Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
26.3. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona - nové povinnosti pro rok 2026
Duben    
10.4.  iKURZ: Přeshraniční přeprava odpadů a nové povinnosti elektronického ohlašování (DIWASS)
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Následné termíny: 23.4.
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
28.4.  iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
28.5.  iKURZ: Odpadová legislativa v r. 2026 pro původce odpadů
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

20.08.2015 09:19

MŽP provádí průzkum u měst a obcí na téma "chytré město"

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) plánuje, že vyhlásí výzvu na podporu účasti měst a obcí v iniciativě Pakt starostů a primátorů (Covenant of Mayors). A to v rámci Národního programu Životní prostředí z prostředků Státního fondu životního prostředí ČR. V kontextu s výzvou i konceptem Smart Cities and Communities chce MŽP zjistit zájem měst a obcí o daný koncept a připravovanou výzvu včetně přistoupení k Paktu. MŽP dále zajímá, které aktivity v rámci Smart Cities and Communities považují samosprávy za prioritní a uvítaly by jejich podporu. Může se jednat například o projekty na optimalizaci provozu a rozvoje měst a obcí týkající se využívání chytrých technologií pro zvýšení energetické účinnosti v budovách a dopravě, projekty na zavádění akumulace energie, zavádění inovativních technologií v oblasti nízkouhlíkové a nemotorové dopravy apod. Více informací najdte na Svazu měst a obcí ZDE.

20.08.2015 08:57

SOVAK: ČR potřebuje koncepci vodohospodářské politiky reagující na klimatické změny

Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) oceňuje přijetí rámcového dokumentu „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody “, jehož cílem je reagovat na předpokládané extrémy počasí především zlepšením zadržování vody v krajině. Za stejně důležitý dokument ale SOVAK ČR považuje také dlouhodobou vodohospodářskou koncepci ČR, která by také stanovila s ohledem na klimatické změny opatření v oblasti zásobování obyvatel České republiky pitnou vodou.

V současné době vychází vodohospodářství z „Koncepce vodohospodářské politiky ministerstva zemědělství do roku 2015 “, ke které zatím neexistuje navazující dokument. Uvedená koncepce je navíc v mnoha směrech překonaná. „Spíše než o koncepci jde o materiál popisující stav našeho oboru, který nezohledňuje ani aktuální vývoj počasí, ani nemá ambici koordinovat kroky a opatření jednotlivých ministerstev, která ovlivňují vodohospodářství v naší zemi. Dělené kompetence v oblasti vodního hospodářství přitom způsobují nemalé komplikace, a proto by bylo žádoucí, aby byla vodohospodářská koncepce pojata obdobně nadresortně, jako dokument týkající se prevence sucha a povodní, který schválila česká vláda. Vyzýváme proto ministerstvo zemědělství, aby se takovým dokumentem začalo urychleně zabývat,“ zdůrazňuje předseda představenstva SOVAK ČR František Barák.

 

Vodní hospodářství = jeden resort

Péče o vodu a její šetření by měla spadat pod jedno ministerstvo. Podle ČTK to na setkání s novináři uvedli zástupci Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK). Nyní je problematika povrchové vody v gesci ministerstva zemědělství a podzemní zdroje v gesci ministerstva životního prostředí. Ministerstvo zemědělství ale o změnách neuvažuje. Podle předsedy představenstva SOVAK Františka Baráka by se jediné zodpovědné ministerstvo mohlo problematice vody věnovat z různých úhlů pohledu. Správa vod by měla být sjednocená i kvůli tomu, že srážky ovlivňují stav podzemních vod stejně jako vodu v řekách a rybnících, uvedl. Podle mluvčího ministerstva zemědělství Hynka Jordána je změna kompetencí ministerstev politickým rozhodnutím, změny by se nejdřív musely objevit v kompetenčním zákoně. „O tomto se zatím nediskutuje,“ uvedl mluvčí.

 

K tomu, aby ČR zajistila koordinaci mezi státní správou a dalšími zúčastněnými stranami s cílem zefektivnit opatření při naplňování evropské Rámcové směrnice o vodě („Směrnice“), vyzývá naší zemi i Evropská komise (EK). Ta vydala pro oblast vodohospodářství v ČR soubor doporučení (stručný přehled je uveden níže), která se mimo jiné týkají zlepšení monitoringu znečištění vod nebezpečnými látkami, odstraňování těchto zátěží či zajištění metodiky minimálních zůstatkových průtoků v souladu s uvedenou „Směrnicí“ a dobrým ekologickým stavem. EK také doporučuje provést úplnou ekonomickou analýzu používání vody včetně výpočtu environmentálních nákladů a nákladů na využívané zdroje vody, doporučuje také přehodnotit přístup ČR k osvobození od poplatků za vodu v době sucha a zahrnout tuto problematiku do plánů povodí.

Plošné zajištění dostatku pitné vody v odpovídající kvalitě považuje SOVAK ČR za klíčový strategický a veřejný zájem. „K tomu je však nutný odpovídající legislativní rámec, jehož součástí musí být i kontrola účelné obnovy vodohospodářské infrastruktury a provázanost péče o zdroje pitné vody s péčí o zdroje vody jako takové,“ konstatuje František Barák. 

 

DOPORUČENÍ EU PRO ČESKOU REPUBLIKU


ČR by měla:

  • zajistit dobrou koordinaci mezi státní správou a dalšími zúčastněnými stranami s cílem zefektivnit plánování a realizaci programů opatření;
  • zajistit, aby v 2. plánu povodí byly přijaté programy opatření založeny na spolehlivém posouzení stavu vodních útvarů (jasné stanovení rozsahu zátěží, opatření k jejich úplnému vyřešení a podíl těchto opatření) a souvisely s relevantními zátěžemi. Aktualizované plány povodí by měly obsahovat vysvětlení souvislostí mezi zátěžemi, stavem a příslušnými opatřeními;
  • zlepšit operativní monitorování vodních útvarů při ověřování výsledků analýz zátěží a jejich vlivu, např. měla by být řešena souvislost mezi hydromorfologickými tlaky a jejich dopadem na vodní útvary. Kromě toho by Česká republika měla podat jasné vysvětlení vztahu mezi znečištěním nebezpečnými látkami a jejich zdroji. Česká republika by měla zvážit potřebné změny v operativním monitorování a odhalit tak možnosti znečištění nebezpečnými látkami;
  • zajistit, aby plány povodí jasně identifikovaly nedostatky, které jsou překážkou pro dosažení dobrého stavu a aby programy opatření byly plánovány a realizovány s cílem tyto nedostatky řešit. V případě všech velkých problémů hospodaření s vodou musí být zjištěný dopad jasně rozdělen na zdroje a na oblasti/původce zodpovědné za takové zatížení;
  • při posuzování opatření týkajících se konkrétních znečišťujících látek povodí vycházet v 2. plánech povodí z vhodných norem environmentální kvality (NEK);
  • posoudit vhodnost dalších cílů a opatření potřebných pro chráněné oblasti (živočišné druhy a jejich stanoviště, pitná voda, přírodní koupaliště) a začlenit je do 2. plánů povodí;
  • v 2. plánech povodí konkrétně stanovit termín splnění cílů Rámcové směrnice o vodě (RSV). Výjimky by měly být náležitě odůvodněny na úrovni vodního útvaru a zvláště pak nové změny musí být v 2. plánech povodí v souladu s článkem 4.7 RSV;
  • součástí 2. plánů povodí budou jasně posouzené vodní útvary nevyhovující dobrému stavu kvůli zemědělské zátěži z difúzních zdrojů znečištění dusíkem a pesticidy, které byly identifikovány jako hlavní zátěž ze zemědělství v České republice. Česká republika by měla začít uplatňovat opatření týkající se omezení difúzních zdrojů znečištění vně oblastí ohrožených dusičnany a zároveň zlepšit řízení hydromorfologické zátěže ze zemědělství. Česká republika by měla podávat hlášení o kvalitě jezer;
  • zkontrolovat do jaké míry jsou dostačující stávající opatření na zavádění Směrnice o dusičnanech (SD) při řešení zátěže ze zemědělství. Dále by Česká republika měla podle § 11.3.h RSV zajistit, aby byla zavedena základní opatření pro omezení dalších nebezpečných difúzních látek – např. fosfátů, pesticidů. Tato opatření by měla být konkrétní, mít jasný právní rámec a měla by zahrnovat vhodná doporučení, dohled a inspekční režim s cílem zajistit jejich účinné provádění. Kromě základních opatření by měla být jasně stanovena další opatření potřebná pro dosažení dobrého stavu. Dále by mělo být stanoveno, která z těchto opatření budou obsažena v druhém programu opatření a jaké peněžní prostředky budou k tomu použity. V tomto ohledu EU očekává jasné odkazy v Programu rozvoje venkova (PRV). PRV České republiky navrhuje velké investice do odvodňovacích opatření, která by mohla vést ke zhoršení stavu. Musí být zajištěna shoda s § 4.7;
  • zajistit soulad metodiky ekologických průtoků (tzv. minimální zbytkový průtok) s environmentálními cíli RSV (dobrý ekologický stav nebo potenciál);
  • poskytovat informace o budoucích a stávajících opatřeních zaměřených na řešení hydromorfologické zátěže vzniklé v důsledku vodohospodářské činnosti, využívání vodní energie, spotřeby domácností a dalších souvisejících oblastí. V 2. plánech povodí nastavit adekvátní nápravná opatření (především vypracovat strategii pro zřízení rybích přechodů a zajištění konektivity toků);
  • podat adekvátní vysvětlení k novým hydromorfologickým změnám (např. novým vodním elektrárnám, odvodnění atd.), řádně posoudit alternativní řešení a zavést všechna potřebná zmírňující opatření;
  • zvážit a upřednostnit používání zelené infrastruktury a/nebo opatření na přirozené zadržování vody představující různorodý environmentální (zlepšení kvality vody, protipovodňová ochrana, zachování přírodních stanovišť atd.), sociální a hospodářský přínos, který může být v mnoha případech nákladově efektivnější než šedá infrastruktura;
  • zajistit řádné posouzení chemického stavu svých podzemních vod, a pokud jsou normy kvality uvedené v příloze I Směrnice o podzemních vodách nedostatečné, splnit environmentální cíle pro ekosystémy závislé na podzemních vodách. Česká republika by měla stanovit přísnější limity pro hodnoty dusičnanů a pesticidů (bod 3 přílohy I směrnice 2006/118/EC);
  • v 2. plánech povodí jasně stanovit základní opatření tak, aby bylo možné jednoznačně posoudit potřebu dalších opatření, např. Česká republika by měla poskytnout veškeré informace o úrovni souladu a o harmonogramu pro dosažení úplného souladu se směrnicí 91/271/EEC (§ 15 a následující) a o tom, jaká opatření nad tento rámec jsou nezbytná pro dosažení dobrého stavu a jaká z nich budou obsažena v 2. plánech povodí.
  • provést úplnou ekonomickou analýzu používání vody včetně výpočtu environmentálních nákladů a nákladů na využívané zdroje. Česká republika by měla přehodnotit přístup k osvobození od poplatků za vodu v době sucha a tuto problematiku by měla zahrnout do 2. plánů povodí;
  • provést analýzu efektivnosti nákladů na potenciální opatření (dobrovolná nebo povinná) potřebná pro dosažení environmentálních cílů. Efektivita zavedených opatření bude muset být prokázána při posuzování stavu/potenciálu vodních útvarů v 2. plánech povodí. Dostupné finanční prostředky EU (např. PRV, strukturální a investiční fondy, Integrované projekty LIFE a Horizont 2020) musí být využity co nejlépe za účelem zavedení Programu opatření. Poté budou v programových dokumentech (dohody o partnerství, operační programy,  PRV) nastaveny vhodné priority nové evropské politiky financování pro období 2014 - 2020.

 

Čtěte také:

Evropský účetní dvůr se vyjádřil k naplňování Směrnice o čištění městských odpadních vod v povodí Dunaje (10.8.2015)

K prevenci rizik sucha potřebuje ČR také vodohospodářskou koncepci (4.8.2015)

 

 

Zdroj: Tisková konference SOVAK ČR ze dne 19.8.2015

19.08.2015 19:44

Legislativní rada vlády doporučila schválit zákon o biocidech

Legislativní rada vlády doporučila schválit návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách (zákonem o biocidech) ve znění jejího stanoviska. Předkladatelem zákona bylo Ministerstvo zdravotnictví (MZD).

Biocidní přípravky jsou obvykle chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením Evropské unie.

Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

 

Podklady k novele zákona najdete ZDE
19.08.2015 17:02

Druhý blok Temelína opět dodává elektřinu

Připojením k přenosové soustavě skončila dnes v 10:45 hodin neplánovaná odstávka druhého bloku. Ve večerních hodinách by blok měl dosáhnout plného výkonu. Přerušení výroby si vynutila oprava průchodky generátoru v nejaderné části elektrárny. Příčinou poruchy byla porucha jedné z šesti průchodek turbogenerátoru. Podle energetiků sice nebyla její oprava mimořádně náročná, přesto ale bylo nutné odpojit blok od rozvodné sítě a zastavit turbínu. Oba temelínské bloky by měly od začátku školního roku vyrábět rekordní množství elektřiny. V letošním roce totiž skončil náročný modernizační program zahrnující, kromě jiného, i výměnu nízkotlakých dílů turbín. Bez vyšší spotřeby paliva narostl jejich výkon o více než 20 MWe.

19.08.2015 16:54

Znečištění způsobil únik padesát kubíků digestátu ze skladovací nádrže, firmu za to pokutoval ČIŽP

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení ochrany vod uložili pokutu 150 tisíc korun za únik závadných látek do potoka. Ze skladovací ocelové nádrže firmy unikl v polovině dubna 2015 digestát (směs kejdy, hnoje a rostlinných zbytků po zpracování v bioplynové stanici), který ve vodním toku způsobil silné organické znečištění. Závadné látky se dostaly až do řeky ve vzdálenosti 4,57 kilometru od zdroje úniku. Znečištění se v celém úseku projevilo výrazným zabarvením vod do černa.

„Protože společnost LACTOENERGO neučinila dostatečná opatření při zacházení se závadnými látkami, dostala pokutu,“ řekl Jan Panský, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP Havlíčkův Brod.

V souvislosti s případem v současné době probíhá s výše uvedenou společností další správní řízení o pokutě za porušení povinností v oblasti ochrany přírody a krajiny. Vzhledem k tomu, že dosud nebylo ukončeno, nemůže ČIŽP sdělit další podrobnosti.

19.08.2015 16:49

iHNED: Nová aplikace Googlu poradí, na které střechy se vyplatí postavit solární panely

Americký Google zareagoval na časté dotazy ve svém vyhledávači na téma výhodnosti solárních panelů. Představil aplikaci nazvanou Project Sunroof, která spočítá, zda se na konkrétní střechu domu vyplatí panely nainstalovat. Aplikace spojí data z map Googlu s dalšími informacemi o okolí domu, jako je počasí. Podle těchto informací je pak schopna zjistit, kolik slunečních paprsků na střechu domu dopadá, případně jestli není příliš ve stínu. Do systému stačí zadat adresu domu a údaje o tom, kolik majitel platí za elektřinu. Project Sunroof pak spočítá optimální velikost panelů a na kolik vyjde jejich koupě. Přes aplikaci navíc bude možné panely rovnou i objednat u prodejců. Za odkazy ale budou muset zahrnuté firmy Googlu samozřejmě platit. Projekt zatím funguje v amerických městech San Francisco, Fresno a Boston. Ambicí Googlu je ale aplikaci rozšířit po celých Spojených státech a následně expandovat i za hranice.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Georg Hotar: Chceme stavět solární elektrárny v Turecku (Rozhovor v E15, 19.8.2015)

 

Zdroj: iHEND.cz

18.08.2015 15:08

ERÚ: Prolomení těžebních limitů versus ceny tepla

Prolomit, rozsah prolomení, či neprolomit těžební limity uhlí? Související dopady na zaměstnanost, životní prostředí, ceny tepla pro konečné spotřebitele, energetickou bezpečnost. To vše je soubor otázek, který musí být důkladně analyzován. Jedná se o politické rozhodnutí.

Energetický regulační úřad byl požádán, aby se vyjádřil v meziresortním připomínkovém řízení k materiálu Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem „Řešení dalšího postupu územně ekologických limitů těžby hnědého uhlí v severních Čechách". Materiál obsahuje 4 varianty řešení, které již dříve MPO zveřejnilo, tedy úplné neprolomení, prolomení u dolu Bílina, prolomení u dolu Bílina a části dolu ČSA a konečně plné prolomení. Energetický regulační úřad uvedl, že se k tomuto materiálu může vyjádřit pouze z hlediska svých kompetencí, tedy dopadů na energetický trh, udržení rovných podmínek pro všechny účastníky energetického trhu, ochrany spotřebitele a energetické bezpečnosti. V tomto smyslu ERÚ také připravil své komentáře k celému materiálu.

Pro Energetický regulační úřad je zásadní případný dopad do cen pro koncové zákazníky a potenciální negativní vliv na energetickou bezpečnost. Nedostatek uhlí jako primární suroviny pro oblast teplárenství může přinést razantní růst vstupních nákladů tepláren a růst cen pro konečné spotřebitele, který může vést k většímu ohrožení energetickou chudobou. Proto ERÚ jako úřad by uvítal přesné propočty těchto dopadů a vyjadřil připravenost na podobné analýze spolupracovat.

Druhou částí komentáře ERÚ je energetická bezpečnost České republiky, která může být potenciálně ohrožena v případě nedostatku uhlí například v závislosti na komplikované geopolitické situaci, nebo v případě, kdy sousední státy budou omezovat kvůli svým národním potřebám možnost dovozu této komodity.

Tyto připomínky ERÚ podal i s vědomím, že není primární připomínkové místo, ale považoval jako úřad za důležité o všech aspektech informovat.

17.08.2015 20:25

Pozor na odstávku monitorovacího systému

Dne 19.08.2015 bude v době od 00:01 do 08:00 prováděna mimořádná údržba na produkčním a referenčním prostředí MS2014+. Po tuto dobu bude prostředí nedostupné. MS2014+ je jednotný monitorovací systém, do kterého žadatelé zadávají své žádosti o evropské dotace, po jejich získání je v něm mohou dále spravovat a jsou v něm administrovány jednotlivé operační programy. Týká se všech evropských dotací v rámci programového období 2014–2020 vyjma dotací v zemědělství. MS2014+ plně nahrazuje tři rozdílné systémy pro žadatele/příjemce dotačního období 2007–2013 spadající do gesce Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí.

 

Čtěte také:

Dnes začíná příjem žádostí o dotaci do nového OPŽP (14.8.2015)

 

17.08.2015 13:02

Sdělení MŽP k vyhlášení datového standardu podle zákona o odpadech

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) sdělilo, že z důvodu běžícího projednávání návrhu vládní novely zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (sněmovní tisk č. 409), nebude v letošním roce vyhlášen datový standard F_ODP_PROD (Hlášení o produkci a nakládání s odpady, § 22 vyhlášky č. 383/2001 Sb. - příloha č. 20) v termínu 15. 8. 2015. Novelizační zákon bude podle MŽP s největší pravděpodobností  účinný v období říjen/listopad 2015. K datu účinnosti tohoto zákona bude nastaven také termín nabytí účinnosti novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání. Předpokládaný termín zveřejnění datového standardu těchto ohlašovacích povinností je listopad 2015. K výše uvedenému dodáváme, že předmětnou novelu zákona o odpadech schválil senát 12.8. více ZDE.

Datové standardy vyhlášené k 15. 8. 2015, určené pro vybrané formuláře agendy odpadů, obalů a vod, lze využít k ohlašování v roce 2016 a jsou k dispozici na stránkách ISPOP ZDE.

17.08.2015 08:23

NAKLÁDÁNÍ S ELEKTROODPADY - DOPADY AKTUÁLNÍ LEGISLATIVY DO PRAXE - 1. termín

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář Nakládání s elektroodpady - dopady aktuální legislativy do praxe s podtitulem Nakládání s elektroodpady podle dílu 8 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a vyhlášky č. 352/2005 Sb., o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady. Seminář se uskuteční 24. září v Praze. KAPACITA JIŽ NAPLNĚNA - INFORMACE KE DRUHÉMU TERMÍNU ZDE.

Seminář se věnuje problematice nakládání s odpadními elektrickými a elektronickými zařízeními, zejména povinnostem, které jsou stanoveny pro výrobce elektrozařízení, poslední prodejce a zpracovatele elektroodpadů.

Na semináři budou zmíněny také nové požadavky evropské směrnice o nakládání s odpadními elektrozařízeními v návaznosti na tzv. elektronovelu zákona o odpadech z října 2014.

Budou také prezentována témata, která byla v souvislosti s tuto novelou nejčastěji diskutována. Jedná se zejména o možnosti způsobu plnění povinností výrobců (individuálně, kolektivně), nakládání s elektroodpady mimo systém výrobců (v rámci zařízení ke sběru a výkupu odpadů), udělování souhlasů pro sběr, výkup a zpracování elektroodpadů, způsoby provedení zpětného a odděleného sběru.

Součástí semináře bude také prezentace nejčastějších porušení legislativních předpisů zjištěných při kontrolách České inspekce životního prostředí. Část semináře bude zaměřena i na legislativní vývoj dané oblasti a na podrobnosti týkající se vedení evidence při nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady.

Na semináři budou prezentovány též zkušenosti z praxe při plnění zákonných povinností, a to ze strany zástupce zpracovatele elektroodpadů a  kolektivního systému.

Seminář je zejména určen:

  • výrobcům a dovozcům elektrozařízení, původcům elektroodpadů
  • odborným poradcům, kteří zajišťují plnění povinností výrobců elektrozařízení a zpracovatelů elektroodpadů
  • pracovníkům kolektivních systémů
  • pracovníkům firem oprávněných k nakládání s odpady
  • pracovníkům krajských úřadů.

 

Semináře se mohou zúčastnit též poslední prodejci elektrozařízení.

 

Přednášející:

Ing. Tomáš Vávra (Ministerstvo životního prostředí, odbor odpadů, oddělení zpětného odběru)

Mgr. Ing. Ladislav Trylč (Ministerstvo životního prostředí, odbor odpadů, vedoucí oddělení zpětného odběru)

Ing. Petr Janda (Kovohutě Příbram nástupnická, a.s., ředitel divize Elektroodpad)

Tereza Ulverová (ELEKTROWIN a.s., provozní ředitelka)

 

Termín: Čtvrtek 24. září 2015

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác

Cena: 1595,- Kč bez DPH

 

Další informace ZDE

 

16.08.2015 07:05

Elektrárna Dětmarovice snížila emise oxidů dusíku o polovinu

Elektrárna Dětmarovice, jediná černouhelná elektrárna Skupiny ČEZ v Česku, investovala více než 400 milionů korun do zlepšení životního prostředí. Díky v Česku unikátní modernizaci sníží množství oxidů dusíku v exhalacích přibližně o 50 procent.

Do snížení exhalací oxidů dusíku elektrárna investovala již v 90. letech minulého století, kdy díky technickým opatřením začala spalovat uhlí s použitím minimálního množství spalovacího vzduchu, což přineslo první snížení vzniku oxidů dusíku přímo při hoření.

Letos dokončený projekt je ještě sofistikovanější: další úpravy spalování snížily objem vzniklých oxidů dusíku a zbylé oxidy dusíky jsou odstraněny díky katalyzátoru. Vstřikování čpavkové vody do zadní části spalovací komory eliminuje riziko kontaminace popílku zbytky čpavku, což umožní kontinuitu ve využívání popílku jako stavebního materiálu.

Elektrárna Dětmarovice je svým instalovaným výkonem 800 MW největší klasickou elektrárnou na území Moravskoslezského kraje i v rámci celé Moravy. Spaluje černé uhlí, ze kterého vyrábí elektřinu a teplo. Ročně dokáže vyrobit okolo 2 500 000 MWh elektrické energie (což je spotřeba více než 700 000 domácností) a cca 800 000 GJ tepla. Teplem elektrárna zásobuje města Bohumín a Orlová.

Na investici přispěla také Evropská unie v rámci Operačního programu Životní prostředí částkou 155,4 milionu korun.

14.08.2015 13:13

Pomozte najít Adaptační opatření roku

SOUTĚŽ Dnes odstartovala soutěž jejímž úkolem je najít projekty, které nejefektivněji povedou ke snížení negativních dopadů trvalých teplotních změn na život obyvatel. Soutěž je určena pro zástupce veřejné správy, příspěvkových a rozpočtových organizací jako jsou školy, neziskových organizací i podnikatelů. Přihlásit je možné již realizované nprojekty nebo projekty ve fázi přípravy. Důležité je, že projekty musí úspěšně pomáhat chránit majetek lidí, obcí, firem, šetřit náklady na odstraňování negativních projevů změny klimatu a také podporovat ochranu okolní přírody. Přihlásit projekt můžete do 15. října 2015. Odborná porota vyhodnotí tři nejzajímavější projekty a ocení jejich nositele placeným pobytem na prestižní mezinárodní konferenci Adaptation Futures 2016, která se koná v květnu 2016 v Rotterdamu. Další informace znajdete ZDE.

14.08.2015 10:05

Novela zákona o ukládání CO2 do přírodních horninových struktur

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí poslalo do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích s termínem připomínek do 10. září 2015. Předložený návrh novely zákona reaguje na požadavky Evropské Komise, které se týkají transpozice směrnice 2009/31/ES, o geologickém ukládání oxidu uhličitého (směrnice CCS). Cílem jsou tak legislativně technické úpravy například z pohledu doplnění nových definic. S ohledem na výše uvedené je v rámci předloženého materiálu navrhováno, aby Poslanecká sněmovně Parlamentu ČR vyslovila s tímto vládním návrhem zákona souhlas již v prvém čtení. Dále uvádíme, že zákon o ukládání CO2 v ust. § 24 stanoví, že ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur na území České republiky nelze do 1. ledna 2020 povolit. Více ZDE

 

14.08.2015 07:06

Dnes začíná příjem žádostí o dotaci do nového OPŽP

PŘEHLEDY, DOKUMENTY Státní fond životního prostředí (SFŽP) začíná odedneška přijímat žádosti o dotaci z nového Operačního programu Životní prostředí 2014-2020. Žádosti budou přijímány na projekty v oblastech čistota vody, kvalita ovzduší, zpracování odpadu a ochrana přírody. V prvních 16 výzvách je pro žadatele připraveno 12 miliard korun. Žádosti budou podávány prostřednictvím internetového portálu IS KP14+.

Maximální celková dotace z prostředků EU na schválené projekty v rámci prvních 16 výzev bude činit více než 12 miliard korun. Alokace finančních prostředků pro projekty v oblasti zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní je stanovena na 1,3 miliardy korun, pro projekty zaměřené na zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech na 5,5 miliardy korun, pro oblast odpadů a materiálových toků, ekologických zátěží a rizik na 2,36 miliardy korun a konečně pro projekty z oblasti ochrany a péče o přírodu a krajinu byla alokace finančních prostředků na podporu vybraných projektů stanovena na 2,889 miliardy korun. Výzvy jsou určeny na individuální projekty, u nichž celkové náklady projektu nesmějí přesáhnout 50 milionů eur, včetně daně z přidané hodnoty.

Výše dotací, přehled příjemců podpory, typy podporovaných projektů a aktivit a relevantní dokumenty k předmětné výzvě najdete na odkazu v níže uvedeném přehledu vyhlášených výzev.

 

Obr.: Přehled prioritních os nového OPŽP 2014 -2020, zdroj: www.opzp.cz

 

Žádosti o podporu přijímá Státní fond životního prostředí ČR, v případě prioritní osy 4 pak Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Žádosti budou podávány prostřednictvím internetového portálu, tzv. Informačního systému koncového příjemce (IS KP14+). Tato aplikace je určena pro elektronické zadávání žádostí o podporu a správu projektu po celou dobu jeho životního cyklu. IS KP14+ je součástí jednotného monitorovacího systému MS2014+ pro administraci evropských dotací.

Pokyny pro vyplnění formuláře žádosti o podporu naleznete v Uživatelské příručce ISKP14+. Státní fond životního prostředí ČR zároveň připravil stručný souhrn tipů a rad, jak ještě snadněji zvládnout vypracování a podání žádosti o podporu v OPŽP – Tipy k IS KP14+.

 

Obr.: umístění tlačítka "Podat žádost" na webu www.opzp.cz, zdroj: www.opzp.cz

 

Další výzvy v OPŽP

Státní fond životního prostředí (SFŽP) zveřejnil koncem června střednědobý harmonogram výzev do roku 2018 pro Operační program Životní prostředí. Harmonogram výzev je indikativním plánem pro vyhlášení výzev v rámci nového OPŽP a slouží k rámcovému plánování žadatelů.

SFŽP uvedl, že informace obsažené v harmonogramu mohou být upravovány s ohledem na skutečný vývoj implementace operačního programu a případný vliv vnějších okolností, které nebylo možné předvídat. S ohledem na maximální snahu poskytovat potenciálním žadatelům relevantní informace bude ale podle Fondu usilováno o to, aby případné úpravy byly realizovány pouze v případě, kdy to bude skutečně vynuceno okolnostmi a s co nejmenším dopadem na proces přípravy žádostí na straně potenciálních žadatelů.

Střednědobý harmonogram výzev do roku 2018 i aktuální harmonogram výzev pro rok 2015 si můžete stáhnout na konci článku.

 

SFŽP aktualizoval Pravidla pro žadatele a příjemce podpory

Státní fond životního prostředí aktualizoval Pravidla pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP 2014–2020 ke dni 12. srpna 2015 s účinností od 14. srpna 2015. Přehled změn je uveden na straně 12 v Pravidlech, které si můžete stáhnout také na konci článku.

 

 

Přehled vyhlášených výzev:

1. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.1 - Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod (Upozornění: v rámci výzvy budou podporovány projekty, jejichž předmětem je realizace druhé fáze projektu, kdy první fáze byla či je realizována a podporovány z OPŽP 2007 - 20013 v rámci LXI. výzvy.)
  • Termín pro příjem žádostí: 13.11.2015

 

2. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.2 - Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství (Upozornění: v rámci výzvy budou podporovány projekty, jejichž předmětem je realizace druhé fáze projektu, kdy první fáze byla či je realizována a podporovány z OPŽP 2007 - 20013 v rámci LXI. výzvy.)
  • Termín pro příjem žádostí: 13.11.2015

 

3. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.3 - Zajistit povodňovou ochranu intravilánu
  • Termín pro příjem žádostí: 13.11.2015

 

4. výzva - Podporované prioritní osy: 1. Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

  • Oblast podpory: 1.4 - Podpořit preventivní protipovodňová opatření
  • Termín pro příjem žádostí: 13.11.2015

 

5. výzva - Podporované prioritní osy: 3. Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika

  • Oblast podpory: 3.2 - Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů
  • Termín pro příjem žádostí: 13.11.2015

 

6. výzva - Podporované prioritní osy: 3. Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika

  • Oblast podpory: 3.4 - Dokončit inventarizaci a odstranit ekologické zátěže
  • Termín pro příjem žádostí: 15.01.2016

 

7. výzva - Podporované prioritní osy: 3. Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika

  • Oblast podpory: 3.4 - Dokončit inventarizaci a odstranit ekologické zátěže
  • Termín pro příjem žádostí: 13.11.2015

 

8. výzva - Podporované prioritní osy: 2. Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech

  • Oblast podpory: 2.2 - Snížit emise stacionárních zdrojů podílející se na expozici obyvatelstva nadlimitním znečišťujících látek
  • Termín pro příjem žádostí: 13.11.2015

 

9. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Oblast podpory: 4.1 - Zajistit příznivý stav předmětu ochrany národně významných chráněných území
  • Termín pro příjem žádostí: 31.12.2016

 

10. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Oblast podpory: 4.1 - Zajistit příznivý stav předmětu ochrany národně významných chráněných území
  • Termín pro příjem žádostí: 14.10.2015

11. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Specifický cíl: 4.2 - Posílit biodiverzitu
  • Termín pro příjem žádostí: 14.10.2015

12. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Specifický cíl: 4.3 - Posílit přirozené funkce krajiny
  • Termín pro příjem žádostí: 14.10.2015

 

13. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Specifický cíl: 4.3 - Posílit přirozené funkce krajiny
  • Termín pro příjem žádostí: 31.12.2016

 

14. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Specifický cíl: 4.3 - Posílit přirozené funkce krajiny
  • Termín pro příjem žádostí: 31.12.2016

 

15. výzva - Podporované prioritní osy: 4. Ochrana a péče o přírodu a krajinu

  • Specifický cíl: 4.4 - Zlepšit kvalitu prostředí v sídlech
  • Termín pro příjem žádostí: 14.10.2015

 

16. výzva - Podporované prioritní osy: 2. Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech

  • Specifický cíl: 2.1 - Snížit emise z lokálního vytápění domácností podílející se na expozici obyvatelstva koncentracím znečišťujících látek

  • Termín pro příjem žádostí: 30.09.2015

 

Dokument ke stažení/odkazy:

 

 

14.08.2015 07:00

MŽP získá z rozpočtu o 250 miliónů více

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dostane pro rozpočet na příští rok o 250 milionů korun navíc. Ministr Richard Brabec tak včera obhájil na ministerstvu financí své požadavky například na zvýšení peněz pro péči o krajinu nebo posílení České inspekce životního prostředí.

Program péče o krajinu obsahuje stovky opatření, mimo jiné i na prevenci sucha. Peníze navíc pomohou obnovit například mokřady, tůně a remízky. Využijí se také na záchranné stanice pro zvířata. Zvýšit rozpočet chce Brabec také Českému hydrometeorologickému ústavu kvůli zpřesnění předpovědní a výstražné služby.

Ministerstvo by tedy mělo disponovat podobnou částkou jako letos. Letošní rozpočet činí 4,25 miliardy korun. Jediné, co podle Brabce zůstává otevřené, je financování programu Nová zelená úsporám (NZÚ). V něm ale záleží na cenách emisních povolenek a kurzu koruny vůči euru.

 

 

Zdroj: ČRo, ČTK

13.08.2015 12:03

Obce rozšiřují vzájemnou spolupráci i v oblasti odpadů

Sdružení místních samospráv České republiky přišlo s novou iniciativou, která má výrazně rozšířit a usnadnit spolupráci mezi obcemi. Základem jsou strategie spolupráce obcí v rámci místní akční skupině (MAS). Nová iniciativa zavádí budoucí spolupráci obcí především v pěti vybraných tématech – odpadech, školství, dopravě, zaměstnanosti a protipovodňových opatřeních.

V praxi to bude například zanmenat, že si obce mohou ve svém regionu vybudovat například společnou kompostárnu, nebo lépe sdílet kapacity jednotlivých základních škol. Tomu všemu však musí předcházet vzájemná komunikace i strategická a metodická příprava.

"Cílem naší iniciativy je nejen vznik společných projektů napříč obcemi, ale především šetrnější nakládání s veřejnými prostředky," uvedl tajemník SMS ČR Tomáš Chmela a dodal, že dosavadní průběžné průzkumy ukazují, že oblast spolupráce mezi obcemi dříve rozhodně nepatřila mezi jejich priority.

„Z dosavadních výsledků šetření vyplývá, že dokonce patnáct procent z námi sledované skupiny regionů dosud nezapracovalo do svých strategických dokumentů oblast vzájemné spolupráce obcí. Další čtvrtina MAS řešila v minulosti spolupráci pouze velmi obecně, což nás docela překvapilo,“ přiznala Hana Slováková ze Středomoravské agentury rozvoje venkova (SMARV). „Naopak spolupráci obcí řeší na vysoké úrovni 28 % MAS,“ dodala analytička.

Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ je financovaného z evropských zdrojů. Do projektu se již zapojilo 72 regionálních partnerství z deseti krajů, které nyní finišují své strategie spolupráce.

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE