Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

14.07.2016 12:00

Ford nevyváží z evropských továren vůbec žádný odpad

Z výrobních závodů společnosti Ford v Evropě se již nevyváží vůbec žádný odpad. Ještě za rok 2011 ho firma odvezla na skládky 6000 tun. Tento objem přibližně odpovídá roční produkci města s 12 500 obyvateli. Každý rok přitom Ford vyrobí v Evropě 1,2 milionu automobilů.

K inovativním metodám snižování množství odpadu patří například "briketování" směsi kovových třísek a chladicí emulze v motorárně v britském Dagenhamu. Emulzi, jež se při briketování oddělí od třísek, lze opětovně použít při obrábění. Ve Valencii získává Ford alternativní palivo z materiálů, které již nemohou být recyklovány.

Nejnověji dosáhly nulového vývozu na skládky továrny ve španělské Valencii a rumunské Craiově. Již dříve se k tomuto stavu dopracovaly závody v Bordeaux (Francie), Bridgendu a Dagenhamu (Velká Británie) a Kolíně nad Rýnem i Saarlouis (Německo).

V roce 2015 zavedl Ford v rámci svého výrobního systému (Ford Production System) nový způsob řízení spotřeby energie, jenž umožňuje na dálku ovládat vytápění továren. Jedná se o součást strategie, která od roku 2011 přispěla k poklesu spotřeby energie o 25 procent. To odpovídá roční úspoře 800 GWh. V letech 2013 až 2015 Ford také snížil objem vody potřebné pro výrobu jednoho vozu ze 4,04 m3 na 3,81 m3 a zredukoval množství emisí oxidu uhličitého na jeden vyrobený automobil z 0,78 na 0,72 tuny.

 

 

Zdroj: Týden.cz

14.07.2016 10:13

Elektrárna na biomasu dostala pokutu 800 tisíc

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Hradci Králové uložili pokutu 800 tisíc korun společnosti provozující elektrárnu na biomasu. Při kontrolách byla totiž zjištěna závažná porušení zákona o ochraně ovzduší.

V roce 2014 unikly z elektrárny do ovzduší opakovaně tuhé znečišťující látky. „Postihlo to zejména bytovou výstavbu v blízkém okolí. Zjistili jsme, že firma více než osm měsíců provozovala fluidní kotel i náhradní zdroj bez povolení krajského úřadu. Fluidní kotel provozovala, i když neodstranila technickou závadu na zařízení k omezování emisí. To způsobilo nízkou účinnost filtrace. Inspektoři tento stav vyhodnotili jako nebezpečný,“ uvedl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Hradci Králové. Dodal, že povolení k provozu elektrárny společnost od kraje získala až na konci roku 2014.

V roce 2015 pak došlo k dalšímu závažnému porušení zákona o ochraně ovzduší. „Při pravidelném jednorázovém měření emisí byl kvůli nízké účinnosti filtračního zařízení významně překročen limit tuhých znečišťujících látek,“ uvedl dále Trávníček. Právě opakovaně zjištěná nízká účinnost filtrace si vyžádala změnu typu filtrační tkaniny v zařízení.

Společnost se dopustila i dalších méně závažných porušení zákona – nesplnila svou ohlašovací povinnost za rok 2014 a ve stanovené lhůtě ČIŽP nepředala protokol z měření emisí.

„Za uvedená porušení zákona o ochraně ovzduší byla společnosti uložena pokuta 800 tisíc korun. Odvolání, které firma podala, ministerstvo životního prostředí zamítlo a sankci ČIŽP v celé výši potvrdilo,“ dodal Trávníček.

14.07.2016 09:10

Auta na CNG jezdí za korunu na kilometr. Alternativní pohon zná jen 44 % lidí

Stlačený zemní plyn (CNG) jako alternativní pohon automobilů zná jen 44 % lidí, zatímco o zkapalněném ropném plynu (LPG) už slyšelo 85 % obyvatel České republiky. Lidé ale alternativy benzínu a nafty často zaměňují. S ekologickými pohony si většinou spojují vyšší cenu vozů, nízký počet čerpacích stanic nebo omezené možnosti parkování. Za hlavní přínos označují levnější provoz a nižší emise. Ukázal to nedávný spotřebitelský výzkum provedený společností E.ON.

V současné době jezdí v České republice asi 14 tisíc vozidel na alternativní pohon CNG. Oproti stavu před deseti lety jejich počet podle Českého plynárenského svazu narostl třicetinásobně. „Měsíčně je registrováno asi 400 až 500 nových automobilů, z toho osobní a dodávková vozidla na CNG tvoří 2,35 procent,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.

                                                                                                           

Cena benzínu roste, povědomí o CNG také

Povědomí o alternativní dopravě se podle odborníků zvyšuje společně s tím, jak roste cena ropy. Za poslední tři měsíce zdražil benzín v průměru na 30 korun za litr, cena nafty narostla na 28,50 korun. CNG lze naopak u velké části plnicích stanic natankovat už za cenu 17 až 18 korun za kubík, což odpovídá zhruba jednomu litru benzínu.

Zatímco loni znalo CNG jako jeden z alternativních pohonů 32 % lidí, letos povědomí o ekologické alternativě vzrostlo o dvanáct procentních bodů. „Vozy na CNG se využívají především ve firmách s většími vozovými parky, případně s nimi jezdí živnostníci. Povědomí o autech na CNG zvyšuje i rozvíjející se sekundární trh s ojetými vozy, protože lidé v České republice nakupují převážně ojetá vozidla,“ dodává Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.

 

Pronájem ekologických vozů

Při nákupu vozidel sehrává stále větší roli operativní leasing, tedy pronájem vozu. Hlavním faktorem, který ovlivňuje výši splátek, není pořizovací cena vozu, ale zůstatková hodnota. „Ta se u vozidel s pohonem na CNG drží na vyšší úrovni než u klasických motorů, což vede k tomu, že finální splátka je nakonec u vozidla na CNG nižší než u benzínového nebo naftového motoru,“ vysvětluje František Filistein ze společnosti CB Auto, a. s.

Na trhu se stále objevují nová vozidla na CNG, která opouštějí závody předních automobilek. Například model Octavia ve výbavě Active 1,4 TSI o výkonu 81 kW, který jezdí na CNG, lze zakoupit za 448 900 korun. Benzínový model 1,4 TSI s výkonem 110 kW stojí o 16 tisíc korun méně. Za dieselový motor 1,6 TDI o výkonu 81 kW si naopak kupující oproti CNG o 4 tisíce korun připlatí.

Zájem o CNG mezi veřejností zvyšuje nejen zajímavá cena, ale též rozvoj sítě plnicích stanic, kterých je v České republice k dispozici už 124. Jejich počet meziročně vzrostl téměř o 50 procent a další se plánují. Mezi posledními zahájily provoz například stanice v Brně, Jičíně nebo Trutnově. V zemích Evropské unie je asi 3 300 CNG stanic. V České republice probíhá, ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy, nejdynamičtější výstavba. „Do roku 2020 bude v provozu více než 200 veřejných stanic. Tím se zvýší i potenciál pro leasing CNG vozidel,“ dodává Jiří Šimek.

 

Škodovka na CNG ujede kilometr za 0,90 korun

Minimálně jeden typ netradičního pohonu aut dnes využívají asi 3 procenta českých firem. V dohledné době ho plánuje zavést dalších 8 procent podniků. S rozvojem sítě CNG stanic lze očekávat, že zájem poroste rovněž u veřejnosti a lidé začnou ekologické varianty benzínu a nafty více rozlišovat. Tento trend lze přitom pozorovat už dnes. „Až s rozšířením sítě plnicích CNG stanic byla tato ekologická alternativa tradičních pohonů zvýrazněna,“ domnívá se Petr Hrubý.

Podle Františka Filisteina má nyní zájem o vozy s pohonem na CNG stoupající křivku. „Jak se síť čerpacích stanic rozrůstá, pozorujeme zvýšenou poptávku i z řad soukromých zákazníků,“ dodává. A další nárůst zájmu o alternativní dopravu odborníci očekávají. „Rozevírají se totiž cenové nůžky mezi tradičními a alternativními pohony. Například se Škodou Octavií na CNG je možné ujet kilometr za cenu 0,90 korun,“ uvádí Petr Hrubý.

Odhadovat budoucí vývoj ceny kapalných paliv je obtížné, ale plyn je jako komodita stabilnější než ropa a celosvětové zásoby zemního plynu jsou celkově též větší než u ropy. Spotřeba CNG v České republice každoročně narůstá a podle údajů Českého plynárenského svazu dosáhla loni 43,6 milionů kubíků.

13.07.2016 19:30

Poslanci řešili zelenou naftu a horní zákon

SCHŮZE UKONČENA Dne 28. června byla ve 14 hodin zahájena 48. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Na pořadu schůze je opět několik environmentálních předpisů a to konkrétně: EIA, třetí čtení novely zákona o ochraně ovzduší, ochrana přírody a krajiny, biocidy, geneticky modifikované organizmy a několik mezinárodních smluv. Dle návrhu programu by se měla novela zákona o ochraně ovzduší projednávat ve třetím čtení již tento pátek jako 8. bod. Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která má řešit problematiku dopravních staveb, byla zařazena na program schůze na středu odpoledne. Poslanci by měly novelu zákona  projednat ve zkráceném řízení.

 

Aktuality:

13.7.:

  • Horní zákon (ST220): Opoziční TOP 09 neprosadila zákaz některých postupů, které by bylo možné využít při případné těžbě břidlicového plynu. Příslušnou novelu horního zákona dnes Sněmovna zamítla už v úvodním kole projednávání. V dolní komoře ležela déle než dva roky.
    Zdroj: https://www.denik.cz/z_domova/top-09-neprosadila-zakaz-casti-postupu-tezby-bridlicoveho-plynu-20160713.html
  • Novela zákona o spotřebních daních (zelená nafta - živočišná výroba, ST839): Sněmovna podpořila v prvním čtení vládní novelu zákona o spotřebních daních, která umožní rozšířit vratku části spotřební daně, takzvanou zelenou naftu, i na živočišnou výrobu. Ta se dosud poskytovala jen zemědělcům v rostlinné výrobě. Vláda navrhovala, aby sněmovna tento návrh schválila ve zrychleném režimu už v prvním čtení, ale opoziční kluby ODS a TOP 09 a Starostů to vetovaly. Navržená vratka představuje 4380 korun na tisíc litrů paliva.
    Zdroj: https://www.denik.cz/z_domova/top-09-neprosadila-zakaz-casti-postupu-tezby-bridlicoveho-plynu-20160713.html

1.7.:

  • Poslanci dnes začali projednávat ve třetím čtení ve znění pozměňovacích návrhů novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která přináší jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Jednání schůze bylo přerušeno ve 14 hodin, tudíž na následující bod - novelu zákona o ochraně ovzduší zatím nedošlo. Schůze bude pokračovat 12. července ve 14 hodin.

 

29.6.:

EIA (dopravní stvaby):

  • Poslanci schválili již v prvním čtení novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, kterou vláda připravila v reakci k řešení dopravních staveb, kterým bylo vydáno stanovisko EIA dle již neúčinného zákona č. 244/1992 Sb. Návrh obsahuje změnu zákona č. 100/2001 Sb., která umožní pokračovat v povolovacích procesech pro vybrané dopravní projekty. Návrh obsahuje speciální postup pro vydání závazného stanoviska k vlivům prioritního dopravního záměru na životní prostředí (platnost 5 let). Prioritním dopravním záměrem se rozumí záměr, který naplní stanovená kritéria, tj. který se nachází na transevropské dopravní síti, který byl posouzen podle zákona č. 244/1992 Sb. a pro který již bylo ke dni 31. března 2015 vydáno územní rozhodnutí. Dále se musí jednat o záměr, který stanoví vláda nařízením. V důsledku aplikace těchto kritérií by tak navržené ustanovení měly naplnit pouze vybrané projekty dopravní infrastruktury.
  • Premiér Bohuslav Sobotka na okraj Evropské rady dnes jednal s předsedou Evropské komise Jean-Claude Junckerem. Ten potvrdil, že vyjednávání české vlády s Evropskou komisí o problematice EIA dospělo do zdárného konce.
  • Dokumenty:
    • Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí - 843
    • Návrh nařízení vlády -  ZDE

 

Biocidy:

  • Poslanci schválili ve třetím čtení novelu zákona o biocidech ve znění pozměňujících návrhů. Přijaty byly oba pozměňovací návrhy, které najdete  v tisku 702/3). Cílem novely je implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.
  • Nenechte si ujít seminář: Biocidy a detergenty 2016: 6. 10. 2016 (Praha) - více ZDE

28.6.:

EIA (dopravní stvaby):

  • Prvé čtení podle § 90 odst. 2 (schválení v prvém čtení) vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ bylo zařazeno do programu schůze na středu 29. 6., 2. bod ve 14.30 hodin. Novelu schválila vláda v polovině června.

 

Přehled programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 (St 29. 6., 2. bod ve 14.30 hodin)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - třetí čtení (Pá 1. 7., 8. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 686/ - třetí čtení  (Pá 1. 7., 9. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - třetí čtení (Pá 1. 7., 7. bod)
  • Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - třetí čtení 
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změna Přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu přijatá v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 698/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny příloh A a C Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech, přijaté v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 711/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Úmluva o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů, sjednaná v Bonnu dne 23. června 1979, a změny příloh I a II této Úmluvy, přijaté v Quitu dne 9. listopadu 2014 /sněmovní tisk 733/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny Protokolu o perzistentních organických polutantech, Protokolu o omezování acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu a Protokolu o těžkých kovech k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států /sněmovní tisk 734/ - druhé čtení 

Anotace předpisů:

Ochrana ovzduší

Novela zákona o ochraně ovzduší by měla být od platná 1. června 2016 s výjimkami. Výjimkou by měl být i ponížený imisní limit pro částice PM2,5 z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3 s účinností od 1. lednu 2020.

Novela určitě vzbudí velkou diskuzi, protože navrhuje také zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech.  Navrhuje se zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Navržená úprava má i umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety.

Garanční Výbor pro životní prostředí projednal návrh novely zákona o ochraně ovzduší (sněmovní tisk 678) a vydal dne 5. 5. 2016 usnesení pozměňovací návrhy. Ty se týkají například pachů, kde výbor navrhuje, aby ministerstvo životního prostředí stanovilo specifické emisní limity pro látky obtěžující zápachem. Dále se pozměňovací návrhy týkají například záložních zdrojů z pohledu zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování (úprava počtu hodin), vyhlašování smogových situacích, vydávání závazných stanovisek ČIŽP, povinného připojování na soustavy pro zásobování teplem (nově energetický posudek k prokázání ekonomické přijatelnosti). Výbor také připravil variantní pozměňovací návrh vztahující se biopalivům. Poslanecké pozměňovací návrhy se například týkají vypuštění přímé kontroly domácích topenišť nebo pachů.

 

Dokumenty:

  • Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 678/4, který byl rozeslán 27. 5. 2016
  • Výbor pro životní prostředí vydal usnesení (stanovisko) garančního výboru jako sněmovní tisk 678/5

Zákon o biocidech

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU.

Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.

 
Ochrana přírody a krajiny (ST501):

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.

 

13.07.2016 11:44

Vyúčtování za elektřiny a plynu budou mají od července novou podobu

Vyúčtování elektřiny a plynu zaslaná od 1. července 2016 budou mít novou podobu a to na základě vyhlášky č. 70/2016 Sb. Energetického regulačního úřadu. Každá faktura odeslaná po tomto datu musí zahrnovat i vyúčtování v novém formátu, které bude pro zákazníky více srozumitelné a umožní jim srovnání jak s fakturami za předchozí období, tak porovnání se zákazníky, kteří mají smlouvu s jinými dodavateli.

Podrobné vyúčtování zůstane v původní podobě, na první straně vyúčtování však přibude přehledná tabulka, ve které zákazník uvidí zvlášť cenu za stále platby a zvlášť jednotkovou cenu za odebrané množství energie (elektřiny nebo plynu). Dále se zákazník dočte, kolik energie je mu účtováno, kolik činily stálé měsíční platby, kolik platí za odebranou energii celkem a kolik z toho činí DPH. Na úvodní straně bude také uvedena informace o počátečním a konečném stavu elektroměru nebo plynoměru, na jejichž základě bylo vyúčtování vystaveno. Zákazníci si tak budou moci tyto údaje lépe kontrolovat.

 

Dokument ke stažení:

Vyhlášky č. 70/2016 Sb.

 

13.07.2016 09:34

Program Modrá úsporám by měl nabídnout 300 milionů ročně

Ministr životního prostředí Richard Brabec včera v 90' ČT24 hovořil také na téma budoucího programu Modrá úsporám. Ministr uvedl, že by resort chtěl do konce srpna připravit jeho podmínky a také, že by rád do konce roku program spustil. Na projekty by měla jít částka kolem 300 milionů ročně, záležet bude na zájmu. Přepis rozhovoru ministra Brabce s moderátorem Jiřím Václavkem uvádíme níže.

 

 

Dokážete už, pane ministře, upřesnit start Modré úsporám?

Ještě úplně ne, ale platí to, co tam zaznělo i ve vaší reportáži, to znamená, my bychom chtěli do konce, řekněme, srpna připravit i podmínky, ono to není úplně jednoduché a samozřejmě se radíme s celou řadou expertů v této oblasti, abychom to připravili dobře a rádi bychom určitě ještě do konce roku, takže dříve, než jsme původně předpokládali, protože samozřejmě sucho nečeká a je potřeba dělat konkrétní věci a tohle to je jedna z nich, tak bychom rádi do konce roku ten program rozjeli a nabídli, řekněme, první, první konkrétní projekty a první peníze na to, aby během příštího roku nebo první poloviny roku příštího roku už lidé prostě na to mohli čerpat, takže ta výzva předpokládáme, že bychom určitě rozjeli ještě do konce tohoto roku a v zásadě úspěch podmínek, tak je zřejmé, že opravdu na tom začátku se určitě budeme držet spíše té retence vody, protože ta druhá možnost, tedy využití té takzvané šedé vody, té splaškové vody, tak ta je i technicky samozřejmě složitější, takže v první chvíli to budou určitě ty oblasti, kde dnes už reálně sucho hrozí, kde opravdu jsou desítky obcí, které skutečně se potýkají s akutním nedostatkem vody a tam bychom chtěli začít prostě ty pilotní projekty a postupně i podle samozřejmě dostupných peněz, protože to také nebo disponibilních peněz, to také nebude úplně jednoduché, bychom to rádi případně rozšiřovali a naším cílem je, abychom těch projektů mohli dělat tisíce a v tom, řekněme, nejoptimističtějším případě třeba desítky tisíc ročně, abychom ...

 

Rozumím tomu, tak tedy v letošním roce zpracování prvních projektů, proplácení prvních projektů až v příštím roce, pokud jsem to správně pochopil. Kolik peněz by na ty projekty mělo jít, řekněme, v těch prvních měsících, prvním půlroce?

My bychom rádi, řekněme, počítali s částkou, která by byla někde kolem 300 milionů ročně a samozřejmě prostě uvidíme, jak se ty projekty rozjedou, jak velký o ně bude zájem. Protože vlastně my jsme teď, byť to, byť to je trošku do jiné oblasti, ale se suchem to velmi úzce souvisí, vlastně shodou okolností včera jsme představili a rozjeli 300milionový projekt, výzvu, která právě slouží obcím, městům, případně nějakým spolkům, respektive sdružením obcí pro to, aby mohly čerpat dotace na prohlubování třeba studen nebo vrtů nebo vytváření nových vrtů, včetně průzkumných vrtů, prostě aby obce měly možnost zajistit tam, kde je to problém už dnes nebo se ten problém prostě rýsuje v nejbližším období, tak aby měli, aby měli možnost zajistit nové zdroje pitné vody ...

 

Tak tolik, pane ministře, doplnění informací k tomu, co jste říkal, mě zajímá, jaký efekt od toho všeho čekáte, jinými slovy, jak výrazně od hledání nových zdrojů pitné vody, od zadržování dešťové vody, zpracování kalové vody čekáte efekt pro boj se suchem, jaký dopad to má mít?

Víte, ono je to všechno velká skládačka. Prostě boj se suchem, tady se ztratilo bohužel možná až 20 let, kdy se velmi pozdě reagovalo na tu situaci, že vlastně sucho a povodně jsou jenom dvě strany jedné mince a ta mince se jmenuje klimatická změna a zatímco na ty povodně jsme lépe připraveni už dnes po těch katastrofických povodních, tak na ta sucha připraveni nejsme. Ona je to taková plíživá, nejsou možná tak výrazná ani pro média, řekněme, tak, tak atraktivní až, až v poslední době, proto my jsme vlastně rozjeli už od roku 2014 hned po nástupu nové vlády, jsme rozjeli celou řadu konkrétních programů a oni se navzájem doplňují a některé, některé ta, některá ta opatření budou mít efekt rychlejší, například ten program, který jsme rozjeli včera, protože využití, řekněme, nebo vyhloubení těch nových vrtů, studní, to, to je horizont měsíců, a pak jsou samozřejmě opatření, která mají ten, která mají setrvačnost daleko delší, v některých případech roky, v některých případech dokonce víc jak 10 let, to je třeba stavba nových přehrad když si vezmu takový příklad, takže ta skládačka musí být velmi široká, protože to je komplexní problém a začíná například za velmi složitou situací v oblasti udržitelnosti, řekněme, nebo retence nebo schopnosti udržení vody v zemědělské nebo lesní půdě, tam máme obrovské rezervy.

 

Já jsem k tomu směřoval, pane ministře, a zajímá mě, jestli to, o čem mluvíme, jsou jenom drobky, v podstatě jenom taková třešnička na dortu nebo jestli je to opravdu výrazný dílek té skládačky, když použiju vaše slova.

Víte, ono my také úplně nestartujeme z nuly, ono vlastně už v Operačním programu Životní prostředí v letech 7  až, 2007 - 2013 bylo investováno, řádově asi 8 miliard korun z tohoto operačního programu životní prostředí do konkrétních opatření. Byly to stovky projektů, obnovy nějakých menších vodních nádrží, takové ty, řekněme, přírodě blízká opatření. My jsme teď velmi zrychlili to čerpání Operačního programu Životního prostředí v tom novém období a vlastně těch 7 miliard, které jsme měli původně do roku 2020, tak hodláme uvolnit a vypsat ty výzvy už do konce tohoto roku, takže výrazně dříve 3,5 miliardy vlastně už bylo, ty výzvy už byly vypsány a tu druhou půlku budeme vypisovat ještě do konce tohoto roku, což je zásadní zrychlení právě proto, abychom tyhle ty peníze co nejrychleji dostali mezi obce, mezi města, mezi kraje i mezi občany a přinesly ten efekt. To je třeba, to jsou desítky opatření typu právě propojování vodárenských soustav, nové zdroje vody, přírodě blízká opatření, která se třeba týkají právě udržení vody v krajině nebo zpomalení odtoku. Druhou část, která se právě týká zemědělství nebo zásadního, zásadní změny, která musí nastat v oblasti hospodaření se zemědělskou půdou nebo lesní půdou, tak to je samozřejmě už kompetence ministerstva zemědělství, ale my jsme společně s kolegou Jurečkou připravili vlastně materiál, který vláda loňský rok schválila, je to koncepce boje se suchem v České republice, ten materiál má 50 úkolů, které momentálně prostě plníme, takže to, co já jsem vám říkal, je jeden z těch střípků, ale my pracujeme na celé řadě dalších ve všech těch oblastech.

 

Ano, čekáme na ně. Poslední věc, prosím jenom stručnou odpověď, už jste si s Marianem Jurečkou ujasnili, jak to je s těmi rezervními plochami pro potenciální vodní nádrže? Teď narážím na tu změnu názoru ministerstva zemědělství. Původně vytipujeme 16 oblastí, před několika dny či týdny změna, nic takového do konce mandátu této vlády nebude. Tak už víte, proč ta změna a jak to bude?

Ta změna, to je samozřejmě spíš otázka na Mariana Jurečku ...

 

Ano, ale vy  jste na to reagoval v tom smyslu, že si to chcete s Marianem Juračkou vyjasnit. Ptám se na to, zda jste si to vyjasnil.

Určitě my jsme si to vyjasnili, vyjasnili prostě v tom, že teď je priorita 4 nádrží přehradních, které tady, které se začnou stavět nebo začínají se připravovat a ty ostatní záležitosti, to je skutečně už pro, pro další vládu, ale myslím, že i tak budeme mít práce dost.

 

.

13.07.2016 08:00

ČEZ zahájil mezinárodní investiční arbitráž proti Bulharsku

Skupina ČEZ včera formálně podala u Mezinárodního střediska pro řešení sporů z investic (ICSID) rozhodčí žalobu, tzv. Request for Arbitration, proti Bulharské republice, čímž oficiálně zahájila mezinárodní investiční arbitráž dle smlouvy o Energetické chartě z důvodů neochránění investice. K tomuto kroku se rozhodla po celé řadě zásahů bulharských institucí poškozujících podnikání společností ČEZ v Bulharsku a v důsledku dlouhodobě se nezlepšující kritické situace na tamním energetickém trhu. Výše nároku se pohybuje v řádu stovek milionů EUR.

 

ČEZ opakovaně vyzýval bulharskou vládu kurychlené nápravě stávajícího stavu a kompenzaci vzniklých škod. ČEZ v listopadu 2015 zaslal bulharské vládě formální předžalobní výzvu (tzv. Notice of Dispute), ve které žádal o vyřešení sporu smírčí cestou a vyhradil si právo zahájit investiční arbitráž. Bulharská strana možnost řešení sporu smírčí cestou během této doby nevyužila.

 

Skupina ČEZ vstoupila na bulharský trh ke konci roku 2004. Distribuční i prodejní společnost zde obsluhuje přibližně 3 miliony zákazníků, zejména v západní části Bulharska. Skupina ČEZ vlastní v Bulharsku i další aktiva, mimo jiné i černouhelnou elektrárnu ve Varně, jejíž provoz byl v lednu 2015 pozastaven. Situace v bulharském energetickém sektoru je kritická a zejména cenová rozhodnutí tamního regulátora dlouhodobě neodpovídají tomu, co mohlo být očekáváno s ohledem na  průběh privatizace. Proto se subjekty působící v energetice v posledních letech potýkají s klesající ziskovostí nebo ztrátami a nízkou likviditou.

12.07.2016 18:45

Sucho jako hrozba budoucnosti? Téma pro dnešní 90' ČT24

AVÍZO Na jedné straně přívalové deště a povodně, na straně druhé sucho. Dva póly, které vnímáme v posledních letech stále častěji. S těmito extrémy se musí vyrovnávat také krajina. Kvůli necitlivým zásahům člověka je to ale často velmi složité. Jak udržet vodu v krajině? Která opatření nás v budoucnu mohou ochránit před nedostatkem vody a jaké počasí nejvíce vyhovuje zemědělcům? Téma dnešní 90' ČT24 bude sucho a proměny počasí. Záznam pořadu ZDE

 

 

 

12.07.2016 18:40

Ekologické organizace se domáhají zrušení programu na zlepšení kvality ovzduší

Sdružení Čisté nebe ve spolupráci s právníky z Frank Bold podala návrh na zrušení Programu zlepšování kvality ovzduší aglomerace Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek, přijatého letos v dubnu. Program podle nich neobsahuje dostatečně určitá opatření, jejich časový plán ani srozumitelné a podložené hodnocení jejich účinnosti. Jinými slovy neříká, jak má být cíle dosaženo. Z některých částí odůvodnění Programu a vyhodnocení jeho vlivů na životní prostředí navíc prý vyplývá, že stanovený termín je nereálný. Výtky ale Ministerstvo životního prostředí považuje za nepodložené.

“Program zlepšování kvality ovzduší je v mnoha ohledech vágním dokumentem a myslíme si, že nezaručí potřebné zlepšení situace ve stavu ovzduší. Lidé z Ostravska tak budou nadále vystaveni nadlimitním koncentracím polétavého prachu a rakovinotvorného benzo(a)pyrenu, které v České republice a potažmo i Evropě nemají obdoby. Potřebujeme, aby byl vydán takový program, který zajistí, že i my jednou budeme moci dýchat čistý vzduch,” komentuje za sdružení Čisté nebe jeho ředitelka Anna Plošková.

Iniciátoři jsou přesvědčeni, že případné zrušení Programu nebude mít žádné závažné negativní následky, protože opatření v něm obsažená jsou natolik neurčitá, že je lze realizovat i bez Programu. Řada z nich se již realizuje nebo plánuje, bez ohledu na existenci Programu (například výměny domácích kotlů nebo výstavba obchvatů).

Naopak pokud bude plán soudem zrušen, bude podle iniciátorů muset MŽP přijmout nový plán, který jasně vymezí kroky a opatření, která je třeba podniknout, aby se znečištění snížilo na zákonnou úroveň, stanoví pro jejich realizaci časový plán a priority.

„Dneska bohužel může kdokoli žalovat kohokoli, aniž by měl řádný důvod. Program vznikl ve spolupráci s odborníky, kteří na základě navržených opatření potvrdili, že jejich realizace povede ke zlepšení ovzduší do roku 2020,“ reagovala mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Snahu sdružení zrušit nový program ministerstvo kritizuje. „Nebylo by to dobrou zprávou pro obyvatele Moravskoslezského kraje, znamenalo by to především odklad důležitých opatření, která jsou jedním z argumentů pro Evropskou komisi s cílem předejít právě její případné žalobě u Evropského soudního dvora,“ upozornila Roubíčková.

Frank Bold a Čisté nebe proto podali žalobu k Městskému soudu v Praze. „Správní soud obdržel 30. června žalobu na ministerstvo životního prostředí, organizace požadují zrušení opatření obecně platné povahy. Případem se nyní zabývá příslušný soudce,“ uvedla mluvčí soudu Markéta Puci.
 

Dokument ke stažení:

Tisková zpráva ČN

12.07.2016 12:48

Ministři diskutovali o vodním hospodářství, ochraně klimatu a jejím udržitelném financování

Ministři životního prostředí Evropské unie na svém neformálním setkání v Bratislavě diskutovali o hospodaření s vodou v souvislosti se změnou klimatu a o postupu v mezinárodním klimatickém vyjednávání. Mezi další témata patřily finanční nástroje a systém řízení ve vazbě na klimaticko-energetické cíle EU do roku 2030. Na společném zasedání ministrů odpovědných za životní prostředí a energetiku zastupoval MŽP náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž.

Během dvoudenního neformálního zasedání Rady pro životní prostředí se v Bratislavě uskutečnila konference ke zlepšení hospodaření s vodou s cílem zajistit soulad s ostatními složkami životního prostředí. Ministři si při této příležitosti vyměnili zkušenosti s řešením problematiky sucha, které naposledy probírali i ministři Visegrádské skupiny na setkání v Lednici.

„Pro Českou republiku toto téma patří mezi hlavní priority, a to i pro české předsednictví v Mezinárodní komisi pro ochranu Dunaje v letošním roce. ČR je velmi aktivní v řešení aktuální problematiky sucha. Vedle chystaných strategických dokumentů zaměřených na boj se suchem, na nichž spolupracuje MŽP s dalšími resorty, jsou pro obce a města dalším nástrojem dotace z Operačního programu ŽP 2014–2020 či národních programů. V OPŽP byly zahájeny výzvy pro projekty řešící rekonstrukce úpraven vody a propojování vodárenských soustav, na chytré hospodaření s vodou nebo na zadržení vody v krajině přírodě blízkými opatřeními. Dále MŽP v těchto dnech otvírá příjem žádostí o dotaci na nové i průzkumné vrty řešící zdroje pitné vody, včetně jejich napojení na vodovodní řady. Připraveno je ve výzvě pro města, obce či dobrovolné svazky obcí 300 mil. Kč,“ uvedl k tématu náměstek Vladislav Smrž. Mezi další opatření na boj se suchem v ČR lze zmínit dále např. vznikající podklady pro tzv. Plán pro zvládání sucha.

Na téma sucha navázal první bod jednání ministrů EU – otázka vodního hospodářství v souvislosti s dopady klimatické změny. „Nedostatek vody působí nerovnováha mezi spotřebou a disponibilními zdroji, proto je nutné se zaměřit na efektivní využívání vody v zemědělství, průmyslu a ve městech. Co se týká vodních zdrojů, je nezbytné správně hospodařit na zemědělské půdě i v lesích a zaměřit se na realizace přírodě blízkých opatření, která jsou ze své podstaty efektivnější než výstavba nových nádrží,“ prozradil k této otázce náměstek Smrž. Aktuální stav sucha v České republice monitoruje a vyhodnocuje ČHMÚ ve spolupráci s dalšími organizacemi. Podle dostupných projekcí klimatických modelů lze v dalších desetiletích s velkou pravděpodobností očekávat další růst teploty a s tím související vyšší výpar vody a větší riziko výskytu a trvání sucha.

Vztahu sucha a klimatické změny se věnuje v ČR loni vládou schválená Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR. Ve vazbě na tuto strategii vznikne ještě letos tzv. Národní akční plán adaptace na změnu klimatu. „Ten bude formulovat již konkrétní opatření určená k realizaci, včetně výše finančních nároků, které by měly jednotlivé resorty každoročně v průběhu příštích pěti let vyčlenit ze svých rozpočtových kapitol. Akční plán chce MŽP předložit vládě ke schválení do 31. 12. 2016,“ vysvětlil náměstek Smrž.

Ministři evropské osmadvacítky také probrali stav mezinárodního vyjednávání o ochraně klimatu, a to především v souvislosti s přípravou na 22. zasedání smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, které proběhne 7. – 18. listopadu 2016 v Maroku. Ministři ocenili výsledek 21. zasedání v Paříži, na němž byla přijata Pařížská dohoda, která bude, jakmile vstoupí v platnost, sloužit jako nový globální právně závazný nástroj pro ochranu klimatu. „Pro navazující jednání a co nejrychlejší uvedení Pařížské dohody v život je důležité, aby byla ratifikována co nejdříve,“ podotkl náměstek Smrž a zdůraznil, že ratifikace dohody ze strany ČR i EU by měla být dokončena ještě před jejím předpokládaným vstupem v platnost (tedy před r. 2020). Dále je z pohledu ČR důležité, aby následující jednání probíhala konstruktivně, v mezích mandátu Pařížské dohody, a aby nebyla znovu otvírána problematická témata, která se podařilo vyřešit již během dosud uskutečněných jednání.

Na úrovni EU byl v roce 2014 přijat cíl pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 40 % v porovnání se základním rokem 1990. Požadovaný alespoň 40% redukční cíl pro rok 2030 předpokládá snížení emisí na úrovni EU o 43 % v sektorech EU ETS a 30 % v sektorech mimo EU ETS oproti roku 2005. Česká republika považuje EU ETS za hlavní nástroj ke splnění stanovených cílů efektivním způsobem a s co nejnižšími náklady a zároveň s napětím očekává nový návrh, který Evropská komise právě připravuje pro sektory non-ETS, včetně sektoru LULUCF který by měl být ještě v červenci zveřejněn.

Na závěr ministři pro životní prostředí a ministři pro energetiku diskutovali o finančních nástrojích a systému řízení s ohledem na dosažení uvedených cílů EU v oblasti klimatu a energetiky. Této části jednání se vedle náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže zúčastnil i zástupce českého ministerstva průmyslu a obchodu. Snahou EU v této oblasti je dosáhnout vhodného nastavení mechanismů řízení a financování. V rámci revize systému EU ETS se za tímto účelem plánuje vytvoření dvou nových finančních nástrojů: tzv. Modernizačního a Inovačního fondu.

Během dvoudenního neformálního zasedání Rady pro životní prostředí se v Bratislavě uskutečnila konference ke zlepšení hospodaření s vodou s cílem zajistit soulad s ostatními složkami životního prostředí. Ministři si při této příležitosti vyměnili zkušenosti s řešením problematiky sucha, které naposledy probírali i ministři Visegrádské skupiny na setkání v Lednici.

„Pro Českou republiku toto téma patří mezi hlavní priority, a to i pro české předsednictví v Mezinárodní komisi pro ochranu Dunaje v letošním roce. ČR je velmi aktivní v řešení aktuální problematiky sucha. Vedle chystaných strategických dokumentů zaměřených na boj se suchem, na nichž spolupracuje MŽP s dalšími resorty, jsou pro obce a města dalším nástrojem dotace z Operačního programu ŽP 2014–2020 či národních programů. V OPŽP byly zahájeny výzvy pro projekty řešící rekonstrukce úpraven vody a propojování vodárenských soustav, na chytré hospodaření s vodou nebo na zadržení vody v krajině přírodě blízkými opatřeními. Dále MŽP v těchto dnech otvírá příjem žádostí o dotaci na nové i průzkumné vrty řešící zdroje pitné vody, včetně jejich napojení na vodovodní řady. Připraveno je ve výzvě pro města, obce či dobrovolné svazky obcí 300 mil. Kč,“ uvedl k tématu náměstek Vladislav Smrž. Mezi další opatření na boj se suchem v ČR lze zmínit dále např. vznikající podklady pro tzv. Plán pro zvládání sucha.

Na téma sucha navázal první bod jednání ministrů EU – otázka vodního hospodářství v souvislosti s dopady klimatické změny. „Nedostatek vody působí nerovnováha mezi spotřebou a disponibilními zdroji, proto je nutné se zaměřit na efektivní využívání vody v zemědělství, průmyslu a ve městech. Co se týká vodních zdrojů, je nezbytné správně hospodařit na zemědělské půdě i v lesích a zaměřit se na realizace přírodě blízkých opatření, která jsou ze své podstaty efektivnější než výstavba nových nádrží,“ prozradil k této otázce náměstek Smrž. Aktuální stav sucha v České republice monitoruje a vyhodnocuje ČHMÚ ve spolupráci s dalšími organizacemi. Podle dostupných projekcí klimatických modelů lze v dalších desetiletích s velkou pravděpodobností očekávat další růst teploty a s tím související vyšší výpar vody a větší riziko výskytu a trvání sucha.

Vztahu sucha a klimatické změny se věnuje v ČR loni vládou schválená Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR. Ve vazbě na tuto strategii vznikne ještě letos tzv. Národní akční plán adaptace na změnu klimatu. „Ten bude formulovat již konkrétní opatření určená k realizaci, včetně výše finančních nároků, které by měly jednotlivé resorty každoročně v průběhu příštích pěti let vyčlenit ze svých rozpočtových kapitol. Akční plán chce MŽP předložit vládě ke schválení do 31. 12. 2016,“ vysvětlil náměstek Smrž.

Ministři evropské osmadvacítky také probrali stav mezinárodního vyjednávání o ochraně klimatu, a to především v souvislosti s přípravou na 22. zasedání smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, které proběhne 7. – 18. listopadu 2016 v Maroku. Ministři ocenili výsledek 21. zasedání v Paříži, na němž byla přijata Pařížská dohoda, která bude, jakmile vstoupí v platnost, sloužit jako nový globální právně závazný nástroj pro ochranu klimatu. „Pro navazující jednání a co nejrychlejší uvedení Pařížské dohody v život je důležité, aby byla ratifikována co nejdříve,“ podotkl náměstek Smrž a zdůraznil, že ratifikace dohody ze strany ČR i EU by měla být dokončena ještě před jejím předpokládaným vstupem v platnost (tedy před r. 2020). Dále je z pohledu ČR důležité, aby následující jednání probíhala konstruktivně, v mezích mandátu Pařížské dohody, a aby nebyla znovu otvírána problematická témata, která se podařilo vyřešit již během dosud uskutečněných jednání.

Na úrovni EU byl v roce 2014 přijat cíl pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 40 % v porovnání se základním rokem 1990. Požadovaný alespoň 40% redukční cíl pro rok 2030 předpokládá snížení emisí na úrovni EU o 43 % v sektorech EU ETS a 30 % v sektorech mimo EU ETS oproti roku 2005. Česká republika považuje EU ETS za hlavní nástroj ke splnění stanovených cílů efektivním způsobem a s co nejnižšími náklady a zároveň s napětím očekává nový návrh, který Evropská komise právě připravuje pro sektory non-ETS, včetně sektoru LULUCF který by měl být ještě v červenci zveřejněn.

Na závěr ministři pro životní prostředí a ministři pro energetiku diskutovali o finančních nástrojích a systému řízení s ohledem na dosažení uvedených cílů EU v oblasti klimatu a energetiky. Této části jednání se vedle náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže zúčastnil i zástupce českého ministerstva průmyslu a obchodu. Snahou EU v této oblasti je dosáhnout vhodného nastavení mechanismů řízení a financování. V rámci revize systému EU ETS se za tímto účelem plánuje vytvoření dvou nových finančních nástrojů: tzv. Modernizačního a Inovačního fondu.

12.07.2016 09:25

MŽP spustilo program na boj se suchem, peníze půjdou na zdroje pitné vody v obcích

NOVÉ DOTACE Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje program zaměřený na průzkum, posílení a budování zdrojů pitné vody. V praxi to znamená dotace na nové i průzkumné vrty řešící zdroje pitné vody v obcích, včetně jejich napojení na vodovodní řady. Cílem nového programu je zajistit dostatek pitné vody pro obyvatele České republiky.

„Na vině je nejen změna klimatu, ale i skutečnost, že v minulosti byla oblast hospodárného nakládání s vodou zanedbávána. To chceme změnit, proto obcím a městům nabízíme dotace, které jim pomohou nejenom finančně, ale měly by je i motivovat k tomu, aby se oblasti vodního hospodářství systematicky věnovaly a nepodceňovaly ji,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

V rámci nové výzvy z Národního programu životní prostředí si příjemci podpory rozdělí 300 milionů korun. Půjdou na projekty rozšíření možnosti zásobování obyvatelstva pitnou vodou v odpovídajícím množství a jakosti zejména v lokalitách, kde lidé mají pitné vody nedostatek, anebo voda nedosahuje požadované kvality. Podpořeny budou projekty na regeneraci a zkapacitnění stávajících podzemních zdrojů vody využívaných pro zásobování obyvatelstva pitnou vodou, včetně případných úprav napojení zdrojů na stávající rozvod pitné vody. Podporu mohou získat i projekty realizace průzkumných vrtů na zajištění nových podzemních zdrojů pitné vody a „ostré“ vrty, včetně jejich napojení na stávající rozvod pitné vody. „Boj proti suchu a s ním souvisejícím nedostatkem vody jako takové je jednou z našich hlavních priorit. Šanci získat dotaci by neměly nechat bez povšimnutí zejména obce a města, které již nyní mají problémy zajistit dodávky kvalitní pitné vody pro své obyvatele. Právě tyto obce a města mohou získat na projekty zcela nových anebo zvýšení kapacit nedostatečných veřejných zdrojů pitné vody až 80% dotaci. Minimální výše dotace na jeden projekt činí 100 000 korun, maximální výše 3 miliony korun,“ upřesňuje ministr Richard Brabec.

Oprávněnými žadateli v aktuální výzvě jsou obce, dobrovolné svazky obcí, obchodní společnosti ovládané z více než 50 procent obcemi a městy nebo jinými veřejnoprávními subjekty a příspěvkové organizace územních samosprávných celků. U příspěvkových organizací územně samosprávných celků a obchodních společností je stanoveno, že musejí být vlastníky vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu.

„Žádosti o dotace je možné podat od letošního 11. července do 30. června příštího roku. Času ale není nazbyt, protože příjem žádostí bude ukončen v momentě vyčerpání alokace. Žádosti o dotace budou posuzovány a schvalovány průběžně, nikoliv jak bývá obvyklé až po skončení výzvy. Umožníme tak prakticky okamžitou podporu realizace opatření tam, kde je problém s nedostatkem vody již nyní,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Až 80% dotaci z celkových způsobilých výdajů získají žadatelé, na jejichž území neexistuje veřejný zdroj pitné vody anebo je kapacita jejich stávajícího zdroje či zdrojů pitné vody prokazatelně nedostatečná, případně voda z nich i přes svou technologickou úpravu nesplňuje požadavky na pitnou vodu dle vyhlášky č. 252/2004 Sb. Žadatelé, v jejichž případě kapacita stávajícího zdroje pitné vody dostačuje, ale hrozí prokazatelné riziko, že v následujících pěti letech nebude jejich stávající zdroj kapacitně vyhovovat, získají až 70% dotaci z celkových způsobilých výdajů. Aktuální potřeba dodávek pitné vody a kapacita zdroje pitné vody musí být vyhodnocena v rámci odborného posudku, který žadatel doloží jako jednu z povinných příloh žádosti o poskytnutí podpory.

„Až 60% podporu z celkových způsobilých výdajů mohou získat žadatelé s projekty zaměřenými na průzkum a vyhledání záložního zdroje pitné vody v obci, tedy s projekty průzkumných vrtů,“ dodává Valdman, který upozorňuje na to, že Státní fond životního prostředí ČR pod patronací Ministerstva životního prostředí i nadále pokračuje v pořádání seminářů, jejichž cílem je přiblížit zejména obcím možnosti řešení současných problémů souvisejících s nedostatkem pitné vody a zároveň jim představit dotační příležitosti, které lze na takovéto projekty čerpat z národních a evropských dotačních titulů. Krom aktuálně vyhlašované výzvy bude představena i chystaná podzimní výzva z OPŽP, kde již po druhé bude dána příležitost obcím, městům a vodohospodářským společnostem požádat si o podporu na rozšíření vodovodních sítí, rekonstrukcí úpraven vody a zejména na propojování vodárenských soustav. Představeny budou rovněž možnosti finanční podpory na odstraňování nelegálních skladů odpadů a sanace havarijních stavů. Série seminářů s názvem „Boj se suchem a ekologickými zátěžemi“ se uskuteční na přelomu července a srpna v Praze, Brně a Ostravě a naváže na úspěšnou sérii šesti seminářů nazvaných „Chytré hospodaření s vodou“ – možnosti podpory, kterých se na jaře letošního roku zúčastnilo na tři stovky zástupců měst a obcí.

 

Dokument ke stažení:

 

11.07.2016 15:39

CzechTrade vyhlásil dotace na účast na zahraničních výstavách a veletrzích a na spolupráci s designéry

Malé a střední podniky se mohou od 18. července hlásit do interních projektů agentury CzechTrade NOVUMM, NOVUMM KET a DESIGN. Jejich cílem je podpořit malé a střední podniky na zahraničních výstavách a veletrzích zaměřených na tradiční obory (NOVUMM) či na oblast klíčových technologií (NOVUMM KET – key enabling technologies) a zvýšení konkurenceschopnosti díky modernímu designu od profesionálního designéra (DESIGN). Přihlášky je možné posílat od 18. července.

Podmínkou získání podpory je spoluúčast podniků na nákladech, jejíž výše se liší podle teritoria. Firmy, které se zúčastní veletrhu v Evropě, se musejí podílet z 50 %, podniky na mimoevropských akcích z 30 %. Ty, které budou čerpat podporu projektu DESIGN, mohou získat až 50 % všech nákladů do výše 50 000 Kč na spolupráci s designérem a 130 000 Kč na účast na výstavách a veletrzích zaměřených na design.

Projekt NOVUMM nabízí účast na stovce veletrhů, NOVUMM KET (key enabling technologies) na 50 veletrzích zaměřených na klíčové technologie, mezi které patří například fotonika, mikro- a nanoelektronika, nanotechnologie, pokročilé materiály, průmyslové biotechnologie a pokročilé výrobní technologie. Projekt DESIGN podpoří 200 individuálních spoluprací s průmyslovými designéry a  6 výstav, veletrhů či přehlídek designu.

 

Více informací, dokumenty a seznam veletrhů najdete - ZDE

 

 

11.07.2016 12:48

REACH novinky: Glyfosát, aktualizace pokynů ke zkouškám, nová verze QSAR a biocidy

Poslední aktualizace se týká požadavku na testování vážného poškození očí/podráždění očí a poleptání/podráždění kůže s využitím alternativních metod, tedy bez testování na zvířatech. Více ZDE. Nová verze QSAR 3.4 obsahuje nové a aktualizované databáze, profilery a metabolické simulátory. Více ZDE. Nástroj pro předkládání dokumentací pro biocidy byl aktualizován a nyní již podporuje nový formát IUCLID 6. Více ZDE. ECHA zahájila 45-ti denní veřejnou konzultaci týkající se glyfosátu více ZDE.

 

 

Aktuální nabídka seminářů:



 

11.07.2016 08:06

HN: Likvidace solárních panelů ještě nezačala. Stát už ale chystá změnu pravidel

S likvidací současných solárních panelů se začne až za dvacet let, protože minimálně tak dlouhá je jejich životnost. Již tři roky existuje také zákon, který to má zaručit. Přesto ministerstvo životního prostředí (MŽP) připravuje radikální změnu jeho pravidel. Organizace, které vybírají a spravují peníze na budoucí recyklaci, berou záměry ministerstva téměř jednomyslně jako problematické a ohrožující jejich existenci. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE