů na odbyt biopaliv. Podle šéfa petrolejářského podniku Čepro Jana Duspěvy ani daňová podpora nestačí, aby toto palivo bylo pro motoristy zajímavé. Distributoři navíc řeší, jak splnit přísnější normy na emise. Možností je přimíchávat do benzinu víc bioethanolu. Rozhovor čtěte na iDNES.cz ZDE.

 

 

 

Zdroj: iDNES.cz

30.10.2015 19:06

Co přinesla státní podpora výzkumu?

Vychází nový magazín Technologické agentury ČR TA.DI. Magazín má být nástrojem komunikace s nejširší veřejností. Má čtenářům poskytnout informace o dění v agentuře, ale hlavně o tom, co přinesla státní podpora výzkumu, jejímž je TA ČR prostředníkem. "Rádi bychom ukázali, že v aplikovaném výzkumu v Česku vzniká řada velmi zajímavých řešení a že „bádání“ je činnost zajímavá a vzrušující. A tak i mladým lidem stojí za to se jí věnovat," uvádí TAČR na svém webu. Nový magazín si můžete přečíst ZDE.

 

 

Mohlo by vás zajímat:

Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce 2014

Vicepremiér pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek předložil Analýzu na zasedání vlády 30. září 2015, kde vzala vláda materiál na vědomí. Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím v roce 2014 potvrdila, že Česká republika disponuje kvalitním vědeckým zázemím i špičkovými odborníky. Česká věda ale zaostává v aplikovaném výzkumu, nedaří se spolupráce výzkumníků s průmyslem a systém řízení a financování vědy je roztříštěný. Tato analýza je první, která nebyla zadána externě, ale vypracovala ji přímo Sekce místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace. Je také první, která nejen popisuje stav, ale snaží se najít i řešení, pojmenovává trendy a analyticky porovnává Českou republiku se zahraničím. Analýza ke stažení ZDE

30.10.2015 14:50

Klimatické změny jako dnešní téma Hydeparku ČT24

AVÍZO Průzkum Masarykovy univerzity ukázal, že už více než polovina Čechů věří tomu, že se globálně mění klima a že ho svou činností člověk ovlivňuje. Není ale jednotná, jak na klimatickou změnu reagovat. Jak bude vypadat počasí v Česku v roce 2050? Které změny se nás dotknout nejvíc a budeme umět se jim přizpůsobit? V Hyde Parku dnes s meteoroložkou Táňou Míkovou, Bedřichem Moldanem z Centra pro otázky životního prostředí UK a klimatologem Radimem Tolaszem z Českého hydrometeorologického ústavu.

Pokud země světa uskuteční své plány na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), průměrná teplota se do roku 2100 zvýší o 2,7 stupně Celsia. Bez těchto plánů by vzrostla přinejmenším o čtyři stupně, řekla dnes na tiskové konferenci v Berlíně ředitelka sekretariátu OSN pro změny klimatu Christiana Figueresová. Podle ní však závazky jednotlivých zemí nejdou dost daleko, protože nenaplní dříve dohodnutý cíl, že globální oteplování nepřekročí dva stupně.

 

Související:

OSN: Plány zemí na snížení emisí CO2 zpomalí globální oteplování (ČeskéNoviny.cz, 30.10.2015)

Průzkum: Polovina Čechů věří na změnu klimatu, více klimaskeptiků je mezi muži (21.10.2015)


 

 

30.10.2015 11:07

Díky novým indukčním pecím se sníží emise NOx i tuhých znečišťujících látek

Dvě elektrické indukční pece uvedly dnes v pátek 30. října do zkušebního provozu Slévárny Třinec. Dceřiná firma Třineckých železáren nahradila zastaralé, neefektivní a k životnímu prostředí nešetrné plamenné pece na koksárenský plyn. Nové indukční zařízení je vybaveno účinným odsáváním a filtrací.

„Hlavní důvody výměny dvou tavících agregátů byly ekologické. Spalování koksárenského plynu znamenalo vypouštění emisí NOx, a to se nyní sníží asi o 8 tun za rok. Stejně tak dojde ke snížení emisí tuhých znečišťujících látek na zhruba 0,6 tuny za rok,“ podotýká ředitel Sléváren Třinec Zdeněk Vladár. Indukční tavení znamená, že pec již nebude produkovat ani nebezpečné oxidy síry.

Výrobní kapacita každého celého zařízení je přibližně 15 t tekutého kovu za hodinu. Tavit se zde budou i litiny pro výrobu válců, kokil a licího příslušenství pro hutní průmysl, tedy zejména pro potřeby Třineckých železáren.

Z celkových uznatelných nákladů ve výši téměř 150 milionů korun podpořila v rámci Operačního programu Životní prostředí Evropská unie dotací ve výši 85 %, část nákladů ve výši 5 % pokryl i státní rozpočet.
 

30.10.2015 07:32

Úprava jde nad rámec evropské legislativy a neposkytuje dostatečný čas na promítnutí změn

Uvádí Svaz průmyslu a dopravy ČR ve svém stanovisku k návrhu novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady a návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů. Svaz také požaduje, aby  tento postup byl řádně odůvodněn.

Z pohledu návrhu novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady SPČR nesouhlasí zejména s nastavenými velmi krátkými lhůtami pro přeznačení nebezpečných odpadů včetně nových identifikačních listů, proto požaduje, aby byla poskytnuta provozovatelům přiměřená alespoň tříměsíční lhůta na provedení. Svaz argumentuje tím, že pokud se splní harmonogram předkladatele a vyhláška bude přijata během měsíce listopadu, zbude pouze jeden měsíc na to, aby přijeté změny ve značení nebezpečných odpadů byly v provozovnách promítnuty.

K návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů svaz uvádí, že takto předložená česká úprava jde nad rámec požadavků evropských předpisů, s čímž zásadně svaz nesouhlasí. Předmětné evropské nařízení totiž nestanovuje povinnost zavádět výluhové parametry, dokonce i stanovení jakýchkoliv dalších kritérií je možností nikoliv povinností členského státu. Svaz se domnívá, že pokud předkladatel dospěl k závěru, že je třeba těmito limity disponovat, seznam dokonce rozšířit a v některých případech i několikanásobně zpřísnit (u Ni z 50 na 4, Cr celkový z 50 na 7, Pb z 10 na 5, As z 5 na 2,5), musí se tento postup řádně odůvodnit. Obdobnou pozici je podle svazu třeba zaujmout rovněž k testům ekotoxicity.

 

Dokument ke stažení:

Stanovisko k návrhu vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady

Stanovisko k návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů

30.10.2015 07:30

Starý OPŽP: Termíny a instrukce pro podání žádostí o platbu

Státní fond životního prostředí ČR vyzývá příjemce podpory, aby předkládali žádosti o platbu (ŽoP) průběžně až do výše schválených Finančně platebních kalendářů na IV. čtvrtletí 2015 (FPK) s výjimkou výše způsobilých výdajů, u kterých bylo příjemci ve FPK schváleno předložení ŽoP v I. čtvrtletí 2016 (pouze ŽoP s plně uhrazenými fakturami do 31. 12. 2015).

SFŽP ČR vyhlásil pro období listopad až prosinec 2015 níže uvedené závazné termíny pro příjemce k podávání ŽoP ve kterých je možné podat jednu konečnou ŽoP (popř. jednu investiční a jednu neinvestiční ŽoP). Termíny uvedené v bodu a) a b) se netýkají projektů v PO 6 s tzv. následnou péčí, projektů v rámci 64., 65. a 66. výzvy, a dále v odůvodněných případech i projektů řešící např. změnové listy, apod. V případě nedodržení termínů dle bodu a) a b) Fond negarantuje proplacení ŽoP v roce 2015.

 

a) pondělí 16. 11. 2015
- pro ŽoP u projektů s termínem ukončení realizace (stavebních a montážních prací, dodávek zboží a služeb) do 30. 9. 2015,

b) pondělí 30. 11. 2015
- pro ŽoP zahrnující faktury, které byly vystavené do 14. 11. 2015, přičemž v průběhu listopadu 2015 již nebude další fakturace,

c) neděle 6. 12. 2015
- pro všechny ostatní ŽoP (tj. zahrnující faktury neuhrazené či částečně uhrazené, faktury plně uhrazené) viz ZP kap. 8.2.


ŽoP musí být na SFŽP ČR doručeny:

- v písemné podobě (včetně všech náležitostí definovaných ZP, kap. 8.3), přičemž je akceptováno i dodání prostřednictvím datové schránky (faktur, ŽoP a bankovních výpisů, ...).
- nejpozději 16. 11. 2015 a 30. 11. 2015 vždy do 18 hod nebo 7. 12. 2015 do 12 hod (ŽoP musí mít datum přijetí na SFŽP ČR dle uvedené specifikace).
SFŽP ČR zároveň všem příjemcům podpory připomíná, že dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP (dále „ZP") kap. 8.2:

  • jsou povinni zadat údaje o fakturách do IS Bene-fill nejpozději do 5 pracovních dnů od jejich obdržení a neprodleně je zasílat ke kontrole projektovému manažerovi. Příjemci mají také stanovenu povinnost zahrnovat schválené faktury do žádosti o platbu nejpozději do 2 měsíců od jejich schválení projektovým manažerem. Pro nadcházející období však platí zkrácené lhůty odpovídající výše uvedeným termínům pro podání ŽoP.
  • jsou povinni zadat do IS Bene-fill a doručit finančnímu manažerovi na SFŽP ČR bankovní výpisy (BV) v listinné podobě. V případě modifikovaných ex-ante plateb uhradit faktury max. do 10 pracovních dnů od data splatnosti dotace, zadat úhradu do IS Bene-fill a podepsané a v případě právnických osob i orazítkované BV doručit finančnímu manažerovi akce (možno i prostřednictvím datové schránky).
  • příjemce může podat vždy jen jednu ŽoP s výjimkou situace, kdy podá současně ŽoP investiční a neinvestiční (v tomto případě lze podat a zadministrovat dvě ŽoP současně). Podání další ŽoP (inv/neinv) nebude příjemci umožněno, dokud nedojde:
    • k zadministrování předchozí(ch) ŽoP;
    • k zadání BV do IS BENE-FILL a doložení kompletní úhrady faktur(y) z předchozí ŽoP v případě proplacení faktur neuhrazených nebo jen částečně uhrazených.

SFŽP ČR upozorňuje příjemce a zpracovatele ŽoP na povinnost dodržení 100 % správnosti, přesnosti a preciznosti faktur, ŽoP, bankovních výpisů (vše podepsané a v případě právnických osob i orazítkované), bankovních spojení, variabilních a dalších platebních symbolů, charakteru výdajů inv./neinv. a dalších náležitostí ŽoP - a to v elektronické a písemné podobě včetně dodržení účetních standardů věrného a poctivého zobrazení v účetnictví příjemce.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti nebude časově ani technicky možné provádět průběžné opravy chybných ŽoP, a proto si SFŽP ČR vyhrazuje právo takové ŽoP neproplatit a stornovat. Typ fakturovaného výdaje investiční / neinvestiční je dán typem výdaje zadaného v IS Bene-fill u smlouvy o dílo a je určen příjemcem podpory podle charakteru fakturovaných prací, služeb a dodávek.

Proplácení faktur uhrazených dodavatelům po termínech stanovených výše, tzn. zejména faktur uhrazených až v průběhu prosince 2015 (31. 12. 2015 je poslední možný termín úhrady faktur dodavatelům), bude umožněno na základě předložených ŽoP v I. čtvrtletí 2016.

 

Čtěte také:

Ukončování financování v OPŽP - způsobilost a proplácení DPH (27.8.2015, SFŽP)

 

 

Zdroj: SFŽP

29.10.2015 17:30

Legislativní rady vlády SCHVÁLILA novelu zákona o ochraně ovzduší

VÝSLEDKY Návrh zákona o ochraně ovzduší dnes projednala a přijala Legislativní rada vlády (LRV). Novela navrhuje zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Navržená úprava má umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety, přičemž Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo. Novinkou je i úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací. Zákon předkládá Ministerstvo životního prostředí (MŽP) s rozporem právě související s kontrolou domácností. Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016 s vyjimkami.

Navrhuje se zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací stacionární zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností. Problémem v České republice je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení (odhořívací a prohořívací kotle 70–80 %), která nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují, aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad. Ačkoli zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech (zákaz spalování odpadu, emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh, povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu, od roku 2022 pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry), bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné. Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

 

Legislativní rada vlády ve čtvrtek posvětila novelu zákona o ochraně ovzduší. "Potvrdila náš názor, že nedotknutelnost obydlí není neomezitelná. V případě, že ohrožujete zdraví člověka, což pálením odpadů bezpochyby děláte, pak má právě ústavní právo na ochranu zdraví stejnou váhu a přímo ústava umožňuje prolomení nedotknutelnosti obydlí s cílem zdraví lidí zajistit," komentoval jednání LRV ministr Brabec. Jeden z nejhorších českých nešvarů (pálení odpadu) by tak mohl mít konečně utrum. I když nás samozřejmě čeká ještě dlouhá a náročná cesta (vláda, sněmovna, senát, prezident...)

 

Zdroj: Facebook MŽP

 

V návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a Českou republikou o vzájemném uznávání systémů nízkoemisních zón se navrhuje se doplnit ustanovení, dle kterého by se v nízkoemisních zónách v České republice (dosud zde nebyla žádná vyhlášena) uznávaly i emisní plakety vydané ve státech, v kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako nastavení systému nízkoemisních zón v České republice. V tuto chvíli se jedná pouze o emisní plakety vydané v Německu. Vzory kompatibilních emisních plaket zveřejní ministerstvo ve Věstníku Ministerstva životního prostředí. Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo.

Evropská komise zahájila dne 2. září 2014 šetření v rámci tzv. systému EU Pilot ve věci provedení směrnice 2008/50/ES, v kterém mj. upozornila na nesoulad české právní úpravy se směrnicí v rozsahu stanovení národního cíle a mezní hodnoty (česká právní úprava používá pojem „imisní limit“) pro částice PM2,5. Imisní limit pro ochranu zdraví v bodě 1 přílohy č. 1 k zákonu se proto navrhuje změnit z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3, nicméně účinnost tohoto novelizačního bodu se navrhuje až k 1. lednu 2020, od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008/50/ES pro členské státy závazný.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti a vypustit úpravu povinností, které představují z hlediska dopadů na ovzduší neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro provozovatele nebo pro orgány ochrany ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016. Výjimkou jsou ustanovení upravující odstranění možnosti zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv, jejichž účinnost se na základě připomínky Ministerstva financí navrhuje k 1. lednu 2016. Účinnost ustanovení upravujících novou pravomoc obecních úřadů obcí s rozšířenou působností kontrolovat spalovací stacionární zdroje v domácnostech se navrhuje k 1. lednu 2017. Odložená účinnost je navržena také u změn přílohy č. 10 (Požadavky na spalovací stacionární zdroj platné od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2021). Účinnost ustanovení upravujícího imisní limit pro částice PM2,5 je v souladu s termínem stanoveným pro plnění tohoto imisního limitu ve směrnici 2008/50/ES navržena až na 1. leden 2020.

Návrh zákona je vládě předkládán s rozporem s Úřadem vlády ČR – místopředsedou vlády pro vědu, výzkum a inovace. Úřad vlády ČR – místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace požaduje vypuštění navrhované úpravy kontrol spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, které považuje za nepřípustný zásah do práva na soukromí.

 

Výsledek LRV: doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

 

Aktuální dokumenty najdete v rubrice PRÁVO - ZDE

 

29.10.2015 13:51

Nové ohřívače větru uspoří 10 tisíc tun koksu ročně

Huť ArcelorMittal Ostrava zahájila loni v září modernizaci tří ohřívačů větru, které ohřívají vzduch vháněný do vysoké pece. Nyní uvedla do zkušebního provozu dva nové ohřívače. Ty zvýší teplotu horkého vzduchu o 100 °C, čímž se sníží nejen objem spalovaného koksu až o 10 tisíc tun ročně, ale také emise oxidů uhlíku. Obnova třetího ohřívače bude dokončena v polovině roku 2016. Hodnota projektu je 400 milionů korun.

„Zařízení sloužící při výrobě surového železa významným způsobem sníží naše provozní náklady. Dva nové ohřívače vzduchu sníží při současné výrobě roční spotřebu koksu na vysoké peci č. 2 o 10 tisíc tun. Od roku 2016, kdy spustíme i třetí ohřívač, bude úspora ještě vyšší,“ říká Jan Haščin, ředitel závodu vysoké pece v ArcelorMittal Ostrava.

Modernizace spočívá především v úpravě ocelového pláště ohřívačů větru a celkové výměně jejich vnitřního vybavení, které je tvořeno vyzdívkou z žáruvzdorných cihel a vyhřívacím zařízením. Zvýší efektivnost ohřevu vháněného vzduchu a také jeho teplotu, čímž sníží spotřebu koksu, který se používá jako palivo pro vysoké pece. Přinese tak ekonomické úspory při menší spotřebě koksu i snížení emisí oxidů uhlíku, díky čemuž bude mít pozitivní vliv na životní prostředí.

Dodavatelem stavby je německá společnost Paul Wurth Refractory & Engineering GmbH. Celková rekonstrukce zařízení probíhá za plného provozu. Modernizace třetího ohřívače bude dokončena v květnu 2016.

 

Co je ohřívač vzduchu a jak funguje?

  • Ohřívač vzduchu (někdy též ohřívač větru) je klíčové zařízení ve výrobě surového železa.
  • Je válcovitého tvaru, zakončené kopulí a vysoké přibližně 35 až 40 metrů. Jeho hlavní funkcí je ohřát vzduch vháněný do vysoké pece. Rostoucí teplota dmýchaného větru do pece vede k částečnému snížení spotřeby uhlíku (koksu).
  • Aby byla zajištěna nepřetržitá produkce horkého vzduchu, je nutné do série zapojit více ohřívačů, které pak pracují střídavě. Vyzdívka se vždy vyhřívá spalováním vysokopecního plynu, po ohřátí na požadovanou teplotu pak předává teplo studenému proudu vzduchu, který se skrze ni ohřívá a vhání do vysoké pece.
  • Zařízení patentoval londýnský rodák Edward Alfred Cowper (1819–1893) už v roce 1856. V hutní výrobě však na stejném principu funguje do dnešního dne. Díky jménu vynálezce se v češtině používá pro ohřívače větru i alternativní označení vysokopecní kauper, užívanější je ale ohřívač větru či vzduchu.

 

29.10.2015 13:23

V Senátu se bude hovořit o problematice sucha a pitné vody

AVÍZO Již v pondělí 2. listopadu 2015 se v Senátu Parlamentu ČR koná seminář na téma „Problematika sucha a pitné vody“. Hovořit se bude například na témata změn poplatků za odběry podzemních vod, možnostech propojení vodárenských soustav v období sucha a nedostatku vody,  o změnách, které jsou nutné zapracovat do zákona o vodách, o možnostech k motivaci šetření vodou v období sucha a nedostatku vody. Další informace a program semináře najdete níže.

V rámci programu vystoupí na něm mimo jiné místopředseda Senátu PČR Ivo Bárek, náměstkyně pro řízení sekce technické ochrany životního prostředí Berenika Peštová z Ministerstva životního prostředí, náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství Ministerstva zemědělství Aleš Kendík, předseda představenstva SOVAK ČR František Barák či výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR Dan Jiránek.

Účast na akci je možná po registraci na e-mailu: konigp@senat.cz nebo sterbakovaj@senat.cz, či telefonu: 257 072 798. Pro vstup do Senátu PČR je nutný platný občanský průkaz nebo pas.

Odbornými garanty akce jsou Sdružení oboru vodovodů a kanalizace ČR a Svaz měst a obcí ČR.

 

Záznam z tiskové konference - ZDE

 

Dokument ke stažení:
Program-Senát-2.11.2015
29.10.2015 12:55

Jaké podporované zdroje si v příštím roce polepší nebo naopak pohorší?

Zvýšení zeleného bonusu se navrhuje u spaloven a naopak snížení u kombinované výroby elektřiny a tepla. Snížení výkupních cen by mělo dojít u větrných a malých vodních elektráren. Naopak ke zvýšení podpory by mělo dojít u společného spalování. Prvním rokem by měla být zavedena podpora pro nově definované bioplynové stanice formou zeleného bonusu na teplo z bioplynu. Dále se počítá s novým institutem horní hranice rozsahu ročního využití.

Výše uvedené vyplývá z návrhu cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, kterým se stanovuje podpora pro podporované zdroje energie. ERÚ uvedl, že je připraven, pokud se v průběhu roku 2016 situace změní, vydat doplnění Cenového rozhodnutí. Lhůta pro podání připomínek do veřejného konzultačního procesu je 6. listopadu 2015. Více ZDE

 

 

29.10.2015 12:39

Král je mrtev, ať žije král! … aneb čeká nás nová přísnější legislativa, nové nároky, nové výrobky a nové možnosti řešení při zacházení s odpadními vodami

Stát potřebuje splnit sliby dané EU ohledně čistoty vod a naplnit měšec, a tak jednou z možností je zpřísnit předpisy a vybrat více za vypouštění odpadních vod. O tom, jak se vyhnout pokutám a zvýšeným poplatkům (zejména za dusík, fosfor a AOX) nebo jak alespoň zmírnit dopady nové legislativy, je tento seminář.

 

 

OBSAH:

Bludy ve vodohospodářské praxi, jejich vznik a obrana proti nim – Ing. Roman Sládek

  • jak vznikly a vznikají nesmyslné požadavky a jak se proti tomu bránit


Novinky v zákonech O vodách a O odpadech a v nařízeních vlády týkajících se hospodaření s odpadními vodami, jejich zpoplatnění, vypouštění odpadních vod a zacházení s kalem – Ing. Oldřich Pírek       

  • vyšel nový zákon O odpadech, připravuje se zákon O vodách a nová nařízení vlády. Mění se poplatková vyhláška, čímž se podstatně zpřísní požadavky na vypouštění odpadních vod - a hlavně se to všechno promítne i do poplatků za znečištění.


Praktická řešení konkrétních situací vycházející z nových legislativních požadavků – Ing. Karel Plotěný

  • možné intenzifikace stávajících ČOV, nové možnosti odkanalizování pro malé obce, solitérní domy, dodatečné snížení hodnot dusíku a fosforu


AOX - staronové téma, kterému dala nová legislativa vážnost – Ing. Karel Plotěný

  • jedním ze znečištění, na které se nová legislativa zaměřila, jsou AOX. O tom, kde a jak vznikají a jak se dají odstranit, bude výše uvedený příspěvek.

 

Novinky - řešení malých zdrojů zápachu, recyklace tepla z odpadních vod, atd. – Ing. Karel Plotěný

  • novinky – výrobky a technologie připravené pro praxi pro rok 2016

 

Termíny a místa:

  • 28.01.2016 – Brno, Kongresové centrum BVV, Výstaviště 1, 647 00 Brno
  • 02.02.2016 – Ostrava, Dům kultury města Ostravy, a.s., 28. října 124, 709 24 Ostrava
  • 04.02.2016 – České Budějovice, ČEVAK, a.s., Boženy Němcové 2, 370 10 České Budějovice
  • 09.02.2016 – Olomouc, Hotel Hesperia, Brněnská 55, 779 00 Olomouc
  • 11.02.2016 – Praha, Konferenční centrum VŠCHT, Kolej Sázava, Chemická (Ekonomická) 952, 148 28 Praha 4 - Kunratice
  • 16.02.2016 – Hradec Králové, Kongresové centrum Aldis, a.s., Eliščino nábřeží 375, 500 02 Hradec Králové
  • 18.02.2016 – Zlín, CENTROPROJEKT, a.s., Štefánikova 167, 760 01 Zlín
  • 23.02.2016 – Teplice, Dům kultury, Mírové Náměstí 2950, 415 80 Teplice 
  • 24.02.2016 – Plzeň, Západočeské muzeum, Kopeckého sady 2, 301 00 Plzeň

 

Čas: 09:00 – 14:00

 

Účastnický poplatek:

  • zdarma
  • státní a veřejná správa zdarma, 300 Kč pouze v případě požadavku na vypsání Certifikátu o akreditaci
  • zaslání sborníku 200 Kč (+ poštovné)

 

Semináře jsou zařazeny do:

  • programu celoživotního vzdělávání ČKAIT - (požádáno o akreditaci)
  • programu celoživotního vzdělávání ČKA - (požádáno o akreditaci)
  • vzdělávacího programu pro pracovníky veřejné správy (vzdělávací instituce ASIO, spol. s r.o., AK/I-30/2006).

 

Přihlásit se můžete na e-mailové adrese asio@asio.cz. Organizační garant: Vratislav Cibula, cibula@asio.cz, tel.: +420 723 633 048. Děkujeme a budeme se těšit na viděnou.


 

 

29.10.2015 08:12

Novela stavebního zákona z pohledu architektů

Chystaná novela měla za účel zjednodušit, zpřehlednit a zrychlit povolování staveb, protože procesy jsou v naší zemi ve srovnání se sousedy jedny z nejpomalejších. Předložený návrh novely však podle České komory architektů viditelné urychlení ani zjednodušení nepřinese.

Připravovaná novela stavebního zákona je již druhá rozsáhlá novela od platnosti nového zákona z roku 2006. Chystaná novela měla za účel zjednodušit, zpřehlednit a zrychlit povolování staveb, protože procesy jsou v naší zemi ve srovnání se sousedy jedny z nejpomalejších. Zdlouhavost povolování pak tlumí investice z evropských fondů a brzdí rozvoj ekonomiky. Předložený návrh novely však podle našeho názoru viditelné urychlení ani zjednodušení nepřinese.

Hlavní novinkou připravované novely stavebního zákona je tzv. koordinované řízení, které slučuje územní řízení, stavební povolení a proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Tuto ideu vítáme, protože míří ke chvályhodnému cíli, aby jedna stavba dostala jedno povolení na jednom úřadě. Podobně je tomu např. v Německu a Rakousku. Jsme velmi potěšeni, že jsme se jako Komora v loňském roce stali oficiálním připomínkovým místem v legislativním procesu a že jsme byli přizváni již jako konzultanti do pracovní skupiny. Přes naše připomínky a náměty však musíme konstatovat, že plán na zrychlení a zjednodušení povolování staveb nedošel v návrhu novely svého naplnění. Koordinované řízení není úplně dotaženo tím, že stále přetrvávají různé speciální stavební úřady, mezi něž se státní správa tříští. 

Jako profesní organizace sdružující praktikující architekty jsme přesvědčeni, že zásadní překážkou ve zrychlení obstarání povolení je nedostatečné vymezení práv tzv. dotčených orgánů státní správy a účastníků řízení. Nechvalně proslulý systém "mnoha dveří", ve kterém si stavebník sám zajišťuje stanoviska různých orgánů státní správy, vede k tomu, že faktické rozhodování o stavebním záměru se přesunulo mimo stavební úřady. Ty pak jsou již jen "pošťáky" stanovisek jiných úřadů, jejichž požadavky se dále mezi sebou větví a řetězí. Ke stavbě nového domu musí stavebník získat povolení k vjezdu, k jehož získání musí předtím obstarat vyjádření majitele komunikace, ke kterému ještě předtím musí mít již připraveno vyjádření správce komunikace a vyjádření Policie ČR.

Tento řetězec zabere v praxi obyčejně několik měsíců. Pro běžné povolení je potřeba v součtu obstarat asi 40 až 50 razítek. Řízení je tak z podstaty nekoordinované mezi rozdílné zájmy různých institucí, mezi něž je stavebník vržen. Novela stavebního zákona sice snad přinese mírné zlepšení, nicméně k vyřešení jádra problému nepřispěla. Dalším okruhem podstatného zdržování staveb, které se pro některé firmy stalo již specializací, je odvolání, které nejsou respektovány žádné lhůty a může svým opakováním realizaci stavby zdržet až o několik let. Tento problém je z hlediska času také neřešen.

Stávající zákon má příliš širokou řadu způsobů povolování staveb a ta je návrhem novely dokonce ještě zvětšena. Jsme toho názoru, že příliš rozsáhlé spektrum možností vede ke zmatení, většímu riziku chyb a tedy zpomalení procesů.

Naopak na první pohled líbivé urychlení změn územního plánu, které novela zavádí, může celému systému více uškodit, než prospět. Územní plán je jako závazný právní dokument mimo jiné zdrojem právních jistot vlastníků i uživatelů nemovitostí v daném území. Příliš snadné a rychlé změny územního plánu mohou jejich investice znehodnotit. Určitá míra pružnosti územního plánu je sice prospěšná, avšak nesmí vést k nejistotě či být zneužitelná. Ztrácí se tím také důraz na náležitě poctivé a odpovědné zpracování plánu.

ČKA již dlouhodobě kritizuje odebrání odborné role zpracovatele při přípravě zadání územního plánu. Územní plán je z povahy věci velmi složitým nástrojem a jeho zadání vyžaduje náležitou odbornou péči, proto jsme navrhovali, aby autorizovaný architekt spolupracoval již na přípravě zadání a pomohl tak obcím a městům nastavit dobré zadání.

Novela neřeší další palčivou oblast, která se mnohdy podepisuje na nedostatečně kvalitním výsledku výstavby, a sice rozpor mezi povinnostmi a právy projektanta. Projektant je sice odpovědný za věcně správné navržení stavby, avšak nemá ze zákona právo vykonávat autorský dozor nad realizací stavby (resp. nad vznikem prováděcí dokumentace), při níž je projekt buďto dotažen v řadě dílčích praktických rozhodnutí ke zdárnému výsledku, anebo naopak, chybnými následnými kroky bez přítomnosti projektanta rozmělněn či dokonce paralyzován. Proto je podstatné definovat pojem autorský dozor a zavést právo na možnost kontroly provádění stavby projektantem.

Během projednání nebyly zohledněny připomínky ČKA k definici zastavěné plochy, která podle současné podoby zahrnuje například přesahující římsu. Pokud stojí dům na uliční čáře, tak zastavěná plocha zasahuje do pozemků ulice a měla by se tak objevit v katastrální mapě, což je nesmyslné a byrokratické řešení. Námitky jsme též vznesli vůči rozdílným pravidlům pro povolování rodinných a bytových domů. Úlevy pro rodinné domy, které nemají žádný limit z hlediska velikosti oproti domům bytovým, znamenají v konečném důsledku podporu zákonodárce šikmým střechám, resp. podkroví. Věříme však, že tento výsledek je jen nedopatřením a nebyl smyslem novelizované části zákona.

Další zásadní věc, která v novele doslovně chybí, je právo hlavního města Prahy vydávat obecné požadavky na využívání území a technické požadavky stavby. Skutečnost, že hlavní město Praha může požadavky na výstavbu (známé jako Pražské stavební předpisy) upravit odlišně od zbytku České republiky, má své historické kořeny a odpovídá specifickému charakteru výstavby v hlavním městě. Je přitom logické, že již jen svým počtem obyvatel Praha generuje osobité nároky na prostorové uspořádání, jež musí regulovat specifická pravidla.

 

Čtěte také:

Novela stavebního zákona z pohledu úřadu ombudsmana (23.10.2015)

 

29.10.2015 07:36

Europoslanci schválili nové národní stropy pro znečišťující látky

Evropský parlament včera podpořil návrh Evropské komise na ambicióznější národní stropy pro šestici hlavních látek znečišťujících ovzduší, včetně oxidu siřičitého, prachu a oxidů dusíku. Špatná kvalita ovzduší způsobuje každoročně na 400 000 předčasných úmrtí v EU. Nová legislativa by měla na nákladech spojených se znečištěním ovzduší ušetřit až 40 miliard eur.

Poslanci stanovují stropy pro oxid siřičitý (SO2), oxidy dusíku (NOx), nemetanické těkavé organické sloučeniny (NMVOC), metan (CH4), amoniak (NH3) a částice (až do PM2,5 mikrometrů), kterých by mělo být dosaženo do roku 2020, respektive 2030, jak navrhla Evropská komise.

Dle poslanců by měla budoucí směrnice o národních emisních stropech (NEC) přispět ke snížení emisí rtuti v Unii, zavedení závazného redukčního cíle na národní úrovni by však měla předcházet dopadová studie.

Komise a členské státy by se dle poslanců měly neprodleně dohodnout na novém nařízení o emisích z automobilů při skutečném provozu, aby bylo zajištěno, že veškeré unijní politiky ochrany ovzduší před znečištěním u zdroje odpovídaly účelu a přispívaly k dosažení cílů EU v oblasti kvality ovzduší.

Poslanci také navrhují vypustit návrh Komise, dle něhož by členské státy mohly kompenzovat snížení emisí oxidů dusíku, síry a částic dosažených v mezinárodní námořní dopravě dopravě. Komise by dle poslanců měla naopak zvážit zavedení opatření na snížení emisí z mezinárodní námořní dopravy, zejména v teritoriálních vodách členských států a ve výlučných ekonomických zónách, a v případě potřeby za tímto účelem předložit legislativní návrh.

Poslanci nyní zahájí jednání s Radou ministrů s cílem dosáhnout dohody v prvním čtení.

Znečištění ovzduší v roce 2010 vedlo v EU k vice než 400 000 předčasným úmrtím. Více než 62 % území EU je vystaveno eutrofizaci, včetně 71 % ekosystémů v rámci Natura 2000. Celkové externí náklady související se znečištěním ovzduší jsou dle Evropské komise odhadovány mezi 330 a 940 miliardami eur ročně, včetně 15 miliard eur přímých ekonomických ztrát způsobených ztracenými pracovními dny, 4 miliard eur nákladů ve zdravotnictví, 3 miliard eur ztrát na výnosech z plodin a 1 miliardy eur škod na budovách.

29.10.2015 07:32

Palivo z odpadů z ropných lagun musí zpět do Česka. Spor míří k evropskému soudu

České republice začala běžet dvouměsíční lhůta, ve které musí odvézt z Polska dvacet tisíc tun paliva z odpadů z ropných lagun. Nařízení vydala Evropská komise a hrozí, že pokud Česko palivo neodstraní, předá případ Evropskému soudnímu dvoru. Podle mluvčí ministerstva životního prostředí Petry Roubíčkové ale Česko zatím nemá v plánu kaly odvézt.

"Látka je registrovaná jako palivo u Evropské chemické agentury," sdělila Roubíčková. Dodala, že toto stanovisko pošle vedení resortu do Bruselu. Pokud nezmění stanovisko, nejspíš bude následovat soud, který musí posoudit, zda jde skutečně stále o odpad, nebo o energetickou surovinu. "Evropský soud by pak musel rozhodnout, které nařízení stejné právní síly má přednost," vysvětlila mluvčí Roubíčková.

Nápad vyrábět z vytěžených odpadů bývalé rafinerie Ostramo palivo byl součástí projektu sdružení Čistá Ostrava, které získalo v roce 2004 zakázku na sanaci ropných lagun v Ostravě. Slibovalo, že půjde o bezpečné palivo pro české elektrárny a cementárny. Tam se ho ale nepodařilo udat a v roce 2009 začala firma směs nabízet a prodávat do Polska, a to i jako surovinu pro přípravu briket a pelet pro běžné vytápění domů. Poláci začali palivo zkoumat poté, co jim přišel anonym z Česka. V roce 2011 označily polské úřady směs z Ostravy za nebezpečný odpad a požádaly české orgány, aby zajistily odvoz zpět do Česka. Evropská komise jim dala za pravdu a nařídila Česku, aby si materiál odvezlo. Má na to dva měsíce.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE