Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

11.10.2015 20:41

E15: Stavbám za desítky miliard hrozí odklad

Desítky velkých dopravních projektů jsou ohroženy. Ambiciózní plány ministerstva dopravy na rozvoj dopravní infrastruktury narušuje fakt, že u projektů bude nutné sladit stanoviska vlivu stavby na životní prostředí získaná před vstupem do EU s novým zákonem. Pokud se to nezdaří, bude třeba zahájit nový proces EIA, což výstavbu o léta oddálí. V ohrožení jsou všechny velké plány, například na pražském okruhu či druhé spojnici z Čech na Moravu R35. Více ZDE

 

 

Upozornění: Vláda má dnes na programu také bod: Informace ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (zák. č. 244/1992 Sb.) a vyhodnocení 23 velkých projektů podle usnesení vlády č. 1078 ze dne 15. 12. 2014. Přehled bodů jednání vláda ZDE.

11.10.2015 08:28

Týden v politice dnes s Karlou Šlechtovou - veřejné zakázky a dotace EU

Dnešním hostem pořadu ČT24 Týden v politice byla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Hovořilo se na téma nového zákona o veřejných zakázkách a o evropských dotací.

Za nejdůležitější poslání Sobotkovy vlády považuje ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová vytvoření nového zákona o veřejných zakázkách. Míní, že bez něj nelze očekávat například zlepšení kvality staveb, ale ani zrychlení čerpání evropských dotací. Pro Týden v politice České televize ale přiznala, že se jí nepodařilo prosadit změnu, která by zbavila velké části práce antimonopolní úřad.

„Řekla bych, že je to nejdůležitější zákon našeho mandátu,“ charakterizovala Karla Šlechtová zákon o veřejných zakázkách. Současný označila za „příliš sešněrovaný a přeregulovaný“, zásadní vadou je, že se většina zadavatelů bojí vyhlásit jiná kritéria než pouze nejnižší cenu.

Hospodářská komora ovšem vytýká připravovanému novému zákonu, že ani on nestanoví žádná další kritéria. Podle ministryně pro místní rozvoj to tak je ale jenom částečně. „Jde o typ výběrového řízení. Někde jsou povinná kritéria, kterých je více než nabídková cena. Někde je možné soutěžit pouze na cenu,“ popsala. Mezi dalšími povinnými kritérii tak může být například projektový tým.

ÚOHS nový zákon příliš neodlehčí
Vedle kritérií a boje o nejnižší cenu – namísto hledání ideálního poměru kvalita/cena – je ale dnes velký problém veřejných soutěží také jejich zdlouhavost. „Existuje kanibalismus neúspěšných uchazečů, kdy se každý druhý odvolává na ÚOHS. ÚOHS musí podle zákona vyhodnotit každý podnět, který tam přijde, následně se zdrží zadávací řízení,“ shrnula Karla Šlechtová. Kompletní řízení včetně všech odvolání může trvat až devět měsíců, což je obzvlášť velký problém, když jde o projekt spolufinancovaný Evropskou unií. „Pak jsou tam korekce, pokuty,“ upozornila ministryně.

Přiznala však, že její snaha zbavit ÚOHS části zátěže a zrychlit tak rozhodování alespoň u soutěží na zakázky s evropským spolufinancováním narazila u vládních kolegů. „Bavili jsme se o tom, že tyto podněty by vyhodnocoval řídicí orgán – instituce odpovědná za dané operační programy. ÚOHS by měl více času na ostatní věci. Nicméně na vládě k tomu nebyl souhlas, vláda rozhodla, že ÚOHS bude tyto věci řešit dál,“ uvedla Karla Šlechtová.

Zákon musí platit nejpozději od jara
Zákon, který chce MMR přejmenovat na zákon o zadávacích řízeních, určuje podmínky zadávacího řízení. Zadavatelům zakázek dává větší pravomoci, současně jim nařizuje postupovat transparentně a přiměřeně. Zakazuje například uzavřít smlouvu s účastníkem tendru, který nesplňuje požadavky zákona či zadavatele. Zvyšuje také limit pro povolené vícepráce na 50 procent ze současných 30 procent.

Nový zákon o veřejných zakázkách musí platit nejpozději od 18. dubna 2016. Norma je totiž mimo jiné reakcí na změnu evropské legislativy, které musí členské státy do dvou let promítnout také do národních předpisů.

 

Pořad můžete sledovat krátce po 20 hodině ZDE.

 

 

Zdroj: ČT24, MMR ČR

10.10.2015 06:47

MMR vyhlásilo výzvu na územní studie

Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo dne 9. října 2015 již 9. výzvu v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP) s názvem „Územní studie“. Výzva se týká zpracování územních studií pořizovaných podle stavebního zákona. Podporovány budou územní studie zaměřené na řešení krajiny a územní studie zaměřené na veřejnou technickou infrastrukturu, veřejnou dopravní infrastrukturu nebo na veřejná prostranství.

Podpora je zaměřena na zpracování územních studií veřejné technické infrastruktury, veřejné dopravní infrastruktury, veřejných prostranství nebo také na komplexní řešení krajiny. Územní studie lze realizovat na celém území správního obvodu obce s rozšířenou působností. Příjemci podpory mohou být pouze obce s rozšířenou působností. Celková alokace výzvy je 450 mil. Kč a z toho 382,5 mil. Kč je z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Žadatelé mohou žádosti o podporu podávat od 29. října 2015 do 31. března 2017, přičemž žádosti budou hodnoceny průběžně podle data předložení. Realizace projektů pak musí být dokončena nejpozději 31. prosince 2019. Výzva „Územní studie“ patří pod specifický cíl 3.3 Podpora pořizování a uplatňování dokumentů územního rozvoje.

Dne 20. října 2015 se v Praze uskuteční seminář pro žadatele k 3. výzvě „Regulační plány“ a k 9. výzvě Územní studie. Seminář je určen jen pro zástupce obcí s rozšířenou působností. Více informací, program a přihlašovací formulář na seminář v Praze naleznete ZDE. Projekty je možné konzultovat s kontaktními pracovníky Centra pro regionální rozvoj České republiky v jednotlivých krajích. Dokumenty k výzvě najdete ZDE.

 

 

Mohlo by vás zajímat:

MMR vyhlásilo pro obce s rozšířenou působností výzvu na pořízení regulačních plánů (16.9.2015)

Výzva - Územní plány

 

 

09.10.2015 19:41

MŽP: Z ohlášených údajů do IRZ za rok 2014 vyplývá pozitivní trend poklesu škodlivých látek

Na konci září jsme vás informovali, že Ministerstvo životního prostředí zveřejnilo údaje z integrovaného registru znečišťování (IRZ) za rok 2014. Dnes ministerstvo uvedlo, že ohlášených údajů vyplývá pozitivní trend, který spočívá v poklesu úniku či přenosu některých látek škodlivých pro lidské zdraví a životní prostředí.

Platí to například pro polétavý prach PM10, oxidy síry, oxid uhličitý, polycyklické aromatické uhlovodíky unikající do ovzduší či vody, nebo pro dioxiny a furany uniklé do ovzduší nebo v odpadech. Kompletní vyhodnocení bude předmětem Souhrnné zprávy IRZ, kterou v současné době MŽP zpracovává. Jakmile bude zpráva dostupná, tak vás budeme informovat.

Níže uvádíme stručnou statistiku ohlašování do IRZ a porovnání roku 2013 a 2014, které MŽP dnes publikovalo. Údaje ohlášené do IRZ jsou k dispozici na webových stránkách registru ZDE.

 

Stručná statistika ohlašování do IRZ za rok 2014

Za ohlašovací rok 2014 dosud ohlásilo do IRZ celkem 5 589 provozoven, což je oproti předchozímu roku výrazný nárůst (z 5 222 provozoven). Nárůstu se dočkal i počet provozoven s jednou nebo více činnostmi E-PRTR a přesáhl tak 800 ohlašovatelů – konkrétně se jednalo o 828 provozoven (za rok 2013 jich bylo 792). V této souvislosti je nutné podotknout, že souhrnné údaje se mohou v průběhu celého roku měnit, protože ohlašovatelům je umožněno zaslané údaje opravovat (ať již z vlastní vůle nebo z podnětů ČIŽP nebo MŽP a CENIA, které provádí kontrolu ohlašovaných údajů). Pro doplnění počet subjektů, které ohlašovaly alespoň za jednu provozovnu, se za rok 2013 dostal k hodnotě 3 984, přičemž předchozí rok jich bylo o něco méně – konkrétně 3 719.

Co se týče jednotlivých druhů úniků a přenosů, jsou počty následující (v závorce jsou údaje za předchozí ohlašovací rok – tj. za rok 2013):

  • úniky do ovzduší – 861 (859) provozoven a 38 (35) látek;
  • úniky do vody – 97 (110) provozoven a 29 (32) látek;
  • úniky do půdy – 0 (1) provozovna a 0 (14) látek;
  • přenosy látek v odpadních vodách – 86 (83) provozoven a 31 (32) látek;
  • přenosy látek v odpadech – 874 (839) provozoven a 25 (25) látek.

Jak je z výše uvedeného přehledu patrné, nejvíce ohlašovatelů musí ohlašovat úniky do ovzduší a přenosy látek v odpadech. Oproti minulému roku se do popředí dostaly přenosy látek v odpadech. Naopak zcela nulové či bezvýznamné zastoupení mají úniky do půdy. Za zmínku stojí poměrně významný pokles počtu ohlašovatelů u úniků do vody a nárůst ohlašovatelů ve skupině přenosů látek v odpadech. Jinak se počty ohlašovatelů meziročně příliš nemění.

Co se týče přenosů množství odpadů, je možné zcela jednoznačně uvést, že se jedná o nejrozsáhlejší skupinu ohlašovatelů. Sleduje se jak množství nebezpečných odpadů, tak i ostatních. Konkrétní čísla jsou následující (v závorce opět údaj pro porovnání z předchozího ohlašovacího období):

  • nebezpečné odpady – 4 749 (4 369) provozoven;
  • ostatní odpady – 1 052 (960) provozoven.

Vzhledem k poměrně nízké prahové hodnotě pro ohlašování nebezpečných odpadů (2 tuny/rok) není žádným překvapením, že počet jeho ohlašovatelů (provozoven) překračuje několikrát počet ohlašovatelů (provozoven) ostatních odpadů. V obou případech došlo k poměrně výraznému zvýšení počtu ohlašovatelů.

Vybrané údaje se vztahují k znečišťujícím látkám, které ohrožují lidské zdraví nebo životní prostředí. V závorce je uvedený údaj za předchozí ohlašovací rok (tj. 2013). Přehled zahrnuje všechny ohlášené údaje, tedy i údaje, které nepřekračují ohlašovací práh. Polétavý prach – PM10 v únicích do ovzduší (prahová hodnota 50 000 kg/rok).

 

Meziroční vývoj vybraných látek v IRZ (2014 vs. 2013):

V následující části textu je uvedeno několik vybraných údajů vztahujících se k důležitým znečišťujícím látkám. S ohledem na celkový počet sledovaných látek v IRZ (celkem 93) nelze výběr považovat za reprezentativní, ale jsou vybrány takové látky, jejichž význam je z hlediska ohrožení zdraví nebo životního prostředí nezpochybnitelný. V závorce je opět uveden odpovídající údaj za předchozí ohlašovací rok (tj. 2013). V přehledu jsou zahrnuty všechny ohlášené údaje (tj. i údaje nepřekračující ohlašovací práh).

  • Polétavý prach – PM10 v únicích do ovzduší (prahová hodnota 50 000 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 32 (31)

Ohlášené množství – 3 280 997,7 (3 778 281,1) kg

  • Oxidy síry (SOx/SO2) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 150 000 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 91 (101)

Ohlášené množství – 105 350 165,5 (111 512 152,5) kg

  • Oxid uhličitý (CO2) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 100 000 000 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 73 (81)

Ohlášené množství – 63 320 970 407,1 (66 271 862 958,3) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 50 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 3 (6)

Ohlášené množství – 812,9 (780,5) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v únicích do vody (prahová hodnota 5 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 0 (1)

Ohlášené množství – 0 (20,5) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v přenosech v odpadních vodách (prahová hodnota 5 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 3 (4)

Ohlášené množství – 119,2 (44,6) kg

  • Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v přenosech v odpadech (prahová hodnota 50 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 23 (18)

Ohlášené množství – 14 644,9 (11 998,3) kg

  • PCDD+PCDF (dioxiny+furany) v únicích do ovzduší (prahová hodnota 0,0001 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 11 (14)

Ohlášené množství – 0,015836 (0,92253) kg

  • PCDD+PCDF (dioxiny+furany) v přenosech v odpadech (prahová hodnota 0,001 kg/rok)

Počet ohlašovatelů (provozoven) – 8 (7)

Ohlášené množství – 0,051238 (0,100216) kg

Jako pozitivní je z výše uvedeného přehledu potřeba vyzdvihnout trend v ohlašovaném množství polétavého prachu, který je velkým problémem např. v Moravskoslezském kraji. Rovněž snížení abnormálního množství PCDD+PCDF, které bylo způsobeno jedním ohlašovatelem, lze hodnotit kladně. Snížení se nevyhnulo také oxidu síry a oxidu uhličitému.

Skupinou, která je hojně ohlašována a není uvedena výše, jsou těžké kovy. V rámci IRZ se sleduje široké spektrum těžkých kovů (např. olovo, rtuť, chrom atd.) a pravidelně patří mezi nejohlašovanější polutanty a také mezi polutanty s nejvyšším ohlašovaným množstvím.

Zveřejňování údajů, které ohlašují podniky do integrovaného registru znečišťování životního prostředí (IRZ) už od roku 2004, probíhá dle zákona o IRZ každý rok k 30. září. Za rok 2014 byly k 30. 9. 2015 ohlášeny do IRZ údaje za celkem 5589 provozoven, což je oproti roku 2013 o více než tři stovky provozoven více (v r. 2013 jich bylo 5 222). Do registru IRZ provozovatelé hlásí 93 látek, a to na základě překračování stanovených limitů v zákoně.

 

Související článek:

MŽP zveřejnilo údaje ohlášené do IRZ za rok 2014 (30.9.2015)

 

 

Zdroj: MŽP, IRZ


 

 

09.10.2015 12:31

Oceněné obce podpoří MŽP 5,5 miliony na zlepšení životního prostředí

Státní fond životního prostředí (SFŽP) vyhlásil národní dotaci pro obce oceněné v roce 2014 Zelenou stuhou a Zelenou stuhou ČR. Pro tyto obce je připraveno 5,5 milionu korun na zlepšení životního prostředí v zastavěném území obcí. Zahájení příjmu žádostí bude zahájen 1. ledna 2016 a ukončen 31. prosince 2016  ve 14 hodin.

Cílem Výzvy je zajistit zachování a vymezení nových ploch a prvků zeleně, jako součásti funkčního a strukturovaného systému sídelní zeleně v sídlech v rámci územního plánování tak, aby byla zajištěna základní podmínka pro plnění jeho funkcí.

O finanční podporu z prostředků mohou žádat obce oceněné titulem „Zelená stuha“ a to výherci krajského kola soutěže Vesnice roku a dále obce oceněné titulem „Zelená stuha ČR“ a to výherci celostátního kola soutěže. V rámci této Výzvy jsou oprávněnými příjemci výše uvedené obce oceněné v roce 2014.

Maximální výše podpory na jeden projekt v obci oceněné titulem Zelená stuha činí 400 tis. Kč. Maximální výše podpory na jeden projekt v obci oceněné titulem Zelená stuha ČR činí 700 tis. Kč. Maximální výše podpory na jeden projekt činí 100 % z celkových způsobilých výdajů.

 

Podporované aktivity:

  • zakládání vegetačních prvků a jejich dokončovací péče v roce výsadby, následná rozvojová péče (maximálně 3 roky),
  • zakládání a obnova vegetačních a přírodních prvků (včetně odstranění nefunkčních přírodních prvků, zeleně a realizace nových), s tím přímo související výstavba či rekonstrukce nezpevněných pěších komunikací, drobných stavebních objektů, pořízení a instalace mobiliáře,
  • péče o stávající vegetační prvky (zeleň), s možností rozdělení čerpání dotace na více let (maximálně 3 roky), včetně pořízení nezbytného technického vybavení,
  • revitalizace a úprava vodních toků a vodních ploch,
  • demolice stávajících funkčně a esteticky závadných zařízení ve veřejných prostranstvích a následná rekultivace těchto ploch v souladu s daným venkovským prostředím,
  • realizace projektů environmentálního vzdělávání a výchovy.

 

Dokumenty ke stažení (odkaz na web SFŽP):

 

09.10.2015 11:52

Přestavba pražské čističky bude zahájena v sobotu

Praha zahájí v sobotu 10. října přestavbu Ústřední čistírny odpadních vod (ÚČOV) na Císařském ostrově. Dnes nabylo platnosti stavební povolení. Stavba nové vodní linky by měla trvat 30 měsíců, poté by měl začít roční zkušební provoz. Stavba vyjde na 5,8 miliardy korun, dalších 200 milionů bude stát provoz v prvním roce jejího fungování. Stavbu bude platit Praha a Pražská vodohospodářská společnost, z evropských fondů Praha peníze nedostala. Praha se dostavbou vyhne pokutě, která městu v případě nedokončení linky hrozí. Provozovatelem čistírny by měly být Pražské vodovody a kanalizace, které mají v nájmu pražskou vodohospodářskou infrastrukturu. ÚČOV byla na Císařském ostrově uvedena do provozu v roce 1966. V 80. a 90. letech byla rekonstruována.

 

Zdroj: ČTK

09.10.2015 09:08

Interpelace na ministra: Vodohospodářské stavby ze starého OPŽP a NATURA 2000

Včera v poslanecké sněmovně byly na pořadu také ústní interpelace. Ministr životního prostředí Richard Brabec odpovídal na otázky, které se jednak týkaly doplnění soustavy NATURA 2000. Ministr ve své odpovědi připustil, že pokud Česká republika nedoplní do konce roku 2015 nařízením vlády evropsky významné lokality může to mít v teoretické rovině za následek ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. Druhá otázka směřovala k posunutí termínu dokončování vodohospodářských staveb ze starého OPŽP. Ministr připomenul, že se České republice nepovedlo vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období. Tedy, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015.

 

 

Doplnění soustavy NATURA 2000

Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Jak jste říkal, pro velký úspěch po druhé. Vážený pane ministře životního prostředí, chtěl bych se vás zeptat na termín, kdy předložíte na vládu návrh na doplnění soustavy Natura 2000. Jak jistě víte, Česká republika má dluh v tomto doplnění, má dluh samozřejmě a povinnost vůči svým závazkům v Evropské unii. K doplnění soustavy Natura 2000 vás vyzval svým usnesením i podvýbor pro ochranu přírody a krajiny, který zasedal v letošním roce a přijal usnesení na urychlené doplnění. To znamená, otázka je: V jakém termínu předložíte onen návrh na doplnění? Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane poslanče, kolegyně, kolegové, jak jste správně uvedl, skutečně je tady povinnost pro Českou republiku doplnit do konce roku 2015 nařízením vlády tyto evropsky významné lokality. Rozjeli jsme proces mezi resorty v červenci. V současné době dokončujeme vypořádávání připomínek. Těch zásadních připomínek přišlo celkem víc jak 200. A není tajemstvím, že jsou tam samozřejmě sporné lokality, které vyvolávají poměrně kontroverzní reakce u řady resortů, a je to řekněme pět až šest lokalit týkajících se například Labe a dalších oblastí. V současné době jsme vlastně na konci vypořádávání připomínek na úrovni náměstků ministrů. Tento proces by měl být ukončen příští týden. Následně budeme ještě vypořádávat na úrovni ministrů. Takže očekávám, že ten materiál předložíme do vlády do konce listopadu letošního roku.

Poslanec Michal Kučera: Chtěl bych poděkovat za konkrétní termín. To je myslím velice důležité, že existuje listopad letošního roku. Jenom bych chtěl upozornit, že i v případě těchto sporných nebo dle slov ministra Brabce sporných lokalit v případě, že nedojde k doplnění nebo splnění toho závazku, že to může znamenat ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. To znamená, pokud nedoplníme soustavu v termínu, o kterém se tady bavíme, tak to čerpání může být ohroženo, jestli si tohle uvědomujete, případně jestli máte připravenou nějakou záložní variantu.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Ano, takové ohrožení tady skutečně minimálně v teoretické rovině je. Dokonce je s Českou republikou už v této chvíli vedeno řízení zvané EU-Pilot, což je první stupeň před případným nebezpečím infringementového řízení. Pevně věříme, že se nám podaří dohodnout s resorty takový kompromis a konec konců i s Evropskou komisí, který bude vyhovovat všem stranám, a nebude to jednoduché. Teď bych nechtěl hovořit o nějakém záložním řešení, protože je to předčasné, ale pevně věřím, že k dohodě dojde, a samozřejmě mezitím už průběžně jednáme i s Evropskou komisí.

 

Posunu termínů dokončení staveb z OPŽP 2007 - 2013

Poslanec Václav Horáček: Vážený pane ministře, děkuji za slovo, vážený pane předsedající, já se chci jenom dotázat ve věci poslední výzvy z operačního programu životní prostředí na stavbu kanalizací. Došlo k tomu, že Státní fond životního prostředí uvolnil poměrně značné prostředky na dočerpání prostředků v rámci tohoto operačního programu na období 2007 - 2013. Byly tam poměrně šibeniční termíny, protože stavby se zahajovaly a musely se dokončit v letošním roce. Ale jsou signály z různých staveb, že je problém ty stavby do konce roku dokončit. Dochází k tomu, že se termíny neplní, že nastává zimní období, během kterého z technologických důvodů nelze některé práce dokončit.

Tak jsem se chtěl zeptat, jestli je možné v rámci, řekněme, dodržení technologický postupů a dodržení kvality vykonávaných prací posunout tyto termíny, aby nedošlo k poškození, řekněme, nebo nedodržení kvality těchto staveb. Já vím, že jsme vázáni předpisy programu příslušného, vázáni zřejmě i smlouvami, dohodami s Evropskou unií. Přesto si dovoluji požádat, aby tyto stavby měly termín prodloužený, pokud je to možné, aby nedocházelo, řekněme, k nekvalitním pracím. Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane poslanče, jak říká Karel Gott, to jsem opravdu nečekal, že se ještě na mě dostane s touto interpelací. Já vás zklamu, ale myslím si, že vy to čekáte, že vás trochu asi zklamu, protože bohužel, České republice se nepovedlo přes veškerou snahu na různých úrovních vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období.

My jsme tušili, že celá řada projektů bude mít velké problémy, také proto jsme, myslím, že velmi intenzivně společnou prací ministerstva životního prostředí, a především Státního fondu životního prostředí řídili ty projekty především v té prioritní ose číslo 1, tedy ty vodohospodářské projekty, které mají velmi dlouhou dobu realizace a byly značně zanedbány s cílem v podstatě zrušit ty projekty nebo odstoupit od těch projektů, kde hrozilo akutní riziko, že nebudou dokončeny. V současné době řídíme doslova individuálně stále ještě několik set, nebo dokonce první tisíce těchto projektů, byly jich desítky tisíc, myslím celkově těchto projektů jsou stále ještě desítky, a některé z nich využily možnost tzv. fázování, tedy rozdělení, částečně přenesení do nového programového období 2014 - 2020. Někde už to opravdu nešlo, ale skutečně to pravidlo způsobilosti výdajů stanoví zcela nekompromisně, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015.

My jsme tam, kde skutečně jsme měli podezření nebo indikaci toho rizika, tak tam řídící orgán operačního programu životního prostředí odstupoval od registračních listů, a všem ostatním příjemců je poskytována maximální podpora včetně práce na fondu v sobotu a v neděli, nebo do pozdních večerních hodin, tak abychom minimalizovali riziko, že ty projekty nebudou dokončeny. Ale skutečně nelze vyloučit, že některé projekty nebude možno dokončit, např. z důvodu výběrového řízení nebo stížností na ÚOHS do konce prosince, ale já doufám, že to budou jednotky projektů. Ještě před rokem nám hrozilo, že těch projektů budou stovky. Děkuji.

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za odpověď. Přesto ještě na základě zkušeností, které jsou, si dovolím poprosit Ministerstvo životního prostředí a Státní fond, aby případně v rámci projednávání zákona o zadávání veřejných zakázek reagoval na podněty z některých realizací. Dochází k tomu, že je soutěž na dodávku třeba kanalizací soutěžena na cenu. Jenom na cenu. A firma, nebo investor, který má šibeniční termín, tak se bojí v případě nejnižší dodávky, i když je to, řekněme, firma bez nějaké historie, neuzavřít smlouvu, a dochází k tomu, že potom se třeba účastní stavby konsorcium, které je zaštítěno nějakou firmou, která se pak na stavbě ani neukáže, a ve výsledku to dělá firma, která nemá autorizaci, má třeba jednoho technika, má pět zaměstnanců a zadává to jiným firmám, které se tam potom po té stavbě potulují. (Připomínka předsedajícího: Čas.)

Čili toto je vážná věc, která by se měla řešit do budoucna, aby nedocházelo k tomu, co se dnes na stavbách děje. Děkuji.

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Ani to jsem nečekal, ale o to víc si toho vážím. Já vás chci ujistit, pane poslanče, že tomu věnujeme velkou pozornost. A víte dobře, že ona to je samozřejmě společná odpovědnost především na základě zákona o veřejných zakázkách nebo zadávání veřejných zakázek, který teď brzy bude ve sněmovně v projednávání, a někde bohužel ta možnost, posuzovat to jinak, než na cenu, nebyla. Nový zákon určitý nový prostor na toto vytvoří. Máte pravdu, k těm případům skutečně docházelo, a v řadě případů dokonce byly i předmětem korekcí. Dokonce některé projekty na základě toho byly i zrušeny a v některých případech v tom obce byly nevinně, ale přesto bohužel ten řídící nebo auditní orgán musel rozhodnout o zrušení projektu. Nic jiného mu nezbylo, protože by se jinak sám vystavoval sankci. Děkuji.

09.10.2015 07:45

Spalovna odpadu u Plzně je opět bez stavebního povolení

Spalovna odpadu v Chotíkově u Plzně, která je prakticky dokončená, opět přišla o pravomocné stavební povolení. Krajský soud v Plzni totiž vyhověl aktivistům, kteří napadli rozhodnutí Krajského úřadu Středočeského kraje. Ten na začátku července řekl, že stavební povolení pro spalovnu je platné.

Podle čtvrtečního vyjádření soudce Krajského soudu v Plzni Václava Roučky má rozhodnutí KÚ Středočeského kraje vady, kvůli kterým je nutné, aby byla věc projednána znovu. Soud už proto rozhodnutí KÚ Středočeského kraje zrušil. Nejzákladnější chyba se podle jeho slov stala v tom, že středočeský KÚ posuzoval odvolání podle právního stavu, který byl v době, kdy rozhodoval Městský úřad v Nýřanech. To bylo v roce 2013. „Jenže středočeský krajský úřad byl povinen rozhodovat podle právního stavu, který platil v době, kdy on sám rozhodoval, což bylo v červnu 2015. To znamená, že měl prakticky použít novelizované znění zákona o vlivu záměru na životní prostředí, což neudělal,“ vysvětlil Roučka s tím, že tato novela platí od 1. dubna 2015. Více ZDE

 

Související článek:

Soud dal znovu za pravdu aktivistům, spalovna ohrožena (DENÍK.cz, 8.10.2015)Zdroj: https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/soud-dal-znovu-za-pravdu-aktivistum-spalovna-ohrozena-20151007.html

 

Zdroj: iDNES.cz

 

08.10.2015 17:36

Prezentace z konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ zveřejněny!

Dne 6. a 7. se uskutečnil druhý ročník národní konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ, které pořádalo České ekologické manažerské centrum. Obsahově se konference se zaměřila jak na komunální tak i na podnikové odpady.

Zástupci Ministerstva životního prostředí představili stav legislativy Programu předcházení vzniku odpadů a jeho postupné plnění. Dále hovořili na téma prevence vzniku obalových odpadů podle zákona o obalech a představili i aktuální informace týkající se omezování spotřeby plastových odnosných tašek v ČR v návaznosti na novou evropskou legislativu. Konference také představila předcházení odpadů v nové metodice POH obcí.

Z pohledu podnikových odpadů byly účastníkům předneseny dobrovolné nástroje jako možná cesta k předcházení vzniku podnikových odpadů. Samostatné přednášky se věnovaly environmentálnímu účetnictví a čistší produkci. Nechyběly příklady prevence vzniku odpadů například při výstavbě silnic ani v automobilovém průmyslu.

 

Přednášky si můžete stáhnout - ZDE. Video připravujeme!

 

 

 

 

 

08.10.2015 10:58

Hlášení přes systém ISPOP - vody, odpady, ovzduší, IRZ

Společnost EKONOX, s. r. o. Vás srdečně zve na námi pořádaný workshop „Hlášení přes systém ISPOP - vody, odpady, ovzduší, IRZ“, který se uskuteční dne 22. 1. 2016 v Pardubicích.

Již třetím rokem jsme si pro Vás připravili workshop v oblasti zpracování jednotlivých hlášení, které máte jako provozovatelé zařízení povinnost zasílat v zákonných termínech každoročně přes systém ISPOP.

Workshop je koncipován do čtyř částí dle jednotlivých ohlašovacích povinností z oblasti vod, ovzduší, odpadů a IRZ. V  každém okruhu budou účastníci stručně seznámeni se základními povinnostmi dle platné legislativy, a bude předvedena praktická ukázka vyplnění formulářů pro vybrané modelové příklady.

Součástí workshopu bude také seznámení s novinkami, které se budou týkat tohoto či příštího ohlašovacího období. U jednotlivých ohlašovacích povinností Vás rovněž upozorníme na nejčastější chyby či nedostatky hlášení.

Bližší informace naleznete v závazné přihlášce ZDE.

Těšíme se na Vaši návštěvu!

08.10.2015 10:56

Ekologický audit Vaší společnosti - provozování v souladu s legislativou (nejčastější chyby, příklady z praxe)

Společnost EKONOX, s. r. o. Vás srdečně zve na námi pořádaný seminář „Ekologický audit Vaší společnosti - provozování v souladu s legislativou (nejčastější chyby, příklady z praxe)“, který se uskuteční dne 27. 11. 2015 v Pardubicích.

Nahlásila se k Vám kontrola některého z orgánů státní správy? Nejste si jisti, zda-li vše provozujete v souladu s platnou legislativou v oblasti životního prostředí? Máte zpracované všechny potřebné dokumenty? Zaregistrovali jste aktuální změny zákonů a nejste se zcela jisti, jestli z nich pro Vás nebudou vyplývat nové povinnosti?

Cílem našeho setkání by mělo být seznámit Vás se všemi povinnostmi, které jako provozovatel zařízení máte dle legislativy, aniž byste museli hledat v  příslušných právních předpisech. Jednotlivé oblasti budeme prokládat příklady z praxe, prostor zde bude také věnován vzájemné diskuzi s Vámi.

Bližší informace naleznete v závazné přihlášce - ZDE.

Těšíme se na Vaši návštěvu!

08.10.2015 09:56

Evropský parlament schválil omezení emisí ze středních spalovacích zdrojů

Poslanci Evropského parlamentu včera podpořili návrhy na omezení emisí oxidu siřičitého a oxidů dusíku ze středních spalovacích zařízení. Mezi ta patří generátory elektřiny či systémy k vytápění a chlazení v obytných domech, bytech či průmyslových zařízeních. Na nových pravidlech se poslanci neformálně dohodli s ministry členských států. V oblastech, kde dochází k porušování unijních norem kvality ovzduší, však členské státy budou muset posoudit, zda není potřeba zavést přísnější limity.

“Tato legislativa zaplňuje mezeru v legislativě mezi směrnicí o ekodesignu, která stanovuje standardy pro spalovací zařízení s příkonem do 1MW, a směrnicí o průmyslových emisích, týkající se zařízení nad 50MW. Emisní limity byly stanoveny na ambiciózní úrovni, tak aby se postupně zlepšovala kvalita ovzduší. Obsahují také náležité záruky pro provozování stávajících zařízení, zejména těch malých s příkonem do 5MW, které využívají především malé a střední podniky a poskytovatelé veřejných služeb a které jsou důležité pro vytápění škol, nemocnic a univerzit,” uvedl zpravodaj EP Andrzej Grzyb (ELS, PL). Dohodu s Radou podpořili poslanci poměrem hlasů 623 (pro): 70 (proti): 12 (zdrželo se hlasování).

Limity pro nová zařízení nabydou právní platnosti za tři roky. Stávající zařízení s jmenovitým tepelným příkonem přes 5MW budou muset plnit stanovené maximální hodnoty pro emise oxidu siřičitého, oxidů dusíku a prachu od roku 2025. Nejmenší zařízení, s jmenovitým tepelným příkonem mezi 1 a 5MW, která jsou využívána zejména malými a středními podniky, budou nové emisní stropy dodržovat od roku 2030.

Legislativa členským státům nebrání stanovit přísnější standardy, než jaké udává nová směrnice. Poslanci v jednáních prosadili, aby v oblastech, v nichž jsou porušovány unijní standardy kvality ovzduší, vnitrostátní úřady posoudily, zda není potřeba zavést přísnější emisní limity.

V EU je zhruba 143 000 “středních” spalovacích zařízení s jmenovitým tepelným příkonem mezi 1 a 50 MW. Používají se k výrobě elektřiny, k vytápění a chlazení v obytných domech či bytech a k výrobě tepla či páry pro průmyslové procesy. Tato zařízení jsou významným zdrojem emisí oxidu siřičitého, oxidů dusíku a prachu, jež jsou škodlivé pro kvalitu ovzduší v městských oblastech.

Zatímco malá spalovací zařízení pokrývá unijní legislativa týkající se ekodesignu a velká spalovací zařízení spadají pod pravidla směrnice o průmyslových emisích, emise ze středních spalovacích zařízení nebyla na úrovni EU dosud regulována.

Nové limity bude pro jejich vstup v platnost ještě muset formálně schválit Rada EU (Rada ministrů).

08.10.2015 09:05

Reportáž z Národního konventu EU o oběhovém hospodářství

DÍLČÍ DOPORUČENÍ V pátek 25. září 2015 se uskutečnila debata k tématu oběhového hospodářství, které se zúčastnili zástupci státní správy, politické reprezentace, institucí EU, byznysu, sociálních partnerů, akademické obce nebo neziskového sektoru. Kulatý stůl se zaměřil na debatu o podmínkách potřebných k přechodu k oběhovému hospodářství v České republice. Účastníci také prodiskutovali nastavení cílů, postupů a nástrojů nakládání s odpady k zajištění efektivního využívání zdrojů. V neposlední řadě bylo tématem kulatého stolu podoba evropské legislativy v oblasti oběhového hospodářství.

Zanedlouho můžeme očekávat doporučení. Dílčí výstupy, které zazněly v prezentaci Vladimíra Dobeše ze společnosti EMPRESS tento týden na konference Předcházení vzniku odpadů (PVO) uvádíme níže (prezentace z konference PVO budou dostupné na www.tretiruka.cz během dnešního dne a najdete je následně ZDE).

Kulatý stůl uspořádal Národní konvent o EU.

 

Dílčí výstupy Kulatého stolu k oběhovému hospodářství:

  • V České republice je potřeba vytvořit podmínky pro rozvoj oběhového hospodářství. Základem je politický leadership na úrovni vlády, stanovení jasné strategie, jakých cílů chce ČR dosáhnout a jejich naplňování konkrétními aktivitami.
  • Oběhové hospodářství je potřeba pojmout v širokém kontextu managementu přírodních zdrojů se zaměřením nejen na odpadové hospodářství a recyklaci, ale na celý životní cyklus produktů a účinné využívání zdrojů v rámci hodnotových (dodavatelských) řetězců.
  • Finanční podpora z veřejných prostředků na projekty oběhového hospodářství by měla směřovat na aktivity s dlouhodobými přínosy, zejména na inovační projekty, investice do vědy a výzkumu a vzdělávání.
  • Česká republika by se měla zabývat otázkou změn v daňovém systému, které by vedly k vyšší atraktivitě a výhodnosti aktivit směřujících k zavádění oběhového hospodářství. V tomto směru je možné uvažovat též o tzv. ekologické daňové reformě – tj. přesunu zdanění z práce na využívání přírodních zdrojů, spotřebu a znečišťování.
  • Na evropské úrovni by měla Česká republika prosazovat harmonizaci a standardizaci definic, výpočtů, statistiky a monitoringu v oblasti odpadového hospodářství. Zároveň by měla být odstraněna duplicita vykazování na národní úrovni.
  • Regulatorní požadavky musí být stanoveny jednotně na úrovni EU; členské státy by neměly mít možnost stanovovat požadavky na národní úrovni, aby nebyl narušen systém volného obchodu a společný evropský trh.
  • Česká republika by se měla zabývat otázkou změn v daňovém systému, které by vedly k vyšší atraktivitě a výhodnosti aktivit směřujících k zavádění oběhového hospodářství. V tomto směru je možné uvažovat též o tzv. ekologické daňové reformě – tj. přesunu zdanění z práce na využívání přírodních zdrojů, spotřebu a znečišťování.
  • V oblasti odpadového hospodářství musí být kladen hlavní důraz na předcházení vzniku odpadu. Dále by měla Česká republika zvýšit poplatky za ukládání odpadů na skládky, a tím podpořit technologie na materiálové (příp. energetické) využití odpadu.
  • Na evropské úrovni by měla Česká republika prosazovat harmonizaci a standardizaci definic, výpočtů, statistiky a monitoringu v oblasti odpadového hospodářství. Zároveň by měla být odstraněna duplicita vykazování na národní úrovni.
  • Regulatorní požadavky musí být stanoveny jednotně na úrovni EU; členské státy by neměly mít možnost stanovovat požadavky na národní úrovni, aby nebyl narušen systém volného obchodu a společný evropský trh.

 

Reportáž z Národního konventu EU o oběhovém hospodářství:

 

08.10.2015 08:13

Nabídka a poptávka zajímavých technologií pro životní prostředí

Enterprise Europe Network zveřejnil aktuální inovativní nabídky a poptávky zahraničních firem. Například italský vynálezce vyvinul nové řešení anti-smogového filtru, britská firma zas vyvinula zařízení pro snížení emisí u spalovacích motorů. Skotský podnik poptává inovativním využití plastového odpadu a španělská vyvinula ekologický způsob odstraňování natištěné barvy z plastové fólie. Další informace je možné získat na info.een@tc.cz nebo na telefonu 234 006 173.


 

Technologie anti smogového filtru

Italský vynálezce vyvinul nové řešení anti-smogového filtru. Ten snižuje emise CO2 a velmi redukuje NOx a SOx , které způsobují kyselé deště a skleníkový efekt. V mnoha cílových odvětvích tento systém může významně přispět k řešení problematiky životního prostředí. Vynálezce hledá výrobní firmy, které mají zájem vyvíjet, vyrábět a distribuovat technologii na bázi licenční smlouvy nebo smlouvy o technické spolupráci.

Zařízení pro snížení emisí u spalovacích motorů
Britská firma vyvinula zařízení, které lze montovat na motory vozidel s cílem zlepšit výkon a výrazně snížit emise výfukových plynů. Zařízení je účinné pro vznětové motory a vede ke snížení spotřeby paliva těžkých přepravních nákladních automobilů až o 20 % a snížení NOx až o 85 %. Společnost hledá joint-venture partnery z automobilového průmyslu nebo zařízení a strojů z těžkého průmyslu pro uvedení technologie na trh.

Technologie odstraní natištěnou barvu z plastové fólie ekologickým způsobem
Španělská společnost vyvinula nový proces pro odstranění natištěné barvy z plastových fólií používaných na pružné obaly bez použití jakékoliv organického rozpouštědla. Získá se čistá surovina bez inkoustu s vyšší ekonomickou hodnotou, oproti stejnému recyklátu s inkoustem použitelný pouze na např. odpadové pytle. Tato technologie byla úspěšně testována na průmyslové úrovni. Společnost hledá průmyslové podniky, které mají zájem o licenční smlouvu nebo dohodu o technické spolupráci.

Poptávka po inovativním využití plastového odpadu
Skotský podnik, který se zabývá recyklací odpadů, hledá inovativní způsob recyklace plastů, zejména plastů s vysokou hustotou (HDPE), polypropylenu (PP) a (PET) k výrobě nových produktů. Firma by ráda spolupracovala s průmyslovými či akademickými partnery na základě licenční smlouvy nebo obchodní smlouvy.
 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE