Více času na podstatné

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ÚPRAVA, ZPRACOVÁNÍ A RECYKLACE ODPADŮ

 

Retex ukazuje, že recyklace textilu muže být technologicky i ekonomicky smysluplná
Redakce OF

Maturitní zkouška vedení MŽP
Miloš Kužvart

Více racionality v legislativním procesu
Petr Havelka

Klíčovou výzvou je výstavba ZEVO a zlepšení primárního třídění komunálního odpadu
Martin Hájek

Česko v přelomové fázi: Od strategií k reálné změně
David Kopecký

Končící vláda promarnila příležitost zlepšit ochranu životního prostředí, ta nastupující hrozí destrukcí
Matej Pomahač

Nebezpečný odpad, který nemá kam. Česká republika opět ustupuje od svých ambiciózních plánů
Redakce OF

Recyklace použitých papíru, kartonu a lepenek
Miloš Lešikar

Popelnice pod lupou: Co odhalily fyzické analýzy směsného odpadu v Česku?
Redakce OF

Prodloužený život fotovoltaických solárních panelů
Tomáš Pešek a Olga Šolcová

Češi třídí víc než kdy dříve: Recyklace obalu láme rekordy
Redakce OF

Odstranění mikropolutantů při výrobě pitné vody v rámci technologie umělé infiltrace vodárny Káraný
Marek Šváb a Marek Skalický

Dvě koruny nejsou spása. Recyklace textilu potřebuje systém, ne dotaci
Redakce OF

Evropa už nemůže odpad skládkovat a slepě recyklovat, ale musí z nej vyrobit budoucnost
Redakce OF

Nadále zůstane nevyužito 900 milionu plechovek a PET lahví za rok
Eva Tylová

Evropa hasí „věčné chemikálie“. PFAS mizí z hasicích prostředků
Redakce OF

ÚOHS zneužití dominance u kolektivních systému pro elektrozařízení nenašel
Martin Švanda

Neviditelné pilíře čisté energetiky a globální stability
Redakce OF

Plastový pas ze Singapuru: Ambiciózní vize globální recyklace a nové ekonomiky plastů
Redakce OF

Maroko startuje recyklaci. Firmy získají daňové úlevy i dotace
Jakub Atarsia

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11., 27.11. 2025
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
26.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
27.11. ENVIshop 2025
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
5.12. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
5.12. Aktuální otázky zákona o odpadech a prováděcích předpisů a odpadová evidence
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 19.02., 26.02.2026
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
23.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
Červen    
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností

 

  

 

Novinky

02.10.2015 07:36

ČAOH: Evidence a ohlašování po „infri“ novele zákona o odpadech

Dne 1. října 2015 vstupuje v účinnost další novela zákona o odpadech č. 223/2015 Sb., která vyšla ve Sbírce zákonů v září tohoto roku. Mezi významné změny, které tato novela přináší, patří i nově upravené ohlašování přepravy nebezpečných odpadů (§ 40) a další změny v oblasti evidence a ohlašování (§ 39). Je však dobré upozornit, že většina těchto změn má posunutou účinnost až k 1. lednu 2016 (§ 39 odst. 3, 4, 6 až 10 a 12 a § 40). Česká asociace odpadového hospodářství publikovala informaci o hlavních změnách zákona o odpadech týkajících se těchto změn, kterou uvádíme níže.

 

Ohlašování údajů

K § 39 odst. 3:

Provozovatelé zařízení ke sběru, výkupu, využívání nebo odstraňování odpadů, provozovatelé zařízení podle § 14 odst. 2, provozovatelé malých zařízení podle § 33b odst. 1 a dopravci odpadů (kteří nejsou zároveň osobou oprávněnou k převzetí odpadů), jsou povinni zaslat údaje o provozu zařízení nebo o činnosti dopravce odpadů krajskému úřadu, a to do 15 dnů od zahájení, ukončení, přerušení nebo obnovení činnosti dopravce odpadů nebo provozu zařízení včetně zahájení provozu podle změny souhlasu s provozem zařízení.

K § 39 odst. 4:

Provozovatelé skládek jsou povinni zasílat každoročně do 15. února údaje o stavu vytvořené finanční rezervy, doložené výpisem z bankovního účtu provozovatele skládky, a údaje a o volné kapacitě skládky a dále údaje o poplatcích za ukládání odpadů na skládky krajskému úřadu příslušnému podle místa skládky.

K § 39 odst. 6:

Obec, která je povinna podat hlášení podle § 39 odst. 2, zasílá každoročně obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností do 15. února následujícího roku hlášení o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů v rozsahu stanoveném vyhláškou.

K § 39 odst. 10:

Obecní úřad obce s rozšířenou působností a krajský úřad zasílají MŽP informace o každém rozhodnutí vydaném podle tohoto zákona, a to do 15 dnů ode dne nabytí jeho právní moci.

Obecní úřad obce s rozšířenou působností je povinen zasílat MŽP informace o každém vyjádření vydaném podle § 79 odst. 4 písm. e), a to do 15 dnů ode dne jeho vydání.

Krajský úřad zasílá ministerstvu informace o provozu zařízení a dopravcích odpadů podle odstavce 3 do 15 dnů ode dne jejich obdržení a podle odstavce 4 do 15. března kalendářního roku.

 

Identifikační čísla zařízení

K § 39 odst. 12:

Při plnění evidenčních a ohlašovacích povinností podle § 39 a 40 mají zařízení povinnost používat identifikační čísla zařízení (IČZ). Týká se to zařízení ke sběru, výkupu, využívání nebo odstraňování odpadů (§ 14 odst. 1), zařízení podle § 14 odst. 2 a malých zařízení podle § 33b odst. 1 (biologicky rozložitelné odpady). IČZ přiděluje krajský úřad nejpozději do patnácti dnů ode dne vydání souhlasu, integrovaného povolení podle zákona o integrované prevenci či ohlášení  zahájení  provozu  zařízení  podle  §  14  odst.  2  a  §  33b  odst.  1.

Identifikační čísla zařízení zavedla již novela zákona o odpadech č. 169/2013 Sb., ale touto aktuální novelou byl upřesněn způsob jejich přidělování, který bude ještě dále řešen i v prováděcí vyhlášce. Upozorňujeme v této souvislosti, že  IČZ přidělená před účinností této novely a zveřejněná na portálu veřejné správy se podle přechodných ustanovení považují za IČZ podle nového znění.

 

Přeprava nebezpečných odpadů

K § 40 Ohlašování přepravy nebezpečných odpadů:

V tomto paragrafu se po sérii jednání a odborných konzultací s MŽP podařilo vyjednat úpravu oproti původní tzv. ekoauditové novele, která by u tohoto bodu byla v praxi jen velmi obtížně aplikovatelná. Podrobnější informace a připomínky ČAOH k původní problémové verzi z roku 2013 můžete nalézt pod tímto odkazem.

Aktuálně se přeprava nebezpečných odpadů bude nově ohlašovat prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) a půjde tedy o elektronizaci celého systému ohlašování. Účinnosti nabývá nové znění § 40 až 1. ledna 2016, ale pozor na přechodná ustanovení novely. Až do 31. prosince 2016 nejsou odesílatel a příjemce povinni ohlašovat podle nového znění (elektronicky), pokud budou vést evidenci při přepravě nebezpečných odpadů podle starého znění § 40 (7 evidenčních listů ELPNO).

Přeprava nebezpečných odpadů se neohlašuje, pokud nepřesahuje areál provozovny nebo v případě, že odesílatelem je nepodnikající fyzická osoba.

Odesílatel nebezpečných odpadů bude povinen:  

a) každou  přepravu  nebezpečných  odpadů  ohlásit  před  jejím  zahájením  v  rozsahu ohlašovacího listu (rozsah bude stanoven prováděcí vyhláškou),

b) ke  každé  zásilce  nebezpečného odpadu přiložit v listinné podobě  doklad  obsahující informace podle ohlašovacího listu,

c) v  případě,  že  přeprava  nebezpečných  odpadů  není  zahájena  v  ohlášeném  termínu, zrušit ohlášení přepravy nebezpečných odpadů do 3 pracovních dnů ode dne ohlášeného zahájení přepravy,

d) nejpozději do 3 pracovních dnů od ukončení přepravy nebezpečných odpadů opravit údaje o přepravě a přepravovaných odpadech, pokud vznikl rozpor mezi skutečnými a ohlášenými údaji. Tyto údaje může opravovat pouze v případě, že byl ohlašovatelem.

 

Pro běžnou praxi je důležité, že povinnosti odesílatele nebezpečného odpadu uvedené výše pod písmeny a) a b) může za odesílatele splnit příjemce!

 

Příjemce nebezpečných odpadů bude povinen:

a) nejpozději do 3 pracovních dnů od převzetí nebezpečných odpadů potvrdit převzetí nebezpečných odpadů z ohlášené přepravy v ISPOP ; po potvrzení přijetí již není možné provádět opravu,

b) zadat do systému údaje o přepravě nebezpečných odpadů, která nebyla ohlášena, v rozsahu ohlašovacího listu, a to nejpozději do 3 pracovních dnů od ukončení přepravy,

c)  zrušit  ohlášení  přepravy  nebezpečných  odpadů  do  3  pracovních  dnů  ode  dne ohlášeného zahájení přepravy v případě, že byl ohlašovatelem přepravy nebezpečných odpadů a přeprava není zahájena v ohlášeném termínu,

d)  v  případě,  že  byl  ohlašovatelem  přepravy  nebezpečných  odpadů,  nejpozději  do  3 pracovních  dnů  od  ukončení  přepravy  opravit  údaje  o  přepravě  a  přepravovaných odpadech, pokud vznikl rozpor mezi skutečnými a ohlášenými údaji. Tyto údaje může opravovat pouze v případě, že byl ohlašovatelem.

 

Při přepravě nebezpečných odpadů mobilním zařízením ke sběru odpadů může být odesílatelem pouze provozovatel tohoto zařízení.  Nové znění § 40 pak dále řeší i situace, kdy dojde k přerušení provozu ISPOP a přesto bude přirozeně možné za určitých podmínek přepravu nebezpečných odpadů uskutečnit.

 

 

Zdroj: Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH)

02.10.2015 07:30

E15: Rakušané přijdou o levný německý proud

V Rakousku zavládlo zděšení. Tamní firmy a domácnosti nejspíš přijdou o přístup k levné německé elektřině. Jsou v tom přitom nevinně. Doplatí na to, že Němci postavili na severu velké větrné parky, ale ne dost drátů, které by elektřinu dopravily na jih. Vše způsobila Evropská agentura pro spolupráci energetických regulátorů (ACER). Na žádost Polska v září rozhodla, že volný obchod přes německo-rakouskou hranici, kde se obchodníkům nepřiděluje volná přenosová kapacita, odporuje pravidlům EU. Do čtyř měsíců se mají regulátoři v Německu, Rakousku, Česku, Polsku a dalších středoevropských zemích dohodnout, jak vedení na německo-rakouské hranici zahrnout do koordinovaného výpočtu přeshraničních kapacit. Jinými slovy, jak zrušit německo-rakouský jednotný trh s elektřinou. Více ZDE

 

Zdroj: E15

02.10.2015 07:00

Kudy k nízkouhlíkové ekonomice? Česká debata o energetice se dělí na dva tábory

Česká odborná veřejnost se dá v energetice rozdělit na dvě základní skupiny – zastánce tradiční jaderné a uhelné energetiky a zastánce nízkouhlíkových technologií, především OZE. Vyplynulo to z analýzy čtyř desítek rozhovorů, které byly pořízeny v rámci evropského projektu R&Dialogue zaměřeného na přechod k nízkouhlíkové ekonomice. Na čem se čeští odborníci shodnou? A jak si svět stojí před nadcházející klimatickou konferencí v Paříži? Více na EurActiv čtěte ZDE

 

 

Zdroj: EurActiv.cz

01.10.2015 17:51

Jak se vypořádat s emisemi CO2 do ovzduší?

AUDIO Jeden způsob řeší hned dva problémy v jednom. Uložení skleníkových plynů do dolů opuštěných po těžbě. Vhodná místa jsou třeba v Řecku. A právě řeckého geologa Alexandrose Tasianase vyzpovídal redaktor ČRo Dan Mrázek. Audio ZDE

 

 

 

Zdroj: ČRo Plus Leonardo

 

01.10.2015 14:16

O kotlíkové dotace požádali všechny kraje kromě Prahy, ta podá žádost dodatečně

 

Se včerejší půlnocí ukončil Státní fond životního prostředí ČR příjem žádostí krajů o podporu z Operačního programu Životní prostředí na kotlíkové dotace. O dotaci se hlásí 13 krajů, které budou následně prostředky rozdělovat mezi své obyvatele. Celkem si kraje v první výzvě řekly téměř o tři miliardy korun, nejvíce Středočeský kraj skoro o 518 milionů korun. Fond žádosti vyhodnotí do měsíce.

Alokace první výzvy tzv. kotlíkových dotací byla stanovena na tři miliardy korun. Kraje mohly podávat své žádosti o podporu od 14. srpna až do včerejší půlnoci, kdy se sešly žádosti v celkové výši 2 975 700 000 korun. Hlavní město Praha má kompletně připravenou žádost, ale kvůli technickým problémům se mu ji včera nepodařilo doručit. Praha proto o dotaci požádá dodatečně v nejbližších dnech, aby mohla spolu s ostatními kraji co nejdříve vyhlásit výzvu pro občany, samozřejmě za předpokladu, že její žádost bude schválena.

„V ČR se lokální topeniště na celkovém znečištění ovzduší polétavým prachem podílejí celými 38 % a my jsme vyjednali s EK revoluční program, který ke zlepšení našeho ovzduší bezpochyby přispěje. Naším cílem je vyměnit 80 až 100 tisíc kotlů v celé ČR do roku 2020, jejichž výměna, věřím, bude mít zásadní vliv na kvalitu ovzduší po celé ČR, samozřejmě zvláště pak v těch nejznečištěnějších oblastech,“ dodává Brabec.

Majitelé rodinných domů budou moci získat prostřednictvím takzvané kotlíkové dotace až 85 % z maximální částky 150 tisíc korun na výměnu starého kotle na pevná paliva za ekologičtější zdroj a na takzvaná mikroenergetická opatření. Dotována bude výměna neekologických kotlů za nízkoemisní kotle na biomasu, uhlí nebo jejich kombinaci, za tepelné čerpadlo nebo za plynový kotel. Výše dotace je odstupňovaná podle typu nově pořízeného zdroje, na nový uhelný zdroj připadá dotace nejmenší, na zdroje využívající obnovitelné zdroje (kotle na biomasu a tepelná čerpadla) je dotace nejvyšší, a to podle míry znečištění ovzduší v místě instalace. Obyvatelé v oblastech s překračovanými limity znečištění ovzduší automaticky získají o 5 % vyšší dotaci.

Pro kotlíkové dotace si lidé zajdou na kraj. Ministerstvo životního prostředí ve výzvě pro kraje stanovilo povinné podmínky, které musí při vyhlašování podmínek pro občany dodržet. Zároveň jim poskytuje široké pole pro rozhodování o tom, jak budou finální krajské dotace pro veřejnost vypadat. Základními a neměnnými podmínkami jsou například výše finanční podpory, minimální technické parametry podporovaných zdrojů a povinná mikroenergetická opatření u domů s horšími energetickými vlastnostmi.

„Naopak například to, zda kraj podpoří výměnu celé možné škály zdrojů, zda bude dotace proplácet žadateli nebo přímo dodavateli, nebo jestli doplatí zbývající část dotace, je na rozhodnutí krajů. Na volbě krajů je také termín, kdy dotace pro občany vyhlásí. Žádosti, které jsme do včerejška obdrželi, vyhodnotíme do konce října, takže kraje se velmi brzy dozvědí, jak byly úspěšné,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Na kotlíkové dotace je do roku 2020 z Operačního programu Životní prostředí připraveno celkem 9 miliard korun. Od roku 2022 nebude podle platného zákona o ochraně ovzduší v ČR možné provozovat v domácnostech staré neekologické kotle 1. a 2. emisní třídy.

01.10.2015 13:29

Ode dneška se za kovy platí už jen poštovní poukázkou nebo převodem prostředků na účet

Ustanovení novely zákona o odpadech uvádí, že „Provozovatel zařízení ke sběru a výkupu odpadů může za vykoupený nebo odebraný odpad stanovený prováděcím právním předpisem poskytovat úplatu pouze převodem peněžních prostředků prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo provozovatele poštovních služeb formou poštovního poukazu".

Zákon přímo stanovuje, že pokud bude postupováno prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, musí být využita forma poštovního poukazu. Jiná forma v zákoně uvedena není. V ČR provozuje službu "Dodání poukázané peněžní částky (poštovní poukaz) - vnitrostátní" Česká pošta.

Česká pošta nabízí 5 typů poštovních poukázek, které se liší formou uhrazení a výplaty finančních prostředků (více na stránkách České pošty ZDE):

I. Poukázka typu A slouží k uhrazení peněz v hotovosti s výplatou na účet.

II. Poukázka typu A - doklad V slouží k uhrazení peněz v hotovosti s výplatou na účet, přičemž poplatek za složenku platí příjemce platby.

III. Poukázka typu B slouží k uhrazení peněz převodem z účtu a vyplacení v hotovosti.

IV. Poukázka typu C slouží k uhrazení a vyplacení peněz v hotovosti.

V. Poukázka typu D slouží k uhrazení a vyplacení peněz v hotovosti, přičemž je garantována výplata částky do 1 pracovního dne ode dne podání.

Zákon o odpadech byl novelizován v této oblasti z toho důvodu, aby byl nastaven transparentní způsob platby za vybrané druhy odpadů a to tak, že platba bude jednoznačně dohledatelná. Tuto funkci plní všechny typy poukázek. Záleží tedy na plátci a příjemci platby, který z typů poukázky (tzn. úhrady a výplaty) jim nejvíce vyhovuje.

 

Čtěte také:

MŽP: Platba šekem neodpovídá nové právní úpravě bezhotovostní platby ve smyslu zákona o odpadech (24.9.2015)

01.10.2015 11:41

CHLP novinky: Aktualizované pokyny k CLP, SVHC látky a stanoviska SEAC

ECHA oznámila překlad aktualizované verze Úvodních pokynů k nařízení CLP. Cílem aktualizace Úvodních pokynů je poskytnout přehled o povinnostech podle nařízení CLP, zejména po skončení přechodných období pro klasifikaci, označování a balení z předchozích právních předpisů. ECHA také zveřejnila na svých webových stránkách výzvu pro následné uživatele SVHC látek, aby po udělení povolení pro použití těchto látek účastníkovi proti směru jeho dodavatelského řetězce oznámili svá použití.

 

 

Související články:

 

 

01.10.2015 11:31

ISPOP: Vyhlášení datových standardů (IRZ, odpady a ovzduší)

Ke dni 30. září 2015 byly vyhlášeny datové  standardy vyhlášené určené pro ohlašovací povinnosti v oblasti ovzduší, IRZ a ročních zpráv k odpadům s termínem podání do 31. 3. 2016, a pro ohlašovací povinnost hlášení o produkci a nakládání s odpady (dle přílohy č. 20, vyhlášky č. 383/2001 Sb.) s termínem podání do 15. 2. 2016, lze využít k ohlašování v roce 2016. Datové standardy jsou dotupné ZDE.

 

 

 

 

01.10.2015 11:12

Nové garáže už umožňují vjezd CNG vozidel

CNG vozidla začínají postupně parkovat v hromadných garážích. Od 1. 1. 2015 platí novela zákona 341/2014 Sb., která již parkování v garážích CNG vozidlům nezakazuje. Pokud tedy souhlasí majitelé garáží a garáže splňují vyhláškou dané technické normy, není již s parkováním v garážích CNG vozidel problém. Nové garáže u obchodních center se již staví podle platných předpisů, kde je navíc 10 % povinnost vyhradit stání pro vozidla na plyn a tak CNG vozidla v nich již dnes běžně parkují. Z hlediska bezpečnosti řadí hasiči zemní plyn až do IV. třídy nebezpečnosti (zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).

Novela zákona zrušila již 1. 1. 2015 plošný zákaz parkování v podzemních garážích vozidel na CNG. U garáží, které již existují, a nesplňují podmínky vyhlášky č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb, dnes stačí, když majitel garáže ji dovybaví podle předpisů tak, aby byl umožněn vjezd vozidlům na alternativní palivo CNG. Znamená to například dostatečné odvětrávání prostor parkoviště, označit vyhrazená parkovací místa atd.

„V ČR bylo letos postaveno již několik hromadných podzemních garážích pro veřejné užívání, které jsou součástí velkých obchodních center, sportovních hal nebo kulturních zařízení, kde již běžně vozidla na CNG parkují. Jedná se například v Čechách o největší nově otevřené obchodní centrum letošního roku Central, které je na Kladně nebo na Moravě v novém obchodním centru Frýda ve Frýdku – Místku,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). „Podle ČSN 73 6058 jsou parkovací místa pro vozidla na plyn v hromadných garážích dokonce dnes povinná. Každá novostavba, která má dnes více jak 27 parkovacích stání, musí mít podle normy nejméně 10 procent parkovacích míst vyhrazených pro parkování vozidel na plyn,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

Obchodní plocha Central Kladno je 26 tisíc metrů čtverečních a centrum má celkem 650 parkovacích míst v garážích. V prostorách garáží se nachází celkem 62 stání pro automobily na plyn. Plocha OC FRÝDA je 14 800 metrů čtverečních, má v podzemních garážích celkem téměř 600 parkovacích míst a také cca 60 stání pro vozy na plyn. V případě úniku plynných palivových směsí mají garáže zajištěn okamžitý odvod plynu mimo prostory garáže, aby nedošlo k nárůstu koncentrace.

ÚAMK se rozhodlo testovat parkování CNG vozidel v garážích v ČR. „Často se setkáváme s tím, že někteří provozovatelé, i když mají potřebné vybavení předepsané vyhláškou pro umožnění parkování, vjezd vozidlům na CNG přesto zbytečně zakazují. Nám přijde i nesmyslné, že je zakázán vjezd u patrových otevřených parkovišť a na střechách, která nejsou uzavřená a jsou přírodně odvětrávaná,“ říká Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK.

„Upozorňovali jsme ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS), že některé povinnosti dané vyhláškou č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb se nám zdají zbytečně přehnané. Například v ČR není žádným právním předpisem a ani normativním dokumentem stanovena povinnost instalovat detektor zemního plynu v komerčních budovách, bytových domech ani rodinných domcích a není tomu tak ani v zahraničí, přesto vyhláška garážím u nás tuto povinnost nařizuje,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

Samy automobilky říkají, že vozidla na CNG jsou bezpečnější než automobily používající benzin nebo LPG, potvrdil to i test ADAC. Výbušnost směsi případného uniklého paliva CNG se vzduchem je osmkrát nižší než u kapalných paliv, protože zemní plyn je lehčí než vzduch a při úniku se rozptyluje a uniká do ovzduší. U CNG je velmi nízké riziko výbuchu, vyplývá to z jeho fyzikálních vlastností, proto ho sám HZS řadí až do IV. třídy nebezpečnosti (zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).

30.09.2015 16:34

MŽP zveřejnilo údaje ohlášené do IRZ za rok 2014

Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s CENIA, českou informační agenturou životního prostředí zveřejňilo údaje ohlášené do integrovaného registru znečišťování životního prostředí (IRZ). Jedná se o údaje za ohlašovací rok 2014. Nadále dostupné pro vyhledávání ovšem zůstávají i předchozí ohlašovací roky – tj. od ohlašovacího roku 2004.

Za rok 2014 byly k dnešnímu dni údaje ohlášeny do IRZ za celkem 5 589 provozoven. Z tohoto množství jich 828 disponuje jednou nebo více činnostmi, které jsou definovány v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006.

Údaje ohlášené do IRZ jsou k dispozici na webových stránkách registru ZDE.

 

 

 

30.09.2015 13:44

Od zítřka začne platit novela zákona o odpadech a nová legislativa k PZH

Další novela zákona o odpadech, tentokrát tzv. infringementová, která vyšla zkraje září ve Sbírce zákonů pod číslem 223/2015 Sb bude účinná již zítra! Kromě nápravy transpozice a přenosu nových předpisů EU zavádí i další zásadní úpravy. Od prvního října vstoupí v platnost nové předpisy k prevenci závažných havárií. Na konci záři vstoupili již v platnost nové předpisy v oblasti energetiky, které se týkají energetických specialistů, náročnosti budov a koncepcí.

 

Novela zákona o odpadech

Změna nastává v základních definicích. Novela například rozšiřuje a upravuje definici hierarchie nakládání s odpady, upravuje pojem tříděný sběr nebo předcházení vzniku odpadů, definici nakládání s odpady rozšiřuje o činnost obchodování s odpady.

Novela ruší vyjmutí z působnosti zákona pro sedimenty vytěžené z vodních nádrží a koryt vodních toků a pro odpady drahých kovů. Dále se zákon o odpadech již nebude vztahovat pouze na takové nakládání s odpadními vodami, které bude upraveno jinými právní předpisy (viz vodní zákon a zákon o vodovodech a kanalizacích).

Mimo jiné se mění i ohlašování nebezpečných odpadů. V novele také najdete zcela nový paragraf týkající se recyklace lodí.

Zpětný odběr se už nebude vztahovat na minerální oleje. Formou pozměňovacího návrhu do zákona prošla i zcela nová úprava zavádějící kolektivní systémy pro zpětný odběr pneumatik (více k vyhlášce ZDE).

Novela v neposlední řadě zpřesňuje i definici bezhotovostní platby za kovový odpad. Tou bude nově výhradně převod z účtu na účet nebo poštovní poukázka.

Novela bude účinná od 1. října 2015, přičemž k 1. lednu 2016 nabydou účinnosti body týkající se hodnocení nebezpečných vlastností odpadů a ohlašování přepravy NO. Následně k 1. březnu 2016 se účinnost dotkne bodů týkající se nakládání s kaly a konečně k 1. lednu 2017 se rušení výjimky ze zákazu u přenosných baterií a akumulátorů.

 

Prevence závažných havárií

Ve Sbírce zákonů ČR vyšly také nové předpisy týkající se nové právní úpravy v oblasti prevence závažných havárií. Jde především o nový zákon, který nahradí současný platný zákon č. 56/2006 Sb. a pět prováděcích vyhlášek. Nový zákon o prevenci závažných havárií bude platný prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení tedy 1.10.2015 včetně prováděcích předpisů.

Zákon zavádí do českého práva novou evropskou směrnici SEVESO III a nahrazuje dosavadní zákon č. 56/2006 Sb., který už podle vlády nevyhovuje aktuálním evropským předpisům. Zákon by se měl dotknout provozovatelů zhruba 200 objektů.

Zákon se zaměřuje na objekty, kde se v nadlimitním množství skladují takové nebezpečné chemické látky, které představují zvýšené riziko vzniku mimořádných událostí. Jde o takové mimořádné události, které mohou ohrozit životy a zdraví lidí nebo nevratně poškodit životní prostředí.

Zákon zavádí systém zpracování bezpečnostních dokumentů a poplatků za jejich schvalování pro provozovatele objektů, například chemických závodů, skladů chemikálií a dalších. Krajské úřady mají zajistit zpracování posudku návrhu bezpečnostní dokumentace u Výzkumného ústavu bezpečnosti práce neprodleně poté, co jim provozovatel návrh bezpečnostní dokumentace ke schválení předloží. Tento posudek bude podle zákona odborným podkladem pro rozhodování krajských úřadů.

Schválení dokumentů bude podléhat správním poplatkům. Správní poplatky se budou pohybovat od 15.000 Kč do 60.000 korun, a to podle povahy schvalované bezpečnostní dokumentace. Z jejich výnosu bude kraj hradit náklady spojené s posouzením těchto materiálů. Doposud je hradil stát.

Nový zákon se bude kvůli evropské směrnici vztahovat i na podzemní zásobníky plynu, kterých je podle vlády v tuzemsku osm. Jejich provozovatelé budou muset zpracovat příslušnou bezpečnostní dokumentaci a zavést systém prevence závažných havárií.

 

Přehled nových předpisů platných od 1. října 2015:

  • 224/2015 Sb. Zákon o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií)
  • 225/2015 Sb. Vyhláška o stanovení rozsahu bezpečnostních opatření fyzické ochrany objektu zařazeného do skupiny A nebo skupiny B
  • 226/2015 Sb. Vyhláška o zásadách pro vymezení zóny havarijního plánování a postupu při jejím vymezení a o náležitostech obsahu vnějšího havarijního plánu a jeho struktuře
  • 227/2015 Sb. Vyhláška o náležitostech bezpečnostní dokumentace a rozsahu informací poskytovaných zpracovateli posudku
  • 228/2015 Sb. Vyhláška o rozsahu zpracování informace veřejnosti, hlášení o vzniku závažné havárie a konečné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie
  • 229/2015 Sb.  Vyhláška o způsobu zpracování návrhu ročního plánu kontrol a náležitostech obsahu informace o výsledku kontroly a zprávy o kontrole
  • Vyhláška o podrobnostech provádění zpětného odběru pneumatik - více ZDE
  • Novela vyhlášky č. 118/2013 Sb., o energetických specialistech (novela č. 234/2015 Sb.) - více ZDE
  • Novela vyhlášky č. 78/2013 Sb., o energetické náročnosti budov (novela č. 230/2015 Sb.) - více ZDE
  • Nařízení vlády o státní energetické koncepci a územních energetických koncepcích (novela č. 232/2015 Sb.) - více ZDE
     

 

 

30.09.2015 13:18

Vyhláška o zpětném odběru pneumatik vyšla ve sbírce

NOVINKY VE SBÍRCE Ve Sbírce předpisů ČR právě vychází vyhláška o podrobnostech provádění zpětného odběru pneumatik s účinností od 1. října 2015. Novou právní úpravu pro kolektivní systémy v oblasti zpětného odběru pneumatik zavedla do života tzv. infringementová novela zákona o odpadech.

Vyláška č. 248/2015 Sb. stanovuje vzor návrhu na zápis do Seznamu povinných osob v oblasti zpětného odběru pneumatik, vzor žádosti o vydání oprávnění k provozování kolektivního systému, obsah roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik za uplynulý kalendářní rok, podrobnosti způsobu provedení zpětného odběru pneumatik a podmínky financování zpětného odběru pneumatik a nakládání s odpadními pneumatikami při kolektivním plnění povinností a bude účinná od 1. října 2015.

Připomínáme, že formou pozměňovacího návrhu v poslanecké sněmovně do novely zákona o odpadech (č. 223/2015 Sb. - více ZDE) prošla i zcela nová úprava zavádějící kolektivní systémy v oblasti zpětného odběru pneumatik. Do novely ji prosadil sněmovní výbor pro životní prostředí. Navrhovaná úprava má umožnit zejména splnit povinnost na dosažení nejméně 35% úrovně zpětného odběru pneumatik, kterou stanovuje zákon o odpadech už od roku 2014.

 

Nová cenová rozhodnutí

Dále ve sbírce vychází cenové rozhodnutí ERÚ č. 1/2015 ze dne 4. září 2015, kterým se mění cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 2/2014 ze dne 25. listopadu 2014, kterým se stanovují regulované ceny související s dodávkou elektřiny, a cenové rozhodnutí č. 2/2015 ze dne 4. září 2015, kterým se mění cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 4/2014 ze dne 25. listopadu 2014, o regulovaných cenách souvisejících s dodávkou plynu.

 

Dokument ke stažení:

Vyhláška č. 2485/2015 Sb. o podrobnostech provádění zpětného odběru pneumatik

 

 

30.09.2015 13:06

Volkswagen, emise a dopady - téma pro ministra Jana Mládka, večer i pro Hydepark

AUDIO Jak dopadne skandál s emisemi vozů koncernu Volkswagen na českou ekonomiku? Jaké důsledky mohou mít podvody s vypouštěnými emisemi na automobilový průmysl? A proč zástupci telekomunikačních firem odmítají návrhy ministerstva průmyslu na rozvoj vysokorychlostního internetu? Helena Šulcová se dnes zeptá ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu.

Vřele doporučujeme dnešní Hydepark, kde na téma Aféra Dieselgate bude také odpovídat na dotazy Martin VACULÍK, technický poradce, Svět motorů. Záznam ZDE

 

30.09.2015 12:04

Volkswagen srazili na kolena zelení blázni

Ředitelka společnosti Next Finance s.r.o. zveřejnila na svém blogu svůj pohled na kauzu Volkswagen, kde mimo jiné případ porovnává s legendární energetickou společností Enron. Níže citujeme poslední odstavec jejího příspěvku.

Kdyby zelených šílenců nebylo, zcela dominující většina spotřebitelů by s prominutím kašlala na to, jestli jsou emise jejich auta takové či makové; mnohem víc by je zajímala spotřeba a výše jejich pojistky. Kdyby zelených trotlů nebylo, nedostal by Mezinárodní panel pro čistou dopravu (ICCT) do ruky hůl, kterou mohl Volkswagen bíti. Ne, já se Volkswagenu nezastávám, podvádět se nemá a už naši předkové moudře říkávali, že „kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe“. Tvrdím ale, že bez umanutých zelených naivků, kteří jezdí do práce na kole, ale osmkrát za měsíc létají na kongresy o globálním oteplování a emitují při tom víc emisí, než majitel dvoulitrového Volkswagen Transportera za rok, by se svět celkem jistě oteploval taky, ale s našimi auty bychom si užili víc srandy. Bez zelených hlavinek bychom se v létě nedusili alergií na řepku olejnou, Volkswagen by neměl motiv a nepodváděl by s měřením emisí a nemuseli bychom se teď bát, co když hysterické prognózy o zpomalení německého i našeho hospodářského růstu nejsou hysterické, ale realistické.

 

Celý příspěvek ředitelky společnosti Next Finance s.r.o. na jejím blogu čtěte ZDE

 

Zdroj: https://sichtarova.blog.idnes.cz

30.09.2015 09:57

Realitky sice uvádí v inzerátech informaci o energetické náročnosti, ale většinou tu nejhorší třídu

Energetickou třídu v inzerátech uvádí už 91,5 procenta realitních kanceláří. Loni to přitom byla jen tři procenta. Vyplývá to z průzkumu, který po roce zopakovala napříč regiony a realitními kancelářemi aliance Šance pro budovy. Z průzkumu však také vychází, že u 74 procent inzerátů realitní kanceláře uvádí nejhorší energetickou třídu G.

Aliance Šance pro budovy prověřila celkem 353 nabídek 52 realitních kanceláří napříč všemi kraji. Mezi analyzovanými nabídkami byly domy i byty, prodeje i pronájmy. Celkem 91,5 procenta z nich nyní v inzerátu uvádí informaci o energetické náročnosti nemovitosti. Loni přitom tuto zákonnou povinnost splňovala pouhá tři procenta realitek. Podle ředitele aliance Šance pro budovy Petra Holuba je to krok správným směrem. „Údaj na energetickém průkazu poskytne kupujícímu důležitou informaci o tom, jak je dům energeticky náročný. Například rozdíl mezi energetickými třídami B a E může u rodinného domu činit i 30 tisíc korun na platbách za energie ročně,“ komentuje situaci Holub.

Od července letošního roku novela zákona o hospodaření s energií ještě zpřísnila a realitkám hrozí za neuvedení třídy značné sankce. Zákon nyní říká, že povinnost zveřejňovat energetickou třídu nemovitosti nesou konkrétně i zprostředkovatelé prodeje, tedy realitní kanceláře.

Z průzkumu však také vychází, že u 74 procent inzerátů realitní kanceláře uvádí nejhorší energetickou třídu G. „To neodpovídá realitě. Spíše je to tak, že realitní kanceláře v řadě případů uvádí písmeno G automaticky, protože majitel nemovitosti svou zákonnou povinnost nesplnil, průkaz nezpracoval a kanceláři nedodal. V zákoně se totiž píše, že pokud od vlastníka nemovitosti neobdrží průkaz, musí v nabídce uvést nejhorší energetickou třídu G,“ vysvětluje nesrovnalosti v číslech ředitel aliance Šance pro budovy Petr Holub.

 

Energy Tour 2015 představí zásadní změny novely zákona o hospodaření s energií

Od 1. července 2015 vstoupila v platnost novela zákona o hospodaření energií, jejímž cílem je především upravovat podmínky ke zvyšování energetické účinnosti v České republice a podporovat energetické úspory. Novela má tak dopady na Průkazy energetické náročnosti budov (PENB) a Energetické audity. České ekologické manažerské centrum (CEMC) pro vás připravilo na listopad čtyři (Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) semináře, kde přední odborníci ze Státní energetická inspekce a Asociace energetických specialistů představí zásadní změny a na praktických příkladech ukáží, jak se s povinnostmi v praxi vypořádat. Další podrobnosti ZDE.

 

30.09.2015 09:04

Výstup z Informační dne – Změna klimatu, životní prostředí a využívání zdrojů a surovin

Dne 21. září 2015 se uskutečnil v Bruselu informační den Společenské výzvy Ochrana klimatu, životní prostředí, účinné využívání zdrojů, suroviny (SC5 –  Climate Action, Environment, Resource Efficiency and Raw Materials) programu Horizont 2020. Cílem informačního dne bylo představit témata pracovního programu SC5 na období 2016-2017, specifické nástroje programu a pravidla účasti v projektech. V pracovním programu převládají jednokolové výzvy.

Například Luisa Prista (Head of Unit I.2 Enviromental Technologies, DG RTD) představila posun od pracovního programu 2014 – 2015 (zaměření na vodu a odpadové hospodářství) k současnému 2016 – 2017 a systematický přístup k ekoinnovacím, které zahrnují všechny typy inovací. EK obdržela 451 možných záměrů (zpráva je dostupná ZDE) na velké pilotní a demonstrační projekty z nich 42% bylo orientováno na systematické ekoinovace v oběhovém hospodářství. Novou oblastí, na kterou je třeba po ní se zaměřit, je průmysl v oběhovém hospodářství. Luisa Prista dále informovala, že výzva na systémové ekoinovace bude otevřena 10. listopadu 2015. Tematická oblast vodního hospodářství staví na předchozích výzvách a orientuje se na ekologické hospodářství.

 

Dokumenty ke stažení:

  • Draft SC5 2016 -2017 pracovního programu je k dispozici ZDE
  • Prezentace a video z informačního dne naleznete ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE