Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

22.12.2017 09:48

ČIŽP uložila téměř půlmilionovou pokutu za nepovolený provoz linky na zpracování PET lahví a plechovek

V prosinci nabyl právní moci příkaz o uložení pokuty společnosti STF Plastic Recycling CZ s.r.o. ve výši 480 tisíc korun. Pokutu uložili inspektoři z oddělení odpadů Oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Plzni, a to za provozování zařízení ke zpracování odpadů bez povolení krajského úřadu a za přeshraniční přepravu odpadů v rozporu s evropským nařízením.

„Na základě prošetřování podnětu jsme zjistili, že společnost zřídila v areálu bývalé ŠKODY Plzeň linku na zpracování PET lahví a nápojových plechovek původem ze SRN. Tuto linku provozovala, aniž by měla oprávnění k této činnosti,“ přiblížila případ Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.

Dodala, že za pokutované období bylo na lince zpracováno celkem 1 800 tun odpadů, přičemž 1 400 tun výstupu z této linky bylo zpátky do SRN přepraveno bez potřebných doprovodných dokladů. Tím však byla porušena pravidla přeshraniční přepravy.

Společnost zjištění ČIŽP nijak nerozporovala a řízení o pokutě nenapadla.

22.12.2017 09:38

Využijte podpory CzechTrade k účasti na veletrhu POLUTEC 2018

Svaz průmyslu a dopravy ČR zve k účasti na veletrhu věnovaném nejnovějšímu vybavení, technologiím a službám z oblasti životního prostředí, který se bude konat příští rok v termínu 27. – 30. 11. 2018 ve francouzském Lyonu - POLUTEC 2018. Akce je NOVĚ zařazena mezi podporované veletrhy v projektu NOVUMM KET, upozorňuje Svaz. Je tedy možné využít zvýhodněné nabídky finančně podporované účasti pod záštitou CzechTrade. Jedná se o program podpory veletrhů NOVUMM KET za využití prostředků z fondů EU.

POLUTEC 2018 je klíčovou událost roku pro aktéry ze všech oblastí problematiky životního prostředí, kde se prezentují nejnovější vybavení, technologie a služby z oblasti životního prostředí, řeší zásadní problémy znečištění ve všech oblastech, pomáhá nacházet partnery k projektům, formovat business a řešit environmentální problémy dneška i budoucnosti a novinkou je podpora start-up společností, které mají exklusivní příležitost být na Polutecu přímo v sektoru inovací.

Témata akce jsou rozdělena do pěti klíčových okruhů: udržitelná města, udržitelný průmysl budoucnosti, vodní prostředí a pobřeží, nemocnice a jejich udržitelný rozvoj, agrikultura. Detailní informace, kontakty, formuláře najít ZDE.

21.12.2017 16:07

Oficiální provoz SEPNO bude zahájen až 2. května 2018

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo Sdělení k termínu oficiálního spuštění elektronického systému evidence přepravy nebezpečných odpadů (SEPNO).  Toto sdělení je zásadní z hlediska stanovení oficiálního termínu spuštění elektronického systému evidence přepravy nebezpečných odpadů a z hlediska činnosti povinných osob do tohoto termínu. Od 1. února 2018 bude přístup do elektronického SEPNO umožněn osobám, jichž se bude povinnost ohlašovat přepravu nebezpečných odpadů prostřednictvím tohoto systému týkat, aby měly dostatečnou možnost důkladně se seznámit s jeho fungováním. Oficiální provoz pak bude zahájen dne 2. května 2018. Avizujeme, že problematikou SEPNO se věnuje lednové číslo časopisu Odpadové fórum. Objednat si můžete časopis ZDE.

 

SDĚLENÍ odboru odpadů Ministerstva životního prostředí k termínu oficiálního spuštění elektronického systému evidence přepravy nebezpečných odpadů (SEPNO):

Povinnost ohlašovat přepravu nebezpečných odpadů prostřednictvím elektronického systému evidence přepravy nebezpečných odpadů (dále „elektronický systém“ nebo „SEPNO“) byla do zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech vložena novelizačním zákonem č. 223/2015 Sb. s účinností od 1. ledna 2016. Zákon č. 223/2015 Sb. obsahoval v čl. II bodě 7 přechodné ustanovení, které umožňovalo v průběhu roku 2016 neohlašovat přepravu nebezpečných odpadů prostřednictvím elektronického systému, v případě vedení evidence přepravy nebezpečných odpadů podle předchozího znění zákona o odpadech. Přechodné ustanovení mělo umožňovat povinným osobám seznámit se s fungováním systému a postupně se připravit na jeho plné využívání. Protože elektronický systém nebyl do této doby připraven, nebylo možné tohoto přechodného ustanovení ze strany povinných osob využít.


S ohledem na výše uvedené umožní Ministerstvo životního prostředí od 1. února 2018 přístup do elektronického systému evidence přepravy nebezpečných odpadu osobám, jichž se bude povinnost ohlašovat přepravu nebezpečných odpadů prostřednictvím tohoto systému týkat, aby měly dostatečnou možnost důkladně se seznámit s jeho fungováním. Oficiální provoz pak bude zahájen dne 2. května 2018.

Do 1. května 2018 nebudou jakákoliv ohlášení provedená v rámci SEPNO považována za ohlášení přepravy nebezpečných odpadů ve smyslu zákona o odpadech. Povinné osoby postupují do 1. května 2018 v souladu s předchozími stanovisky odboru odpadů vydanými k této problematice.
V případě přepravy nebezpečných odpadů vyplní odesílatel nebezpečného odpadu ohlašovací list vrozsahu podle přílohy č. 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů. Jeden potvrzený ohlašovací list si ponechá jako doklad o předání nebezpečného odpadu a druhý ohlašovací list přiloží k zásilce nebezpečného odpadu a po dokončení přepravy si tento ohlašovací list ponechá příjemce nebezpečného odpadu. Každá zásilka nebezpečného odpadu bude vybavena listinnou verzí ohlašovacího listu. Odesílatel u sebe uchovává ohlašovací listy odeslaných zásilek nebezpečného odpadu. Příjemce u sebe uchovává ohlašovací listy převzatých zásilek nebezpečného odpadu.


Po oficiálním zahájení provozu elektronického systému nemají příjemci povinnost zpětně ohlásit přepravy proběhlé nebo zahájené před 1. květnem 2018 a elektronický systém ani nebude takové dohlášení umožňovat.


Odbor odpadů, Ministerstvo životního prostředí Praha, 21. 12. 2017


 

Dokument ke stažení:

OODP_Sdělení_SEPNO_spusteni_21122017.pdf (523755)

21.12.2017 12:16

Informace k projektu na podporu EMAS v České republice

CENIA, česká informační agentura životního prostředí ukončila 1. fázi projektu na podporu a rozšíření programu EMAS v ČR: ENHANCE- EMAS as a Nest to Help And Nurture the Circular Economy. Projekt byl spuštěn začátkem letošního roku za účasti dalších pěti partnerů ze čtyř evropských zemí a to Itálie, Španělsko, Rakousko a Estonsko. V příštím roce se by měl vzniknout  Národní akční plán pro EMAS.

Projekt reaguje na současné trendy v preferencích spotřebitelů, kteří stále více vyžadují informace o environmentální výkonnosti organizace. Jedním z nástrojů, který to nabízí, je EMAS (Eco Management and Audit Scheme), systém environmentálního managementu, který umožňuje organizacím deklarovat, že v rámci své činnosti dbají na ochranu životního prostředí a že při produkci výrobků či poskytování služeb zvažují své dopady na životní prostředí. Hlavním cílem projektu je zvýšit zájem a celkové povědomí o EMAS a prostřednictvím nastavení funkčního prostředí i počet registrovaných organizací.

Aktuálně je projekt ENHANCE ve fázi hodnocení a výběru nástrojů na podporu EMAS, které figurují v národních i regionálních politikách všech zapojených států. Zástupci CENIA, která je v ČR výkoným orgánem programu EMAS, a Ministerstva životního prostředí, které je jeho garantem, se prostřednictvím řady aktivit měli možnost seznámit s příklady využívajícími výhod EMAS v různých podobách a na různých místech. V České republice se uskutečnily dva workshopy na kterých byly zástupcům zainteresovných stran představeny hlavní cíle a aktivity projektu. Během hodnocení, kterého se zúčastnilo celkem 29 expertů z různých firem a organizací bylo vybráno 5 nejužitečnějších regulačních opatření – příkladů dobré praxe. Mezi nejlepšími osvědčenými postupy byl vyhodnocen Dotační program Ministerstva životního prostředí a Ministerstva průmyslu a obchodu, který finančně podpořil organizace, které se rozhodly zavést registraci EMAS. Další osvědčené postupy se tematicky zaměřují na snížení administrativní zátěže, ekologického zadávání veřejných zakázek a dalších podpůrných programů.

Nejužitečnější projektovou aktivitou z pohledu ČR byly mezinárodní workshopy a schůzky se zúčastněnými stranami, kde bylo možno načerpat mnoho různých názorů a zkušeností z praxe.

Během workshopů ve Španělsku a Itálii, jichž se zúčastnili stakeholdeři a partneři z ostatních zapojených zemí EU, byla absolvována studijní návštěva v odvětví, kde působí několik firem na zpracování kůží a výrobu kožedělných výrobků. Díky tomu bylo možno přímo na místě diskutovat nad způsoby využívání a nakládání s odpadními vodami a seznámit se s metodami recyklace zbytkových produktů v tomto energeticky náročném odvětví s velkou chemickou zátěží. Podobný efekt měla exkurze a výklad o fungování EMAS v jednom z největších přístavů a kontejnerových terminálů Evropy – v Barceloně, a ukázka přístupu k řešení otázek ochrany životního prostředí v budově a provozu státní opery.

Díky všem těmto aktivitám, které zahrnují širokou paletu činností a různost přístupů, vznikla unikátní znalostní báze, která bude využita k identifikaci využitelnosti způsobů zavádění a realizace EMAS v praxi. Tyto informace povedou k formulaci požadavků na podobu a definování klíčových postupů pro dané regiony i pro celou EU, která bude představovat hlavní aktivitu druhé etapy projektu.

V druhé fázi projektu, která se uskuteční v roce 2018, bude sestaven návrh účinné politiky v oblasti EMAS a způsob koordinace a komunikace na úrovni jednotlivých národních a regionálních politik v zapojených zemí. Hlavním výstupem pro ČR bude vytvoření Národního akčního plánu pro EMAS.

Projekt je financován z programu Interreg Europe a spolufinancován ze státního rozpočtu ČR.

21.12.2017 12:03

NSS zrušil části programu zlepšování kvality ovzduší na Ostravsku

Nejvyšší správní soud (NSS) včera zrušil některé části programu zlepšování kvality ovzduší na Ostravsku. V dosavadní podobě by podle soudců program nepřinesl dost rychlou změnu k lepšímu. Soud konkrétně zrušil úpravu emisního stropu pro silniční dopravu a škrtl i výrok vypočítávající jednotlivá opatření, protože u nich chyběl odhad plánovaného přínosu ke snížení úrovně znečištění a časový plán jejich provádění. Nedostatky by mělo napravit ministerstvo životního prostředí, které rozhodnutí nepovažuje za šťastné.

Nejvyšší správní soud zrušil některé části Programu zlepšování kvality ovzduší aglomerace Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek, který Ministerstvo životního prostředí vydalo v dubnu 2016. Přistoupil k tomuto kroku na základě kasační stížnosti obyvatele ostravského městského obvodu Radvanice a Bartovice, který se dovolával svého práva na příznivé životní prostředí, na ochranu zdraví, na ochranu soukromého a rodinného života a práva vlastnického. Podle stěžovatele nedával Program dostatečné záruky, že znečištění ovzduší na Ostravsku klesne nejpozději do roku 2020 na přípustné hodnoty. U Městského soudu v Praze stěžovatel s návrhem na zrušení opatření obecné povahy neuspěl, Nejvyšší správní soud však verdikt městského soudu zvrátil a stěžovateli z velké části vyhověl.

Jak je všeobecně známo, v  ostravské aglomeraci jsou dlouhodobě překračovány imisní limity škodlivých látek v ovzduší stanovené právními předpisy. Podle směrnice EU o kvalitě vnějšího ovzduší a podle českého zákona o ochraně ovzduší proto vznikla Ministerstvu životního prostředí již v roce 2014 povinnost vydat program zlepšování kvality ovzduší, který by měl obsahovat taková opatření, aby v co nejkratší době došlo ke snížení úrovně znečištění ovzduší na úroveň imisních limitů. Nejvyšší správní soud dospěl na základě platné právní úpravy, judikatury Soudního dvora EU i analýzy zahraniční praxe a rozsudků vrcholných soudů ostatních evropských států k závěru, že ministerstvo tuto svou povinnost splnilo nedostatečně.

Program sice zahrnuje většinu myslitelných opatření ke zlepšení kvality ovzduší na Ostravsku, sám však počítá s tím, že kýženého stavu může být dosaženo, pouze pokud se do roku 2020 uskuteční všechna. Přitom jen část Programu má závaznou povahu – konkrétně ta, která ukládá úřadům, jak mají postupovat při zpřísňování povolení k provozu průmyslových zdrojů znečištění. Tuto část ponechal Nejvyšší správní soud v platnosti. V oblasti dopravy a lokálního vytápění ovšem Program počítal s řadou opatření, jejichž provedení mělo být úkolem krajů a obcí (například zavádění nízkoemisních zón ve větších městech či budování záchytných parkovišť), aniž by však jejich realizace byla právně závazná.

„Zdroj problému je přímo v zákoně, který nevybavil Ministerstvo životního prostředí pravomocí ukládat Programem povinnosti samosprávám, případně dalším osobám. Tím přísněji jsme museli hodnotit, zda ministerstvo důsledně využilo alespoň těch omezených prostředků, které mu zákon k dosažení cíle předpokládaného evropskou směrnicí skýtal,“ vysvětlil předseda senátu Tomáš Langášek.

Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že Program postrádá dvě povinné náležitosti, bez nichž zůstane s největší pravděpodobností neúčinný. První z nich bylo vyčíslení očekávaného přínosu jednotlivých opatření ke zlepšení kvality ovzduší, aby je bylo možné vzájemně porovnat a stanovit, která z nich mají díky větší účinnosti vyšší prioritu. Za druhé Nejvyšší správní soud ministerstvu vytkl, že nesestavilo časový plán provádění jednotlivých opatření tak, aby bylo možné průběžně kontrolovat jejich plnění a tomu přizpůsobit další postup. Ve stávající podobě by účinnost Programu nebylo možné objektivně hodnotit dříve než v roce 2020, což Nejvyšší správní soud označil z pohledu stěžovatele za „čekání na Godota“.

„Pokud by se v budoucnu ukázalo, že Program není ani po požadovaném doplnění schopen plnit svou úlohu, musely by z toho správní soudy vyvodit důsledky. Nelze vyloučit, že bychom se například obrátili na Soudní dvůr EU s předběžnou otázkou, abychom následně zhodnotili, zda je vůbec stávající česká úprava v souladu s tou evropskou. V tuto chvíli by to však bylo předčasné,“ uzavřel předseda senátu Tomáš Langášek.

Ministerstvo životního prostředí se chce s rozhodnutím důkladně seznámit, než ho bude komentovat. "Z hlediska ochrany a tolik potřebného zlepšení kvality ovzduší na Ostravsku to dnešní rozhodnutí Nejvyššího správního soudu však nepovažujeme za šťastný krok," sdělila jeho mluvčí Dominika Pospíšilová.

Celý text rozsudku Nejvyššího správního soudu ve věci sp. zn. 6 As 288/2016 je k dispozici ZDE.

 

21.12.2017 10:17

ERÚ vydal cenová rozhodnutí pro podporu kombinované výroby elektřiny a tepla

Energetický regulační úřad vydal dne 21. prosince 2017  v Energetickém regulačním věstníku cenová rozhodnutí, která stanovují podporu pro léta 2017 a 2018 u výroben využívajících kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (KVET), jež byly uvedeny do provozu mezi lety 2013 až 2015.

Vydání cenových rozhodnutí, resp. výplatě podpory pro skupinu výroben KVET, dosud bránilo chybějící notifikační rozhodnutí Evropské komise. Toto rozhodnutí Evropská komise vydala dne 15. prosince 2017 pod označením SA. 38701 (2014/NN) – Česká republika – podpora pro elektřinu z vysokoúčinné kombino-vané výroby elektřiny a tepla a také tepla z obnovitelných zdrojů energie. Informaci o notifikačním rozhodnutí obdržel ERÚ od Stálého zastoupení České republiky při Evropské unii dne 19. prosince 2017.

„Cenové rozhodnutí č. 8/2017 svým zveřejněním v Energetickém regulačním věstníku do konce prosince 2017 zajišťuje vyplacení podpory na elektřinu z KVET pro rok 2017 ve výši odpovídající situaci na trhu v roce 2017. Výše podpory tedy odpovídá podmínkám, za kterých byly elektřina a teplo vyrobeny. Cenové rozhodnutí č. 9/2017 doplňuje kompletní vypsání podpory pro KVET i pro rok 2018," konstatuje Rostislav Krejcar, radní rezortu POZE, statistiky energetiky a provozní agendy úřadu.

Cenová rozhodnutí jsou zveřejněna v Energetickém regulačním věstníku (viz níže).

 

 

Dokument ke stažení:

ERV_10_2017.pdf (170 KB)

21.12.2017 10:07

Brabec k odpadovému zákonu: Ve Sněmovně to bude velká bitva

Ministr životního prostředí Richard Brabec si z uplynulého období nechal několik restů, které coby staronový šéf resortu bude muset prosazovat z pozice menšinové vlády. Velké třenice očekává u novel odpadového i vodního zákona. „Je to náš jediný legislativní rest a zároveň největší priorita, kterou máme pro příští období,“ uvedl ministr Brabec v rozhovoru pro iDNES.cz k novému zákonu o odpadech. Podle ministra by bylo ideální, kdyby začal fungovat od 1. Ledna 2019, nicméně předpokládá, že ve Sněmovně to bude velká bitva. Celý rozhovor čtěte ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

21.12.2017 09:35

Klimatická změna jako téma nového Zpravodaje MŽP

Ministerstvo životního prostředí vydává další číslo svého elektronického Zpravodaje. Hlavním tématem je tentokrát změna klimatu. „Pokud někdo tvrdí, že globální oteplování nebo globální změna klimatu neexistuje, tak jen proto, že chce být zajímavý a sám dobře ví, že to není pravda,“ říká v obsáhlém rozhovoru přední český klimatolog Radim Tolasz z ČHMÚ. Zpravodaj MŽP zároveň připomíná, že pro ochranu klimatu jsou důležitá nejen velká politická opatření jako např. Pařížská dohoda, ale i řada konkrétních kroků domácností nebo státních úřadů a samospráv. Zpravodaj ke stažení ZDE

21.12.2017 09:03

ČT: Jak lépe třídit odpad? Návod představili ostravští studenti

Studenti a učitelé v rámci výzkumu dvakrát týdně zkoumali obsah odpadkových košů hned ze dvou univerzitních budov. Ukázalo se, že komunální odpad byl ve škole tvořen nejen papírem a plastem, ale právě bioodpadem, který tvořil až sedmdesát procent. Veškeré analýzy a výpočty dělali studenti bakalářského a magisterského studia oboru recyklace materiálu. O výsledky univerzitní práce má zájem i městská firma OZO, která zpracovává odpady. Ta doufá, že získané údaje bude možné využít třeba při budování nové třídicí linky na směsný komunální odpad. Více ZDE

 

Zdroj: ČT24

21.12.2017 08:18

Stanovisko Svazu průmyslu k návrhu vyhlášky o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu

Svaz průmyslu a dopravy ČR vítá možnost vyjádřit se k předkládanému návrhu vyhlášky, jejíž příprava vyplynula z novely stavebního zákona. Oceňujeme ambici návrhu vyhlášky sloučit do jednoho předpisu několik stávajících vyhlášek. Na základě našich připomínek ovšem požadujeme provedení důkladné revize celého navrhovaného textu a sjednocení s požadavky, které vyžaduje stavební zákon. Žádáme, aby byly revidovány přílohy k jednotlivým typům žádostí rovněž z hlediska zákonného zmocnění pro jejich formulaci, odstraněny duplicity (např. v příp. příloh č. 9 a č. 16) a zváženo celkové zpřehlednění materiálu. Celé stanovisko Svazu je ke stažení ZDE.

20.12.2017 14:39

Ke stažení: Statistická ročenka životního prostředí České republiky 2016

CENIA zpracovala pro MŽP v pořadí již dvacátou sedmou publikaci Statistická ročenka životního prostředí České republiky. Oproti předchozím vydáním byla upřesněna, doplněna či nově zařazena data a informace např. v kapitole Lesy a lesní hospodářství (rozloha lesů s pasečným a výběrným způsobem hospodaření), v kapitole Zemědělství (spotřeba statkových a organických hnojiv), v kapitole Těžba surovin (těžba energetických, nerudních a stavebních surovin), v kapitole Energetika (např. konečná spotřeba energie v členění dle zdrojů, konečná spotřeba paliv, elektřiny a tepla v členění podle sektorů), v kapitole Dobrovolné a informační nástroje ochrany životního prostředí (evropský program označování ekologicky šetrných výrobků ochrannou známkou – ekoznačkou EU Flower) či v kapitole Státní fond životního prostředí ČR (přínosy za projekty z oblasti odpadového hospodářství a z oblasti ochrany přírody a krajiny).

Paralelně s touto publikací vychází i Zpráva o životním prostředí České republiky a zprávy o životním prostředí v krajích České republiky, které každoročně předkládá ministr životního prostředí ke schválení či k informaci vládě a dále k projednání Parlamentu ČR. Tyto publikace tvoří celek. Statistická ročenka obsahuje pouze data, zprávy naopak na základě těchto dat provádí analýzu stavu a vývoje životního prostředí a ukazují, jak dál postupovat zejména v návaznosti na stěžejní dokument, kterým je Státní politika životního prostředí ČR, a na další národní i krajské strategie a koncepce.

 

Dokument ke stažení:

Statistická ročenka životního prostředí České republiky 2016 (PDF, 21 MB)

Zpráva o životním prostředí v ČR za rok 2016 (PDF, 11 MB)

 

 

Zdroj: CENIA

20.12.2017 14:18

ECHA zveřejnila aktualizovanou verzi IUCLID Cloud určenou především MSP/SMEs

ECHA aktualizovaný IUCLID Cloud umožní registrantům (zejména MSP/SMEs) připravit přímo online registrační dokumentaci bez nutnosti instalovat lokální software. Poslední uvolněná verze IUCLID Cloud umožňuje “krok za krokem” vytvořit a zkompletovat bez problémů úplnou REACH registrační dokumentaci pro registraci látek v roce 2018. S touto funkcí budou registranti schopni realizovat řadu dobře definovaných úkolů pro typ registrační dokumentace, kterou zamýšlejí zaslat ECHA. Překlad do 22 jazyků členských států této uzpůsobené pomůcky bude registrantům k dispozici začátkem roku 2018.

 

IUCLID Cloud také nabízí doplňkové uživatelské funkce, které pomohou registrantovi plnit jeho úkoly:

  • zkontrolovat datový soubor prostřednictvím funkce Validation Assistant/asistent ověření;
  • vytvořit náhled, jaké informace z registrační dokumentace budou publikovány na ECHA webových stránkách;
  • automaticky vygenerovat zprávu o chemické bezpečnosti;
  • odeslat registrační dokumentaci ECHA a získat ji zpět k případnému doplnění tohoto podání přímo z REACH-IT; a
  • pro každý úkol, který musí registrant splnit, vybrat specifický pomocný text.

 

Tato třetí uvolněná verze IUCLID cloudové služby následuje po jejím zkušebním provozu v dubnu t.  r. a zkušebním provozu IUCLID Cloudu pro MSP/SMEs v červenci t. r.

ECHA vyvinula IUCLID cloudovou službu specificky pro MSP/SMEs a jejich konzultanty, aby jim pomohla připravit se na registraci chemických látek v tonáži 1 – 100 t/r v posledním registračním termínu v roce 2018 (31. 05. 2018). Rozhraní IUCLID cloudových služeb je pro daný účel vhodnější a jednodušší než tradiční IUCLID software.

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO

20.12.2017 14:08

OPŽP: Prodloužení výzev - odpady a čištění odpadních vod

 

Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR prodlužuje příjem žádostí pro 69. výzvu OPŽP (Specifický cíl: 3.2 - Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů). Nový termín ukončení příjmu žádostí je stanoven na 28. února 2018 (20:00). V případě 72. výzvy (Specifický cíl: 1.1 - Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod) se příjem žádostí uzavře nově až 18. září 2018. Vzhledem k častým dotazům ke zveřejněnému textu 69. výzvy OPŽP 2014–2020 SFŽP upřesňujeme následující informace:

 

Popis podporovaných aktivit - Podporovaná aktivita 3.2.3: Výstavba a modernizace zařízení na energetické využití odpadů a související infrastruktury:

Podle § 3 odst. 6 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech některé druhy odpadu přestávají být odpadem, jestliže poté, co byl odpad předmětem některého ze způsobů využití, splňuje následující podmínky podle písm. a) až e)

a) věc se běžně využívá ke konkrétním účelům,
b) pro věc existuje trh nebo poptávka,
c) věc splňuje technické požadavky pro konkrétní účely stanovené zvláštními právními předpisy nebo normami použitelnými na výrobky,
d) využití věci je v souladu se zvláštními právními předpisy a nepovede k nepříznivým dopadům na životní prostředí nebo lidské zdraví a
e) věc splňuje další kritéria, pokud jsou pro určitý typ odpadu stanovena přímo použitelným předpisem Evropské unie.

V případě, tuhých alternativních paliv musí být pro splnění podmínky podle písm. c) splněna norma ČSN EN 15 359 Tuhá alternativní paliva - Specifikace a třídy a navazující normy. Norma ČSN EN 15 359 Tuhá alternativní paliva (TAP) přímo uvádí že, TAP může přestat být odpadem ve Společenství nebo na národní úrovni pokud jsou splněna určitá kritéria. Až do tohoto legislativního rozhodnutí mohou být TAP použita v závodech podle směrnice 2000/76/ES o spalování odpadů. Směrnice o spalování odpadů byla nahrazena směrnicí 2010/75/EU o průmyslových emisích. Dokud tedy nebudou stanovena kritéria podle písm. e) nebo národní kritéria TAP nelze vyvést z režimu odpadů a lze jej využívat pouze v zařízeních, která disponují povolením pro spalování nebo spoluspalování odpadů podle směrnice o průmyslových emisích.

Pro úplnost dodáváme, že § 3 odst. 7 zákona, o odpadech dále stanovuje, že pro konkrétní způsoby použití vedlejších produktů podle odst. 5 a výrobků z odpadů podle odst. 6 musí být splněna kritéria pro využití odpadů, pokud jsou stanovena. Tato kritéria v případě energetického využívání TAP stanovuje zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a jeho prováděcí předpisy. Po vydání vyhlášky stanovující kritéria pro přechod odpad/neodpad pro TAP bude možné TAP energeticky využívat pouze v zařízeních pro spalování nebo spoluspalování odpadů podle zákona o ovzduší.

Z výše uvedeného vyplývá, že přejímat vyrobené palivo ze zařízení na výrobu paliv z odpadů v režimu zákona o odpadech je nezbytnou podmínkou a koncové zařízení tedy musí mít k provozu souhlas § 14 odst. 1 zákona o odpadech.

Pro všechny typové projekty dále platí, že traktor či jiné multifunkční zařízení nebude uznáván způsobilým, pokud bude sloužit pouze jako energetický prostředek či nakladač.

 

 

Zdroj: OPŽP

20.12.2017 14:00

Energy-efficient buildings: provisional agreement EP and Council

Member states will be obliged to develop long-term strategies to ensure that buildings in the EU hardly use any energy by 2050. The Directive for Energy Performance of Buildings (EPBD) and is part of the “Clean Energy for All Europeans” package presented in November 2016, and the first one to reach a provisional agreement.

 

 

 

  • 80-95% less emission from the buildings by 2050
  • New buildings to be fitted with loading stations for electric cars
  • Support for the renovation of existing buildings

 

 

Long-term strategies to reduce emissions and mitigate safety risks

The text of the provisional agreement requires Member States to establish national long-term strategies to support the renovation of residential and non-residential buildings, aimed at an emissions reduction in the EU by 80-95 % compared to 1990. The scheme will be a cost-efficient contribution to the EU’s energy efficiency targets.

The strategies must be used to address issues such as health and indoor climate and obstacles to renovations, while providing access to financing assistance.

 

Electro-mobility

At least one in every five parking spaces will have to be equipped with basic electrical infrastructure for vehicles in all new non-residential buildings and those undergoing major renovation, with more than 10 parking spaces. In addition, at least one recharging point has to be provided.

As regards the residential buildings, the provisional agreement requires the installation of cabling infrastructure necessary for the installation at a later stage of recharging points for electric vehicles.

 

Monitoring energy performance

By the end of 2019, the European Commission will have to develop a concept for a common European Union scheme for rating the “smart-readiness” of buildings and a method to calculate and introduce it. This would be a measuring tool to help manage and reduce the demand of energy in buildings, while adapting the building to the needs of the occupant.

 

Quote

Bendt Bendtsen (EPP, DK), rapporteur, said: “We take an important step to ensure that our buildings contribute to a decarbonised and energy efficient economy - to the benefit of both the climate and the wallets of European citizens and businesses. We have agreed using the Directive as a driver for rolling out infrastructure for electrical cars, and made sure to safeguard the incentives to renovate, keeping the cost of electro-mobility at a reasonable level and limiting the burdens on our smaller households and SMEs.”

 

Next steps

The provisional agreement needs to be formally approved by the Parliament and the Council before entering into force.

 

Quick facts

Buildings consume most energy in Europe, absorbing 40% of final energy.

About 75% of buildings are energy-inefficient and, depending on the Member State, only 0.4-1.2% of them are renovated each year.

The construction industry generates about 9% of European GDP and accounts for 18 million jobs.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE