Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
26.3. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona - nové povinnosti pro rok 2026
Duben    
10.4.  iKURZ: Přeshraniční přeprava odpadů a nové povinnosti elektronického ohlašování (DIWASS)
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Následné termíny: 23.4.
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
28.4.  iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
28.5.  iKURZ: Odpadová legislativa v r. 2026 pro původce odpadů
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

26.10.2015 12:09

Aktuální Priorita představuje nové výzvy v OPŽP

Státní fond životního prostředí vydal novu Prioritu. Aktuální číslo Priority přináší plné znění všech sedmi výzev, které byly 15. října vyhlášeny v Operačním programu Životní prostředí 2014–2020. V těchto výzvách budou žadatelé o dotaci předkládat projekty na zkvalitnění vodohospodářské infrastruktury, nakládání s odpady, rekultivace starých skládek, na energetické úspory, ochranu ovzduší a průmyslové znečištění. Dále v Prioritě naleznete shrnutí z druhého řádného zasedání monitorovacího výboru OPŽP. Na programu jednání monitorovacího výboru byla obecně pravidla pro žadatele a příjemce dotací z OPŽP (část B), roční komunikační plán, a zejména hodnoticí kritéria pro právě vypsané výzvy.

 

Dokument ke stažení:

Priorita č. 10/2015

26.10.2015 09:08

Informace ČAOH k semináři k odpadům na Italském velvyslanectví

Za účasti italského velvyslance pana Aldo Amati, se na Italském velvyslanectví na konci září, uskutečnilo setkání českých a italských odborníků z oblasti odpadového hospodářství. Akce se mimo jiné zúčastnilo také české i italské ministerstvo životního prostředí, ministerstvo pro místní rozvoj, Svaz měst a obcí ČR, a další.

Ministerstvo životního prostředí zde uvedlo informace o proběhlých a připravovaných změnách odpadové legislativy. Zástupce Svazu měst a obcí, ředitel Dan Jiránek, zde komentoval pohled obcí, jakožto důležité části původců odpadů, na možný další vývoj v odpadovém hospodářství v ČR. Mimo jiné uvedl, že SMO ČR by uvítalo snížení administrativní zátěže obcí ze strany odpadové legislativy. Petr Havelka z České asociace odpadového hospodářství se podrobněji věnoval klíčové aktuální věci, a to evropskému balíčku k oběhovému hospodářství a jednotlivým cílům, které bude nutné v dohledné době zakotvit také do české legislativy. ČAOH vnímá myšlenky této nové evropské recyklační strategie velmi pozitivně a podporuje ji. Podrobněji se věnoval také výstupům ze studie ČAOH k možnostem energetického využití odpadů a paliv z odpadů v ČR (více na webu asociace ZDE).

 

Omezení skládkování, skládkovací poplatky

Na semináři bylo rovněž zmíněno, že v České republice již od roku 2009 každoročně klesá míra skládkování odpadů, a to v progresi cca o 16 % (více než 1,3 milionu tun) za 5 let, navíc bez navýšení skládkovacích poplatků. Pokud by se poplatky v ČR navyšovaly, byl zde uveden pozitivní příklad z Polska (partnera v rámci Visegrádské čtyřky), jak ekonomický nástroj zafungoval, při mírném navýšení poplatku. Polsko zvedlo své poplatky na hodnotu cca 700 Kč u využitelných a neupravených odpadů. Odpady po úpravě s menší mírou využitelnosti jsou pak zpoplatněny v míře cca 450 Kč a 200 Kč za tunu, dle reálných možností jejich využití. Toto zvýšení poplatků na hodnotu 700 Kč vedlo k zásadnímu odklonu odpadů ze skládek a přemístění odpadů do zpracovatelských, třídících a recyklačních kapacit. Na Polském příkladu je patrné, že pro podporu myšlenek oběhového hospodářství, třídění a recyklace, stačí poplatky v podobné výši. Velmi pravděpodobně však tato výše nestačí na realizaci a provoz nových spaloven komunálních odpadů, jakožto nejnákladnější odpadové technologie. Ale ty již Evropská komise stejně v nové strategii nehodlá podporovat a některé státy jako například Dánsko od nich chtějí ustupovat ve prospěch recyklace. V tomto směru, tedy v duchu nové evropské recyklační strategie, by se tedy měl upravit i očekávaný nový český zákon o odpadech.

 

Zkušenosti s vyhláškou k palivům z odpadů

Velmi zajímavá byla rovněž prezentace mezinárodně uznávaného odborníka z italského ministerstva životního prostředí, pana Mininniho. Tématem jeho prezentace byly pozitivní výsledky a zkušenosti s italskou vyhláškou k palivům z odpadů. Ta v souladu s evropskou odpadovou směrnicí a po schválení Evropskou komisí, stanovuje kritéria, za kterých lze odpady zpracovat do podoby paliva odpovídajícího evropské normě a využít je mimo odpadový režim. Samozřejmě při splnění všech evropských povinností týkající se ochrany ovzduší, které vycházejí z limitů pro spalovny odpadů. Podobnou vyhlášku k palivům z odpadů nyní zpracovalo i Slovensko a Rakousko. České MŽP její zpracování rovněž opakovaně veřejně přislíbilo, a to již cca před rokem. Odborná veřejnost už MŽP na vyžádání poskytla veškeré podklady. Doufejme, že vydání vyhlášky bude v podobném čase, jako u našich sousedů. Tak, aby se i touto cestou daly co nejdříve naplňovat myšlenky balíčku k oběhovému hospodářství, které ostatní státy začínají brát velmi vážně. 

 

Itálie bere balíček k oběhovému hospodářství vážně

S odkazem na evropský balíček na semináři zazněly také konkrétní informace, jak se k nové strategii staví Italie.  Itálie postupně orientuje své OH na co největší míru zpracování odpadů, včetně směsných komunálních odpadů. Na semináři byly podány informace, že Itálie směřuje odpad do mnoha zařízení na třídění, kde je z něj vytříděno co nejvíce materiálově využitelných složek. Z vytříděné energeticky bohaté části se vyrobí palivo z odpadů, odpovídající evropské normě a palivové vyhlášce. Toto palivo je následně využíváno v cementárnách a dalších k tomu určených zdrojích, typu elektrárny a teplárny, a to při plnění přísných limitů ochrany ovzduší. Italští odborníci rovněž zmínili, že po úpravě odpadů v moderních třídících zařízeních, zůstává pouze cca 15 % nevyužitelného zbytku, který putuje na zabezpečenou skládku. Itálie nastavuje svůj systém na zodpovědné plnění moderní evropské strategie oběhového hospodářství a chce plně dostát očekávaným vysokým recyklačním cílům, které např. pro komunální odpady mají dosahovat hodnoty 70%.

 

Zdroj: ČAOH

26.10.2015 08:00

Novým státním tajemníkem na MŽP bude Landa

Současný státní tajemník na Ministerstvu životního prostředí Kamil Srnec končí ve funkci k 31.10. Nahradí ho Jan Landa, současný první náměstek pro řízení sekce úřadu ministerstva. Jan Landa se narodil v roce 1957 v Lounech, vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Během své pracovní kariéry získal manažerské zkušenosti v oblasti financování a řízení firem, v oblasti firemních rozpočtů, plánů, controllingu, v oblasti výkonu státní správy. V minulosti působil na pozicích finančního ředitele např. ve společnosti Unipetrol, a.s., Kaučuk, a.s. Před nástupem na ministerstvo působil jako tajemník Městského úřadu v Lovosicích.

26.10.2015 07:38

Největší znečištění ve vodách představuje fosfor

Největší znečištění povrchových vod v povodí Moravy a Dyje stále představuje fosfor. U poloviny sledovaných míst jsou překračovány limity dané legislativou. Naopak zvýšené koncentrace kovů se objevují pouze lokálně a ve velmi nízkých koncentracích se v tocích vyskytují specifické organické látky. Vyplývá to z výsledků hodnocení jakosti povrchových vod monitorovaných Povodím Moravy, s.p.

Povodí Moravy sleduje kvůli obsahu fosforu a dalších látek na 347 míst. Z nich bylo v roce 2014 pouze 33 % hodnoceno jako vyhovujících (zařazení do I. a II. třídy jakosti) a naopak téměř 37 % je řazeno do nevyhovující třídy (tedy IV. a V. třídy).

„Stejně jako v přechozích letech musíme opět konstatovat, že problém živin, a především pak fosforu, je stěžejním problémem povrchových vod a je hlavní příčinou eutrofizace, která se projevuje především u stojatých vod, kde dochází k intenzivnímu rozvoji vodního květu. To vede k omezení možnosti využití těchto vod např. pro rekreaci, zásobování pitnou vodou, závlahy, apod.,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy, s.p. Jan Hodovský a dodává: „je nutné zaměřit pozornost i na menší bodové zdroje znečištění, které nemají z legislativy povinnost fosfor na odtoku z ČOV odstraňovat. Česká legislativa a některé vodoprávní úřady však ne vždy vidí tuto potřebu stejně, jako Povodí Moravy, s.p.“. Druhým nejhůře hodnoceným ukazatelem v posledním dvouletí jsou dusičnany.

Nejznečištěnějšími toky jsou ty, které mají omezenou ředící možnost a v jejich povodích je řada oblastí postižených erozí. Těmito toky jsou např. Trkmanka, Litava (Cézava), Bílý potok pod Poličkou, Kyjovka od Kyjova, Haná pod Vyškovem atd. Do nejlepší třídy jakosti (do I. a II. třídy) se řadí především drobnější toky nebo horní úseky významných toků v povodí Jeseníků a Beskyd a toky v povodí vodárenských nádrží. Významnější zhoršení kvality oproti předchozím letům bylo zaznamenáno například u říčky Kolelač, Bílý potok, Kotojedka nebo Moštěnka.

Povodí Moravy, s.p. sleduje až 400 ukazatelů, jako jsou například ukazatele organického znečištění, kyslíkového režimu, obsahu živin, radiologické ukazatele, sledování bioty, kovů nebo specifických organických látek.

 

Náš tip: udržitelné hospodaření s fosforem bude i tématem konference TVIP 2016 - více ZDE
26.10.2015 07:19

Beneš: Obnovitelné zdroje budou běžnou součástí energetického mixu

ČEZ hledá způsob, jak nepodlehnout padajícím cenám elektřiny. Nové výnosy mají zajistit tradiční energetika i nová generace služeb. Dodatečný zdroj zisků si ČEZ může díky nízké zadluženosti také koupit. Zájem má o německé uhelné doly a elektrárny švédské společnosti Vattenfall. „Ty nám mohou přinést provozní zisk ve stovkách milionů eur za rok. Samozřejmě bude velká diskuze, jestli nám tato akvizice zapadá do strategie. Já tvrdím, že ano,“ říká pro E15 generální ředitel Daniel Beneš. Rozhovor čtěte ZDE

 

 

Zdroj: E15Více na: https://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/generalni-reditel-cezu-chceme-vratit-provozni-zisk-nad-70-miliard-1239588#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

23.10.2015 20:11

Zaorálek: Vietnamu můžeme nabídnout čističky odpadních vod a ekologizaci průmyslu

Ministr zahraničních věcí ČR Lubomír Zaorálek při návštěvě Vietnamské socialistické republiky jednal také s místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí VSR Pham Binh Minhem. Oba partneři vysoce hodnotili vynikající úroveň bilaterálních vztahů a četnost vzájemných návštěv ústavních činitelů včetně nedávného přijetí vietnamského prezidenta v ČR. Vyslovili se i pro další posílení obchodních vztahů. „Vietnamská strana chce spolupracovat v obranném průmyslu, zajímají ji konkrétně radary a letadla. Velmi naléhavá bude v budoucích letech ochrana životního prostředí, kde můžeme nabídnout čističky odpadních vod a ekologizaci průmyslu. Zájem je také o zdravotnická zařízení a vybavení nemocnic. Velmi žádané jsou investice do dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr Zaorálek.

Partneři dále diskutovali o dalších aktuálních otázkách mezinárodního dění, včetně ratifikace smlouvy o partnerství a spolupráci a přípravě dohod o Zóně volného obchodu mezi VSR a EU, kterou ČR aktivně podporuje.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Šikanují nás, hrozí milionové ztráty, běduje česká firma ve Vietnamu. Řeší to i Zaorálek (23.10.2015, Aktuálně.cz)

23.10.2015 16:31

CENIA hledá specialistu na odpadové hospodářství

CENIA, česká informační agentura životního prostředí hledá kandidáta na pozici specialista odpadového hospodářství. Profil pozice: příjem, zpracování a vyhodnocování dat; interpretace kvantitativních a kvalitativních dat v oblasti odpadového hospodářství; analýza a hodnocení stavu odpadového hospodářství; prezentace výsledků na seminářích a konferencích; tvorba informačních výstupů a spolupráce na projektech CENIA. Životopis včetně motivačního dopisu je nutné zaslat do 6. listopadu 2015. Další informace ZDE

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Redakce Odpadového fóra hledá odborného redaktora/ku (T: 16.11.2015)


Více zde:

 

23.10.2015 12:33

Rozúčtování nákladů na teplo a teplou vodu má být podle MMR spravedlivější

Koncem minulého týdne vyšla ve Sbírce zákonů vyhláška o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům. Datum účinnosti nové vyhlášky je 1. ledna 2016.

Hlavní změnou nové vyhlášky je především změna poměru základní složky, která činí 30 % až 50 % a zbytek nákladů tvoří spotřební složku. Dále změna v rozdílech v nákladech na vytápění připadající na 1m2 započitatelné podlahové plochy, které nesmí překročit u příjemců služeb spodní hranici 20 % a horní hranici 100 % oproti průměru zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období. Při překročení některé stanovené hranice provede poskytovatel služeb úpravu výpočtové metody způsobem uvedeným ve vyhlášce, ale pouze u těch příjemců služeb, u nichž k překročení došlo. U ostatních příjemců služeb se vychází z náměrů.

Jedná se o prováděcí předpis k zákonu, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty. Vyhláška ruší stávající vyhlášku č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele.

Vyhláška byla ve Sbírce zákonů vyhlášena pod číslem 269/2015 Sb.

 

 

23.10.2015 10:20

Jednání Sněmovny pokračuje, dnes biocidy

SLEDUJEME 33. schůze Poslanecké sněmovny ČR bude zahájena zítra 6.10.2015 ve 14 hodin. Poslanci mají na programu první čtení novely zákona o integrovaném registru znečištění, zákon o biocidech nebo zákon o ochraně přírody a krajiny. Druhé a třetí čtení je naplánováno u novely energetického zákona a u podpory biopaliv. Níže uvádíme anotaci předpisů a po zahájení schůze i aktuální zpravodajství.

 

 

 

Aktuality:

23.10.:

  • BIOCIDY: Novela zákona o biocidech prošla prvním čtením. Poslanci přikázali předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.

 

22.10.:

  • Sněmovna dnes jednomyslně schválila navýšení výdajového limitu Státního fondu životního prostředí o 974,5 milionu korun na celkových 4,23 miliardy korun. Fond potřebuje další peníze kvůli dočerpávání peněz z evropských fondů za období 2007–2013 a kvůli nárůstu vyplácené podpory žadatelům v programu Nová zelená úsporám 2013.

 

20.10.:

  • dnes od 14 hodin pokračuje jednání sněmovny
  • energetický zákon (ST 538): vrácen zákon do bloku druhého čtení - příslušné výbory přerušily projednávání tohoto tisku
  • podpora biopaliv (ST 418): ukončeno druhé čtení
  • Biocidy: Pá 23. 10., 2. bod

 

9.10.:

  • schůze přerušena do 20. října do 14 hodin (v plánu jsou biopaliva a energetický zákon)
  • biocidy: zatím neprojednáno

 

8.10.:

  • INTERPELACE: V poslanecké sněmovně byly na pořadu také ústní interpelace. Ministr životního prostředí Richard Brabec odpovídal na otázky, které se jednak týkaly doplnění soustavy NATURA 2000. Ministr ve své odpovědi připustil, že pokud Česká republika nedoplní do konce roku 2015 nařízením vlády evropsky významné lokality může to mít v teoretické rovině za následek ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. Druhá otázka směřovala k posunutí termínu dokončování vodohospodářských staveb ze starého OPŽP. Ministr připomenul, že se České republice nepovedlo vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období. Tedy, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015. Více ZDE

 

7.10.:

  • IRZ a ISPOP: zatím neprojednáno
  • Ochrana přírody a krajiny: přerušeno - Poslanci dnes ve Sněmovně rozjednali novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která se zaměřuje výhradně na novelizaci částí zákona o národních parcích. Novela obsahuje: posílená role obcí v rozhodovacích procesech, jednotné ochranné podmínky, nově nastavená zonace, koncepční zásady péče a jednodušší návštěvní řád. Podrobnosti je možné najít na webu MŽP - ZDE.
  • Národní park České Švýcarsko: schváleno v prvním čtení - Správa Národního parku České Švýcarsko nebude spadat pod služební zákon. Počítá se s její přeměnou na příspěvkovou organizaci. Změnu dnes už v prvním kole projednávání schválila Sněmovna v rámci novely, kterou předložili zástupci všech sněmovních stran. Novelu nyní dostane k posouzení Senát.

 

6.10.: podrobnosti z programu - plán:

  • IRZ a ISPOP - St 7. 10., 7. bod
  • Biocidy - Pá 9. 10., 4. bod
  • Ochrana přírody a krajiny - St 7. 10., 6. bod
  • Národní park České Švýcarsko - St 7. 10., 5. bod
  • Bipalova (druhé čtení) - Út 20. 10., 6. bod
  • Energetický zákon - Út 20. 10., 10. bod

 

Anotace předpisů:

 

IRZ a ISPOP

Novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů a určitých zjednodušení by se měl dočkat i ISPOP.

Cílem novely je především snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Nově bude příloha zákona obsahovat taxativní výčet průmyslových činností včetně prahových hodnot. Výchozím podkladem pro stanovení činností byla klasifikace CZ-NACE. V seznamu nejsou uváděny činnosti, které jsou plně pokryty evropským nařízením. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů, což představuje přibližně 1700 provozoven z celkových 5 tis. Jejich úspory ministerstvo odhaduje na částku 29 mil. Kč za rok.

Spolu s výše popsanou změnou je navrženo několik dalších změn zákona. Zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ a rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP.

Předkládaný návrh zákona představuje podle ministerstva kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání pracovní skupiny složené ze zástupců MŽP, MPO, Ministerstva zemědělství (MZe), průmyslových svazů a nevládních ekologických organizací. Pracovní skupina tak nalezla shodu, která na jedné straně znamená snížení administrativní zátěže ohlašovatelů do IRZ, zejména malých a středních podnikatelských subjektů, a na straně druhé nesnižuje pozitivní přínos IRZ z pohledu ochrany životního prostředí.

 

Zákon o biocidech

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU.

Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.

 

Energetický zákon - vládní návrh (ST538)/poslanecký návrh (ST496)

V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona (sněmovní tisk č. 351), k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.

Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.

Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016. Vzhledem k časové urgentnosti přijetí novely, která má technický charakter ohledně vyjádření odložení účinnosti těch částí, které se týkají Rady ERÚ, navrhuje se požádat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR o schválení této novely již v prvním čtení.

K poslaneckému návrhu vláda zaujala negativní stanovisko a připravila vlastní návrh novely energetického zákona.

 

Ochrana přírody a krajiny

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.

 

Biopaliva

Projednávaná novela zákona o spotřebních daních totiž snižuje podporu biopaliv a zpřísňuje podmínky na trhu s biopalivy. Novela zvyšuje spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově zavádí daňové sazby u čistých biopaliv. Některé navrhované změny v zákoně o spotřebních daních (od 1. 7. 2017): FAME B100 – nyní je sazba spotřební daně 0 Kč/l, navrhuje se zvýšit na 2,19 Kč/l a směsná motorová nafta B30 – nyní je sazba spotřební daně 7,665 Kč/l, navrhuje se 8,515 Kč/l. (Více k historii - ZDE).

 

Národní park České Švýcarsko

Poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon o Národním parku České Švýcarsko. Navrhnuto prvé čtení podle § 90 odst. 2 (souhlas v prvém čtení). Jde o technickou novelu zákona jejímž cílem je správu parku převést na organizační složku státu (příspěvkovou organizaci), tedy na stav jako je i u ostatních správ národních parků.

 

 

Přehled sněmovných tisků:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - druhé/třetí čtení
  • Návrh poslanců Marka Černocha, Jany Hnykové, Olgy Havlové, Martina Lanka, Karla Fiedlera, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jiřího Štětiny a Jaroslava Holíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 496/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 
  • Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - druhé/třetí čtení 
  • Návrh poslanců Robina Böhnische, Michala Kučery, Josefa Hájka, Jana Zahradníka, Marie Pěnčíkové, Jiřího Junka, Jaroslava Holíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 161/1999 Sb., kterým se vyhlašuje Národní park České Švýcarsko, a mění se zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 451/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 

 

23.10.2015 08:40

Novela stavebního zákona z pohledu úřadu ombudsmana

Novela stavebního zákona přinese některé nové instituty, které by podle ministerstva měly zrychlit proces výstavby. Některé schvalovací proces natolik uvolňují, že lidé budou muset být ve střehu a hlídat jakoukoli stavební činnost ve svém okolí, aby případně mohli bránit svá práva, míní zástupce ombudsmana.

Neustálé novelizace právních předpisů jsou podle zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislava Křečka kontraproduktivní. Platí to i pro stavebnictví, kde Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo už třetí zásadní novelu za posledních osm let. I tato, aktuálně projednávaná, má podle ministerstva urychlit proces výstavby. Vzhledem k tomu, že ke stejnému cíli měly vést i obě předchozí novely, vyvolává to otázku po smysluplnosti častých změn.

Zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček ministerstvu v souvislosti s novelou rovněž vytýká, že chybí především analýza příčin pomalosti schvalovacích procesů. Není zřejmé, zda jde o problém právního předpisu, zda jsou rezervy na straně úřadů nebo do jaké míry jde pomalost schvalování na vrub také nedostatečné součinnosti ze strany samotných investorů.

Trend neustálých změn právní úpravy je zvlášť zřetelně vidět na záměru novelizovat současně se stavebním zákonem i zákon o posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Ten byl podstatně změněn k 1. 4. 2015 a sotva pár měsíců poté se jedná o další změně, aniž by vůbec byl ponechán čas na vyhodnocení reálného fungování zákona v praxi.

V připomínkách k návrhu novely stavebního zákona upozornil zástupce ombudsmanky ministerstvo, že zásadní vliv na délku projednávání stavebního záměru mají opravné prostředky, tedy právo bránit se, které nelze účastníkům řízení vzít. Z tohoto důvodu má zástupce ombudsmanky pochybnosti o tom, že připravovaná novela nějak zásadně urychlí proces výstavby, jak si ministerstvo slibuje.

Některé změny budou klást větší nároky na aktivní přístup k obraně vlastních zájmů, na obezřetnost lidí ve vztahu ke stavebním činnostem v okolí. Některé další změny mohou být zkouškou pro samosprávy obcí a jejich odpovědnost za urbanistický rozvoj. Novela však přináší i změny, které podle zástupce veřejné ochránkyně práv odezvu v praxi vůbec nezaznamenají, protože budou pro investory příliš náročné a nákladné.

 

Institut koordinovaného povolení

Pokud si investor tuto novinku zvolí – není to jeho povinnost, ale pouze možnost – místo několika navazujících řízení, povede jedno společné, které zahrne posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA), územní rozhodnutí a stavební povolení. Zdánlivě to nabízí zrychlení, protože i dotčené strany se budou moci bránit jen v jednom řízení, nikoli postupně ve třech.

Na druhou stranu je ale koordinované řízení tak složité a náročné na přípravu, že nejspíš nebude využíváno. Už dnes je možné sloučit do jednoho řízení proces EIA s územním řízením a urychlit tak celkovou dobu povolování stavby, ale z důvodu náročnosti to prakticky nikdo nevyužívá. Nedá se tedy předpokládat, že u sloučení tří řízení by to bylo lepší.

V „klasickém“ postupu investor vede tři na sebe navazující řízení. Podklady zpracovává postupně pro jednotlivé fáze, takže každý krok vychází ze schváleného předchozího. Koordinované řízení však předpokládá, že investor najednou vypracuje tak mimořádně kvalitní podklady, které by obstály ve všech samostatných řízeních. Profesní skupiny ve stavebnictví se ale shodují, že je to prakticky nemožné, takže investor by riskoval čas, úsilí i finanční prostředky na vypracování obsáhlých podkladů zbytečně. Podle zástupce veřejné ochránkyně práv se tak nedá očekávat, že by tato novinka měla v praxi nějakou pozitivní odezvu a vedla ke zrychlení schvalování výstavby.

 

Jen na ohlášení postavíte jakýkoli rodinný dům

Největší praktický dopad na běžné lidi může mít rozšíření okruhu staveb, které je možné stavět na základě pouhého ohlášení. Až dosud je to možné u staveb rodinných domů a objektů pro rodinnou rekreaci do 150 m2 zastavěné plochy. Novela stavebního zákona však tento limit ruší, takže na ohlášení bude možné stavět jakékoli rodinné domy.

Zástupce veřejné ochránkyně práv upozorňuje, že v praxi se za rodinné domy nebo rodinné rekreační objekty někdy vydávají stavby značného rozsahu. Nově tedy bude možné i takové obří rodinné domy stavět pouze na základě ohlášení. „Jedinou pojistkou budou územní a regulační plány obcí. Bude pak záležet na samosprávě, do jaké míry jí bude záležet na urbanistické podobě obce, jestli stanoví limity pro velikost staveb. Změnit územní plán je však náročný a zdlouhavý proces, takže není jisté, kolik obcí ho bude chtít podstupovat,“ upozorňuje na úskalí navrhované právní úpravy zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček.

Stavebník už také nebude muset doložit souhlas všech vlastníků sousedních mezujících pozemků a staveb. Bude na stavebním úřadu, aby posoudil, zda umisťovaná stavba může zasahovat do práv třetích osob. Pro stavebníky jde rozhodně o zjednodušení. V některých případech totiž namítali obtíže při zajištění souhlasu všech osob, které mají vlastnická nebo jiná věcná práva k sousedním pozemkům, a rovněž poukazovali na to, že někteří z těchto vlastníků ani nejsou stavbou nijak dotčeni. Ilustrovat to lze na příkladu stěžovatele z Jičínska, který si chtěl svůj pozemek oplotit, ale nedostal souhlas obce – vlastníka sousedního pozemku. Za stávající právní úpravy musí stavební úřad v takovém případě zahájit územní řízení, vlastníci sousedních pozemků i další účastníci řízení mohou proti stavebnímu záměru vznášet námitky nebo se odvolat proti územnímu rozhodnutí. Podle navrhované novely už by to měl stěžovatel jednodušší. Nově totiž bude stačit, aby vlastníka sousedního pozemku o stavebním záměru informoval a stavební úřad sám zváží, jestli jsou jeho práva nějak dotčena.

Tahle novinka v zákoně však může vést k tomu, že se sousedé dozvědí o stavbě až ve chvíli, kdy se začne stavět, a to už může být pozdě vznášet námitky. Územní souhlas totiž platí 2 roky, ale jeho přezkum je možný do jednoho roku. Pokud tedy stavebník začne s prací až po roce, územní rozhodnutí už je nepřezkoumatelné. „Jednáme ještě s ministerstvem o možnosti, aby se například prodloužila lhůta pro přezkum územního souhlasu také na 2 roky, nebo aby se naopak zkrátila lhůta, ve které musí stavebník začít stavět,“ vysvětluje zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček aktuální úsilí o zlepšení situace a dodává: „Domnívám se, že pokud zákon takto vychází vstříc stavebníkům a nevyžaduje po nich souhlasy sousedů, musí zároveň umožnit, aby se sousedé případně mohli bránit.“

Tohle posílení právní jistoty vlastníků sousedních pozemků považuje zástupce ombudsmanky za důležité. Není totiž neobvyklé, že stavebník sousedy o stavebním záměru neinformuje a stavební úřad i přes tuto vadu stavbu schválí. To se stalo stěžovatelům z Olomouce. Stavebník je jako sousedy dostatečně neinformoval a projektová dokumentace rovněž obsahovala vady. Stavební úřad na tyto nedostatky nereagoval, neupozornil na ně stavebníka a v rozporu se zákonem mu udělil souhlas s provedením stavby vodovodní přípojky a dalších stavebních úpravy. Stěžovatelé se proti tomu začali bránit příliš pozdě. „V dané situaci jsme ve shodě s krajským úřadem museli konstatovat, že souhlasy sice byly nezákonné, ale stavebník jednal v dobré víře. Stavbu realizoval přesně podle dokumentace, kterou mu stavební úřad schválil. Pokud by byly nyní souhlasy zrušeny, provedená stavba by se stala nepovolenou a stavebníkovi by vznikla neúměrně větší újma, než jak bylo zasaženo do práv vlastníků sousedních nemovitostí,“ upozorňuje zástupce ombudsmanky na rizika, když se lidé začnou proti ohlášené stavbě bránit pozdě.

 

Větší jistota v územním plánování

Za pozitivní změnu považuje zástupce ombudsmanky zkrácení lhůty pro přezkum územního plánu. V současné době je možné napadnout územní plán do tří let od účinnosti, což přináší značnou nejistotu do území. Zejména investoři větších stavebních záměrů zůstávají tři roky v nejistotě a mnohdy oddalují výstavbu, aby snížili riziko ztrát, pokud by byl územní plán zrušen a jejich stavba by se tak stala nelegální.

„Ministerstvo pro místní rozvoj původně navrhovalo zkrátit lhůtu pro přezkum územního plánu dokonce jen na 6 měsíců, což považuji za příliš radikální změnu. Nakonec se nám podařilo dohodnout se s ministerstvem na rozumném kompromisu. Návrh na přezkum územního plánu bude možné podat do jednoho roku ode dne, kdy nabyl účinnosti. To považuji za přiměřeně dlouhou dobu na to, aby se ten, kdo se cítí být dotčen na svých právech, mohl bránit a současně, aby nedocházelo ke zbytečném prodlužování výstavby,“ popisuje jednu z pozitivních změn ve stavebním zákoně zástupce ombudsmanky.

 

Omezení veřejnosti vyjadřovat se k životnímu prostředí

Díky připomínkám se sice podařilo odstranit ze zákona návrh na zúžení okruhu osob, které mohou uplatňovat námitky proti územnímu plánu, ale v procesu EIA zatím podobné omezení zůstává. Zástupce veřejné ochránkyně práv proto předpokládá ještě další jednání s Ministerstvem pro místní rozvoj. To ve snaze urychlit proces schvalování navrhuje, aby ve sloučeném řízení (územní řízení s posouzením vlivu na životní prostředí) a novém koordinovaném řízení došlo k omezení práva veřejnosti vyjadřovat se k dokumentaci a posudku stavebního záměru z hlediska ochrany životního prostředí.

Podle zástupce ombudsmanky by se jednalo o krok zpět: „Jsem si vědom toho, že existují i případy, kdy občanská sdružení účelově blokují schvalovací proces, ale s takovým jednáním si státní správa musí umět poradit. Není možné, aby kvůli tomu zákon obecně okleštil právo veřejnosti aktivně se účastnit schvalovacích procesů.“

 

Dvoumetrový plot bez nutnosti povolení

Hlavně pro drobné stavebníky představuje zjednodušení stavby oplocení. Ministerstvo sice původně navrhovalo úplnou volnost, ale po našich připomínkách stanovilo maximální výšku na 2 m. Takový plot bude nyní možné postavit bez nutného posouzení stavebním úřadem. K doporučení omezit výšku volně stavěného plotu vedly zástupce ombudsmanky zkušenosti s případy, kdy se jako plot označovaly masivní stavby s významným dopadem na okolí.

 

Nejdůležitější novinky:

  • Institut koordinovaného povolení: tři v jednom. Jedno řízení, které zahrne posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA), územní rozhodnutí a stavební povolení. Vypadá to jako zjednodušení, ale podle odborníků je to tak složité a náročné na přípravu, že je nepravděpodobné, že by nějaký investor tento postup zvolil.
  • Rodinné domy jakékoli velikosti jen na ohlášení: ruší se limit 150 m2 zastavěné plochy, takže jen na základě ohlášení bude možné stavět libovolně velké rodinné domy nebo stavby pro rodinnou rekreaci.
  • Zkrácení lhůty pro přezkum územního plánu: ze tří let se zkrátí na jeden. Lidé, jejich zájmů se územní plán dotýká, tak budou mít stále dost času na obranu, ale zároveň se zvýší jistota stavebníků.
  • Omezení práva veřejnosti vyjadřovat se k dopadům stavebních záměrů na životní prostředí: usilujeme o to, aby ministerstvo od tohoto návrhu ustoupilo.
  • Plot do výšky 2 m na vlastním pozemku bez posuzování stavebním úřadem.
23.10.2015 08:15

Uhlí lze spalovat i pod zemí, Poláci úspěšně skončily zkoušky

Spalovat uhlí ještě pod zemí se může zdát nesmyslné, ale ve skutečnosti nám může otevřít zcela nová ložiska paliv. V Čechách jsme nechtěli, v Polsku to těžařům vyšlo. Na dole Barbara nedaleko Katowic letos úspěšně skončily zkoušky metody, kterou Češi a české Ministerstvo životního prostředí u nás před třemi lety odmítli. Geologové ve spolupráci s dalšími odborníky do podzemí přivedli kyslík a zapálili část tamní podzemní uhelné sloje. V rámci hledání nového, čistšího způsobu získávání energie z uhlí. Pokus v Polsku navazuje na poměrně dlouhou tradici. Postup zplyňování uhlí je známý už od 19. století a běžně se používá. Ovšem obvykle na povrchu, tedy ve speciálně připra vených kotlech. Pod zem se přesunul až později a v malém měřítku. Více ZDE

 

 

Zdroj/foto: Svět plný energie

22.10.2015 17:33

REACH NOVINKY: Aktualizované pokyny pro BL, webinář, registrace a konzultace

Na internetových stránkách ECHA byly zveřejněny aktualizované pokyny pro sestavení bezpečnostních listů, které jsou dostupné ve 22 jazycích EU. Dne 18. listopadu 2015 bude agentura ECHA pořádat další webový seminář zaměřený na registraci v roce 2018. Tématem bude nalezení předchozího žadatele o registraci dané látky a příprava na spolupráci. V rámci příprav na konečný termín registrace připravuje agentura ECHA v roce 2016 revizi registračního procesu a zve zúčastněné strany na informační schůzku do Bruselu. ECHA a kompetentní autorita Německa vyzývají k předložení informací o používání a zpracování diisokyanátů do 1. prosince 2015. Podrobnější informace najdete níže.

 

Související články:

 

22.10.2015 14:07

Fotovoltaika je výhledově schopna nahradit půlku Temelína, tvrdí studie

Stát může na rozvoji malé solární energetiky vydělat více než půl miliardy korun. Vyplývá to z nové studie, kterou dnes představila Česká fotovoltaická průmyslová asociace (CZEPHO). Ze studie vyplývá, že do roku 2045 může roční výroba střešních solárních elektráren dosáhnout 7400 gigawatthodin. Takové množství odpovídá přibližně polovině roční výroby jaderné elektrárny Temelín nebo roční výrobě uhelné elektrárny Prunéřov II.

Odborníci na energetiku z CZEPHO a Aliance pro energetickou soběstačnost (ALiES) volají po dalším zjednodušení pravidel pro malé obnovitelné zdroje a důsledném odstranění administrativních bariér. „Studie společnosti ENACO ukazuje široké možnosti střešních solárních elektráren. Vedle ekologicky šetrné elektřiny jsou přínosem také nová pracovní místa. Celkem mohou instalace solárních panelů na střechy vytvořit až tisíc nových pracovních míst,“ komentuje výsledky studie Veronika Knoblochová, ředitelka České fotovoltaické průmyslové asociace.

Stále levnější fotovoltaické panely přináší revoluci do české energetiky. Spolu s bateriemi pomohou snížit závislost na dodávkách elektřiny ze sítě. „Celkem by mohly být na střechách instalovány malé solární zdroje o celkovém výkonu přes 4500 megawattů, což by znamenalo zvýšení energetické soběstačnosti pro téměř milion českých domácností,“ shrnul další závěry odborné studie Martin Sedlák z ALiES.

Nekoncepční přístup k využití šetrných zdrojů vedl ke stagnaci této oblasti. Česká fotovoltaická průmyslová asociace spolu s Aliancí pro energetickou soběstačnost (AliES) na nevyužitý potenciál solární energetiky upozorňovaly již během aktualizace Státní energetické koncepce. Obě organizace proto vítají první pozitivní impulzy v oblasti solární energie. K nejdůležitějším změnám patří aktualizace Národního akčního plánu pro energii z obnovitelných zdrojů a nové nastavení dotačního programu Nová zelená úsporám, kde se nově objevila podpora pro malé střešní instalace. „Ministerstvo průmyslu a obchodu svým souhlasem s aktualizací Národního akčního plánu alespoň částečně napravilo nesystémové podhodnocení šetrné energetiky ve Státní energetické koncepci,“ poukázala na částečný obrat ministerstva ředitelka CZEPHO Veronika Knoblochová.

Podle CZEPHO a ALiES je potřeba se soustředit na úpravu pravidel energetického trhu. Ten by měl umožnit snadné zapojení solárních, ale také větrných elektráren. Zároveň je třeba posílit roli domácností a menších podniků jako samovýrobců vlastní elektřiny. „Je třeba, aby cenově efektivní trh s energií počítal s velkým podílem variabilních zdrojů elektřiny ze slunečních a větrných elektráren a umožnil vysoký stupeň flexibility tak, aby spotřebitelé elektřiny mohli čerpat výhod energie z obnovitelných zdrojů. To obnáší zajistit schopnost reagovat na poptávku, možnosti skladování energie, ale také propojení elektroenergetiky se systémy vytápění či dopravou, které by využily případné přebytky obnovitelné elektřiny,“ uzavírá Martin Sedlák z AliES.

 

Dokument ke stažení:

CZEPHO - potenciál solární energetiky v ČR - FINAL 1.1.pdf (1848716)

 

22.10.2015 13:49

AKTUÁLNÍ ZMĚNY V POVINNOSTECH PŮVODCŮ ODPADŮ

Potřebujete se dozvědět, jak od roku 2016 správně vést evidenci při přepravě nebezpečných odpadů? Jak nově označovat nebezpečné odpady? Jak se od roku 2016 změní průběžná evidence odpadů a jejich ohlašování? Co je potřeba upravit v identifikačních listech nebezpečných odpadů? Jaké doklady je třeba poskytovat při přejímce odpadů? Jak správně nakládat se sedimenty a zeminami?

Na tyto a další otázky vyplývající z novely zákona o odpadech (223/2015 Sb.) a změn jeho prováděcích vyhlášek (očekávány v průběhu října nebo listopadu) najdete odpověď na semináři pro původce odpadů, který pořádá společnost EQ Servis s.r.o. v Praze 25.11.2015 a následně v Brně 8.12.2015. Na setkání se těší lektor Ing. Ondřej Lazárek – odborný poradce v oblasti legislativy životního prostředí. Upozorňujeme, že organizátor poskytuje slevu pro držitele Věrnostních karet www.Třetíruka.cz.

 

Obsah semináře:

  • změny vyplývající z novely zákona o odpadech 223/2015 Sb. (účinnost nabývají postupně od 1.10.2015, 1.1.2016, 1.3.2016 a 1.7.2017)
  • evidence při přepravě nebezpečných odpadů přes ISPOP (od 1.1.2016)
  • změny v průběžné evidenci odpadů a ročním hlášení o produkci a nakládání s odpady
  • změny v označování nebezpečných odpadů a v identifikačních listech nebezpečných odpadů (od 1.1.2016)
  • poskytování dokladů při předávání odpadů do zařízení k nakládání s odpady
  • změny v nakládání se sedimenty
  • ukončení zpětného odběru olejů
  • využívání odpadů na povrchu terénu po očekávané novele vyhlášky 294/2005 Sb.
  • novely prováděcích vyhlášek 381/2001 Sb. (Katalog odpadů) a 383/2001 Sb. (Podrobnosti nakládání s odpady)
  • očekávané změny v ohlašování odpadů do integrovaného registru znečišťování (projednávaná novela zákona 25/2008 Sb.)
  • diskuze a průběžné zodpovídání dotazů

 

Cena semináře je 1300 Kč včetně DPH. V ceně je zahrnuto občerstvení, manuál, osvědčení o absolvování semináře a dále v elektronické podobě návody a formuláře. Na seminář je možné se přihlásit pomocí elektronického formuláře, který včetně dalších informací najdete ZDE

22.10.2015 13:48

Pasivní domy po celé ČR se otevřou veřejnosti

Každý chce žít ve kvalitním domě s minimálními náklady na energie. Naplánovat a postavit takové bydlení ale nemusí být úplně jednoduché. Právě proto se už podvanácté po celém světě konají Dny otevřených pasivních domů. Poslání akce je jasné: sdílet zkušenosti, dobré nápady a příklady dobré praxe mezi majiteli, architekty i zájemci o bydlení. Letos se uskuteční o víkendu 13. až 15. listopadu a zapojí se do ní i desítky objektů v celé České republice. Více ZDE

 

 

 

 

 

22.10.2015 13:13

Reuters: Enel se dohodl s EPH na prodeji Slovenských elektrárnách

Enel prý dospěl ke všeobecné dohodě s českou skupinou Energetický a průmyslový holding (EPH) o prodeji části svého podílu v hlavní slovenské elektrárenské firmě Slovenské elektrárne. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na zdroj z italské firmy. Enel plánuje prodat podíl v SE ve dvou fázích. Generální ředitel firmy Francesco Starace již dříve uvedl, že první fáze by měla zahrnovat prodej zhruba 30 procent akcií a dokončena by měla být ještě letos. Zbývající podíl chce Enel prodat, jakmile budou dokončeny dva nové reaktory jaderné elektrárny Mochovce.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Křetínský otevírá své impérium novým společníkům. Ve hře jsou Číňané (22.10.2015, iDNES.cz)

 

 

 

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/enel-se-dohodl-s-kretinskym-na-prodeji-slovenskych-elektrarnach-tvrdi-reuters-1238772#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/enel-se-dohodl-s-kretinskym-na-prodeji-slovenskych-elektrarnach-tvrdi-reuters-1238772#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE