Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
 
  

 

Novinky

03.11.2015 08:13

Návod MŽP k kontrole spalovacích stacionárních zdrojů

S ohledem na opakující se dotazy týkající se povinností provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší zpracovalo Ministerstvo životního prostředí, odbor ochrany ovzduší, sdělení ve věci kontroly spalovacích stacionárních zdrojů. Sdělení je určeno odborně způsobilým osobám a provozovatelům těchto zdrojů. První kontrola musí být provedena nejpozději do 31. prosince 2016.

Toto sdělení se týká provozování a kontrol spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším, kapitola 2 pak pouze těch zdrojů, které slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění. Sdělení je určeno jak provozovatelům spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech a stavbách pro individuální rekreaci, tak provozovatelů zdrojů umístěných v nemovitostech určených pro podnikání. Sdělení popisuje jednotlivé povinnosti, které zákon o ochraně ovzduší a jeho prováděcí právní předpisy ve vztahu k těmto zdrojům stanoví.

Sdělení se rovněž zabývá problematikou kontrol a ukládání sankcí za porušení povinností a procedurálními otázkami prokazování porušení povinností stanovených zákonem o ochraně ovzduší a možností spolupráce s dalšími subjekty v této oblasti. Sdělení je určeno i odborné veřejnosti (orgánům ochrany ovzduší, odborně způsobilým osobám) a jako informace či doporučení může sloužit provozovatelům a výrobcům dotčených spalovacích zdrojů. Sdělení bylo zpracováno s přihlédnutím k poznatkům, které vyplynuly z činnosti Ministerstva životního prostředí s tím, že z pohledu usměrňování výkonu státní správy v této oblasti je pouze doplňkovým prvkem s důrazem kladeným na praktické aspekty aplikace zákonných povinností.

Podle § 17 odst. 1 písm. h) a § 41 odst. 15 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, je provozovatel spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, povinen zajistit jednou za dva roky provedení kontroly technického stavu a provozu zdroje odborně způsobilou osobou, přičemž první kontrola musí být provedena nejpozději do 31. prosince 2016.

Provozovatelé mají tedy povinnost provést první kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje nejpozději do konce roku 2016. Tzn., že nejpozději po tomto datu by měl být každý provozovatel schopen na vyžádání obecního úřadu obce s rozšířenou působností tento doklad předložit. Vzhledem k tomu, že 31. prosinec 2016 je nejzazším termínem pro provedení této kontroly, není vyloučeno, že provozovatel jím bude disponovat již před tímto datem. Provedením této kontroly stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje nejsou nijak dotčeny další povinnosti provozovatele vyplývající z jiných právních předpisů, např. nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů a kouřovodů, nebo vyhlášky č. 194/2013 Sb., o kontrole kotlů a rozvodů tepelné energie, a z pokynů výrobce spalovacího stacionárního zdroje.

Pokud provozovatel neprovede jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím odborně způsobilé osoby kontrolu technického stavu a provozu tohoto spalovacího stacionárního zdroje nebo nepředloží na vyžádání obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností potvrzení o provedení této kontroly tak, jak je zákonem vyžadováno, vystavuje se riziku uložení pokuty až do výše 20.000 Kč, jde-li o fyzickou osobu nepodnikající (srov. ust. § 23 odst. 1 písm. h) ve spojení s ust. § 23 odst. 2 zákona) anebo až do výše 50.000 Kč, jde-li o podnikající fyzickou osobu nebo osobu právnickou (viz ust. § 25 odst. 1 písm. o) ve spojení s ust. § 25 odst. 7 písm. d) zákona).

 

Dokument ke stažení:

  • vzor (PDF, 198 kB)
02.11.2015 22:06

Jaká je budoucnost obnovitelných zdrojů?

Jen příští rok potřebují dotaci 41 miliard korun a Energetický regulační úřad ji odmítá uvolnit? Prý by porušil evropské právo. Více se dozvíte v dnešní Ekonomice ČT24 s tiskovým mluvčím ERÚ Jiřím Chvojkou a s výkonným ředitelem Aliance pro energetickou soběstačnost Martinem Sedlákem. Záznam pořadu ZDE

Připomínáme, že podle informací HN z konce minulého týdne poprvé v historii hrozí, že Energetický regulační úřad nevypíše podporu pro většinu obnovitelných zdrojů − pokud vláda šéfce úřadu Vitáskové nedá záruky, že za to v budoucnu nebude trestně zodpovědná. Pro příští rok je ve hře 42 miliard korun.

Za vším přitom vězí schvalování zákonů o veřejné podpoře Evropskou komisí, které si Česko samo vyžádalo. U přiznání dotací jde o to, že zákony o podpoře obnovitelných zdrojů potřebují být pro svou platnost schváleny Evropskou komisí. To v současné době platí jen u zákona, který řeší podporu pro elektrárny postavené v letech 2013 až 2015. Jeho předchůdce platný do roku 2012 stále notifikován nebyl a jeho novela z letošního jara, podle které se mají řídit nové elektrárny, ještě ani nebyla do Bruselu odeslána. Pro sektor by dopady byly likvidační. Většina elektráren by totiž přišla platební neschopnost. Více na iHNED.cz  ZDE


 

 

02.11.2015 17:59

Těžební limity: Přehled doporučení výborů Rady vlády pro udržitelný rozvoje

Oddělení pro udržitelný rozvoj, které zajišťuje funkci sekretariátu Rady vlády pro udržitelný rozvoj (RVUR) připravilo před jednáním vlády 19. října 2015 o „Řešení dalšího postupu územně ekologických limitů těžby hnědého uhlí v severních Čechách“ celkový přehled výstupů výborů RVUR k této problematice (viz níže) a dále jednotlivá stanoviska, usnesení a doporučení výborů RVUR. Podklady výborů obsahují též konkrétní doporučení k realizaci v návaznosti na rozhodnutí o územně ekologických limitech těžby hnědého uhlí. Tato doporučení budou dále dle projednání 9. listopadu 2015 v rámci Rady vlády pro udržitelný rozvoj dále rozpracovávána a postupně využita.

 

Přehled konkrétních doporučení k realizaci:

  • Rozhodnout o převodu zásob uhlí pod zastavěným územím obcí a jejich ochrannými pilíři v celém Ústeckém kraji (tedy včetně lokality ČSA) do nebilančních zásob.
  • Vytvořit sociální program pro eliminaci negativních dopadů nezaměstnanosti v důsledku útlumu těžby uhlí v Severočeské pánvi.
  • Posílit pozice kogeneračních tepláren s prokazatelnou hrubou roční účinností vyšší než 60 % jako prioritního spotřebitele hnědého uhlí kvůli jejich environmentálním výhodám oproti decentralizované výrobě tepla a kondenzačním elektrárnám.
  • Zahrnout nevyužitý elektrický výkon tepláren s potlačenou kondenzací provozovaných s prokazatelnou hrubou roční účinností vyšší než 60 % do „systémové strategické rezervy“.
  • Směřovat finanční prostředky z evropských fondů 2015–2020 do podpory nákladově efektivní modernizace teplárenství.
  • Vedle závěrů o povrchové těžbě provést detailní ekonomickou analýzu různých variant hlubinné těžby.
  • Zpracovat studii „Vliv prostředí na zdravotní stav populace v pánevních okresech Ústeckého kraje“ v návaznosti na Program Teplice I a II s možností rozšíření na Slezskou pánev a na základě zjištěných poznatků vypracovat preventivní programy s cílem zlepšit stávající zdravotní situaci oblastí.
  • Vzhledem k vysokým externím škodám na zdraví obyvatel neodkladně zajistit sociálně přijatelný přechod spalování uhlí v domácnostech a v malospotřebě na emisně čistší technologie vytápění.
  • Ve spolupráci s Ústeckým krajem aktualizovat krajskou Územní energetickou koncepci a Strategii udržitelného rozvoje s ohledem na reálně využitelný potenciál obnovitelných zdrojů energie, úspor energie a potřebné investice.
  • Provést revizi chráněných ložiskových území v Ústeckém a Karlovarském kraji a zrušit ta z nich, která jsou potenciálně v rozporu s rozvojem obou krajů.
  • Ponechat vybrané a koncepčně promyšlené části rozsáhlých ploch výsypek po ukončení těžby řízené i přirozené sukcesi a rekultivovat pomocí tzv. přírodě blízké obnovy, za výrazné úspory vynakládaných prostředků na rekultivace ve prospěch přírodní krajiny.
  • Předložit dlouhodobou a komplexní strategii rozvoje dotčeného území, jež by se zaměřovala na podporu postupné přeměny ekonomického profilu kraje.
  • V rámci povolovacího řízení provést detailní analýzu možných vlivů těžby na ochranná lázeňská pásma.


Dokument ke stažení:

 

02.11.2015 14:38

Greenpeace byl vyloučen z tendru na německé doly

Mezinárodní ekologická organizace Greenpeace byla vyloučena z výběrového řízení na koupi hnědouhelných povrchových dolů ve východním Německu. Doly prodává švédská státní společnost Vattenfall, zájem už v minulosti projevily i české firmy ČEZ a EPH. Ekologové si od možného vítězství v tendru slibovali, že těžba nebude pokračovat. Oficiálním vysvětlením od společnosti Citigroup, která tendr zprostředkovává, bylo údajně to, že Greenpeace nejedná jako dražitel ani jako prostředník či poradce dražitele. Již dříve byli zástupci Greenpeace informováni o tom, že doly budou prodány tomu, kdo učiní nejvyšší finanční nabídku. Hnutí tak prý požadavek na maximalizaci zisků nesplňovalo.

 

Zdroj: ČTK

02.11.2015 12:07

MMR otevřelo pro obce dotace na územní plány

Dotace bude poskytnuta obcím, které nemají žádný územní plán, nebo mají územní plán obce nebo územní plán sídelního útvaru a jeho platnost skončí do 31. 12. 2020 tj. územní plán schválený před 1. 1. 2007. Výše dotace může dosáhnout 80 % z uznatelných nákladů maximálně však 400 000,- Kč. Termín mají obce do 15. ledna 2016.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vyhlásilo výzvu k předkládání žádostí o poskytnutí dotací (s možností víceletého financování) z programu „Podpora územně plánovacích činností obcí“ pro rok 2016 na dotační titul Územní plán.

Dotace je zaměřena na zpracování územních plánů obcí. Mezi uznatelné náklady patří zpracování návrhu územního plánu pro společné jednání a zpracování návrhu územního plánu pro veřejné projednání (včetně případného posouzení vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území, pokud bude požadováno).

Možnými žadateli jsou obce na území ČR (mimo obce s rozšířenou působností, hl. město Prahu a mimo obce, které pořídily/pořizují územní plán a byly/jsou příjemcem dotace na pořízení návrhu územního plánu z Integrovaného operačního programu nebo z Programu rozvoje venkova).

Výše dotace na jeden územní plán je stanovena ve výši max. 80 % skutečně vynaložených uznatelných nákladů, maximálně však 400 000,- Kč. Pro rok 2016 je v rozpočtu MMR připraveno pro tento program 20 mil. Kč.

Žadatelé mohou žádosti o podporu podávat od 1. listopadu 2015 do 15. ledna 2016.

 

Bude podporováno:

  • zpracování návrhu územního plánu pro společné jednání včetně variant řešení návrhu, pokud je ve schváleném zadání územního plánu zpracování variant uloženo;
  • vyhodnocení vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území, pokud dotčený orgán ve svém stanovisku k návrhu zadání uplatnil požadavek na zpracování vyhodnocení z hlediska vlivů na životní prostředí (SEA), včetně případného vyhodnocení vlivu na soustavu NATURA 2000, pokud příslušný orgán ochrany přírody a krajiny nevyloučil významný vliv na evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast;
  • úprava návrhu územního plánu pro veřejné projednání.

 

Dokumenty ke stažení:

 

Mohlo by Vás zajíjmat - Dotace na demolici nevyužitých budov:

Vláda na svém dnešním jednání schválila návrh ministryně pro místní rozvoj, který by měl pomoci s řešením problému vylidněných a zdevastovaných budov. Na roky 2016 až 2018 má ministerstvo připraveno 300 milionů korun, konkrétně 100 milionů každý rok.

Program by měl být spuštěn v lednu roku 2016. Bude zaměřen na podporu demolic budov v obcích se sociálně vyloučenou lokalitou. Odstranění objektu by mělo být následováno celkovou revitalizací prostoru. Může zde vzniknout park či nové školské zařízení, komunitní centrum, sportovní zařízení atd. Cílem programu bude připravit území tak, aby jej bylo možné znovu plnohodnotně využít k dalšímu rozvoji obce.

Žadatelem v tomto programu budou obce, na jejichž území se nachází sociálně vyloučená lokalita. Dotace bude poskytována až do výše 80 % skutečně vynaložených uznatelných nákladů.

Předmětem podpory budou stavby pro bydlení, které se nachází v technicky nevyhovujícím stavu. Budova určená k demolici musí být ve výhradním vlastnictví žadatele. Tuto dotaci nebude možno využít na výkup předmětné stavby. Na objektu nesmí váznout žádné závazky. Každý žadatel bude moci podat pouze jednu žádost.

Žadatel musí mít zpracován Projekt následného využití revitalizovaného území, který musí obsahovat harmonogram prací a aktivit následujících po realizaci dotované akce, ekonomickou rozvahu, podklady (analýzy a průzkumy) na jejichž základě je využití daného prostoru navrhováno. Žadatel se přijetím dotace zaváže, že navržený projekt do tří let od ukončení demolice uskuteční.

Majetek, který bude zhodnocen s přispěním dotace poskytnuté z tohoto programu (revitalizovaný pozemek), nesmí žadatel po dobu 10 let převést na jinou právnickou nebo fyzickou osobu nebo jiným způsobem omezit volné nakládání s ním (např. poskytnout jej jako předmět zástavy).

02.11.2015 09:44

Novinky v oblasti čisté mobility již tento týden!

Dne 5. až 6. listopadu pořádá Ministerstvo životního prostředí 3. ročník konference Čisté mobility, která proběhne v duchu evaluace a plnění vytyčených opatření, které jsou součástí Národního akčního plánu čisté mobility a které by měly přispět k rozvoji alternativní dopravy v ČR.

V rámci konference proběhnou prezentace MŽP, MD, MPO a MMR, které budou obsahovat aktuální informace o podpoře čisté mobility z operačních programů a národních programů. Dále proběhne prezentace TAČR ohledně možností podpory výzkumu a vývoje v oblasti čisté mobility, aktuální informace z oblasti podpory vodíkových technologií a LNG nebo možnosti využití zemního plynu v zemědělství.

Účast je nutné potvrďit na email: jaroslav.kepka(zavináč)mzp.cz.

 

Dokument ke stažení:

Program konference

02.11.2015 07:38

Havelka: Navrhované odpadové vyhlášky nesmí snižovat naší konkurenceschopnost

Také Česká asociace odpadového hospodářství konstatuje, že řada novelizovaných bodů navrhovaných odpadových vyhlášek bude znamenat pro původce odpadu vyšší zátěž a také že mnohé povinnosti jdou zbytečně nad rámec evropské legislativy.

Povinnosti a nastavení v projednávaných vyhláškách, které nyní čeká fáze vypořádání zaslaných připomínek, se tykají širokého spektra nejen odpadových firem, ale také prakticky všech původců odpadů, kteří nakládání s odpady platí v rámci svých nákladů. V tomto směru se Česká asociace odpadového hospodářství rozhodla dát v rámci nastávající odborné diskuze k dispozici text svých připomínek k jednotlivým projednávaným předpisům. Připomínky byly zaslány na ministerstvo životního prostředí.

Asociace uvádí, že bohužel je nutné konstatovat, že řada novelizovaných bodů ve vyhláškách jde spíše směrem k vyšší zátěži pro průmysl a pro původce odpadů, a to jak zátěži administrativní, tak i zátěži finanční. Přitom řada navrhovaných povinností jde podle asociace poměrně zbytečně nad rámec evropské legislativy, přičemž často nemá ani očekávatelný pozitivní environmentální dopad. Dá se však říci, že i od toho je zde v rámci standardního legislativního procesu systém vnějšího připomínkového řízení. Aby existovala možnost na podobné věci upozornit a v rámci další odborné diskuze je řešit.

Připomínky, které asociace podala, nemají být kritikou Ministerstva životního prostředí (MŽP), jsou naopak podle ní věcně zpracovaným upozorněním na konkrétní problematické části nově navrhovaných povinností, často s návrhem možného a v praxi funkčního řešení.

Jak již bylo uvedeno, nyní čeká předmětné předpisy fáze vypořádání zaslaných připomínek. Ředitel České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka je přesvědčen, že ministerstvo k této fázi přistoupí zodpovědně a s potřebnou mírou otevřenosti k hledání vhodného finálního řešení. Podle něj to má být řešení, které nebude nad rámec evropských povinností a nebude neodůvodněně zatěžovat povinné osoby v ČR zbytečnou administrativou a náklady, které by jen snižovaly naší konkurenceschopnost oproti ostatním státům.

 

Dokument ke stažení:

Caoh-pripominky-383.pdf

Caoh-pripominky-294.pdf

Caoh-pripominky-k-vyhlasce-ke-katalogu-odpadu-.pdf

Caoh-hnvo.pdf

 

Související články:

Svaz průmyslu a dopravy: Úprava jde nad rámec evropské legislativy a neposkytuje dostatečný čas na promítnutí změn

 

 

Zdroj: ČAOH

 

01.11.2015 06:41

Šéf Čepro: O biopaliva není zájem

Nízké ceny benzinu a nafty hatí plány distributorů na odbyt biopaliv. Podle šéfa petrolejářského podniku Čepro Jana Duspěvy ani daňová podpora nestačí, aby toto palivo bylo pro motoristy zajímavé. Distributoři navíc řeší, jak splnit přísnější normy na emise. Možností je přimíchávat do benzinu víc bioethanolu. Rozhovor čtěte na iDNES.cz ZDE.

 

 

 

Zdroj: iDNES.cz

30.10.2015 19:06

Co přinesla státní podpora výzkumu?

Vychází nový magazín Technologické agentury ČR TA.DI. Magazín má být nástrojem komunikace s nejširší veřejností. Má čtenářům poskytnout informace o dění v agentuře, ale hlavně o tom, co přinesla státní podpora výzkumu, jejímž je TA ČR prostředníkem. "Rádi bychom ukázali, že v aplikovaném výzkumu v Česku vzniká řada velmi zajímavých řešení a že „bádání“ je činnost zajímavá a vzrušující. A tak i mladým lidem stojí za to se jí věnovat," uvádí TAČR na svém webu. Nový magazín si můžete přečíst ZDE.

 

 

Mohlo by vás zajímat:

Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce 2014

Vicepremiér pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek předložil Analýzu na zasedání vlády 30. září 2015, kde vzala vláda materiál na vědomí. Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím v roce 2014 potvrdila, že Česká republika disponuje kvalitním vědeckým zázemím i špičkovými odborníky. Česká věda ale zaostává v aplikovaném výzkumu, nedaří se spolupráce výzkumníků s průmyslem a systém řízení a financování vědy je roztříštěný. Tato analýza je první, která nebyla zadána externě, ale vypracovala ji přímo Sekce místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace. Je také první, která nejen popisuje stav, ale snaží se najít i řešení, pojmenovává trendy a analyticky porovnává Českou republiku se zahraničím. Analýza ke stažení ZDE

30.10.2015 14:50

Klimatické změny jako dnešní téma Hydeparku ČT24

AVÍZO Průzkum Masarykovy univerzity ukázal, že už více než polovina Čechů věří tomu, že se globálně mění klima a že ho svou činností člověk ovlivňuje. Není ale jednotná, jak na klimatickou změnu reagovat. Jak bude vypadat počasí v Česku v roce 2050? Které změny se nás dotknout nejvíc a budeme umět se jim přizpůsobit? V Hyde Parku dnes s meteoroložkou Táňou Míkovou, Bedřichem Moldanem z Centra pro otázky životního prostředí UK a klimatologem Radimem Tolaszem z Českého hydrometeorologického ústavu.

Pokud země světa uskuteční své plány na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), průměrná teplota se do roku 2100 zvýší o 2,7 stupně Celsia. Bez těchto plánů by vzrostla přinejmenším o čtyři stupně, řekla dnes na tiskové konferenci v Berlíně ředitelka sekretariátu OSN pro změny klimatu Christiana Figueresová. Podle ní však závazky jednotlivých zemí nejdou dost daleko, protože nenaplní dříve dohodnutý cíl, že globální oteplování nepřekročí dva stupně.

 

Související:

OSN: Plány zemí na snížení emisí CO2 zpomalí globální oteplování (ČeskéNoviny.cz, 30.10.2015)

Průzkum: Polovina Čechů věří na změnu klimatu, více klimaskeptiků je mezi muži (21.10.2015)


 

 

30.10.2015 11:07

Díky novým indukčním pecím se sníží emise NOx i tuhých znečišťujících látek

Dvě elektrické indukční pece uvedly dnes v pátek 30. října do zkušebního provozu Slévárny Třinec. Dceřiná firma Třineckých železáren nahradila zastaralé, neefektivní a k životnímu prostředí nešetrné plamenné pece na koksárenský plyn. Nové indukční zařízení je vybaveno účinným odsáváním a filtrací.

„Hlavní důvody výměny dvou tavících agregátů byly ekologické. Spalování koksárenského plynu znamenalo vypouštění emisí NOx, a to se nyní sníží asi o 8 tun za rok. Stejně tak dojde ke snížení emisí tuhých znečišťujících látek na zhruba 0,6 tuny za rok,“ podotýká ředitel Sléváren Třinec Zdeněk Vladár. Indukční tavení znamená, že pec již nebude produkovat ani nebezpečné oxidy síry.

Výrobní kapacita každého celého zařízení je přibližně 15 t tekutého kovu za hodinu. Tavit se zde budou i litiny pro výrobu válců, kokil a licího příslušenství pro hutní průmysl, tedy zejména pro potřeby Třineckých železáren.

Z celkových uznatelných nákladů ve výši téměř 150 milionů korun podpořila v rámci Operačního programu Životní prostředí Evropská unie dotací ve výši 85 %, část nákladů ve výši 5 % pokryl i státní rozpočet.
 

30.10.2015 07:32

Úprava jde nad rámec evropské legislativy a neposkytuje dostatečný čas na promítnutí změn

Uvádí Svaz průmyslu a dopravy ČR ve svém stanovisku k návrhu novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady a návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů. Svaz také požaduje, aby  tento postup byl řádně odůvodněn.

Z pohledu návrhu novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady SPČR nesouhlasí zejména s nastavenými velmi krátkými lhůtami pro přeznačení nebezpečných odpadů včetně nových identifikačních listů, proto požaduje, aby byla poskytnuta provozovatelům přiměřená alespoň tříměsíční lhůta na provedení. Svaz argumentuje tím, že pokud se splní harmonogram předkladatele a vyhláška bude přijata během měsíce listopadu, zbude pouze jeden měsíc na to, aby přijeté změny ve značení nebezpečných odpadů byly v provozovnách promítnuty.

K návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů svaz uvádí, že takto předložená česká úprava jde nad rámec požadavků evropských předpisů, s čímž zásadně svaz nesouhlasí. Předmětné evropské nařízení totiž nestanovuje povinnost zavádět výluhové parametry, dokonce i stanovení jakýchkoliv dalších kritérií je možností nikoliv povinností členského státu. Svaz se domnívá, že pokud předkladatel dospěl k závěru, že je třeba těmito limity disponovat, seznam dokonce rozšířit a v některých případech i několikanásobně zpřísnit (u Ni z 50 na 4, Cr celkový z 50 na 7, Pb z 10 na 5, As z 5 na 2,5), musí se tento postup řádně odůvodnit. Obdobnou pozici je podle svazu třeba zaujmout rovněž k testům ekotoxicity.

 

Dokument ke stažení:

Stanovisko k návrhu vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady

Stanovisko k návrhu vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů

30.10.2015 07:30

Starý OPŽP: Termíny a instrukce pro podání žádostí o platbu

Státní fond životního prostředí ČR vyzývá příjemce podpory, aby předkládali žádosti o platbu (ŽoP) průběžně až do výše schválených Finančně platebních kalendářů na IV. čtvrtletí 2015 (FPK) s výjimkou výše způsobilých výdajů, u kterých bylo příjemci ve FPK schváleno předložení ŽoP v I. čtvrtletí 2016 (pouze ŽoP s plně uhrazenými fakturami do 31. 12. 2015).

SFŽP ČR vyhlásil pro období listopad až prosinec 2015 níže uvedené závazné termíny pro příjemce k podávání ŽoP ve kterých je možné podat jednu konečnou ŽoP (popř. jednu investiční a jednu neinvestiční ŽoP). Termíny uvedené v bodu a) a b) se netýkají projektů v PO 6 s tzv. následnou péčí, projektů v rámci 64., 65. a 66. výzvy, a dále v odůvodněných případech i projektů řešící např. změnové listy, apod. V případě nedodržení termínů dle bodu a) a b) Fond negarantuje proplacení ŽoP v roce 2015.

 

a) pondělí 16. 11. 2015
- pro ŽoP u projektů s termínem ukončení realizace (stavebních a montážních prací, dodávek zboží a služeb) do 30. 9. 2015,

b) pondělí 30. 11. 2015
- pro ŽoP zahrnující faktury, které byly vystavené do 14. 11. 2015, přičemž v průběhu listopadu 2015 již nebude další fakturace,

c) neděle 6. 12. 2015
- pro všechny ostatní ŽoP (tj. zahrnující faktury neuhrazené či částečně uhrazené, faktury plně uhrazené) viz ZP kap. 8.2.


ŽoP musí být na SFŽP ČR doručeny:

- v písemné podobě (včetně všech náležitostí definovaných ZP, kap. 8.3), přičemž je akceptováno i dodání prostřednictvím datové schránky (faktur, ŽoP a bankovních výpisů, ...).
- nejpozději 16. 11. 2015 a 30. 11. 2015 vždy do 18 hod nebo 7. 12. 2015 do 12 hod (ŽoP musí mít datum přijetí na SFŽP ČR dle uvedené specifikace).
SFŽP ČR zároveň všem příjemcům podpory připomíná, že dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP (dále „ZP") kap. 8.2:

  • jsou povinni zadat údaje o fakturách do IS Bene-fill nejpozději do 5 pracovních dnů od jejich obdržení a neprodleně je zasílat ke kontrole projektovému manažerovi. Příjemci mají také stanovenu povinnost zahrnovat schválené faktury do žádosti o platbu nejpozději do 2 měsíců od jejich schválení projektovým manažerem. Pro nadcházející období však platí zkrácené lhůty odpovídající výše uvedeným termínům pro podání ŽoP.
  • jsou povinni zadat do IS Bene-fill a doručit finančnímu manažerovi na SFŽP ČR bankovní výpisy (BV) v listinné podobě. V případě modifikovaných ex-ante plateb uhradit faktury max. do 10 pracovních dnů od data splatnosti dotace, zadat úhradu do IS Bene-fill a podepsané a v případě právnických osob i orazítkované BV doručit finančnímu manažerovi akce (možno i prostřednictvím datové schránky).
  • příjemce může podat vždy jen jednu ŽoP s výjimkou situace, kdy podá současně ŽoP investiční a neinvestiční (v tomto případě lze podat a zadministrovat dvě ŽoP současně). Podání další ŽoP (inv/neinv) nebude příjemci umožněno, dokud nedojde:
    • k zadministrování předchozí(ch) ŽoP;
    • k zadání BV do IS BENE-FILL a doložení kompletní úhrady faktur(y) z předchozí ŽoP v případě proplacení faktur neuhrazených nebo jen částečně uhrazených.

SFŽP ČR upozorňuje příjemce a zpracovatele ŽoP na povinnost dodržení 100 % správnosti, přesnosti a preciznosti faktur, ŽoP, bankovních výpisů (vše podepsané a v případě právnických osob i orazítkované), bankovních spojení, variabilních a dalších platebních symbolů, charakteru výdajů inv./neinv. a dalších náležitostí ŽoP - a to v elektronické a písemné podobě včetně dodržení účetních standardů věrného a poctivého zobrazení v účetnictví příjemce.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti nebude časově ani technicky možné provádět průběžné opravy chybných ŽoP, a proto si SFŽP ČR vyhrazuje právo takové ŽoP neproplatit a stornovat. Typ fakturovaného výdaje investiční / neinvestiční je dán typem výdaje zadaného v IS Bene-fill u smlouvy o dílo a je určen příjemcem podpory podle charakteru fakturovaných prací, služeb a dodávek.

Proplácení faktur uhrazených dodavatelům po termínech stanovených výše, tzn. zejména faktur uhrazených až v průběhu prosince 2015 (31. 12. 2015 je poslední možný termín úhrady faktur dodavatelům), bude umožněno na základě předložených ŽoP v I. čtvrtletí 2016.

 

Čtěte také:

Ukončování financování v OPŽP - způsobilost a proplácení DPH (27.8.2015, SFŽP)

 

 

Zdroj: SFŽP

29.10.2015 17:30

Legislativní rady vlády SCHVÁLILA novelu zákona o ochraně ovzduší

VÝSLEDKY Návrh zákona o ochraně ovzduší dnes projednala a přijala Legislativní rada vlády (LRV). Novela navrhuje zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Navržená úprava má umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety, přičemž Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo. Novinkou je i úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací. Zákon předkládá Ministerstvo životního prostředí (MŽP) s rozporem právě související s kontrolou domácností. Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016 s vyjimkami.

Navrhuje se zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací stacionární zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností. Problémem v České republice je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení (odhořívací a prohořívací kotle 70–80 %), která nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují, aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad. Ačkoli zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech (zákaz spalování odpadu, emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh, povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu, od roku 2022 pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry), bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné. Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

 

Legislativní rada vlády ve čtvrtek posvětila novelu zákona o ochraně ovzduší. "Potvrdila náš názor, že nedotknutelnost obydlí není neomezitelná. V případě, že ohrožujete zdraví člověka, což pálením odpadů bezpochyby děláte, pak má právě ústavní právo na ochranu zdraví stejnou váhu a přímo ústava umožňuje prolomení nedotknutelnosti obydlí s cílem zdraví lidí zajistit," komentoval jednání LRV ministr Brabec. Jeden z nejhorších českých nešvarů (pálení odpadu) by tak mohl mít konečně utrum. I když nás samozřejmě čeká ještě dlouhá a náročná cesta (vláda, sněmovna, senát, prezident...)

 

Zdroj: Facebook MŽP

 

V návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a Českou republikou o vzájemném uznávání systémů nízkoemisních zón se navrhuje se doplnit ustanovení, dle kterého by se v nízkoemisních zónách v České republice (dosud zde nebyla žádná vyhlášena) uznávaly i emisní plakety vydané ve státech, v kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako nastavení systému nízkoemisních zón v České republice. V tuto chvíli se jedná pouze o emisní plakety vydané v Německu. Vzory kompatibilních emisních plaket zveřejní ministerstvo ve Věstníku Ministerstva životního prostředí. Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo.

Evropská komise zahájila dne 2. září 2014 šetření v rámci tzv. systému EU Pilot ve věci provedení směrnice 2008/50/ES, v kterém mj. upozornila na nesoulad české právní úpravy se směrnicí v rozsahu stanovení národního cíle a mezní hodnoty (česká právní úprava používá pojem „imisní limit“) pro částice PM2,5. Imisní limit pro ochranu zdraví v bodě 1 přílohy č. 1 k zákonu se proto navrhuje změnit z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3, nicméně účinnost tohoto novelizačního bodu se navrhuje až k 1. lednu 2020, od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008/50/ES pro členské státy závazný.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti a vypustit úpravu povinností, které představují z hlediska dopadů na ovzduší neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro provozovatele nebo pro orgány ochrany ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016. Výjimkou jsou ustanovení upravující odstranění možnosti zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv, jejichž účinnost se na základě připomínky Ministerstva financí navrhuje k 1. lednu 2016. Účinnost ustanovení upravujících novou pravomoc obecních úřadů obcí s rozšířenou působností kontrolovat spalovací stacionární zdroje v domácnostech se navrhuje k 1. lednu 2017. Odložená účinnost je navržena také u změn přílohy č. 10 (Požadavky na spalovací stacionární zdroj platné od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2021). Účinnost ustanovení upravujícího imisní limit pro částice PM2,5 je v souladu s termínem stanoveným pro plnění tohoto imisního limitu ve směrnici 2008/50/ES navržena až na 1. leden 2020.

Návrh zákona je vládě předkládán s rozporem s Úřadem vlády ČR – místopředsedou vlády pro vědu, výzkum a inovace. Úřad vlády ČR – místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace požaduje vypuštění navrhované úpravy kontrol spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, které považuje za nepřípustný zásah do práva na soukromí.

 

Výsledek LRV: doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

 

Aktuální dokumenty najdete v rubrice PRÁVO - ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE