Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

24.10.2016 19:45

Nová Priorita SFŽP ukazuje, jak je voda vzácná

Aktuální vydání měsíčníku Priorita představuje nové výzvy v Operačním programu Životní prostředí a Národním programu Životní prostředí. V nabídce operačního programu jsou dotace na protipovodňové projekty a projekty podporující biodiverzitu. V Národním programu Životní prostředí lze aktuálně žádat o dotace na likvidaci starých a nepoužívaných hydrogeologických vrtů, domovní čistírny odpadních vod nebo na obnovu a zakládání nové zeleně v obcích a městech.

Ministerstvo životního prostředí upozorňuje ve svém speciálním příspěvku majitele kotlů na tuhá paliva na to, že musejí do konce roku zajistit jejich revizi. Ta je nově ze zákona povinná u každého spalovacího zdroje na tuhá paliva o příkonu 10–300 kW napojeného na radiátory. Od příštího roku má úřad města nebo obce právo žádat potvrzení o provedení revize. Kdo ji nebude mít, může se dočkat pokuty až do výše 20 tisíc korun.

Priorita nabízí i procházku Vodním domem nedaleko středočeské Vlašimi, který ukazuje, jak je voda vzácná. Nápaditá expozice vysvětluje dospělým i dětem význam vody. Vodní dům stojící v blízkosti přehradní nádrže Švihov – Želivka byl vybudován za přispění Operačního programu Životní prostředí.

Nechybí ani přehled všech otevřených výzev jak v Operačním programu Životní prostředí, tak v Národním programu životním prostředí. V říjnovém čísle naleznete pravidelné servisní rubriky, jako jsou třeba otázky a odpovědi, anebo články o tom, jak pečují o životní prostředí v zahraničí.

 

Dokument ke stažení:

Priorita č. 10/2016

 

 

Zdroj: SFŽP

24.10.2016 11:00

Češi pokračují při pomoci v odstraňování starých ekologických zátěží v Moldavské republice

V dobách Sovětského svazu byly v Moldavsku ve velkém rozsahu používány v zemědělství pesticidy - prostředky k hubení rostlinných a živočišných škůdců. V 90. letech minulého století pak bylo plošné používání těchto látek ukončeno a zbývající nepoužité a zakázané pesticidy byly bez bližší evidence shromážděny ve vybraných skladech a také uloženy do speciálně konstruované skládky na jihu země v blízkosti obce Cişmichioi. Pesticidy mají nepříznivý vliv na zdraví člověka - způsobují rakovinu, poškozují genetický materiál, nervový a hormonální systém a mají i neblahý vliv na životní prostředí. Většinou se jedná o těžko odbouratelné látky.

Dne 26. října 2016 v 10:00 bude na Ministerstvu životního prostředí Moldavska v Kišiněvě slavnostně podepsáno Memorandum o spolupráci na realizaci projektu "Ověření stavu a návrh řešení skládky nebezpečných odpadů v Cişmichioi". Podpisovat budou: Zdeněk Krejčí - Velvyslanec ČR v Moldavsku, Valeriu Munteanu - Ministr životní prostředí Moldavska a Gheorghe Gaberi - ředitel Agentury ANSA Moldavsko.

Rozvojovým záměrem projektu je přispět ke snížení ohrožení životního prostředí a populace v okolí skládky. V rámci tohoto projektu Česká republika prostřednictvím České rozvojové agentury ověří stav skládky nebezpečných odpadů, zpracuje analýzu rizik a studii proveditelnosti nápravných opatření. Projekt byl zahájen v srpnu 2016 a je naplánován do konce listopadu 2017.

Skládka nebezpečných odpadů v Cişmichioi byla vybudována mezi lety 1977 až 1987 a je na ní uloženo v betonových sarkofázích a zemních úložištích částečně zaizolovaných foliemi cca 4-16 tisíc tun pesticidů a další chemické látky o odhadovaném celkovém objemu až 27tis m3. Přesný obsah úložišť, stav zabezpečení ani úroveň potenciálních úniků látek do okolí nejsou známy.

Na základě výsledků průzkumných prací, analýzy rizik a studie proveditelnosti budou nadefinovány další aktivity, vedoucí k omezení rizik souvisejících se skládkou. V závislosti na zjištěném stavu lokality a dostupných prostředcích se předpokládá částečná realizace neodkladných návazných opatření z prostředků zahraniční rozvojové spolupráce České republiky. Realizace první fáze projektu především poskytne moldavské státní správě informace o reálné situaci na skládce a v jejím okolí a umožní následně v souladu s doporučeními studie proveditelnosti žádat další donory o finanční prostředky pro trvalá nápravná opatření.

Moldavským partnerem projektu, který zabezpečuje přímou podporu v rámci realizace projektu, je Ministerstvo životního prostředí Moldavské republiky, resp. Centrum persistentních organických polutantů (POPs). Projekt je dále monitorován a rovněž podporován ze strany zastupitelského úřadu ČR v Moldavské republice.

Realizátorem projektu je česká firma DEKONTA, a.s., která má s řešením dané problematiky rozsáhlé zkušenosti a v Moldavské republice již delší dobu rozvíjí své aktivity.

24.10.2016 10:09

E15: Stát vyhrál spory se solárníky o 3,5 miliardy. Měl právo omezit podporu

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) uspěl ve třech soudních sporech o náhradu škody za provozování solárních elektráren. Protistrany ve sporu požadovaly po státu zaplacení zhruba 3,49 miliardy korun jako náhradu škody za zavedení finančního odvodu. Již loni v říjnu úřad uspěl v devíti soudních sporech o 3,2 miliardy korun a letos v dubnu v dalších šesti sporech o 266,5 milionu korun. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

23.10.2016 19:59

Drábová se vyslovila pro výstavbu trvalého úložiště radioaktivního odpadu přímo v místě jaderné elektrárny

V komunikaci s obcemi o trvalých úložištích jaderného odpadu udělal stát řadu chyb, proto s geologickými průzkumy nyní většina z nich nesouhlasí. V Otázkách Václava Moravce to řekla předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) Dana Drábová. Nejvýhodnější je podle ní mít úložiště přímo v okolí jaderných elektráren Dukovany a Temelín. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: ČT24

22.10.2016 11:06

Profesorka Eva Zažímalová kandiduje na funkci předsedy AV ČR

Prof. Eva Zažímalová je jedinou kandidátkou na funkci předsedy Akademie věd České republiky (AV ČR). Možnost podávat návrhy vypršela pracovištím AV ČR v pátek 14. října a návrh na jiného kandidáta nebyl podán. Předsedovi naší největší vědecké instituce prof. Jiřímu Drahošovi končí funkční období příští rok na jaře. Akademický sněm AV ČR, který bude volit nového předsedu, proběhne 15. prosince 2016. Prof. Zažímalová má před volbou silnou podporu, podporu získala od 40 ústavů AV ČR. Po prosincovém Akademickém sněmu bude zvolený kandidát navržen k projednání vládě ČR a následně jej jmenuje prezident republiky. Po prof. Heleně Illnerové, jež vedla AV ČR v letech 2001 až 2005, se prof. Eva Zažímalová může stát teprve druhou ženou v čele této instituce.

Prof. Zažímalová od roku 1983 pracuje v Ústavu experimentální botaniky AV ČR (ÚEB), v letech 2003 až 2007 zde byla zástupkyní ředitele a do roku 2012 ústav vedla. Od roku 2004 vede v ÚEB laboratoř hormonálních regulací u rostlin. Dlouhodobě spolupracuje také s Biologickým centrem AV ČR. Věnuje se molekulárním mechanismům účinku rostlinných hormonů. Její výzkumná práce zaměřená na auxiny může nalézt využití například v zemědělství. V roce 2013 byla jmenována profesorkou v oboru rostlinné anatomie a fyziologie. V témže roce byla zvolena do Akademické rady AV ČR a úspěšně vedla tým pro Hodnocení výzkumné a odborné činnosti pracovišť AV ČR za léta 2010–2014. Jako hodnotitelka zasedá prof. Eva Zažímalová i v panelech Evropské výzkumné rady. Je autorkou desítek vědeckých článků s několika tisíci citací.

22.10.2016 10:36

Náhodný objev může způsobit ekologický obrat. Vědci umí měnit CO2 na etanol

Američtí vědci objevili postup, jak přeměnit oxid uhličitý na etanol. Náhodou objevená metoda dokáže zabít dvě mouchy jednou ranou - mohla by využít nadprodukce nejvýznamnějšího plynu přispívajícího ke skleníkovému efektu a zároveň poskytnout nový a snadno dostupný zdroj energie. Samotný proces přeměny oxidu uhličitého na etanol není nový. Až doposud to ale věda uměla jen s použitím velkého množství drahých kovů, jako je platina. Nová metoda využívá složitou elektrochemickou reakci miniaturních částic o velikosti 50 až 80 nanometrů uhlíku, mědi, dusíku a elektřiny. Více ZDE

 

Zdroj: Novinky.cz

22.10.2016 08:59

Nová výzva EFEKT: Zpracování zadávací dokumentace - EPC pro ústřední vládní instituce

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo na základě znění programu EFEKT na rok 2016 výzvu č. 5/2016 s termínem podání žádostí do 31. 10. 2016. Předmětem podpory je příprava a zpracování zadávací dokumentace pro pilotní veřejné zakázky na poskytování energetických služeb se zaručeným výsledkem v podobě EPC projektu pro vybrané objekty vybraných ústředních vládních institucí, včetně návrhu smlouvy, která bude součástí zadávací dokumentace. Objekty pro pilotní veřejné zakázky jsou vybrány a jde o objekty tří vybraných ústředních vládních institucí, které jsou organizačními složkami státu.

 

Dokument ke stažení:

21.10.2016 16:41

Souhrnná data o odpadovém hospodářství za období 2009 - 2015

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) publikovalo souhrnná data o produkci odpadů a nakládání s nimi za léta 2009 až 2015. Data jsou zpracována podle platného Matematického vyjádření výpočtu soustavy indikátorů odpadového hospodářství.

 

 

 

Dokument ke stažení:

Souhrnná data 2009-2015 (PDF, 219 kB)

21.10.2016 14:07

OPŽP: Zadávání veřejných zakázek zatím stále "postaru"

Státní fond životního prostředí ČR informuje žadatele o dotaci z Operačního programu Životní prostředí, že dokument Zadávání veřejných zakázek v OPŽP 2014 – 2020, verze 5, je nadále platný i navzdory tomu, že v účinnost vstoupil nový zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek.

Aktualizace tohoto dokumentu je závislá na úpravě Metodického pokynu pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014 – 2020, jehož gestorem je Ministerstvo pro místní rozvoj. Úprava metodického pokynu je nyní projednávána v mezirezortním připomínkovém řízení. Kdy tato aktualizace nabyde účinnosti nelze odhadnout.

Žadatelé o dotaci z Operačního programu Životní prostředí proto i nadále postupují dle aktuální verze 5 dokumentu Zadávání veřejných zakázek v OPŽP 2014 – 2020, přičemž tam, kde tento dokument odkazuje na již neúčinný zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, aplikují se ustanovení zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, obsahem i účelem nejbližší ustanovením již neúčinného zákona.

 

 

Zdroj: SFŽP

21.10.2016 07:55

ČEZ: Větší energetické úspory mohou Česko stát dalších až 600 miliard

Rekonstrukce budov a zavedení takzvaných inteligentních sítí a měřicích přístrojů, které umožní Česku splnit přísnější cíl v oblasti energetických úspor, by do roku 2030 stály navíc až 600 miliard korun. Uvedl to generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš. Evropská komise předloni stanovila, že členské státy EU mají do roku 2030 zvýšit energetickou účinnost svých soustav o 27 procent proti roku 1990, nyní ale navrhuje zvýšení účinnosti o 30 procent. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15 (ČTK)

20.10.2016 14:54

Do konce roku 2016 vyhlásí OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost dalších 14 výzev

Agentura pro podnikání a inovace (API) v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila chystané novinky Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK). Podnikatelé se seznámili s podrobnostmi Operačního programu a dozvěděli se vše o výzvách, které budou během následujících týdnů vyhlášené. Specialisté z agentury a ministerstva na základě svých dosavadních zkušeností upozornili na úskalí a nejčastější chyby, kterých se žadatelé o dotaci dopouštějí. Do konce roku 2016 bude vyhlášeno dalších čtrnáct výzev na podporu průmyslového výzkumu, vývoje a inovací, rozvoje podnikatelské infrastruktury, ICT sektoru a ekoenergetických projektů, a to pro začínající i rozvinuté podniky všech velikostí. Prezentace řečníků, kteří na semináři vystoupili, jsou ke stažení ZDE.

20.10.2016 09:14

TAČR vyhlásila výsledky 2. veřejné soutěže v programu EPSILON

Technologická agentura České republiky vyhlásila výsledky druhé veřejné soutěže Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON, vyhlášené dne 15. března 2016. Poskytovatel předpokládá uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory/vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory u následujících projektů.

 

 

 

20.10.2016 08:53

Stanovisko Svazu průmyslu k hodnocení nebezpečné vlastnosti odpadu HP14 - ekotoxický

Svaz průmyslu a dopravy ČR ve svém stanovisku k návrhu nařízení EK k hodnocení nebezpečné vlastnosti odpadů HP14, o které byl požádán ze strany MŽP, vyjadřuje zásadní nesouhlas. Svaz nařízení odmítá z důvodu nerelevantních měřících metod, plošného zavádění hodnocení nebezpečné vlastnosti HP14 (bez ohledu na rozdílné způsoby dalšího nakládání) či z důvodu toho, že nelze aplikovat navrhované hodnocení nebezpečné vlastnosti HP 14, jehož důsledkem by bylo, že hodnocení odpadů, které jsou v současnosti v kategorii „ostatní dopad“, by muselo být prováděno pomocí ekotoxikologických testů.

 

 

Dokument ke stažení:

Stanovisko_k_hodnocení_nebezpečné_vlastnosti_odpadu_HP14

20.10.2016 07:47

iDNES: Voda se plýtvačům zatím zdražovat nebude, krotí obavy vodohospodář

Dvojí tarif pro odběr pitné vody, který by zamezil jejímu plýtvání v době sucha, se zatím v Česku zavádět nebude. „Jsme jen v úrovni nápadu. Zavádění by trvalo několik let," uklidňuje v rozhovoru pro iDNES.cz šéf Výzkumného ústavu vodohospodářského Mark Rieder. O možném zvýšení ceny pro „plýtvače“ minulý týden informovala MF DNES. Více ZDE

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Chystá se úder na plýtvače: vodoměry budou mít dvě sazby, jako v Izraeli (iDNES, 14.10.2016)

Reakce MŽP na páteční článek MFD „Účet za vodu v bazénu vyletí o tisíce“ (MŽP, 17.10.2016)

SOVAK ČR k problematice zajištění surové vody pro výrobu vody pitné (19.10.2016)


 

 

19.10.2016 17:12

Senát schválil novelu zákona o ochraně ovzduší i novelu, která má usnadnit ukládání inženýrských sítí

SLEDUJEME Senát právě schválil novelou zákona o ochraně ovzduší, kterou Poslanecká sněmovna schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů začátkem září. Schválení zákona doporučil jak ústavně-právní výbor i výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Novela, která bude po podpisu prezidenta platná od 1. ledna 2017, se tematicky týká ponížení emisního limitu PM2,5, pachů, vyhlašování a ukončování smogových situací, uznávání emisních plaket, přímé kontroly domácích topenišť.

Senát také dnes schválil novelu zákona o pozemních komunikacích, která má obcím usnadnit pokládání inženýrských sítí. V roce 2015 došlo chybnou novelizací zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích ke zrušení možnosti ukládání vodovodů a kanalizací jako inženýrských sítí v obcích a městech mimo místní komunikace. Tento krok vedl k zastavení řady připravených vodohospodářských investičních akcí v řádech stovek milionů korun a ohrožoval naplnění rozšiřování či obnovy inženýrských sítí investovaných obcemi a městy často v rámci dotačních projektů tak, jak na to v červnu toho roku upozorňoval i SOVAK ČR.

 

Ochrana ovzduší

Poslanci schválili pozměňovací návrhy, které se týkají například pachů - ministerstvo životního prostředí tak bude stanovovat specifické emisní limity pro látky obtěžující zápachem, záložních zdrojů z pohledu zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování (úprava počtu hodin), vyhlašování smogových situacích, vydávání závazných stanovisek ČIŽP, povinného připojování na soustavy pro zásobování teplem (nově energetický posudek k prokázání ekonomické přijatelnosti), přílohy č. 10 (nadpisy) a biopalivům.

Novela zákona zavádí povinnost provozovatelů spalovacích zdrojů v domácnostech umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji, k jeho příslušenství a používaným palivům ke kontrole dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je opakované podezření úřadu, že tepelný zdroj provozuje daná domácnost v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření úřad provozovatele písemně upozorní na podezření z porušování povinností, poučí jej o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje a o důsledcích opakovaného podezření možností provedení přímé kontroly u zdroje. Při druhém důvodném podezření bude mít úředník oprávnění provést kontrolu. Při ní bude postupovat podle jasných pravidel daných kontrolním řádem a zákonem o ochraně ovzduší. Vypuštění přímé kontroly domácích topenišť poslanci nechválili. TOP 09 a ODS vzápětí oznámily, že normu napadnou u Ústavního soudu. Předpis prosazený vládní koalicí podle nich protiústavně narušuje domovní svobodu.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Stejně jako v ostatních státech Evropské unie novela zavádí přísnější imisní limit pro prachové částice PM2,5. Ze současných 25 mikrogramů.m-3 novela snižuje imisní limit na 20 mikrogramů.m-3 od roku 2020, a uvádí tak legislativu ČR do souladu s právem EU. Prachové částice PM2,5 produkují zejména doprava a lokální topeniště.

Novela umožní vzájemné uznávání emisních plaket potřebných pro vjezd do nízkoemisních zón mezi Českou republikou a státy, kde jsou nastaveny obdobné podmínky pro jejich vyhlašování. V současné době se počítá s uznáváním německých plaket. Na území České republiky se nízkoemisní zóny teprve připravují.

Návrh novely zákona o ochraně ovzduší počítal s účinností již od 1. června 2016 s výjimkami. Dle schváleného pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně se účinnost posouvá na 1. ledna 2017 s výjimkou, a to pro ponížený imisní limit pro částice PM2,5 s účinností od 1. ledna 2020.

 

Pokládání infrastruktury

Senát také schválil novelu zákona o pozemních komunikací, která má zajistit opětovnou možnost pokládat vodovody, kanalizace a další podobnou infrastrukturu podélně pod krajskými i státními silnicemi obcím. Poslanci schválili novelu v prvním čtení v polovině září. Nynější úprava zákona o pozemních komunikacích podle předkladatelů přináší obcím potíže, když umožňuje pokládat technickou infrastrukturu jen do místních komunikací. Účinnost zákona se navrhuje stanovit 30. dnem po dni jeho vyhlášení. V roce 2015 došlo chybnou novelizací zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích ke zrušení možnosti ukládání vodovodů a kanalizací jako inženýrských sítí v obcích a městech mimo místní komunikace. Tento krok vedl k zastavení řady připravených vodohospodářských investičních akcí v řádech stovek milionů korun a ohrožoval naplnění rozšiřování či obnovy inženýrských sítí investovaných obcemi a městy často v rámci dotačních projektů.

 

 

Přehled bodů programu/výsledky:

  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů - /senátní tisk č. 332/ - schváleno ve znění postoupeném poslaneckou sněmovnou
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů - /senátní tisk č. 333/ - schváleno ve znění postoupeném poslaneckou sněmovnou
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 334/ - schváleno ve znění postoupeném poslaneckou sněmovnou

 

19.10.2016 15:52

SOVAK ČR k problematice zajištění surové vody pro výrobu vody pitné

Zásadní řešením pro zajištění dostatečného množství surové vody nezbytné pro výrobu pitné vody a následné zásobování obyvatel České republiky pitnou vodou jsou opatření vedoucí k zadržení vody v krajině ve stávajících nádržích, výstavbě nových nádrží a také budování a propojování nadregionálních vodárenských soustav s více zdroji vody. Opatření individuálního hospodaření s vodou, snížení podílu zpevněných nepropustných ploch, retence a recyklace vody je určitě podpůrnou aktivitou, ovšem pro vlastní posílení vodních zdrojů zdaleka nestačí.

Hlavním problémem zůstává současné hospodaření s dešťovou vodou, která je v naprosté většině případů během dešťových srážek odváděna buď přímo oddílnou kanalizací do vodních útvarů či jednotnou kanalizací na místní čistírnu odpadních vod a následně do vodotečí. Tento způsob hospodaření s dešťovou vodou je dlouhodobě neudržitelný, neboť přispívá k rychlému odvádění srážek mimo území ČR a v případě menších vodních toků tak dochází k pravidelným hydraulickým stresům, které poškozují koryta řek a vodní společenstva. Z těchto důvodů je nutné více využívat retenci a zasakování dešťových vod přímo v místě jejich dopadu. Pokud jsou srážkové vody odváděny kanalizací pro veřejnou potřebu, podléhají obecně zpoplatnění, a to ve výši stočného, které je platné v příslušné lokalitě. Za subjekty nemající povinnost dle zákona o vodovodech a kanalizacích platit za odvádění srážkových vod (vlastníci dálnic, silnic, místních a účelových komunikací veřejně přístupných, ploch drah celostátních a regionálních, ploch nemovitostí určených k trvalému bydlení a domácností) ovšem platí v konečném důsledku poplatky za čištění dešťových vod občané a podnikatelé napojení kanalizací na čistírny odpadních vod v cenách stočného, přestože žádné srážkové vody do kanalizace nevypouštějí nebo dokonce v případě podnikatelů za srážkové vody platí. Bilančně je objem čištěné odpadní vody v ČR dvakrát vyšší než objem fakturovaného stočného a spotřebitelé tak platí za jiné znečišťovatele. Odstranění výjimek umožní změnu chování zpoplatněných subjektů, které přikročí k  výstavbě retenčních nádrží a vsakovacích míst, s budováním oddílné kanalizace. Dešťové vody poté neskončí na čistírnách odpadních vod a dojde sekundárně i k posílení zdrojů vody.

Dvousložková cena vody, kdy dnes v některých regionech spotřebitel ročně platí od několika korun až po zhruba tisíc korun za vodné a stočné (podle průtoku vodoměru) jako pevnou část a podstatně vyšší část podle skutečné spotřeby, je skutečně spravedlivým vyjádřením podílu na nákladech spojených s údržbou a obnovou vodárenského majetku. Jako příklad lze uvést náklady spojené s připojením, dodávkami vody, jejím měřením a údržbou do srovnatelných objektů, které jsou stejné, je-li spotřeba vody v jednom z nich desetkrát nižší než v druhém.  SOVAK ČR má za to, že v blízké budoucnosti se neobejdeme bez podstatné změny v poměru pevné a variabilní částky za vodné a stočné ve prospěch podílu složky pevné a to zejména vzhledem k tomu, že podíl fixních nákladů již představuje v ceně běžně 70 % z úplných vlastních nákladů! Tato skutečnost je dána řadou skutečností, mezi které patří např. zvyšování prostředků na opravy a obnovu majetku vodovodů a kanalizací. Základní bariéru tomuto kroku však představuje současná zákonná limitace stropu alokace fixní složky 15 %.

S hrozícím suchem a tím spojeným nedostatkem surové vody pro výrobu vody pitné se ale objevuje řada mnohdy populistických a neodborných návrhů na řešení zásobování obyvatel pitnou vodou. Jedním z návrhů je šetření pitnou vodou a zpoplatnění větších odběrů. SOVAK ČR musí konstatovat, že tento návrh je neodborný a laický. Výrobci a dodavatelé pitné vody by naopak měli zvýhodňovat velké odběry vodárenských služeb, což jsou dodávky pitné vody a její následné odkanalizování. Vodovodní a kanalizační sítě a technologie jsou totiž v optimálním stavu při jejich běžném využívání, to jest při dostatečném průtoku pitné nebo odpadní vody. Při malých průtocích a kolísání se snižuje využitelnost sítí, zvyšuje se jejich poruchovost a např. u vodovodní sítě i nutnost častějších proplachů z důvodů dodržení požadavků na kvalitu pitné vody, u kanalizace naopak dochází k hromadění nerozpuštěných látek v kanalizacích a přetěžování čistíren odpadních vod organickým zatížením tak, jak jsme tomu byli svědkem např. v letošním létě.

Nechceme se přece připravit o dnes samozřejmé pohodlí mít dostatek kvalitní pitné vody z kohoutku, kdykoliv ji potřebujeme. To přece není nutné, musíme jen zajistit dostatek surové vody pro její výrobu. Spotřeba pitné vody je pouze zapůjčením vody z kohoutku a její návrat kanalizací na čistírnu odpadních vod. Nic se neztrácí, naopak. Vodárenské společnosti berou surovou povrchovou a podzemní vodu k výrobě pitné vody v přírodě, a té ji také navrací. Téměř v dvojnásobném množství, protože vyčištěných odpadních vod je díky čištěným dešťovým vodám protékajícím čistírnami dvakrát více než množství vyrobené pitné vody.

Vody, surové vody, především povrchové je u nás dost. Špatně s ní hospodaříme, nedovolíme jí, aby se vsákla, neumíme ji na našem území zadržet v přehradách a nádržích. Hledáme, vymýšlíme a navrhujeme drobná zlepšení. Tím zásadním, zadržet vodu v krajině se nezabýváme.

 

 

Autor: Ing. František Barák, předseda představenstva SOVAK ČR

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE