Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

08.10.2013 08:47

Staré neekologické kotle musí lidé vyměnit nejpozději do roku 2022. Jak upravuje pravidla provozování kotlů zákon o ovzduší?

České domácnosti hromadně začaly s výměnou starých kotlů. Potvrzují to statistiky ministerstva životního prostředí. Resort na obměnu nevyhovujících zařízení vypsal letos v létě dotace. Ministerstvo životního prostředí požaduje, aby do devíti let všechny české domácnosti používaly ekologické kotle. Povinnost vyměnit starý kotel za nový, ekologický, se vztahuje k roku 2022. Týká se tepelných zdrojů spalujících pevná paliva. Domácnosti mohou i nadále používat zařízení, která třeba spalují uhlí. Podmínkou ale je, aby byl kotel nízkoemisní. Výměnu starých kotlů za nové ekologické podporuje stát. Ministerstvo životního prostředí od letošního léta dotuje obměnu desítkami milionů korun, zatím jenom ve třech krajích. Více reportáž ČRo ZDE

 

Jak upravuje pravidla provozování kotlů zákon o ovzduší?

 

Zákon o ochraně ovzduší stanovuje:

  • minimální emisní požadavky pro spalovací zařízení, která budou od 1. ledna. 2014 uváděna na trh,
  • nově stanovuje minimální emisní požadavky na spalovací zařízení na pevná paliva, která budou moci být provozována v domácnostech,
  • též nově stanovuje pravidelné kontroly technického stavu spalovacího zařízení na pevná paliva,
  • poskytuje možnost stanovení tzv. nízkoemisních zón pro obce.

 

První nově stanovená povinnost znamená, že od 1. ledna 2014 se budou moci na trh uvádět pouze kotle, které splní přísnější emisní požadavky (přičemž tyto požadavky budou od roku 2018 dále zpřísněny). Tato povinnost je zákonem dána výrobcům resp. dodavatelům těchto zařízení na trh a běžného občana se tato povinnost týká pouze do té míry, že jim nově zakoupený kotel bude ekologičtější, než ty v současnosti prodávané. Díky tomuto opatření se tak sníží množství vypouštěných emisí znečišťujících látek do ovzduší.

Zákon též od 1. září 2022 (od 10 let po vstupu v platnost zákona) zavádí povinnost pro provozovatele kotlů na pevná paliva (10 - 300 kW), v našem případě například pro domácnosti, provozovat pouze takové kotle, které splní zákonem definované přísnější emisní parametry (množství vypouštěných znečišťujících látek). Tyto minimální emisní parametry se týkají pouze těch zařízení, která slouží jako zdroj tepla pro ústřední vytápění. Tato podmínka znamená, že bude umožněno používat jen ty spalovací zdroje, které budou vypouštět méně znečišťujících látek. Vzhledem k tomu, že tuto povinnost budou muset splňovat pouze spalovací zařízení připojená k systému ústředního vytápění, nebude se tedy tato povinnost týkat spalovacích zdrojů sálavých či jiných, kde dochází k přímému přechodu tepla do okolí (kamna, krby aj.). Minimální emisní požadavky, které tato zařízení budou muset splňovat, jsou uvedené v tab. I, přílohy č. I. Jak zjistit, kterou emisní třídu mnou provozované spalovací zařízení má najdete dále v bodě 7.3.

Maximální povolené hodnoty emisí byly stanoveny ve shodě s normou ČSN EN 303-5 (Kotle pro ústřední vytápění na pevná paliva, s ruční nebo samočinnou dodávkou, o jmenovitém výkonu nejvýše 300 kW).  Tato norma definuje u spalovacích zařízení emisní třídy, ve kterých je stanoveno maximální možné množství emisí znečišťujících látek (konkrétně se jedná o množství vypouštěných organických látek, oxidu uhelnatého a množství prachových částic). Dále zavádí hodnoty minimální účinnosti spalovacího procesu, které nicméně nebyly do zákona zavedeny. Pro informaci lze uvést, že každé emisní třídě (viz tab. II) je dána minimální hodnota účinnosti spalovacího zařízení, přičemž bližší informace najdete v příloze č. II.

 

Povinnosti provozovatelů kotlů pro ústřední vytápění aneb na co bychom neměli zapomínat:

Provozovatelům spalovacích zdrojů na pevná paliva, které slouží pro ústřední vytápění, je dále zákonem o ochraně ovzduší stanovena povinnost pravidelných kontrol těchto zařízení. První kontrola spalovacího zařízení musí být provedena od vstupu zákona v platnost (1. 9. 2012) avšak nejpozději do konce roku 2016, přičemž následující kontroly by se měly pravidelně opakovat každé dva roky. Kontroly by měly provádět odborně způsobilé osoby a budou zaměřeny především na:

 

  • kontroly přívodu spalovacího vzduchu a regulace spalovacího vzduchu,
  • čištění spalovacího zdroje,
  • druh spalovaného paliva,
  • funkčnosti všech pohyblivých částí spalovacího zařízení,
  • funkčnosti zatápěcí klapky,
  • izolace kotle,
  • připojení spalovacího zařízení na teplovodní soustavu a ke spalinovým cestám,
  • způsobu ovládání a provozování,
  • zanesení teplosměnných ploch aj.

 

Odborně způsobilá osoba aneb na koho se obrátit

Odborně způsobilou osobou bude osoba určená výrobcem daného spalovacího zařízení. V případě, že již nebude existovat výrobce spalovacího zdroje (u starších typů), měl by se provozovatel s žádostí o kontrolu obrátit na ostatní výrobce (resp. určené odborně způsobilé osoby, které budou těmito výrobci jmenovány). Dále může odborně způsobilá osoba provozovateli sdělit, zda jeho spalovací zdroj splňuje výše uvedenou podmínku, tedy zda splňuje maximální hodnoty emisí, které budou muset spalovací zdroje splňovat od 1. 9. 2022 (mezní hodnoty uvedené v tab. I – přílohy č. I – jedná se o 3. emisní třídu dle uvedené normy ČSN EN 303-5). Dle této normy musí být každé spalovací zařízení opatřeno identifikačním štítkem, na kterém mimo jiné musí být uvedeno, jakou emisní třídu splňuje. Z údajů na štítku lze tedy zjistit, zda provozované spalovací zařízení splňuje podmínku 3. emisní třídy a jestli ho bude moci provozovatel využívat i po 1. 9. 2022. V případě, že spalovací zařízení není štítkem opatřeno, lze se obrátit na výrobce příp. je možné provést měření emisí a uchovat si protokol o provedeném měření. Podmínku 3. emisní třídy splňují některá zplynovací spalovací zařízení (pevné palivo se nejdříve zplyní a až pak je spalováno) a všechny spalovací zařízení s automatickým podavačem paliva. Pokud tedy někdo využívá kotel s ručním přikládáním, bude si muset s největší pravděpodobností do 30. 8. 2022 pořídit nový spalovací zařízení, které splní 3. emisní třídu! (viz tab. č. I či emisní třída uvedena v tab. č. II)

 

K čemu jsou vlastně nová ustanovení zákona o ovzduší dobrá?

Důvodem pravidelných kontrol je snížení negativních dopadů na životní prostředí a i na kvalitu ovzduší a potažmo na zdraví spoluobčanů. V zimních obdobích (při inverzích) dochází na některých místech České republiky k překročení imisních limitů pro prachové částice (Moravskoslezský kraj, Středočeský či Ústecký kraj). Na základě překračování těchto imisních limitů hrozí ČR sankce ze strany EU.  Ministerstvo životního prostředí odhaduje, že emise prachových částic v ovzduší jsou z 38 % tvořeny právě ze spalování tuhých paliv v domácnostech. Druhý největší podíl na množství prachových částic má doprava (přičemž průmysl se podílí jen 10 - 11 %). Doprava se podílí na vzniku prachových částic nejen spalováním paliva, ale i např. zvířením již usazeného prachu či uvolňováním drobných částí při otěru pneumatik.

 
Provoz spalinové cesty

Povinnosti spojené s provozem spalinové cesty (spalinová cesta = komín a kouřovod) ošetřuje nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv. Přičemž povinností každého je počínat si tak, aby při provozu komína a kouřovodu a spalovacího zařízení nedocházelo ke vzniku požáru.

Provoz spalinové cesty a spalovacího zařízení se považuje za vyhovující (z hlediska požární bezpečnosti), jestliže se provádí pravidelné kontroly, čištění a revize spalinových cest, čištění spalovacího zařízení, příp. vypalování komína. Výše uvedené podmínky se vztahují na spalinovou cestu, jejíž součástí je volně stojící komín o vnitřním průměru komínového průduchu do 800 mm o stavební výšce do 60 m, a na spalovací zařízení o jmenovitém výkonu do 1 MW. Zjednodušeně řečeno, tyto povinnosti musí plnit každý, kdo si doma vyrábí teplo spalováním.

 

Z výše uvedeného je patrné, že nařízení vlády rozlišuje čistění spalinové cesty, kontrolu spalinové cesty a revizi spalovacích cest.

 

Čistění spalinové cesty

Čistění spalinové cesty provádí odborně způsobilá osoba (kominík, resp. osoba, která je držitelem živnostenského oprávnění v oboru kominictví). Nicméně čistění spalinové cesty u spalovacího zařízení o jmenovitém tepelném výkonu do 50 kW si provozovatel může provádět svépomocí. V případě, že provozovatel provádí čištění spalinové cesty svépomocí, musí o tomto čištění provést záznam do tzv. požární knihy. Jedná se o deník, kam provozovatel spalinové cesty zapíše, kdy provedl čištění. Tuto knihu dále provozovatel předloží odborně způsobilé osobě při kontrole spalinové cesty. Upozorňujeme, že kniha může sloužit jako důkazní materiál v případě požáru pro ověření, že byly splněny všechny povinnosti dané platnými právními předpisy, pokud tedy chcete ušetřit za čištění spalinové cesty, nezapomeňte na tuto povinnost.

Lhůty pro pravidelné čištění spalinové cesty jsou uvedeny v tab. III. Lhůty jsou závislé na typu spalovaného paliva (pevné, plynné či kapalné palivo), na délce provozu (zda je spalovací zařízení provozováno sezóně či celoročně) a na výkonu spalovacího zařízení.

 

Kontrola spalinové cesty

Kontrola spalinové cesty musí být provedeno odborně způsobilou osobou.

Kontrola se provádí:

 

  • vzhledem k bezpečnému umístění hořlavé stavební konstrukce, materiálu a předmětu v návaznosti na konstrukční provedení spalinové cesty a připojeného spalovacího zařízení,
  • posouzením komína, zejména z hlediska jeho požární bezpečnosti a provozuschopnosti,
  • posouzením, zda je zajištěn volný a bezpečný přístup ke komínu, k jeho vymetacím, čisticím a kontrolním místům,
  • posouzením zajištění požární bezpečnosti stavby, zvláště při prostupu spalinové cesty vodorovnými a svislými stavebními konstrukcemi, půdním prostorem nebo střechou a vývodů spalin obvodovou stěnou stavby,
  • posouzením jejího stavebně technického stavu.

 

O provedení kontroly či čištění musí odborně způsobilá osoba vydat zprávu (vzor zprávy je uveden v příloze č. III).

Lhůty pro pravidelné kontroly jsou uvedeny v tab. III a jsou opětovně závislé na typu spalovaného paliva, na délce provozu a na výkonu spalovacího zařízení.

 

Revize spalinové cesty

 

Revize spalinové cesty musí být provedena odborně způsobilou osobou (viz výše), a která je zároveň:

  • revizním technikem komínů,
  • specialistou bezpečnosti práce-revizním technikem komínových systémů
  • nebo revizním technikem spalinových cest

 

 Revize spalinové cesty se musí provést vždy:

  • před uvedením spalinové cesty do provozu nebo po každé stavební úpravě komína,
  • při změně druhu paliva připojeného spotřebiče paliv,
  • před výměnou nebo novou instalací spotřebiče paliv,
  • po komínovém požáru,
  • při vzniku trhlin ve spalinové cestě, jakož i při vzniku podezření na výskyt trhlin ve spalinové cestě.

 

Odborně způsobilá osoba musí vydat zprávu o provedení revize spalinové cesty (vzor zprávy je uveden v příloze č. IV).

 

Lhůty a další pravidla pro plnění povinností

 

Tab. III – Lhůty pro povinnosti stanovené v nařízení vlády č. 91/2010 Sb.

Výkon připojeného spalovacího zařízení

Činnost

Druh paliva a připojeného spalovacího zařízení

Pevné

Kapalné

Plynné

Celoroční provoz

Sezónní provoz

do 50 kW včetně

Čištění spalinové cesty

3x

2x

3x

1x

Kontrola spalinové cesty

1x

1x

1x

Výběr pevných (tuhých znečišťujících částí a kondenzátu

1x

1x

1x

nad 50 kW

Kontrola a čištění spalinové cesty

2x

1x

1x

Výběr pevných (tuhých znečišťujících částí a kondenzátu

2x

1x

1x

Čištění spalovacího zařízení

2x

nejméně podle návodu výrobce

 

  • Za sezónní provoz se považuje provoz po dobu nepřesahující v součtu 6 měsíců v daném kalendářním roce.
  • U jednovrstvého (nevyvložkovaného) zděného komína pro spalovací zařízení na plynná paliva se lhůty kontrol a čištění řídí lhůtami kontrol a čištění spalovacího zařízení na pevná paliva.
  • Při kontrolách a čištění dvakrát ročně nesmí mezi jednotlivými kontrolami nebo čištěními uplynout doba kratší 6 měsíců.
  • Při kontrolách a čištění třikrát ročně nesmí mezi jednotlivými kontrolami nebo čištěními uplynout doba kratší 4 měsíců.
  • Pojistný (rezervní) komín používaný pro odvod spalin ze spalovacího zařízení na pevná paliva a v případech, kdy nelze zajistit topení jiným způsobem, se kontroluje a v případě i čistí nejméně 1x za rok.
  • Spalinová cesta určená pro odvod spalin ze spalovacího zařízení na pevná paliva sloužícího v živnostenské provozovně k přípravě pokrmů se kontroluje a čistí nejméně 1x za dva měsíce.
  • Ve stavbě pro rodinnou rekreaci se kontrola a čištění spalinové cesty provádí nejméně 1x za rok.
  • Čištění spotřebiče na pevná paliva o jmenovitém tepelném výkonu do 50 kW včetně je možné provádět svépomocí dle návodu výrobce, nejméně však 1x za rok, a to za podmínky, že budou prováděny jejich pravidelné kontroly odborně způsobilou osobou.
 
 
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál, www.setrilkovi.cz
07.10.2013 19:44

Rozdělení bezplatných emisních povolenek na období 2013–2020 proběhne do konce roku 2013

Ve třetí fázi poskytování emisních povolenek v letech 2013–2020 bude členským státům a následně jednotlivým průmyslovým zařízením zdarma rozděleno 6,6 mld. povolenek, což představuje 43 % ze všech v dané fázi. Stane se tak díky rozhodnutí o vnitrostátních prováděcích opatřeních (NIMs), které stanovuje nová pravidla pro obchodování s emisními povolenkami (systém EU ETS) a které 5. 9. 2013 přijala Komise.

 

Rozhodnutí Komise ze dne 5. září 2013 o vnitrostátních prováděcích opatřeních pro přechodné bezplatné přidělování povolenek na emise skleníkových plynů v souladu s čl. 11 odst. 3 směrnice evropského parlamentu a rady 2003/87/ES

 

Pozadí

Provozovatelé zařízení v EU ETS mají nárok na každoroční bezplatný příděl povolenek, který je dopředu stanoven na základě vyráběného produktu, údajů o výrobě a tzv. statutem (ne)ohrožení únikem uhlíku. Komise stanovila pro 54 produktů jejich benchmarky – referenční úrovně udávající emisní náročnost výroby na jednotku produkce, která je dosažitelná v efektivních provozech. Těm by pro pokrytí emisí měla stačit bezplatná alokace, ostatní si musí povolenky dokoupit nebo investovat do nízkouhlíkových technologií.

 

Klíčové body

Úřady v členských zemích budou povolenky distribuovat prostřednictvím unijního registru během 1–3 měsíců, a to podle administrativního nastavení v daném členském státě. V letech 2013–2020 bude mít ČR k dispozici celkem 645 mil. povolenek: 342 mil. povolenek (54 %) bude draženo a 303 mil. povolenek (46 %) bude přiděleno zdarma českému průmyslu. Výrobci elektřiny získají do roku 2020 celkem 107,8 mil. povolenek zdarma, zbylé budou muset nakupovat. Povolenky bude jednotlivým zařízením během října a listopadu 2013 rozdělovat Ministerstvo životního prostředí ČR.

Aukce by měly od roku 2013 být hlavním principem pro přidělování povolenek. Komise členským státům odsouhlasila také pravidla pro výpočet povolenek pro nově přihlášená zařízení do systému bez navýšení celkového počtu povolenek.

Komise dále také uplatňuje novinku, že na 1 výrobní proces v 1 lokalitě povoluje bezplatné povolenky vždy jen 1 firmě (např. v Ostravě se o výrobu tekutého železa dělí ArcelorMittal a Evraz Vítkovice Steel), což může být v praxi problematické.

Nová pravidla obchodování budou implementována na více než 10 tis. průmyslových zařízeních v rámci EU ETS. Rozhodnutí stanovuje i pravidla pro změnu alokace v případě změny kapacity nebo omezení výroby. V praxi to probíhá tak, že provozovatelé vyplní formulář, který jim alokaci vypočítá.

Každý rok bude počet bezplatných povolenek upraven podle „mezioborového korekčního faktoru“, aby nepřekročily celkový počet uvedený ve směrnici č. 2003/87. Postupně se bude jejich počet blížit nule v roce 2020.

Předpokládaný další vývoj

Rozhodnutí není spjato s debatou o stažení části emisních povolenek z oběhu (tzv. back-loading) nebo s budoucí reformou systému ETS.

 Odkazy

 

Zdroj: Euroskop

07.10.2013 15:16

Povinnosti provozovatelů kotlů, klimatizací a dalších zařízení z hlediska nového zákona o ochraně ovzduší, zákona o hospodaření energií a legislativy na ochranu ozonové vrstvy a klimatického systému

Společnost EQ Servis s.r.o. si vás dovoluje pozvat na seminář: "Povinnosti provozovatelů kotlů, klimatizací a dalších zařízení z hlediska nového zákona o ochraně ovzduší, zákona o hospodaření energií a legislativy na ochranu ozonové vrstvy a klimatického systému" Na provozovatele kotlů, klimatizací a dalších zařízení se vztahuje celá řada povinností nejen ze zákona o ochraně ovzduší ale i jiných právních předpisů. Nový zákon o ochraně ovzduší přináší zásadní změny v kategorizaci zdrojů (vyšel nový metodický pokyn ke sčítání zdrojů), jejich povolování (řada zdrojů musí požádat o změnu povolení k provozu), zjišťování emisí a dalších povinnostech. Mimo to v letošním roce vstoupily v platnost vyhlášky nově upravující kontroly kotlů a klimatizací z hlediska zákona hospodaření energií. Tyto povinnosti se vztahují na kotle s výkonem už od 20 kW a klimatizační systémy od 12 kW. Více ZDE

 

Mediálním partnerem akce je portál  www.TŘETÍRUKA.cz.
Poskytujeme slevy pro držitele Věrnostních karet Třetí ruky.

 

07.10.2013 15:15

Pozvánka na seminář - NOVELA ZÁKONA O ODPADECH

Společnost EQ Servis s.r.o. si vás dovoluje pozvat na seminář "NOVELA ZÁKONA O ODPADECH". 1. října 2013 vstoupila v účinnost rozsáhlá novela zákona o odpadech č. 185/2001 Sb., která přináší řadu důležitých změn v povinnostech původců odpadů a oprávněných osob. Seminář je určen pro všechny, kteří se potřebují zavčas seznámit s praktickým uplatněním nových povinností v provozech podniků. Více ZDE

 

Mediálním partnerem akce je portál  www.TŘETÍRUKA.cz.
Poskytujeme slevy pro držitele Věrnostních karet Třetí ruky.

 

 

07.10.2013 13:50

Znáte příručku "Přeshraniční přeprava odpadů"?

Centrum pro hospodaření s odpady (CeHO) zveřejnilo na konci září 2013 praktickou příručku Přeshraniční přeprava odpadů. Příručka byla vypracována jako praktická pomůcka pro pracovníky státní správy, do jejichž kompetence patří i přeshraniční přeprava odpadů. Má pomoci k rychlejší orientaci v relevantních předpisech přímo při práci v terénu. Uvedené informace vycházejí z nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1013/2006/ES ze dne 14. června 2006 o přepravě odpadů (NPO) a Evropského katalogu odpadů, který byl v ČR implementován ve vyhlášce č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů (KO), v platném znění. Příručka byla vypracována v rámci řešení projektu bezpečnostního výzkumu MV ČR – VG20122013090 pracovníky Centra pro hospodaření s odpady ve VÚV TGM, v.v.i., Praha.

 

Dokumenty ke stažení:

Přeshraniční přeprava odpadů

 

Zdroj: CeHO

07.10.2013 13:02

V Moravskoslezském kraji čeká přes 4 000 pracovních míst v oblasti energeticky úsporných renovací budov

Dlouhodobé financování státního podpůrného programu Nová zelená úsporám pro rodinné domy a efektivní zapojení fondů Evropské unie pro energeticky úsporné renovace bytových domů a veřejných budov může už do jednoho roku vytvořit několik tisíc pracovních míst v Moravskoslezském kraji, a svým dílem tak přispět ke změně struktury jeho ekonomiky.

Nová zelená úsporám zatím tento rok hospodaří jen s 1 miliardou korun. Do roku 2020 lze ale ve stabilním programu, který by pomáhal domácnostem i institucím s energeticky úspornými renovacemi, efektivně vyčerpat 80-100 miliard korun, tedy až 12 miliard podpor ročně. Celorepublikově by tato částka dokázala vytvořit 35 tisíc pracovních míst ve všech regionech České republiky.

„Stavebnictví se v současné době nachází ve velmi složité situaci a právě dlouhodobá strategie v oblasti snižování energetické náročnosti budov by měla přinést tolik očekávané zakázky – především malým a středním firmám. Česká republika se jako členská země EU zavázala k přijetí opatření, která povedou k úsporám nákladů na vytápění a k šetření energiemi. Proto by měly být vyhlášeny další programy, které kromě Panel 2013+ a Nová zelená úsporám využijí  finanční prostředky EU v programovacím období 2014-2020. Právě zde vidíme velkou šanci pro Moravskoslezský kraj. Díky vysokému multiplikátoru pak bude zásadně ovlivněna  zaměstnanost ve stavebnictví a vzrostou i přínosy do státního rozpočtu.”, uvedl Ing. Pavel Ševčík, předseda krajské rady Moravskoslezského kraje a viceprezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR.

Pro Moravskoslezský kraj, kde žije 11,7 % obyvatel České republiky, by to podle konzervativních odhadů znamenalo 4 100 nových přímých pracovních míst ve stavebnictví a subdodavatelských odvětvích [1].

„Posílení Nové zelené úsporám a využití fondů Evropské unie na podporu energeticky úsporných renovací budov je cestou k vytvoření více než 4 000 nových přímých pracovních míst v Moravskoslezském kraji. A to není malé číslo.“, řekl Mgr. Petr Holub, ředitel aliance Šance pro budovy.

Moravskoslezský kraj navíc patří mezi nejaktivnější kraje z hlediska čerpání dotací do renovací budov. Vyplývá to jak z množství realizovaných zakázek v rámci původního programu Zelená úsporám, tak z množství projektů podpořených ze stávajícího Operačního programu Životní prostředí. Podle těchto údajů by tak odhady počtu nových pracovních míst v oblasti renovací budov mohly být ještě vyšší [2]. 

Financovat takový program se přitom vyplatí dokonce i státní kase. Vložené prostředky se do ní totiž už během jednoho roku vrátí [3].

Moravskoslezský kraj by se měl u vlády zasadit o vytvoření dlouhodobého programu, kdy lze také ve spolupráci s Úřadem práce dohodnout příspěvek na vytvoření nového pracovního místa v tomto oboru přímo u stavebních firem. Důležité bude zohlednit možnost nových pracovních příležitostí v energeticky úsporném stavebnictví při přípravě rekvalifikačních kurzů.

Ing. Jan Březina, předseda představenstva Krajské hospodářské komory Moravskoslezského kraje se domnívá, že v Moravskoslezském kraji patří stavebnictví, vedle dalších klíčových podniků v oblasti těžebního a hutního průmyslu, k významně ohroženým oborům. V důsledku škrtů ve státním rozpočtu došlo k omezení investic ve veřejném sektoru a vlivem současné ekonomické  situace i k omezení privátních investic. Tyto problémy se přenášejí do dodavatelských a spolupracujících firem a často jim způsobují existenční problémy. Energeticky úsporné renovace budov situaci v kraji nevyřeší zcela, mohou ale významně a poměrně rychle přispět k diverzifikaci jeho ekonomiky i struktury zaměstnanosti. Kraj by na to měl myslet při přípravě rekvalifikačních kurzů, nebo přímo podpořit nová pracovní místa ve stavebnictví.

 

Poznámky:

[1] Více v analýze ekonomů Miroslava Zámečníka a Tomáše Lhotáka s oponentním komentářem Luďka Niedermayera: Studie srovnání dopadů národních programů zvyšování energetické efektivity budov s jinými alternativami na tomto odkaze:

https://www.sanceprobudovy.cz/cs/odborne-studie/85-studie-srovnani-dopadu-narodnich-programu-zvysovani-energeticke-efektivity-budov-s-jinymi-alternativami.html

Tyto odhady také odpovídají obecnému pravidlu, že na 1 milion celkové investice se v pozemním stavitelství vytvoří 1 pracovní místo. Viz např. studie Deloitte:

https://www.deloitte.com/assets/Dcom-CzechRepublic/Local%20Assets/Documents/Real%20Estate/vyvoj_stavebnictvi_do_roku_2012_101021.pdf

[2] Data z první Zelené úsporám pro Moravskoslezský kraj: V kraji bylo podáno 9 771 žádostí, což je 13,0 % z celkového počtu za Českou republiku. Práci v programu mělo celkem 5 717 firem z kraje, které byly registrované jako odborní dodavatelé.

Podpořené žádosti o dotace z OPŽP v podoblasti 3.2 OPŽP (Realizace úspor energie): V ČR bylo podpořeno celkem 3 105 žádostí s celkovými náklady 35,482 mld. Kč, z toho dotace činila 18,32 mld. Kč. V Moravskoslezském kraji bylo podpořeno 336 žádostí s celkovými náklady 5,983 mld. Kč (15,4 %) a dotační podporou 2,813 mld. Kč (16,9 %). Převedeno na pracovní místa by jich tedy nový stabilní program v Moravskoslezském kraji vytvořil až 5 900.

[3] Podle odhadu Zámečníkovy studie každá státní koruna, kterou získají od státu občané, na sebe nabalí další 3 až 4 koruny soukromé, což mobilizuje ekonomickou aktivitu země a přispívá k růstu HDP. Vložené prostředky se během jednoho roku vrátí právě v podobě tisíců nových pracovních míst zejména v malých a středních firmách v regionech a tím i vyšších odvodech na daních a nižších sociálních dávkách v nezaměstnanosti.

07.10.2013 09:33

Exportní příležitosti v rámci vnější spolupráce EU v sektoru vodní hospodářství

CEBRE - Česká podnikatelská reprezentace při EU ve spolupráci se Stálým zastoupením ČR při Evropské unii a agenturou CzechTrade si Vás dovolují pozvat na pravidelný sektorový seminář k exportním příležitostem v rámci vnější spolupráce EU v sektoru: VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ. Seminář se uskuteční 21. listopadu 2013 v Bruselu.

Seminář je určen konzultačním společnostem, asociacím, obchodním společnostem a dalším subjektům se zájmem o realizaci projektů ve třetích zemích v oblasti vodního hospodářství.

Účastníci semináře získají informace přímo od expertů z Evropské komise o aktuálních programech zahraniční spolupráce, kterou EU třetím zemím v sektoru vodního hospodářství poskytuje, a zároveň budou mít příležitost podělit se vlastní o zkušenosti s podnikateli z ostatních členských zemí EU a navázat kontakty s potenciálními partnery pro budoucí spolupráci. Další informace ZDE.

 

 

 

06.10.2013 22:41

Skleníkové plyny jako materiál nebo zdroj energie? Téma pro pořad Turbulence.

Minulý týden vydal Mezivládní panel pro klimatickou změnu novou zprávu. Lidé jsou podle ní z 95 % odpovědní za současné změny klimatu. Omezovat nebo neomezovat produkci skleníkových plynů? Na tuhle otázku lidstvo nemá jednoznačnou odpověď. Existují ale i jiná řešení: například technologie, které dokáží některé skleníkové plyny z ovzduší odebrat. Dají se dokonce využít jako materiál nebo zdroj energie. Zatím ale nejsou dost účinné, stane se to jednou? Záznam pořadu ZDE.

 

Zdroj: ČT

05.10.2013 18:21

Příručka pro malé a střední podniky ke zvyšování konkurenceschopnosti eko-efektivními přístupy

Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo pro malé a střední podniky příručku, která jim umožní rychlou orientaci v přístupech pro maximalizaci pozitivních a omezování negativních dopadů podnikání jak na podnik samotný, tak i na jeho okolí.

V rámci plnění projektového záměru 8—37 "Podpora aktivní samoregulace a systém ověřování environmentální výkonnosti výrobků" ze Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti pro období let 2012 až 2020 připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu Příručku pro malé a střední podniky ke zvyšování konkurenceschopnosti eko—efektivními přístupy.

Cílem této příručky je poskytnout malým a středním podnikům rychlou orientaci v přístupech pro maximalizaci pozitivních a omezování negativních dopadů podnikání jak na podnik samotný, tak i na jeho okolí. Přístup pro dosahování tohoto dvojího efektu se často nazývá eko— efektivnost a podnikům se v oblasti eko—efektivnosti nabízí velké množství různorodých nástrojů a inovací.

Příručka obsahuje informace, jak se zorientovat v rostoucí nabídce nástrojů a zaměřuje se na jednoduché postupy jak poznat, ve kterých oblastech daného podniku existuje největší potenciál úspor a dalších zlepšení a které nástroje by tak pro podnik mohly být nejefektivnější.

Doporučení v příručce vycházejí ze zkušeností z realizace eko—efektivních postupů v řadě malých a středních podniků u nás i v zahraničí. Tyto postupy se označují zavedeným spojením "dobrovolné přístupy", protože jsou používány na základě principu svobodného rozhodnutí podniků vzhledem k jejich přínosům a jdou nad rámec požadavků platných legislativních norem.

V příloze příručky je rovněž uveden postup využití příručky na modelovém podniku.

 

Dokument ke stažení:

Příručka pro malé a střední podniky ke zvyšování konkurenceschopnosti eko-efektivními přístupy

 

Zdroj: MPO

04.10.2013 14:38

HOBBY: Vyhláška o kácení stromů usnadní život, na chalupáře však zapomněla

Abyste si mohli na zahradě pokácet starý strom, museli jste o to dosud požádat obecní úřad. Vyhláška, která platí od léta, to měla zjednodušit, ve skutečnosti to však spíše zamotala. "Od lidí z obecních odborů životního prostředí se ke mně dostávají stížnosti, že vyhláška jim komplikuje život, protože se na veřejnosti prezentuje tak, že teď už může na svém pozemku každý kácet co chce a jak chce, ve skutečnosti záleží na mnoha dalších faktorech," tvrdí Pavel Jeřábek, který se zabývá údržbou veřejné zeleně. Obecně jde o to, že vyhláška je svázaná se stavebním zákonem, takže kácet může jen majitel, který má v místě trvalé bydliště. To znamená, že chataři a chalupáři musí žádat o kácení stejným způsobem jako dosud. Vyhláška neplatí ani pro rodinné domky se zahradou, kde lidé třeba i mají trvalé bydliště, ale nemají zahradu oplocenou pevným plotem, ale jen živým, což už se nepovažuje za stavbu. Více ZDE

 

Související články:

Vyhláška č. 189/2013 Sb. o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, více ZDE

V soukromých zahradách se nebude muset žádat o povolení k pokácení stromu

Věstník MŽP č. 8/2013 (doporučení MŽP k aplikaci některých ustanovení vyhlášky o ochraně dřevin a povolování jejich kácení)


 

Zdroj: https://hobby.idnes.cz/

04.10.2013 13:52

Sedmdesát procent baterií skončí v koši

Baterie a akumulátory Češi stále spíše odhodí do koše či popelnice, než by je recyklovali. Ve směsném odpadu skončí 71 procent galvanických článků, uvádí E15.cz. V roce 2010 vybrala společnost Ecobat k recyklaci 458 tun, v roce 2011 to bylo 769 tun a v loňském roce rekordních 921 tun baterií. Podle E15 je to i díky tomu, že na sběru začaly spolupracovat obce i firmy. Podle průzkumu, který se nechal Ecobat vypracovala letos na jaře, odevzdala alespoň jednou ročně baterie do některé ze sběrných nádob přibližně polovina dotazovaných. Naopak druhá polovina zatím baterie vůbec neodevzdává. Vyhazování do popelnice přímo přiznalo 20 procent respondentů. Více ZDE

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/jedy-v-popelnicich-sedmdesat-procent-baterii-skonci-v-kosi-1026119#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/jedy-v-popelnicich-sedmdesat-procent-baterii-skonci-v-kosi-1026119#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylinkVíce na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/jedy-v-popelnicich-sedmdesat-procent-baterii-skonci-v-kosi-1026119#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

04.10.2013 13:32

Pozvánka na seminář: IPPC a nová prováděcí vyhláška

Společnost EKONOX, s.r.o. si Vás dovoluje pozvat na seminář „Integrovaná prevence a povinnosti vyplývající z vyhlášky č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci.“, který se koná dne 5. listopadu 2013, DK Dukla Pardubice a 7. listopadu 2013, VARS Brno

Od 5. října 2013 vstoupil v platnost dlouho očekáváný legislativní předpis k novelizovanému zákonu o integrované prevenci. Konkrétně se jedná o vyhlášku č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci.

Vyhláška přináší řadu požadavků/změn pro provozovatele vybraných činností, v oblasti integrované prevence. Kromě změny vlastního vzoru žádosti, stanovuje rovněž obsahové náležitosti Zprávy o plnění podmínek integrovaného povolení a požadavky na rozsah a zpracování Základní zprávy či Odborného posouzení.

Cílem semináře je poskytnout odborné a detailní informace ohledně prováděcí vyhlášky a také připomenout změny, které nastaly po vydání novely zákona o integrované prevenci.

Seminář je určen nejenom pro všechny provozovatele, kteří již integrované povolení mají vydané a dále pro osoby, které budou "Základní zprávu" či "Odborné posouzení" zpracovávat, ale také pro nové provozovatele či provozovatele, kterých se dotklo rozšíření činností a mají tedy mít do 7. července 2015 nové integrované povolení vydáno (např. výroba desek na bázi dřeva, výroba chemických látek na základě biologických procesů, atd.).

Podrobné informace o připravovaném semináři naleznete na našich internetových stránkách www.ekonox.cz.

04.10.2013 11:08

Plynové kotelny pro domácnosti mají nárok neplatit daň

Na možnost osvobození od daně z plynu dnes Energetický regulační úřad (ERÚ) upozornil majitele a provozovatele domovních kotelen pro výrobu elektřiny, tepla a kombinované výroby elektřiny a tepla. Daní jsou dotčeny všechny právnické a podnikající fyzické osoby, které jsou odběrateli plynu, nebo konečnými spotřebiteli.
„Pokud se však v domě, jehož plocha je minimálně z poloviny určena k trvalému bydlení, nachází plynová kotelna pro výrobu elektřiny, výrobu tepla nebo kombinovanou výrobu elektřiny a tepla, nebo tato kotelna vytápí i stejně situované obytné domy v sousedství, může majitel nebo provozovatel této kotelny prostřednictvím čestného prohlášení zažádat o osvobození od daně z plynu,“ uvádí mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.

O vrácení daně z plynu je možné požádat zpětně až 3 roky. Na svých webových stránkách ERÚ zveřejnil vzor čestného prohlášení k osvobození od daně z plynu. V nejbližších dnech také zveřejní postup, jak se o daň zpětně přihlásit.

Běžní koneční spotřebitelé, tedy zákazníci v kategorii Domácnost, například s vlastním domácím kotlem, jsou od daně osvobozeni automaticky.

 

Zdroj: ERU

04.10.2013 08:17

V Rakousku jsou řízení EIA důkladnější, ale zato méně častá

V Rakousku jsou řízení EIA důkladnější, ale zato méně častá - vzhledem k tomu, že podmínky pro jejich realizaci jsou mírnější než v Česku, jak Aktuálně.cz prozradil pracovník tamějšího ministerstva životního prostředí Christian Baumgartner. "Otázkou je, co je lepší, zda více měkčích řízení jako v Česku, či méně, ale důkladnějších jako v Rakousku," nechal se slyšet Baumgartner. Baumgartner také předtím v Senátu popsal specifika rakouského systému. Tím zásadním je, že u našich jižních sousedů nejde o samostatný proces, ale o součást koncentrovaného povolovacího řízení, jehož výsledkem je jedno jediné rozhodnutí.

A proč tedy zatím Česko nenásleduje rakouský systém alespoň v "odlehčené" formě navrhované ministerstvem pro místní rozvoj? Podle Aktuálně.cz, který oslovil několik účastníků senátního semináře tu jde zřejmě o kompetenční spor mezi ministerstvy, kdy se ministerstvo životního prostředí obává ztráty kontroly nad celým procesem. Více ZDE.

 

Související článek:

V blízké budoucnosti projde národní legislativa o EIA podstatnou změnou. Nová úprava zákona by měla vést k posílení právní jistoty investorů.


 

Zdroj: Aktuálně.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE