Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

08.11.2016 21:05

Novelu zákona EIA, která má snížit byrokracii a zjednodušit systém, bude vládě předložena s rozpory

PŘEHLED ROZPORŮ Zvýšit právní jistotu pro investory, snížit byrokracii a zjednodušit celý systém má novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), kterou připravilo ministerstvo životního prostředí. Do českého právního řádu má současně přenést novelu evropské směrnice EIA. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr životního prostředí Richard Brabec. Návrh novely zákona o posuzování vlivů pro životní prostředí bude vládě předložen se sedmnácti rozpory - přehled uvádíme níže.

Nově například bude v zákoně konkrétní výčet všech 13 řízení, které investora čekají. Jde například o územní řízení, stavební řízení nebo o dodatečné povolení stavby. „Aby investor věděl, do čeho jde,“ řekl Brabec.

Novela také omezuje počet záměrů, které budou EIA podléhat. Některé se přesunou z první kategorie povinného procesu EIA do druhé, kde postačí zjišťovací řízení. Jde třeba o výrobu chemických látek, zalesňování či výrobu cementu. Ročně se v ČR posuzovalo zhruba 2000 tzv. podlimitních záměrů, z toho pouze 40 poslaly úřady do zjišťovacího řízení. Po novele se podlimitní záměry budou posuzovat jen ve zvláště chráněných územích.

Nově se také nebude zveřejňovat oponentní posudek, což má proces zrychlit minimálně o 45 dnů. MŽP také chce, aby autorizované osoby, které posudky dělají, dodržovaly stanovené lhůty, což se nyní občas neděje. Proces EIA trvá podle zákona půl roku, po novele by se zkrátil na 4,5 měsíce.

Evropská unie v minulosti na některé stavby v ČR odmítla poskytnout dotace kvůli zastaralým posudkům EIA. „Česko má neblahý primát, že jsou tady desítky a desítky záměrů především dopravních, které mají stanovisko k vlivům na životní prostředí staré 15 i více let, aniž by se začaly realizovat,“ uvedl Brabec. Evropská směrnice nyní zavádí povinnost, že se úřad, než vydá navazující rozhodnutí, musí přesvědčit, že je stanovisko EIA stále platné.

„Z meziresortního řízení novely vzešlo, že platnost stanoviska nebude pět let, ale sedm,“ řekl ředitel odboru EIA na ministerstvu Evžen Doležal. Cílem je právě předejít opakovaným problémům s historickými stanovisky EIA zejména u dopravních staveb, dodal Brabec. Ministr chce, aby poslední novela spolu s novelou stavebního zákona, která v sobě rovněž nese změny v procesu EIA a je ve Sněmovně po prvním čtení, povolování staveb zrychlila a zjednodušila.

Novely zákona EIA existují z poslední doby tři. První je z roku 2015, druhá je novela pro klíčové dopravní stavby a třetí je aktuální novela související s evropskou směrnicí. Ministr Brabec chce, aby tato novela do konce roku prošla vládou a na program Sněmovny se dostala v lednu.

 

Příklady zjednodušení počtu záměrů podléhajících zákonu EIA:

Záměr Před novelou Po novele
Čistička odpadních vod na 120 tisíc obyvatel celý proces EIA zjišťovací řízení
Zařízení k výrobě cementu celý proces EIA zjišťovací řízení
Zařízení k výrobě nábytku zjišťovací řízení nepodléhá
Čerpací stanice o kapacitě 150 tun zjišťovací řízení nepodléhá mimo zvláště chráněná území

 

Nejdůležitějšími navrhovanými změnami vycházejícími z revize směrnice EIA jsou:

  • zavedení definice posuzování vlivů na životní prostředí
  • nová úprava výjimek z působnosti zákona EIA
  • změna vymezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • změny v rozsahu posuzování v procesu EIA
  • úprava náležitostí oznámení záměru
  • úprava kritérií pro zjišťovací řízení
  • úprava náležitostí dokumentace
  • úprava platnosti stanoviska EIA
  • zavedení mechanismu pro řešení střetu zájmů
  • zavedení sankcí

 

Nejdůležitějšími změnami, které mají přispět ke zjednodušení právní úpravy, jsou:

  • výrazné omezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • celková úprava přílohy č. 1 k zákonu EIA
  • upřesnění definice navazujících řízení
  • zrušení možnosti vyjadřovat se k posudku
  • úpravy veřejného projednání
  • upřesnění podmínek udělování, prodlužování a odjímání autorizace
  • zefektivnění mezistátního posuzování
  • zpřesnění pojmů v rámci strategického posuzování
  • zkrácení, zefektivnění a zjednodušení procesu SEA 

 

Návrh bude vládě předložen s rozpory v následujících oblastech:

Obecné připomínky
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů (KZPS) trvají na svých obecných připomínkách
Vyjádření MŽP: MPO a KZPS ve svých obecných připomínkách vyjadřují větší množství výtek směřujících vůči předloženému návrhu zákona. Tyto obecné výtky se potom odráží v konkrétních zásadních připomínkách uplatněných těmito připomínkovými místy. Přitom platí, že k většině konkrétních zásadních připomínek uplatněných MPO a KZPS bylo nalezeno kompromisní řešení, avšak vzhledem k tomu, že předkládaný návrh zákona je především transpozičním právním předpisem v rozsahu novely, ne nového zákona, není možné uspokojit výtky požadující koncepční změnu v systému celého povolovacího procesu. Maximální možné zjednodušení, které lze učinit v rámci tohoto zákona při současném respektování pravidel evropského práva, tato novela přináší.

Rozsah posuzování
Moravskoslezský kraj nesouhlasí s akceptací připomínky Ministerstva kultury a požaduje nenahrazovat v § 2 pojem „kulturní památky“ pojmem „kulturní dědictví“.
Vyjádření MŽP: Revidovaná směrnice EIA ve své příloze IV pracuje s pojmem „kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů“. Transpozičními částmi zákona o posuzování vlivů na životní prostředí jsou vzhledem k příloze IV § 2 a příloha č. 4 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, v nichž je v tuto chvíli použit pojem „kulturní památky“. Dle vyjádření Ministerstva kultury, do jehož kompetence otázka kulturních památek dle kompetenčního zákona náleží, je pojem „kulturní památky“ užší než pojem „kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů“. Zachováním pojmu „kulturní památky“, jak navrhuje Moravskoslezský kraj, by tak nebyla provedena správná a úplná transpozice směrnice EIA.

Navazující řízení
Ústecký kraj požaduje neuvádět jako navazující řízení tato řízení: řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, řízení o vydání integrovaného povolení, řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje a řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů
Vyjádření MŽP: Původně bylo navrhováno provést taxativní vymezení navazujících řízeních pouze v poznámce pod čarou tak, aby byla zvýšena právní jistota v otázce navazujících řízení, avšak zároveň bylo umožněno výkladově pružně reagovat na případné změny legislativy upravující navazující řízení. V mezirezortním připomínkovém řízení Ústecký kraj uplatnil zásadní připomínky týkající se výčtu navazujících řízení v této poznámce pod čarou. Na základě připomínek obdržených v rámci mezirezortního připomínkového řízení bylo nakonec přistoupeno k úpravě okruhu navazujících řízení v samotném textu zákona. Připomínka Ústeckého kraje ke znění poznámky pod čarou se tak stala bezpředmětnou a Ústecký kraj vyjádřil rozpor k okruhu navazujících řízení uvedených v novém, v textu zákona obsaženém, výčtu.
Požadavku Ústeckého kraje nelze vyhovět, jelikož přestože taxativním vymezením okruhu navazujících řízení dochází k vypuštění dosavadní definice navazujícího řízení, je nezbytné za navazující řízení i nadále nahlížet jako na řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru. Za provedení záměru je nezbytné považovat nejenom jeho výstavbu, nýbrž i jeho provoz, neboť i ten spadá pod pojem „realizace záměru“ a může mít významný vliv na životní prostředí (stanovisko EIA rovněž stanovuje podmínky pro fázi realizace, které je nutno převzít do navazujícího rozhodnutí).

Výjimky z procesu EIA
Kancelář veřejné ochránkyně práv požaduje vypuštění ustanovení § 4 odst. 3, které umožňuje vyjmout konkrétní záměr z povinnosti provést posuzování vlivů na životní prostředí
Vyjádření MŽP: Ustanovení § 4 odst. 3 transponuje čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA, které zakotvuje možnost členského státu vyjmout určitý záměr z působnosti směrnice EIA. Toto ustanovení revidované směrnice EIA nemají členské státy povinnost transponovat, avšak při přípravě návrhu zákona bylo shledáno žádoucím tak učinit. Ustanovení § 4 odst. 2 je transpozičním vzhledem k čl. 1 odst. 3 revidované směrnice EIA a vztahuje se výhradně na naléhavé případy, kdy je nezbytné bezprostředně reagovat z důvodu obrany či mimořádných civilních událostí. Ustanovení čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA – a tudíž také navrhovaný § 4 odst. 3 – umožňuje řešit i situace, které nepředstavují bezprostřední reakci na určité mimořádné okolnosti, avšak stále je žádoucí, aby bylo možné na situaci pohotově reagovat.

Hlavní město Praha (Hl. m. Praha) požaduje soudní přezkoumatelnost rozhodnutí o vynětí konkrétního záměru z povinnosti provést posouzení vlivů na životní prostředí.
Vyjádření MŽP: Předmětné ustanovení § 4 odst. 3 transponuje čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA, které zakotvuje možnost členského státu vyjmout určitý záměr z působnosti směrnice EIA. Revidovaná směrnice EIA stanoví povinnosti, které je nezbytné v případě rozhodnutí o takové výjimce splnit – zvážit, zda by nevyhovovala jiná forma posouzení, zpřístupnit dotčené veřejnosti stanovené informace a uvědomit Evropskou komisi před povolením vyňatého záměru o důvodech vynětí a poskytnout jí tytéž informace, které jsou poskytnuty státním příslušníkům členského státu. Revidovaná směrnice EIA tedy nevyžaduje, aby bylo rozhodnutí o vynětí záměru přezkoumatelné.
V předloženém návrhu zákona je navrženo svěřit rozhodování o vynětí záměru vládě, která tak bude činit usnesením, které není správním rozhodnutím a tudíž jeho soudní přezkum ve správním soudnictvím není možný. Při přípravě návrhu zákona byly zvažovány i jiné formy rozhodnutí o výjimkách (např. rozhodnutí Ministerstva životního prostředí), avšak vzhledem k tomu, že rozhodnutím o výjimce dochází k vynětí z povinnosti stanovené směrnicí EIA, kterou jsou všechny členské státy vázány, bylo jako vhodnější možnost shledáno svěřit rozhodování vládě České republiky. Požadavku nelze vyhovět, směřuje nad rámec povinností daných směrnicí EIA.

Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí
Hl. m. Praha požaduje, aby bylo v zákoně uvedeno, že ukončení záměru musí být posuzováno vždy (s výjimkou případů, kdy to objektivně není předpokládáno)
Vyjádření MŽP: Ne u všech záměrů (a platí to zejména o dopravních stavbách, terénních úpravách, odlesnění apod.) se v době přípravy záměru již počítá s jejich ukončením – naopak, naprostá většina záměrů je navrhována na dobu neurčitou. V případě, že navržený záměr má pouze omezenou dobu existence, znamená to, že se předpokládá jeho ukončení (ustanovení § 5 odst. 3 ZPV je formulováno obecně, tedy objektivně se musí předpokládat ukončení záměru – nikoli subjektivně oznamovatelem) a měly by tedy být vyhodnoceny i vlivy související s jeho ukončením. Příslušný úřad by měl v takovém případě toto vyhodnocení po oznamovateli vyžadovat (jakkoli by mohl oznamovatel tvrdit, že jej nepředpokládá). Proto v návrhu musí zůstat formulace, že se u záměru hodnotí vlivy, které vyvolá „... jeho případné ukončení,...“.

Rozesílání oznámení
Hl. m. Praha požaduje, aby byla zachována možnost dotčeného orgánu či dotčeného územního samosprávného celku vyžádat si zaslání listinné podoby oznámení
Vyjádření MŽP: V souladu se zásadou hospodárnosti a procesní ekonomie je žádoucí redukovat množství fyzických kopií na případy, kde je opravdu nezbytné, aby bylo oznámení zasláno v listinné podobě, a to s ohledem na různorodost záměrů (rozsah, charakter, dotčené území atd.). Lze předpokládat, že zasílání informace o oznámení bude využívána především v případě dotčených orgánů, které nemají povinnost oznámení zveřejňovat ani umožnit veřejnosti do nich nahlížet, zatímco dotčeným územním samosprávným celkům budou spíše zasílány fyzické kopie. Počet potřebných vyhotovení oznámení záměru stanoví příslušný úřad, který přihlédne k počtu dotčených územních samosprávných celků a rozsahu oznámení.

Rozesílání dokumentace
Hl. m. Praha požaduje, aby byla zachována možnost dotčeného orgánu či dotčeného územního samosprávného celku vyžádat si zaslání listinné podoby dokumentace
Vyjádření MŽP: V souladu se zásadou hospodárnosti a procesní ekonomie je žádoucí redukovat množství fyzických kopií na případy, kde je opravdu nezbytné, aby byla dokumentace EIA zaslána v listinné podobě, a to s ohledem na různorodost záměrů (rozsah, charakter, dotčené území atd.). Lze předpokládat, že zasílání informace o dokumentaci EIA bude využívána především v případě dotčených orgánů, které nemají povinnost dokumentaci EIA zveřejňovat ani umožnit veřejnosti do ní nahlížet, zatímco dotčeným územním samosprávným celkům budou spíše zasílány fyzické kopie. Počet potřebných vyhotovení dokumentace EIA stanoví příslušný úřad, který přihlédne k počtu dotčených územních samosprávných celků a rozsahu dokumentace EIA.

Posudek
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) požaduje vypuštění institutu posudku
Vyjádření MŽP: Dle revidované směrnice EIA je posouzení dokumentace jednou z obligatorních fází procesu EIA (viz čl. 1 odst. 2 písm. g) podbod iii), ve které je provedena objektivní odborná oponentura k dokumentaci EIA. Institut posudku slouží k naplnění tohoto cíle, neboť zajišťuje kontrolu informací předložených oznamovatelem.
Ačkoli odpovědnost za posouzení dokumentace leží na příslušném orgánu, neznamená to, že samotné posouzení musí provést příslušný orgán (sama revidovaná směrnice EIA předpokládá, že se jedná o tak složitou problematiku, která vyžaduje, aby bylo posouzení provedeno externě). Je tedy na vnitrostátní právní úpravě, zdali zajistí, aby na příslušném úřadu pracovali dostatečně kvalifikovaní pracovníci/experti oplývající znalostmi všech oborů životního prostředí a veřejného zdraví (v praxi by to znamenalo zaměstnat autorizované osoby, neboť takovými odborníky příslušné úřady v současné době nedisponují), nebo zdali zajistí přístup k těmto expertům.
Posouzení musí být v každém případě provedeno osobou/osobami, které mají potřebné odborné znalosti – ačkoli revidovaná směrnice EIA připouští, aby byly tyto osoby přímo součástí příslušného úřadu (tj. zaměstnanci), je z hlediska požadavků na kvalitu posudku a finanční, časové i administrativní zátěže vhodnější, aby bylo posouzení dokumentace EIA zajištěno externími odborníky, tedy autorizovanými osobami. V případě, že by někdy prováděl posouzení dokumentace EIA příslušný úřad sám a jindy zajišťoval posudek externě, by taková úprava znamenala nutnost trvale zaměstnávat autorizované osoby, jejichž reálné vytížení, které je závislé na množství připravovaných záměrů, by nebylo možno předpokládat. Posouzení dokumentace EIA příslušným úřadem bez účasti autorizovaných osob by vedlo ke dvojkolejnosti a nerovnosti mezi „posudkem“ zpracovaným pracovníkem příslušného úřadu a posudkem zpracovaným autorizovanou osobou. Vzhledem k tomu, že autorizované osoby se v praxi zpravidla soustředí na určitý druh záměrů, je vhodnější, aby byli vybíráni ad hoc dle své specializace a zkušeností.
Aktuálně je posudek funkčním institutem, který zajišťuje vysokou odbornost stanoviska EIA, s čímž jsou ve shodě i zástupci investorů, kteří se rovněž účastnili MPŘ, a jsou pro jeho zachování s důrazem na jeho kvalitu a rychlé zpracování. Na tyto požadavky text novely reaguje.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) požaduje zakotvení přísnějších sankcí v případě, že zpracovatel posudku nezpracuje posudek ve stanovené lhůtě
Vyjádření MŽP: V současné době je prodlení s předložením posudku sankcionováno pouze na základě smluvních mechanismů. Za účelem zajištění včasného zpracování posudku jsou návrhem zákona navrženy další úpravy, kterými je především zakotvení možnosti přímého snížení odměny zpracovatele posudku v případě nedodržení stanovené lhůty a dále také zpřísnění podmínek pro udělování, prodlužování a odnímání autorizace, kdy je možné přistoupit k odejmutí autorizace v případě porušování povinností vyplývajících ze zákona - mezi které patří i nedodržení lhůty pro zpracování posudku.

Coherence stamp
Liberecký kraj požaduje, aby byla zakotvena povinnost příslušného úřadu informovat správní orgán vedoucí navazující řízení o tom, že v konkrétním případě na podklady pro vydání závazného stanoviska podle § 9a odst. 6 (tzv. coherence stamp) nepředložené ve stanovené lhůtě nahlíží, jako by nebyly předány (tj. coherence stamp nevydá)
Vyjádření MŽP: Navržená úprava, ke které přetrvává rozpor (§ 9a odst. 6 poslední věta), byla do zákona vložena na základě projednávání rozporů. Liberecký kraj nesouhlasí s tímto řešením, a proto k této úpravě vyslovil rozpor. Podle názoru Libereckého kraje by v případě, že příslušný úřad nebude vydávat coherence stamp z důvodu, že příslušné podklady nebyly ve stanovené lhůtě předloženy, je nezbytné toto sdělit správnímu orgánu vedoucímu navazující řízení, a to s ohledem na to, že coherence stamp je nezbytným podkladem pro navazující řízení a správní orgán vedoucí navazující řízení by byl příliš dlouhou dobu v nejistotě ohledně toto, zda tento podklad bude vydán či nikoli. Dle názoru MŽP není nezbytné povinnost příslušného úřadu informovat správní orgán vedoucí navazující řízení explicitně zakotvovat, jelikož správní orgány mají dle správního řádu postupovat dle zásady součinnosti, s níž je nepochybně v souladu i to, informovat správní orgán vedoucí navazující řízení o tom, že coherence stamp nebude vydán.

Odvolání dotčené veřejnosti, která nebyla účastníkem navazujícího řízení, proti rozhodnutí vydanému v tomto navazujícím řízení
MMR, MPO a KZPS požadují odstranění § 9c odst. 4, které zakotvuje možnost dotčené veřejnosti, která nebyla účastníkem navazujícího řízení, podat odvolání proti rozhodnutí vydanému v tomto navazujícím řízení
Vyjádření MŽP: Úprava byla zavedena zákonem č. 39/2015 Sb. (tzv. infringementovou novelou). MŽP si je vědomé nesouladnosti tohoto ustanovení se správním řádem, nicméně dle požadavků evropského práva musí mít příslušníci dotčené veřejnosti přístup k soudní ochraně i v případě, že se řízení neúčastnili v předchozím stupni. Za účelem zachování zásady subsidiarity správního soudnictví bylo při přípravě zákona č. 39/2015 Sb. na základě požadavku Ministerstva spravedlnosti těmto osobám přiznáno rovněž právo na odvolání, aby byla zajištěna možnost nápravy v rámci soustavy orgánů moci výkonné a nedocházelo tak přesunu rozhodování o věcných otázkách na orgány moci soudní.

SEA
Moravskoslezský kraj požaduje zrelativizovat použitelnost zákona o posuzování vlivů na životní prostředí na proces SEA ke koncepcím podle stavebního zákona
Vyjádření MŽP: Moravskoslezský kraj má obavu z kolize novelizovaného znění § 10g se stavebním zákonem (vzhledem ke koncepcím dle stavebního zákona) a požaduje úpravy, které by tomuto předešly. Dle názoru MŽP tato obava není namístě, jelikož ustanovení § 10g se v plném rozsahu vztahuje pouze na tzv. obecné koncepce, tedy na koncepce, které nejsou zpracovávány podle stavebního zákona. Na koncepce zpracovávané podle stavebního zákona se toto ustanovení bude vztahovat pouze „přiměřeně“, tj. pouze pokud by stavební zákon nestanovil odlišnou úpravu – toto vychází z požadavku Ministerstva pro místní rozvoj, s nímž je požadavek Moravskoslezského kraje v rozporu.

Přechodná ustanovení
KZPS požaduje prodloužení přechodného období zakotveného v přechodných ustanovení ve vztahu k platnosti stanoviska EIA
Vyjádření MŽP: Návrh přechodných ustanovení byl již na základě uplatněných připomínek upraven tak, že původně navrhovaná cca 6měsíční lhůta byla prodloužena o dalších 12 měsíců a oznamovatel tak bude moci požádat o prodloužení stanoviska EIA až do 31. 12. 2018. Dokončí-li v této lhůtě povolovací proces k záměru, prodloužení nebude potřeba. Další prodloužení lhůty by znamenalo rozpor s požadavkem revidované směrnice EIA na zajištění aktuálnosti stanoviska EIA v době povolení záměru, neboť od vydání stanoviska EIA již uplynulo mnohdy i více než 10 let, aniž by byla aktuálnost stanoviska EIA jakkoli ověřována. Smyslem lhůty stanovené v přechodných ustanoveních je proto především poskytnout oznamovateli dostatek času seznámit se s novou právní úpravou a včas požádat o prodloužení stanoviska EIA, případně povolovací proces k záměru dokončit (nikoli však suplovat samotné prodloužení platnosti stanoviska EIA).

Hodnocení dopadů regulace (RIA)
MZe požaduje doplnit dopady na podnikatelské subjekty do zprávy RIA
SMOČR požaduje přepracování RIA se zapracováním všech dopadů, konkrétně dopady na veřejné a soukromé rozpočty
KZPS požaduje konzultace s dotčenými subjekty a odbornými subjekty
Vyjádření MŽP (ke všem třem výše uvedeným rozporům): S ohledem na zvýšení limitních hodnot, přesun vybraných záměrů z kategorie I do kategorie II, odstranění posuzování některých druhů záměrů a podstatné části všech podlimitních záměrů nelze nárůst posuzování investičních záměrů očekávat; zde se proto očekává pozitivní dopad na podnikatelské prostředí. Na základě uplatněných připomínek byly zahájeny dodatečné konzultace s dotčenými podnikatelskými subjekty, avšak přes snahy MŽP nebyla obdržena reakce na žádost o odhad dopadů na tyto subjekty. Nicméně do RIA byly doplněny i negativní dopady pro podnikatelské subjekty a možné zvýšení jejich administrativní náročnosti.

 

 

AKTUÁLNÍ ZNĚNÍ NOVELY - ZDE

 

08.11.2016 20:50

Rejdaři chtějí snížit emise svých lodí, žádají si to prý sami zákazníci

Celkem 51 firem a organizací z oblasti námořní dopravy vyzvalo Mezinárodní námořní organizaci (IMO), aby se začala o snižování emisí zajímat. Chtějí, aby na nadcházející schůzi Námořního výboru pro ochranu životního prostředí (MEPC), přijala IMO takové kroky, které povedou k výraznému snižování emisí v tomto dopravním odvětví. Společné prohlášení připomíná, že neexistuje žádná legislativa, která by nutila rejdaře snižovat emise a že plány na zavedení emisního stropu pro odvětví byly shozeny se stolu v roce 2015. Zpráva IMO o emisích skleníkových plynů z roku 2014 navíc předpokládá, že emise z mezinárodní námořní přepravy stoupnou do roku 2050 o 250 %. Firmy a organizace tvrdí, že ekologičtější přepravu žádají sami zákazníci. Více ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

08.11.2016 20:04

Adidas začíná prodávat ekologické boty z mořského odpadu

Minulý rok Adidas představil koncept obuvi, která byla vyrobená z mořského odpadu. Boty s názvem UltraBOOST Uncaged Parley se zrovna začínají prodávat. Adidas se snaží ve výrobě eliminovat materiál, který ještě nebyl použitý, a místo toho se chce zaměřit na recyklování. Spojil se s organizací Parley for the Oceans, která se zaměřuje na vyčištění moří a oceánů od odpadu. Boty jsou z 95 % tvořené plastem posbíraným z oceánu (konkrétně nedaleko Malediv), zbylých 5 % prý tvoří také recyklované materiály. Letos však bylo vyrobených pouze 7 000 párů. Příští rok se Adidas chystá pustit do výroby recyklovaných bot s mnohem větší vervou. Odhady tvrdí, že by mělo být vyrobeno milion párů! Cena vás ovšem nepotěší. Za všechno ekologické a bio se prostě platí a v tomto případě tomu není jinak. Boty vyjdou na 220 dolarů, tedy 5400 korun.

08.11.2016 10:17

Pozor na odstávku Informačních systémů EIA a SEA

V pondělí 14. 11. 2016 proběhne technická odstávka Informačních systémů EIA a SEA. Během odstávky bude provedena migrace serveru do resortního datového centra, na Ministerstvo životního prostředí. Systém bude zprovozněn opět v úterý 15. 11. 2016.

 

 

 

Zdroj: CENIA

08.11.2016 09:59

TA ČR vydala novu směrnici k certifikovaným metodikám

Technologická agentura ČR vydala novou směrnici k certifikovaným metodikám v působnosti agentury. Účelem směrnice je, v souladu s platnou Metodikou hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů, stanovit pravidla pro schvalování výsledku druhu N (certifikovaná metodika) jakožto výsledků programů administrovaných Technologickou agenturou ČR, zejména programů BETA a OMEGA. Směrnice upravuje proces od podání žádosti o vydání osvědčení o schválení certifikované metodiky po vydání Osvědčení a odeslání informace o výsledku schvalovacího procesu.

 

Dokument ke stažení:

08.11.2016 09:40

Ve čtvrtek MŽP představí nové dotace na pořízení auta s alternativním pohonem

AVÍZO Ve čtvrtek 10.11.2016 dopoledne představí ministr životního prostředí Richard Brabec podmínky a podrobnosti k nové výzvě na nákup vozidel s alternativním pohonem pro obce a kraje. Pro obce, kraje a jimi řízené organizace je připraveno 100 milionů korun z Národního programu ŽP na nákup elektromobilů, plug-in hybridů a vozů na CNG. Žádosti o dotace je možné podávat od 10. 11. 2016 do 31. 3. 2017 (nebo do vyčerpání alokace). Ministr Brabec na tiskové konferenci zároveň podepíše memorandum o spolupráci se zástupci výrobců a dovozců aut, energetiků a plynařů. Cílem memoranda je prohloubit spolupráci ve výměně informací v oblasti čisté mobility, na osvětové podpoře pro samosprávu i veřejnost a také zhodnotit možnosti připravit podobnou dotační podporu i pro další skupiny žadatelů.

 
 

08.11.2016 09:07

Skupina ČEZ vydělala letos již 14,7 miliardy korun

Za první tři čtvrtletí letošního roku vykázala Skupina ČEZ čistý zisk ve výši 14,7 mld. Kč. Po očištění o mimořádné vlivy obecně nesouvisející s běžným hospodařením roku dosáhl čistý zisk 16,7 mld. Kč. Provozní zisk před odpisy (EBITDA) činil 43,8 mld. Kč. Z meziročního poklesu o 4,6 mld. Kč způsobil pokles realizačních cen vyrobené elektřiny 4,5 mld. Kč.

Pokles výroby elektřiny v jaderných elektrárnách se podařilo téměř nahradit zvýšenou výrobou v uhelných a plynových zdrojích a celkově proto výroba poklesla pouze o jedno procento. Přispěl k tomu zejména stabilní provoz všech tří komplexně obnovených bloků Elektrárny Prunéřov. „Nejvýznamnější událostí v uplynulém čtvrtletí byla naše dohoda se Sokolovskou uhelnou. Výsledkem je uzavření nové smlouvy na dodávky sokolovského hnědého uhlí až do roku 2025, prodej elektrárny Tisová do rukou Sokolovské uhelné a závazek obou stran učinit všechny kroky k ukončení všech běžících soudních procesů a řízení,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Za celý letošní rok Skupina ČEZ nadále očekává čistý zisk očištěný na úrovni 18 mld. Kč. „Relativně nízký čistý zisk, který očekáváme ve čtvrtém čtvrtletí, má vedle tradičních sezónních vlivů dva významné faktory. Nárůst odpisů a pokles kapitalizovaných úroků související se zařazením komplexně obnovené Elektrárny Prunéřov do majetku. A dále letos nemůžeme počítat s loňským vrácením části daně za emisní povolenky z let 2011 a 2012, které ve čtvrtém čtvrtletí 2015 přineslo do zisku 3,8 mld. Kč,“ uvedl místopředseda představenstva a finanční ředitel ČEZ Martin Novák. Odhad celoroční EBITDA byl upřesněn na úroveň 56 mld. Kč, a to zejména z důvodu prodloužení odstávek jaderných zdrojů především v důsledku poruchy turbíny 2. bloku v Temelíně.

Skupina ČEZ dále posílila svou roli největšího alternativního dodavatele zemního plynu a stala se již dvojkou na českém trhu. Prodej zemního plynu meziročně vzrostl o 11 %.

V oblasti rozvojových aktivit se podařilo doplnit nabídku poskytovaných energetických služeb pro firemní zákazníky. Společnost ČEZ ESCO koupila dodavatele vzduchotechniky AZ Klima, který má za sebou více jak 4000 projektů a je jedničkou na českém trhu v oblasti integrovaných systémů topení, chlazení, větrání a klimatizace.

Pozitivní vývoj české ekonomiky potvrzuje rostoucí spotřeba elektřiny na distribučním území společnosti ČEZ Distribuce, která vzrostla meziročně o 0,9 %, po klimatickém a kalendářním očištění o 0,4 procenta.

 

 

Zdroj: ČEZ, Ladislav Kříž (mluvčí ČEZ)

08.11.2016 08:30

Břeclavská nemocnice chce srazit výdaje za energie, využije metodu EPC

Desítky milionů korun stojí modernizace, která se uskuteční v nemocnici 
v Břeclavi. Cílem je snížení nákladů za energie. Nemocnice je prvním krajským zařízením, které se týká takzvaný EPC projekt. Investorem se stane soukromá společnost, které pak bude zdravotnické zařízení díky úsporám sumu splácet. A to po deset let. Jestliže se projekt v Břeclavi osvědčí, kraj zamýšlí jeho uplatnění také na dalších místech. Více ZDE. Nejen o metodě EPC se dozvíte na se seminářích v rámci Energy Tour 2016 - více ZDE.

Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/breclavska-nemocnice-chce-srazit-vydaje-za-energie-revolucnim-projektem-20161107.html

 

 

Zdroj: Deník.cz
Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/breclavska-nemocnice-chce-srazit-vydaje-za-energie-revolucnim-projektem-20161107.html

08.11.2016 07:52

E15: Lithiová horečka pokračuje. Za tunu bílého prášku se platí 20 tisíc dolarů

Ještě v lednu 2016 se tuna uhličitanu lithného prodávala za deset tisíc dolarů, nyní je jeho cena dvojnásobná. Stříbřitý, lehký a měkký kov, který dobře vede elektrický proud i teplo, patří k nejžádanějším materiálům především kvůli sílícímu zájmu o stále nové a výkonnější lithium-iontové baterie. Ty samozřejmě pohánějí smartphony, tablety, notebooky, ale také elektromobily. Přes rostoucí poptávkou po větších výkonech, elektromobilech a čistší elektřině je byznys s lithiem stále docela malý. Žádaný materiál se těží především v Austrálii a v trojúhelníku mezi Argentinou, Bolívií a Chile. Loni se celosvětově spotřebovalo 184 tisíc tun uhličitanu lithného. Studie Deutsche Bank odhaduje růst poptávky do roku 2025 na 534 tisíc tun. Více ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

Potenciál těžby lithia v ČR (31.10.2016)

Cesta k první těžbě lithia v Česku je volná. Firma Cínovecká deponie získala povolení (25.10.2016)


 

Zdroj: E15

07.11.2016 13:11

Jak se bude ohlašovat přeprava nebezpečných odpadů od 1. ledna 2017?

Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH) se s ohledem na blížící se termín účinnosti zákonné povinnosti ohlašovat přepravu nebezpečných odpadů v elektronické formě prostřednictvím ISPOP dotázala MŽP, jak tuto novou povinnost plnit v době, kdy zatím není povinná elektronická forma ohlašování připravená a přístupná. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) ve své odpovědi uvádí, že od 1. ledna 2017 se přeprava nebezpečných odpadů bude ohlašovat elektronicky prostřednictvím příslušného modulu ISPOP. MŽP dále ve své odpovědi uvádí, že v současné době probíhá příprava elektronického systému pro ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. Celý text dotazu ČAOH i odpovědi najdete níže.

 

Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: ČAOH

 

07.11.2016 09:04

Ombudsman k prominutí poplatku za komunální odpad

Obecní úřady získaly po necelých pěti letech zpět oprávnění na žádost prominout místní poplatek za komunální odpad. Pokud žádost zamítnou, musejí své rozhodnutí řádně odůvodnit. Veřejný ochránce práv se setkal se stížnostmi, že obecní úřady odůvodněné rozhodnutí nevydávají.

S účinností od 29. října 2015 mohou obecní úřady na žádost zcela nebo částečně prominout poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. Umožňuje jim to novelizovaného znění zákona o místních poplatcích. Mohou přitom prominout i poplatek nebo jeho příslušenství vzniklé před datem 29. října 2015.

Obecní úřad v rámci svého správního uvážení posuzuje, zda by prominutí místního poplatku vedlo k odstranění tvrdosti právního předpisu a zda pro něj existují ospravedlnitelné důvody.

Přestože platí, že na vyhovění žádosti o prominutí není právní nárok, nesmí obecní úřad jednat zcela libovolně. Procesní postup obecního úřadu podléhá daňovému řádu, podle kterého by měl o žádosti vydat rozhodnutí s příslušnými náležitostmi, včetně odůvodnění.

Právě v odůvodnění shrne výše naznačené úvahy, jimiž podepře své rozhodnutí poplatek prominout či neprominout. Obecní úřad musí v rámci posuzování žádostí dodržet zásadu, že by při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů neměly vznikat nedůvodné rozdíly.

Pokud obecní úřad o žádosti nevydá odůvodněné rozhodnutí, žadatel se nedozví důvody, které k závěru úřadu vedly, a nemá procesní prostor se proti negativnímu stanovisku bránit např. podáním správní žaloby proti rozhodnutí správního orgánu.

Posuzování těchto žádostí nespadá pod výkon samostatné působnosti a nemůže je proto posuzovat zastupitelstvo či rada obce.

07.11.2016 08:30

Firma dostala pokutu 100 tisíc korun za nadměrné vypouštění prašných částic

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Plzni uložili pokutu 100 tisíc korun společnosti za provozování elektrických obloukových pecí a pálícího zařízení v rozporu s platným integrovaným povolením.

Letos v červenci firma porušila schválený provozní řád a technické podmínky provozu. „Tím došlo k nadměrnému vypouštění prašných částic z haly elektroocelárny do ovzduší. Zároveň provozovala pálicí a dělící zařízení bez filtrace, což způsobovalo uvolňování intenzivního dýmu,“ popsala Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.

Společnost po kontrole, kterou provedli inspektoři ČIŽP, už začala s opravou odsávacího zařízení elektrické obloukové pece i netěsností na hale ocelárny.

Tato pokuta však není první, kterou inspektoři ČIŽP firmě v poslední době uložili. V roce 2015 společnost dostala pokutu 200 tisíc korun podle zákona o integrované prevenci za nedodržování Plánu opatření pro případ ekologické havárie (havarijní plán) – firma totiž neprovedla těsnostní zkoušky potrubí a nádrží s velmi nebezpečnými látkami ropného původu.

Ve stejném roce dostala také pokutu 50 tisíc korunza porušení povinnosti stanovené zákonem o odpadech - neshromažďovala některé druhy odpadů utříděně podle jednotlivých druhů.

07.11.2016 08:00

Beneš pro E15: Z ČEZ by jednou mohla být i vodárenská firma

Velké akvizice v zahraničí polostátnímu energetickému koncernu ČEZ nevyšly, ať už šlo o Slovenské elektrárny, německá aktiva Vattenfallu nebo polské teplárny. Firma se teď proto soustředí na růst po menších krocích. A rozhlíží se i po nových příležitostech. ČEZ by rád navázal užší spolupráci s Prahou, kde ho zajímá nejen vstup do Pražské plynárenské. „Díváme se také na české vodárenství, je to byznys, který je nám blízký,“ říká generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

 

Velké příležitosti jsou pryč, jak tedy chcete růst?

Naše strategie nestojí na jedné velké transakci. ČEZ, tedy jeho tradiční část, chceme podle ní provozovat co nejdéle. K tomu pracujeme na změnách v obchodním zaměření. Ani tady ovšem nejde o několik velkých transakcí, ale o mravenčí práci při vytváření komplexních služeb pro zákazníky. Až třetí část strategie je zaměřená na případné akvizice. Ty velké – jako Vattenfall nebo Slovenské elektrárny – se vyskytnou jednou za čas. Ty menší ale jdou naproti budoucí podobě energetiky. Jde o firmy, které umějí dodávat fotovoltaiku na střechy, bateriové systémy, energetické hospodářství budov.

 

Z menších akvizic  ale nezískáte dodatečný provozní zisk šest miliard korun v roce 2020, jak jste si naplánovali. Proto jste chtěli kupovat Vattenfall.

Nabídku jsme nakonec nepodali, protože jsme vyhodnotili rizika spojená s ukončením těžby hnědého uhlí jako příliš vysoká. Také jste chtěli začít kupovat podíly ve velkých větrných elektrárnách v západní Evropě. Tam už se rýsuje nějaký větší obchod? Věnujeme se hlavně Německu. Ale ani tam nepůjdeme cestou jedné velké transakce. Kolegové z části Rozvoj se už zúčastnili několika potenciálních obchodů a první se jim už povedl. Teď se ale chceme soustředit především na Česko. Tady nás zajímají některá aktiva, i když ještě nejsou na prodej.

 

Jaká?

Zamýšlíme se nad komplexní spoluprací s hlavním městem Praha. Zajímá nás samozřejmě Pražská plynárenská nebo minimálně její obchodní část. Firma dnes patří ze sta procent Praze a my bychom se jí rádi nabídli jako partner.

 

Stejnou nabídku Praha odmítla, když Pražskou plynárenskou kupovala od firmy E.ON. Něco se změnilo?

Praha se dnes zabývá otázkou, jakou strukturu aktiv bude do budoucna mít. My se jen hlásíme, že jsme tady, že máme know-how, že jsme známá firma většinově vlastněná státem. Potenciálně to může být velká transakce. V Praze je toho ale více. Celý koncept smart city je velká příležitost.

 

Čím ještě se chcete v Česku zabývat?

Díváme se na vodárenství, je to byznys, který je nám blízký. Ale zatím ještě nejsme ve fázi, že bychom zítra dávali někomu nabídku.

 

Nedávno jste se zbavili uhelné elektrárny Tisová. Budete v prodeji dosluhujících elektráren pokračovat?

Naším cílem není elektrárny prodávat. Perspektivní za horizont roku 2020 jsou pro nás nová elektrárna v Ledvicích, modernizovaný Prunéřov a Tušimice a lokalita Mělník, která zásobuje teplem Prahu. Ostatní elektrárny, do nichž se nevyplatí investovat, se budou kolem roku 2020 zavírat. Jestli některou z nich na konci životnosti prodáme, se nedá vyloučit. U Tisové byl prodej dán naším specifickým vztahem se Sokolovskou uhelnou, s níž jsme potřebovali vyřešit dlouhodobé spory.

 

Takže pro další elektrárny kupce aktivně nehledáte?

Ne. Výjimkou je elektrárna Počerady, která je spojená s dlouhodobou smlouvou na dodávky uhlí, již jsme uzavřeli s Czech Coalem. To povede samozřejmě k zásadnímu jednání s Czech Coalem, protože něco se s touto elektrárnou bude muset stát.

 

Bude to model Tisová, kde jste také měli dlouhodobou smlouvu na dodávky uhlí se Sokolovskou uhelnou a v rámci obchodu jste elektrárnu vyměnili za smlouvu na kratší dobu a s nižším odběrem uhlí?

Není to úplně stejné, protože jsme smlouvu s Czech Coalem uzavřeli relativně nedávno. Takže se v ní více zohledňuje budoucí nejistota v uhelné energetice. Při jednání s Czech Coalem budeme tahat za výrazně delší konec provazu. Evropská komise vydá v prosinci návrh novely směrnice o energetické účinnosti, v němž bude stanoven cíl pro energetické úspory do roku 2030. Energetická účinnost se má stát významnou nohou vašeho byznysu.

 

Evropská komise vydá v prosinci návrh novely směrnice o energetické účinnosti, v němž bude stanoven cíl pro energetické úspory do roku 2030. Energetická účinnost se má stát významnou nohou vašeho byznysu. Jaký potenciál do roku 2030 v této oblasti očekáváte?

Je to velká příležitost, protože do systému budou napumpovány peníze. Půjde nejen o zateplování, ale také o moderní energetické hospodářství. Přesně tyto věci pokrývá naše dcera ČEZ ESCO. Když z ní bude v té době plně rozjetá firma, bude to obrovská šance.

 

Když jste o plánech komise mluvil na říjnovém sněmu Svazu průmyslu a dopravy, znělo to spíše jako varování před ekonomickou katastrofou.

Tam jsem o tom mluvil jako viceprezident svazu z pozice celého českého hospodářství. Protože Česko by si mělo ohlídat hranici, kdy se zvyšování energetické účinnosti změní z příležitosti v riziko pro ekonomiku.

 

Teď se v komisi diskutuje o dvou číslech. Uspořit do roku 2030 celkem 27 procent, nebo 30 procent energie proti referenčnímu scénáři. Které z nich je ještě příležitost a které už hrozba?

Tato čísla jsou dobrá pro to, aby si všichni uvědomili, že jde o podstatný problém. Třicet procent úspor v roce 2030 může Česko stát podle toho, co říká Evropská komise, za deset let až 880 miliard korun. To by mělo přimět politiky, aby si řekli, že to je sakra hodně peněz a že je třeba se chovat odpovědně.

 

Ze stejných výpočtů komise vyplývá, že ta částka může být jen 130 miliard korun.

Analýza komise, která oficiálně vyjde až v prosinci, mluví o tom, že úspora jednoho petajoulu energie může stát od tří do patnácti miliard korun. My si myslíme, že to bude někde za polovinou tohoto intervalu a celkově to Česko bude stát nějakých 600 miliard korun.

 

Od těch 600 miliard korun je ale fér odečíst částku, která se díky úsporám nebude muset investovat do energetické infrastruktury, a pokles nákladů na nákup energií. Tyto čisté investice pro Česko vycházejí na asi 13 miliard korun ročně. To je pořád neúnosné?

Jenže zatímco celkové náklady na nutné investice jsme schopni odhadnout, čisté dopady jsou natolik komplexní, že odhadnout vše v horizontu roku 2030, natož 2050, je takřka nemožné. Počítá se s náklady na provoz energetického systému včetně elektráren, infrastruktury, dokonce spotřebičů a vozidel včetně elektromobilů, veškerých energií, investic do úsporných opatření a mohl bych pokračovat dál. K datům z analýzy komise je navíc třeba přistupovat obezřetně. Pro komisi celkové dopady počítá univerzita v Aténách na neveřejném modelu, takže výpočty nelze ověřit.

 

Co čekáte od vlády?

Je třeba udělat přesnější analýzu nákladů pro jednotlivé skupiny opatření. Jiné peníze bude stát zateplování domů a jiné peníze změna energetického hospodářství hutnických provozů. Pak je třeba brzdí nepřipravenost distribučních sítí. Vy provozujete tu největší. Jak rychle ji připravíte, abyste vy a další mohli na decentralizaci pořádně vydělávat? Pro nás je důležitý vládní Národní akční plán pro chytré sítě. Veškeré investice do sítí plánujeme tak, aby byly v souladu s tímto dokumentem. Věnujeme se tomu intenzivně a rozhodně nejsme pozadu. Pokud v tom ale vidíte takový potenciál, jak často říkáte, neměli byste se snažit otevřít prostředí pro  tento byznys co nejrychleji? Distribuce musí umět  vstřebat aktuální potřeby. Síť nesmí být pozadu, aby rozvoj nebrzdila, ale nemá ani cenu, aby byla roky napřed. Vy ale držíte v rukách obě karty. Máte distribuci i obchod, který chce a má sílu rozšířit decentrální zdroje rychle do praxe. ČEZ Distribuce musí sloužit všem účastníkům trhu a je v tuto chvíli připravena na decentrální energetiku rozhodnout, která z těch opatření jsou ještě ekonomicky smysluplná a která si na sebe nikdy nevydělají. Když sečteme ekonomicky smysluplná opatření, vyjde nám číslo, které bychom měli jako stát hájit. Takovou detailní analýzu ještě Česko nemá.

 

Pořád si myslíte, že Česko nemůže vyšší cíl pro úspory zvládnout?

Ano. Pokud by bylo opravdu nutné investovat 880 miliard korun, tedy 19 procent HDP. Ročně bychom do úspor museli dát 1,3 až 1,8 procenta HDP. To je skoro celý růst.

 

Neměl byste být jako šéf ČEZ, který chce být na poli energetické účinnosti nejsilnějším hráčem v Česku, mezi nimi?

Cítím povinnost na to riziko upozornit. Nechci se dožít situace, kdy budu obviňován, že zlotřilý ČEZ si tady zase něco naplánoval, nikomu nic neřekl a pak na tom bude vydělávat. To už jsem před pár lety zažil s podporou solárních elektráren. Také jsme říkali, že se jich postaví hodně a bude to ekonomický problém. A všichni mávali rukou, že jen strašíme.

 

A teď říkají, že jste vlastníkem pěti největších fotovoltaických elektráren.

Máme šest procent trhu a koupili jsme projekty, které by vznikly i bez nás.

 

Kromě energetických úspor hodláte stavět i na decentralizaci energetiky. Zatím její větší rozvoj brzdí nepřipravenost distribučních sítí. Vy provozujete tu největší. Jak rychle ji připravíte, abyste vy a další mohli na decentralizaci pořádně vydělávat?

Pro nás je důležitý vládní Národní akční plán pro chytré sítě. Veškeré investice do sítí plánujeme tak, aby byly v souladu s tímto dokumentem. Věnujeme se tomu intenzivně a rozhodně nejsme pozadu.

 

Pokud v tom ale vidíte takový potenciál, jak často říkáte, neměli byste se snažit otevřít prostředí pro tento byznys co nejrychleji?

Distribuce musí umět vstřebat aktuální potřeby. Síť nesmí být pozadu, aby rozvoj nebrzdila, ale nemá ani cenu, aby byla roky napřed.

 

Vy ale držíte v rukách obě karty. Máte distribuci i obchod, který chce a má sílu rozšířit decentrální zdroje rychle do praxe.

ČEZ Distribuce musí sloužit všem účastníkům trhu a je v tuto chvíli připravena na decentrální energetiku přesně tak, jak má. Vedle toho ČEZ ESCO přichází s produkty a službami, které pro zákazníky budou výhodné. Rozhodně jejich nasazování nebude brzdit distribuce.

 

 

Zdroj: E15

07.11.2016 07:40

V Maroku dnes začala klimatická konference OSN

Tři dny poté, co v platnost oficiálně vstoupila pařížská klimatická dohoda, dnes v marockém Marrákeši začala další klimatická konference Organizace spojených národů. Jejím cílem je zpřesnit pravidla a najít způsoby naplňování globální dohody. Prostor chce dát pořadatelská země především chudším zemím, které změnami klimatu trpí nejvíce. Během prvního týdne budou na konferenci jednat především odborníci, druhé části se ale zúčastní i politici včetně českého ministra životního prostředí Richarda Brabce. Více na webu OSN - ZDE.

 

 

Další informace:

Marrakech Climate Change Conference - November 2016

Tiskové zprávy UN

Začíná klimatikcá konference OSN (ČT24, host Pavel Zámyslický)

05.11.2016 08:14

Island: Voda až o 600 stupních má sloužit k výrobě elektřiny

Na povrch Islandu se možná brzy dostane voda o teplotě až 600 stupňů Celsia, a to pokud se podaří do prosince vyvrtat asi pětikilometrový vrt, kterému se přezdívá nejžhavější díra na světě. Voda by mohla být časem využitá pro výrobu geotermální energie. Dosud existující geotermální stanice využívají vodu o teplotě asi 300 stupňů. Takzvaná superkritická voda z nového islandského vrtu může ale vytvořit až desetkrát víc energie. Mohla by tak zásobovat energií asi 50 tisíc domácností. Více ZDE

 

 

Zdroj: Rozhlas.cz

04.11.2016 19:15

LRV přerušila projednávání nových odpadových zákonů. MŽP chce dotáhnout celý legislativní proces do konce roku 2017

VYJÁDŘENÍ MŽP Tento čtvrtek se Legislativní rada vlády (LRV) vrátila k projednávání navzájem související trojici legislativních norem z oblasti odpadového hospodářství a to konkrétně k návrhu zákona o odpadech a návrhu zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Na pořadu byl i změnový zákon, který s výše uvedenými předpisy souvisí. Připomínáme, že začátkem září LRV přerušila projednávání legislativních návrhů a vrátila Ministerstvu životního prostředí návrhy k dopracování. Nakonec bylo jednání opětně přerušeno.

"Projednávání obou odpadových zákonů na plénu LRV bylo přerušeno. K zákonům měli členové LRV řadu doporučení, proto nyní budeme pokračovat napřímo s jednotlivými členy. Po vydání stanoviska LRV budou oba zákony předloženy vládě ke schválení, předpokládáme, že během prosince 2016. Zájmem MŽP je dotáhnout oba odpadové zákony do úspěšného konce, tedy aby schváleny během roku 2017. Zatím jsme v jejich projednávání nejdále za posledních 8 let snažení," uvedla k výsledku jednání LRV pro www.Tretiruka.cz Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení Ministerstva životního prostředí.


Návrh zákona o odpadech:

Zákon o odpadech upravuje oblast odpadového hospodářství počínaje předcházením vzniku odpadu přes různé způsoby nakládání s ním po pravidla jeho odstraňování, a to s ohledem na prosazení hierarchie nakládání s odpady a při zajištění co nejvyšší míry ochrany životního prostředí a zdraví lidí za současné sociální únosnosti a ekonomické udržitelnosti. Upravují se i práva a povinnosti osob při nakládání s odpady a působnost orgánů veřejné správy v odpadovém hospodářství.

Oblast odpadového hospodářství je nově rozdělena do zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Důvodem jsou zejména specifika problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu. Nově také bude ze zákona o odpadech vyčleněn poplatek za komunální odpad, který bude pouze v zákoně o místních poplatcích.

 
Klíčové body a cíle:
  • poplatek za ukládání odpadů na skládku
  • poplatek za komunální odpad
  • provoz zařízení pro nakládání s odpady
  • povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady
  • sběr odpadu
  • řešení problematiky nelegálně soustředěného odpadu (tzv. černých skládek)

Text návrhu zákona - ZDE (stav k 12.10.2016)

Návrh zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností:
Tento zákon upravuje pravidla pro předcházení vzniku odpadů z vybraných výrobků, práva a povinnosti výrobců při uvádění vybraných výrobků na trh, práva a povinnosti osob při nakládání s výrobky s ukončenou životností a působnost správních úřadů na úseku předcházení vzniku odpadů z vybraných výrobků a nakládání s výrobky s ukončenou životností. Vybranými výrobky s ukončenou životností jsou elektrozařízení, baterie a akumulátory, pneumatiky a vozidla.

Oblast odpadového hospodářství je nově rozdělena do zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Důvodem jsou zejména specifika problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu.

Text návrhu zákona - ZDE (stav k 11.10.2016)

 

Klíčové body a cíle zákona:

  • zjednodušený odpadový režim
  • model tzv. uzavřené sběrné sítě
  • jednotná a jasná pravidla pro provozování kolektivních systémů
  • oddělení kolektivních systému od zpracovatelů a zajištění zpracování výrobků s ukončenou životností
  • koordinační centrum


Změnový zákon
Jedná se o samostatný změnový zákon na základě závěru jednání Pléna LRV dne 8.10.2016 k zákonu o odpadech a zákonu o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Na základě připomínky Legislativní rady vlády byly navrhované zákony rozděleny tak, že doprovodné novely, které byly součástí předložených návrhů, jsou v zájmu přehlednosti a systematiky osamostatněny do zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Důvodem pro samostatný změnový zákon je i skutečnost, že změna zákona o rezervách se týká obou předkládaných zákonů.

Nejvýznamnější změnou, kterou předkládaný návrh změnového zákona obsahuje, je nová úprava poplatku za komunální odpad. Nově bude tato problematika upravena pouze v zákoně o místních poplatcích (novela tohoto zákona byla zpracovaná v součinnosti s Ministerstvem financí). Obec si může zvolit buď poplatek za systém nakládání s komunálním odpadem, který je založen na obdobném principu jako rušený poplatek podle § 10b zákona o místních poplatcích, nebo poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, jenž je naopak založen na skutečném množství vyprodukovaného odpadu, který byl odložen do sběrných nádob nebo na určená místa, případně za kapacitu sběrných prostředků na poplatkové období.

Text předpisu - ZDE (stav k 11.10.2016)

Mohlo by Vás zajímat:


 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE