Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

11.12.2015 13:02

Obsah těžkých kovů v bižuterii neodpovídal nařízení REACH, padly pokuty za půl miliónu korun

Inspektoři České inspekce životního prostředí uložili pokuty v celkové výši 506 tisíc korun 16 dodavatelům bižuterie z dovozu. Ti na trh v Česku uváděli výrobky, které obsahovaly vysoce nadlimitní množství těžkých kovů v rozporu s nařízením REACH.

Obsah těžkých kovů v předmětech je regulován evropským nařízením REACH, jehož dodržování kontroluje také ČIŽP. „U některých výrobků byly limitní hodnoty překročeny v řádech několika tisíců, zejména u kadmia. Ve všech případech ČIŽP nařídila stažení výrobků z trhu. Zboží také nahlásila do evropského systému rychlé výměny informací o nebezpečných výrobcích nepotravinářského charakteru RAPEX,“ uvedl ředitel ČIŽP Erik Geuss.

Podle nařízení REACH jsou obsahy těžkých kovů v bižuterii a kovových částech šperků (v náramcích, náhrdelnících, hodinkách, prstenech, náušnicích atd.) striktně limitovány. Konkrétně kadmium může být v těchto předmětech obsaženo v maximální koncentraci 0,01 % a olovo v 0,05 % hmotnostních. Dále je u těchto předmětů určených k dlouhodobému styku s kůží sledována míra uvolňování niklu. Rychlost uvolňování niklu musí být podle nařízení REACH nižší než 0,5 μg/cm2/týden.

Kontroly České inspekce životního prostředí probíhaly v první polovině roku 2015 a byly zaměřeny zejména na obsah kadmia, olova a niklu. O devíti pokutách (za 161 tisíc korun) z celkových šestnácti informovala ČIŽP už letos v září. V průběhu září až prosince nabylo právní moci i zbývajících sedm uložených pokut za 345 tisíc korun.

11.12.2015 12:50

Hostem dnešní Dvacet minut radiožurnálu byl ředitel Centra výzkumu globální změny

ZÁZNAM ROZHOVORU Podaří se účastníkům klimatické konference v Paříži najít dohodu na snížení emisí skleníkových plynů? Připojí se také velmoci jako je Čína či Indie? Je konference o klimatu bláznovství, jak říká exprezident Václav Klaus? Hostem Heleny Šulcové v pořadu Českého rozhlasu Dvacet minut radiožurnálu bude Michal V. Marek, ředitel Centra výzkumu globální změny Czechglobe.

 

 

Zdroj: ČRo

11.12.2015 09:36

Ombudsmanka požaduje zpřesnění popisu BAT pro čističky odpadních vod

Veřejná ochránkyně práv žádá vládu, aby zastavila znečišťování vodních toků a nádrží. Cestou má být vypuštění číselných hodnot pro koncentrace znečišťujících látek a současně zpřesnění popisu nejlepších dostupných technologií pro čistírny odpadních vod. Doporučení ochránkyně přichází právě v době, kdy má vláda na stole návrh nového nařízení, které stanovuje limity vypouštěných odpadních vod.

Kvalita vody ve vodních tocích a nádržích se podle Veřené ochránkyně práv zhoršuje a mohou za to údajně právní předpisy. Úřad veřejného ochránce práv uvedl, že čistírny odpadních vod v České republice dokážou bez problémů vodu čistit mnohem lépe, ale současná legislativa jim stanovuje velmi benevolentní limity na vypouštěné znečišťující látky. Úřad také uvádí, že v řadě případů byly provozovatelům limity dokonce sníženy oproti původním povolením. Výsledkem je, že čistírny nepracují na plný výkon, ale vodoprávní úřady jim to nemohou nařídit.

„Je nesmyslné mít kvalitní čistírny odpadních vod, ale kvůli právnímu předpisu je nevyužívat naplno a jen přihlížet, jak se voda v řekách a nádržích zhoršuje,“ shrnuje podstatu problému veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová.

Příčinou tohoto stavu je údajně nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, které v příloze uvádí číselné hodnoty pro jednotlivé znečišťující látky, včetně fosforu. Pro vodoprávní úřady je nařízení závazné a podle něj stanovují provozovatelům emisní limity, aniž by mohly brát v plném rozsahu v úvahu potenciál a technologii čistíren. Pokud tedy provozovatel sám dobrovolně neprojeví snahu o plné využití čistírny a nenavrhne přísnější limity, vodoprávní úřad ho k tomu nemůže donutit, úvedl úřad.

Veřejná ochránkyně práv se proto obrátila na vládu s doporučením, aby vypustila číselné hodnoty koncentrací znečišťujících látek a současně zpřesnila popis nejlepších dostupných technologií čistíren. Vodoprávní úřady by pak mohly podle ochránkyně ukládat provozovatelům, aby plně využívali potenciál čistíren a vypouštěli do vodních toků méně znečišťujících látek.

Jako příklad úřad Veřejného ochránce práv uvádí čistírnu odpadních vod Veverská Bítýška, která by podle něj mohla, jestliže jí budou v řízení povoleny benevolentnější limity, do vodního toku v budoucnu vypouštět vodu mj. s vysokou koncentrací fosforu. Ten má za následek přemnožení silic v Brněnské přehradě, které pak musí správce povodí nákladně odstraňovat. Čistírna přitom může i bez zvýšených investic čistit mnohem lépe, dodává úřad. S obdobným problémem se potýká např. i Vranovská přehrada, která je navíc zdrojem pitné vody pro tisíce obyvatel.

Doporučení ochránkyně přichází v době, kdy je vládě připraven k projednání návrh nového nařízení o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových a odpadních vod. Změnu by tedy bylo možné projednat při této příležitosti, tedy už příští týden v pondělí.

 

Čtěte také:

Vláda projedná novelu zákona o ochraně ovzduší a vrátí se k novým limitům pro kvalitu vod (9.12.2015)

Komentář MŽP k navrhované novele nařízení vlády 61/2003 Sb. (27.10.2015)

11.12.2015 07:45

Klimatický summit: Konečný návrh dohody odložen na sobotu

Návrh konečné dohody na konferenci OSN o klimatických změnách v Paříži bude předložen až v sobotu. Uvedla to dnes ráno agentura AFP s odvoláním na francouzské předsednictví konference. Podle plánu chtěla Francie předložit konečný návrh do dnešního večera. Státy se zatím neshodly na dlouhodobém cíli, finančních otázkách nebo rozložení povinností. Globální systém obchodu s emisemi, který požadují firmy, se podle účastníků konference do dokumentu téměř jistě prosadit nepodaří kvůli odporu většiny vlád. Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes odlétá zpět na konferenci do Paříže podpořit finální politická vyjednávání.

10.12.2015 20:00

Senát dnes podpořil biopaliva a malovýrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů

Ve třetím čtení schválili poslanci novelu zákona o spotřebních daních začátkem listopadu a dnes ji schválil Senát. Přijetím zákona se zvýší spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově se zavádí daňové sazby u čistých biopaliv, za které se dosud daně neplatí. Novela přináší také osvobození od daně pro elektřinu, kterou si malovýrobci vyrobí pro svoji potřebu z obnovitelných zdrojů, jejichž výkon nepřesáhne 30 kW. Novelu nyní dostane k podpisu prezident.

„Jsem rád, že většina poslanců se přiklonila k aktivnímu snižování množství skleníkových plynů v ovzduší, a proto schválila návrh zákona o spotřební dani z biopaliv. Bez tohoto zákona by Česká republika nejspíš nedokázala splnit požadavky Evropské unie na povinné podíly obnovitelných zdrojů energie v dopravě. Za to by nám mohly hrozit sankce v řádu miliard korun,“ uvedl dříve ministr zemědělství Marian Jurečka.

Česká republika se stejně jako všechny členské státy EU zavázala, že bude v roce 2020 využívat v dopravě 10 % energie z obnovitelných zdrojů. Další závazek EU ukládá České republice povinnost do roku 2020 snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot o 6 %. Nejdosažitelnějším obnovitelným zdrojem energie v dopravě jsou právě biopaliva.

Novela zpřísňuje dozor nad trhem s biopalivy oproti dosavadnímu stavu. Navrhuje totiž zvýšit spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově zavést daňové sazby u čistých biopaliv tak, aby byly v souladu s rozhodnutím Evropské komise o státní podpoře v oblasti biopaliv. Současná podoba zákona o spotřební dani čisté biopalivo od daně osvobozuje.

Senátní výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu doporučili novelu schválit a výbor pro územní rozvoj a životní prostředí nepřijal žádné usnesení.

Novela přináší také osvobození od daně pro elektřinu, kterou si malovýrobci vyrobí pro svoji potřebu z obnovitelných zdrojů, jejichž výkon nepřesáhne 30 kW. Osvobození zrušila letošní novela energetického zákona.

 

Navrhované změny v zákoně o spotřebních daních:

FAME B100 (čistá bionafta) – nyní je sazba spotřební daně 0 Kč/l, navrhuje se zvýšit na 4,59 Kč/l

SMN B30 – (směsná motorová nafta) nyní je sazba spotřební daně 7,665 Kč/l, navrhuje se 9,265 Kč/l

Etanol E85 (obsahuje 70 až 85 % bioetanolu) – vrácená daň za líh obsažený v palivu ve výši 12,84 Kč/l se nahradí částkou 10,23 Kč/l

Rostlinný olej – nyní je sazba 0 Kč/l, nově se zavádí 4,59 Kč/l

Nízkoprocentně přimíchaná biosložka ve fosilním palivu zůstává i nadále bez daňové i jiné státní podpory.

 

 

10.12.2015 17:46

Právě vyšlo nové číslo Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI)

Nové číslo Vodohospodářské technicko-ekonomické informace přínáší v úvodu rozhovor s Ing. Janem Křížem, náměstkem ministra životního prostředí, na téma Operační program životního prostředí. Dále v něm najdete odborné články na témata: Přesnost simulace rozlivu pomocí alternativního nástroje AIZM, Využití odpadního tepla k úpravě odpadních vod z průmyslových procesů, Vyhodnocení komplexních pozemkových úprav v povodí Litavy, Kvalita kalů a odpadů z domovních a malých ČOV a možnosti jejich využití v zemědělství, Hodnocení rizika vysychání drobných vodních toků v České republice a Zvládání sucha a výstavba vodních nádrží v kontextu územního plánování. Články jsou dostupné v elektronické formě ZDE.

Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) jsou odborným recenzovaným časopisem vydávaným nynějším Výzkumným ústavem vodohospodářským T. G. Masaryka, v.v.i. Časopis se především zaměřuje na původní sdělení o výsledcích výzkumu v oblastech voda a odpady.

10.12.2015 17:35

OPŽP: SFŽP zveřejnil nástroj pro výpočet udržitelnosti vodohospodářských projektů

Státní fond životního prostředí ČR zveřejňil nástroj pro výpočet udržitelnosti vodohospodářských projektů předložených do prioritní osy 1 Operačního programu Životní prostředí 2014-2020 pro specifické cíle 1.1 Snížení množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod a 1.2 Zajištění dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství. V případě jakýchkoliv dotazů se můžete obrátit na:dotazy.fea@sfzp.cz.

 

 

Dokument ke stažení:

Úvod k nástroji Udržitelnost

Nástroj Udržitelnost verze 1

 

 

10.12.2015 13:00

Aktuálně z jednání poslanecké sněmovny

36. schůze - SLEDUJEME Dne úterý 24. listopadu byla ve 14 hodin zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Poslanci mají na programu druhé čtení novely energetického a horního zákona. V pátek 27. listopadu měla přijít na řadu i novela zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí (IRZ) a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) v prvním čtení. Nicméně kvůli obstrukcím opozice novela zatím nebyla projednána. Ve čtvrtek jsou standardně na pořadu interpelace. Jednání sněmovny budeme sledovat a přinášet aktuální informace.

 

 

Aktuality:

16.12.:

  • plán: III. čtení novely energetického zákona (ST 548)

 

11.12.:

  • novela atomového zákona prošla prvním čtením

 

10.12.:

  • ukončeno druhé čtení novely horního zákona

 

27.11.:

  • jednání přerušeno do úterý 8. prosince do 14 hodin
  • IRZ a ISPOP: první čtení neproběhlo
  • Ochrana přírody a krajiny: první čtení neproběhlo

 

26.11.:

  • Energetický zákon: ukončené druhé čtení, třetí čtení lze očekávat přibližně do týdne, uvedl ministr Jan Mládek na svém twitterovém účtu
  • Veřejné zakázky: Poslanci dnes také schválili v prvním čtení nový zákon o zadávání veřejných zakázek

 

24.11.:

  • IRZ a ISPOP: první čtení pátek 27.11. jako 3. bod
  • Ochrana přírody a krajiny: první čtení pátek 27.11. jako 2. bod
  • Veřejné zakázky: St 25. 11., 2. a 3. bod
  • Horní zákon: druhé čtení - Út 24. 11., 10. bod - neprojednáno
  • Energetický zákon: druhé čtení - Út 24. 11., 11. bod - neprojednáno

 

Anotace předpisů:

IRZ a ISPOP

Novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů a určitých zjednodušení by se měl dočkat i ISPOP.

Cílem novely je především snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Nově bude příloha zákona obsahovat taxativní výčet průmyslových činností včetně prahových hodnot. Výchozím podkladem pro stanovení činností byla klasifikace CZ-NACE. V seznamu nejsou uváděny činnosti, které jsou plně pokryty evropským nařízením. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů, což představuje přibližně 1700 provozoven z celkových 5 tis. Jejich úspory ministerstvo odhaduje na částku 29 mil. Kč za rok.

Spolu s výše popsanou změnou je navrženo několik dalších změn zákona. Zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ a rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP.

Předkládaný návrh zákona představuje podle ministerstva kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání pracovní skupiny složené ze zástupců MŽP, MPO, Ministerstva zemědělství (MZe), průmyslových svazů a nevládních ekologických organizací. Pracovní skupina tak nalezla shodu, která na jedné straně znamená snížení administrativní zátěže ohlašovatelů do IRZ, zejména malých a středních podnikatelských subjektů, a na straně druhé nesnižuje pozitivní přínos IRZ z pohledu ochrany životního prostředí.


Energetický zákon:
V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona (sněmovní tisk č. 351), k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.

Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.

Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016.


Horní zákon:

Cílů novelizace by mělo být dosaženo novým způsobem výpočtu úhrad z vydobytých nerostů, stanovením nové výše sazeb úhrad z vydobytých nerostů a nového poměru rozdělení výnosu z úhrad mezi obce a státní rozpočet. Dále se navrhuje zvýšit sazbu úhrady z dobývacího prostoru.

Doposud byl výpočet úhrad odvozován od tržeb za vydobyté nerosty. Úhrada se počítala na základě složitého vzorce uvedeného v prováděcím právním předpisu. Nyní bude výpočet zjednodušen, což má umožnit efektivnější kontrolu placení úhrad, a prováděn na základě součinu vytěženého množství nerostu a sazby. V případě hnědého uhlí, dobývaného povrchovým způsobem, se výše úhrady určí součinem množství tepla obsaženého ve vydobytém uhlí a sazby. Způsob výpočtu je stanoven přímo zákonem.

Sazby pro jednotlivé nerosty na výhradních ložiskách budou stanoveny nařízením vlády vydaným na základě zákonného zmocnění. Tento postup by měl umožnit pružně reagovat úpravou sazeb na změny ekonomické situace.

Výnos z úhrad za vydobyté nerosty se navrhuje obecně zvýšit 2x. V případě černého uhlí, hnědého uhlí dobývaného hlubinným způsobem, radioaktivních nerostů, ropy a hořlavého zemního plynu zůstává výnos na současné úrovni.

Dosavadní způsob rozdělení výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, kdy 75 % připadalo rozpočtům obcí a 25 % státnímu rozpočtu, se mění. Základní, obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu, specifické poměry jsou stanoveny v případě nerostů, u kterých se úhrada nezvyšuje a u hnědého uhlí dobývaného povrchových způsobem. Konkrétní způsob rozdělení výnosu je vždy stanoven v zákoně.

Z části výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, která připadne státnímu rozpočtu, bude 40 % účelově vázáno pro nápravu škod na životním prostředí způsobených těžbou a další zákonem specifikované činnosti. Tato účelové vázaná část bude rozdělena mezi Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí zákonem stanoveným způsobem. Dále se v této souvislosti navrhuje, aby kompetence Ministerstva životního prostředí týkající se starých důlních děl přešly na Ministerstvo průmyslu a obchodu.

 

Související legislativa: Návrh nařízení vlády o stanovení sazeb úhrad z vydobytých nerostů - více ZDE


Ochrana přírody a krajiny:

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.

 

Přehled bodů programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - druhé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - druhé/třetí čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení  
  • Návrh poslanců Martina Kolovratníka, Jana Birkeho, Zbyňka Stanjury, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 628/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 
 

 

 

10.12.2015 09:58

Jak reklamovat chybné vyúčtování za energie?

Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Zřejmě nejčastějším předmětem reklamace je ale vyúčtování spotřebované elektřiny či plynu. Jak tedy reklamovat chybné vyúčtování za energie?

V prvé řadě je nutné mít na paměti, že reklamace zpravidla nemá odkladný účinek. To znamená, že fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. "V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nejprve nahlédněte do smlouvy a obchodních podmínek svého dodavatele, kde zpravidla bývají uvedeny podrobnosti o postupu při vyřizování reklamací.  Měli byste se z nich dozvědět kde, jakou formou a v jaké lhůtě je třeba reklamaci uplatnit.

Obecně platí následující pravidla:

  • Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
  • Dodavatel je povinen vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo nesprávným měřením dodávek do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, je-li uznána jako oprávněná. Nedodrží-li tuto lhůtu, náleží zákazníkovi náhrada ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč; u dodávek plynu jde o částky 750 Kč denně, nejvíce však 7500 Kč.
  • Reklamaci můžete uplatnit jakýmkoliv způsobem (písemně, telefonicky, elektronicky atd.). Dodavatelé energií často zřizují zákaznické linky a nabádají zákazníky, aby jejich prostřednictvím reklamace řešili. Tyto linky poslouží dobře pro prvotní informaci, samotnou reklamaci je však vhodné podat písemnou formou – ta zajistí prokazatelnost vašich tvrzení, tedy kdy byla reklamace uplatněna, co bylo jejím obsahem atd.
  • V dopise uveďte, že se jedná o reklamaci, dále své identifikační údaje (jméno a příjmení, adresu), údaje reklamované faktury (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa), popřípadě popište jiné reklamované vady. Pokud reklamujete vady měření, je vhodné uvést též číslo elektroměru či plynoměru a případně zjištěné stavy. Je vhodné uvést i přesný popis reklamované skutečnosti a případně navrhnout důkazy.

 

Pokud dodavatel vaši reklamaci nevyřídí nebo nedodrží uvedené lhůty, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží nad dodržováním předpisů v této oblasti. Nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, máte také možnost obrátit se na soud.

10.12.2015 08:27

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc listopad

Evropská rada v listopadu odsouhlasila první závěry ke správě o Energetické unii. Rada také odsouhlasila regulaci středních spalovacích zařízení, která tak prošla celým schvalovacím procesem.

Rada 10. 11. 2015 odsouhlasila podobu nové směrnice o znečisťujících emisích ze středních spalovacích zařízení. Tato směrnice vyústila z dohod, uzavřené s Radou v červnu 2015 o zahrnutí středních spalovacích zařízení do mechanismu omezování emisí oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Komise 18. 12. 2013 předložila návrh na regulaci emisí některých znečišťujících látek pro kategorii středních spalovacích zařízení, která na rozdíl od ostatních kategorií spalovacích zařízení ještě nejsou zahrnuty do unijní legislativy.

Podle Komise je v EU ve střední kategorii 143 tis. zařízení. Nová zařízení budou povinna splňovat limity po dvouletém přechodném období od vstupu směrnice v platnost, větší zařízení s příkonem 5-50 MW do roku 2025 a malá zařízení s příkonem 1-5 MW do roku 2030. Směrnice již byla v říjnu 2015 odsouhlasena Evropským parlamentem a vyšla dne 28. listopadu 2015 v Úředním věstníku Evropské unie.

 

Energetická unie

Evropská rada dne 26. 11. 2015 stanovila principy, podle kterých by se měl řídit systém správy Energetické unie. S politickým zadáním od Rady je nyní řada na Komisi, aby přišla s návrhem legislativy, která zajistí transparentnost a přinese jasná pravidla pro vytváření národních plánů a zpráv. Zásadní bude jednání s jednotlivými členskými státy, neboť představy o tom, co všechno má Energetická unie splňovat, se velmi liší.

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič představil první zprávu o stavu energetické unie dne 18.11.2015. Právě rok 2016 se má stát podle Komise rokem, kdy se energetická unie skutečně zrodí. Soustředit se přitom chce na přechod k nízkouhlíkové ekonomice. Komise se v roce 2016 zaměří na předložení právních předpisů pro lepší fungování našeho trhu s elektřinou, další zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie, snížení spotřeby energie a zabezpečení dodávek zemního plynu.


Vybrané novinky ve Věstníku EU (celý přehled ZDE):


Nové veřejné konzultace:

 

09.12.2015 21:07

Obce odmítají novelu vodního zákona a požadují přepracování

Poplatkovou novelu vodního zákona zřejmě nečeká lehký legislativní proces. Už v připomínkovém řízení ji odmítá Svaz měst a obcí ČR, který požaduje její přepracování. Podle něj jde novou daň z odběru pitné vody. Svaz průmyslu a obchodu ČR považuje zákon za klíčový pro konkurenceschopnost průmyslu. Ten novelu zákona neodmítl, nicméně na ministerstvo zaslal dvanáct stran připomínek. K novele vodního zákona bylo možné se vyjádřit do 7. prosince.

Svaz měst a obcí ČR (SMO ČR) je toho názoru, že předložená novela se věnuje hlavně zvyšování poplatků, aniž by zajišťovala efektivní využití těchto prostředků pro systematické zlepšování vodního hospodářství v Česku či potřebné zajištění financování opatření pro zmírnění následků sucha a dále radikálním způsobem mění postupy prokazování splnění limitů vypouštění a výběru poplatků.

Všechny navrhované změny jsou natolik zásadního charakteru, že pravděpodobně dojde ke znejistění celého systému. Svaz novelu vodního zákona tak odmítá jako celek a požaduje její úpravu a nové předložení.

Podle Ministerstva životního prostředí, jako předkladatele novely, je cílem novely zvýšení poplatků za vypouštění odpadních vod a motivace znečišťovatelů ke zlepšení čištění odpadních vod. Zlepšení čištění na stávajících technologiích je možné jen instalací dosud nepoužívaných nových technologií s řádově vyššími investičními i provozními náklady, které není možné získat jinak než násobným zvýšením stočného, upozorňuje Svaz.

Motivační úloha nových poplatků podle Svazu nebude mít žádné účinky na zlepšení čištění odpadních vod, protože platit budou všichni, prakticky bez možnosti jejich významného snížení. Ve skutečnosti jde tedy o nové daně a to z odběru pitné vody z veřejných zdrojů. V Evropském kontextu jde o zavedení unikátních daní, které spolu s rovněž nevídanou výší DPH ze stočného staví Česko do čela zemí významně vydělávajících na hromadném odvádění a čištění komunálních odpadních vod. Svaz soudí, že výsledkem bude další snižování spotřeby pitné vody, která je v ČR již dnes velmi nízká a to pod hranicí doporučovaných hygienických minim.

Svaz dále soudí, že rozhodnutí o udělení exkluzivity laboratořím Povodí na rozbory vypouštěných odpadních vod z ČOV neznamená žádnou úsporu nákladů pro jejich provozovatele, jak uvádí předkladatel návrhu zákona. S tím souhlasí i Svaz průmyslu a obchodu ČR, který se k novele vodního zákona také vyjádřil.

Ten považuje předložený zákon za klíčový zákon, který významně ovlivňuje konkurenceschopnost průmyslu, proto byla věnována projednání zákona maximální pozornost a veškeré připomínky byly důkladně pro diskutovány napříč všemi odvětvími. Za naprosto zásadní právě označil připomínku týkající se zachování stávajícího systém u nastavení systému monitoringu, tzn. systém u akreditovaných laboratoří soutěžících na trhu v běžných komerčních podmínkách. Za další zásadní připomínku označil také změnu sazeb poplatků.

Jelikož Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) není oficiálním připomínkovým místem, byly připomínky k zákonu projednány se Svazem měst a obcí a výsledný materiál byl jménem SMO ČR zaslán na Ministerstvo životního prostředí. SOVAK ČR se zcela ztotožňuje s připomínkami Svazu měst a obcí.

Podrobné připomínky resp. jejich úplné texty jak Svazu průmyslu a dopravy tak Svazu měst a obcí je uveden na konci textu. O dalším vývoji vás budeme pochopitelně informovat.

 

Mezi klíčové body novely patří:

  • Novelizace poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění vypouštění odpadních vod do vod povrchových.
  • Novelizace poplatku za odebrané množství podzemní vody - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění odběrů podzemních vod. Poplatek za odběr podzemních vod má být stejný nebo vyšší, než je platba za odběr povrchových vod a nedocházelo tak k přednostnímu využívání podzemních vod.
  • Novelizace správy poplatků - Dochází k přenesení většiny kompetencí ve správě poplatků z ČIŽP na SFŽP, jakožto hlavního příjemce výnosu z poplatků. Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb.) místo správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) a z centralizace celého procesu, je pozitivem tohoto řešení také snížení administrativní zátěže ČIŽP, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním. S touto změnou souvisí i změna získávání podkladů pro výpočet poplatků za vypouštění odpadních vod, kdy zjišťování koncentrace znečištění v odpadních vodách bude v režii SFŽP.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se odpadních vod - Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle  vodního zákona. Za odpadní vodu budu považována směs obsahující nejméně devadesát osm hmotnostních procent vody. U průmyslových odpadních vod, jež jsou zneškodňovány na průmyslové čistírně odpadních vod, nebude minimální obsah vody limitován. Odvádí - li se odpadní voda a srážková voda společně jednotnou kanalizací, stávají se srážkové vody vtokem do této kanalizace vodou odpadní. Dále novela nově stanovuje, že kdo akumuluje splaškové odpadní vody vznikající převážně jako produkt lidského metabolismu a činností v domácnostech a neobsahující nebezpečné závadné látky (§ 39 odst. 3) v bezodtokové jímce, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování odvozem na čistírnu odpadních vod. Odvoz může provádět pouze osoba oprávněná.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se povinností při haváriích a úhrady nákladů na opatření k nápravě závadného stavu ze zvláštního účtu kraje - Dochází k rozšíření možností ČIŽP při šetření havárií na vodách a ke zjednodušení čerpání finančních prostředků ze zvláštního účtu krajského úřadu (§ 42 odst. 5).
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se ochrany před povodněmi - Dochází k zezávaznění dnes nepovinného stanovení omezujících podmínek v záplavovém území podle míry povodňového nebezpečí nebo ohrožení vodoprávním úřadem.
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení vodního zákona - Dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků.
  • Naplnění požadavků plynoucích z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013 (tzv. ekoaudit) - Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se nově poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje, které vypouštějí více než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.

 

Odkaz na podrobné připomínky:

Svaz měst a obcí ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR

 

Související článek:

Změna poplatků je tu! Novela vodního zákona jde do připomínkového řízení (7.11.2015)

Budeme pít německou vodu, plánují v Chebu. Vyjde levněji než ta česká (10.12.2015, iDNES.cz)


 

 

09.12.2015 21:06

Přijde klimatická katastrofa? Hostem Událostí, komentáře byl ministr R. Brabec

ZÁZNAM Dva dny před předpokládaným závěrem pařížské konference OSN o klimatických změnách vyjednavači představili nový návrh závěrečné dohody. Má jen 29 stran a některé klíčové spory stále neřeší. Třeba příspěvky méně rozvinutým zemím, nebo udržitelnou úroveň oteplování. Jaký bude závěr pařížské konference? Dohodnou se delegáti na nutných opatřeních? Hostem Událostí, komentáře bude dnes ministr životního prostředí Richarda Brabce. Záznam pořadu ZDE (od 28:30 minuta)


 

 

09.12.2015 19:43

Klimatický summit: Představen další návrh závěrečné dohody, spory ale trvají

Dva dny před předpokládaným závěrem pařížské konference OSN o klimatických změnách dnes diplomaté představili nový návrh závěrečné dohody, který má jen 29 stran. Vyjednávači text tak výrazně zhustili, předcházející pracovní verze závěrečného dokumentu měla 48 stran. Některé klíčové spory ale stále nebyly vyřešeny.

Mnohé zásadní části nové verze dokumentu totiž stále obsahují vynechaná volná místa, různé varianty pojmů či hned několik zcela odlišných formulací, o jejichž přesném znění se dál vyjednává. Nyní je v dokumentu 47 částí ve variantách a stále 366 závorek s různými možnostmi pojmů.

Ve třech variantách je například stále znění hned druhého, klíčového článku textu, týkajícího se "smyslu dohody". Podle první verze je cílem udržet stoupání teplot pod dvěma stupni Celsia. Druhá zmiňuje udržení teplot "výrazně pod dvěma stupni" s upozorněním, že pro některé části světa znamená oteplování nad 1,5 stupně výrazné riziko. Třetí - nejpřísnější - možnost předpokládá cíl pod 1,5 stupně Celsia.

Jednou z nedořešených otázek dál zůstávají peníze, tedy způsob a míra příspěvků vyspělých zemí těm méně rozvinutým na pomoc se snižováním emisí a následky klimatických změn. Cílem je přitom mít 100 miliard dolarů (zhruba dva biliony korun) ročně do roku 2020 na pomoc nejméně rozvinutým zemím.

Mnohé země, včetně EU a Spojených států, ale daly před večerním jednáním najevo, že nynější kompromis je málo a trvá odhodlání prosadit co nejambicióznější podobu budoucí Pařížské dohody.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Klimatická dohoda z Paříže nebude mít na Čechy přímý vliv, řekl ministr Brabec v rozhovoru pro iDNES.cz (9.12.2015, iDNES.cz)

09.12.2015 12:31

Nabídka a poptávka zajímavých technologií

Enterprise Europe Network, která poskytuje odborné služby zaměřené na podporu a zvyšování konkurenceschopnosti především malých a středních podniků, zveřejnila další přehled zajímavých technologií. Další informace je možné získat na info.een@tc.cz nebo na telefonu 234 006 173. Níže uvádíme zajímavé technologie z pohledu životního prostředí.




Výroba čiré a biologicky odbouratelné nebo recyklovatelné fólie pro povlakování laminátu

Britská firma aktivní v oblasti výroby doplňků a příslušenství hledá inovativní „zelené“ technologie pro zpracování a výrobu rolí průsvitného filmu s ohebností PVC, který by byl vhodný pro povlakování laminátu. Firma hledá partnery z průmyslu nebo výzkumu, kteří by nabídli licenci nebo jinou výhodnou formu spolupráce.

Biologicky rozložitelný polymerní kompozit

Ukrajinská univerzita vyvinula biologicky rozložitelný polymerní kompozit složený z polyolefinu, plastifikátorů a biologicky rozložitelného polymeru. Kompozit lze použít pro všechny obvyklé techniky v plastikářském průmyslu (vytlačování, vstřikování nebo tvarováním za tepla) i pro různé oblasti použití, jako je stavební a chemický průmysl, zemědělství (agrochemie) apod. Přidáním různých bio organických změkčovadel do kompozitu umožní urychlení procesu chemické destrukce i za anaerobních podmínek (například v půdě). Hledají se průmysloví partneři či výzkumné ústavy pro technickou /výzkumnou spolupráci a licenční smlouvu.

Technologie zpomalení hoření na vodní bázi akrylového polymer

Střední izraelská firma vyvinula na bázi vody akrylový polymer zabraňující hoření vhodný pro různou aplikovatelnost, zejména v textilním průmyslu a v průmyslu nátěrových hmot. Výhodou je šetrnost k životnímu prostředí, transparentnost, snadná začlenitelnost do různých materiálů, dobrá kompatibilita, Ph stabilita apod. Hledají se průmysloví partneři pro uzavření obchodní smlouvy s technickou pomocí a licenční smlouvy.

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE