Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

29.08.2014 09:01

Vláda příští týden projedná důležité zákony

Aktualizováno 2.9. První zářijový týden by měla vláda ČR projednávat novelu zákona o hospodaření energií, který byl na minulém jednání vlády odložen. Vláda především projedná důležitou novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která má velký význam z hlediska členství České republiky v Evropské unii. Cílem návrhu zákona je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy s tzv. směrnicí EIA. Novelu včera projednala Legislativní rada vlády ČR s tím, že doporučila schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska. Vláda dále projedná novelu zákona o veřejných zakázkách a teze novely stavebního zákona.

 

Přehled výsledků jednání vlády ČR ze dne 3.9.2014 - ZDE

 

Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí

Cílem předloženého návrhu zákona je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, (tzv. EIA směrnice).

Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobé výtky, především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. V návrhu novely zákona jsou zapracována řešení těchto výtek. Mezi hlavní novinky patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a tzv. coherence stamp, který v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově se stanovisko EIA stává závazné i pro další povolovací orgány a účastníci řízení mají možnost se odvolat i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Žalobu bude možné podat i bez předchozí účasti v procesu EIA.

 

Novela zavádí zejména:

  • závaznost výstupu z procesu EIA ve formě závazného stanoviska,
  • mechanismus k ověření souladu žádosti o vydání povolení k záměru s požadavky uplatněnými v rámci procesu EIA,
  • širší možnost konzultativní účasti dotčené veřejnosti na povolování záměrů, kupř. ve stavebním řízení, současně s možností vstupu do řízení ve fázi po vydání povolení prostřednictvím uplatnění řádného opravného prostředku,
  • novou koncepci přístupu dotčené veřejnosti k soudní ochraně bez nutnosti předchozí procesní účasti (v pozici účastníka řízení) potenciálních žalobců v navazujících správních řízeních,
  • možnost soudního přezkumu závěru zjišťovacího řízení v případě, kdy se (na jeho základě) celý proces EIA nevede,
  • úpravy do stávající konstrukce spojeného procesu EIA s pořizováním regulačního plánu (§ 61 stavebního zákona), resp. s územním řízením (§ 91 stavebního zákona),
  • povinnost orgánu vydávajícího povolení k záměru zohlednit krom výstupu z procesu EIA rovněž ostatní podklady shromážděné v průběhu posuzování vlivů.

 

Zákon o hospodaření energií.

Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci. Dále vláda projedná návrh zákona, kterým se mění zákon o právu na informace o životním prostředí. Další podrobnosti najdete ZDE.

 

Návrh zákona o veřejných zakázkách
Předložený návrh novely zákona o veřejných zakázkách si klade za cíl především odstranění nedostatků některých ustanovení zákona, které v praxi působí jisté obtíže a které by mohly působit rovněž problematicky zejména s ohledem na připravovanou novou právní úpravu dané oblasti. Navržená úprava se týká např. konkretizace pravidel pro zadávání veřejných zakázek, zrušení seznamu hodnotitelů veřejných zakázek, do kterého jsou zapisovány fyzické osoby odborně způsobilé hodnotit nabídky, navrženou úpravou má být zavedeno nové dílčí hodnotící kritérium, kdy zadavatel bude moci zohlednit také organizaci, kvalifikaci a zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky, návrh úpravy je zaměřen i na urychlení rozhodovacího procesu při výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, a to zejména zavedením koncentrace řízení, rozšířením povinnosti navrhovatelů skládat kauci a úpravou podmínek zastavení a přerušení řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.


Teze novely stavebního zákona a časovém harmonogramu legislativních prací

Základní teze novely stavebního zákona s cílem zjednodušit a zrychlit povolovací řízení MMR spatřuje zejména v jednom rozhodnutí zahrnující všechna povolení potřebná k realizaci záměru, ve spojení procesu posuzování vlivů na životní prostředí a dále např. i řízení o vydání integrovaného povolení (IPPC) s povolováním stavby, v upřesnění působnosti dotčených orgánů, ve zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací, v umožnění využití územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy a ve zkrácení lhůt v soudním řádu správním umožňující přezkum opatření obecné povahy.

Časový harmonogram legislativních prací na novele stavebního zákona je připraven takto:

  • prosinec 2014: zpracování návrhu zákona
  • prosinec 2014 – únor 2015: meziresortní připomínkové řízení                      
  • březen 2015: předložení návrhu zákona vládě
  • leden 2016: předpokládaná účinnost zákona

Za účelem aktivní a účinné spolupráce bude zřízena pracovní skupina složená ze zástupců stavebních úřadů, dotčeným ministerstev, profesních organizací a investorské sféry.



Přehled předpisů dle návrhu programu:
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů

 

Další body programu:
  • Informace o základních tezích novely stavebního zákona a časovém harmonogramu legislativních prací
  • Statut Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii České republiky
 

 

 

29.08.2014 08:31

MPO aktualizovalo "typové plány" řešení krizových situací

Ministerstvo průmyslu a obchodu aktualizovalo jako ústřední orgán státní správy při zajišťování připravenosti na řešení krizových situací, který obsahuje souhrn krizových opatření a postupů k řešení krizových situací. Typové plány stanoví pro konkrétní druh krizové situace doporučené typové postupy, zásady a opatření pro jejich řešení. Podle nařízení vlády č. 431/2010 Sb. jsou součástí krizového plánu ministerstva. Typové plány byly zpracovány odborem bezpečnosti a krizového řízení ve spolupráci s odborem elektroenergetiky a plynárenství a akciovými společnostmi ČEZ (České energetické závody), ČEPS (Česká přenosová soustava) a RWE Transgas podle metodiky vydané Ministerstvem vnitra.

 

Dokumenty ke stažení:

 

 

Zdroj: MPO

28.08.2014 15:47

Události: Pětinu v Pražských službách získal EP Industries. V ERÚ zasahuje policie. Čína má zájem dostavět Temelín.

V dění kolem Pražských služeb došlo k dalšímu zvratu. Poté, co vlastník minoritního podílu – kyperská společnost Northward Holdings Limited (NHL) – minulý týden odmítl nabídku města na odkup 19,3 procentního podílu za 800 milionů korun, prodal své akcie holdingu EP Industries. Jeho majoritním vlastníkem je Daniel Křetínský. Více ZDE

 

 

V ERÚ v Jihlavě a v Ostravě zasahuje protikorupční policie

V centrále Energetického regulačního úřadu (ERÚ) v Jihlavě a v jeho pobočce v Ostravě dnes zasahovala protikorupční policie, uvedla Česká televize. Mluvčí ERÚ Jiří Chvojka ČTK řekl, že kriminalisté si odnesli některá elektronická data a papírové spisy. Policie důvod zásahu nesdělila. Mluvčí protikorupční policie Jaroslav Ibehej ČTK řekl, že kriminalisté provádí úkony trestního řízení. Více ZDE

 

Čína by se chtěla účastnit tendru na dostavbu Temelína, řekl ministr Mládek

Čína projevila zájem účastnit se tendru na dostavbu Temelína. Českému rozhlasu to při odchodu z Čínského investičního fóra na Pražském hradě řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek z ČSSD. Podle Mládka ale není účast Číňanů v tendru zdaleka jistá. „Čínské firmy by samozřejmě musely dostat licenci a všechna povolení na to stavět jadernou elektrárnu v Evropské unii, což není úplně jednoduché,“ upozornil. „Ale co je důležité – dneska byl jasně vyjádřen zájem čínské strany se na tom účastnit,“ zdůraznil šéf resortu průmyslu a obchodu. Stanoviska českých politiků k zájmu Číny dostavět Temelín shrnuje Lenka Jansová - ZDE.

 

Zdroj: E15, ČeskéNoviny.cz, ČRo

 

28.08.2014 13:29

Český inovační trh má větší šanci obstát v celosvětové konkurenci

Evropská komise již dříve projevila snahu dohnat světové ekonomiky a tentokrát se zdá, že se dala správným směrem. Posvětila projekt Českého ekologického manažerského centra (CEMC), který dává výrobkům, technologiím, inženýrským řešením či službám s významným přínosem pro životní prostředí schopnost konkurovat světu. Základem projektu je metodologie evropského systému ověřování EU ETV (Environmental technology Verification). Komise jde ovšem dále a tak usiluje o vzájemnou uznatelnost výsledků ověření v různých světových regionech.

Jedinou institucí v ČR a Slovensku zabývající se ověřováním technologií je CEMC, které podepsalo smlouvu s Evropskou komisí. Na základě této smlouvy a akreditace Českého institutu pro akreditace (ČIA) má CEMC možnost ověřovat inovativní technologie výrobcům/dodavatelům, kteří mají ambice prorazit na evropský a světový trh. Technologií se zde mimo jiné rozumí také výrobky, inženýrská řešení nebo služby s významným přínosem pro životní prostředí. Ve světě jsou průkopníky tohoto způsobu ověřování hlavně v Americe a Kanadě. Pro tuzemské výrobce je však velmi zajímavý fakt, že v oblasti ETV se pohybují některé velmi zajímavé asijské ekonomiky, v jejichž čele stojí Japonsko, Korea, Filipíny a rovněž s ověřováním začíná i Čína.

Stejně jako Evropská komise i CEMC předpokládá, že technologie ověřená nezávislou stranou typu A (dle ISO 17020) je doložitelně daleko více konkurenceschopná a časem se stane nezbytností. CEMC tímto nabízí výjimečnou příležitost pro výrobce, dodavatele a výzkumné týmy, kteří chtějí upozornit na své produkty. Jejich ověřené technologie se prostřednictvím CEMC dostanou do evropské databáze inovativních technologií a současně obdrží marketingově využitelné logo ETV, čímž dosáhnou na globální trh a výrazně se odliší od konkurence.

Každý podnikatel, který jde na trh s novou technologií, vlastně riskuje možný neúspěch. Nezávislé ověření technologie, respektive výsledků projektu nebo tzv. certifikované metodiky snižuje riziko podnikatele a zvyšuje šanci na úspěch. Nezanedbatelné není ani to, že výsledky ověřování mohou být použity k prokázání shody s příslušnými právními předpisy, k podpoře nabídek při zadávání veřejných zakázek, k přesvědčení investorů o skutečné platnosti deklarovaných výkonových parametrů, a v neposlední řadě k zamezení nutnosti opakování demonstrací pro cílové uživatele. Ověření technologie nezávislým subjektem zvyšuje důvěru na obou stranách. Jak u výrobce, tak u zákazníka.

Smlouva s Evropskou komisí zvýhodní prvních 9 zájemců o ověření tím, že 50 % nákladů uhradí EK. Zelenou ověřování technologií dává také Ministerstvo životního prostředí a Technologická agentura ČR, se kterými CEMC aktivně spolupracuje.

 

Ověřování výsledků projektů VaV

Využití metodologie ETV je velmi zajímavé i v oblasti ověřování výsledků projektů v oblasti vědy a výzkumu. Rada vlády pro vědu a výzkum je si vědoma, že výsledky projektů v oblasti VaVaI, které spolknou ročně 72 mld. korun, nejsou systémově ověřovány. Nezávislé ověření by mimo jiné ukázalo, zda jsou prostředky využívány správným směrem. Věříme, že v tomto ohledu metodologie ETV, která je nedílnou součástí programu Horizont 2020, bude přínosem pro celospolečenskou diskusi na téma efektivnosti vynaložených prostředků na aplikovaný výzkum.

CEMC již v současné době spolupracuje s několika organizacemi, které u projektů financovaných Technologickou agenturou ČR (TA ČR) potřebují ověřit výsledky projektů, včetně tzv. certifikovaných metodik. Z doposud prezentovaných technologií je možné zatím jmenovat: Kalové hospodářství malých čistíren s minimálními nároky na energii a Termická desorpce tuhých materiálů působením mikrovlnného ohřevu (oba společnost Dekonta, a. s.). O dalších domácích projektech budeme informovat v příštích číslech.

 

Obrázek: Schéma ověřovacího procesu

 

Pro ukázku uvádíme i několik projektů z Evropy: Briketovací lis na slámu, trávu a jiné biomasy – Polsko, Bioplynárna potravinového odpadu – Francie, zpracování odpadu prostřednictvím plazmového zplyňování – UK, Výroba surového substrátu pro pěstování jedlých hub z digestátu z bioplynové stanice – Dánsko, Mechanické oddělování kapalných odpadů (kejdy) do pevného a kapalného podílu – Dánsko, Obnova a recyklace amoniaku při zpracování znečištěných odpadních vod – Francie.

Inovativními projekty vhodnými pro ověření ETV se každoročně zabývá Týden výzkumu a inovací pro praxi (TVIP). Této problematice bude dáván stále větší prostor na odborném poli a připravovaný další ročník konference TVIP, který proběhne 18. – 20. 3. 2015, nebude výjimkou.

 

Bližší informace o EU ETV naleznete ZDE.

 

Ing. Evžen ONDRÁČEK

CEMC ETVCZ (inspekční orgán č. 4055), 28. pluku 25, 101 00 Praha 10,
e-mail: euetv@cemc.cz , www.tretiruka.cz/eu-etv/

 

28.08.2014 11:43

Přehled alternativních paliv: Které je nejvýhodnější?

Cena benzínu a nafty v posledních letech roste. Nejen v zahraničí proto dochází k postupnému rozšíření alternativních paliv, jež vedle nižších provozních nákladů také méně zatěžují životní prostředí. Jaká je situace v České republice? Rozšíří se u nás jako alternativa k benzínu a naftě více stlačený zemní plyn (CNG), elektřina, nebo jiné palivo? Více ZDE

 

28.08.2014 09:50

Kalendář Evropského parlamentu na rok 2014

 

Začíná poslední týden krátké parlamentní letní přestávky. Už od 1. září se práce Evropského parlamentu zase bude řídit čtyřmi barvami parlamentního kalendáře, z nichž každá označuje jiný druh činnosti Parlamentu, od schůzí výborů a politických skupin, až po plenární zasedání. Takže co to znamená, když je daný týden v kalendáři označen červenou, modrou, růžovou nebo tyrkysovou?

 

 

Růžová – schůze výborů

Každý poslanec Evropského parlamentu pracuje v jednom nebo více parlamentních výborech, které jsou zaměřeny na konkrétní oblasti evropské politiky. Jejich zaměření sahá od zahraničních věcí přes ekonomické otázky, až po občanská práva, vzdělávání a kulturu.

Výbory se schází během růžově označených týdnů. Poslanci z různých politických skupin tu podrobně diskutují o návrzích právních předpisů, navrhují jejich změny, posuzují návrhy Komise a Rady a vypracovávají zprávy, které jsou potom předkládány k debatě a hlasování na plenárním zasedání.

 

Modrá – schůze politických skupin

Během týdnů nesoucích v parlamentním kalendáři modrou barvu se poslanci schází se svými kolegy ze své politické skupiny. V politických skupinách se sdružují poslanci z různých národních politických stran se stejnými politickými názory a postoji. K vytvoření politické skupiny je potřeba nejméně 25 poslanců zvolených v alespoň čtvrtině členských zemí – v současné době tedy musí zastupovat alespoň 7 zemí. Nové volební období zahájil Evropský parlament se sedmi politickými skupinami.

Během schůzí politických skupin jednají poslanci o navrhovaných právních předpisech, o kterých se bude diskutovat a hlasovat na nadcházejícím plenárním zasedání. Politické skupiny posuzují zprávy parlamentních výborů a pozměňovací návrhy a vypracovávají postoj skupiny k jednotlivým návrhům.

 

Červená – plenární zasedání

Přípravné práce výborů a politických skupin vyvrcholí během plenárních zasedání. Ta jsou v kalendáři označena červenou barvou a odehrávají se ve Štrasburku nebo v Bruselu. Při plenárních zasedáních se sejdou všichni poslanci najednou a jednají o důležitých tématech, hlasují o zásadních rozhodnutích a přijímají, pozměňují nebo odmítají legislativní návrhy.

První poprázdninové plenární zasedání proběhne 15. - 18. září.

 

Tyrkysová – činnost mimo Parlament

Během týdne, označeného tyrkysovou barvou, se poslanci věnují činnosti mimo Evropský parlament. Buď pracují ve svých domovských zemích, kde mají možnost být v bližším kontaktu se svými voliči, nebo v rámci parlamentních delegací vyjíždí na jednání mimo Evropskou unii.

 

Dokument ke stažení:

28.08.2014 08:20

Mimořádné zasedání Legislativní rady vlády ČR

Dnes 28. srpna 2014 se od 9:00 hodin koná mimořádné zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. K projednání má celkem osm návrhů zákonů. Z hlediska členství České republiky v Evropské unii má velký význam novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (bod 6. programu). Rada dále projedná energetický zákon a novelu zákona o veřejných zakázkách (bod 2. programu). Rada také projedná zákoník práce, novelu občanského soudního řádu anebo zákon o významné tržní síle.

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Cílem předloženého návrhu zákona je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, (tzv. EIA směrnice).

Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobé výtky, především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. V návrhu novely zákona jsou zapracována řešení těchto výtek. Mezi hlavní novinky patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a tzv. coherence stamp, který v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově se stanovisko EIA stává závazné i pro další povolovací orgány a účastníci řízení mají možnost se odvolat i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Žalobu bude možné podat i bez předchozí účasti v procesu EIA.

 

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

 

Na základě stanoviska LRV došlo v novele zákona EIA zejména k následujícím změnám:

  • závěr zjišťovací řízení (ZZŘ)
- tzv. pozitivní ZZŘ (je nutné provést proces EIA) bude vydáván ve formě usnesení - dosud pouze vyjádření  
- po dobu soudního přezkumu tzv. negativního ZZŘ (proces EIA se nepovede) nelze vydat povolení k záměru
  • coherence stamp (CS) = ověřovací závazné stanovisko, zda (ne)došlo ke změnám záměru mezi procesem EIA a vydáním povolení
- krom stavebního řízení bude CS vydáván vždy i pro územní řízení - dosud CS obligatorní pouze pro stavební řízení a změnu stavby před dokončením
- pokud ke změnám záměru nedošlo a orgán EIA coherence stamp nevydá, vždy tuto skutečnost sdělí úřadu, který vede povolovací řízení - dosud dle novely nebylo nutné sdělení vydávat
  • účast dotčené veřejnosti v povolovacích řízeních
-  30 denní lhůta pro přihlášení dotčené veřejnosti k účastenství v povolovacích řízeních - dosud 15 denní lhůta
  • přístup k soudní ochraně
- dotčená veřejnost bude oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu - dosud novela počítala s vytvořením možnosti práva dotčené veřejnosti na příznivé životní prostředí

 

 

 

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb. (energetický zákon) a další související zákony
Cílem návrhu novely energetického zákona je zapracování relevantních ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady o energetické účinnosti a dále je energetický zákon adaptován na některá nařízení Evropské unie týkajících se velkoobchodního trhu s energií a transevropských energetických sítí.

Současně návrh také reaguje na vývoj trhu s elektřinou a s plynem a rozvoj teplárenství v České republice, upravuje vztahy mezi jednotlivými účastníky trhu s elektřinou, s plynem a v teplárenství tak, aby se usnadnila aplikovatelnost, kontrola a vymahatelnost jejich práv a povinností.

Dále návrh zákona nově zřizuje nový kolektivní orgán Energetického regulačního úřadu - Radu, upravuje předpoklady pro členství v ní a funkční období jejích členů.

Návrh zákona též obsahuje mimo jiné novelu zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie.

 

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila a nově bude předložen na dalším zasedání Legislativní rady vlády (18.9.2014).

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
Předložený návrh novely zákona o veřejných zakázkách si klade za cíl především odstranění nedostatků některých ustanovení zákona, které v praxi působí jisté obtíže a které by mohly působit rovněž problematicky zejména s ohledem na připravovanou novou právní úpravu dané oblasti. Navržená úprava se týká např. konkretizace pravidel pro zadávání veřejných zakázek, zrušení seznamu hodnotitelů veřejných zakázek, do kterého jsou zapisovány fyzické osoby odborně způsobilé hodnotit nabídky, navrženou úpravou má být zavedeno nové dílčí hodnotící kritérium, kdy zadavatel bude moci zohlednit také organizaci, kvalifikaci a zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky, návrh úpravy je zaměřen i na urychlení rozhodovacího procesu při výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, a to zejména zavedením koncentrace řízení, rozšířením povinnosti navrhovatelů skládat kauci a úpravou podmínek zastavení a přerušení řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

 

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

28.08.2014 07:49

ČEZ zahájil ostrý provoz paroplynové elektrárny v Turecku

Medium: /edee/content/img/pro-media-2014/tz-fotogalerie/tz-4807/medium/circulating-water-pit-area.jpg

Skupina ČEZ spolu s partnerem, tureckou společností Akkök, převzali od dodavatele nově vystavěnou paroplynovou elektrárnu Egemer na jihovýchodě země a včera zahájili ostrý provoz. Elektrárna dosahuje účinnosti přesahující 57 % a životnosti minimálně 30 let, přičemž by měla ročně vyrobit až 7000 GWh elektrické energie. Při výstavbě bylo třeba se vypořádat s řadou překážek, zejména s velmi náročným terénem – elektrárna totiž stojí na pláži, jen necelý kilometr od Středozemního moře. Díky této unikátní poloze však může být elektrárna chlazena přímo mořskou vodou. Více ZDE

 

 

27.08.2014 15:26

Senát: Novelu zákona o odpadech znovu projednají poslanci

Senátoři dnes projednali další novelu zákona o odpadech. Novela se původně zaměřovala pouze na problematiku sběren a výkupen odpadů. Nakonec při projednávání ještě v poslanecké sněmovně se novela rozšířila například o omezení skládkování nebo o povinný sběr kovů a biologicky rozložitelného odpadu. Protože senátoři dnes k normě schválili další pozměňovací návrhy, bude muset novelu znovu posoudit poslanecká sněmovna.

Výbor senátu (VHZD) přijal v úterý pozměňovací návrh, který znamená, že bude možné vykupovat odpady jen od podnikatelů a firem a platba se uskuteční bezhotovostně. Tento pozměňovací návrh nebyl senátem nakonec přijat. Senátoři se přiklonili k obdobnému pozměňovacímu návrh Výboru pro Územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí (VUZP).

VUZP původně navrhoval odložit třídění biologického rozložitelného odpadu o půl roku tedy na 1. července 2015. Nakonec senátoři schválili pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu výboru, kterým zkrátili odložení pouze na 1. dubna 2014.

Přijatý pozměňovací návrh výboru senátu znamená, že provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, s výjimkou autovraků, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz. Provozovatel tohoto zařízení dále může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě, a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.

Novelu zákona znovu bude muset posoudit poslanecká sněmovna, ta může s pozměňovacím návrhem senátu souhlasit nebo se přiklonit k původnímu znění.  Jednací řád PSP ČR říká, že pokud Senát vrátí Sněmovně návrh zákona s pozměňovacími návrhy, předseda jej na nejbližší schůzi, nejdříve však za 10 dnů od doručení poslancům předloží Sněmovně znovu, aby o něm hlasovala ve znění schváleném Senátem; přijme-li Sněmovna usnesení, jímž vysloví souhlas s návrhem Senátu, je návrh zákona přijat. Neschválí-li Sněmovna návrh zákona ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Návrh zákona je přijat, schválí-li jej Sněmovna nadpoloviční většinou všech poslanců.

Poslanci dříve ve třetím čtení novelu rozšířili o povinné třídění kovů a biologického rozložitelného odpadu a o omezení skládkování veškerého směsného komunálního odpadu, využitelného a recyklovatelného odpadu v termínu roku 2024. Na skládky budou moci provozovatelé ukládat méně materiálu na její zabezpečení, a to nejvýše pětinu celkové hmotnosti. Dále by mělo také Ministerstvo zemědělství ČR se podílet na prováděcích předpisech, které souvisejí právě s biologicky rozložitelným odpadem.

 

Aktuality z jednání senátu dne 27.8.2014:
  • Hlasování:
    • Návrh na zamítnutí: NÁVRH NEBYL PŘIJAT
    • Pozměňovací návrh (dále PN) k PN VUZP (posunutí účinnosti pro sběr BRO na 1. duben 2015 namísto 1. července 2015): SCHVÁLENO
    • Pozměňovací návrh VUZP (v kontextu výše uvedeného): SCHVÁLENO
    • Senátor Vystrčil - stáhl svůj PN
    • PN senátora Eyberta - nehlasovatelný
    • Pozměňovací návrhy VHZD: ZAMÍTNUT
    • Vracení zákona ve znění pozměňovacích návrhů: SCHVÁLENO
  • Zvukový záznam vyjádření ministra životního prostředí Richarda Brabce v senátu - ZDE
  • Stenozáznam z jednání - ZDE
  • Diskuze: Senátor Pavel Eybert navrhne pozměňovací návrh, který vrací text senátního návrhu novely zákona k původnímu znění. Dále v obecné rozpravě oznámil i senátor Miloš Vystrčil, že předloží vlastní pozměňovací návrh (obecně závazná vyhláška - podmínky provozu sběren a výkupen). Senátor Vladimír Dryml řekl, že navrhne návrh na zamítnutí. Senátor Horník upozornil, že MŽP slíbilo vypracovat vzorovou vyhlášku pro obce z pohledu BRO (do konce října)

  • Výbor pro Územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí projednal novelu zákona dnes dopoledne - text usnesení je uveden níže
  • Senátoři schválili program schůze
  • Novela zákona o odpadech je zařazena jako 5. bod dopoledního programu

 

Vystoupení ministra MŽP Richarda Brabce:

Odkaz na senátní tisk:

  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 324/
  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 585)
  • Návrh zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu rozeslán 28. 8. 2014 poslancům jako tisk 153/4
  • Dokument Senátu doručen sněmovně a rozeslán 28. 8. 2014 poslancům jako tisk 153/5

 

Pozměňovací návrhy výborů:

 

A) Výbor pro Územní ro zvoj, veřejnou správu a životní prostředí (VUZP) ze dne 27.8.2014: SCHVÁLEN

  1. V čl. I za bod 1 vložit nový bod 2, který zní:

„2. V § 18 odstavce 4 a 5 znějí:

„(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, s výjimkou autovraků, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz.

(5) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě, a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.“.

Následující body odpovídajícím způsobem přečíslovat.

  1. Článek III upravit takto:

„Čl. III

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 1 § 17 odst. 3, pokud jde o povinnost obce zajistit místa pro oddělené soustřeďování biologicky rozložitelných odpadů, které nabývá účinnosti dnem 1. července 2015, a s výjimkou čl. I bodu 7 a čl. II, které nabývají účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.“.

Usnesení ke stažení - ZDE

 

B) Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu (VH ZD) ze dne 26.8.2014: ZAMÍTNUT

1. V článku I vložit nový bod 1, který zní:

„1. V § 14 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:

„(3) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz.

(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.“

Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 5 až 9.“.

Usnesení ke stažení - ZDE

 

Text navrhované novely zákona (přijatý PSP ČR):

§ 17 včetně nadpisu zní:

„§ 17 Povinnosti a oprávnění obce a fyzických osob při nakládání s komunálním odpadem

(1) Na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud dále zákon nestanoví jinak.

(2) Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Obecně závaznou vyhláškou může stanovit také systém nakládání se stavebními odpady produkovanými na jejím katastrálním území nepodnikajícími fyzickými osobami.

(3) Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělen é soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálníc
h odpadů.

(4) Původci, kteří produkují odpad podobný komunálnímu odpadu, mohou na základě smlouvy s obcí využít systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí. Smlouva musí být písemná a musí obsaho vat vždy výši sjednané ceny za tuto službu.

(5) Fyzické osoby a původci odpadů zapojení do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí jsou povinni v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce komu nální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládají nebo se jej nezbavují jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.

(6) Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, tří dění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona o místních poplatcích.

 

1. V § 21 se na konci odstavce 5 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
„d) seznam odpadů, které je možné využívat jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky, a požadavky na jejich využívání,
e) výčet recyklovatelných a využitelných odpadů, které je od roku 2024 zakázáno ukládat na skládku.“.

 

2. V § 21 se doplňují odstavce 6 a 7, které znějí:

"(6) Jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky je možné využívat pouze odpady stanovené prováděcím právním předpisem, které svými technickými parametry tomuto účelu odpovídají.

(7) Na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím právním předpisem.“.

 

3. V § 45 odst. 3 se doplňuje věta „Maximální celkové množství odpadů uložených na skládku jako materiál pro technické zabezpečení skládky může dosa
hovat maximální výše 20 % celkové hmotnosti odpadů uložených na skládku v daném kalendářním roce.“.

 

4. V § 73 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní: „(2) Ministerstvo zemědělství spolupracuje na tvorbě prováděcích práv ních předpisů, které se týkají nakládání s biologicky rozložitelnými odpady.“.

 

5. V § 78 odst. 4 písm. b) se za slova „v právních předpisech“ vkládají slova „nebo poruší zákaz výkupu odpadů stanovených prováděcím právním předpisem od fyzických osob“.

 

Čl. II
Přechodné ustanovení

Správní řízení podle § 78 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která nebyla pravomocně skončena před nabytím účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.

 

Čl. III
Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 6, který nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.

 

 

Související článek/média:

  • Komentář ČAOH k projednané novele senátem - ZDE (28.8.2014)
  • Komentář Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin po jednání výboru VHZD - ZDE (26.8.2014)

 

27.08.2014 14:05

ČN: Plzeňský kraj a starostové obcí podepsali memorandum o Šumavě

Vedení Plzeňského kraje, měst Klatov, Sušice a svazu šumavských obcí dnes podepsali v Plzni memorandum o šumavském parku. Do konce týdne ho rozešlou všem poslancům, které vyzývají, aby hlasovali pro speciální zákon o Národním parku Šumava (NPŠ). Chtějí tak zabránit zhoršujícímu se stavu přírodního bohatství Šumavy, úbytku pracovních sil, stagnující návštěvnosti a dlouhotrvajícímu odlivu obyvatel, řekli ČTK hejtman Václav Šlajs (ČSSD) a starostové. Sněmovna má senátní návrh zákona o šumavském parku projednávat v září, ale 30. července ho odmítla vláda. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

27.08.2014 09:04

Text novely zákona o odpadech č. 184/2014 sb. - OEEZ

Ve Sbírce předpisů ČR vychází nová novela zákona o odpadech č. 184/2014 Sb. Novela zákona transponuje evropskou směrnici o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ). Novela zákona o odpadech - OEEZ mimo jiné zavádí: novou úpravu definice výrobce elektrozařízení, rozšíření povinnosti posledních prodejců odebírat použitá elektrozařízení, navýšení minimální úrovně dalšího využití elektroodpadu, zřízení centrálního registru míst zpětného odběru, který usnadní konečným uživatelům přístup k informacím o jim dostupných místech zpětného odběru elektrozařízení, zjednodušení administrativní podoby Seznamu výrobců elektrozařízení, větší hustotu míst zpětného odběru pro elektrozařízení pocházející z domácností. Novela bude platná od 1. října 2014 s výjimkou ustanovení čl. I bodů 33 a 37 až 39, které nabývají účinnosti dnem 1. června 2015. Text novely zákona najdete v rubrice Právo ZDE.

 

27.08.2014 08:07

Do tvorby nových dokumentů k administraci OPŽP 2014-2020 chce SFŽP zapojit i odbornou veřejnost

Přípravy na další programové období probíhají již několik měsíců na úrovni ministerstev, vlády ČR a ve spolupráci s Evropskou komisí. Součástí příprav je i tvorba dokumentů, nezbytných pro administraci projektů. Státní fond životního prostředí ČR bude i v dalším období zprostředkujícím subjektem, který se proto nyní na přípravě nových programových dokumentů významně podílí.

„Rádi bychom využili zkušenosti a poznatky všech, kteří se do končícího Operačního programu Životní prostředí zapojili a pomohou nám nastavit administraci projektů způsobem, který se vyvaruje zbytečného opakování chyb předchozího období, které ve svém důsledku zpomalovaly čerpání i žadatele," řekl k záměrům fondu jeho ředitel Petr Valdman.

Se začátkem nového programového období Operačního programu Životní prostředí 2014-2020 připravuje státní fond na přelom srpna a září 2014 sérii diskusních setkání na téma administrace žádostí, realizace projektů a kontrola projektů. Cílem setkání bude prodiskutovat poznatky z administrace Operačního programu Životní prostředí 2007-2013 a najít způsob, jak zlepšit nastavení postupů a dokumentů pro období nastávající. SFŽP věří, že se takových diskuzí rádi zúčastníte i vyplněním dotazníku.

 

Vyplnění dotazníku:

Dotazník najdete ZDE. Po vyplnění zašlete, prosím, dotazník na adresu Zelené linky: dotazy@sfzp.cz, do předmětu e-mailu napište Dotazník OPŽP 2014+.

 

 

Zdroj: SFŽP

27.08.2014 07:53

Pracovní nabídka: Specialista IPPC

CENIA, česká informační agentura životního prostředí hledá v současné době perspektivního kandidáta na pozici specialista IPPC. Profil pozice: příprava a zpracování vyjádření k žádostem o vydání integrovaného povolení, řešení problematiky v oblasti chemického průmyslu a zpracování dřeva (výroba desek na bázi dřeva), řešení problematiky technické ochrany životního prostředí, spolupráce na projektech CENIA.

 

Profil kandidáta:

  • vysokoškolské vzdělání (chemické obory, případně technologie zpracování dřeva)
  • minimálně 2 roky praxe na obdobné pozici v chemickém průmyslu nebo v průmyslu zpracování dřeva
  • orientace v problematice integrované prevence a v legislativě životního prostředí
  • kvalifikační předpoklady k získání odborné způsobilosti dle zákona č. 76/2002 Sb. (požadavky na rozsah odborných znalostí jsou uvedeny zde.)
  • aktivní přístup, samostatnost, organizační dovednosti
  • schopnost práce v týmu
  • písemný i slovní projev na dobré úrovni
  • schopnost prezentace na seminářích a konferencích
  • uživatelská znalost Aj
  • ochota dále se vzdělávat
  • dobrá znalost práce s PC

 

Nabízíme:

  • tvůrčí a kreativní zaměstnání
  • odměňování podle zákoníku práce a nařízení vlády č. 564/2006Sb., osobní ohodnocení, mimořádné odměny, možnost zapojení do prací na projektech
  • zaměstnanecké benefity, pružnou pracovní dobu, 5 týdnů dovolené
  • možnost dalšího odborného růstu
  • nástup – říjen 2014
  • pracoviště – Praha 10

 

Vaše životopisy zasílejte do 12. 9. 2014 na adresu eva.branisova(zavináč)cenia(tečka)cz. Případné odborné dotazy týkající se pracovní náplně Vám zodpoví Jan Kolář, tel: 267 125 323.

 

Zdroj: CENIA

27.08.2014 07:39

PRINCIP "ZNEČIŠŤOVATEL PLATÍ" z právního pohledu

Knižní tip Monografie pojednává o vývoji, postavení a aplikaci principu „znečišťovatel platí“ v právu životního prostředí a v souvisejících právních oblastech - energetika, doprava, hornictví, zemědělství. Princip „znečišťovatel platí“ představuje na evropské úrovni, resp. v rámci členských států OECD již poměrně dlouho uznávaný a prakticky uplatňovaný ekonomicko-právní princip vedoucí k internalizaci nákladů na ochranu životního prostředí. Popisovaný princip představuje jeden ze základních principů práva životního prostředí, na němž je podle čl. 191 odst. 2 Smlouvy o fungování EU založena politika EU v oblasti ochrany životního prostředí.

Publikace popisuje vývoj tohoto principu a jeho rozšíření v členských státech OECD a následně v právu EU. Princip je analyzován z hlediska jeho aplikace v rámci mezinárodního práva, práva EU a vnitrostátního práva ČR, je zmíněno jeho provedení v právní úpravě USA.

Monografie přibližuje jednotlivé nástroje provádějící princip „znečišťovatel platí“, mezi které se řadí zejména ekonomické nástroje - různé platby za znečišťování životního prostředí - a odpovědnostní nástroje - odpovědnost za škody na životním prostředí, resp. ekologickou újmu. Z hlediska ekonomických nástrojů se text zaměřuje zejména na poplatky za znečištění životního prostředí, ekologické daně a obchodovatelná povolení a kredity. Zatímco ekonomické nástroje postupují ex ante a naplňují tak zejména motivační (preventivní) funkci, odpovědností nástroje zaujímají k aplikaci principu přístup ex post a plní proto hlavně funkci kompenzační.

 

Autoři: Ondřej Vícha

Nakladatelství: Linde Praha (odkaz na knižní titul)
Datum vydání: červenec 2014
Vydání: 1.
ISBN: 978-80-7201-947-2
EAN: 9788072019472
Formát: A5, brožovaný
Rozsah: 240 stran
Cena: 280 Kč
Obsah publikace: - ZDE

 

 

Recenze

Princip „znečišťovatel platí“ (angl. polluter-pays principle) je výchozím principem environmentální politiky Evropské unie již od jejích počátků v 70. letech. V době, kdy Evropské hospodářské společenství nemělo explicitní pravomoc pro oblast ochrany životního prostředí, zvolila Komise princip „znečišťovatel platí“ jako výchozí princip nově vznikající environmentální politiky z důvodu, aby ujistila členské státy, že aktivity Společenství v této oblasti nebudou znamenat navýšení jejich odvodů do společného rozpočtu.

Přestože je princip „znečišťovatel platí“ základem environmentální politiky EU téměř 40 let, je stále aktuální, což prokazuje i nejnovější, v pořadí již sedmý akční program EU pro oblast ochrany životního prostředí, který je na principu „znečišťovatel platí“ vystavěn. Uplatnění tohoto principu souvisí s trvající potřebou internalizovat systematičtěji externality, které významně ovlivňují nejen ekonomiku a životní prostředí, ale i kvalitu života a zdraví obyvatelstva. Princip znečišťovatel platí“ se promítá nejen do Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020 a Strategický rámec udržitelného rozvoje České republiky, ale i do environmentální legislativy, skrze kterou významně ovlivňuje okruh povinností subjektů podnikajících v České republice.

Publikaci Ondřeje Víchy považuji v současné době „ekonomické krize“, kdy ochrana životního prostředí jako společné hodnoty často ustupuje celé řadě mnohdy kontroverzních ekonomických záměrů a plánů, které mají nastartovat hospodářský růst, za velmi potřebnou. Princip „znečišťovatel platí“ je základem mnoha konkrétních nástrojů regulace lidské činnosti směřující k odpovědnému přístupu znečišťovatelů k ochraně životního prostředí. V česky psané odborné literatuře doposud nebyla vydána žádná tak rozsáhlá a komplexní analýza tohoto významného principu environmentální politiky a práva. Kniha čtivým a srozumitelným způsobem pojednává nejen o teoretických základech principu „znečišťovatel platí“ na mezinárodní, unijní i vnitrostátní úrovni, ale zaměřuje se také na konkrétní projevy aplikace tohoto principu v praxi. Autor se ve své knize podrobně věnuje rovněž nedostatkům platné právní úpravy.

Na základě výše uvedeného jednoznačně vydání knihy Ondřeje Víchy doporučuji.

 

Autor:

JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Katedra správního práva a správní vědy
Právnická fakulta UP v Olomouci

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE