Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

05.10.2016 18:03

Na obnovu zeleně ve městech a obcích MŽP posílá 40 milionů korun

NOVÉ DOTACE Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR vyhlašují novou výzvu v rámci Národního programu Životní prostředí, tentokrát zaměřenou na obnovu a zakládání nové zeleně v obcích a městech. Podpořeny budou projekty na zlepšení funkčního stavu zeleně ve městech a obcích a nově i na vytváření nových vodních prvků jako další ochrany před suchem a adaptace na změnu klimatu. Obce do 500 obyvatel mohou získat až dvoumilionovou dotaci na projekt, obce nad 500 obyvatel 250 tisíc korun (na větší projekty mohou totiž získat dotaci z OPŽP). Příjem žádostí o dotaci začal tento týden a končí 28. 2. 2017. Výzvy na obnovu zeleně v obcích jsou dlouhodobě velmi úspěšné a ze stran obcí velmi žádané.

Cílem nové výzvy je podpora zachování a zvyšování podílu zeleně a vodních prvků ve městech a obcích. Dotace jsou určeny jak pro projekty v rozvojových oblastech sídel, tak i v původní zástavbě. Podpořeno bude zakládání ploch zeleně a doprovodných vodních prvků, jako např. rekultivace alejí, parků, odpočinkových ploch, tůní nebo i mokřadů. Pro projekty je alokováno celkem 40 milionů korun. Projekty s výrazným přínosem k adaptaci na změnu klimatu budou v rámci hodnocení bodově zvýhodněny.

„Novinkou v této výzvě je podpora opatření, která pomáhají k udržení vody v krajině, a tak i k boji se suchem. Dotaci tudíž dostanou i projekty, které ze zpevněných či betonových ploch vytvoří nezpevněné plochy, které umožní zasakování srážkových vod např. založením trávníků na místě původně zpevněné plochy, nebo vytvořením vodních a mokřadních biotopů – tůní/jezírek, mokřadů, průlehů a jiných terénních sníženin, částí vodních toků anebo drobných retenčních nádrží na srážkovou vodu. O dotaci si může požádat nejen město nebo obec, ale dokonce i fyzické osoby nebo skupina fyzických osob, které chtějí zlepšit funkce místních veřejných prostranství,“ uvádí ministr životního prostředí Richard Brabec.

Dotace je možné žádat i na opatření k zajištění podmínek pro existenci volně žijících živočichů, na pořízení nového či rekonstrukci stávajícího mobiliáře a na obnovu a budování cest, pěšin a mostků.

„Další novinkou je, že dotaci může získat i projekt v obci nad 500 obyvatel, a to pokud se jedná o menší projekty, které nelze financovat z Operačního programu Životní prostředí,“ upřesňuje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

„Nově neomezujeme ani okruh možných žadatelů a v zásadě, kdokoliv má chuť realizovat opatření na podporu zachování a zvyšování podílu zeleně a vodních prvků ve městech a obcích, má šanci získat finanční podporu,“ doplnil ředitel Valdman.

Projekt musí být realizován na plochách, které jsou nebo budou součástí veřejné zeleně, která je přístupná každému bez omezení (např. zeleň na veřejných prostranstvích dle § 34 zákona 128/2000 Sb. o obcích) nebo součástí zeleně na jiných plochách, přičemž i tato zeleň musí být alespoň omezeně přístupná veřejnosti (např. zeleň na plochách občanského vybavení dle § 2, odst. 1, písm. k, bod 3 zákona č. 183/2006 Sb. stavební zákon). Předmětem podpory nemůže být zakládání nebo obnova veřejně nepřístupné zeleně.

Výzvy na obnovu zeleně jsou obcemi dlouhodobě žádané. V loňském roce MŽP hodnotilo 189 žádostí za 66 milionů korun. Podpořeno nakonec mohlo být 115 projektů v hodnotě vloni alokovaných 40 mil. korun.

 

Dokument ke stažení:

05.10.2016 12:45

Vláda schválila novelu vodního zákona

Vláda dnes schválila znovu novelu zákona o vodách. S ohledem na nedohodu v otázce zvyšování sazeb poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových již předkládaný návrh zákona toto zvýšení neobsahuje.

Dále se vláda měla zabývat informací Ministerstva životního prostředí o plnění úkolu k porovnání metodik pro výpočet celkové produkce odpadů používaných Ministerstvem životního prostředí a Českým statistickým úřadem. Bod byl znovu odložen. Komentář ministerstva životního prostředí k tomuto bodu uvádíme níže.

 

Novela vodního zákona

Ministerstvo životního prostředí předloží vládě návrh zákona, který byl původně vládě předložen dne 21. března 2016 a následně se zapracováním připomínek Legislativní rady vlády dne 20. července 2016. S ohledem na nedohodu v otázce zvyšování sazeb poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových již předkládaný návrh zákona toto zvýšení neobsahuje.

Sazby poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových zůstávají tak ve výši stanovené platným vodním zákonem.

Obsahem předkládané novely vodního zákona je přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí České republiky a úprava procesních záležitostí týkajících se obou typů poplatků v souladu s daňovým řádem.

Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona. Dále dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků.

Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.

Další informace a text novely ke stažení ZDE

 

Komentář MŽP ke statistikám odpadů:

Ministerstvo životního prostředí předložilo vládě materiál o plnění úkolu k porovnání metodik pro výpočet produkce odpadů. Obsahem materiálu jsou úkoly, které vyplývají z dohody (tzv. ujednání) mezi Českým statistickým úřadem, Ministerstvem životního prostředí a Úřadem vlády ČR o vykazování produkce komunálního odpadu v České republice.

Ze společné dohody vyplývají kroky, které MŽP a ČSÚ učiní v následujících měsících a letech, s cílem sjednotit data o produkci odpadů v České republice, která jsou reportována do Evropské komise.

Společná dohoda má rovněž přímou souvislost s plněním předběžné podmínky v Operačním programu Životní prostředí 2014+. Do této předběžné podmínky, která je vázána na podporu projektů pro energetické využití odpadů, se tematika dat o odpadovém hospodářství částečně promítá. Ministerstvo pro místní rozvoj jako koordinační orgán pro všechny operační programy bylo o ujednání informováno a o dohodě byla v srpnu 2016 informována i Evropská komise (DG Regio), se kterou MŽP povede o plnění předběžné podmínky další jednání.

Společná dohoda obsahuje okamžitě realizovatelné kroky (horizont 3 – 6 měsíců) a střednědobé řešení (horizont 1 – 4 roky).

  • Okamžitě realizovatelné řešení (horizont 3 – 6 měsíců)
  • ČSÚ - v krátkodobém horizontu zajistí údaje o produkci, příp. nakládání s komunálním odpadem úhrnem, tj. sumárně za produkci komunálního odpadu od obcí a živnostníků, s přičtením údajů o produkci s odpadem, který má povahu komunálního odpadu od podniků. Z tohoto důvodu by proběhla změna dat pro EUROSTAT a OECD a to i zpětně v časové řadě od roku 2003.
  • MŽP – přehodnotí metodu výpočtu produkce, příp. nakládání s komunálním odpadem s cílem zamezit možnému duplicitnímu započítávání odpadů a rozdílnostem mezi daty obou institucí.

 

  • Střednědobé řešení (v horizontu 1 – 4 roky)
  • Vytvoření auditní skupiny – EUROSTAT, ČSÚ, MŽP, CENIA, ÚV, MPO a nezávislí odborníci do konce září 2016.
  • Zahájení provedení auditu Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností MŽP (ISPOP) do konce října 2016.
  • Vyhodnocení výstupů auditu ISPOP MŽP ve vztahu k zachování statistického zjišťování Odp 5-01 ČSÚ.
  • Po splnění případných předpokladů z auditu ještě cca 2 roky paralelního zjišťování a poté vyhodnocení možností úplného přechodu na administrativní zdroj dat MŽP nebo rozhodnout o pokračování ve statistickém zjišťování ČSÚ.
 

 

05.10.2016 12:01

Elektroodpad, energetika budov a rozhovory nejen s ministry, to je nové Odpadové fórum

Říjnovým tématem odborného měsíčníku Odpadové fórum je Elektroodpad. Zabýváme se tím už několikátý rok, a pořad je tu dost materiálu k projednání a diskuzi. Nové tváře a čerstvé myšlenky přibývají rok co rok. Mezi naše pravidelné přispěvatele se přidala i naše kolegyně Markéta Švančarová s příspěvkem, věnovaným přínosu sběru a recyklace mobilních telefonu z hlediska LCA metody, čemuž se mladá vědkyně věnuje ve svém aktuálním doktorandském výzkumu. Vyhodnocením dat zpětného odběru elektrozařízení a odděleného sběru elektroodpadu se zabývá ve svém stejnojmenném článku kolektiv autorů z České informační agentury životního prostředí. Ani říjnový rozhovor neunikl elektrotématu. Michal Šnírer, který má na starosti sběrnou sít společnosti Asekol, se nám svěřil o pokrocích v nelehké činnosti jeho společnosti.

Vedlejším tématem podzimních stránek Odpadového fóra je Energetická efektivita budov. Pro redakci se jedná o tematický debut, a zda jsme v souboji s časem a obrovským množstvím informací obstáli důstojně, můžete posoudit sami. Petr Zahradník z partnerské organizace Česká rada pro šetrné budovy se ve svém článku zaměřil na pojem „šetrné budovy“ a jeho využití v zadávání veřejných zakázek. Tím, jak taková budova s nulovou spotřebou energie vypadá, se zabývá Energetické centrum z Českých Budějovic. Metodologii EPC a úsporám při renovaci se věnuje Vladimír Sochor, ředitel odboru energetické účinnosti a úspor MPO.

Ve světle posledních události v českém politickém a veřejném životě je Finsko pro nás zvláště obdivuhodnou krajinou:je totiž první zemí, která vydala stavební povolení pro podzemní úložiště jaderného odpadu. V září redakce zavítala na finské břehy a přinesla Vám čerstvý report o stavu odpadového hospodářství a životního prostředí v tomto jezerním státu.

V polemice se redakce zabývá vodním problémem: růstem poplatků za odběr podzemní vody.  Samozřejmě, jako každá jiná polemika, ani tato se neobejde bez kritiky návrhu (tentokrát vodního) novely zákona. O tom, co účastníci polemiky návrhu vyčítají, se dočtete v jejich odpovědích na otázku redakce: Jak by se podle Vás měla změnit cenotvorba za vodné a stočné v ČR?

Barevné listí, déšť za okny a úchvatné čtení – to je pro nás pravý podzim. Na podzimní potřeby svých čtenářů jsme mysleli dlouho předem a připravili jsme pro Vás speciální přílohu s názvem Rozhovory OF. Setkáte se v ní se zajímavými osobnostmi ze světa a domova: nebudou tam chybět ani čeští ministři, politici, místní starostové a vůbec ne zahraniční hosté. Témata jsou stejně rozmanitá jako hosté samotní: skládkování, jaderné úložiště, energetické hospodářství, evropská a zahraniční politika, najedete tu zkrátka skoro všechno. Pokud jste milovník diskuzí a dvanáctistránková příloha Vám nestačí, dorazte na naši konferenci Předcházení vzniku odpadů, která se bude konat 24 a25 října v Praze. Budeme se na Vás těšit,

 

 

Redakce Odpadové fórum

 

 

www.ODPADOVEFORUM.cz

 

05.10.2016 09:25

MMR vydalo metodiky k novému zákonu o zakázkách

Ministerstvo pro místní rozvoj v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek od 1. října 2016 vytvořilo a uveřejnilo v rámci své metodické činnosti soubor metodik, jejichž účelem je usnadnění aplikování nové právní úpravy v oblasti zadávání veřejných zakázek. Drobným zadavatelům, tedy starostům měst a obcí, je k dispozici i speciální infolinka a e-mail.

Metodiky jsou rozděleny na procesní, popisující vlastní postupy v zadávacích řízeních, dále metodiky formální, jejichž účelem je zadavatelům pomoci s formálními aspekty pomocí vzorů a metodiky speciální, které představují jednotlivé činnosti zadavatele a instituty k ZZVZ. Dále jsou uveřejňovány oborové metodiky, např. sociální, šetrné (zohledňující ekologické aspekty) a v rámci spolupráce s profesními organizacemi vznikají v současné době metodiky např. v oblasti stavebnictví, ICT zakázek a projektových prací.

Dotazy mohou tazatelé klást prostřednictvím e-mailové adresy dotazynzzvz@mmr.cz. Infolinka +420 234 154 074 je také k dispozici v pracovních dnech od 9:00 do 11:00 hod. a od 13:00 do 15:00 hod.

 

Dokument ke stažení:

 

Související článek:

 

04.10.2016 20:32

Greenpeace na komíně Chvaletické elektrárny nehrají fér

Na jedné z chladících věží hnědouhelné elektrárny Chvaletice se demonstrativně utábořilo jedenáct aktivistů Greenpeace. "Chcete dýchat kouř z Chvaletic o deset let déle?" ptají se emotivně v tiskové zprávě, kterou o své "přímé akci" vydali. Ta otázka je přímo učebnicovou esencí nesmyslu.

Elektrárnu vlastní soukromá firma Severní energetická, která ji před třemi lety koupila od ČEZ. V té době už byly Chvaletice dávno vybaveny odlučovači síry a prachu. Zásadní ekologizace elektrárny byla totiž dokončena v roce 1998, kdy se škodlivé emise snížily až o 95 procent. Čtete dobře – už před skoro dvaceti lety poklesly emise tak obrovsky, že elektrárna dnes vypouští jen pět procent toho, co běžně chrlila do ovzduší za komunistů. Kouřové plyny jsou dokonce o polovinu čistší, než povolují dnešní normy.

 

Skrytá agenda

A teď probíhá další modernizace podle požadavků EU, aby elektrárna mohla fungovat až do roku 2030. Produkci oxidů dusíku to sníží asi na polovinu dnešního už tak nízkého stavu a díky novým účinnějším filtrům se sníží i prašnost. Modernizace přijde na skoro tři miliardy korun, které vlastník elektrárny zaplatí z vlastní kapsy. To je důležité – kdyby totiž elektrárna zůstala státnímu ČEZ, modernizaci bychom platili my všichni.

Logicky tedy můžeme shrnout, že Greenpeace protestují proti dalšímu zlepšování už tak vyčištěného životního prostředí Pardubicka. Proč? Odpověď je třeba hledat právě ve změně vlastníka elektrárny. Akciovce Severní energetická patří severočeský hnědouhelný důl ČSA. Když před třemi lety získala i Chvaletice, celkem logicky v nich místo původního uhlí z dolu Nástup začala pálit své vlastní uhlí z dolu ČSA. To je výrazně kvalitnější, takže produkuje méně imisí. Greenpeace by tomu tedy měli tleskat, jenže opak je pravdou. Proč?

V minulosti se Greenpeace se Severní energetickou střetli ve sporu o zachování územních limitů právě na dole ČSA. Kdyby se jim teď podařilo prosadit zastavení modernizace Chvaletic, musela by se elektrárna po roce 2020 zavřít – a s ní i odbytiště pro uhlí. Greenpeace tedy na komíně u Pardubic ve skutečnosti demonstrují za severočeské limity. Nepřiznají to ale a na druhém konci republiky prosazují skrytou agendu. Nehrají fér.

 

Nejzásadnější environmentální téma?

"Chvaletice mají nový filtr - naše plíce", hlásal jeden z transparentů na demonstraci, která v Pardubicích proběhla letos v červenci. Myslel to jeho autor vzhledem k výše popsanému vůbec vážně? Nebo si z nás dělal legraci? "Nový filtr" teď přece elektrárně za své vlastní peníze nasadí její vlastník a plíce obyvatel Pardubicka Chvaletice neohrožují ani náhodu. O tom ostatně nejlépe svědčí jejich nezájem – demonstrace se zúčastnilo asi třicet lidí, ze kterých většinu tvořili zaměstnanci Greenpeace.

Obyvatele Pardubicka ve Chvaleticích žádný ekologický problém nevidí, protože tam při věcném a střízlivém pohledu ani žádný není. Kdyby elektrárna hustým černým dýmem skutečně ohrožovala své okolí, sešly by se na demonstraci tisíce lidí a z Chvaletic by se stalo zásadní téma nadcházejících krajských voleb. Ani jedno se ale nestalo. Místní lidé i lokální politici mají úplně jiné starosti, než je jedna čistá elektrárna. "Je to nejzásadnější environmentální téma," řekl šéf energetické kampaně Greenpeace Jan Rovenský. Pro něj možná, ale nikoho jiného Chvaletice prostě nezajímají.

 

Horká záloha solárních panelů

To nejbizarnější nakonec: Chvaletice potřebujeme udržet v provozu právě kvůli Greenpeace. Tahle nadnárodně zelená organizace pomáhala před pár lety prosadit obnovitelné zdroje energie, což vyústilo v tragický "solární tunel". Lány panelů na českých polích musejí být jištěny takzvanou horkou zálohou pro případ, že slunce zajde za mraky. V tom okamžiku regulátor do energetické sítě přesměrovává elektřinu právě z tepelných elektráren. Aktivisté teď tedy na komíně paradoxně sedí jen sami kvůli sobě.

 

 

Autor: Ivan Brezina - publicista, iHNED.cz

04.10.2016 14:34

Evropský parlament schválil klimatickou dohodu

Evropský parlament dnes schválil klimatickou dohodu, která byla pod záštitou OSN přijata loni v Paříži. Celkem 610 europoslanců bylo pro, 38 proti. Jde o historické hlasování, uvedl předseda Evropského parlamentu Martin Schulz. Před europoslanci na plenárním zasedání ve Štrasburku v této souvislosti promluvil i generální tajemník OSN Pan Ki-mun, který ocenil vůdčí roli EU v boji proti klimatickým změnám.

"Evropská unie má dlouhou historii vedoucí úlohy v boji proti klimatickým změnám. Vaše země ukázaly, že si uvědomují závažnost této hrozby," prohlásil Pan Ki-mun. Jeho návštěvu v Evropském parlamentu na začátku narušil nejspíš nespokojený návštěvník, který po příchodu generálního tajemníka do sálu pokřikoval delší dobu na galerii. Co se mu na návštěvě Pan Ki-muna nelíbilo, nebylo jasné.

"Ve jménu lidstva, v zájmu budoucích generací vás vyzývám, abyste podpořili rychlou ratifikaci klimatické dohody," řekl přítomným Pan Ki-mun. "Musíme ukázat, že jsme jednotní. Vydat se směrem k bezpečnější, udržitelnější, spravedlivější budoucnosti pro všechny," dodal šéf OSN a vysloužil si od europoslanců potlesk vestoje. Vzhledem k tomu, že Pan Ki-mun již brzy ve své funkci skončí, předseda europarlamentu následně i celkově ocenil, co "vykonal v tak bouřlivých dobách".

Těsně před hlasováním krátce promluvil i šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker. "Evropa ukazuje, že je schopna učinit velké věci. Možná budu patetický, ale činíme nyní velký krok pro lidstvo a jsem na to velice hrdý," uvedl Juncker.

Z českých europoslanců velká většina klimatickou dohodu podpořila. Proti byl jen europoslanec za Svobodné Petr Mach, hlasování se pak zdržel Evžen Tošenovský. "Členské státy mají podle smluv právo si určit svůj energetický mix a svou energetickou politiku, takže nevidíme důvod, aby se do energetiky vlamoval Evropský parlament," uvedl k tomu Tošenovský.

Minulý týden v pátek dohodu schválili ministři životního prostředí zemí EU. Po očekávaném souhlasu europarlamentu a po následném finálním diplomatickém potvrzení ze strany členských zemí bude moci být dohoda za Evropskou unii předána do New Yorku.

Pařížskou dohodu dosud podepsalo 191 zemí. Dokument stanoví, že jak bohaté, tak chudé státy se mají připojit k opatřením, která omezí oteplování. Podle textu má být oteplování udrženo pod dvěma stupni Celsia ve srovnání s předindustriálním obdobím. V roce 2020 pařížský dokument nahradí Kjótský protokol z roku 1997.

Dohoda má začít platit 30 dní po ratifikaci 55 zeměmi, které jsou dohromady zodpovědné nejméně za 55 procent globálních emisí. Nastávající připojení EU znamená, že tento práh bude překonán, Evropská unie totiž zastupuje 12 procent světových emisí. Dohodu dosud ratifikovalo 62 států, které představují 52 procent emisí.

Počátkem září dohodu ratifikovala Čína a také Spojené státy, nedávno se přidala Indie. V zemích EU zatím potřebný proces není všude dokončen. Například v České republice bude o věci teprve hlasovat parlament, ratifikace by mohla být podle českého ministerstva životního prostředí dokončena příští rok na jaře. Dohodu už ratifikovaly Německo, Francie, Maďarsko, Rakousko, Slovensko, Malta a Portugalsko. Tyto země nejsou zahrnuty do počtu 62 států, které již dohodu ratifikovaly.

 

Zdroj: ČTK

04.10.2016 12:19

Sobotka: Na obnovitelné zdroje energií zatím nelze zcela spoléhat

PROJEV PREMIÉRA Na obnovitelné zdroje energií nelze v současnosti zcela spoléhat a jaderná energetika přispívá v České republice k zajištění bezpečných dodávek elektřiny. V projevu na Evropském jaderném fóru v Bratislavě to řekl český premiér Bohuslav Sobotka. Podle jeho slovenského kolegy Roberta Fica by bylo chybou nepokračovat v přípravě česko-slovenského projektu výstavby nové jaderné elektrárny na západě Slovenska, byť v současnosti se podle něj nové jaderné zdroje stavět nevyplatí.

"Především dnes, v době masivního rozvoje obnovitelných zdrojů energie, je potřeba mít k dispozici zdroj, který zajistí stabilní dodávky čisté energie v základním zatížení sítě. Ačkoliv vnímáme přínos rozvoje obnovitelných zdrojů a jejich posilující roli do budoucna, za stávajících podmínek na ně výhradně nelze spoléhat," řekl Sobotka.

Podle českého premiéra je jaderná energetika jedním ze základních kamenů české energetické soustavy. Sobotka rovněž uvedl, že Česko výhledově počítá s výstavbou dalšího bloku v jaderných elektrárnách Dukovany a Temelín.

"Vnímám, že jaderná energie budí vášně. Mrzí mě snahy tyto emoce využít pro nevěcnou diskreditaci jádra. Velmi často je to čirý populismus. Respektuji rozhodnutí zemí, které se rozhodly jádro ve své energetice nevyužívat. Očekávám, že tyto země budou plně respektovat princip svobodné volby energetického mixu," řekl Sobotka.

Slovenský premiér Fico řekl, že česko-slovenský projekt výstavby nové jaderné elektrárny v západoslovenských Jaslovských Bohunicích získal kladný posudek v rámci hodnocení vlivů na životní prostředí.

"Bylo by velkou chybou, pokud bychom zmeškali čas a nepřipravovali dokumenty. Budeme připraveni na období, kdy se výstavba nových zdrojů může stát atraktivní a aktuální. Pokud vznikne příznivé investiční prostředí, tento projekt můžeme kdykoli oživit," poznamenal Fico, který je dlouhodobě zastáncem jaderné energie, jež má na Slovensku největší podíl na výrobě elektřiny.

Projekt možné výstavby nové atomové elektrárny na Slovensku zastřešuje Jadrová energetická spoločnosť Slovenska, kterou v roce 2009 založilo Slovensko spolu s českým koncernem ČEZ. Od té doby došlo na trzích k výraznému poklesu cen elektřiny.

Význam jaderné energie na Slovensku stoupne po dokončení dvou rozestavěných bloků v jaderné elektrárně Mochovce, kterou vlastní největší výrobce elektřiny na Slovensku, společnost Slovenské elektrárne. Dostavba se proti původním plánům ovšem prodražuje a zpožďuje.

 

Úvodní slovo předsedy vlády na Evropském jaderném fóru 2016 v Bratislavě

Vážený pane premiére Fico, vážené dámy a pánové, vážení hosté,

dovolte mi, abych poděkoval organizátorům za pozvání na 11. Evropské jaderné fórum.

Je mi ctí, že tady mohu dnes jménem České republiky opět toto důležité fórum spoluzahájit. Jeho význam podtrhují mimořádně vzácní vystupující a hosté. Jako tradičně bude řeč o výzvách, jimž čelíme v energetice.

O některých byla řeč na minulých ročnících, některé jsou nové. A zcela zásadní. Chceme ale také hovořit o jejich řešeních. Již několik let se musíme vyrovnávat s nestabilními cenami energie. Tento jev bohužel do velké míry ohrožuje naši konkurenceschopnost na světových trzích. Vzestup nových ekonomik náš pocit jen umocňuje.

Na unijní úrovni se snažíme novým výzvám čelit celostním přístupem. Usilujeme o zásadní změnu vnímání energetické politiky skrze vytváření Energetické unie, která má do problematiky vnést komplexní náhled. Na tomto místě bych chtěl poděkovat Evropské komisi. Oceňuji vydání Ilustrativního programu pro jádro, který sumarizuje budoucí investice do jaderného sektoru v EU.

Je rozhodně pozitivním signálem, že Evropská komise vydala dokument, ve kterém dává najevo, že se s jadernou energetikou do budoucna počítá. Čeká nás představení legislativního návrhu na nové uspořádání trhu s elektrickou energií a nová legislativa pro obnovitelné zdroje energie a energetickou účinnost. Opět lze čekat diskusi o tom, jakým způsobem zabezpečit udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energetiku.

Důležitý je přitom i samotný způsob, jakým tuto diskusi vedeme – komplexnost tématu znamená, že není vždy snadné nalézt kompromis. Napříč státy EU vnímáme řadu názorů – což je přirozeně legitimní. V energetice prostě nelze připravit jedno uniformní řešení; naopak právě zde platí unijní slogan „jednotná v různorodosti“. Tuto diverzitu je třeba respektovat a mít na paměti a unijní energetickou politiku nesvazovat zbytečně rigidními pravidly.

Jsme tu dnes proto, že jadernou energetiku považujeme za dobrý vklad do této diskuse a za vhodné doplnění dalších čistých zdrojů. Výzvy, o nichž jsem hovořil, bez jaderné energetiky nevyřešíme. Region střední a východní Evropy je toho jasným důkazem. Jaderná energetika je jedním ze základních kamenů české energetické soustavy. Její využívání ale i výzkum a vývoj u nás mají dlouhou a úspěšnou tradici.

Jedná se o zdroj, který v České republice zcela zásadním způsobem přispívá k zajištění bezpečnosti dodávek elektrické energie. Především dnes, v době masivního rozvoje obnovitelných zdrojů energie, je potřeba mít k dispozici zdroj, který zajistí stabilní dodávky čisté energie v základním zatížení sítě. Ačkoliv vnímáme přínos rozvoje obnovitelných zdrojů a jejich posilující roli do budoucna, za stávajících podmínek na ně nelze výhradně spoléhat.

A právě proto je hlavním cílem České republiky mít vyvážený a racionálně nastavený energetický mix.

V posledních letech, zejména po událostech v japonské Fukušimě, jsme svědky ideologizace jaderné energetiky a snahy o její marginalizaci. Tyto názorové proudy nejsou příliš konstruktivní – diskusi posouvají mimo racionální rámec. Dnes jsme tady i proto, abychom se pokusili diskusi do racionálního rámce vrátit. Chceme zdůraznit, že jaderná energetika je symbolem stability. Nejen z hlediska bezpečnosti sítě, ale také z hlediska dlouhodobé energetické soběstačnosti země. Že je to zkrátka rozumná volba.

Před dvěma lety zde byla prezentována studie dokazující, že jaderná energie je stále nejlevnějším zdrojem při započtení všech externalit. Pro tento region tato teze platí i dnes.

Je nezbytné dbát na to, aby ceny energie přispívaly ke konkurenceschopné ekonomice a abychom také minimalizovali riziko energetické chudoby. Stabilně nízké ceny energií jsou navíc nezbytnou podmínkou rozvoje průmyslu. Chci v té souvislosti připomenout plán EU zvýšit podíl průmyslu na HDP Evropy. Pro ČR je proto důležité, aby bylo jádro nedílnou součástí evropského energetického mixu.

Do budoucna počítáme s tím, že by až 50 % elektrické energie bylo vyrobeno z tohoto zdroje.

I z tohoto důvodu jsem rád, že se během naší vlády podařilo představit Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky a zahájit práci Stálého výboru pro jadernou energetiku. Právě na této platformě v České republice v současné době vznikají plány, jak uskutečnit výstavbu nového jaderného zdroje v České republice. Tak abychom České republice zajistili budoucnost našich tepelných elektráren, ať již jde o jadernou elektrárnu Dukovany, nebo jadernou elektrárnu Temelín. Tato cesta je na svém začátku a pevně věřím, že na jejím konci bude výstavba nových jaderných zdrojů v naší zemi, které přispějí k posílení energetické bezpečnosti nejen v ČR, ale v celém regionu a v EU.

Shrnuto a podtrženo: jádro považuji za legitimní a bezpečný zdroj energie pro nízkoemisní evropskou ekonomiku 21. století. Samozřejmě vnímám, že jaderná energie budí vášně. Mrzí mě ale snahy tyto emoce využít pro nevěcnou diskreditaci jádra – je to velmi často čirý populismus. Na jedné straně tedy naprosto respektuji rozhodnutí zemí, které se rozhodly jádro ve své energetice nevyužívat. Na druhé straně očekávám, že tyto země budou plně respektovat princip svobodné volby energetického mixu. Jde o svobodu, která je garantována primárním právem EU. Diskuse o využití jádra musí být racionální, nesmí být založena na předsudcích, argumenty bez racionálního základu založené na emocích nejsou řešením. Musíme komunikovat a vysvětlovat a musíme hledat racionální argumentaci.

I proto jsem rád, že máme možnost setkávat se pravidelně v rámci platformy ENEF a otevřeně a transparentně debatovat o postavení jaderné energetiky v moderním světě.

Přeji i tomuto ročníku Fóra úspěch, přeji zajímavou diskuzi a chci poděkovat za vaši pozornost.

 

Bohuslav Sobotka, předseda vlády ČR

 

 

Zdroj: ČTK

04.10.2016 09:39

Veřejné zakázky - přehled nejdůležitějších změn

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jakožto orgán dozoru nad dodržováním zákona vydává informační list Veřejné zakázky v novém, v němž je uveden nejen přehled nejdůležitějších provedených změn oproti dosavadnímu právnímu předpisu, ale také detailně popsány některé nově upravené instituty. Jedná se například o výjimku na právní služby, předběžné konzultace, využití opce, in house zadávání či inovační partnerství.

 

 

Dokument ke stažení:

 

Související článek:

 

04.10.2016 08:32

Slovensko připravilo plán na předcházení s potravinovými odpady

Každý rok se na Slovensku vyhodí zhruba 900 tisíc tun potravin. Ministerstvo zemědělství předkládá vládě Plán předcházení plýtvání potravinami, který má toto číslo snížit. Potřebné budou i legislativní změny. Předcházení vzniku potravinami je totiž součástí nového balíčku oběhového hospodářství Evropské komise. Všechny členské státy EU se taktéž zavázali v rámci cílů udržitelného rozovoje OSN zredukovat plýtvání potravinami na maloobchodní úrovni do roku 2030 o polovinu. Největší podíl na plýtvání potravinami v rámci EU-28 mají domácnosti, které vytvářejí až 53% z celkového množství vyplýtvána potravin. Agrorezort odkazuje na francouzský příklad. Více ZDE

 

Čtěte také:

Francie: Vyhazovat potraviny bude nezákonné (16.2.2016)

 

 

Zdroj: odpady-portal.sk

04.10.2016 08:07

IRZ v roce 2015: Nejvíce ohlašované zůstávají přenosy množství odpadů

MŽP ve spolupráci s CENIA zveřejnilo údaje z ohlašování do Integrovaného registru znečišťování životního prostředí (IRZ). Nejvíce ohlašované i nadále zůstávají přenosy množství odpadů – zejména nebezpečného. Počet ohlašovatelů se již vyšplhal na téměř 5 000. Důvodem je zejména nízká prahová hodnota.

Za rok 2015 byly k dnešnímu dni údaje ohlášeny do IRZ za celkem 5 813 provozoven, což je opět o něco více než v předešlém roce (5 618). Od roku 2011 se jedná o nárůst téměř o 1 000 provozoven. Tento počet ohlásilo 4 224 subjektů (jeden subjekt může ohlašovat za více provozoven).

Z celkového množství jich 959 disponuje jednou nebo více činnostmi, které jsou definovány v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek (nařízení o E-PRTR). Jedná se o jednu z nejvyšších hodnot od počátku ohlašování do E-PRTR (prvním ohlašovacím rokem byl rok 2007). Před rokem bylo těchto provozoven o více než 100 méně (839), avšak v dlouhodobém horizontu se počet ohlašujících do E-PRTR nemění.

Nejvíce ohlašované i nadále zůstávají přenosy množství odpadů – zejména nebezpečného. Počet ohlašovatelů se již vyšplhal na téměř 5 000 (4 918). Počet ohlašovatelů v tomto případě téměř nepřetržitě každým rokem narůstá. Důvodem pro velké množství provozoven dotčených touto povinností je zejména nízká prahová hodnota – 2 t/rok. Naproti tomu ohlašování ostatních odpadů se v roce 2015 týkalo 1 038 ohlašovatelů, přičemž od minulého roku se téměř tento počet výrazněji nezměnil.

Z úniků a přenosů znečišťujících látek se na čele udržely přenosy množství odpadů, které ohlásilo celkem 933 provozoven. V závěsu se pohybují, co se týče počtu ohlašovatelů/provozoven, úniky do ovzduší – zde je počet ohlašovatelů velmi stabilní (za posledních 5 let se počet pohyboval mezi 840 a 880), což se nedá říci o přenosech v odpadech, kde v dlouhodobém pohledu dochází k neustálému zvyšování počtu provozoven. Na dalších místech jsou úniky do vody (99 provozoven) a přenosy v odpadech (87 provozoven). Opět se jedná o poměrně stabilní počty ohlašovatelů v několikaletém horizontu. S nulovým počtem provozoven se i za rok 2015 vyznačují úniky do půdy. Za posledních 5 let pouze v roce 2013 došlo k ohlášení jedním provozovatelem.

Pozitivní trend ohlašování se projevuje v Moravskoslezském kraji, který se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Konkrétně jde o hodnoty polétavého prachu (PM10), který se do IRZ ohlašuje (prahová hodnota je 50 000 kg/rok). U dvou hlavních znečišťovatelů (ArcelorMittal Ostrava a.s. a TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s.) došlo k poklesu ohlášených úniků polétavého prahu. Zejména u společnosti TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s. došlo k poklesu téměř o polovinu (z 470 047 kg na 263 041 kg). Velmi pozitivní je také celkové snížení ohlášeného množství – z 3 386 152 kg na 2 793 401 kg.

Údaje ohlášené do IRZ jsou k dispozici na webových stránkách registru ZDE.

 

Zdroj: MŽP (CENIA)

04.10.2016 08:00

SOVAK ČR k problematice rychlého řešení posílení vodních zdrojů v ČR

Již několik let obyvatelé České republiky vnímají nový fenomén – sucho, které zatím znamená hlavně problémy pro menší zdroje podzemních vod a zřídka i vodovody, využívající jako zdroj vodu povrchovou. Je předkládána řada návrhů na řešení, často však s malým dopadem na skutečné řešení problému. Aktuálně jsou zásoby povrchové vody opět dostatečné, ovšem u řady zdrojů vody podzemní (pro výrobu vody pitné se používají z 50 %) deficit přetrvává a zlepší ho až opravdu dlouhodobý dostatek dešťových a sněhových srážek. Více ZDE

 

04.10.2016 07:45

E15: Česko nechce přísnější cíl pro energetické úspory

Svaz průmyslu a dopravy varuje, že zvažované zpřísnění cíle z 27 na 30 procent bude Česko stát 600 miliard korun.

Česká vláda se postaví proti snaze Evropské komise zvýšit původně dohodnutý cíl pro snižování spotřeby energie do roku 2030. Na sněmu Svazu průmyslu a dopravy, který se konal na Mezinárodním strojírenském veletrhu, to slíbili ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek a ministr životního prostředí Richard Brabec. „Nemíníme připustit další zpřísnění cílů, když už s plněním těch stávajících máme velké problémy,“ uvedl Brabec.

Evropská komise novelu směrnice o energetické účinnosti, kde bude i cíl pro rok 2030, vydá až 12. října. Z pracovních verzí je zřejmé, že Brusel hodlá do směrnice vepsat místo 27 procent, na nichž se dohodli přede dvěma roky šéfové států a vlád, cíl 30 procentní úspory energie proti referenčnímu scénáři. Tento cíl by navíc mohl být pro celou unii závazný.

„Zvýšení cíle pro energetickou účinnost o tři procentní body by stálo českou ekonomiku nejméně 600 miliard korun. Každý rok by se na úspory energie muselo vynakládat zhruba 1,5 procenta HDP,“ tvrdí viceprezident Svazu a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Při vyšším cíli by se podle něj zároveň musela radikálně přepracovat Státní energetická koncepce.

Jenže problém Česka spočívá v tom, že energetické úspory nebere nikdo moc vážně a stát navíc nedokáže na úspory energií čerpat peníze z evropských fondů.

 

Zdroj: E15

03.10.2016 17:39

REACH: Hledáte kontakt na hlavní žadatele o registraci?

Evropská agentura pro chemické látky zveřejnila seznam registrovaných látek, kde jsou uvedeny i kontaktní údaje na hlavní žadatele o registraci. Seznam obsahuje okolo 7 000 látek, uvádí názvy látek řazené abecedně, informace o jejich identifikátorech, typů registrace a zda byla hlavním žadatelem o registraci již dokumentace předložena. Více ZDE

 

03.10.2016 13:12

Stručný průvodce novým zákonem o zadávání veřejných zakázek v oblasti výzkumu, vývoje a inovací

Dnem 1. října 2016 nabyl účinnosti zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek („ZZVZ“), který přinesl mnoho významných změn v oblasti veřejného zadávání. Změny se citelně dotýkají všech zadavatelů veřejných zakázek, kteří tak musí nově zahajovaná zadávací řízení podřídit novým pravidlům. Nejinak je tomu v oblasti výzkumu, vývoje a inovací, kde působí mnoho veřejných zadavatelů z řad veřejných vysokých škol, veřejných výzkumných institucí a dalších subjektů, které jsou povinny nákupy služeb, dodávek nebo stavebních prací realizovat formou zadávacího řízení. Na úvod přinášíme stručný přehled oblastí nové úpravy veřejného zadávání, které se jich nejvíce dotknou. Více ZDE

 

 

Čtěte také:

Stanoviska MMR k novému zákonu o zadávání veřejných zakázek (29.9.2016)

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE