Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

29.05.2018 17:30

Poslanci schválili novelu vodního zákona

Novela vodního zákona byla znovu projednána v dolní komoře Parlamentu ČR, poté co jí zamítl Senát v polovině května. Vládní novela vodního zákona upravuje především následující ustanovení týkající se: novelizace správy poplatků, implementace rámcové směrnice o vodách, upřesnění definice odpadní vody aj. Poslanci dříve také odhlasovali posunutí termínu odkdy budou muset lidé dokládat odvoz splašků ze žump do čistíren odpadních vod, tedy až od roku 2021. Pro se vyslovilo 121 poslanců, prot byloi 17. Tento návrh byl přijat přijat.

 

Čtěte také:

Senát zamítl novelu vodního zákona (17.5.2018)

Poslanci projednali ve třetím čtení novelu vodního zákona (11.4.2018)

29.05.2018 10:40

Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka otevře své brány veřejnosti

Při příležitosti Světového dne životního prostředí se v úterý 5. června koná od 10:00 hod. do 18:00 hod. Den otevřených dveří Výzkumného ústavu vodohospodářského T. G. Masaryka (VÚV TGM). Záštitu nad touto akcí převzal ministr životního prostředí Richard Brabec.

Prohlídky odborných pracovišť VÚV TGM budou začínat vždy v celou hodinu. Návštěvníci uvidí např. hydraulické modely plavebního stupně Děčín nebo vodního díla Hněvkovice a Trojské kotliny, Českou kalibrační stanici vodoměrných vrtulí, laboratoře VÚV TGM nebo pracoviště odboru aplikované ekologie s živými rybami a úhoři.

K sídlu VÚV TGM je možné dojet MHD: autobusy č. 107 a 147 od stanice metra Dejvická do zastávky Hydrologický ústav a také přívozem P2 z Podhoří do zastávky V Podbabě (poté 5 až 10 minut pěšky proti proudu).

VÚV TGM je veřejná výzkumná instituce, která funguje jako příspěvková organizace MŽP. Zabývá se výzkumem stavu, užívání a změn vodních ekosystémů a jejich vazeb v krajině a souvisejících enviromentálních rizik, dále hospodařením s odpady a obaly, odbornou podporou ochrany vod i protipovodňovou prevencí.

 

Více informací:

29.05.2018 09:18

Společné závěry 1. Česko-polské konference „Výzvy v nakládání s komunálními odpady 2018"

Zúčastnění odborníci z Polské a České republiky se shodli na následujících společných závěrech z konference (více informací o konferenci ZDE) v souvislosti s požadavky EU a výzvami cirkulární ekonomiky, a to:

 

 

 

 

I. Zvyšování organické recyklace, včetně valorizace a certifikace kompostu.

II. Zvyšování úrovně recyklace i s využitím automatizace procesů a minimalizace ukládání odpadu na skládky.

III. Přizpůsobení požadavků na zařízení v oblasti BAT (nejlepších dostupných technologií, BAT - Best Available Technology).

 

Hlavními závěry konference pro českou stranu po diskusi v plénu účastníků jsou:

I. Potřebnost nové jednoduché a předvídatelné legislativy, která nebude omezovat jednotlivé způsoby a technologie nakládání s odpady ani tržní principy.

II. Vytvoření sítě automatizovaných třídících zařízení pro nakládání s BRKO (biologicky rozložitelně komunální odpady), výstavba zařízení pro energetické využívání odpadů.

III. Odpady upravovat do podoby prodejných surovin s uplatněním automatického třídění a úpravy. Dosáhnout výroby kvalitního kompostu s uplatněním na půdu.

IV. Ve větší míře, než doposud, využívat veřejné finance (nejen Evropské fondy a SFŽP – Státní fond životního prostředí) pro dovybavení území České republiky technologickými zařízeními pro úpravu, třídění, materiálovou recyklaci i případné termické využití k tomu vhodných upravených odpadů.

V. Aplikací principů oběhového hospodářství vyřešit využití vedlejších energetických produktů z termického využití odpadů (jde především o strusku, popel, odprašky) ve stavebnictví včetně průmyslu stavebních hmot.

28.05.2018 18:49

Jak čistý je vzduch, který právě dýcháte?

On-line služba Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) a Evropské komise - Index kvality ovzduší v Evropě, umožňuje uživatelům sledovat aktuální kvalitu ovzduší v evropských městech a regionech na základě měření z více než 2 000 stanic monitorujících kvalitu ovzduší. Jedná se o interaktivní mapu, která ukazuje stav kvality ovzduší na úrovni jednotlivých stanic, a to na základě pěti základních znečišťujících látek, které negativně ovlivňují lidské zdraví a životní prostředí: suspendované částice (PM2,5 a PM10), přízemní ozon (O3), oxid dusičitý (NO2) a oxid siřičitý (SO2).

Uživatelé mohou použít funkci přiblížení nebo vyhledat libovolné město či region v Evropě a zjistit tak celkovou kvalitu ovzduší a naměřené hodnoty základních znečišťujících látek. Index ukazuje celkové hodnocení pro každou monitorovací stanici označenou barevným bodem na mapě. Barva bodu odpovídá celkovému nejhoršímu hodnocení jedné z pěti znečišťujících látek.

Podívejte se na krátkou animaci o znečištění ovzduší zde.

 

 

Zdroj: CENIA (EEA)

28.05.2018 13:09

Plasty: Komise navrhuje pravidla pro deset druhů jednorázových plastových výrobků

Protože množství škodlivého plastového odpadu v oceánech a mořích se stále zvyšuje, navrhla Evropská komise nová unijní pravidla pro deset druhů jednorázových plastových výrobků, které nejčastěji končí na evropských plážích a v mořích, a také pro ztracená a opuštěná lovná zařízení.

Tyto předměty dohromady tvoří 70 % všech odpadků v mořích. Na různé výrobky se proto budou uplatňovat rozdílná opatření. Pokud existují dostupné a cenově přijatelné alternativy, bude prodej plastových výrobků na jedno použití zakázán. U produktů, které nelze snadno nahradit, se návrh zaměřuje na jejich omezení prostřednictvím snižování spotřeby v jednotlivých státech, požadavků na design a označování a povinností výrobců ohledně nakládání s odpady / odklízení odpadků.

Frans Timmermans, první místopředseda Komise odpovědný za udržitelný rozvoj, prohlásil: „Tato Komise slíbila, že bude ambiciózní v důležitých věcech a ostatní ponechá na členských státech. Plastový odpad takovou důležitou věcí nepochybně je a Evropané musí na řešení tohoto problému pracovat společně, protože plastový odpad se nakonec dostává do našeho ovzduší, půdy a oceánů i do našich potravin. Dnešní návrhy prostřednictvím řady opatření omezí plasty na jedno použití v našich obchodech. Některé z těchto produktů zakážeme, a nahradíme je ekologičtějšími alternativami, aby lidé o své oblíbené výrobky nepřišli.“

Jyrki Katainen, místopředseda Komise odpovědný za pracovní místa, růst, investice a konkurenceschopnost, doplnil: „Plasty mohou být skvělá věc, ale musíme je používat odpovědněji. Plasty na jedno použití nejsou ekonomicky ani ekologicky ideální a dnešní návrhy pomohou podnikům i spotřebitelům přeorientovat se na jejich udržitelné alternativy. Evropa se tak může dostat do čela tohoto úsilí, vytvářet produkty, po nichž bude ve světě v příštích desetiletích poptávka, a získávat z vzácných a omezených zdrojů, které máme k dispozici, vyšší hospodářskou hodnotu. Náš cíl pro sběr plastových lahví kromě toho přispěje k vytvoření potřebného objemu pro prosperující odvětví recyklace plastů.“

Plasty tvoří celosvětově 85 % odpadků v mořích. A ve formě mikroplastů, jejichž účinky na lidské zdraví jsou zatím neznámé, se ve vzduchu, vodě a potravinách dostávají až do našich plic a na náš stůl. Řešení tohoto problému je nezbytné a může navíc přinést nové příležitosti pro inovace, konkurenceschopnost a vytváření pracovních příležitostí.

Podniky získají konkurenční výhodu: Když bude pro celý unijní trh platit jeden soubor pravidel, dá to evropským firmám možnost dosáhnout úspor z rozsahu a zvýší to jejich konkurenceschopnost na prudce se rozvíjejícím globálním trhu udržitelných výrobků. Zavedením systémů pro opětovné používání (např. systémů vratných záloh) si mohou podniky zajistit stabilní přísun kvalitního materiálu. Díky tomu, že budou motivovány nacházet udržitelnější řešení, pak mohou získat technologický náskok před konkurenty na světovém trhu.

 

Různá opatření pro různé výrobky

Poté, co byla v roce 2015 přijata opatření týkající se plastových tašek, uvedlo 72 % Evropanů, že používání plastových tašek omezili (Eurobarometr). Nyní EU obrací pozornost k deseti druhům plastových výrobků na jedno použití a lovným zařízením, které společně představují 70 % odpadků v evropských mořích. Nová pravidla zahrnují tato opatření:

  • Zákaz některých plastových výrobků: Pokud existují dostupné a cenově přijatelné alternativy, bude prodej plastových výrobků na jedno použití zakázán. Zákaz se bude vztahovat na plastové vatové tyčinky, příbory, talíře, brčka, míchátka a tyčky k balonkům, které budou muset být vyrobeny výlučně z udržitelnějších materiálů. Nápojové obaly na jedno použití obsahující plasty budou na trhu povoleny pouze v případě, že jejich uzávěry a víčka zůstanou připevněny k nádobě.
  • Cíle snížení spotřeby: Členské státy budou muset omezit používání plastových nádob na potraviny a nápojových kelímků. Mohou například stanovit vnitrostátní cíle pro snižování spotřeby, poskytovat v místě prodeje alternativní produkty nebo zajistit, aby plastové výrobky na jedno použití nebyly nabízeny bezplatně.
  • Povinnosti pro výrobce: Výrobci se budou podílet na nákladech spojených s nakládáním s odpady a úklidem a také s osvětovými opatřeními, pokud jde o nádoby na potraviny, sáčky a obaly (např. od bramborových lupínků a cukrovinek), nápojové obaly a kelímky, tabákové výrobky s filtry (např. cigaretové nedopalky), vlhčené ubrousky, balonky a lehké plastové tašky. Dostanou také pobídky k vývoji méně znečišťujících alternativ k těmto produktům.
  • Cíle v oblasti sběru: Členské státy budou povinny do roku 2025 zajistit sběr 90 % jednorázových plastových lahví od nápojů, například prostřednictvím systémů vratných záloh.
  • Požadavky na označování: Některé produkty budou muset mít jasné a standardizované označení, které obsahuje informace o tom, jak se má odpad odstraňovat, o negativním dopadu výrobků na životní prostředí a o přítomnosti plastů v nich. Jedná se o hygienické vložky, vlhčené ubrousky a balonky.
  • Osvětová opatření: Členské státy budou povinny zvyšovat informovanost spotřebitelů o negativních dopadech vyhazování plastů na jedno použití a rybolovných zařízení a také o dostupných systémech pro opětovné použití a možnostech nakládání s odpady ze všech těchto výrobků.

Pokud jde o lovná zařízení, která tvoří 27 % všech odpadků na plážích, hodlá Komise doplnit stávající rámec politiky zavedením systémů odpovědnosti pro výrobce lovných zařízení, která obsahují plasty. Výrobci těchto zařízení budou povinni hradit náklady na sběr odpadu z přístavních zařízení pro příjem odpadu, jeho přepravu a zpracování. Ponesou rovněž náklady na osvětová opatření. Informace o nových pravidlech pro lovná zařízení naleznete zde.

 

Další kroky

Návrhy Komise budou nyní předloženy k přijetí Evropskému parlamentu a Radě. Komise ostatní orgány vyzývá, aby se tímto tématem zabývaly prioritně a zajistily pro evropské občany hmatatelné výsledky ještě před volbami v květnu 2019.

U příležitosti Světového dne životního prostředí dne 5. června Komise rovněž zahájí celoevropskou informační kampaň, kterou chce upozornit na možnosti volby pro spotřebitele a zdůraznit úlohu jednotlivců v boji proti znečištění plasty a odpadkům v moři.

Řešení problému odpadků pocházejících z EU ovšem představuje pouze jednu část širší celosvětové problematiky. Avšak díky tomu, že se Evropská unie postaví do čela, bude mít dobrou pozici k podpoře změn na globální úrovni – působením v rámci skupin G7 a G20 a prováděním cílů OSN v oblasti udržitelného rozvoje.

 

Souvislosti

Dnešní iniciativou se uskutečňuje závazek obsažený v evropské strategii pro plasty, totiž řešit problematiku nehospodárného a škodlivého plastového odpadu prostřednictvím legislativních opatření, který byl příznivě přijat Evropským parlamentem a Radou i občany a zainteresovanými stranami. Navrhovaná opatření přispějí k přechodu Evropy na oběhové hospodářství a k dosažení cílů OSN v oblasti udržitelného rozvoje i závazků EU v oblasti klimatu a cílů její průmyslové politiky.

Dnešní směrnice vychází ze stávajících pravidel, jako jsou rámcová směrnice o strategii pro mořské prostředí a směrnice o odpadech, a doplňuje další opatření proti znečišťování moří, například v rámci směrnice o přístavních zařízeních pro příjem odpadu, a navrhovaná omezení mikroplastů a oxo-rozložitelných plastů. Využívá podobný přístup jako úspěšná směrnice o plastových taškách z roku 2015, která se dočkala kladného přijetí a vedla k rychlé změně chování spotřebitelů.

Navrhovaná směrnice bude znamenat přínos z hlediska životního prostředí i hospodářství. Nová opatření například:

  • zamezí emisím 3,4 milionu tun ekvivalentu CO2,
  • zabrání škodám na životním prostředí, které by do roku 2030 představovaly ekvivalent 22 miliard eur,
  • podle odhadů ušetří spotřebitelům 6,5 miliardy eur.

 

Spolu s novými pravidly a cíli EU v oblasti odpadu, které byly přijaty tento měsíc, zajistí nové předpisy jasnost, právní jistotu a úspory z rozsahu, které podniky v Unii potřebují, aby mohly zaujmout vedoucí úlohu na nových trzích s alternativními výrobky pro vícenásobné použití, novými materiály a lépe navrženými produkty.

V souladu s požadavky na zlepšování právní úpravy proběhly v rámci přípravy dnešního návrhu konzultace se zúčastněnými stranami, otevřená veřejná konzultace a důkladná posouzení dopadů. V rámci veřejné konzultace od prosince 2017 do února 2018 souhlasilo 95 % respondentů s tím, že je nezbytné a naléhavé přijmout opatření v otázce plastů na jedno použití, a 79 % se domnívalo, že tato opatření by měla být přijata na úrovni EU, aby byla účinná. Také 70 % výrobců a 80 % značek odpovědělo, že opatření jsou nezbytná a naléhavá. 72 % uvedlo, že omezili používání plastových tašek, a 38 % tak učinilo v uplynulém roce.

 

Další informace

28.05.2018 12:59

Recyklace vody: Komise navrhuje opatření k usnadnění zemědělského zavlažování a zvýšení jeho bezpečnosti

Komise dnes navrhuje nová pravidla na stimulaci a usnadnění opětovného využívání vody v EU k zemědělskému zavlažování. Nová pravidla pomohou zemědělcům využívat vyčištěnou odpadní vodu, zmírní nedostatek vody, sníží environmentální zátěž a zaručí přitom bezpečnost spotřebitelům.

 

 

Co Komise navrhuje?

Minimální požadavky na podmínky při opětovném používání vyčištěné odpadní vody z městských čistíren. Konkrétně se jedná o sledování mikrobiologické nezávadnosti (například množství bakterií E. coli) a požadavky na monitorování kvality. Stanovením minimálních požadavků se zaručí, že voda recyklovaná v souladu s novými pravidly bude bezpečná k zavlažování.

Řízení rizik, které zaručí, že se zohlední veškerá rizika, aby byla opětovně využívaná voda nezávadná.

Větší transparentnost: Veřejnost bude mít online přístup k informacím o tom, jak se recyklovaná voda v jejich členském státě používá.

Recyklace vody se v EU v současné době zdaleka nevyužívá tak, jak by mohla, přestože snižuje dopad na životní prostředí a přináší významné úspory energie, kterou je jinak třeba vynakládat na získávání a přepravu sladké vody. Třetina území EU navíc bojuje po celý rok s nedostatkem vody a tento problém zůstává aktuální pro řadu členských států EU. Nepředvídatelné počasí a dopady klimatických změn, jako jsou výrazná období sucha, budou mít pravděpodobně negativní dopad na objem a kvalitu sladkovodních zdrojů. Cílem nových pravidel je zaručit, že budeme moci optimálně využívat vyčištěnou vodu z městských čistíren odpadních vod, a získáme tak spolehlivý alternativní zdroj vody. Zavedením pravidel k zužitkování vyčištěné odpadní vody se také přispěje ke snížení hospodářských a environmentálních nákladů, které jsou se zajišťováním nových zdrojů vody spojeny.

 

Souvislosti

Návrhem nařízení Komise přispívá ke zmírnění nedostatku vody v EU v souvislosti s přizpůsobováním se změně klimatu. Návrh pomůže zajistit, aby vyčištěná odpadní voda určená k zemědělskému zavlažování byla bezpečná a bylo ochráněno jak zdraví občanů, tak životní prostředí.

Návrh je součástí pracovního programu Komise na rok 2018 v rámci provádění akčního plánu oběhového hospodářství a doplňuje stávající právní rámec EU týkající se vody a potravin.

Doplňuje probíhající modernizaci evropského hospodářství, opatření společné zemědělské politiky a úsilí v oblasti změny klimatu a přispívá v EU k dosažení cílů udržitelného rozvoje stanovených OSN (zejména cíle 6: Voda a hygienická zařízení). Zapadá i do opatření realizovaných v rámci přechodu na oběhové hospodářství, který je důležitým cílem Evropské komise.

 

Další informace

28.05.2018 12:48

Problematika plastů dnes večer tématem 90´ČT24

AVÍZO Žijeme ve světě plastů, které jsou určeny k téměř okamžitému vyhození. Plasty ale jen tak nezmizí - plní se jimi skládky, lesy, pouště i oceány. Ptáci, ryby i velryby umírají kvůli plastovým brčkům, pytlíkům a dalším obalům, které si pletou s potravou. Plastové částečky najdeme i v pitné vodě, a tudíž je polykáme. Plasty sice třídíme, ale co s nimi? Čína je už nechce a zpracovatelské kapacity v Evropě chybí. Pomůže připravovaná Strategie pro plasty, podle které by měly být do roku 2030 v Evropské unii všechny plasty recyklovatelné? Dnes 90´ ČT24 na téma „EU řeší hromadící se plasty“ s Tomášem Cajthamlem z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

28.05.2018 12:00

Statistiky energetiky 2017: Tuzemská spotřeba elektřiny pokořila rekord

Energetický regulační úřad zveřejnil Roční zprávu o provozu elektrizační soustavy ČR, Roční zprávu o provozu plynárenské soustavy ČR a Roční zprávu o provozu teplárenských soustav ČR. Zprávy zahrnují komplexní statistiky o energetice za celý minulý rok.

Statistiky elektroenergetiky za rok 2017 prezentují nejvyšší spotřebu elektřiny přinejmenším od roku 1981, od kdy má ERÚ k dispozici údaje. Tuzemská (brutto) spotřeba dosáhla 73,8 TWh, což je o 1,9 % víc než v předchozím roce.

„Téměř dvouprocentní nárůst ve spotřebě odráží především vývoj ekonomiky. Důležité je i to, že se zastavil pokles ve výrobě elektrické energie patrný v předchozích letech," komentuje data Petr Kusý, ředitel Odboru statistického a bezpečnosti dodávek ERÚ.

Celková (brutto) výroba elektřiny dosáhla hodnoty 87 TWh, o 4,5 % víc než v roce 2016. K nárůstu nejvíc přispěly jaderné elektrárny (+ 17,6 %), největší propad byl naopak patrný u černouhelných elektráren (- 22 %). Již několik let si obnovitelné zdroje drží svůj 13 % podíl na brutto spotřebě elektřiny a současně v loňském roce pokryly 11 % výroby elektřiny brutto. Kombinovaná výroba elektřiny a tepla se v roce 2017 podílela 11,8 % na výrobě elektřiny a 66 % na výrobě tepla.

Také v plynárenství spotřeba meziročně vzrostla, a to o 3,3 %, na 8,53 mld. m3. Celkově bylo do České republiky dovezeno 35 mld. m3 zemního plynu, přičemž 99 % z tohoto objemu bylo fyzicky dovezeno přes sousední Německo.

„Za rostoucí spotřebou zemního plynu hledejme dva faktory. Jistě ji ovlivnil chladnější průběh počasí, ale také to, že byl zemní plyn více využívaný pro výrobu elektrické energie. Loni se výroba elektřiny podílela na spotřebě plynu víc než 6 %," dodává Petr Kusý.

Roční zpráva o provozu teplárenských soustav v ČR je novinkou, ERÚ ji vydává historicky poprvé. V Česku bylo loni vyrobeno téměř 170 PJ tepla (brutto), primárně z hnědého uhlí (42 %) a zemního plynu (19 %).  Prvenství ve výrobě tepla měl Moravskoslezský kraj (19 %), následovaný Středočeským krajem (18 %) a Ústeckým krajem (17 %).

„Zajímavý je i podíl obnovitelných zdrojů v teplárenství. Ať už šlo o biomasu, bioplyn nebo jiné, dodaly 14 % z celkového objemu tepla. Obnovitelné zdroje tak zdaleka nemají místo jen ve výrobě elektřiny," říká Petr Kusý.

 

Dokument ke stažení:

26.05.2018 17:42

Rating cirkulární ekonomiky: Česko patří mezi nejrozvinutější země v EU

Vyplývá to z průzkumu, který provedl list Politico. Předběhli jsme dokonce země, které se tradičně považují za kolébku „zelené ekonomiky", jako jsou Švédsko, Dánsko nebo Finsko. Lépe na tom byly pouze Německo (1. místo), Británie (2. místo) a Francie (3. místo).

List Politico ve svém průzkumu vytvořil žebříček zemí podle kritérií, které používá Evropská komise. Jedná se o množství komunálního a potravinového odpadu na osobu, úroveň komunální recyklace, podíl obchodovaného zboží, které obsahuje suroviny vhodné k recyklaci, úroveň opětovně použitého materiálu, množství patentů vztahujících se k cirkulární ekonomice a investice do cirkulární ekonomiky.

Důvod, proč skandinávské nebo mnohé západní země neuspěly, je příliš velké množství odpadu, které vyprodukují. V případě Finska je to například 504 kg komunálního odpadu na osobu a až 189 kg potravinového odpadu na osobu. Naopak v těchto kategoriích zabodovala Česká republika, kde na obyvatele připadá 339 kg komunálního odpadu a pouhých 81 kg potravinového odpadu.

 

Poznámka redakce:

  • První data o plýtvání potravinami v Česku: Průměrný Čech jich ročně vyhodí až 200 kilogramů (více ZDE)
  • Každý občan ČR tedy v průměru ročně vyprodukuje 531 kg komunálního odpadu (zdroj MŽP, rok 2016)
25.05.2018 18:48

Konference NIMBY efekt – investor, město, občané a návazný seminář Plánovací smlouvy a smlouvy developerů s obcemi

Konference NIMBY efekt – investor, město, občané se uskuteční 29. 5. 2018 a doprovodný seminář Plánovací smlouvy a smlouvy developerů s obcemi 30. 5. 2018. Obě akce proběhnou v prostorách Nadace ABF na Václavském náměstí V Praze.

 

 

 

 

 

 

3. ročník konference otevře  řadu zajímavých otázek souvisejících s prevencí  NIMBY efektu při dialogu mezi městem, občany a investorem,  například míru participace jednotlivých aktérů v komunikačním procesu. Prezentovány budou konkrétní případové studie, kdy došlo ke střetu jednotlivých zájmových skupin a jak byly tyto konfliktní situace řešeny. 

Následný seminář se zaměří na vysvětlení a návod k praktickému využití institutů plánovací smlouvy a smluv s developery. Poukáže na novinky plynoucí z novely stavebního zákona a zaměří se na rizika spojená s uzavíráním a neplněním těchto smluv.

 

Pro koho je konference i seminář určený?

  • zástupci veřejné správy a samosprávy
  • veřejní i soukromí investoři
  • občanská hnutí či spolky

 

Další podrobnosti naleznete na webových stránkách akce:

 

 

Pořadatel a organizátor:

Gabriela Ročková

Kontakt: 777 899 057

 

B.I.D. services s.r.o.

Milíčova 406/20

130 00 Praha 3 – Žižkov                               

https://www.bids.cz/cz

 

 

25.05.2018 18:38

Financování technologických změn v odpadovém hospodářství v souvislosti s omezováním skládkování

Stručný návod pro municipality, jak přistoupit k technologickým změnám v odpadovém hospodářství z důvodů nemožnosti pokračovat ve stávajícím způsobu nakládání se směsným komunálním odpadem po roce 2023. Je čas začít co nejdříve.

V zákoně o odpadech je již od roku 2014 definovaný zákaz skládkování směsného komunálního odpadu (SKO) a recyklovatelných a využitelných odpadů stanovených prováděcím předpisem. Jedná se o významnou environmentální změnu. Ustupuje se od nejméně preferovaného způsobu nakládání s odpady, což je plně v souladu s hierarchií nakládání s odpady.

Většina evropských zemí již tento environmentální posun dávno realizovala a Česká republika se nachází ve srovnání s okolními státy na chvostu. Primárně se jedná o druh odpadu, který vzniká stále a nejde mu zamezit zvýšením primární separace, jak ukazují statistiky vyspělých okolních států, tedy směsný komunální odpad.

Ministerstvo životního prostředí plánuje podpořit rozvoj odpadového hospodářství v souladu s hierarchií nakládání s odpady ekonomickým nástrojem, kdy plánuje změnu poplatkové tabulky. Původně se očekávalo, že poplatková tabulka se změní současně s novým zákonem o odpadech. Ten byl ovšem v únoru 2017 stažen z legislativní rady vlády.

Z podkladů MŽP vyplývá, že nový zákon o odpadech bude účinný až od poloviny roku 2020. Dochází tedy k oddálení účinnosti motivačního nástroje navýšení poplatků za ukládání odpadu na skládky. V důsledku to vede ke snížení aktivity příprav u nejvýznamnějších subjektů, tedy u největších původců SKO a u firem, které jsou schopny nabídnout řešení v souladu s právními předpisy od roku 2024.

Z pozic investorů, kteří mají zájem vybudovat a provozovat moderní zařízení na využití odpadu, v poslední době zaznívá, že mají problém získat pro své moderní technologie dostatek SKO. Tito investoři, kteří mají zájem provozovat moderní technologie, nejsou schopni již ze své podstaty konkurovat v současném prostředíukládání odpadu na skládky, kde cena za skládkování v posledních letech stagnovala nebo se i lehce snižovala. Mimoto charakter investic a požadavky financujících bank často vyžadují smluvně zajištěný tok SKO do doby splacení investice.

Za aktuální tržní situace a váhaní municipalit je pro investory velmi komplikované dosáhnout na SKO, ze kterého jsou schopni splácet realizované investice. Finálně ale tato situace ohrožuje původce, protože nepodněcuje soukromý sektor k tomu, aby připravoval řešení využití odpadu funkční po zákazu skládkování SKO.

Co mohou obce dělat, aby měly jistotu řešení pro rok 2024, kdy současný převažující způsob nakládání s SKO nebude právně možný?

Principiálně mají obce tři možnosti:
1) Zajištění využití SKO v rámci vlastního municipálního projektu. Jedná se o typ projektu, kdy municipality zajistí kompletně celý projekt na vlastní riziko. Municipality budou odpovědné za návrh a výstavbu řešení, včetně zajištění financování a následného provozování.

2) Zadání klasické veřejné zakázky na využití odpadu. Obvyklá délka zakázek v odpadovém hospodářství je 3 až 8 let. Municipality nesou všechna rizika spojená s poskytováním služby. Ze smluv dostupných Ernst & Young, s.r.o. (EY), ale vyplývá, že tyto smlouvy riziko odklonu odpadu od skládek aktuálně neřeší.

3) Využití modelu spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Většina PPP modelů je založena na investici soukromého subjektu a následném závazku provozování investice pro veřejný sektor v rámci poskytování klíčové služby. V rámci spolupráce veřejného a soukromého sektoru dochází k optimální dělbě rizik, která je přínosná pro obě strany.

 

Nyní se zkusme podívat na všechny tři modely pohledem druhé strany, tedy soukromého sektoru:
1) Varianta veřejného projektu neumožňuje zapojení soukromých investorů. Tato varianta umožňuje zapojení v jednotlivých fázích v roli soukromých dodavatelů (dodání projektové dokumentace, zajištění financování, zajištění výstavby), ale mezi jednotlivými dodavateli nevznikají žádné synergické efekty, které zajišťují vyšší efektivitu projektu.

2) V této variantě dochází k využití know-how soukromého sektoru. Soukromý subjekt realizuje poskytovanou službu na korporátní riziko. Případné zdroje pro financování si opatřuje na trhu, s tím, že financující subjekty hodnotí riziko za celou společnost, nikoliv za uvedený projekt nebo službu, resp. včetně hodnocení dlouhodobé udržitelnosti činnosti firmy.

3) Ze strany soukromého sektoru se jedná o zajímavou příležitost. Jedná se o dlouhodobé projekty, kdy dochází ke sdílení rizik s veřejným sektorem.
To znamená, že veřejný sektor na sebe bere rizika, která je schopen lépe řídit. Financování bývá založeno na tzv. projektovém financování, kdy je na základě vybalancovaných podmínek všech smluvních stran možné získat výhodnější financování.

U investičně náročných projektů je klíčová volba vhodné struktury projektu tak, aby finanční náklady (úroky z investičního úvěru) byly co nejnižší nebo obecně bylo zajištěno nejvýhodnější financování. Výhodné to je jak pro objednatele, který získá co nejnižší cenu, tak i pro dodavatele, který je schopen nabídnout konkurenceschopnější podmínky.

 

Co mohou dělat obce?

Obce jsou největšími původci odpadu a vystavují se riziku, že v případě, že nebudou včas jednat, budou v roce 2024 čelit složité situaci. Převažující způsob nakládání s odpady již nebude možný. Obce a města budou vystaveny tržnímu prostředí a pravděpodobně budou čelit nedostatku kapacit na využití SKO. Je tedy vhodné uzavřít dobře nastavené dohody o využívání odpadu po roce 2023 co nejdříve nebo začít realizovat vlastní zařízení na využívání SKO.

 

Jak mohou postupovat municipality?

V případě malých municipalit je vhodné postupovat s okolními obcemi společně. Společný postup má dva synergické efekty. Dochází k úspoře zdrojů na straně veřejného sektoru a větší objemy SKO jsou zajímavější pro investory a specializované odpadářské společnosti.

Je nutné podnikat kroky, které povedou k jistotě, která je zaručena vymahatelnou smlouvou, že odpady budou využity v souladu s legislativou (např. zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech, zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadu na skládky). Municipality by měly zahájit kroky, které po správném prvotním nastavení povedou k nalezení nejvýhodnějších partnerů formou veřejné obchodní soutěže.

Modely spolupráce veřejného a soukromého sektoru umožňují optimální sdílení rizik mezi oběma sektory a jsou oboustranně výhodné. Proto by měly být zváženy na straně veřejného sektoru, zda je vhodné je využít. Záruky municipalit za budoucí finanční toky, které vyplývají ze smlouvy, by měly být samozřejmostí, protože pomohou snížit rizika soukromých investorů a dodavatelů. Dále je nutné zmínit, že je nutná realizace otevřeného výběrového řízení, které zajistí, že bude vybrán uchazeč s nejlepší nabídkou.

PPP modely jsou hojně využívány v zahraničí a jsou osvědčenou formou spolupráce i v oblasti odpadového hospodářství. Jednoznačně lze říci, že konkrétní smluvní podmínky a jasné odpovědi vyplynou pouze z veřejné obchodní soutěže, kdy je větší předpoklad získání kvalitních promyšlených nabídek pro investičně zajímavé větší množství odpadu. Tuto jistotu neposkytují neformální, indikativní nabídky nebo dnes veřejně diskutované ceny na branách zařízení od roku 2024.

 

 

Autor: Ing. Jaroslav Vodáček, EY

Zdroj: Odpadové fórum 5/2018

25.05.2018 18:34

Inspirujte se jak České obce začínají vnímat odpady jako zdroje a šetří tak statisíce

Od ledna probíhá projekt Obce na cestě k minimálnímu odpadu. Cílem projektu je dosáhnout minimum odpadů, které končí nevyužité na skládkách a za jejichž likvidaci musí obce platit. Z analýz odpadů vyplývá, že 80 % odpadu a zároveň finančních prostředků odchází na skládku. Motivace změnit systém hospodaření s odpady je tedy kombinací environmentálních, ale i ekonomických aspektů. Podrobnosti k projektu ZDE

25.05.2018 15:06

Indikativní harmonogram přezkumů integrovaných povolení, BREF a závěrů o BAT

Pro snadnější orientaci povolujících úřadů a provozovatelů v jejich budoucích povinnostech Ministerstvo životního prostředí zpracovalo dokument s konkrétními údaji k přezkumům integrovaných povolení a revizí referenčních dokumentů o BAT (BREF) a závěrů o BAT, který doplňuje dříve zveřejněnou metodiku k tzv. výjimkám z BAT. Tato verze je aktualizací zohledňující skutečný stav, provozovatele zařízení a také průběžný vývoj na evropské úrovni. S ohledem na nutnost v některých případech vyhodnotit individuálně aplikovatelnost závěrů o BAT na konkrétní zařízení je dokument chápán jako indikativní.

 

Dokument ke stažení:

Harmonogram přezkumů aktualizace PUB.pdf (937.20 kb)

 

D

25.05.2018 15:03

Environmental pressures from industry’s heavy metal pollution decreasing

Environmental pressures caused by heavy metal emissions from Europe's large industrial facilities decreased from 2010 to 2016, according to new data from the European Pollutant Release and Transfer Register (E-PRTR), released by the European Environment Agency (EEA). A small fraction of facilities was responsible for more than half of the environmental pressures linked to heavy metal pollution in 2016. Více ZDE

25.05.2018 14:46

ČEZ zahájil přípravnou fázi projektu velkokapacitního bateriového systému pro ukládání energie

V současnosti dochází i v České republice k zásadním změnám ve fungování celého energetického trhu. Decentrální energetika výrazně roste díky technologickému pokroku a zájmu zákazníků a tzv. velkou energetiku v řadě míst vhodně doplňuje. Rozvoj obnovitelných zdrojů a decentrálních energetických systémů klade zvýšené nároky i na skladování energie, které se postupně uplatní ve všech oblastech elektroenergetiky – ve výrobě, přenosu a distribuci i ve spotřebě. V rámci nabídky inovativních řešení už Skupina ČEZ v minulosti nabídla na českém trhu např. úložné energetické systémy fungující v kombinaci se střešními fotovoltaickými systémy.

Robustnější bateriové systémy se mohou v budoucnu stát jedním z nástrojů při řízení celé energetické soustavy. Tento nástroj je ve světě využíván zejména díky rychlé reakční době a neustále rostoucí kapacitě i zvyšování životnosti baterií. Jeho čas přichází především ve dnech s nízkou úrovní spotřeby a současně vysokým podílem výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů.

 „Máme dlouholeté zkušenosti s poskytováním jednotlivých typů podpůrných služeb, například v podání vodních elektráren. Souběžně s rozšiřováním okruhu nových technologií poskytujících tyto služby musíme ověřovat jejich vlastnosti, spolehlivost a vliv na stabilitu provozu v rámci české energetické soustavy. Spouštíme proto v Tušimicích pilotní projekt 3MW Li-Ion baterie, která by měla poskytovat tento druh služeb provozovateli české přenosové soustavy,“ říká Tomáš Pleskač, místopředseda představenstva a ředitel divize nová energetika a distribuce ČEZ.

„Posláním společnosti ČEPS je zajistit bezpečný a spolehlivý provoz elektroenergetické soustavy. Jsme aktivní v procesu vytváření vnitřního evropského trhu s elektřinou a adaptaci na principiální změny energetického sektoru vnímáme jako nezbytnou. Využití bateriových systémů a jejich postupnou integraci do soustavy podporujeme. Při vědomí důležitosti spolehlivé dodávky elektřiny a zajištění celkové energetické bezpečnosti ČR vítáme tuto iniciativu, která umožní prohloubit naše dosavadní poznatky o integraci bateriových systémů do energetické soustavy s ohledem na poskytování podpůrných služeb,“ uvedl Svatopluk Vnouček, místopředseda představenstva ČEPS zodpovědný za strategii, rozvoj a technickou koncepci přenosových sítí.

Podpůrné služby slouží k tomu, aby byla v každém okamžiku zajištěna rovnováha mezi spotřebou a výrobou elektřiny. Aby kdykoliv otočí zákazník vypínačem, bylo v síti dostatek elektřiny o příslušné kvalitě. Proto musí mít provozovatel soustavy ČEPS vždy k dispozici pohotovostní zdroje. Zvláště ty, které nejen pomohou vykrýt zvýšenou spotřebu, ale poskytují řešení i pro nenadálá snížení odběru.

ČEZ je výhradním investorem projektu, ČEPS bude hradit náklady na službu regulace frekvence v pilotním režimu v souladu s metodikou regulace stanovenou Energetickým regulačním úřadem. Baterie s cca 10letou životností bude zapojena v bloku se stávajícím turbogenerátorem certifikovaným pro poskytování primární regulace.

Projekt bateriového úložiště spadá také do programu budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit. V Tušimicích např. v současnosti vzniká centralizované datové úložiště s kapacitou provozních úložišť 2 PB a projektované pro celou Skupinu ČEZ, které nahradí stávající firemní datová centra.

24.05.2018 21:38

Slévárna vypouštěla do ovzduší tuhé látky bez řádného odlučování. Dostala pokutu 250 tisíc korun

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení ochrany ovzduší v Brně uložili pokutu 250 tisíc korun společnosti Ernst Leopold s.r.o. provozující slévárnu v Blansku. Ta byla ve dnech 28. 11. 2017 a 7. 12. 2017 provozována v rozporu s integrovaným povolením, které vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje.

Při kontrole ve slévárně šedé litiny a ocelolitiny společnosti Ernst Leopold inspektoři zjistili porušování závazných podmínek provozu mokrých hladinových odlučovačů a filtračních zařízení pro omezování emisí tuhých znečišťujících látek. „Nejzávažnější pochybení bylo shledáno na tavícím zařízení šedé litiny (kuplovny), kde jsme objevili značné zanesení vzduchotechnického odsávání kupolové pece v oblasti chladiče spalin. V tomto případě docházelo k přímým emisím tuhých znečišťujících látek do ovzduší bez jejich omezování na filtračním zařízení. Společnost nezajistila pravidelný servis, údržbu a revize tohoto zařízení, jak jí stanovovalo integrované povolení,“ přiblížila výsledky kontroly zástupkyně ředitele Oblastního inspektorátu ČIŽP v Brně Jana Antonínová.

Nevyhovující stav byl zjištěn i na odsávání elektrických obloukových tavících pecí při výrobě ocelolitiny. „Obsluha zařízení nezapnula vzduchotechniku odsávání. Ta je nedílnou součástí tohoto zdroje znečišťování ovzduší a provoz zařízení bez ní je nepřípustný,“ konstatovala Antonínová.

Protiprávní stav byl zjištěn ke konci minulého roku. Provozovateli slévárny tedy ČIŽP uložila pokutu ve výši 250 tisíc korun.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE