Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

12.03.2013 08:13

SFŽP vyhlásil výzvu pro PO2 a PO4. Podporovány jsou rychloobrátkové projekty typu pořízení stroje, zařízení nebo technologie.

Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR připravily s ohledem na poslední rok řádného programového období Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) a nutnosti maximalizovat alokování prostředků výzvu na projekty, které jsou ve vysokém stupni projektové připravenosti. Svým charakterem se jedná o rychloobrátkové projekty typu pořízení stroje, zařízení nebo technologie v rámci Prioritní osy 2 a Prioritní osy 4, kde se předpokládá ukončení realizace projektu do konce roku 2013. Žádosti o podporu jsou přijímány od 14. března 2013 do 12. dubna 2013.

 

Žadatel není povinen k žádosti předkládat:

Prioritní osa 2 - Dotace pro zlepšování kvality ovzduší:

- Projektovou dokumentaci,
- Stanovisko místně příslušného krajského úřadu z hlediska potřeb životního prostředí,
- Územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)- v případě stavebních investic, na stavbu v celém rozsahu s potvrzením nabytí právní moci, popřípadě stanovisko příslušného stavebního úřadu, že je stavba v souladu s územně-plánovací dokumentací a nepodléhá územnímu řízení, dále stavební povolení.

 

Žádosti o podporu v rámci Prioritní osy 2 a 4 jsou přijímány od 14. března 2013 do 12. dubna 2013. Výzva se vztahuje pouze na individuální projekty. Celkové náklady projektu do 50 mil. eur včetně DPH.

 

Prioritní osa 4 - Dotace pro odpadové hospodářství a odstraňování starých ekologických zátěží:

- Stanovisko místně příslušného krajského úřadu z hlediska potřeb životního prostředí jako povinné přílohy žádosti. Stanovisko bude předloženo dodatečně v průběhu hodnocení žádostí.

Výzva se vztahuje pouze na individuální projekty dodávek vybavení bez stavebních prací.

 

Upozornění pro žadatele - informace k čl. 7, bodu 3 směrnice MŽP č. 12/2012

Žadatel je oprávněn zahájit výběrové řízení na realizaci projektu před akceptací žádosti, a to bez souhlasu Řídicího orgánu OPŽP.

V roce 2013 se předpokládá vyhlášení dalších výzev v rámci Prioritní osy 2 a Prioritní osy 4, které budou zaměřeny na projekty s předpokládanou realizací, a tedy i čerpáním dotačních prostředků z OPŽP, až po roce 2013. Výzvy budou vyhlašovány s ohledem na zbývající finanční prostředky z aktuálních výzev.

 

Podporované projekty:

 

Prioritní osa 2:

  • 2.1.1. - Snížení imisní zátěţe ze zdrojů v objektech nenapojených na CZT

V rámci podoblasti podpory bude možno podporovat projekty zaměřenéna:

  1. pořízení nízkoemisního spalovacího zdroje o jmenovitém tepelném výkonu do 5 MW, který splňuje hodnoty nejlepší emisní třídy a případné současné zlepšení energetických vlastností obálky budov (např. náhrada stávajícího uhelného kotle za nový s nízkoemisními parametry).
  • 2.1.3. - Snížení imisní zátěže omezením prašnosti z plošných zdrojů

V rámci podoblasti podpory bude možno podporovat projekty zaměřené na:

  1. výsadbu a regeneraci izolační zeleně oddělující obytnou zástavbu od průmyslových staveb či komerčních areálů nebo frekventovaných dopravních koridorů,
  2. pořízení strojů na úklid zpevněných cest nebo silničních komunikací za účelem snížení prašnosti (např. samosběrné nebo kropicí vozy),
  3. pořízení dalších technických zařízení ke snižování prašnosti z plošných zdrojů (dle povahy procesu např. vodní clony, skrápění, odprašovací nebo mlžící zařízení).
  • Oblast podpory 2.2 – Omezování emisí

V rámci oblasti podpory bude možno podporovat projekty zaměřené na:

  1. c) záměnu technologií a technická opatření na zdrojích vedoucí k odstranění či snížení emisí VOC do ovzduší (např.: přechod na vodou ředitelné barvy, laky a lepidla, instalace katalytických či termooxidačních jednotek, instalace biofiltrů, instalace fotooxidačních jednotek),
  2. d) technická opatření na zdrojích vedoucí k odstranění či snížení emisí NH3 do ovzduší.

 

Prioritní osa 4:

  • systémy pro separaci a svoz biologicky rozložitelných odpadů (BRO) z nezemědělské činnosti. Biologicky rozložitelné komunální odpady (zahrnuje následující katalogová čísla: 20 01 01, 20 01 08, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 38, 20 02 01, 20 03 02, 20 03 07) musí tvořit minimálně 40% kapacity systému pro separaci a svoz,
  • systémy pro separaci a svoz plastů, papíru, skla, kovů, textilu a nápojových kartonů. Komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu (zahrnuje následující katalogová čísla: papír a lepenka 15 01 01, 20 01 01; plasty 15 01 02, 20 01 39; sklo 15 01 07, 20 01 02; nápojové kartony (vícevrstevné obaly) 15 01 01, 15 01 05; textil 15 01 09, 20 01 10, 20 01 11, kovy 15 01 04, 20 01 40 a objemný odpad 20 03 07) musí tvořit minimálně 40 % kapacity systému pro separaci a svoz. U projektů separace kovů musí být zajištěna prokazatelná spolupráce žadatele s obcí na umístění nádob v rámci „separačních hnízd“ systému nakládání s komunálním odpadem v obci. Maximální objem jedné nádoby na separaci kovů činí 3,5 m3, nádoba musí být uzavřená a zabezpečená,
  • vybavení kompostárny, kde podíl zpracovávaných BRKO1 tvoří min. 40 % vstupu do zařízení, a které zahrnují další systémové prvky svozu a třídění BRO z nezemědělské činnosti, nebo doplňují již existující systém svozu a/nebo třídění. Vzhledem k plánované úpravě legislativy nebudou v rámci této výzvy dále podporovány zařízení typu komunitní kompostárny, ale pouze zařízení provozovaná v souladu s § 14 odst. 1 zákona a malá zařízení provozovaná dle § 33b odst. (1), písm. b) zákona o odpadech. Žadatel prokáže udržitelnost celého systému, zejména s ohledem na uplatnitelnost výstupů ze zřízení - kompostů. Komposty budou zařazeny podle přílohy 6 vyhlášky č. 341/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady (dále jen vyhláška), jako výstupy 1. nebo 2. skupiny, třídy I a II a budou splňovat kritéria stanovená prováděcími právními předpisy zákona č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd(zákon o hnojivech), (pro skupinu 1), nebo kritéria stanovená v příloze 5 vyhlášky pro výše uvedené třídy (skupina 2, třída I a II). U projektů kompostáren předloží žadatel k žádosti potvrzení budoucích odběratelů na minimálně 50 % vyrobeného kompostu, ve kterém bude uvedeno plánované využití kompostu (využití na zemědělskou půdu, k zakládání a údržbě městské zeleně nebo k rekultivaci jiných území než skládek),
  • vybavení (bez stavebních prací a úprav) sběrných dvorů s navýšením kapacity. Do hodnocení projektu budou započítáni trvale žijící obyvatelé, kteří mají možnost využít služby sběrného dvora, a kteří jsou zároveň z obcí vzdálených maximálně 15 km,

 

 

Dokumenty ke stažení:

XLV. výzva - text výzvy [ pdf, 197.2 KB ]

XLV. výzva - Hodnoticí kriteria [ pdf, 334.1 KB ]

Metodický pokyn k podoblasti podpory 2.2 d - XLV. výzva [ pdf, 249.6 KB ]

12.03.2013 07:12

REACH: Rozhodnutí o vyhodnocení dokumentace nově na stránkách ECHA

ECHA rozhodla zveřejnit na svých internetových stránkách nedůvěrné verze všech rozhodnutí o vyhodnocení dokumentací pocházejících z kontroly správnosti registrační dokumentace a posouzení návrhů dalších testů. K dispozici jsou i vyhledávácí funkce, které pomohou uživatelům najít konkrétní rozhodnutí o vyhodnocení dokumentace. Rozhodnutí lze vyhledávat podle hodnotícího procesu, čísla rozhodnutí, data vydání, případně může být vyhledávání založeno na názvu látky, ES nebo CAS čísle, pokud jsou tyto údaje veřejné. Více ZDE.

 

Další novinka: Veřejná konzultace k návrhům harmonizované klasifikace a označování pro 11 látek s termínem do 19. dubna.


 

 

12.03.2013 07:05

Jak podat opravné hlášení do ISPOP?

Vrátí-li ověřovatel podané hlášení k opravě – k doplnění (stav hlášení „Vráceno k doplnění/doplněno“) nebo ohlašovatel chce sám podat opravné hlášení, je třeba celé hlášení se správnými údaji podat jako hlášení „Doplněné“ s uvedením Evidenčního čísla prvního „Řádného“ hlášení za totožný předmět hlášení.

POZOR! - výjimkou je oprava údajů identifikující ohlašovací jednotku tzv.“Předmět hlášení“ u F_ODP_PROD - viz „Upozornění“ níže. Po výběru „Doplněné hlášení“ v úvodu formuláře se objeví povinné pole pro zadání Evidenčního čísla řádného (prvního) hlášení, ke kterému se doplněné (opravné) hlášení vztahuje. Vyplnění správného Evidenčního čísla hlášení (ve tvaru XXXXXX) v doplněném hlášení je třeba věnovat zvýšenou pozornost, v případě uvedení chybného evidenčního čísla nedojde ke spárování s řádným hlášením, a nebude tak systémem zpracováno.

Upozornění: K rozlišení, zda se jedná o hlášení za různé provozovny jednoho subjektu slouží tzv. „Předmět hlášení“, který je složen v případě F_ODP_PROD z následujících údajů: ohlašovaný rok / / IČZÚJ v místě provozovny - tedy vzniku odpadu / číslo provozovny. Na základě těchto údajů automatická kontrola (validace) vyhodnotí, zda se jedná o Řádné (první) nebo Doplněné (druhé a další) hlášení za danou provozovnu.

V případě, že chce ohlašovatel podat opravné hlášení, ve kterém byla provedena změna v údajích o provozovně - jiné IČZÚJ (příp. také jiný kód ORP), než bylo uvedeno v Řádném (prvním) hlášení, není „Předmět hlášení“ totožný s prvním hlášením a druhé (opravné) hlášení je nutno podat jako Řádné, nikoli jako Doplněné.

Doporučujeme tuto skutečnost stručně uvést v poli „Poznámky“ na prvním listě hlášení.

 

Zdroj: CENIA

11.03.2013 14:22

EurActiv.cz: Zelená energetika potřebuje stabilní a transparentní prostředí, shodují se experti

Na evropské úrovni se má v příštích měsících rozhodovat o budoucnosti evropské energetiky. Aktuální otázkou je osud obchodování s emisními povolenkami, hovoří se již také o klimatických cílech pro rok 2030. Podle výrobců energie a analytiků by neměla politická rozhodnutí ohrožovat stabilitu a přehlednost prostředí, ve kterém se investoři pohybují. Evropský parlament se dnes (11. března) odpoledne bude během svého plenárního zasedání zabývat mimo jiné energetickou cestovní mapou do roku 2050. Více čtěte na EurActiv.cz ZDE.

 

Zdroj: EurActiv.cz

11.03.2013 13:03

Pozor vychází vyhláška č. 63/2013 Sb. která novelizuje prováděcí vyhlášku stavebního zákona a současně ruší vyhlášku 526/2006 Sb.

Ve sbírce předpisů vychází vyhláška č. 63/2013 Sb. Vyhláška novelizuje vyhlášku č. 503/2006 Sb., která je jednou z prováděcích vyhlášek ke stavebnímu zákonu, v nezbytné míře a podrobnosti rozpracovává a rozvádí úpravu, která je obsažena ve stavebním zákoně a má vazbu na územní rozhodování. Vyhláška je platná dnem vyhlášení a zároveň zrušuje vyhlášku č. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu. Více ZDE.

 

11.03.2013 09:49

BUSINESSEUROPE požaduje větší koordinaci evropské environmentální a energetické politiky

Konfederace evropského podnikání BUSINESSEUROPE vyjádřila ve své odpovědi na veřejnou konzultaci týkající se změn v systému EU pro obchodování s emisními povolenkami (ETS) nespokojenost s celkovou koordinací politik v oblasti energetiky, průmyslu a změn klimatu. Co se týče systému ETS, vidí návrhy na změny jako krátkodobé a podkopávající právní předvídatelnost, což by dále zhoršilo globální konkurenceschopnost Evropy. Stejně tak všechny možnosti navrhované ve Zprávě o stavu evropského trhu s uhlíkem v roce 2012 podle BUSINESSEUROPE nepředstavují komplexní řešení, které by stimulovalo dlouhodobý růst a investice v Evropě. Poziční dokument BUSINESSEUROPE najdete zde .

 

Zdroj: CEBRE

11.03.2013 07:43

Bez břidlicového plynu hrozí Evropě odchod velkých průmyslových podniků, tvrdí šéf rakouského koncernu OMV

Evropská unie by měla zaujmout společné stanovisko k těžbě břidlicového plynu. Pokud se bude chtít obejít bez něj, hrozí Evropě odchod velkých průmyslových podniků za levnější energií. V rozhovoru pro Financial Times to tvrdí šéf rakouského koncernu OMV Gerhard Roiss. Zatímco ve Spojených státech zažívá těžba břidlicového plynu velký boom, což zlevňuje cenu energií pro americký průmysl, Evropa se k využití nové technologie zatím staví zdrženlivě. "Lidé si neuvědomují, že kvůli poklesu investic mohou přijít o místa. Odliv průmyslu do ciziny zatím nemusí být vidět, až se to stane, tak bude pozdě. Musíme myslet na to, že evropská ekonomika soutěží s Čínou, Asií a USA. Jde o víc než o emise CO2. Potřebujeme širší pohled. Jenže politici v Evropě uvažují jen krátkodobě a populisticky," tvrdí šéf OMV. Více čtěte na E15.cz ZDE.

 

Zdroj: E15.cz

11.03.2013 07:09

Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 48/2011 Sb., o stanovení tříd ochrany (BPEJ)

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do vnějšího připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 48/2011 Sb., o stanovení tříd ochrany. Zemědělské půdy jsou na základě bonitace charakterizovány pětimístným kódem - bonitovanou půdně ekologickou jednotkou (dále jen „BPEJ“), která vyjadřuje hlavní půdní a klimatické charakteristiky. Jednou z interpretací bonitace je účelové rozdělení BPEJ do tříd ochrany pro potřeby výkonu státní správy podle zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu. Navrhovaná právní úprava doplňuje dosud ve vyhlášce chybějící kód BPEJ a napravuje chybu, přeřazení určitého kódu BPEJ, dosud ve vyhlášce špatně zařazeného. Termín připomínek je stanoven na 29. března 2013. Účinnost se navrhuje na 1. května 2013. Více ZDE.

10.03.2013 08:53

Vyhláška o rozsahu informací poskytovaných o chemických směsích, které mají některé nebezpečné vlastnosti, a o detergentech

Ve sbírce předpisů vyšla nová vyhláška Ministerstva zdravotnictví, která určuje rozsah informací poskytovaných o chemických směsích, které mají některé nebezpečné vlastnosti, a o detergentech. Informace se poskytují v elektronické podobě Ministerstvu zdravotnictví. Rozsah informací poskytovaných o nebezpečných směsích a detergentech jsou specifikovány v příloze č.1 resp. v č.2. Vyhlášky bude účinná od 15. března 2013. Vyhláška vyšla pod číslem 61/2013 Sb. v částce č. 27/2013 Sb. Text vyhlášky včetně příloh si můžete stáhnout ZDE.

 

 

08.03.2013 11:29

Odpadové fórum zasahuje! Stížnost na pořad Nedej se!

Odpadové fórum zasahuje! Šéfredaktorka podala stížnost na pořad České televize Nedej se, adresovanou Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Dne 23. 12. 2012 pokazilo českým spalovačům předvánoční náladu odvysílání pořadu Nedej se (kanál ČT 2), který byl věnován spalování odpadu. A není se vůbec čemu divit. S výjimkou tiskového mluvčího MŽP byli ke slovu připuštěni výhradně notoricky známí odpůrci ZEVO. Odpověď RRTV má však mnohem jasnější kontury. Sice šéfredaktorce dala za pravdu,...více se dočtete ZDE.

 

 

08.03.2013 08:38

EK: Legislativa odpadů a REACH patří mezi TOP10 nejvíce zatěžující zákonů pro MSP

V současné době v Evropě působí 20,8 milionů malých a středních podniků, které zaměstnávají 2/3 pracovní síly, vytváří 85% nových pracovních míst a značně přispívají k růstu a inovacím. Z toho důvodu Komise iniciovala konzultace, kde se 1000 podniků vyjádřilo k tomu, která část legislativy ze strany EU pro ně představuje největší přítěž a náklady. Z výsledků konzultace, které dnes Komise zveřejnila vyplývá, že mezi prvními deseti se umístila legislativa související s REACH, daní z přidané hodnoty, bezpečností produktů, uznáváním profesionálních kvalifikací, ochranou dat, legislativa v oblasti odpadu, legislativa spojená s pracovním trhem a úpravou pracovní doby, legislativa stanovující požadavky pro monitorování povinných přestávek v silniční dopravě, veřejné zakázky a zmodernizovaný celní kodex. Naopak jako nejprospěšnější se ukázala legislativa snižující termíny pro platbu faktur a zjednodušená účetní pravidla. Další dokumenty související s lepší regulací na úrovni EU najdete zde.
 
Zdroj: CEBRE

 

08.03.2013 08:07

ECHA aktualizovala administrativní poplatky. MSP mohou ušetřit 50 procent.

Správní rada ECHA aktualizovala administrativní poplatky. Kromě toho společnosti, které po upozornění ECHA správně upraví svoji velikost, mohou mít za určitých podmínek administrativní poplatky sníženy o 50 procent. Více ZDE.

 

08.03.2013 07:30

OPŽP letos nabídne poslední příležitosti k získání dotace

Únorové vydání Priority se detailně zaměřuje na takzvaná akcelerační opatření, která zavedly Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR. Další podstatnou věcí, kterou se Priorita zabývá, je skutečnost, že letos se budou vyhlašovat poslední výzvy v rámci Operačního programu Životní prostředí.
Cílem opatření je umožnit co nejrychlejší čerpání prostředků z Operačního programu Životní prostředí. Novinkou je například takzvané dílčí rozhodnutí o poskytnutí dotace, které bude v praxi znamenat, že žadatel obdrží část podpory již v momentě, kdy jeho projekt bude schválen k realizaci.

 

SFŽP plánujeme vyhlásit výzvy na všechny prioritní osy, kromě prioritní osy 1. SFŽP nyní hodnotí XXXIX. výzvu, která se týkala prioritní osy č.1 a v které byla alokace tři miliardy korun podpory. SFŽP nabral žádosti za 16 miliard korun. V této ose je tedy dostatečný potenciál na vytvoření zásobníků. Do prioritní osy jedna dokonce navrhujeme přealokovat další miliardy.

 

Oba úřady navíc na příjemce podpory apelují, aby s ohledem na včasné čerpání finančních prostředků realizovali své projekty v co nejkratší době. Cílem Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí ČR je efektivně vyčerpat veškeré prostředky z OPŽP. Z toho důvodu Ministerstvo životního prostředí hodlá v letošním roce vyhlásit poslední výzvy, v nichž zájemci o podporu z OPŽP mohou předkládat své projekty téměř ve všech prioritních osách operačního programu.

Výjimku tvoří pouze prioritní osa 1, protože pro vodohospodářské projekty již byla výzva vyhlášena, a prioritní osa 7, jež je určena oblasti environmentálního vzdělávání, poradenství a osvěty. Dva druhy výzev Výzvy budou rozděleny do dvou skupin. První skupina se bude soustředit na takzvané rychloobrátkové projekty, jimiž jsou myšleny projekty, které lze realizovat ještě v tomto roce. Druhou skupinou budou takzvané kontinuální výzvy, v jejichž případě budou žádosti o podporu přijímány průběžně a samotné projekty budou realizovány zejména v letech 2014 až 2015.

 

Kdybyste měl shrnout současnou situaci do sdělení pro žadatele, jak by znělo? Situace je vážná, nastala doba, kdy je nutné se plně věnovat všem projektům. Je třeba dodržovat lhůty a pravidla a hlavně komunikovat s fondem, protože spousta problémů, které se jeví jako neřešitelné, lze vyřešit. Možnost získat nějaké peníze z Operačního programu Životní prostředí je poslední. Kdo nepodá žádost teď, další příležitost nedostane, řekl v rozhovoru Martin Kubica, nový náměstek úseku řízení Operačního programu Životní prostředí.

 

Rovněž byla prodloužena lhůta platnosti dokumentů nutných pro podání žádosti. Žadatel, který v minulosti se svou žádostí o podporu neuspěl – například z důvodu velkého množství projektů –, tak může použít i dva roky staré dokumenty a znovu se ucházet o podporu v rámci nově vyhlášených výzev.

 

Dokument ke stažení:

Priorita 02/2013

 

Zdroj: SFŽP, Priorita 2/2013

08.03.2013 06:51

Záznam pořadu "Máte slovo s M. Jílkovou" na téma ceny energií. Hostem byl ministr MPO M. Kuba i předsedkyně SÚJB D. Drábová

Moderátorka Michaela Jílková společně se svými hosty diskutovala o tom, proč musíme platit stále vyšší účty za elektřinu, zda mohou za vysoké ceny energie majitelé solárních elektráren. Hosté: MUDr. Martin Kuba – ministr průmyslu a obchodu, Ing. Dana Drábová, Ph.D. – předsedkyně Státního ústavu pro jadernou bezpečnost a členka Poradní skupiny pro státní energetickou koncepci ČR, Ing. Zuzana Musilová – výkonná ředitelka České fotovoltaické průmyslové asociace, Jan Rovenský – vedoucí energetické a klimatické kampaně Greenpeace a další.

 

Záznam pořadu shlédněte ZDE.

 

 

07.03.2013 17:35

EurActiv.cz: Europoslanci žádají strukturální změny v systému emisního obchodování

V uplynulých měsících se často debatovalo o plánu na dočasné stažení části emisních povolenek z aukcí. Do budoucna bude třeba přijít také s dlouhodobými změnami v systému EU ETS. Příští týden bude Evropský parlament hlasovat o zprávě výboru pro průmysl a energetiku. Ten žádá zvýšení tzv. lineárního redukčního faktoru a stanovení výchozí ceny povolenek. Více čtěte ZDE.

 

Čtěte také na českénovinky.cz: Soud EU zamítl žalobu Polska kvůli povolenkám, ČR žalobu stáhla. Soudní dvůr Evropské unie dnes zamítl žalobu Polska proti Evropské komisi kvůli kvótám emisních povolenek. Česká republika obdobnou žalobu stáhla. Oznámil to v Lucemburku Soudní dvůr EU. Více ZDE.

 

Zdroj: EurActiv.cz, českénoviny.cz

07.03.2013 07:49

EurActiv.cz: Česká republika v recyklaci odpadu zaostává za průměrem EU, ukazuje Eurostat

V roce 2011 bylo 40 % komunálního odpadu v EU recyklováno nebo zkompostováno. Oproti roku 2001 se podíl takto zpracovaného odpadu zvýšil více než o třetinu. Každý obyvatel EU za rok 2011 průměrně vyprodukoval 503 kilogramů odpadu. Na jednoho Čecha pak připadá výrazně méně – 320 kg. V recyklaci však Česká republika stále zaostává. Více informací ZDE.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE