Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

12.07.2016 12:48

Ministři diskutovali o vodním hospodářství, ochraně klimatu a jejím udržitelném financování

Ministři životního prostředí Evropské unie na svém neformálním setkání v Bratislavě diskutovali o hospodaření s vodou v souvislosti se změnou klimatu a o postupu v mezinárodním klimatickém vyjednávání. Mezi další témata patřily finanční nástroje a systém řízení ve vazbě na klimaticko-energetické cíle EU do roku 2030. Na společném zasedání ministrů odpovědných za životní prostředí a energetiku zastupoval MŽP náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž.

Během dvoudenního neformálního zasedání Rady pro životní prostředí se v Bratislavě uskutečnila konference ke zlepšení hospodaření s vodou s cílem zajistit soulad s ostatními složkami životního prostředí. Ministři si při této příležitosti vyměnili zkušenosti s řešením problematiky sucha, které naposledy probírali i ministři Visegrádské skupiny na setkání v Lednici.

„Pro Českou republiku toto téma patří mezi hlavní priority, a to i pro české předsednictví v Mezinárodní komisi pro ochranu Dunaje v letošním roce. ČR je velmi aktivní v řešení aktuální problematiky sucha. Vedle chystaných strategických dokumentů zaměřených na boj se suchem, na nichž spolupracuje MŽP s dalšími resorty, jsou pro obce a města dalším nástrojem dotace z Operačního programu ŽP 2014–2020 či národních programů. V OPŽP byly zahájeny výzvy pro projekty řešící rekonstrukce úpraven vody a propojování vodárenských soustav, na chytré hospodaření s vodou nebo na zadržení vody v krajině přírodě blízkými opatřeními. Dále MŽP v těchto dnech otvírá příjem žádostí o dotaci na nové i průzkumné vrty řešící zdroje pitné vody, včetně jejich napojení na vodovodní řady. Připraveno je ve výzvě pro města, obce či dobrovolné svazky obcí 300 mil. Kč,“ uvedl k tématu náměstek Vladislav Smrž. Mezi další opatření na boj se suchem v ČR lze zmínit dále např. vznikající podklady pro tzv. Plán pro zvládání sucha.

Na téma sucha navázal první bod jednání ministrů EU – otázka vodního hospodářství v souvislosti s dopady klimatické změny. „Nedostatek vody působí nerovnováha mezi spotřebou a disponibilními zdroji, proto je nutné se zaměřit na efektivní využívání vody v zemědělství, průmyslu a ve městech. Co se týká vodních zdrojů, je nezbytné správně hospodařit na zemědělské půdě i v lesích a zaměřit se na realizace přírodě blízkých opatření, která jsou ze své podstaty efektivnější než výstavba nových nádrží,“ prozradil k této otázce náměstek Smrž. Aktuální stav sucha v České republice monitoruje a vyhodnocuje ČHMÚ ve spolupráci s dalšími organizacemi. Podle dostupných projekcí klimatických modelů lze v dalších desetiletích s velkou pravděpodobností očekávat další růst teploty a s tím související vyšší výpar vody a větší riziko výskytu a trvání sucha.

Vztahu sucha a klimatické změny se věnuje v ČR loni vládou schválená Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR. Ve vazbě na tuto strategii vznikne ještě letos tzv. Národní akční plán adaptace na změnu klimatu. „Ten bude formulovat již konkrétní opatření určená k realizaci, včetně výše finančních nároků, které by měly jednotlivé resorty každoročně v průběhu příštích pěti let vyčlenit ze svých rozpočtových kapitol. Akční plán chce MŽP předložit vládě ke schválení do 31. 12. 2016,“ vysvětlil náměstek Smrž.

Ministři evropské osmadvacítky také probrali stav mezinárodního vyjednávání o ochraně klimatu, a to především v souvislosti s přípravou na 22. zasedání smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, které proběhne 7. – 18. listopadu 2016 v Maroku. Ministři ocenili výsledek 21. zasedání v Paříži, na němž byla přijata Pařížská dohoda, která bude, jakmile vstoupí v platnost, sloužit jako nový globální právně závazný nástroj pro ochranu klimatu. „Pro navazující jednání a co nejrychlejší uvedení Pařížské dohody v život je důležité, aby byla ratifikována co nejdříve,“ podotkl náměstek Smrž a zdůraznil, že ratifikace dohody ze strany ČR i EU by měla být dokončena ještě před jejím předpokládaným vstupem v platnost (tedy před r. 2020). Dále je z pohledu ČR důležité, aby následující jednání probíhala konstruktivně, v mezích mandátu Pařížské dohody, a aby nebyla znovu otvírána problematická témata, která se podařilo vyřešit již během dosud uskutečněných jednání.

Na úrovni EU byl v roce 2014 přijat cíl pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 40 % v porovnání se základním rokem 1990. Požadovaný alespoň 40% redukční cíl pro rok 2030 předpokládá snížení emisí na úrovni EU o 43 % v sektorech EU ETS a 30 % v sektorech mimo EU ETS oproti roku 2005. Česká republika považuje EU ETS za hlavní nástroj ke splnění stanovených cílů efektivním způsobem a s co nejnižšími náklady a zároveň s napětím očekává nový návrh, který Evropská komise právě připravuje pro sektory non-ETS, včetně sektoru LULUCF který by měl být ještě v červenci zveřejněn.

Na závěr ministři pro životní prostředí a ministři pro energetiku diskutovali o finančních nástrojích a systému řízení s ohledem na dosažení uvedených cílů EU v oblasti klimatu a energetiky. Této části jednání se vedle náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže zúčastnil i zástupce českého ministerstva průmyslu a obchodu. Snahou EU v této oblasti je dosáhnout vhodného nastavení mechanismů řízení a financování. V rámci revize systému EU ETS se za tímto účelem plánuje vytvoření dvou nových finančních nástrojů: tzv. Modernizačního a Inovačního fondu.

Během dvoudenního neformálního zasedání Rady pro životní prostředí se v Bratislavě uskutečnila konference ke zlepšení hospodaření s vodou s cílem zajistit soulad s ostatními složkami životního prostředí. Ministři si při této příležitosti vyměnili zkušenosti s řešením problematiky sucha, které naposledy probírali i ministři Visegrádské skupiny na setkání v Lednici.

„Pro Českou republiku toto téma patří mezi hlavní priority, a to i pro české předsednictví v Mezinárodní komisi pro ochranu Dunaje v letošním roce. ČR je velmi aktivní v řešení aktuální problematiky sucha. Vedle chystaných strategických dokumentů zaměřených na boj se suchem, na nichž spolupracuje MŽP s dalšími resorty, jsou pro obce a města dalším nástrojem dotace z Operačního programu ŽP 2014–2020 či národních programů. V OPŽP byly zahájeny výzvy pro projekty řešící rekonstrukce úpraven vody a propojování vodárenských soustav, na chytré hospodaření s vodou nebo na zadržení vody v krajině přírodě blízkými opatřeními. Dále MŽP v těchto dnech otvírá příjem žádostí o dotaci na nové i průzkumné vrty řešící zdroje pitné vody, včetně jejich napojení na vodovodní řady. Připraveno je ve výzvě pro města, obce či dobrovolné svazky obcí 300 mil. Kč,“ uvedl k tématu náměstek Vladislav Smrž. Mezi další opatření na boj se suchem v ČR lze zmínit dále např. vznikající podklady pro tzv. Plán pro zvládání sucha.

Na téma sucha navázal první bod jednání ministrů EU – otázka vodního hospodářství v souvislosti s dopady klimatické změny. „Nedostatek vody působí nerovnováha mezi spotřebou a disponibilními zdroji, proto je nutné se zaměřit na efektivní využívání vody v zemědělství, průmyslu a ve městech. Co se týká vodních zdrojů, je nezbytné správně hospodařit na zemědělské půdě i v lesích a zaměřit se na realizace přírodě blízkých opatření, která jsou ze své podstaty efektivnější než výstavba nových nádrží,“ prozradil k této otázce náměstek Smrž. Aktuální stav sucha v České republice monitoruje a vyhodnocuje ČHMÚ ve spolupráci s dalšími organizacemi. Podle dostupných projekcí klimatických modelů lze v dalších desetiletích s velkou pravděpodobností očekávat další růst teploty a s tím související vyšší výpar vody a větší riziko výskytu a trvání sucha.

Vztahu sucha a klimatické změny se věnuje v ČR loni vládou schválená Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR. Ve vazbě na tuto strategii vznikne ještě letos tzv. Národní akční plán adaptace na změnu klimatu. „Ten bude formulovat již konkrétní opatření určená k realizaci, včetně výše finančních nároků, které by měly jednotlivé resorty každoročně v průběhu příštích pěti let vyčlenit ze svých rozpočtových kapitol. Akční plán chce MŽP předložit vládě ke schválení do 31. 12. 2016,“ vysvětlil náměstek Smrž.

Ministři evropské osmadvacítky také probrali stav mezinárodního vyjednávání o ochraně klimatu, a to především v souvislosti s přípravou na 22. zasedání smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, které proběhne 7. – 18. listopadu 2016 v Maroku. Ministři ocenili výsledek 21. zasedání v Paříži, na němž byla přijata Pařížská dohoda, která bude, jakmile vstoupí v platnost, sloužit jako nový globální právně závazný nástroj pro ochranu klimatu. „Pro navazující jednání a co nejrychlejší uvedení Pařížské dohody v život je důležité, aby byla ratifikována co nejdříve,“ podotkl náměstek Smrž a zdůraznil, že ratifikace dohody ze strany ČR i EU by měla být dokončena ještě před jejím předpokládaným vstupem v platnost (tedy před r. 2020). Dále je z pohledu ČR důležité, aby následující jednání probíhala konstruktivně, v mezích mandátu Pařížské dohody, a aby nebyla znovu otvírána problematická témata, která se podařilo vyřešit již během dosud uskutečněných jednání.

Na úrovni EU byl v roce 2014 přijat cíl pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 40 % v porovnání se základním rokem 1990. Požadovaný alespoň 40% redukční cíl pro rok 2030 předpokládá snížení emisí na úrovni EU o 43 % v sektorech EU ETS a 30 % v sektorech mimo EU ETS oproti roku 2005. Česká republika považuje EU ETS za hlavní nástroj ke splnění stanovených cílů efektivním způsobem a s co nejnižšími náklady a zároveň s napětím očekává nový návrh, který Evropská komise právě připravuje pro sektory non-ETS, včetně sektoru LULUCF který by měl být ještě v červenci zveřejněn.

Na závěr ministři pro životní prostředí a ministři pro energetiku diskutovali o finančních nástrojích a systému řízení s ohledem na dosažení uvedených cílů EU v oblasti klimatu a energetiky. Této části jednání se vedle náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže zúčastnil i zástupce českého ministerstva průmyslu a obchodu. Snahou EU v této oblasti je dosáhnout vhodného nastavení mechanismů řízení a financování. V rámci revize systému EU ETS se za tímto účelem plánuje vytvoření dvou nových finančních nástrojů: tzv. Modernizačního a Inovačního fondu.

12.07.2016 09:25

MŽP spustilo program na boj se suchem, peníze půjdou na zdroje pitné vody v obcích

NOVÉ DOTACE Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje program zaměřený na průzkum, posílení a budování zdrojů pitné vody. V praxi to znamená dotace na nové i průzkumné vrty řešící zdroje pitné vody v obcích, včetně jejich napojení na vodovodní řady. Cílem nového programu je zajistit dostatek pitné vody pro obyvatele České republiky.

„Na vině je nejen změna klimatu, ale i skutečnost, že v minulosti byla oblast hospodárného nakládání s vodou zanedbávána. To chceme změnit, proto obcím a městům nabízíme dotace, které jim pomohou nejenom finančně, ale měly by je i motivovat k tomu, aby se oblasti vodního hospodářství systematicky věnovaly a nepodceňovaly ji,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

V rámci nové výzvy z Národního programu životní prostředí si příjemci podpory rozdělí 300 milionů korun. Půjdou na projekty rozšíření možnosti zásobování obyvatelstva pitnou vodou v odpovídajícím množství a jakosti zejména v lokalitách, kde lidé mají pitné vody nedostatek, anebo voda nedosahuje požadované kvality. Podpořeny budou projekty na regeneraci a zkapacitnění stávajících podzemních zdrojů vody využívaných pro zásobování obyvatelstva pitnou vodou, včetně případných úprav napojení zdrojů na stávající rozvod pitné vody. Podporu mohou získat i projekty realizace průzkumných vrtů na zajištění nových podzemních zdrojů pitné vody a „ostré“ vrty, včetně jejich napojení na stávající rozvod pitné vody. „Boj proti suchu a s ním souvisejícím nedostatkem vody jako takové je jednou z našich hlavních priorit. Šanci získat dotaci by neměly nechat bez povšimnutí zejména obce a města, které již nyní mají problémy zajistit dodávky kvalitní pitné vody pro své obyvatele. Právě tyto obce a města mohou získat na projekty zcela nových anebo zvýšení kapacit nedostatečných veřejných zdrojů pitné vody až 80% dotaci. Minimální výše dotace na jeden projekt činí 100 000 korun, maximální výše 3 miliony korun,“ upřesňuje ministr Richard Brabec.

Oprávněnými žadateli v aktuální výzvě jsou obce, dobrovolné svazky obcí, obchodní společnosti ovládané z více než 50 procent obcemi a městy nebo jinými veřejnoprávními subjekty a příspěvkové organizace územních samosprávných celků. U příspěvkových organizací územně samosprávných celků a obchodních společností je stanoveno, že musejí být vlastníky vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu.

„Žádosti o dotace je možné podat od letošního 11. července do 30. června příštího roku. Času ale není nazbyt, protože příjem žádostí bude ukončen v momentě vyčerpání alokace. Žádosti o dotace budou posuzovány a schvalovány průběžně, nikoliv jak bývá obvyklé až po skončení výzvy. Umožníme tak prakticky okamžitou podporu realizace opatření tam, kde je problém s nedostatkem vody již nyní,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Až 80% dotaci z celkových způsobilých výdajů získají žadatelé, na jejichž území neexistuje veřejný zdroj pitné vody anebo je kapacita jejich stávajícího zdroje či zdrojů pitné vody prokazatelně nedostatečná, případně voda z nich i přes svou technologickou úpravu nesplňuje požadavky na pitnou vodu dle vyhlášky č. 252/2004 Sb. Žadatelé, v jejichž případě kapacita stávajícího zdroje pitné vody dostačuje, ale hrozí prokazatelné riziko, že v následujících pěti letech nebude jejich stávající zdroj kapacitně vyhovovat, získají až 70% dotaci z celkových způsobilých výdajů. Aktuální potřeba dodávek pitné vody a kapacita zdroje pitné vody musí být vyhodnocena v rámci odborného posudku, který žadatel doloží jako jednu z povinných příloh žádosti o poskytnutí podpory.

„Až 60% podporu z celkových způsobilých výdajů mohou získat žadatelé s projekty zaměřenými na průzkum a vyhledání záložního zdroje pitné vody v obci, tedy s projekty průzkumných vrtů,“ dodává Valdman, který upozorňuje na to, že Státní fond životního prostředí ČR pod patronací Ministerstva životního prostředí i nadále pokračuje v pořádání seminářů, jejichž cílem je přiblížit zejména obcím možnosti řešení současných problémů souvisejících s nedostatkem pitné vody a zároveň jim představit dotační příležitosti, které lze na takovéto projekty čerpat z národních a evropských dotačních titulů. Krom aktuálně vyhlašované výzvy bude představena i chystaná podzimní výzva z OPŽP, kde již po druhé bude dána příležitost obcím, městům a vodohospodářským společnostem požádat si o podporu na rozšíření vodovodních sítí, rekonstrukcí úpraven vody a zejména na propojování vodárenských soustav. Představeny budou rovněž možnosti finanční podpory na odstraňování nelegálních skladů odpadů a sanace havarijních stavů. Série seminářů s názvem „Boj se suchem a ekologickými zátěžemi“ se uskuteční na přelomu července a srpna v Praze, Brně a Ostravě a naváže na úspěšnou sérii šesti seminářů nazvaných „Chytré hospodaření s vodou“ – možnosti podpory, kterých se na jaře letošního roku zúčastnilo na tři stovky zástupců měst a obcí.

 

Dokument ke stažení:

 

11.07.2016 15:39

CzechTrade vyhlásil dotace na účast na zahraničních výstavách a veletrzích a na spolupráci s designéry

Malé a střední podniky se mohou od 18. července hlásit do interních projektů agentury CzechTrade NOVUMM, NOVUMM KET a DESIGN. Jejich cílem je podpořit malé a střední podniky na zahraničních výstavách a veletrzích zaměřených na tradiční obory (NOVUMM) či na oblast klíčových technologií (NOVUMM KET – key enabling technologies) a zvýšení konkurenceschopnosti díky modernímu designu od profesionálního designéra (DESIGN). Přihlášky je možné posílat od 18. července.

Podmínkou získání podpory je spoluúčast podniků na nákladech, jejíž výše se liší podle teritoria. Firmy, které se zúčastní veletrhu v Evropě, se musejí podílet z 50 %, podniky na mimoevropských akcích z 30 %. Ty, které budou čerpat podporu projektu DESIGN, mohou získat až 50 % všech nákladů do výše 50 000 Kč na spolupráci s designérem a 130 000 Kč na účast na výstavách a veletrzích zaměřených na design.

Projekt NOVUMM nabízí účast na stovce veletrhů, NOVUMM KET (key enabling technologies) na 50 veletrzích zaměřených na klíčové technologie, mezi které patří například fotonika, mikro- a nanoelektronika, nanotechnologie, pokročilé materiály, průmyslové biotechnologie a pokročilé výrobní technologie. Projekt DESIGN podpoří 200 individuálních spoluprací s průmyslovými designéry a  6 výstav, veletrhů či přehlídek designu.

 

Více informací, dokumenty a seznam veletrhů najdete - ZDE

 

 

11.07.2016 12:48

REACH novinky: Glyfosát, aktualizace pokynů ke zkouškám, nová verze QSAR a biocidy

Poslední aktualizace se týká požadavku na testování vážného poškození očí/podráždění očí a poleptání/podráždění kůže s využitím alternativních metod, tedy bez testování na zvířatech. Více ZDE. Nová verze QSAR 3.4 obsahuje nové a aktualizované databáze, profilery a metabolické simulátory. Více ZDE. Nástroj pro předkládání dokumentací pro biocidy byl aktualizován a nyní již podporuje nový formát IUCLID 6. Více ZDE. ECHA zahájila 45-ti denní veřejnou konzultaci týkající se glyfosátu více ZDE.

 

 

Aktuální nabídka seminářů:



 

11.07.2016 08:06

HN: Likvidace solárních panelů ještě nezačala. Stát už ale chystá změnu pravidel

S likvidací současných solárních panelů se začne až za dvacet let, protože minimálně tak dlouhá je jejich životnost. Již tři roky existuje také zákon, který to má zaručit. Přesto ministerstvo životního prostředí (MŽP) připravuje radikální změnu jeho pravidel. Organizace, které vybírají a spravují peníze na budoucí recyklaci, berou záměry ministerstva téměř jednomyslně jako problematické a ohrožující jejich existenci. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

09.07.2016 09:58

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc červen (národní emisní stropy)

Dne 30. června 2016 bylo mezi Radou a Evropským parlamentem dosaženo předběžné dohody o směrnici o snížení emisí látek znečišťujících ovzduší. Tato tzv. nová směrnice o národních emisních stropech stanoví přísnější národní limity pro období od roku 2020 do roku 2029 a od roku 2030 dále.

Cílem této směrnice je dále řešit zdravotní rizika a environmentální dopad znečištění ovzduší. Má také harmonizovat právní předpisy EU s mezinárodními závazky (v návaznosti na revizi Göteborského protokolu z roku 2012).

 

Znečišťující látky

Nová směrnice stanoví národní limity pro emise pěti znečišťujících látek: oxidu siřičitého, oxidů dusíku, nemethanických těkavých organických sloučenin, amoniaku a jemných částic.

Národní limity emisí

Národní limity emisí stanovené pro každou znečišťující látku jsou pro období let 2020 až 2029 totožné s limity, k nimž se členské státy již zavázaly v rámci revidovaného Göteborského protokolu. Nyní byla dohodnuta nová přísnější omezení pro období od roku 2030.

Očekává se, že díky těmto novým závazkům se zdravotní dopad znečištění ovzduší sníží v roce 2030 o zhruba 50 % (oproti roku 2005).

Úrovně emisí pro rok 2025

Pro každý členský stát budou stanoveny orientační úrovně emisí pro rok 2025. Základem přitom bude lineární trajektorie pro limity emisí platné od roku 2030. Členské státy budou však mít možnost sledovat nelineární trajektorii, pokud bude účinnější.

Jestliže se členské státy od plánované trajektorie odchýlí, budou muset tuto skutečnost odůvodnit a vysvětlit, jaká nápravná opatření zamýšlejí přijmout.

Flexibilita

V rámci dodržování stanovených limitů je za konkrétních podmínek možná určitá flexibilita. Pokud například některý členský stát nemůže v jednom roce splnit své závazky v důsledku výjimečně chladné zimy či suchého léta, bude mít tato země možnost zprůměrovat své roční emise s hodnotami předcházejícího a následujícího roku.

Harmonogram a další kroky

Komise předložila svůj návrh v prosinci 2013 jako součást „balíčku o kvalitě ovzduší“. Návrh je projednáván řádným legislativním postupem. Evropský parlament odhlasoval svůj postoj k navrhované směrnici v říjnu 2015. Rada se v prosinci 2015 dohodla na obecném přístupu. Aby Rada směrnici mohla přijmout, musí dosáhnout kvalifikované většiny.

V červnu 2016 vyslovil Coreper podporu navrhovanému kompromisnímu znění, které předložilo předsednictví Rady. Evropský parlament toto znění v zásadě přijal 30. června.

Očekává se, že o něm bude hlasovat na podzim. Poté bude znění předloženo Radě ke konečnému přijetí v prvním čtení.

 

09.07.2016 09:57

MPO uzavřelo dobrovolnou dohodu na snižování energetické náročnosti a úspor energie

Ministerstvo průmyslu a obchodu uzavřelo v polovně června s Asociací poskytovatelů energetických služeb dobrovolnou dohodu o spolupráci v oblasti snižování energetické náročnosti a dosahování úspor energie.

Ministerstvo průmyslu a obchodu má zájem vytvářet legislativní podmínky, motivovat a metodicky vést ostatní subjekty ve státním sektoru k využívání projektů, při nichž jsou poskytovány energetické služby se zaručeným výsledkem (uplatnění metody EPC). Asociace bude uplatňovat v rámci realizovaných projektů vyspělé technologické postupy s vysokou účinností a bude mít zájem poskytovat informace o velikosti dosažených úspor u realizovaných projektů EPC.

Kromě jiného dohoda přispěje k plnění cíle v oblasti zvýšení objemu dosahovaných úspor energie podle článku 7 směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti. Plnění cíle je dosahováno formou alternativního schématu prostřednictvím tzv. politických opatření, mezi která patří kromě dotačních programů také dobrovolné dohody mezi státními a privátními subjekty.

 

Dokument ke stažení:

Dobrovolná dohoda o spolupráci mezi MPO a APES

 

08.07.2016 20:27

Nový zákon o odpadech obsahuje několik desítek rozporů

Nový zákon o odpadech dostane vláda k projednání s téměř se 70 rozpory, které uvádíme níže včetně vyjádření Ministerstva životního prostředí a přehledu změn oproti platnému zákonu. Na konci článku si můžete stáhnout aktuální znění návrhu zákona včetně platného znění zákona s vyznačenými změnami. Připomínáme, že platný zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech řídí odpadové hospodářství v ČR již téměř 15 let. Oblast odpadového hospodářství nebude napříště předmětem jediného zákona, ale bude rozdělena, a to na zákon o odpadech a zákon o vybraných výrobcích s ukončenou životností.

 

 

Oproti platnému zákonu obsahuje předkládaný návrh změny zejména v těchto oblastech:

  • poplatek za ukládání odpadů na skládku – navržené změny jsou jak věcného, tak procesního charakteru (plátcem poplatku bude provozovatel skládky, který je povinen poplatek od původce odpadu jako poplatníka vybrat a odvést jej správci poplatku, nově jsou rozvrstveny výše jednotlivých dílčích poplatků, správu poplatku budou vykonávat Státní fond životního prostředí a celní úřad jako správce placení, s tím, že správa poplatku se v plném rozsahu řídí daňovým řádem);
  • poplatek za komunální odpad – nově bude tato problematika upravena pouze v zákoně o místních poplatcích (novela tohoto zákona zpracovaná v součinnosti s Ministerstvem financí je k návrhu připojena), obec si může zvolit buď poplatek za systém nakládání s komunálním odpadem, který je založen na obdobném principu jako rušený poplatek podle § 10b zákona o místních poplatcích, nebo poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, jenž je naopak založen na skutečném množství vyprodukovaného odpadu, který byl odložen do sběrných nádob nebo na určená místa, případně za kapacitu sběrných prostředků na poplatkové období;
  • provoz zařízení pro nakládání s odpady – sběrny odpadu budou muset vybavit prostory zařízení kamerovým systémem a uchovávat záznam po stanovenou dobu;
  • povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady – zejména s ohledem na nutnost zajištění pravidelné revize povolení k provozu zařízení je stanovena maximální doba, po které musí provozovatel provést tuto revizi (6 let), jinak povolení zanikne; pro provoz mobilního zařízení k úpravě nebo využití odpadu na celém území ČR bude povolení vydáváno na dobu určitou (nejdéle 6 let), povolení provozu zařízení bude vydáváno v rozsahu katalogu zařízení (příloha č. 1), který umožňuje na rozdíl od dosavadní právní úpravy jednoznačně rozlišit celkové množství a rozmístění jednotlivých typů zařízení na území České republiky;
  • sběr odpadu - zpřísňuje se sběr odpadu pomocí mobilních zařízení, a to na základě skutečnosti, že není možné zkontrolovat, zda provozovatel mobilního zařízení přijaté odpady dále předal legálním způsobem, nebo se jich nelegálně zbavil, odpad může nově být uložen v mobilním zařízení ke sběru pouze po dobu přepravy do zařízení, nejdéle však po dobu 48 hodin a odpady z mobilního zařízení ke sběru nesmí být předávány do jiného mobilního zařízení;
  • základní ustanovení – podrobnější vymezení čtyř postupů, kterými je možno určit, že odpad přestane být odpadem;
  • řešení problematiky nelegálně soustředěného odpadu (tzv. černých skládek) – návrh vychází z ústavně zakotveného principu vlastnictví zavazuje (čl. 11 odst. 3 Listiny základních práv a svobod) a stanoví postup pro zjištění osoby odpovědné za nelegálně soustředěný odpad a pro zajištění, aby byl odpad odklizen a předán do zařízení určeného pro nakládání s odpady, současně předkladatel počítá s řešením problematiky tzv. černých skládek pomocí nelegislativních nástrojů (danou problematiku bude možné řešit v rámci Programu MŽP, prostřednictvím konkrétních výzev národního programu životního prostředí, administrovaného Státním fondem životního prostředí);
  • obchodování s odpady – bude předmětem samostatného povolení s tím, že tuto činnost budou moci provádět nejen subjekty, které jsou provozovateli zařízení určeného pro nakládání s odpady.

 

Návrh je předkládán s rozpory s následujícími připomínkovými místy:


Ministerstvem vnitra
Rozpor ohledně požadavku Ministerstva vnitra, aby rozsah zajištění míst pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu byl stanoven přímo v zákoně o odpadech.

Vyjádření MŽP: S ohledem na rozsah zákona není možné vyhovět, zároveň ministerstvo již v minulosti avizovalo, že bude požadavky na rozsah pravidelně revidovat a to není na úrovni zákona vhodné. Text byl upraven tak, aby neobsahoval povinnost obce zahrnout požadavky prováděcí vyhlášky do obecně závazné vyhlášky.

Ministerstvem průmyslu a obchodu
Rozpor ohledně povinnosti původce odpadu mít zajištěno další nakládání s odpady, které produkuje.

Vyjádření MŽP: Tuto povinnost má již podle současného zákona. Jedná se o jediný nástroj, jak mohou obce kontrolovat, zda původci odpadů nevyužívají obecní systém nelegálně. Zároveň tato povinnost zajišťuje, že odpady budou předány do povolených zařízení a bude tak zajištěna ochrana životního prostředí. Navíc by akceptováním této připomínky vznikl rozpor se Svazem měst a obcí ČR.

Rozpor ohledně povinnosti poskytovat za převzaté odpady úhradu.

Vyjádření MŽP: Tato povinnost vyplývá z definice v rámcové směrnici o odpadech. Obchodníkem je ten, kdo nakupuje a prodává. Nemůže tedy odpady přijímat bezplatně.

Ministerstvem financí
Rozpor ohledně požadavku, aby dopad v platové oblasti státních rozpočtů budoucích let v dotčených kapitolách jako celku byl neutrální.

Vyjádření MŽP: Tomuto požadavku není možné vyhovět, protože zákon zavádí nová řízení, která umožňují po původní formální transpozici rámcové směrnice fungování některých jejich institutů tak, aby v praxi nepřinášely problémy a existovala jistota povinných osob ohledně obsahu jejich zákonných povinností.

Ministerstvem zemědělství
Rozpor ohledně odpadů soustředěných mimo místa k tomu určená.

Vyjádření MŽP: Ministerstvo zemědělství požaduje zrušit možnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností uložit vlastníkovi pozemku, zabezpečit ho před dalším návozem nelegálně soustředěného odpadu. Předkladatel stanovil tuto povinnost v souladu s věcným záměrem a ústavním principem „vlastnictví zavazuje“. Zrušení povinnosti by znamenalo absenci řešení problému černých skládek.

Úřadem vlády ČR – Vedoucím úřadu vlády

Rozpor ohledně úpravy tzv. recyklační slevy.

Vyjádření MŽP: Poplatky jsou nastaveny tak, aby došlo k jednoznačnému odklonu od skládkování. Cílem je odklonit pokud možno všechny využitelné odpady od skládkování, nikoliv pouze jejich část. Byla zavedena recyklační sleva pro poplatníka, který předal k recyklaci alespoň podíl z celkové produkce komunálního odpadu papíru, plastů, skla a kovů a současně předal k recyklaci alespoň podíl z celkového množství komunálního odpadu.

Rozpor ohledně přístupu ke statistice odpadového hospodářství.

Vyjádření MŽP: Přístup spočívající ve vypuštění všech ustanovení, která se
dotýkají působnosti ČSÚ, byl dohodnut mezi ministrem životního prostředí a předsedkyní ČSÚ. Akceptováním připomínky by tedy vznikl rozpor s Českým statistickým úřadem.

Svazem měst a obcí ČR (dále jen „SMOČR“)

Rozpor ohledně odpovědnosti původce odpadu až do konečného zpracování odpadu.

Vyjádření MŽP: Tuto připomínku není možné akceptovat, tento přístup byl odmítnut již v rámci MPŘ k věcnému záměru. Navíc by akceptování této připomínky způsobilo rozpor s Ministerstvem průmyslu a obchodu, Svazem průmyslu a dopravy a Unií zaměstnavatelských svazů.

Rozpor ohledně možnosti občanů předávat odpad mimo odpadové hospodářství obce.

Vyjádření MŽP: V tomto ohledu se postavení občana a jeho možnosti nijak nemění od stávajícího zákona o odpadech. Tento přístup by znamenal zákaz pro fyzické nepodnikající osoby předávat odpad do jakéhokoliv povoleného odpadového zařízení, které není součástí obecního systému. Fakticky je tak zakázáno občanům nakládat se svým majetkem, přičemž potenciálně zakázaný způsob nakládání nemůže žádným způsobem ohrozit životní prostředí. Při předložení návrhu zákazu výkupu odpadů od fyzických osob v Senátu Parlamentu České republiky, který požadované širší omezení fakticky zahrnuje, byla Ústavně-právním výborem Senátu vznesena pochybnost nad ústavností takového omezení a tento přístup byl odmítnut.

Rozpor ohledně možnosti převedení povinností podle zákona o odpadech na dobrovolný svazek obcí podle zákona o obcích a nastavení povinností v zákoně ve vztahu k takovému svazku.

Vyjádření MŽP: V návrhu je jednoznačně uvedeno, že obec může povinnosti plnit prostřednictvím takového svazku. Jedná se o systém, který funguje již v současné době. Nicméně povinnosti a odpovědnost za jejich plnění je vztažena na obec. Součástí obecního sytému je obecně závazná vyhláška, kterou se systém stanoví, a dále obecně závazná vyhláška, kterou se stanoví poplatek, ze kterého se systém financuje. Bez přenosu těchto pravomocí na svazek není možné přenést veškerá práva a povinnosti na svazek. Pokud mají mít práva a povinnosti obcí obecní svazky, jedná se o zásah do nastavení systému samosprávy v České republice a nemůže být upraven pouze na úrovni zákona o odpadech, ale musí jít o systémovou změnu v podstatě na úrovni Ústavy.

Rozpor ohledně sazeb pro jednotlivé dílčí základy poplatku za ukládání odpadů na skládku uvedeným způsobem.

Vyjádření MŽP: Na základě připomínkového řízení byl výrazně snížen poplatek za ukládání nebezpečných odpadů na skládku. U komunálního odpadu bylo navíc umožněno při splnění ne velmi náročných recyklačních cílů s velmi pozvolným nárůstem ukládat za stávající částku 500 Kč.

Rozpor týkající se požadavku zavést povinnost distributora tiskovin a letáků, sbíraných v systémech obcí, uzavřít na základě žádosti obce smlouvu o úhradě nákladů za třídění tiskovin, jelikož obaly tvoří jen cca 40 % odděleně sbíraného papíru.

Vyjádření MŽP: Toto jde výrazně nad rámec původního návrhu. Akceptování této připomínky by navíc způsobilo rozpor s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Svazem průmyslu a obchodu.

Rozpor ohledně požadavku SMOČR zavést definici využitelného odpadu.

Vyjádření MŽP: V návrhu je slovo využitelný odpad použito pouze v názvu dílčího poplatku za ukládání odpadů na skládku, zároveň se zde jednoznačné odkazuje na to, že se jedná o odpady vymezené v § 30 odst. 1, který stanovuje jednoznačná kvalitativní kriteria určující to, na jaký odpad se toto ustanovení vztahuje.

Rozpor ohledně toho, že není připraveno paragrafové znění vyhlášky stanovující podmínky provozu komunitní kompostárny.

Vyjádření MŽP: Připomínkovým místům byly předloženy teze prováděcích právních předpisů, které jsou v souladu s Legislativními pravidly vlády předkládány jako součást materiálu (č. VIII). MŽP na paragrafovém znění prováděcích právních předpisů pracuje, tyto předpisy budou předmětem mezirezortního připomínkového řízení.

Rozpor týkající se dělení výnosu poplatku za ukládání odpadů na skládku.

Vyjádření MŽP: SMOČR požaduje, aby byla část prostředků poskytována krajům. Vhodnější je přístup, kdy příjemcem je (s výjimkou kompenzace pro obec, na jejímž území se skládka nachází) Státní fond životního prostředí, který tyto prostředky bude přerozdělovat formou dotací do odpadového hospodářství v ČR. Kraje můžou ve svých plánech stanovit pravidla pro přidělování dotací z veřejných prostředků, kterými se budou tyto dotace řídit. Kraje tak fakticky mohou ovlivnit rozdělování těchto prostředků na svém území, zároveň je zaručena jednotná správa těchto prostředků.

Rozpor týkající se horní hranice poplatků za komunální odpad.

Vyjádření MŽP: Horní hranice poplatků je natavena výše, než je v současné době výše průměrných nákladů obcí na jejich odpadové hospodářství a téměř dvakrát výše než je průměrná výše poplatku, kterou obce v současné době nastavují.

Sdružením místních samospráv
Rozpor ohledně povinnosti obcí zveřejňovat informace o odpadovém hospodářství v obci, protože tato data jsou velmi často již veřejně přístupná.

Vyjádření MŽP: Pokud jsou tyto informace v některých obcích přístupné, má taková obec tuto povinnost již splněnou a nemusí zavádět nic nového. Tento přístup má zajistit transparentní hospodaření obcí s odpady a zvýšit povědomí občanů o fungování obecního systému a jeho nákladů.

Krajským úřadem Jihomoravského kraje
Rozpor ohledně problematiky ochrany obchodního tajemství (technologie popsané v provozním řádu zařízení) při zasílání rozhodnutí účastníkům řízení.

Vyjádření MŽP: Tato otázka je řešena obecnými pravidly ochrany obchodního tajemství, stejná otázka se vyskytuje prakticky ve všech povolovacích řízeních podle celé řady dalších předpisů, tuto otázku není nezbytné řešit samostatně v zákoně o odpadech.

Rozpor týkající se toho, že v návrhu není řešen případ, kdy jsou rozhodnutí stavebního úřadu nahrazována rozhodnutími speciálních stavebních úřadů. A není řešena otázka spolupráce správních orgánů. 

Vyjádření MŽP: Vzhledem k tomu, že i když se jedná o rozhodnutí speciálního stavebního úřadu, je možné takové rozhodnutí podřadit pod rozhodnutí vyjmenovaná v návrhu. Na spolupráci správních orgánů se vztahují obecná pravidla dle § 8 správního řádu.

Rozpor ohledně změny správy poplatku za ukládání odpadů na skládku.

Vyjádření MŽP: Provázání správy poplatku s daňovým řádem přináší správci poplatku komplexní systém nástrojů pro výběr poplatku a sankcionování jeho neodvedení. Stanovení jednoho správce daně by mělo zaručit efektivní výběr daně a sjednocení přístupu ke všem plátcům v celé ČR.

Krajským úřadem Moravskoslezského kraje.

Rozpor ohledně hrazení nákladů, vzniklých na základě rozhodnutí provést využití nebo odstranění odpadu, krajským úřadem nebo obecním úřadem obce s rozšířenou působností.

Vyjádření MŽP: Obecní úřad má tuto možnost, včetně povinnosti uhradit takové využití nebo odstranění, kdy následně vymáhá náklady po osobě, která je za odpad odpovědná, již ve stávajícím zákoně a je využívána velmi zřídka. Rozšíření dává krajskému úřadu pouze možnost takový přístup využít, tedy záleží na krajském úřadu, zda tak bude postupovat či nikoliv.

Rozpor ohledně kontroly krajských plánů odpadového hospodářství ze strany ministerstva.

Vyjádření MŽP: Krajské plány odpadového hospodářství musí být v souladu se zákonem a Plánem odpadového hospodářství České republiky. Je nezbytné zajistit naprostý soulad těchto dokumentů a to zejména k zahrnutí všech požadavků vyplývajících z evropských předpisů, protože na obsahu krajských plánů odpadového hospodářství je závislé čerpání dotačních prostředků z evropských fondů.

Rozpor ohledně změny zákona o místních poplatcích, kdy kraj požaduje, aby mohl být poplatník v případě vlastnictví více nemovitostí zpoplatněn vícekrát. 

Vyjádření MŽP: Ministerstvo financí, které je gestorem zákona o místních poplatcích, nepovažuje takový přístup za vhodný. Akceptování této připomínky by navíc způsobilo rozpor s Krajským úřadem Olomouckého kraje.

Rozpor týkající se dělení výnosu poplatku za ukládání odpadů na skládku.

Vyjádření MŽP: Krajský úřad stejně jako SMOČR požaduje, aby byla část prostředků poskytována krajům. Vhodnější je přístup, kdy příjemcem je (s výjimkou kompenzace pro obec, na jejímž území se skládka nachází) Státní fond životního prostředí, který tyto prostředky bude přerozdělovat formou dotací do odpadového hospodářství v ČR. Kraje můžou ve svých plánech stanovit pravidla pro přidělování dotací z veřejných prostředků, kterými se budou tyto dotace řídit. Kraje tak fakticky mohou ovlivnit rozdělování těchto prostředků na svém území, zároveň je zaručena jednotná správa těchto prostředků.

Rozpor týkající se požadavku krajského úřadu zachovat stávající možnost výběru úhrady za komunální odpad prostřednictvím smlouvy.

Vyjádření MŽP: Tento přístup byl odmítnut při projednávání věcného záměru Legislativní radou vlády. Důvodem je, že neexistuje povinnost občana takovou smlouvu uzavřít, přičemž na druhé straně existuje povinnost obce zajišťovat nakládání s jeho odpady.

Rozpor týkající se požadavku krajského úřadu zachovat stávající poplatek podle zákona o místních poplatcích.

Vyjádření MŽP: Konstrukce a správa poplatku je přizpůsobena daňovému řádu, jinak poplatek odpovídá stávající právní úpravě. Jsou navržena přechodná ustanovení, která umožňují plynulý přechod mezi stávající a novou právní úpravou.

Krajským úřadem Karlovarského kraje
Rozpor ohledně nepřihlížení k existujícímu rozhodnutí v pochybnostech, zda je věc odpadem, při přeshraniční přepravě.

Vyjádření MŽP: S ohledem na Nařízení 1013/2006 je třeba přihlížet k nejpřísnějšímu hodnocení příslušných orgánů jednotlivých států, na jejichž území se přeprava odehrává. Není proto možné přihlížet k národnímu rozhodnutí. Takový přístup by mohl pro Českou republiku vést k porušení předpisů Evropské unie. Krajský úřad argumentuje porušením zásady ochrany práv nabytých v dobré víře. To je nutné zcela odmítnout. Rozhodnutí v pochybnostech je pouze deklaratorní. Zároveň, pokud je zákonem stanoveno, že se rozhodnutí nepoužije, není zřejmé, proč by měla být tato osoba v dobré víře.

Magistrátem Hlavního města Prahy
Rozpor ohledně povinnosti krajského úřadu zajistit bezpečné uskladnění odpadů v případě nedokončené přeshraniční přepravy.

Vyjádření MŽP: Uskladnění odpadu z nedovolené přepravy v naléhavém případě je objektivní nutností. V tomto případě neexistuje vhodnější orgán, který by tuto agendu mohl zajistit. Krajské úřady, které vydávají souhlasy k provozování zařízení, jsou proto nejvhodnějším orgánem veřejné správy, který uskladnění odpadu v oprávněném zařízení může v naléhavém případě zajistit.

Krajským úřadem Pardubického kraje

Rozpor ohledně požadavku krajského úřadu, aby měl obecní úřad obce s rozšířenou působností povinnost nikoliv možnost předat odpady k využití nebo zpracování při ohrožení životního prostředí. 

Vyjádření MŽP: Jedná se o úpravu již stávajícího zákona. Není vhodné to nijak měnit, protože existují i řešení podle jiných zákonů na ochranu životního prostředí, přičemž by existovala povinnost postupovat podle zákona o odpadech. Mimo to musí obecní úřad obce s rozšířenou působností vyhodnotit, zda má na takový postup dostatek finančních prostředků.

Krajským úřadem Olomouckého kraje
Rozpor ohledně změny zákona o místních poplatcích, kdy kraj požaduje, aby byl poplatník v případě vlastnictví nemovitosti zpoplatněn pouze jednou. 

Vyjádření MŽP: Dle předkladatele i Ministerstva financí jako gestora zákona o místních poplatcích to z návrhu vyplývá.

Svazem průmyslu a dopravy ČR (dále jen „SPČR“)
Rozpor ohledně kompetencí při rozhodování v pochybnostech, zda movitá věc je odpadem.

Vyjádření MŽP: Hlavním důvodem nové úpravy v předloženém návrhu bylo snížení procesních nákladů jak na straně vlastníků odpadu, tak na straně správních orgánů. Kdy bylo o předběžné otázce, zda je věc odpadem, nezbytné vést samostatné řízení ze strany krajského úřadu. Podle návrhu upraveného po MPŘ rozhodne samostatným výrokem o této otázce úřad, který vede řízení, ve kterém tato otázka vyvstala. Dojde k snížení případů, o kterých rozhodují kraje, které budou moci uvolněné kapacity věnovat agendě povolení, že věc přestává být odpadem a kontrolní a sankční činnosti.

Rozpor týkající se požadavku SPČR řešit problematiku odpadů s obsahem přírodních radionuklidů v samostatném zákoně.

Vyjádření MŽP: Navržená úprava zpřehledňuje v současné době nejasné nakládání s těmito odpady. Návrh umožňuje nakládání s těmito odpady v klasickém odpadovém režimu, samozřejmě za specificky stanovených podmínek. Akceptování připomínky by navíc způsobilo rozpor se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost.

Rozpor nastavení způsobu výběru poplatku za ukládání odpadů na skládku.

Vyjádření MŽP: V původním návrhu byl navržen jako plátce poplatku provozovatel skládky. SPČR a další připomínková místa argumentovala, že se jedná o odklon od zásady „znečišťovatel platí“. V návaznosti na tyto připomínky byl návrh upraven tak, že poplatníkem je původce odpadu a plátcem provozovatel skládky. Tento systém je velmi vhodný z hlediska správy poplatku a odpovídá existujícím daňovým nástrojům například dani z přidané hodnoty.  SPČR nyní požaduje návrat k velmi složitému systému nastavenému dosavadním zákonem o odpadech. Tento sytém je již překonaný a neodpovídá daňovému řádu.
    
Rozpor ohledně požadavku SPČR, aby bylo stanoveno, že ve vymezených případech má krajský úřad možnost nikoliv povinnost odebrat povolení provozu zařízení.

Vyjádření MŽP: Jedná se o stávající právní úpravu, k jejíž aplikaci dochází velmi zřídka. Navrhovaná úprava pouze znejistí adresáty právní normy a má velký korupční potenciál.

Rozpor ohledně horního limitu sankcí ukládaných podle předkládaného zákona o odpadech.

Vyjádření MŽP: Navržená výše odpovídá stávajícímu zákonu o odpadech. Ke změně oproti současné právní úpravě není důvod. Správní orgán je vždy limitován okolnostmi daného případu a mírou ohrožení životního prostředí.

Rozpor ohledně vykazování odpadu za provozovny.

Vyjádření MŽP: Jedná se o stávající přístup, který umožňuje kontrolu skutečného nakládání s odpady. Sběr dat podle provozoven poskytuje informace o skutečné prostorové produkci odpadu. Což je důležité jednak z hlediska kontroly a dále s ohledem na možnost jakéhokoliv plánování v odpadovém hospodářství a nastavování dotačních programů. Opuštěním tohoto přístupu by nebylo možné plnit povinnosti podle čl. 34 a 36 rámcové směrnice a v případě nebezpečných odpadů by došlo k přímému porušení čl. 35.

Rozpor ohledně úpravy povinností k zařízením obsahujícím PCB.

Vyjádření MŽP: Návrh byl na základě připomínek upraven, dále jej není dle názoru předkladatele nezbytné upravovat.

Unií zaměstnavatelských svazů (dále jen „UZS“)
Rozpor ohledně vztahu návrhu zákona k cirkulační ekonomice.

Vyjádření MŽP: Předložený návrh v rozporu s navrženým oběhovým balíčkem není. Nejdůležitější cíle obsažené v současném návrhu změn směrnic jsou v návrhu zákona zahrnuty. I kdyby došlo v průběhu projednávání změn směrnic k jejich změně, nebude nezbytná žádná změna zákona, pouze půjde nahradit navržené cíle cíly přijatými, protože taková změna nemůže mít vliv na to, jak je zákon vystaven, a jaké jsou v něm navrženy nástroje. Pokud by se začal připravovat zcela nový zákon, tak se transpozice zcela jistě nestihne.

Rozpor ohledně metodického řízení krajských úřadů ze strany MŽP.

Vyjádření MŽP: MŽP vykonává vrchní státní dozor v oblasti odpadového hospodářství a metodické vedení dlouhodobě zajišťuje.

Rozpor ohledně kompetencí při rozhodování v pochybnostech, zda movitá věc je odpadem.

Vyjádření MŽP: Hlavním důvodem nové úpravy v předloženém návrhu bylo snížení procesních nákladů jak na straně vlastníků odpadu, tak na straně správních orgánů. Kdy bylo o předběžné otázce, zda je věc odpadem nezbytné vést samostatné řízení ze strany krajského úřadu. Podle návrhu upraveného po MPŘ rozhodne samostatným výrokem o této otázce úřad, který vede řízení, ve kterém tato otázka vyvstala. Dojde k snížení případů, o kterých rozhodují kraje, které budou moci uvolněné kapacity věnovat agendě povolení, že věc přestává být odpadem a kontrolní a sankční činnosti.

Rozpor ohledně okamžiku přechodu odpadu na věc, která není odpadem.

Vyjádření MŽP: Okamžik přesunu odpadu od provozovatele zařízení k další osobě je pro konec odpadu stanoven i v evropských nařízeních, rozdílný přístup v národní úpravě by nastavoval pro každý druh odpadu jiná pravidla, což je zcela neodůvodněné. Zároveň je navržený přístup nejméně sporný a nejlépe kontrolovatelný.

Rozpor ohledně školního sběru.

Vyjádření MŽP: Návrh nastavuje pravidla pro sběr odpadů ve školách, což je stávající praxe velmi důležitá z hlediska osvěty, která však v současné době probíhá na hraně platného práva. UZS možnost provádění školního sběru odmítá. Taková připomínka je pro předkladatele neakceptovatelná, protože školní sběr je nejdůležitějším prvkem v osvětě nakládání s komunálním odpadem a zároveň má v řadě případů charitativní charakter.

Rozpor ohledně doby, po kterou je možné vykonávat sběr odpadu bez povolení ke skladování.

Vyjádření MŽP: O sběr odpadu, aniž by docházelo ke skladování, se jedná, pokud uložení v zařízení nepřesáhne dobu 9 měsíců. Pokud bude v zařízení ke sběru nezbytné uložit odpady po delší dobu, může být zároveň povoleno jako zařízení ke skladování. Tento přístup vyjasňuje vztah zařízení ke sběru odpadů ke kategoriím zařízení podle zákona o integrované prevenci. Evropské předpisy neznají zařízení ke sběru, a tak je nezbytné vymezit jednoznačně, kdy musí být zařízení ke sběru zároveň zařízením ke skladování odpadu.

Rozpor ohledně doby, po kterou může být odpad uložen v zařízení k úpravě, využití nebo odstranění mimo technologii.

Vyjádření MŽP: V zařízení, kde mohou být uloženy odpady, aniž by docházelo ke skladování, se jedná, pokud uložení v zařízení nepřesáhne dobu 9 měsíců. Pokud bude v zařízení nezbytné uložit odpady po delší dobu, může být zároveň povoleno jako zařízení ke skladování. Tento přístup umožňuje, aby zařízení, kde jsou odpady umístěny tak, aby mohly být postupně zpracovávány v technologii zařízení, nemuselo být vždy zároveň zařízením ke skladování odpadů, vyjasňuje se tak vztah ke kategoriím zařízení podle zákona o integrované prevenci.

Rozpor ohledně definic skladování a druhotné suroviny.

Vyjádření MŽP: Dle MŽP definice skladování byla dostatečně upravena. Jiné řešení definice druhotné suroviny by navíc způsobilo rozpor s jinými připomínkovými místy.

Rozpor ohledně možnosti přenesení postavení původce na další osoby kromě vlastníka nemovitosti v případě komunálních a obalových odpadů v nemovitosti.

Vyjádření MŽP: Přenesení odpovědnosti původce na správce nemovitosti by mohlo mít za následek obcházení povinností původců. Správcem by mohl být kdokoliv. Lze předpokládat, že takový přístup by rovněž mohl být identifikován jako rozpor s evropskými předpisy.

Rozpor ohledně přechodu vlastnictví při zpracování odpadu.

Vyjádření MŽP: Zcela zamezit možnosti ponechání vlastnictví osobě, která odpad do zařízení předává, by zbytečně komplikovalo řadu v současné době běžných postupů. A zároveň by zbytečně bez vlivu na ochranu životního prostředí zasahoval do vlastnického práva.

Rozpor ohledně identifikace fyzické osoby, která předává odpad do zařízení.

Vyjádření MŽP: Navrhované ustanovení je již součástí stávající právní úpravy. Důvodem pro jeho zavedení byla eliminace možnosti zneužívání statutu právnické osoby fyzickými osobami při výkupu kovů.

Rozpor ohledně změn provozního řádu v důsledku změny právního předpisu.

Vyjádření MŽP: Předkladatel trvá na nezbytnosti souladu povolení včetně provozního řádu s platným právem.

Rozpor ohledně možnosti krajského úřadu vázat udělení povolení k obchodování s odpady na podmínky.

Vyjádření MŽP: S ohledem na skutečnost, že se jedná o nový institut, je nezbytné ponechat správním orgánům možnost stanovit doplňující podmínky fungování obchodování s odpady. Zároveň možnost stanovování podmínek je vázána pouze na ochranu životního prostředí.

Rozpor ohledně požadavku SPČR, aby bylo stanoveno, že ve vymezených případech má krajský úřad možnost nikoliv povinnost odebrat povolení provozu zařízení.

Vyjádření MŽP: Jedná se o stávající právní úpravu, k jejíž aplikaci dochází velmi zřídka. Navrhovaná úprava pouze znejistí adresáty právní normy a má velký korupční potenciál.

Rozpor ohledně obsahu prováděcích předpisů.

Vyjádření MŽP: Připomínkovým místům byly předloženy teze prováděcích právních předpisů, které jsou v souladu s Legislativními pravidly vlády předkládány jako součást materiálu (č. VIII). MŽP na paragrafovém znění prováděcích právních předpisů pracuje, tyto předpisy budou předmětem mezirezortního připomínkového řízení.

Rozpor ohledně parametrů odpadů, které bude zakázáno ukládat na skládku.

Vyjádření MŽP: Cílem předkladatele je zajistit, aby se na skládky odpadů nedostávaly využitelné odpady, proto je nezbytné zajistit buď jejich přímé využití, nebo nějakou formu dotřídění.

Rozpor ohledně institutu obchodníka s odpady.

Vyjádření MŽP: Tento institut v této podobě předvídá rámcová směrnice. Akceptování připomínky by navíc vedlo k rozporu s Ministerstvem průmyslu a obchodu.

Rozpor ohledně nových informačních povinností pro obce.

Vyjádření MŽP: Informování má jednak motivovat občany k efektivnímu třídění odpadů, a jednak zajišťuje kontrolu financování systému a efektivního nákupu odpadových služeb.

Rozpor ohledně odstraňování infekčního odpadu.

Vyjádření MŽP: Akceptováním připomínky by vznikl rozpor s Ministerstvem zdravotnictví.

Rozpor ohledně prokazování plnění cílů právnických a podnikajících fyzických osob zapojených do systému obce.

Vyjádření MŽP: Povinnost plnit cíle má v případě zapojení původců obec.

Rozpor ohledně obsahu závazných částí POH.

Vyjádření MŽP: Navržený text vyplývá z požadavků na obsah POH vymezených rámcovou směrnicí.

Rozpor ohledně zpoplatňování TZS a „neodpadního materiálu“.

Vyjádření MŽP: V návaznosti na připomínky byl předložen nový návrh struktury poplatků za ukládání odpadů na skládku, kde se nepracuje se zpoplatněním TZS (do úrovně 25%). Byl zaveden poplatek ve výši 45 Kč za ukládání tzv. technologického odpadu na skládky.

Rozpor ohledně výše zpoplatnění zbytkového odpadu.

Vyjádření MŽP: Tento poplatek je důležitý z hlediska prevence. Na základě jednání byl poplatek za ukládání zbytkového odpadu na skládky výrazně snížen.

Rozpor ohledně příjemce poplatku za ukládání odpadů na skládku.

Vyjádření MŽP: Pokud by příjemcem byla pouze obec, na jejímž území skládka leží, nebyla by nijak motivovaná změnit způsob nakládání s odpadem.

Rozpor ohledně příslušnosti krajských úřadů k povolování obchodování s odpady

Vyjádření MŽP: Dle názoru předkladatele je krajská úroveň pro povolování obchodování dostačující.

Rozpor ohledně povinnosti pojištění odpovědnosti za škodu na životním prostředí.

Vyjádření MŽP: Obdobné pojištění je poskytováno v rámci působnosti zákona o haváriích, nehrozí tedy nepřipravenost modifikovat tento produkt pro potřeby zákona o odpadech. Lhůta pro uzavření pojištění je dostatečná.

Rozpor ohledně seznamu zařízení v příloze č. 3.

Vyjádření MŽP: Návrh vychází z podkladu Svazu průmyslu a dopravy. Na základě jednání byl předložen nový návrh přílohy č. 3.

Rozpor ohledně výše poplatků za skládkování.

Vyjádření MŽP: Poplatky jsou nastaveny tak, aby došlo k jednoznačnému odklonu od skládkování již před samotným zákazem skládkování.

Rozpor ohledně povinnosti provozovatele zařízení předložit kopii smlouvy o pojištění odpovědnosti za škodu na životním prostředí.

Vyjádření MŽP: Bylo přislíbeno v rámci vypořádávání MPŘ. Během jednání k tomuto řešení žádné připomínkové místo nevzneslo připomínky.

Rozpor ohledně povinnosti provozovatele zařízení hlásit obci druh a množství převzatého odpadu od fyzických osob.

Vyjádření MŽP: Toto ustanovení je nezbytné pro zajištění plnění cílů obcí. Obce potřebují informace o množství vyprodukovaného odpadu na jejich území.

Rozpor ohledně možnosti obce plnit povinnosti prostřednictvím svazku obcí.

Vyjádření MŽP: Toto je možné již podle současné právní úpravy, podle zákona o obcích, návrh tento přístup nijak nemění, pouze je v zákoně výslovně uvedeno, že tak obce tento přístup mohou využívat.

Rozpor ohledně povinností, které se nevztahují na provozovatele zařízení určeného pro nakládání s odpady, které je součástí obecního systému nakládání s komunálním odpadem.

Vyjádření MŽP: Jedná se o sběrné dvory v systému obce, které přebírají komunální odpad od občanů bezúplatně, není tedy důvod pro plnění těchto povinností.

Hospodářská komora České republiky vyslovila nesouhlasné stanovisko k následujícímu:
 
Nesouhlas s řešením ohledně kompetencí při rozhodování v pochybnostech, zda movitá věc je odpadem.

Vyjádření MŽP: Hlavním důvodem nové úpravy v předloženém návrhu bylo snížení procesních nákladů jak na straně vlastníků odpadu, tak na straně správních orgánů. Kdy bylo o předběžné otázce, zda je věc odpadem, nezbytné vést samostatné řízení ze strany krajského úřadu. Podle návrhu upraveného po MPŘ rozhodne samostatným výrokem o této otázce úřad, který vede řízení, ve kterém tato otázka vyvstala. Dojde k snížení případů, o kterých rozhodují kraje, které budou moci uvolněné kapacity věnovat agendě povolení, že věc přestává být odpadem a kontrolní a sankční činnosti.

Nesouhlas ohledně nastavení způsobu výběru poplatku za ukládání odpadů na skládku.

Vyjádření MŽP: V původním návrhu byl navržen jako plátce poplatku provozovatel skládky. SPČR a další připomínková místa argumentovala, že se jedná o odklon od zásady „znečišťovatel platí“. V návaznosti na tyto připomínky byl návrh upraven tak, že poplatníkem je původce odpadu a plátcem provozovatel skládky. Tento systém je velmi vhodný z hlediska správy poplatku a odpovídá existujícím daňovým nástrojům například dani z přidané hodnoty.  SPČR nyní požaduje návrat k velmi složitému systému nastavenému dosavadním zákonem o odpadech. Tento sytém je již překonaný a neodpovídá daňovému řádu.

 

Dokument ke stažení:

ZOO_stav k 8_7_2016 (2558203)

08.07.2016 18:44

EU se daří zvyšovat produktivitu zdrojů

Podle informací Evropského statistického úřadu Eurostat se produktivita zdrojů v EU zvýšila z 1,48 EUR/kg v roce 2000 na 2,0 EUR/kg v roce 2015, což je zlepšení o 35,4 %. Produktivita zdrojů ukazuje, jak efektivně se využívají přírodní zdroje a jestli je ekonomický růst v souladu s cíli v oblasti ochrany životního prostředí. Mezi jednotlivými členskými státy dosáhlo nejlepších výsledků Nizozemí, Spojené království (obě země 3,44 EUR/kg) a Lucembursko (3,39 EUR/kg), naopak na konci žebříčku se nachází Bulharsko (0,28 EUR/kg), Rumunsko (0,31 EUR/kg) a Estonsko s Lotyšskem (obě země 0,50 EUR/kg).

 

Dokument ke stažení:

Resource productivity in the EU up by 35% in 2015 compared with 2000

 

 

Zdroj: CEBRE, Eurostat

08.07.2016 18:42

Komise bude pomáhat Jižní Koreji zavést systém pro obchodování s emisemi

Evropská komise dnes spustila projekt ve spolupráci s Jižní Koreou, jehož cílem je zavést v Koreji národní systém pro obchodování s emisními povolenkami. Jedná se o první takový systém ve východní Asii. EU má již více než 10 let zkušeností s fungováním systému EU pro obchodování s emisními povolenkami, proto bude Koreji poskytovat zejména technickou asistenci. Projekt bude probíhat v následujících třech letech a mimo jiné přispěje k plnění cílů z pařížské klimatické konference OSN.

 

 

Zdroj: CEBRE

08.07.2016 09:24

MŽP připravilo zásadní novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) předložilo do připomínkového řízení návrh novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Cílem předkládaného návrhu je provést jednak transpozici revize směrnice EIA, jejíž transpoziční lhůta uplyne 16. května 2017. Zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny zákona, jejichž cílem je podle předkladatele zjednodušení právní úpravy. Termín pro připomínky je stanoven do 4.8.2016.

Nejdůležitějšími navrhovanými změnami vycházejícími z revize směrnice EIA jsou: zavedení definice posuzování vlivů na životní, prostředí, nová úprava výjimek z působnosti zákona EIA, změna vymezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA, změny v rozsahu posuzování v procesu EIA, úprava náležitostí oznámení záměru, úprava kritérií pro zjišťovací řízení, úprava náležitostí dokumentace, úprava platnosti stanoviska EIA, zavedení mechanismu pro řešení střetu zájmů a zavedení sankcí.

Nejdůležitějšími změnami, které mají přispět ke zjednodušení právní úpravy, jsou: výrazné omezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA, celková úprava přílohy č. 1 k zákonu EIA, upřesnění definice navazujících řízení, zrušení možnosti vyjadřovat se k posudku, úpravy veřejného projednání, upřesnění podmínek udělování, prodlužování a odjímání autorizace, zefektivnění mezistátního posuzování, zpřesnění pojmů v rámci strategického posuzování, zkrácení, zefektivnění a zjednodušení procesu SEA.

 

Další podrobnosti a dokumenty k návrhu novely zákona EIA najdete ZDE

 


 

 

08.07.2016 08:39

Evropský parlament vyzývá k ambicióznější A-G stupnici

Měla by být zavedena nová a přísnější stupnice A až G informující o energetické účinnosti domácích spotřebičů tak, aby držela krok s technologickým pokrokem, řekli poslanci Evropského parlamentu o hlasování k navrhovaným změnám.

Většina spotřebičů na trhu v současné době splňuje požadavky "třídy A", které byly poprvé stanoveny v roce 2010 a někdy jsou přidávána i označení + (A +, A ++, A +++), poukazují poslanci, kteří dále tvrdí, že stanovení přísnějších požadavků bude vytvářet pobídky k dalšímu zlepšování energetické účinnosti.

Europoslanci schválili stanovisko Parlamentu k navrhované aktualizaci 580 hlasy pro, 52 proti a 79 se zdrželo hlasovaní.

Změna značení pro existující skupiny produktů by měla být zavedena v rozmezí od 21 měsíců do 6 let (dle typu produktu) od nabytí účinnosti právního předpisu tak, aby byla zajištěna jednotná A-G stupnice. Jakákoliv budoucí změna stupnice by měla usilovat o platnost po dobu nejméně 10 let a být uplatněna, pokud se 25% výrobků prodávaných na trhu EU dostane do první třídy energetické účinnosti (A) nebo když 50% z těchto výrobků bude v horních dvou třídách energetické účinnosti A + B.

Pokud nejsou povoleny energetické třídy F a G pro určité skupiny výrobků, měly by být uvedeny na štítku v šedé barvě a stupnice A-E by měla pokrývat standardní stupnici tmavě zelené až červené barvy, dodávají poslanci.

 

Informace o energetické účinnosti na štítcích a reklamách

Štítek by měl obsahovat informace o třídě energetické účinnosti výrobku a jeho absolutní spotřebě v kWh zobrazené za rok nebo za "relevantní dobu," zmiňuje text.

 

Zkušební podmínky v reálném prostředí

Testovací metody a prostředí pro dodavatele a tržní dohledové autority by měly co nejvíce odrážet praktické využití daného produktu běžným uživatelem, říkají poslanci, kteří žádají Evropskou komisi, aby zveřejnila EU měřící a výpočetní metody ve vztahu k těmto specifickým požadavkům pro daný výrobek.

 

Transparentní informace o kompatibilitě pro zákazníky

Poslanci prosazují vznik databáze produktů, jejíž součástí budou webové stránky pro spotřebitele v národních jazycích, s informacemi o každém výrobku a elektronická platforma podporující činnost orgánů pro dozor nad národními trhy.

Právní předpisy o označování energetické účinnosti se vztahují na výrobky se spotřebou energie, které mají významný přímý nebo nepřímý dopad na její spotřebu.

Použité výrobky a dopravní prostředky, jejichž motory zůstávají na stejném místě během provozu, jako jsou výtahy, eskalátory a pásové dopravníky, jsou vyňaty.

Pro změnu pravidel ve středu hlasovalo 580 poslanců, 52 jich bylo proti. Nové označování bude zavedeno pro různé typy produktů ve lhůtě od dvou do šesti let.

 

 

 

 

08.07.2016 07:58

ČAOH shrnuje postoje k nové odpadové legislativě

Česká asociace odpadového hopsodářství (ČAOH) rekapituluje své odborné postoje k vybraným důležitým bodům obou nových odpadových zákonů. Aktuální návrh zákona o odpadech není podle asociace technologicky neutrální a řadou opatření upřednostňuje vybrané technologie na úkor technologií umístěných výše v odpadové hierarchii. ČAOH podporuje nalezení řešení, kdy bude splněn požadavek EU na omezení skládkování a nepodporuje skládkování využitelných odpadů. Asociace také uvádí, že podporuje energetické využití upravených odpadů, a to po zajištění Evropou požadované míry recyklace. V neposlední řadě ČAOH je pro intenzifikaci uličního sběru, tím pro co největší redukci množství směsného komunálního odpadu. Konkrétní postoje ČAOH k jednotlivým částem návrhu zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností najdete na webu asociace ZDE.

07.07.2016 14:59

Výše podpory na obnovitelné zdroje energie loni v Česku opět vzrostla

Výše poskytnuté podpory obnovitelným zdrojům energie (OZE) loni v Česku opět vzrostla. Meziroční nárůst byl o 7,2 procenta na 43,5 miliardy korun. Vyplývá to z aktuálních údajů Operátora trhu s elektřinou (OTE). Od roku 2006 bylo na podporu OZE v Česku vyplaceno celkem více než 205 miliard korun.

V druhé polovině loňského roku se řadu měsíců řešila výplata podpory pro letošní rok. Energetický regulační úřad (ERÚ) ji odmítal většině obnovitelných zdrojů vypsat. Argumentoval chybějícím schválením Evropské komise. Podporu nakonec úřad vypsal až na základě nařízení vlády těsně před koncem roku. Předsedkyně ERÚ Alena Vitásková následně odvolala z funkce místopředsedu úřadu pro oblast regulace Jana Nehodu, který výplatu svým podpisem v době její nepřítomnosti umožnil.

Výplatu podpory obnovitelných zdrojů energie provádí v Česku od roku 2013 OTE na základě cenového rozhodnutí ERÚ. Předtím ji vypláceli samotní distributoři elektřiny. Výše podpory vzrostla ze zhruba jedné miliardy korun vyplacené v roce 2006 na více než 40 miliard korun v letech 2014 a 2015.

 

Zdroj: ČTK

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE