Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

03.03.2017 07:38

EU se znovu pokusí oživit nefunkční trh s emisními povolenkami

Desítky českých průmyslových podniků napjatě sledují, jak nakonec dopadne vyjednávání o změně systému obchodování s emisními povolenkami. Evropská unie se proto snaží celý systém znova nastartovat. Ve hře jsou nyní dva návrhy na reformu systému, které chtějí snížit celkové množství povolenek a tím zvýšit jejich cenu. Jeden z nich připravil Evropský parlament a druhý schválila rada ministrů životního prostředí členských států toto úterý. Oba návrhy se shodují na tom, jakým tempem mají přebytečné povolenky z trhu ubývat − rychlostí 2,2 procenta ročně. Neshody panují na nastavení takzvaného market stability reserve, tedy fondu, do něhož se mají přebytečné povolenky z trhu stahovat, a hlavně na množství povolenek, jež mají dostávat některá ohrožená odvětví zadarmo. Více ZDE

 

Související článek:

 

Zdroj: iHNED.cz

02.03.2017 14:21

Ohlašování údajů agendy ovzduší za rok 2016

Tímto příspěvkem bychom Vám chtěli připomenout některé důležité informace týkající se ohlašování údajů v agendě ovzduší za rok 2016. Do konce března je nutné ohlásit souhrnnou provozní evidenci, poplatkové přiznání, zprávu o halonech, systémech požární ochrany a hasicích přístrojích s halony, a zprávu o množství fluorovaných skleníkových plynů  a regulovaných látek.

Hlášení se zasílají do 31. března 2017 elektronicky prostřednictvím datového standardu, tj. v XML souboru přímo do systému ISPOP. XML soubor lze vytvořit pomocí specializovaných programů (např. aplikace Ovzduší) nebo pomocí PDF formulářů, které lze stáhnout přímo v tomto systému. V agendě ovzduší se ohlašuje:

  • Souhrnná provozní evidence,
  • Poplatkové přiznání,
  • Zpráva o halonech, systémech požární ochrany a hasicích přístrojích s halony,
  • Zpráva o množství fluorovaných skleníkových plynů (získání nebo předání z nebo do jiného členského státu EU, zneškodnění) a regulovaných látek (znovuzískání, recyklace, regenerace a zneškodnění).

Údaje z hlášení (xml soubor) lze odeslat do systému ISPOP přímo on-line webovými službami nebo pomocí datové schránky (ID 5eav8r4). Od letošního roku se již neprovádí listinná autorizace hlášení. Na základě poslední novely zákona č. 25/2008 Sb. o IRZ a ISPOP má od 1. 9. 2016 podání učiněné prostřednictvím ISPOP povinným subjektem, který je v tomto systému zaregistrován, stejné účinky jako podání podepsané uznávaným elektronickým podpisem nebo podání učiněné prostřednictvím datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí.

 

Souhrnná provozní evidence

Toto hlášení se zasílá na formuláři F_OVZ_SPE. Povinnost ohlašovat údaje souhrnné provozní evidence má dle § 17, odst. 3, písm. c) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší provozovatel každého stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 tohoto zákona („Vyjmenované zdroje“), s výjimkou kategorie označené kódem 8. Chovy hospodářských zvířat (viz § 17, odst. 4 zákona č. 201/2012 Sb.). Ohlašování SPE v rozsahu stálých údajů vyplněných na listech 2 a/nebo 3 se provádí i za zdroje, které byly v provozu pouze část roku, nebo byly po celý rok mimo provoz. Ohlašování provádí provozovatel zdroje, který je v danou chvíli (tj. ke dni ohlášení SPE) provozovatelem zdroje podle § 2, písm. h) zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší.

Od 1. ledna 2017 vstoupila v účinnost novela zákona o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb., která mění zařazování některých zdrojů. Pokud došlo změnou přílohy č. 2 zákona k přeřazení zdroje mezi nevyjmenované, není již povinností SPE za rok 2016 ohlašovat. U zdrojů, u kterých došlo k zařazení mezi vyjmenované zdroje až změnami přílohy č. 2, bude provedeno ohlášení SPE až za rok 2017. Přehled změn v příloze č. 2 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší provedených poslední novelou tj. zákonem 369/2016 Sb. a účinných od 1.1.2017 najdete zde.

V případě, že ohlašujete souhrnnou provozní evidenci za zařízení provozovaného na více místech (recyklační linky stavebních hmot zařazené pod kódem 5.12. v příloze č. 2, přemístitelné stacionární zdroje, …), lze využít zástupné adresy provozovny, situované do sídla provozovatele (pouze pro ohlášení činnosti v rámci kraje, v němž je zároveň sídlo provozovatele), nebo do sídla povolovacího orgánu (krajského úřadu nebo Magistrátu hlavního města Prahy). Další pokyny pro ohlášení jsou uvedeny zde.

Pokud je v rámci provozovny provozován pouze zdroj kategorie 1.1. Spalování paliv v kotlích o celkovém jmenovitém tepelném příkonu od 0,3 MW do 5 MW včetně (pouze plynná nebo kapalná paliva) a/nebo kategorie 10.2. Čerpací stanice a zařízení na dopravu a skladování benzinu (čerpací stanice na naftu a jiné pohonné hmoty se již neohlašují), lze vyplnit tzv. zjednodušené ohlášení SPE. Další informace naleznete zde.

ČHMÚ bude provádět obdobně jako v minulých letech kontrolu ohlášených údajů SPE. Hlášení SPE provozoven, u kterých jsou každoročně zjišťovány chyby nebo nevyplněné údaje, budou předána ČIŽP.

Mezi nejčastější chyby patří:

  • vložení proměnných údajů v jiných jednotkách, než předepisuje datový standard, čímž vznikají řádové rozdíly (např. množství emisí, spotřeb paliv a rozpouštědel uvedené ve formuláři v kg místo v tunách),
  • chyby způsobené překlepem nebo záměnou údajů (nepřesnosti a překlepy u souřadnic, nesoulad s údajem ÚTJ),
  • neodpovídající používání číselníkových kódu především při zařazování zdrojů k názvům odpovídajícím zákonu nebo prováděcímu předpisu,
  • nevyplnění údajů v položkách, které nejsou kontrolované při validaci (odesílání hlášení do ISPOP):
    • údaje o emisích spalovacích zdrojů (změna proti F_OVZ_SPOJ)
    • údaje o spotřebě rozpouštědel (List 3)
    • údaje o odlučovačích (nově pro všechny ZL)
    • údaje o měření a/nebo emisních limitech

     

Poplatkové přiznání

Poplatkové přiznání se zasílá na formuláři F_OVZ_POPL. Povinnost podat toto přiznání má provozovatel stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 zákona č. 201/2012 Sb. („Vyjmenovaný zdroj“) dle § 15, odst. 8 zákona č. 201/2012 Sb. ve znění zákona č. 87/2014 Sb. do 31. března roku následujícího po skončení poplatkového období příslušnému krajskému úřadu prostřednictvím ISPOP. S ohledem na účinnost ustanovení § 15, odst. 6 zákona k 1. lednu 2017 vydalo Ministerstvo životního prostředí toto stanovisko.

Dále platí, že povinnost podat poplatkové přiznání se vztahuje na provozovny, u nichž celková výše poplatků za poplatkové období činí 50 000 Kč a více. Poplatkové přiznání se podává také za provozovnu, u které klesne poplatek pod 50 000 Kč v důsledku nevyměření poplatku za některé zdroje a emise. Další podrobnosti naleznete zde.

Také je důležité, zda bude provozovatel zdroje uvedeného v příloze č. 2 k zákonu při podávání poplatkového přiznání za rok 2016 postupovat nově na základě toho, že bude uplatňovat u některého zdroje pro jednu nebo více znečišťujících látek nevyměření poplatku podle § 15, odst. 6 zákona. V takovém případě vyplní údaje o emisích a poplatcích do nové části formuláře F_OVZ_POPL (část 3. Poplatek za provozovnu s uplatněním nevyměření poplatku nebo jeho části dle § 15 odst. 6 zákona č. 201/2012 Sb.). S tím musí přiložit soubor, ve kterém zdokumentuje postup výpočtu poplatku a využití nevyměření poplatků podle náležitostí uvedených v § 15, odst. 6 zákona. Doporučovaný soubor je ve formátu MS Excel 2013, který lze stáhnout zde.

Pokud při výpočtu poplatku nebude uplatněno nevyměření poplatku u žádného zdroje, vyplní se formulář F_OVZ_POPL s částí 2.

 

Zpráva o halonech, systémech požární ochrany ...

Zpráva o halonech, systémech požární ochrany a hasicích přístrojích s halony se zasílá na formuláři F_OVZ_PO. Podle § 11 odst. 2 zákona č. 73/2012 Sb. o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech musí zprávu vyplnit a do systému ISPOP zaslat osoba, která skladuje halony nebo vlastní systém požární ochrany anebo hasicí přístroj s halony. Vzor této zprávy je uveden v příloze č. 2 vyhlášky č. 257/2012 Sb. o předcházení emisím látek, které poškozují ozonovou vrstvu a fluorovaných skleníkových plynů.

 

Zpráva o množství fluorovaných skleníkových plynů

Tato zpráva se zasílá na formuláři F_OVZ_RL. Podle § 11 odst. 1 zákona č. 73/2012 Sb. o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech musí zprávu vyplnit a do systému ISPOP zaslat osoba, která v kalendářním roce

  • získá od osoby z jiného členského státu Evropské unie více než 100 kg fluorovaných skleníkových plynů,
  • předá osobě do jiného členského státu Evropské unie více než 100 kg fluorovaných skleníkových plynů,
  • zneškodní více než 100 kg fluorovaných skleníkových plynů, nebo
  • uvede poprvé na trh na území České republiky, s výjimkou dovozu, znovuzíská, recykluje, regeneruje nebo zneškodní regulované látky.

Vzor této zprávy je uveden v příloze č. 3 vyhlášky č. 257/2012 Sb. o předcházení emisím látek, které poškozují ozonovou vrstvu a fluorovaných skleníkových plynů.

 

Nemělo by Vám uniknout!

  • Pokud potřebujete legislativní pomoc, využijte služeb poradenství, které Vám společnost INISOFT nabízí v oblasti jednotlivých složek životního prostředí se zaměřením především na nakládání s odpady, obaly, vodami a při ochraně ovzduší.

 

 

Autor a zdroj: Petr Grusman, INISOFT s.r.o.

02.03.2017 14:15

ČAOH a Hospodářská komora koordinují postup ohledně starých ekologických zátěží

Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH) ve spolupráci s Hospodářskou komorou České republiky (HK ČR) podpoří nabyvatele majetku znehodnoceného starými ekologickými zátěžemi, kteří marně čekají na jejich sanaci. Nabyvatelé majetek odkoupili v rámci privatizace od státu, který jim slíbil, že ekologické zátěže odstraní na vlastní náklady. Všechny firmy, kterých se tento problém týká a kterým způsobuje nemalé finanční ztráty, nyní mají možnost připojit se k ČAOH a HK ČR a řešit věc společně s nimi.

„Podporujeme nároky nabyvatelů, kteří marně čekají na sanaci starých ekologických zátěží. Při současném tempu vypisování ekologických zakázek hrozí, že tyto zátěže nebudou odstraněny ani za dalších 80 let. Společně s Hospodářskou komorou ČR jsme se proto rozhodli oslovit všechny nabyvatele s ekologickou smlouvou se státní garancí a nabídnout jim pomocnou ruku při koordinaci společného postupu v rámci ochrany jejich legitimních zájmů,“ uvedl Petr Havelka, výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství.

Prezident HK ČR Vladimír Dlouhý a výkonný ředitel ČAOH Petr Havelka také oslovili společným dopisem Ministerstvo financí ČR i Ministerstvo životního prostředí ČR se žádostí o zrychlení řešení sanací starých ekologických zátěží. Ačkoliv zástupce resortu financí na červnovém semináři potvrdil, že veškeré ekologické smlouvy se státní garancí měly být vypořádány do 11 let, je zcela zřejmé, že tato doba není reálná, pokud stát neučiní potřebné efektivní kroky, ke kterým jej HK ČR i ČAOH vyzvala. Jedním z problémů je skutečnost, že privatizační fond, ze kterého jsou dotyčné sanační práce hrazeny, nemá k dispozici 150 miliard korun, které jsou na vypořádání ekologických zátěží se státní garancí potřeba.

ČAOH a HK ČR v únoru oslovily všechny nabyvatele s nabídkou koordinace postupu ve věci starých ekologických zátěží. Firmy, které mají zájem přidat se k této společné iniciativě a zařadit se tak mezi nabyvatele, jejichž nároky z ekologických smluv budou řešeny v rámci společného postupu, se mohou do 10. března přihlásit na e-mail sanace@caoh.cz. Pro přihlášené firmy bude následně uspořádán seminář, na kterém bude prodiskutován další společný postup.

02.03.2017 10:42

Pařížská dohoda

Uzavření Pařížské dohody je jedním historických milníků procesu mezinárodního vyjednávání pod záštitou Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu a velice důležitým a nezbytným krokem pro mobilizaci společného celosvětového úsilí v oblasti ochrany klimatu a s tím související akceleraci investic do budování udržitelné a nízko-emisní budoucnosti mezinárodního společenství. Více ZDE

02.03.2017 08:16

E15: EU čeká tvrdý boj o ochranu klimatu a průmyslu

Jednání o reformě trhu s emisními povolenkami míří do finále. Ochránci průmyslu hodlají brzdit zastánce rychlého snižování skleníkových emisí.

O reformu trhu s emisními povolenkami se v EU svede ještě tuhý boj. Změny jsou nutné, aby povolenky po roce 2021 konečně začaly plnit svou funkci, tedy aby díky vysoké ceně motivovaly firmy k přechodu na nízkouhlíkové technologie. V úterý se devítka členských států postavila v Radě EU proti kompromisu ostatních členů. Jejich hlas byl však příliš slabý, aby reformu shodili ze stolu. „Polsko se cítí podvedeno. Ohrožena je naše energetická bezpečnost,“ uvedl po prohraném hlasování ministr životního prostředí Jan Szyszko. Rozdělený je také Evropský parlament, který v půlce února odhlasoval svou vizi poměrem 379 ku 263.

Teď se europoslanci a zástupci států budou muset shodnout na konečné podobě emisního obchodování. Účastníci úterních vypjatých jednání připouštějí, že potíže mohou nastat už při schvalování mandátu rady. V něm členské státy řeknou, nakolik jsou ochotny poslancům ustoupit, a co si naopak nenechají vnutit. „Parlament navrhuje několik prvků, které jsou pro nás silně problematické,“ říká mluvčí ministerstva životního prostředí Dominika Pospíšilová. Europoslanci se i přesto s radou v několika bodech shodnou. Chtějí vyškrtnout z trhu část přebytku dvou miliard povolenek, které drží jejich cenu u dna, nejlépe rovnou osm set milionů povolenek. Státy hodlají škrtat povolenky, které budou tři roky ležet ladem ve stabilizační rezervě. Do té chtějí poslanci i členské státy převádět nadbytečné povolenky dvakrát rychleji než komise. Cena tuny CO2 by tak mohla vystřelit na více než dvacet eur.

„Trh jsme posílili, ale zároveň jsme řekli, že musíme ochránit také průmysl, který čelí mezinárodní konkurenci,“ prohlásil německý státní tajemník Jochen Flasbarth. Státy se dohodly, že pokud by  nebylo pro firmy dost povolenek zdarma, uříznou se až dvě procenta z přídělu, který prodávají členské státy. Europoslanci chtějí tento převod zvýšit až na pět procent. „Balík stále poškozuje emisně nejúčinnější hutě v Evropě. Průmysl bude trpět, ale životní prostředí se nezlepší,“ postěžoval si šéf ocelářské asociace Eurofer Axel Eggert.

 

Polsko – Zpochybnilo samotný systém ETS. Pokrývá prý jen 4 procenta celosvětových skleníkových emisí. „Jde nám o klima, nebo o ETS?“ ptal se ministr životního prostředí Jan Szyszko.

Maďarsko - Hodlalo přijetí reformy zdržet a požadovalo, ať o nejcitlivějších otázkách jednají šéfové států a vlád na březnovém summitu a ministři ať se k reformě vrátí v červnu.

Švédsko - Ani navržená reforma nebude stačit na splnění závazků z Pařížské dohody. Aby systém začal fungovat, musí se část přebytečných povolenek zrušit.

Francie  - „Náš průmysl nás žádá, abychom zvedli cenu povolenky, aby se nastartovaly investice do nízkouhlíkové ekonomiky,“ uvedla francouzská ministryně životního prostředí Segolene Royalová.

Německo - Průmysl, který čelí mezinárodní konkurenci, je třeba před dopadem zdražování povolenek ochránit. Třeba po ocelářství se razantní snižování emisí bude požadovat obtížně.

Česko - „Od začátku jsme podporovali stabilní trh. Česko podpoří převedení většího podílu povolenek z aukcí na bezplatný příděl pro ohrožený průmysl,“ řekl ministr životního prostředí Richard Brabec.

 

 

Související článek:

Ministři EU dali zelenou pro reformu obchodování s emisními povolenkami (1.3.2017)


 

 

02.03.2017 08:00

MŽP nepovolilo další průzkum míst pro ukládání jaderného odpadu

Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) nesmí pokračovat v hledání míst vytipovaných pro hlubinné úložiště vyhořelého jaderného paliva. Rozhodlo o tom ministerstvo životního prostředí, protože žádost o prodloužení průzkumu nebyla doručena v dostatečném předstihu. To znamená, že správa úložišť musí požadavek vznést znovu jako žádost o nové stanovení průzkumného území. Průzkum tak musí být pozastaven, protože platnost předchozího rozhodnutí ministerstva skončila koncem loňského roku.

Ministerstvo životního prostředí nevyhovělo žádosti Správy úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) o prodloužení průzkumu ve všech sedmi lokalitách vytipovaných pro hlubinné úložiště vyhořelého jaderného paliva. Žádost byla podána pozdě. Průzkum tak musí být pozastaven, protože platnost předchozího rozhodnutí skončila loni k 31. prosinci.

Platforma proti hlubinnému úložišti, společenství obcí a spolků, kterým se plánovaná výstavba úložiště nelíbí, zastavení průzkumu vítá.

"Žádost o prodloužení nebyla MŽP doručena s dostatečným předstihem tak, aby mohlo být o požadovaném prodloužení doby platnosti rozhodnuto do konce roku 2016, kdy uplynula doba platnosti předchozího povolení," uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí (MŽP) Petra Roubíčková. To znamená, že SÚRAO musí požadavek podat znovu jako žádost o nové stanovení průzkumného území, dodala mluvčí.

Úložiště, v němž by měly být trvale v hloubce půl kilometru uloženy tisíce tun vyhořelého paliva z jaderných elektráren, má v ČR vzniknout do roku 2065. O umístění úložiště má vláda rozhodnout do roku 2025. Průzkum potenciálních lokalit pro vybudování trvalého hlubinného úložiště jaderného odpadu se týká Čertovky na pomezí Ústeckého a Plzeňského kraje, Březového potoka poblíž Horažďovic v Plzeňském kraji, Magdalény na Táborsku, Čihadla na Jindřichohradecku, Hrádku na Jihlavsku, Horky na Třebíčsku a Kraví Hory na Žďársku.

Sedm míst má být prozkoumáno povrchově a z nich se vyberou čtyři, posléze dvě a nakonec jedno místo, kde by se hlubinné úložiště mohlo začít budovat kolem roku 2050. SÚRAO předpokládala, že práce na prvním průzkumu skončí v roce 2018. 

Mluvčí Platformy proti hlubinnému úložišti Petr Klásek uvedl, že společenství usiluje o to, aby byly veškeré práce na vyhledávání úložiště na několik let zcela zmraženy. Podle ní je třeba nejprve probrat a přijmout novou koncepci nakládání s radioaktivními odpady, jasně definovat kritéria, podle kterých bude místo pro úložiště vybíráno a upravit legislativu, zejména přijmout zákon posilující práva obcí. Ve všech sedmi lokalitách podalo už dřív 18 obcí a šest spolků žaloby proti stanoveným průzkumným územím.

"Budeme se nyní snažit, aby práce skutečně nepokračovaly a mohli jsme tak s představiteli státu začít jednat o pravidlech pro hledání úložiště," sdělil dnes Klásek v tiskové zprávě.

Náklady na stavbu a provoz uložiště mají podle dřívějších informací dosáhnout zhruba 111 miliard korun. Nyní se vyhořelé palivo ze šesti jaderných bloků ČEZ v Temelíně a Dukovanech ukládá do meziskladů.

 

 

Zdroj: ČTK

01.03.2017 17:47

CENIA hledá experty pro hodnocení auditů udržitelného rozvoje v rámci MA21

CENIA, česká informační agentura životního prostředí vyhlašuje poptávkové řízení na výběr expertů, kteří budou zařazeni do seznamu expertů pro hodnocení Auditů udržitelného rozvoje v rámci místní Agendy 21 (MA21). Předmětem zakázky je zpracování a posuzování Auditů UR podle Metodiky hodnocení udržitelných měst, schválené PS MA21. Nabídky musejí být doručeny zadavateli do 15. března 2017 do 15.00 hodin. Další informace a kontakt ZDE

01.03.2017 13:21

Program INTERREG EUROPE otevřel 3. výzvu

Dnes byla otevřena 3. výzva programu INTERREG EUROPE. Nejvíce šancí uspět mají projekty z priority "Nízkouhlíkové hospodářství" a "Životní prostředí a efektivní využívání zdrojů". Všechny potřebné informace naleznete ZDE (stránky programu: https://www.interregeurope.eu/apply/). Výzva potrvá do 30. června 2017 a jsou v ní alokovány všechny zbývající finance programu.

01.03.2017 12:39

SOVAK ČR: Oběhovému hospodářství chybí přesah mezi obory

Svaz průmyslu a dopravy ČR vydal dne 10. 2. 2017 Prohlášení k oběhovému hospodářství, ve kterém vyjadřuje plnou podporu pro přeměnu odpadů na zdroje, ovšem vždy při zvážení případných dopadů nových schémat na udržitelnost a konkurenceschopnost českého průmyslu a podnikatelské sféry.

SOVAK ČR tuto iniciativu vítá a plně podporuje. Co je ovšem nedostatkem současných aktivit v oblasti cirkulární ekonomiky (oběhového hospodářství) je absence přesahu mezi obory. Je proto zcela logické podporu rozšířit i do oblasti projektů oběhového hospodářství v zemědělství a ve vodním hospodářství. SOVAK ČR vnímá tuto potřebu jako prioritní, mimo jiné i vzhledem ke klimatickým změnám a nutnosti zajistit vyšší míru využívání vyčištěných odpadních vod v oblastech nevyžadující kvalitu pitné vody. Prioritou je také bezesporu nutná recyklace materiálů a živin, obsažených v odpadních vodách a odpadních produktech vznikajících v průběhu úpravy pitných vod a čištění vod odpadních. SOVAK ČR se zde plně staví za publikovaná stanoviska evropského sdružení EurEau, kde je SOVAK ČR řádným členem (https://www.eureau.org/index.php/consultations).

SOVAK ČR je spolkem sdružujícím právnické a fyzické osoby, činné v oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu a sdružuje subjekty, jejichž hlavním předmětem činnosti je zajišťování zásobování vodou nebo odvádění a čištění či jiné zneškodňování odpadních vod, a to jak z hlediska provozování a spravování, tak z hlediska vlastnictví, rozvoje a výstavby. V současné době má SOVAK ČR 115 řádných členů a 127 členů přidružených. Řádní členové SOVAK ČR v České republice zásobují kvalitní pitnou vodou přes 9 mil. obyvatel, odvádějí odpadní vody pro téměř 8 mil. obyvatel a přes 98 % těchto odpadních vod čistí.

 

 

Autor: Ing. Oldřich Vlasák, ředitel SOVAK ČR

01.03.2017 10:59

Společnost dostala pokutu 70 tisíc za nešetrný ořez 38 stromů

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení ochrany přírody v Hradci Králové uložili pokutu 70 tisíc korun společnosti za to, že  v roce 2016 nešetrným ořezem poškodila 38 mladých akátů na parkovišti před obchodním centrem.

„Pracovník společnosti, která byla na ořezy stromů najatá obchodním centrem, provedl ořezy velmi nešetrně. Stromy přišly o velkou část koruny. Odborný posudek prokázal, že tímto zásahem došlo ke zkrácení jejich životnosti a jsou výrazně více ohroženy infekcemi,“ uvedl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Hradci Králové.

Firma se proti rozhodnutí inspektorů neodvolala a pokutu zaplatila.

 

 

01.03.2017 10:28

Tématem nová veřejné soutěže Technologické agentury je Průmysl 4.0

Technologická agentura České republiky (TA ČR) vyhlásila dne 28. února 2017 čtvrtou veřejnou soutěž ve spolupráci s německým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum (Federal Ministry of Education and Research in Germany) ve výzkumu a experimentálním vývoji pro Program podpory aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje DELTA. Tematicky bude zaměřena na podporu projektů z oblasti tzv. čtvrté průmyslové revoluce.

Hlavními uchazeči o podporu mohou být pouze podniky. Výzkumné organizace mohou být v tomto případě pouze dalším účastníkem. Na každém projektu se musí podílet alespoň jeden zahraniční partner se sídlem ve Spolkové republice Německo a součástí řešitelského týmu musí být alespoň i jeden německý malý či střední podnik.

Soutěžní lhůta začíná dnem 1. 3. 2017 a končí dnem 31. 5. 2017. V rámci čtvrté výzvy zaměřené na principy Průmyslu 4.0 budou podpořeny projekty, které budou řešit problematiku zejména, ne však výlučně v oblastech:

 

  • Software Engineering
  • Digitalization and software intensive embedded systems (Cyber Physical Systems)
  • IT-Applications in production (incl. service robotics)
  • Virtual technologies
  • Process and system simulation and control
  • Knowledge management
  • Usability
  • Software reliability, quality and safety
  • Data engineering and data driven systems
  • Parallelization and distributed systems
  • Cooperative robotics
  • System integration

 

Více ZDE

 

01.03.2017 09:49

Zprávy ke stažení: Obnovitelné zdroje energie a vývoj energetiky v oblasti teplárenství

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) publikovalo jednak zprávu týkající se podílu obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě energie v letech 2010 až 2015. Zpráva uvádí, že podíl obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě činil v roce 2015 podle mezinárodní metodiky výpočtu 15,1 %. Na spotřebě elektřiny se OZE podílely 14 %, na spotřebě v dopravě 6 % a na konečné spotřebě při vytápění 20 %. Dále MPO publikovalo zprávu o vývoji energetiky v oblasti teplárenství (2015). Zpráva obsahuje zejména popis vývoje, hlavní trendy a jejich změny v uplynulém období a očekávaný vývoj hlavních charakteristik, jako jsou výroba, dodávky, spotřeba, zahraniční obchod, bezpečnost dodávek a ceny za rok 2015. Obě zprávy si můžete stáhnout níže.

 

Dokument ke stažení:

Podíl obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě energie 2010 – 2015 [pdf, 528 kB]

Zpráva o vývoji energetiky v oblasti teplárenství (2015) [pdf, 585 kB]

01.03.2017 08:02

Izraelští vědci mají zájem o české výzkumné infrastruktury

Půldruhého roku působí Delana Mikolášová v Izraeli jako vědecká diplomatka, má za úkol propojovat české a izraelské vědce, domlouvat jim spolupráci nebo třeba předvádět Izraelcům české start-upy. Byť je Izraelský Tel Aviv druhým největším vřídlem start-upů na světě, zájem o spolupráci je oboustraný, ujišťuje v rozhovoru pro HN Mikolášová. Pro Izrael jsou zajímavé třeba nanotechnologie. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

01.03.2017 07:40

Ministři EU dali zelenou pro reformu obchodování s emisními povolenkami

Rada pro životní prostředí se včera dohodla na svém vyjednávacím postoji k přezkumu systému obchodování s emisemi (ETS). ETS je jedním z hlavních nástrojů pro snižování emisí skleníkových plynů. Tento přezkum má přispět k dosažení cíle EU snížit své emise do roku 2030 nejméně o 40 %, jak se k tomu EU zavázala na základě Pařížské dohody o změně klimatu.

Návrh na revizi ETS bude projednán a přijat prostřednictvím řádného legislativního postupu. Rada tudíž sdílí legislativní pravomoci s Evropským parlamentem.

Rada pro životní prostředí se dne 28. února 2017 dohodla na svém vyjednávacím postoji (obecný přístup). To znamená, že mohou být zahájena jednání s Evropským parlamentem k dosažení dohody na konečném znění. Evropský parlament svůj postoj schválil dne 15. února 2017.

Systém EU pro obchodování s emisemi (EU ETS) začal být uplatňován v roce 2005 s cílem podpořit snižování emisí skleníkových plynů nákladově efektivním a ekonomicky účinným způsobem. Omezuje objem skleníkových plynů, které mohou energeticky náročná průmyslová odvětví, výrobci energie a letecké společnosti vypouštět do ovzduší. Počet emisních povolenek je zastropován na určité úrovni, kterou určuje EU, a podnikům se jednotlivé povolenky přidělují nebo si je tyto podniky kupují. Strop je v průběhu času snižován, aby se množství emisí postupně snižovalo.

V posledních letech hospodářská krize přispěla k poklesu emisí a snížila poptávku po emisních povolenkách. Spolu s dalšími možnými faktory tato skutečnost vedla ke snížení cen uhlíku a k nahromadění velkého přebytku povolenek v systému a hrozí, že systém EU ETS nebude moci poskytovat pobídky ke snižování emisí nákladově efektivním způsobem a stimulovat nízkouhlíkové inovace.

Snížení emisí skleníkových plynů v EU nejméně o 40 % do roku 2030 (ve srovnání s úrovněmi emisí v roce 1990) je jedním z cílů, na nichž se jakožto součásti rámce politiky v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 dohodla Evropská rada . Vzhledem k tomu, že systém EU ETS bude hlavním nástrojem pro dosažení tohoto cíle, je jeho reforma nutná pro zajištění řádně fungujícího systému.

Jako první krok této reformy Evropská unie nedávno přijala rozhodnutí o vytvoření rezervy tržní stability pro systém EU ETS. Cílem této rezervy je odstranit velký přebytek emisních povolenek, který se v systému EU ETS vytvořil, a učinit tento systém odolnější ve vztahu k nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou.

Dne 15. července 2015 předložila Komise druhý návrh, který představuje širší revizi systému EU ETS. Cílem tohoto návrhu je zohlednit pokyny Evropské rady ohledně úlohy, kterou by měl systém EU ETS hrát při dosažení cíle EU v oblasti snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030, a uzákonit je. Cílem navrhovaných změn je rovněž podpořit inovace a využívání nízkouhlíkových technologií, přispět přitom k vytváření nových příležitostí pro pracovní místa a růst a současně zachovat nezbytné záruky na ochranu konkurenceschopnosti průmyslu v Evropě.

 

Revizi směrnice o systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS)

Pro dosažení cíle EU snížit emise alespoň o 40 % do roku 2030 budou muset odvětví, na něž se vztahuje systém EU ETS, snížit své emise o 43 % ve srovnání s rokem 2005. To znamená, že celkový počet emisních povolenek bude klesat rychleji než dříve: od roku 2021 o 2,2 % ročně, namísto 1,74 %. To odpovídá dalšímu snížení emisí o přibližně 556 milionů tun mezi lety 2020 a 2030, což se přibližně rovná ročnímu objemu emisí ve Spojeném království.

Návrh Komise obsahuje mimo jiné tyto změny:

  • revize systému bezplatného přidělování povolenek se zaměřením  na odvětví, u nichž existuje nejvyšší riziko, že přemístí svou výrobu mimo EU (to se týká přibližně 50 odvětví);
  • značný počet bezplatných povolenek vyhrazených pro nová a rostoucí zařízení;
  • pružnější předpisy s cílem lépe sladit množství bezplatných povolenek s údaji o výrobě;
  • aktualizace 52 referenčních úrovní používaných na měření emisí tak, aby odrážely technologický pokrok od roku 2008.

V období mezi lety 2021 a 2030 má být společnostem bezplatně přiděleno přibližně 6,3 miliardy povolenek v hodnotě 160 miliard EUR.

Komise rovněž navrhuje vytvořit několik podpůrných mechanismů, které mají průmyslu a energetice pomoci vyrovnat se s výzvami v oblasti inovací a investic, jež jsou spojeny s přechodem na nízkouhlíkové hospodářství. Patří mezi ně dva nové fondy:

  • Fond inovací – rozšiřující stávající podporu pro demonstraci inovativních technologií na průlomové inovace v průmyslu;
  • Modernizační fond – usnadňující investice do modernizace odvětví energetiky a širších energetických systémů a posílení energetické účinnosti v 10 členských státech s nižšími příjmy.

 

Pokud se podaří najít shodu s Evropským parlamentem a Evropskou komisí, zahájí EK práci na navazujících právních předpisech a členské státy následně zapracují novou směrnici do své národní legislativy. Revidovaný systém EU ETS, zejména v oblasti bezplatné alokace povolenek, finančních mechanismů a celkového posílení efektivity systému, pak bude uplatňován především v příštím desetiletí, kdy systém vstoupí do svého 4. obchodovacího období (2021–2030). V tomto období by se dle včera schváleného návrhu měl objem povolenek snižovat každý rok o 2,2 procenta. V nynějším obchodovacím období, které skončí v roce 2020, se počet vydávaných povolenek snižuje o 1,74 procenta za rok.

 

Udržitelný rozvoj

Ministři jednali také o tom, jak prakticky uskutečňovat Agendu pro udržitelný rozvoj 2030, přičemž se zaměřili zejména na to, co tato agenda znamená pro politiku EU v oblasti životního prostředí. Zabývali se například tím, jak lépe zapojit občany a soukromý sektor. Tato diskuse bude podkladem pro přípravu závěrů Rady, jež budou přijaty na jejím červnovém zasedání.

 

Ekologizace evropského semestru – přezkum provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí

Ministři si v souvislosti s procesem evropského semestru vyměnili názory na roční analýzu růstu 2017 a úlohu udržitelného rozvoje a životního prostředí. Diskutovali rovněž o přezkumu provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí, což je nový nástroj pro řešení nedostatků v provádění environmentální legislativy a politiky. Toto hodnocení je novou iniciativou Evropské komise, která má za cíl zlepšit v zemích EU aplikaci evropských zákonů v oblasti ochrany životního prostředí. Komise bude každé dva roky vyhodnocovat situaci v jednotlivých státech, kterým bude u zjištěných mezer doporučovat zlepšení.

 

28.02.2017 18:37

Pražané za prvních šest měsíců vytřídili téměř 28 tun kovových obalů

V únoru přibylo v ulicích metropole 39 šedě zbarvených nádob určených ke sběru kovových obalů a jejich počet bude během roku dále narůstat. Sběr nové komodity je celoplošně zajišťován ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy od srpna loňského roku. Aktuálně se v metropoli nachází 338 kontejnerů na kov.

Třídění kovových obalů získává na popularitě i mezi Pražany, kteří v lednu letošního roku odevzdali více než 6,6 tun kovových obalů. „Za šest měsíců od startu projektu se podařilo vytřídit již 27, 8 tun kovových obalů. Za postupným nárůstem stojí jednak vyšší povědomí Pražanů o možnosti třídit kovové obaly, jednak vyšší počet třídících míst,“ řekl mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Co můžu do kontejneru na kovové obaly vyhodit?

Kontejner je určen zejména pro sběr prázdných nápojových plechovek, ale je možné do něj odložit i prázdné konzervy, tuby, kovové uzávěry nebo víčka. Do separačních nádob naopak nepatří obaly od deodorantů ve spreji a obaly od motorových olejů, benzinu, barev a dalších chemických nebo nebezpečných látek.

Způsob jejich likvidace by měl být uveden na obalu konkrétního produktu. „Nádobky od sprejů jsou považovány za nebezpečný odpad. K jejich sběru v Praze slouží sběrné dvory nebo sběrná místa nebezpečných složek komunálního odpadu,“ zdůraznil dále Mana.

V areálu Pod Šancemi dochází k ručnímu roztřídění obsahu šedých kontejnerů na kovy a hliníkové obaly. Následně se odpad lisuje do balíků, které si přebírá odběratel k dalšímu zpracování.

Nyní se v hlavním městě nachází 4584 kontejnerových stání na tříděný odpad. „Oproti roku 2015 je to přibližně o 180 kontejnerových stání více,“ dodal Radim Mana.
 

28.02.2017 17:30

SFŽP k obnově vodohospodářské infrastruktury z ceny pro vodné a stočné

V souvislosti s poskytováním podpory z OPŽP 2014 – 2020 a s tím souvisejícím naplněním podmínek udržitelnosti vodohospodářských projektů Státní fond životního prostředí (SFŽP) upozorňuje žadatele na to, že dotování zdrojů na obnovu vodohospodářské infrastruktury z jiných zdrojů než z ceny pro vodné a stočné je povoleno pouze v ojedinělých případech.

Předkládané projekty (specifický cíl 1.1 a 1.2) musí naplnit metodiku udržitelnosti dle podmínek OPŽP 2014-2020, tzn. žadatel musí vyplnit nástroj Udržitelnosti 2014+ (nástroj), který stanoví min. výši zdrojů na obnovu vodohospodářské infrastruktury (VHI). Takto určenou výši zdrojů je žadatel povinen vygenerovat v průběhu prvních 10 let udržitelnosti od prvního dne následujícího roku po vydání posledního kolaudačního souhlasu k projektu. Pro žadatele je závazný výstup z nástroje Udržitelnost 2014+ tak, že výsledná hodnota zdrojů na obnovu VHI, dle výsledku nástroje, musí odpovídat hodnotě zdrojů zadaných do listu Návrh PFO, kterým se žadatel zavazuje k naplnění podmínek udržitelnosti dle OPŽP 2014 – 2020.

Při posuzování předkládaných projektů je ze strany žadatelů zřejmá čím dál větší tendence dotování ceny pro vodné a stočné z obecních rozpočtů, přičemž takové dotování ceny, a tedy zdrojů na obnovu VHI, není trendem, kterým by se mělo vytváření prostředků na obnovu VHI dlouhodobě ubírat.

Prostředky na obnovu VHI , které je třeba promítnout do ceny pro vodné a stočné, souvisí s tvorbou a kvalitou zpracování Plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací (dle př. č. 18 vyhl. MZe č. 428/2001 Sb.), přičemž návrh PFO je právě výstupem z nástroje Udržitelnost 2014+ jako závazný požadavek pro naplnění podmínek udržitelnosti vodohospodářských projektů pro období OPŽP 2014 – 2020 (ovšem se současným zachováním podmínek tzv. sociální únosnost ceny pro vodné a stočné dle podmínek OPŽP 2014 – 2020). V PFO jsou vymezeny potřebné finanční prostředky, které se promítají do kalkulací cen pro vodné a stočné, přičemž smyslem PFO je vytvářet v průběhu životnosti daného majetku finanční rezervu na jeho obnovu tak, aby byla zajištěna její udržitelnost. I přesto je třeba zdůraznit, že tvorba prostředků na obnovu VHI může probíhat v takovém režimu, že nezpůsobí skokové navýšení ceny pro vodné a pro stočné (což se týká především menších provozních celků).

S ohledem na výše uvedené upozorňuje poskytovatel podpory na to, že zdroje na obnovu VHI u vodohospodářských projektů dotovaných z OPŽP 2014 – 2020 musí být ze strany žadatelů, resp. vlastníků VHI zajišťovány primárně z výnosů vodného a stočného, což znamená, že pro vodohospodářské projekty OPŽP 2014 – 2020 není povoleno, aby docházelo k dotování ceny pro vodné a stočné z obecních rozpočtů. Dotování zdrojů na obnovu VHI z jiných zdrojů než z ceny pro vodné a stočné je povoleno pouze v ojedinělých případech (např. Svazky obcí).

 

Zdroj: SFŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE